• gerardkl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:43
Megat schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Ik ben van mening dat de Nexen stug en hard zijn en veel herrie maken.
Steeds de eerste kilometers bij temp onder de -pakweg - 10 graden lijkt het of er platte vlakken aan de band zitten en zijn ze nog stugger.
Op de vrijdag van de eerste sneeuw kwamen we ‘s morgens terug van het ziekenhuis en ik kwam erachter dat de grip ronduit bar slecht was. Om te zien of het geen incident was, heb ik het op het industrieterrein nog eens getest en hetzelfde ervaren. We hebben de Inster na die dag ook mooi in de garage laten staan en er dis niet meer mee gereden.
We hebben onze Inster volgende week een jaar en hebben er 7377 km mee gereden, zie ik in de ‘My Hyundai’ app. Mede om die reden boeit wat meer of minder slijtage ons niet zo.
Ik durf te zeggen dat ik absoluut een erg rustige rijder ben en ook tijdens de sneeuw uiterst behoedzaam reed.
Ik heb in het verleden het meest in Franse auto’s gereden met Michelin banden en daar heb ik goede herinneringen aan. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat ook heden nog de beste keuze zou zijn. Ik heb me er nog niet in verdiept. Wel weet ik dat het nooit meer Nexen zullen worden.
Ik ben van 17 inch overgestapt op 15 inch met Michelin zomerbanden. Veel stiller en veert fijner. Ik kreeg het gevoel van een Franse auto. Tijdens afgelopen winterweer zonder problemen in de Snow stand gereden.

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:14
turkeyhakan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Ik weet niet of je hiervoor een EV hebt gehad, maar dat zou mogelijk het verschil kunnen maken in je ervaring in de sneeuw.

Een EV heeft veel meer koppel t.o.v. een ICE (auto met verbrandingsmotor). Daarom heeft de Inster ook een sneeuw-modus, om het koppel te beperken. Heb je die al eens geprobeerd? (druk 2/3 keer op de Drive Mode knop op het stuur)

Had je deze al gezien?: YouTube: Short | Hoe werkt en gebruik je de sneeuwmodus van een EV?. Leuk om te bekijken en het is dus een Inster Cross met 17" Nexen zomerbanden :-) (dat het een Cross is maakt verder niet uit voor de ervaring uiteraard)
We hebben ook sinds 2 jaar een Model Y, maar de eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik daar nooit mee over ijs of sneeuw gereden heb. Vanwege de Model Y weet ik dus wel dat het koppel groot en gelijk beschikbaar is bij een EV.
Ik zou bijna zeggen ‘natuurlijk’ had ik de ‘snow’ modus geactiveerd, maar ik kan me je advies voorstellen.
Het filmpje van InstaAutoVlog met de Inster Cross in de sneeuw had ik al gezien. Wel wil ik opmerken dat dat het wegrijden laat zien in de sneeuw met gebruikmaking van de Snow modus en verder niet veel zegt over de grip van de banden an sich. Ik denk dat meneer Verstegen zelfs met versleten banden nog zo’n filmpje op kan nemen, zonder iets af te willen doen aan zijn goeder trouw.

• tdjtdtjdjykd
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02-02 22:39
Jammer dat sommigen het nodig vinden mensen belachelijk te maken of "neer te zetten". Ik stel slechts vragen over een auto en voor ik €30k uitgeef denk ik goed na want ik wil zo'n auto misschien wel 10-20 jaar rijden. Om dan persoonlijk te worden, beetje Geert Wilders-achtig. Doe gewoon aardig, toch?

Terug naar de inhoud: inderdaad is er nu korting te halen. Ik overweeg een Evolve maar dan met 15 inch velgen. Iemand nog tips wat ik bij de dealer er nog extra bij kan dealen? Schuifdak lijkt mij ook wel leuk maar ook weer extra onderhoud...

[ Voor 4% gewijzigd door tdjtdtjdjykd op 12-01-2026 16:20 ]

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:22
turkeyhakan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:13:
[...]

Persoonlijk vind ik op dit moment de Tesla Model 3 Standard RWD een betere deal. Als je een auto hebt die je kunt inruilen, krijg je een inruilpremie van € 5.000 waardoor de nieuwprijs op € 31.990 komt.

Uiteraard is het wel een hele andere auto, maar wij hebben de Inster Evolve Sky Plus en de nieuwprijs daarvan wijkt niet zo veel af van de Model 3 :-) Tenzij je uiteraard voor een wat goedkopere Inster gaat.
Wel stevig zwaarder

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:21
snip: niet constructief

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 16-01-2026 12:35 ]

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44

con1

Energiefreak

snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 82% gewijzigd door We Are Borg op 16-01-2026 12:35 ]

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

• HGoedegebuure
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18:55
De Inster is echt wel een stuk praktischer!! Mijn schoonzoon heeft een 3 en dat is echt een prima auto, maar de ruimte achterin, zeker met kleine kinderen, is gewoon krapper en de auto is laag. Ook heeft de auto een gewone kofferbak waardoor grote stukken lastig te vervoeren zijn. Ik zou niet willen ruilen.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:22
De 3 is zwaarder dan de Inster. Dus niet ten nadele van de Hyundai

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:10
Zjanzjak schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Jeetje.

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Je overweegt wat af. Dacht dat mijn vrouw de grootste draaikont op aarde was....

Lijkt ook wel dat je 'zoekende' bent naar redenen om het niet te doen als ik zo wat andere posts van je lees.
Maar goed, koop 'em gewoon, nergens zoveel buck for the money als bij de Inster.
Enige nuance is wel op zijn plaats... Ik zit zelf in hetzelfde schuitje...

Ik weet niet wanneer jij voor het laatst k€25-30 hebt uitgegeven, maar ik ga daarbij niet over 1 nacht ijs. De elektrische auto is nog enorm in ontwikkeling, er komen telkens weer leukere modelletjes met betere features/bereik etc. Daarbij is de keuze in het A/B-segment nou niet bepaald reuze, zeker als je ook nog om kwaliteit geeft. Voor mijzelf bijvoorbeeld vallen de modellen van Stellantis en de Chinese auto's af. Neem daarbij dat het uiterlijk van de Inster bepaald... uuhh O-) ... smaakgevoelig is (voor de één is dat een belangrijk thema, voor de ander veel minder), deze auto minimaal k€25,- kost, én de regels van onze overheid v.w.b. thuisladen (saldering) en wegenbelasting niet stabiel zijn.... dan snap ik dat je twijfelt in deze markt. Ik zeg altijd dat het ook nog afhangt van de economische/technische staat van je huidige auto.

Daarbij... De auto is door Autoweek verkozen als 'Auto van het jaar' (als ik me niet vergis)... "en hij is zo goed verkocht"... Zal mij benieuwen of dat komend jaar nog steeds zo is.... Ik denk dat het grootste gedeelte van de Inster-rijders (in ieder geval in dit topic) nog ff snel de SEPP hebben gepakt... scheelt nog wel een beetje. Als de mensen hier zeg maar 1 jaar geleden €23.000,- voor een Pulse met Winterpack betaald hebben (€3000,- SEPP en €3000,- van Hyundai), ga ik daar nu toch geen €25.000,- voor betalen?!

Ik hou zelf de (tweedehands)-markt voor de Inster in de gaten. Als ik mijn huidige Mii totall-loss rijd, dan kan het zomaar een Inster worden, maar erg aantrekkelijk is dat financiele plaatje nog niet (heb zelf 7800Wp op het dak liggen). Je hebt totaal geen zekerheid... dus ik twijfel ook. Ik heb me al ingeschreven voor de nieuwe ID.Polo... maar ook daar heb je vanuit VW 0 zekerheid op specs/prijs/levertijd... dus we twijfelen nog even door ;)

Maar een beetje vriendelijkheid kan geen kwaad.. ;)

Oja... last but nog least... De dealer waar ik was vond ik niet klantvriendelijk... blijft toch hangen als je er voor het eerst binnenloopt..

[ Voor 4% gewijzigd door HKees op 14-01-2026 20:39 ]

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:06
@HKees Deels kan ik je wel volgens. Blijft hoop geld.
Maar naast diverse titels, waaronder jouw benoemde Autoweek, is de standaard Inster in Duitland door de ADAC van 100 auto`s op een 1e gedeelde plaats geeindigd in hun verkiezing, beste auto voor de waarde voor je money. Ruime vertaling vanuit de test vanuit het ADAC.
Ikzelf heb de auto, een Cross uitvoering besteld, begin oktober, gewoon na wat uitvoerig online info bekijken, en de testrit heeft me kunnen overtuigen om de Cross dezelfde middag nog te bestellen.
De Cross uitvoering omdat hij naast een ietwat "stoerder aangekleder uiterlijk" heeft, ook alle technische en praktische extra`s in het pakket heeft zitten.
Ben nu in afwachting, schijnt nog niet geproduceerd te zijn, want van de week nog navraag gedaan, en is nog niks over een VIN nummer bekend bij de dealler.
Ik wilde al langer over van een hybride naar een EV, en het komend einde van de saldering van mijn eigen zonnestroom deed mij besluiten om dan nu maar over te stappen.
Terug kosten gaan betalen, en vanaf 2027 ook nog eens voor elke terug geleverde kWh de Energie belasting erbij boven op heeft mijn bestelling c.q. overstap doen versnellen.
Tja en dealers genoeg in NL dacht ik?

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:51
HKees schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:36:
[...]
De elektrische auto is nog enorm in ontwikkeling, er komen telkens weer leukere modelletjes met betere features/bereik etc.
Dat is zonder meer waar maar de meeste mensen beginnen pas vragen te stellen (of liever het delen van overwegingen) als het in de buurt komt van wat je wilt.

Zelf heb ik dit voorjaar een Inster gekocht omdat ik geen zin had te wachten tot in zeventig ben.

En ja, na mijn huis is dit het duurste wat ik ooit gekocht heb maar heb er nog geen seconde spijt van gehad. Aan de andere kant is mijn energierekening met iets van vijftig euro gestegen maar bespaar ik weer honderdvijftig euro per maand aan benzine. Dus na driehonderd maanden heb ik alleen al aan brandstof de auto weer terug verdient... Tegen die tijd ben ik wel ruim over de zeventig trouwens (oeps, over de negentig ook al).

Blijven dromen is prima, dat kan je best een tijdje volhouden. Soms een al dan niet doordachte stap werkelijk zetten of er alsnog (voorlopig) van af zien lijkt mij handiger . Ontdekken of je droom werkelijkheid wordt of toch bedrog is. Eindeloos in dat beslissingsmoment blijven hangen moet ieder ook voor zich weten maar dan moet je niet opkijken als anderen daar niet in mee willen gaan.

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 04-02 06:55
Vandaag iets best geks meegemaakt met mijn Inster. Na 5 minuten op de weg kreeg ik opeens 4 verschillende waarschuwingen over veiligheidssystemen die wegvielen, en zag ik ook dat mijn voorcamera niet meer als optie beschikbaar was.

Zodra ik in een woonwijk ging waren alle waarschuwingen al weg voordat ik kon uitstappen om te kijken of de voorcamera vies ofzo was. Voorcamera was ook meteen terug als optie. Het was ook niet vies toen ik checkte.
Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt dat opeens allemaal systemen uitvallen samen met de voorcamera?
Enigste dat ik me kan bedenken is dat de voorcamera tijdelijk vies/bedekt was, en dat het zichzelf heeft opgelost toen ik mijn snelheid verminderde om te checken.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:27
arunesh90 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 03:22:
Vandaag iets best geks meegemaakt met mijn Inster. Na 5 minuten op de weg kreeg ik opeens 4 verschillende waarschuwingen over veiligheidssystemen die wegvielen, en zag ik ook dat mijn voorcamera niet meer als optie beschikbaar was.

Zodra ik in een woonwijk ging waren alle waarschuwingen al weg voordat ik kon uitstappen om te kijken of de voorcamera vies ofzo was. Voorcamera was ook meteen terug als optie. Het was ook niet vies toen ik checkte.
Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt dat opeens allemaal systemen uitvallen samen met de voorcamera?
Enigste dat ik me kan bedenken is dat de voorcamera tijdelijk vies/bedekt was, en dat het zichzelf heeft opgelost toen ik mijn snelheid verminderde om te checken.
Ja wel eens meegemaakt. Die melding verdween vervolgens weer heel snel. Ik denk dat ik het in de afgelopen 8 maanden in totaal 4/5 keer heb gezien.

Na de vervanging van een kabelboom heb ik die melding niet meer gezien. Kan ook toeval zijn. Staat er een service campaign voor je klaar? https://recalls.hyundai.co.uk/

• Nanuk
arunesh90 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 03:22:

Je voorcamera is in dit geval het ding wat achter de spiegel zit. Soms zit er condens tussen de camera en de ruit. Zelf kun je daar niet bij dus moet je het inderdaad even uitzitten.

geen stress dus, wel lastig dat je weer een alarm krijgt waar je niets mee kunt.

• Megat
Ik vond op ‘youtube’ een filmpje waarin getoond wordt dat sinds de laatste update van het infotainment systeem bij een Kia, ook de Tesla SuperChargers geselecteerd kunnen worden en na het starten van de routeplanning de batterij voorverwarming ook automatisch opstart, indien nodig natuurlijk.
Wij hebben de update nog niet uitgevoerd bij onze Inster, dus mij is onbekend of het voor ons ook zo werkt als bij de Kia in het filmpje. Misschien werkt het ook alleen met OTA updates en dan grijpen we er ook naast met de Inster.
YouTube: Kia only went & did it🥳 This could be extremely useful

[ Voor 7% gewijzigd door Megat op 15-01-2026 15:20 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:33
HKees schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Enige nuance is wel op zijn plaats... Ik zit zelf in hetzelfde schuitje...

Ik weet niet wanneer jij voor het laatst k€25-30 hebt uitgegeven, maar ik ga daarbij niet over 1 nacht ijs. De elektrische auto is nog enorm in ontwikkeling, er komen telkens weer leukere modelletjes met betere features/bereik etc. Daarbij is de keuze in het A/B-segment nou niet bepaald reuze, zeker als je ook nog om kwaliteit geeft. Voor mijzelf bijvoorbeeld vallen de modellen van Stellantis en de Chinese auto's af. Neem daarbij dat het uiterlijk van de Inster bepaald... uuhh O-) ... smaakgevoelig is (voor de één is dat een belangrijk thema, voor de ander veel minder), deze auto minimaal k€25,- kost, én de regels van onze overheid v.w.b. thuisladen (saldering) en wegenbelasting niet stabiel zijn.... dan snap ik dat je twijfelt in deze markt. Ik zeg altijd dat het ook nog afhangt van de economische/technische staat van je huidige auto.

Daarbij... De auto is door Autoweek verkozen als 'Auto van het jaar' (als ik me niet vergis)... "en hij is zo goed verkocht"... Zal mij benieuwen of dat komend jaar nog steeds zo is.... Ik denk dat het grootste gedeelte van de Inster-rijders (in ieder geval in dit topic) nog ff snel de SEPP hebben gepakt... scheelt nog wel een beetje. Als de mensen hier zeg maar 1 jaar geleden €23.000,- voor een Pulse met Winterpack betaald hebben (€3000,- SEPP en €3000,- van Hyundai), ga ik daar nu toch geen €25.000,- voor betalen?!

Ik hou zelf de (tweedehands)-markt voor de Inster in de gaten. Als ik mijn huidige Mii totall-loss rijd, dan kan het zomaar een Inster worden, maar erg aantrekkelijk is dat financiele plaatje nog niet (heb zelf 7800Wp op het dak liggen). Je hebt totaal geen zekerheid... dus ik twijfel ook. Ik heb me al ingeschreven voor de nieuwe ID.Polo... maar ook daar heb je vanuit VW 0 zekerheid op specs/prijs/levertijd... dus we twijfelen nog even door ;)

Maar een beetje vriendelijkheid kan geen kwaad.. ;)

Oja... last but nog least... De dealer waar ik was vond ik niet klantvriendelijk... blijft toch hangen als je er voor het eerst binnenloopt..
Die ontwikkelingen gaan dan misschien wel snel, maar in mijn ogen begint het ook steeds minder relevant te worden.

Een Inster is qua EV meer dan goed genoeg voor het dagelijkse gebruik, en een keer een echt lange internationale rit is ook niet echt een probleem.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• HKees
HandyLumberjack schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:48:
[...]

Die ontwikkelingen gaan dan misschien wel snel, maar in mijn ogen begint het ook steeds minder relevant te worden.

Een Inster is qua EV meer dan goed genoeg voor het dagelijkse gebruik, en een keer een echt lange internationale rit is ook niet echt een probleem.
Daar heb je zeker een punt. Ik heb mezelf ook afgevraagd of de beperktere actieradius voor mij een showstopper is, en dat is het niet.

Ik denk wel dat een elektrische auto die je nieuw (of nagenoeg nieuw koopt), enorm snel afschrijft (sneller dan een benzineauto). Ik heb voor mijzelf de keuze gemaakt dat ik nog even door rij met mijn huidige auto, totdat deze aan vervanging toe is, of dat het kostenplaatje van de elektrische auto klopt.

• HKees
Nanuk schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:39:
[...]

Dat is zonder meer waar maar de meeste mensen beginnen pas vragen te stellen (of liever het delen van overwegingen) als het in de buurt komt van wat je wilt.

Zelf heb ik dit voorjaar een Inster gekocht omdat ik geen zin had te wachten tot in zeventig ben.

En ja, na mijn huis is dit het duurste wat ik ooit gekocht heb maar heb er nog geen seconde spijt van gehad. Aan de andere kant is mijn energierekening met iets van vijftig euro gestegen maar bespaar ik weer honderdvijftig euro per maand aan benzine. Dus na driehonderd maanden heb ik alleen al aan brandstof de auto weer terug verdient... Tegen die tijd ben ik wel ruim over de zeventig trouwens (oeps, over de negentig ook al).

Blijven dromen is prima, dat kan je best een tijdje volhouden. Soms een al dan niet doordachte stap werkelijk zetten of er alsnog (voorlopig) van af zien lijkt mij handiger . Ontdekken of je droom werkelijkheid wordt of toch bedrog is. Eindeloos in dat beslissingsmoment blijven hangen moet ieder ook voor zich weten maar dan moet je niet opkijken als anderen daar niet in mee willen gaan.
Tja, ik ken jouw persoonlijke situatie niet, maar in het algemeen hebben de mensen die tegen hun pensioen aanlopen eenmaal meer te besteden dan de 'jongeren'... Wat ik wil zeggen is dat de investering best hoog is, als je de auto in bezit wil (en dat wil ik... private lease is voor mij niet weggelegd).

• HandyLumberjack
HKees schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:19:
[...]

Daar heb je zeker een punt. Ik heb mezelf ook afgevraagd of de beperktere actieradius voor mij een showstopper is, en dat is het niet.

Ik denk wel dat een elektrische auto die je nieuw (of nagenoeg nieuw koopt), enorm snel afschrijft (sneller dan een benzineauto). Ik heb voor mijzelf de keuze gemaakt dat ik nog even door rij met mijn huidige auto, totdat deze aan vervanging toe is, of dat het kostenplaatje van de elektrische auto klopt.
EV's schrijven over het algemeen vrij snel af. Maar Hyundai EV's doen dat over het algemeen al iets minder snel, daarnaast is het denk ik ook een interessante auto op de tweedehands markt (A segment, relatief lichte, maar wel redelijke EV specificaties).

En zoveel heb ik er niet voor betaald, dus als ik hem over een paar jaar zou willen verkopen en ik krijg nog maar de helft, dan valt het in absolute zin nog steeds mee.

Het zou mij echt verbazen als die afschrijving groter is dan de besparing op brandstof in mijn geval.

• HKees
HandyLumberjack schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:46:
[...]

EV's schrijven over het algemeen vrij snel af. Maar Hyundai EV's doen dat over het algemeen al iets minder snel, daarnaast is het denk ik ook een interessante auto op de tweedehands markt (A segment, relatief lichte, maar wel redelijke EV specificaties).

En zoveel heb ik er niet voor betaald, dus als ik hem over een paar jaar zou willen verkopen en ik krijg nog maar de helft, dan valt het in absolute zin nog steeds mee.

Bij het totale kostenplaatje hoort voor mij tevens de hogere wegenbelasting (a.g.v. het gewicht), en het feit dat ik m allrisk zou verzekeren (ik snap dat je dat met een nieuwe brandstofauto ook zou moeten).

Onderhoud voor mijn huidige auto doe ik zelf, onlangs een diepte-investering gedaan voor een kan Castrol olie à €39,- ;) . Ook daar zal de Inster niet of nauwelijks voordeliger zijn (maar de vergelijking op onderhoudskosten is een beetje scheef).
Het zou mij echt verbazen als die afschrijving groter is dan de besparing op brandstof in mijn geval.
Ik denk dat in jouw geval de 3000 subsidie nog wel een deel van de afschrijving voor zijn rekening neemt...

Dat de Inster een A-klasse auto is, neem ik met een korrel zout. Ik bedoel, een Suzuki Celerio is dat ook, en dat is toch echt een andere auto... Ik zou de Inster meer tussen A en B-segment plaatsen...

[ Voor 19% gewijzigd door HKees op 16-01-2026 09:03 ]

• HandyLumberjack
HKees schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Ik denk dat in jouw geval de 3000 subsidie nog wel een deel van de afschrijving voor zijn rekening neemt...

Dat de Inster een A-klasse auto is, neem ik met een korrel zout. Ik bedoel, een Suzuki Celerio is dat ook, en dat is toch echt een andere auto... Ik zou de Inster meer tussen A en B-segment plaatsen...
Tussen A en B is ook goed, maar dat is voor veel tweedehands rijders een stuk interessanter dan al die 1600kg+ EV's, zeker met de hogere wegenbelasting nu.

• HKees
HandyLumberjack schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Tussen A en B is ook goed, maar dat is voor veel tweedehands rijders een stuk interessanter dan al die 1600kg+ EV's, zeker met de hogere wegenbelasting nu.
Dat klopt. Bijvoorbeeld de ID3 laat ik staan vanwege het hoge gewicht (en de bijbehorende MRB)... terwijl ik dat best een mooie auto vind.

• HKees
HandyLumberjack schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:46:
[...]

Ik ben het trouwens met je eens dat de afschrijving van de Inster lijkt mee te vallen, nu na een jaar. Maar ik zie op de occasionsites ook heel weinig verloop van de exemplaren, waar ik de conclusie uit trek dat de tweedehandsmarkt voor de Inster op zijn gat ligt. Dan is het slechts een kwestie van tijd dat ze de prijzen wel moeten verlagen...

• HGoedegebuure
HKees schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Ik ben het trouwens met je eens dat de afschrijving van de Inster lijkt mee te vallen, nu na een jaar. Maar ik zie op de occasionsites ook heel weinig verloop van de exemplaren, waar ik de conclusie uit trek dat de tweedehandsmarkt voor de Inster op zijn gat ligt. Dan is het slechts een kwestie van tijd dat ze de prijzen wel moeten verlagen...
Het is vaak veel interessanter om een nieuwe te kopen in plaats van 1 van een paar maanden. Logisch dat de occasions nog niet zo hard gaan. En zoveel zijn het er niet. Ik zie er totaal 30 met een stand van meer dan 5000 km. Je bent nog helemaal niet toe aan een EV. De Inster is goedkoper en beter dan een vergelijkbare brandstofauto. Waarom zou je dan nog wachten als de actieradius bij je past? Een betere EV voor dat geld zit voorlopig nog niet in het vat.

• de schompen
snip: niet constructief. Verklaar u nader......

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:47
HKees schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:37:
[...]

De meeste INSTERs zijn max 6-12 mnd oud, die gaan dan toch niet de tweedehands markt op … De conclusie dat de tweedehands markt voor de INSTER op zijn gat ligt lijkt mij daarom niet correct

• HKees
sv7088 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:04:
[...]

De meeste INSTERs zijn max 6-12 mnd oud, die gaan dan toch niet de tweedehands markt op … De conclusie dat de tweedehands markt voor de INSTER op zijn gat ligt lijkt mij daarom niet correct
Dan is de auto toch tweedehands als ie al reeds wat kilometers heeft gemaakt en te koop wordt aangeboden?

[ Voor 5% gewijzigd door HKees op 16-01-2026 19:36 ]

• HKees
HGoedegebuure schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:06:
[...]

Het is vaak veel interessanter om een nieuwe te kopen in plaats van 1 van een paar maanden. Logisch dat de occasions nog niet zo hard gaan. En zoveel zijn het er niet. Ik zie er totaal 30 met een stand van meer dan 5000 km. Je bent nog helemaal niet toe aan een EV. De Inster is goedkoper en beter dan een vergelijkbare brandstofauto. Waarom zou je dan nog wachten als de actieradius bij je past? Een betere EV voor dat geld zit voorlopig nog niet in het vat.
Misschien ben ik er nog niet aan toe...

Waarom wachten? Omdat ik nu goedkoper rij 😉... De rest van mijn overwegingen: zie vorige posts. De aanschaf an sich is het probleem niet...

• Megat
Ik zag op het Duitse Inster forum een ‘YouTube’ link naar een filmpje over een bijgeluid bij de Inster dat hoorbaar was tijdens laden.
Het geluid is mogelijk afkomstig van de waterpomp, omdat het koelvloeistofniveau tot onder ‘Min’ gezakt was en de berijder ook oranje vloeistof onder de auto vond
YouTube: Surren Inster laden

[ Voor 8% gewijzigd door Megat op 19-01-2026 15:08 ]

• turkeyhakan
Megat schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:07:
Ik vond op ‘youtube’ een filmpje waarin getoond wordt dat sinds de laatste update van het infotainment systeem bij een Kia, ook de Tesla SuperChargers geselecteerd kunnen worden en na het starten van de routeplanning de batterij voorverwarming ook automatisch opstart, indien nodig natuurlijk.
Wij hebben de update nog niet uitgevoerd bij onze Inster, dus mij is onbekend of het voor ons ook zo werkt als bij de Kia in het filmpje. Misschien werkt het ook alleen met OTA updates en dan grijpen we er ook naast met de Inster.
YouTube: Kia only went & did it🥳 This could be extremely useful
Dit is het CCNC systeem van de Koreanen (de Inster heeft het Gen5W systeem). Ik weet niet naar welke update je verwijst? Die van vorig jaar november?

• Megat
turkeyhakan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:17:
[...]
Dit is het CCNC systeem van de Koreanen (de Inster heeft het Gen5W systeem). Ik weet niet naar welke update je verwijst? Die van vorig jaar november?
De update die ik op een USB stick heb gezet, is inderdaad van vorig jaar, toen er op dit forum gewag van werd gemaakt.

• j3r
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:45

j3r

Ships, hier inmiddels na 20k km’s ook een defecte iccu. Tijdens laden thuis (1 fase, 12ampere) klapte de groep er uit van de lader. Daarna richting een DC lader gereden, opgeladen zodat ik de volgende dag naar de dealer kon rijden. Frappant was dat de auto na het laden niet harder kon dan 40kmph, ook niet na een uur thuis op de oprit gestaan te hebben. Auto is dus afgesleept naar de dealer. Volgende week een nieuwe iccu er in🥲

• turkeyhakan
j3r schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:56:
Ships, hier inmiddels na 20k km’s ook een defecte iccu. Tijdens laden thuis (1 fase, 12ampere) klapte de groep er uit van de lader. Daarna richting een DC lader gereden, opgeladen zodat ik de volgende dag naar de dealer kon rijden. Frappant was dat de auto na het laden niet harder kon dan 40kmph, ook niet na een uur thuis op de oprit gestaan te hebben. Auto is dus afgesleept naar de dealer. Volgende week een nieuwe iccu er in🥲
Sterkte! Had je de nieuwste update al voor de ICCU?

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:14
j3r schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:56:
Tijdens laden thuis (1 fase, 12ampere) klapte de groep er uit van de lader.
Uit nieuwsgierigheid, was de auto ook de oorzaak?
Vrouwlief thuis had tijdens het laden (16A) eens alles, zo'n beetje tegelijk, aangezet, elektrische oven, wasmachine, afwasmachine, waterkoker en het vrij oude tosti-ijzer (het klopt dus echt dat vrouwen meer dan 1 ding tegelijk kunnen :P ) en toen klapte alles eruit. Benieuwd naar jouw situatie op dat moment.

• Stefannn
  • Laatst online: 22:50
Zjanzjak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Vrouwlief thuis had tijdens het laden (16A) eens alles, zo'n beetje tegelijk, aangezet, elektrische oven, wasmachine, afwasmachine, waterkoker en het vrij oude tosti-ijzer (het klopt dus echt dat vrouwen meer dan 1 ding tegelijk kunnen :P ) en toen klapte alles eruit. Benieuwd naar jouw situatie op dat moment.
@j3r
Dat is een hele goede vraag, ik ben ook wel nieuwsgierig.
Aangezien je op 1 fase aan het laden was wellicht met de granny?
- Dan heb je geen load bewaking.
- als de groep er dan stomweg vanwege overbelasting uit klapt dan wordt het laden abrupt afgebroken in plaats van gradueel door de auto terug geregeld
- zeker met de de kennis dat de ICCU gevoelig is voor abrupt stoppen kan dat een oorzaak zijn.

De check:
was de auto bij nadat de stop er uit was gevlogen tot het ingestelde nivo opgeladen?
- in dat geval heeft de auto het laden gestopt, dan kan de stop er bij het geplande stoppen van laden uit zijn gevlogen
Of was de auto bij nadat de stop er uit was gevlogen NIET tot het ingestelde nivo opgeladen?
- in dat geval is de stop er door overbelasting uit gesprongen en is de laadsessie abrupt onderbroken. In dat geval kan de ICCU vervolgschade zijn.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• turkeyhakan
[...]

Dat is toch ook logisch, ervan uitgaande dat je een 3x25A hoofdzekering hebt. Als je met 11 kW laadt, is 3x16A al bezet voor de laadpaal. En dan ook nog eens een oven, wasmachine, afwasmachine etc. aan... "jullie durven" _/-\o_

Laatst had ik dat mijn fase 3 was overbelast en eruit was geklapt: want auto stond te laden, afwasmachine stond aan, idem wasmachine en dan ook nog eens de strijkijzer....

En stel dat je een 1 fase aansluiting hebt (1x35A waarschijnlijk): is dat nog steeds een overbelasting al die apparaten tegelijk..

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 21-01-2026 11:00 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:21
turkeyhakan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Dat is toch ook logisch, ervan uitgaande dat je een 3x25A hoofdzekering hebt. Als je met 11 kW laadt, is 3x16A al bezet voor de laadpaal. En dan ook nog eens een oven, wasmachine, afwasmachine etc. aan... "jullie durven" _/-\o_
Een beetje laadpaal heeft een load balancer, die houdt de last in de gaten en knijpt of stopt het laadproces wanneer nodig.

Ik heb 2 11 kW laadpunten aan huis, een 3x25A aansluiting en mijn huis is all-electric met een warmtepomp voor zowel warmte als warm water. Dat gaat prima als je de juiste spullen gebruikt

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• turkeyhakan
rvdgaag schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Een beetje laadpaal heeft een load balancer, die houdt de last in de gaten en knijpt of stopt het laadproces wanneer nodig.

Ik heb 2 11 kW laadpunten aan huis, een 3x25A aansluiting en mijn huis is all-electric met een warmtepomp voor zowel warmte als warm water. Dat gaat prima als je de juiste spullen gebruikt
Ik heb geen loadbalancing in mijn Tesla Wall Connector Gen3. Het kan sinds kort geïnstalleerd worden, maar voor die paar keer dat ik zo veel apparaten tegelijk aan heb staan, zet ik het vermogen via de app wel lager.

• Zjanzjak
turkeyhakan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:59:
Correctie, vrouwlief durft alles maar dit is/was een gevalletje onwetendheid van haar kant.
Voor mij is het iig wel klontjes.
Krijg nu wel bij elke scheet die ze laat de vraag; Ben je aan het laden?
Lessons learned.zullen we maar zeggen. :*)

• turkeyhakan
Zjanzjak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Correctie, vrouwlief durft alles maar dit is/was een gevalletje onwetendheid van haar kant.
:*) :*)

In zulke gevallen is loadbalancing uiteraard wel een uitkomst.

• Stefannn
  • Laatst online: 22:50
Zjanzjak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Ik laad standaard snachts van 1:00 tot 6:00 tot 45% en als het dynamisch tarief erg laag is tot 95%.
Want dynamische prijzen zijn tussen 1:00 en 6:00 het laagste.
Maar..... afgezien van dynamisch tarief voordeel....
Dan heb je dus ook eigenlijk nooit dat er toevallig veel andere dingen aan staan.
Zeker zonder loadbalancer een "eenvoudige truc" om problemen te voorkomen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Zjanzjak
Stefannn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:14:
Dan heb je dus ook eigenlijk nooit dat er toevallig veel andere dingen aan staan.
1 keer gebeurd, bij mijn vorige ev zelfs, daarna nooit meer. De auto is soms op zeer onregelmatige (soms zelfs spontaan) tijden benodigd dus op vaste tijden laden is dan wat lastiger hier, maar goed, dat terzijde....
Want ja, ben gewoon benieuwd naar @j3r zijn verhaal, daar gaat het mij meer om dan mijn thuissituatie. ;)
.

• j3r
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:45

j3r

[...]

Ik laad op via een laadpaal bij de oprit, een Zaptec. Opladen doe ik buiten de piekuren(van het huishouden). Zodra het opladen begint start deze met laden op 12a.

Op het moment dat de groep er uit klapte, stonden er geen grootverbruikers aan. Dit zie ik ook terug in de homewizard p1 meter.
Ik verwacht dat de auto de boosdoener is geweest, ook omdat alleen die groep er uit knalde terwijl de auto met 12a aan het laden was en de rest van het huis maar 500watt gebruikte.

De auto is niet bij de garage geweest voor updates na levering in januari vorig jaar. Ik ga er vanuit dat bij serieuze issues een terugroepactie opgezet wordt, gebeurd dat niet dan rij ik gewoon vrolijk verder.

• dinandus
Volgens mij is Hyundai niet zo scheutig met terug roepen van de auto om nog eventuele openstaande acties actief te melden.
Je kunt, heb je vast ook al wel gedaan, met je VIN nummer zelf checqen of er geen mogelijke updates uit te voeren zijn voor je Inster.
Ik lees in voorbereiding op mijn van het voorjaar verwachte Cross op het Duitse zeer actieve forum inmiddels mee, en kom toch diverse terug roep service acties tegen.
Wat ik niet begrijp, naast hier op deze site, er verder geen actieve Inster forum binnen ons land actief is.
Trouwens via facebook is er in diverse groepen ook wel veel info te vinden.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

dinandus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:45:
Volgens mij is Hyundai niet zo scheutig met terug roepen van de auto om nog eventuele openstaande acties actief te melden.
Je kunt, heb je vast ook al wel gedaan, met je VIN nummer zelf checqen of er geen mogelijke updates uit te voeren zijn voor je Inster.
Ik lees in voorbereiding op mijn van het voorjaar verwachte Cross op het Duitse zeer actieve forum inmiddels mee, en kom toch diverse terug roep service acties tegen.
Wat ik niet begrijp, naast hier op deze site, er verder geen actieve Inster forum binnen ons land actief is.
Trouwens via facebook is er in diverse groepen ook wel veel info te vinden.
Actief terugroepen zullen ze alleen doen als de veiligheid in het geding is. En dat is het zelfde bij alle fabrikanten.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Zjanzjak
dinandus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:45:
Ik begrijp niet waarom jij dat niet begrijpt. ;)
Gekkigheid maar ja, een forum opzetten moet door iemand gedaan worden, dat is er niet vanzelf.
Blijkbaar is de animo dan weer niet zo groot om dat te doen, gelukkig zagen hier een paar Inster-eigenaren de noodzaak in van dit topic en dankzij deze opzet van hen zijn we al een heel stuk 'wijzer' geworden.
Ik roer mij ook in diverse facebookgroepen van diverse automerken (wel puur elektrisch) en daar vind je ook wel het e.e.a. maar persoonlijk vind ik Tweakers dan weer fijner. Tot zover mijn off-topic geneuzel. :P

• Megat
Op het Duitse Insterforum.de kwam ik onderstaande posting tegen over het wassen in een wasstraat, waar de auto doorheen getrokken wordt.
Bij punt 9 wordt in een reactie getwijfeld
Ik denk dat ik er mijn voordeel mee zou kunnen doen en misschien geldt dat voor meer Insterrijders.
Ik hoop dat het toegestaan is, dat ik een bericht van een ander forum hier overgenomen heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_teUnIR9iBp4JjjMo4p9TPT-YM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/so3mkKKSUI8Hux73D7oipPUq.png?f=fotoalbum_large

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
Megat schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:04:
Op het Duitse Insterforum.de kwam ik onderstaande posting tegen over het wassen in een wasstraat, waar de auto doorheen getrokken wordt.
Ik denk dat ik er mijn voordeel mee zou kunnen doen en misschien geldt dat voor meer Insterrijders.
Ik hoop dat het toegestaan is, dat ik een bericht van een ander forum hier overgenomen heb.
[Afbeelding]
Punt 9 klopt inderdaad. Hij is in zijn vrij te zetten door naar neutraal te schakelen, de handrem (links achter stuur) eraf te halen en dan lang de OK-knop in te drukken. Helaas schiet hij wel meteen weer op de handrem zodra je de deur opent. Het lukte laatst met de sneeuw niet om hem in vrij te houden en uit te stappen om mee te duwen. Logisch vanuit de veiligheid dat de bestuurder aanwezig moet zijn, maar onhandig bij het duwen/slepen als je de auto zo licht mogelijk wil hebben.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:32
Megat schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:04:
[Afbeelding]
t/m punt 8 heb ik het ook 2 keer gedaan, en punt 9, ik zette hem idd in N en daar bleef hij gewoon in. en schoot dus niet in P. Of snap ik niet wat er geschreven staat?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Hannah-Raisa
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-01 20:50
HGoedegebuure schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:06:
[...]
Een reden "Waarom zou je nog wachten" zou bijvoorbeeld zijn om af te wachten of de ID.Polo een vergelijkbaar/beter aanbod als de Inster wordt. Voor mij was die niet interessant omdat wij onze Inster begin afgelopen jaar gekocht hebben, maar als ik nu een EV zou willen kopen, zou ik die wel graag (o.a.) met de ID.Polo willen vergelijken.

• The Wandere
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:11
Het autoblad AutoWeek heeft een Hyundai Inster forum. Wordt helaas nog maar weinig gebruik van gemaakt, dus wat let je? Ik ben zelf ook niet zo vlot, maar zal zelf binnenkort er ook een verhaal op plaatsen. De link:
https://www.autoweek.nl/r...nster/?sortering=aflopend

• Inster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-02 09:57
Na een kijkje onder de motorkap zag ik dat de hoeveelheid koelvloeistof ver onder het minimum zit. Ik heb er nog geen melding van gekregen.
Zelf wel melding gedaan bij de garage.
Herkent iemand dit?

• Megat
Inster schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:01:
Na een kijkje onder de motorkap zag ik dat de hoeveelheid koelvloeistof ver onder het minimum zit. Ik heb er nog geen melding van gekregen.
Zelf wel melding gedaan bij de garage.
Herkent iemand dit?
Op het Duitse www.Insterforum.de zijn o.a in de items ‘ Komische Geräusche beim Laden’ en ‘Kühlmittelverlust‘ verschillende postings verschenen over koelvloeistof verlies.

[ Voor 9% gewijzigd door Megat op 25-01-2026 22:43 ]

• Megat
Een met Ai gegenereerd - naar mijn mening - grappig plaatje, dat ik van het Duitse Inster forum haalde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwtxN9QmUJTZ8ldRut44tnUxveM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0dDumYfKCoZzpfODK8do7d0.jpg?f=fotoalbum_large

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-02 17:16
Megat schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:55:
Een met Ai gegenereerd - naar mijn mening - grappig plaatje, dat ik van het Duitse Inster forum haalde

[Afbeelding]
Komt die standaard vierwielaandrijving en die aftak as toch maar mooi van pas en anderen maar lachten om de Inster..............

• CEdS
Aedriaen1 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Komt die standaard vierwielaandrijving en die aftak as toch maar mooi van pas en anderen maar lachten om de Inster..............
en de "snow modus" niet te vergeten :)

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• HGoedegebuure
Hannah-Raisa schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:56:
[...]

Een reden "Waarom zou je nog wachten" zou bijvoorbeeld zijn om af te wachten of de ID.Polo een vergelijkbaar/beter aanbod als de Inster wordt. Voor mij was die niet interessant omdat wij onze Inster begin afgelopen jaar gekocht hebben, maar als ik nu een EV zou willen kopen, zou ik die wel graag (o.a.) met de ID.Polo willen vergelijken.
VW bouwt wel goede auto’s maar is nog nooit echt grensverleggend geweest. Bovendien zijn ze niet goedkoop. Ik zie nog steeds geen auto langskomen die de Inster van zijn voetstuk stoot. Of ze zijn groter en duurder(Kia EV2) of ze komen minder ver(R5) of ze zijn gewoon niet zo goed(Fiat Panda) Ik schat in dat de Polo minder ver komt en minder standaarduitrusting heeft bij dezelfde prijs. En als je echt een vergelijkbare auto wil dan kom je uit op de iD-Cross. Die wordt minimaal 30K en is dan de directe concurrent van de EV2 en de R4. Het unieke van de Inster is dat deze net een halve slag kleiner is maar dat combineert met royale ruimte voor 4, volwassen rijeigenschappen en een fatsoenlijke actieradius.

• HKees
HGoedegebuure schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:52:
[...]

VW bouwt wel goede auto’s maar is nog nooit echt grensverleggend geweest. Bovendien zijn ze niet goedkoop. Ik zie nog steeds geen auto langskomen die de Inster van zijn voetstuk stoot. Of ze zijn groter en duurder(Kia EV2) of ze komen minder ver(R5) of ze zijn gewoon niet zo goed(Fiat Panda) Ik schat in dat de Polo minder ver komt en minder standaarduitrusting heeft bij dezelfde prijs. En als je echt een vergelijkbare auto wil dan kom je uit op de iD-Cross. Die wordt minimaal 30K en is dan de directe concurrent van de EV2 en de R4. Het unieke van de Inster is dat deze net een halve slag kleiner is maar dat combineert met royale ruimte voor 4, volwassen rijeigenschappen en een fatsoenlijke actieradius.
Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt. Maar vergeet niet dat de Inster met grote accu en winter pack qua catalogusprijs ook op €29k zit. Dan is het verschil niet zo groot meer (ik ga er vanuit dat de Polo €30k gaat kosten met grote accu).

Daarbij mag een ID.Polo wél een karretje trekken (tot 1200 kg), biedt deze voldoende ruimte voor lange mensen (in ieder geval voorin). En last but not least... Hoe vaak ik ook naar de Inster kijk, ik vind m gewoon niet mooi. En als ik 25-30k aan een auto uitgeef, mag ik hem ook een beetje mooi vinden.

Oja, de stoelen van de Inster geven zijdelings maar weinig steun (misschien zijn de lage wangen zo zodat je de stoel helemaal plat kunt leggen?), zeker als je wat vlotter een bocht wil pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door HKees op 28-01-2026 07:25 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HKees schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:11:
[...]

Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt. Maar vergeet niet dat de Inster met grote accu en winter pack qua catalogusprijs ook op €29k zit. Dan is het verschil niet zo groot meer (ik ga er vanuit dat de Polo €30k gaat kosten met grote accu).

Daarbij mag een ID.Polo wél een karretje trekken (tot 1200 kg), biedt deze voldoende ruimte voor lange mensen (in ieder geval voorin). En last but not least... Hoe vaak ik ook naar de Inster kijk, ik vind m gewoon niet mooi. En als ik 25-30k aan een auto uitgeef, mag ik hem ook een beetje mooi vinden.

Oja, de stoelen van de Inster geven zijdelings maar weinig steun (misschien zijn de lage wangen zo zodat je de stoel helemaal plat kunt leggen?), zeker als je wat vlotter een bocht wil pakken.
Grote accu en winterpack is 27,5k (heb ik namelijk).
En dat is dan de fiscale waarde, als je hem prive koopt kan het wellicht nog iets goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 28-01-2026 07:35 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• HKees
DonJuape schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:34:
[...]

Grote accu en winterpack is 27,5k (heb ik namelijk).
En dat is dan de fiscale waarde, als je hem prive koopt kan het wellicht nog iets goedkoper.
Sorry, ik vergeet de Atlas white welke ik zou nemen à €695,- (ik zou geen RAL9001 willen 🤣).

Maar volgens mij komt de Pulse met Winterpack dan op €29185, korting niet meegerekend (net gecheckt op Hyundai.nl)

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
HKees schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:11:
Dat zal zeker met elkaar te maken hebben. Dus én-én is lastig (zonder de prijs te laten exploderen).

Ik gok dat een ID.polo achterin kwa ruimte meer richting een eC3 of zelfs Renault5 gaat, dan de (voor de lengte gigantische) ruimte van een Inster (zeker als je de verschuifbare banken hebt).

Inster is voor mij gewoon een perfect compromis:
  • Klein, maar voldoende ruimte.
  • Ruimte achterin is zeer groot, ruim boven de klasse; flexibel stukje in te leveren als je wat in de kofferbak wil meenemen.
  • Voldoende comfortabele stoelen, ook voor langere ritten (door hoge zit en keuzes met cruisecontrol kan ik mij voldoende ontspannen); zeker achterin bovengemiddeld, met verstelbare leuning.
  • Voldoende bereik (met de 49 kWh accu). Tuurlijk is >60 kWh leuk, maar met Inster kan ik (R'dam) op en neer naar Groningen met slechts één laadpauze, die kort wordt als je op de bestemming hebt geladen. Om dat helemaal zonder laden te doen heb je echt wel serieus grotere accu nodig (héél andere prijsklasse).
  • Zeer veel ruimte als de banken plat gaan. En doordat het vrijwel plat is, kunnen er eenvoudig lange dingen vervoerd worden (meer dan 2 m, zolang breedte maar onder de ca. 62 cm is.
  • Rijeigenschappen zijn echt wel stuk beter dan een A-klasse auto. Nu is dat met veel EV's zo, maar in de vergelijking met vergelijkbare geprijsde benzineauto wint deze gewoon. Voor geldt alleen de bijtelling, dat maakt het verschil (met ICE) nóg groter.
Er zijn zeker verbeteringen mogelijk (duurdere auto's hebben meer features), maar vrijwel al die zaken denk ik: is mij dat die meerkosten waard? En dat is eigenlijk altijd nee, zeker omdat je er vaak op andere punten nog op achteruit gaat (en om dat recht te trekken zul je nog verder in de buidel moeten tasten). Ieder zijn ding, maar toen ik deze auto vorig jaar uitkoos, was er voor mij geen beter alternatief (kosten / prestaties+opties), of: dat heb ik niet gevonden.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HKees schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:54:
[...]

Sorry, ik vergeet de Atlas white welke ik zou nemen à €695,- (ik zou geen RAL9001 willen 🤣).

Maar volgens mij komt de Pulse met Winterpack dan op €29185, korting niet meegerekend (net gecheckt op Hyundai.nl)
Dan is hij duurder geworden.

• Megat
Hannah-Raisa schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:56:
[...]

De nieuwe modellen komen met behoorlijke regelmaat vind ik. Wat dat betreft kun je eeuwig door blijven gaan met wachten op de volgende, die hopelijk nog iets completer is, nog iets zuiniger, nog iets mooier, nog iets ……vul maar in. Uiteindelijk kom je er dan mogelijk achter dat je te lang aan het twijfelen en uitstellen bent geweest en eigenlijk net zo goed - of nog nog beter - eerder tot een aankoop over had kunnen gaan.
Wij hadden ons voorgenomen om een Tesla model 2 te kopen, mits die in 2024 op de markt zou komen. Toen dat niet zo bleek te zijn, kochten we onze Inster. Die beslissing namen we, nadat we eerder anderhalf jaar wachtten op de Duitse Sono Sion, die uiteindelijk nooit in productie is gegaan
We zijn ondertussen meer dan een jaar verder en de Tesla 2 is er nog steeds niet.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat we om andere redenen dan de te verwachten kwaliteit van de auto, de Tesla ook niet meer zouden kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Megat op 28-01-2026 15:25 ]

• Megat
Vandaag bij Autoweek.nl een verslag van een rit op neer naar Berlijn met een Inster Evolve

YouTube: Per Hyundai Inster naar Berlijn: 1.360 kilometer binnen 24 uur - Duu...

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-02 22:01
Weet iemand waar ik de onderhoudsintervallen kan vinden? Sinds vandaag krijg ik een popup in het infotainment met de tekst 'onderhoud 30 dagen' maar ik kan er verder niks over vinden. Het lijkt mij wat snel na bijna 1 jaar en 8.000 km.

• de schompen
Toch na wikken wegen besloten de Inster weg te doen. Auto bevalt prima maar we gaan voor iets ruimers. Niets dan lof voor deze kleine reus. Maar helaas..... Mochten er serieuze liefhebbers zijn laat het mij weten via een pm. Auto is een Evolve plus tech en winter pack in de kleur zwart.

• HKees
DonJuape schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:02:
[...]

Dan is hij duurder geworden.
Bij mijn weten is deze prijs al een hele tijd, zo niet sinds de introductie..

• Inster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-02 09:57
de schompen schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:40:
Toch na wikken wegen besloten de Inster weg te doen. Auto bevalt prima maar we gaan voor iets ruimers. Niets dan lof voor deze kleine reus. Maar helaas..... Mochten er serieuze liefhebbers zijn laat het mij weten via een pm. Auto is een Evolve plus tech en winter pack in de kleur zwart.
Ah jammer.
Ik neig ook steeds meer naar afstand doen van de Inster. Super zuur, maar de situatie is hier helaas veranderd waardoor zeer waarschijnlijk de Kona toch "wint" en mag blijven..
Welke ruimere auto gaat het voor jullie worden?

Zelf ben ik in gesprek met garages over het inleveren van de auto. De prijs die ze willen betalen varieert nogal 🙈 maar ja, zonde is het sowieso..

• HKees
Megat schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:20:
[...]

De nieuwe modellen komen met behoorlijke regelmaat vind ik. Wat dat betreft kun je eeuwig door blijven gaan met wachten op de volgende, die hopelijk nog iets completer is, nog iets zuiniger, nog iets mooier, nog iets ……vul maar in. Uiteindelijk kom je er dan mogelijk achter dat je te lang aan het twijfelen en uitstellen bent geweest en eigenlijk net zo goed - of nog nog beter - eerder tot een aankoop over had kunnen gaan.
Wij hadden ons voorgenomen om een Tesla model 2 te kopen, mits die in 2024 op de markt zou komen. Toen dat niet zo bleek te zijn, kochten we onze Inster. Die beslissing namen we, nadat we eerder anderhalf jaar wachtten op de Duitse Sono Sion, die uiteindelijk nooit in productie is gegaan
We zijn ondertussen meer dan een jaar verder en de Tesla 2 is er nog steeds niet.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat we om andere redenen dan de te verwachten kwaliteit van de auto, de Tesla ook niet meer zouden kopen.
Of wachten loont hangt maar helemaal van je huidige situatie af. Kun je met je huidige auto nog vooruit of is ie aan vervanging toe?

V.w.b. het aanbod is het net elektrisch gereedschap: er komt altijd een betere op de markt.

Ik heb er een berekeningetje op losgelaten, en de Mii op benzine is vanaf volgend jaar nog altijd zo'n €2000,- per jaar goedkoper dan een (bijna) nieuwe Inster met veel hogere afschrijving.
Daar moet ik bij opmerken dat ik hier 20 panelen heb, ca. 17.500 km per jaar maak, het onderhoud van de Mii zelf doe en de Mii tegenwoordig enkel WA+ verzekerd heb (al scheelt dat met all-risk maar €100,- per jaar).

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HKees schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Bij mijn weten is deze prijs al een hele tijd, zo niet sinds de introductie..
Ik lees dat de fiscale waarde de catalogusprijs is bij eerste toelating dus in het begin was hij goedkoper.

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-02 17:16
Autoweek heeft de Inster in vrieskou naar Berlijn en v.v. gereden, zie hier de bevindingen:
YouTube: Per Hyundai Inster naar Berlijn: 1.360 kilometer binnen 24 uur - Duu...

• Hannah-Raisa
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-01 20:50
Tjenok schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:22:
Weet iemand waar ik de onderhoudsintervallen kan vinden? Sinds vandaag krijg ik een popup in het infotainment met de tekst 'onderhoud 30 dagen' maar ik kan er verder niks over vinden. Het lijkt mij wat snel na bijna 1 jaar en 8.000 km.
Misschien moet je op www.hyundai.com/de/de/ser...nd-serviceaktionen.html#/ kijken of er een "Recall" voor je Inster klaar staat. Ik zou het juist goed vinden als je via je dashbord erop geattendeerd wordt als er een "Recall" voor je klaar staat. Volgens deze website en de RDW moet mijn Inster terug omdat de niet afgedekte bouten onder de bijrijdersstoel een hoger risico op letsel bij een ongeval geven. (Laat me maar niet uitweiden over mijn garage/verkoper, die mij wilde afwimpelen en probeerde ervan te maken dat dit bij de beurt volgend jaar meegenomen zou worden.)

• rettok
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-01 21:31
Ook ik had de melding na bijna 1 jaar Inster gebruik, dat de auto voor onderhoud moest. Hyundai geeft aan voor de Inster onderhoud na 2 jaar of 30.000 km, wat eerder komt. Hierover gebeld met de dealer, ook die hebben het nagekeken en gaven me gelijk. Wel moest de auto naar de dealer om de onderhoudsmelding aan te passen en om diverse service acties uit te voeren. Aan het begin van de dag de auto gebracht, een leen Inster meegekregen en aan het eind van de dag de eigen auto weer opgehaald. Er werden geen kosten in rekening gebracht. Zoals het hoort, maar zeker netjes dus van de dealer.

• Megat
rettok schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:31:
Ook ik had de melding na bijna 1 jaar Inster gebruik, dat de auto voor onderhoud moest. Hyundai geeft aan voor de Inster onderhoud na 2 jaar of 30.000 km, wat eerder komt. Hierover gebeld met de dealer, ook die hebben het nagekeken en gaven me gelijk. Wel moest de auto naar de dealer om de onderhoudsmelding aan te passen en om diverse service acties uit te voeren. Aan het begin van de dag de auto gebracht, een leen Inster meegekregen en aan het eind van de dag de eigen auto weer opgehaald. Er werden geen kosten in rekening gebracht. Zoals het hoort, maar zeker netjes dus van de dealer.
In het servicemenu kun je vrijeliijk je onderhoudsdatum aanpassen. Daar hoef je echt niet voor naar de garage en je doet er ook niets mee wat niet hoort of mag.
Misschien is het wel raadzaam om bij je dealer te verifiëren of de mobiliteitsgarantie op twee jaren staat, zodat je geen discussie met de hulpverlener hebt als je onverhoopt hulp nodig hebt.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hannah-Raisa schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Misschien moet je op www.hyundai.com/de/de/ser...nd-serviceaktionen.html#/ kijken of er een "Recall" voor je Inster klaar staat. Ik zou het juist goed vinden als je via je dashbord erop geattendeerd wordt als er een "Recall" voor je klaar staat. Volgens deze website en de RDW moet mijn Inster terug omdat de niet afgedekte bouten onder de bijrijdersstoel een hoger risico op letsel bij een ongeval geven. (Laat me maar niet uitweiden over mijn garage/verkoper, die mij wilde afwimpelen en probeerde ervan te maken dat dit bij de beurt volgend jaar meegenomen zou worden.)
Het is geen recall maar een service actie dus met het risico valt het wel mee. Die draadeinden zitten onder de stoel dus hooguit als je daar iets hebt laten vallen zou je je handen er aan kunnen snijden.
Op mijn verzoek heeft de dealer deze service actie en de ICCU service actie uitgevoerd toen ik kwam klagen over de trillende banden.

• HGoedegebuure
Of wachten loont hangt maar helemaal van je huidige situatie af. Kun je met je huidige auto nog vooruit of is ie aan vervanging toe?

V.w.b. het aanbod is het net elektrisch gereedschap: er komt altijd een betere op de markt.

Ik heb er een berekeningetje op losgelaten, en de Mii op benzine is vanaf volgend jaar nog altijd zo'n €2000,- per jaar goedkoper dan een (bijna) nieuwe Inster met veel hogere afschrijving.
Daar moet ik bij opmerken dat ik hier 20 panelen heb, ca. 17.500 km per jaar maak, het onderhoud van de Mii zelf doe en de Mii tegenwoordig enkel WA+ verzekerd heb (al scheelt dat met all-risk maar €100,- per jaar).
[/quote]
Het is ook nogal een verschil een MII of een Inster. In dat geval heb ik wel 2000 euro per jaar extra over voor de Inster. Wij hebben zel de Citygo EV. Een prima auto maar het is wel een veel kleinere auto. En dat is dan nog een EV en geen auto met een 3 cilinder brandstofmotor met weinig vermogen.

• HKees
HGoedegebuure schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:33:

[/quote]
Het is ook nogal een verschil een MII of een Inster. In dat geval heb ik wel 2000 euro per jaar extra over voor de Inster. Wij hebben zel de Citygo EV. Een prima auto maar het is wel een veel kleinere auto. En dat is dan nog een EV en geen auto met een 3 cilinder brandstofmotor met weinig vermogen.
Valt mee. De Inster is vooral smal (smaller dan de Mii), ik zit met mijn schouder tegen de B-stijl. Dat laatste heb ik bij de Mii niet, maar ik heb wel een 3-deurs. Ik zit er meestal alleen in, de achterbank is nog nieuw 😉.

Qua vermogen.. Tja, de mijne heeft 75 pk op 840 kg dus dat is nog zo slecht niet, dat autootje gaat bestwel. PK/gewichtsverhouding is gelijk. Wel heeft de Inster natuurlijk koppel vanaf 0 toeren, daarentegen heeft de Mii weer een hogere topsnelheid.

Al met al is het (nog) niet voldoende om m in te ruilen, maar vraag het me over een tijdje nog eens ;)

[ Voor 4% gewijzigd door HKees op 30-01-2026 09:21 ]

• CEdS
Aedriaen1 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:54:
Autoweek heeft de Inster in vrieskou naar Berlijn en v.v. gereden, zie hier de bevindingen:
Ik heb inmiddels 3x Frankrijk_NL vv gereden. Zowel in zomer herfst als winter. Ik kan mij niet vinden in het hoge verbruik van de Inster, Ja, als je gaat trappen op de autobahn wellicht? Ik rijd niet harder dan 105 op de snelweg en kom, ook in de winter niet boven de 16 kWh/100 km uit. Prima waardes. En wat het laden betreft, in de zomer en herfst laad ik 2 keer in de winter was het 3 keer (over 800 km en vertrokken met 90%).

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
CEdS schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:16:
[...]

Ik heb inmiddels 3x Frankrijk_NL vv gereden. Zowel in zomer herfst als winter. Ik kan mij niet vinden in het hoge verbruik van de Inster, Ja, als je gaat trappen op de autobahn wellicht? Ik rijd niet harder dan 105 op de snelweg en kom, ook in de winter niet boven de 16 kWh/100 km uit. Prima waardes. En wat het laden betreft, in de zomer en herfst laad ik 2 keer in de winter was het 3 keer (over 800 km en vertrokken met 90%).
Ik ben het zeker eens met je commentaar. Ik heb bijna naar m'n scherm zitten roepen toen dat filmpje aan stond. Wat een slechte weergave. Het begon al met zeggen dat de auto "krap" is voor twee personen, terwijl ze naar elkaar zitten gebogen zodat ze beiden goed in beeld zijn. Er zijn gewoon centimeters aan hoofdsteun te zien.

Dat er vervolgens wordt geklaagd dat ze ruim 9 uur onderweg zijn geweest, om daarna nog even tussen neus en lippen door toe te voegen dat een uur daarvan wel is geweest om extra media te maken. Ook met een gewone auto verwacht ik dat je een aantal keer pauze neemt op 688km en daardoor minstens 8 uur onderweg bent op zo'n afstand. Dan is een klein uur extra met een EV die minder efficiënt is door het weer, niet eens zo gek veel.

Overigens is het mogelijk om het laden ook via het scherm te stoppen. Ik heb dit een keer gedaan omdat de paal niet reageerde op het aanbieden van de pas (ik weet al niet eens meer wanneer). Je moet hiervoor wel even op de 'start'-knop drukken om de accessoire-modus te starten. Als ik me goed herinner kun je dan via het EV-scherm het laden stoppen. Uiteraard kan dit ook gewoon via de app als er een geldig abonnement voor remote control is.

• CEdS
marzman95 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:55:
[...]

Ik ben het zeker eens met je commentaar. Ik heb bijna naar m'n scherm zitten roepen toen dat filmpje aan stond. Wat een slechte weergave. Het begon al met zeggen dat de auto "krap" is voor twee personen, terwijl ze naar elkaar zitten gebogen zodat ze beiden goed in beeld zijn. Er zijn gewoon centimeters aan hoofdsteun te zien.

Dat er vervolgens wordt geklaagd dat ze ruim 9 uur onderweg zijn geweest, om daarna nog even tussen neus en lippen door toe te voegen dat een uur daarvan wel is geweest om extra media te maken. Ook met een gewone auto verwacht ik dat je een aantal keer pauze neemt op 688km en daardoor minstens 8 uur onderweg bent op zo'n afstand. Dan is een klein uur extra met een EV die minder efficiënt is door het weer, niet eens zo gek veel.

Overigens is het mogelijk om het laden ook via het scherm te stoppen. Ik heb dit een keer gedaan omdat de paal niet reageerde op het aanbieden van de pas (ik weet al niet eens meer wanneer). Je moet hiervoor wel even op de 'start'-knop drukken om de accessoire-modus te starten. Als ik me goed herinner kun je dan via het EV-scherm het laden stoppen. Uiteraard kan dit ook gewoon via de app als er een geldig abonnement voor remote control is.
De tijden die ik er overdeed waren zo rond de 10 uur maar dat is dan 2 x ca. 30 minuten laden en 400 km over 90 km wegen. ik heb 2x bij Ionity geladen en de rest bij Tesla, bij de Tesla chargers druk je op de laadstekker en dan stopt ie. Overigens laadt de auto dat stukje van 70 naar 80 % inderdaad langzamer maar daar doet ie dan 6 minuten over. Je kan kiezen om die 10% (dus tot 70%) niet laden maar dat scheelt je ca 35 km rijden bij 105 km/uur is dat dus 20 minuten. Ik laad dus liever die 6 minuten door.
O ja en ik rijd de Inster altijd zo leeg mogelijk dus <10% >3%. Dan heb je het meeste profijt van het laden in verhouding tot de af te leggen afstand. Ik heb nog niet langer dan 35 minuten staan laden (tot 80%).

[ Voor 5% gewijzigd door CEdS op 29-01-2026 09:44 . Reden: extra laadinfo ]

• CEdS
Ik heb een keer tijdens het laden de getalletjes bijgehouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3ZMZ4FA_9txHhX3pArcHYZRFgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SgQbuacFmlgbwgthJwLaR3F5.png?f=fotoalbum_large

• dinandus
Bij een flinke wintertest slaat de Inster geen slecht figuur.

https://www.motor.no/bil/rekkeviddetesten-vinteren-2026/344177

Best knap voor deze EV, als je de vergelijkingen ziet.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:47
Aedriaen1 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:54:
Mijn afdronk is dat zij gewoon een te hoge snelheid aanhielden die niet past bij de Inster, waardoor zij een veel te hoog verbruik hadden en daardoor ook vaker en meer moesten laden en uiteindelijk geen tijdswinst hadden maar wel een veel hoger verbruik. Dat had je als autojournalist toch kunnen/moeten weten.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Nanuk
Ik ben afgelopen weekend voor het eerst een beetje in paniek geraakt voor een lege accu. Koud weer, dak vol geladen naar huis ging en dan besluiten Breukelen voorbij te rijden want er komt vast nog wel een lader. Nou die zijn er niet veel meer langs de A2 en A9. Helaas het bestaan van Twaalfmaat even vergeten, die had ik prima kunnen bereiken. Maar goed, de snelweg af Haarlem in, alles omleidingen voor werkzaamheden. Range was tot onder de 15 km gezakt op de meter maar die meter was steeds veel te optimistisch die dag. Laden ging uiteindelijk wel bij vd Valk/Tesla maar het was koud, geen wc en erg ongezellige omgeving. Door ook nog eens niet goed te rekenen ff te kort geladen. Dus later nog een paar minuten moeten laden om huis te halen. Inderdaad bij Twaalfmaat.

Als ik hier dan lees dat mensen tot 3% door durven te rijden vraag ik me af of ik een watje ben die bij 10% al wat begint te knijpen en bij 5% sowieso naar de dichtstbijzijnde lader gaat ook al is het op tien km van huis. Overdrijf ik daarin of is leeg ook echt geheel leeg?

• HandyLumberjack
PeterZ(on) schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Mijn afdronk is dat zij gewoon een te hoge snelheid aanhielden die niet past bij de Inster, waardoor zij een veel te hoog verbruik hadden en daardoor ook vaker en meer moesten laden en uiteindelijk geen tijdswinst hadden maar wel een veel hoger verbruik. Dat had je als autojournalist toch kunnen/moeten weten.
Ik denk dat die snelheid wel mee valt, de Inster laadt dusdanig snel je bij de max. snelheid (incl. laadtijd) de meeste kilometers per uur aflegt. Mits je niet verder laadt dan ca. 70%.

En daar gaat het mis, op 7:33 zie je dat ze de auto tot 82% en daarna zelfs tot 95% hebben volgeladen. Van 70% tot 95% kost 27!!! minuten. Zit je op een andere plek op de laadcurve, dan kun je die hoeveelheid energie ook binnen 6 minuten laden.

Als ze meer en kortere laadstops hadden gedaan waren ze veel sneller.

(Los daarvan zou ik trouwens langzamer rijden als ik de laadkosten zelf zou moeten betalen :+ )

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 29-01-2026 13:55 ]

• PeterZ(on)
HandyLumberjack schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat die snelheid wel mee valt, de Inster laad dusdanig snel je bij de max. snelheid (incl. laadtijd) de meeste kilometers per uur aflegt. Mits niet verder laadt dan ca. 70%.

En daar gaat het mis, op 7:33 zie je dat ze de auto tot 82% en daarna zelfs tot 95% hebben volgeladen. Van 70% tot 95% kost 27 minuten.

Als ze meer en kortere laadstops hadden gedaan waren ze veel sneller.

(Los daarvan zou ik trouwens langzamer rijden als ik de laadkosten zelf zou moeten betalen :+ )
Eens, het te ver doorladen kost enorm veel tijd, alleen dat verklaart natuurlijk niet het hoge verbruik. De Inster verbruikt op hogere snelheid gewoon te veel.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• HandyLumberjack
PeterZ(on) schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Eens, het te ver doorladen kost enorm veel tijd, alleen dat verklaart natuurlijk niet het hoge verbruik. De Inster verbruikt op hogere snelheid gewoon te veel.
Dat is inherent aan de vorm van de auto, auto's met een vergelijkbare vorm (bijv. een citroen E-C3) scoren ook slecht hierop.

Als ze er een liftback van zouden maken zoals bijvoorbeeld jouw Ioniq presteerde die vast een stuk beter, maar ik denk dat daar weinig markt voor is.

• PeterZ(on)
HandyLumberjack schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Dat is inherent aan de vorm van de auto, auto's met een vergelijkbare vorm (bijv. een citroen E-C3) scoren ook slecht hierop.

Als ze er een liftback van zouden maken zoals bijvoorbeeld jouw Ioniq presteerde die vast een stuk beter, maar ik denk dat daar weinig markt voor is.
Helemaal mee eens, de vorm scheelt enorm. Of die markt er niet voor is weet ik niet want de Model 3 is toch ook succesvol.

• CEdS
Nanuk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:22:
Ik ben afgelopen weekend voor het eerst een beetje in paniek geraakt voor een lege accu. Koud weer, dak vol geladen naar huis ging en dan besluiten Breukelen voorbij te rijden want er komt vast nog wel een lader. Nou die zijn er niet veel meer langs de A2 en A9. Helaas het bestaan van Twaalfmaat even vergeten, die had ik prima kunnen bereiken. Maar goed, de snelweg af Haarlem in, alles omleidingen voor werkzaamheden. Range was tot onder de 15 km gezakt op de meter maar die meter was steeds veel te optimistisch die dag. Laden ging uiteindelijk wel bij vd Valk/Tesla maar het was koud, geen wc en erg ongezellige omgeving. Door ook nog eens niet goed te rekenen ff te kort geladen. Dus later nog een paar minuten moeten laden om huis te halen. Inderdaad bij Twaalfmaat.

Als ik hier dan lees dat mensen tot 3% door durven te rijden vraag ik me af of ik een watje ben die bij 10% al wat begint te knijpen en bij 5% sowieso naar de dichtstbijzijnde lader gaat ook al is het op tien km van huis. Overdrijf ik daarin of is leeg ook echt geheel leeg?
Of leeg ook echt leeg is weet ik niet maar ik ben nog niet leger dan 3% aangekomen. Ik heb nog geen mogelijkheid gehad om met 0% thuis aan te komen. Ik probeer het wel omdat je dan weet hoever je nog kan als je een keer niet comfortabel naar huis rijdt. Wat ik wel lastig vind met de Inster is dat de laatste procenten in de accu altijd sneller opraken dan de eerste 70%, daar kan je moeilijk op vertrouwen en dat moet dan uittesten wat ie wel kan. Mijn ervaring is nu dat de Inster tussen 30 en 10% sneller leeg lijkt te raken dan boven de 30% maar onder de 10% stagneert het weer een beetje. Ik probeer het altijd te berekenen. 30% is ca. 100 km. Daar ben ik tot nu toe vanuit gegaan en ben nog niet stil komen te staan. Ben inmiddels de 17000 km gepasseerd en heb een 49kWh accu.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Mijn Pro abonnement is afgelopen en ik weet zeker dat ik alvast een Plus abo heb afgesloten maar ik kan dat nergens meer vinden. Herkent iemand dit?

• The Wandere
In de My-Hyundai app in het onderste menu de keuze "meer ..." kiezen en op het volgende scherm, ongeveer in het midden, de keuze "abonnementen". Daar volgt een nieuw scherm en daar zou moeten staan: Product optie: Maandabonnement (althans, ik heb voor een maandabonnement gekozen, dat pas in maart ingaat).
Dat betekent dat een abonnement in de wachtkamer staat tot de ingangsdatum is bereikt. In jouw geval zou daar nu dus je nieuwe abonnement moeten staan en niet meer als Productoptie.

• Nanuk
DonJuape schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:58:
Mijn Pro abonnement is afgelopen en ik weet zeker dat ik alvast een Plus abo heb afgesloten maar ik kan dat nergens meer vinden. Herkent iemand dit?
Ruim afgelopen of bijna dan wel net afgelopen? Bij mij werd pas na twee of drie weken na het aflopen geld van de CC gehaald en het abbo echt verlengt. Maar goed, feitelijk is het enige wat je mist de aansturingen via de app, info inzien kan nog steeds op het basis abbo.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Nanuk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:13:
[...]

Ruim afgelopen of bijna dan wel net afgelopen? Bij mij werd pas na twee of drie weken na het aflopen geld van de CC gehaald en het abbo echt verlengt. Maar goed, feitelijk is het enige wat je mist de aansturingen via de app, info inzien kan nog steeds op het basis abbo.
Net afgelopen. Wel net jammer, met dit weer wil ik juist op afstand de verwarming kunnen aanzetten.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:05
dinandus schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:33:
Bij een flinke wintertest slaat de Inster geen slecht figuur.

https://www.motor.no/bil/rekkeviddetesten-vinteren-2026/344177

Best knap voor deze EV, als je de vergelijkingen ziet.
Volgens mij was dit artikel hier ook al gepost:
https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh

Er vanuitgaande dat ze in noorwegen ook 100km/h rijden komen ze dus even ver met een behoorlijk temperatuur verschil.
Dus hier in nederland in een t shirt gereden?

Anyways. Ik merk net zoals de rest wel dat de verwarming gewoon een bak warmte kost tijdens het rijden.
Ik heb de auto pas sinds november en dus alleen wintermaanden en heb over 2000km iets van 19kwh/100km.
Maar daar zit zeker 500km 130+ op de autobahn bij. Dan haal ik niet eens de 150km :D .

Wat is voor jullie de beste methode om de ruiten niet te laten beslaan?
Ik heb er echt veel moeite mee dat de voorste zijruiten beslaan. Dan moet ik echt de ventilator op 50% zetten temperatuur op 23 en wisselen tussen binnen en buiten lucht.

Ik vind het ook vervelend dat ik de hele tijd met AC moet rijden met dit weer, geeft erg droge lucht. Maar dat was bij een benzine ook wel, alleen iets minder gevoelig dan met het elektrisch kacheltje. Of enorm heet zetten >:) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• The Wandere
Ik had hetzelfde met mijn zijruiten voor, maar sinds ik de verwarming op automatisch heb gezet en afblijf van de overige knoppen, en natuurlijk de roosters naar de zijramen laat blazen, heb ik geen enkel probleem meer. Wel blijven vaak de achterzijruiten langer beslagen.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
alaintje schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:39:
[...]

Volgens mij was dit artikel hier ook al gepost:
https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh

Er vanuitgaande dat ze in noorwegen ook 100km/h rijden komen ze dus even ver met een behoorlijk temperatuur verschil.
Dus hier in nederland in een t shirt gereden?
Ter info, er zijn maar een paar trajecten in Noorwegen waar je 100 kan en mag rijden, veel "snelwegen" zijn 80 of 70 km/h max.

Heerlijk relaxed land om te reizen met je EV, medegezien het waanzinnige aantal snelladers die soms maar 19 ct per kWh kosten.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• The Wandere
De Duitse automobielclub ADAC heeft haar database bijgewerkt met de resultaten van elektrische autotests, waarbij de modellen met het laagste energieverbruik onder reële omstandigheden zijn geïdentificeerd. Alle auto's zijn beoordeeld volgens de gestandaardiseerde Ecotest-methodologie, met gegevens van 27 januari 2026.

Uit deze tests blijkt dat het werkelijke verbruik vaak aanzienlijk afwijkt van de WLTP-cijfers. De Tesla Model 3, bijvoorbeeld, heeft een gecertificeerd verbruik van 13,2 kWh, maar verbruikt in de praktijk 17,2 kWh, wat het slechts op de 21e plaats brengt.

De zevende plaats ging naar de Peugeot e-308, die 16,3 kWh gebruikte. De Peugeot e-208 eindigde op de zesde plaats met 16,0 kWh. De Fiat 500e claimde de vijfde plaats met een verbruik van 15,9 kWh in de ADAC-test. De Hyundai Inster behaalde de vierde plaats met hetzelfde verbruik, maar met een kleinere afwijking van zijn WLTP-rating.

De derde plaats werd toegekend aan de Hyundai Ioniq 6, met een reëel verbruik van 15,5 kWh. De Mini Aceman SE kwam op de tweede plaats met een identiek resultaat. De top van de ranglijst werd ingenomen door de Mercedes-Benz CLA 250+ EQ Progressive, die onder reële omstandigheden slechts 13,4 kWh verbruikte.
Volgens ADAC vertegenwoordigen deze modellen momenteel de meest zuinige voertuigen in het elektrische autosegment.

• Zjanzjak
The Wandere schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:23:
De Duitse automobielclub ADAC heeft haar database bijgewerkt met de resultaten van elektrische autotests, waarbij de modellen met het laagste energieverbruik onder reële omstandigheden zijn geïdentificeerd. Alle auto's zijn beoordeeld volgens de gestandaardiseerde Ecotest-methodologie, met gegevens van 27 januari 2026.
Dit vind ik altijd interessant om te lezen maar kan het helaas niet vinden op de ADAC webpagina. :-(
Enige wat ik vind is dit: https://www.adac.de/rund-...im-winter-adac-test-2026/

Heb je misschien ook de ADAC (wel graag de officiële link van ADAC zelf) link voor mij?
Mijn dank is groot!

• The Wandere
@Zjanzjak, het terugzoeken heeft even geduurd, maar via de onderstaande link had ik het verhaal gevonden:
https://speedme.ru/nl/pos...nder-reele-omstandigheden

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:47
Zjanzjak schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:02:
[...]

Dit vind ik altijd interessant om te lezen maar kan het helaas niet vinden op de ADAC webpagina. :-(
Enige wat ik vind is dit: https://www.adac.de/rund-...im-winter-adac-test-2026/

Heb je misschien ook de ADAC (wel graag de officiële link van ADAC zelf) link voor mij?
Mijn dank is groot!
https://www.adac.de/rund-...h-elektroautos-adac-test/
M.b.t. de INSTER wordt alleen de uitvoering met 42 kWh accu (E-Motion) vermeld, de uitvoeringen met 49 kWh accu (Pulse, Evolve voor NL) ontbreken.
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste