Ik denk dat het wel tot de zomer kan duren tot alles stabiliseert. Ik verwacht echt nauwelijks echt MSRP eerlijk gezegd. Veel gaat gewoon 750-800 blijven. 5070 ti gaat rond de 1000 zijn.
Yep denk het ook, gaat nog lang duren als het uberhaupt gebeurd. Ik koop dit jaar een Switch 2 (hopelijk komt dat ding dit jaar uit) en beslis in 2026 wel of ik volledig overstap naar console of nog door ga met PC.Techkeizer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:16:
Ik denk dat het wel tot de zomer kan duren tot alles stabiliseert. Ik verwacht echt nauwelijks echt MSRP eerlijk gezegd. Veel gaat gewoon 750-800 blijven. 5070 ti gaat rond de 1000 zijn.
NBB verkoopt XFX Mercury (non-OC) XT kaarten zonder retailverpakking voor €799
Misschien retourtjes en/of zonder verpakking i.v.m. fouten op de verpakking.
Linkje?HugoBoss1985 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:57:
NBB verkoopt XFX Mercury (non-OC) XT kaarten zonder retailverpakking voor €799
Ah dank, ik zat op de nederlandse website te kijken. Twijfel nu erg erover. Een van de draadjes van de fans in mijn 1080TI is losgeschoten waardoor die nu een heel mooi geluid maakt alsof ik een ouderwetse ratelfiets heb, dus zou wel een goed moment zijn om over te stappen. Hoop alleen nog steeds dat er wat meer kaarten rond MSRP komen (zoals velen)...
Beetje vreemd, als XFX slim is zouden ze deze voor -50/-75 euro verkopen, het zijn op zich prima kaarten alleen niet zoals geadverteerd. Je doet er een goede korting op, weest eerlijk tegen je customers en iedereen blij.
Misschien ben ik gek maar ik zou er toch ook echt liever gewoon een verpakking bij willen.DamianW schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:21:
[...]
Beetje vreemd, als XFX slim is zouden ze deze voor -50/-75 euro verkopen, het zijn op zich prima kaarten alleen niet zoals geadverteerd. Je doet er een goede korting op, weest eerlijk tegen je customers en iedereen blij.
Jammer dat die xfx kaarten zo lang zijn. 360mm is gigantisch man
Schijt nu omhoog: nog geen 48u later staat die kaart (beetje duurder) terug op de website te koop als beschikbaar en direct te leveren, maar geen update over de bestelling ...MartenBE schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:23:
Gisteravond na kort twijfelen de XFX Mercury Radeon RX 9070 XT OC Gaming Edition gekocht bij caps.nl "vandaag besteld, morgen geleverd". Vandaag email ontvangen over "onbekende levertijd" en of ik geen alternatief wil of wil annuleren. Tjonge jonge ...
EDIT: ondertussen wel bericht gekregen dat het is verzonden
[ Voor 30% gewijzigd door MartenBE op 21-03-2025 17:14 ]
Goed dat je dit zei; had hem bijna besteld, en kwam er door jou achter dat het niet eens had gepastTechkeizer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:30:
[...]
Wil ik hebben maar verzend niet naar Belgie of Nederland...no_way_today schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:27:
799:
https://www.arlt.com/Hard...6GB-GDDR6-HDMI-3x-DP.html
Beter dan de menotsogekko prijzen!
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
CAPS is aan het testen wat we willen betalen voor een kaart. Ze doen elke dag een 7090XT Sapphire Nitro+ erop gooien met elke dag een andere prijs. dinsdag of woensdag 960 was vrij snel weg, vanochtend voor 985 en vanmiddag aangepast naar 979. Ze zitten gewoon uit te proberen wat we er voor over hebben...MartenBE schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:48:
[...]
Schijt nu omhoog: nog geen 48u later staat die kaart (beetje duurder) terug op de website te koop als beschikbaar en direct te leveren, maar geen update over de bestelling ...
[Afbeelding]
Ondertussen toch verzonden, net mail gehadFryskje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:10:
[...]
CAPS is aan het testen wat we willen betalen voor een kaart. Ze doen elke dag een 7090XT Sapphire Nitro+ erop gooien met elke dag een andere prijs. dinsdag of woensdag 960 was vrij snel weg, vanochtend voor 985 en vanmiddag aangepast naar 979. Ze zitten gewoon uit te proberen wat we er voor over hebben...
De mooiste deals zijn dus in Duitsland te regelen zie ik, maar ze versturen dus niet naar Nederland of Belgie.
Is het niet mogelijk om het te laten aankomen in een postkantoor in Duitsland ergens aan de grens waar we kort bij wonen ?
Is het niet mogelijk om het te laten aankomen in een postkantoor in Duitsland ergens aan de grens waar we kort bij wonen ?
NBB in de gaten houden.C00P schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:18:
De mooiste deals zijn dus in Duitsland te regelen zie ik, maar ze versturen dus niet naar Nederland of Belgie.
En te dik voor micro-ATX bordjes als je in het vierde slot nog een dual SFP+ of SFP28 netwerkkaart wilt steken.Techkeizer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:30:
[...]
Sturen die naar België/Nederland?
Ja, reken alleen op 20 euro verzendkosten
Dit is wat ik betaald heb bij hun, binnen 2,5 dag in huis
XFX Radeon RX 9070XT MERCURY Magnetic Air RGB
prijs 842.93
verzendkosten 19,99
Totaal €862.92
Niet te geloven, de Sapphire Pulse van 899 naar 929 bij Megekko...
uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT
MSRP van 670 euro....koek koek
Als de prijs zo blijft van de XT ga ik liever voor een 5070Ti eigenlijk, het performance verschil is niet groot maar wel groot genoeg om het huidige prijsverschil (lees nul) te "verantwoorden". De beschikbaarheid van de 5070Ti voor MSRP lijkt ook steeds toe te nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 21-03-2025 18:02 ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Azerty vraagt zelfs boven de 1k.Roderick24 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:57:
Huidige hoge prijzen zullen met gebrek aan nieuwe voorraad te maken hebben, ik zie namelijk vrij weinig gebeuren met de "in voorraad" nummers.
[ Voor 35% gewijzigd door Tatteredhat op 21-03-2025 18:30 ]
Er lijkt over het algemeen genoeg voorraad te zijn. Er zijn al een paar dagen 67 steel legends bij Azerty bijv. Oftewel, voorraad lijkt niet direct een impact te hebben op de prijs tot nu toe.Tatteredhat schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:28:
Hoge prijzen zullen met gebrek aan nieuwe voorraad te maken hebben.
Of in ieder geval niet genoeg.
Ja ik woon bij de grens in de buurt, daar kun je het in zo’n dhl pakketmuut laten bezorgenC00P schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:18:
Niet 670 maar 695 voor een XT inclusief rebate van AMD. Feitelijk dus altijd al was 750 de eerlijke instapprijs voor de XT geweest. Luxere kaarten 800-850 ook nog prima te doen, officieel wilden ze zelfs tot 899 hebben voor sommige speciaaltjes, maar dat is dan ook niet meer een XT, maar moet voor jou persoonlijk wel echt helemaal dé ultieme XT onder de XT's zijn.Roderick24 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:57:
Dat gezegd 899 laat staan voor 929 voor een Pulse is obsceen. Ik heb met mazzel een Pure kunnen kopen, tier hogere kaart, voor 799. Dat lijkt een eerlijke prijs nog altijd. Hoop dat die weer mogen terugkeren zulke prijzen.
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Nouja 599 USD is momenteel 553,42 EUR als ik google mag geloven. Daar overheen 21% is 669 EUR. En dat gedoe over die rebate van AMD, ik houd vooralsnog hun adviesprijs aan. En dat is ook wat dit Sapphire model zou moeten kosten.OruBLMsFrl schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:39:
[...]
Niet 670 maar 695 voor een XT inclusief rebate van AMD. Feitelijk dus altijd al was 750 de eerlijke instapprijs voor de XT geweest. Luxere kaarten 800-850 ook nog prima te doen, officieel wilden ze zelfs tot 899 hebben voor sommige speciaaltjes, maar dat is dan ook niet meer een XT, maar moet voor jou persoonlijk wel echt helemaal dé ultieme XT onder de XT's zijn.
Dat gezegd 899 laat staan voor 929 voor een Pulse is obsceen. Ik heb met mazzel een Pure kunnen kopen, tier hogere kaart, voor 799. Dat lijkt een eerlijke prijs nog altijd. Hoop dat die weer mogen terugkeren zulke prijzen.
Maar goed, denk dat we het verder met elkaar eens zijn. Het gaat me met name om het feit dat Megekko bij 900 dacht het is nog niet genoeg, laten we er nog eens 30 euro boven op gooien.
Gezien de hoogblijvende prijzen ben ik toch blij dat ik maar voor die RX 9070 van ASUS ben gegaan voor 639 euro bij bol
Ik kwam toevallig een deal tegen voor de prime 9070 non-xt:
https://www.cdiscount.com...yv0li1m0na00.html#mpos=11
Met deze codes: kun je de prijs naar 665 krijgen:
10PRCENT & HELLO10
Ik heb het zelf niet geprobeerd en nooit hier besteld maar stond op pepper. Dit is close bij msrp.
https://www.cdiscount.com...yv0li1m0na00.html#mpos=11
Met deze codes: kun je de prijs naar 665 krijgen:
10PRCENT & HELLO10
Ik heb het zelf niet geprobeerd en nooit hier besteld maar stond op pepper. Dit is close bij msrp.
[ Voor 3% gewijzigd door DamianW op 21-03-2025 21:51 ]
Deleted - tweakers forum op telefoon bedienen is geen goed idee...
[ Voor 93% gewijzigd door DamianW op 21-03-2025 21:08 ]
Ik zie die prijzen no steeds niet tbh...GTX404 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:26:
Niet vergeten dat met de huidige koers euro/dollar al deze kaarten nog goedkoper moeten worden. 599 USD is 552 euro met de huidige koers. Dat komt ongeveer uit op 668 Euro inclusief BTW voor de 9070 XT. Als je het mij vraagt is ~730 euro de huidige max voor de 9070 XT.
Voor de 5070 Ti geldt dan 690 Euro ex btw, 835 euro incl. btw. Met wat AIB premium zou dat dus echt max rond 900 Euro moeten zitten. Voor mijn gevoel zit de 5070 Ti nu dichterbij die prijs dan de 9070 XT bij zijn MSRP+ AIB marge.
€ 1.067,99 voor de goedkoopste 5070TI
€ 823,16 voor de goedkoopste 9070XT
Ik denk ook echt niet dat het heel snel naar mrsp gaan zakken.
Al zakken de prijzen wel verder en sneller dan dat ik dacht.
Niet vergeten dat er ook een stukje inkoop achter zit, en als die hoger is als de msrp dan gaan ze niet zakken naar die prijs.
offtopic.
Ben nog steeds blij met mn reaper voor 800euro. game al een week of ? met super veel plezier
[ Voor 15% gewijzigd door Nessuno op 21-03-2025 21:04 ]
Na rose e cient spin
Deleted - tweakers forum op telefoon bedienen is geen goed idee...
[ Voor 80% gewijzigd door DamianW op 21-03-2025 21:07 ]
Ik volg dit topic nu redelijk actief (als in: heb meldingen aanstaan en kijk een paar keer per dag even) een goede +/- anderhalve week, en heb geen enkele keer iets gezien wat ook maar in de buurt komt van een MSRP 9070XT.Nessuno schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:02:
[...]
Ik zie die prijzen no steeds niet tbh...
Niet vergeten dat er ook een stukje inkoop achter zit, en als die hoger is als de msrp dan gaan ze niet zakken naar die prijs.
De 9070 doet het wat beter, maar dat mag ook wel gezien met beide op MSRP de prijs/prestatie verhouding van de XT beter is. Heb met die laatste er hier één keertje eentje voor MSRP voorbij zien maar was helaas net de laat en de prijs ging +120 toen ik van mijn winkelwagen naar bestellen ging dus weer afgebroken.
Echter volg ik sinds een kleine week ook het vergelijkbare Nvidia topic en daar komen MSRP kaarten voor alles behalve de 5090 juist vaker en vaker voor nu. Ook blijven ze aan het einde van een werkdag steeds langer in voorraad, en hoef je zeker niet meer binnen 5-10 minuten te reageren om niet mis te grijpen. Het is mij met behulp van alleen dat topic in ieder geval zonder echt moeite te hoeven gelukt om voor MSRP iets te kunnen kopen, terwijl ik juist hier vaker lees/controleer omdat op basis van MSRP en de launchreviews een 9070XT het meest waar voor het geld bied.
Ik volg het hier nog wel omdat ik er nog niet helemaal over uit ben of ik de Nvidia kaart ga houden indien een XT op korte in prijs zakken, maar het lijkt er meer en meer op dat die kaart gewoon in de PC gaat blijven want zelfs <800 euro lijkt afgelopen week juist eerder verderweg dan dichterbij te zijn gekomen, helaas..
Amazon.de heeft MSI 5070 ti voor 960 euro.Nessuno schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:02:
[...]
Ik zie die prijzen no steeds niet tbh...
offtopic.
Ben nog steeds blij met mn reaper voor 800euro. game al een week of ? met super veel plezier
Feit is idd wel dat een 5070ti sneller te scoren is voor 900 euro dan een 9070xt voor 700 euro.
Dat brengt ze dus soms behoorlijk dicht bij elkaar qua prijs en dan is de 5070ti de betere kaart.
Maar voorraden blijven steeds meer liggen dus ik verwacht dat ze volgende maand een stuk goedkoper zijn in beide kampen.
[ Voor 6% gewijzigd door meljor op 22-03-2025 11:51 ]
XFX gaming 9070 XT gekocht voor 835€
Ik kon hem ook voor 800€ in Italiaanse Amazon kopen, maar dan moet ik veel langer wachten en ik wacht al lang genoeg.
uitvoering: XFX Swift AMD Radeon RX 9070 XT Triple fan Gaming Edition
Succes allemaal !!!!
Ik kon hem ook voor 800€ in Italiaanse Amazon kopen, maar dan moet ik veel langer wachten en ik wacht al lang genoeg.
Succes allemaal !!!!
XFX 9070 XT Swift van NR INFO ook weer op de duitse Amazon: https://www.amazon.de/-/n...3&s=merchant-items&sr=1-2
Dan heb je nu al teveel betaald.C00P schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:03:
XFX gaming 9070 XT gekocht voor 835€
Succes allemaal !!!!
https://www.amazon.nl/XFX...070+xt%2Caps%2C108&sr=8-8
€789,49 op Amazon.nl, komt een tientje verzendkosten bij.
En dan NL shops die €100 meer blijven vragen
[ Voor 44% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-03-2025 13:19 ]
FOMO. Als ik de posts hierboven bekijk, blijven toch veel mensen de hoofdprijs betalen. En vragen zich dan af waarom de prijzen zo hoog zijn/blijvenHugoBoss1985 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:15:
[...]
Dan heb je nu al teveel betaald.
https://www.amazon.nl/XFX...070+xt%2Caps%2C108&sr=8-8
€789,49 op Amazon.nl, komt een tientje verzendkosten bij.
En dan NL shops die €100 meer blijven vragenhou ze maar voor dat geld.
Ik heb al zo vele keren getwijfeld om een 9070 voor 699 te halen bij Azerty, vooral nadat ik die ene van Bol.com geannuleerd had voor 640... Maar de prijs bij Azerty is al meerdere keren gezakt, nog even volhouden en dan is ie wel ~650 (wat ik persoonlijk acceptabel vindt, vooral met XT's die rond de 800 liggen)EXCalibur_EeK schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:47:
[...]
FOMO. Als ik de posts hierboven bekijk, blijven toch veel mensen de hoofdprijs betalen. En vragen zich dan af waarom de prijzen zo hoog zijn/blijven
Nederlandse winkels lijken er nu gelukkig wel minder te verkopen, de meeste populaire AMD kaart volgens de pricewatch - de 9070 XT Steel Legend - had Azerty er 2 dagen geleden nog 67 van. Inmiddels zijn het er nog steeds 66, m.a.w. ik kan me ondanks alles toch echt niet anders voorstellen dan dat prijzen nu echt naar beneden moeten anders blijven de winkels er ook mee zitten. Nu zou het kunnen dat er tussentijds is aangevuld natuurlijk maar zou wel heel toevallig zijn dat het aantal letterlijk 24 uur lang op 67 heeft gestaan.EXCalibur_EeK schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:47:
[...]
FOMO. Als ik de posts hierboven bekijk, blijven toch veel mensen de hoofdprijs betalen. En vragen zich dan af waarom de prijzen zo hoog zijn/blijven
Het is wel nobel van de Nederlandse webshops om zo’n grote voorraad achter de hand te houden voor de klanten die toevallig net een compleet nieuw systeem willen samenstellen.!mark schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:45:
[...]
Nederlandse winkels lijken er nu gelukkig wel minder te verkopen, de meeste populaire AMD kaart volgens de pricewatch - de 9070 XT Steel Legend - had Azerty er 2 dagen geleden nog 67 van. Inmiddels zijn het er nog steeds 66, m.a.w. ik kan me ondanks alles toch echt niet anders voorstellen dan dat prijzen nu echt naar beneden moeten anders blijven de winkels er ook mee zitten. Nu zou het kunnen dat er tussentijds is aangevuld natuurlijk maar zou wel heel toevallig zijn dat het aantal letterlijk 24 uur lang op 67 heeft gestaan.
Ik heb zelf ook iets meer betaald dan de adviesprijs, maar mijn kaart was geen XT basismodel en de Duitse webshops waren toen nog interessant.
Zoals op de beurs is het wachten totdat de kopers (die meer dan 800 euro voor een 9070 XT willen bieden) gekocht hebben. Dan komt de volgende schijf kopers (die tussen 750 en 800 euro een 9070 XT bieden) aan de beurt.EXCalibur_EeK schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:47:
[...]
Een eeuw geleden had Wyckoff geschreven hoe de institutionele beleggers de aandelen accumuleren en distribueren.
- Als je bij slecht nieuws, negatieve sentiment, in grond getrapte koersen genoeg aandelen inkoopt, dan creëer je schaarste en het gevolg is een omhoog gezette koers.
- Bij goed nieuws, positief sentiment, koers is wat de gek ervoor geeft, is wanneer je zoals een stelletje scalpers langzaam de aandelen gaat distribueren. Naarmate de buitenwereld overspoelt wordt door je verkochte aandelen, ontstaat een overschot en het gevolg is een omlaag gezette koers.
:strip_exif()/f/image/ohIzNZlbO08DFvVxcRteGFSV.jpg?f=fotoalbum_large)
Zolang er boven 800 euro 9070 XT's gekocht worden, dan blijven de winkels langzaam distribueren totdat niemand meer toehapt.
Volgens mij zijn we het helemaal eens inderdaad. Die omrekening zo werkt echter maar zelden. Voor 695 zijn er binnen de EU en zelfs in Nederland daadwerkelijk verhandeld. Tegelijk, laat ik niemand weerhouden van het wachten op diens beste deal. Regelmatig stel ik zelf ook met maanden tot zelfs een volgende generatie een paar jaar later de koop uit. En soms ook tweedehands nog tussendoor wel eens 20-30% goedkoper, maar altijd wel met nog iets garantie. Succes met de jacht allemaal!Roderick24 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:12:
[...]
Nouja 599 USD is momenteel 553,42 EUR als ik google mag geloven. Daar overheen 21% is 669 EUR. En dat gedoe over die rebate van AMD, ik houd vooralsnog hun adviesprijs aan. En dat is ook wat dit Sapphire model zou moeten kosten.
Maar goed, denk dat we het verder met elkaar eens zijn. Het gaat me met name om het feit dat Megekko bij 900 dacht het is nog niet genoeg, laten we er nog eens 30 euro boven op gooien.
Ik vind het erg erg jammer dat de 9070 xt niet heeft gekost zoals hij moet kosten. Ik heb hierdoor een 5070 ti voor MSRP gehaald, maar stiekem wil ik nog steeds een 9070 xt. Maar ze hebben het helaas laten afweten, want het verschil bleef hierdoor maar 90 euro en dan is Nvidia dat waard. 800 vs 889
Aangezien de beloofde msrp van 689 niet is gehandhaafd en Nvidia deze week meerdere drops heeft gehad van MSRP.
Aangezien de beloofde msrp van 689 niet is gehandhaafd en Nvidia deze week meerdere drops heeft gehad van MSRP.
Precies hetzelde.Techkeizer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:40:
Ik vind het erg erg jammer dat de 9070 xt niet heeft gekost zoals hij moet kosten. Ik heb hierdoor een 5070 ti voor MSRP gehaald, maar stiekem wil ik nog steeds een 9070 xt. Maar ze hebben het helaas laten afweten, want het verschil bleef hierdoor maar 90 euro en dan is Nvidia dat waard. 800 vs 889
Mooi bij NVidia en jammer dat prijspeil 750 euro bij AMD nog niet te vinden is, hopelijk snel weer. Tegelijk scheelt de 5070Ti ook maar letterlijk een paar procent performance tegenover 90 euro meer. Dan staat de 9070XT qua prijs-prestatie nog altijd stevig bovenaan toch met de 5070Ti meer dan 10 procent meerprijs?Techkeizer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:40:
Bij NBB staan er inmiddels aardig wat kaarten te koop.
TUF, Nitro+, Red Devil.
Een ook w.b.t. de duurdere modellen scheelt het vaak €100-120 met de webshops in Nederland.
Ik steun altijd graag Nederlandse bedrijven maar nu zou ik NBB en Amazon in de gaten houden en daar shoppen.
TUF, Nitro+, Red Devil.
Een ook w.b.t. de duurdere modellen scheelt het vaak €100-120 met de webshops in Nederland.
Ik steun altijd graag Nederlandse bedrijven maar nu zou ik NBB en Amazon in de gaten houden en daar shoppen.
[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-03-2025 09:20 ]
https://www.amazon.de/dp/...th=1&psc=1&language=de_DE
773 + 10 euro verzend voor de XFX Swift AMD Radeon RX 9070XT Gaming Edition Triple Fan.
De goedkoopste die ik kan vinden atm.
773 + 10 euro verzend voor de XFX Swift AMD Radeon RX 9070XT Gaming Edition Triple Fan.
Voor de 9070 liefhebbers, Caps heeft de prijzen weer iets laten dalen. 680 t.o.v. 700 vorige week. Het is kruipen de goede richting op.
Nitro+ zelfs €40 volgens mij.Lockon schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:20:
Voor de 9070 liefhebbers, Caps heeft de prijzen weer iets laten dalen. 680 t.o.v. 700 vorige week. Het is kruipen de goede richting op.
Caps heeft toch vaak de wat betere prijzen.
€50 minder dan bij een Megekko en daar is het "op=op" (snel €50 meer uitgeven daar, voordat ze op zijn!
Oh nee want Azerty heeft er nog bijna 40 voor een tientje minder.
[ Voor 32% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-03-2025 11:30 ]
Hoewel ik de Nitro+ een mooie kaart vind qua uiterlijk, vind ik het wel jammer dat ie de nieuwe connector heeft.. Ookal is ie verborgen. En met praktisch geen prijsverschil t.o.v. de Pulse is het eigenlijk een koopje, ware het niet dat dit nogsteeds praktisch XT prijzen zijnHugoBoss1985 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:27:
[...]
Nitro+ zelfs €40 volgens mij.
Caps heeft toch vaak de wat betere prijzen.
€50 minder dan bij een Megekko en daar is het "op=op" (snel €50 meer uitgeven daar, voordat ze op zijn!).
Oh nee want Azerty heeft er nog bijna 40 voor een tientje minder.
Voor een 9070 (non-XT) een "koopje"... dit is geen MSRP model maar een van de dikste/duurste modellen.Lockon schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:44:
[...]
Hoewel ik de Nitro+ een mooie kaart vind qua uiterlijk, vind ik het wel jammer dat ie de nieuwe connector heeft.. Ookal is ie verborgen. En met praktisch geen prijsverschil t.o.v. de Pulse is het eigenlijk een koopje, ware het niet dat dit nogsteeds praktisch XT prijzen zijn
Ik kwam net nog de reviews uit Duitsland tegen waar de Nitro+ non-XT voor €779 MSRP stond.
Inderdaad een vreemd prijsverschil.
Ik vind het jammer dat deze Nitro+ non-XT waarschijnlijk een niet zo'n laag power limit minimum heeft als de Pulse (en/of "stock" AMD modellen).
Als je ziet wat de 9070XT Nitro+ kost... dat vind ik ook een bizar verschil.
[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-03-2025 11:50 ]
Volgens Sapphire is dit een 245w model "baseline", dus 25w hoger dan de Pulse kaart. Komt met een OC/UV waarschijnlijk aardig dicht in de buurt van een stock XT.HugoBoss1985 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:47:
[...]
Voor een 9070 (non-XT) een "koopje"... dit is geen MSRP model maar een van de dikste/duurste modellen.
Ik kwam net nog de reviews uit Duitsland tegen waar de Nitro+ non-XT voor €779 MSRP stond.
Inderdaad een vreemd prijsverschil.
Ik vind het jammer dat deze Nitro+ non-XT waarschijnlijk een niet zo'n laag power limit minimum heeft als de Pulse (en/of "stock" AMD modellen).
Als je ziet wat de 9070XT Nitro+ kost... dat vind ik ook een bizar verschil.
En inderdaad, voor een topmodel is dit eigenlijk vreemd goedkoop. Ik zat te wachten op een pulse van ~650.. Maar dit begint toch wel twijfelen te worden.
Hier ook wel... alhoewel ik ook geen fan ben van die stekker.Lockon schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:58:
[...]
Volgens Sapphire is dit een 245w model "baseline", dus 25w hoger dan de Pulse kaart. Komt met een OC/UV waarschijnlijk aardig dicht in de buurt van een stock XT.
En inderdaad, voor een topmodel is dit eigenlijk vreemd goedkoop. Ik zat te wachten op een pulse van ~650.. Maar dit begint toch wel twijfelen te worden.
Ik last net dat iemand deze kaart in Engeland voor €699 (omgerekend van GBP) had gekocht op release.
Volgens mij is dit een "normale" prijs voor een 9070, niet goedkoop, niet duur.
En dat zit natuurlijk in de buurt van een MSRP XT, als die er (nog) zouden zijn.
Maar dan heb je ook een MSRP model, geen Nitro+.
Vergeleken met een Pulse prijs een no-brainer (behalve als je echt gaat blindstaren op de stekker en het power limit).
Dat zou me toch behoorlijk verbazen - mocht het verschil nu 5% zijn ok, maar het is 15%. Los van het feit dat iemand die er meer kan uithalen dat dan ook wel met een XT zal kunnen.Lockon schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:58:
[...]Komt met een OC/UV waarschijnlijk aardig dicht in de buurt van een stock XT.
Een 9070 non XT met MSRP van 779 uitbrengen is in een normale markt waarbij de XT ook maar in de buurt komt van MSRP dan ook wel een onverkoopbaar product hoorHugoBoss1985 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:47:
Voor een 9070 (non-XT) een "koopje"... dit is geen MSRP model maar een van de dikste/duurste modellen.
Luxe modellen voor een 9070XT kan omdat er van AMD niks boven zit, maar voor een non-XT zal zelfs de hoogst geklokte 9070 het altijd verliezen van een XT instapper.
Dat gezegd hebbende, 699 is buiten een paar eenmalige uitschieters die heel snel uitverkocht waren een van de betere prijzen voor een 9070. En dan heb je nu dus een luxer model welke met die koeler vermoedelijk echt onhoorbaar gaat zijn i.p.v. een instap/MSRP model. Naar huidige omstandigheden een prima aanbod.
Aardig mee eens!mark schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:35:
[...]
Een 9070 non XT met MSRP van 779 uitbrengen is in een normale markt waarbij de XT ook maar in de buurt komt van MSRP dan ook wel een onverkoopbaar product hoorZelfs met de huidige prijzen voor de XT zou 779 al totaal niet interessant zijn over de XT's via Amazon die hier gister stonden voor rond de 800-810.
Luxe modellen voor een 9070XT kan omdat er van AMD niks boven zit, maar voor een non-XT zal zelfs de hoogst geklokte 9070 het altijd verliezen van een XT instapper.
Dat gezegd hebbende, 699 is buiten een paar eenmalige uitschieters die heel snel uitverkocht waren een van de betere prijzen voor een 9070. En dan heb je nu dus een luxer model welke met die koeler vermoedelijk echt onhoorbaar gaat zijn i.p.v. een instap/MSRP model. Naar huidige omstandigheden een prima aanbod.
Bij NBB in Duitsland heb je een XFX 220 watt tdp Quicksilver non-XT voor €679 (ex. verzending).
https://www.alternate.de/...Grafikkarte/XFX/100117818
769euro voor een quicksilver, we beginnen eindelijk in een mooie price range te komen. (Je hebt een duits adres nodig voor Alternate.de)
769euro voor een quicksilver, we beginnen eindelijk in een mooie price range te komen. (Je hebt een duits adres nodig voor Alternate.de)
Goed gevonden voor een XT ja. Volgens mij ook de goedkoopste in een aardige tijd welke gewoon direct naar Nederlands adres leverbaar is, en niet eens weliswaar het instapmodel toch, want bij XFX meen ik was het toch de Reaper de instap? Ik heb voor mijn Sapphire Pure XT destijds 799 betaald, dan zit dit bedrag daar toch alweer 15 euro onder inclusief verzending naar NL.Roderick24 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:50:
https://www.amazon.de/dp/...th=1&psc=1&language=de_DE
Edit: helaas niet zo mooi als ik even dacht toch dan. Voor instappers wil je graag die 750 euro zien (695+50 euro launch day AMD rebate naar retailer), of uiteindelijk zelfs nog eens wat lager natuurlijk
[ Voor 13% gewijzigd door OruBLMsFrl op 24-03-2025 21:28 . Reden: Vergiste me in modelnamen van XFX en Powercolor, en daarmee prijs-kwaliteit verhouding ]
Reaper is de PowerColor, swift is XFX instap model.OruBLMsFrl schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:11:
[...]
Goed gevonden voor een XT ja. Volgens mij ook de goedkoopste in een aardige tijd welke gewoon direct naar Nederlands adres leverbaar is, en niet eens het instapmodel toch, want bij XFX meen ik was het toch de Reaper de instap? Ik heb voor mijn Sapphire Pure XT destijds 799 betaald, dan zit dit bedrag daar toch alweer 15 euro onder inclusief verzending naar NL.
Zie dar bij alternate.de de prijzen ook langzaam wat zakken. Hopelijk volgen de Duitse retailers die naar NL verzenden.
https://geizhals.de/?cat=...2015%20-%20RX%209070%20XT
Edit: @Dynabi was me voor maar laat de post staan met de prijsvergelijker voor degene die interesse hebben.
https://geizhals.de/?cat=...2015%20-%20RX%209070%20XT
Edit: @Dynabi was me voor maar laat de post staan met de prijsvergelijker voor degene die interesse hebben.
[ Voor 19% gewijzigd door Roderick24 op 24-03-2025 21:53 ]
Gister via de Duitse alternate een sapphire pulse 9070 xt weten te kopen voor 770. Nu hopen dat mijn Duitse postnummer allemaal goed werkt voor het pakketstation.
De vorige keer ging het namelijk mis met een ander pakketje doordat ik nog niet de zoveelste stap had voltooid, typisch geval van de Duitsers maken geen grapjes en ze willen tot in de detail weten wie je bent
De vorige keer ging het namelijk mis met een ander pakketje doordat ik nog niet de zoveelste stap had voltooid, typisch geval van de Duitsers maken geen grapjes en ze willen tot in de detail weten wie je bent
Ik heb nu alweer spijt dat ik deze deal niet heb gepakt haha, nu zijn ze weer 800+ als je Sapphire wil.Zarron_Black schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:07:
Gister via de Duitse alternate een sapphire pulse 9070 xt weten te kopen voor 770. Nu hopen dat mijn Duitse postnummer allemaal goed werkt voor het pakketstation.
Welke amazon? de/nl/fr?Dynabi schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:46:
Sapphire Pure kwam net langs op Amazon voor ~760 euro, deze prijzen willen we zien! Nu nog voorraad die niet binnen 2 seconden op is...
9070 XT prijzen in Duitsland gaan in de goede richting.
:strip_exif()/f/image/6ifCaUSKw8cNTufYVs0Uyydu.jpg?f=fotoalbum_large)
Op 830 euro worden top of the line kaarten zoals Nitro+, Red Devil,... verkocht.
Op 820 euro blijven de Steel Legend, Merc OC,... liggen.
Ze laten de ask/vraagprijs eventjes onder 799 euro zakken om te zien hoe laag de bid/biedprijs is.
Op 789 euro blijft een Merc non-OC liggen.
Op 770 euro blijft een Pure niet lang liggen.
599 dollar MSRP is nu 553,3 euro en 21% BTW erbij tellen, is 670 euro.
De kopers zijn bereid om 100 euro premium boven op de MSRP te betalen.
:strip_exif()/f/image/6ifCaUSKw8cNTufYVs0Uyydu.jpg?f=fotoalbum_large)
Op 830 euro worden top of the line kaarten zoals Nitro+, Red Devil,... verkocht.
Ze laten de ask/vraagprijs eventjes onder 799 euro zakken om te zien hoe laag de bid/biedprijs is.
In NL zijn ze nog behoorlijk in de war... sommige MSRP XT modellen zijn maar enkele tientjes goedkoper dan hele dure (overpriced) topmodellen.rapture schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:54:
9070 XT prijzen in Duitsland gaan in de goede richting.
[Afbeelding]
€899 voor een Prime of Reaper en dan 930-950 voor een Red Devil of Nitro+.
Als het zo blijft kan je misschien beter toeslaan voor een MSRP RTX 5070TI.
AMD mag wel voor betere prijzen gaan zorgen.
Kijk je naar de 9070 non-XT dan blijft zelfs een Sapphire 9070 Nitro+ op voorraad bij Azerty, hooguit een tiental verkocht sinds €699,-
Ook daar is dat een vreemde prijs (verhouding) als je een Pulse 9070 voor dezelfde prijs te koop hebt staan... en €20 minder bij Caps.
Dan heb je ook nog shops die voor een Pulse 9070 vanaf €50 meer voor vragen... die willen ze dus niet verkopen behalve "i.c.m. een volledig systeem"
Vooralsnog kan je voor w.b.t. de XT beter in Duitsland / bij Amazon kopen.
Een Pulse 9070 non-XT mag wel richting MSRP, die blijven nu gewoon liggen bij de winkels.
[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-03-2025 13:07 ]
Ik wist natuurlijk van de reputatie maar zonet in ieder geval geprobeerd mijn order bij MaxICT te annuleren. Staat 3 weken open zonder duidelijke opvolging. Ze beweerden tijdens het annuleren ineens dat de kaart wel binnen was dus als jullie straks een XFX Mercury RGB OC Edition voor 818 (of 900+?) beschikbaar zien dan was hij van mij.. 
Met de huidige 9070 XT prijzen wordt de kans steeds groter dat het gewoon een 5070 TI wordt terwijl ik eigenlijk all-AMD wil gaan...greep net op 2 minuten na naast een 5070 TI voor 889 (incl 60 euro Steam voucher..dus 829 want die voucher komt wel op....).
Met de huidige 9070 XT prijzen wordt de kans steeds groter dat het gewoon een 5070 TI wordt terwijl ik eigenlijk all-AMD wil gaan...greep net op 2 minuten na naast een 5070 TI voor 889 (incl 60 euro Steam voucher..dus 829 want die voucher komt wel op....).
Voor MSRP was ik ook 100% voor een 9070XT gegaan. Zojuist een 5070Ti voor MSRP met 60 euro cadeaukaart weten te bestellen. Dat betekent dat het prijsverschil met een 9070XT vrijwel nihil is. Tsja dan kies ik toch echt liever voor een 5070Ti.HugoBoss1985 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:01:
[...]
In NL zijn ze nog behoorlijk in de war... sommige MSRP XT modellen zijn maar enkele tientjes goedkoper dan hele dure (overpriced) topmodellen.
€899 voor een Prime of Reaper en dan 930-950 voor een Red Devil of Nitro+.
Als het zo blijft kan je misschien beter toeslaan voor een MSRP RTX 5070TI.
AMD mag wel voor betere prijzen gaan zorgen.
Kijk je naar de 9070 non-XT dan blijft zelfs een Sapphire 9070 Nitro+ op voorraad bij Azerty, hooguit een tiental verkocht sinds €699,-
Ook daar is dat een vreemde prijs (verhouding) als je een Pulse 9070 voor dezelfde prijs te koop hebt staan... en €20 minder bij Caps.
Dan heb je ook nog shops die voor een Pulse 9070 vanaf €50 meer voor vragen... die willen ze dus niet verkopen behalve "i.c.m. een volledig systeem"![]()
Vooralsnog kan je voor w.b.t. de XT beter in Duitsland / bij Amazon kopen.
