Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.
Hartelijk dank voor uw link. Uw schot is midden in de roos.
Dat het gele driehoekje een algemene waarschuwing is, dat had ik inmiddels op het internet gevonden. De betekenis van het rode cijfertje echter niet, maar dankzij u weet ik nu dat dat het aantal actieve waarschuwingen aangeeft, in ons geval dus 1 👍
Eerst wat rechtzetten ik ben geen U!Megat schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:04:
[...]
Hartelijk dank voor uw link. Uw schot is midden in de roos.
Dat het gele driehoekje een algemene waarschuwing is, dat had ik inmiddels op het internet gevonden. De betekenis van het rode cijfertje echter niet, maar dankzij u weet ik nu dat dat het aantal actieve waarschuwingen aangeeft, in ons geval dus 1 👍
Mogelijk aardig om te vertellen dat ik jouw zinsnede heb gebruikt in Google,
dit was mijn zoekopdracht;
Hyundai klein oranje driehoekje met - in een rood cirkeltje het cijfer 1
Conclusie : Jij bent gewoon slimmer dan ik 🤔con1 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:07:
[...]
Eerst wat rechtzetten ik ben geen U!
Mogelijk aardig om te vertellen dat ik jouw zinsnede heb gebruikt in Google,
dit was mijn zoekopdracht;
Hyundai klein oranje driehoekje met - in een rood cirkeltje het cijfer 1
Toen ik nog een jonge knaap was, meende ik alles te weten. Met het stijgen der jaren kom ik er achter dat ik eigenlijk heel veel niet weet. 😊
Ik ben inmiddels met de Inster door o.a de Pyreneeën heen getrokken. Voor de vakantie de banden laten vervangen door Michelin Cross Climate 2. Na lang twijfelen de oude banden maar achtergelaten, voorbanden waren over de helft en een van de achterbanden was al een keer geplakt. Dan de last van het bewaren en weer terug laten plaatsen...Megat schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Vanmorgen ook de eerste rit met de Inster in de sneeuw gemaakt. Het sneeuwde grote vlokken en de sneeuw bleef liggen, waardoor geen wegbelijning zichtbaar was.
De lane keep assist en cruise controle werken al erg snel niet meer omdat - denk ik - de radar in de neus gelijk dicht sneeuwde.
De ‘Snow’ mode maakt het doseren van het stroompedaal - voor mijn gevoel - nog beter te doen dan normaal. In de ‘Snow’ stand ging ook de regeneratiestand al automatisch naar ‘1’ en dat is prima denk ik.
Ik was al niet onder de indruk van de 17” Nexen banden, maar in de sneeuw vind ik ze echt onder de maat presteren. In mijn beleving hebben ze absoluut veel te weinig grip.
Wat me wel opviel, nadat we terugkwamen uit het ziekenhuis, was dat het vrij lang duurde voordat de achterruitverwarming de ruit weer ‘ doorzichtig’ had gemaakt, nadat ik de sneeuw er al vanaf had gehaald. Het was beter geweest als ik die bij het voorverwarmen ook op ‘aan’ ingesteld had, vermoed ik. Wij waren al blij met de voorverwarming via de Iphone, maar nu zo mogelijk nog meer. Het zal best wat stroom kosten, maar wij vinden het een genot.
De enige echte dissonanten na deze eerste winterse rit zijn dus de zeer matige Nexen, vind ik.
Rechtsonder op het dashboard brandde ook een klein oranje driehoekje met - in een rood cirkeltje het cijfer 1.
De handleiding heeft me nog niet duidelijk gemaakt wat daar de betekenis van is.
In ieder geval had ik in de sneeuw weinig banden problemen. Tijdens een fikse sneeuwbui gaat ongeveer elk alarm wel een keer af en daarmee stoppen dus ook de meeste rijassistentie systemen. De grip was ik volkomen tevreden mee en het normale weggedrag is ook prima.
Nog wel een dingetje, ik kwam en keer op een parkeerplaats met sneeuw tot tegen de bodem, door de volkomen vlakke bodem van de auto zit je dan ook vrij vlot helemaal vast omdat immers de hele bodem op de sneeuw gaat leunen. Ben er door een voorbijganger weer uit getrokken. Sneeuwkettingen krijg je er dan ook niet meer om en dat gaat waarschijnlijk ook niet helpen omdat de wielen een kuil/geul graven en je bodem op de sneeuw blijft hangen.
Ondanks alle elektronica e.d. heb ik toch een krabber en raamstripper veelvuldig gebruikt, gewoon vlot en trefzeker resultaat.
Het meeste probleem heb ik wel gehad met cameraatjes die continu vervuilen, vooral die achterop. De camera achter de spiegel hebben we het al over gehad, condens daar kan je dus niet even wegvegen.
Of te wel: Met slecht weer niet schrikken van een ware fanfare aan alarmen, ze gaan wel weer weg na een tijdje. Wel controleren natuurlijk of er niet iets echts tussen zit.
Vandaag doet ‘InstaAutoVlog’ van Edwin Verstegen het, op het eind van de video, nog eens dunnetjes over.HandyLumberjack schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:15:
AutoWeek overall winnaar van 2025...
https://youtu.be/MlA4dp6rx_Y
YouTube: Mijn auto van het jaar 2025 en een persoonlijke nieuwjaarsgroet
[ Voor 18% gewijzigd door Megat op 02-01-2026 21:42 ]
Ook wordt besproken hoe dikwijls ze nu - volgens hen - werkelijk kapot gaan.
YouTube: IONIQ 5 ICCU Replacement: Patrick Replaces an ICCU and Discusses IC...
Dit is niet de Bluelink app maar de nieuwe myHyundai :-)Sweetpea007 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:45:
Even een vraag in mijn Blue link app bij Intelligent klimaat staat de temperatuur ingesteld op 26,5 graag. Hoe kan ik deze wijzigen. In de auto vind ik nergens een plek waar ik deze kan veranderen maar ook in de app niet. Of wordt deze temperatuur ergens anders van aangestuurd.[Afbeelding]
Dank je, maar dan weet je vast ook het antwoord op mijn vraag.turkeyhakan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:16:
[...]
Dit is niet de Bluelink app maar de nieuwe myHyundai :-)
Ik gebruikte de ‘truc’ die @con1 mij adviseerde op 2 januari 12.07 uur, om de zoekfunctie te gebruiken. In Google kreeg ik onderstaande AI antwoordSweetpea007 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:29:
[...]
Dank je, maar dan weet je vast ook het antwoord op mijn vraag.
“ Om de standaardtemperatuur in de Smart Climate-app van uw Hyundai te wijzigen, start u de klimaatregeling in de app, past u de temperatuur aan (bijvoorbeeld van 26,5 °C naar uw voorkeur) en gebruikt u vervolgens de optie 'Instellingen bewerken' of 'Instellen als standaardvoorinstelling' in de app om uw nieuwe temperatuur op te slaan als standaard voor toekomstige starts op afstand. U selecteert een profiel (bijvoorbeeld zomer/winter), voert uw temperatuurwijzigingen door en markeert deze vervolgens als de hoofdstandaard.”
Voor de volledigheid : ik heb niet getest of het werkt voor onze Inster en of het een antwoord is op uw vraag.
Onder klimaatinstellingen kun je alles naar wens instellen (zie het knopje boven de 20 graden). Vervolgens kun je de climate control starten met de ingestelde waardes door op één van deze knoppen te klikken (1 seconde ingedrukt houden):Sweetpea007 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:29:
[...]
Even een vraag in mijn Blue link app bij Intelligent klimaat staat de temperatuur ingesteld op 26,5 graag. Hoe kan ik deze wijzigen. In de auto vind ik nergens een plek waar ik deze kan veranderen maar ook in de app niet. Of wordt deze temperatuur ergens anders van aangestuurd.
/f/image/Tsxnp9fm7VBbFLmcSoQ9Gq3R.png?f=fotoalbum_large)
En heb ook 0 problemen met in sneeuw en ijs rijden hier, voelt erg betrouwbaar aan.
ABS werkt erg goed op ijs, heb nog niet veel gas gegeven op ijs/sneeuw, maar daar hebben we nog genoeg tijd voor aan het weer te zien.
Ik denk dat de snow stand het vermogen inderdaad wat sompiger maakt. Een beetje jammer is de regeneratiestand naar1 uit 6. Dat zorgt echt voor een hoger verbruik. Maar dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat de ABS beter in staat is blokkeren te regelen dan de motoren.
Normaal met de one-pedal wordt wel 30-50% teruggewonnen in stads verkeer. Nu vliegt de actieradius naar 200km bij een volle accu.
En ik heb tijdens het rijden ook bijna altijd last van een beslagen achterruit. Ik verwacht dat ik tot 7-8 graden buiten temperatuur gewoon altijd de achterruit verwarming aan moet laten. Het duurt ook 10-15 minuten voordat je er wat door kunt zien als het er echt slecht aan toe is.
Ik rijd deze weken continu met de A/C aan, verwarming op 21+ en de ventilator op minimaal 50% om te voorkomen dat de ramen beslaan. Zorgt natuurlijk voor een erg hoog verbruik.
Wat betreft het rijden, heb ik nu al 2 x gehad dat iemand mij rechts in haalt (in de stad waar dat kan), en die persoon komt voor mij gewoonweg uit een dode hoek, hebben meer mensen dit?
Dit is mij voor zeker 5+ jaar nooit zo snel/vaak achter elkaar gebeurd in 5 auto's, als in de inster.
Kan ook gewoon toeval zijn, maar ja het zicht rechts is niet helemaal zuiver voor mijn gevoel.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Tussen de wielkasten 97 cm +_1 cm meetfout. Boven en voor de wielkasten heb je rond de 117 cm.tdjtdtjdjykd schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:13:
Ik wil een grotere klapstoel in de breedte van de kofferbak van een Inster leggen. Als ik de achterbak gewoon in staande positie laat staan, weet iemand dan de maximale binnenbreedte van de kofferbak van de Inster?
Ik heb de originele dakdragers, die passen prima voor de wielkasten onder de valse vloer met de stoelen niet helemaal in de achterste stand. Of te wel als je iets keuzes kan maken dan past er meer in...
Dan zou je toch iets van een tijdige alert moeten krijgen als ze je naderen?
Wat betreft je natte achterruit, is de bagage ruimte, ook de verborgen onderste wel helemaal droog? Las dat sommige koffer bakken wat vocht problemen kenden op een Inster forum.
Volgens mij moet je het Tech Pack hebben voor dode hoek detectie. Ik heb geen Tech Pack.dinandus schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:04:
@alaintje Durf het zo niet te zeggen, ik zit nog op de aflevering van mijn Inster Cross te wachten. Maar hebben niet alle versies een dodehoek alert of waarschuwing standaard?
Dan zou je toch iets van een tijdige alert moeten krijgen als ze je naderen?
Wat betreft je natte achterruit, is de bagage ruimte, ook de verborgen onderste wel helemaal droog? Las dat sommige koffer bakken wat vocht problemen kenden op een Inster forum.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Regeneratie werkt met remmen net zo goed als met i-peddel. Het enige verschil id de mate waarin op de motor wordt geremd. Ik durf wel te beweren dat je op standje nul zelf zuiniger rijdt omdat je dan de tijd kan nemen om uit te rijden in plaats van direct van het gas af te gaan remmen.alaintje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:28:
Ik heb ook de Michelin Cross Climate 2 er onder liggen, 15 inch.
En heb ook 0 problemen met in sneeuw en ijs rijden hier, voelt erg betrouwbaar aan.
ABS werkt erg goed op ijs, heb nog niet veel gas gegeven op ijs/sneeuw, maar daar hebben we nog genoeg tijd voor aan het weer te zien.
Ik denk dat de snow stand het vermogen inderdaad wat sompiger maakt. Een beetje jammer is de regeneratiestand naar1 uit 6. Dat zorgt echt voor een hoger verbruik. Maar dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat de ABS beter in staat is blokkeren te regelen dan de motoren.
Normaal met de one-pedal wordt wel 30-50% teruggewonnen in stads verkeer. Nu vliegt de actieradius naar 200km bij een volle accu.
En ik heb tijdens het rijden ook bijna altijd last van een beslagen achterruit. Ik verwacht dat ik tot 7-8 graden buiten temperatuur gewoon altijd de achterruit verwarming aan moet laten. Het duurt ook 10-15 minuten voordat je er wat door kunt zien als het er echt slecht aan toe is.
Ik rijd deze weken continu met de A/C aan, verwarming op 21+ en de ventilator op minimaal 50% om te voorkomen dat de ramen beslaan. Zorgt natuurlijk voor een erg hoog verbruik.
Wat betreft het rijden, heb ik nu al 2 x gehad dat iemand mij rechts in haalt (in de stad waar dat kan), en die persoon komt voor mij gewoonweg uit een dode hoek, hebben meer mensen dit?
Dit is mij voor zeker 5+ jaar nooit zo snel/vaak achter elkaar gebeurd in 5 auto's, als in de inster.
Kan ook gewoon toeval zijn, maar ja het zicht rechts is niet helemaal zuiver voor mijn gevoel.
De dodehoekmelding is wel geheel afhankelijk van de camera's op de spiegels, die vervuilen snel of er blijft wat langer een druppel onder hangen die het zicht totaal belemmert.
Je kunt ook een beetje het pedaal ingedrukt houden en met exact 0 kW uitrijden met I-pedal (maar dat kan met stand nul wellicht ook).Nanuk schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:55:
Regeneratie werkt met remmen net zo goed als met i-peddel. Het enige verschil id de mate waarin op de motor wordt geremd. Ik durf wel te beweren dat je op standje nul zelf zuiniger rijdt omdat je dan de tijd kan nemen om uit te rijden in plaats van direct van het gas af te gaan remmen.
Dat kan inderdaad, maar ik merk dat ik zelf zuiniger rijd in stand 0 t.o.v. I-pedal.Jake schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:43:
[...]
Je kunt ook een beetje het pedaal ingedrukt houden en met exact 0 kW uitrijden met I-pedal (maar dat kan met stand nul wellicht ook).
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
YouTube: Hyundai Inster Infotainment Guide 2026 | System Walkthrough, Drivers...
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Mijn ervaring: als je een bevestiging hebt van Hyundai, wordt je abonnement omgezet op het moment dat je oude afloopt. Pas dan zie je het abonnement. Het geld wordt vervolgens 14 dagen na ingangsdatum afgeschreven.DonJuape schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:20:
Eind deze maand loopt mijn Bluelink Pro abo af. Nu heb ik een aantal maanden geleden alvast een Bluelink Plus abo besteld (met creditcard). Ik meen me te herinneren dat dat toen ook werd vermeld bij "mijn abonnementen". Nu staat er echter niks meer over. Verder kan ik ook geen creditcard afschrijving vinden. Wordt het pas na ingangsdatum afgeschreven?
Ik maakte mij ook al zorgen destijds, ik heb mijn abonnement op tijd verlengd, bevestiging per mail ontvangen, maar in de app zag ik niets over dat nieuwe abonnement. Tot de dag kwam dat het oude abonnement was afgelopen :-)
Ik kon bij de eNiro de climate control remote aan zetten met HA (maar daar was geen abo nodig).
Kun je ergens zien om welke band het gaat?
Of zou het een melding zijn, getriggerd door de buitentemperatuur?
In HA zie ik bij de 4 banden geen opmerkingen, alles OK.
Voor zover als ik weet, kun je niet zien om welke band het gaat. Dit omdat de Inster niet met druksensoren in de banden werkt, maar de ABS sensoren gebruikt die de omtreksnelheid van de wielen vergelijkt en op basis daarvan wordt eventueel de melding getoondcon1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:30:
Ik kreeg gisteren een melding van mijn bandendruk.
Ik heb met de Inster nog geen melding gehad maar wel met de Tesla, hier was de bandenspanning iets lager. Ik wijt het aan de lage temperaturen.con1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:30:
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
con1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:30:
getriggerd door de buitentemperatuur?
Yup, simpele natuurkunde, lucht krimpt met koudere temperaturen, dus ook in je banden.CEdS schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:21:
Ik wijt het aan de lage temperaturen.
Tesla meet wel de druk per wiel. Elk individueel ventiel is uitgerust met een druksensor.( de druk kun je van elk individueel wiel zien op het scherm)CEdS schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:21:
[...]
Ik heb met de Inster nog geen melding gehad maar wel met de Tesla, hier was de bandenspanning iets lager. Ik wijt het aan de lage temperaturen.
Als bij de Inster de druk in alle vier de wielen met exact dezelfde waarde daalt of stijgt, krijg je geen melding denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door Megat op 04-01-2026 12:47 ]
Het is precies wat de nul stand doet, uitrijden zonder energie te gebruiken. Als je nu gaat remmen met het rempedaal dan doet ie net als bi i-pedal volledig re-gen gebruiken totdat je bijna stilstaat en de schijfremmen het overnemen. Alleen bij een noodstop komen de schijfremmen eerder in actie. Bij elke stand van de flippers werkt dat hetzelfde.Jake schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:43:
[...]
Je kunt ook een beetje het pedaal ingedrukt houden en met exact 0 kW uitrijden met I-pedal (maar dat kan met stand nul wellicht ook).
Houd er wel rekening mee dat vanaf standje twee je remlichten aan gaan bij het loslaten van het gas. Ik rij dus altijd op stand nul, alleen berg af (op vakantie) is een beetje spelen met de flippers wel handig.
Bij mij was de achterdeur niet goed dicht. Die moet behoorlijk dicht gesmeten worden.Aedriaen1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:54:
Mijn Inster wil niet meer "op slot". Dacht in eerste instantie aan de batterij van de sleutel en mogelijk de koude. Echter ook met de telefoon verdomd tie het. Even de pluspool van de accu getrokken om de boel te resetten maakt ook niet uit. Volgende week langs de dealer. Meer mensen met dit probleem?
Kreeg er ook geen terugkoppeling op niks.
Is het erg dat de remlichten gaan branden? Je vertraagt toch ook? Vroeger had je van die gasten die hun handrem gebruikten (en de remlichten dus niet gingen branden bij vertragen). Op de motor rijdend heb ik een keer bijna achter in zo'n handremmer gezeten, voor mij was het een onbekende en onoverzichtelijke situatie, en toen stond die kerel opeens bijna stil voor mij om af te slaan, zonder knipper en remlichten.....Nanuk schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:59:
[...]
Het is precies wat de nul stand doet, uitrijden zonder energie te gebruiken. Als je nu gaat remmen met het rempedaal dan doet ie net als bi i-pedal volledig re-gen gebruiken totdat je bijna stilstaat en de schijfremmen het overnemen. Alleen bij een noodstop komen de schijfremmen eerder in actie. Bij elke stand van de flippers werkt dat hetzelfde.
Houd er wel rekening mee dat vanaf standje twee je remlichten aan gaan bij het loslaten van het gas. Ik rij dus altijd op stand nul, alleen berg af (op vakantie) is een beetje spelen met de flippers wel handig.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Dat heb ik ook eens gehad. Ik had hem aan de laadpaal staan dus ik kon ook niet starten. Het bleek op te lossen door hem in stand-by te zetten (aanzetten zonder de rempedaal in te trappen) en dan weer uit.Aedriaen1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:54:
Mijn Inster wil niet meer "op slot". Dacht in eerste instantie aan de batterij van de sleutel en mogelijk de koude. Echter ook met de telefoon verdomd tie het. Even de pluspool van de accu getrokken om de boel te resetten maakt ook niet uit. Volgende week langs de dealer. Meer mensen met dit probleem?
Dit was het idd, tijdens het sneeuwruimen op het erf, zag ik onder een hoek dat het rechter achterportier niet goed dicht was, terwijl ik al eerder had gekeken en dacht dat tie goed dicht zat. Dus behoorlijk hard dicht gesmeten [dacht even dat het portierraam op de achterbank terecht kwam] en verdomd het werkte weer. Kan de afspraak bij de dealer afzeggen. Dit alles "Ter Leringh ende Vermaeck".alaintje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:05:
[...]
Bij mij was de achterdeur niet goed dicht. Die moet behoorlijk dicht gesmeten worden.
Kreeg er ook geen terugkoppeling op niks.
Gelukkig toevallig een garage afspraak morgen om mijn band problemen nogmaals te verder checken (+ ruit reparatie omdat een aso op de snelweg iets tegen mijn ruit gooide), en deze keer ga ik ze gewoon meteen vragen om de banden eraf te gooien. Heb geen zin in verdere nutteloze onderzoeken en banden uitlijnen wanneer het absoluut niks bereikt... 🙄
Ik bedoelde ook niet een detectie, ik bedoel gewoon daadwerkelijk fysiek, dat er ineens auto's uit de rechter hoek komen.DonJuape schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:49:
[...]
Volgens mij moet je het Tech Pack hebben voor dode hoek detectie. Ik heb geen Tech Pack.
Het moet te maken hebben met de relatief dikke B-stijl en de donkere ruiten van de achterdeuren.[quote][b]
Peblar laadpaal met load balancing via de p1. Deze laatste grijpt niet in zoals ik terug kan zien.
Vorige week woensdag met 3 x 10 Ampere geladen 6 uur lang tot 100%.conodihno1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:19:
Laatste tijd wil onze Inster niet meer lekker op 11KW laden. Kom momenteel niet verder dan 4KW. Net de Kona volgeladen en die blijft strak op 11KW hangen. Is de Inster gevoeliger voor koude of heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Peblar laadpaal met load balancing via de p1. Deze laatste grijpt niet in zoals ik terug kan zien.
Ging prima. (met eigen laadkastje).
Wat is de SOC?conodihno1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:19:
Laatste tijd wil onze Inster niet meer lekker op 11KW laden. Kom momenteel niet verder dan 4KW. Net de Kona volgeladen en die blijft strak op 11KW hangen. Is de Inster gevoeliger voor koude of heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Als die van mij redelijk vol is laadt die bij deze temperaturen ook met net wat minder als 4kW.
Zet hem eens terug naar 90% laadsnelheid. Dit hielp bij mij prima dus houd ik het maar zo. Het maakt qua tijd niet echt veel uit. ..conodihno1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:19:
Als je verder een koude accu etc hebt uitgesloten zou ik zeggen dat het de ICCU is. Heb je alle service-acties al laten uitvoeren (in het bijzonder de ICCU update)?conodihno1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:19:
Ik lees hier en daar idd dat het terugschroeven van het vermogen soms helpt, vraag me niet waarom.. hoort niet
[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 05-01-2026 21:33 ]
We gaan eens proberen de 90% vermogen in te stellen, kijken wat dat doet. Voor zover bedankt.
YouTube: Teardown of the INFAMOUS Hyundai/Kia/Genesis ICCU
Ik laad met 3 x 10 Ampere 400 Volt. En de Inster op 100% gezet.
Om 18:13 was hij volledig geladen.
[ Voor 5% gewijzigd door con1 op 06-01-2026 11:02 ]
Dan is er toch niets aan de hand? 3x10A = 6,9 kW (en dat zie ik ook terug in de grafiek). Zodra de accu wat voller wordt, zakt de snelheid. Ook dit zie ik terug in de grafiek.con1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:00:
Hier het grafiek van vorige week woensdag. Van 40 naar 100%.
Om 18:13 was hij volledig geladen.
[Afbeelding]
Waarom laadt je niet met 3x16A = 11 kW ?
[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 06-01-2026 11:04 ]
Dit is ander gedrag dan de mijne vertoont, misschien is dat afhankelijk van de softwareversie of de grote of kleine accu.con1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:00:
Hier het grafiek van vorige week woensdag. Van 40 naar 100%.
[Afbeelding]
Die van mij gaat namelijk opeens terug naar minder dan 4kW en blijft daar dan lang hangen.
[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 06-01-2026 11:04 ]
Om een antal redenen, ik wil mijn voedingskabel (over)veilig belasten.turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:03:
[...]
Waarom laadt je niet met 3x16A = 11 kW ?
(een stukje onzinnige zekerheid voor sommigen...)
Ik hou rekening met een stukje gelijktijdigheid in mijn groepenkast (3x25 A).
Als ik daar 16 A afsnoep dan houd ik nog maar 10 A over voor huishoudelijk
gebruik over een periode van de laadtijd.
Ik vind het snel zat gaan.
En ik meen mij te herinneren dat de Inster het fijner vindt om met iets minder
te laden.
Als je met 3x16A laadt, houd je 3x9A over voor je huis, zijnde ruim 6000 Watt. Maar als jij het snel zat vindt, is daar natuurlijk niets tegen in te brengencon1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:14:
[...]
Om een antal redenen, ik wil mijn voedingskabel (over)veilig belasten.
(een stukje onzinnige zekerheid voor sommigen...)
Ik hou rekening met een stukje gelijktijdigheid in mijn groepenkast (3x25 A).
Als ik daar 16 A afsnoep dan houd ik nog maar 10 A over voor huishoudelijk
gebruik over een periode van de laadtijd.
Ik vind het snel zat gaan.
En ik meen mij te herinneren dat de Inster het fijner vindt om met iets minder
te laden.
Ben wel benieuwd welke herinnering je bedoelt met dat de Inster het fijner vindt met minder, in mijn optiek maakt dat echt geen verschil, op het moment dat ie minder wil regelt ie dat zelf, kijk maar naar je grafiek.
Ik denk eerder dat je je accu alleen tot 100% moet laden als je weg moet, anders tot 80%.
Onder andere in dit filmpje wordt gesteld dat langzaam laden de kans op problemen met de ICCU zou verkleinen.CEdS schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:39:
[...]
Ben wel benieuwd welke herinnering je bedoelt met dat de Inster het fijner vindt met minder, in mijn optiek maakt dat echt geen verschil, op het moment dat ie minder wil regelt ie dat zelf, kijk maar naar je grafiek.
Ik denk eerder dat je je accu alleen tot 100% moet laden als je weg moet, anders tot 80%.
YouTube: Teardown of the INFAMOUS Hyundai/Kia/Genesis ICCU
Voor wat het waard is natuurlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Megat op 06-01-2026 16:03 ]
even helpen, "dit filmpje"?Megat schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:45:
[...]
Onder andere in dit filmpje wordt gesteld dat langzaam laden de kans op problemen met de ICCU zou verkleinen.
Voor wat het waard is natuurlijk.
Ik had het ook (2 weken oude Inster), 1 band bleek licht onder de 2.50 te zijn, allemaal opgepompt en weer verder...Een maand eerder ook in de kou bij de Opel Mokka e gehad (die is inmiddels ingeruild voor een Inster).con1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:30:
bedankt voor de terechtwijzing.
Inderdaad niet slim van mij om te vergeten dat je er dan wel de link bij moet plaatsen
Ondertussen hersteld
En in de praktijk moet je vaak een uur of langer ca. 30A trekken voordat de zekering er daadwerkelijk eruit klapt.CEdS schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:39:
[...]
Als je met 3x16A laadt, houd je 3x9A over voor je huis, zijnde ruim 6000 Watt. Maar als jij het snel zat vindt, is daar natuurlijk niets tegen in te brengen![]()
Ik heb ook een sauna (3 fasen)...HandyLumberjack schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:17:
[...]
En in de praktijk moet je vaak een uur of langer ca. 30A trekken voordat de zekering er daadwerkelijk eruit klapt.
En heb helemaal geen zin dat een fase uitvalt.
Ook vanwege mijn 25 (wifi en zigbee) periferie
waarvan een aantal daar een hekel aan hebben.
En waarom tot het uiterste?
Ik heb het filmpje bekeken, tja wat zal ik zeggen, hij kan gelijk hebben maar ook niet het is niet echt onderbouwd. Wel leuk om te zien wat er allemaal in zo'n ICCU zit.Megat schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:05:
[...]
bedankt voor de terechtwijzing.
Inderdaad niet slim van mij om te vergeten dat je er dan wel de link bij moet plaatsen
Ondertussen hersteld
Mijn ICCU is ook al vervangen, binnen 1200 km. Daarna al 15000 km geen problemen meer gehad. Ik laad altijd op max vermogen, dus 10,9 kW geeft ie dan aan.
Hoe sneller je een EV laadt hoe minder verlies er over het algemeen is.con1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:01:
[...]
Ik heb ook een sauna (3 fasen)...
En heb helemaal geen zin dat een fase uitvalt.
Ook vanwege mijn 25 (wifi en zigbee) periferie
waarvan een aantal daar een hekel aan hebben.
En waarom tot het uiterste?
Ik laadt al jaren op 3*16A (zonder load balancing), en ik heb nog nooit de hoofdzekering eruit gedrukt.
Vanochtend contact gehad met de dealer en die geeft aan dat is wat je mag verwachten met deze temperaturen.... Ik vind het bijzonder. Hoop maar dat ze de Inster niet verkopen in landen waar het echt echt koud kan worden.
Verder geven ze aan dat de Kona beter om zou kunnen gaan met de kou en daardoor de volle 11 pakt.
Ik heb gisterenavond/vannacht gewoon met 11kW geladen (wanneer de LB niet ingreep vanwege de WP).conodihno1 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:01:
Voor wat betreft het 4KW ac laden,
Vanochtend contact gehad met de dealer en die geeft aan dat is wat je mag verwachten met deze temperaturen.... Ik vind het bijzonder. Hoop maar dat ze de Inster niet verkopen in landen waar het echt echt koud kan worden.
Verder geven ze aan dat de Kona beter om zou kunnen gaan met de kou en daardoor de volle 11 pakt.
Raar verhaal van de dealer. Heb je een winterpack? Dat is het enige waarvan ik kan bedenken dat het zou kunnen uitmaken.
[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 07-01-2026 17:22 ]
Mede nr 1 op een ranglijst van een 100 auto`s, betreft de kleine accu uitvoering.
Bevestigt nogmaals mijn juiste keuze voor mijn verwachte Cross.
https://www.adac.de/rund-...ng-ranking-autotest-2025/
[ Voor 5% gewijzigd door dinandus op 07-01-2026 18:28 ]
Zou dat het zijn?
DonJuape schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:19:
[...]
Ik heb gisterenavond/vannacht gewoon met 11kW geladen (wanneer de LB niet ingreep vanwege de WP).
Raar verhaal van de dealer. Heb je een winterpack? Dat is het enige waarvan ik kan bedenken dat het zou kunnen uitmaken.
Hier kan ik zo om lachen hé. Die medewerkers die je iets wijs proberen te maken.conodihno1 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:01:
Voor wat betreft het 4KW ac laden,
Tip: maak even een rit van een half uur/uur. Rijd de accu leeg tot minder dan 50%. Als de instellingen dan verder ook goed staan in de auto (dus laadvermogen op 100%) en je nog steeds 4 kW haalt dan zou ik mij langzamerhand zorgen gaan maken over de ICCU.
Heb je al eens geprobeerd DC te laden (dus bij een snellader)?
Misschien maar is uit te sluiten met de tips van @turkeyhakan in het bericht hierboven.conodihno1 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:55:
Inderdaad geen winterpack.
Zou dat het zijn?
[...]
Ik herken dit gedeeltelijk wel. Op de snelweg niet zozeer omdat daar het rood oplichtende gevaren driehoekje in de buitenspiegels meehelpt. (Ook al waarschuwt dat wel vrij lang). Maar als ik naar rechts afsla en een fietspad naast de weg kruis, moet ik zeer nadrukkelijk kijken of er toch niet toevallig nog een fietser aankomt. Inderdaad door de B-stijl maar ook de hoofdsteun van de bijrijderstoel en de donkere ruiten. Dus naar voren buigen om goed te kijken. Want als automobilist ben je altijd de sjaak. En e-bikes en fatbikes kunnen als gekken ineens te voorschijn scheuren.alaintje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:47:
[...]
Ik bedoelde ook niet een detectie, ik bedoel gewoon daadwerkelijk fysiek, dat er ineens auto's uit de rechter hoek komen.
Het moet te maken hebben met de relatief dikke B-stijl en de donkere ruiten van de achterdeuren.[quote][b]
Herkenbaar, misschien heb je er minder last van als je wat minder lang bent. De zijruiten zijn namelijk breed en dat is in principe erg fijn. Ik zit bijna op de achterste stand met de voorstoel. En dan kijk ik tegen de B-stijl aan.DeLeon schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 03:05:
[...]
Ik herken dit gedeeltelijk wel. Op de snelweg niet zozeer omdat daar het rood oplichtende gevaren driehoekje in de buitenspiegels meehelpt. (Ook al waarschuwt dat wel vrij lang). Maar als ik naar rechts afsla en een fietspad naast de weg kruis, moet ik zeer nadrukkelijk kijken of er toch niet toevallig nog een fietser aankomt. Inderdaad door de B-stijl maar ook de hoofdsteun van de bijrijderstoel en de donkere ruiten. Dus naar voren buigen om goed te kijken. Want als automobilist ben je altijd de sjaak. En e-bikes en fatbikes kunnen als gekken ineens te voorschijn scheuren.
Er zijn verschillende klachten. Welk lawaai ervaar jij?The Wandere schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:53:
Ik ben nieuw op dit forum en heb een tijdje terug gelezen, dat enkele Inster rijders problemen hadden met lawaai in de voortrein. Ik heb die problemen ook, maar heb nergens terug kunnen vinden of er een oplossing voor was. Weet iemand al welke oplossing Hyundai er voor heeft? Ik wil namelijk een beetje beslagen ter ijs naar de dealer. Overigens is de Inster een fantastische auto!!!
Ik ben 1.90 en zit in de achterste stand, wel wat hoger. Ik kijk precies langs de B-stijl. De klacht van de donkere ramen herken ik wel. Het voordeel van die donkere ramen is dan weer wel dat ze niet in de kofferruimte kunnen kijken. Ik heb die verschrikkelijke hoedenplank er uit gelaten. Dan is het wel prettig als je niet in de bagageruimte kan kijken.turkeyhakan schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 06:52:
[...]
Herkenbaar, misschien heb je er minder last van als je wat minder lang bent. De zijruiten zijn namelijk breed en dat is in principe erg fijn. Ik zit bijna op de achterste stand met de voorstoel. En dan kijk ik tegen de B-stijl aan.
En ik lees dat de blauwe matte kleur niet door de wasstraat kan en gevoelig is voor allerlei beschadigingen. Heeft iemand die blauwe kleur en wat zijn jouw ervaringen?
Wij hebben de auto sinds mei en nu ruim 2.000 mee gereden. Voor alsnog absoluut geen spijt!tdjtdtjdjykd schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:56:
Zijn er behalve krakende geluiden nog andere serieuze problemen met deze auto bekend? Ik overweeg er ook een aan te schaffen.
En ik lees dat de blauwe matte kleur niet door de wasstraat kan en gevoelig is voor allerlei beschadigingen. Heeft iemand die blauwe kleur en wat zijn jouw ervaringen?
Er zijn best wat bekende problemen, zoals ICCU en trillingen. Verder zou ik het zo niet weten!
Ik heb een INSTER in blauwe matte kleur (Dusk Matte Blue) en was de auto met de hand: inspuiten met vuiloplossend sneeuwschuim / afspuiten met de hogedrukreiniger / afsoppen een speciale spons en neutrale shampoo geschikt voor matte kleuren / afspuiten met hogedrukreiniger / nadrogen met microfiber towel. Ruim een halfuur werk. We hebben de Inster in Pulse uitvoering vanaf eind april en 13000 km gereden, geen problemen.tdjtdtjdjykd schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:56:
Zijn er behalve krakende geluiden nog andere serieuze problemen met deze auto bekend? Ik overweeg er ook een aan te schaffen.
Hier geen problemen. Wij hebben de Inster sinds Juli en hebben er bijna 7000 km mee gereden. Zonder meer een aanrader!! Wij komen vanuit de Kona, maar hebben nog geen seconde spijt van de overstap.tdjtdtjdjykd schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:56:
Ja, nou en of.tdjtdtjdjykd schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:56:
Zijn er behalve krakende geluiden nog andere serieuze problemen met deze auto bekend?
Je wordt met enige regelmaat aangesproken door mensen die meer over de Inster willen weten en er soms zelfs even in willen zitten . 😄
Vanaf juli eigenaar van een Inster 49 kWh. Ik heb een Franse versie die het meest overeenkomt met de Evolve. Na 1200 km is de ICCU vervangen verder geen problemen en inmiddels 16500 km gereden. Ook 3x Frankrijk Nederland vv gereden. Gaat prima!tdjtdtjdjykd schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:56:
Jeetje.tdjtdtjdjykd schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:56:
Ik overweeg er ook een aan te schaffen.
tdjtdtjdjykd schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:39:
Problemen met ICCU, lak, motorwissel vanwege geluiden las ik(?), tikkende geluiden en trillende sturen. Best wat kinderziektes voor een "ervaren" ev bouwer? Is de Inster dan wel zo betrouwbaar? Ik overweeg een EV, wilde een E-Niro maar lees over problemen met de GRU en nu kijk ik naar de Inster, maar lees ook wel aardig wat problemen, niet grote problemen maar wel continu afhankelijk van hoe de pet staat bij de dealer en hun medewerkers.Als ik dan bij een dealer langsga en vertel over de GRU bij de Niro zeggen ze nergens van te weten.... Biedt geen vertrouwen + ik voel me vaak niet helemaal serieus genomen daar omdat zij problemen ontkennen en "komt wel goed meneer" terwijl ik op fora echt anders lees, daar lees ik dat dealers zich soms verschuilen achter wat Kia NL zegt of dat KIA NL bepaalt, maar ik moet dan bij de dealer in gesprek over eventuele garantie gevallen. KIA NL krijg ik niet te spreken indien nodig...
Als ik dan kijk hoe Toyota met hun 10 jaar garantie (Urban Cruiser) meer vertrouwen en zekerheid biedt dan is dat wellicht de betere optie? IK vind de Inster echter wel echt een leuke auto. Proefrit bleek wel dat mijn schouders tegen de B-stijl aankwamen, ben niet overdreven breed dacht. Als de Inster kwalitatief echt goed en vooral duurzaam is dan zou ik er wellicht eentje aanschaffen, maar ze zijn natuurlijk wel heel veel nieuwe modellen aan het introduceren en dan lijkt het dat marktaandeel boven quality control gaat, tenminste, als je leest over alle opgetelde problemen?
Wat zijn jullie ideeën en ervaringen over/bij bovenstaande? Ben benieuwd naar andere perspectieven.
P.S. Ohja, betalen voor een app abonnement is ook niet echt... fijn.
tdjtdtjdjykd schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:09:
Ik overweeg een Inster
tdjtdtjdjykd schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:56:
Ik wil de Inster aanschaffen als tweede auto
tdjtdtjdjykd schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:31:
Ik lees in de krant een prima artikel over de id3. Iemand die de id3 de betere keus vindt i.v.m. de Inster?
Je overweegt wat af. Dacht dat mijn vrouw de grootste draaikont op aarde was....tdjtdtjdjykd schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:16:
Ik overweeg volgend jaar ergens een Inster aan te schaffen,
Lijkt ook wel dat je 'zoekende' bent naar redenen om het niet te doen als ik zo wat andere posts van je lees.
Maar goed, koop 'em gewoon, nergens zoveel buck for the money als bij de Inster.
Dat is nog een hele zoektocht danZjanzjak schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:20:
Lijkt ook wel dat je 'zoekende' bent naar redenen om het niet te doen als ik zo wat andere posts van je lees.
Maar goed, koop 'em gewoon, nergens zoveel buck for the money als bij de Inster.
Als ik zie hoe weinig klachten er hier voorbij komen lijkt er technisch weinig mis met een Inster.
Van de week de banden laten vervangen door Vredestein Quatrac 5 All Season banden, aangezien mijn dealer dat als advies gaf. Vanwege mijn eerdere klachten met de Nexus banden hebben ze mij uit coulance ongeveer 75% korting gegeven op de montage kosten, kwam wel nog steeds uit op 700 euro in totaal.arunesh90 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:27:
Net eventjes beetje gereden, en ik dacht dat de Nexen banden eerder al slecht waren, maar nu is het al helemaal duidelijk hoe nutteloos die banden zijn.
[...] deze keer ga ik ze gewoon meteen vragen om de banden eraf te gooien. Heb geen zin in verdere nutteloze onderzoeken en banden uitlijnen wanneer het absoluut niks bereikt... 🙄
Achteraf gezien kon ik ze beter gevraagd hebben om de Vredestein Pro EV banden erop te gooien voor een paar tientjes meer, maar zelf wist ik nog niks van banden af, en gek genoeg heeft mijn dealer het ook niet opgebracht als (betere) optie.
Ik merkte wel dat de terugweg een beetje drempelig voelde, maar ik neem aan dat de banden gewoon goed ingereden moeten worden voordat het beter begint te worden, vooral met dit soort koude weer.
Ik denk dat u in ieder geval goed gehandeld hebt door de Nexen te laten vervangen. In mijn beleving zijn er geen beroerdere banden dan de af fabriek op onze Inster gemonteerde 17” Nexen, vanuit welk oogpunt ik het ook bekijk.arunesh90 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Van de week de banden laten vervangen door Vredestein Quatrac 5 All Season banden, aangezien mijn dealer dat als advies gaf. Vanwege mijn eerdere klachten met de Nexus banden hebben ze mij uit coulance ongeveer 75% korting gegeven op de montage kosten, kwam wel nog steeds uit op 700 euro in totaal.
Achteraf gezien kon ik ze beter gevraagd hebben om de Vredestein Pro EV banden erop te gooien voor een paar tientjes meer, maar zelf wist ik nog niks van banden af, en gek genoeg heeft mijn dealer het ook niet opgebracht als (betere) optie.
Persoonlijk vind ik op dit moment de Tesla Model 3 Standard RWD een betere deal. Als je een auto hebt die je kunt inruilen, krijg je een inruilpremie van € 5.000 waardoor de nieuwprijs op € 31.990 komt.Zjanzjak schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:20:
Uiteraard is het wel een hele andere auto, maar wij hebben de Inster Evolve Sky Plus en de nieuwprijs daarvan wijkt niet zo veel af van de Model 3 :-) Tenzij je uiteraard voor een wat goedkopere Inster gaat.
Ik heb beide auto's, alhoewel niet de Model 3 standaard maar de highland/premium RWD/LR. Ik vind de vergelijking qua auto helemaal mis gaan, de enige overeenkomst is de prijs.turkeyhakan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:13:
[...]
Persoonlijk vind ik op dit moment de Tesla Model 3 Standard RWD een betere deal. Als je een auto hebt die je kunt inruilen, krijg je een inruilpremie van € 5.000 waardoor de nieuwprijs op € 31.990 komt.
Uiteraard is het wel een hele andere auto, maar wij hebben de Inster Evolve Sky Plus en de nieuwprijs daarvan wijkt niet zo veel af van de Model 3 :-) Tenzij je uiteraard voor een wat goedkopere Inster gaat.
De Inster is de praktische auto, veel ruimte, gemakkelijk instap, overzichtelijk, gemak in de stad of op parkeerplaatsen. Tot 90km/h door staat en over binnenwegen gaat het verbruik gelijk op, op de lange afstand en snelweg is het voordeel ruimschoots aan de zijde van de Tesla. En vanuit dit standpunt bekeken hebben wij ook die keuze gemaakt; Tesla voor lange afstand en Inster voor rond het huis. Daarbij wonen wij op het platteland in Frankrijk waar de weggetjes vaak 1,5 auto breed zijn, althans naar de huidige maatstaven en dan is de Inster opeens verrassend smal ;-). Als wij geen lange afstanden meer hoeven te rijden, gaat de Tesla eruit, de Inster is een prima auto om als primair vervoersmiddel te gebruiken. Wat wel 1 groot nadeel blijft van de Inster is de "neem pauze" melding; omdat de weggetjes hier vaak smal zijn, rijd je wat meer midden op de weg. De Inster vindt dan dat je niet op je weghelft rijdt en na verloop van tijd komt er dan zo'n irritante pingel, die tot wel 3 minuten kan duren, om koffie te gaan drinken. Maar als ik precies op de weghelft ga rijden, rijd je gemakkelijk de berm in........
Dat zei ik ook, de Model 3 is uiteraard een hele andere auto én ik heb naast een Model 3 Performance dus ook een InsterCEdS schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:27:
[...]
Ik heb beide auto's, alhoewel niet de Model 3 standaard maar de highland/premium RWD/LR. Ik vind de vergelijking qua auto helemaal mis gaan, de enige overeenkomst is de prijs.
De Inster is de praktische auto, veel ruimte, gemakkelijk instap, overzichtelijk, gemak in de stad of op parkeerplaatsen. Tot 90km/h door staat en over binnenwegen gaat het verbruik gelijk op, op de lange afstand en snelweg is het voordeel ruimschoots aan de zijde van de Tesla. En vanuit dit standpunt bekeken hebben wij ook die keuze gemaakt; Tesla voor lange afstand en Inster voor rond het huis. Daarbij wonen wij op het platteland in Frankrijk waar de weggetjes vaak 1,5 auto breed zijn, althans naar de huidige maatstaven en dan is de Inster opeens verrassend smal ;-). Als wij geen lange afstanden meer hoeven te rijden, gaat de Tesla eruit, de Inster is een prima auto om als primair vervoersmiddel te gebruiken. Wat wel 1 groot nadeel blijft van de Inster is de "neem pauze" melding; omdat de weggetjes hier vaak smal zijn, rijd je wat meer midden op de weg. De Inster vindt dan dat je niet op je weghelft rijdt en na verloop van tijd komt er dan zo'n irritante pingel, die tot wel 3 minuten kan duren, om koffie te gaan drinken. Maar als ik precies op de weghelft ga rijden, rijd je gemakkelijk de berm in........
De Inster is een hele praktische auto. Als de kofferbak nou iets groter was..... maar als ik nu een keuze moest maken, was ik nogmaals voor de Model 3 gegaan.
Misschien ben ik een lompe berijder maar waarom zijn die Nexen banden zo slecht? Bij onze Inster zijn ze ook gemonteerd en ben reeds 16500 km verder en heb er geen problemen mee, voldoende grip, remt prima en slijten niet al te hard en geen overmatig banden geluid.Megat schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:22:
[...]
Ik denk dat u in ieder geval goed gehandeld hebt door de Nexen te laten vervangen. In mijn beleving zijn er geen beroerdere banden dan de af fabriek op onze Inster gemonteerde 17” Nexen, vanuit welk oogpunt ik het ook bekijk.
Als deze band vervangen moet gaan worden wat zou jij dan adviseren, ik zat zelf te denken aan Michelin CrossClimate 2. (of 3)
Als ik 1 ding mocht veranderen aan de Inster dan was het zijn accucapaciteit; 15 kWh meer geeft net een wat gemakkelijkere range op langere afstanden, groter hoeft niet want mijn blaas is te kleinturkeyhakan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:32:
[...]
Dat zei ik ook, de Model 3 is uiteraard een hele andere auto én ik heb naast een Model 3 Performance dus ook een Inster![]()
De Inster is een hele praktische auto. Als de kofferbak nou iets groter was..... maar als ik nu een keuze moest maken, was ik nogmaals voor de Model 3 gegaan.
Heb jij de 49 kWh variant? In de winter is de actieradius wel merkbaar minder. Wat haal je gemiddeld op een acculading?CEdS schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:38:
[...]
Als ik 1 ding mocht veranderen aan de Inster dan was het zijn accucapaciteit; 15 kWh meer geeft net een wat gemakkelijkere range op langere afstanden, groter hoeft niet want mijn blaas is te klein
Ik onderschrijf je comment. Exact ook onze ervaring. Prima banden, geen trillingen en zodra de banden vervangen moeten worden gaan we inderdaad ook voor de Michelin CrossClimate (ik denk wel de 3 ipv 2).CEdS schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Misschien ben ik een lompe berijder maar waarom zijn die Nexen banden zo slecht? Bij onze Inster zijn ze ook gemonteerd en ben reeds 16500 km verder en heb er geen problemen mee, voldoende grip, remt prima en slijten niet al te hard en geen overmatig banden geluid.
Als deze band vervangen moet gaan worden wat zou jij dan adviseren, ik zat zelf te denken aan Michelin CrossClimate 2.
Een aangklede Inster is ook niet echt goedkoop voor wat je uiteindelijk krijgt. Dan is een M3 echt een betere deal.turkeyhakan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:13:
[...]
Persoonlijk vind ik op dit moment de Tesla Model 3 Standard RWD een betere deal. Als je een auto hebt die je kunt inruilen, krijg je een inruilpremie van € 5.000 waardoor de nieuwprijs op € 31.990 komt.
De Inster was wel echt bang for buck met de introductie, i.c.m. de SEPP subsidie/korting van Hyundai. Voor 20k een nieuwe fatsoenlijke EV is echt geen geld.
Vaak bu'j te bang!
Ja de 49 kWh (en warmtepomp). In de zomer heb ik rond de 360 gehaald en dan nog 5% in de accu, nu vind ik het moeilijker inschatten omdat ik geen lange afstanden er meer mee rijd, maar het verbruik voor ritjes tot 50 km ligt zo rond de 15 kW/100 km dus een rekensommetje leert zo'n 300 km en ik denk dat dat wel klopt. Gister heb ik 'm opgeladen tot 90% en de Inster geeft nu zo'n range aan van 315 km. Overigens merk ik wel dat de laatste 150 km range, zowel in winter als zomer, altijd sneller gaan dan de werkelijke afstand.turkeyhakan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:46:
[...]
Heb jij de 49 kWh variant? In de winter is de actieradius wel merkbaar minder. Wat haal je gemiddeld op een acculading?
Doe je netjes, 360 km op een lading. Met mijn Tesla haal ik maximaal 400 km op een lading (in de zomer, in de winter zelfs ~ 300).CEdS schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:04:
[...]
Ja de 49 kWh (en warmtepomp). In de zomer heb ik rond de 360 gehaald en dan nog 5% in de accu, nu vind ik het moeilijker inschatten omdat ik geen lange afstanden er meer mee rijd, maar het verbruik voor ritjes tot 50 km ligt zo rond de 15 kW/100 km dus een rekensommetje leert zo'n 300 km en ik denk dat dat wel klopt. Gister heb ik 'm opgeladen tot 90% en de Inster geeft nu zo'n range aan van 315 km. Overigens merk ik wel dat de laatste 150 km range, zowel in winter en zomer, altijd sneller gaan dan de werkelijke afstand.
Het verbruik van onze Inster ligt op 16 kWh/100 km (over de afgelopen 2.000 km). Dus vergelijkbaar met die van jou denk ik en wat mij betreft een prima verbruik.
Met de Tesla die wij hebben, de longe range (vlgs WLTP 750 km) haal ik wel wat meer maar dat is anders rijden, die 360 km met de Inster waren in de zomer, en met een maximale snelheid van 90 km/h door heuvelachtig gebied. De tijd die het kostte was ongeveer 5 uur. Met de Tesla rijd ik dit in 3,5 uur en dan hoef ik vervolgens maar 10 minuten te laden voor de volgende 400 km. Hier gaat de Inster mank. Om vervolgens weer weer 250 km te kunnen rijden (over snelweg met max 105 km/h) ben je ruim 3 kwartier tot een uur meer kwijt.turkeyhakan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:06:
[...]
Doe je netjes, 360 km op een lading. Met mijn Tesla haal ik maximaal 400 km op een lading (in de zomer, in de winter zelfs ~ 300).
Het verbruik van onze Inster ligt op 16 kWh/100 km (over de afgelopen 2.000 km). Dus vergelijkbaar met die van jou denk ik en wat mij betreft een prima verbruik.
Ik heb nog niet met de Tesla die 350 km binnendoor gedaan maar zal het onder gelijke omstandigheden van de zomer proberen. Ben ook wel benieuwd.
Off topic: Morgen heb ik overigens een 750 km voor de boeg, ik ga met de Tesla en had een route uitgezet met een 1e stint van bijna 500 km, is kijken of het lukt als ik vertrek met 100% onder deze winterse omstandigheden
[ Voor 9% gewijzigd door CEdS op 12-01-2026 09:18 ]
Fijne reis! Ik wil zelf persoonlijk nog een keer met de Inster een wat langere rit maken. Persoonlijk vind ik het heerlijk rijden op de cruise control.CEdS schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:13:
[...]
Met de Tesla die wij hebben, de longe range (vlgs WLTP 750 km) haal ik wel wat meer maar dat is anders rijden, die 360 km met de Inster waren in de zomer, en met een maximale snelheid van 90 km/h door heuvelachtig gebied. De tijd die het kostte was ongeveer 5 uur. Met de Tesla rijd ik dit in 3,5 uur en dan hoef ik vervolgens maar 10 minuten te laden voor de volgende 400 km. Hier gaat de Inster mank. Om vervolgens weer weer 250 km te kunnen rijden (over snelweg met max 105 km/h) ben je ruim 3 kwartier tot een uur meer kwijt.
Ik heb nog niet met de Tesla die 350 km binnendoor gedaan maar zal het onder gelijke omstandigheden van de zomer proberen. Ben ook wel benieuwd.
Off topic: Morgen heb ik overigens een 750 km voor de boeg, ik ga met de Tesla en had een route uitgezet met een 1e stint van bijna 500 km, is kijken of het lukt als ik vertrek met 100% onder deze winterse omstandigheden
Je kunt nu (weer) 3K korting krijgen, dus het "instappertje" krijg je mee voor €21.495, nog steeds een zeer scherpe deal.-tom-562 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:50:
[...]
Een aangklede Inster is ook niet echt goedkoop voor wat je uiteindelijk krijgt. Dan is een M3 echt een betere deal.
De Inster was wel echt bang for buck met de introductie, i.c.m. de SEPP subsidie/korting van Hyundai. Voor 20k een nieuwe fatsoenlijke EV is echt geen geld.
Snap ik, ging me me meer om die persoon die al maanden 'bezig' is hier.turkeyhakan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:13:
Dit persoon zoekt het schaap met de 5 poten, cursusje knopen doorhakken zou ook niet misstaan.
Maar goed, over een maandje ofzo zal de volgende vraag weer komen, ik denk dan een vraag over de ruitenwissers, waarom ze van links naar rechts bewegen, of we dat ook zo irritant vinden en misschien een reden om toch voor een andere ev te kiezen.
Ik ben van mening dat de Nexen stug en hard zijn en veel herrie maken.CEdS schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Misschien ben ik een lompe berijder maar waarom zijn die Nexen banden zo slecht? Bij onze Inster zijn ze ook gemonteerd en ben reeds 16500 km verder en heb er geen problemen mee, voldoende grip, remt prima en slijten niet al te hard en geen overmatig banden geluid.
Als deze band vervangen moet gaan worden wat zou jij dan adviseren, ik zat zelf te denken aan Michelin CrossClimate 2. (of 3)
Steeds de eerste kilometers bij temp onder de -pakweg - 10 graden lijkt het of er platte vlakken aan de band zitten en zijn ze nog stugger.
Op de vrijdag van de eerste sneeuw kwamen we ‘s morgens terug van het ziekenhuis en ik kwam erachter dat de grip ronduit bar slecht was. Om te zien of het geen incident was, heb ik het op het industrieterrein nog eens getest en hetzelfde ervaren. We hebben de Inster na die dag ook mooi in de garage laten staan en er dis niet meer mee gereden.
We hebben onze Inster volgende week een jaar en hebben er 7377 km mee gereden, zie ik in de ‘My Hyundai’ app. Mede om die reden boeit wat meer of minder slijtage ons niet zo.
Ik durf te zeggen dat ik absoluut een erg rustige rijder ben en ook tijdens de sneeuw uiterst behoedzaam reed.
Ik heb in het verleden het meest in Franse auto’s gereden met Michelin banden en daar heb ik goede herinneringen aan. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat ook heden nog de beste keuze zou zijn. Ik heb me er nog niet in verdiept. Wel weet ik dat het nooit meer Nexen zullen worden.
Ik weet niet of je hiervoor een EV hebt gehad, maar dat zou mogelijk het verschil kunnen maken in je ervaring in de sneeuw.Megat schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:41:
[...]
Ik ben van mening dat de Nexen stug en hard zijn en veel herrie maken.
Steeds de eerste kilometers bij temp onder de -pakweg - 10 graden lijkt het of er platte vlakken aan de band zitten en zijn ze nog stugger.
Op de vrijdag van de eerste sneeuw kwamen we ‘s morgens terug van het ziekenhuis en ik kwam erachter dat de grip ronduit bar slecht was. Om te zien of het geen incident was, heb ik het op het industrieterrein nog eens getest en hetzelfde ervaren. We hebben de Inster na die dag ook mooi in de garage laten staan en er dis niet meer mee gereden.
We hebben onze Inster volgende week een jaar en hebben er 7377 km mee gereden, zie ik in de ‘My Hyundai’ app. Mede om die reden boeit wat meer of minder slijtage ons niet zo.
Ik durf te zeggen dat ik absoluut een erg rustige rijder ben en ook tijdens de sneeuw uiterst behoedzaam reed.
Ik heb in het verleden het meest in Franse auto’s gereden met Michelin banden en daar heb ik goede herinneringen aan. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat ook heden nog de beste keuze zou zijn. Ik heb me er nog niet in verdiept. Wel weet ik dat het nooit meer Nexen zullen worden.
Een EV heeft veel meer koppel t.o.v. een ICE (auto met verbrandingsmotor). Daarom heeft de Inster ook een sneeuw-modus, om het koppel te beperken. Heb je die al eens geprobeerd? (druk 2/3 keer op de Drive Mode knop op het stuur)
Had je deze al gezien?: YouTube: Short | Hoe werkt en gebruik je de sneeuwmodus van een EV?. Leuk om te bekijken en het is dus een Inster Cross met 17" Nexen zomerbanden :-) (dat het een Cross is maakt verder niet uit voor de ervaring uiteraard)
[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 12-01-2026 11:56 ]