Rijdt die Picanto echt 1 op 20?T.E schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:23:
Aan het Oriënteren voor een andere, nieuwe auto. De Inster was ik benieuwd naar.
Gisteren een proefrit gemaakt.
45 minuten rondgereden. Zowel snelweg, binnendoor etc.
Ik ben electrisch rijden gewend op het werk. Dus de ervaring daarmee heb ik al.
De Inster rijdt heerlijk. Kon natuurlijk niet alles testen maar de eerste indruk was erg goed.
De auto is ruim genoeg.
De prijs is nog flink, ruim 28.485 euro voor de versie die ik dan zou kopen.
( Evolve, 49kwh , winterpack, kleur Tomboy Khaki Solid ).
Maar dan....
Is het allemaal wel zo aantrekkelijk...
5 jaar garantie op de auto, 8 jaar op de accu. MAAR... dan ben je verplicht jaarlijks/ om de 15.000 km onderhoud uit te laten voeren bij de dealer. Kosten.. tussen 300-400 euro per jaar.
Was niet helemaal duidelijk. Vreemd dat de verkoper dit niet weet of expres niet verteld.
Nouja voor 300 euro gebeurt er niet veel meer tegenwoordig dus ik zal wel 400 euro moeten aanhouden.
400 x 8 jaar = 3200 euro.
Wegenbelasting. Vanaf januari toch al 45 euro per maand.
Ikzelf heb zonnepanelen waarvan per jaar ongeveer 900kwh over.
Berekening zou zijn dat ik dan +- 6000km per jaar op mijn overige zonnestroom van mijn zonnepanelen zou kunnen rijden.
Ga ik de auto volladen aan een laadpaal, 49kwh x 0,60 cent/kwh ( hou even een gemiddelde aan ) = 30 euro. Daarmee kan ik 370 km rijden. In de praktijk 300?
Zou ik een splinternieuwe benzine auto kopen, stel een Kia Picanto ( beetje zelfde grote ) met benzine motor. De Kia Picanto GT Line, led verlichting uitvoering, velgen etc. Deze kost dan 24.390 euro.
Wegenbelasting is dan 30 euro per maand.
Stel benzine kost 1,90 euro. Auto rijdt gemiddeld 1:20. Dan zou ik voor 30 euro ongeveer 315 km kunnen rijden. Niet echt een verschil.
Maar toch is eind van de streep electrisch rijden een stuk duurder ook al zou ik thuis gratis kunnen laden voor 6000 km. En met mijn anwb dynamisch contract zoiezo goedkoper elektrisch laden.
In onderhoud schijnt electrisch goedkoper te zijn maar eerlijk de eerste 130.000 km met benzine auto verwacht ik ook niet echt schokkende dure problemen. Dan ben ik ook weer ruim 8 jaar verder met 15.000 km per jaar...
Ofwel de benzineauto is op jaarbasis 180 euro goedkoper aan wegenbelasting. ( die later nog eens bij de Inster 30% duurder wordt.. )
De aanschaf is 4095 euro goedkoper...
Jaarlijks verplichte onderhoud is duurder.
Kia geeft 7 jaar garantie tot 150.000 km. Moet wel jaarlijks onderhouden worden maar dit kan bij een 3e partij. Dit zal iets goedkoper zijn lijkt me dan die 400 euro bij Hyandai voor de Imster.
Hoe denken jullie hierover?
Verder is mijn jaarcontract 28ct/kWh normaal en 24ct/kWh dal. Die 60ct/kWh heb ik echt nog nooit betaald ook niet tijdens de "crisis" van een paar jaar terug.
Dan het onderhoud. Voor de Inster leasete ik vier jaar een Kia Niro (zelfde groep als Hyundai). Jaarlijks verplicht 15.000km onderhoud heb ik teruggekeken en was (ex BTW):
67
232
64
284 (incl. APK)
[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 23-10-2025 17:52 ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase