• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:51
PeterZ(on) schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:30:
[...]
De Inster heeft nog een interessante optie. Op het dashboard kun je naast de SoC van de HV accu ook de SoC van de 12V accu zien. Het is wel apart dat je niet het voltage ziet, en dat suggereert m.i. dat de 12V accu dan geen loodzuur maar Lithium o.i.d. is. Is een handige uitbreiding gezien de vele problemen met de 12V accu.
Of er vaak lege 12V batterijen voorkomen bij Hyundai weet ik niet.
Tesla heeft sinds een goed jaar de 12V loodaccu vervangen door een 16 V lithium Ion exemplaar. Ik meen daar - in ieder geval het laatste jaar - geen klachten te hebben gezien over een lege accu. Dit in tegenstelling tot de hybride Toyota Yaris, waar ik veelvuldig klachten lees over een lege batterij, na een paar dagen dat de auto niet gebruikt werd.
Voor een goed begrip : die 12 of 16V batterij heb je nodig om de systemen op te starten. Zodra dat gelukt is, neemt de hoogspanningsbatterij - waar je energie uithaalt om te rijden - het over.

[ Voor 3% gewijzigd door Megat op 19-12-2024 19:05 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:13
Megat schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:08:
[...]

Voordat wij tekenden, heeft de verkoper - naar zijn zeggen - op de site van de importeur geverifieerd of de door ons gewenste uitvoering op de eerste boot stond en nog beschikbaar was voor reservering voor - en levering aan ons in 2024. Pas toen dit - volgens hem - zo was, hebben wij getekend. ( de ‘overgangsregeling’ voor de BPM was toen bij ons nog niet bekend).
In het koopcontract staat inderdaad dat de BPM eventueel aan ons doorbelast zou worden, maar dit zou zijn als er een calamiteit plaats zou vinden. Als voorbeeld noemde hij de autocarrier ‘Freemantle Highway’ die een jaar of wat geleden in de brand vloog.
Mijn dealer heeft ook toezegging gedaan m.b.t. de beschikbaarheid van de Inster.

Echter, inmiddels ben ik erachter dat de importeur voor de Inster geen informatie heeft verstrekt aan dealers m.b.t. de beschikbaarheid, het enige wat de dealers wisten was welke uitvoeringen en kleuren op de boot stonden. Toewijzing gaat op basis van binnenkomst klantorders, deze toewijzing vindt pas plaats zodra de boot bijna in Nederland is. Dus de dealers weten niet hoeveel er op een bepaald moment beschikbaar zijn.

Iedere toezegging m.b.t. beschikbaar is simpelweg misleiding, maar dat is de praktijk vaak lastig aan te tonen.

Voor volgende leveringen geldt hetzelfde, dus het kan zelfs zo zijn dat je bestelde Inster, ook niet op de tweede boot staat (verwachte levering begin februari), maar dat je nog langer moet wachten.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Megat
HandyLumberjack schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:29:
[...]

Mijn dealer heeft ook toezegging gedaan m.b.t. de beschikbaarheid van de Inster.

Echter, inmiddels ben ik erachter dat de importeur voor de Inster geen informatie heeft verstrekt aan dealers m.b.t. de beschikbaarheid, het enige wat de dealers wisten was welke uitvoeringen en kleuren op de boot stonden. Toewijzing gaat op basis van binnenkomst klantorders, deze toewijzing vindt pas plaats zodra de boot bijna in Nederland is. Dus de dealers weten niet hoeveel er op een bepaald moment beschikbaar zijn.

Iedere toezegging m.b.t. beschikbaar is simpelweg misleiding, maar dat is de praktijk vaak lastig aan te tonen.

Voor volgende leveringen geldt hetzelfde, dus het kan zelfs zo zijn dat je bestelde Inster, ook niet op de tweede boot staat (verwachte levering begin februari), maar dat je nog langer moet wachten.
Omdat ik van de verkoper totaal andere informatie kreeg toen wij het koopcontract tekenden, rijst bij mij nu de vraag : hoe betrouwbaar is uw bron. We hebben ondertussen al zoveel berichten gehoord en gelezen - over allerlei onderwerpen aangaande de Inster - die in tegenspraak zijn met elkaar dat ik absoluut niet meer weet aan welke ik waarheid kan hechten.🤨

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Megat schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:41:
[...]

Omdat ik van de verkoper totaal andere informatie kreeg toen wij het koopcontract tekenden, rijst bij mij nu de vraag : hoe betrouwbaar is uw bron. We hebben ondertussen al zoveel berichten gehoord en gelezen - over allerlei onderwerpen aangaande de Inster - die in tegenspraak zijn met elkaar dat ik absoluut niet meer weet aan welke ik waarheid kan hechten.🤨
Ik vind het naïef om te vertrouwen in de woorden van een verkoper. Natuurlijk doen die allerlei toezeggingen. Verkopers hebben geen invloed op het leveringsproces, behalve wanneer de auto op hun showroom staat. Ik bewonder je optimisme voor een spoedige levering, maar ik zie eerder beren in plaats van Insters op de weg. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2024 19:54 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 11:23
Megat schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:00:
[...]

Of er vaak lege 12V batterijen voorkomen bij Hyundai weet ik niet.
Tesla heeft sinds een goed jaar de 12V loodaccu vervangen door een 16 V lithium Ion exemplaar. Ik meen daar - in ieder geval het laatste jaar - geen klachten te hebben gezien over een lege accu. Dit in tegenstelling tot de hybride Toyota Yaris, waar ik veelvuldig klachten lees over een lege batterij, na een paar dagen dat de auto niet gebruikt werd.
Voor een goed begrip : die 12 of 16V batterij heb je nodig om de systemen op te starten. Zodra dat gelukt is, neemt de hoogspanningsbatterij - waar je energie uithaalt om te rijden - het over.
Ik weet dat het wel veelvuldig voorkomt, heb het zelf ook gehad bij mijn Ioniq. Kijk maar eens op het Ioniq Electric topic.

Zelfs bij de nieuwe Ioniq 5 was het een ramp met lege/defecte 12V accu's. Ik heb destijds een accumonitor aangeschaft en kan daarmee precies het verloop van het voltage monitoren. Vragen aan de dealer hoe dat kon en waarom er niet tijdig bijgeladen werd leverde niets op. Zelf ontdekt dat de auto afgesloten, dus op slot, moest staan wat in mijn geval bijna nooit het geval was (eigen terrein achter een hek). Verder is het een veel voorkomende storing bij EV's.

Wat je zegt, Tesla heeft het opgelost met lithium accu en ik had de hoop dat Hyundai dat heeft overgenomen. Maar als gezegd, het was een vermoeden door de SoC aanduiding want het voltage is leidend om het systeem op te starten en niet de capaciteit.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Megat schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:41:
[...]

Van de verkoper heb ik ook andere informatie ontvangen in eerste instantie, en ik denk de meeste hier. Echter, toen ik deze informatie naast de informatie legde van andere tweakers kwam ik tot de conclusie dat het verhaal van de verkoper niet kon kloppen.

Laten we het netjes zeggen dat ik het niet zo fijn vindt als ik het gevoel krijg misleid te worden.

Dus heb ik een gesprek afgedwongen op een hoger niveau dan de standaard verkoper, en daar kwam de "aap uit de mouw".

Of u dit betrouwbaarheid vindt moet u natuurlijk zelf bepalen. Ik heb het gesprek opgenomen, volgens een jurist is dit bewijs in ieder geval voldoende om aan te tonen dat er sprake is van "dwaling" mocht ik het nodig achten om de overeenkomst door de rechtbank te laten ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HandyLumberjack schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:47:
[...]

Van de verkoper heb ik ook andere informatie ontvangen in eerste instantie, en ik denk de meeste hier. Echter, toen ik deze informatie naast de informatie legde van andere tweakers kwam ik tot de conclusie dat het verhaal van de verkoper niet kon kloppen.

Laten we het netjes zeggen dat ik het niet zo fijn vindt als ik het gevoel krijg misleid te worden.

Dus heb ik een gesprek afgedwongen op een hoger niveau dan de standaard verkoper, en daar kwam de "aap uit de mouw".

Of u dit betrouwbaarheid vindt moet u natuurlijk zelf bepalen. Ik heb het gesprek opgenomen, volgens een jurist is dit bewijs in ieder geval voldoende om aan te tonen dat er sprake is van "dwaling" mocht ik het nodig achten om de overeenkomst door de rechtbank te laten ontbinden.
U had geloof ik al harde afspraken over levertijd in uw koopcontract opgenomen. Ontbind de koop en kies ergens een auto op voorraad uit. Een tevreden klant wordt u toch niet meer en de aankoop van een Inster moet toch ook iets leuks blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:34
HandyLumberjack schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:47:
[...]

Hebben ze ook gezegd wat de levertijd nu wordt en wat ze gaan doen om aan de schriftelijke afspraken tegemoet te komen? Ze kunnen natuurlijk zelf ook hun best doen om aan een voorraadmodel (eventueel in een andere kleur) te komen. Ontbinding zou voor hen de makkelijkste weg zijn, want voor jou hebben ze zo een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:26:
[...]

Voor zover ik weet krijg je wel die pixels, maar zonder verlichting. Materiaal van het stuur is ook anders. De ene heeft een soort kunststof en de ander leer.

Je kunt het zien via de configurator.

[Afbeelding]
Gisteren de Inster bekeken en ik had niet het idee daar het stuur van leer was, voelde meer aan als kunststof maar misschien was dat de nieuwigheid.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:41:
[...]

Gisteren de Inster bekeken en ik had niet het idee daar het stuur van leer was, voelde meer aan als kunststof maar misschien was dat de nieuwigheid.
Het zal vermoedelijk wel nepleer zijn met het oog op 'duurzaamheid'. Helemaal prima wat mij betreft. Het instapstuur zal nog meer een kunststof gevoel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
In mijn Classic Ioniq zit volgens mij ook nepleer (overigens net als op de stoelen vziw want ik heb stof) maar dat voelt toch heel anders aan en je ziet daar ook de stiknaden en dat zag ik bij de Inster niet. Puntje om bij de aanstaande proefrit eens op te letten.

Edit. nu ik de foto's hierboven bekijk zie ik toch wel de stiknaad. 8)7 Enfin, bij de proefrit opletten dus.

[ Voor 17% gewijzigd door PeterZ(on) op 20-12-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:19:
In mijn Classic Ioniq zit volgens mij ook nepleer (overigens net als op de stoelen vziw want ik heb stof) maar dat voelt toch heel anders aan en je ziet daar ook de stiknaden en dat zag ik bij de Inster niet. Puntje om bij de aanstaande proefrit eens op te letten.

Edit. nu ik de foto's hierboven bekijk zie ik toch wel de stiknaad. 8)7 Enfin, bij de proefrit opletten dus.
Ja stiknaad zit er gewoon in. Zie ook reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marieke09
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-03 09:16
Morning Calm

Bestemming
Rotterdam, Netherlands
ETA: Dec 20, 23:00 (in 11 hours)
Snelheid:
31.9 km/h
Koers:
129°
Diepgang:
8.8 m (max 10.0)
Status:
Under way
Blijven hopen😃
Dec 20, 2024 12:02 UTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HandyLumberjack schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:29:
[...]

Hierbij bevestiging van bovenstaand verhaal. Insters staan bij de importeur en moet er schijnbaar nog wat aan doen voordat ze aan de dealers geleverd kunnen worden. Onze Inster zit erbij, maar daarmee is ook alles gezegd. Kunnen nog niks zeggen over BPM of levering. Afwachten maar weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Zojuist de volgende mail gehad van de dealer:

"Goedemiddag toekomstige Inster rijd(st)er,

Goed nieuws, de Hyundai Inster is gearriveerd in onze showroom. Je bent van harte welkom om deze te bezichtigen en te bewonderen komende dagen.
Ook is het mogelijk om vanaf 2e week januari de demo voor een proefrit te reserveren.

Graag tot snel en mocht ik je niet meer spreken, hele fijne dagen.
감사합니다 | Best regards | Met vriendelijke groet, "

Herwers Tiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
monica66 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:06:
[...]

Hebben ze ook gezegd wat de levertijd nu wordt en wat ze gaan doen om aan de schriftelijke afspraken tegemoet te komen? Ze kunnen natuurlijk zelf ook hun best doen om aan een voorraadmodel (eventueel in een andere kleur) te komen. Ontbinding zou voor hen de makkelijkste weg zijn, want voor jou hebben ze zo een ander.
We zijn in onderhandeling, op de korte termijn is er in ieder geval geen Inster voor mij. Als we eruit komen dan stap ik ergens volgend jaar alsnog in een Inster.....

Ook mijn dealer heeft inmiddels een demomodel, ik ga binnenkort kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-09 02:41
Ik ga morgen eventjes langs mijn dealer om hun demomodel te bekijken. Best benieuwd hoe het een beetje eruit ziet in-persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Inmiddels heb ik ook geglINSTERt (in een Inster gezeten).

De ervaring sloot aan bij de verwachting die ik er van had, dus dat viel opzich niet tegen.

Het enige was dat ik met mijn schouder strak tegen de B-stijl aan zit. Maar ik ben vrij breed bij de schouders. Ik verwacht dat de gemiddelde Nederlander daar geen last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32
TweakRobZ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:03:
Heeft er al iemand een offerte voor een trekhaak incl montage t.b.v. een fietsendrager?
Zeker die heb ik meteen mee besteld: kabelset 336 trekhaak 765 beide incl. BTW

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:31
Tof om te lezen dat meer dealers insters hebben staan en jullie ze gezien hebben! Ik ben even weg en kan helaas niet snel bij m’n dealer langs gaan.

Hebben jullie een dealer gezien die de Inster in de kleur Tomboy Khaki heeft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:35
HandyLumberjack schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:58:
Inmiddels heb ik ook geglINSTERt (in een Inster gezeten).

De ervaring sloot aan bij de verwachting die ik er van had, dus dat viel opzich niet tegen.

Het enige was dat ik met mijn schouder strak tegen de B-stijl aan zit. Maar ik ben vrij breed bij de schouders. Ik verwacht dat de gemiddelde Nederlander daar geen last van heeft.
Hier nog een, geen uitgesproken brede Harry (1,89 lengte) maar de B stijl raak ik ook. Mijn vrouw 1,76m had er geen last van.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
Wie kan mij vertellen of een (kleine) aanhanger trekken met de Inster mogelijjk is?
Ik weet dat ‘t niet is toegestaan (geen RDW keur) maar mijn vraag is of het technisch mogelijk is.
En wat redelijkerwijs dan het max.gewicht zou zijn.
Eventueel schijn je zelf de auto te kunnen laten herkeuren bij RDW, wat wellicht wel duur geintje is.

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Snyper schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:53:
Wie kan mij vertellen of een (kleine) aanhanger trekken met de Inster mogelijjk is?
Ik weet dat ‘t niet is toegestaan (geen RDW keur) maar mijn vraag is of het technisch mogelijk is.
Eventueel schijn je zelf de auto te kunnen laten herkeuren bij RDW, wat wellicht wel duur geintje is.
Je kunt een trekhaak krijgen, daar past (soms met wat moeite) een aanhangwagen koppeling op. En de Inster heeft genoeg pk om een aanhanger van een paar honderd kilo mee te trekken. Ik heb met een auto met vergelijkbaar gewicht en vermogen wel eens 3.000kg aan de trekhaak gehad.

Maar het mag niet, je moet het niet willen, en de kosten voor een herkeuring zijn waarschijnlijk bizar hoog als je het al voor elkaar krijgt.

Ik zou eerder kijken voor een dakkoffer of trekhaakkoffer (maar dan ga je al snel over het maximale laadvermogen van de Inster) of een andere auto.

[ Voor 13% gewijzigd door HandyLumberjack op 21-12-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Snyper schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:53:
Het verschil tussen massa rijklaar gewicht en maximaal gewicht wat een 320kg is lijkt mij zeker technisch mogelijk en veilig. Een klein bagagewagentje met tuinafval kan dan prima. Het mag alleen niet, jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hannah-Raisa
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-08 20:31
tweakertjee schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:29:
Tof om te lezen dat meer dealers insters hebben staan en jullie ze gezien hebben! Ik ben even weg en kan helaas niet snel bij m’n dealer langs gaan.

Hebben jullie een dealer gezien die de Inster in de kleur Tomboy Khaki heeft staan?
Als ik het goed zie, dan heeft Autogroep Twente Enschede, Buurserstraat 230, 7544RG Enschede een PULSE in Tomboy Khaki staan. Zie: https://www.autogroeptwen...15-1at-pulse-41905017-147

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajww
  • Laatst online: 16-05 19:40
Zojuist een proefrit gemaakt met de Inster Pulse…. 😁Kan niet anders zeggen dat het heerlijk rijd, goede wegligging, fijn overzicht op de weg en door de spiegels, trekt lekker snel op en neemt hobbels perfect. Ok hij is niet echt breed, maar toch ook zeker niet te krap als je met zijn tweeën voorin zit. Echt een heerlijk autootje dus. Volgende maand moet de Ioniq een APK en dan mogen we nogmaals een proefrit maken. Dan willen we de grote weg nemen en een woonwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ajww schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:25:
Zojuist een proefrit gemaakt met de Inster Pulse…. 😁Kan niet anders zeggen dat het heerlijk rijd, goede wegligging, fijn overzicht op de weg en door de spiegels, trekt lekker snel op en neemt hobbels perfect. Ok hij is niet echt breed, maar toch ook zeker niet te krap als je met zijn tweeën voorin zit. Echt een heerlijk autootje dus. Volgende week moet de Ioniq een APK en dan mogen we nogmaals een proefrit maken. Dan willen we de grote weg nemen en een woonwijk.
Heb je dat bij de dealer in Waddinxveen kunnen doen en zit er dan ook een kenteken op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
PeterZ(on) schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:31:
[...]

Heb je dat bij de dealer in Waddinxveen kunnen doen en zit er dan ook een kenteken op?
Anders mag die de weg toch niet op?
Ik moet tot na de kerst wachten voor een proefrit, sta boven aan de lijst om gebeld te worden hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HandyLumberjack schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:35:
[...]

Anders mag die de weg toch niet op?
Ik moet tot na de kerst wachten voor een proefrit, sta boven aan de lijst om gebeld te worden hierover.
Zou ook met een groene garageplaat kunnen zijn, doen ze toch meestal. Hoewel, nu ik er over nadenk, vraag ik mij af of die R5e die wel had toen ik er onlangs mee heb gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
HandyLumberjack schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:35:
[...]
Zeggen ze ……..😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Megat schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:44:
[...]

Ik heb net een mailtje uitgedaan mevrouw.
Bij de ondertekening werd de verwachting uitgesproken dat - de door de verkoper voorgestelde - levering op 20-12 niet onrealistisch was. Ik neem aan dat die datum niet gehaald wordt, want dan had ik al wel een bericht gekregen.
Heeft u al reactie gehad op uw mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-09 02:41
Na de Inster eventjes gezien te hebben bij mijn dealer ben ik best blij met mijn keuze.
Enigste probleempje vind ik die camera die op de voorruit zit. Het neemt teveel space en zicht in 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajww
We reden met een groene handelaars kentekenplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
monica66 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:03:
[...]
Heeft u al reactie gehad op uw mail?
Helaas, mevrouw. Het blijft oorverdovend stil vanuit de dealer.
Ik vrees dat extra druk erop zetten, wel voor frustratie bij mij zal zorgen, maar geen antwoorden gaat geven, waar we wat aan hebben.
Zodra ik een antwoord heb - goed of minder goed - laat ik het hier weten.😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Megat schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:56:
[...]
Het blijft oorverdovend stil vanuit de dealer.
Heel herkenbaar, ik vindt het onbegrijpelijk dat de Hyundai dealers hun klanten niet wat proactiever informeren. Zo moeilijk is dat toch niet? Weet iedereen waar die aan toe is, en dat scheelt een boel frustraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Ik ben bang dat ze zelf vaak ook niet weten waar ze aan toe zijn. Ze krijgen een paar auto's toegewezen en voor de rest kunnen ze niet veel zeggen tegen hun klanten. Iets beloven wordt lastig, want dat moet vaak weer teruggedraaid worden. De makkelijkste weg is dan maar geen contact. En dat is voor de klant weer frustrerend.

Klantvriendelijk is het in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajww
PeterZ(on) schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:31:
[...]

Nee bij onze eigen dealer in Zoetermeer. Werd vanmorgen gebeld door de verkoper bij wie wij onze Inster besteld hebben. We reden met een groene kentekenplaat in een groene Inster Pulse. En geloof me, met deze auto blijf je beslist niet als laatste bij een stoplicht staan… Wat trek het supersnel op zeg, je wordt gewoon iets in je stoel gedrukt. Voor de rest rijdt het ook prima, zo gauw geen minpuntje kunnen ontdekken. Volgende maand weer eea uitproberen en kijken of we dan iets van een klein minpuntje kunnen vinden…
Voorlopig zijn wij ontzettend blij met onze keuze voor de Inster!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
ajww schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:46:
[...]
Werd vanmorgen gebeld door de verkoper bij wie wij onze Inster besteld hebben. We reden met een groene kentekenplaat in een groene Inster Pulse. En geloof me, met deze auto blijf je beslist niet als laatste bij een stoplicht staan… Wat trek het supersnel op zeg, je wordt gewoon iets in je stoel gedrukt. Voor de rest rijdt het ook prima, zo gauw geen minpuntje kunnen ontdekken. Volgende maand weer eea uitproberen en kijken of we dan iets van een klein minpuntje kunnen vinden…
Ik vind het oprecht fijn voor u dat de Inster zelfs uw verwachtingen overtreft.
Kijkend naar onszelf, neemt de aanschaf toch een flinke greep uit de spaarpot en dan is het wel zo fijn als je er echt blij mee bent…..en blijft 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ajww schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:46:
[...]

Nee bij onze eigen dealer in Zoetermeer. Werd vanmorgen gebeld door de verkoper bij wie wij onze Inster besteld hebben. We reden met een groene kentekenplaat in een groene Inster Pulse. En geloof me, met deze auto blijf je beslist niet als laatste bij een stoplicht staan… Wat trek het supersnel op zeg, je wordt gewoon iets in je stoel gedrukt. Voor de rest rijdt het ook prima, zo gauw geen minpuntje kunnen ontdekken. Volgende maand weer eea uitproberen en kijken of we dan iets van een klein minpuntje kunnen vinden…
Dat idee had ik al dat het niet in Waddinxveen was want die verkoper zei dat proefrijden beslist niet kon en die auto's nog niet de weg op mochten. Maar het is iig positief dat de proefrit goed is bevallen. Ik ben zelf ook erg benieuwd maar ik rij natuurlijk al jaren elektrisch en dan ben je extra kritisch. Voor mij zijn minpunten allerlei piepjes die onnodig zijn en niet uit gezet kunnen worden of allerlei kleine zaken waar ik nu aan gewend ben en die daar niet (meer) op zitten. De beste manier om een auto echt te leren kennen is door een lange vakantiereis te maken zodat je een hele dag aan het rijden bent. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajww
PeterZ(on) schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:17:
[...]

Dat idee had ik al dat het niet in Waddinxveen was want die verkoper zei dat proefrijden beslist niet kon en die auto's nog niet de weg op mochten. Maar het is iig positief dat de proefrit goed is bevallen. Ik ben zelf ook erg benieuwd maar ik rij natuurlijk al jaren elektrisch en dan ben je extra kritisch. Voor mij zijn minpunten allerlei piepjes die onnodig zijn en niet uit gezet kunnen worden of allerlei kleine zaken waar ik nu aan gewend ben en die daar niet (meer) op zitten. De beste manier om een auto echt te leren kennen is door een lange vakantiereis te maken zodat je een hele dag aan het rijden bent. :)
De verkoper zei dat ze onverwachts vanmorgen groen licht hadden gekregen wat betreft de Inster op de weg laten rijden en dat proefrijden nu wel mocht. Meteen de afspraak voor vanmiddag gemaakt en nog een voor volgende maand als we toch moeten wachten tijdens de apk voor de Ioniq.
Vanmiddag alleen op N wegen gereden omdat we nu niet zo’n lange proefrit konden maken, er zaten nog meer mensen te wachten voor een proefrit. Dus vandaar de volgende keer wat langer en dan de grote weg op en ook in een stad rijden. En dan ook wat features uitproberen. Wat piepjes betreft zijn we nu ook al wat gewend met de Ioniq, stoort ons niet echt en ik dacht dat je eea wel kan uitzetten. Wat piepjes ivm snelheid betreft vind ik die wel handig want ik heb al gemerkt dat je met de Inster makkelijk ongemerkt harder rijdt dan mag, dus mijns inziens geen overbodige luxe als je liever geen bekeuring krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajww
tweakertjee schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:29:

Daar heb ik vanmiddag in proefgereden in Zoetermeer is een Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesAlitis
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-04 09:57
Hier is de vehicle request voor de Inster in ABRP: ABRP Hyundai Inster vehicle request

[ Voor 8% gewijzigd door AlesAlitis op 21-12-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enige uitleg van ABRP zou niet misstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estrella
  • Laatst online: 17-09 09:36
[tr]
[td]Estrella[/td]
[td]Pulse[/td]
[td]Unbleached Ivory[/td]
[td][/td]
[td]16-11-2024[/td]
[td]Januari 2025[/td]
[/tr]
Ik hoop de juiste manier gevonden te hebben om in de lijst te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Estrella schreef op zondag 22 december 2024 @ 06:51:
[tr]
[td]Estrella[/td]
[td]Pulse[/td]
[td][/td]
[td]16-11-2024[/td]
[td]Januari 2025[/td]
[/tr]
Ik hoop de juiste manier gevonden te hebben om in de lijst te staan
Toegevoegd. Waarom gekozen voor de Inster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThermoVolt
  • Laatst online: 15:42
Op 18 november een Inster besteld. Zag dat er toen nog maar 4% in de subsidiepot zat dus in de pauze naar de dealer gereden om er een te bestellen.

De Inster zal voornamelijk gebruikt worden in de stad (als tweede auto).
Dealer (Broekhuis Zwolle) gaf een levertijd van ongeveer 3 maanden aan en dat BPM er bovenop zou komen.

Voeg me maar toe op de lijst!

[tr]
[td]ThermoVolt[/td]
[td]E-Motion 42Kw[/td]
[td][/td]
[td]18-11-2024[/td]
[td]3 maand[/td]
[/tr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThermoVolt
  • Laatst online: 15:42
Al gedaan!

ABRP staat voor 'A Better Route Planner' en is een navigatie app specifiek voor EV's.Als je een bestemming invoert dan worden automatisch laadstops ingeplant op basis van je specifieke voertuig.

De app kent de Hyundai Inster nog niet, vandaar het verzoek om deze toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesAlitis
Majoef wrote on Sunday 22 December 2024 @ 00:19:[...]Any explanation from ABRP would not be out of place.
ABPR staat voor “A Better Route Planner”. Het is een route- en oplaadplanner voor EV's die rekening houdt met de specifieke actieradius, batterij en oplaadcapaciteit van de auto en (voor premium gebruikers) abonnementen op oplaadnetwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
ThermoVolt schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:17:
[...]

Al gedaan!

ABRP staat voor 'A Better Route Planner' en is een navigatie app specifiek voor EV's.Als je een bestemming invoert dan worden automatisch laadstops ingeplant op basis van je specifieke voertuig.

De app kent de Hyundai Inster nog niet, vandaar het verzoek om deze toe te voegen.
Graag voeg ik toe dat ABRP in combinatie met een dongle in je OBD-II poort een veel betere navigatie met tussenstops naar gewenste snelladers geeft dan de Hyundai navigatie. De Hyundai navigatie is veel te behoudend waardoor je te vaak aan de snellader staat bij een lange rit (1000km ofzo). Met mijn Ioniq 5 rij ik altijd met ABRP, enige nadeeel is dat de batterijvoorverwarming niet geactiveerd wordt door ABRP, in de zomer maakt dat niks uit, in de winter zet je ABRP aan voor de route en je navi van Hyundai naar het gewenste laadtpunt om toch de automatische batterij verwarming te gebruiken. Het resultaat is dan dat je ipv met 50 kW met 235 kW kan laden en dus veel sneller klaar bent. NU laadt de Inster niet zo rap maar wil je de geadverterde 100kW halen dan zal je in de winter toch echt de batterijeverwarming van de warmtepomp moeten hebben om niet met 24 kW of minder aan de snellader te hangen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estrella
  • Laatst online: 17-09 09:36
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:01:
[...]

Toegevoegd. Waarom gekozen voor de Inster?
Ik was op zoek naar een betaalbare 2e hands EV. Liep bij Hyundai binnen en werd daar aangesproken door een verkoper. Mijn ideeën over een voor mij geschikte 2e hands EV, actieradius minimaal 300 km en snellaadmogelijkheid,verteld. De verkoper liet mij een filmpje over de Inster zien, ik kende het model niet, en bracht mij op de hoogte van alle, ook financiële in- en outs. Ik heb min of meer in 10 minuten tijd gekozen voor deze Inster. Dus gekocht vanuit de brochure, (medio november).
Ik heb hem nu in het echt gezien en heb zeker geen spijt. Ik ben enthousiast. Nu nog een keer een proefrit. En wachten op de levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
rvdgaag schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:23:
[...]
NU laadt de Inster niet zo rap maar wil je de geadverterde 100kW halen dan zal je in de winter toch echt de batterijeverwarming van de warmtepomp moeten hebben om niet met 24 kW of minder aan de snellader te hangen.
Waar adverteert Hyundai dat je met 100kW zou kunnen laden?

Dat dit snelheid kan inzakken tot onder de 24 kW geloof ik best. Maar dat is alleen als de batterij echt koud is. Als je op de meeste Nederlandse winterdagen vertrekt met een volle batterij, deze in 1 keer leeg rijdt tot 10-20%, en je hangt de Inster dan direct aan de lader, verwacht ik toch echt hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sraven
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-08 11:52
Ik volg dit topic nu een week. Toch ook onze bestelling maar even doorgeven.
Afgelopen vrijdag de auto kunnen bewonderen in Nieuwegein. Hopelijk wordt hij snel geleverd. Prima auto en deal !

[tr]
[td]sraven[/td]
[td]E-Motion 49kW[/td]
[td[Unbleached Ivory[/td]
[td][/td]
[td]19-10-2024[/td]
[td][/td]
[/tr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
HandyLumberjack schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:45:
[...]

Waar adverteert Hyundai dat je met 100kW zou kunnen laden?

Dat dit snelheid kan inzakken tot onder de 24 kW geloof ik best. Maar dat is alleen als de batterij echt koud is. Als je op de meeste Nederlandse winterdagen vertrekt met een volle batterij, deze in 1 keer leeg rijdt tot 10-20%, en je hangt de Inster dan direct aan de lader, verwacht ik toch echt hogere snelheden.
Ik moet iets corrigeren, hij laadt niet met 100 kW helaas( de lader intern is DC 73 kW max en 11 kW AC), ze geven de snelheid op voor een laadpunt met minimaal 100 kW vermogen. Dit zijn de laadstatistieken (voor de grote accu):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4bHhRyzPW-N-OBwnxKtKsoy2Yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9VT7SqtjH9alAUKRBjhk2zv.png?f=fotoalbum_large

Je verwachting voor de winter die je stelt zijn niet terecht, een koude accu ( met buitentemperaturen onder de 5 graden) resulteerd in een zeer lage laadsnelheid. Zou je de accu heet hebben gereden omdat je met 150 km/h op de autobahn hebt gejakkerd dan laadt je wel op optimale snelheid in de winter (batterij moet 25 graden plus zijn intern) en NL is dat onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynze_162
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-09 23:53
rvdgaag schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:01:
[...]

Ik moet iets corrigeren, hij laadt niet met 100 kW helaas( de lader intern is DC 73 kW max en 11 kW AC), ze geven de snelheid op voor een laadpunt met minimaal 100 kW vermogen. Dit zijn de laadstatistieken (voor de grote accu):

[Afbeelding]

Je verwachting voor de winter die je stelt zijn niet terecht, een koude accu ( met buitentemperaturen onder de 5 graden) resulteerd in een zeer lage laadsnelheid. Zou je de accu heet hebben gereden omdat je met 150 km/h op de autobahn hebt gejakkerd dan laadt je wel op optimale snelheid in de winter (batterij moet 25 graden plus zijn intern) en NL is dat onmogelijk.
Dit is eerder in het forum al besproken, maar de 49 kWh versie (die de meest lijken te hebben) laad op met 85kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Graag voeg ik toe dat ABRP in combinatie met een dongle in je OBD-II poort een veel betere navigatie met tussenstops naar gewenste snelladers geeft dan de Hyundai navigatie. De Hyundai navigatie is veel te behoudend waardoor je te vaak aan de snellader staat bij een lange rit (1000km ofzo). Met mijn Ioniq 5 rij ik altijd met ABRP, enige nadeeel is dat de batterijvoorverwarming niet geactiveerd wordt door ABRP, in de zomer maakt dat niks uit, in de winter zet je ABRP aan voor de route en je navi van Hyundai naar het gewenste laadtpunt om toch de automatische batterij verwarming te gebruiken. Het resultaat is dan dat je ipv met 50 kW met 235 kW kan laden en dus veel sneller klaar bent. NU laadt de Inster niet zo rap maar wil je de geadverterde 100kW halen dan zal je in de winter toch echt de batterijeverwarming van de warmtepomp moeten hebben om niet met 24 kW of minder aan de snellader te hangen.
Kijk, dat is waardevolle informatie! Ik wist niet beter dan de reguliere Hyundai navigatie.

Edit: iedereen hierboven toegevoegd aan de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:31:
[...]

Kijk, dat is waardevolle informatie! Ik wist niet beter dan de reguliere Hyundai navigatie.
Voor rondjes door NL kan je prima de Hyundai Navi gebruiken, geef je favoriete snellader in en hij zal je altijd proberen daar langs te leiden, mits je een warmtepomp hebt zal hij ook de accu dan voorverwarmen.

In ben benieuwd of je bij de Inster ook een gratis abo op de Charge My Hyundai pas krijgt voor Ionity ? De gemiddelde Inster rijder is geen veelrijder schat ik, daar leent de auto zich niet voor volgens mij. Bij ons is het de 3e auto, voor mijn vrouw.

Ik heb nu een Ionity pasport abonnement en laadt nu op de snelladers in NL voor een fixed tarief van 39 ct per kWH. Bij de Ioniq 5 kreeg ik dit abonnenment 2 jaar gratis, nu betaal ik 8 euro per maand ofzo (dat heb je er in 1 lading als uit met mijn 73 kWh accu in de ene auto en 100 kWh in de andere auto).

[ Voor 3% gewijzigd door rvdgaag op 22-12-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
[...]
Met mijn Ioniq 5 rij ik altijd met ABRP, enige nadeeel is dat de batterijvoorverwarming niet geactiveerd wordt door ABRP
Maar batterijvoorverwarming zorgt toch juist voor een hoger energieverbruik? Waarom zou je dat dan willen gebruiken? Zodat je 5 minuten sneller weg bent van de laadpaal? Als er een wachtrij staat of de laadpaal is niet vrij, heb je er alsnog niets aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Als iemand overweegt ABRP te gaan gebruiken met een OBD-2 dongle, raadt ik aan om deze te kopen:

https://obd-partner.nl/ob...3hZgWZEAQYBSABEgKePvD_BwE

er zijn goedkopere Aliexpress dongles zoals de VCAR, die zijn niet beveiligd (jat je zo de auto mee) en werken vrij instabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MathiasMetzger schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:39:
[...]

Maar batterijvoorverwarming zorgt toch juist voor een hoger energieverbruik? Waarom zou je dat dan willen gebruiken? Zodat je 5 minuten sneller weg bent van de laadpaal? Als er een wachtrij staat of de laadpaal is niet vrij, heb je er alsnog niets aan
Lijkt me ook beter voor de levensduur van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
MathiasMetzger schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:39:
[...]

