• Garrelt
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Sinds kort de Inster. Fijne auto. De snelheids piepjes zet ik tevoren uit en i-pedal aan. Autohold staat permanent uit om het schokkerig achteruit rijden te voorkomen.

Het AC laden aan een publieke laadpaal verloopt soms niet vlekkeloos: laden start niet meteen en na het laden blijft de stekker soms vastzitten, ad laadpaal of de auto.
Hebben jullie een vaste volgorde voor de lading te starten en te beëindigen?

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-05 12:46
Garrelt schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:50:
Sinds kort de Inster. Fijne auto. De snelheids piepjes zet ik tevoren uit en i-pedal aan. Autohold staat permanent uit om het schokkerig achteruit rijden te voorkomen.

Het AC laden aan een publieke laadpaal verloopt soms niet vlekkeloos: laden start niet meteen en na het laden blijft de stekker soms vastzitten, ad laadpaal of de auto.
Meestal heb ik tevoren ingesteld tot hoe ver ik wil laden. Dan stopt ie vanzelf. Anders lukt het meestal om met de laadpas het laden te stoppen of anders via de telefoon app of desnoods na wat klikken in het menu van de auto.

Als de kabel niet los laat helpt het over het algemeen om een paar keer op de sleutel de unlock in te drukken. Anders ben je veroordeeld tot de rose knop onder de motorkap. Zorg dan wel dat je heel erg zeker weet dat je echt niet meer aan het laden bent anders heb je kans dat de iccu het niet overleeft. Om die reden zal ik bij granny loaden ook altijd de auto het initiatief geven om te stopppen met laden (via de app).

• kdrkdr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:40
Garrelt schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:50:

Dat de stekker soms vast blijft zitten heb ik ook. Zowel met de Inster als eerder met een MyWheels Kona. Druk twee keer snel achter elkaar op de open knop van de afstandsbediening is voor mij de oplossing.

• Garrelt
  • Niet online
Bedankt. Ik laad meestal tot 80% en tussentijds onderbreken doe ik zelden.
Ik was gewend aan LAP (Laadpaal, Auto, Pas) en als het laden klaar was PAL. Dat gaat met de Inster niet altijd goed bij mij. Vandaar dat ik vermoed dat de volgorde bij de Inster beter anders kan.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-05 13:40
Garrelt schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:43:
Bedankt. Ik laad meestal tot 80% en tussentijds onderbreken doe ik zelden.
Ik was gewend aan LAP (Laadpaal, Auto, Pas) en als het laden klaar was PAL. Dat gaat met de Inster niet altijd goed bij mij. Vandaar dat ik vermoed dat de volgorde bij de Inster beter anders kan.
Weliswaar geen Inster en zo veel laad ik niet meer publiek, maar dat was bij vele laadpalen voor mij ook de gebruikelijke volgorde. Behalve, op kantoor, 8 van de 10 keer werkte het dan niet, maar als ik APL deed wel.
Zo ook bij 2 laadpunten in den lande (Bergen op Zoom en Gulpen), de rest dezelfde volgorde (LAP).
Maar goed, zoals gezegd, geen Inster, dus kwestie van trial and error om andere manieren toe te passen.

• Garrelt
  • Niet online
@Zjanzjak Bedankt. ALP lijkt goed te werken en PLA als de lading voorbij is.

Weet iemand hoe je de waarschuwings boodschap na het starten, die je ook moet bevestigen, kan uitschakelen?

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Garrelt schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:28:
@Zjanzjak Bedankt. ALP lijkt goed te werken en PLA als de lading voorbij is.

Weet iemand hoe je de waarschuwings boodschap na het starten, die je ook moet bevestigen, kan uitschakelen?
Dat kan niet helaas.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Nanuk
LAP is Laadpaal, Auto, Pas
PAL kan ik dan ook wel verzinnen.

Maar wat wordt er mee bedoeld? Ik maak alleen onderscheid tussen eerst de stekker er in en dan de pas tegen de paal of andersom. Dat eerste werk bijna altijd, soms niet. Daarnaast heb ik ook wel eens gestart met de app, bijvoorbeeld als een schermpje stuk is. En dan het geklooi met verschillende passen, betaalkaart of creditkaart.

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Hier eigenlijk altijd LAP bij start laden en PLA bij wegrijden.

P is dan pas of app bij de laadpaal.
Soms blijft de laadkabel na afsluiten laadsessie (P) inderdaad vergrendeld aan autozijde (A). Door de auto (nog een keer) met de afstandsbediening te ontgrendelen, kan dan wel direct de kabel uit de auto worden getrokken.

• Zjanzjak
Nanuk schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:17:
Maar wat wordt er mee bedoeld?
De volgorde van handelen. Bij publiek laden is het, voor mij in de meeste gevallen, eerst de stekker in de Laadpaal, dan de stekker in de Auto, en dan de Pas tegen de laadpaal aan.

Maar herinner mij nu ineens dat ik OOIT ook wel eens een keer met de pas moest beginnen, toen de laadpaal en toen de auto, dus dan wordt het PLA. ;)

Alleen bij de laadpalen in de (vrij nieuwe) parkeergarage Spoorzone Zwijsen in Tilburg kreeg ik de boel destijds niet aan de praat, of nou LAP, PLA, APL, LPA, ALP of PAL de volgorde was, het ging niet. Deze handelingen met een stuk of 6 passen, van gangbaar (ANWB, Shell Recharge) tot minder gangbaar (Freshmile, Chargemap) geprobeerd maar wat ik ook deed, nada. Maar goed, dit is al wel een kleine 2 jaar geleden ofzo, wie weet werkt de boel nu wel.
Nanuk schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:17:
Daarnaast heb ik ook wel eens gestart met de app, bijvoorbeeld als een schermpje stuk is.
Met een app starten doe ik vrijwel alleen bij Tesla. Waar ik dan soms het 'euvel' heb dat het niet werkt als ik de stekker in de auto steek en dan de laadsessie start via de app. Het werkt, voor mij, altijd als ik eerst in de app de boel start, dus nummer kiezen, en op laden klikken, en dan pas de stekker in de auto steek.

Maar goed, dit is eigenlijk niet echt Inster gerelateerd en hoort meer thuis in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

• Nanuk
Zjanzjak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:56:
[...]

De volgorde van handelen. Bij publiek laden is het, voor mij in de meeste gevallen, eerst de stekker in de Laadpaal, dan de stekker in de Auto, en dan de Pas tegen de laadpaal aan.

Maar herinner mij nu ineens dat ik OOIT ook wel eens een keer met de pas moest beginnen, toen de laadpaal en toen de auto, dus dan wordt het PLA. ;)

Alleen bij de laadpalen in de (vrij nieuwe) parkeergarage Spoorzone Zwijsen in Tilburg kreeg ik de boel destijds niet aan de praat, of nou LAP, PLA, APL, LPA, ALP of PAL de volgorde was, het ging niet. Deze handelingen met een stuk of 6 passen, van gangbaar (ANWB, Shell Recharge) tot minder gangbaar (Freshmile, Chargemap) geprobeerd maar wat ik ook deed, nada. Maar goed, dit is al wel een kleine 2 jaar geleden ofzo, wie weet werkt de boel nu wel.

[...]

Met een app starten doe ik vrijwel alleen bij Tesla. Waar ik dan soms het 'euvel' heb dat het niet werkt als ik de stekker in de auto steek en dan de laadsessie start via de app. Het werkt, voor mij, altijd als ik eerst in de app de boel start, dus nummer kiezen, en op laden klikken, en dan pas de stekker in de auto steek.

Maar goed, dit is eigenlijk niet echt Inster gerelateerd en hoort meer thuis in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Dank je, duidelijk verhaal. Ik heb inderdaad wel meegemaakt dat eerst de pas tegen de paal moet voor er een stekker in kan. Verder nooit druk gemaakt of de kabel eerst in de paal moet of eerst in de auto, maakt volgens mij ook niet veel uit want er staat dan toch nog geen spanning op. Eneh, laden buitenshuis is voor mij vrijwel altijd een snellader met de kabel er al aan dus.

Het zou fijn zijn als er meer gestandaardiseerd zou worden en betalen gewoon altijd met een gewone betaalpas of creditkaart kan.

Gistermorgen in Harlingen een kwartier staan klooien met een lader die ik niet aan de gang kreeg met mijn pas of betaalpas. Bij het wegrijden zag ik op nog geen 50 meter nog een snellader bij McDonnalds maar die bleek 'stuk' voor snelladen. Meestal ben ik heel blij met de Inster maar dat soort momenten kunnen me gestolen worden.

• Garrelt
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oZSOwa34frGmFCB7AE3QEzbccQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1g6ZxAdJkc2ApRwzi8YlmK0.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens Inster handleiding:
ALP start laden
PLA laden klaar

• Garrelt
  • Niet online
@Zjanzjak Ik vermoed dat het wel Inster gerelateerd is. Bij mijn Renault Zoe en de MG4 ging het goed met LAP start sessie en PAL einde sessie voor publieke AC laadpaal. Dat ging dus niet goed bij mijn Inster

• MacManus
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 13:16
Heeft iemand toevallig al uitgezocht of de Inster geraakt wordt door het uitfaseren van 2G/3G i.c.m. het eCall systeem? Gevolg kan zijn dat de auto niet door de APK keuring komt, al meen ik dat men bezig is om de keuring erop aan te passen.

Zie: "Uitfasering 2/3G netwerk"
https://www.anwb.nl/belan...fasering%202/3G%20netwerk

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:58
MacManus schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:55:
Heeft iemand toevallig al uitgezocht of de Inster geraakt wordt door het uitfaseren van 2G/3G i.c.m. het eCall systeem? Gevolg kan zijn dat de auto niet door de APK keuring komt, al meen ik dat men bezig is om de keuring erop aan te passen.

Zie: "Uitfasering 2/3G netwerk"
https://www.anwb.nl/belan...fasering%202/3G%20netwerk
Het is hier al eerder voorbij gekomen en in de online handleiding staat zelfs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIYZXnEB5_L7AzUG4062y89bI5k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2k3Y8x1rioUr7DT11lAdEC3N.png?f=user_large

• bour12
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 13:43
Ik vraag me af hoe vaak dit systeem mensen gered heeft heb nog nooit gehoord van kennissen dat hun het gebruikt hebben en kan me voorstellen dat fabrikant in Korea hier geen rekening mee kan houden.

• turkeyhakan
bour12 schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:47:
Ik vraag me af hoe vaak dit systeem mensen gered heeft heb nog nooit gehoord van kennissen dat hun het gebruikt hebben en kan me voorstellen dat fabrikant in Korea hier geen rekening mee kan houden.
Wel interessant: YouTube: ANWB slaat alarm over uitblijven oplossing stoppen met 2G netwerk | ...

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:57
Ik zou me nu nog niet zo druk maken over het mogelijke wegvallen van de E-call verbinding, natuurlijk moet er aan een oplossing gewerkt worden.

Volgens info op onze Duitse zusterforum zou er al wel degelijk een 4 G modelle inzitten? Kan ik zo snel niet terug vinden daar.

https://www.insterforum.de/thread/626-ecall/?postID=32911&highlight=e-call#post32911

Maar voordat onze 1e Insters naar de APK moeten is het denk ik al rond 2028 schat ik. Nu is dat ook weer niet zo`n langer periode, we tikken al bijna de helft van 2026 aan.

Iets anders, werd afgelopen week gebeld, mijn Inster staat in Back order, tja wat moet ik daar van denken? Eerst zou de auto medio eind mei uigeleverd gaan worden, en dan nu plots backorder? Hij gaat het verder na checken, want dat was dan ook de enige update die hij mij kon geven, verder niets in het systeem volgens hem naast deze melding? Moet ik me nu serieus ongerust gaan maken? Al in de 1e oktoberweek 2025 besteld.

• Nanuk
turkeyhakan schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:22:
[...]

Het is hier al eerder voorbij gekomen en in de online handleiding staat zelfs:

[Afbeelding]
Ik betwijfel of ze daar zo makkelijk me wegkomen. We mogen verwachten dat een auto minimaal twintig jaar blijft werken en als die dan na een of twee jaar al niet meer aan de eisen van de APK voldoet (ook al hoeft die keuring pas later) dan kan je stelling dat de koop een dwaling is geweest. Of zit ik hier mis?

Maar ja, dan moet er niet een minister gaan bazelen dat ze de eisen wel verlagen.

• Zjanzjak
Ik had dit ook gezien. Goed dat er een signaal gegeven wordt maar zo ver zie ik het gewoon niet komen en de meneer die geinterviewd wordt vind ik daarom erg vooringenomen. Er is op dit moment nog niets aan de hand, so calm your tits denk ik dan. Want dit zal vast ook voor meerdere merken auto's gelden en ik vreet mijn schoenen op als auto's van nog geen 5 jaar oud massaal afgekeurd gaan worden.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:22
dinandus schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:36:
Ik zou me nu nog niet zo druk maken over het mogelijke wegvallen van de E-call verbinding, natuurlijk moet er aan een oplossing gewerkt worden.

Volgens info op onze Duitse zusterforum zou er al wel degelijk een 4 G modelle inzitten? Kan ik zo snel niet terug vinden daar.

https://www.insterforum.de/thread/626-ecall/?postID=32911&highlight=e-call#post32911

Maar voordat onze 1e Insters naar de APK moeten is het denk ik al rond 2028 schat ik. Nu is dat ook weer niet zo`n langer periode, we tikken al bijna de helft van 2026 aan.

Iets anders, werd afgelopen week gebeld, mijn Inster staat in Back order, tja wat moet ik daar van denken? Eerst zou de auto medio eind mei uigeleverd gaan worden, en dan nu plots backorder? Hij gaat het verder na checken, want dat was dan ook de enige update die hij mij kon geven, verder niets in het systeem volgens hem naast deze melding? Moet ik me nu serieus ongerust gaan maken? Al in de 1e oktoberweek 2025 besteld.
Updates komen al draadloos, dat is op zeker geen 2G want dat biedt geen bandbreedte, de Inster en Ioniq die ik ook heb hebben zeker 4G erin zitten.

Wat op termijn een vervelende kan worden is dat de backup batterij die verplicht is bij die e-cal systemen een beperkte levensduur hebben, lees hier en daar dat er al Ioniqs bekend zijn waar hij vervangen moest worden, is een dure.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• turkeyhakan
rvdgaag schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:04:
[...]

Updates komen al draadloos, dat is op zeker geen 2G want dat biedt geen bandbreedte, de Inster en Ioniq die ik ook heb hebben zeker 4G erin zitten.

Wat op termijn een vervelende kan worden is dat de backup batterij die verplicht is bij die e-cal systemen een beperkte levensduur hebben, lees hier en daar dat er al Ioniqs bekend zijn waar hij vervangen moest worden, is een dure.
Je kunt verlengde garantie aanschaffen bij Hyundai. Volgens mij tot 2 jaar extra bovenop de 5 jaar.

Ik denk dat ik de Inster over 3 jaar inruil voor een andere Hyundai, met iets modernere tech. Dat is het fijne aan het continu plan.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:13

-tom-562

Oliesjeik

rvdgaag schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:04:
[...]

Het is niet duur, er wordt alleen de hoofdprijs gerekend ;) Bij de VW ID.x modellen zie je het ook, batterij stuk (vaak door een softwareupdate). De batterij zelf kost een paar euro en is met wat handigheid prima zelf te vervangen. Laat je het door de dealer doen, dan ga je betalen (en flink ook). Dat zal bij een willekeurige Hyundai niet anders zijn

Vaak bu'j te bang!

• kdrkdr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:40
Op de Duitse site kan ik niet meer vinden wat er aan mijn auto gedaan moet worden als ik de VIN invoer. Heeft iemand nog een url waar dat kan?

• rvdgaag
kdrkdr schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:32:
Op de Duitse site kan ik niet meer vinden wat er aan mijn auto gedaan moet worden als ik de VIN invoer. Heeft iemand nog een url waar dat kan?
Die Duitse is offline, ff googlen en je vindt dit:
https://recalls.hyundai.co.uk/

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 08:39
turkeyhakan schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:02:
[...]

Je kunt verlengde garantie aanschaffen bij Hyundai. Volgens mij tot 2 jaar extra bovenop de 4 jaar.

Ik denk dat ik de Inster over 3 jaar inruil voor een andere Hyundai, met iets modernere tech. Dat is het fijne aan het continu plan.
Standaard garantie is 5 jaar, je koopt 1 of 2 jaar bij

• turkeyhakan
sv7088 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:32:
[...]

Standaard garantie is 5 jaar, je koopt 1 of 2 jaar bij
Je hebt helemaal gelijk, ik was even in de war met een ander merk.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
Na bijna 30.000 zijn mijn voorbanden bijna versleten, ondanks een vrij rustige rijstijl (verbruik 12,5kWh/100km).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S20JIi0O-0t5pBuN7hRZUGbJg88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5sMkIICpci3o5VUEVGDf4wp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit valt me wel een beetje tegen, ervaren anderen dit ook?

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• dinandus
@HandyLumberjack Welk merk banden zitten er dan op je Inster? Waarschijnlijk de orginele, maar welke waren c.q. zijn dat?

Ik laat straks bij aflevering gelijk Continental All Seasons Contact 2 opleggen.

Nu nog duimen dat de levering toch nog ergens in mei gaat plaatsvinden..

• Nanuk
HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:51:
Na bijna 30.000 zijn mijn voorbanden bijna versleten, ondanks een vrij rustige rijstijl (verbruik 12,5kWh/100km).

[Afbeelding]

Dit valt me wel een beetje tegen, ervaren anderen dit ook?
Ik heb mijn banden in november voortijdig laten vervangen. Toen een kleine 20.000 op de teller. De achterbanden waren nog prima maar de voorbanden waren inderdaad bijna op. Nu Michelin Cross Climate en rijden serieus prettiger dan de originele. Of ze ook zo snel verslijten durf ik nog geen uitspraak over te doen.

Vergeet niet dat zowel optrekken als remmen feitelijk alleen maar met de voorbanden gebeurd. De achterbanden zullen dus zo goed als niet slijten.

• dinandus
Misschien een idee, zeker als je zelf want handig bent, en de spullen ervoor hebt.

Ik las al een paar keer dat mensen de banden per kwartaal wisselen van voor naar achteren en andersom. Veel rijden met of zomerbanden in combinatie met winterbanden, dan wissel je al 2 keer per jaar, wel alle 4 ineens.

• HandyLumberjack
dinandus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:13:
@HandyLumberjack Welk merk banden zitten er dan op je Inster? Waarschijnlijk de orginele, maar welke waren c.q. zijn dat?

Ik laat straks bij aflevering gelijk Continental All Seasons Contact 2 opleggen.

Nu nog duimen dat de levering toch nog ergens in mei gaat plaatsvinden..
De standaard Kumho banden.

• HandyLumberjack
dinandus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:37:
Misschien een idee, zeker als je zelf want handig bent, en de spullen ervoor hebt.

Ik las al een paar keer dat mensen de banden per kwartaal wisselen van voor naar achteren en andersom. Veel rijden met of zomerbanden in combinatie met winterbanden, dan wissel je al 2 keer per jaar, wel alle 4 ineens.
4 keer per jaar is wel heel vaak, maar ik ga nu de oude banden voor monteren en dan komen er verse bandjes op de achteras.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bij mij ook de Kumho maar er waren er toch ook met Nexen?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• rvdgaag
HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:13:
[...]

maar ik ga nu de oude banden voor monteren en dan komen er verse bandjes op de achteras.
Beetje rare methode, de beste band altijd op de aangedreven as zetten, dus nieuw op voorwielen en achterwielen vervangen zodra die er aan toe zijn ("nieuwere" voorbanden dan naar achter en voor er nieuw op)

Ik heb nog geen ervaring met de Inster mbt tot de banden, vrouwlief/kids hebben er net 10K km op gezet afgelopen jaar maar mijn Ioniq5 van 2022 met AWD, 325pk rijdt nu met 95K km op de klok nog op zijn eerste set zomerbanden, wel in de winter nov t/m feb op winterbanden. Ik ben geen rustige rijder, trek vaak rap op dus die banden hebben wel wat te verduren, minus de winter km's zitten de zomerbanden er schat ik al 60k KM op.

[ Voor 3% gewijzigd door rvdgaag op 30-04-2026 10:19 ]

• HandyLumberjack
rvdgaag schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:17:
[...]

Beetje rare methode, de beste band altijd op de aangedreven as zetten, dus nieuw op voorwielen en achterwielen vervangen zodra die er aan toe zijn ("nieuwere" voorbanden dan naar achter en voor er nieuw op)

Ik heb nog geen ervaring met de Inster mbt tot de banden, vrouwlief/kids hebben er net 10K km op gezet afgelopen jaar maar mijn Ioniq5 van 2022 met AWD, 325pk rijdt nu met 95K km op de klok nog op zijn eerste set zomerbanden, wel in de winter nov t/m feb op winterbanden. Ik ben geen rustige rijder, trek vaak rap op dus die banden hebben wel wat te verduren, minus de winter km's zitten de zomerbanden er schat ik al 60k KM op.
De beste banden op de achteras zorgen voor het veiligste weggedrag. En partijen zoals de ANWB adviseren dit ook.

Daarnaast moet ik dan volgend jaar die andere set banden vervangen en dan staat de Inster rondom op "premium" rubber.

Het valt mij gewoon tegen, met mijn vorige (voorwielaangedreven) EV's deed ik aanzienlijk langer met de banden, maar die stonden ook altijd op premium banden, dus ik hoop dat het aan de banden ligt.

• rvdgaag
Tja, Kumho geldt in de bandenwereld toch nog wel steeds als een B merk. En ANWB je moet er maar in geloven, ik vind het een eng links commercieel clubje.

[ Voor 36% gewijzigd door rvdgaag op 30-04-2026 11:14 ]

• Zjanzjak
rvdgaag schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:12:
En ANWB je moet er maar in geloven, ik vind het een eng links commercieel clubje.
En omdat het links is klopt het niet? _O-

• turkeyhakan
DonJuape schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:45:
[...]

Bij mij ook de Kumho maar er waren er toch ook met Nexen?
Ik heb inderdaad 17" Nexen zomerbanden onder de Inster. Als die op zijn ga ik voor de Michelin CrossClimate's.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:32
Tja, Kumho geldt in de bandenwereld toch nog wel steeds als een B merk. En ANWB je moet er maar in geloven, ik vind het een eng links commercieel clubje.
Je hebt bijzonder definities. Wat vind je stom aan de ANWB? En hoe kan een autolobbyclub nu ineens links zijn? Zijn ze voor een meer gelijke welvaartsverdeling en grotere rol van de staat? Ik snap echt niks van sommige termen maar ben benieuwd.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Het is gewoon basic natuurkunde dat je de beste banden op de achteras moet leggen. Of is natuurkunde en wetenschap tegenwoordig ook een 'linkse hobby' _O-

Vaak bu'j te bang!

• Nanuk
-tom-562 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:16:
[...]

Het is gewoon basic natuurkunde dat je de beste banden op de achteras moet leggen. Of is natuurkunde en wetenschap tegenwoordig ook een 'linkse hobby' _O-
Nou ben ik redelijk links georiënteerd en heb een ook een redelijke basiskennis van natuurkunde. Maar ik kan het zelf niet verzinnen.

Kan je me uitleggen of minimaal op weg helpen waarom de beste banden achter moeten?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nanuk schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:20:
[...]

Nou ben ik redelijk links georiënteerd en heb een ook een redelijke basiskennis van natuurkunde. Maar ik kan het zelf niet verzinnen.

Kan je me uitleggen of minimaal op weg helpen waarom de beste banden achter moeten?
Als je achterwielen blokkeren raak je in de slip, bij blokkerende voorwielen schuif je gewoon netjes rechtdoor.
Als je achterkant uitbreekt in een bocht is dat lastig corrigeren (vaak ga je over corrigeren), overstuur. Als de voorkant grip verliest, glij je gewoon rustig rechtdoor (onderstuur)

Vaak bu'j te bang!

• rvdgaag
Zjanzjak schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:33:
[...]

En omdat het links is klopt het niet? _O-
Precies

• HandyLumberjack
Volgens links zouden de beste banden toch de zwaarste lasten moeten dragen en dus op de vooras moeten worden gemonteerd? :+

• Nanuk
-tom-562 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:25:
[...]

Als je achterwielen blokkeren raak je in de slip, bij blokkerende voorwielen schuif je gewoon netjes rechtdoor.
Als je achterkant uitbreekt in een bocht is dat lastig corrigeren (vaak ga je over corrigeren), overstuur. Als de voorkant grip verliest, glij je gewoon rustig rechtdoor (onderstuur)
Nou, mijn persoonlijke ervaring met zowel auto als met motor is dat een achterwielslip relatief eenvoudig op te vangen is door te sturen in de richting die je gaat. Daarna kan je de stuuractie opnieuw inzetten.

Met een motor in een voorwielslip moet je wel razend snel zijn om nog wat te redden anders slijt je pak (en je motor) erg snel. Met een auto geen ervaring mee.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:32
En wat is er nou links? Kun je dat toelichten? Ik probeer met oprechte interesse een discussie te hebben dus ben benieuwd wat voor jou dan een club als de ANWB definieert?

• Zjanzjak
Dom rechts gebazel, maar goed, laten we onze politieke kleur, en voorkeur, buiten dit schitterende topic houden en het vooral over de Inster hebben. :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Vaak bu'j te bang!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:43
Vandaag een uitnodiging gekregen voor een gratis zomerinspectie. Iemand hier wel eens gebruik van gemaakt?
Plan nu uw Hyundai Zomerinspectie – helemaal gratis in mei en juni.
Als u deze zomer met uw Hyundai eropuit gaat, wilt u natuurlijk zeker weten dat de auto in topconditie verkeert. Daarom nodigen wij u uit voor de Hyundai Zomerinspectie*.

Onze technici controleren de belangrijkste onderdelen en systemen die bepalend zijn voor een veilige en comfortabele reis. U ontvangt daarna een conditierapport waarin duidelijk staat vermeld hoe uw Hyundai ervoor staat. Zijn er onderdelen die aandacht vragen, dan krijgt u meteen een passend advies voor onderhoud of reparatie.

De Hyundai Zomerinspectie is helemaal gratis en u kunt gedurende de maanden mei en juni terecht bij uw Hyundai-dealer. Maak vooraf wel even een afspraak. Dat kan eenvoudig telefonisch of online via de werkplaatsplanner van uw Hyundai-dealer.

Als extra zomerse attentie ontvangt u na de controle een gratis Hyundai-frisbee, gemaakt van 100% gerecycled materiaal.

YASH! - Yet Another Smart Home

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-05 19:23
Van de week verrast door mijn auto dat er een OTA update uitgevoerd was voor het infotainmentsysteem. Het lijkt erop dat Android Auto nu veel sneller opstart en de borden herkenning wat beter lijkt te werken.

Er staat alleen niks op de website over de update, toevallig iemand die weet wat er bij de laatse update veranderd is?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• turkeyhakan
chickpoint schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:33:
Van de week verrast door mijn auto dat er een OTA update uitgevoerd was voor het infotainmentsysteem. Het lijkt erop dat Android Auto nu veel sneller opstart en de borden herkenning wat beter lijkt te werken.

Er staat alleen niks op de website over de update, toevallig iemand die weet wat er bij de laatse update veranderd is?
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList

• turkeyhakan
Vandaag een melding gekregen bij het rijden over een drempel dat de bandenspanning te laag is. Dit klopt niet, alle banden waren warm 3 bar. Zou het door het warme weer komen?

• dinandus

• turkeyhakan
chickpoint schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:33:

Wat toevallig! Hier staat ook een OTA update klaar. Thanks!

Gisteren was de navi erg langzaam, vroeg mij al af waarom… blijkbaar was die op de achtergrond aan het downloaden.

[ Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 02-05-2026 18:15 ]

• Gunirus
  • Laatst online: 01:55
Hier alweer schade aan de Inster. Achterbumper en kofferklep, wagen stond geparkeerd. Gelukkig weer op dashcam 😈

Aan dit tempo is de hele carrosserie vervangen na een paar jaar.

• Powersofts
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12-05 15:14
Ik kreeg ook zaterdagmiddag geheel onverwachts de melding lage bandenspannig.
Alle banden staan op goede druk.
Heb de reset uitgevoerd.alles weer 'in orde' voor zover.
Dit is al de 3e keer in 2maanden dat ik deze melding krijg. De 2e keer was toen het van heel koud weer ineens warm werd. Toen ik de melding de 1e keer kreeg zei de dealer dat er een klein nietje in de band zat.
Echter na nog geen 5dagen kwam de melding voor de 2e keer.
Vind het heel bijzonder. banden staan op het oog gewoon goed.

• turkeyhakan
Powersofts schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:56:
[...]

Ik kreeg ook zaterdagmiddag geheel onverwachts de melding lage bandenspannig.
Alle banden staan op goede druk.
Heb de reset uitgevoerd.alles weer 'in orde' voor zover.
Dit is al de 3e keer in 2maanden dat ik deze melding krijg. De 2e keer was toen het van heel koud weer ineens warm werd. Toen ik de melding de 1e keer kreeg zei de dealer dat er een klein nietje in de band zat.
Echter na nog geen 5dagen kwam de melding voor de 2e keer.
Thanks, misschien iets softwarematigs?

• Zjanzjak
Powersofts schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:56:
De 2e keer was toen het van heel koud weer ineens warm werd.

Natuurkunde toch gewoon.
Bij koud weer krimpt lucht, dus minder volume in je band, dus kan je de melding krijgen als de waarde, volgens de auto, teveel afwijkt. Ik heb het in de winter ook wel eens namelijk met mijn ev.
En als je ze dan op dat moment reset en het wordt warmer weer dan zal je de melding weer krijgen.
Bij de ene auto is alleen de marge qua afwijking bar wat groter dan bij de andere.

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:27
Zjanzjak schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Natuurkunde toch gewoon.
Bij koud weer krimpt lucht, dus minder volume in je band, dus kan je de melding krijgen als de waarde, volgens de auto, teveel afwijkt. Ik heb het in de winter ook wel eens namelijk met mijn ev.
En als je ze dan op dat moment reset en het wordt warmer weer dan zal je de melding weer krijgen.
Bij de ene auto is alleen de marge qua afwijking bar wat groter dan bij de andere.
Gewoon natuurkunde is dan volgens mij ook dat alle vier de banden - bij dezelfde condities - in gelijke mate een wijziging in bandenspanning doormaken en aangezien het TPMS van de Inster de omtrek van de 4 banden met elkaar vergelijkt, lijkt mij uw verklaring van de melding bij de Inster niet van toepassing.
Het is volgens mij dus niet zo dat er een directe drukmmeting per individuele band aan de melding ten grondslag ligt.

• turkeyhakan
Zjanzjak schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Natuurkunde toch gewoon.
Dat betekent dat je niet kunt vertrouwen op de bandenspanningssensoren. Wij hebben de rit afgebroken en zijn weer naar huis gegaan, omdat we het niet vertrouwden. Bij thuiskomst direct de compressor erbij gepakt en de bandenspanning was + 0,4 bar dan de spanning die ik had ingesteld.

Ik wist niet dat de bandenspanningssensoren ook de andere kant op werkten (dus te hard).

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:16:
[...]
Ik wist niet dat de bandenspanningssensoren ook de andere kant op werkten (dus te hard).
Te hard is toch ook niet erg?
Ik rij regelmatig langs een pomp van Bandenpomp.nl en die adviseert zelfs 10% harder.
Dus als ik aangeeft dat het 2.5 moet worden, gaat hij het oppompen naar 2.8. (als ik ok geef).

• HandyLumberjack
hjs schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Ik rij regelmatig langs een pomp van Bandenpomp.nl en die adviseert zelfs 10% harder.
Dus als ik aangeeft dat het 2.5 moet worden, gaat hij het oppompen naar 2.8. (als ik ok geef).
Ik heb een week op 2.8 gereden i.p.v. 2.5, een Inster wordt daar merkbaar minder comfortabel van.

• turkeyhakan
hjs schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Maar de sensor geeft niet aan wanneer je banden te hard zijn opgepompt en gaat dus ook branden als deze te warm worden t.o.v. de referentiewaarde (het moment dat je de spanning hebt gereset). Dus je kunt dan in principe nooit weten of je banden nu te zacht of te hard zijn, tenzij je zo'n meter bij je hebt.

• Zjanzjak
Megat schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:42:
lijkt mij uw verklaring van de melding bij de Inster niet van toepassing.
Ah, ok, dan is de auto gewoon kl#te. ;)

• DeLeon
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11-05 18:50

DeLeon

Hyundai Inster Evolve Sky plus

Het is misschien niet een heel groot ding maar zijn er mensen bij wie de gehele kunststof achterlicht unit nogal snel gevoelig lijkt te zijn voor vele krasjes ?? 🤨😶‍🌫️
Ik woon in een gebied waar ontzettend veel stuifmeel en fijnstof in de lucht zit / zat de afgelopen weken. De auto constant geel en vies. Dus de Inster vaker door de lange wasstraat van MacCarwash (dat is dus niet zo’n krassend borstel heen en weer geval) en tussendoor een lap er overheen. Vandaag viel me dus op dat de hele unit van links naar rechts vol met fijne krasjes zit. Zelfs beetje dof geworden. Of dat nou van de wasstraat is of van met de hand lappen, geen idee. 🤔. Zo hard heb ik er zelf niet op staan poetsen. Maar blijkbaar kan het gebruikte kunststof materiaal niet heel veel hebben.

• DeLeon

DeLeon

‘Vaker’ door de wasstraat betekent in mijn geval één keer in de 2-3 weken.😏

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Dat betekent dat je niet kunt vertrouwen op de bandenspanningssensoren. Wij hebben de rit afgebroken en zijn weer naar huis gegaan, omdat we het niet vertrouwden. Bij thuiskomst direct de compressor erbij gepakt en de bandenspanning was + 0,4 bar dan de spanning die ik had ingesteld.

De Inster heeft geen bandenspanningsensoren maar schat de bandenspanning aan de hand van de omtrek snelheid.

• turkeyhakan
DonJuape schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:39:
[...]

De Inster heeft geen bandenspanningsensoren maar schat de bandenspanning aan de hand van de omtrek snelheid.
Dit gesprek hebben we al eerder gevoerd :-) turkeyhakan in "Het grote Hyundai Inster topic"

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

DeLeon schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:38:
Het is misschien niet een heel groot ding maar zijn er mensen bij wie de gehele kunststof achterlicht unit nogal snel gevoelig lijkt te zijn voor vele krasjes ?? 🤨😶‍🌫️
Ik woon in een gebied waar ontzettend veel stuifmeel en fijnstof in de lucht zit / zat de afgelopen weken. De auto constant geel en vies. Dus de Inster vaker door de lange wasstraat van MacCarwash (dat is dus niet zo’n krassend borstel heen en weer geval) en tussendoor een lap er overheen. Vandaag viel me dus op dat de hele unit van links naar rechts vol met fijne krasjes zit. Zelfs beetje dof geworden. Of dat nou van de wasstraat is of van met de hand lappen, geen idee. 🤔. Zo hard heb ik er zelf niet op staan poetsen. Maar blijkbaar kan het gebruikte kunststof materiaal niet heel veel hebben.
Als je je lak netjes wilt houden, moet je de wasstraat zo veel mogelijk vermijden.

Vaak bu'j te bang!

• HandyLumberjack
DeLeon schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:38:
Dof aan de binnenkant of buitenkant?

Heel af ten toe zie ik bij mijn eigen Inster een heel klein beetje condens aan de binnenkant van de achterlichten, dat kan ook zorgen voor een doffe waas.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Uitvoerig zelfs zie ik.... :$

• Erwin K.
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-05 14:07
Goedemorgen, sinds zaterdag trotse eigenaar van een Inster Evolve met de optie winterpack. Er valt mij wat op met het regeneratief remmen. Ik rijd zelf het liefst in eco mode met i pedal aan. Als de auto is uitgezet start hij altijd weer op in normaal. Het vreemde vind ik dat er de ene keer de auto opstart in normaal en regeneratief stand 1 en een andere keer in stand 3. Herkent iemand dat ?

• turkeyhakan
Erwin K. schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:04:
Goedemorgen, sinds zaterdag trotse eigenaar van een Inster Evolve met de optie winterpack. Er valt mij wat op met het regeneratief remmen. Ik rijd zelf het liefst in eco mode met i pedal aan. Als de auto is uitgezet start hij altijd weer op in normaal. Het vreemde vind ik dat er de ene keer de auto opstart in normaal en regeneratief stand 1 en een andere keer in stand 3. Herkent iemand dat ?
De auto start zo ver ik heb ervaren altijd op in dezelfde stand. I-pedal dien je bij elke rit handmatig te activeren.

• DeLeon

DeLeon

-tom-562 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Als je je lak netjes wilt houden, moet je de wasstraat zo veel mogelijk vermijden.
Weet ik, maar geen mogelijkheid om auto voor de deur te wassen en ben niet zo’n zelfpoetser in een wasbox.
Het gaat ook niet om de lak, daar geen problemen, ik vermijd bewust die kleine borstel autowasserettes maar ga juist naar de grote ‘betere’ auto wasstraat.
Mijn ervaring is -helaas- dat het kunststofmateriaal van de grote achterlicht unit niet veel kan hebben. Blijkbaar. En blijkbaar ben ik de enige, gezien de reacties op dit forum en het grotere Duitse Insterforum. Kan me bijna niet voorstellen dat verder niemand door wasstraten ermee gaat met de Inster.

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:40

LV1

Als je van Drive Mode verandert en zeker ook de Snow mode daarbij even hebt geselecteerd, springt de regeneratiestand automatisch naar 1 en zul je dus zelf weer op 2, 3 of i-pedal moeten zetten.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-05 18:19
Dat herken ik niet, wel dat als je naar Eco rijmodus schakelt, de regeneratie stand altijd de laagste is. Waarom is dit? Is regenereren niet economisch?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CEdS schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:24:
[...]

Dat herken ik niet, wel dat als je naar Eco rijmodus schakelt, de regeneratie stand altijd de laagste is. Waarom is dit? Is regenereren niet economisch?
Denk niet dat het daar wat mee te maken heeft. Bijna alles is bij elke start weer op de default in plaats van te onthouden. Kost me elke start 15 "kliks".

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:59
[...]

Nee, niet altijd. Bij ouderwets remmen heb je 100% verlies. Bij regenereren heb je nog altijd iets van 50% verlies en bij uitrollen heb je geen verlies want dan wordt 100% van alle energie gebruikt voor de voortbeweging.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Nanuk
[...]

Je weet dat als je rustig remt dat de auto dan ook gewoon regenereert? Dus daarvoor hoef je niet i-pedal te kiezen.

Persoonlijk klik ik na het starten altijd door naar ECO en dan zonder regeneratie. Ik vrees dat als ik regelmatig met i-pedal zou rijden dat ik dan een keer vergeet te remmen. Daarnaast rij ik zo veel mogelijk met de CC aan. Als je dan de CC even uitzet en i-pedal staat nog aan dan sta je opeens flink op de rem.
Soms speel ik wel met de flippers om dan zonder voetrem wel precies bij een stoplicht stil te staan.
Maar ieder zn keus.

n.b. Die flippers zijn in de bergen wel erg handig.

[ Voor 3% gewijzigd door Nanuk op 05-05-2026 14:49 ]

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:48

uFx

Halve crosspost, maar over een paar maanden ga ik mijn Ioniq 38 kWh inruilen voor een Inster. Ik heb gewacht op de Ioniq 3 aankondiging maar ik ben bang dat die qua prijsklasse buiten het budget gaat vallen (~ €400/maand private lease). De Inster is de enige auto die daarin past en alle opties heeft die ik graag wil hebben (elektrisch, adaptive cruise control, dodehoek-detectie). En stiekem is die nog verrassend ruim voor zowel de inzittenden als voor bagage (al komt er wel een dakkoffer op).

Ook merk ik dat ik destijds wel geluk heb gehad met de leaseprijs van de Ioniq (€429/maand nu). En dat voor een auto die nieuw bijna 42k kostte. Straks zit ik op €400/maand voor de Inster Evolve met tech-pack die een nieuwprijs heeft van 28k.

Ik heb dit topic verder goed doorgenomen en ben wel benieuwd hoe de auto gaat bevallen. Zijn er meer die de auto ook gewoon gebruiken voor langere vakantieritten? (denk aan max 600km/dag). Met de Ioniq ging dat prima en ik verwacht dat het met de Inster ook wel goed moet komen samen met de dakkoffer.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Nanuk
uFx schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:02:

Ik heb dit topic verder goed doorgenomen en ben wel benieuwd hoe de auto gaat bevallen. Zijn er meer die de auto ook gewoon gebruiken voor langere vakantieritten? (denk aan max 600km/dag). Met de Ioniq ging dat prima en ik verwacht dat het met de Inster ook wel goed moet komen samen met de dakkoffer.
Het is maar wat je onder lange vakantieritten verstaat. Mijn Inster van nog geen jaar oud is 'halverwege' Zweden geweest en in Gibraltar. Maar dat soort ritten vermijd ik snelwegen vrijwel geheel. Maar goed, bijladen is dan een supermarkt zoeken met snellader of een met wandel mogelijkheden, die vind je in de meeste landen wel voldoende hoewel ik in Frankrijk ook wel eens op een verlaten benzinestation zonder wandel mogelijkheden heb gestaan, daar was ik snel weer weg en heb een ander gezocht.

Ga je wel de snelweg op dan kan je mogelijk slimmer tot 100 km/h beperken omdat je anders je tijdswinst kwijt bent aan een extra laadbeurt. Nee, dit is niet de ultieme snelwegauto dus maar het zit wel comfortabel genoeg om lange ritten te maken.

• uFx

uFx

Nanuk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:15:
[...]

Het is maar wat je onder lange vakantieritten verstaat. Mijn Inster van nog geen jaar oud is 'halverwege' Zweden geweest en in Gibraltar. Maar dat soort ritten vermijd ik snelwegen vrijwel geheel. Maar goed, bijladen is dan een supermarkt zoeken met snellader of een met wandel mogelijkheden, die vind je in de meeste landen wel voldoende hoewel ik in Frankrijk ook wel eens op een verlaten benzinestation zonder wandel mogelijkheden heb gestaan, daar was ik snel weer weg en heb een ander gezocht.

Ga je wel de snelweg op dan kan je mogelijk slimmer tot 100 km/h beperken omdat je anders je tijdswinst kwijt bent aan een extra tankbeurt. Nee, dit is niet de ultieme snelwegauto dus maar het zit wel comfortabel genoeg om lange ritten te maken.
Het ging me inderdaad meer om het comfortabel zitten. Qua range en laden verwacht ik geen problemen: de Ioniq had ~ 300 km range en het snelladen gaat daar ook nog eens vrij traag. Maar vaak was het laden sneller klaar dan even plassen, wat eten en dat de kinderen de benen konden strekken :)

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:59

con1

Energiefreak

Ik zet altijd, bij het wegrijden, de I-pedal van 25 naar 100%.
Wanneer je 1 x achteruit rijdt gaat de stand 1 stapje terug.
En dat moet je je goed realiseren, immers remt de auto dan
niet optimaal af en kan een inschattingsfout voor je zelf geven.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

• Zjanzjak
uFx schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:02:
Ik heb gewacht op de Ioniq 3 aankondiging maar ik ben bang dat die qua prijsklasse buiten het budget gaat vallen (~ €400/maand private lease).

Ook merk ik dat ik destijds wel geluk heb gehad met de leaseprijs van de Ioniq (€429/maand nu). En dat voor een auto die nieuw bijna 42k kostte. Straks zit ik op €400/maand voor de Inster Evolve met tech-pack die een nieuwprijs heeft van 28k.
Even lichtelijk off topic, ik ben altijd zo benieuwd naar de hoeveelheid kilometers per jaar en het aantal maanden die dan vast zitten aan de bedragen die jij noemt.

• uFx

uFx

Zjanzjak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:07:
[...]
Even lichtelijk off topic, ik ben altijd zo benieuwd naar de hoeveelheid kilometers per jaar en het aantal maanden die dan vast zitten aan de bedragen die jij noemt.
12.000 kilometer per jaar en een looptijd van 5 jaar:

https://justlease.nl/aanbod/Hyundai/Inster/lease/uitvoering

Ik heb ook een berekening gemaakt van het zelf aankopen van de auto of financieren. Maar de verschillen zijn dermate klein dat ik kies voor het gemak van leasen. Alleen al dat ze de auto komen ophalen voor onderhoud is het me waard :)

Ik reken altijd 2 extra leasetermijnen erbij voor eventuele schades (eigen risico) tijdens de leaseperiode of na inleveren.

[ Voor 31% gewijzigd door uFx op 06-05-2026 10:25 ]

• hjs
  • Niet online

hjs

uFx schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:24:
[...]

12.000 kilometer per jaar en een looptijd van 5 jaar:

https://justlease.nl/aanbod/Hyundai/Inster/lease/uitvoering

Ik heb ook een berekening gemaakt van het zelf aankopen van de auto of financieren. Maar de verschillen zijn dermate klein dat ik kies voor het gemak van leasen. Alleen al dat ze de auto komen ophalen voor onderhoud is het me waard :)

Ik reken altijd 2 extra leasetermijnen erbij voor eventuele schades (eigen risico) tijdens de leaseperiode of na inleveren.
Rechtsstreeks bij Hyundai is toch een stukje goedkoper dan via JustLease, althans dat was de laatste keer dat ik bij JL keek het geval (alweer een paar weken geleden).

[edit]

Verhip, de prijs is inderdaad gelijkwaardig nu, hierom

Afbeeldingslocatie: https://website-justlease-nl-api.justlease.nl/uploads/2026/04/Header_1080x600.png

[ Voor 8% gewijzigd door hjs op 06-05-2026 12:11 ]

• uFx

uFx

hjs schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:07:
[...]

Rechtsstreeks bij Hyundai is toch een stukje goedkoper dan via JustLease, althans dat was de laatste keer dat ik bij JL keek het geval (alweer een paar weken geleden).
[edit]

Verhip, de prijs is inderdaad gelijkwaardig nu, hierom
Bij Hyundai kwam ik helaas een stuk duurder uit (over de €460 via de site en bij de dealer zelfs op €473).

• hjs
  • Niet online

hjs

uFx schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Bij Hyundai kwam ik helaas een stuk duurder uit (over de €460 via de site en bij de dealer zelfs op €473).
Dank voor de tip overigens, voor eind van deze maand dus de knoop doorhakken.

• Nanuk
Ik krijg net een offerte voor een 30.000 km beurt waarvan ik nogal schrik.

Klantopdracht
1e Onderhoudsbeurt / 30.000 km
Remvloeistof vervangen
Interieurfilter vervangen
Airco Well service 1
DATC(FATC) UPGRADE
ICCU UPGRADE
COOLANT HUB DRIVER MODULE REPLACEMENT
OWNER’S MANUAL LEAFLET REPLACEMENT
Charging Check, DTC Check and ICCU Update

Verrichting Code Aantal Bedrag
1 - 1e Onderhoudsbeurt / 30.000 km 166,25
Testapparatuur
Auto wassen / Waspas
2 - Remvloeistof vervangen 198,26
Remvloeistof 1004 1,00
3 - Interieurfilter vervangen 63,65
INTERIEURFILTER 97133O6000 1,00
4 - Airco Well service 1 33,02
TUNAP996 1,00
5 - DATC(FATC) UPGRADE
6 - ICCU UPGRADE
7 - COOLANT HUB DRIVER MODULE REPLACEMENT
8 - OWNER’S MANUAL LEAFLET REPLACEMENT
9 - Charging Check, DTC Check and ICCU Update

Diversen Bedrag
Kleinmateriaal 13,50
Totaal excl. btw 474,68 EUR
btw 21% 99,68 EUR
Totaal te betalen 574,36

Ik vind dit nog al een bedrag, heeft iemand anders er ervaring mee?

Vooral remvloeistof vervangen lijkt me a) rijkelijk vroeg na 1 jaar en b) het bedrag slaat nergens op natuurlijk. 15 Euro kosten vloeistof en als je het zelf doet is het een half uur werk.

• Zjanzjak
Nanuk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:33:

Totaal te betalen 574,36

Hallelulja, wordt je wagen ook met een laag goud bekleed dan?
Dit is een wel erg exorbitant bedrag.

Al offerte bij een ander bedrijf gedaan?

Appels met peren vergelijken maar recentelijk mijn eerste beurt met de Alpine A290 gehad, 195 euro.

• turkeyhakan
Nanuk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:33:

Klantopdracht
1e Onderhoudsbeurt / 30.000 km
Remvloeistof vervangen
Interieurfilter vervangen
Airco Well service 1
DATC(FATC) UPGRADE
ICCU UPGRADE
COOLANT HUB DRIVER MODULE REPLACEMENT
OWNER’S MANUAL LEAFLET REPLACEMENT
Charging Check, DTC Check and ICCU Update

Verrichting Code Aantal Bedrag
1 - 1e Onderhoudsbeurt / 30.000 km 166,25
Testapparatuur
Auto wassen / Waspas
2 - Remvloeistof vervangen 198,26
Remvloeistof 1004 1,00
3 - Interieurfilter vervangen 63,65
INTERIEURFILTER 97133O6000 1,00
4 - Airco Well service 1 33,02
TUNAP996 1,00
5 - DATC(FATC) UPGRADE
6 - ICCU UPGRADE
7 - COOLANT HUB DRIVER MODULE REPLACEMENT
8 - OWNER’S MANUAL LEAFLET REPLACEMENT
9 - Charging Check, DTC Check and ICCU Update

Diversen Bedrag
Kleinmateriaal 13,50
Totaal excl. btw 474,68 EUR
btw 21% 99,68 EUR
Totaal te betalen 574,36

Vooral remvloeistof vervangen lijkt me a) rijkelijk vroeg na 1 jaar en b) het bedrag slaat nergens op natuurlijk. 15 Euro kosten vloeistof en als je het zelf doet is het een half uur werk.
Jij hebt alle service acties nog niet laten uitvoeren zo te zien? Denk voor de rest wel een normale prijs voor hetgeen er moet gebeuren.

Ik zou het onderhoud niet elders laten uitvoeren zoals wordt voorgesteld i.v.m. garantie, maar je zou natuurlijk altijd nog bij een andere Hyundai dealer een offerte kunnen opvragen.

• Nanuk
turkeyhakan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Jij hebt alle service acties nog niet laten uitvoeren zo te zien? Denk voor de rest wel een normale prijs voor hetgeen er moet gebeuren.

Ik zou het onderhoud niet elders laten uitvoeren zoals wordt voorgesteld i.v.m. garantie, maar je zou natuurlijk altijd nog bij een andere Hyundai dealer een offerte kunnen opvragen.
Ik ben echt slecht met onderhandelen maar zou het lukken dat remvloeistof vervangen te laten vervallen?

Bij andere auto's wordt het pas na twee jaar vervangen en dat zijn dan auto's die altijd ermee remmen, een EV remt regeneratief dus is er zeer beperk mee geremd en zeker nooit in de mate dat het warm wordt. Daarnaast zoals ik al zei is het vervangen niet bepaald ingewikkeld of tijdrovend en de kosten van de vloeistof zijn hooguit 15 euro voor een wat duurder merk.

Heeft het een kans als ik dit opnoem bij die garage? Ik heb deze (Hyundai) garage gekozen omdat ze als eerste plek hadden voor onderhoud. Zou het nut hebben alsnog een andere garage uit te kiezen? Moet ik wel later op vakantie....

• turkeyhakan
Nanuk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Ik ben echt slecht met onderhandelen maar zou het lukken dat remvloeistof vervangen te laten vervallen?

Bij andere auto's wordt het pas na twee jaar vervangen en dat zijn dan auto's die altijd ermee remmen, een EV remt regeneratief dus is er zeer beperk mee geremd en zeker nooit in de mate dat het warm wordt. Daarnaast zoals ik al zei is het vervangen niet bepaald ingewikkeld of tijdrovend en de kosten van de vloeistof zijn hooguit 15 euro voor een wat duurder merk.

Heeft het een kans als ik dit opnoem bij die garage? Ik heb deze (Hyundai) garage gekozen omdat ze als eerste plek hadden voor onderhoud. Zou het nut hebben alsnog een andere garage uit te kiezen? Moet ik wel later op vakantie....
Bij mijn Tesla die 3 jaar oud is en al 70k km op de klok heeft is de remvloeistof ook nog niet vervangen. Ze hadden het bij de 2 jaar “beurt” gecontroleerd en het was nog prima.

Ik zou voor het idee even bellen naar een of twee andere dealers in de buurt voor een prijsopgave.

Als Hyundai het voorschrijft, kunnen ze er moeilijk onderuit.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:19
[...]

Voor onze 30K-beurt bij de Hyundai dealer heb ik er van tevoren naar gevraagd. Ze gaven aan dat de remvloeistof gecontroleerd wordt en als het goed is, hoeft het niet vervangen te worden. Wat @turkeyhakan ook al zegt.

Achteraf bleek het prima te zijn en was vervangen dus ook niet nodig.

Vooraf even bespreken met de dealer kan sowieso geen kwaad, toch?

• PeterZ(on)
[...]

Vorig jaar september is bij mijn Ioniq voor de eerste keer sinds ik de auto heb (sep 2019) de remvloeistof vervangen voor 12,5 remvloeistof en 50 euro arbeid ex btw bij de Hyundai dealer. Bij eerdere beurten alleen gecontroleerd.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Nanuk
Dank, ik ga ze zo ff mailen.

• turkeyhakan
PeterZ(on) schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:56:
[...]

Vorig jaar september is bij mijn Ioniq voor de eerste keer sinds ik de auto heb (sep 2019) de remvloeistof vervangen voor 12,5 remvloeistof en 50 euro arbeid ex btw bij de Hyundai dealer. Bij eerdere beurten alleen gecontroleerd.
Weet je zeker dat ze het niet hebben aangevuld? Het leeghalen en opnieuw vullen is wel wat werk hoor.

• PeterZ(on)
turkeyhakan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:59:
[...]

Weet je zeker dat ze het niet hebben aangevuld? Het leeghalen en opnieuw vullen is wel wat werk hoor.
Ik blijf er niet bij dus dat zou kunnen maar daar ga ik niet van uit. Maar zoveel werk is het nu ook weer niet.

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste