Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
De pulse heeft sowieso geen tech pack. De tech pack heeft vooral extra camera's voor de dodehoeksensor en achteruitrij-blokkeringen als er verkeer aan komt.DonJuape schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:15:
Ik heb een Pulse zonder Tech Pack. Zelf zet ik de snelheidswaarschuwing altijd uit maar mijn vrouw niet en ze krijgt wisselende resultaten m.b.t. de geldende maximum snelheid. Hebben we snelheids orde herkenning of haalt de Inster deze info op een andere manier?
De bordenherkenning loopt inderdaad met het herkennen van verkeersborden. Met regelmaat gaat dit helaas fout, dan pakt hij bijvoorbeeld borden van een parallelbaan of afritten, terwijl je de afrit niet hebt genomen.
Volgens mij haalt hij die info van de navigatiekaart bij de Pulse (heb ik ook). Klopt vaak geen moer van. In mijn buurt zegt hij max 25 km/u terwijl het 30 km zone is. Het is dan ook het eerste wat ik uitzet. De navigatie is in het buitengebied sowieso waardeloos. Hij stuurt je rustig over wegen die alleen voor bestemmingsverkeer of landbouwverkeer zijn toegestaan. TomTom Go op telefoon gebruik ik altijd. Daar kloppen de max snelheden meestal wel.DonJuape schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:15:
Ik heb een Pulse zonder Tech Pack. Zelf zet ik de snelheidswaarschuwing altijd uit maar mijn vrouw niet en ze krijgt wisselende resultaten m.b.t. de geldende maximum snelheid. Hebben we snelheids orde herkenning of haalt de Inster deze info op een andere manier?
Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.
De Pulse kan ook met Tech Pack.marzman95 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:02:
[...]
De pulse heeft sowieso geen tech pack. De tech pack heeft vooral extra camera's voor de dodehoeksensor en achteruitrij-blokkeringen als er verkeer aan komt.
De bordenherkenning loopt inderdaad met het herkennen van verkeersborden. Met regelmaat gaat dit helaas fout, dan pakt hij bijvoorbeeld borden van een parallelbaan of afritten, terwijl je de afrit niet hebt genomen.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
In de prijslijst van 1 oct 2024 staat voor de Pulse alleen het Winter Pack als optie, gebaseerd op deze prijslijst was ons bestelling.. Bij de eerste bestellingen moest je voor de Evolve altijd het Winter Pack samen met het Tech Pack kopen, wellicht geldt dat niet meer voor de Evolve.kdrkdr schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Hmm, dacht ik ook. Maar even in de configurator gekeken en ik zie niet dat dat (nog) kan.
Is natuurlijk heel leuk als je betaald, met een bruikleenauto onder het mom van we maken een artikel in Autoweek, voor jezelf velgen op kunt gaan halen in Berlijn...........CEdS schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:16:
[...]
Ik heb inmiddels 3x Frankrijk_NL vv gereden. Zowel in zomer herfst als winter. Ik kan mij niet vinden in het hoge verbruik van de Inster, Ja, als je gaat trappen op de autobahn wellicht? Ik rijd niet harder dan 105 op de snelweg en kom, ook in de winter niet boven de 16 kWh/100 km uit. Prima waardes. En wat het laden betreft, in de zomer en herfst laad ik 2 keer in de winter was het 3 keer (over 800 km en vertrokken met 90%).
Als het al zo zou zijn, denk ik dat er in erg veel beroepen wel sprake zal zijn van specifieke voordeeltjes.Aedriaen1 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:52:
[...]
Is natuurlijk heel leuk als je betaald, met een bruikleenauto onder het mom van we maken een artikel in Autoweek, voor jezelf velgen op kunt gaan halen in Berlijn...........
Ik denk niet dat de kern van het verhaal het misgunnen van voordeeltje is.Megat schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:24:
[...]
Als het al zo zou zijn, denk ik dat er in erg veel beroepen wel sprake zal zijn van specifieke voordeeltjes.
Alleen ga je met een bruikleenauto voorzien van 'gesponsorde' energie iets anders om dan je met eigen spullen en kosten doet.
Of te wel de gemiddelde Inster piloot zal meestal niet vlotter rijden dan 100 of max 105 kmh omdat ie weet dat een keer extra laden op een dergelijk afstand wel kost maar geen tijdwinst oplevert.
En ja, ik heb ook wel eens een stukje 150 gereden voor de lol. Eenmalig, ff uitproberen en nooit meer doen.
Inderdaad. En we willen tenslotte allemaal thuis laden en niet onderweg...Nanuk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:19:
[...]
Ik denk niet dat de kern van het verhaal het misgunnen van voordeeltje is.
Alleen ga je met een bruikleenauto voorzien van 'gesponsorde' energie iets anders om dan je met eigen spullen en kosten doet.
Of te wel de gemiddelde Inster piloot zal meestal niet vlotter rijden dan 100 of max 105 kmh omdat ie weet dat een keer extra laden op een dergelijk afstand wel kost maar geen tijdwinst oplevert.
En ja, ik heb ook wel eens een stukje 150 gereden voor de lol. Eenmalig, ff uitproberen en nooit meer doen.
Dus de ECO aan en rustig (niet langzaam) rijden.
Ja, dat zit ergens in het menu verstopt. Ik geloof bij het eerste icoontje van de auto zelf, waar je ook de veiligheidssytemen en geluidjes instelt.DonJuape schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:07:
Als de ruitensproeier gebruik gast de auto op interne ventilatie. Kan dat uit?
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Edit;
Kwam ik achter via een filmpje van Mr Ev en zijn altijd hilarische vrouw Flaviana. Ze is altijd zeer kritisch maar over de Inster denkt ze anders: YouTube: Small but perfectly formed? One week with the Hyundai INSTER
[ Voor 62% gewijzigd door Zjanzjak op 05-02-2026 16:54 ]
Dat is met de huidige lagere temperaturen niet zo gek. Ik weet niet of je met verwarming aan rijdt, maar ook zonder verwarming heeft een lagere temperatuur best wat invloed op de efficiëntie van batterijen. De chemische reactie in de batterij is minder efficiënt als het koud is. Dit heeft invloed op het verbruik en ook het rijbereik.arunesh90 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:54:
Ik heb gemerkt dat mijn Inster langzamerhand steeds meer begint te verbruiken. Zo ver ik weet is mijn rijgedrag redelijk hetzelfde gebleven, dus het is toch wel interessant om te zien dat het zo hoog is, zelfs voordat het kouder begon te worden was mijn verbruik al best hoog
[Afbeelding]
Meldingen komen niet aan, en anders komen ze totaal willekeurig binnen.
Dat het laadproces is gestart of zo iets dergelijks.
Ik denk dat het aan de auto ligt, kan ergens zijn bereik/module resetten?
De app heeft geen eens een FAQ.
De myhyundai app is dan nog meer een gedrocht ipv de bluelink app.
Edit:/
Even kijken of dit dadelijk werkt/bestaat:
Dat heeft gewerkt.Hard-reset van de modem: Druk met een simkaartpin of paperclip op het verzonken resetknopje, direct rechts naast de volumeknop. Houd dit ongeveer 10 seconden ingedrukt om het infotainmentsysteem en de mobiele module te herstarten.
Het vreemde is wel dat met de reset knop het multimedia systeem uit bleef. Tot ik opnieuw de auto opnieuw aan en uit had gezet.
[ Voor 39% gewijzigd door alaintje op 06-02-2026 15:31 ]
Ik heb het idee dat sinds laatste de update, die m'n vriendin 'per ongeluk' aangezet had, de verbinding inderdaad veel slechter is geworden. Waar het eerst een seconde of 10 duurde als ik in de app om een update vroeg, duurt het nu minuten (of langer).alaintje schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:00:
Ik heb de afgelopen week slecht verbinding met mijn auto?
Meldingen komen niet aan, en anders komen ze totaal willekeurig binnen.
Dat het laadproces is gestart of zo iets dergelijks.
Ik denk dat het aan de auto ligt, kan ergens zijn bereik/module resetten?
De app heeft geen eens een FAQ.
De myhyundai app is dan nog meer een gedrocht ipv de bluelink app.
Edit:/
Even kijken of dit dadelijk werkt/bestaat:
[...]
De auto staat niet op andere plekken dan eerst.
Het reset knopje 10 sec inhouden naast de volumeknop heeft gewerkt. Het systeem lijkt ook een stuk sneller...marzman95 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:12:
[...]
Ik heb het idee dat sinds laatste de update, die m'n vriendin 'per ongeluk' aangezet had, de verbinding inderdaad veel slechter is geworden. Waar het eerst een seconde of 10 duurde als ik in de app om een update vroeg, duurt het nu minuten (of langer).
De auto staat niet op andere plekken dan eerst.
Maar wat ben je daarna allemaal kwijt?alaintje schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:32:
[...]
Het reset knopje 10 sec inhouden naast de volumeknop heeft gewerkt. Het systeem lijkt ook een stuk sneller...
Even een heel andere vraag. Klopt het dat je de warmtepomp duidelijk kunt horen, nou ja duidelijk..., bij stoplichten en zo, nog niet tijdens het rijden.
Weet iemand waar ze iets nog niet, of wellicht verkeerd, aangevinkt of ingesteld heeft?
Goede vraag.Nanuk schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Maar wat ben je daarna allemaal kwijt?
Even een heel andere vraag. Klopt het dat je de warmtepomp duidelijk kunt horen, nou ja duidelijk..., bij stoplichten en zo, nog niet tijdens het rijden.
Er staat dat het alleen reboot en niet reset.
Ik heb maar een paar minuutjes gereden en alles werkte nog zoals ik het vermeen.
Bluetooth connect met telefoon en geluid ging bv zachter tijdens achteruit rijden.
Dus ik denk dat er niet per se iets weg is. Morgen kan ik het nog wel even nakijken
Hoe heb je de Inster in Home Assistant gekregen? Ik heb de integratie geïnstalleerd, maar daarna vraagt hij om een token. Die kan ik met geen mogelijkheid ergens vandaan getoverd krijgen.arunesh90 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:54:
Ik heb gemerkt dat mijn Inster langzamerhand steeds meer begint te verbruiken. Zo ver ik weet is mijn rijgedrag redelijk hetzelfde gebleven, dus het is toch wel interessant om te zien dat het zo hoog is, zelfs voordat het kouder begon te worden was mijn verbruik al best hoog
[Afbeelding]
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Dat was inderdaad een heel gedoe.chickpoint schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:32:
[...]
Hoe heb je de Inster in Home Assistant gekregen? Ik heb de integratie geïnstalleerd, maar daarna vraagt hij om een token. Die kan ik met geen mogelijkheid ergens vandaan getoverd krijgen.
Instructie hier
Ik heb zelf een standalone script gemaakt hier
Dat betreft wel een beetje de status van afgelopen november. Wellicht zijn er inmiddels handiger tools.
Het komt erop neer dat je het token alleen krijgt door met password in te loggen. Dat kan echter niet met een automatisch script want je moet dan een captcha oplossen. Bovenstaande tooltjes zijn dus een combinatie van “dat handmatig doen” en met script het token opvangen.
[ Voor 21% gewijzigd door Stefannn op 09-02-2026 06:50 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
En ben ik op zoek naar spatlappen voor en achter om de auto op zich een stuk schoner te houden.
Nu zie ik op de nieuwe prijs lijsten (1 jan 2026) dat de originele spatlappen niet voor de Cross beschikbaar zijn. Het schijnt dat bij de voorwielen wel een setje past, maar door de afwijkende bumper aan de achterzijde echter niet.
Heb al wel op o.a. AliXpress enkele gevonden, maar daar is geen specifiek Cross model.
Iemand die daar al iets op gevonden heeft?
MyHyundai werkte even niet (ik was om er om veiligheidsredenen uitgeknikkerd) maar na het aanmelding werkte ie weer wel. De bluelink app werkt, zoals altijd, wel.turkeyhakan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:47:
Voor het eerst een storing in de app. Hebben jullie hier ook last van?
Ik vind die myhyundai ook veel onoverzichtelijker en gebruik zo lang als het kan de bluelink app
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Wij moesten uiteindelijk op alle toestellen waar we op ingelogd waren, opnieuw inloggen (welke veiligheidsredenen dat ook mogen zijn). Zou het iets met de update van laatst te maken hebben?CEdS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:15:
[...]
MyHyundai werkte even niet (ik was om er om veiligheidsredenen uitgeknikkerd) maar na het aanmelding werkte ie weer wel. De bluelink app werkt, zoals altijd, wel.
Ik vind die myhyundai ook veel onoverzichtelijker en gebruik zo lang als het kan de bluelink app
Verder is hier helaas de eerste stoeprandschade (velg) een feit...
Dat is zonde ;-(. Ik hoop dat het niet erg opvalt want de velgen zijn op zichzelf al een blikvanger op de Inster (althans de 17 Inch).turkeyhakan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:50:
[...]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
En hier de neus/zij spatbord.turkeyhakan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:50:
[...]
Wij moesten uiteindelijk op alle toestellen waar we op ingelogd waren, opnieuw inloggen (welke veiligheidsredenen dat ook mogen zijn). Zou het iets met de update van laatst te maken hebben?
Iets te gehaast inparkeren en ik moet onder 45 graden mijn garage poort inrijden, maar was extra beperkt om van horizontaal naar verticaal te komen (makes that sense?).
Anyways, is nu een zebra, zwart/wit, het is weliswaar hele lichte schade, maar het is helemaal in het plastic.
Ik heb hier vroeger ook eens met een golf 2 tegenaan gezeten, maar dan heb je alleen een plastic uitstekend stuk bumper te pakken en die had er geen eens krassen er op.
Beetje zonde, maar met een witte stift nog wel te verhullen
Nogmaals benadrukken dat het zicht echt wel te wensen over laat in zo'n kleine auto.
Na 4 maanden heb ik nog geen super lekker gevoel bij hoe groot mijn neus nou daadwerkelijk is.
En van die parkeerpiepjes wordt je knettergek, want die gaan continu af in zo'n situatie en zijn totaal onbruikbaar en ook nog eens extreem luid. Hoe zet je die nou uit?
[ Voor 15% gewijzigd door alaintje op 11-02-2026 08:33 ]
Wij hebben idd ook de 17" en de schade lijkt mee te vallen. Binnenkort maar eens even goed wassen en schrobben. Het is bijna niet te voorkomen helaas.CEdS schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:13:
[...]
Dat is zonde ;-(. Ik hoop dat het niet erg opvalt want de velgen zijn op zichzelf al een blikvanger op de Inster (althans de 17 Inch).
Ah, wat zonde! Uiteindelijk blijft het een gebruiksvoorwerp, maar die houd ik het liefst in nieuwstaat voor zo ver mogelijk... sterkte..alaintje schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:31:
[...]
En hier de neus/zij spatbord.
Iets te gehaast inparkeren en ik moet onder 45 graden mijn garage poort inrijden, maar was extra beperkt om van horizontaal naar verticaal te komen (makes that sense?).
Anyways, is nu een zebra, zwart/wit, het is weliswaar hele lichte schade, maar het is helemaal in het plastic.
Ik heb hier vroeger ook eens met een golf 2 tegenaan gezeten, maar dan heb je alleen een plastic uitstekend stuk bumper te pakken en die had er geen eens krassen er op.
Beetje zonde, maar met een witte stift nog wel te verhullen.
Het stomme is dat ik altijd auto's gehad heb waar je de neus niet van kon zien maar met koplampen aan best wel krap ergens langs kon draaien. Nu kan ik de neus wel zien maar ben veel banger iets te schampen, de hoogte van de neus en het vierkante daarvan schelen denk ik. En die piepjes bij nog dertig cm ruimte helpen ook niet natuurlijk.alaintje schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:31:
[...]
En hier de neus/zij spatbord.
Beetje zonde, maar met een witte stift nog wel te verhullen.
Nogmaals benadrukken dat het zicht echt wel te wensen over laat in zo'n kleine auto.
Na 4 maanden heb ik nog geen super lekker gevoel bij hoe groot mijn neus nou daadwerkelijk is.
En van die parkeerpiepjes wordt je knettergek, want die gaan continu af in zo'n situatie en zijn totaal onbruikbaar en ook nog eens extreem luid. Hoe zet je die nou uit?
Waarschijnlijk een dikke kras op de bodem bij het keren in gras. Verder een keer een opspattende steen tegen de deur, ik had het gevoel dat ie er doorheen knalde maar het is een beperkt deukje met iets lakschade. De lakschade heb ik aangestipt met roodbruine metaal grondverf, zie je alleen als je het weet te vinden. O, een fransman heeft mij laten ervaren dat het plastic van de wielkasten niet snel krast.
Nog steeds heel blij met de auto, gelukkig is het stukje rijden puur voor de lol nu wel voorbij. Ik heb best wel lang het zelfde gevoel gehad als bij mijn eerste autootje indertijd.
Opel Meriva (20cm breder, 40cm langer) strak en recht achteruit in parkeren.
Nu sta ik 90% van de acties schuin in het parkeervak (ook zonder borrel).
Ik heb zelf de spatlappen gekocht bij AliExpress voor rond de €25,-. Advies bij het plaatsen is dat je de originele kunststof pluggen van de auto zelf gebruikt i.p.v. de meegeleverde kunststof pluggen bij de spatlappen. Die hebben die hebben een smallere pasvorm dan de originele van de auto.dinandus schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:26:
Een praktische vraag, binnenkort verwacht ik mijn Cross, medio april, besteld oktober ` 25.
En ben ik op zoek naar spatlappen voor en achter om de auto op zich een stuk schoner te houden.
Nu zie ik op de nieuwe prijs lijsten (1 jan 2026) dat de originele spatlappen niet voor de Cross beschikbaar zijn. Het schijnt dat bij de voorwielen wel een setje past, maar door de afwijkende bumper aan de achterzijde echter niet.
Heb al wel op o.a. AliXpress enkele gevonden, maar daar is geen specifiek Cross model.
Iemand die daar al iets op gevonden heeft?
Weet helaas niet of deze op de cross passen. Maar maattechnisch lijkt mij dat toch geen probleem te zijn.
Voor zover ik weet is alleen de bumper anders. Dus bevestig je het aan de bumper of aan de auto zelf?Sluissie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:14:
[...]
...
Weet helaas niet of deze op de cross passen. Maar maattechnisch lijkt mij dat toch geen probleem te zijn.
YouTube: Driving the Kia EV2 Until It DIES
Het bevreemd me dan ietwat omdat in de lijst van de Inster expliciet staat vermeld dat de ''standaard' spatlappen van Hyundai zelf NIET op de Inster Cross passen.Sluissie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:23:
@Nanuk ze worden bevestigd aan de achterzijde binnenkant van de wielkasten. Als jij kijkt zie jij pluggen zitten als het goed is. Ik zal straks wel even wat foto’s ter verduidelijking toevoegen.
Dat was ook de aanleiding voor mijn eerder gestelde vraag.
De wielkasten van een Cross lijken mij toch idem als aan de overige Inster uitvoeringen?
Dus waarom ze dan niet zouden passen, zoals in de originele accessoires lijst van de Inster word benoemd?
Ook de verkoper zelf kan me hier geen antwoord op geven, mijn Inster wordt hun 1e uit te leveren Cross.
[ Voor 6% gewijzigd door dinandus op 12-02-2026 18:35 ]
Bij het laden vorig weekend had ik 288km gereden en nog 52km over, volgens de dashboard info. Dat is 340km, met de 49kWh Pulse in Zuid Holland. WKTP is 370km.Oldfart65 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:09:
Hoe dicht kom je bij extreem winterweer met een EV bij de geclaimde WLTP range? De focus ligt hier weliswaar bij de Kia EV2, maar de Inster scoort hier bijzonder goed.
YouTube: Driving the Kia EV2 Until It DIES
Ruim 50% op 50/60/70km wegen en bijna 50% autoweg (100km/h).
In de zomer ga ik net over de 400km heen.
Gemiddeld over precies een jaar is het 362km waarbij ik wel moet zeggen dat de schatting hoeveel km er nog gereden kan worden meestal te positief is. Met laatverlies is het 14,7kWh per 100km.
Ik meen op te maken uit de tekst op pagina 8-29 van de handleiding onder het kopje AANWIJZING, dat de Inster dit netwerk gebruikt voor de ‘eCall’ noodoproepen.
Kijkend op het internet, denk ik dat deze netwerken ook in Nederland buiten bedrijf gesteld gaan worden.
De SOS toets bij de voorruit van de Inster verliest daarmee zijn functie, zo lijkt het, maar ik hoop dat ik abuis ben.
[ Voor 3% gewijzigd door Megat op 13-02-2026 15:52 ]
Echter gezien het een Europese verplichting is, denk ik zelf dat Hyundai wel verplicht is om met een alternatief hiervoor te komen.
Anders verliest in pricipe de Inster toch wel een belangrijke goedkeuring is mijn inschatting.
Weet ook niet per wanneer het echt uitgefaseerd is, c.q. wordt.
We houden de vinger aan de pols....
Dat mag ik hopen van niet, voor een auto dat nog geen jaar oud is! De auto heeft zelfs LTE, en de noodhulpfunctie kan niet via LTE?Megat schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:56:
Op het Duitse Inster forum wordt gewag gemaakt over het uitfaseren van de 2- en 3G netwerken.
Ik meen op te maken uit de tekst op pagina 8-29 van de handleiding onder het kopje AANWIJZING, dat de Inster dit netwerk gebruikt voor de ‘eCall’ noodoproepen.
Kijkend op het internet, denk ik dat deze netwerken ook in Nederland buiten bedrijf gesteld worden.
De SOS toets bij de voorruit van de Inster verliest daarmee zijn functie, zo lijkt het, maar ik hoop dat ik abuis ben.
[Afbeelding]
B.v. een spiegeltje op het dashboard of een dashcam met display?
Ik heb hier een video voorbij zien komen van iemand die de binnenspiegel wat hoger heeft verzet. Maar let op: op eigen risico. Mogelijk helpt dat?wteening schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:20:
Ik heb het forum gepribeerd te doorzoeken, dus vergeef me als hier al antwoord op is gegeven, maar heeft iemand iets verzonnen om ervoor te zorgen dat de stoplichten gewoon zichtbaar zijn als je ervoor staat?
YouTube: Hyundai Inster - der Trick mit dem Innenspiegel
cozy59 in "Het grote Hyundai Inster topic"
Interessant! Heb je deze optie al eens geprobeerd? Ik probeer zo nu en dan regenereren uit te zetten, dat zou denk ik ook moeten werken?Megat schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:28:
Uitleg over extra functie ‘auto hold’ knop bij de Inster om de remschijven schoon te poetsen.
YouTube: 😎Wusstest Du, dass die Auto-Hold-Taste in Deinem INSTER nicht nur An...
Schorsen kost vanaf dan 29 euro en ik ga hem alleen nog gebruiken voor vakanties en voor de rest schorsen.
Ik heb het idee een Hyundai Inster te gaan kopen als woon/werkverkeer auto.
Deze zal ongeveer tussen de 6000 - 8000 km per jaar gebruikt worden.
( vakanties zijn de meeste kilometers maar die maak ik dan dus met de camperbus )
Een Inster vind ik een leuke auto, heb al een proefrit gemaakt en beviel heel goed.
Gezien mijn zonnepanelen en het salderen verdwijnt is het voor mij interessant om electrisch te gaan rijden.
Ik heb ongeveer 3000 kwh stroom per jaar over. Laten we daar 2500 kwh van maken. Daarmee zou ik 51 ladingen gratis kunnen doen en ruim 15.000 km mee kunnen rijden op eigen stroom. Ik heb de helft nog niet nodig gezien mijn verwachte kilometers.
( bij 8000 km per jaar heb ik ongeveer 24 ladingen nodig van 49 kwh = 1176 kwh die ik gratis kan laden thuis ( Berekend met 340 km per laadbeurt 49 kwh accu )
Dan wel laden op de gunstigste tijden overdag als de zon schijnt maar dat is geen probleem.
Nu ben ik aan het kijken voor de versies.
Ik wil zoiezo de Evolve versie met Khaki groene kleur en de winterpack. Dat komt momenteel uit op 27.685 euro. Een sky dak is voor mij niet nodig.
Welke extra's raden jullie nog meer aan? De tech pack boeit me ook niet.
Je weet dat salderen aflopende zaak is? Ik weet niet hoeveel Watt je panelen leveren maar als je met 2500 watt gaat laden dan is van redelijk leeg 20% tot fatsoenlijk vol 80% wilt is al wel 12 uur laden. Dus moet je wel een baan hebben waarbij je veel thuis bent tijdens zon uren en/of niet al te ver hoeven en dagelijks laden. In de winter gaat het zeer waarschijnlijk niet lukken om op zon te rijden.Mastergo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:12:
Mijn camperbus die ik tot vandaag ook als woon/werkverkeer gebruikt heb is vanaf juni 15 jaar oud. De wegenbelasting is verdubbeld en hij heeft inmiddels 230k op de teller staan.
Schorsen kost vanaf dan 29 euro en ik ga hem alleen nog gebruiken voor vakanties en voor de rest schorsen.
( vakanties zijn de meeste kilometers maar die maak ik dan dus met de camperbus )
Een Inster vind ik een leuke auto, heb al een proefrit gemaakt en beviel heel goed.
Gezien mijn zonnepanelen en het salderen verdwijnt is het voor mij interessant om electrisch te gaan rijden.
Ik heb ongeveer 3000 kwh stroom per jaar over. Laten we daar 2500 kwh van maken. Daarmee zou ik 51 ladingen gratis kunnen doen en ruim 15.000 km mee kunnen rijden op eigen stroom. Ik heb de helft nog niet nodig gezien mijn verwachte kilometers.
( bij 8000 km per jaar heb ik ongeveer 24 ladingen nodig van 49 kwh = 1176 kwh die ik gratis kan laden thuis ( Berekend met 340 km per laadbeurt 49 kwh accu )
Dan wel laden op de gunstigste tijden overdag als de zon schijnt maar dat is geen probleem.
Ik wil zoiezo de Evolve versie met Khaki groene kleur en de winterpack. Dat komt momenteel uit op 27.685 euro. Een sky dak is voor mij niet nodig.
Maar het is er wel een prima geschikte auto voor.
Juist OMDAT het salderen afloopt!Nanuk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:45:
[...]
Je weet dat salderen aflopende zaak is? Ik weet niet hoeveel Watt je panelen leveren maar als je met 2500 watt gaat laden dan is van redelijk leeg 20% tot fatsoenlijk vol 80% wilt is al wel 12 uur laden. Dus moet je wel een baan hebben waarbij je veel thuis bent tijdens zon uren en/of niet al te ver hoeven en dagelijks laden. In de winter gaat het zeer waarschijnlijk niet lukken om op zon te rijden.
Maar het is er wel een prima geschikte auto voor.
@Mastergo moet een heel eind komen:
1176kWh nodig,
Dat zal voor 50% tot 66% in het "zonnige seizoen" zijn dus 600kWh tot 800kWh zou van PV moeten kunnen.
Hij heeft 3000kWh over die nu saldeert maar anders in het putje gaat. Dat overstijgt ruimschoots die behoefte.
Ik heb mijn ioniq5 afgelopen zomer vrijwel uitsluitend met PV vol kunnen houden.
Laden tot 95%
En vrijwel nooit vanaf "redelijk leeg". Het komt niet vaak voor dat ik de auto dagen achter elkaar leeg rij. Gemiddeld 20...25% per dag. Dat laad ik gemakkelijk bij op een mooie zon-dag.
[ Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 16-02-2026 18:10 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Met 2,5 KW is 25% laden nog altijd vier uur volle zon gedurende dat je thuis bent. De meeste mensen redden dat hooguit een paar maanden per jaar. Een thuisbatterij kan daar aan helpen maar dat vraagt een behoorlijke extra investering plus zeker 20% verlies aan energie.Stefannn schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:07:
[...]
Juist OMDAT het salderen afloopt!
@Mastergo moet een heel eind komen:
1176kWh nodig,
Dat zal voor 50% tot 66% in het "zonnige seizoen" zijn dus 600kWh tot 800kWh zou van PV moeten kunnen.
Hij heeft 3000kWh over die nu saldeert maar anders in het putje gaat. Dat overstijgt ruimschoots die behoefte.
Ik heb mijn ioniq5 afgelopen zomer vrijwel uitsluitend met PV vol kunnen houden.
Laden tot 95%
En vrijwel nooit vanaf "redelijk leeg". Het komt niet vaak voor dat ik de auto dagen achter elkaar leeg rij. Gemiddeld 20...25% per dag. Dat laad ik gemakkelijk bij op een mooie zon-dag.
Maar goed, ieder mag zn eigen rekensom maken.
Ik zit in hetzelfde schuitje (netto-terugleveraar), maar ik vraag me af of dit uit kan (in economische termen gesprokenMastergo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:12:
Mijn camperbus die ik tot vandaag ook als woon/werkverkeer gebruikt heb is vanaf juni 15 jaar oud. De wegenbelasting is verdubbeld en hij heeft inmiddels 230k op de teller staan.
Maat van me heeft als 2e auto een ID3 gekocht, ook om eigen stroom op te maken. Ik moet nog zien hoe de energierekening er volgend jaar uit gaat zien. Vind het een beetje kortzichtig. Tel daarbij ook de tarieven voor de MRB, die niet mals zijn. En wellicht de relatief hoge all-risk verzekering voor moderne auto's (want reparatie loopt al snel in de papieren).
E.e.a. hangt nog af van hoeveel uur je hem thuis tijdens zonuren aan de lader kunt zetten, maar (in mijn geval) moet ik minstens de helft de stroom van het net plukken (want pas 's-avonds thuis, of juist net thuis als PV weinig oplevert.., of winter).
Qua verdwijning van de saldering vraag ik me altijd af: we salderen op dit moment per jaar. Dat gaat veranderen. Maar gaan we dan salderen per dag? Per uur? Per minuut?
Ergens moet toch een energietarief per tijdseenheid worden berekend, want de prijzen variëren over de dag...
Hij zal maar af en toe bijgeladen hoeven te worden.
Het is dat ik stroom over heb maar dat kan natuurlijk alleen gunstig zijn als ik kan laden wanneer ik thuis ben.
In de zomer niet echt een probleem. Ik ben al rond 16.30 uur thuis. Dan gaat laden prima. In de winter zal het toch geld kosten.
Het is eerder wil ik wel echt electrisch gaan rijden. Ken de problemen nog niet van de Inster.
Een andere optie is lpg/benzine Dacia Sandero. Dan ben ik rond de 5000 euro goedkoper uit bij aanschaf. Dan moet er ook nog een laadpaal gekocht worden.Daar kan ik ook wel een leuke thuisbatterij van kopen.
Maar uiteindelijk zal benzine rijden veel duurder worden in de toekomst. Dit kabinet zal het nog duurder maken.
Dat 'opmaken' heeft alleen zin als je een paar grootverbruikers in je huishouden hebt (auto, warmtepomp). En dan moeten die apparaten ook nog de energie 'verbruiken' als de zon schijnt (overdag dus). 16.30u heb je enkel nog het staartje van de dag (tenzij oost-west opstellingMastergo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:02:
Juist omdat salderen gaat verdwijnen en je eigen stroom gebruiken is de opzet. Andere optie is een thuisbatterij.
Hij zal maar af en toe bijgeladen hoeven te worden.
Het is dat ik stroom over heb maar dat kan natuurlijk alleen gunstig zijn als ik kan laden wanneer ik thuis ben.
In de zomer niet echt een probleem. Ik ben al rond 16.30 uur thuis. Dan gaat laden prima. In de winter zal het toch geld kosten.
Het is eerder wil ik wel echt electrisch gaan rijden. Ken de problemen nog niet van de Inster.
Een andere optie is lpg/benzine Dacia Sandero. Dan ben ik rond de 5000 euro goedkoper uit bij aanschaf. Dan moet er ook nog een laadpaal gekocht worden.Daar kan ik ook wel een leuke thuisbatterij van kopen.
Maar uiteindelijk zal benzine rijden veel duurder worden in de toekomst. Dit kabinet zal het nog duurder maken.
Thuisaccu zit volgens mij zo vol, en daarmee kun je niet je auto opladen (geen idee of het technisch mogelijk is, maar de capaciteit is veel kleiner volgens mij).
[ Voor 3% gewijzigd door DJ-Inventor op 16-02-2026 20:07 ]
Ja thuisaccu is dan vs benzine auto.DJ-Inventor schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:06:
[...]
Dat 'opmaken' heeft alleen zin als je een paar grootverbruikers in je huishouden hebt (auto, warmtepomp). En dan moeten die apparaten ook nog de energie 'verbruiken' als de zon schijnt (overdag dus). 16.30u heb je enkel nog het staartje van de dag (tenzij oost-west opstelling).
Thuisaccu zit volgens mij zo vol, en daarmee kun je niet je auto opladen (geen idee of het technisch mogelijk is, maar de capaciteit is veel kleiner volgens mij).
Tja als we niet zo'n naaikabinet hadden gehad die achteraf niet een mes in mn rug had gestoken dan had ik nooit zoveel panelen op mn dak gegooid natuurlijk. Maar dat geld voor heel nederland.
In retroperspectief zou ik het nu ook anders doen... maar... je moet verder vanaf hier. Dat salderen niet houdbaar was voor de verre toekomst kwam natuurlijk niet als een verrassing, maar het niet reguleren van terugleverkosten is wel een domper.Mastergo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:09:
[...]
Ja thuisaccu is dan vs benzine auto.
Tja als we niet zo'n naaikabinet hadden gehad die achteraf niet een mes in mn rug had gestoken dan had ik nooit zoveel panelen op mn dak gegooid natuurlijk. Maar dat geld voor heel nederland.
[ Voor 15% gewijzigd door DJ-Inventor op 16-02-2026 20:30 ]
Ik kende dit hele concept niet, top!Lex15 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:31:
Een stoplicht kijker kopen
Ik heb een home made € 600,-Mastergo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:58:
Wat voor laadpaal hebben jullie thuis voor de Inster? En wat heeft deze gekost?
New motion Lolo, niks (oud werkgever betaalde).Mastergo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:58:
Je moet eerst bepalen wat je met je laadpaal wilt kunnen:
-Hoe snel wil je kunnen laden?
-Ere certificaten?
-Slim laden uit zonnestroom ?
-Facturatie?
-Load balancing?
Dan kun je daarna bepalen wat het beste bij je past.
[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 17-02-2026 15:07 ]
Tesla Wall Connector Gen3. De installatie is nogal prijzig, tenzij je het zelf kunt doen uiteraard. De laadpaal kost € 570 en voor de installatie zou ik ook ongeveer dat bedrag rekenen.Mastergo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:58:
[ Voor 12% gewijzigd door turkeyhakan op 17-02-2026 15:07 ]
Sterker nog, ik dacht gister dat het een grapje was. Binnenkort maar eens naar zoeken, online betaal je te fors door de verzendkosten
Als je het tech pakket hebt kun je de camera voor aanzetten en heb je ook zicht op het stoplichtwteening schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:20:
Ik heb het forum geprobeerd te doorzoeken, dus vergeef me als hier al antwoord op is gegeven, maar heeft iemand iets verzonnen om ervoor te zorgen dat de stoplichten gewoon zichtbaar zijn als je ervoor staat?
Ik heb in ieder geval mijn spiegel hoger gezet, deze heeft 2 draaipunten en is prima te doen. Kost geen buitenproportionele kracht.
Ik heb krachtstroom dus 11kW is prima.HandyLumberjack schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:01:
[...]
New motion Lolo, niks (oud werkgever betaalde).
Je moet eerst bepalen wat je met je laadpaal wilt kunnen:
-Hoe snel wil je kunnen laden?
-Ere certificaten?
-Slim laden uit zonnestroom ?
-Facturatie?
-Load balancing?
Dan kun je daarna bepalen wat het beste bij je past.
Slim laden uit zonnestroom.
Load balancing is niet nodig en facturatie ook niet gezien ik prive koop.
Ik vind de camera functies het handigst, zowel bij inparkeren als uitparkeren uit een vak en je moet achteruit rijden. Hij detecteert zijwaarts verkeer.Mastergo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:26:
Is dat tech pakket de moeite?
Wat gebruiken jullie er in de praktijk echt van?
Die detectie van verkeer achter je is voor mij echt de meest gewaardeerde functie uit het Tech pakket! Stekker binnen is een leuke gimmickCEdS schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Ik vind de camera functies het handigst, zowel bij inparkeren als uitparkeren uit een vak en je moet achteruit rijden. Hij detecteert zijwaarts verkeer.
Hij wil nog als een snel afgaan trouwens: gisteren reed ik achteruit een vak in waar achter me al een andere auto stond, terwijl er dus een auto over die rijbaan aan kwam. Toen ging hij ook af.chickpoint schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:56:
[...]
Die detectie van verkeer achter je is voor mij echt de meest gewaardeerde functie uit het Tech pakket! Stekker binnen is een leuke gimmick
Hij trapt daarmee soms ook zelf (gelukkig) op de noodrem. Best wel hard ook, dus dan voelt het alsof je het object achter je geraakt hebt terwijl je nog wat ruimte hebt. Maar liever dat dan dat ik iets raak.
Maar als het goed is krijg je daar ook een melding van...marzman95 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:34:
[...]
Hij wil nog als een snel afgaan trouwens: gisteren reed ik achteruit een vak in waar achter me al een andere auto stond, terwijl er dus een auto over die rijbaan aan kwam. Toen ging hij ook af.
Hij trapt daarmee soms ook zelf (gelukkig) op de noodrem. Best wel hard ook, dus dan voelt het alsof je het object achter je geraakt hebt terwijl je nog wat ruimte hebt. Maar liever dat dan dat ik iets raak.
(heb ik inmiddels 2 x meegemaakt maar dan aan de voorzijde)
Vervangen en alles werkt weer…en beter dan voorheen.Hendrik Keizer schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:32:
Ik krijg aanstaande woensdag een nieuwe slimme meter wegens uitfasering 2G. Dus ook hier.
Hoe werkt het beter dan voorheen? Een meter is toch een meter? :-)Hendrik Keizer schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:27:
[...]
Vervangen en alles werkt weer…en beter dan voorheen.
Heb je eerdere post hierop terug gekeken, echter mis ik de content denk ik?
In de Inster en in onze slimme meter.
Opmerking van Megat van…ik meen de 16e
Nee, 13 februari 14:56
[ Voor 11% gewijzigd door Hendrik Keizer op 18-02-2026 21:02 ]
Nee hoor, nu meer metingen per uur en de 3 fase spanning info voor een beter loadbalancing.turkeyhakan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:29:
[...]
Hoe werkt het beter dan voorheen? Een meter is toch een meter? :-)
En de meterkast veel leger vanwege een nieuwe gasmeter.
Plus een nieuwe gasdrukregelaar wegens veel te hoge gasdruk (45 mb ipv de vereiste 22 mb).
En ontslag van Feenstra die worden geacht de gasdruk te meten bij onderhoud.
Dus alleen maar Win.
Heeft overigens weinig met de Inster te maken, dus in die zin off topic.
Ik denk dat het voor uw gasrekening geen win situatie zal zijn.Hendrik Keizer schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:10:
[...]
Plus een nieuwe gasdrukregelaar wegens veel te hoge gasdruk (45 mb ipv de vereiste 22 mb).
Dus alleen maar Win.
Heeft overigens weinig met de Inster te maken, dus in die zin off topic.
In gas met een hogere druk, zit ook meer verbrandingswaarde. Het kan daarom volgens mij niet anders dan dat uw gasrekening zal stijgen als de druk - tijdens gebruik van gas, dus niet de sluitdruk - het dubbele was van de normaal afgeleverde druk.
De aandacht is iets verlegd maar het is een langere tijd het trending onderwerp in dit topic geweest. De meegeleverde banden zijn helaas niet geweldig, vervangen helpt meestal wel.timsstirf schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:52:
Inster Cross Sky Plus ingebruikname januari 2026. Last van trillende voortrein vooral tussen 80 en 100 kM/u. Banden balans laten checken bij specialist - daar lag het niet aan. Advies opgevolgd om bij de dealer te melden. Daar hoor ik dat er een terugroep actie is voor de banden. Volgende maand worden er nieuwe geleverd. Jammer dat de importeur niet uit zichzelf een seintje geeft. Had €50 balanseer kosten, ergernis en tijd gescheeld.
Mag ik vragen wanneer je hem hebt besteld en welke kleur?
Ik laat er gelijk Hancook All season banden op leggen bij de aflevering.
Verder alles in orde met de auto, ook met het laden zelf?
De stekker van onze meegeleverde oplaadkabel is stroef en het vereist best veel kracht om hem goed op de Inster aan te sluiten. Ik heb niet veel kracht in mijn hand en vaak blokkeert het opladen al voordat stekker er goed in zit. Met kabels van anderen geen probleem.
Zijn er meer mensen die hier moeite mee hebben?
Zag dat Hyundai Nederland een nieuw aanbod online heeft via https://www.hyundai.com/n...oplossingen/laadpunt.html werkt ook met EREs via Vattenfall (https://group.vattenfall....oor-elke-thuisgeladen-kwh)Mastergo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:58:
ehhhh..HOI
Probeer wanneer het aansluiten van de stekker op je INSTER stroef of helemaal niet gaat:
met je afstandsbediening de auto ontgrendelen en gelijk de stekker aanduwen.
Bij mij is het probleem dan gelijk verholpen.
Waaronder een verplicht laden contract bij ze, onduidelijk of andere geschikte EV boxen ook geaccepteerd worden?
Zowel bij mijn Inster als de Kona die ik huurde gaat het soepel als ik twee maal snel achter elkaar op de open toets van de afstandsbediening druk.Suki3 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:38:
Oplaadkabel moeilijk aan te sluiten.
De stekker van onze meegeleverde oplaadkabel is stroef en het vereist best veel kracht om hem goed op de Inster aan te sluiten. Ik heb niet veel kracht in mijn hand en vaak blokkeert het opladen al voordat stekker er goed in zit. Met kabels van anderen geen probleem.
Zijn er meer mensen die hier moeite mee hebben?
Vandaag heb ik mijn eerste EV mogen ontvangen, een hyundai Inster Evolve die een tijdje als demo auto heeft gediend bij de hyundai dealer in de meern, utrecht.
Deze atlas witte Inster heeft het tech en winter pakket erop.
De rit naar huis geheel op de snelweg verliep perfect.
De 49Kwh accu zojuist helemaal volgeladen en ik zie een bereik van slechts 300km!!!
De accu is 100% volgeladen met een thuislader op 230v, duurde paar uurtjes.
Is dat normaal dat het bereik slechts 300km weergeeft?
Ik had verwacht zeker 50km meer.....
Graag jullie uitleg.
Alvast vriendelijk dank!
Simpel, geloof nooit de WLTP die een fabrikant opgeeft.
En bij elektrische auto's is het ook nog eens zo dat het bereik in de 'wintermaanden' vaak een stuk minder is dan in de 'zomermaanden'.
Dankjewel voor deze snelle reactie. ik was een beetje ongerust geworden en dacht dat de accu flink achteruitgegaan was in de tijd dat deze als demo auto bij de dealer heeft gereden.Zjanzjak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:18:
[...]
Simpel, geloof nooit de WLTP die een fabrikant opgeeft.
En bij elektrische auto's is het ook nog eens zo dat het bereik in de 'wintermaanden' vaak een stuk minder is dan in de 'zomermaanden'.
Ik zocht eigenlijk een bevestiging dat de 300km range toch geheel 'normaal' is bij deze inster. Dankjewel.
/f/image/3dCKNknHCDsUc8gRvONZ6Oyn.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JO6lRrxuMlS2jldx6L3MX6E6.jpg?f=fotoalbum_large)