Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:02
Glashelder schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:55:
[...]

Zoals ik al eerder heb aangegeven ga ik dat zeker doen ;)

En enkele centen.. we hebben het over 130% in 5 jaar tijd.
Op moment dat je werkgever jou een loonsverhoging van meer dan 2 euro voorstelt over 5 jaar tijd, geef je dit dan ook op dusdanige wijze aan? Dat dit geen enkele centen zijn, maar pretendeert alsof het een absurd bedrag is? Indien het antwoord hierop nee is, waar hebben we het dan over.

Nogmaals, beleid gaat niet hier op Tweakers komen te veranderen.

Voor mensen die omwille van een prijsverhoging van enkele centen, van bank willen switchen, zijn er prima topics, zoals:
Het 'Welke bank?' topic
Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2

Het bestaansrecht van dit topic is mij daarmee dan ook onduidelijk, behoudens als soort van klaagzang tegen het kapitalisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@psychodude hou toch eens op met ontkennen dat er bij banken sprake is van een goed functionerend kapitalistisch systeem. Voor de derde keer: zelfs de ACM, die doorgaans vrij voorzichtig zijn in dit soort mededelingen, beaamt dat de concurrentie tussen banken momenteel in Nederland niet werkt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:02
Glashelder schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:07:
@psychodude hou toch eens op met ontkennen dat er bij banken sprake is van een goed functionerend kapitalistisch systeem. Voor de derde keer: zelfs de ACM, die doorgaans vrij voorzichtig zijn in dit soort mededelingen, beaamt dat de concurrentie tussen banken momenteel in Nederland niet werkt.
Verwijs jij om te starten dan maar naar de publicatie waarin de ACM aangeeft dat het kapitalisme niet functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:48
Ik probeer je opmerking over de ACM te checken bij acm.nl maar kan daar niets vinden over de kosten van betaalrekeningen.

Het Telegraafartikel heeft het over spaarrentes. Dat is wat anders.

Iemand noemt trouwens een maximumtarief op betaalrekeningen in België, dat is er. Het heet Universele Bankdienst en kost maximaal 62,73 (https://economie.fgov.be/...ten/universele-bankdienst).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
psychodude schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:54:
Ga niet huilen op een internet forum omdat een bank een prijsstijging van enkele centen doorvoert.
Beetje sneue reactie. Andermans mening bevalt je niet en dan moet diegene maar zijn muil houden. Ja, zo werkt het niet. Je kan ook gewoon niet reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kalentum schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Ik probeer je opmerking over de ACM te checken bij acm.nl maar kan daar niets vinden over de kosten van betaalrekeningen.

Het Telegraafartikel heeft het over spaarrentes. Dat is wat anders.

Iemand noemt trouwens een maximumtarief op betaalrekeningen in België, dat is er. Het heet Universele Bankdienst en kost maximaal 62,73 (https://economie.fgov.be/...ten/universele-bankdienst).
Klopt, daar gaat het artikel over. Het artikel spreekt erover dat de banken elkaar nauwgezet volgen wat spaarrentes betreft. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat ze dit ook doen aangaande kosten voor betaalrekeningen toch? Waarom zouden ze dit alleen voor de rente doen?
psychodude schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:12:
[...]

Verwijs jij om te starten dan maar naar de publicatie waarin de ACM aangeeft dat het kapitalisme niet functioneert.
Lijkt wel de Tweede Kamer hier. Ik heb het niet over kapitalisme als systeem..

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 05-10-2025 11:51 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:03

bonzz.netninja

Niente baffi

psychodude schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Op moment dat je werkgever jou een loonsverhoging van meer dan 2 euro voorstelt over 5 jaar tijd, geef je dit dan ook op dusdanige wijze aan? Dat dit geen enkele centen zijn, maar pretendeert alsof het een absurd bedrag is? Indien het antwoord hierop nee is, waar hebben we het dan over.

Nogmaals, beleid gaat niet hier op Tweakers komen te veranderen.

Voor mensen die omwille van een prijsverhoging van enkele centen, van bank willen switchen, zijn er prima topics, zoals:
Het 'Welke bank?' topic
Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2

Het bestaansrecht van dit topic is mij daarmee dan ook onduidelijk, behoudens als soort van klaagzang tegen het kapitalisme.
gelukkig ga jij daar niet over :) Daarnaast zit er wat mij betreft best waarde in het delen van elkaars visie en kennis mbt de prijsstijgingen van banken in de dienstverlening en zit er wel iets wat spanning op wat het sowieso interessant maakt

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:23
Sovieto schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Omdat de Nederlandse samenleving de banken gered heeft. Abn AMRO heeft vorig jaar 2,4 miljard winst gemaakt, terwijl ze als niet waren gered ze 0 winst hadden gemaakt. Is het dan echt zo raar om nog maar 1,9 miljard winst te maken en de 10 miljoen rekeningen allemaal €50 per jaar minder te laten betalen?
Het antwoord is ja.

Als je had gewild dat banken een sociale instelling werden dan had je de banken moeten nationaliseren in 2008.

Daarnaast, dit argument kan je tot in het oneindige oprekken. Waarom zouden bedrijven geen korting moeten krijgen op sterk gestegen kosten, zij hebben ook betaald voor de redding van de banken? En hoezo kan de spaarrente niet een beetje omhoog? Of de hypotheekrente een beetje omlaag?

De realiteit is dat er een oligopoly is ontstaan waarin weinig prijsdruk is. Naar mijn bescheiden mening is deze ontstaan door het sterk geïntensiveerde toezicht. Dat kost de samenleving wat. Aan de andere kant kan je nu wel rustiger slapen.

Een wet met maximumprijzen klinkt wel lekker simpel. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de Fransen hierover. De ervaring leert dat dit soort kunstmatige ingrepen met een prijs komen. Wellicht is dat het waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
Op de voorpagina van de Telegraaf van afgelopen zaterdag staat dat in sommige sectoren zoals in de bankensector een paar grote spelers de markt domineren waardoor de concurrentie afneemt en marktmacht toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Maar de megawinsten bij banken komen helemaal niet van de kostprijzen bij betaalrekeningen. De kostprijzen bij betaalrekeningen is een reflectie van de toenemend intensieve wet- en regelgeving waaraan banken dienen te voldoen. Waarom zou een bank dit niet kunnen doorbelasten naar de consument? Het is niet het beleid van de bank om met dit soort kosten opgezadeld te worden.
Als dat de reden is dan mag er wel wat een sterkere lobby naar de overheid schrijft. Waarom schrijft ABN-AMRO dan niet, met het oog op de komende verkiezingen, dat we die verhogingen aan bepaalde partijen te danken hebben?

Overigens denk ik dat het wel meevalt. Ja de kosten stijgen enorm door alle gekkigheid dat de overheid wordt opgelegd, maar ze hebben ook vrijwel alle kantoren gesloten en hebben daardoor veel minder kosten dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Klopt, daar gaat het artikel over. Het artikel spreekt erover dat de banken elkaar nauwgezet volgen wat spaarrentes betreft. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat ze dit ook doen aangaande kosten voor betaalrekeningen toch? Waarom zouden ze dit alleen voor de rente doen?
Jammer dat dit niet meer dan een aanname is.
Banken hebben vele producten en één van die producten is een betaalrekening met bijbehorende betaalrekening kosten, een spaarrente is een andere onderdeel.

Ik had graag dat ACM artikel willen lezen waarnaar je diverse keren naar toe verwees, maar dat blijkt dus helemaal niet te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik zelf heb trouwens het idee dat de concurrentie van betaalrekeningen juist aan het toenemen is.

Zo heb je nu bv Revolut of openbank beide gratis en is IBAN discriminatie verboden, waardoor je nu in theorie (want in de partijk komt het nog wel eens voor van wat ik zo lees) een buitenlandse rekening volledig gebruik kan maken in Nederland.
Pagina: 1 2 Laatste