Als je de accu voorverwarmt dan gaat de WP ongeveer met 4kW de accu een half uurtje voorverwarmen, resultaat is dat je bij aankomst bij de snellader de accu kan laden met 85kW en dus met een half uurtje met een 80% volle accu weg kan rijden. Warm je niet voor en het is koud dan zal de accu rond de 20 a 25 kW max laden dan staat je meer dan een uur aan de laadpaal voordat je weg kan.

Als je in een wachtrij staat voor een snellader (wat niet vaak gebeurt) dan koelt je accu heel langzaam af dus het voorverwarmen heeft nog steeds nut.

[ Voor 9% gewijzigd door rvdgaag op 22-12-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:41:
[...]

De accu's van Hyundai zijn van goede kwaliteit, snelladen is minder goed voor je accu dan rustig op 11 kW ac laden, de degradatie van 80K kilometer van mijn Ioniq 5 met 50% snelladen (vaak dus) is nog geen 1 % dus verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
[...]

Daar heb ik geen verstand van: maar dat lijkt mij dus ook. Ik zie dat soort videos weleens op YouTube en die verbruikscijfers erbij dan, wanneer het accupakket voorverwarmd is voor het snelladen? Tijdens het laden wordt het accupakket toch ook gewoon warmer?

Die laadsnelheid blijft dan echt niet de hele tijd op 25kW steken: maar wat weet ik ervan, ik rij maar een rijk uitgeruste en niet actief gekoelde Nissan Leaf. De temperatuur in het accupakket, stijgt daar in no time tijdens het snelladen omdat er geen actieve koeling is. Ook tijdens de winter _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
MathiasMetzger schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:48:
[...]

Daar heb ik geen verstand van: maar dat lijkt mij dus ook. Ik zie dat soort videos weleens op YouTube en die verbruikscijfers erbij dan, wanneer het accupakket voorverwarmd is voor het snelladen? Tijdens het laden wordt het accupakket toch ook gewoon warmer?

Die laadsnelheid blijft dan echt niet de hele tijd op 25kW steken: maar wat weet ik ervan, ik rij maar een rijk uitgeruste en niet actief gekoelde Nissan Leaf. De temperatuur in het accupakket, stijgt daar in no time tijdens het snelladen omdat er geen actieve koeling is. Ook tijdens de winter _O-
De Leaf is helaas wel het slechtste voorbeeld, staat bekend als ongeveer het slechtste accu systeem in de EV wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlesAlitis
[...]

Voorverwarmen brengt de batterij op de optimale temperatuur voor het opladen. Als de batterij te koud is, gebruikt hij stroom van de lader om toch tot die temperatuur op te warmen.
De temperatuur van de batterij beïnvloedt de efficiëntie van de chemische reacties in de batterij. Als het te koud is, verlies je energie door het verplaatsen van de ionen. Als het te warm is, bewegen de ionen te veel en gebeuren er slechte dingen. Daarom hebben EV's thermische beheersystemen nodig om ze op een optimale temperatuur te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
rvdgaag schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:01:
[...]

[Afbeelding]

EV database heeft vaak gelijk, maar dit keer niet. Gezien de batterij architectuur in de 42kWh Inster is de snelheid beperkt tot ca. 34kW bij een 50kW lader, 50kW bij een 100kW lader en 73kW bij een 150kW lader. Bij de grotere batterij is de laadsnelheid evenredig hoger.

En inderdaad die batterij gaat van ff 150km/h echt niet gelijk naar de 25 graden Celsius. Maar meestal wel naar een temperatuur heel ruim boven het vriespunt en dat is vaak voldoende om met redelijke snelheid te laden.

Zou je hem zonder eerst te rijden bij -10 graden Celsius buitentemperatuur aan de snellader zetten dan zal die inderdaad maar een paar kW halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
rvdgaag schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:05:
[...]

De Leaf is helaas wel het slechtste voorbeeld, staat bekend als ongeveer het slechtste accu systeem in de EV wereld.
Ja leuk en aardig: mijn punt was echter, dat een accupakket ook opwarmt tijdens het snelladen. Waarschijnlijk heb je er ook eerst 150km ofzo meegereden, voordat je überhaupt aan de snellader gaat. Dus volledig koud zal het accupakket nooit zijn, of je moet direct naar de snellader rijden.

Sommige die gebruiken snelladers ja als tankstation, inplaats van gebruik te maken van de publieke AC laders. Omdat Tesla Superchargers vaak goedkoper zijn, dan publieke laadpalen.

[ Voor 36% gewijzigd door MathiasMetzger op 22-12-2024 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Gisteren in de showroom geweest van mijn dealer; daar staat een Pulse in een donkere kleur, bijna zoals wij hebben besteld.
Was heel benieuwd naar het "gevoel" van de materialen en de ruimte.

Overtrof alle verwachtingen; wat een gave auto.
Is wel smal, ik zit ook dicht tegen de B-stijl, maar vind dat niet vervelend. Smal maakt dat het een goede stadsauto is met parkeren etc.
Verder ruim gevoel voor en achter.
Schuifbare bank is geniaal.

Kortom: heel blij, nu maar hopen dat ie snel komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
MathiasMetzger schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:37:
[...]

Sommige die gebruiken snelladers ja als tankstation, inplaats van gebruik te maken van de publieke AC laders. Omdat Tesla Superchargers vaak goedkoper zijn, dan publieke laadpalen.
Om nog maar niet te spreken over hotels en restaurants die zelf een - trage AC - laadmogelijkheid exploiteren. Volgens onze dochter rekenen die soms tot driemaal het tarief van de Tesla SuperChargers.
Wat dat betreft vind ik het wel hilarisch dat die Tesla SuperChargers - in ieder geval in Nederland - altijd bij hotels te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
MathiasMetzger schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:37:
[...]

Ja leuk en aardig: mijn punt was echter, dat een accupakket ook opwarmt tijdens het snelladen. Waarschijnlijk heb je er ook eerst 150km ofzo meegereden, voordat je überhaupt aan de snellader gaat. Dus volledig koud zal het accupakket nooit zijn, of je moet direct naar de snellader rijden.

Dat opwarmen van het accupakket gebeurt normaal wel, maar als de batterij echt koud is (onder het vriespunt) dan wordt de laadstroom dusdanig beperkt dat er nog nauwelijks sprake is van opwarming.

En het is ook echt slecht voor de batterij om deze te laden als die onder het vriespunt zit (rijden/ontladen maakt niet zoveel uit). Als het het even kan moet je bij temperaturen onder 0 zoveel mogelijk proberen om gelijk te laden na het rijden (of de batterijverwarming gebruiken) zowel voor AC als DC laden. Als je dat combineert met hem normaal tot 80% te laden, en alleen voor een langere reis tot 100% en niet volledig leegrijden, dan kun je heel lang plezier hebben van je Inster zonder teveel degradatie van de batterij.

Die publieke laadpalen worden waarschijnlijk binnenkort alleen maar duurder ten opzichte van een Tesla snellader omdat er een energiebelastings voordeel voor laadpalen wordt afgeschaft. Voor een AC laadpaal heeft dat een aanzienlijk effect op de kosten, Voor een DC laadplein van bijv. Tesla veel minder, omdat die door de grote hoeveelheid stroom die verbruikt wordt veel lager tarief voor de energiebelasting vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:28
Weet iemand of een dealer in Amsterdam of omstreken een Inster in de showroom heeft staan? Dan gaan we morgen even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
HandyLumberjack schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:53:
[...]

Dat opwarmen van het accupakket gebeurt normaal wel, maar als de batterij echt koud is (onder het vriespunt) dan wordt de laadstroom dusdanig beperkt dat er nog nauwelijks sprake is van opwarming.

En het is ook echt slecht voor de batterij om deze te laden als die onder het vriespunt zit (rijden/ontladen maakt niet zoveel uit). Als het het even kan moet je bij temperaturen onder 0 zoveel mogelijk proberen om gelijk te laden na het rijden (of de batterijverwarming gebruiken) zowel voor AC als DC laden. Als je dat combineert met hem normaal tot 80% te laden, en alleen voor een langere reis tot 100% en niet volledig leegrijden, dan kun je heel lang plezier hebben van je Inster zonder teveel degradatie van de batterij.
Misschien meld zich straks wel een inwoner van Noorwegen hier op het forum. Ik meen dat daar het elektrisch rijden veel meer in zwang is dan hier en de winters zijn er ook wat kouder. Dus ik denk dat daar voldoende ervaringsdeskundigen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rvdgaag
Megat schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:41:
[...]
Misschien meld zich straks wel een inwoner van Noorwegen hier op het forum. Ik meen dat daar het elektrisch rijden veel meer in zwang is dan hier en de winters zijn er ook wat kouder. Dus ik denk dat daar voldoende ervaringsdeskundigen zijn.
Er is hier helaas weinig kennis en ervaring met laden zie ik.

In Noorwegen is het inderdaad kouder dan hier en barst het van de snelladers tegen onwaarschijnlijk lage tarieven, afgelopen zomer laadde ik daar via Ionity voor 19 ct per kWh .

Als je accu koud is omdat het vriest laadt hij net zo snel als altijd op een AC lader want hier is de stroom relatief erg laag. Het is aan te raden om een paar keer per maand je accu op AC tot 100% te laden zodat het batterij management systeem alle cellen kan balanceren. De EV's van tegenwoording kan je niet de accu voor laten verwarmen om AC te laden, heeft ook geen zin.

Met DC laden zijn de stromen veel hoger, hier is het voorverwarmen van de batterij noodzakelijk om snel te kunnen laden, je laadt tot max 80% om de levensduur van de accu te beschermen. Het voorverwarmen doet de auto zelf mits deze voorzien is van een warmtepomp (winter pakket bij de Inster) en je in de navi een route kiest naar een snellader als tussenpunt of eindbestemming. Het voorverwarmen zorgt ervoor dat de interne weerstand van de accu lager wordt en er dus hogere stromen de accu in kunnen.

Met snelladen je accu hoger dan 80% laden (wat je vaak in vakantie periodes ziet gebeuren) is slecht voor je accu (hogere degradatie) duurt lang (de laatste 20% duren extra lang) en asociaal omdat je de laadpaal lang bezet houdt.

Wanneer je een veelrijder bent zoals ik ,raad ik je aan thuis op AC met een volle accu weg te gaan en onderweg als je de dag niet haalt op de accu wat bij te laden bij een snellader en thuis gekomen de accu weer vol laadt (tot 80%). De snellader alleen gebruiken om thuis te komen of wanneer je reis langer is om naar de volgende (snel)lader te geraken.

De laadpas die je van Hyundai krijgt werkt vrijwel overal in Europa maar is tering duur. Als je vaak snellaad kan je het beste een Ionity Passport abonnement nemen voor een laag snellaad tarief van 39ct per kWH. Voor andere (AC) straat laadpalen is in mijn ervaring de E-Flux pas de meest voordelige.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
Ik 'volg' dit topic omdat ik de Inster wel bijzonder vind en wie weet ooit als 2de wagen er naast zou willen hebben. Maar goed, jouw post gaat meer over laden, wat overigens zeer waardevol en bijzonder nuttig is.

Maar ik haak alleen even in op onderstaande voor wat aanvulling;
rvdgaag schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:59:
De laadpas die je van Hyundai krijgt werkt vrijwel overal in Europa maar is tering duur. Als je vaak snellaad kan je het beste een Ionity Passport abonnement nemen voor een laag snellaad tarief van 39ct per kWH. Voor andere (AC) straat laadpalen is in mijn ervaring de E-Flux pas de meest voordelige.
Tesla abonnement (je kan het voor 1 maand nemen en dan weer opzeggen) is voor Europa ook een vrij goedkope variant. Qua AC-laden, kan ik als groot liefhebber van het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 topic zeggen dat dit echt scheelt per regio, en per tijd.
Want wat de ene maand goedkoop is met een bepaalde pas, kan de andere maand zo maar niet meer zijn.
Kan mij nog goed heugen dat ik begon met de Freshmile pas vaak te gebruiken, paar maanden later de E-Flux pas, toen de Vattenfall-pas en die is nu aangevuld met de Electroverse-pas.

In beginsel volg ik dit topic met interesse aangaande de Inster, ben ik benieuwd naar de eerste bevindingen, en wie weet..... dus excuus voor het off topic gaan maar just my 2 cents aangaande (goedkoop) laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Tesla laders kunnen ook interessant zijn, de Inster zou compatible moeten zijn. Mijn Ioniq5 kan ik amper laden bij Tesla aangezien(70kW max) ze niet overweg kunnen met de 800V techniek van de Ioniq 5/6 die normaliter bij een compatible laadpaal 235 kW laadsnelheid biedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ynze_162
rvdgaag schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:59:
[...]
Wanneer je een veelrijder bent zoals ik ,raad ik je aan thuis op AC met een volle accu weg te gaan en onderweg als je de dag niet haalt op de accu wat bij te laden bij een snellader en thuis gekomen de accu weer vol laadt (tot 80%). De snellader alleen gebruiken om thuis te komen of wanneer je reis langer is om naar de volgende (snel)lader te geraken.
Grotendeels goed bericht, maar ik denk echt dat je de degradatie door snelladen overschat. Een recent onderzoek van de degradatie van Teslas wijst erop dat snelladen helemaal niet zoveel impact heeft als altijd gezegd wordt. Juist het compleet vol laden van de accu moet je zelden doen, alleen voor de herbalancering die jij noemde. Als je je auto voor een langere duur boven de 90% of onder de 10% laat staan, dat is écht slecht voor de batterij. Ik zou me om het snelladen echt geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fardrake
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-09 08:27
Geen idee wat er waar van is, ben wat dat betreft een leek. Maar bij mijn dealer werd gezegd dat Hyundai al een marge heeft ingebouwd bij de accu en dat dus 100% laden helemaal niet erg zou zijn? Zou dit inderdaad zo kunnen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ynze_162
Fardrake schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:17:
Geen idee wat er waar van is, ben wat dat betreft een leek. Maar bij mijn dealer werd gezegd dat Hyundai al een marge heeft ingebouwd bij de accu en dat dus 100% laden helemaal niet erg zou zijn? Zou dit inderdaad zo kunnen zijn?
Klopt, maar die marge is maar ongeveer 6%. In het geval van de 49kWh accu is 46kWh beschikbaar. Als je die volledig oplaad zit je nog steeds op 94%, dat is echt niet ideaal voor de accu. Ik zou voor dagelijks gebruik onder de 85% blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:28
Tjenok schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:31:
Weet iemand of een dealer in Amsterdam of omstreken een Inster in de showroom heeft staan? Dan gaan we morgen even kijken.
Net in Duivendrecht de Inster bekeken. Lekker ruim zeg! En voelt van binnen veel luxer aan dan een e-C3. Wij zijn blij met onze bestelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Er zit inderdaad wat marge in, ga er maar vanuit dat je met de batterij altijd tot 100% laden je nog steeds genoeg capaciteit over hebt na 8 jaar /160.000km zodat Hyundai je batterij (net) niet onder garantie gaat vervangen.

Maar de batterij gaat een heel stuk langer mee als je meestal tot 80% laad, ben je van plan om echt lang met de Inster te doen, dan zou ik hier zeker rekening mee houden.

Hetzelfde geldt voor het laden bij temperaturen onder het vriespunt, de batterij gaat echt niet direct kapot, maar er treed gewoon wat net meer degradatie op (ook bij AC laden met 0,25C) en op de echt langere termijn ga je dat wel merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fardrake
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-09 08:27
Ik zag ook de banden nu op de foto. De Kuhmo Ecsta HS52.
https://www.tyrereviews.c...Bild-Summer-Tyre-Test.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:40
Vanochtend een proefrit met de Inster gemaakt bij de dealer in Nieuwegein, de auto rijdt comfortabel en is vrij stil. Wel veel beveilingsmeldingen, piepjes bij het overschrijden van de maximum snelheid, of je een een witte streep overgaat, of je op de weg let (soort sensor/camera op het stuur), etc. Als je volgens het systeem te veel naar je mede-passagier kijkt, krijg je een waarschuwing … De meeste meldingen zullen wel te configureren zijn. Al met al een vlotte, goed uitgeruste en functionele auto, wij zijn tevreden met onze koop binnen 4 dagen na de Inster voor het eerst op Internet gespot te hebben en zo uit folder. Hyundai Nieuwegein heeft 2 Pulse uitvoeringen als demo-model staan, afgelopen zaterdag is de software bijgewerkt en ze mogen na deze update de weg op. Ik begrijp van de verkoper dat normaal gesproken de dealer ongeveer 2 maanden na een bestelling via de importeur details over de bestelde auto ontvangt en dat de gemiddelde levertijd ca. 4 maanden is. Bij de Inster kan dat afwijken omdat het een nieuw model in de opstartfase van de productie is.
Onze dealer heeft in elk geval voor alle bij hun bestelde Insters geen informatie van de importeur ontvangen mbt chassisnummer e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynze_162
sv7088 schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:26:
Wel veel beveilingsmeldingen, piepjes bij het overschrijden van de maximum snelheid, of je een een witte streep overgaat, of je op de weg let (soort sensor/camera op het stuur), etc. Als je volgens het systeem te veel naar je mede-passagier kijkt, krijg je een waarschuwing …
Ik vind dit wel heftig. Dat zou betekenen dat ze je continu op beeld hebben. Ik ga 'm afplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn volgens mij allemaal verplicht bij nieuwe auto's? Je kunt de meldingen (steeds) uitzetten door deze toe te wijzen aan een knop. Ik verwacht dat ze wel iets gevonden hebben op afplakken en dat je dan bijvoorbeeld niet kan rijden. @Ynze_162

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:20:
Zijn volgens mij allemaal verplicht bij nieuwe auto's? Je kunt de meldingen (steeds) uitzetten door deze toe te wijzen aan een knop. Ik verwacht dat ze wel iets gevonden hebben op afplakken en dat je dan bijvoorbeeld niet kan rijden. @Ynze_162
Ik heb een video gezien waar de camera werd afgeplakt zonder dat het problemen gaf. Dit is het eerste wat ik bij een proefrit ga uitproberen, net als of die piepjes uitgeschakeld kunnen worden. Die beveiliging is leuk op een lange vakantiereis waar je wat vermoeid raakt maar niet op lokale trajecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Daar heeft ieder zo zijn eigen mening over. :)
Mijn vorige EV (een Kia) had na 78K km en 52 maanden gebruik nog een gemeten SoH van 100%, in maand één een max. range van 500 km en na 52 maanden nog 490 km.
En wij gingen wanneer het maar even kon laden (wel AC niet DC) tot 100%.
En dat bij een netto capaciteit van 64 kWh bij bruto een 67 kWh.
Met die degradatie valt het dus wel mee.

Een auto is voor mij ook een gebruiksvoorwerp dat ik voor de 100% wil gebruiken en geen lange termijn belegging waarvan ik maar 70% wil inzetten.
Maar daar doet iedereen mee wat ie zelf wil.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:39:
[...]

Ik heb een video gezien waar de camera werd afgeplakt zonder dat het problemen gaf. Dit is het eerste wat ik bij een proefrit ga uitproberen, net als of die piepjes uitgeschakeld kunnen worden. Die beveiliging is leuk op een lange vakantiereis waar je wat vermoeid raakt maar niet op lokale trajecten.
Dat uitzetten van piepjes heb ik eerder voorbij zien komen. Ik weet nog niet wat ik moet vinden van het onklaar maken van beveiligingssystemen. Ik heb nog geen ervaring met allerlei piepjes, maar ik kan me wel een voorstelling maken van het willen uitzetten hiervan. Het afplakken zou voor mij dan net weer een stap te ver zijn, ook al doe je in feite hetzelfde namelijk jezelf loskoppelen van het systeem. Een gordel doe ik ook altijd netjes om... Ik ben benieuwd hoe ingrijpend de systemen in de praktijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
IvoB2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:48:
[...]

Daar heeft ieder zo zijn eigen mening over. :)
Mijn vorige EV (een Kia) had na 78K km en 52 maanden gebruik nog een gemeten SoH van 100%, in maand één een max. range van 500 km en na 52 maanden nog 490 km.
En wij gingen wanneer het maar even kon laden (wel AC niet DC) tot 100%.
En dat bij een netto capaciteit van 64 kWh bij bruto een 67 kWh.
Met die degradatie valt het dus wel mee.

Een auto is voor mij ook een gebruiksvoorwerp dat ik voor de 100% wil gebruiken en geen lange termijn belegging waarvan ik maar 70% wil inzetten.
Maar daar doet iedereen mee wat ie zelf wil.
SoH blijft in het begin vaak hoog omdat de auto vaak eerst de buffers aan de bovenkant en onderkant gaat opgebruiken voordat de "gemeten" SoH daalt. Mijn huidige EV staat standaard op 80% laden, en als ik verder moet, pas ik het in app even aan. Dat is nauwelijks moeite, ik gebruik de capaciteit van de auto dus maximaal, maar alleen als het nodig is...
Mijn vorige EV laadde ik altijd op tot 100%, na 5,5 jaar en 150.000km, begon de accu wel merkbaar wat minder te presteren.

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 23-12-2024 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:59:
[...]

Dat uitzetten van piepjes heb ik eerder voorbij zien komen. Ik weet nog niet wat ik moet vinden van het onklaar maken van beveiligingssystemen. Ik heb nog geen ervaring met allerlei piepjes, maar ik kan me wel een voorstelling maken van het willen uitzetten hiervan. Het afplakken zou voor mij dan net weer een stap te ver zijn, ook al doe je in feite hetzelfde namelijk jezelf loskoppelen van het systeem. Een gordel doe ik ook altijd netjes om... Ik ben benieuwd hoe ingrijpend de systemen in de praktijk zijn.
Onklaar maken klinkt wel als iets fysiek stuk maken, maar uitzetten of een stukje tape is voor mij toch iets anders. Hoe ingrijpend al die zaken zijn zal voor iedereen anders zijn. Maar bijvoorbeeld een EV met alleen in het midden scherm waarop de navigatie en snelheid te zien is of waar je de verwarming bedient en je constant een gesproken melding krijgt dat je bent afgeleid omdat je op het scherm kijkt is toch wel uiterst irritant want die locatie is gewoon een ontwerpfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
HandyLumberjack schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:10:
[...]
SoH blijft in het begin vaak hoog omdat de auto vaak eerst de buffers aan de bovenkant en onderkant gaat opgebruiken voordat de "gemeten" SoH daalt. Mijn huidige EV staat standaard op 80% laden, en als ik verder moet, pas ik het in app even aan. Dat is nauwelijks moeite, ik gebruik de capaciteit van de auto dus maximaal, maar alleen als het nodig is...
Mijn vorige EV laadde ik altijd op tot 100%, na 5,5 jaar en 150.000km, begon de accu wel merkbaar wat minder te presteren.
Alles is relatief maar 52 maanden/78000 km zou ik zelf niet "in het begin" benoemen. :)
En de totale buffer bedraagt net geen 5%.
Met 5% degradatie na 52 maanden 'misbruik" kan ik best leven.
Bemerk hierbij ook dat de max. range maar met 2% gedaald was (en de weersomstandigheden kunnen al een grotere foutenmarge geven).

De reden dat ik mijn EV's op AC voor 100% laad:
- Ik meet geen verontrustende degradatie. In accupercentage noch range.
- Ik laad tussen maart en november voornamelijk op zonnestroom en elke kWh overporductie die in de EV kan is er eentje gewonnen.
- Tijdens de overige maanden gaat de EV terugleveren aan de woning. En dat kan best zoveel mogelijk vanaf 100% want ontladen kan niet onder de 20%.
- Het is - voor mij - een gebruiksvoorwerp. Geen beleggingsproduct.

Maar zoals eerder geschreven, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Hier staat het AC laden (dat ik in 99% van de gevallen gebruik) dan weer ingesteld op 100% en DC laden op 80% (niet om de accu te sparen maar omdat na 80% de DC laadsnelheid in elkaar stuikt).
Eveneens geen moeite. :)

Bij een EV met een kleinere HV accu zou ik nog meer redenen zien op er 100% gebruik van te maken ipv dit nog eens te beperken tot 70%.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2024 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynze_162
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:20:
Even opgezocht, valt onder de verplichtte DDAW: https://www.smarteye.se/b...ut-ddaw-and-addw-systems/
Het is niet verplicht om de gebruiker met sensors te bekijken. Rijgedrag via het stuur bestuderen is voldoende.
[...]

De snelheid melding gaat verplicht aan bij start van de auto, zoals helaas geregeld in de wet. Daarna mag je hem zelf uitzetten. Ik heb al in 2 filmpjes verschillende manieren gezien om hem snel makkelijk uit te zetten. Als ik het trucje weer tegenkom zal ik hier delen hoe het werkt.

Edit: je zou hem moeten kunnen uitschakelen door de mute knop een paar seconden in te houden. Anders kan je het menu voor de snelheidsmelding ook linken aan het knopje met een ster erop.

[ Voor 6% gewijzigd door Ynze_162 op 23-12-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:19:
[...]

Onklaar maken klinkt wel als iets fysiek stuk maken, maar uitzetten of een stukje tape is voor mij toch iets anders. Hoe ingrijpend al die zaken zijn zal voor iedereen anders zijn. Maar bijvoorbeeld een EV met alleen in het midden scherm waarop de navigatie en snelheid te zien is of waar je de verwarming bedient en je constant een gesproken melding krijgt dat je bent afgeleid omdat je op het scherm kijkt is toch wel uiterst irritant want die locatie is gewoon een ontwerpfout.
Van mijn kant verkeerde woordkeuze. Beter is misschien onbruikbaar maken? Verder eens met je bericht wat betreft basisfuncties alleen toegankelijk via een touchscreen in plaats van fysieke knoppen. Maar de Inster heeft daar weinig last van. Voldoende fysieke knoppen, dus daar lijkt geen ontwerpfout te zitten. Als ik het vervelend ga vinden ga ik wel gebruik maken van een knop. Ga jij maar lekker tapen >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ynze_162 schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:09:
[...]

Even opgezocht, valt onder de verplichtte DDAW: https://www.smarteye.se/b...ut-ddaw-and-addw-systems/
Het is niet verplicht om de gebruiker met sensors te bekijken. Rijgedrag via het stuur bestuderen is voldoende.

[...]

De snelheid melding gaat verplicht aan bij start van de auto, zoals helaas geregeld in de wet. Daarna mag je hem zelf uitzetten. Ik heb al in 2 filmpjes verschillende manieren gezien om hem snel makkelijk uit te zetten. Als ik het trucje weer tegenkom zal ik hier delen hoe het werkt.

Edit: je zou hem moeten kunnen uitschakelen door de mute knop een paar seconden in te houden. Anders kan je het menu voor de snelheidsmelding ook linken aan het knopje met een ster erop.
Dat is handig om te delen. :) Nu ga ik er eerst maar eens in rijden als ik die uitnodiging krijg, want het irritatieniveau hangt ook sterk af van wat de fabrikant heeft bedacht. Ik zie op YT tests voorbij komen waarin men bij het ene merk de waarschuwingen niet storend vindt tot enorm storend bij een ander merk.

TeslaBjorn had dit weekend een video over de Ioniq 5 waar het ging over Enhance (maakt de SEXY buttons voor de Tesla) en ook voor andere merken zoiets wil maken. Hij stoorde zich aan al dat gepingel bij het aandoen van de auto en de auto verlaten om bijvoorbeeld iets weg te gooien. Dus misschien kunnen we tzt al dat soort zaken zelf het zwijgen opleggen of extra functies toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Even heel iets anders, ik zie dat Hyundai een verlengd garantieplan heeft, dan kun je van 5 naar 7 jaar garantie.

Ik vondt de tarieven eigen best redelijk (de Inster staat er nog niet bij, maar de andere modellen geven een indicatie €600-€800). Er kan niet veel kapot maar als er iets kapot gaat kan het flink in de papieren lopen.

https://www.hyundai.com/n...e/verlengde-garantie.html

Ik ben het zelf eigenlijk niet van plan, tenzij er de komende jaren veel ellende voorbij komt in dit topic.

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 23-12-2024 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

In de handleiding (P 7-65) staat er trouwens een hoop informatie over. Een paar regels gekopieerd:

Waarschuwing onoplettendheid bestuurder voorzijde
De Forward Attention Warning bepaalt of de bestuurder op de weg let, op basis van de gegevens, zoals hoelang de bestuurder naar andere zaken kijkt, hoelang zijn/haar ogen gesloten zijn enz. Als Waarschuwing onoplettendheid bestuurder voorzijde de bestuurder niet oplettend acht, klinkt er gedurende ongeveer 1 seconde een geluidssignaal en verschijnt het waarschuwingslampje { op de cluster totdat aan de voorwaarden is voldaan.

De waarschuwing gaat aan:
  • Wanneer de blik van de bestuurder gedurende 3 seconden niet continu op de weg gericht is tijdens het rijden boven de 20 km/u (12 mph).
  • Wanneer de blik van de bestuurder tijdens het rijden boven de 20 km/u (12 mph) in totaal 10 seconden of langer niet op de weg gericht is gedurende een periode van 30 seconden.
  • Wanneer de ogen van de bestuurder gedurende meer dan 2 seconden gesloten zijn tijdens het rijden boven de 10 km/u (6 mph)
Waarschuwing slaperigheid bestuurder
Waarschuwing slaperigheid bestuurder controleert uw ogen tijdens het rijden. Wanneer de ogen van de bestuurder voortdurend gesloten zijn of niet vaak naar voren kijken, beveelt de Waarschuwing voor slaperigheid van de bestuurder een pauze aan om veilig te kunnen rijden. Het waarschuwingsbericht "Overweeg een pauze" en het waarschuwingslampje W verschijnen op het instrumentenpaneel en er klinkt een geluidssignaal totdat aan de voorwaarden is voldaan. De waarschuwing gaat aan: Wanneer de ogen van de bestuurder voortdurend gesloten zijn of vaak niet naar voren kijken terwijl u meer dan 10 km/u rijdt.

Defecten Waarschuwing onoplettendheid bestuurder
Als er zich een tijdlang een voorwerp direct vóór de camera of tussen de bestuurder en de camera bevindt, zal Waarschuwing onoplettendheid bestuurder voorzijde niet goed functioneren. Als dit zich voordoet, verschijnt gedurende enkele seconden het waarschuwingsbericht "Waarschuwing voor anticiperen controleren" op de instrumentpanelen, gaat het waarschuwingslampje { branden op het instrumentenpaneel en er klinkt een hoorbare waarschuwing totdat de Waarschuwing onoplettendheid bestuurder voorzijde goed werkt.

Waarschuwing onoplettendheid bestuurder voorzijde uitgeschakeld
Als er zich een tijdlang een voorwerp direct vóór de in-cabin-camera of tussen de bestuurder en de camera bevindt, zal Forward Attention Warning niet goed functioneren, en verschijnt de waarschuwingsmelding 'Voorwaartse aandachtswaarschuwing uitgeschakeld. Camera verduisterd.” op het instrumentenpaneel en klinkt er een geluidssignaal. Als het voorwerp wordt verwijderd nadat de waarschuwingsmelding verschijnt, of als het systeem het gezicht van de bestuurder kan detecteren, begint het systeem weer normaal te werken. Als Waarschuwing onoplettendheid bestuurder voorzijde niet naar behoren werkt nadat het object is verwijderd, adviseren we u om de auto te laten nakijken door een officiële HYUNDAI-dealer.

OPGELET
  • Plaats niets op of vóór de camera tijdens het rijden. De In-cabin-camera werkt mogelijk niet goed.
  • Breng geen vreemde voorwerpen, zoals stickers, aan op de infrarode led of in de buurt van de camera.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ak123
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:42
Leuk om dit forum te volgen met alle reacties en info. Ik heb weliswaar zelf geen Inster besteld maar iemand in mijn omgeving wel en ik ben zeer benieuwd hoe dit revolutionaire, veelzijdige karretje (De Twingo van de '20-s?) hem dagelijks gaat bevallen.
Noem het gedeelde voorpret maar als ik in de buurt ben rij ik deze dagen Hyundai dealers af op zoek naar de kleur die hij besteld heeft: Unbleached Ivory.

Dus zo net voor de kerstdagen hier nog even een lekker-maak-cadeautje: een foto van een Evolve Sky in Unbleached Ivory. Ik zou Unbleached Ivory in het echt gewoon wit noemen overigens en Alpine White verkeerswit.
Ik heb deze gisteren gefotografeerd bij Van Dalen Schiedam. Ze hebben daar ook nog een Pulse in Alpine white staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs58OcyNraS76edWr8c96vCezJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCQYUjaa4tG4ZVqft6sgNNIB.jpg?f=fotoalbum_large

Pulse Alpine white bij Zeeuw & Zeeuw Breda (daar hebben ze ook nog een zwarte Evolve staan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ox2P6V9HACmIwBk8K6I-FOFUyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcN0upi1AszfoL3ogt23NhBv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ak123 op 24-12-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ak123 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:29:
Leuk om dit forum te volgen met alle reacties en info. Ik heb weliswaar zelf geen Inster besteld maar iemand in mijn omgeving wel en ik ben zeer benieuwd hoe dit revolutionaire, veelzijdige karretje (De Twingo van de '20-s?) hem dagelijks gaat bevallen.
Noem het gedeelde voorpret maar als ik in de buurt ben rij ik deze dagen Hyundai dealers af op zoek naar de kleur die hij besteld heeft: Unbleached Ivory.

Dus zo net voor de kerstdagen hier nog even een lekker-maak-cadeautje: een foto van een Evolve Sky in Unbleached Ivory. Ik zou Unbleached Ivory in het echt gewoon wit noemen overigens en Alpine White verkeerswit.
Ik heb deze gisteren gefotografeerd bij Van Dalen Schiedam. Ze hebben daar ook nog een Pulse in Alpine white staan.

[Afbeelding]
Bedankt voor je bijdrage! Ik was toevallig gisteren nog op zoek naar echte beelden van Unbleached Ivory. Deze foto komt wel goed uit de verf ;) ik vind 'm niet verkeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:23:
[...]

In de handleiding (P 7-65) staat er trouwens een hoop informatie over. Een paar regels gekopieerd:
Ik lees daar ook dat je die waarschuwing kunt uitschakelen en bij opnieuw starten van de auto de laatste instelling onthoud. Dat lijkt mij dus prima.

Toen ik een paar jaar geleden met de Ioniq met pech in Frankrijk was gestrand en een vervangauto meekreeg, een VW Tiroc, zat daar ook zo'n hinderlijk systeem op. Je schrok je elke keer een hartverzakking als dat afging. Ja, ik wilde zelf ook al stoppen maar op de Clermont-Ferrand route zijn de aires niet dik gezaaid. Ook de parkeersensoren waren uiterst irritant want die begon op afstand al te piepen, dus in de praktijk had je er niets aan.

Ik bedoel maar, hoe al die systemen zijn geïmplementeerd is erg belangrijk, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
ak123 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:29:

[Afbeelding]

Pulse Alpine white bij Zeeuw & Zeeuw Breda (daar hebben ze ook nog een zwarte Evolve staan):
[Afbeelding]
Leuk om die foto's te zien, ik snap wel dat er weinig interesse is voor de echt witte Inster, unbleached ivory staat hem een stuk beter.

[ Voor 81% gewijzigd door HandyLumberjack op 24-12-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snyper
HandyLumberjack schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:39:
Even heel iets anders, ik zie dat Hyundai een verlengd garantieplan heeft, dan kun je van 5 naar 7 jaar garantie.

Ik vondt de tarieven eigen best redelijk (de Inster staat er nog niet bij, maar de andere modellen geven een indicatie €600-€800). Er kan niet veel kapot maar als er iets kapot gaat kan het flink in de papieren lopen.
De Inster tarieven zijn nu wel bijgevoegd: 1 jaar extra 380, 2 jaar 693 (kan 1 maand voor het aflopen van de 5 jaar garantie). Bij aflevering meteen afsluiten 10% korting: 624.

SJoepie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Snyper schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:00:
[...]

De Inster tarieven zijn nu wel bijgevoegd: 1 jaar extra 380, 2 jaar 693 (kan 1 maand voor het aflopen van de 5 jaar garantie). Bij aflevering meteen afsluiten 10% korting: 624.
Ik wacht wel 5 jaar :+
Pagina: 1 ... 8 ... 42 Laatste