Justinn1988 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:20:
- Henri die niet kan zwemmen in KCD1. Kunnen zwemmen was dan in de middeleeuwen wel zeldzaam, maarja dat was geletterdheid ook en dat kon je wel 'even' leren in KCD1.

- Ontbreken van bow-reticle en frustrerend save-systeem. Gelukkig was dit wel goed oplosbaar met mods.
Je bent niet de enige die zich daar aan stoorde, voor het niet kunnen zwemmen
was ook een mod. Lang leve PC.

Ondanks dat ik veel lof heb voor de studio dat ze dat neer hebben kunnen zetten, was het spel gewoon niet overal even 'smooth'. Op welke vlakken vinden jullie dit spel echt verbeterd t.o.v. deel 1? Het ziet en voelt nagenoeg hetzelfde uit. Ik heb er tijd en geduld genoeg voor en ik houd wel van een hoge moeilijkheid, maar ik ben bang dat door dit soort subtiele zaken de lol er na een tijdje weer vanaf is.
Waar moeten we beginnen?

Ik heb het geval dat het spel over de hele linie soepeler speelt, zonder dat er wereldschokkende veranderingen zijn gedaan.
Grafisch is er geen enorme sprong gezet, maar ik denk dat beide spellen het vooral van de sfeer moeten hebben. Ik heb het idee dat bossen in deel twee wat beter tot hun recht komen, door dichtere begroeiing en doordat je nu geluid maakt als je dwars door een struik sluipt. Niet zozeer soepeler, maar dat zorgt wel voor meer immersie, zeker wanneer je bijv. een soepje van bandieten wilt 'verbeteren'.
Zelf repareren van je kit is een stuk voorspelbaarder, in plaats van de complete willekeur uit deel 1. In het reparatieoverzicht zie je hoeveel ieder item zou kosten om te repareren, zodat je beter kan besluiten of je het zelf wilt doen of het aan de pro overlaat. En je krijgt meteen te zien hoeveel 'materiaal' je in totaal nog hebt over alle reparatiesets van dat type.
Gevechten zijn pittig, maar een stuk beter te doen. Je krijgt nu een indicatie wanneer je moet terugslaan, er is wat meer tijd om te blokken voor mijn gevoel en omdat je nog maar 1 lage zone hebt is het wat makkelijker om te kiezen in welke richting je gaat toeslaan.
Ook het perksysteem voelt wat logischer en beter doordacht. Er zijn minder perks die echt compleet kansloos zijn en er is ruimte voor roleplaying dmv perks zonder dat je uiteindelijk met een volledig onwerkbare build kan komen te zitten.
Je kan kleding nu zelf wassen op een aantal locaties als je zeep bij je hebt, dus je hoeft niet altijd op zoek naar een badhuis.
Je kan je vizier nu zelf omhoog doen, dus je hebt de keuze: verminderd zicht en stamina, maar betere bescherming of juist andersom. Geeft weer wat meer opties, gezien niet iedereen de beperkingen van een vizier in deel 1 waardeerde.
Alchemy is ook wat prettiger, daar was het aan de kook brengen van je mengsel altijd een beetje gokken/timem omdat het vuur nog X tijd hoog bleef. Nu schuif je gewoon de pan naar boven of beneden, wat meer controle geeft. Alle recepten, voor iedere vorm van crafting, zijn in een centraal Crafting overzicht te raadplegen, zodat je ten alle tijden kunt kijken of je nog iets mist.
En natuurlijk het kunnen samenstellen van drie verschillende outfits, zodat je niet meer steeds tig kledingstukken handmatig moet aanklikken als je wilt wisselen.
Om maar even een handvol verbeteringen te noemen.