HandyLumberjack schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:24:
[...]
Het ontgaat me inderdaad echt volledig wat ik met de bereikhelper zou moeten doen. Het komt op mij over als arbitrair gekozen waardes die wel heel ver afwijken van de verwachte range.
Ik heb meer dan genoeg ervaring EV om enkel basis van het verloop van het verschil tussen de verwachte range en de nog af te leggen afstand te bepalen of ik het wel of niet redt.
En nogmaals een handige tip: Als je zo gesteld bent op de bereikhelper, kun je het thema van het linker scherm aanpassen naar het thema met de kubussen, dan krijgt de bereikhelper een vaste plek op het beeldscherm (helemaal rechts) en blijft de altijd zichtbaar (ook bij lage SOC).
Vergis je niet, ik ben het helemaal met je eens; de bereikhelper is een waardeloos stukje software wat bijna niets dient. Het gaat uit van een straal waar binnen je je zou kunnen verplaatsen, weliswaar in een rechte lijn?!
Het enige wat zou kunnen helpen is de minimale en maximale waardes qua afstand die weergegeven worden, daar heb ik in het begin toen ik de auto had, nog weleens naar gekeken en mee gespeeld.
De Kubuslayout had ik al geprobeerd, niet zozeer om de bereikhelper maar omdat ik vind dat er in de andere schermen zoveel informatie gegeven wordt. Met de kubuslayout is dat iets rustiger. Na een paar dagen heb ik het toen weer teruggezet want ik vond het niet prettig.
Waar ik op doelde in eerdere posts is dat ik ervaar dat de range sneller terug loopt dan de af te leggen afstand en dan vooral bij kouder weer. In de zomer haal je die 360+ km wel maar nu, nu het kouder is, geeft ie nog steeds een hoge range maar de laatste 100 km blijken dan ineens 50 km te zijn. Mijn snelheid komt nagenoeg nooit boven de 100 km/h. En logisch, in de winter is actieradius altijd minder maar waarom daar dan niet vooraf rekening mee wordt gehouden?
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||