Ik snap de verontwaardiging bij iedereen niet zo. Het lijkt allemaal als een verrassing te komen. Dit is al jaren aan de gang, instabiele websites, lage stock en hele hoge prijzen. Automatische scripts waarbij je als normale consument bijna geen kans maakt. En zolang er mensen zijn op marktplaats die 2 tot 3k neerleggen voor een 5080 of 4-5k voor een 5090, zullen de scalpers altijd één stap voorblijven en geef ze eens ongelijk, sneller kan ik het ook niet verdienen. Los van hoe je er persoonlijk in staat. Voor een webwinkel maakt het niet uit aan wie ze verkopen, zolang ze maar verkopen en als je meer marge kunnen pakken ivm hoge vraag dan is dat ook volkomen logisch.
Ik denk dat we vooral naar onszelf moeten kijken! Heb ik de kaart echt nodig? Zo ja, wat heb ik er dan voor over? En accepteer dan de markt en prijs. Het is nog steeds geen moeten en gezien de performance van de nieuwe kaarten denk ik dat je beter naar één ouder generatie nieuw of 2e hands moet kijken. Ik verwacht overigens dat de stock niet veel hoger gaat worden de komende periode in NL. te kleine afzet markt en kleine batches die door de bots opgekocht worden en 2e hands worden verkocht. Dit was precies hetzelfde destijds toen ik een 3070 of 6800xt wilde bemachtigen. Ik heb denk ik wel 15 drops een poging gedaan zonder succes. Dat was toen ook voor ps5 en Xbox series x. Discord groepen met alerts en dan alsnog misgrijpen
Begrijp me niet verkeerd ik gun iedereen een mooie kaart voor een acceptabele prijs. Maar dit is helaas de situatie waar we in zitten en het enige wat we kunnen doen is het accepteren.