DeNachtwacht schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:48:
@
RobbertBink Het antwoord op die vraag stond gister (eergister?) nog op tweakers in een artikel over de stijgende videoprijzen. Daarin werd genoemd dat simpelweg nu overal alle voorraden op beginnen te raken, afgelopen half jaar lag er nog vrij veel op de plank en magazijnen, maar nu is dat er doorheen en kom je juist bij de 'echte' marktprijzen.
Een verklaring hiervoor zag ik laatst op reddit voorbijkomen, velen zullen het niet leuk vinden, maar:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
Ja, je ziet het goed. Het opensource Qwen 3.8:27B model, wat ik hier op mijn RTX 5090 draai, kan zelfs met de nieuwste AI modellen meekomen en scoort al beter dan een topmodel van een paar maanden oud als Gemini 3.5 Flash, en vergelijkbaar met GPT 5.6.
Je kan het vervelend vinden en ik gun iedereen de gaming GPU van harte, maar voor mijn agent is dat dus letterlijk goud: ik hoef geen cloudabonnement van +/- €100 per maand meer te kopen om hem aan te sturen (en ook dat €100 cloudmodel heeft limieten en houdt er op een gegeven momenteen keer mee op, mijn 5090 niet). Zeker als je dus programmeert e.d. is lokale AI nu zó goed aan het worden dat het prijs/kwaliteit interessanter is dan cloudmodellen, dus ik verwacht puur op basis daarvan dat die stijging helaas zelfs nog niet aan zijn eind is. De vraag is hierdoor simpelweg enorm.
First world huilpartij... en ik heb nu dus spijt dat ik een half jaar geleden geen RTX 6000 Pro met 96GB vram gekocht heb voor €8000 
Hoe lang heb je je 5090 nu? (Nog niet heel lang toch? Of vergis ik me?)
Ik heb in januari mn 4090 ingeruild en een 5090 teruggekocht, en heb toen 700 bijgelegd. (Had mn 4090 voor 2000 gekocht na verkoop van mn 6900XT waar ik nog 600 voor kreeg. (Enzovoorts met nog een 2080ti, enzovoorts..

)
Denk dat de hoge prijzen van nu echt vooral komt omdat er nagenoeg niks te krijgen is. Voor consumenten prijzen. Een "consument" /gamer gaat echt geen 5000 neerleggen voor een 5090. Om een spelletje te spelen... Dat zou ík zelfs niet doen, en als ik het niet doe zullen maar heeeeel weinig gamers dat wel doen. Vermoed ik.

Denk dat op dit moment alleen 5090's verkocht wordt aan professionals, die er eventueel zelf geld mee terug verdienen.
En dan is de investering nog steeds heel hoog en ik denk dat de meeste mensen die er al 1 hadden willen hebben hem inmiddels wel hebben.
Misschien dat als er op termijn wat productie capaciteit gebouwd wordt bij de chipbakkers dat het dan nog weer wat goedkoper wordt.
Of als bijv Open AI failliet gaat.
Maar anders ben ik bang dat dit nog wel even zo blijft qua prijzen en beschikbaarheid. Wat dat betreft ben ik blij dat ik voorzien ben van een /mn dikke pc.
Met deze prijzen zal ik voorlopig nog wel even met deze hardware gaan doen, want met deze prijzen (als dit zo blijft) koop ik echt even geen nieuwe hardware meer. En ga ook zeker niet cloudgamen.
Edit: en alle chipfabrikanten verkopen / zeggen álles wat ze produceren toe aan de ai datacenters, dus dat komt de beschikbaarheid natuurlijk ook niet ten goede. Nvidia verkoopt hun chips liever voor 3x zo veel als wat een 5090 kost dan dat ze het aan consumenten verkopen.
[
Voor 10% gewijzigd door
Format-C op 20-08-2026 22:15
]
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV