Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Onlangs kwam ABN-AMRO met het bericht dat ze de tarieven voor het basispakket verhogen van 3,25 naar 3,70 per maand.

Dat is een verhoging van 13,8%, meer dan het dubbele van de inflatie!

Wanneer gaat het gegraai van de banken eens ophouden? Ik ben niet voor ingrijpen van de overheid, maar het lijkt er op dat de markt niet functioneert. In geen enkele sector worden prijsverhogingen van deze omvang jaren achter elkaar doorgevoerd zonder dat er sprake is van buitengewone omstandigheden.

Waar kun je nog terecht? Ook de andere banken voeren vergelijkbare buitensporige prijsverhogingen door, waardoor er geen concurrentie plaatsvindt. Buitenlandse banken bieden nog weinig betaalrekeningen aan, en als die er zijn dan zijn er veel nadelen zoals het niet kunnen gebruiken van iDeal.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De reden dat de banken hun prijzen zo sterk verhogen is omdat ze veel extra moeten investeren in anti-witwas controles.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:06
Juup schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:48:
De reden dat de banken hun prijzen zo sterk verhogen is omdat ze veel extra moeten investeren in anti-witwas controles.
En dat terwijl begin dit jaar nog in het nieuws terecht kwam dat de banken record winsten hebben geboekt:
https://nos.nl/artikel/25...-hun-hoogste-winsten-ooit

Denk dat het wel veilig is om de aanname te maken dat de reden simpel is: meer bonus voor de Chief's.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07 12:04

Seraphin

Meep?

Meer bonus is letterlijk bij wet verboden. Dus nee.

Voor een eerlijk verhaal zou je de prijsstijgingen niet moeten relateren aan de inflatie, maar aan de door de bank gemaakte kosten (de reeds genoemde anti-witwas controles).

Ook alleen maar kijken naar winstgevendheid is te eenzijdig. Je zou ten eerste moeten kijken in hoeverre de winstgevendheid langjarig sneller dan de inflatie is gegroeid. Daarna zou je dienen te corrigeren voor ontwikkelingen in de rentestand, én de reserveringen voor wanbetalingen op leningen. Die laatste heeft een grote invloed op de winstgevendheid van een bank, omdat -afhankelijk van het economisch tij- zomaar miljarden bij moeten of juist vrijvallen.

Voorbeeld: in de COVID periode moesten de banken miljarden (extra) reserveren voor (mogelijke) wanbetalingen. Dit ging ten koste van de winst. Toen COVID voorbij was, vielen er weer grote sommen vrij.
Stel: de winst in jaar 1 is 1000, maar je treft een "extra" reservering voor wanbetaling van 200. Dan hou je onderaan een winst van 800 over. Een jaar later is je winst nog steeds 1000, maar blijkt dat je veel te pessimistisch bent geweest over toekomstige wanbetalingen, en dus valt er 200 vrij. Onderaan de streep rapporteer je dan een winst van 1200.

Ga je nu gillen dat een bank "zomaar" 50% extra winst heeft geboekt (want: 800 in jaar1 en 1200 in jaar2) en dat het graaiers zijn, of concludeer je dat de onderliggende operatie stabiel is (want: 1000 in jaar1 en 1000 in jaar2)?

[edit]
Overigens denk ik dat de waarheid een beetje in het midden ligt; já de grootbanken gebruiken ieder excuus om de prijzen op te drijven (en liefst nog een beetje meer dan strikt nodig), maar ze worden ook daadwerkelijk op kosten gejaagd door politiek opportunistische nitwits die hun financiële kennis bij Henk "banken-moeten-óók-BTW-betalen" Nijboer hebben opgedaan.....

[ Voor 11% gewijzigd door Seraphin op 16-10-2024 15:19 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Seraphin schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:16:
Overigens denk ik dat de waarheid een beetje in het midden ligt; já de grootbanken gebruiken ieder excuus om de prijzen op te drijven (en liefst nog een beetje meer dan strikt nodig), maar ze worden ook daadwerkelijk op kosten gejaagd door politiek opportunistische nitwits die hun financiële kennis bij Henk "banken-moeten-óók-BTW-betalen" Nijboer hebben opgedaan.....
Op zich is het niet raar dat een commercieel bedrijf prijzen op wil drijven, want meer winst. Dit wordt in balans gehouden door marktwerking. En die lijkt nu niet te functioneren, alle banken doen hetzelfde. Prijsvechters zijn er niet. En ondanks dat Nederland qua inwonertal best een groot land is, zijn er weinig keuzes (ING, Volksbank, Rabo, ABN en Knab).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:06
Seraphin schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:16:
Meer bonus is letterlijk bij wet verboden. Dus nee.

.....
Maar dividend uitkeringen zijn niet verboden.

Een ABN Amro die bijvoorbeeld 9,5% dividend uit betaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:53

Herman

FP ProMod
Duke of Savage schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:51:
[...]

Waar 'wij Nederlanders' als medeaandeelhouder blij van worden ;)
Duke of Savage schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

En dat terwijl begin dit jaar nog in het nieuws terecht kwam dat de banken record winsten hebben geboekt:
https://nos.nl/artikel/25...-hun-hoogste-winsten-ooit

Denk dat het wel veilig is om de aanname te maken dat de reden simpel is: meer bonus voor de Chief's.
Onzin!
Veel banken hebben zich gedwongen gevoeld om (extra) kosten voor het cliëntonderzoek door te belasten. Mijn inschatting is dat de betaalrekening van consumenten niet een extreem winstgevend onderdeel van het bedrijf is. Als je echter de rentestanden bekijkt, dan is meteen duidelijk waar die winst vandaan komt. Pak en beet 1,5% rente op spaarrekeningen terwijl banken dit (met een hefboom) kunnen uitlenen voor 5% en meer. Daar mag m.i. wel eens de zere vinger op gelegd worden ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verhogen banken om hun marges te verbeteren, jazeker. Ook de nog halve staatsbank ABN-AMRO. Zijn er ook gestegen kosten, ook jazeker.

Een ouder artikel, maar in 2021 waren er zo'n 10.000 medewerkers bezig met de WWFT en andere anti criminele zaken. De Nederlandse Bank c.q.. de Nederlandse overheid heeft ook overdreven eisen gesteld binnen de WWFT (zie bijvoorbeeld dit artikel).

Bij de unit Financial Intelligence, waar je alle WWFT meldingen moeten doen werkt misschien 1% van dat aantal mensen. En die worden bedolven onder meldingen omdat we een grote contante opname al verdacht vinden.

Ik kan mij niet voorstellen dat het hele WWFT verhaal ook maar 1 crimineel heeft gepakt. Wat mij betreft moet dat op de schop, buiten de banken zijn er diverse andere sectoren die er enorm veel tijd en geld tegen aan moeten zijn om compliant te zijn. Zo een heel KYC (know your customer) verhaal, waarom moet ik dat elke bank, notaris etc weer opnieuw doen. Waarom niet op basis van fiscaal nummer een registerer bij de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Duke of Savage schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:51:
[...]

Heerlijke dividend is dat.
Koop een plukje ABN en je krijgt de kosten weer terug middels dividend, ideaal.
Plus nog koersstijgingen erbij hopelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:36

de Peer

under peer review

Ik zit al jaren bij gratis banken. Zit momenteel bij revolut met privé en gezamenlijke rekening.

De markt doet zijn werk wel hoor. Als alle ABN klanten nu massaal overstappen, komt ABN echt wel in actie.

[ Voor 36% gewijzigd door de Peer op 16-10-2024 22:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:11
de Peer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:59:
Ik zit al jaren bij gratis banken. Zit momenteel bij revolut met privé en gezamenlijke rekening.

De markt doet zijn werk wel hoor. Als alle ABN klanten nu massaal overstappen, komt ABN echt wel in actie.
Dit is imo de voornaamste reden waarom de (groot)banken ermee wegkomen in Nederland. Nederlanders blijven doorgaans bij de bank waar door hun ouders ooit een rekening is geopend. Dat voelt namelijk vertrouwd. En als eenmaal al je incasso's etc. via die rekening lopen, is dat nog een extra argument om bij die bank te blijven, ook al bestaat de overstapservice.

Ik denk dat het percentage van mensen die nog steeds hun eerste bankrekening gebruiken als hoofdrekening, schrikbarend hoog is.

De enige generatie waar dat mogelijk wat anders is, is onder de jongere mensen, die ook geïnteresseerd zijn in technologie en dus fintech-banken. Revolut heeft inmiddels al 800.000+ klanten in Nederland. Maar ook dat lijkt voor velen meer een bank 'voor erbij'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:03

Ik overweeg over te stappen. Waar doe jij je beleggingen? Mijn betaalrekening is ABN AMRO met Zelf Beleggen Basis.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:14

FreakNL

Well do ya punk?

ZXRY schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:40:
[...]

Dit is imo de voornaamste reden waarom de (groot)banken ermee wegkomen in Nederland. Nederlanders blijven doorgaans bij de bank waar door hun ouders ooit een rekening is geopend. Dat voelt namelijk vertrouwd. En als eenmaal al je incasso's etc. via die rekening lopen, is dat nog een extra argument om bij die bank te blijven, ook al bestaat de overstapservice.

Ik denk dat het percentage van mensen die nog steeds hun eerste bankrekening gebruiken als hoofdrekening, schrikbarend hoog is.

De enige generatie waar dat mogelijk wat anders is, is onder de jongere mensen, die ook geïnteresseerd zijn in technologie en dus fintech-banken. Revolut heeft inmiddels al 800.000+ klanten in Nederland. Maar ook dat lijkt voor velen meer een bank 'voor erbij'.
Ja maar wat is schrikbarend?

Vroeger betaalde je 2 euro voor je pakket en nu 6 euro. Bij wijze van. Procentueel veel maar nog steeds koop je er geen brood minder van.

Alles wordt duurder maar die paar euro voor dat bankpakket maak ik me er minste zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NMMNG schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 06:25:
[...]

Ik overweeg over te stappen. Waar doe jij je beleggingen? Mijn betaalrekening is ABN AMRO met Zelf Beleggen Basis.
IBKR

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:31

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Genoeg gratis alternatieven, ook voor beleggen (Trade Republic, Revolut etc.) zijn er zat gratis alternatieven en bieden ook nog is veel meer rente op je spaargeld.

Klagen over de ABN prijsstijging helpt niks, ik zie het overal op internet, maar je kan gewoon overstappen als je het te duur vindt, en dan heb je meteen een prijsdaling van 100%.

Ik zou zeggen, geen woorden (helpt toch niks) maar daden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Dat, maar ook de steeds verdere digitalisering. Het is minder zichtbaar qua kantoren en mensen, maar de mensen die ze nu nodig hebben zijn wel aanzienlijk duurder dan de "oude" loketmedewerkers die veel dingen deden die we nu zelf kunnen doen. Als er in het verleden wat onhebbenlijkheden in de systemen zaten kon je bankmedewerkers altijd nog instructie geven hoe ze middels workarounds dingen konden doen.. Nu moet software idiot-proof zijn want workarounds krijg je niet meer voor elkaar met miljoenen gebruikers.

En ondanks de hogere kosten zou ik toch niet terug willen dat je voor van alles naar een bankkantoor moest gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:50
SvMp schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:41:
Inflatie zorgt misschien voor prijsverhogingen.. al dat doet men claimen.

Maar het inflatiegetal is gebaseerd op prijsverhogingen. Dus deze 13,8% wordt bij de volgende inflatiecijfers meegenomen waardoor het inflatiegetal omhoog gaat.

Kortom, door zogenaamde "inflatiecorrecties" krijgen (en houden) we juist een hogere inflatie.

[ Voor 10% gewijzigd door LordSinclair op 17-10-2024 11:29 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
CT schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:00:
Genoeg gratis alternatieven, ook voor beleggen (Trade Republic, Revolut etc.) zijn er zat gratis alternatieven en bieden ook nog is veel meer rente op je spaargeld.

Klagen over de ABN prijsstijging helpt niks, ik zie het overal op internet, maar je kan gewoon overstappen als je het te duur vindt, en dan heb je meteen een prijsdaling van 100%.

Ik zou zeggen, geen woorden (helpt toch niks) maar daden.
Word eens concreet met die alternatieven... Trade Republic en Revolut zijn geen betaalrekeningen waar je salaris op kan optvangen en met iDeal kunt betalen. Ik heb het hier niet over sparen en beleggen maar betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Frame164 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:05:
En ondanks de hogere kosten zou ik toch niet terug willen dat je voor van alles naar een bankkantoor moest gaan.
Hogere kosten door digitalisering? Het lijkt mij sterk dat de kosten van de apps en websites hoger zijn dan die duizenden medewerkers van kantoren, die inmiddels hun baan kwijt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SvMp schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:41:
[...]

Word eens concreet met die alternatieven... Trade Republic en Revolut zijn geen betaalrekeningen waar je salaris op kan optvangen en met iDeal kunt betalen. Ik heb het hier niet over sparen en beleggen maar betalen.
Jawel. Dat kan wel met revolut. Is al geruime tijd mijn primaire bankrekening.

Waarom zou je er geen salaris op kunnen ontvangen? Dat ging zelfs prima toen het nog een IBAN uit Litouwen had. Tegenwoordig hebben ze NL Iban

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 18-10-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:52
SvMp schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:41:
Onlangs kwam ABN-AMRO met het bericht dat ze de tarieven voor het basispakket verhogen van 3,25 naar 3,70 per maand.

Ik vind het persoonlijk een non-issue. Het lijkt me duidelijk dat deze vergoeding nooit kostendekkend kan zijn voor de dienstverlening van de bank; ze zijn vermoedelijk afhankelijk van allerlei andere services buiten de basisvoorziening.

Voor een besparing van 50% (ongeveer 2 tientjes) zou ik persoonlijk ook nooit alle moeite gaan doen om alles om te zetten. De bank zal het wel heel bont moeten maken voor ik dat zou overwegen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:53

Bij Revolut moet je €4 per maand betalen voor "priority support and everyday
spending protection" oftewel direct antwoord op supportvragen en aankoopverzekering? Dat eerste krijg je bij de grootbanken ook in het standaardpakket, en voor €2,50 heb je daar ook een volwaardige credit card bij.

Ik denk dat het niet makkelijk gaat zijn om als je bijvoorbeeld in Nepal je mobiel en portemonnee kwijt bent je Revolut pasjes te blokkeren, meestal zit er alleen een chatbot achter de support, terwijl mijn ervaring is dat je bij de grootbanken bij nood direct een medewerker te spreken krijgt.

Die 50 cent prijsverhoging vind ik minder erg dan hoe we genaaid worden met de rente die zomaar 0,5 procentpunt lager ligt dan de rest van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

[...]

Revolut heeft nl iban en ondersteund gewoon ideal en is zelfs in tikkie geïntegreerd tegenwoordig.. N26 heeft ook ideal maar helaas geen nl iban (zou theoretisch wat meer moeite kunnen kosten om je loon daar te ontvangen maar moet wettelijk wel kunnen) en zit niet in tikkie.. TradeRepublic is idd meer voor beleggen maar geeft wel de beste rente op je spaargeld (rekent gewoon de ECB rente door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HallonRubus schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Bij Revolut moet je €4 per maand betalen voor "priority support and everyday
spending protection"
Geen idee. Dat gebruik ik niet. Ik heb al 5jaar een gratis rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Nadat ze al jaren personeel in grote aantallen gedumpt hebben en kapitalen bespaard hebben door het sluiten van kantoren en service. Het zijn wel grote graaiers met blijkbaar een goede lobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:49:
[...]

