RCZ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:55:
Afgelopen dinsdag mijn LR met 20 inch opgehaald. Mooie auto en alles werkt goed. Intussen 1000 km gereden. Helaas is de rechtuitstabiliteit niet wat je mag verwachten van dit type auto. Stuur is ook zwaar in middenstand op de snelweg. Merk ook geen verschil op snelweg als ik de stuurmode in comfort, standaard of sport zet. Is ook vreemd. Bij vorige auto’s merkte ik dat verschil wel. Is verder topauto maar ben wel teleurgesteld in rijgedrag. Als dit zo blijft dan gaat het niet leuk worden met 50000 km per jaar. Servicerequest ingestuurd om uitlijning te checken. Misschien gaat dat iets helpen maar echte probleem zit in de afstelling van de stuurinrichting. Stuurbekrachtigingsniveau wordt teveel naar beneden bijgesteld op de snelweg. In ieder geval bij 80 km en hoger. Jammer. Had zo’n mooie relatie met Zeekr kunnen worden. Had achteraf toch beter de Audi Q6 kunnen kiezen. Liever softwareprobemen dan problemen met rijgedrag.
Ik vraag me toch af in hoeverre je kunt claimen dat het product niet overeenkomst met de proefrit. (Non-conformiteit). Toch maar even AI erop los gelaten (dus lezen met de nodige omzicht):
Het Sleutelbegrip: Non-conformiteit
Wanneer je een product koopt (in dit geval een auto), heb je recht op een product dat voldoet aan de overeenkomst. Dit betekent dat de auto de eigenschappen moet bezitten die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek).
Dit wordt beoordeeld op basis van verschillende factoren, waaronder:
Wat is afgesproken? (Bijvoorbeeld in de koopovereenkomst.)
Wat is er gezegd of getoond?
De proefrit is hierbij een belangrijk referentiepunt, omdat die een beeld gaf van de verwachte rij-eigenschappen.
Informatie uit brochures, advertenties, en mededelingen van de verkoper spelen ook een rol.
Aard van de auto en de prijs: Van een (vrijwel) nieuwe, dure auto mag je meer verwachten dan van een oudere, goedkope auto met een hoge kilometerstand.
🚗 Wanneer is het een (aanspreekbaar) gebrek?
Als de gekochte auto significant anders rijdt dan de proefritauto, is er mogelijk sprake van non-conformiteit als die afwijking een gebrek betreft dat:
Normaal gebruik in de weg staat: De auto is bijvoorbeeld onveilig of niet goed rijklaar (dit wordt al snel aangenomen).
Aanzienlijk afwijkt van wat je op basis van de proefrit en de afspraken mocht verwachten.
Niet te wijten is aan normale slijtage of omstandigheden die je had moeten voorzien (je hebt als koper ook een onderzoeksplicht, waaronder het maken van een proefrit).
✅ Wat je het beste kunt doen
Meld het gebrek direct bij de verkoper: Doe dit zo snel mogelijk (binnen twee maanden na ontdekking wordt als tijdig beschouwd bij consumentenkoop).
Vraag om kosteloos herstel of vervanging: De verkoper moet de kans krijgen om het probleem op te lossen.
Bewijsvermoeden (bij consumentenkoop): Als je de auto bij een professionele verkoper hebt gekocht en het gebrek zich binnen 12 maanden na aankoop openbaart, wordt vermoed dat het gebrek er al was bij aflevering. De verkoper moet dan bewijzen dat dit niet zo is.
Kortom: Als de auto door een technisch probleem significant slechter presteert dan tijdens de proefrit en je dit niet hoefde te verwachten, heb je goede kans om de verkoper aan te spreken op basis van non-conformiteit.