Op zich snap ik dat.. maar hoe kun je als AMD dan ooit een significant marktaandeel bij Nvidia wegsnoepen? De markt overspoelen met kaarten?DannyHrmnns schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:23:
[...]
Ja heel dom maar komt helaas door de retailers. AMD kan hier weinig aan doen nu.
Ergens de volgende batch zetten ze die terug maar dan allemaal 900+SuperCrisz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:26:
inmiddels heeft Alternate die 695 euro kaarten er afgehaald..

[ Voor 5% gewijzigd door iCore op 06-03-2025 16:27 ]
Don't let perfect be the enemy of good.
Dat zei ik 3 maanden geleden ook.FrankoNL schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:17:
Ik probeer het over een maandje of 3 wel weer. Zal dan wel normaal geworden zijn.
https://www.proshop.nl/DU...-GB-6000-MHz-DDR5/8058634
En dan de hele PC aan componenten verkopen, dan kom je nog best in de buurt van MSRP
En dan de hele PC aan componenten verkopen, dan kom je nog best in de buurt van MSRP
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
https://www.amazon.fr/dp/B0DRPPXB5X
https://www.amazon.es/dp/B0DRPPXB5X
830 euro die mooie Sapphire Nitro+ GPU

[ Voor 9% gewijzigd door Tjiwa op 06-03-2025 16:28 ]
PSN/XBL: DarkTaufu
Man man man, onze eigen computerwinkels zijn de grootste scalpers. Tweakers heeft "gelukkig" de prijshistorie van sommige kaarten zodat we deze scam live kunnen zien gaan.
uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 9070 XT OC hier:
/f/image/GAIBxarcN0eea8NUtEVcM765.png?f=fotoalbum_large)
Alternate gooit het afgelopen uur een paar 404s en magisch is de prijs ineens 1019 nadat de site weer "terug" is:
https://www.alternate.nl/...hekaart&utm_term=JHXV0K00
uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 9070 XT OC hier:
/f/image/GAIBxarcN0eea8NUtEVcM765.png?f=fotoalbum_large)
Alternate gooit het afgelopen uur een paar 404s en magisch is de prijs ineens 1019 nadat de site weer "terug" is:
https://www.alternate.nl/...hekaart&utm_term=JHXV0K00
/f/image/1LG4r6qYTjsbp6mHcGwocjRT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door itsnotrudy op 06-03-2025 16:29 ]
Welke launch van de laatste 5 jaar of zo was geen shitshow?Robsel_NL schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:22:
[...]
Dit. Ik heb een 5070ti besteld voor 980 welke nog niet binnen is. Die zou ik gaan annuleren voor de xt. Nu toch maar even afwachten. Wat een shitshow.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Niet slecht... bij andere winkels ook rond de 800 euro. Maar de prijzen liggen sowieso een stukje hoger dan verwacht. Bij Megekko was deze kaart 919. Bij CAPS 799. Voor 700 is het lastig om een kaart te scoren.
Maakt niet uit, FSR4 betekent niet dat we ineens 100-200 euro meer moeten betalen voor hardware die verder dezelfde raw power heeft.griffz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:25:
[...]
Ik ben bang, dat dit geen bangmakerij is. Daarnaast heeft een XTX geen FSR4 ondersteuning en heeft de 9070XT geen AMD reference kaart. De MSRP was gebaseerd op een aantal partnermodellen om elkaar 'eerlijk te houden'.
Volgende generatie met improvements zou dan op zijn minst zelfde prijs moeten zijn of er onder liggen, zo is het altijd gegaan.
Het feit dat mensen iets anders accepteren is gewoon klinklare onzin.
Als de MSRP gebaseerd was op partnermodellen dan geld mijn argument nog meer, dan zouden de kaarten juist rond de 695 moeten zitten, met miss een 50 euro verschil.
Voor een OC die niet veel met zich meebrengt omdat de kaart zelf op MSRP al aardig hoog zit (zie ook de makkelijkheid met undervolten/clocken) zou het echt het niet waard zijn om zoveel meer te betalen.
Waar zijn de tijden gebleven dat next gen ook echt grote improvements met zich meebracht? Dat de prijzen daar ook naar stonden? en mensen bullshit niet accepteerden?
Articles :Tjiwa schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:27:
https://www.amazon.fr/dp/B0DRPPXB5X
836,91 €
Livraison :
7,07 €
Montant total :
843,98 €
Total de la commande, TVA incluse. Voir les détails
Staan er nog, snap alleen niet waarom het nog 'op voorraad' staat..SuperCrisz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:26:
:strip_exif()/f/image/aKIY0X5OTxfLTbacjWIoUDUW.jpg?f=fotoalbum_large)
Vermoedelijk omdat Belgie alternate de prijzen bekend heeft gemaakt:SuperCrisz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:26:
Screenshot van 16:25
:strip_exif()/f/image/zK12bEE4ir40pwDRcwihwM0e.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht je de componenten voor de huidige 2dehands prijs verkopen is de GPU 1000+Richh schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:27:
https://www.proshop.nl/DU...-GB-6000-MHz-DDR5/8058634
Je slaat een stap over. De MSRP prijs komt van AMD naar bijvoorbeeld Sapphire. Voor die partijen geldt de leverancier - afnemer principe. Je hebt nog Sapphire - (groothandel voor de kleinere jongens) - retailer. Die mogen doen wat ze willen.Nevalus schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:20:
[...]
Begint misschien beetje offtopic te worden; maar de wet zegt dat een prijsafspraak niet mag omdat dit beperkend is voor het bepalen voor een verkoopprijs die negatief is voor de markt. Een maximum prijs is dat expliciet niet.
https://vdb-law.nl/nieuws...ale-afspraken-hoe-zit-het
Misschien niet de beste bron, maar hier staat het ook beschreven bij Stap 2 punt 1. Kon even zo snel niets beters vinden.
Wat daarna gebeurt zal AMD een worst wezen. Denk wel dat de merken een Max MSRP opgelegd hebben gekregen ja maar die zijn nutteloos voor consumenten.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Het leek erop dat ze inderdaad de markt overspoelde met kaarten, maar uiteindelijk heeft een enorme vloedgolf aan FOMO kopers het toch weer gewonnen.PizzaFunghi schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:26:
[...]
Op zich snap ik dat.. maar hoe kun je als AMD dan ooit een significant marktaandeel bij Nvidia wegsnoepen? De markt overspoelen met kaarten?
Insert "shut up and take my money gif"
Nederlandse webshops zijn een absolute schande gebleken
Denk wel dat dit een goede slag had kunnen zijn. Ik ben echt kamp groen normaal en hoor ook van (online) vrienden dat ze helemaal klaar zijn met Nvidia en hoe ze hun klanten behandelen (vooral de laatste launch, maar het uitzuigen begon al veel eerder). Ik heb geen wereldwijd onderzoek gehouden dus ik moet het doen met wat ik om mij heen zie gebeuren.PizzaFunghi schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:26:
[...]
Op zich snap ik dat.. maar hoe kun je als AMD dan ooit een significant marktaandeel bij Nvidia wegsnoepen? De markt overspoelen met kaarten?
Ik gun Nvidia mijn geld gewoon niet meer. En het is niet dat ik het geld niet heb liggen.
Staat er nu weer op voor 50 euro meerstreafer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:06:
Ahh de eerste ........ zijn er ook al..
https://www.marktplaats.n...9070xt-gaming-oc-16gb-wit
Nul waarde toevoeging.. wel prijsverhoging..
https://www.marktplaats.n...radeon-rx-9070-xt-gpu-wit
https://www.amazon.fr/XFX...rx+9070%2Caps%2C94&sr=8-5
Ook weer andere sneller maar wel leuke prijs als het klopt.. ik doe het niet vanuit FR
Ook weer andere sneller maar wel leuke prijs als het klopt.. ik doe het niet vanuit FR
Zoals al jaren bij elke launch van “insert PC product”Techkeizer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:30:
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
XFX Mercury voor €830: https://www.amazon.fr/gp/...smid=A206ULAR6UT9T8&psc=1
Ja ik ben het wat dat betreft helemaal met je eens man. Ik keek echt uit naar deze launch met mijn 3080. Echt bizar hoe de markt in elkaar zit momenteeliMouze schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:28:
[...]
Maakt niet uit, FSR4 betekent niet dat we ineens 100-200 euro meer moeten betalen voor hardware die verder dezelfde raw power heeft.
Volgende generatie met improvements zou dan op zijn minst zelfde prijs moeten zijn of er onder liggen, zo is het altijd gegaan.
Het feit dat mensen iets anders accepteren is gewoon klinklare onzin.
Als de MSRP gebaseerd was op partnermodellen dan geld mijn argument nog meer, dan zouden de kaarten juist rond de 695 moeten zitten, met miss een 50 euro verschil.
Voor een OC die niet veel met zich meebrengt omdat de kaart zelf op MSRP al aardig hoog zit (zie ook de makkelijkheid met undervolten/clocken) zou het echt het niet waard zijn om zoveel meer te betalen.
Waar zijn de tijden gebleven dat next gen ook echt grote improvements met zich meebracht? Dat de prijzen daar ook naar stonden? en mensen bullshit niet accepteerden?
Verkocht door een derde partij. Hoeft geen probleem te zijn, maar heel duidelijk staat het er niet.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Toch ruim 450 euro winst.MightyPig schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:31:
[...]
Staat er nu weer op voor 50 euro meer
https://www.marktplaats.n...radeon-rx-9070-xt-gpu-wit
Ik keek 1 uur later, want er was toch ZO veel voorraad.giantgiantus schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:22:
[...]
Hoe weet je dat nou? Ik heb vrij relaxed een 695€ kaart gekocht. Denk je nou echt dat deze bedrijven zoveel produceren dat er geen initieel tekort ontstaat? Zelfs een Apple die een enorme productie heeft heeft altijd tekort.
Er is niks meer voor iets dat in de buurt komt van normale prijzen. Relaxed is dat je rustig twee weken kan wachten, dit was niet eens een uur.
Op dit moment is het bij beiden fabrikanten een shitshow en zal niet stoppen tot de ai bubbel klapt(wat überhaupt maar de vraag is of dat gebeurt).Beakzz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:30:
[...]
Denk wel dat dit een goede slag had kunnen zijn. Ik ben echt kamp groen normaal en hoor ook van (online) vrienden dat ze helemaal klaar zijn met Nvidia en hoe ze hun klanten behandelen (vooral de laatste launch, maar het uitzuigen begon al veel eerder). Ik heb geen wereldwijd onderzoek gehouden dus ik moet het doen met wat ik om mij heen zie gebeuren.
Ik gun Nvidia mijn geld gewoon niet meer. En het is niet dat ik het geld niet heb liggen.
Vorige generatie was amd ten opzichte van de al te dure nvidia ook al te duur.
Denk dat we in de nabije toekomst geen verbetering hoeven te verwachten.
Ik zat in de auto en kon pas 15:25 kijken. Alles foetsie (van de normale prijzen). Dan maar mijn 3080 gewoon opgebruiken.Zebby schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:32:
[...]
Ik keek 1 uur later, want er was toch ZO veel voorraad.
Er is niks meer voor iets dat in de buurt komt van normale prijzen. Relaxed is dat je rustig twee weken kan wachten, dit was niet eens een uur.
Je kan AMD en nVidia en de winkels geen ongelijk geven. Je ziet ook dat het perfect werkt mensen kopen het toch wel. Dus waarom iets voor minder verkopen als zo veel mensen bereid zijn veel meer te betalen en je toch alles wat je hebt kan verkopen?FrankoNL schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:01:
[...]
Tsja, gewoon vraag en aanbod. Het is natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling. Als een bedrijf marge kan pakken dan doen ze dat.
De enige manier hoe dit zou stoppen is als mensen dat bedrag niet uit geven en pas iets kopen als de prijs zoals aangekondigd is. Maar ook vandaag zien we weer dat genoeg mensen bereid zijn die 100-200 euro extra te betalen om de kaart meteen te hebben. Dus helaas zal dit de komende jaren nog wel zo blijven of misschien nooit meer anders gaan worden.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Vooral de verkrijgbaarheid is schandalig, want met genoeg aanbod heb je deze ellende niet.Techkeizer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:30:
En twee, er moet toch echt iets van een registratie gaan komen van één per adres voor de eerste maand van een nieuwe productintroductie, hoewel ik eerlijk betwijfel of die shops eraan willen. Zou dan echt vanuit AMD/NVidia moeten komen.
Vanavond maar gewoon weer gamen op de 3080 en de tweede pc de 2080. Is niet verkeerd hier, we houden het wel even vol om te wachten, honderden euro's teveel betalen gun ik niemand. Dank voor alle tips en updates hier, maar het was alweer voorbij voor ik er wat mee kon helaas, werk en zo, schijnt ook te moeten gebeuren
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Ja dat lukt ze alleen als ze de retailers dwingen om MSRP en OC prijzen te hanteren.PizzaFunghi schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:26:
[...]
Oh absoluut. Ik verklaar AMD ook zeker niet heilig en die verhogen lekker mee in de kielzog van Nvidia. Maar het is kiezen tussen 2 kwaden en Nvidia laat wel heel duidelijk merken dat ze mij niet als klant willen. En gewoon glashard liegen op een podium. (5070 met 4090 performancelennardh1 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:33:
[...]
Op dit moment is het bij beiden fabrikanten een shitshow en zal niet stoppen tot de ai bubbel klapt(wat überhaupt maar de vraag is of dat gebeurt).
Vorige generatie was amd ten opzichte van de al te dure nvidia ook al te duur.
Denk dat we in de nabije toekomst geen verbetering hoeven te verwachten.

Ik zou niet stellen dat MSRP gebaseerd is op partnermodellen, maar eerder dat, vermoedelijk het als bij Nvidia, iedere partner 1 MSRP moet hebben in de catalogus op release dag. Maar dat betekent uiteraard niet dat dit model ook door winkelier geprijsd wordt of blijft op MSRP, enkel dat er minimaal een paar beschikbaar zijn op release dag.iMouze schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:28:
Verder zetten AIB's natuurlijk voornamelijk in op hun luxere modellen waar ze veel meer marge op kunnen maken.
Dat klopt helemaal. Ik reageerde enkel op dat je zei dat een maximum prijs een prijsafspraak is en daarom niet mag. En dat klopt niet. Dat staat verder los van deze specifieke situatie.OMD schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:30:
[...]
Je slaat een stap over. De MSRP prijs komt van AMD naar bijvoorbeeld Sapphire. Voor die partijen geldt de leverancier - afnemer principe. Je hebt nog Sapphire - (groothandel voor de kleinere jongens) - retailer. Die mogen doen wat ze willen.
Wat daarna gebeurt zal AMD een worst wezen. Denk wel dat de merken een Max MSRP opgelegd hebben gekregen ja maar die zijn nutteloos voor consumenten.
Ik verwacht overigens dat het wettelijk gezien wel zou mogen dat AMD boardpartners bindt aan de MSRP aan de bovenkant van de prijs, zonder minimum uiteraard. Dat gaat echter boven mijn kennis.
Misschien is hij een werknemer van Megekko en heeft hij rustig af kunnen tikken toen de site plat lagZebby schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:32:
[...]
Ik keek 1 uur later, want er was toch ZO veel voorraad.

NITRO IS ER, 843 incl verzending en NL BTW, twijfelde maar ik denk toch dat ik het te duur vindt om te upgraden vanaf een 7800XT:
https://www.amazon.fr/gp/...smid=A1X6FK5RDHNB96&psc=1
Weet iemand of het mogelijk is dat de frontend van Megekko en andere webshops wordt DDoS'd, en dat scalpers via de backend gewoon de voorraad leegkopen? Ik kwam niet verder dan het drukken op de knop in winkelwagen voordat je weer een 400 foutmelding kreeg.
4HEad
Je moet als eerste wel kaarten hebben. Nu is de vraag gewoon veel groter dan het aanbod. En zodra ze niet meer verkopen kunnen ze de prijzen weer laten zakken richting de MSRP. Het is een smerig iets maar werkt wel.DannyHrmnns schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:35:
[...]
Ja dat lukt ze alleen als ze de retailers dwingen om MSRP en OC prijzen te hanteren.
De vraag is wil AMD meer marktaandeel? of laten ze liever net als nVidia server chips bakken die ze voor meer kunnen verkopen? want TSMC kan niet meer wafers maken alles op 4nm wordt verkocht dus dan moet je kiezen wat wil je maken gaming chips of server chips en dan wordt het snel het laatste gezien die voor veel meer verkopen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Het probleem is niet eens Nvidia of AMD. Het probleem is dat de retailers scalpen. Als zij normale prijzen hadden gehanteerd hadden we nu allemaal een AMD kaart gekocht. Er was genoeg voorraad maar de retailers hebben het verpest.Beakzz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:30:
[...]
Denk wel dat dit een goede slag had kunnen zijn. Ik ben echt kamp groen normaal en hoor ook van (online) vrienden dat ze helemaal klaar zijn met Nvidia en hoe ze hun klanten behandelen (vooral de laatste launch, maar het uitzuigen begon al veel eerder). Ik heb geen wereldwijd onderzoek gehouden dus ik moet het doen met wat ik om mij heen zie gebeuren.
Nr.info is al jaren een reseller voor/van xfx op Amazon. Geen probleem om daar te bestellen!Kuusj schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:32:
[...]
Verkocht door een derde partij. Hoeft geen probleem te zijn, maar heel duidelijk staat het er niet.
"You're not wrong, but you're still an asshole"Astennu schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:34:
[...]
Je kan AMD en nVidia en de winkels geen ongelijk geven.
Met mijn beste Frans haal ik uit de informatie dat ie pas rond 22 april geleverd wordtSantee schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:37:
NITRO IS ER, 843 incl verzending en NL BTW, twijfelde maar ik denk toch dat ik het te duur vindt om te upgraden vanaf een 7800XT:
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
1 x PowerColor Radeon RX 9070 XT Reaper 16GB GDDR6 grafische kaart
(Art-nr. 1935817, 1 Stuks = € 695,00)
Bij Alternate.nl
Bij Alternate.nl
Dat betwijfel ik. Ondanks de hoge prijzen is veel alsnog uitverkochtDannyHrmnns schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:38:
[...]
Er was genoeg voorraad maar de retailers hebben het verpest.
Toen ik postte stond er nog 22-24 maart.Beerkeeper schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:39:
[...]
Met mijn beste Frans haal ik uit de informatie dat ie pas rond 22 april geleverd wordt
Natuurlijk kan dat. Maar op dat moment heb je al afspraken met ze gemaakt en is het makkelijker gewoon minder modellen op voorraad te zetten. Is het waarschijnlijk? Nee, integendeel.Eren schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:38:
Weet iemand of het mogelijk is dat de frontend van Megekko en andere webshops wordt DDoS'd, en dat scalpers via de backend gewoon de voorraad leegkopen? Ik kwam niet verder dan het drukken op de knop in winkelwagen voordat je weer een 400 foutmelding kreeg.
huh? op megekko zie ik nu weer de melding dat de prijzen niet bekend zijn, en dat je kan bestellen vanaf 06-03.. dacht ff dat het een cache ding was.. maar zie het ook op mn andere devices.
voor die prijs wil ik de rest van de fans er wel bij hebben, als dat kan.
ben benieuwd wat voor een leuke PB's hij of zij gaat krijgen.
Klopt, meeste was al uitverkocht..SuperCrisz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:40:
huh? op megekko zie ik nu weer de melding dat de prijzen niet bekend zijn, en dat je kan bestellen vanaf 06-03.. dacht ff dat het een cache ding was.. maar zie het ook op mn andere devices.
Als je de 9070 xt duurder dan de xtx koopt heb je geen hersens
Met mijn beste Frans lees ik dat die kaart er niet meer is.Beerkeeper schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:39:
[...]
Met mijn beste Frans haal ik uit de informatie dat ie pas rond 22 april geleverd wordt
Pleur van het trottoir zeg...
Dit is natuurlijk zodat op een later tijdstip de nieuwe prijsjes erop kunnen.SuperCrisz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:40:
Alternate.be heeft nu ook listings online staan. Tot 999€. Gaat werkelijk helemaal nergens meer over dit.
ja , maar je zag staan dat het uitverkocht was.. en nu staat er dat prijs nog niet bekend is.. de melding zoals we die tot 15:00 uur hadden
Maar kennelijk wel een hele dikke portemonnee, heb je toch iets goed gedaan in je leven zeg ik dan weernocturnal schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:41:
Als je de 9070 xt duurder dan de xtx koopt heb je geen hersens
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Nee .... Merde!HugoBoss1985 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:41:
[...]
Met mijn beste Frans lees ik dat die kaart er niet meer is.
Pleur van het trottoir zeg...

[ Voor 10% gewijzigd door PatRamon op 06-03-2025 16:44 ]
Uitverkocht, elke kaart is uitverkocht moment dat je erop klikt, de overview page geeft dat niet goed aan.gideon89 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:39:
1 x PowerColor Radeon RX 9070 XT Reaper 16GB GDDR6 grafische kaart
Bij Alternate.nl
Je bent toch knetter als je 1000 euro betaald. Voor dat geld had je makkelijk vandaag een kaart gehad. Ik denk niet dat scalpers veel gaan verdienen. Die kaarten komen binnenkort allemaal terug.
Haha ik ben het er zelf ook totaal niet mee eens en ik vind er wel wat van dat AMD hier nu ook aan mee doet. En de winkels vervloek ik ook. Maar ja kapitalisme....JeroenNietDoen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:39:
[...]
"You're not wrong, but you're still an asshole"
Zelf heb ik dus ook geen kaart gekocht om die rede ik ga niet meer dan 695 betalen. Dat is het enige wat ik kan doen om dit te verbeteren. Helaas maakt het te veel mensen niet uit en geven die er graag 150-250 euro extra voor uit om hem vandaag te bestellen.
Oh ik heb hem gewoon kunnen afrekenen.. Ook een mail en alles met "Uw bestelling is ontvangen onder nummer xxxx"mrShady schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:42:
[...]
Uitverkocht, elke kaart is uitverkocht moment dat je erop klikt, de overview page geeft dat niet goed aan.
Ja door fomo uiteindelijk wel. De duurdere kaarten waren nog best lang te koop.MightyPig schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:39:
[...]
Dat betwijfel ik. Ondanks de hoge prijzen is veel alsnog uitverkocht
en hoe laat was dat..gideon89 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:44:
[...]
Oh ik heb hem gewoon kunnen afrekenen.. Ook een mail en alles met "Uw bestelling is ontvangen onder nummer xxxx"
AMD ziet niks van deze scalping als ze hun vooraad voor 1 prijs aan de board partners hebben verkocht.Astennu schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:43:
[...]
Haha ik ben het er zelf ook totaal niet mee eens en ik vind er wel wat van dat AMD hier nu ook aan mee doet. En de winkels vervloek ik ook. Maar ja kapitalisme....
Zelf heb ik dus ook geen kaart gekocht om die rede ik ga niet meer dan 695 betalen. Dat is het enige wat ik kan doen om dit te verbeteren. Helaas maakt het te veel mensen niet uit en geven die er graag 150-250 euro extra voor uit om hem vandaag te bestellen.
Al deze verhogingen gaan in de zak van de winkels. Niet in die van AMD.
AMD heeft hier een inschattingsfout gemaakt, hun tussen partners maken nu gigantisch veel winst over de rug van AMD zijn reputatie.
Ik heb de rx 9070 Sapphire Pusle gekocht voor €660 (€20 aan bezorgkosten) via onze oosterburen die wel werkende websites hebben.
Maar ik hoop eigenlijk nog ergens een Powercolor Reaper 9700 XT te vinden voor €700.
Maar ik hoop eigenlijk nog ergens een Powercolor Reaper 9700 XT te vinden voor €700.
[ Voor 6% gewijzigd door Talhanl3 op 06-03-2025 16:50 ]
Alternate zet zijn prijzen van uitverkochte kaarten naar 695. Dus als ze geen vooraad meer hebben dan gaat de prijs omlaag...
Ze werken duidelijk met een Batch systeem. Mijn kaart kostte 780, daarna was hij uitverkocht, daarna nieuwe voorraad voor 870.
De systemen staan zo ingericht. Vuil. Zeker om vervolgens de prijzen naar MSRP te zetten wanneer ze echt uitverkocht zijn, schijnheilig.
Ze werken duidelijk met een Batch systeem. Mijn kaart kostte 780, daarna was hij uitverkocht, daarna nieuwe voorraad voor 870.
De systemen staan zo ingericht. Vuil. Zeker om vervolgens de prijzen naar MSRP te zetten wanneer ze echt uitverkocht zijn, schijnheilig.
Hij stond er om 14:58 al op volgens mij. Ik heb hem gelijk in mijn winkelmandje gezet. ff gewacht totdat Megekko terugkwam, maar dat gebeurde niet. Zo te zien nog steeds niet. Hij was 15:05 al uitverkocht volgens mij.
Haha hier ook, man dat zal leuk thuiskomen zijn voor mensen... En met al die DDos achtige 502 gateway errors vind ik ook maar raar terwijl andere mensen gewoon konden bestellen.SuperCrisz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:40:
Ik ga alleen in nood nog kopen bij Megekko (zeker gpu) want dit slaat nergens op. En te duur, dan nog eens slechte website, toch achter de rug (rechtstreeks aan scalpers?) grote voorraad verkocht.
Bv Red devil is geen goedkoop model, nog voor iedereen, heb hem NOOIT op 'op voorraad gekregen'. Vind maar raar, dit is geen scalper model, hooguit de launch hype die voorraad misschien uitput, maar zo snel? naaah.
prijzen waren ook € 695....Horatius schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:46:
[...]
AMD ziet niks van deze scalping als ze hun vooraad voor 1 prijs aan de board partners hebben verkocht.
Al deze verhogingen gaan in de zak van de winkels. Niet in die van AMD.
AMD heeft hier een inschattingsfout gemaakt, hun tussen partners maken nu gigantisch veel winst over de rug van AMD zijn reputatie.
Zwarte XFX Mercury 9070XT voor 829 euro op Amazon, 17 stuks: https://www.amazon.de/-/e...YQN67?smid=A206ULAR6UT9T8
Te duur voor zo iets lelijks....Fevole schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:50:
Zwarte XFX Mercury 9070XT voor 829 euro op Amazon, 17 stuks: https://www.amazon.de/-/e...YQN67?smid=A206ULAR6UT9T8
Op https://www.notebooksbill...amdati/amd+radeon+rx+9000 was zojuist de Asus prime 9070xt beschikbaar als pre order voor 689 euro, meteen besteld en betaald.
Hopelijk wordt die ook geleverd want de pagina is alweer offline...
Hoge prijzen, maar nog steeds veel beter dan de 5070 Ti, die momenteel rond de 1300-1400 euro ligt. Mensen gaan alsnog extra geld neerleggen, ook al zit het boven MSRP. 900-1000 euro tegenover 1300 euro.MightyPig schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:39:
[...]
Dat betwijfel ik. Ondanks de hoge prijzen is veel alsnog uitverkocht
4HEad
Zodoende weten mensen niet welke prijzen Megekko vroeg. Bij de eerst volgende levering zetten ze hogere prijzen erop.SuperCrisz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:40:
Adri (eigenaar van Megekko) is als teflon.
Weg in de tijd dat ik m'n wachtwoord in aan het vullen was, haha, mooi hoord deze tijdlijn. Mag ik al wakker worden?Fevole schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:50:
Als je 5 kaarten voor 695 verkoopt en 500 kaarten voor 900 euro noem ik de kaart geen 695 euro.
Maar zoals ik al zei. AMD ziet niks van die verhoging waarschijnlijk en zijn het alleen de winkels die hier heel goed binnen lopen. Maar wel over de rug van AMD zijn reputatie welke niet al te best was al.
Alternate heeft die kaarten al 14:45 online gezet heb er constant op zitten refreshen prijs is niet veranderd.Horatius schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:54:
[...]
Als je 5 kaarten voor 695 verkoopt en 500 kaarten voor 900 euro noem ik de kaart geen 695 euro.
Maar zoals ik al zei. AMD ziet niks van die verhoging waarschijnlijk en zijn het alleen de winkels die hier heel goed binnen lopen. Maar wel over de rug van AMD zijn reputatie welke niet al te best was al.
Omdat er ook 7900xt staat?Horatius schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:56:
[...]
Waarom staat er bij die kaart 20GB? Wel 10-15 werkdagen levering ook.
Man pricewatch op tweaker vergeet ook snel. Twee Asus modellen waren kort beschikbaar (Azerty, te hoge prijzen-) en nu al boem alles terug gecancelled naar 'binnenkort beschikbaar'.
Megekko is nooit binnengeraakt qua prijzen bij pricewatch (doet m'n vermoden voor DDOS achtige situatie meer en meer geloven want dit klopt gewoon niet).
Megekko is nooit binnengeraakt qua prijzen bij pricewatch (doet m'n vermoden voor DDOS achtige situatie meer en meer geloven want dit klopt gewoon niet).
Ik heb een ASUS prime voor 780 gekocht welke ik 5 minuten later kon kopen voor 870. Dus leuk dat je dat zegt maar het klopt niet.Vannos schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:55:
[...]
Alternate heeft die kaarten al 14:45 online gezet heb er constant op zitten refreshen prijs is niet veranderd.
Nu staat er bij dezelfde kaart 695. En uitverkocht.
"Prijs niet veranderd", mn lul.
[ Voor 10% gewijzigd door Horatius op 06-03-2025 17:05 ]
675 voor een gewone 9070 pulse is dat nog ok?
Geld misschien niet voor die kaart dan...Horatius schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:57:
[...]
Ik heb een ASUS prima voor 780 gekocht welke ik 5 minuten later kon kopen voor 870. Dus leuk dat je dat zegt maar het klopt niet.
Asus prima vind ik ook leukHoratius schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:57:
[...]
Ik heb een ASUS prima voor 780 gekocht welke ik 5 minuten later kon kopen voor 870. Dus leuk dat je dat zegt maar het klopt niet.
Ja. Link? hahaMosterdpot schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:58:
Ben je maf ook als je ineens meer gaat betalenHoratius schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:57:
[...]
Ik heb een ASUS prime voor 780 gekocht welke ik 5 minuten later kon kopen voor 870. Dus leuk dat je dat zegt maar het klopt niet.
Nu staat er bij dezelfde kaart 695.
"Prijs niet veranderd", mn lul.
Hier is een gewone 9070 reaper voor 640 euries: https://www.alternate.nl/...16G-/html/product/1935820
Denk toch een stuk beter dan al die 850+ prijzen voor een minimaal geoverclockte XT
Denk toch een stuk beter dan al die 850+ prijzen voor een minimaal geoverclockte XT
In de winkelwagen leggen werkt niet.Satan_cat schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:00:
Hier is een gewone 9070 reaper voor 640 euries: https://www.alternate.nl/...16G-/html/product/1935820
uups…Nopheros schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:51:
Op https://www.notebooksbill...amdati/amd+radeon+rx+9000 was zojuist de Asus prime 9070xt beschikbaar als pre order voor 689 euro, meteen besteld en betaald.
Dieses Produkt ist leider nicht mehr im Sortiment.
*knip* offtopic
[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 06-03-2025 17:08 ]
4HEad
Vrouw is zojuist terug, nou ze bestaan echt hoor! :strip_exif()/f/image/PE4oJEhZuTXEWV5qhR2WCT3O.jpg?f=fotoalbum_large)
(En ze had nog Mac bij ook, pluspunten
)
:strip_exif()/f/image/PE4oJEhZuTXEWV5qhR2WCT3O.jpg?f=fotoalbum_large)
(En ze had nog Mac bij ook, pluspunten
[ Voor 5% gewijzigd door Treganz op 06-03-2025 17:03 ]
Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16GB Videokaart op Megekko is 1039 euro......
Ja dat stond ook al in mijn bericht, ze hebben inmiddels alle 9070xt kaarten van de site gehaald.Hansjoh schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:02:
[...]
uups…
Dieses Produkt ist leider nicht mehr im Sortiment.
Neen niet echt tenzij je wanhopig bent. 9070 zullen gestaag goedkoper worden, eens er grotere sectie 'gefaalde yields' er eentje worden. Maar in begin slechte verkrijgbaarheid. Ik denk dat 550-600€ (later zelfs nog lager enzij er supply problemen blijven). 9070 xt, moet 650-675€ zijn voor de instapper (reaper, pulse, pure etc), Hellhound achtige 720-770, red devil 775-830€ (ook nitro+). Duurder is echt uit de bozen, zelfs 7900 xt prijzen waren niet zo 'marked up'. Je kon Red devil 7900 gre (wel maar 2 maand) voor 620€ kopen (laagste GRE 560€ dusja 60 € markup), bij 7800XT (red devil) is de markup 130€ later 85€ op bepaald kort moment zelfs 70€.Mosterdpot schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:58:
dus nogmaal +200-350€ euro markup is echt idioot.
Besteld en toen afgehaald? Of in de winkel gekocht?Treganz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:03:
Vrouw is zojuist terug, nou ze bestaan echt hoor! [Afbeelding]
(En ze had nog Mac bij ook, pluspunten)
*knip* offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 06-03-2025 17:08 ]
Sneu voor de mensen die de goede hoop hadden onder de €700 gewoon een goede midrange kaart te bemachtigen. Helaas leven we in een wereld waarbij winkels dynamisch de prijs bepalen n.a.v. populariteit en niet zozeer n.a.v. voorraad.
Ik zou wel eens willen zien hoeveel voorraad er (nog) daadwerkelijk is bij Megekko, Azerty, etc. Ze maken gewoon misbruik van de situatie met de 5000-serie. Wat ze doen is vanuit kapitalistisch oogpunt natuurlijk hartstikke slim. Ze verhogen de prijs van de 9070 XT flink maar bieden nog altijd een waardig alternatief voor honderden euro’s minder dan de 5070ti.
De gehele keten maakt weer misbruik van de situatie waarbij Megekko, Azerty, etc. er nog meer misbruik van maken doordat ze meer vragen dan veel andere buitenlandse winkels. Hierdoor is het waarschijnlijk dat de prijs van AIB’s naar de groothandels gewoon “normaal” is. Dan is het de vraag of Nederlandse groothandels er meer dan gebruikelijke marge op plakken en hierna de winkels de “populariteitspremie” er ook nog eens opgooien.
Hoe dan ook is het een zeer verziekt en ongezond klimaat. Er zijn echt wel mogelijkheden om de MSRP te handhaven, kijk maar naar populaire Apple producten. Soms weken tot maanden slecht leverbaar maar je betaald geen euro meer dan de MSRP.
Mijn advies is dan ook gewoon de middelvinger naar pc gaming te steken en uit te wijken naar iets anders. Dat is het enige dat mogelijk helpt de markt weer enigszins te herstellen. Door het “toch maar” te kopen schep je enkel een klimaat dat generatie na generatie erger lijkt te worden….
Ik zou wel eens willen zien hoeveel voorraad er (nog) daadwerkelijk is bij Megekko, Azerty, etc. Ze maken gewoon misbruik van de situatie met de 5000-serie. Wat ze doen is vanuit kapitalistisch oogpunt natuurlijk hartstikke slim. Ze verhogen de prijs van de 9070 XT flink maar bieden nog altijd een waardig alternatief voor honderden euro’s minder dan de 5070ti.
De gehele keten maakt weer misbruik van de situatie waarbij Megekko, Azerty, etc. er nog meer misbruik van maken doordat ze meer vragen dan veel andere buitenlandse winkels. Hierdoor is het waarschijnlijk dat de prijs van AIB’s naar de groothandels gewoon “normaal” is. Dan is het de vraag of Nederlandse groothandels er meer dan gebruikelijke marge op plakken en hierna de winkels de “populariteitspremie” er ook nog eens opgooien.
Hoe dan ook is het een zeer verziekt en ongezond klimaat. Er zijn echt wel mogelijkheden om de MSRP te handhaven, kijk maar naar populaire Apple producten. Soms weken tot maanden slecht leverbaar maar je betaald geen euro meer dan de MSRP.
Mijn advies is dan ook gewoon de middelvinger naar pc gaming te steken en uit te wijken naar iets anders. Dat is het enige dat mogelijk helpt de markt weer enigszins te herstellen. Door het “toch maar” te kopen schep je enkel een klimaat dat generatie na generatie erger lijkt te worden….
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Ik zie dat Megekko ook alle prijzen weer heeft open gegooid en aangepast? Jezus wat een dieven.
Bij Alternate besteld en toen inderdaad afgehaald!alaineman schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:04:
[...]
Besteld en toen afgehaald? Of in de winkel gekocht?
Yup om 15:00 was tie 829 bij andere shops.ZeroRoel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:03:
Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16GB Videokaart op Megekko is 1039 euro......
Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.
Reaper? Zie geen submodel op doos. Als het Red Devil is wil ik heel graag foto's zien, nog liever in kast (nergens te vinden op internet), maar mag ook van andere power colour modellen zijn, dan kan ik bepalen of ik misschien toch voor de goedkopere ga.Treganz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:03:
Vrouw is zojuist terug, nou ze bestaan echt hoor! [Afbeelding]
(En ze had nog Mac bij ook, pluspunten)
Let op:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Voor achtergrondinformatie over de prijzen bij release en de mechanismen daarachter, check review: Wat ging er mis bij de AMD RX 9070 (XT)-release?.
Let bij het reageren op het volgende:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Voor achtergrondinformatie over de prijzen bij release en de mechanismen daarachter, check review: Wat ging er mis bij de AMD RX 9070 (XT)-release?.
Let bij het reageren op het volgende:
- Geen "ik ook" berichten en statusupdates van bestellingen.
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Ranten is niet toegestaan.
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- Dat geldt ook voor scamadvertenties op Marktplaats e.d. Heel nobel om elkaar daar op te wijzen, maar niet iedereen leest alle berichten en waarschuwingen, dus gewoon niet doen. Oók niet quoten, dan moeten we alleen maar meer zooi opruimen.
- Scalping bespreken is niet toegestaan.
- Ongefundeerde beschuldigingen van scalping, scams of oplichting zijn niet toegestaan.
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
- Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |