Rmaxx schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:10:
[...]
Nee dat ging (in mijn geval) over 'position lights' - dit was de enige manier om met dagrijverlichting te rijden met zowel de ledbalk achter als vóór te rijden. (ipv alleen die 2 lampjes voor). Dat gaat nu niet meer - hoewel positionlight natuurlijk voor parkeren is, is het wel jammer dat de ledbalk voor nu alleen nog aan kan met dimlicht of wanneer je auto in P staat. ADB (moest het even opzoeken) heb ik nog niet getest eigenlijk. Verwacht er niet heel veel van, het zijn geen verfijnde matrix of laserlampen meen ik...
Owja, dat was m inderdaad. Als ik nu alle puzzelstukjes bij elkaar leg, krijg ik wel sterk het vermoeden dat ze iets in de richting van mijn request hebben aangepast.
Met DRV/Position Lights kun je sowieso geen ADB inschakelen en als ik nu handmatig Low Beam selecteer, schakelt de auto zodra ik ga rijden weer terug naar AUTO. In die zin hebben ze het eigenlijk best efficiënt opgelost, tijdens het rijden wordt AUTO modus weer de standaardmodus en vanuit daar kan ADB correct functioneren.
Overigens zou ik ADB zeker eens proberen, vooral 's nachts. Ik vind het persoonlijk echt fantastisch werken. Het systeem kan delen van de lichtbundel dynamisch aanpassen rondom gedetecteerde voertuigen, waardoor een tegenligger/voorligger wordt afgeschermd terwijl een groot deel van de rest van de weg gewoon verlicht blijft.
Waar het systeem bij mij nog wel moeite mee heeft, is druk verkeer. In bepaalde situaties raakt ADB zichtbaar de kluts kwijt en schakelt/flitst de lichtverdeling soms 4 à 5 keer heel snel achter elkaar voordat het systeem zichzelf weer stabiliseert en het verkeer opnieuw goed oppakt.
Dus qua basis vind ik ADB echt top en 's nachts merk je pas goed hoeveel zicht het oplevert, maar de software/aansturing kan wat mij betreft nog flink verder gefinetuned worden.
Staat ook op m'n planning om dit nog te melden in de BA.
[
Voor 4% gewijzigd door
ubzY3.eMBstiLL op 24-09-2026 00:49
]
Zeekr 7X Core | Men and women alike. What we do, we do for the benefit of all.