Ik vind het persoonlijk een non-issue. Het lijkt me duidelijk dat deze vergoeding nooit kostendekkend kan zijn voor de dienstverlening van de bank; ze zijn vermoedelijk afhankelijk van allerlei andere services buiten de basisvoorziening.

Voor een besparing van 50% (ongeveer 2 tientjes) zou ik persoonlijk ook nooit alle moeite gaan doen om alles om te zetten. De bank zal het wel heel bont moeten maken voor ik dat zou overwegen.
Ik vraag mij af of deze vergoeding nooit kostendekkend kan zijn. Banken zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Waarom zouden ze wat doen wat niet kostendekkend is? Voor de duurdere dienstverlening zoals de aankoop van effecten zijn er ook nog afzonderlijke tarieven.

In absolute zin gaat het inderdaad om kleine bedragen (EUR 44,40 per jaar). Maar procentueel is de verhoging enorm. En niet alleen dit jaar ze doen dat jaar op jaar. En niet alleen ABN-AMRO maar ze doen het allemaal, zonder dat de markt of toezichtshouder dit gedrag corrigeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Mapuck schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Nadat ze al jaren personeel in grote aantallen gedumpt hebben en kapitalen bespaard hebben door het sluiten van kantoren en service. Het zijn wel grote graaiers met blijkbaar een goede lobby.
Absoluut. Personeelskosten zijn de grootste kostenpost voor dienstverlenende bedrijven. Banken hebben enorme aantallen personeel ontslagen. Vrijwel alle kantoren zijn dicht, maar ook administratieve afdelingen. Door het moderne bankieren zijn wel nieuwe banen ontstaan, die hoger betaald worden dan de banen die zijn verdwenen, maar dat gaat om kleinere aantallen mensen dan ze hadden rondlopen op al die kantoren vroeger.

De prijzen zouden daardoor juist omlaag moeten gaan, in ieder geval aanzienlijk langzamer moeten stijgen dan de inflatie.

[ Voor 7% gewijzigd door SvMp op 19-10-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:29

Lordy79

Vastberaden

"De" inflatie is natuurlijk een mix van een mandje producten en diensten die de consument afneemt.

De kosten van arbeid zijn veel harder gestegen dan de prijsindicatie oftewel arbeidsintensief werk zoals de kapper, pedicure en knowyourcustomer medewerkers van de bank is veel meer in (kost)prijs gestegen dan goedkope meuk van de action die uit China komt. Ja, dat is gechargeerd, juist om het te benadrukken.

Ik las in het FD dat er per maand(!) door de Rabobank 10.000 of meer klantrelaties worden opgezegd.

In juli 2023 werkten er volgens de NL vereniging van banken ca 13.000 mensen op de know your customer afdeling.

Dus ik begrijp de prijsstijging wel.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:03

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Lordy79 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 07:17:
Ik las in het FD dat er per maand(!) door de Rabobank 10.000 of meer klantrelaties worden opgezegd.
"Door" of "bij"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
SvMp schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:10:
[...]
. En niet alleen ABN-AMRO maar ze doen het allemaal, zonder dat de markt of toezichtshouder dit gedrag corrigeert.
Als er 10 miljoen Nederlanders zijn die 45 euro op jaarbasis uitgeven aan bankkosten dan hebben we het over een bedrag van 450 miljoen.

Hartstikke veel, totdat je bedenkt dat je zo'n 100.000 aan een werknemer kwijt bent en dus in totaal 4.500 fte beschikbaar hebt.

Dat is dus 1 fte per 2.222 inwoners van nederland. Voor leiding geven, klantenservice, etc... Uiteraard is dit 4.5000 uit de lucht gegrepen, sommige werknemers kosten meer en sommige minder.

Ondertussen betalen we een veelvoud voor mobiel internet, om toegang te hebben tot Netflix, elk jaar weer een verhoging voor Ziggo, etc...

En dan vinden we 4+ euro teveel voor onze bankzaken waarbij we 24/7 toegang hebben, wat aan allerlei veiligheidsregels voldoet, waarbij er 24/7 geld overgemaakt kan worden, we met een pinpas kunnen betalen, etc

[ Voor 20% gewijzigd door President op 20-10-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
[...]

Onzin, ik ontvang op mijn gezamenlijke betaalrekening van Revolut gewoon mijn salaris en toeslagen, kindergeld etc. Tevens kun je gewoon met iDeal betalen, heb je een Visa debit kaart. Dus stel je wilt een vliegreis boeken en enkel de iDeal of Visa kaart optie is gratis als betaaloptie? Dan gaat het van dezelfde betaalrekening af.

Voor sparen gebruik ik daarin tegen Raisin en beleggen beschouw ik niet als veilig optie: leuk als je er winst uit weet te halen, maar als het kaartenhuis in elkaar zakt ben je al je geld kwijt. Ik zie Fastned bijvoorbeeld 6% bieden in obligaties ofzo, alleen die zijn nog nooit winstgevend geweest.

Ik vind dat veel te risicovol: daarom hou ik het bij sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 10:43

BTU_Natas

Superior dutchie

Kosten dekkend, zitten we in een communistisch land?

Voor de meeste financials is de norm 50% winst op elke euro uitgegeven, iets met een verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

President schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:36:
[...]

Hartstikke veel, totdat je bedenkt dat je zo'n 100.000 aan een werknemer kwijt bent en dus in totaal 4.500 fte beschikbaar hebt.
100.000 ???
Iemand die 3500 bruto loon ontvangt kost minder dan 50K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Lordy79 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

100.000 ???
Iemand die 3500 bruto loon ontvangt kost al snel rond de 65k op jaarbasis voor de werkgever.

14 x 3500 (12 maanden + vakantie + 13e maand) en dan nog een opslag van zo'n 30% vanwege bijvoorbeeld pensioen inleg werkgever,belastingen, verzekeringen, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Als er 10 miljoen Nederlanders zijn die 45 euro op jaarbasis uitgeven aan bankkosten dan hebben we het over een bedrag van 450 miljoen.

Dat is dus 1 fte per 2.222 inwoners van nederland. Voor leiding geven, klantenservice, etc... Uiteraard is dit 4.5000 uit de lucht gegrepen, sommige werknemers kosten meer en sommige minder.

Ondertussen betalen we een veelvoud voor mobiel internet, om toegang te hebben tot Netflix, elk jaar weer een verhoging voor Ziggo, etc...

En dan vinden we 4+ euro teveel voor onze bankzaken waarbij we 24/7 toegang hebben, wat aan allerlei veiligheidsregels voldoet, waarbij er 24/7 geld overgemaakt kan worden, we met een pinpas kunnen betalen, etc
Nu ga je er van uit dat de bank alleen verdient aan dat maandelijks bedrag dat de rekeninghouder betaalt. Alleen dan vergeet je dat zij geld dat zij niet hebben mogen uitlenen en daarnaast ook andere diensten aanbieden en voor bepaalde specifieke handelingen geld in rekening brengen. Let wel, dat een bank winst wil maken lijkt mij zonneklaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 06:01

Croga

The Unreasonable Man

Lordy79 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:10:
100.000 ???
President schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:45:
Iemand die 3500 bruto loon ontvangt kost al snel rond de 65k op jaarbasis voor de werkgever.
14 x 3500 (12 maanden + vakantie + 13e maand) en dan nog een opslag van zo'n 30% vanwege bijvoorbeeld pensioen inleg werkgever,belastingen, verzekeringen, etc
En dan hebben we het nog niet over middelen, ondersteuning, ondersteuning voor de middelen, verzekeringen.....

Een medewerker kost normaliter grofweg 2 keer zijn bruto salaris of anderhalf keer zijn directe kosten.

€3500 bruto per maand komt neer op bijna 50k bruto salaris. Dus ja, zo iemand kost grofweg een ton per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

SvMp schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:10:zonder dat de markt of toezichtshouder dit gedrag corrigeert.
Dat de markt dit niet corrigeert is een probleem van de markt. Ben jij al naar een andere bank gegaan? Zo niet dan zie daar wat er mis gaat...... De toezichthouder heeft hier geen verantwoordelijkheid. Er is een gezonde markt met een gezonde spreiding aan keuze. Dat mensen daar geen gebruik van maken geeft aan hoe goed de banken hun zaken op orde hebben, niet meer en niet minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

CT schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:00:
Waar de je dat ze die "gratis" dienstverlening van betalen?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bor schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:02:
[...]

Waar de je dat ze die "gratis" dienstverlening van betalen?
Van de mensen met een premium-abonnement denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
de Peer schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

Van de mensen met een premium-abonnement denk ik.
Trade Republic heeft niet eens een premium/betaald abonnement ;)

Maar partijen zoals TR verdienen hun geld, onder andere, met percentages/kosten vragen voor investeringen. En om geld te hebben om te kunnen investeren, lokken ze je met hoge spaarrente, zodat je je spaargeld daar neerzet.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
[...]
Ik had eerder al geschreven dat de absolute stijging klein is maar de relatieve stijging groot, ver boven inflatie. Dat deugt niet. Die medewerkers hadden ze al, en verlies maakten ze ook niet. Dus dit lijkt op ordinaire zakkenvullerij. Verder vind ik ook dat de toezichthouder moet onderzoeken of er (prijs)afspraken zijn, want alle banken (op enkele hele kleintjes na) doen exact hetzelfde.

[ Voor 21% gewijzigd door SvMp op 20-10-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
BTU_Natas schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:51:

Voor de meeste financials is de norm 50% winst op elke euro uitgegeven, iets met een verdienmodel.
Daar is niks mis mee. Bij kapitalisme hoort ook concurrentie. En juist dat ontbreekt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Croga schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Dat de markt dit niet corrigeert is een probleem van de markt. Ben jij al naar een andere bank gegaan? Zo niet dan zie daar wat er mis gaat...... De toezichthouder heeft hier geen verantwoordelijkheid. Er is een gezonde markt met een gezonde spreiding aan keuze. Dat mensen daar geen gebruik van maken geeft aan hoe goed de banken hun zaken op orde hebben, niet meer en niet minder.
Het heeft geen zin om naar Rabo, ING of Volksbank te gaan. Die doen aan dezelfde praktijken.

Een gezonde spreiding van keuze? 4 banken met een reguliere Nederlandse betaalrekening in een land met 18 miljoen inwoners dat is lachwekkend.

[ Voor 10% gewijzigd door SvMp op 20-10-2024 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BTU_Natas schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:51:

Misschien sla je hier de spijker op zijn kop over wat er mis is met de financiële sector.

50% is een krankzinnige winstmarge. Laat staan als je het je kan veroorloven al het andere links te laten liggen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

SvMp schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:47:
Het heeft geen zin om naar Rabo, ING of Volksbank te gaan. Die doen aan dezelfde praktijken.

Een gezonde spreiding van keuze? 4 banken met een reguliere Nederlandse betaalrekening in een land met 18 miljoen inwoners dat is lachwekkend.
Wellicht moet je het topic nog eens door lezen. Er zijn veel meer dan 4 banken met reguliere bankrekeningen in Nederland. Sommigen zelfs met gratis aanbod. Dan ga je daar naartoe. Of, als je meer service wilt, naar één van de duurdere banken zoals Bunq. Er is keus genoeg. Daarnaast zit je helemaal niet vast aan Nederlandse banken; er is geen enkele reden dat je geen rekening bij een Belgische of Duitse bank kunt nemen. Dat je dat zelf niet wilt zien is niet de fout van de banken, noch van de toezichthouder.

[ Voor 9% gewijzigd door Croga op 20-10-2024 13:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pvcholten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:38
Prijsdruk ontstaat alleen als er voldoende mensen stemmen met de voeten. Dat doet niemand, omdat er geen nummerbehoud is.

D66 had een aantal jaar geleden in haar verkiezingsprogramma staan dat bankrekeningnummers meeneembaar moeten zijn. Daar is niets van terechtgekomen. Banken hebben de illusie gewekt dat dat niet kan doordat hun naam onderdeel is van het IBAN. Dat dit nummerportabiliteit blokkeert is natuurlijk onzin, een bankrekeningnummer had net zo goed een UUID kunnen zijn, het is gewoon een id.

Moet je eens voorstellen hoe machtig KPN was geweest als nummerbehoud voor telefonie niet kon.

Als van bank wisselen net zoveel moeite kost als een sim-kaart omwisselen, komt er echte concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:19
SvMp schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:16:
[...]

Absoluut. Personeelskosten zijn de grootste kostenpost voor dienstverlenende bedrijven. Banken hebben enorme aantallen personeel ontslagen. Vrijwel alle kantoren zijn dicht, maar ook administratieve afdelingen. Door het moderne bankieren zijn wel nieuwe banen ontstaan, die hoger betaald worden dan de banen die zijn verdwenen, maar dat gaat om kleinere aantallen mensen dan ze hadden rondlopen op al die kantoren vroeger.

De prijzen zouden daardoor juist omlaag moeten gaan, in ieder geval aanzienlijk langzamer moeten stijgen dan de inflatie.
Zijn hier ook uitgebreidere cijfers over, dat personeelskosten nu lager zijn dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden? Als ik kijk naar de beschikbare gegevens uit jaar verslagen verwerkt door o.a. statista, zie je dat tussen 2014 en 2024 ABN 'maar' zo'n 1400 medewerkers is verloren. Van 22215 in 2014 tot 20872 nu, met een grotere dip tot en met 2019, waarna de headcount in 2020 weer is beginnen te groeien. Naarnaast, is +-1400 man in 10 jaar echt enorm te noemen? Ik vraag het me af.

https://www.statista.com/...worked-at-abn-amro-group/

Als je dan ook nog eens ziet dat er de laatste jaren juist weer flink aangenomen wordt, voor o.a. Wwft controle, mensen die (flink) beter betaald zouden krijgen dan de balie medewerkers in de kantoren van voorheen, dan vraag ik me echt wel af (ook met andere gestegen kosten) of de bijvoorbeeld de loonkosten van ABN (en andere banken) in 2024 wel lager is dan in bijvoorbeeld 2014.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Binnenkort ben ik weg bij zowel ABN-AMRO alsook de ASN bank en ga mijn heil zoeken buiten NL. Hier zijn het gewoon rupsjes nooit genoeg en daar heb ik het wel mee gehad. Kijk alleen maar naar de rente die je krijgt, die is overal in Europa hoger dan hier. Aangezien ik toch (bijna) alles zelf moet regelen en daar ook nog voor moet betalen, kan ik net zo goed naar een buitenlandse bank gaan, op dat punt geen verschil. 2025 is het jaar dat de NL banken voor mij het loodje gaan leggen en terecht, dit zouden veel meer mensen moeten doen, dan komt het signaal denk ik wel binnen...

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:13
Glashelder schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:11:
[...]

Misschien sla je hier de spijker op zijn kop over wat er mis is met de financiële sector.

50% is een krankzinnige winstmarge. Laat staan als je het je kan veroorloven al het andere links te laten liggen.
Liever een fatsoenlijke winstmarge dan dat de belastingbetaler ervoor op moet draaien om ABN Amro voor een tweede keer te redden. Dit heeft de staat 6,7 miljard euro gekost. Verdeeld over 5 miljoen rekeninghouders is dat een schadepost van 1340 euro per rekeninghouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

aljooge schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Liever een fatsoenlijke winstmarge dan dat de belastingbetaler ervoor op moet draaien om ABN Amro voor een tweede keer te redden. Dit heeft de staat 6,7 miljard euro gekost. Verdeeld over 5 miljoen rekeninghouders is dat een schadepost van 1340 euro per rekeninghouder.
Ervoor opdraaien doen we toch wel, zij het als belastingbetaler danwel als cliënt van de bank. Ontslagen personeel die ze niet meer hoeven te betalen, kantoren waar geen huur meer voor betaald wordt, de cliënt als personeel gaan zien aangezien men alles zelf moet regelen en hun dus tijd en geld bespaart. En wat hebben wij, cliënten van de bank daarvan gezien? Geen ene rotte cent, maar wel het "alles is voor Bassie" mentaliteit en dan gek vinden dat er toch een aantal mensen zijn die vertrekken, zoals ik. Het banksysteem is door en door verrot en de ABN-AMRO had nooit gered mogen worden, als je je zaken niet goed regelt, heb je geen recht om dat te overleven, net zoals ieder ander bedrijf wat failliet aan het gaan is, voor jou weer een ander, zo zou het moeten werken, oftewel het kaf van het koren scheiden.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• satedly
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-05 07:53
[...]

Hoewel Netflix een luxe is, is een betaalrekening een basisbehoefte in Nederland. Het is vrijwel onmogelijk om in onze maatschappij te functioneren zonder een bankrekening. Voor jou lijkt €4 per maand misschien verwaarloosbaar, maar voor anderen—zoals een buurman die moeite heeft om rond te komen—kan dat juist het verschil maken tussen wel of niet kunnen eten. In de huidige samenleving zou toegang tot een basisbankrekening een recht moeten zijn, geen voorrecht. Daarom zou dit wettelijk verplicht kosteloos moeten zijn.

Wat ik mij ook afvraag, is hoe banken in landen om ons heen gratis rekeningen kunnen aanbieden en toch aan dezelfde regelgeving voldoen. Deze landen hebben vaak een veel breder aanbod aan banken, wat zorgt voor meer concurrentie. In Nederland verdienen banken al aanzienlijk aan rente op leningen, betaalverkeer, wisselkoerskosten, en het gebruik van ons spaargeld. Een maandelijkse bijdrage lijkt alleen gerechtvaardigd als er extra diensten worden aangeboden, zoals verzekeringen of cashback.

Het probleem is dat er in Nederland een gebrek aan echte concurrentie is. De bankensector lijkt meer op een oligopolie, waar prijsconcurrentie en innovatie vrijwel afwezig zijn. Het voelt vaak alsof de banken stilzwijgend elkaars tarieven volgen, waardoor consumenten nauwelijks keuze hebben. Zolang consumenten niet massaal bereid zijn om van bank te wisselen—en zolang het overstappen niet eenvoudiger wordt—zal deze situatie waarschijnlijk niet veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:15
Ik ben "oud", maar vroeger verdiende een bank geld met andere zaken dan kosten voor een betaalrekening. In die tijd had ook elke woonwijk nog een filiaal met meerdere medewerkers. De kosten zijn pas gekomen toen er steeds meer digitaal werd en kantoren gesloten. Mijn conclusie is er inderdaad rupsje nooitgenoeg.

In mijn ogen blijft de enige manier hier invloed op te hebben door te stemmen met je voeten...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:27
Croga schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:25:
[...]

Wellicht moet je het topic nog eens door lezen. Er zijn veel meer dan 4 banken met reguliere bankrekeningen in Nederland. Sommigen zelfs met gratis aanbod. Dan ga je daar naartoe. Of, als je meer service wilt, naar één van de duurdere banken zoals Bunq. Er is keus genoeg. Daarnaast zit je helemaal niet vast aan Nederlandse banken; er is geen enkele reden dat je geen rekening bij een Belgische of Duitse bank kunt nemen. Dat je dat zelf niet wilt zien is niet de fout van de banken, noch van de toezichthouder.
Probeer jij eens als Nederlander maar een Duitse rekening bij ING te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Laatst online: 04-07 10:43

BTU_Natas

Superior dutchie

[...]

Nee dat is het niet, het is niet gegarandeerd en je praat over een gemiddelde. Maar het werkt ook de andere kant op. Als je 6% dividend rendement haalt op je bank aandelen (op het moment van schrijven zelfs 9.5% bij de ABN AMRO), dan is de rekensom niet zo heel moeilijk om te weten wat je moet investeren om de kosten van het bankieren af te dekken. :9~

Maar ik beleg niet.... sparen is ook beleggen alleen met een ander risico profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:37
Belachelijk dat er een verhoging zit aan te komen naar 3,70 euro. Ik heb even gekeken naar mijn rekening bij de ABN AMRO en ik betaal nu nog steeds 3,25 euro voor mijn BasisPakket ik mag tot 6 prive-rekingenen hebben ik heb er nu al 2 bij ABN. Mijn prive rekening inclusief spaarrekening.

Ik heb bij ING mijn eigen rekening rekening dat ook onze gezamenlijke rekening is: Kosten zijn daar nog hoger: 4,35 euro voor BasisPakket en 1,10 euro kosten tweede rekeninghouder inclusief spaarrekening.

Wij doen verder niks met de ING. Want mijn vrouw heeft haar eigen rekening bij ING en de Rabobank en ik zit bij ABN AMRO. Ik had al vooraf ING toen ik ging samen zijn. ABN AMRO en Postbank (Nu ING) sinds dat ik 7 jaar oud was geopend.

Maar het is ING dat veel duurder op is

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 21-10-2024 03:57 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

ING heb ik al jaar geleden opgezegd toen hun rente nog bijna 0% was, er ineens banners/reclame in de app zaten, last had van storingen en de prijs nog is omhoog ging... lichtelijk emotioneel, want ja, ook ik had m'n hele leven al een postbank rek.nr. etc. maar nu ik daar vanaf ben en mij vrij over de markt kan bewegen heb ik van alles geprobeerd.

En ik kan dus uit eerste hand vertellen dat je spaargeld verhuizen of je rek. nr. wijzigen (ja, eerste keer wel ff indexeren waar je nu eigenlijk allemaal incassos en abbo's hebt lopen.. maar dat is ook is goed om te doen) heel simpel is en niks engs. Elke bank (ook Bunq, Revolut, N26, TR etc.) hebben te maken met dezelfde regelgeving als de ING en ABN, dus je geld kan niet zomaar verdwijnen.. en mocht het toch verdwijnen (neo-bank valt om) zijn ze tot 100k garant (TR tot 50k geloof ik, of ze betalen maar over 50k rente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:17

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Van der Berg schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 23:06:

Wij doen verder niks met de ING. Want mijn vrouw heeft haar eigen rekening bij ING en de Rabobank en ik zit bij ABN AMRO. Ik had al vooraf ING toen ik ging samen zijn.
Dus als ik het goed lees, hebben jullie - 2 personen - 3 rekeningen :?
Of toch 4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
JAN-B schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Dus als ik het goed lees, hebben jullie - 2 personen - 3 rekeningen :?
Of toch 4 ?
Klopt ieder heeft naast dat gezamenlijke rekening hebben nog onze eigen rekeningen :)

Met onze gezamenlijke rekening doen we bijna niks meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 21-10-2024 11:15 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb een mailtje ontvangen van de nieuwe tarieven bij de ING 2025:
ING gaat dus ook verhogen net als bij ABN AMRO.

Bij mij situatie gaat de huidige tarief 4,35 euro (2024) gaat naar 4,60 euro (2025) ING laat weten dat een verhogiong nodig is om het bnetalingsverkeer veilig en beschikbaar te houden en omdat we continu investeren in het verbeteren van onze persoonlijke en digitale dienstverlening.

Ik betaal ook nog eens 1,10 euro per maand voor kosten tweede rekeninghouder. Daarnaast heb ik Oranje Spaarrekening maar volgens mij betaal ik daar niet voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 28-10-2024 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-07 22:13
[...]

Je mag het een krankzinnige winstmarge noemen. Maar wat heb je liever. Een bank, waar je geld in grote mate zal staan, die ruim in zijn jasje zit met mogelijkheid significante klappen te incasseren? Of een bank, die op moment van geopolitieke onrust komt te wankelen doordat kosten voor bijvoorbeeld energieconsumptie oplopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

psychodude schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:41:
[...]

Je mag het een krankzinnige winstmarge noemen. Maar wat heb je liever. Een bank, waar je geld in grote mate zal staan, die ruim in zijn jasje zit met mogelijkheid significante klappen te incasseren? Of een bank, die op moment van geopolitieke onrust komt te wankelen doordat kosten voor bijvoorbeeld energieconsumptie oplopen?
Is daar echt 50% winstmarge voor nodig :?

Waar gaat al dat geld naartoe dan?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
psychodude schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:41:
Terecht punt.
voordat het overleg gestalte kon krijgen werd de bank genationaliseerd door IJsland en werden alle activiteiten stilgelegd: De IJslandse bank Landsbanki, waar Icesave onderdeel van was, was in solvabiliteitsproblemen geraakt. DNB zei: 'We zijn ingehaald door de kredietcrisis.
Wikipedia: Icesave

Misschien een beetje appels met peren vergelijken, maar omvallende banken zijn niet ondenkbaar.

En 0,45 cent per maand. Ik denk dat we ons drukker moeten maken over de stijgende kosten bij de supermarkt en onze energieleveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Van der Berg schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 00:00:
Ik heb een mailtje ontvangen van de nieuwe tarieven bij de ING 2025:
ING gaat dus ook verhogen net als bij ABN AMRO.

Bij mij situatie gaat de huidige tarief 4,35 euro (2024) gaat naar 4,60 euro (2025) ING laat weten dat een verhogiong nodig is om het bnetalingsverkeer veilig en beschikbaar te houden en omdat we continu investeren in het verbeteren van onze persoonlijke en digitale dienstverlening.

Ik betaal ook nog eens 1,10 euro per maand voor kosten tweede rekeninghouder. Daarnaast heb ik Oranje Spaarrekening maar volgens mij betaal ik daar niet voor.
Ook ver boven inflatie en het bevestigt ook mijn stelling dat de marktwerking in Nederland voor betaalrekeningen niet functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel8
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Weet iemand wat de reden is waarom ING in Blegië een rekening kan aanbieden voor 1,90? Concurrentie of door verschil in regelgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:27
Michel8 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:01:
Weet iemand wat de reden is waarom ING in Blegië een rekening kan aanbieden voor 1,90? Concurrentie of door verschil in regelgeving?
Simpelweg een andere markt. Vergelijk eens de spaarrente bij ING in Nederland met de spaarrente in Duitsland. Zit ook een aanzienlijk groot verschil in.
Pagina: 1