Een Pulse 9070 non-XT mag wel richting MSRP, die blijven nu gewoon liggen bij de winkels.
Voor mij had er op zijn minst een prijsverschil van 100 euro moeten zijn om voor een 9070XT te gaan. Helaas is de 9070XT er zo goed als niet voor MSRP geweest.
Toch iedereen veel succes met het bemachtigen van een GPU in deze bizarre markt!
Kijk dat zijn wel leuke prijzen met zo'n voucher.Max|Burn schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:15:
Ik wist natuurlijk van de reputatie maar zonet in ieder geval geprobeerd mijn order bij MaxICT te annuleren. Staat 3 weken open zonder duidelijke opvolging. Ze beweerden tijdens het annuleren ineens dat de kaart wel binnen was dus als jullie straks een XFX Mercury RGB OC Edition voor 818 (of 900+?) beschikbaar zien dan was hij van mij..
Met de huidige 9070 XT prijzen wordt de kans steeds groter dat het gewoon een 5070 TI wordt terwijl ik eigenlijk all-AMD wil gaan...greep net op 2 minuten na naast een 5070 TI voor 889 (incl 60 euro Steam voucher..dus 839 want die voucher komt wel op....).
Tja ik snap ook niet wat de bedoeling van AMD nou is m.b.t. markt veroveren en onder Nvidia gaan zitten.
Want de 5070TI vind ik geen slechte keuze (ik zou zelf niet voor Nvidia gaan) als de 9070XT zo duur blijft.
[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-03-2025 16:29 ]
En nu net kwam de kaart weer beschikbaar met de 60 euro gameplanet voucher (Kan je steam keys van kopen o.a.)...dus heb dus nu een 5070 TI besteld die gewoon op voorraad is bij alternate... Hogere bandbreedte, betere efficiency en betere upscaling en raytracing voor 889 / 829.
Ik heb echt een maand gewacht op de AMD prijzen omdat ik ze het ook gewoon gun maar wil gewoon een nieuwe pc bouwen en ga niet nog een maand wachten
Heb meerdere AMD GPU's gehad dus als ze mensen zoals ik al niet een kaart kunnen verkopen 
Wel bedankt aan alle mensen hier met alle tips - alhoewel ik er zelf steeds net naast greep was het erg gewaardeerd !
Ik heb echt een maand gewacht op de AMD prijzen omdat ik ze het ook gewoon gun maar wil gewoon een nieuwe pc bouwen en ga niet nog een maand wachten
Wel bedankt aan alle mensen hier met alle tips - alhoewel ik er zelf steeds net naast greep was het erg gewaardeerd !
[ Voor 19% gewijzigd door Max|Burn op 25-03-2025 16:58 ]
Er zijn toch vaker XT's voorbijgekomen voor minder dan 889 euro, maar niet 839 euro die verzenden naar Nederland inderdaad, dat was zeldzaam helaas. Blijft ieders keuze. Neem het hooguit de webshops kwalijk, niet AMD. Andere Duitse webshops lukt het wel en krijgen van dezelfde AMD geleverd.Max|Burn schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:32:
En nu net kwam de kaart weer beschikbaar met de 60 euro gameplanet voucher (Kan je steam keys van kopen o.a.)...dus heb dus nu een 5070 TI besteld die gewoon op voorraad is bij alternate... Hogere bandbreedte, betere efficiency en betere upscaling en raytracing voor 889 / 839.
Ik heb echt een maand gewacht op de AMD prijzen omdat ik ze het ook gewoon gun maar wil gewoon een nieuwe pc bouwen en ga niet nog een maand wachtenHeb meerdere AMD GPU's gehad dus als ze mensen zoals ik al niet een kaart kunnen verkopen
Geniet van de 5070Ti, dan kun je nu in ieder geval vooruit!
Ik wil niet betweterig doen maar zie de rekenfout in beide posts.Max|Burn schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:32:
En nu net kwam de kaart weer beschikbaar met de 60 euro gameplanet voucher (Kan je steam keys van kopen o.a.)...dus heb dus nu een 5070 TI besteld die gewoon op voorraad is bij alternate... Hogere bandbreedte, betere efficiency en betere upscaling en raytracing voor 889 / 839.
Ik heb echt een maand gewacht op de AMD prijzen omdat ik ze het ook gewoon gun maar wil gewoon een nieuwe pc bouwen en ga niet nog een maand wachtenHeb meerdere AMD GPU's gehad dus als ze mensen zoals ik al niet een kaart kunnen verkopen
Het is zelfs 829 euro ipv 839. Met dit bedrag is er zo goed als geen verschil tussen de goedkoopste 9070XT en daar komt bij dat deze 5070Ti echt een prima AIB variant is.
Hopelijk weet AMD dit in de nabije toekomst weer om te zetten.. had het ze gegund na de 50xx release fiasco van Nvidia.
Gelukkig houden de webshops genoeg voorraad voor iedereen die een volledige PC willen bouwen though!
Het was toch echt mondjesmaat..ik draai geen python bot maar checkte dit topic 50x per dag. Elke tip volgde ik op maar het was allemaal toch weer out of stock. Voor ~889+ was er veel te koop idd. De enige waar ik de afgelopen dagen over nadacht was de XFX Swift op amazon voor 789 maar die wou ik niet hebben voor die prijs. (Ivm matige koeling/hot spots/reviews van het specifieke, non-oc, model).
@Tweakzer helemaal gelijk..in my defense ik lig al 3 dagen ziek op bed (Dus misschien daarom tijd om snel genoeg op de koopjes te reageren denk ik
)
@Tweakzer helemaal gelijk..in my defense ik lig al 3 dagen ziek op bed (Dus misschien daarom tijd om snel genoeg op de koopjes te reageren denk ik
[ Voor 16% gewijzigd door Max|Burn op 25-03-2025 17:00 ]
Is niet per se amd's fout. Gewoon zoveel vraag zelfs aan te hoge prijzen dat ze niet kunnen oplossen.
Gewoon wachten mensen, ik zie mensen die 'all in amd willen', maar geen 2 maand wachten, beetje krom.
Sure moet zeggen 889€ Gigabyte windforce 5070 ti is tempting zeker, maar ik blijf wachten.
De 9070 xt moet nog minstens 2 jaar in verkoop (waarschijnlijk 3), dit is eerste maand, AMD kan niet anders dan de markt blijven overspoelen tot de Megekko's niet langer kunnen overprijzen.
Als voorbeeld 7900xt had 9 maanden nodig voor stabiele lage prijze te bereiken (750€ +-). 7800xt had 6 maand nodig. 7900 GRE is te laag geproceerd en snel uitverkocht, zeker de high-end modellen als Red Devil.
Maar amd heeft dat probleem nu niet, 9070 xt is zeer makkelijk te massaproduceren, zeker zonder high end chip die wafers steelt.
Ik denk dat de leveringsvertraging (hadden al lang kaarten moeten bijkomen), komt door uitgesteld Chinees nieuwjaar is (eerst chip productie, maar tegen dat hij bij AIB is later, dus nu pas is de volledige vertraging doorgewerkt).
Nog probleem Europa krijgt te weinig amd kaarten, heel duidelijk. Zie wel in Amerika drastisch verslechteren, nieuwe leveringen (waarschijnlijk door import taxen)) blijven grotendeels uit. Amd heeft vaak in 2de levensjaar van een kaart, een veel betere prijs vs msrp dan Nvidia in Europa (ook vs de VS), dus ik denk dat het goed komt met leveringen en Europa.
Ik denk dat Nvidia vouchers uitdeelt. Gigabyte en msi brengen sluipsgewijs paar kaarten aan MSRP in grote europese shops (vooral Duitsland). Ze weten dat de echte hardware liefhebber vaak kijkt en die willen ze warm houden en bedienen, maar grote 'domme publiek' zal blijven +200€ teveel betalen voor Nvidia kaarten. Ik zie deze voucher periode zelfs aflopen, 5070 ti is soms goedkoper dan 4070 ti super in de 'stagnatie' periode (prijs was op laag en vast peil). Dat is niet mogelijk Nvidia's kennende, waarschijnlijk gewoon wat vouchers om de prijsvergelijkers en prijzenjagers warm te houden.
Er zijn pakweg 3 amd scenarios:
7000 serie scenarios volledig uitgerold: duur bij launch goedkoop later (goedkoper dan msrp!!)
Dit well zeggen (7800xt en 7900xt als leidraad in pricewatch).
9070 xt:
Eerste 2 maand serieus te duur
Dan dichterbij msrp (800€)
Dan na 4-8 maand msrp, na 12-18 maand goedkoper dan msrp (bv 650€)
Ietjse duurder dan 7000 serie scenario (door grote vraag en gierigheid bij shops).
9070 xt blijft 4 maanden a la 900€ met soms piekjes naar 780€ (msrp modellen).
Daarna 825€ max, met msrp modellen vaak verkrijgbaar aan 695€, bij 8 maanden nog vaker, AIB blijven wel 775+ in dit scenario (niet msrp modellen),
Na 8-18 maanden: msrp ruimschoots gehaald, after market modellen stagneren tussen 740 en 790€.
Duur scenario: Iedereen gierig, markt fixt zichzelf niet, grote vraag weinig aanbod
Eerste 5 maanden 900€, soms modelletjes voor 800€ maar blijft uitzondering.
Na 5 maanden tot 12: 850€ voor Red devil/nitro+, 775 Hellhound (mid range) en 730 voor msrp.
Na 12 tot 18 maanden, msrp modellen toch eindelijk beschikbaar voor hun prijs, 750 hellhound, 800€ voor Red devil/nitro+.
Ik zie het duurste scenario niet direct uitspelen tenzij amd echt wafers versluist naar elders.
Bij middelste scenario moet je goed wachten, maar komt het goed, bij eerste scenario (toch al tekenen van), geholpen door 'maar 4 kaarten' op hele wafer capaciteit te produceren, veel kans toe, zou sneller dan bij 7000 series bereikt moeten worden, alleen grote vraag kan dan nog afhouden (of amd die wafers versluist).
Maar dus 700€ kaarten komt goed... Eigenlijk dat 5070 ti (inherent meer populair door Nvidia nameshare) al soms voor msrp opduikt zegt veel, dan settled de markt vanzelf naar 680€
Nog een meevaller, de euro dollar is in ons voordeel aan het stabiliseren. In base case scenario kan dit zelfs in theorie een 650€ msrp prijs opleveren (amd zal dit uiteraard niet meedelen, maar de marktsituaties neigen daar naar toe), met wat korting na 15 maanden kan zelfs 620€ kaart worden. (Dit als de sterke afname van bv 7900 xt gehaald word, was eerst 1100€ (900€ + launch markup), dan lange 900€ dan downspike naar 800€ met piekjes naar 750€ op einde heel lang en goed beschikbaar aan 725€ (een keer zelfs 680€). Zet dit zich voort in 9070 xt schema, dan is 600 ooit haalbaar.
Geduld mensen, launch is slechte periode om te kopen. Stel je 'GAS' wat uit (fotografie term: gear acquisition syndrome, je moet het nieuwste hebben en kan niet wachten).
Na 2-4 maand goede kans dat het gefixt is, na 6 maanden grote kans, na 9-12 maand 95% kans. Na 18 maand 50% kans goedkoper dan msrp.
Gewoon wachten mensen, ik zie mensen die 'all in amd willen', maar geen 2 maand wachten, beetje krom.
Sure moet zeggen 889€ Gigabyte windforce 5070 ti is tempting zeker, maar ik blijf wachten.
De 9070 xt moet nog minstens 2 jaar in verkoop (waarschijnlijk 3), dit is eerste maand, AMD kan niet anders dan de markt blijven overspoelen tot de Megekko's niet langer kunnen overprijzen.
Als voorbeeld 7900xt had 9 maanden nodig voor stabiele lage prijze te bereiken (750€ +-). 7800xt had 6 maand nodig. 7900 GRE is te laag geproceerd en snel uitverkocht, zeker de high-end modellen als Red Devil.
Maar amd heeft dat probleem nu niet, 9070 xt is zeer makkelijk te massaproduceren, zeker zonder high end chip die wafers steelt.
Ik denk dat de leveringsvertraging (hadden al lang kaarten moeten bijkomen), komt door uitgesteld Chinees nieuwjaar is (eerst chip productie, maar tegen dat hij bij AIB is later, dus nu pas is de volledige vertraging doorgewerkt).
Nog probleem Europa krijgt te weinig amd kaarten, heel duidelijk. Zie wel in Amerika drastisch verslechteren, nieuwe leveringen (waarschijnlijk door import taxen)) blijven grotendeels uit. Amd heeft vaak in 2de levensjaar van een kaart, een veel betere prijs vs msrp dan Nvidia in Europa (ook vs de VS), dus ik denk dat het goed komt met leveringen en Europa.
Ik denk dat Nvidia vouchers uitdeelt. Gigabyte en msi brengen sluipsgewijs paar kaarten aan MSRP in grote europese shops (vooral Duitsland). Ze weten dat de echte hardware liefhebber vaak kijkt en die willen ze warm houden en bedienen, maar grote 'domme publiek' zal blijven +200€ teveel betalen voor Nvidia kaarten. Ik zie deze voucher periode zelfs aflopen, 5070 ti is soms goedkoper dan 4070 ti super in de 'stagnatie' periode (prijs was op laag en vast peil). Dat is niet mogelijk Nvidia's kennende, waarschijnlijk gewoon wat vouchers om de prijsvergelijkers en prijzenjagers warm te houden.
7000 serie scenarios volledig uitgerold: duur bij launch goedkoop later (goedkoper dan msrp!!)
9070 xt:
Ietjse duurder dan 7000 serie scenario (door grote vraag en gierigheid bij shops).
Daarna 825€ max, met msrp modellen vaak verkrijgbaar aan 695€, bij 8 maanden nog vaker, AIB blijven wel 775+ in dit scenario (niet msrp modellen),
Na 8-18 maanden: msrp ruimschoots gehaald, after market modellen stagneren tussen 740 en 790€.
Duur scenario: Iedereen gierig, markt fixt zichzelf niet, grote vraag weinig aanbod
Na 5 maanden tot 12: 850€ voor Red devil/nitro+, 775 Hellhound (mid range) en 730 voor msrp.
Na 12 tot 18 maanden, msrp modellen toch eindelijk beschikbaar voor hun prijs, 750 hellhound, 800€ voor Red devil/nitro+.
Ik zie het duurste scenario niet direct uitspelen tenzij amd echt wafers versluist naar elders.
Bij middelste scenario moet je goed wachten, maar komt het goed, bij eerste scenario (toch al tekenen van), geholpen door 'maar 4 kaarten' op hele wafer capaciteit te produceren, veel kans toe, zou sneller dan bij 7000 series bereikt moeten worden, alleen grote vraag kan dan nog afhouden (of amd die wafers versluist).
Maar dus 700€ kaarten komt goed... Eigenlijk dat 5070 ti (inherent meer populair door Nvidia nameshare) al soms voor msrp opduikt zegt veel, dan settled de markt vanzelf naar 680€
Nog een meevaller, de euro dollar is in ons voordeel aan het stabiliseren. In base case scenario kan dit zelfs in theorie een 650€ msrp prijs opleveren (amd zal dit uiteraard niet meedelen, maar de marktsituaties neigen daar naar toe), met wat korting na 15 maanden kan zelfs 620€ kaart worden. (Dit als de sterke afname van bv 7900 xt gehaald word, was eerst 1100€ (900€ + launch markup), dan lange 900€ dan downspike naar 800€ met piekjes naar 750€ op einde heel lang en goed beschikbaar aan 725€ (een keer zelfs 680€). Zet dit zich voort in 9070 xt schema, dan is 600 ooit haalbaar.
Geduld mensen, launch is slechte periode om te kopen. Stel je 'GAS' wat uit (fotografie term: gear acquisition syndrome, je moet het nieuwste hebben en kan niet wachten).
Na 2-4 maand goede kans dat het gefixt is, na 6 maanden grote kans, na 9-12 maand 95% kans. Na 18 maand 50% kans goedkoper dan msrp.
Ik volg de Red devil heel sterk, en je ziet bv dat limited edition (maar 1000 keer gemaakt),
Eerste alleen Megekko 1149€ nooit uitverkocht.
Dan 4 shops, 3 die 1099€ vragen
Dan Informatique (meestal duurdere winkel
) vraag 1049€, megekko stelt eindelijk! bij naar 1099€, azerty, gaat naar 1089€
De gewone versie zakt ook maar wat trager.
Maar Limited editions hebben vaak een fomo factor, feit dat hij toch niet uitverkocht is, en in prijs daalt, zegt veel naar mijn mening, er liggen hoogstens 50 van die kaarten in Nederland. Toch daalt prijs.
De gewone lijkt wat leveringsproblemen te hebben, misschien omdat ze nu witte limited edition uitbrengen eerst. Weinig shops met nieuwe voorraad, maar de prijs zakt ook (50-70€, zakkend vanaf 1049€ Megekko launch).
Wat we nu nodig hebben is een 'echte' levering, een +300 influx van bijna elke model, dan is het onmogelijk vast te houden.
Eerste alleen Megekko 1149€ nooit uitverkocht.
Dan 4 shops, 3 die 1099€ vragen
Dan Informatique (meestal duurdere winkel
De gewone versie zakt ook maar wat trager.
Maar Limited editions hebben vaak een fomo factor, feit dat hij toch niet uitverkocht is, en in prijs daalt, zegt veel naar mijn mening, er liggen hoogstens 50 van die kaarten in Nederland. Toch daalt prijs.
De gewone lijkt wat leveringsproblemen te hebben, misschien omdat ze nu witte limited edition uitbrengen eerst. Weinig shops met nieuwe voorraad, maar de prijs zakt ook (50-70€, zakkend vanaf 1049€ Megekko launch).
Wat we nu nodig hebben is een 'echte' levering, een +300 influx van bijna elke model, dan is het onmogelijk vast te houden.
Lees hier:Matti7950 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:01:
Is niet per se amd's fout. Gewoon zoveel vraag zelfs aan te hoge prijzen dat ze niet kunnen oplossen.
9070 xt:
nieuws: AMD-topvrouw Lisa Su: RX 9070 XT breekt verkooprecords in eerste week
Dat AMD de productie heeft verhoogt om aan de vraag te kunnen voldoen... dus kans dat de prijs binnenkort gaat dalen lijkt wel aanwezig.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Ik heb mijn bestelling geannuleerd bij CAPS. Ik had gevraagd of ze de ASRock 9070 XT Tachi nog binnen krijgen, maar helaas zeiden ze, dat ze het niet meer binnen krijgen.
Ik heb inmiddels ook een tweede hands GPU kunnen scoren voor 420 euro op Marktplaats. Morgen haal ik deze op. De persoon woont 10 minuten van mij vandaan. Ik kan het gelijk ook werkend zien.
Ik wacht geduldig af, totdat prijzen beter zijn, en meer aanbod is.
800 euro vond ik al een hoop geld. Als ze dat kunnen verlagen naar 700 voor de betere modellen, dan hap ik wel weer toe.
Ik heb inmiddels ook een tweede hands GPU kunnen scoren voor 420 euro op Marktplaats. Morgen haal ik deze op. De persoon woont 10 minuten van mij vandaan. Ik kan het gelijk ook werkend zien.
Ik wacht geduldig af, totdat prijzen beter zijn, en meer aanbod is.
800 euro vond ik al een hoop geld. Als ze dat kunnen verlagen naar 700 voor de betere modellen, dan hap ik wel weer toe.
Sapphire Nitro+ gekocht op amazon.de voor 840. Levertijd begin Mei helaas, maar tijd genoeg om te cancellen als de prijzen zakken.
Ben echt enkele games die m'n 2070s niet meer goed trekt aan het uitstellen hiervoor, dus had weinig geduld meer.
Ben echt enkele games die m'n 2070s niet meer goed trekt aan het uitstellen hiervoor, dus had weinig geduld meer.
Niet slecht, maar begin mei is lang ja. De 9070 is nu voor 689 te koop, ook niet slecht voor maar 11% minder performancePana schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 00:17:
Sapphire Nitro+ gekocht op amazon.de voor 840. Levertijd begin Mei helaas, maar tijd genoeg om te cancellen als de prijzen zakken.
uitvoering: Powercolor Red Devil AMD Radeon RX 9070 XT
Red Devil Bij Megekko naar 949€. (40-50€ goedkoper dan gisteren).
Nog niet gewenste bedrag, maar dit is al 100€ daling! en in voorraad, en met de trage 900€ verkoop zie ik ook dit model niet zo snel de deur uitgaan voor die prijs, vanaf 870€ misschien tijdelijke stagnatie (mensen die weer durven, daarna weer stop, tot 850€ en dan traag door naar 785€ is m'n idee (ervaring via oude kaarten).
Nog niet gewenste bedrag, maar dit is al 100€ daling! en in voorraad, en met de trage 900€ verkoop zie ik ook dit model niet zo snel de deur uitgaan voor die prijs, vanaf 870€ misschien tijdelijke stagnatie (mensen die weer durven, daarna weer stop, tot 850€ en dan traag door naar 785€ is m'n idee (ervaring via oude kaarten).
[ Voor 3% gewijzigd door Matti7950 op 26-03-2025 02:28 ]
Tweakers.net prijzen ontwikkeling geeft een vertekend beeld.Matti7950 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 02:28:
uitvoering: Powercolor Red Devil AMD Radeon RX 9070 XT
Deze Red Devil kaarten waren op dag 1 voor €849 te vinden.
Nog veel voor een XT als een 5070ti met voucher voor msrp te koop is.
9070 voor €679 is geen verkeerde, met laag verbruik. Met undervolt doen ze allemaal wel 27-28k Timespy graphics.
Er zijn al aantallen 9070 op de schappen.
Mensen sturen Nitro+ retour Wkoa.
Weer bijna een week verder en Azerty heeft er 10 verkocht (als er tenminste niks bijgevuld is).. Van de 67 vorige week nu nog 57 op voorraad.. Het verkoopt dus niet echt heel snel.. Maar kennelijk helaas nog geen reden om de prijs te verlagen want die is nog steeds €866.. 171 euro oftewel 25% boven de adviesprijs (€695) van de 9070XT..Tatteredhat schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:52:
[...]
Het past beter als je ook een Steel Legend moederbord hebt, maar dat moet dan ook maar het geval zijn. In een week hebben ze er ongeveer 13 verkocht, gaat dus niet bijzonder snel.
*knip* offtopic
[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 26-03-2025 10:51 ]
@br00ky ik snap de regels m.b.t. adverteren, maar ik snap niet dat een post waarin ik een andere Tweaker probeer te helpen aan een kaart tegen MSRP prijs verwijderd wordt.
Vrij simpel, V&A is op het hele forum verboden.
Komt vanzelf. Nu zitten we nog in de periode waarin mensen soms ongeduldig zijn en toch maar iets kopen voor 100 euro te veel, en daar hopen winkels 100 euro marge op te pakken. Als die groep ongeduldige kopers voorzien is, en als de voorraden verder oplopen, gaan webshops met voorraad zich wel een keer achter de oren krabben. Na een half tot een heel jaar wordt de kans steeds groter dat AMD de adviesprijs 100 euro naar beneden gooit, en dan zijn alle te duur ingekochte voorraden ineens verlies.Inflatable schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 05:17:
Maar kennelijk helaas nog geen reden om de prijs te verlagen want die is nog steeds €866..
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Grappig om eens te zien hoeveel 9070 en 9070XT er retour gestuurd worden richting Azerty.bwerg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:48:
[...]
Komt vanzelf. Nu zitten we nog in de periode waarin mensen soms ongeduldig zijn en toch maar iets kopen voor 100 euro te veel, en daar hopen winkels 100 euro marge op te pakken. Als die groep ongeduldige kopers voorzien is, en als de voorraden verder oplopen, gaan webshops met voorraad zich wel een keer achter de oren krabben. Na een half tot een heel jaar wordt de kans steeds groter dat AMD de adviesprijs 100 euro naar beneden gooit, en dan zijn alle te duur ingekochte voorraden ineens verlies.
Staan aardig wat A-keuze kaartjes te koop.
Ik heb het retour sturen al van 2 medetweakers vernomen in de DM.
[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-03-2025 14:02 ]
Ik was er 1 van. Prijs was een deel er van, maar ook omdat ik verwachtte de 12vhpwr adapter te kunnen gebruiken.. Alleen wilde het zijpaneel van m'n kast niet dicht, omdat de connectoren -net- daar uit komen waar m'n kast relatief dun is. Ik had een native kabel kunnen kopen a 30 extra, maar dan zou de kaart me €730 kosten... En als er dan XT's voor 760 over de toonbank gaan, was mij dat te gortig.Olaf van der Spek schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:09:
[...]
Vanwege de prijs?
Bij andere shops worden ze gewoon als nieuw weer verkocht.
Coilwhine was ook een probleem, was luider dan welke fan dan ook in m'n systeem
Voor de liefhebber betekent dit dus wel dat Azerty meerdere wKOA retourtjes heeft, Pulse en Nitro's gelijk geprijsd a €664. Erg krom.
[ Voor 9% gewijzigd door Lockon op 26-03-2025 14:14 ]
Ongetwijfeld, maar persoonlijk vindt ik dit een beetje flauw altijd. Zonder de moraalridder te willen uithangen maar je koopt een kaart waarvan de performance die je krijgt vrij duidelijk is, dat de ene kaart wat beter overklok/undervoltbaar is dan de andere zul je altijd zo houden. Opzich staan mensen in hun recht maar als iedereen hun kaart die wat minder goed te undervolten is maar WKOA doet dan moeten mensen er i.m.o. ook niet mee raar vanop kijken dat niemand structureel tegen MSRP kan verkopen. Ergens in de keten moeten die retourkosten etc. gewoon betaald worden.HugoBoss1985 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:14:
[...]
Verder zijn er natuurlijk nog meer redenen om een kaart WKOA te sturen... undervolting binning, misschien gewoon eens proberen en retour doen (niet tevreden over prestatiewinst).
Etc, etc.
Maar de opstelling linksonder is zo te zien toch prima mogelijk met de Nitro+, eerst stukje recht en dan 90 graden de hoek om zegmaar? Daarnaast is het een 245W kaart, waar alle problemen die je leest vooral zijn met 5090's, 4090's en 5080's met verhoogde powerlimits. Zou me er zelf niet zo'n zorgen om maken eigenlijk.toch wat zenuwachtig werden van de Nitro+ oplossing met de omstreden stekker en de buiging van de kabel... en dus de druk/kracht op de stekker.
Nvidia/de adapter makers/de psu makers geven heel precies aan dat er eigenlijk geen spanning/druk op die connector/de stekker mag staan.
Sapphire heeft het naar mijn mening voor het oog leuk gedaan en het is misschien praktisch, maar goed doordacht en veilig (de stekker an sich) vind ik het niet.
Afijn de Buildzoid video en alles wat er bekend is over de connector zijn duidelijk.
[Afbeelding]
Maar de voornaamste redenen van de vele retouren momenteel is denk ik ook gewoon dat veel mensen voor meerdere paarden hebben gekozen en er natuurlijk maar eentje houden uiteindelijk. En dat is iets wat ik de webshops toch echt meer kwalijk neem dan de consumenten, zowel hier als bij Nvidia (m.u.v. de base 5070
Tenzij je perse in de eerste 1-2 maanden na launch een videokaart nodig hebt is er meer dan genoeg tijd om reviews etc af te wachten.. Ik doe dat zelf ook altijd, wil altijd eerst weten welk model het beste bij mijn wensen past en of er geen ernstige kinderziektes met bepaalde modellen zijn etc.. Ook hoe kaarten overklokken etc.. Als ik weet dat het type videokaart dat ik wil qua prijs en prestaties goed overklokt (10+%) dan ga ik dus b.v. niet meer voor een instapmodel dat geen hogere powerlimiet heeft dan 100%..!mark schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:21:
[...]
Maar de voornaamste redenen van de vele retouren momenteel is denk ik ook gewoon dat veel mensen voor meerdere paarden hebben gekozen en er natuurlijk maar eentje houden uiteindelijk. En dat is iets wat ik de webshops toch echt meer kwalijk neem dan de consumenten, zowel hier als bij Nvidia (m.u.v. de base 5070) moet je bij een aanbod tegen MSRP of i.i.g. iets dat erbij in de beurt komt snel reageren en tot aankoop overgaan anders is die weg. M.a.w. geen tijd om rustig een review te zoeken of een weloverwogen keuze te maken. Dus ja dan krijg je veel mensen die uiteindelijk meerdere kaarten kopen waarvan retourtjes terug komen, vooral ook omdat geen enkele webshop met een reserveringssysteem werkt of bereid is backorders aan te nemen zodra een MSRP model uitverkocht is.
Qua videokaarten kopen heb je natuurlijk gelijk, je zou bij winkels gewoon altijd videokaarten moeten kunnen bestellen voor vastgestelde prijzen die dan in backorder gaan als de boel tijdelijk even uitverkocht is.. Maar het is duidelijk dat de keten van winkels, distributeurs/importeurs en producenten daar geen belang bij hebben, anders deden ze dat wel.. Zoals het nu gaat kunnen ze de prijzen flink omhoog gooien naar gelang vraag en aanbod, oftewel lekker zelf de scalper uithangen zolang de vraag het aanbod overstijgt..
Een 5070ti met voucher voor msrp is meestal niet de meest luxe 5070ti kaart klasse als de meest luxe 9070XT zijnde de Red Devil. Al snel appels met peren vergelijken dit verhaal vrees ik.HugoBoss1985 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 04:33:
[...]
Tweakers.net prijzen ontwikkeling geeft een vertekend beeld.
Deze Red Devil kaarten waren op dag 1 voor €849 te vinden.
Nog veel voor een XT als een 5070ti met voucher voor msrp te koop is.
9070 voor €679 is geen verkeerde, met laag verbruik. Met undervolt doen ze allemaal wel 27-28k Timespy graphics.
Er zijn al aantallen 9070 op de schappen.
Mensen sturen Nitro+ retour Wkoa.
Zou kunnen, maar de retail kan de adviesprijzen ook gewoon collectief blijven negeren.. Nvidia heeft b.v. vorige week de adviesprijzen van hun 50-serie al iets verlaagd en dat heeft tot nu toe amper tot geen effect op de verkoopprijzen van die videokaarten.. Die liggen nog steeds vele honderden euro's hoger en kleine adviesprijs-drops worden ook nog voor de oude hogere adviesprijs aangeboden.. Een adviesprijs is vrij nutteloos als een producent die niet op één of andere manier afdwingt bij de retail.. Niks anders dan marketing PR bullsh*t..bwerg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:48:
[...]
Komt vanzelf. Nu zitten we nog in de periode waarin mensen soms ongeduldig zijn en toch maar iets kopen voor 100 euro te veel, en daar hopen winkels 100 euro marge op te pakken. Als die groep ongeduldige kopers voorzien is, en als de voorraden verder oplopen, gaan webshops met voorraad zich wel een keer achter de oren krabben. Na een half tot een heel jaar wordt de kans steeds groter dat AMD de adviesprijs 100 euro naar beneden gooit, en dan zijn alle te duur ingekochte voorraden ineens verlies.
Alleen als ze collectief heel stom zijn. Voorraden worden tegen de prijs van vandaag gekocht, en als ze te lang blijven liggen worden ze voor de prijs van over twee maanden verkocht. Als die prijs daalt heeft de winkel een probleem, dus dat is niet zonder risico. Naar mate er langer wordt gewacht wordt dat risico groter, en dan liever nu verkopen voor twee tientjes minder. En die twee tientjes worden daarna drie tientjes, etc., en als 1 winkel gaat en er is genoeg voorraad dan moet de rest mee. Op lange termijn geldt toch gewoon de wet van vraag en aanbod.Inflatable schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:53:
[...]
Zou kunnen, maar de retail kan de adviesprijzen ook gewoon collectief blijven negeren..
[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 26-03-2025 17:01 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Niet als er infeite geen concurrentie op prijs kan plaatsvinden omdat ze allemaal te duur moeten inkopen, of omdat er prijsafspraken gemaakt worden.. Nou geloof ik niet echt in (illegale) prijsafspraken dus dan blijft alleen distributeur/importeur of producent zelf over waar iedereen moet inkopen.. Het is namelijk wel opvallend dat bij de meeste winkels de prijzen allemaal ongeveer hetzelfde zijn.. Allemaal net zoveel hoger dan dat ze zouden moeten zijn kijkend naar de adviesprijzen..bwerg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:59:
[...]
Alleen als ze collectief heel stom zijn. Voorraden worden tegen de prijs van vandaag gekocht, en als ze te lang blijven liggen worden ze voor de prijs van over twee maanden verkocht. Als die prijs daalt heeft de winkel een probleem, dus dat is niet zonder risico. Naar mate er langer wordt gewacht wordt dat risico groter, en dan liever nu verkopen voor twee tientjes minder. En die twee tientjes worden daarna drie tientjes, etc., en als 1 winkel gaat en er is genoeg voorraad dan moet de rest mee. Op lange termijn geldt toch gewoon de wet van vraag en aanbod.
Met meer dan €100 verschil (€949 XT) dmv de voucher kan het ook een banaan zijn maar dan vind ik een 5070ti een betere keuze.OruBLMsFrl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:52:
[...]
Een 5070ti met voucher voor msrp is meestal niet de meest luxe 5070ti kaart klasse als de meest luxe 9070XT zijnde de Red Devil. Al snel appels met peren vergelijken dit verhaal vrees ik.
Voor een tientje (€849 XT) verschil gaat men denk ik ook eerder voor een msrp 5070ti.
Die is met RT sneller.
[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-03-2025 17:25 ]
Tijdens de RTX30/RX6000 reeks zijn de prijzen juist na de eerste 1-2 maanden alleen maar omhoog geschoten. Tijdens die launch heb ik ruim een jaar gewacht en alsnog uit ellende voor ruim 1.6x MSRP toch maar iets gekocht, huidige kaart trok toen veel niet meer namelijk. Vermoed zomaar dat veel mensen die nu weer in de markt zijn voor een nieuwe kaart momenteel op die generatie zitten en zich dat nog zeker kunnen herinneren. Dan snap ik best wel dat ze zodra er ook maar iets voor MSRP voorbij komt wat een klein beetje aansluit bij de wensen ze direct toeslaan, dat heeft bij mijzelf onbewust ook zeker meegespeeld denk ik. Nu is het wel zo dat hogere powerlimits mij totaal niet interesseren en ik qua zelf tunen ongeveer stock prestaties met minder stroom/warmte veel interessanter vindt. M.a.w. vrijwel alle instapmodellen zijn dan prima tenzij het verschil echt maar een paar tientjes is.Inflatable schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:43:
[...]
Tenzij je perse in de eerste 1-2 maanden na launch een videokaart nodig hebt is er meer dan genoeg tijd om reviews etc af te wachten.. Ik doe dat zelf ook altijd, wil altijd eerst weten welk model het beste bij mijn wensen past en of er geen ernstige kinderziektes met bepaalde modellen zijn etc.. Ook hoe kaarten overklokken etc.. Als ik weet dat het type videokaart dat ik wil qua prijs en prestaties goed overklokt (10+%) dan ga ik dus b.v. niet meer voor een instapmodel dat geen hogere powerlimiet heeft dan 100%..
Precies, maar het gevolg is dus wel dat de winkels wat meer retourtjes mogen verwachten juist door hun eigen beleid.Qua videokaarten kopen heb je natuurlijk gelijk, je zou bij winkels gewoon altijd videokaarten moeten kunnen bestellen voor vastgestelde prijzen die dan in backorder gaan als de boel tijdelijk even uitverkocht is.. Maar het is duidelijk dat de keten van winkels, distributeurs/importeurs en producenten daar geen belang bij hebben, anders deden ze dat wel.. Zoals het nu gaat kunnen ze de prijzen flink omhoog gooien naar gelang vraag en aanbod, oftewel lekker zelf de scalper uithangen zolang de vraag het aanbod overstijgt..
Let op:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Voor achtergrondinformatie over de prijzen bij release en de mechanismen daarachter, check review: Wat ging er mis bij de AMD RX 9070 (XT)-release?.
Let bij het reageren op het volgende:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Voor achtergrondinformatie over de prijzen bij release en de mechanismen daarachter, check review: Wat ging er mis bij de AMD RX 9070 (XT)-release?.
Let bij het reageren op het volgende:
- Geen "ik ook" berichten en statusupdates van bestellingen.
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Ranten is niet toegestaan.
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- Dat geldt ook voor scamadvertenties op Marktplaats e.d. Heel nobel om elkaar daar op te wijzen, maar niet iedereen leest alle berichten en waarschuwingen, dus gewoon niet doen. Oók niet quoten, dan moeten we alleen maar meer zooi opruimen.
- Scalping bespreken is niet toegestaan.
- Ongefundeerde beschuldigingen van scalping, scams of oplichting zijn niet toegestaan.
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
- Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
| Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |