Klopt, en volgens mij bij highend (hoog verbruik) kaarten nog eerder. Mijn xfx 7900 xtx kreeg last van veel te hoge hotspot na circa 1,5 jaar. Een kryosheet loste dit perfect op.
Mijn 4090 TUF kreeg het na een circa 15 maanden. Een kryosheet werkte gek genoeg helemaal niet..... Zelfs na het herplaatsen werd het niks beter. Mx-6 heeft het voor nu prima opgelost maar ik heb alvast een ptm7950 besteld die het hopelijk voor lange termijn oplost. Het schijnt dat mx-6 na een paar maanden al minder kan worden. Is nu 5-6 weken oud.
Helaas heeft mijn inno3d 5080 x3 ook gewoon pasta, we zullen zien hoelang dat goed gaat. Gezien de prijzen was dit toen een redelijke keuze en kaart bevalt goed verder.
Maar in de huidige markt met prijzen die stabieler zijn en keuze groter zou ik een kaart met standaard al een ptm7950 de voorkeur geven. De Asus prime komt regelmatig voorbij voor een nette prijs en schijnt standaard een te hebben bijvoorbeeld.
Pasta is prima voor cpu's, voor gpu's is het steeds slechter toepasbaar voor lange periodes. Fabrikanten moeten daar ook gewoon niet meer op bezuinigen vind ik. In China kost dat spul ook nog es niks, waardoor ze er zelfs een beetje op kunnen verdienen. Ik denk dat iedereen wel een paar euro meer wil betalen hiervoor.
Verder scheelt het ENORM in het aantal rma's.
[
Voor 7% gewijzigd door
meljor op 13-08-2025 11:01
]