Initial G schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:46:
Was er erg voor gehyped, ik race altijd in VR, maar kan er helaas niks mee met VR.Quest 3 werkt op geen enkele manier goed. Het menu rendert wel goed in VR maar de 3D wereld is vervormd en verschoven over de ogen. Mijn Fanatec CSL DD krijg ik ook niet aan de praat, de game herkent wel dat er iets van fanatec aan de PC zit, maar kan er niks mee instellen.
Lijkt wel of ze het maar op anderhalve pc getest hebben nog...
Monitor en keyboard werkt het spel wel goed (3440x1440 ultra met DLSS quality ~90fps, 3080 met 12700k)
Ik heb bijna het vermoeden dat ze ergens iets gruwelijk verneukt hebben met deze release gezien de enorme berg aan problemen. Dat het early access is, dus grotere kans op bugs en glitches of crashes, kans dat de game nog niet geoptimaliseerd is, minder content, etc, prima. Maar een aantal zaken zijn gewoon serieus kapot. Ik heb nog geen één bericht gelezen van een VR-gebruiken die geen issues heeft.
Maar goed, ik heb het inmiddels ook zelf geprobeerd. Eerst zonder VR, want ik las de tip om eerst alles in te stellen en daarna te starten in VR. Dus even door de instellingen gelopen, wat dingen aangepast, Practice gestart en... dat werkte gewoon goed

Performance prima, zag er oke uit... Dus ik was wat verbaasd. Daarna een race gestart met 23 tegenstanders... En uh

Weg was de goede performance.
Daarna opgestart in VR, maar ik zag links een side by side view, rechts zwart, terwijl de UI wel goed gerenderd werd. Dat bleek dus een issue te zijn met DLSS, dus dat uit gezet, maar het werd er niet beter op. Schaduwen waren compleet afwezig, er lijkt een hoop Z-fighting te zijn en er zijn grote vlakken met 'pixels' aanwezig. In de race idem. Performance is om te janken, zelfs op Very Low (wat geen verschil maakte met medium of waar het ook op stond). Geen idee wat de fps was, maar het was sowieso een cijfer tot de 10, al is 5 denk ik realistischer, ook in het hoofdmenu om de een of andere reden.
Hier een linkje naar een Reddit-post van me met video.
CPU (Ryzen 5700X3D) zat uit z'n neus te vreten op 25% en de GPU (RTX 3700) ging van 30 naar 100% en alles er tussenin.
Dat het early access is en wat ruwe randjes kan hebben snap ik. In mei vorig jaar heb ik tijdens de EA release Manor Lords gekocht. Er mist nog een hoop content, het heeft bugs en glitches, hud-elementen die nog niet veel meer zijn dan een placeholder en noem maar op. Da's prima. Daar is early access voor. Maar het is wel gewoon speelbaar. Wellicht kan de optimalisatie beter, maar het werkt goed genoeg.
AC Evo is oprecht een ander verhaal. Deze game is op een aantal vlakken op het moment gewoon stuk. M'n stuurtje (T150) heb ik nog niet geprobeerd overigens. Geen zin daar moeite in te steken als de rest niet goed genoeg werkt. Maar een game als AC Evo, met de kennis en kunde van Kunos, moet gewoon goed werken met stuurtjes. Het is niet alsof ze dit nog nooit gedaan hebben

En het menu mogen ze van mij echt hoog op de prioriteitenlijst zetten. Wie verzint er om ieder kleurtje afzonderlijk te tonen bij de auto's? Of om iedere track layout afzonderlijk te tonen? Om vervolgens na het kiezen een aantal keer 'back' te moeten, wat fout aanvoelt want voor je gevoel bevestig je nergens je track en auto keuze.