MazeWing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:37:
Ik vraag me oprecht af of dit geen kunstmatig gecreëerde schaarste is door nvidia. Het is toch te gek voor woorden dat producten die, volgens alle geruchten, matig at best zijn, überhaupt schaarste kennen….
Matig at best zeg je, maar de reviews zeggen 5090 heeft op 100% power limit vaker 35% meer performance dan 4090, en op 70% power limit heeft de 5090 een verbruik van 400W net als dat de 4090 standaard zo rond 400W verbruikt en dan biedt de 5090 nog altijd rond 25% meer performance.
Dus die 5090 schaarste komt alvast van alle verschillende mensen die:
- verwachten de kaart snel weer te kunnen verkopen voor iets meer geld
- de hoogst mogelijke gaming performance willen
- simpelweg het nieuwste/duurste/brag factor willen
- de consumentenkaart met het meeste VRAM willen (32GB)
- de consumentenkaart met de grootste geheugenbandbreedte willen (1,8TB/s)
- het in jaren technologisch meest innovatieve GPU koeler design willen
- de printplaat variant van een van de dichtst bebouwde landen ter wereld willen
- onweerstaanbaar worden aangetrokken door een videokaart die uit drie losse printplaten bestaat
In grofweg aflopende volgorde van waarschijnlijkheid. Dan is het verder aan NVidia en partners hoeveel van deze chips ze beschikbaar willen maken voor een eindproduct van $ 1.999 als ze diezelfde chipproductie capaciteit ook kunnen aanwenden voor eindproducten van grofweg 20x hogere verkoopprijs als datacenter (AI/GPU) accelerator...
ik weet niet waar het door komt, misschien is het ook dat er niet maar een jaar tussen generaties zat de afgelopen tijd maar soms wel 2-3 jaar, maar met maar een klein beetje aanbod snap ik die schaarste wel. Tegelijk is iedereen die afhaakt weer meer kans voor mij, dus erg vinden doe ik het niet, kom ik misschien toch nog van die 3080 naar een 5090 als ik bij de happy 2% eindig, en dan wel omwille van redenen 2, 4, 5 en 6 uit het lijstje hierboven