Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:43

R.G

Alpha89 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:21:
[...]

Heeft wel maar 1 review van 5 sterren... Weet niet, maar daar zou ik al suspicious van worden haha :|
Ja maar wel goede review en uitgebreidt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:44

Toshirou

Vinyl Surfer

Alpha89 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:21:
[...]

Bestaat dat wel? Volgens mij kun je bij een M4 Pro alleen voor: 24, 48 en 64GB RAM gaan.
Wel voor het non-pro model ;)

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

R.G schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:15:
[...]

Wat vind je hiervan?
https://amzn.eu/d/f2oB3D9

Heeft fan.. claimt 40gbps en easy install.
Heeft ook kleurtjes..

Kan hem nu bestellen doen?
Ik zou iets bijleggen en voor een premium merk gaan of voor een budget oplossing kiezen op AliExpress zie je best veel opties met goede reviews, sommige staan ook op Amazon maar dan wat duurder.

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €121,45 | Hagibis 40Gbps USB4 M.2 NVMe SSD-behuizing met LED-display USB4-kabel voor Thunderbolt 4/3 USB 3.2/3.1/3.0 B+M M-Key SSD-behuizing
https://a.aliexpress.com/_EGCytVE

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €36,79 | ORICO NVMe M.2 SSD-behuizing USB4 40Gbps PCIe3.0x4 20Gbps 10Gbps M.2 externe behuizing compatibel met Thunderbolt 3/4
https://a.aliexpress.com/_EjzsYri

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €67,25 | 40Gbps M.2 NVMe USB 4.0 SSD Behuizing Thunderbolt USB-C SSD Case Compatibel met USB 3.2/3.1/3.0 Voor Macbook iPad iPhone Case
https://a.aliexpress.com/_EJpxQA0

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:28
Toshirou schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:32:
[...]

Wel voor het non-pro model ;)
Euhm maar waar ga je die 14 core CPU en 20 core GPU dan vandaan toveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Never mind... Ik keek verkeerd 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Donstil schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:58:
[...]

Goeie tip maar inderdaad al geprobeerd.

Locatie, stopcontact, monitor, kabel, backup, ook allemaal zonder of met een andere geprobeerd.

Nu ga ik hem zeker in de winkel aansluiten als hij weer “goed” is.

[...]

Hahaha zeker!
En? Hoe is het afgelopen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Greatsword schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:57:
[...]

Ik zou iets bijleggen en voor een premium merk gaan of voor een budget oplossing kiezen op AliExpress zie je best veel opties met goede reviews, sommige staan ook op Amazon maar dan wat duurder.

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €121,45 | Hagibis 40Gbps USB4 M.2 NVMe SSD-behuizing met LED-display USB4-kabel voor Thunderbolt 4/3 USB 3.2/3.1/3.0 B+M M-Key SSD-behuizing
https://a.aliexpress.com/_EGCytVE

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €36,79 | ORICO NVMe M.2 SSD-behuizing USB4 40Gbps PCIe3.0x4 20Gbps 10Gbps M.2 externe behuizing compatibel met Thunderbolt 3/4
https://a.aliexpress.com/_EjzsYri

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €67,25 | 40Gbps M.2 NVMe USB 4.0 SSD Behuizing Thunderbolt USB-C SSD Case Compatibel met USB 3.2/3.1/3.0 Voor Macbook iPad iPhone Case
https://a.aliexpress.com/_EJpxQA0
Thanks maar levertijden zijn wel enorm lang like 28 mei :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
NaN schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:34:
[...]

En? Hoe is het afgelopen? :?
Niet, althans ik ben dus geweest. Probleem speelde daar gelukkig ook op, geen leven in te krijgen meer.

Alleen heb met de genius gesproken en er zijn seniors en managers bij geweest maar kreeg niets voor elkaar. Behalve dat nu op papier staat dat ze hem innemen voor reparatie en als het probleem dan alsnog terug komt (zoals afgelopen week) ik een nieuwe krijg of de koop mag ontbinden.

Al met al wordt het nog vervolgd.

Wettelijk gezien staan ze hiermee wel in hun recht overigens, dit is de tweede reparatie en die moet je ze bieden. Dat ik heen en weer moet staat daar helaas los van.

Donderdag schijn ik hem weer te kunnen halen, al moet ik dat nog zien met de Pasen ertussen.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Donstil schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:31:
[...]

Niet, althans ik ben dus geweest. Probleem speelde daar gelukkig ook op, geen leven in te krijgen meer.

Alleen heb met de genius gesproken en er zijn seniors en managers bij geweest maar kreeg niets voor elkaar. Behalve dat nu op papier staat dat ze hem innemen voor reparatie en als het probleem dan alsnog terug komt (zoals afgelopen week) ik een nieuwe krijg of de koop mag ontbinden.

Wettelijk gezien staan ze hiermee wel in hun recht overigens, dit is de tweede reparatie en die moet je ze bieden. Dat ik heen en weer moet staat daar helaas los van.

Donderdag schijn ik hem weer te kunnen halen, al moet ik dat nog zien met de Pasen ertussen.
Toch altijd ‘fijn’ als een apparaat bij de ‘verkoper’ ook niet doet wat het moet doen, althans dat vind ik dan.

Een hoop gezeur, maar het komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Donstil schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:31:
[...]

Het is eigenlijk gewoon schande..

Eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:48
Wat voor model heb je? @Donstil Beetje bezorgd hier aangezien ik mijn base een tijdje niet gebruikt heb. Zal je net zien dat ik tegen de tijd dat ik er wat actiever mee aan de haal ga de garantie is verlopen en hij dezelfde kuren gaat vertonen.

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Nieuwe ontdekkingen gedaan:

Ik merk dat de app store bedroevend gevuld is.

Ik kan bijvoorbeeld:
Qnap software
Ziggo GO
Xbox app
temperatuur programmas
harde schijf programmas

niks daarvan is te vinden via de mac mini m4 app store.

Komt dit door de ARM techniek en geen x86_x64?

Eigenlijk is er niet veel zo op te krijgen tenzij je web oplossingen gebruikt?

2e punt:

De mac mini m4 krijg ik met geen mogelijkheid te verbinden met een windows netwerk printer welke volgens mij via smb werkt als gedeelde printen, merk samung M nog wat, ik zie dat HP dat destijds heeft overgenomen.
De printer stamt uit 2008 en heeft dus geen airprint..

3e punt:
De imac 2008-2009 versie vereist 35min+ om op te starten is dat normaal? er zit een ssd in normale van 1tb.
Ik gebruik dit als extern scherm voor de mac mini m4.

Zal een oplossing zijn hiervoor een usb-c monitor te vinden met 2k-4k? lekker dun en niet zwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
@R.G, qua apps ben ik wel met je eens. Viel mij ook een beetje tegen. Tot ik ontdekte dat een aantal iPad Apps het wel doen op MacOS. Daarnaast kun je op MacOS natuurlijk ook apps installeren die je gewoon downloadt buiten de store. Daar is behoorlijk veel meer te vinden.

Punt 2: Hangt deze printer ook aan een Windows PC en deel je de printer via Windows? https://support.apple.com...k%20op%20%27Voeg%20toe%27.

Punt 3: Dat is idd wel heel lang. Helemaal als er een SSD in zit. Monitoren kun je eens beginnen in de Best Buy Guide van Tweakers: https://tweakers.net/best-buy-guide/monitors/ . Hoeft trouwens niet percé een USB-C scherm te zijn. Meer dan genoeg USB-C naar HDMI / DisplayPort kabels.

[ Voor 12% gewijzigd door Alpha89 op 23-04-2025 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

R.G schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:38:

Ik merk dat de app store bedroevend gevuld is.

Ik kan bijvoorbeeld:
Qnap software
Ziggo GO
Xbox app
temperatuur programmas
harde schijf programmas

niks daarvan is te vinden via de mac mini m4 app store.

Komt dit door de ARM techniek en geen x86_x64?

Eigenlijk is er niet veel zo op te krijgen tenzij je web oplossingen gebruikt?
Er is ook gewoon veel 3rd party.

Voor temperaturen e.d https://bjango.com/mac/istatmenus/ voor de lees/schrijf snelheid van je SSD’s heb je in de App Store AJA of Blackmagic.

Verder is er ook een topic Onmisbare tools & software voor macOS - Deel 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Ik twijfel nog even over de externe nvme ssd wat is een goede?

Er zijn zoveel merken en types:

De Mac mini M4 is uitgerust met een geïntegreerde NVMe SSD die leessnelheden tot ongeveer 6.000 MB/s en schrijfsnelheden tot 5.000 MB/s kan behalen.

dan de info over thunderbolt 4
40 Gbps (ongeveer 5.000 MB/s). In de praktijk worden leessnelheden tot 3.090 MB/s en schrijfsnelheden tot 3.021 MB/s gemeten

Dit houdt dus in dat een thunderbolt module eigenlijk niet snel genoeg is om echt gelijk te zijn niet?

Of is 3021 schrijven dus realtime video editen geen 3021MB/s voor nodig?

Ik zag de mogelijk upgrade van de interne ssd met cloons, alleen ik lees ook al dat die falen en issues geven..

Dus niet echt een oplossing voor een zakelijke omgeving en ook niet fijn voor een persoonlijke omgeving.

Is trouwens een mac mini m4 te gebruiken als werk en als persoonlijk met 2 gescheiden isolatie omgevingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Ik heb dit model op het oog:

D_BLACK SN850X NVMe SSD 1 TB (voor pcs, leessnelheden tot 7300 MB/s, schrijfsnelheden 6300 MB/s, Game Mode 2.0, laadvoorspelling, PCIe Gen4-interface, 5 jaar beperkte garantie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@R.G Ik doe videobewerking in Davinci Resolve. Veelal 4K60 zonder proxies en die 3000 wordt niet eens gehaald dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Het is alleen handig als je grote bestanden van bijvoorbeeld 50GB zoals een game of Blu-Ray Remux snel wilt verplaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 23-04-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Ah thx,

Anders issue, lees net Al's ik een portable monitor Wil halen met touchscreen via usb c. Dan werkt touchscreen niet omdat Mac osx geen native touch ondersteunt
Dus inzoomen even snel op een afbeeldingen of aanpassingen maken op een afbeeldingen met een pen of vinger gaat niet lukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

R.G schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:29:
Ah thx,

Anders issue, lees net Al's ik een portable monitor Wil halen met touchscreen via usb c. Dan werkt touchscreen niet omdat Mac osx geen native touch ondersteunt
Dus inzoomen even snel op een afbeeldingen of aanpassingen maken op een afbeeldingen met een pen of vinger gaat niet lukken?
Klopt, voor dat soort dingen gebruik ik een uitvoering: Wacom Intuos Pro S (2019, EN, FR, IT, ES & PT) icm Photoshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
[quote]R.G schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:43:
…en Is trouwens een mac mini m4 te gebruiken als werk en als persoonlijk met 2 gescheiden isolatie omgevingen?
Uiteraard; en heel gemakkelijk door twee verschillende (inlog)gebruikers-accounts in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Alpha89 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:29:
@R.G, qua apps ben ik wel met je eens. Viel mij ook een beetje tegen. Tot ik ontdekte dat een aantal iPad Apps het wel doen op MacOS. Daarnaast kun je op MacOS natuurlijk ook apps installeren die je gewoon downloadt buiten de store. Daar is behoorlijk veel meer te vinden.

Punt 2: Hangt deze printer ook aan een Windows PC en deel je de printer via Windows? https://support.apple.com...k%20op%20%27Voeg%20toe%27.

Punt 3: Dat is idd wel heel lang. Helemaal als er een SSD in zit. Monitoren kun je eens beginnen in de Best Buy Guide van Tweakers: https://tweakers.net/best-buy-guide/monitors/ . Hoeft trouwens niet percé een USB-C scherm te zijn. Meer dan genoeg USB-C naar HDMI / DisplayPort kabels.
Punt 2:
De Mac mini M4 zie ik geen workgroups is helemaal leeg.

Moet Ik misschien eerst een network share aanleggen naar de windows pc en vanaf daar kijken of de printer Dan zichtbaar worst?

Heeft een Mac niet zoiets als network discovery?
Dat aan moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

R.G schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:29:
Ah thx,

Is dit wat?
https://www.bol.com/nl/p/...-16-inch/9300000176050180

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Kan je dan niet beter kijken naar iets van Huion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Is dat een portable monitor? Voor de Mac Dan?
Of een losse module om te tekenen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
nwnc schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:58:
Wat voor model heb je? @Donstil Beetje bezorgd hier aangezien ik mijn base een tijdje niet gebruikt heb. Zal je net zien dat ik tegen de tijd dat ik er wat actiever mee aan de haal ga de garantie is verlopen en hij dezelfde kuren gaat vertonen.
Aah excuus, helemaal niet meer op gereageerd, denk dat die van mij gewoon pech is hoor. Voelt niet alsof er iets inhoudelijk mis is met het model.

Dat gezegd hebbende, de Apple Store komt haar afspraak helaas niet na. Eerst moest ik het apparaat al een keer extra terugbrengen, en nu blijft het op de “gegarandeerde ophaaldag”, of zoals de Genius het noemde: “Als je hem hier nu achterlaat, garandeer ik je dat hij donderdag op te halen is”, stil.

De store gebeld, maar het apparaat is daar nog steeds, niet eens doorgestuurd, en wacht nog op (remote) indexering door het engineering team. Pas na 30 dagen gaan ze kijken naar eventuele vervolgstappen en/of compensatie.

Toch allemaal wel jammer; zo goed als de service is met AppleCare, zo matig is die nu zonder. Het bewijst maar weer dat Apple je pas echt als klant waardeert als je betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Wow, zeer bedroevend nieuws. Dan Kan ik net zo goed de apple SSD upgrade gaan doen interne.

Want apple garantie is dus Om te janken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 11:31
R.G schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:38:

..
Punt 1;
Van de xbox website maakt MacOs een web app, dat je niet rechtstreeks met je xbox kan verbinden zoals de Windows app klopt, was voor mij ook een tegenvaller. Maar met gamepass kun je ook zo goed als alle spellen streamen en dat werkt verbazend goed.

Is Ziggo Go niet als web app op te slaan?

Wat mis je dan voor je HDD?
Temperatuur > Terminal > powermetrics

Even een algemene opmerking: Mac OS kan zelf heel erg veel, toen ik net de Mac Mini binnen had ben ik ook allerlei extra 'onmisbare' tools gaan zoeken en uitproberen, maar het is allemaal niet nodig.

Punt 2;
Balen van de printer, ik heb zelf ook een oude netwerk printer (Brother) maar door de nieuwste MacOS driver die ik op de website kon vinden te installeren werkt het zonder problemen. Die driver is ook al echt oud, misschien heeft HP ook zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Nou tegenvaller net dit binnen
https://www.bol.com/nl/p/...as-zwart/9300000227257993

Past keyboard a1314 er niet in

Past de usb c touch id variant Erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Wat is een aanrader als keyboard en muis voor de Mac mini? Omdat nu gebruik io de oude tools van de iMac late 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Zal ik het terug sturen? Of gaat een nieuwe magic keyboard met touch id paasen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Weer een cool 3D Print project van SYJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:27
Wat een held zeg :) geweldig.

ninja edit, laat maar.

[ Voor 120% gewijzigd door Kassad op 27-04-2025 20:38 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003

alienfruit

the alien you never expected

De SSD Kits voor de Mac Mini M4 Pro zijn inmiddels beschikbaar:
https://www.baopals.com/p...06770&skuId=5781221897858

Rond de 400euro voor de 4TB variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

alienfruit schreef op maandag 28 april 2025 @ 02:55:
De SSD Kits voor de Mac Mini M4 Pro zijn inmiddels beschikbaar:
https://www.baopals.com/p...06770&skuId=5781221897858

Rond de 400euro voor de 4TB variant.
Ik vind het maar een slechte investering. Een externe NVME is doorgaans in de aanbieding een stuk goedkoper en daarnaast ook veelzijdiger.

Je kan hem bijvoorbeeld ook nog in een PS5 of iets kwijt.

Ook zullen de meeste mensen waarschijnlijk de originele bewaren voor eventuele garantie mocht er ooit iets met de Mini zijn dus dan heb je ook nog eens opslag wat niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:20
Greatsword schreef op maandag 28 april 2025 @ 04:09:
[...]
Ik vind het maar een slechte investering. Een externe NVME is doorgaans in de aanbieding een stuk goedkoper en daarnaast ook veelzijdiger.
Helemaal mee eens : je kan zelf bepalen welke SSD je wilt hebben vwb kwaliteit en prijs.
Dit was voor mij de reden om een TB4 enclosure te kopen en extern aan te sluiten.

Ik weet nu welke SSD ik heb en als er wat is kan ik hem zelf vervangen.

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

De enclosures worden altijd zo heet of maken veel lawaai met een fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
alienfruit schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:57:
De enclosures worden altijd zo heet of maken veel lawaai met een fan.
Dat is trouwens een feature. NVMe (of eigenlijk: NAND-geheugen) heeft betere lees/schrijf prestaties bij een hoge temperatuur. Voor enkel bewaren is een lagere temperatuur beter. Maar NVMe met (te) veel koeling schijnt slecht te zijn voor de levensduur. Te hoge temperatuur trouwens ook. Een temperatuur van 60-70 graden Celsius is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Hoe goed is de Mac mini M4 met touchscreen?

Stel ik sluit een USBC Portable monitor aan met touchscreen. Kan ik Dan met een active stylus tekenen?

En met pinch 2 vingers zooomen in Adobe of davinci?

Ik weet Mac os is geen touch os, maar met wat applicaties Al's better display of better touch Dan zou dat moeten kunnen?

Het gaat mij nu er even om:

Wel of geen portable monitor met of zonder touch?

En daarnaast hoe is 4k op een 2k monitor?

Is 17inch Groot genoeg Al's je er vlak voortzit. Of zou je eerder 22-24 inch moeten nemen?

Wat hebben jullie of raden jullie Aan?

Momenteel heb ik dus een iMac ,27 inch dat werkt heel mooi alleen:

Daarvoor moet imac opgestart zijn en dat is extreem zonde want dat is 2x zoveel stroom als de Mac mini.

Wat raden jullie Aan?

Daarnaast 1k+ euro voor een display gaat mij te ver dus geen 5k apple display aanbevelijg? Of toch doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik heb de DroiX PM14 geprobeerd en de touchscreen werkte voor geen meter. Het werkte wel maar als je in het midden tapte dan was de muis centimeters er vanaf.

https://droix.co.uk/product/droix-pm14-portable-monitor/

Blijkbaar heb ik ook deze geprobeerd: MINISFORUM MSS-A156 (https://www.amazon.co.uk/dp/B0DCC3GVXT) en die werkte ook niet lekker. Van de twee werkte de DroiX nog het beste.

[ Voor 44% gewijzigd door alienfruit op 28-04-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

alienfruit schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:18:
Ik heb de DroiX PM14 geprobeerd en de touchscreen werkte voor geen meter. Het werkte wel maar als je in het midden tapte dan was de muis centimeters er vanaf.

https://droix.co.uk/product/droix-pm14-portable-monitor/

Blijkbaar heb ik ook deze geprobeerd: MINISFORUM MSS-A156 (https://www.amazon.co.uk/dp/B0DCC3GVXT) en die werkte ook niet lekker. Van de twee werkte de DroiX nog het beste.
Kon je tekenen en schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

R.G schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:37:
[...]

Kon je tekenen en schrijven?
Als je dat wilt moet je een iPad of een Wacom tablet aanschaffen zoals ik al eerder aan gaf.

MacOS is daar simpelweg niet op gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Greatsword schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:50:
[...]

Als je dat wilt moet je een iPad of een Wacom tablet aanschaffen zoals ik al eerder aan gaf.

MacOS is daar simpelweg niet op gebouwd.
Ik heb een ipad kan ik dat gebruiken op de mac mini als teken paneel? hoe Dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Nee, was niet echt bruikbaar om te schrijven of tekenen. Waar de muis op het scherm was en waar je klikte op het scherm was niet hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:37
R.G schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:52:
[...]

Ik heb een ipad kan ik dat gebruiken op de mac mini als teken paneel? hoe Dan
Zoek even op Apple Sidecar of Apple Universal Control.

https://www.macrumors.com...ersal-control-vs-sidecar/

Dat geeft wellicht antwoord op je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Heel gaaf ga het testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Waar kan je een stroomkabel krijgen voor de Mac mini m4? Als reserve.

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

R.G schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:28:

?
Dit?
https://mac-kabels.nl/app...port-en-apple-tv-526.html

Of gevaarlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
R.G schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:28:

?
Volgens mij is elke veilige Europese universele C7 kabel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Donstil schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:51:
[...]

Aah excuus, helemaal niet meer op gereageerd, denk dat die van mij gewoon pech is hoor. Voelt niet alsof er iets inhoudelijk mis is met het model.

Dat gezegd hebbende, de Apple Store komt haar afspraak helaas niet na. Eerst moest ik het apparaat al een keer extra terugbrengen, en nu blijft het op de “gegarandeerde ophaaldag”, of zoals de Genius het noemde: “Als je hem hier nu achterlaat, garandeer ik je dat hij donderdag op te halen is”, stil.

De store gebeld, maar het apparaat is daar nog steeds, niet eens doorgestuurd, en wacht nog op (remote) indexering door het engineering team. Pas na 30 dagen gaan ze kijken naar eventuele vervolgstappen en/of compensatie.

Toch allemaal wel jammer; zo goed als de service is met AppleCare, zo matig is die nu zonder. Het bewijst maar weer dat Apple je pas echt als klant waardeert als je betaalt.
any update?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik heb hem vandaag weer gehaald, was gisteren klaar.
Uiteindelijk hebben ze vrijwel de hele binnenkant vervangen.

Logicboard, cpu en memory zijn 1 onderdeel als ik het goed heb maar de SSD en de voeding zijn ook vervangen. Ik weet alleen niet of dat ook vast op het logicboard zit want als dat zo is dan is het niet meer dan logisch natuurlijk.

In de winkel even op een scherm aangesloten een een tijdje laten draaien, dat ging allemaal goed dus gaf meer vertrouwen dan de keren hiervoor. De back-up is nu thuis net terug gezet, nu maar hopen dat hij goed blijft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Cool, mooi man.

Dat sidecar en universal wil nog niet lukken vereist dat een Apple account login op beiden apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
R.G schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:43:
Cool, mooi man.

Dat sidecar en universal wil nog niet lukken vereist dat een Apple account login op beiden apparaten?
Ja en hetzelfde netwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door RoRoNL op 05-05-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

oke, jammer en lastig want wil niet perse met de ipad en mac mini zelfde apple account gebruiken bijvoorbeeld?
Zijn er nog andere mogeljikheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:05
R.G schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:33:
oke, jammer en lastig want wil niet perse met de ipad en mac mini zelfde apple account gebruiken bijvoorbeeld?
Zijn er nog andere mogeljikheden?
Nee, in ieder geval niet als je Sidecar wil gebruiken.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

*snip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Daedalus op 20-05-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:59

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heegie612
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:07
Ik heb lang last gehad met mijn mx3S muis en heb nu iets gelezen wat bij mij werkt. Onderstaand en dan uitzetten:
Kies op de Mac Apple-menu > 'Systeeminstellingen', klik op 'Toegankelijkheid' in de navigatiekolom en klik vervolgens aan de rechterkant op 'Beeldscherm'. (Mogelijk moet je omlaag scrollen.)

Ga naar 'Aanwijzer' en stel een of meer van deze opties in:
Schud muisaanwijzer om deze te vinden: Schakel deze optie UIT,

Wonder boven wonder, het werkt bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-05 14:00
Tjonge het wachten op de nieuwe LG 6k schermen duurt wel lang zeg, hopelijk komen ze in de juli release.. 32U990A en de 40U990A heb ik het over https://www.ces.tech/ces-...6k-monitor-model-32u990a/

Denk dat deze erg mooi aansluiten op de Mac Mini M4 :)

[ Voor 11% gewijzigd door nel!s op 20-05-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

heegie612 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:31:
Ik heb lang last gehad met mijn mx3S muis en heb nu iets gelezen wat bij mij werkt. Onderstaand en dan uitzetten:
Kies op de Mac Apple-menu > 'Systeeminstellingen', klik op 'Toegankelijkheid' in de navigatiekolom en klik vervolgens aan de rechterkant op 'Beeldscherm'. (Mogelijk moet je omlaag scrollen.)

Waar had je last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

*snip* commentaar op moderatie mag via DM, niet in dit topic

[ Voor 83% gewijzigd door Daedalus op 21-05-2025 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

heegie612 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:31:

Ik denk dat mac os wel gevoeliger is met muizen dan windows, bij mij werkte de rechtermuisknop niet en ik dacht dat dit zo hoorde (heb hiervoor nooit met mac os gewerkt en dacht ooit iets gelezen te hebben over een apple muis met maar een knop) een maandje later werkte de rechtermuisknop ook niet meer in windows en heb ik een nieuwe muis aangesloten en ontdekt dat je in mac os wel de rechtermuisknop kunt gebruiken :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
Marzman schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:41:
[...]

Ik denk dat mac os wel gevoeliger is met muizen dan windows, bij mij werkte de rechtermuisknop niet en ik dacht dat dit zo hoorde (heb hiervoor nooit met mac os gewerkt en dacht ooit iets gelezen te hebben over een apple muis met maar een knop) een maandje later werkte de rechtermuisknop ook niet meer in windows en heb ik een nieuwe muis aangesloten en ontdekt dat je in mac os wel de rechtermuisknop kunt gebruiken :p
De rechtermuisknop is een "Microsoft uitvinding". Heel vroeger had de Macintosh een muis met maar één knop. De "rechtermuisknop" kreeg je via control-klik. Dat werkt trouwens nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

nel!s schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:46:
Tjonge het wachten op de nieuwe LG 6k schermen duurt wel lang zeg, hopelijk komen ze in de juli release.. 32U990A en de 40U990A heb ik het over https://www.ces.tech/ces-...6k-monitor-model-32u990a/

Denk dat deze erg mooi aansluiten op de Mac Mini M4 :)
Ja, precies. Ik zit ook op de LG of de Asus ProArt te wachten. Van beide heb ik nog niks gehoord qua Computex nieuws? Erg jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heegie612
NaN schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Waar had je last van?
Niet soepel scrollen. Ik wil liever geen externe progjes gebruiken. Is er wel een draadloze muis die goed werkt op Mac m4? Uiteraard afgezien van de muis van apple zelf wat geen optie is qua ergonomie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

De Trackpad werkt ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:51
Ik gebruik zelf de logitech mx master 3S for mac. Maar niet via bluetooth. Ik gebruik de bolt usb receiver en merk geen problemen met een haperende muis. https://www.logitech.com/en-eu/shop/p/logi-bolt-usb-receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
Bij macOS werkt de (Magic) Trackpad inderdaad beter dan een muis. Vooral omdat je met de muis geen gestures kunt doen, en dus eigenlijk een beetje kreupel bent omdat je functionaliteit mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

heegie612 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:39:
[...]

Niet soepel scrollen. Ik wil liever geen externe progjes gebruiken. Is er wel een draadloze muis die goed werkt op Mac m4? Uiteraard afgezien van de muis van apple zelf wat geen optie is qua ergonomie ;-)
Ah, ok. Ik gebruik hem met de bolt receiver en merk geen problemen, met Bluetooth vond ik het inderdaad niet goed werken.

En nee, die Apple muis lijkt me ook niks..

[ Voor 4% gewijzigd door NaN op 21-05-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb zelf de MX Master 3S in gebruik (gehad) met de M4 Mini. Werkte prima, stabiele verbinding. Vooral via Bluetooth gebruikt, maar ook de USB-ontvanger. Enige is dat de USB-ontvanger naar mijn ervaring iets sneller connect dan via Bluetooth (1 vs 3-4 seconden).

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-05 15:32
G'morgen,

ik heb nu al een tijdje een Mac mini Pro met 48gb..eigenlijk als een soort vervanging van mijn iMac 27" i9 met 40gb..

Maar ik merk dat mijn iMac vlotter werkt..lijkt wel of bij iedere handeling de Mini uit slaap moet komen..iedere keer wat vertraging als er gerekend moet worden...

In begin dacht ik dat hij nog caches ofzo moest aanmaken....maar na een paar na een half jaar moet dat toch wel gedaan zijn, is er nog iets anders wat ik kan checken?

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 29-05 11:29
Gebruik je wel apple-silicon apps? Of moet rosetta aan de slag met x86 code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
hmm..volgens mij niet..ik werk voornamelijk met adobe creative cloud

even gecheckt,..maar ik heb geen apps die werken onder rosetta

[ Voor 32% gewijzigd door wwwmarcel op 23-05-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

wwwmarcel schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:25:

ik heb nu al een tijdje een Mac mini Pro met 48gb..eigenlijk als een soort vervanging van mijn iMac 27" i9 met 40gb..

Maar ik merk dat mijn iMac vlotter werkt..lijkt wel of bij iedere handeling de Mini uit slaap moet komen..iedere keer wat vertraging als er gerekend moet worden...
Wat bedoel je met gerekend worden en heb je al gespeeld met de instellingen van de software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heegie612
NaN schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:42:
[...]

Ah, ok. Ik gebruik hem met de bolt receiver en merk geen problemen, met Bluetooth vond ik het inderdaad niet goed werken.

En nee, die Apple muis lijkt me ook niks..
Heb je geen extra software lopen met de Bolt? Gewoon alleen de muis opties in mac OS? Als je geen extra software hebt lopen welke instellingen heb je dan gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

heegie612 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:30:
[...]

Heb je geen extra software lopen met de Bolt? Gewoon alleen de muis opties in mac OS? Als je geen extra software hebt lopen welke instellingen heb je dan gedaan?
Ik heb wel de Logi-options software geinstalleerd, maar dat had ik al toen ik eerst via bluetooth verbond. Verder geen bijzondere instellingen gedaan, voor zover ik me dat kan herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Greatsword schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:00:
[...]

Wat bedoel je met gerekend worden en heb je al gespeeld met de instellingen van de software?
sorry, hoe bedoel je?..of bedoel je in indesign...exacte weergave of globale...
maar ik merk het ook de Finder...als ik een zware map open gooi, dat dat langzamer duurt dan op mijn oudere iMac...

netwerk instelling gecheckt...maar ik zou nog langs systeembeheer kunnen gaan, of hij wel in dezelfde patchkast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Diegene welke een ssd via thunderbolt enclosure gebruiken:

Deel even ervaring:
Welke enclosure
Temps
Performance

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:00
Welke enclosure: Raidendigit QuadDrive TB4 (Kickstarter)
Temps: Koel want 2 fans in de enclosure en snelheid beperkt tot PCIe 4.0 1x speed per NVME SSD drive
Performance: Max throughput van PCIe 4.0 1x per drive (4 drives totaal)

Stil (kan gewoon voor m’n neus staan onder de Mini), stabiel, 16TB storage, super tevreden.

Welke enclosure: Yeji TB/2464 Fan PCIe 4.0 4x speed TB4.
Temps: warm, zelfs met fan en in idle, wellicht ligt het aan die WD Black SN850X 4TB die ik er in gestopt heb. Maar in principe is een warme case natuurlijk geen probleem, dat betekent dat het functioneert als koeler.
Performance: Nagenoeg de spec speed van
PCIe 4.0 4x.

Niet zo stil (weggewerkt onder het bureaublad), wel stabiel, lekker snel, semi-tevreden.

M’n iBoff 2TB interne replacement SSD komt er binnenkort aan. Dan gaat die Yeji er van af (is nu de home drive). Weet nog niet wat ik daar mee ga doen.

[ Voor 56% gewijzigd door Radiodurans op 26-05-2025 06:17 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChaoCheeBye
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-05 19:14

ChaoCheeBye

Иди на хуй

Welke enclosure: Jeyi TB-2464 Fan met Samsung 990 pro

Temp: zie screenshot. ik doe hier een 30 min. 8K export naar 8K 360 video 90Mbps h265. de bron en de export is op dezelfde 990 pro. ik gebruik het ook als Mac Os bootdisk

Performance: je kan de fan wel iets horen en je zult de firmware voor deze enclosure eerst moeten bijwerken met windows. ik pomp rond 40GB data tussen de 1.5-2GB/s over via mijn thunderbolt bridge.

Had je deze al gezien? https://gathering.tweaker...message/81386736#81386736

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJMYlrQaZ8M52KpJL35SJ-3j38A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q7NwHSTkMQr3B8dM1MrgvK5U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGEbZmXyZ9aPfmtdmTSG4iIUnpw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9L1gppMhkuLbGTIiN5cDkpP9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrnaMv-mNm3-rLeyV0r9FLTWuRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M7y1SZ9aca71o1Pna8UYS34I.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door ChaoCheeBye op 27-05-2025 15:04 . Reden: added AmorphousDiskMark benchmark ]

Сука Блять

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
Greatsword schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:00:
[...]

ik heb een speedtest gedaan en daar is de Nwe Mac mini sneller dan de oude iMac..
dus dat is het niet...

een interne check levert deze resultaten
die met m4rs@pc_Angelique..is de nwe Mac mini..
wat mij opvalt is de idle lattency die 272 rpm is...en bij de oude 3453 rpm

even opgezocht, daar is ook lager beter..dus dat kan het ook niet wezen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_JW0q3g6FIyKrzaD39-J_xTuN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fXkr7jLNzbYwY2wuxX2HnOxr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNPWoVTTWRCbOPzSIlMy_64dz4c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LhodpiwpuBUbYRZ9GEw9WZQp.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door wwwmarcel op 26-05-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:46

SG

SG surft naar info hardewaren

Mac mini M4-pro 48gb +500 10gb +115 full soc == mac studio base 36gb prijs
Het verschil is wat minder mem zelfde 512GB opslag ook 10gbnic
Maar krachtige soc 410gb/s vs 273gb/s zooi meer gpu cores. Wat extra cpu cores.
En veel io dus alsof intergraal extra dock/hub tov mac mini.
600 meer is full M4-max soc met 48GB en 546 gb/s wat triple spec update is.
Mac mini m4pro is base goede keus met 1 optie max 2 opties daarna zit je in basis mac studio m4-max specs kwa prijs maar dan met krachtigere soc en meer io. En betere koeling.

In mijn geval is ivm mijn 10gb netwerk
10gbnic optie
Xcode c++ swift Metal meer gpu cores full M4-pro en Mac gaming.
Video en muziek meer mem handig
Dat zijn minstens 2 opties meer mem 48gb 3 optie.
Mac studio waar base ook overweging is liever die triple spec boost voor 600 extra
Future proof voor minstens 5 jaar.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 22:17

TheDane

1.618

Folks, help!

Ik ben van plan om een Mac Mini M4 of M4 Pro te kopen, maar kan de knoop niet doorhakken.

Ik twijfel momenteel tussen
10‑core CPU
10‑core GPU
32 GB centraal geheugen
512 GB SSD‑opslag
€ 1.469,00
12‑core CPU
16‑core GPU
24 GB centraal geheugen
512 GB SSD‑opslag
€ 1.719,00 € 1.599,00 bij Amac
In beide gevallen overweeg ik er een Mac Mini M4 Hub bij, iets als https://www.amazon.nl/SAT...kaartlezer/dp/B0DV6WJ88D/

Op die manier kan ik m'n disk space wat uitbreiden - ik vind de uitbreidingsopties bij Apple beetje onevenredig prijzig :'(

Ik neig eigenlijk naar de M4 Pro, is gevoelsmatig wat toekomstbestendiger, maarrr ik twijfel dus ... of 24GB geheugen wel "genoeg" is.
  • Ik programmeer
  • heb lokaal wat docker instances
  • beetje foto- en videobewerking.
48GB (en de bijbehorende meerprijs) vind ik wat te gortig. Verder lees ik ook in dit topic over de Mini-als-NAS, which is very interesting, want mij DS216 is ook wel aan vervanging toe :+

En verdere context: Ik heb momenteel een Macbook Pro, 2,3 GHz 8-Core Intel Core i9, 16GB geheugen en 1TB SSD schijf, en die loopt tijdens 't werk op alle vlakken tegen z'n grenzen. Met 2 externe monitoren (24" en 27") blijft laptop regelmatig hangen, wordt gloeiend heet, staat voortdurend te swappen, heeft een load die niet onder de 5 komt ..

Kortom: wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:05

Thandor

SilverStreak

Ik zou dan eerst kijken naar het geheugengebruik van jouw huidige Macbook. Herstart de Macbook en start Activity Monitor (Activiteitenweergave in het Nederlands?) en open het tabblad waarop je het geheugen kunt zien. Heel kort door de bocht heb je: "Memory Used" wat het geheugen is wat daadwerkelijk gebruikt wordt. Als je ruim geheugen hebt dan zie je dat er wat "Cache Files" in geheugen staan (=alleen maar goed) en "Swap Used" op 0 bytes staat.

Op het moment wanneer je applicaties gaat openen zal Memory Used stijgen. Tot zover prima totdat je gaat zien dat Swap Used ook gaat stijgen. Je hebt dan kortweg te weinig geheugen. Is niet per direct een probleem omdat het geheugenmanagement ervoor zorgt dat inactief spul naar swap gaat en het actieve spul in het daadwerkelijke geheugen komt. Als het geheugengebruik (en daarmee ook de swap) blijft toenemen zie je in het grafiekje dat de Memory Pressure geel wordt. Als je het mij vraagt kom je dan op de "max" zitten. Je kunt doorgaan (gele balkjes kunnen nog meer worden, kunnen daarna rood worden) maar je boet dan wel in op de performance. Een beetje geel is prima, maar continu geel terwijl je in je werkzaamheden nog niet alles uit de kast hebt gehaald is niet goed.

Als je bij de huidige Macbook al per direct 8GB swap in gebruik hebt zonder het al te spannend te maken dan is 24GB niet toekomstbestendig genoeg; je hebt dan namelijk al 16GB geheugen + 8GB swap (wat ook geheugen had moeten zijn) in gebruik. Als je dan een 32GB model neemt heb je die extra ademruimte en performance en kun je daarna alsnog swappen als je uitschieters hebt.

Mijn recente/moderne ervaring op deze getallen is een Macbook Air M3 8GB <> Macbook Air M4 24GB. Ik dacht met het 8GB wel weg te komen (en weigerde ook meer dan 1000 EUR aan een laptop uit te geven :P) maar kwam van een koude kermis thuis. Toch niet altijd de snappyness die ik zocht bij een systeem met een snelle M3 CPU. Inmiddels de M3 8GB verkocht en M4 24GB gekocht (en helaas dus de lat ver boven de 1000EUR moeten leggen) maar heb er wel een snelle laptop voor terug. Ik zit nu te typen met 17GB memory usage en 0 bytes swap; lekker ruim (dus op dit moment zou een 16GB model ook prima zijn, dan was er 1GB swap wat prima is)! Bij zwaardere taken merk ik nooit dat bijvoorbeeld Expose/Mission Control iets hapert (die moet silky smooth zijn! ;) ) en bij de Macbook met 8GB was dit vaak niet het geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 27-05-2025 21:36 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:55

The_DoubleU

Tweaker in München

Ik ben op zoek naar een stand/hub voor de mini.
Naast de Raycue en Satechi ben ik er een tegen gekomen van Qwiizlab, dit merk ken ik niet en wil graag weten of iemand hier ervaring mee heeft?

https://qwiizlab.net/products/uh60-u4-silver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 22:17

TheDane

1.618

@Thandor Thanks,
Activity Monitor is nu wel tevreden, net na het sluiten van 2 windows met ieder 10+ tabs Firefox, idem met Chrome.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaoRmiT2asViMAALynfQovgEZlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0PyLBcrEcTCKs2elCw4THvz1.png?f=fotoalbum_large

Zodra ik mijn externe monitoren eraan hang, krijgt 'ie 't wel zwaarder. Zo alleen laptop op schoot op de bank is nog prima te doen, en heb ik ook veel minder applicaties open staan.

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat mijn externe schermen een stuk 'vriendelijker' zouden zijn met meer CPU/GPU power, vandaar de overweging van de M4 Pro, maar de gewone M4 met mindere CPU/GPU en meer geheugen zou dan eigenlijk beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:05

Thandor

SilverStreak

@TheDane Dat ziet er inderdaad uit als een tevreden Activity Monitor :). Maar dus wel na het afsluiten van het een en ander. Kijk eens wat Activity Monitor doet als je halverwege een werkdag bent (en je dus van alles open hebt). Denk dat je daar de bevestiging kunt vinden of je aan 24GB genoeg hebt of dat je naar 32GB moet.

Of de M4 Pro met externe schermen merkbaar sneller is dan een M4 durf ik niet te zeggen. Ik verwacht het eigenlijk niet en denk dat de extra GPU cores van de M4 Pro vooral nuttig zijn als je toepassingen draait die dergelijke rekenkracht nodig hebben. Het weergeven van MacOS en het rondgooien van windows (pun intended, ik doel op minimaliseren, schuiven, etc) moet een M4 ook prima kunnen. Maar wellicht kan iemand die daar ervaring mee heeft zich melden ;).

Qua CPU ga je er in ieder geval wel veel op vooruit: MBP 2019 scoort 1356 / 6271 en Mac Mini M4 (10c) scoort 3711 / 14678.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:05
Een M4 Pro gaat het niet beter/sneller doen dan een M4. Eerlijk gezegd vind ik de swap van 1,6 GB echt meer dan meevallen.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
Thandor schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:04:
Of de M4 Pro met externe schermen merkbaar sneller is dan een M4 durf ik niet te zeggen. Ik verwacht het eigenlijk niet en denk dat de extra GPU cores van de M4 Pro vooral nuttig zijn als je toepassingen draait die dergelijke rekenkracht nodig hebben. Het weergeven van MacOS en het rondgooien van windows (pun intended, ik doel op minimaliseren, schuiven, etc) moet een M4 ook prima kunnen. Maar wellicht kan iemand die daar ervaring mee heeft zich melden ;).
Bij licht/normaal gebruik wordt de GPU nauwelijks gebruikt. Ik gebruik Stats, en heb de CPU, GPU en Temperatuur in beeld (MacBook Pro). De GPU staat bijna altijd op 0% (3 schermen), en schiet naar 5-8% bij wat UI animaties. Als je snel scrolled op een webpagina doet de GPU vrijwel niets.

Als je wat zwaardere GPU taken het als 3D schiet het verder omhoog, maar bij gewoon wat browsen, mailen, e.d. heb je de extra GPU cores totaal niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Gisteren heb ik eindelijk de Mac Studio gekocht (M4 Max, 36GB, 1TB), dit is sinds jaren weer een computer voor eigen gebruik. Eerst had ik mijn ogen gericht op de Mac mini met 24GB. Na een paar dagen mijn gebruik in de gaten te hebben gehouden, zag ik prijstechnisch er meer in om voor de Studio te gaan (online een stuk goedkoper te krijgen dan via Apple zelf hint hint ;)).

Gezien de aangename prijs van Mac Studio, zag ik dat het verschil met de upgraded mini niet meer zo groot was. Dus mijn keuze was snel gemaakt 😄.

Nu vanavond alles installeren en dan eens genieten van dit monster van Apple. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Toshirou op 30-05-2025 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Thandor schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:04:
Dat doet een M4 moeiteloos. Ik heb een MacBook Air M4 aangesloten op twee Studio Displays, beide met scaling naar 'More space' en merk geen vertraging of haperingen. Met zware toepassingen is een M4 wel trager dan een M4 Pro, maar een 2D-beeld renderen en geschaald weergeven valt daar niet onder.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Zag zojuist een TB5 dock voor de m4 mac mini van Beelink.
Nu in de preorder voor 139 waarbij je een TB5 dock kan krijgen in 2 varianten (Model A = plek voor 2x SSD of Model B = 1x maar plek voor een snellere SSD)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exmrdhLAl6peZO-uaFzAOPGPH-Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AIJswHzu0qaaPW2hLB9K96k6.png?f=user_large

edit: Krijg net in de orderbevestiging dat het excl. belastingen is en dat dat er nog bij komt (wel gratis verzending naar NL)

[ Voor 13% gewijzigd door Ro_meo op 30-05-2025 02:02 ]

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Ro_meo Let wel op dat alleen de M4 Pro chip over Thunderbolt 5 beschikt. Uiteraard is dat wel backwards compatible met Thunderbolt 4 en de daarbij behorende snelheden. Ook zakt je performance van je randapparatuur in als je àlles tegelijkertijd (maximaal) wil benutten.

Wil je echter gewoon veel accessoires kunnen aansluiten dan lijkt het een prima ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro_meo
Greatsword schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:16:
@Ro_meo Let wel op dat alleen de M4 Pro chip over Thunderbolt 5 beschikt.
Die heb ik... dus dat komt goed.

iOS N3rd

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste