• DeLeon
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01:01

DeLeon

Hyundai Inster Evolve Sky plus

Hier en daar heb ik erover gelezen. Trillingen voelbaar in de hele auto, afkomstig van de banden. Mijn Inster heeft er ook last van. Opmerkelijk genoeg nu het kouder wordt. Ik lees her en der over dat het te maken heeft met het vastgesnoerd zijn van de auto op de boot. Ik heb de Inster nu 6 maanden en met de dealer overlegd. Het probleem kwam hem bekend voor. Uit coulance wilden ze de Nexen banden vervangen voor nieuwe Nexen banden, zelfde type Maar ik heb er voor gekozen om de banden te laten vervangen door All Season banden Vredestein Quatrac 5 XL 205/45R17 88V. Denk dat ik daar beter mee af ben. Ik krijg die tegen inkoopsprijs zonder montagekosten
Zijn er meer mensen hier die te maken hebben (gehad) met die hinderlijke trillingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mspPmsJawG4HDudJ4ZPnHIulJlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXd0koJIZGPT4LMfsb1TgcGE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door DeLeon op 08-12-2025 01:22 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03:03
CEdS schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:11:
[...]

Maar dan ontgaat jou het idee achter de bereikhelper; deze zou aangeven hoe ver je nog kan komen in het gunstigste/ongunstigste geval.....
Wat je oude EV betreft, geen boodschap, net zoals dat mijn 13 jaar jonge Tesla het wat dit betreft veel beter doet, maar ik ben gestopt met vergelijken omdat ik moet dealen met de Inster als ik daar mee rijd.

Ik blijf diverse zaken echt vreemd vinden welke keuzes Hyundai heeft gemaakt.

Ik heb inmiddels meer dan 3 ton EV gereden en ik denk dat de software van een EV het rijgenot voor >90% bepaalt. Bij een rudimentaire oliestoker maakt het allemaal niet veel uit maar als je met een EV rijdt, heb je behoefte aan de juiste info, en dat ontbreekt regelmatig bij de Inster.

Maar ik blijf wel positief want de auto rijdt prima en is zijn geld meer dan waard alleen zijn er op softwaregebied nog wel wat punten te scoren.
Het ontgaat me inderdaad echt volledig wat ik met de bereikhelper zou moeten doen. Het komt op mij over als arbitrair gekozen waardes die wel heel ver afwijken van de verwachte range.

Ik heb meer dan genoeg ervaring EV om enkel basis van het verloop van het verschil tussen de verwachte range en de nog af te leggen afstand te bepalen of ik het wel of niet redt.

En nogmaals een handige tip: Als je zo gesteld bent op de bereikhelper, kun je het thema van het linker scherm aanpassen naar het thema met de kubussen, dan krijgt de bereikhelper een vaste plek op het beeldscherm (helemaal rechts) en blijft de altijd zichtbaar (ook bij lage SOC).

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-12 10:51
HandyLumberjack schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:24:
[...]

Het ontgaat me inderdaad echt volledig wat ik met de bereikhelper zou moeten doen. Het komt op mij over als arbitrair gekozen waardes die wel heel ver afwijken van de verwachte range.

Ik heb meer dan genoeg ervaring EV om enkel basis van het verloop van het verschil tussen de verwachte range en de nog af te leggen afstand te bepalen of ik het wel of niet redt.

En nogmaals een handige tip: Als je zo gesteld bent op de bereikhelper, kun je het thema van het linker scherm aanpassen naar het thema met de kubussen, dan krijgt de bereikhelper een vaste plek op het beeldscherm (helemaal rechts) en blijft de altijd zichtbaar (ook bij lage SOC).
Vergis je niet, ik ben het helemaal met je eens; de bereikhelper is een waardeloos stukje software wat bijna niets dient. Het gaat uit van een straal waar binnen je je zou kunnen verplaatsen, weliswaar in een rechte lijn?!

Het enige wat zou kunnen helpen is de minimale en maximale waardes qua afstand die weergegeven worden, daar heb ik in het begin toen ik de auto had, nog weleens naar gekeken en mee gespeeld.

De Kubuslayout had ik al geprobeerd, niet zozeer om de bereikhelper maar omdat ik vind dat er in de andere schermen zoveel informatie gegeven wordt. Met de kubuslayout is dat iets rustiger. Na een paar dagen heb ik het toen weer teruggezet want ik vond het niet prettig.

Waar ik op doelde in eerdere posts is dat ik ervaar dat de range sneller terug loopt dan de af te leggen afstand en dan vooral bij kouder weer. In de zomer haal je die 360+ km wel maar nu, nu het kouder is, geeft ie nog steeds een hoge range maar de laatste 100 km blijken dan ineens 50 km te zijn. Mijn snelheid komt nagenoeg nooit boven de 100 km/h. En logisch, in de winter is actieradius altijd minder maar waarom daar dan niet vooraf rekening mee wordt gehouden?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 27-12 21:03
DeLeon schreef op maandag 8 december 2025 @ 01:11:
Zijn er meer mensen hier die te maken hebben (gehad) met die hinderlijke trillingen?
Vanochtend toevallig mijn auto naar de dealer gebracht voor onder andere trillingen, dus ik ben benieuwd waarmee ze komen. Ik heb niks gezegd over banden of wat dan ook, om te kijken wat eerst uit hun onderzoek komt. Waarschijnlijk dat ik ook meteen voor all season banden zal gaan als ik de optie daarvoor krijg.

• DeLeon

DeLeon

arunesh90 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:06:
[...]

Vanochtend toevallig mijn auto naar de dealer gebracht voor onder andere trillingen, dus ik ben benieuwd waarmee ze komen. Ik heb niks gezegd over banden of wat dan ook, om te kijken wat eerst uit hun onderzoek komt. Waarschijnlijk dat ik ook meteen voor all season banden zal gaan als ik de optie daarvoor krijg.
Ik heb alleen gezegd dat het trillen door de hele auto voelbaar is en met de banden te maken lijkt te hebben. Ik heb niets tegen de dealer gezegd over het strakke vastzetten van de banden (+ auto uiteraard) op de boot. Ik had dat toevallig her en der op internet gelezen. De verkoper, die mij de Inster verkocht, begon daar zelf over. Dus het is waarschijnlijk een bij Hyundai bekend probleem. Hij zei dat ze nieuwe Nexen banden (of vergelijkbaar) uit Korea hadden gekregen, Die zouden ze er zonder meer gratis onderzetten. Maar daar hield de totale coulance op. Andere banden zelf betalen dus, maar dan wel voor inkoopprijs en inclusief montagekosten. Dat dan wel weer. ;)
Het is i.i.g. niet een breed probleem. Mijn buurman heeft ook een Inster maar nergens last van. Misschien ligt het ook aan de maat / merk banden. Hij heeft 15” en onder mijn Inster zitten 17”

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:27
Wij hebben helemaal geen trillingen en dat terwijl onze auto in december 2024 is geproduceerd en afgeleverd is in april 2025. Ook hier de 17" Nexen banden.

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:03
DonJuape schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:51:
[...]

Inderdaad. Maar krijg je wel waarschuwingen als je alleen de bordenherkenning uit zet en niet de waarschuwingen?
Nou vandaag de proef op de som genomen:
- Als ik snelheidsbordenherkenning uitzet, dan heb ik ook GEEN snelheidswaarschuwingen in het dashboard EN middels een piep. So far so good.
- MAAR bij de volgende start staat snelheidsbordenherkenning weer vrolijk aan.
- Ook deze instelling blijft dus niet onthouden, maar wordt gereset.

Helaas pindakaas dus...

• DeLeon

DeLeon

turkeyhakan schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:07:
Wij hebben helemaal geen trillingen en dat terwijl onze auto in december 2024 is geproduceerd en afgeleverd is in april 2025. Ook hier de 17" Nexen banden.
Zoals gezegd, het is geen breed probleem maar i.i.g. wel bekend bij Hyundai. Maar fijn voor je dat jouw auto dit probleem niet heeft. Toch? ;)

• turkeyhakan
Tip, op https://recalls.hyundai.co.uk/ zie ik wel de volledige lijst met terugroep/serviceacties (ik zie hier bijv. de 50D209 die niet op de Duitse website te zien is). Je kunt dan weer niet zien wat de campagnecodes inhouden.. :-)

50D209 DATC (FATC) UPGRADE- AX PTCLOGIC IMPROVEMENT

DATC = Dual Automatic Temperature Control

(dus ik verwacht een update van het climate systeem)

[ Voor 24% gewijzigd door turkeyhakan op 09-12-2025 07:24 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Ik ervaar (zoals eerder gemeld) wel trillingen vooral als het kouder is. Zowel met de af-fabriek 15" Kumho als de 15" Hankook winterbanden die er nu op zitten. Ik heb er iemand (geen dealer o.i.d) in laten rijden die zegt dat het bij de auto "hoort" (niet dat het ok is). De Inster is stug afgeveerd en de elektrische stuurbekrachtiging heeft weinig demping. Daardoor wordt elke oneffenheid via de banden en de vering aan het stuur doorgegeven.
Na slijtage van verschillende onderdelen in de keten zou het minder moeten worden. Dit is ook al door iemand gemeld in dit topic. Heb overigens een mail naar een dealer gestuurd om te vragen wat ze voor me kunnen betekenen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• turkeyhakan
En hoe zit het met jullie bandenspanning? Is deze ook in orde? Het begint nu kouder te worden. Onze 17" banden heb ik op 2,6 bar staan rondom.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

turkeyhakan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:43:
En hoe zit het met jullie bandenspanning? Is deze ook in orde? Het begint nu kouder te worden. Onze 17" banden heb ik op 2,6 bar staan rondom.
Niet gecontroleerd maar ik mag er vanuit gaan dat de banden op de correcte spanning zijn gebracht toen de winterbanden er op zijn gezet. Zelfde voor de zomerbanden bij de dealer. Twee keer niet correcte spanning lijkt me onwaarschijnlijk.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• turkeyhakan
DonJuape schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:56:
[...]

Niet gecontroleerd maar ik mag er vanuit gaan dat de banden op de correcte spanning zijn gebracht toen de winterbanden er op zijn gezet. Zelfde voor de zomerbanden bij de dealer. Twee keer niet correcte spanning lijkt me onwaarschijnlijk.
Dat is niet vanzelfsprekend hoor. Ik controleer altijd mijn bandenspanning nadat ik bij de dealer ben geweest voor onderhoud/bandenwissel. Je zou je hierover kunnen verbazen hoe vaak het mis gaat (in de zin dat er verschil zit tussen de banden).

• DeLeon

DeLeon

DonJuape schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:38:
Ik ervaar (zoals eerder gemeld) wel trillingen vooral als het kouder is. Zowel met de af-fabriek 15" Kumho als de 15" Hankook winterbanden die er nu op zitten. Ik heb er iemand (geen dealer o.i.d) in laten rijden die zegt dat het bij de auto "hoort" (niet dat het ok is). De Inster is stug afgeveerd en de elektrische stuurbekrachtiging heeft weinig demping. Daardoor wordt elke oneffenheid via de banden en de vering aan het stuur doorgegeven.
Na slijtage van verschillende onderdelen in de keten zou het minder moeten worden. Dit is ook al door iemand gemeld in dit topic. Heb overigens een mail naar een dealer gestuurd om te vragen wat ze voor me kunnen betekenen.
Dat zou dan wel vreemd zijn dat dat bij de auto ‘hoort’. Als dat zo zou zijn, zou het ook breder op internet te lezen moeten zijn als horend bij de Inster. 🤔 Ik ben dat nog niet tegen gekomen. Wel het verhaal van banden die op de boot te strak vastgesnoerd hebben gezeten en waar mijn dealer zelf ook over begon. En ik lees mensen bij wie het probleem over is, als ze er nieuwe banden (geen Nexens) onder hebben laten monteren.

• DeLeon

DeLeon

turkeyhakan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:43:
Ik heb eens op internet rondgespeurd of verkeerde bandenspanning (te hard of te zacht) dit trilling gevoel door de hele auto te weeg kan brengen. Ik heb dat niet terug kunnen vinden. Wel andere dingen als gevolg van te hard of te zacht.
Op basis van wat ik tegengekomen ben en bevestigd door mijn dealer, gok ik nu nog op de banden af fabriek en te lang (te stevig) vastgesnoerd gestaan op de boot. Vrijdag worden mijn banden vervangen. De Nexens af fabriek gaan eraf. Vredestein all seasons erop. En dan gaan we het zien. Ik kwam dit ook nog tegen in een van de reviews op Autoweek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mikT3DYwgz01MTBy5hNxcGEfp-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlIq1RZrJ9stzh36wv0XbY0y.jpg?f=fotoalbum_large

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DeLeon schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:00:
[...]

Dat zou dan wel vreemd zijn dat dat bij de auto ‘hoort’. Als dat zo zou zijn, zou het ook breder op internet te lezen moeten zijn als horend bij de Inster. 🤔 Ik ben dat nog niet tegen gekomen. Wel het verhaal van banden die op de boot te strak vastgesnoerd hebben gezeten en waar mijn dealer zelf ook over begon. En ik lees mensen bij wie het probleem over is, als ze er nieuwe banden (geen Nexens) onder hebben laten monteren.
Bandenspanning en te strak vast gesnoerd is het niet. Zoals gezegd hebben de winterbanden die er net op zitten het ook. Die hebben geen boot gezien, in ieder geval niet in op een auto gemonteerde toestand.
Ik mag volgende week naar de dealer. Die geven aan dat er een service actie is m.b.t. bepaalde banden. Heb dus weinig hoop want de af fabriek zomerbanden liggen dus in de opslag bij de Euromaster.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DeLeon schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:14:
[...]

Ik heb eens op internet rondgespeurd of verkeerde bandenspanning (te hard of te zacht) dit trilling gevoel door de hele auto te weeg kan brengen. Ik heb dat niet terug kunnen vinden. Wel andere dingen als gevolg van te hard of te zacht.
Op basis van wat ik tegengekomen ben en bevestigd door mijn dealer, gok ik nu nog op de banden af fabriek en te lang (te stevig) vastgesnoerd gestaan op de boot. Vrijdag worden mijn banden vervangen. De Nexens af fabriek gaan eraf. Vredestein all seasons erop. En dan gaan we het zien. Ik kwam dit ook nog tegen in een van de reviews op Autoweek.
[Afbeelding]
Andere banden kan zeker helpen maar dat hoeft natuurlijk niet met te vast snoeren te maken te hebben. Sommige banden geven de oneffenheden gewoon beter door. Dit klopt ook met wat in dit topic wordt aangegeven dat het bij kou erger is. Het rubber is dan iets harder.
Maar goed, ik hoop dat de all-seasons bij jou helpen. We mochten geen all-seasons van LM/WG.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 09-12-2025 19:38 ]

• turkeyhakan
DonJuape schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:34:
[...]

Bandenspanning en te strak vast gesnoerd is het niet. Zoals gezegd hebben de winterbanden die er net op zitten het ook. Die hebben geen boot gezien, in ieder geval niet in op een auto gemonteerde toestand.
Ik mag volgende week naar de dealer. Die geven aan dat er een service actie is m.b.t. bepaalde banden. Heb dus weinig hoop want de af fabriek zomerbanden liggen dus in de opslag bij de Euromaster.
Serviceactie voor banden? Ik houd mijn hart vast. Let er op dat ze deze niet gaan “slijpen”.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

turkeyhakan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:51:
[...]

Serviceactie voor banden? Ik houd mijn hart vast. Let er op dat ze deze niet gaan “slijpen”.
Nee, ik bedoelde dat de banden in bepaalde gevallen vanuit Hyundai vervangen kunnen worden (aldus de dealer). Mogelijk geldt dit alleen voor de Nexen, we gaan het zien.

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 09-12-2025 20:08 ]

• arunesh90
arunesh90 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:06:
Vanochtend toevallig mijn auto naar de dealer gebracht voor onder andere trillingen, dus ik ben benieuwd waarmee ze komen.
Net de auto opgehaald bij de dealer. Ze hebben gezegd de trillingen mogelijk te hebben gefixed door alle 4 de banden uit te lijnen. Het zou me niks verbazen als ik nog steeds trillingen ga voelen en in januari weer terug moet gaan...

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:04
DeLeon schreef op maandag 8 december 2025 @ 01:11:
Hier en daar heb ik erover gelezen. Trillingen voelbaar in de hele auto, afkomstig van de banden. Mijn Inster heeft er ook last van. Opmerkelijk genoeg nu het kouder wordt. Ik lees her en der over dat het te maken heeft met het vastgesnoerd zijn van de auto op de boot. Ik heb de Inster nu 6 maanden en met de dealer overlegd. Het probleem kwam hem bekend voor. Uit coulance wilden ze de Nexen banden vervangen voor nieuwe Nexen banden, zelfde type Maar ik heb er voor gekozen om de banden te laten vervangen door All Season banden Vredestein Quatrac 5 XL 205/45R17 88V. Denk dat ik daar beter mee af ben. Ik krijg die tegen inkoopsprijs zonder montagekosten

[Afbeelding]
Hallo, mijn Inster heeft ook hoogfrequente trillingen, voelbaar in het stuur, niet alleen met de Nexenbanden, maar ook met de nieuwe winterbanden op andere originele Instervelgen, voor mij maakt dit dus niet uit?

• turkeyhakan
arunesh90 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:17:
[...]

Net de auto opgehaald bij de dealer. Ze hebben gezegd de trillingen mogelijk te hebben gefixed door alle 4 de banden uit te lijnen. Het zou me niks verbazen als ik nog steeds trillingen ga voelen en in januari weer terug moet gaan...
Wat bedoelen ze met banden uitgelijnd? Banden kunnen gebalanceerd worden en de wielophanging van de auto kan uitgelijnd worden.

• turkeyhakan
Vandaag 3 serviceacties laten uitvoeren. Helaas was de module van de serviceactie 50D197 niet op voorraad (ook niet bij Hyundai). Die moet dus op een later moment uitgevoerd worden.

Duurde in totaal 1,5 uur. Top! 2 updates (ICCU / Aircosysteem) en er is nog een bekabeling vervangen uit voorzorg (i.v.m. mogelijke storingen).

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:02
turkeyhakan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 05:57:
[...]

Wat bedoelen ze met banden uitgelijnd? Banden kunnen gebalanceerd worden en de wielophanging van de auto kan uitgelijnd worden.
Banden balanceren lijkt me ook niet helemaal de lading te dekken. Voor zover als ik weet, wordt het samenstel van band en velg gebalanceerd en dan is het dus zo dat het complete wiel wordt gebalanceerd. Balanceren is het elimineren van locale gewichtsverschillen van een wiel en wordt gedaan met gebruikmaking van plak- of slaggewichtjes, dit laatste afhankelijk van het soort velg.

• arunesh90
turkeyhakan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 05:57:
[...]

Wat bedoelen ze met banden uitgelijnd?
Geen flauw idee, maar ik kan je in ieder geval wel vertellen dat het geen ene moer heeft gedaan. Vandaag gewoon weer trillingen met dezelfde intensiteit gemerkt op de snelweg, dus dat wordt in januari weer even langsgaan..

• Roland63
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:09
dhrto schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:19:
Ik heb destijds deze gekocht, maar zie dat deze momenteel niet leverbaar is:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0DBFY5QLG
Ik heb dezelfde nu hier gevonden.
https://www.amazon.de/dp/B0FXXL2KBZ. Hij werkt inderdaad prima op m'n Inster Evolve Sky Plus: met het schakelaartje op de adapter kun je de V2L aan en uit zetten. Om de adapter te ontkoppelen moet je even de unlock van je smart key indrukken.

• turkeyhakan
Megat schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:00:
[...]

Banden balanceren lijkt me ook niet helemaal de lading te dekken. Voor zover als ik weet, wordt het samenstel van band en velg gebalanceerd en dan is het dus zo dat het complete wiel wordt gebalanceerd. Balanceren is het elimineren van locale gewichtsverschillen van een wiel en wordt gedaan met gebruikmaking van plak- of slaggewichtjes, dit laatste afhankelijk van het soort velg.
Dat klopt helemaal. Als er onbalans in de wiel+velg combi zit, kan dat (voornamelijk merkbaar op hogere snelheden) voor trillingen zorgen.

• turkeyhakan
arunesh90 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:04:
[...]

Geen flauw idee, maar ik kan je in ieder geval wel vertellen dat het geen ene moer heeft gedaan. Vandaag gewoon weer trillingen met dezelfde intensiteit gemerkt op de snelweg, dus dat wordt in januari weer even langsgaan..
Tip: je hebt gewoon garantie. Bel een andere dealer.

• MacManus
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-12 09:12
Roland63 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:05:
[...]

https://www.amazon.de/dp/B0FXXL2KBZ. Hij werkt inderdaad prima op m'n Inster Evolve Sky Plus: met het schakelaartje op de adapter kun je de V2L aan en uit zetten. Om de adapter te ontkoppelen moet je even de unlock van je smart key indrukken.
Dat lijkt me ook wel wat, maar ben je niet bang dat zo'n onofficieel accessoire minder veilig is en bij eventuele complicaties buiten garantie / verzekering kunnen vallen?

• Stefannn
  • Laatst online: 22:59
MacManus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:50:
[...]

Dat lijkt me ook wel wat, maar ben je niet bang dat zo'n onofficieel accessoire minder veilig is en bij eventuele complicaties buiten garantie / verzekering kunnen vallen?
Als je dat "eng" vind mag je ook je telefoon in de auto niet opladen en nooit meer verlengsnoeren van de action kopen.
De adapter is namelijk "extreem simpel", het is gewoon een stekker met een schakelaar en een weerstandje.
Ook voor @Roland63

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

arunesh90 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:04:
[...]

Dat had ik wel verwacht. De Inster is gewoon gevoelig voor het doorgeven van de trillingen door oneffenheden. Ik geloof eigenlijk niet dat er echt wat "mis" mee is zoals afgeplatte banden of slechte uitlijning. Wel kan ik me voorstellen dat er variatie is. Net wat meer speling en demping in de keten zou kunnen helpen. Andere banden ook. Ik ben benieuwd waar mijn dealer mee komt.
Heel waarschijnlijk is er ook veel variatie in berijders, er zijn vast mensen die zich niet storen aan de trillingen.

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:56
Roland63 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:05:
[...]

Hoe werkt het precies met een V2L adapter? Dient de auto dan ook aan te staan? Of is het voldoende om bepaalde instellingen in het menu goed te zetten?

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• MacManus
Dennis25 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:00:
[...]

Hoe werkt het precies met een V2L adapter? Dient de auto dan ook aan te staan? Of is het voldoende om bepaalde instellingen in het menu goed te zetten?
Er is een "utility mode" waarin de auto niet helemaal "aan" staat, maar je wel bepaalde functies kan gebruiken (zoals V2L, mits jouw Inster dat ondersteunt). Werkt best goed. Ik heb het stopcontact in de auto vaak gebruikt.

• MacManus
Stefannn schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:27:
[...]

Als je dat "eng" vind mag je ook je telefoon in de auto niet opladen en nooit meer verlengsnoeren van de action kopen.
De adapter is namelijk "extreem simpel", het is gewoon een stekker met een schakelaar en een weerstandje.
Ook voor @Roland63
Het is inderdaad heel simpel, maar hier gaat wel iets meer "stroom" doorheen dan een telefoon, toch? En Hyundai zal geen usb kabeltjes leveren en verplichten... Ik kan me voorstellen dat ze voor de v2l adapter (proprietary?) strengere regels hebben. Maar misschien heb ik het ook mis, hoor.

• turkeyhakan
MacManus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:13:
[...]

Er is een "utility mode" waarin de auto niet helemaal "aan" staat, maar je wel bepaalde functies kan gebruiken (zoals V2L, mits jouw Inster dat ondersteunt). Werkt best goed. Ik heb het stopcontact in de auto vaak gebruikt.
Vraagje: past elk Nederlands stopcontact op het stopcontact in het interieur? Is het dan ook geaard? Ik las iets over het gebruik van een Deense stekker.

• dhrto
Het is inderdaad een Deense stekker. Ik heb deze verloopstekker gekocht voor de socket in het interieur, zodat het in elk geval steviger aansluit. Geen idee wat er met de aarde gebeurt, aangezien de Inster ook niet geaard is (staat op rubberen banden).

• Stefannn
MacManus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:17:
[...]

Het is inderdaad heel simpel, maar hier gaat wel iets meer "stroom" doorheen dan een telefoon, toch? En Hyundai zal geen usb kabeltjes leveren en verplichten... Ik kan me voorstellen dat ze voor de v2l adapter (proprietary?) strengere regels hebben. Maar misschien heb ik het ook mis, hoor.
Er gaat inderdaad best wat stroom doorheen, maar het is een doodgewone stekker. Je loopt dus netzoveel risico als wanneer je een “ander merk laadkabel” gebruikt. In beide gevallen is het niet handig “pruts kwaliteit” te kopen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het “V2L” gedeelte niks voorstelt. Een schakelaartje en een weerstandje. En die zitten in de signaal leiding, daar gaat geen grote stroom doorheen.
En uiteindelijk gaat er net zoveel stroom doorheen als het “ding dat je er op aan sluit”. Dus een goedkoop straalkacheltje heeft netzoveel risico.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Aedriaen1
DeLeon schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:53:
[...]

Ik heb alleen gezegd dat het trillen door de hele auto voelbaar is en met de banden te maken lijkt te hebben. Ik heb niets tegen de dealer gezegd over het strakke vastzetten van de banden (+ auto uiteraard) op de boot. Ik had dat toevallig her en der op internet gelezen. De verkoper, die mij de Inster verkocht, begon daar zelf over. Dus het is waarschijnlijk een bij Hyundai bekend probleem. Hij zei dat ze nieuwe Nexen banden (of vergelijkbaar) uit Korea hadden gekregen, Die zouden ze er zonder meer gratis onderzetten. Maar daar hield de totale coulance op. Andere banden zelf betalen dus, maar dan wel voor inkoopprijs en inclusief montagekosten. Dat dan wel weer. ;)
Het is i.i.g. niet een breed probleem. Mijn buurman heeft ook een Inster maar nergens last van. Misschien ligt het ook aan de maat / merk banden. Hij heeft 15” en onder mijn Inster zitten 17”
Ik heb momenteel 15 inch wielen met nieuwe winterbanden [Barum polaris, deze banden kwamen als zijnde goed uit de test] en het maakt geen reet uit met de 17 inch wielen met Nexen banden die er standaard onder zaten. Hoog frequente trillingen blijven.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Aedriaen1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:33:
[...]

Ik heb momenteel 15 inch wielen met nieuwe winterbanden [Barum polaris, deze banden kwamen als zijnde goed uit de test] en het maakt geen reet uit met de 17 inch wielen met Nexen banden die er standaard onder zaten. Hoog frequente trillingen blijven.
Dat is weinig hoopvol.

• turkeyhakan
dhrto schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:29:
Het is inderdaad een Deense stekker. Ik heb deze verloopstekker gekocht voor de socket in het interieur, zodat het in elk geval steviger aansluit. Geen idee wat er met de aarde gebeurt, aangezien de Inster ook niet geaard is (staat op rubberen banden).
Zonder zo’n Deense stekker kun je ook gewoon een stopcontact inpluggen, toch? :-) Ik heb het nog nooit geprobeerd, vandaar de vraag..

• dhrto
Ja, het past allemaal gewoon. Als het om een eurostekker gaat heb je niet eens aarde, dus dan maakt het ook niet uit. Bij een wel geaarde stekker zit het gewoon net iets steviger vast in de socket, wat ik prettiger vind. Ik zie nu dat ik de link vergeten was in het originele bericht: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07MKZ1ZN7

Verder komen we vaker in Denemarken, dus dit komt voor ons sowieso wel van pas.

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:34
Goedemorgen,
Even een vraag; jullie houden toch ook onderhoud na 2 jaar aan voor de Inster? Ik heb hem volgende maand namelijk een jaar en in mijn (oude) onderhoudsboekje staat nog niets vermeld over die 2 jaar. Anders ga ik straks even de Hyundai garage bellen.

• HandyLumberjack
monica66 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:42:
Goedemorgen,
Even een vraag; jullie houden toch ook onderhoud na 2 jaar aan voor de Inster? Ik heb hem volgende maand namelijk een jaar en in mijn (oude) onderhoudsboekje staat nog niets vermeld over die 2 jaar. Anders ga ik straks even de Hyundai garage bellen.
Op het servicekaartje stond bij mij dat ze me pas over 2 jaar/30.000 km weer wilden zien.

Na de winter maar eens een afspraak maken...

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-12-2025 08:57 ]

• monica66
Op mijn servicekaartje staat januari 2026. Maar ik heb net gebeld en het is inderdaad pas na 2 jaar. Het kaartje klopt dus niet.

• monica66
Kun je nagaan: alweer een jaar geleden dat we in spanning zaten af te wachten tot de eerste Insters in Nederland waren en of de onze er bij zat. Time flies. ;)

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-12 09:38
Het had heel wat voeten in de aarde, maar na 4 maanden heb ik weer een werkende airco!

Na m'n mail naar de dealer in november is het heel snel gegaan toen deze week het kapotte onderdeel binnen is gekomen. Ik ben dinsdagmiddag gebeld en kon gisteren terecht. Inclusief gratis vervangende auto omdat het allemaal zo lang duurde en ik erachteraan moest blijven gaan.

Die vervangende auto was ook een Inster. De E-motion. En ondanks dat het dezelfde auto is had ik een compleet ander gevoel. We zouden eerst voor de Pulse gaan, maar dat is dus een Evolve geworden. Maar vergeleken met de E-motion zit er stiekem flink wat verschil in.
Zo zien de plastic velgen er goedkoop uit en ik kreeg vrijwel meteen klamme handen met het plastic stuur. De achterbank kan ook niet worden verschoven en de verlichting is dus geen led. Ook het remlicht achter is dus heel anders: bij de E-motion is dat dus een doorschijnend paneel met losse ledjes, waarbij het bij de Evolve een niet-doorschijnen vlak van witte vierkantjes is die rood worden.

En uiteraard de vele extra's die bij de packs zaten maken een wereld van verschil. De €3.000,- verschil tussen Pulse en Evolve vond ik het niet waard en met de gratis-upgrade actie kon de dealer dus €500,- korting op die upgrade geven, waardoor we 'maar' €2.500,- extra hadden betaald. Ik ben blij dat we de upgrade hebben gedaan: het is echt een verschil tussen een 'simpele wagen' en een 'fijne, comfortabele auto'.

• turkeyhakan
marzman95 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:35:
Het had heel wat voeten in de aarde, maar na 4 maanden heb ik weer een werkende airco!

Na m'n mail naar de dealer in november is het heel snel gegaan toen deze week het kapotte onderdeel binnen is gekomen. Ik ben dinsdagmiddag gebeld en kon gisteren terecht. Inclusief gratis vervangende auto omdat het allemaal zo lang duurde en ik erachteraan moest blijven gaan.

Die vervangende auto was ook een Inster. De E-motion. En ondanks dat het dezelfde auto is had ik een compleet ander gevoel. We zouden eerst voor de Pulse gaan, maar dat is dus een Evolve geworden. Maar vergeleken met de E-motion zit er stiekem flink wat verschil in.
Zo zien de plastic velgen er goedkoop uit en ik kreeg vrijwel meteen klamme handen met het plastic stuur. De achterbank kan ook niet worden verschoven en de verlichting is dus geen led. Ook het remlicht achter is dus heel anders: bij de E-motion is dat dus een doorschijnend paneel met losse ledjes, waarbij het bij de Evolve een niet-doorschijnen vlak van witte vierkantjes is die rood worden.

En uiteraard de vele extra's die bij de packs zaten maken een wereld van verschil. De €3.000,- verschil tussen Pulse en Evolve vond ik het niet waard en met de gratis-upgrade actie kon de dealer dus €500,- korting op die upgrade geven, waardoor we 'maar' €2.500,- extra hadden betaald. Ik ben blij dat we de upgrade hebben gedaan: het is echt een verschil tussen een 'simpele wagen' en een 'fijne, comfortabele auto'.
In de E-Motion zitten zo ver ik heb gezien geen losse ledjes (achterin) hoor. Is gewoon halogeen, net zoals de koplampen aan de voorkant. Het is dat het licht wordt verspreid door de doorzichtige lichtunit.

Verder zou het stuur hetzelfde moeten zijn, ongeacht uitvoering.

Heb jij een warmtepomp? Is die defect geraakt?

• HandyLumberjack
turkeyhakan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:06:
[...]

In de E-Motion zitten zo ver ik heb gezien geen losse ledjes (achterin) hoor. Is gewoon halogeen, net zoals de koplampen aan de voorkant. Het is dat het licht wordt verspreid door de doorzichtige lichtunit.

Verder zou het stuur hetzelfde moeten zijn, ongeacht uitvoering.

Heb jij een warmtepomp? Is die defect geraakt?
Er zitten bij de e-motion inderdaad dubbele halogeenlampen in de achter/remlichten.

Qua stuur is er wel verschil, de e-motion heeft een kunststof stuur en de andere versies leder.

Vooral qua looks is die E-motion een stuk minder. Maar voor de prijs waarvoor ik hem vorig jaar besteld hebt was het een fantastische deal en ik heb er zeker geen spijt van. Enige wat ik echt miste was de stoelverwarming, maar dat is inmiddels (aftermarket) opgelost.

• HandyLumberjack
En ik had liever de 5 zits versie gehad, maar die was toen nog niet leverbaar.

[ Voor 81% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-12-2025 10:17 ]

• turkeyhakan
HandyLumberjack schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:15:
[...]

Er zitten bij de e-motion inderdaad dubbele halogeenlampen in de achter/remlichten.

Qua stuur is er wel verschil, de e-motion heeft een kunststof stuur en de andere versies leder.

Vooral qua looks is die E-motion een stuk minder. Maar voor de prijs waarvoor ik hem vorig jaar besteld hebt was het een fantastische deal en ik heb er zeker geen spijt van. Enige wat ik echt miste was de stoelverwarming, maar dat is inmiddels (aftermarket) opgelost.
Ah, ik zie het! Was deze week nog bij de dealer en zag daar een E-Motion staan met exact hetzelfde stuur als in die van ons. Heb niet gelet op het vlak waar je het stuur vast pakt. Blijkbaar is die vanaf de Pulse leder bekleed. Dan begrijp ik dat je handen gaan zweten..

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-12 09:38
[...]

Het hangt natuurlijk ook af waarvoor je de auto gebruikt. E-motion was voor ons ook prima geweest, zeker voor de prijs, als het alleen woon-werkverkeer zou zijn. Of als aanvulling met een tweede auto.

Wij nemen de Inster ook mee op langere dagtripjes en vakanties, dan is de extra comfort (en styling) wel prettig.

• CEdS
[...]

Mag ik vragen hoe jij de stoelverwarming after market opgelost hebt?
Want onze is geleverd zonder stoelverwarming, ondanks dat ik het pakket had besteld, foutje bedankt, korting......
Nu het kouder wordt/is mis ik het wel.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• HandyLumberjack
CEdS schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:22:
[...]

Mag ik vragen hoe jij de stoelverwarming after market opgelost hebt?
Want onze is geleverd zonder stoelverwarming, ondanks dat ik het pakket had besteld, foutje bedankt, korting......
Nu het kouder wordt/is mis ik het wel.
Ik heb een aftermarket stoelverwarmingsmatje op de bestuurdersstoel gemonteerd. Is niet het mooiste, maar het werkt prima. Zodra het weer mooi weer wordt haal ik hem eruit.

Volgens mij zijn de stoelhoezen ook relatief makkelijk afneembaar via een rits dus het zou ook vrij makkelijk in de stoel te bouwen moeten zijn, maar daar heb ik mij nog niet aan gewaagd.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-12 22:20
Na mijn eerste volle week Inster rijden begin ik nu wat handigheidjes te missen die ik bij mijn oude auto wel had. Zo is er geen plek voor muntjes (voor het winkelwagentje) en past mijn kratje dat voorheen in de dubbelebodem stond met noodspullen niet meer in de kofferbak.

Heeft iemand al leuke 3D print files gevonden voor de Inster en misschien een aanrader voor een kratje/organizer voor onder de plank in de kofferbak?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• CEdS
chickpoint schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:37:
Na mijn eerste volle week Inster rijden begin ik nu wat handigheidjes te missen die ik bij mijn oude auto wel had. Zo is er geen plek voor muntjes (voor het winkelwagentje) en past mijn kratje dat voorheen in de dubbelebodem stond met noodspullen niet meer in de kofferbak.

Heeft iemand al leuke 3D print files gevonden voor de Inster en misschien een aanrader voor een kratje/organizer voor onder de plank in de kofferbak?
Ik heb ook de 2e verdieping verwijderd en nu past er veel meer onder die plank

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hoe stel ik de ingebouwde navigatie op "snelwegen vermijden" in?

• kdrkdr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:15
Inmiddels ruim 5000 km gereden met de inster. Zelf zegt hij dat het gebruik gemiddeld 12,8 kwh/100 km is. Ik heb totaal 711,49 kWh geladen aan openbare laadpalen. Ik kom dan uit op 13,94 kWh/100 km. Ik vind het helemaal netjes. Ongeveer gelijk verdeeld snelweg en binnendoor. Ik rijd meestal rustig. Snelweg meestal cruisecontrol op 100. Is 97 echte kilometers volgens TomTom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUq04ykuPn_-kL9_pnQwbZ8-Ttc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zW1wp3ZvXOyNSlWYpjdZdce4.png?f=fotoalbum_large

• turkeyhakan
Morgen wordt bij ons de module van de koelvloeistofpomp vervangen. Dat is erg snel! Het onderdeel zou niet op voorraad zijn, toch is het binnen 3 werkdagen geleverd! Daarmee zijn (hopelijk) alle serviceacties uitgevoerd en zijn we klaar voor de winter.

Tip: controleer de instellingen nadat je bij de dealer een software update hebt gehad. De EV instellingen waren bij ons gereset.

Update 16/12: vervanging duurde 20 minuten. Volgens mij gaat het om de module links naast het koelvloeistofreservoir, daar er nu een zwart vinkje op staat (en ook op het reservoir zelf).

[ Voor 66% gewijzigd door turkeyhakan op 16-12-2025 09:02 ]

• turkeyhakan
DonJuape schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:26:
Hoe stel ik de ingebouwde navigatie op "snelwegen vermijden" in?
Uit mijn hoofd: ga naar de instellingen van de navigatie (klik op NAV) en dan kun je via de kaart links onderin als ik het goed heb naar de instellingen.

• CEdS
turkeyhakan schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:10:

Tip: controleer de instellingen nadat je bij de dealer een software update hebt gehad. De EV instellingen waren bij ons gereset.
Bij mij is alles na elke rit gereset..........

• turkeyhakan
CEdS schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:43:
[...]

Bij mij is alles na elke rit gereset..........
Ik heb die ervaring (gelukkig) niet. Bijzonder.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

turkeyhakan schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:13:
[...]

Uit mijn hoofd: ga naar de instellingen van de navigatie (klik op NAV) en dan kun je via de kaart links onderin als ik het goed heb naar de instellingen.
Klopt maar daar kan ik snelste, kortste, optimaal en snelwegen op prioriteitvolgorde zetten. Snelwegen vermijden kan ik niet vinden.
Snelwegen op laagste prioriteit zetten werkt aantoonbaar niet.

• Stefannn
DonJuape schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:42:
[...]

Klopt maar daar kan ik snelste, kortste, optimaal en snelwegen op prioriteitvolgorde zetten. Snelwegen vermijden kan ik niet vinden.
Snelwegen op laagste prioriteit zetten werkt aantoonbaar niet.
In ieder geval bij de ioniq5 zit daar ook nog een “opties” knopje. Dan kan je een hele berg dingen instellen zoals “geen tolwegen” en nog wat curiositeiten

• DeLeon

DeLeon

Eigenlijk zouden bij mijn Inster afgelopen vrijdag de nieuwe Vredestein All Seasons eronder gezet zijn maar wegens ziekte van garagepersoneel wordt het nu woensdag. Ik ben benieuwd. Ik heb inmiddels zoveel verschillende reacties gelezen. Zelf denk ik dat uitlijnen of balanceren niet de oplossing is. Het ligt aan de banden zelf, heb ik sterk de indruk.
Na woensdag meer……….🤔

• turkeyhakan
Hierbij nog een foto van de service-actie 51D129 (aanbrengen van beschermkapjes op de bouten onder de stoel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3HPn4Fr70Dh30kUW4XS6ga2oF4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BAswxwzIPpudj2hgiWzhhqXg.jpg?f=user_large

(niet mijn foto)

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 16-12-2025 05:57 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DeLeon schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 00:34:
Eigenlijk zouden bij mijn Inster afgelopen vrijdag de nieuwe Vredestein All Seasons eronder gezet zijn maar wegens ziekte van garagepersoneel wordt het nu woensdag. Ik ben benieuwd. Ik heb inmiddels zoveel verschillende reacties gelezen. Zelf denk ik dat uitlijnen of balanceren niet de oplossing is. Het ligt aan de banden zelf, heb ik sterk de indruk.
Na woensdag meer……….🤔
Banden kunnen helpen is mijn idee maar in de basis worden de oneffenheden in de weg bij deze auto extreem "goed" doorgegeven. Slijtage kan ook helpen maar ik ben bang dat we er mee moeten leren leven. Morgen ga ik voor dit probleem naar de dealer.
De dopjes en ICCU service actie worden dan ook uitgevoerd.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 16-12-2025 07:19 ]

• DeLeon

DeLeon

DonJuape schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:18:
[...]

Banden kunnen helpen is mijn idee maar in de basis worden de oneffenheden in de weg bij deze auto extreem "goed" doorgegeven. Slijtage kan ook helpen maar ik ben bang dat we er mee moeten leren leven. Morgen ga ik voor dit probleem naar de dealer.
De dopjes en ICCU service actie worden dan ook uitgevoerd.
Ik mag toch hopen van niet. Blijven een paar zaken ‘vreemd’. Dit probleem wordt niet breed gemeld. Ik heb best veel reviews gelezen en gezien op YouTube. In geen ervan werd er melding gemaakt door de reviewers.
Wat betreft mijn eigen Inster. Die kwam in mei. Vanaf mei tot ergens tegen eind oktober / november had ik er geen last van. Totdat het kouder werd en het mij ineens begon op te vallen. De 5 maanden daarvoor dus niet.
Nu ik er op let: als ik bij de lagere temperaturen wegrijdt en op snelheid, zeker de eerst 5 minuten de trillingen en daarna wordt het minder. Dat doet mij vermoeden dat de banden door de wrijving warmer worden en het rubber minder hard (?). Het is maar een hypothese. Ben geen bandenexpert. Ik heb dit nog nooit eerder mee gemaakt met al mijn vorige auto’s. Maar daar zaten dan ook geen Nexens onder. Vooralsnog ‘gooi’ ik het op de banden en hoop ik dat dat het is. 🙏🏻Morgen worden de Vredensteins gemonteerd en gaan we het zien. Die banden zijn sowieso beter dan die Nexens.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DeLeon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 01:08:
[...]

Ik mag toch hopen van niet. Blijven een paar zaken ‘vreemd’. Dit probleem wordt niet breed gemeld. Ik heb best veel reviews gelezen en gezien op YouTube. In geen ervan werd er melding gemaakt door de reviewers.
Wat betreft mijn eigen Inster. Die kwam in mei. Vanaf mei tot ergens tegen eind oktober / november had ik er geen last van. Totdat het kouder werd en het mij ineens begon op te vallen. De 5 maanden daarvoor dus niet.
Nu ik er op let: als ik bij de lagere temperaturen wegrijdt en op snelheid, zeker de eerst 5 minuten de trillingen en daarna wordt het minder. Dat doet mij vermoeden dat de banden door de wrijving warmer worden en het rubber minder hard (?). Het is maar een hypothese. Ben geen bandenexpert. Ik heb dit nog nooit eerder mee gemaakt met al mijn vorige auto’s. Maar daar zaten dan ook geen Nexens onder. Vooralsnog ‘gooi’ ik het op de banden en hoop ik dat dat het is. 🙏🏻Morgen worden de Vredensteins gemonteerd en gaan we het zien. Die banden zijn sowieso beter dan die Nexens.
Het wordt m.i. wel vrij breed gemeld, o.a. hier en de meeste dealers weten het ook.
Dat met die kou klopt precies en is hier ook gemeld (o.a. door mij). En daarom kunnen andere banden (waarschijnlijk met een iets zachtere compound) dus helpen. De oneffenheden van de weg worden daardoor iets gedempter doorgegeven.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DeLeon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 01:08:
[...]

Mijn auto is terug van de dealer. Ze hebben ermee gereden op verschillende snelheden en niks geks kunnen vinden (zoals eigenlijk wel een verwacht). Hoe is het bij jou verlopen?

• Megat
19-9-25 kreeg ik een mail van de dealer waarin wij opgeroepen werden om een afspraak te maken voor een onderhoudsbeurt. Een mailwisseling met de dealer had als resultaat dat door hun erkend werd dat de eerste beurt aan de Inster pas na 30.000 km of twee jaren hoefde te worden uitgevoerd.
Gisteren ontvingen we een mailtje van de importeur, waarin wederom opgeroepen wordt om een beurt in te plannen bij de dealer en als vervaldatum voor de pechhulp wordt 20-1-26 vermeld.
Hebben meer Inster rijders zo’n mail gehad en is de pechhulp daarmee alleen geldig als je de auto elk jaar naar de dealer brengt voor “onderhoud” ?

• turkeyhakan
Megat schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:12:
19-9-25 kreeg ik een mail van de dealer waarin wij opgeroepen werden om een afspraak te maken voor een onderhoudsbeurt. Een mailwisseling met de dealer had als resultaat dat door hun erkend werd dat de eerste beurt aan de Inster pas na 30.000 km of twee jaren hoefde te worden uitgevoerd.
Gisteren ontvingen we een mailtje van de importeur, waarin wederom opgeroepen wordt om een beurt in te plannen bij de dealer en als vervaldatum voor de pechhulp wordt 20-1-26 vermeld.
Hebben meer Inster rijders zo’n mail gehad en is de pechhulp daarmee alleen geldig als je de auto elk jaar naar de dealer brengt voor “onderhoud” ?
Typisch iets van niet goed geregeld bij Hyundai denk ik. Wij kregen ook een pechhulp pas mee met een geldigheidstermijn van 1 jaar. De dealer zei dat dit niet klopte en 2 jaar moest zijn. Maar als je een e-mail van de importeur ontvangt.. pff

Ik heb sowieso buiten Hyundai om pechhulp geregeld (bij mijn verzekeraar). Kost een paar euro, maar geeft in ieder geval rust :-)

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-12 18:36

con1

Energiefreak

Gezien de berichtgevingen alhier vind ik het rommelig bij
Hyundai, tussen de dealers en er is erg weinig consistentie.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

• HandyLumberjack
Het is 24 maanden volgens de voorwaarden van Hyundai Pechhulp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ec-GndmjMS4gYjdKLVUTQy5VaRY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jyOsH87x5O0m0oVBK0hekNng.jpg?f=user_large

Als ze wat anders beweren zou ik verwijzen naar hun eigen voorwaarden.

[ Voor 63% gewijzigd door HandyLumberjack op 17-12-2025 18:03 ]

• arunesh90
turkeyhakan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:57:
[...]

Wij kregen ook een pechhulp pas mee met een geldigheidstermijn van 1 jaar. De dealer zei dat dit niet klopte en 2 jaar moest zijn.
Mijn dealer heeft gezegd bij oplevering dat de geldigheid onbeperkt is en zelfs overgenomen kan worden door de volgende eigenaar...

• turkeyhakan
HandyLumberjack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:58:
Het is 24 maanden volgens de voorwaarden van Hyundai Pechhulp:
[Afbeelding]

Als ze wat anders beweren zou ik verwijzen naar hun eigen voorwaarden.
Maar als ze je afmelden, omdat het wellicht bij sommigen maar een jaar geldig is, dan heb je er in het geval van pech niet veel aan..

• turkeyhakan
arunesh90 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:23:
[...]

Mijn dealer heeft gezegd bij oplevering dat de geldigheid onbeperkt is en zelfs overgenomen kan worden door de volgende eigenaar...
Onbeperkt? Ik weet wel dat je minimaal 1x per 24 maanden een beurt moet laten uitvoeren bij een Hyundai dealer. Anders vervalt je recht sowieso. Theoretisch gezien zou je dit als onbeperkt kunnen zien, als je elke 24 maanden voor een beurt komt.

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 17-12-2025 19:28 ]

• arunesh90
turkeyhakan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:27:
[...]

Onbeperkt? Ik weet wel dat je minimaal 1x per 24 maanden een beurt moet laten uitvoeren bij een Hyundai dealer. Anders vervalt je recht sowieso.
Deze voorwaarden heeft de dealer mij nooit verteld, dus dat is best wel gek dan

• HandyLumberjack
turkeyhakan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:26:
[...]

Maar als ze je afmelden, omdat het wellicht bij sommigen maar een jaar geldig is, dan heb je er in het geval van pech niet veel aan..
Dan moet je dus na een jaar dit document onder de neus van je dealer drukken als die aangeeft dat je pechhulp vervalt....

• kdrkdr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:15
Mijn dealer zei dat ik voor het eind van eerste jaar een gratis verlenging moest aanvragen. Zet ik in m'n agenda en zie wel hoe dat dan moet.

• DeLeon

DeLeon

DonJuape schreef op woensdag 17 december 2025 @ 06:48:
[...]

Het wordt m.i. wel vrij breed gemeld, o.a. hier en de meeste dealers weten het ook.
Dat met die kou klopt precies en is hier ook gemeld (o.a. door mij). En daarom kunnen andere banden (waarschijnlijk met een iets zachtere compound) dus helpen. De oneffenheden van de weg worden daardoor iets gedempter doorgegeven.
Bij mij is het dus precies zoals jij beschrijft. Oneffenheden van de weg worden te veel doorgegeven naar mijn zin. Zeker als het kouder is.

• DeLeon

DeLeon

DonJuape schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:01:
[...]

Mijn auto is terug van de dealer. Ze hebben ermee gereden op verschillende snelheden en niks geks kunnen vinden (zoals eigenlijk wel een verwacht). Hoe is het bij jou verlopen?
De Vreedensteins zijn eronder gezet. Maar omdat het al laat was, heb ik er niet een heel stuk mee gereden. Het lijkt wel iets minder te zijn maar totaal weg is het niet. Misschien wordt het wel, zoals jij eerder ergens schreef ‘maar ermee leren leven’. Blijkbaar is het normaal bij i.i.g. een aantal Insters en / of zijn bepaalde personen er meer gevoelig voor. Of vinden ze het meer storend. Dit is zeker niet mijn eerste auto maar wel de eerste auto waar ik dit zo nadrukkelijk ervaar.

Ze hebben van jouw dealer ‘niets geks kunnen vinden. Of ze willen zich ervan af maken of ze ervaren idd niets ongewoons. Mijn dealer (h)erkende het probleem wel en zei dat er meerdere mensen mee gekomen waren. En dat andere banden bij heb geholpen hadden. Mijn buurman heeft ook een Inster en herkent het probleem niet. Nergens last van, zegt hij. Maar hij rijdt in een andere uitvoering met andere (maat) banden. Misschien ligt het daaraan. Ik ga de komende dagen het wel ervaren. En laat het weten. De All seasons vind ik zeker geen weggegooid geld. Het zijn kwalitatief betere banden dan de Nexens en beter dan zomerbanden.

• con1

con1

Energiefreak

Omdat veel mensen het trillen wel of niet ervaren en bij trillen
verschillende mogelijkheden zijn gesuggereed is het wellicht
aardig om een poll op te zetten om zo inzicht te krijgen wat nu
echt de oorzaak is.
Deze poll zal dan moeten worden ingevuld met;
- welk type auto
- wanneer gekocht (beter nog wanneer de productie datum is als je dat kunt achterhalen
- welk merk banden zitten er onder
- welke velgen (15/17") zitten er onder
- bij welke snelheid trilt de auto
- en misschien nog meer gegevens.
Wellicht komt dan een en ander boven water. Misschien heeft Hyunda
wel halverwege het jaar ander schokdepers er onder gezet.
Genoemde oplossingen voor sommigen waren; balanceren, ander
fabrikaat banden, andere type banden en of andere velgen.

• monica66
Ik krijg net de nieuwe premie van de Bovag autoverzekering per januari 2026 en daar schik ik wel van.

Ik ga van 690 naar 779 euro per jaar obv 14 schadevrije jaren. Ik vind het een fikse verhoging en heel lastig want ik kan ook niet zomaar weg. Ik heb namelijk 5 jaar nieuwwaardedekking.

Hebben jullie ook zoveel premieverhoging? En zo nee, waar zitten jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door monica66 op 18-12-2025 02:24 ]

• DeLeon

DeLeon

con1 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 01:13:
Omdat veel mensen het trillen wel of niet ervaren en bij trillen
verschillende mogelijkheden zijn gesuggereed is het wellicht
aardig om een poll op te zetten om zo inzicht te krijgen wat nu
echt de oorzaak is.
Deze poll zal dan moeten worden ingevuld met;
- welk type auto
- wanneer gekocht (beter nog wanneer de productie datum is als je dat kunt achterhalen
- welk merk banden zitten er onder
- welke velgen (15/17") zitten er onder
- bij welke snelheid trilt de auto
- en misschien nog meer gegevens.
Wellicht komt dan een en ander boven water. Misschien heeft Hyunda
wel halverwege het jaar ander schokdepers er onder gezet.
Genoemde oplossingen voor sommigen waren; balanceren, ander
fabrikaat banden, andere type banden en of andere velgen.
Dit is wellicht een idee. Wie wil dat doen? Ik ben vrij onbekend met Tweakers. Geen idee dus hoe je een poll maakt.
Mijn dealer heeft overigens wel een duidelijke verklaring, die ook door Hyundai erkend schijnt te zijn. Een aantal Insters (zeker de eerste batches) heeft met de banden erg vast gesnoerd gestaan op de boot. Hierdoor zijn er problemen ontstaan met een aantal banden.
Daartoe heeft men ‘losse’ banden van hetzelfde type uit Korea over laten komen. En die worden uit coulance gratis onder je auto gezet. Wil je liever andere, moet je die (bij) betalen.

• DeLeon

DeLeon

turkeyhakan schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:10:
Morgen wordt bij ons de module van de koelvloeistofpomp vervangen. Dat is erg snel! Het onderdeel zou niet op voorraad zijn, toch is het binnen 3 werkdagen geleverd! Daarmee zijn (hopelijk) alle serviceacties uitgevoerd en zijn we klaar voor
Betreft dit misschien Serv. Camp 50D197 coolant hub driver module replacement?

En wat is Serv. Camp 50D209 upgrade - ax ev ptc logic improve?

Beiden zag ik staan op de bon betreffende bandenwisseling. En hebben ze blijkbaar standaard meegenomen?

• DeLeon

DeLeon

Oh, zie er nog een staan op het tweede blad.

Serv camp 50D162 ICCU improvement

Dat ben ik wel overigens ergens tegengekomen. Wat is dat precies? Begreep eruit dat probleem daarmee je auto plotseling kan laten stilvallen?

• turkeyhakan
DeLeon schreef op donderdag 18 december 2025 @ 03:08:
[...]

Betreft dit misschien Serv. Camp 50D197 coolant hub driver module replacement?

En wat is Serv. Camp 50D209 upgrade - ax ev ptc logic improve?

Beiden zag ik staan op de bon betreffende bandenwisseling. En hebben ze blijkbaar standaard meegenomen?
50D197 is inderdaad vervanging module koelvloeistofpomp

50D209 is een software update voor de PTC heater

• turkeyhakan
DeLeon schreef op donderdag 18 december 2025 @ 04:04:
Oh, zie er nog een staan op het tweede blad.

Serv camp 50D162 ICCU improvement

Dat ben ik wel overigens ergens tegengekomen. Wat is dat precies? Begreep eruit dat probleem daarmee je auto plotseling kan laten stilvallen?
Dit is ook een update zodat de ICCU hopelijk minder snel defect raakt. Als dit onderdeel defect raakt zijn er volgens mij een paar dingen die kunnen gebeuren: je kan niet meer aan een normale lader laden zonder dat de stoppen eruit springen, mogelijk nog wel snelladen, de 12V accu kan in sommige gevallen inderdaad niet meer worden bijgeladen waardoor je stil kan komen te vallen. Welke symptomen er nog meer zijn, weten de collega’s hier vast wel.

Van wanneer is jouw auto? Blijkbaar hebben ze bij jou de 50D110 niet gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 18-12-2025 04:44 ]

• Megat
monica66 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 02:06:
Ik krijg net de nieuwe premie van de Bovag autoverzekering per januari 2026 en daar schik ik wel van.

Ik ga van 690 naar 779 euro per jaar obv 14 schadevrije jaren. Ik vind het een fikse verhoging en heel lastig want ik kan ook niet zomaar weg. Ik heb namelijk 5 jaar nieuwwaardedekking.

Helaas mevrouw,
Ik heb er voor de zekerheid nu de polis bijgepakt.
Ook hier een forse verhoging van €503,76 van 20-1-25 tot 31-12-25 naar € 694,03 van 1-1-26 tot 31-12-26. Dit is met 70% no claim korting op basis van 23 schadevrije jaren. De reden van de verhoging zou zijn, dat de schadebedragen enorm stijgen, vanwege allerlei zaken die op moderne auto’s zitten - zoals LED verlichting, cameras en sensoren, die bij schade ook nog gekalibreerd moeten worden. Ook worden de gestegen energie en loonkosten genoemd.

[ Voor 11% gewijzigd door Megat op 18-12-2025 17:58 ]

• DeLeon

DeLeon

turkeyhakan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 04:39:
[...]

50D197 is inderdaad vervanging module koelvloeistofpomp

50D209 is een software update voor de PTC heater
Wat is een PTC heater?

• DeLeon

DeLeon

turkeyhakan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 04:43:
[...]

Dit is ook een update zodat de ICCU hopelijk minder snel defect raakt. Als dit onderdeel defect raakt zijn er volgens mij een paar dingen die kunnen gebeuren: je kan niet meer aan een normale lader laden zonder dat de stoppen eruit springen, mogelijk nog wel snelladen, de 12V accu kan in sommige gevallen inderdaad niet meer worden bijgeladen waardoor je stil kan komen te vallen. Welke symptomen er nog meer zijn, weten de collega’s hier vast wel.

Van wanneer is jouw auto? Blijkbaar hebben ze bij jou de 50D110 niet gedaan.
Dank voor de uitleg.

Mijn auto is 2e helft mei 2025 afgeleverd. En nee die update staat niet op de werkbon.

• turkeyhakan
DeLeon schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:07:
[...]

Dank voor de uitleg.

Mijn auto is 2e helft mei 2025 afgeleverd. En nee die update staat niet op de werkbon.
Ook niet als je je VIN hier invult? https://recalls.hyundai.co.uk/

• turkeyhakan
Volgens mij is dit het element dat de accu/het interieur verwarmt. Als je een warmtepomp hebt is het de warmtepomp en anders het verwarmingselement zelf. (correct me if i'm wrong please)

• con1

con1

Energiefreak

Megat schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:09:
[...]

Helaas mevrouw,
Ook hier een forse verhoging van €574 meen ik, naar € 694,- ....
Voor wat het waard is, ik zit bij Allianz, betaal € 495 per jaar
all-risk met 50 jaar schadevrij en max 10.000 km.
Ik weet nog niet wat ik volgend jaar moet gaan betalen.
Loopt tot en met juli 2027.

[ Voor 3% gewijzigd door con1 op 18-12-2025 15:27 ]

• turkeyhakan
Jullie hebben een goedkope autoverzekering. Ik betaal meer dan € 1.000 per jaar (9 SV jaren).

• Megat
turkeyhakan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:38:
Jullie hebben een goedkope autoverzekering. Ik betaal meer dan € 1.000 per jaar (9 SV jaren).
Wij zijn verzekerd bij ZLM. de gehanteerde prijs van de auto is door ZLM op €31780,- gezet en - zoals in de vorige mail gezet - staan wij op trede 14, wat in ons geval 70% korting geeft.

• HandyLumberjack
Ik betaal €507,50 (80% korting), all-risk.

En ik dacht dat dat duur was, maar het valt dus wel mee :)

• monica66
De prijs viel ons dit jaar nog mee met 5 jaar nieuwwaarde verzekerd. Maar de verhoging liegt er niet om. Bij allebei onze auto's trouwens.

• Aedriaen1
monica66 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 02:06:

FBTO idem, want gestegen kosten, inflatie en vooral zelfverrijking!

• dhrto
Niet alleen de verzekering, maar ook de MRB neemt volgend jaar (significant) toe, aangezien we dan 70% van het tarief gaan betalen i.p.v. 25%. Hoewel dit wel van tevoren bekend was (en het nu uiteindelijk 70% is geworden i.p.v. 75%), blijft dit toch een minder leuk bericht om te ontvangen zo aan het einde van het jaar...

Zie officiele factsheet van de Rijksoverheid hier: https://www.rijksoverheid...n-motorrijtuigenbelasting

Nu is de Inster nog relatief licht vergeleken met andere EV's.

[ Voor 6% gewijzigd door dhrto op 18-12-2025 21:35 ]

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste