Acties:
  • +2 Henk 'm!
Millie-ano schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:36:
[...]

Heb ik een Mandela effect dat ik een PS1 controller met andere thumbsticks voor me zie de R-L 3 knop?
Of waren er later/early versions

[Afbeelding]
Was 1 jaar op de markt voordat die Dual shock variant op de markt kwam. Deze heeft geen Rumble en is iets groter.

https://en.m.wikipedia.or...Joystick%20(SCPH%2D1110).

[ Voor 12% gewijzigd door didado op 02-04-2025 16:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:00

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Mijn Crystal Xbox was overleden, dus ik heb een donor moederbord gepakt en daar een 128MB RAM upgrade op gedaan. Stellar voor het eerst in gebouwd en nu wacht ik op een nieuwe flexkabel om mijn Xbox HD+ want die ging stuk toen ik hem verwijderde. Voor de liefhebber heb ik mijn microscoop laten opnemen toen ik eerst met 3 chips enorm geworsteld had met de installatie. Op deze manier had ik met het herstellen van 2 bridges de chip nagenoeg direct werkend, tewijl bij de eerste 3 had ik meer hete lucht gebruikt gecombineerd met andere soldeerpunten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Komen hier weer zeer mooie retro spullen voorbij d:)b

Zelf de afgelopen tijd helaas geen mooie retro aankopen gedaan maar wel lekker aan het prutsen geweest: had nog een Raspberry Pi 4b 8gb liggen die lag te verstoffen en afgelopen tijd aan toe gekomen om die eens om te toveren tot een Retropie.

Helaas heb ik momenteel geen extra kamer over om een game/hobby kamer te maken, zodoende staat al het retro spul in bewaarboxen op zolder. Is toch altijd een drempeltje om die naar beneden te halen en aan te sluiten. In vakantie periodes wil ik dat nog wel eens doen, maar vaak ben je toch een half uurtje zoet voordat het aangesloten zit op de tv en je zit te spelen.

Maar die Retropie biedt uitkomst, super klein en gewoon op de HDMI:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XinrpDSirPfkXqwTKEJ-M3f96E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cLNO8N44eJUBPtIJKv7zFu6T.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfpPmdd5fsrFZeg8nqtoixg__hM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dPD9Iwnzi6LpvHNFp5K5svXn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O76r1CNsAXz8LWM_mpscSOCTEaM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XuZZVc17j283hNfs8cfo6FPT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRE7vSa4ReeqKl72HTM7XviJZ0s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JqdFF6b0W1St90dRpgh8LqEz.jpg?f=user_large

Je zet hem aan en binnen anderhalve minuut zit je te gamen op de bank.

Het leuke is dat je werkelijk van alles kunt instellen. Maar dan ook echt zeer uitgebreid. Hij speelt van zeer oude systemen zoals MSX of commodore tot iets moderner zoals N64/PS1 (na een lichte overklok en 1080p als output resolutie).

Ik weet dat het emulatie betreft maar het is voor mij echt een uitkomst, pak nu zeer regelmatig ff een half uurtje Mariokart 64 mee voor of na het werk, en laatst tot diep in de nacht Zelda a link to the past zitten spelen. Heerlijk.

1 groot voordeel is dat ik nu 16 bit games kan spelen met thumbsticks, door deze als voorkeur in te stellen. En dat doen mijn arme starre 40+ handjes echt goed. Die D-pad geeft me toch kramp in mijn duim na een gamesessie van een paar uur, je blijft niet eeuwig jong helaas :+

Eerst alles getest en geconfigureerd met PS3 controllers maar uiteindelijk 2 draadloze budget controllers erbij besteld (Gamesir Nova Lite):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7S4xrDyx5SgLXdhuRuV55Z36yeA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CYRmKWDJc5uaS2AtEZOZ8Jws.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exdjwHtZcBYLifWJ2rBkHKOtyJw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s0iyBIhzxpBUbGCg3WHSwRPd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TNNFkOPcD2ovImV5llIjZRCOvo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yNFk7wn10C6AsQ2od6UmUyiu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCE2VsT_UyMUBlrH41N_18-s3VQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JjPeVkWKYsJOZqJWeftPv3nc.jpg?f=user_large

Ben er echt helemaal blij mee. Door het compacte formaat neem je hem ook zomaar ff mee, laatst even meegenomen naar een maat, aangesloten en samen tot diep in de nacht oude beat em ups zitten spelen _O-

Nu weet ik dat enkele van jullie ook een MiSTer fpga hebben staan, en nu is er een leuk project van een partij die een MiSTEr pi heeft gemaakt op basis van de nieuwe Raspberry Pi 5:

https://retroremake.co/pages/store

Schijnt een volledig functionele MiSTer te zijn, er zijn wel reviews over te vinden op YouTube. Voor de prijs wellicht een leuke aanvulling voor de toekomst, al vermaak ik me voorlopig nog wel even met die Retropie :Y

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-04 12:30
@FrambozenTaart emulatie = blasphemy!!!
Grapje natuurlijk. Zo lang je maar kan genieten. Emulatie heeft voors en tegens. Denk dat inputlag en juist geen gebrek aan mogelijkheden de grootste nadelen zijn waarbij die laatste weer een voordeel is. Ik gooide er vaak teveel spellen op waardoor ik niet wist wat te spelen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
cold_as_ijs schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:31:
@FrambozenTaart emulatie = blasphemy!!!
Grapje natuurlijk. Zo lang je maar kan genieten. Emulatie heeft voors en tegens. Denk dat inputlag en juist geen gebrek aan mogelijkheden de grootste nadelen zijn waarbij die laatste weer een voordeel is. Ik gooide er vaak teveel spellen op waardoor ik niet wist wat te spelen haha
Het is ook gewoon lachen om met die raspberry pi om te prutsen. Wil er nog wat code op klappen om bijv. temperatuur uit te kunnen lezen via het menu.

Inputlag is idd wel een ding, maar ik ben nogal een slome duikelaar dus ook met gamen moet ik het van mijn reactietijd sowieso niet hebben _O- gaat ook meer om het lekker snel een potje kunnen spelen zonder al teveel gedoe.

Niets verslaat de mooie originele hardware en games die ik ook graag verzamel, maar voor nu is het een praktische oplossing die al een boel gameplezier heeft opgeleverd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 13:20
Tijd voor een mister, geen tot nauwelijks input lag.
Helaas. Niet zo een mooie GUI, das wel jammer.. en stukje minder aanbod wat speelbaarheid, maar dat is nog steeds meer dan genoeg als je het spul wil spelen wat je noemde..
@FrambozenTaart

De mister pi, is niet op basis van een pi5, maar van de de10nano. Ofwel cyclone5 fpga, waar de mister ook op loopt.. taki udon is de gene die dit op zijn conto heeft..

Heeft een clone board gemaakt, zodat deze een stuk goedkoper is.

Let wel op dat de meeste goedkope draadloze controllers, maar ook duurdere , soms behoorlijk wat inputlag introduceren. Dus dan minder geschikt zijn voor de oude games, juist dat wat wij spelen zeg maar ..

[ Voor 87% gewijzigd door PsYgHo op 05-04-2025 12:55 ]

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-04 12:30
@PsYgHo ik zou dan de superstation in de gaten houden. Zal wel even duren voordat ze weer te koop komen, maar vind dat een nette oplossing voor een mooie prijs.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eh7NeQlYEgbCB0zJmsjgDDZa2nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExUeTT5kjzE5isER1XRdh1kG.jpg?f=fotoalbum_large

Net op de rommelmarkt een Xbox 360 meegenomen met Kinect en 2 controllers. Officiële microsoft accu's erbij ook. Samen voor €40 meegenomen, ze vroegen €50 maar het is een 4GB en zit geen HDD in dus heb ik wat kunnen onderhandelen. En vervolgens realiseer ik mij thuis dat ik GTA V pas kan spelen als ik er een disk in stop dus ik zal een casing printen :P

Daarnaast voel ik mij nu extra oud omdat ik een 360 helemaal niet zo retro vind ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Millie-ano schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:36:
[...]

Heb ik een Mandela effect dat ik een PS1 controller met andere thumbsticks voor me zie de R-L 3 knop?
Of waren er later/early versions

[Afbeelding]
Is dus zoals al eerder aangegeven een van de eerste modellen dual (NON) shock analog controllers.
En deze heeft dus ook een optie die geen enkele controller hierna heeft gehad een flightstick modus.

Wikipedia: Dual Analog Controller

ik heb er zelf ook enkele in de verzameling maar niet compleet in doos damn die is wel gaaf hoor.

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:45
Offtopic wellicht maar ik herken dit helemaal.

Vandaag 40 geworden en heb ook een RPi 4 met Retropie. Heb er PS3 controllers aan hangen met BT script en dat is inderdaad veel prettiger. Ik heb ook alles van Nintendo en Sony en tijd geleden de SNES aangezet en na een half uurtje last omdat die controllers eigenlijk te klein zijn voor mn handen.
FrambozenTaart schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:03:
Komen hier weer zeer mooie retro spullen voorbij d:)b

Zelf de afgelopen tijd helaas geen mooie retro aankopen gedaan maar wel lekker aan het prutsen geweest: had nog een Raspberry Pi 4b 8gb liggen die lag te verstoffen en afgelopen tijd aan toe gekomen om die eens om te toveren tot een Retropie.

Helaas heb ik momenteel geen extra kamer over om een game/hobby kamer te maken, zodoende staat al het retro spul in bewaarboxen op zolder. Is toch altijd een drempeltje om die naar beneden te halen en aan te sluiten. In vakantie periodes wil ik dat nog wel eens doen, maar vaak ben je toch een half uurtje zoet voordat het aangesloten zit op de tv en je zit te spelen.

Maar die Retropie biedt uitkomst, super klein en gewoon op de HDMI:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je zet hem aan en binnen anderhalve minuut zit je te gamen op de bank.

Het leuke is dat je werkelijk van alles kunt instellen. Maar dan ook echt zeer uitgebreid. Hij speelt van zeer oude systemen zoals MSX of commodore tot iets moderner zoals N64/PS1 (na een lichte overklok en 1080p als output resolutie).

Ik weet dat het emulatie betreft maar het is voor mij echt een uitkomst, pak nu zeer regelmatig ff een half uurtje Mariokart 64 mee voor of na het werk, en laatst tot diep in de nacht Zelda a link to the past zitten spelen. Heerlijk.

1 groot voordeel is dat ik nu 16 bit games kan spelen met thumbsticks, door deze als voorkeur in te stellen. En dat doen mijn arme starre 40+ handjes echt goed. Die D-pad geeft me toch kramp in mijn duim na een gamesessie van een paar uur, je blijft niet eeuwig jong helaas :+

Eerst alles getest en geconfigureerd met PS3 controllers maar uiteindelijk 2 draadloze budget controllers erbij besteld (Gamesir Nova Lite):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben er echt helemaal blij mee. Door het compacte formaat neem je hem ook zomaar ff mee, laatst even meegenomen naar een maat, aangesloten en samen tot diep in de nacht oude beat em ups zitten spelen _O-

Nu weet ik dat enkele van jullie ook een MiSTer fpga hebben staan, en nu is er een leuk project van een partij die een MiSTEr pi heeft gemaakt op basis van de nieuwe Raspberry Pi 5:

https://retroremake.co/pages/store

Schijnt een volledig functionele MiSTer te zijn, er zijn wel reviews over te vinden op YouTube. Voor de prijs wellicht een leuke aanvulling voor de toekomst, al vermaak ik me voorlopig nog wel even met die Retropie :Y

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalmeneer
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-04 16:24
Ik ben best wel een retro fanaat. Heb uren en uren gestoken in klassiekers als Chrono Trigger, Phantasy Star IV, Castlevania: Rondo of Blood, Pulseman, Panzer Dragoon Saga en M.U.S.H.A. Maar ook pareltjes zoals Terranigma, Power Strike II, Metal Storm, El Viento en Rendering Ranger R2 heb ik stukgespeeld.

Ik doe alles via emulatie. Al jaren. Sterker nog, ik heb nooit de hype rond originele hardware gesnapt. Een XBOX die klinkt als een stofzuiger, cartridges die je moet blazen, of een CRT van 40kg? Waarom?

Ik heb gewoon een Raspberry Pi 4 aan m’n tv hangen met RetroArch en een wireless Xbox-controller. Alles draait strak, shaders aan voor scanlines, lag minimaal. Ik heb zelfs een keer de SNES Mini vergeleken met een originele SNES met dezelfde game (Super Metroid) – geen verschil te merken. Misschien een tikje minder inputlag zelfs.

Dus ik vraag me echt af: merkt iemand hier echt verschil tussen origineel en goede emulatie? Of is het vooral nostalgie, of dat je het weet dat het niet “echt” is?

Ik ben eerlijk gezegd zeer sceptisch dat originele hardware anno 2025 nog iets toevoegt buiten de charme van spullen verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
1nsane schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:11:
Offtopic wellicht maar ik herken dit helemaal.

Vandaag 40 geworden en heb ook een RPi 4 met Retropie. Heb er PS3 controllers aan hangen met BT script en dat is inderdaad veel prettiger. Ik heb ook alles van Nintendo en Sony en tijd geleden de SNES aangezet en na een half uurtje last omdat die controllers eigenlijk te klein zijn voor mn handen.

[...]
Hahaha gefeliciteerd! En ja, je kunt tegenwoordig genieten van de prachtige games van toen met het technologische comfort van vandaag de dag.

Niks mis mee, lekker van genieten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
sambalmeneer schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:33:
Ik ben best wel een retro fanaat. Heb uren en uren gestoken in klassiekers als Chrono Trigger, Phantasy Star IV, Castlevania: Rondo of Blood, Pulseman, Panzer Dragoon Saga en M.U.S.H.A. Maar ook pareltjes zoals Terranigma, Power Strike II, Metal Storm, El Viento en Rendering Ranger R2 heb ik stukgespeeld.

Ik doe alles via emulatie. Al jaren. Sterker nog, ik heb nooit de hype rond originele hardware gesnapt. Een XBOX die klinkt als een stofzuiger, cartridges die je moet blazen, of een CRT van 40kg? Waarom?

Ik heb gewoon een Raspberry Pi 4 aan m’n tv hangen met RetroArch en een wireless Xbox-controller. Alles draait strak, shaders aan voor scanlines, lag minimaal. Ik heb zelfs een keer de SNES Mini vergeleken met een originele SNES met dezelfde game (Super Metroid) – geen verschil te merken. Misschien een tikje minder inputlag zelfs.

Dus ik vraag me echt af: merkt iemand hier echt verschil tussen origineel en goede emulatie? Of is het vooral nostalgie, of dat je het weet dat het niet “echt” is?

Ik ben eerlijk gezegd zeer sceptisch dat originele hardware anno 2025 nog iets toevoegt buiten de charme van spullen verzamelen.
Origineel spelen blijft toch een complete ervaring. Ben ooit in een retromuseum geweest waar alle orignele oude hardware fysiek toegankelijk was, het gevoel wat je dan krijgt heb je echt niet bij het emuleren van die systemen :D

Of het technologisch echt een voordeel heeft is een discutabel punt. Puur technologisch eigenlijk niet denk ik. Maar een retro systeem heeft een bepaalde magie en karakter die je niet kunt emuleren of nabootsen.

Zelfs mijn neefjes en nichtjes die voor het eerst een N64 of SNES zien zijn er door betoverd. De vormen en kleuren, de cardridges met artwork erop... Het is allemaal niet meer vanzelfsprekend in deze digitale tijd en juist daardoor zo betoverend.

Het is lastig te omschrijven maar voor mij blijft originele hardware de allermooiste ervaring die er is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 13:20
Ben zeer gevoelig voor input lag, maar voor mij is een snelle tv, (oled omdat je dan ook geen motionblur hebt )met een mister Fpga, met een dedicated 2.4ghz draadloze controller met dus weinig lag, goed genoeg om niet terug te willen naar og hardware.

Het gemak, en de kijkervaring op een groot scherm is gewoon onovertroffen.
Maar goed das mijn mening.. bijna alle og hardware is inmiddels weg.. op een cdi speler na,
Uiteraard heb ik nog een og Xbox, met HDMI set van project stellar.

Alle og hardware wat mister ook kan doen is dus zoals gezegd al weg.

[ Voor 38% gewijzigd door PsYgHo op 07-04-2025 13:16 ]

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOBUIuHkQiMPVEa1FA00G3Dqz8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhDeHa5H3DJwnbpx6V6wWglv.jpg?f=fotoalbum_large

Postbode kwam net langs met nieuwe retro spullen :P. Al mijn consoles kunnen nu met een Bluetooth controller bespeeld worden. De Summercart64 is een open source flashcart. Niet te duur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalmeneer
FrambozenTaart schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:19:
[...]

Origineel spelen blijft toch een complete ervaring. Ben ooit in een retromuseum geweest waar alle orignele oude hardware fysiek toegankelijk was, het gevoel wat je dan krijgt heb je echt niet bij het emuleren van die systemen :D

Of het technologisch echt een voordeel heeft is een discutabel punt. Puur technologisch eigenlijk niet denk ik. Maar een retro systeem heeft een bepaalde magie en karakter die je niet kunt emuleren of nabootsen.

Zelfs mijn neefjes en nichtjes die voor het eerst een N64 of SNES zien zijn er door betoverd. De vormen en kleuren, de cardridges met artwork erop... Het is allemaal niet meer vanzelfsprekend in deze digitale tijd en juist daardoor zo betoverend.

Het is lastig te omschrijven maar voor mij blijft originele hardware de allermooiste ervaring die er is. :)
Maar een oude N64 ziet er toch niet uit op een moderne tv? En de joystick is helemaal een ramp.
Ik wil niet vervelend doen of zo, maar probeer serieus te begrijpen waarom sommige mensen de spellen nog op die oude machines willen spelen.

Dat is net zoiets als een oude pc pakken met xp er op om COD2 op te spelen, waarom zou je dat doen? Dat werkt ook onder windows 11 gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
sambalmeneer schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:37:
[...]

Maar een oude N64 ziet er toch niet uit op een moderne tv? En de joystick is helemaal een ramp.
Ik wil niet vervelend doen of zo, maar probeer serieus te begrijpen waarom sommige mensen de spellen nog op die oude machines willen spelen.

Dat is net zoiets als een oude pc pakken met xp er op om COD2 op te spelen, waarom zou je dat doen? Dat werkt ook onder windows 11 gewoon.
In een BMW X5 van 2025 met alle toeters en bellen erop, de kinderen een tablet achterin. Kun je ook naar Frankrijk.

Maar de charme van een deux chevaux volgepropt, kaart op zijn kop de afslag missen. Met ruziënde ouders voorin, jij met je broertje een laffe rijstewafel in je mik, je walkman op 'spot de rode auto' spelen heeft ook iets.

Ja.. dat is een gevoel. :+ .. omdat het kan? .. zijn zoveel antwoorden mogelijk en allemaal legitiem.
Ik denk dat je het in het verkeerde topic de vraag stelt. Het is voor en door verzamelaars en liefhebbers van die hardware en niet alleen de games an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Millie-ano schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:51:
[...]

In een BMW X5 van 2025 met alle toeters en bellen erop, de kinderen een tablet achterin. Kun je ook naar Frankrijk.

Maar de charme van een deux chevaux volgepropt, kaart op zijn kop de afslag missen. Met ruziënde ouders voorin, jij met je broertje een laffe rijstewafel in je mik, je walkman op 'spot de rode auto' spelen heeft ook iets.

Ja.. dat is een gevoel. :+ .. omdat het kan? .. zijn zoveel antwoorden mogelijk en allemaal legitiem.
Ik denk dat je het in het verkeerde topic de vraag stelt. Het is voor en door verzamelaars en liefhebbers van die hardware en niet alleen de games an sich.
Da’s waar. Wat ik voornamelijk merk is dat tijd een behoorlijk schaarsere resource is dan toen ik pak em beet 15 was ook al had ik toen een bijbaan.

Als ik nu wil retrogamen, tja, dan kan ik 2 dingen doen:

- de consoles in kwestie helemaal aansluiten, wat ik in de werkkamer zou kunnen doen hoor! Vervolgens na een half uurtje game 1 overstappen naar game 2 op een andere console. Ik heb maar 1 CRT in huis, gehannes met kabels enz. Daarna vloeqen dat ik last krijg van mn slanke maar overbemeten handen voor de OG controllers. Enfin, stel ik heb 2 uurtjes nadat kind op bed ligt en vrouw klaar is met vragen om hulp bij de was enz, dan is het mogelijk een uurtje effectief spelen.

- ik zet na bovenstaand scenario de RPi aan, PS3 controllers koppelen die goed in de hand liggen en gelijk aan de slag.

Ik heb opzich allemaal consoles die cap rot bespaard zijn gebleven. De XboX heb ik nooit gehad. Ik heb laatst nog wel alles eens opgestart voor de sake of it. Het werkt allemaal nog. Maar ook voor het behoud is het wellicht beter om de ter lering en vermaeck een keer uit te stallen maar vooral om naar te kijken en het daadwerkelijk spelen gewoon op moderne hardware.

Als ik écht op dat oude spul wil gaan spelen, ben ik vrij !anal dat ze in betrouwbare staat moeten zijn en vooral blijven, het blijft, soms wel, 35 jaar oud spul.

Voor het herbeleven van de reis, is de 2CV wel eens leuk, voor de beleving van de bestemming, voldoet een RPi met Retropie prima voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

[...]

Dit is een topic voor mensen die er wel van genieten, en als jij niet tot die groep mensen hoort hoef je ook niet in dit topic te blijven. Er is geen goed of fout, alleen persoonlijke voorkeur en hier komen mensen die dezelfde voorkeur delen voor retro game consoles.

Goede oude retro consoles zou je zelfs kunnen zeggen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Ik heb voor €150 een HDMI kit voor mijn Nintendo 64 gekocht, voor €170 een Everdrive, voor €25 een BlueRetro adapter, voor €60 een NSO N64 controller en voor €970 een RetroTink4K.

Nu kan ik met haarscherpe pixels (of juist niet) N64 spelen op mijn 65" OLED. Dat is toch prachtig.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalmeneer
LoCuTuS2000 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:32:
[...]

Dit is een topic voor mensen die er wel van genieten, en als jij niet tot die groep mensen hoort hoef je ook niet in dit topic te blijven. Er is geen goed of fout, alleen persoonlijke voorkeur en hier komen mensen die dezelfde voorkeur delen voor retro game consoles.

Goede oude retro consoles zou je zelfs kunnen zeggen ;)
Oké… ik probeer hier gewoon serieus een gesprek te voeren over retro gaming en wat mensen drijft om origineel te spelen, en dan krijg ik meteen te horen dat ik “niet in dit topic hoef te blijven”?

Ik stel een eerlijke vraag en geef mijn mening, niet om iemand aan te vallen, maar om te begrijpen waarom mensen nog per se op die oude hardware willen spelen. Waarom zou dat niet mogen hier? Mag er alleen gepraat worden als je het al met elkaar eens bent?

Het is toch niet raar dat iemand in 2025 zich afvraagt wat de meerwaarde is van een 30 jaar oude console t.o.v. een moderne emulatie-oplossing die praktisch identiek speelt?

Ik snap serieus niet waarom dat meteen als “ongewenst” wordt gezien. Als er geen goed of fout is, waarom wordt m’n vraag dan als fout bestempeld?
Seroczynski schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:36:
[...]

Ik heb voor €150 een HDMI kit voor mijn Nintendo 64 gekocht, voor €170 een Everdrive, voor €25 een BlueRetro adapter, voor €60 een NSO N64 controller en voor €970 een RetroTink4K.

Nu kan ik met haarscherpe pixels (of juist niet) N64 spelen op mijn 65" OLED. Dat is toch prachtig.
Dat klinkt echt als een serieuze setup, dat is wel next level dedication.

Ik vind dat dus echt gaaf, maar ik heb totaal geen ervaring met modden of solderen. Waar koop je zo’n N64 met HDMI? Zijn er ook kant-en-klare versies of sets voor mensen zonder skills op dat vlak?

En werkt zo'n HDMI-mod dan ook op andere consoles? Bijvoorbeeld SNES of Mega Drive? Of moet je alles los aanpakken per systeem?

En als je dan bijvoorbeeld oudere NES-games op N64 zou willen spelen – kan dat via Everdrive, of moet je die dan ook weer los regelen? Ik wil best deze wereld in duiken, maar vind de bedragen die je noemt best hoog om zomaar wat te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sambalmeneer schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:29:
[...]

Dat klinkt echt als een serieuze setup, dat is wel next level dedication.

Ik vind dat dus echt gaaf, maar ik heb totaal geen ervaring met modden of solderen. Waar koop je zo’n N64 met HDMI? Zijn er ook kant-en-klare versies of sets voor mensen zonder skills op dat vlak?

En werkt zo'n HDMI-mod dan ook op andere consoles? Bijvoorbeeld SNES of Mega Drive? Of moet je alles los aanpakken per systeem?

En als je dan bijvoorbeeld oudere NES-games op N64 zou willen spelen – kan dat via Everdrive, of moet je die dan ook weer los regelen? Ik wil best deze wereld in duiken, maar vind de bedragen die je noemt best hoog om zomaar wat te kopen.
N64's met HDMI-mod erin zijn kant-en-klaar maar erg duur te koop via sites als eBay. Worden denk ik niet veel aangeboden omdat het vrij specifieke producten zijn. Het valt onder de categorie mod, dus je moet er gewoon aardig voor kunnen solderen.

Elke console kent andere manieren of mods om het beste beeld eruit te krijgen. Voor de N64 kan je ook een RGB mod doen (via SCART), of gewoon S-Video gebruiken zonder enige mods (maar niet alle N64s kunnen dat). Voor SCART en S-Video wil je dan graag wel weer een externe scaler gebruiken, en die is wel compatible met alle consoles (al dan niet na specifieke mods, dus solderen).

Soms kan een Everdrive andere systemen emuleren. Geinig genoeg doet de Everdrive64 exact wat jij voorstelde, die kan namelijk NES games emuleren. Maar dit zie ik meer voor de lol dan als echte vervanger, andere systemen doet die ook niet.

En het kan allemaal wel wat goedkoper. Ik doe dit al een tijdje en heb mijn spullen redelijk maxed-out 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalmeneer
Seroczynski schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:41:
[...]

N64's met HDMI-mod erin zijn kant-en-klaar maar erg duur te koop via sites als eBay. Worden denk ik niet veel aangeboden omdat het vrij specifieke producten zijn. Het valt onder de categorie mod, dus je moet er gewoon aardig voor kunnen solderen.

Elke console kent andere manieren of mods om het beste beeld eruit te krijgen. Voor de N64 kan je ook een RGB mod doen (via SCART), of gewoon S-Video gebruiken zonder enige mods (maar niet alle N64s kunnen dat). Voor SCART en S-Video wil je dan graag wel weer een externe scaler gebruiken, en die is wel compatible met alle consoles (al dan niet na specifieke mods, dus solderen).

Soms kan een Everdrive andere systemen emuleren. Geinig genoeg doet de Everdrive64 exact wat jij voorstelde, die kan namelijk NES games emuleren. Maar dit zie ik meer voor de lol dan als echte vervanger, andere systemen doet die ook niet.

En het kan allemaal wel wat goedkoper. Ik doe dit al een tijdje en heb mijn spullen redelijk maxed-out 8)
Gaaf, en die consoles van jou zullen wel zeker niet te koop zijn?
Heb je anders voorbeelden waarop ik kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sambalmeneer schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:46:
[...]

Gaaf, en die consoles van jou zullen wel zeker niet te koop zijn?
Heb je anders voorbeelden waarop ik kan zoeken?
Nee, ik verkoop eigenlijk nooit consoles. Doe wel wat modwerk voor vrienden, maar daar blijft het vaak bij. Vaak als ik iets wil verkopen wil er niemand de hoge prijs voor betalen :+

Voor Dreamcast is het DCHDMI, DCDigital. Voor Nintendo64 is het UltraHDMI, Retro GEM. Die laatste is van PixelFX en via daar kan je ook verder kijken waar er nog allemaal HDMI oplossingen voor zijn: https://www.pixelfx.co/shop

Maar vaak ben je goedkoper af met RGB mods die niet onder doen voor de kwaliteit van HDMI. Maar dat is wel voor gebruik op CRTs of externe scalers (GBS-C is een goedkope, fatsoenlijke scaler bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb (bijna) al mijn consoles RGB gemod, om wat meer flexibiliteit te houden (mocht ik weer een keer een CRT neerzetten bijvoorbeeld. En ik heb een SCART naar JAMMA converter voor mijn arcadekast waar ook een CRT inzit. Ik gebruik het niet heel vaak meer, want emulatie werkt echt top, maar het kan dus wel). Wat uitzonderingen daargelaten zoals de GC en Xbox OG. Scalen kun je toch met een scaler, een HDMI mod maakt het er zoals gezegd inderdaad niet mooier of beter op. In de huidige tijd snap ik het overigens wel, TV's van de laatste 10 jaar hebben geeneens een SCART aansluiting meer. Neig nog wel een beetje om een keer een RT4K te kopen, daarmee kun je ook HDMI upscalen. Maargoed, duur geintje voor zoiets.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

sambalmeneer schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:29:
[...]

Oké… ik probeer hier gewoon serieus een gesprek te voeren over retro gaming en wat mensen drijft om origineel te spelen, en dan krijg ik meteen te horen dat ik “niet in dit topic hoef te blijven”?

Ik stel een eerlijke vraag en geef mijn mening, niet om iemand aan te vallen, maar om te begrijpen waarom mensen nog per se op die oude hardware willen spelen. Waarom zou dat niet mogen hier? Mag er alleen gepraat worden als je het al met elkaar eens bent?

Het is toch niet raar dat iemand in 2025 zich afvraagt wat de meerwaarde is van een 30 jaar oude console t.o.v. een moderne emulatie-oplossing die praktisch identiek speelt?

Ik snap serieus niet waarom dat meteen als “ongewenst” wordt gezien. Als er geen goed of fout is, waarom wordt m’n vraag dan als fout bestempeld?
Op mij komt het over als ouderwets trollen; alsof je op het BMW forum "een gesprek" gaat starten over waarom iederen zijn BMW zo leuk vind, want tja een Hyundai is toch veel voordeliger, zuiniger en dus objectief beter. Er zijn 14 delen van dit topic volgepraat over dit onderwerp en toch roep je, naar mijn gevoel, hier mensen ter verantwoording voor hun hobby, passie zelfs wellicht. Ik vond het niet zo aardig en dat wilde ik laten weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShWLLIPVCIK8T6my7OFdoK5vQuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbPzvIspgmX0ZklvHWP9gzF9.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn setup momenteel; een Retrotink 4K Pro met Bandridge RGB Scart switch en daar staan aangesloten: N64, WiiU, Mega Drive, Dreamcast, SNES, Xbox 360, PS3, Xbox Series S en boven liggen meerdere OG Xboxen die nu in onderhoud zijn. Allemaal geven ze prachtig beeld op mijn OLED en ik geniet daar heel erg van. Toen ik een tiener was las ik de Power Unlimited en droomde ik van de consoles. Nu heb ik ze allemaal staan en speel ik er af en toe op. Het leukste vind ik om de hardware te onderhouden, upgraden of te repareren. Consoles ombouwen en dingen laten doen die vroeger niet konden zoals bluetooth controllers. En ik vind het er gaat uitzien in mijn woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:26
sambalmeneer schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:33:

Geen latency, iets wat je per definitie hebt bij emulators, vooral gen5 en er voor. Je kunt tweaken wat je wil, maar het komt vooral bij shmups en platform games nooit in de buurt van echte hardware. En een N64 is gewoon megavet met een Tink4K op een groot scherm. En een stofzuiger probleem los je op met een andere fan, we zijn immers Tweakers.

CRT van 40 kilo, til jij 'm soms dagelijks? Je zet dat ding neer en het is klaar. Cartridges kun je schoonmaken, hoef je ook niet te blazen.

Verder helemaal eens met @LoCuTuS2000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
[...]

Ik denk dat je bij het proberen te begrijpen teveel focus legt op louter het technologische gedeelte.

Er zijn binnen allerlei categorieën van producten liefhebbers te vinden. Voorbeeld: waarom zou je een klassieke auto van een specifiek model onderhouden? Die heeft niet eens airco. Je kunt dan toch veel beter een moderne auto kopen die je een stuk comfortabeler van A naar B brengt? Of waarom zou je nog een mechanisch horloge dragen? Quartz of smartwatch is accurater. Toch worden er nog miljoenen mechanische horloges gemaakt, ieder jaar weer.

Dat is het verschil tussen louter technologische prestatie en liefhebberij. Juist het onderhouden en conserveren van de oudere elektronica en de interactie tussen klassiek en moderne techniek optimaal werkend krijgen is ook een onderdeel van deze hobby. En wat dacht je van het speuren naar een mooie retro aankoop? :)

Ik kan genieten van een avond retro emulatie. Vind het leuk om met een Raspberry Pi om te prutsen. Maar ik kan ook echt genieten van het speuren naar een mooie deal op een oude console, deze helemaal schoonmaken en eventueel weer werkend krijgen. Of een oude Gameboy helemaal schoonmaken, recappen en voorzien van een LED backlight. Een oud stukje nostalgie, gered van de ondergang.

Retrogaming is zoveel meer dan alleen het spelen van de games. Als je alleen de games wilt spelen, ja, dan is emulatie met moderne hard- en software een simpele en effectieve manier om dit te ervaren.

En dat kan prima naast elkaar bestaan zonder dat het ene ondergeschikt moet zijn aan het andere :)

[ Voor 4% gewijzigd door FrambozenTaart op 08-04-2025 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:41
Het grote probleem met emulatie, is dat de hardware van veel consoles zo specifiek zijn en dan heb je ook nog eens expansion chips op spellen of aparte modules. Zelfs bij FPGA emulatie is dat niet altijd perfect te emuleren.
Wel is het zo dat FPGA voor verreweg de meeste gevallen heel dicht in de buurt komt van 100%, dat nagenoeg niemand het verschil waar kan nemen. Maar Raspberry Pi emulatie (waar ik de keus/charme van begrijp) is echt van een veel lager niveau.

Echte hardware, als je het nog hebt of het geld er voor over hebt om het te kopen, is uiteindelijk de meest authentieke en accurate manier van spellen spelen.
Daarvoor heb je of een goede CRT TV voor nodig, een scaler of een specifieke analoog naar digitale converters.
Wil je Duck Hunt kunnen spelen met de originele zapper? Dan moet je echt CRT gaan en dan ook nog een 50Hz verversingssnelheid exemplaar.

Ja, je kunt heel ver gaan om met echte hardware te spelen, maar het hoeft niet. Als je op een CRT wilt spelen (wat vrij goedkoop aan te komen is) en de originele aansluitingen gebruikt, is het in principe al prima. Je kunt het een stuk bonter maken dan dat, maar hoeft dus niet.
Ik speel zelf via simpelere/goedkopere scalers wat ik meer dan prima vind (maar wel van goede kwaliteit en geen latency), op een LCD. Maar die ervaring is voor mij echt een stuk beter dan RPi emulatie. RPi emulatie speelt in veel gevallen niet zoals het op echte hardware zou moeten spelen.

Handheld is het helemaal makkelijk, dan is de originele hardware het beste. Bij de GB/GBC/GBA en GBA SP met front lit scherm is het aan te raden een backlight mod te doen, maar dan is de ervaring echt super.

[ Voor 7% gewijzigd door Koldur op 08-04-2025 12:47 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrax0508
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:25
[...]

Persoonlijk speel ik alles op de oorspronkelijke hardware, maar heb ik daar dan wel ook de toenmalige (CRT) televisies bij. Ik vind dat heel mooi, pure nostalgie voor mij persoonlijk. Ik heb zelf alle Nintendo consoles (behalve de Virtual Boy) in bezit. Ik speel liever Super Mario World op mijn originele SNES die op een CRT aangesloten staat dan de NSO of SNES mini versie.

@Koldur : Ik heb zelf helaas een 100hz televisie. Ik heb een tijd geleden een prachtige NES CIB kunnen kopen en was dolblij eindelijk weer Duck Hunt te kunnen spelen op mijn CRT :+ Dat ging dus even niet door. Ik besefte het eerst niet, mijn dochters lachten me keihard uit omdat ik niets kon raken. Toen bleek dat 100hz niet werkt en dat is precies de CRT die ik heb staan. Beetje jammer

[ Voor 18% gewijzigd door Cyrax0508 op 08-04-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Koldur schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:45:
Het grote probleem met emulatie, is dat de hardware van veel consoles zo specifiek zijn en dan heb je ook nog eens expansion chips op spellen of aparte modules. Zelfs bij FPGA emulatie is dat niet altijd perfect te emuleren.
Wel is het zo dat FPGA voor verreweg de meeste gevallen heel dicht in de buurt komt van 100%, dat nagenoeg niemand het verschil waar kan nemen. Maar Raspberry Pi emulatie (waar ik de keus/charme van begrijp) is echt van een veel lager niveau.

Echte hardware, als je het nog hebt of het geld er voor over hebt om het te kopen, is uiteindelijk de meest authentieke en accurate manier van spellen spelen.
Daarvoor heb je of een goede CRT TV voor nodig, een scaler of een specifieke analoog naar digitale converters.
Wil je Duck Hunt kunnen spelen met de originele zapper? Dan moet je echt CRT gaan en dan ook nog een 50Hz verversingssnelheid exemplaar.

Ja, je kunt heel ver gaan om met echte hardware te spelen, maar het hoeft niet. Als je op een CRT wilt spelen (wat vrij goedkoop aan te komen is) en de originele aansluitingen gebruikt, is het in principe al prima. Je kunt het een stuk bonter maken dan dat, maar hoeft dus niet.
Ik speel zelf via simpelere/goedkopere scalers wat ik meer dan prima vind (maar wel van goede kwaliteit en geen latency), op een LCD. Maar die ervaring is voor mij echt een stuk beter dan RPi emulatie. RPi emulatie speelt in veel gevallen niet zoals het op echte hardware zou moeten spelen.

Handheld is het helemaal makkelijk, dan is de originele hardware het beste. Bij de GB/GBC/GBA en GBA SP met front lit scherm is het aan te raden een backlight mod te doen, maar dan is de ervaring echt super.
Dat gezegd hebbende, ik heb bijvoorbeeld een GBA hardwareclone met wat uitbreidingen waardoor ik wat meer vrijheid heb ik wat ik erop speel (in mijn geval een Revo K101) , het is geen originele console, wel eentje met een beter scherm en beleving voor mij. Dat zit wat mij betreft op het randje voor dit topic.

Dan emulatie, is er uberhaupt een topic voor retrogaming in het algemeen waar emulatie wél een plek heeft? Volgens mij niet, lijkt me ook een lastige voor T.net want emulatie blijft grijs gebied ivm wat mensen daadwerkelijk bezitten qua fysieke media en wat je dan dus op emulatie mag spelen enz. Al zou je dat met een disclaimer op kunnen lossen onderaan het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:34
1nsane schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:34:
[...]

Dat gezegd hebbende, ik heb bijvoorbeeld een GBA hardwareclone met wat uitbreidingen waardoor ik wat meer vrijheid heb ik wat ik erop speel (in mijn geval een Revo K101) , het is geen originele console, wel eentje met een beter scherm en beleving voor mij. Dat zit wat mij betreft op het randje voor dit topic.

Dan emulatie, is er uberhaupt een topic voor retrogaming in het algemeen waar emulatie wél een plek heeft? Volgens mij niet, lijkt me ook een lastige voor T.net want emulatie blijft grijs gebied ivm wat mensen daadwerkelijk bezitten qua fysieke media en wat je dan dus op emulatie mag spelen enz. Al zou je dat met een disclaimer op kunnen lossen onderaan het topic.
Er is wel een topic waar over open source handhelds gesproken wordt. Dat komt dan denk ik het meeste in de buurt als we het over emulatie hebben. Nu is emulatie natuurlijk niet verboden. De manier waarop de source bestanden in bezit komen is wel een grijs gebied.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sambalmeneer
LoCuTuS2000 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 00:06:
[...]

Op mij komt het over als ouderwets trollen; alsof je op het BMW forum "een gesprek" gaat starten over waarom iederen zijn BMW zo leuk vind, want tja een Hyundai is toch veel voordeliger, zuiniger en dus objectief beter. Er zijn 14 delen van dit topic volgepraat over dit onderwerp en toch roep je, naar mijn gevoel, hier mensen ter verantwoording voor hun hobby, passie zelfs wellicht. Ik vond het niet zo aardig en dat wilde ik laten weten.

[Afbeelding]

Dit is mijn setup momenteel; een Retrotink 4K Pro met Bandridge RGB Scart switch en daar staan aangesloten: N64, WiiU, Mega Drive, Dreamcast, SNES, Xbox 360, PS3, Xbox Series S en boven liggen meerdere OG Xboxen die nu in onderhoud zijn. Allemaal geven ze prachtig beeld op mijn OLED en ik geniet daar heel erg van. Toen ik een tiener was las ik de Power Unlimited en droomde ik van de consoles. Nu heb ik ze allemaal staan en speel ik er af en toe op. Het leukste vind ik om de hardware te onderhouden, upgraden of te repareren. Consoles ombouwen en dingen laten doen die vroeger niet konden zoals bluetooth controllers. En ik vind het er gaat uitzien in mijn woonkamer.
Misschien komt het doordat dit hele "forum-gebeuren" relatief nieuw voor me is ik moest serieus opzoeken wat “trollen” precies inhoudt. Dat was totaal niet mijn bedoeling.

Zoals ik eerder aangaf, ligt mijn interesse wél bij retro gaming, alleen ben ik redelijk blanco ingestapt in dit topic. Ik snapte oprecht niet waarom je nog op originele hardware zou willen spelen als er emulatie-opties zijn die qua performance en gemak verder zijn. Voor mij voelde dat alsof je een draaischijftelefoon gebruikt terwijl er een smartphone voorhanden is.

Uit de reacties van anderen hier begin ik het nu beter te begrijpen: het gaat veel meer om de beleving dan alleen de gameplay zelf. En eerlijk is eerlijk, ik heb zelf nooit een retro console op een CRT meegemaakt dat hele gevoel is dus totaal nieuw voor mij.

Als mijn vragen overkwamen alsof ik mensen op hun hobby wilde aanvallen, dan bied ik daarvoor oprecht mijn excuses aan. Ik was echt verbaasd en benieuwd, maar blijkbaar raakte dat bij jou een gevoelige snaar en dat was zeker niet mijn bedoeling.

Ik ga me nu eerst eens inlezen in die scalers, want een CRT past hier echt niet in huis. Klopt het dat er RGB-kabels zijn die zowel op de SNES als de N64 passen? En als ik daar een scaler en een Everdrive bij haal, ben ik dan in principe klaar om op originele hardware te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:26
sambalmeneer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:24:
[...]

Misschien komt het doordat dit hele "forum-gebeuren" relatief nieuw voor me is ik moest serieus opzoeken wat “trollen” precies inhoudt. Dat was totaal niet mijn bedoeling.

Zoals ik eerder aangaf, ligt mijn interesse wél bij retro gaming, alleen ben ik redelijk blanco ingestapt in dit topic. Ik snapte oprecht niet waarom je nog op originele hardware zou willen spelen als er emulatie-opties zijn die qua performance en gemak verder zijn. Voor mij voelde dat alsof je een draaischijftelefoon gebruikt terwijl er een smartphone voorhanden is.

Uit de reacties van anderen hier begin ik het nu beter te begrijpen: het gaat veel meer om de beleving dan alleen de gameplay zelf. En eerlijk is eerlijk, ik heb zelf nooit een retro console op een CRT meegemaakt dat hele gevoel is dus totaal nieuw voor mij.

Als mijn vragen overkwamen alsof ik mensen op hun hobby wilde aanvallen, dan bied ik daarvoor oprecht mijn excuses aan. Ik was echt verbaasd en benieuwd, maar blijkbaar raakte dat bij jou een gevoelige snaar en dat was zeker niet mijn bedoeling.

Ik ga me nu eerst eens inlezen in die scalers, want een CRT past hier echt niet in huis. Klopt het dat er RGB-kabels zijn die zowel op de SNES als de N64 passen? En als ik daar een scaler en een Everdrive bij haal, ben ik dan in principe klaar om op originele hardware te spelen?
Het is je vergeven hoor :(:)

Uit dit topic is ook een Discord kanaal ontstaan. Als je daar bij wil stuur maar een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Het siert je dat je excuses maakt. Ik persoonlijk was niet geraakt, maar ik ben dan ook iemand die vrij hybride omgaat met de hobby. Want ' ieder nadeel hep zijn voordeel' werkt ook voor retro gaming.

Emulatie:
En eigenlijk moet je hier al rekening houden dat emulatie ontzettend breed is. Ik heb zelf bij de 2600 mijn onder grens maar dat is letterlijk een jaren 70 systeem, dus ja over al die tijd is de ene emulator ' wat beter' dan een andere. Het emulatie platform maakt daarbij uit, en dan ook nog is de game. Shmups, fighting games of iets als guitar hero heb je gewoon ontzettend last van lag. Maar point en click adventures, strategy games (turn based) of rpg (wederom turnbased) zelf met lag zal dat zeer goed te doen zijn.

FPGA is dat de volgende stap, en hier geld een beetje waar ik ook al benoemde bij emulatie. De kwaliteit van de FGPA emu of simulatie kan nog steeds in kwaliteit varieeren. Dat gezegd hebbende, analogue producten en mister doen het over het algemeen erg goed. Genoeg gelezen dat mister bezitters met een echte playstation of n64 deze cores preferen boven hun echte hardware! Zelfs al staat het aangesloten en ready to go, en heeft het hdmi mods of een scaler set up.

En ja echte hardware blijft het summum. Maar de kosten zijn er ook naar, helemaal als je ook de echte games wil verzamelen. Goed ik ben zelf vervent everdrive/ODE liefhebber. Dat maakt het allemaal wat beter te behappen, hoewel het nog steeds prijzig is. Goed als we met zijn 4tjes naar de bios gaan en wat te eten en drinken nemen ben je ook al een ' everdrive' kwijt, dus ja alles is relatief i guess.

TLDR.......gamen moet leuk zijn, en ja hier zitten veel liefhebbers, verzamelaars en puristen. Maar over het algemeen, als jijk geniet van een spel. Dan doet het zijn werk! Dus ik wens je veel speel plezier toe en ja ,zo te horen ga je lekker met echte hardware aan de slag. Dan heb ik nog maar een eis

FOTO'S! :P

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

[...]

Bedankt hiervoor, fijne reactie van je! Om op je vraag in te gaan: ja en nee; de kabel past maar de N64 heeft geen RGB in Europa. Voor de N64 wil je een SVideo kabel hebben en voor je SNES een RGB kabel. Het is geen goed idee om een kabel van 10 euro te kopen op Amazon, bol of Aliexpress, goede kabels kosten rond de 25 euro per stuk + verzending van retrovideocables bijvoorbeeld.

Voor een scaler kun je dan een OSSC kopen, die is (naar mijn mening) te koop met een goede prijs/kwaliteit verhouding, alles daar onder is het eigenlijk net niet.

Everdrives zijn ook niet heel makkelijk voor de SNES; goedkope Everdrives kunnen geen "Special chip" games draaien zoals Super Mario Kart, Starfox, enz. Een goede is duur 80+ op Aliexpress, 200+ bij Krikzz voor de FXPak pro. Voor de N64 is het wat eenvoudiger; voor ongeveer 45 euro koop je een SummerCart64 op AliExpress, dat is een opensource product die zeer goed ontvangen is en goed werkt.

Op Tweakers verwacht men veel van je eigen research, dit topic is een goudmijn en scrollen door deze topics kun je heel veel van leren. Wees wel gewaarschuwd; je kan heel enthousiast worden en heeeel veeeel geld gaan uitgeven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:39
Tux3.14 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:58:
[...]

Het is je vergeven hoor :(:)

Uit dit topic is ook een Discord kanaal ontstaan. Als je daar bij wil stuur maar een DM.
DM verzonden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:14
Nou, 1 ding waar ik @sambalmeneer wel gelijk in moet geven is dat de N64 controller waardeloos is. :P Jaren geleden heb ik een Brawler64 controller gekocht en sindsdien wil ik in ieder geval niet meer terug.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OFV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23

OFV

Als je de tijd van cartridges in een console stoppen (zeker als kind) niet meegemaakt hebt heb je waarschijnlijk ook niet dat heerlijke nostalgische gevoel daarbij. Het is hetzelfde als een naald op een vinyl zetten. Wat een gedoe. Maar het brengt je terug naar vroeger. En we weten allemaal... Toen was ALLES beter. 8)

Ik heb vrijwel alles puur ter display staan. Genieten van ernaar kunnen kijken. Retro gamen doe ik maar af en toe en dan graag praktisch. Maar eerlijk is eerlijk.. had ik voldoende ruimte dan zou ik het liefst een kamer volledig inrichten met meerdere crt en consoles om die echte ouderwetse ervaring eens in de zoveel tijd weer eens mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OFV schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:21:
Als je de tijd van cartridges in een console stoppen (zeker als kind) niet meegemaakt hebt heb je waarschijnlijk ook niet dat heerlijke nostalgische gevoel daarbij. Het is hetzelfde als een naald op een vinyl zetten. Wat een gedoe. Maar het brengt je terug naar vroeger. En we weten allemaal... Toen was ALLES beter. 8)

Ik heb vrijwel alles puur ter display staan. Genieten van ernaar kunnen kijken. Retro gamen doe ik maar af en toe en dan graag praktisch. Maar eerlijk is eerlijk.. had ik voldoende ruimte dan zou ik het liefst een kamer volledig inrichten met meerdere crt en consoles om die echte ouderwetse ervaring eens in de zoveel tijd weer eens mee te maken.
En wat dat betreft vind ik het tof dat de hobby zo breed is. Crt's zijn fantastisch maar er is een groot nadeel voor mij, en dat is dat de schermen relatief klein zijn. Tuurlijk heb je monster crt's. Laats nog een leuke yt vid over gezien. Dus ja, games mogen bij mij (met de disclaimers van mijn vorige posts) echt van alles zijn van emulatie tot echte hardware, maar qua scherm is de grote formaten van platte schermen echt een meerwaarde. Ben er alleen nog niet uit wat voor mij juist maat is. ziet er vrij dicht op )1,5-2 meter ofzo?) en speelde dus voorheen op crt's van rond de 19".....daarna was een 50+ "plasma wel heel groot. Ben nu met een 46"aan het spelen en dat bevalt prima. Wanneer ik voor een 4k opvolger ga, ga ik denk ik toch voor 50 weer...

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-04 13:01
Raem schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:14:
Nou, 1 ding waar ik @sambalmeneer wel gelijk in moet geven is dat de N64 controller waardeloos is. :P Jaren geleden heb ik een Brawler64 controller gekocht en sindsdien wil ik in ieder geval niet meer terug.
Ik vind het niet zo grote ramp. Maar de analoge stick slijt nog al snel.
Dat gezegd te hebben gebruik ik een tribute 64 van Retrobit als main op de n64 of mister core.
.En ik heb een gemodde n64 controller met een hall effect stick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zelfs een stapje daarvoor meegemaakt met een pong systeem dat 3 verschillende tennisprogramma's had. En wat met 5 minuten wachten luisterend naar een soort FAX geluid en en springende streepjes op je scherm. De nieuwe The Spectrum mag dan wel een emulator zijn maar met heuse tape files kan hij deze nostalgie ook nabootsen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Vrietje schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:10:
[...]

Ik vind het niet zo grote ramp. Maar de analoge stick slijt nog al snel.
Dat gezegd te hebben gebruik ik een tribute 64 van Retrobit als main op de n64 of mister core.
.En ik heb een gemodde n64 controller met een hall effect stick.
Slijtage is ook modernere controllers niet voorbehouden. Ik heb een hele zak thumbsticks liggen voor PS3 controllers en ook de PS4’s heb ik al regelmatig vervangen (laatste keer voor Zeds Labs, die zijn een stuk taaier). Ik heb nog wel eens controllers gerepareerd voor mn kennissenkring, mooiste was dat ik er zo bedreven in was op een bepaald moment dat tijdens een sessie PES, maat van me z’n controller kapotsmeet en ik hem in de pauzetijd van 120sec heb weten te fixen :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-04 09:23

Fido

since 2001

En dat omschrijft het wel goed. ALLES was beter. De mens heeft een innerlijk verlangen om terug te willen keren naar de tijd die men zich als zorgeloos herinnert, om te ontsnappen aan de zorgen in de huidige gehaaste maatschappij. Voor mij is dat een jeugd met o.a. de Atari 2600, MSX en 8086 XT. En die herinnering wordt natuurlijk het beste beleefd op originele hardware.. De looks, de feel, het geluid, de geur en alles wat erbij hoort om dat gevoel zo sterk mogelijk te ervaren. Het is inderdaad net als met een LP opzetten voor de audiofielen onder ons. De handeling van iets fysieks en ervoor gaan zitten om er naar te luisteren doet wel iets. Zo is het dus ook met cartridges, casettebandjes en floppydisks... Het geluid van de diskdrive of MFM harddisk, de geur van opwarmende electronica en stof in de TV, en ja ook het hoogfrequent geluid van de lijntrafo. Het hoort allemaal bij die beleving van vroeger.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
Deze 2 games vandaag cadeau gekregen, deze maar binnenkort eens gaan proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRSoJSLDufsTosSkcqkT80grP6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hyzHaIFzbmlrP9MKHUIh1OtM.webp?f=fotoalbum_large

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:31

Arethusa

Niet die server

Fido schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:18:
[...]

En dat omschrijft het wel goed. ALLES was beter. De mens heeft een innerlijk verlangen om terug te willen keren naar de tijd die men zich als zorgeloos herinnert, om te ontsnappen aan de zorgen in de huidige gehaaste maatschappij. Voor mij is dat een jeugd met o.a. de Atari 2600, MSX en 8086 XT. En die herinnering wordt natuurlijk het beste beleefd op originele hardware.. De looks, de feel, het geluid, de geur en alles wat erbij hoort om dat gevoel zo sterk mogelijk te ervaren. Het is inderdaad net als met een LP opzetten voor de audiofielen onder ons. De handeling van iets fysieks en ervoor gaan zitten om er naar te luisteren doet wel iets. Zo is het dus ook met cartridges, casettebandjes en floppydisks... Het geluid van de diskdrive of MFM harddisk, de geur van opwarmende electronica en stof in de TV, en ja ook het hoogfrequent geluid van de lijntrafo. Het hoort allemaal bij die beleving van vroeger.
Dit is precies waar ik ook mijn aankopen op basseer. Ik koop niet om te verzamelen, ik koop de games die mij terugbrengen naar mijn jeugd. Dit geld bijvoorbeeld ook voor mijn LEGO aankopen.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:37

nwagenaar

God, root. What's the differen

Pfff. Cartridges zijn voor plebs. De echte retro'ers hebben nog met casette bandjes, diskettes en-of floppies gewerkt! :+
Ik heb nog steeds diverse retro consoles en computers, maar deze zijn allemaal netjes opgeborgen.

Jaren terug de elco's van de homecomputers vervangen, heb ik de ingebouwde roms geupgrade (voor zover dit van toepassing was) en de diskdrives/floppydrives/cassette vervangen voor een Gotek of een hedendaagse variant zodat ik mijn games kan laden van een sdcard of USB-stick. Simpelweg omdat diverse originele diskettes, floppies en-of casettes wat kuren begonnen te vertonen. Bijkomend voordeel is dat je niet hoeft te swappen en dat het laden over het algemeen korter is.

Uiteraard zijn al mijn homecomputers verbonden aan een CRT en voorzien van een QuickShot of een Competition Pro, want SCART is gewoon ewww ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OFV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23

OFV

[b]nwagenaar in "Goeie oude (retro) consoles XIV"
Pfff. Cartridges zijn voor plebs. De echte retro'ers hebben nog met casette bandjes, diskettes en-of floppies gewerkt! :+
C64 🙋🏻 trots bezitter van last ninja 1 en 2 op cassettebandjes. 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:52

Zeror

Ik Henk 'm!

Streamer MitchFlowerPower heeft de world record te pakken voor Super Mario Bros. 3 voor het uitspelen zonder warps te gebruiken in minder dan 50 minuten. Volgens Speedrun.com is hij de eerste die het is gelukt om onder die 50 minuten te zitten.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinnyice
  • Laatst online: 22-04 11:09
Zeror schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:26:
Streamer MitchFlowerPower heeft de world record te pakken voor Super Mario Bros. 3 voor het uitspelen zonder warps te gebruiken in minder dan 50 minuten. Volgens Speedrun.com is hij de eerste die het is gelukt om onder die 50 minuten te zitten.
Oef, 3 dagen geleden door iemand verbeterd met 1 seconde: https://www.speedrun.com/smb3?h=Any_Warpless&x=rklxwwkn

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cyrax0508
  • Laatst online: 17:25
Mooie GB en N64 CIB aangeschaft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4hm6xssoPrYOXIYDZnp7U3Dw_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaoaRDrPMXue3HJ61pSO6lbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7cTqcKkqBdxzbVrnUJ_RBv37Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eld6mkYjCg1C3yuOnNPNku69.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruiser
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mooi!

Is dat een plexi kistje rond de GB?

(Retro) Game collectie

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is om retro gaming en al haar facetten te bespreken, het is echter NIET de bedoeling om
- Games aan te schaffen (ruilen/lenen/etc.) van/via mede tweakers.
- Games te verkopen.
- Te vragen wat een game of console waard is.
- Een V&A advertentie te promoten.
- Dit topic is voor en door verzamelaars, s.v.p. geen opmerkingen ala 'Oh wat veel, speel je dat allemaal?' Dat voegt niets toe.