Het grote Hyundai Inster topic

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

T.E schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:23:
Aan het Oriënteren voor een andere, nieuwe auto. De Inster was ik benieuwd naar.
Gisteren een proefrit gemaakt.
45 minuten rondgereden. Zowel snelweg, binnendoor etc.

Ik ben electrisch rijden gewend op het werk. Dus de ervaring daarmee heb ik al.
De Inster rijdt heerlijk. Kon natuurlijk niet alles testen maar de eerste indruk was erg goed.
De auto is ruim genoeg.
De prijs is nog flink, ruim 28.485 euro voor de versie die ik dan zou kopen.
( Evolve, 49kwh , winterpack, kleur Tomboy Khaki Solid ).

Maar dan....
Is het allemaal wel zo aantrekkelijk...
5 jaar garantie op de auto, 8 jaar op de accu. MAAR... dan ben je verplicht jaarlijks/ om de 15.000 km onderhoud uit te laten voeren bij de dealer. Kosten.. tussen 300-400 euro per jaar.
Was niet helemaal duidelijk. Vreemd dat de verkoper dit niet weet of expres niet verteld.
Nouja voor 300 euro gebeurt er niet veel meer tegenwoordig dus ik zal wel 400 euro moeten aanhouden.
400 x 8 jaar = 3200 euro.
Wegenbelasting. Vanaf januari toch al 45 euro per maand.
Ikzelf heb zonnepanelen waarvan per jaar ongeveer 900kwh over.
Berekening zou zijn dat ik dan +- 6000km per jaar op mijn overige zonnestroom van mijn zonnepanelen zou kunnen rijden.
Ga ik de auto volladen aan een laadpaal, 49kwh x 0,60 cent/kwh ( hou even een gemiddelde aan ) = 30 euro. Daarmee kan ik 370 km rijden. In de praktijk 300?

Zou ik een splinternieuwe benzine auto kopen, stel een Kia Picanto ( beetje zelfde grote ) met benzine motor. De Kia Picanto GT Line, led verlichting uitvoering, velgen etc. Deze kost dan 24.390 euro.
Wegenbelasting is dan 30 euro per maand.
Stel benzine kost 1,90 euro. Auto rijdt gemiddeld 1:20. Dan zou ik voor 30 euro ongeveer 315 km kunnen rijden. Niet echt een verschil.
Maar toch is eind van de streep electrisch rijden een stuk duurder ook al zou ik thuis gratis kunnen laden voor 6000 km. En met mijn anwb dynamisch contract zoiezo goedkoper elektrisch laden.

In onderhoud schijnt electrisch goedkoper te zijn maar eerlijk de eerste 130.000 km met benzine auto verwacht ik ook niet echt schokkende dure problemen. Dan ben ik ook weer ruim 8 jaar verder met 15.000 km per jaar...

Ofwel de benzineauto is op jaarbasis 180 euro goedkoper aan wegenbelasting. ( die later nog eens bij de Inster 30% duurder wordt.. )
De aanschaf is 4095 euro goedkoper...
Jaarlijks verplichte onderhoud is duurder.
Kia geeft 7 jaar garantie tot 150.000 km. Moet wel jaarlijks onderhouden worden maar dit kan bij een 3e partij. Dit zal iets goedkoper zijn lijkt me dan die 400 euro bij Hyandai voor de Imster.

Hoe denken jullie hierover?
Rijdt die Picanto echt 1 op 20?
Verder is mijn jaarcontract 28ct/kWh normaal en 24ct/kWh dal. Die 60ct/kWh heb ik echt nog nooit betaald ook niet tijdens de "crisis" van een paar jaar terug.
Dan het onderhoud. Voor de Inster leasete ik vier jaar een Kia Niro (zelfde groep als Hyundai). Jaarlijks verplicht 15.000km onderhoud heb ik teruggekeken en was (ex BTW):
67
232
64
284 (incl. APK)

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 23-10-2025 17:52 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
DonJuape schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

Verder is mijn jaarcontract 28ct/kWh normaal en 24ct/kWh dal. Die 60ct/kWh heb ik echt nog nooit betaald ook niet tijdens de "crisis" van een paar jaar terug.
Dan het onderhoud. Voor de Inster leasete ik vier jaar een Kia Niro (zelfde groep als Hyundai). Jaarlijks verplicht 15.000km onderhoud heb ik teruggekeken en was (ex BTW):
67
232
64
284 (incl. APK)
Een Picanto doet gemiddeld 1:17,5 en een Inster 1:7 (spritmonitor). Bij goedkoop laden scheelt dat behoorlijk.

En de Inster hoeft maar 1x per 2 jaar/30.000km naar de garage.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:01

T.E

DonJuape schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

67
232
64
284 (incl. APK)
Die 60 cent was berekend voor buiten de deur laden wanneer nodig. Stroom thuis is natuurlijk veel goedkoper. Heb een dynamisch contract. Bijvoorbeeld vanavond tussen 00.00 - 7.00 uur is die bijvoorbeeld 15 cent/kwh.

Btw heb je met laden ook een laadpas nodig. Dat zal ook niet voor niks zijn. En nog aanschaf van een laadpaal...Nog meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

HandyLumberjack schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:01:
[...]

Een Picanto doet gemiddeld 1:17,5 en een Inster 1:7 (spritmonitor). Bij goedkoop laden scheelt dat behoorlijk.

Oke dat scheelt al. Wel vreemd dat de verkoper me dat niet kon vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
T.E schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:02:
[...]

Die 60 cent was berekend voor buiten de deur laden wanneer nodig. Stroom thuis is natuurlijk veel goedkoper. Heb een dynamisch contract. Bijvoorbeeld vanavond tussen 00.00 - 7.00 uur is die bijvoorbeeld 15 cent/kwh.

Btw heb je met laden ook een laadpas nodig. Dat zal ook niet voor niks zijn. En nog aanschaf van een laadpaal...Nog meer kosten.
Een laadpas is gratis aan te vragen en ze zijn er ook zonder vaste kosten. In de praktijk gebruik ik hem eigenlijk niet en laad alles thuis. En een laadvoorziening thuis hoeft niet veel te kosten, i.c.m. met een dynamisch contract kun je dan bizar goedkoop rijden t.o.v. benzine (scheelt ca. 8ct/km).

En dan is de Inster nog ruimer, comfortabeler en veiliger ook.

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 23-10-2025 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:56
Ben dan wel benieuwd over welke laadvoorzieningen @HandyLumberjack je dan precies bedoelt?
Voor een Wall box ben je toch al gauw een ruime 1000 Euro of meer kwijt, met aansluitkosten etc.
Misschien heb je een paar linkjes?
Van de week nog een verzekeraar gesproken, en ook mensen van het EV Laadplein op een VVE bijeenkomst, congres, en de veel besproken "granny loader" wordt door diverse instanties sterk afgeraden. Veel Schuko stopcontacten zijn totaal ongeschikt, en worden te warm, met de bekende gevaarlijke gevolgen.

Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een eenvoudige(re) Wallbox, welke ook aan load balancering doet.
Lever ruim de nodige kWh`s terug, nu nog tot eind nov 26 gelukkkig nog geen terug leverkosten.
Maar om met de zonnige uurtje de Inster zo thuis in de garagebox op te laden via de 1 Fase aansluiting thuis.
Er zit al een aparte groep voor in de meterkast, afgezekerd met 20 A, hoofdaansluiting is 1x 35 A.

[ Voor 28% gewijzigd door dinandus op 23-10-2025 19:39 . Reden: meer gespecificeerde toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
dinandus schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:15:
Ben dan wel benieuwd over welke laadvoorzieningen @HandyLumberjack je dan precies bedoelt?
Voor een Wall box ben je toch al gauw een ruime 1000 Euro of meer kwijt, met aansluitkosten etc.
Misschien heb je een paar linkjes?
Van de week nog een verzekeraar gesproken, en ook mensen van het EV Laadplein op een VVE bijeenkomst, congres, en de veel besproken "granny loader" wordt door diverse instanties sterk afgeraden. Veel Schuko stopcontacten zijn totaal ongeschikt, en worden te warm, met de bekende gevaarlijke gevolgen.
Er zijn ook "granny loaders" met een blauwe CEE stekker die kunnen wel tegen de zware belasting. Die zijn al te koop voor minder dan €200,-. Moet je wel een CEE stopcontact (laten) aanleggen, bij voorkeur op een aparte groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-10 20:06
Wij laden tot tevredenheid met de - originele - grannylader maar als je bijgaande filmpje bekijkt, lijkt het laadverlies ook meer dan drie keer hoger te zijn dan bij een 3 fase laadpaal. Dan praten we echt over serieuze laadverliezen lijkt mij. Dus 10 kW in de auto, kan ook 11 of 12 kW uit het stopcontact zijn bij de granny.
https://www.adac.de/rund-...luste-elektroauto-studie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

HandyLumberjack schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:01:
[...]
Goed om te horen. Dan is Kia een uitzondering. Bieden wel inmiddels 10 jaar garantie.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:52
dinandus schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:30:
Mag ik vragen wat voor velen van jullie de hoofdredenen is om toch voor de externe Android of Apple services te gaan, mij gaat het voornamelijk om de eigen navigatie van het Bleu Link systeem zelf?
Misschien even kort toelichten, rijd straks, als de Inster afgeleverd word, er ook gemiddeld een 2 x per week zo rond een 100 km mee is de verwachting. Dus persoonlijk lijkt mij de interne systemen van de Bleu link mij meer dan voldoende toe.
De navigatie en laadplanning in de Inster zijn echt waardeloos. Als je rondjes rond je huis rijdt en thuis kan laden is er niets aan de hand maar voor langere afstanden gebruik ik ABRP met een OBD2 dongle. Dat voldoet redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdb64
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:07
Branden bij de Inster altijd de achterlichten of branden deze alleen bij dimlicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HGoedegebuure
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:53
[...]

Wil je echt een Picanto vergelijken met een Inster? De breedte is wel hetzelfde maar de wielbasis is 18 cm groter en in de hoogte 10 cm. Dat verschil in formaat merk je aan de veel grotere ruimte aan boord. De ruimte op de achterbank is max 20 cm groter. Dat is echt fors. Misschien nog wel groter is het verschil in vermogen: de Inster heeft 115 pk terwijl de Picanto het met 63 pk moet doen. Dat is het verschil tussen vlot optrekken of een versnellingsbak een amechtige motor in het juiste toerengebied houden. Dan is er ook nog de geavanceerdere wielophanging(betere wegligging) en de rijkere uitrusting. Niet heel verbazend dat de Inster duurder is. Dat is gewoon een ander level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:49
Iedere 15.000km zoals Kia en Hyundai ben ik wel klaar mee...wat n nonsens.

Ik rij 6.000km per mnd en stond iedere 2,5 mnd bij de dealer tsss.

Nu heb ik n BMW iX1 64kwh nu 1 jaar 70.000km mee gereden en pas volgend jaar moet hij eerste onderhoud en dan staat die op 140.000km

VW doet ook eens per 2 jaar.
Wat is onderhoud van Renault 5 EV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:29

-tom-562

Oliesjeik

Ferry34 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:49:

Nu heb ik n BMW iX1 64kwh nu 1 jaar 70.000km mee gereden en pas volgend jaar moet hij eerste onderhoud en dan staat die op 140.000km

Wss zitten die beurtjes die je "niet hoeft" al ruimschoots verwerkt in de verkoopprijs van de auto ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online

Het is om de 2 jaar / 30.000 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:55:
[...]

Wss zitten die beurtjes die je "niet hoeft" al ruimschoots verwerkt in de verkoopprijs van de auto ;)
En daarna verwerken ze het nog een keer in de eerste reparatie als na 3 jaar de garantie is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:44
dinandus schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:30:
Mag ik vragen wat voor velen van jullie de hoofdredenen is om toch voor de externe Android of Apple services te gaan, mij gaat het voornamelijk om de eigen navigatie van het Bleu Link systeem zelf?
Misschien even kort toelichten, rijd straks, als de Inster afgeleverd word, er ook gemiddeld een 2 x per week zo rond een 100 km mee is de verwachting. Dus persoonlijk lijkt mij de interne systemen van de Bleu link mij meer dan voldoende toe.
Niet alleen voor de navi, maar ook om Apple Music te gebruiken. Ook kun je andere apps gebruiken/inzien. Je kunt zelfs berichten sturen in WhatsApp of iemand bellen (wel via stemherkenning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Vdb64 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:46:
Branden bij de Inster altijd de achterlichten of branden deze alleen bij dimlicht?
Alleen op het moment dat de dimlichten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
[...]

Oke dat scheelt al. Wel vreemd dat de verkoper me dat niet kon vertellen.
Is mij ook niet bekend dat de Inster elk jaar voor onderhoud moet. De bij mij bekende informatie is twee jaar.

Het verbruik en de eventuele extra kosten maken mij niets uit. De reden waarom wij voor de Inster hebben gekozen is het gemak van op afstand verwarmen/koelen, niet warm hoeven te rijden ivm korte ritten, de soeplesse waarmee de auto rijdt etc etc. Anders waren we voor de helft (of minder) ook al klaar.. bovendien hebben wij gebruik gemaakt van het aanbod van financieren tegen 0,99% met aan het einde van de looptijd (4 jaar) 3 keuzes: auto overkopen (slotsom betalen), auto inleveren zonder slotsom (handig als de auto minder waard is dan de slotsom) of je verkoopt de auto aan de dealer en kiest een nieuwe Hyundai uit.

[ Voor 25% gewijzigd door turkeyhakan op 24-10-2025 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HGoedegebuure
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:53

Voor een brandstofauto is dat zeker geen nonsens. Problemen bij VAG worden ook geweten aan de te lange onderhoudsintervallen. Advies is dan ook om minstens eens per jaar de dealer te bezoeken.
Bij een EV ligt dat anders. Vandaar ook dat de Inster een interval heeft van 2 jaar, wat prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Het is wel belangrijk te weten hoe de garantie zit. Als er na 5 jaar iets kapot gaat en je hebt een jaar geen onderhoud gehad heb je geen poot om op te staan dan vervalt de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
turkeyhakan schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:24:
[...]

Alleen op het moment dat de dimlichten branden.
Weet je dat zeker?

Ik heb juist (dit weekend) met gecontroleerd (vrij vlug, dus vandaar de vraag).

Was overdag:
- Auto net gestart, nog in P-stand: alle lichten bleven nog uit.
- in Drive gezet: dagrijverlichting ging aan (symbool voor dim-licht bleef uit, maar ik ben niet naar voren gelopen om te checken). Achterlichting gingen óók aan (op een vrij lage stand; leek mij lager

(naar daar zijn nog wel wat variabelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
T.E schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:01:
Het is wel belangrijk te weten hoe de garantie zit. Als er na 5 jaar iets kapot gaat en je hebt een jaar geen onderhoud gehad heb je geen poot om op te staan dan vervalt de garantie.
De dealer heeft aangegeven (en schriftelijk vastgelegd) dat ik me over 30.000/2 jaar mag melden voor onderhoud. Blijkt het anders te moeten zijn voor de garantie dan is het zijn probleem, niet de mijne.

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste