Bij mij ook. Kreeg zojuist bericht dat het was opgelost.GVR schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:41:
Het tesla integratie issue wordt als resolved afgemeld, ben benieuwd, gisteravond ging het nog mis.
Heb wel contact gehad met support, heb mijn google maps coördinaten van het laadpunt doorgegeven. Dat week iets af t.o.v. hun systeem.
Ga het straks testen. Wellicht helpt het.
Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D
Irritant. Hier koos het ervoor om met grid rewards uit te stellen om vervolgens niet te laden wegens "kan niet starten" en dan op het laatste moment wel starten met "noodzakelijk laden". Dus niet goedkoop geladen maar wel duur geladen i.p.v. nietRecci schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:16:
Sigh. Vanochtend weer een lege auto omdat Tibber niet had gedetecteerd dan de Tesla aangesloten was en dus niet is gaan laden. Dus en niet voor 16c kunnen laden en een lege auto.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Support bevestigd net dat er inderdaad een issue is met weergave. Ik heb die tegel wel, maar december is gewoon helemaal weg.Pr088 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:26:
[...]
Onder instellingen (weergave startscherm) kun je met schuifjes het tegeltje 'Grid Rewards' aan of uit zetten. Daar even kijken? De GR tegel bestaat nog gewoon. Heeft mij een 4 ct lagere prijs voor laden opgeleverd deze maand. Dus het is niet 'halleluja', maar het gaat prima in december.
Eens kijken of support ook wil ingaan op de niet-zo-smart charging beslissingen bij mij. Met 21ct laden terwijl het voor 13 had gekund voelt een beetje zuur als er nauwelijks rewards tegenover staan. Had me €4 gescheeld op een volle accu.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik gebruyik nu Tibber niet meer voor het laden maar laadt via Myenergi en zappi zelf. Het grootste nadeel van zappi,, en dus voordeel van Tibber, is dat de Zappoi geen informatie heeft hoeveel hij moet laden.
Helaas, werkt nog niet. Auto wordt niet herkend als "thuis".RTJC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:48:
[...]
Bij mij ook. Kreeg zojuist bericht dat het was opgelost.
Heb wel contact gehad met support, heb mijn google maps coördinaten van het laadpunt doorgegeven. Dat week iets af t.o.v. hun systeem.
Ga het straks testen. Wellicht helpt het.
Ging bij mij goed, hij is lekker tussen 18 en 19 uur gaam laden...GVR schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:41:
Het tesla integratie issue wordt als resolved afgemeld, ben benieuwd, gisteravond ging het nog mis.
Het is alles behalve stabiel.Beekforel schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:56:
[...]
Ging bij mij goed, hij is lekker tussen 18 en 19 uur gaam laden...
Heb ik geprobeerd en werkt nog steeds niet. Weer doorgegeven aan MyEnergi Benelux.henkb123 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:51:
Heeft iemand al ervaringen met zappi 5.752 icm Tibber? Ik kreeg nl. na een klacht bericht dat de laatste update met Tibber zou moeten werken.
Ik gebruyik nu Tibber niet meer voor het laden maar laadt via Myenergi en zappi zelf. Het grootste nadeel van zappi,, en dus voordeel van Tibber, is dat de Zappoi geen informatie heeft hoeveel hij moet laden.
Zojuist een planning gemaakt in de Tesla app om toch vannacht goedkoop te kunnen laden. En bij het opslaan van het laadplan -> berichtje van de tibber app: het laadplan staat klaar
Lukt niet, hij springt op rood bij de stekkeraansluiting en de vw elli-laadbox springt eerst op 2x gele led en vervolgens alles op rood.
Nu alles uitgeschakeld ook het slimladen in de app.
Ik laad hem zometeen wel via de vw app.
Bij mij werkte het gisteravond weer, na aansluiten is er direct een slim plan gemaakt, echter wel nog steeds dezelfde bug dat bij het aansluiten de auto direct gaat laden zonder plan (te stoppen via de Tesla app). Dit euvel maar via support gemeld.GVR schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:41:
Ik heb zowel mijn Tesla als mijn laadpaal gekoppeld en herken dit ook. Wat ik hier aan zie is dat hij vanmacht heeft geladen maar aan het eind van de sessie de laadpaal infeschakeld laat. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik straks van huis ben.GVR schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:51:
[...]
Bij mij werkte het gisteravond weer, na aansluiten is er direct een slim plan gemaakt, echter wel nog steeds dezelfde bug dat bij het aansluiten de auto direct gaat laden zonder plan (te stoppen via de Tesla app). Dit euvel maar via support gemeld.
Je moet niet twee planningen tegelijkertijd maken. Of je maakt een laadpalen in Tesla en zet je aansturing van je laadpaal uit (maak hem 'dom'), of je laat Tibber je laadpaal aansturen en laat de Tesla zonder schema staan. Beiden doen is vragen om communicatieproblemen.RTJC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:06:
[...]
Zojuist een planning gemaakt in de Tesla app om toch vannacht goedkoop te kunnen laden. En bij het opslaan van het laadplan -> berichtje van de tibber app: het laadplan staat klaar
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik weet niet precies wat je allemaal doet, als je de auto aansluit is de verwachting (en kans ) dat je precies dan op dat specifieke moment een slim laden moment hebt heel erg klein. Mijn auto (vw ID4 ) Springt ook altijd op rood. Dat komt omdat je auto wil laden, maar dat is domladen. De laadpaal of tibber bepalen wanneer het slim is om te laden.201WD schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:56:
Zojuist nogmaals getracht slimladen aan te zetten voor egolf.
Lukt niet, hij springt op rood bij de stekkeraansluiting en de vw elli-laadbox springt eerst op 2x gele led en vervolgens alles op rood.
Nu alles uitgeschakeld ook het slimladen in de app.
Ik laad hem zometeen wel via de vw app.
Dus wat jij beschrijft klinkt inderdaad dat domladen werkt, en slimladen kun je pas zien na een poos.
Laadpaal was uitgeschakeld na vertrek, bij thuiskomst ingeplugd en begon gelijk te laden. In de Tibber app was dat niet goed te zien. Lader gestopt, begon even later gewoon weer. In de Tibber app wat gewisseld tussen direct laden en slim laden toen was het klaar.Beekforel schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:38:
[...]
Ik heb zowel mijn Tesla als mijn laadpaal gekoppeld en herken dit ook. Wat ik hier aan zie is dat hij vanmacht heeft geladen maar aan het eind van de sessie de laadpaal infeschakeld laat. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik straks van huis ben.
Nu is een Grid Rewards actie gestart maar dat is ook niet goed terug te zien in de Tibber app...
Ik stuur al mn bevindingen naar support in de hoop dat ze hier wat mee kunnen.
Tibber zegt dat ze met een interval van 15 minuten start stop uitvoeren, dus dat het klopt dat hij kan gaan laden maar dat dat dus miet langer dan een kwartier mag zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Beekforel op 10-12-2025 15:22 ]
Na 2u nog altijd niks, auto wakker gemaakt en direct “uw laadplan is gemaakt”.
Dus niet alleen krijgen ze de GPS locatie van Tesla niet lekker door, als de auto eenmaal slaapt gebeurt er dus ook niks meer.
Weet niet wat de “fix” was, maar het heeft voorlopig niks gefixt.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dat was gisteren. Vandaag is het weer stuk. De chat functie van Tibber zegt dat er een probleem is met de Tesla API an dat die de locatie niet snel genoeg doorgeeft... maar mijn Tesla's in Home Assistant zien wel gewoon 'Location: Home'
Nee je begrijpt me niet helemaal goed. De planning in tibber ging niet. Dus ik heb een planning in de Tesla app zelf gedaan op basis van de laagste prijs.Pr088 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:37:
[...]
Je moet niet twee planningen tegelijkertijd maken. Of je maakt een laadpalen in Tesla en zet je aansturing van je laadpaal uit (maak hem 'dom'), of je laat Tibber je laadpaal aansturen en laat de Tesla zonder schema staan. Beiden doen is vragen om communicatieproblemen.
Toen ik dat deed kreeg ik plots uit tibber een laadplan.
Tesla weer uitgezet. Vannacht dus geladen op tibber.
Precies dit. Ook HA draaien, niks aan het handje qua locatie. De Tibber support komt bij mij met oplossingen dat ik de auto "power off" moet zetten....Laur3nss schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:18:
Ik had dit probleem met de Tesla integratie ook. Auto's uit de Tibber app gehaald en de Tesla integratie verwijderd. Daarna alles opnieuw gekoppeld en het werkt weer.
Dat was gisteren. Vandaag is het weer stuk. De chat functie van Tibber zegt dat er een probleem is met de Tesla API an dat die de locatie niet snel genoeg doorgeeft... maar mijn Tesla's in Home Assistant zien wel gewoon 'Location: Home'
De API is gewoon stuk. Locatie refresh duurt te lang.
#team_UTC+1
Er zit duidelijk een vertraging op de locatie in de API.
Vandaag wederom, en ging de auto ook direct laden vanwege grid rewards. Ben dus voorzichtig positief
Ik was weer enthousiast geworden door wat positieve berichten hier omtrent Grid Rewards maar dat is alweer aardig gesust helaas.
Via de Skoda app gekeken en zag gewoon het accupercentage, via de MyEnergi app gekeken en zag ook dat de auto was aangesloten en geladen kon worden. Aangezien de auto nog maar 30% was, zelf maar via de MyEnergi app het laden aangezet.
Tijden het laden kon Tibber nog steeds geen connectie met de laadpaal en auto maken om de status uit te lezen. Voor aankomende nacht lijkt het nu weer goed in de Tibber app.
Helaas, weer 2x wordt de auto niet herkend om thuis te laden. Ben weer in contact met support.GVR schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:26:
Bij mij werkte de locatie gisteren dus weer goed, auto werd direct herkend na aansluiten, slim plan gemaakt.
Vandaag wederom, en ging de auto ook direct laden vanwege grid rewards. Ben dus voorzichtig positief
Waar Tibber innovatief was lijken ze nu passief. Alsof het halve ontwikkelteam eruit is gegooid en er alleen nog maar onderhoud gepleegd wordt.
Erg jammer, want ze hadden veel potentie.
Misschien niet eruit gegooid, misschien zelf vertrokken.hrv schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:21:
Ik heb alle Tibber integraties al enige tijd geleden opgegeven. Ik heb een hybride, dus veel had ik ook niet kunnen verdienen, maar geen enkele integratie is het afgelopen jaar stabiel gebleken en Tibber stuurt je er geen actieve meldingen over, dus je moet het zelf constateren.
Waar Tibber innovatief was lijken ze nu passief. Alsof het halve ontwikkelteam eruit is gegooid en er alleen nog maar onderhoud gepleegd wordt.
Plus dat er ook integraties zijn die "uitvallen" omdat de externe partij iets wijzigt, zoals bij Solis. Dat de home assistant community dat binnen no time opgelost had, maar "proffesionele" partijen het nu al maanden laten afweten is op zijn minst treurig te noemen.
Zijn anderen die dit probleem herkennen?
[ Voor 5% gewijzigd door Stefanovic45 op 14-12-2025 15:34 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Als je de officiële Tibber-integratie gebruikt, dan heeft die een entiteit sensor.tibber_pulse_home_power, die geeft realtime het stroomverbruik weer. Daarna wordt het per 5 minuten geaggregeerd. Pas vanaf het moment dat je installeert, gaat Home Assistant deze informatie loggen en kan je deze historie terugzien.darkfujita schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:34:
Heb tibber werkende op de HA, maar ik vraag me af of ik ergens het realtime stroom verbruik kan inzien (en dus ook historie). Mijn telefoon app gaat namelijk maar tot 24 uur terug, maar kan ik adhv de HA een log / grafiek inzien op basis van mijn eigen tijdsperiodes?
Ik zag dat bij de diagnostic 'Realtime Verbruik Ingeschakeld' op off stond. Dus heb deze nu op On gezet.Senaxx schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:38:
[...]
Als je de officiële Tibber-integratie gebruikt, dan heeft die een entiteit sensor.tibber_pulse_home_power, die geeft realtime het stroomverbruik weer. Daarna wordt het per 5 minuten geaggregeerd. Pas vanaf het moment dat je installeert, gaat Home Assistant deze informatie loggen en kan je deze historie terugzien.
Echter kan ik die sensor niet vinden die jij benoemd. Ik gebruik gewoon de UI. Kan alleen alle sensoren vinden zoals 'Prijs komende 1u of 'Beste Prijs Start'.
Ik denk dat je niet de officiële Tibber-integratie hebt, maar de Tibber Price Information en Rating integratie. Die heeft wel die sensor die je zojuist beschrijft. Die komt via HACS.darkfujita schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:48:
[...]
Ik zag dat bij de diagnostic 'Realtime Verbruik Ingeschakeld' op off stond. Dus heb deze nu op On gezet.
Echter kan ik die sensor niet vinden die jij benoemd. Ik gebruik gewoon de UI. Kan alleen alle sensoren vinden zoals 'Prijs komende 1u of 'Beste Prijs Start'.
De officiële Tibber-integratie zou je ook via Settings -> Device and Services -> + Add Integration moeten kunnen vinden en komt uit de HA repo zelf.
Dankje... dat klopt. Wat verwarrend zeg. Heb nu de officiele gedownload.Senaxx schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:09:
[...]
Ik denk dat je niet de officiële Tibber-integratie hebt, maar de Tibber Price Information en Rating integratie. Die heeft wel die sensor die je zojuist beschrijft. Die komt via HACS.
De officiële Tibber-integratie zou je ook via Settings -> Device and Services -> + Add Integration moeten kunnen vinden en komt uit de HA repo zelf.
Wat de reden ook is, het is wederom een drama. Laadplannen doen het weer niet.hrv schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:21:
Ik heb alle Tibber integraties al enige tijd geleden opgegeven. Ik heb een hybride, dus veel had ik ook niet kunnen verdienen, maar geen enkele integratie is het afgelopen jaar stabiel gebleken en Tibber stuurt je er geen actieve meldingen over, dus je moet het zelf constateren.
Heeft Frank een passende laadpaal oplossing voor je of ga je voor de 1400 euro special en koop je een frank paal(of was dat bij zonneplan......??🫣);DaanTriple7 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:26:
Ivm slecht werkende integraties denk ik dat ik de overstap naar Frank Energie ga maken. Frank ondersteunt ook veel thuisbatterijen om slim aan te sturen, maar get gaat mij voornamelijk om het fatsoenlijk slim te kunnen laden van m'n kia e-niro, die wel echt een softwarematig seintje nodig heeft om te ontwaken uit z'n laadslaap wanneer de laadaansluiting al even geen stroom heeft gegeven.
Dat is zonneplan.tcw82 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:33:
[...]
Heeft Frank een passende laadpaal oplossing voor je of ga je voor de 1400 euro special en koop je een frank paal(of was dat bij zonneplan......??🫣);
Zonneplan past mij om die reden niet, overal een keiharde vender lockin...
Tibber werkt hier vlekkeloos met de E-niro (bouwjaar 2020 i.c.m. Easee lader)DaanTriple7 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:26:
Ivm slecht werkende integraties denk ik dat ik de overstap naar Frank Energie ga maken. Frank ondersteunt ook veel thuisbatterijen om slim aan te sturen, maar get gaat mij voornamelijk om het fatsoenlijk slim te kunnen laden van m'n kia e-niro, die wel echt een softwarematig seintje nodig heeft om te ontwaken uit z'n laadslaap wanneer de laadaansluiting al even geen stroom heeft gegeven.
:strip_exif()/f/image/2SoPhyr27neCE7RcwR1UG8gm.jpg?f=fotoalbum_large)
Op advies van de AI bot de lader herstart, slim laden uit en aan gezet. Maar dit had geen effect. Er werd opeens gestart met het laden van Grid Rewards, dit gebeurde op 3 fasen waarmee een probleem met de fasen of laadkabel of auto ook uitgesloten is.
Voor vannacht de Easee zelf maar als operator ingesteld en een laadplan gemaakt voor vannacht van 01:00 - 05:00 om op die manier de lage prijzen mee te pakken.
[ Voor 28% gewijzigd door 13art op 18-12-2025 16:21 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Mijn vermoeden is dat de oude (gedeactiveerde laadunit) nog wordt gebruikt. Ik heb er maar eentje nodig, dus hoe haal ik de oude weg of de hele power-up voor zaptec?
Denk dat je het via Tibber Support moet regelen. Of ze moeten bij Zaptec wat schakelaars omzetten.Vaevictis_ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:34:
Weet iemand of je een power-up ook weer zelf kunt deactiveren? Ik heb een vervangende Zaptec laadunit gekregen en kan de nieuwe unit wel linken vanuit mijn account. De oude staat er ook nog in en laadsessies werken niet.
Mijn vermoeden is dat de oude (gedeactiveerde laadunit) nog wordt gebruikt. Ik heb er maar eentje nodig, dus hoe haal ik de oude weg of de hele power-up voor zaptec?
Ik krijg er over een paar maanden ook mee te maken vanwege de switch van laadpaal. Dus lees graag terug wat de oplossing was.
[ Voor 14% gewijzigd door 13art op 18-12-2025 16:39 ]
Helpt het als je hier de oude autorisatie verwijdert? http://portal.zaptec.comVaevictis_ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:34:
Weet iemand of je een power-up ook weer zelf kunt deactiveren? Ik heb een vervangende Zaptec laadunit gekregen en kan de nieuwe unit wel linken vanuit mijn account. De oude staat er ook nog in en laadsessies werken niet.
Nee had al de oude laadunit gedeactiveerd, Zag in de portal wel de smart eco nog aan stond met standaard mode lijkt het nu wel te werken. In Tibber app kun je wel de oude laadunit verbergen.Tdem schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:46:
[...]
Helpt het als je hier de oude autorisatie verwijdert? http://portal.zaptec.com
[ Voor 12% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-12-2025 16:55 ]
Volgens mij berekenen ze dit op basis van gemiddelde laadsnelheid over de afgelopen X periode/kwh, heb je een tijd een limiet gehad of veel pauzes door loadbalancing in je afgelopen sessies?13art schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:05:
Dit is wel een vreemd laadplan voor het laden van de e-Niro vanaf 44% naar 100% net alsof de lader niet meer gezien wordt als een 11kW lader of niet meer op 3 fasen kan alleen oid. Alles bij elkaar is wel een heel lange laadtijd.
[Afbeelding]
Op advies van de AI bot de lader herstart, slim laden uit en aan gezet. Maar dit had geen effect. Er werd opeens gestart met het laden van Grid Rewards, dit gebeurde op 3 fasen waarmee een probleem met de fasen of laadkabel of auto ook uitgesloten is.
Voor vannacht de Easee zelf maar als operator ingesteld en een laadplan gemaakt voor vannacht van 01:00 - 05:00 om op die manier de lage prijzen mee te pakken.
Nee niet dat ik weet. Kijk eigenlijk altijd naar het geplande laadschema en het uiteindelijke resultaat. Dit is de eerste keer dat ik daar iets afwijkends in zie en dan ook nog eens meteen zo extreem.LigeTRy schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:11:
[...]
Volgens mij berekenen ze dit op basis van gemiddelde laadsnelheid over de afgelopen X periode/kwh, heb je een tijd een limiet gehad of veel pauzes door loadbalancing in je afgelopen sessies?
Volgens de AI bot is het een probleem waar aan gewerkt wordt. Maar goed dat hebben we de AI bot eerder horen roepen terwijl het nergens op gebaseerd was.
[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 18-12-2025 19:02 ]
Ik dacht dat zoiets inderdaad automatisch geregeld werd. Ongeacht van welke energieleverancier je komt of naartoe gaat.Mooper schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:16:
Ik ga per 01-01-26 naar een andere leverancier en had begrepen dat die dan ook het contract bij Tibber opzegt. Ik heb hier vanuit Tibber echter nog geen mail over gehad. Kan dit kloppen, hebben anderen hier ervaringen mee?
Dat duurt even, je nieuwe leverancier heeft al een seintje gegeven aan Tibber dat je weg gaat maar het contract wordt pas 3 dagen van te voren opgezegd. Op dat moment krijg je daarvan mail van Tibber en zie je het ook in de app staan.Mooper schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:16:
Ik ga per 01-01-26 naar een andere leverancier en had begrepen dat die dan ook het contract bij Tibber opzegt. Ik heb hier vanuit Tibber echter nog geen mail over gehad. Kan dit kloppen, hebben anderen hier ervaringen mee?
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Die kun je dan voor een bedrag per maand blijven gebruiken, eerst tijd gratis. Als ik me niet vergisAtlAntA schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:45:
Stel je gaat naar een andere leverancier. In hoeverre is de tibber pulse dan nog bruikbaar? Vraag het vooral omdat ik veel automations heb die entities van de pulse gebruiken.
Er is in home assistant een tibber pulse local mogelijkheid (in HACS volgens mij), daarmee pusht hij de p1 data over MQTT naar home assistant. Dus basis P1 functionaliteit zal prima blijven werken op die manier en kan zelfs fijn zijn, omdat het niet meer via een cloud/webserver gaatAtlAntA schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:45:
Stel je gaat naar een andere leverancier. In hoeverre is de tibber pulse dan nog bruikbaar? Vraag het vooral omdat ik veel automations heb die entities van de pulse gebruiken.
Terranca schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:08:
Grid Rewards heeft weer mysterieuze keuzes gemaakt vannacht
[Afbeelding]
In plaats van laden met 16-17ct/kWh krijg ik welgeteld één enkele cent grid rewards, om dan vanmiddag met 24ct/kWh te gaan laden? Dat lijkt me niet een bepaald positieve business case
/f/image/rdnqvp0hxtEaOh8LE9LVyStg.png?f=fotoalbum_large)
Zo zag het er hier uit.
Geladen voor Iets meer dan 13 ct
Wellicht komt het omdat ik een vertrektijd van 15:00 heb vanmiddag, en kan het algoritme dat niet goed aan? Die ene cent gaat niet opwegen tegen de hogere kosten vanmiddag iig. Volgende keer maar weer vertrek in de ochtend zettentcw82 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:43:
[...]
[Afbeelding]
Zo zag het er hier uit.
Geladen voor Iets meer dan 13 ct
Ik heb een vergelijkbare casus laatst aan support voorgelegd. Het enige dat ik terug kreeg was een copy paste van het artikel dat grid rewards beschrijft.Terranca schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:08:
[Afbeelding]
In plaats van laden met 16-17ct/kWh krijg ik welgeteld één enkele cent grid rewards, om dan vanmiddag met 24ct/kWh te gaan laden? Dat lijkt me niet een bepaald positieve business case
Niks over de kromme planning, duurder laden en ondermaatse compensatie. 🤷🏻♂️
Gisteren onder de streep voor 16ct geladen. Had minder gekund, maar ze hebben zo lang uitgesteld dat ik aan het einde voor >20ct alsnog moest laden.
Weird, kijk ik net nog eens: hele grafiek anders en de prijs is gezakt naar 14ct. Prima. Auto vol voor nog geen €6
[ Voor 13% gewijzigd door Ethirty op 19-12-2025 11:59 ]
#team_UTC+1
Ik heb nu alles werkende gekregen op mijn Kona. Dus ik zou niet de moeite nemen om die overstap te gaan regelen als ik jou was... stuur me even een DM als je meer info wil.DaanTriple7 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:26:
mbt Tibber en slim laadplan: Tja, buiten de eerdere problemen met de Kona (zijn nu opgelost) maak ik geen gebruik meer van een slim laadplan van tibber. Ik stel de uurtjes liever zelf in. Geen gezeik met grid rewards of de kans dat de auto alsnog niet wil laden. Kreeg er meer stress van dat het mij opleverde, en heb nu altijd zekerheid dat de auto laad wanneer ik zelf een laadplan maak in HA.
Ik wil wel nog iets bouwen in HA, zodat ik een slim laadplan zelf kan 'maken' adhv een vertrektijd en het % van de batterij. Maar dat komt later wel
[ Voor 33% gewijzigd door darkfujita op 19-12-2025 12:27 ]
Ik heb dit ook gemeld bij Tibber, Bij mij ging het laadplan ook van 22.00 tot 07.30 en ging vrolijk om 22.00 al laden tegen hoogste tarief zonder grid rewards compensatie.13art schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:05:
Dit is wel een vreemd laadplan voor het laden van de e-Niro vanaf 44% naar 100% net alsof de lader niet meer gezien wordt als een 11kW lader of niet meer op 3 fasen kan alleen oid. Alles bij elkaar is wel een heel lange laadtijd.
[Afbeelding]
Tibber support (die echt waardeloos is, met een conversatie over meerdere dagen, je stelt een vraag, en je geeft antwoord en weer hoor je 24 uur niets). wilde eerst de software versie weten van de laadpaal, en of die wel goed internet heeft. Daarna het advies dat ik per dag maar het laadplan moet gaan aanpassen van moment van aansluiten naar 05.00.
Dit lost totaal het probleem niet op dat die om 22.00 al gaat laden tegen hoogste tarief zonder compensatie. Maar ons chatgesprek loopt al 3 dagen, dus ik hoop voor de jaarwisseling een antwoord te hebben.
:strip_exif()/f/image/blNEKJMCn2ViFEMelR9ABk4C.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: ik zie net: gemiddeld laadvermogen 21,94 kW... Terwijl het een 11kW laadpaal is.
[ Voor 11% gewijzigd door Senaxx op 19-12-2025 13:01 ]
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Welke laadpaal betreft het bij jou? Ook een Easee laadpaal?Senaxx schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:56:
[...]
Ik heb dit ook gemeld bij Tibber, Bij mij ging het laadplan ook van 22.00 tot 07.30 en ging vrolijk om 22.00 al laden tegen hoogste tarief zonder grid rewards compensatie.
Tibber support (die echt waardeloos is, met een conversatie over meerdere dagen, je stelt een vraag, en je geeft antwoord en weer hoor je 24 uur niets). wilde eerst de software versie weten van de laadpaal, en of die wel goed internet heeft. Daarna het advies dat ik per dag maar het laadplan moet gaan aanpassen van moment van aansluiten naar 05.00.
Dit lost totaal het probleem niet op dat die om 22.00 al gaat laden tegen hoogste tarief zonder compensatie. Maar ons chatgesprek loopt al 3 dagen, dus ik hoop voor de jaarwisseling een antwoord te hebben.
Ik heb vannacht handmatig geladen van 1:00 tot 5:00 door in de Easee app een laadtijd in te stellen. Heb ik toch de lage prijzen mee gepakt en de auto was op 2% na weer vol.
[ Voor 8% gewijzigd door 13art op 19-12-2025 13:02 ]
Ik heb nog een screenshot toegevoegd met het rare laadplan. Maar sinds begin december is elk laadplan zo raar. Zelf gebruik ik een MyEnergi Zappi laadpaal.13art schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:59:
[...]
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Welke laadpaal betreft het bij jou? Ook een Easee laadpaal?
Maar er zit dus ook een verschil tussen een uur na de laadsessie en een paar uur erna. Geeft weinig vertrouwen over de nauwkeurigheid.MarcoPolet schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:43:
Misschien nog goed om te vermelden: laadplannen zijn altijd min of meer raar tot de hele sessie is afgelopen. Tussenresultaten niet al te veel naar kijken geeft gemoedsrust :-)
#team_UTC+1
Gewoon de laadsessie afmaken. De prijs wordt dan wel gecorrigeerd en je zult zien dat je alsnog een positieve businesscase hebt. GR voor pauzeren zal dan wel hoger liggen. Je sessie is nog niet afgerond, dus de cijfers kloppen (nog) niet.Terranca schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:08:
[Afbeelding]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Hoe langer ik naar dit screenshot kijk hoe gekker het is eigenlijk... van 40% naar 70% en dan 44kWh afgenomen... das best knap aangezien de auto maar 58 kW (enyaq IV60) heeft voor een volledige van 0 naar 100 lading.Senaxx schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:56:
[...]
Ik heb dit ook gemeld bij Tibber, Bij mij ging het laadplan ook van 22.00 tot 07.30 en ging vrolijk om 22.00 al laden tegen hoogste tarief zonder grid rewards compensatie.
[Afbeelding]
edit: ik zie net: gemiddeld laadvermogen 21,94 kW... Terwijl het een 11kW laadpaal is.
En zijn historische laadsessies ook in te zien? Om te zien of de compensatie heeft plaatsgevonden?
[ Voor 3% gewijzigd door Senaxx op 19-12-2025 14:36 ]
Je hebt helemaal gelijk -- ik was inderdaad te ongeduldig... in de middag was het compensatie tarief prima, dus bovenstaande gaf een verkeerd beeld. Gemiddelde in de middag was keurig rond de 14ct/kWh.Pr088 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:54:
[...]
Gewoon de laadsessie afmaken. De prijs wordt dan wel gecorrigeerd en je zult zien dat je alsnog een positieve businesscase hebt. GR voor pauzeren zal dan wel hoger liggen. Je sessie is nog niet afgerond, dus de cijfers kloppen (nog) niet.
rustig afwachten. Die middag wordt gecompenseerd. Zie hieronder mijn curve.Terranca schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:08:
[Afbeelding]
Ja er is inderdaad een verschil tussen een resultaat na afloop en een plan vooraf. Het plan bij mij gisteren vooraf zou bestaan uit zo'n 11uur laden met een 11kW lader. Zoveel past er echt niet in de accu.Terranca schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:05:
[...]
Je hebt helemaal gelijk -- ik was inderdaad te ongeduldig... in de middag was het compensatie tarief prima, dus bovenstaande gaf een verkeerd beeld. Gemiddelde in de middag was keurig rond de 14ct/kWh.
Achteraf is er van alles mogelijk. Maar vooraf zo'n lange laadsessie inplannen voor slechts 35,84kWh is wel wat gek.
Nu ik een warmtepomp heb loopt mijn L3 waar m'n warmtepompje op zit soms richting de 25A... En ik heb liever dat de auto zich aanpast aan de capaciteit beschikbaar dan dat ik de warmtepomp ga uitschakelen.
Zonder Pulse kan Tibber geen rekening houden met andere belasting in je meterkast en ook niet je amperage verlagen. Dus of een Pulse kopen of kijken of je je laadpaal kunt begrenzen via de instellingen. Of misschien de Tesla begrenzen? Ik heb de eerste optie perfect werkend. Ik weet niet of de laatste optie werkt, heb geen Tesla.Aapje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:38:
Die Tesla intergratie van Tibber, kan die ook rekening houden met een laadsnelheid van 10A bijv. Heb het idee dat hij telkens m'n snelheid hoger zet, terwijl ik geen pulse e.d. of iets heb. Liever dat ie gewoon van de snelheid afblijft/overneemt van de auto. Klopt 't dat die Tesla intergratie zelf speelt met die laadsnelheid?
Nu ik een warmtepomp heb loopt mijn L3 waar m'n warmtepompje op zit soms richting de 25A... En ik heb liever dat de auto zich aanpast aan de capaciteit beschikbaar dan dat ik de warmtepomp ga uitschakelen.
Hij respecteert prima de instelling van je auto.Aapje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:38:
Die Tesla intergratie van Tibber, kan die ook rekening houden met een laadsnelheid van 10A bijv. Heb het idee dat hij telkens m'n snelheid hoger zet, terwijl ik geen pulse e.d. of iets heb. Liever dat ie gewoon van de snelheid afblijft/overneemt van de auto. Klopt 't dat die Tesla intergratie zelf speelt met die laadsnelheid?
Maar ik mag hopen dat je laadpaal zelf aan load balancing doet.
Tibber berekent een soort werkelijk gemiddelde laadsnelheid voor zover ik heb kunnen zien.
#team_UTC+1
Maar ook je laadpaal moet weten hoeveel er door je meter loopt. Dus je zult toch een P1 meter of CT-spoelen nodig hebben.Ethirty schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:57:
[...]
Hij respecteert prima de instelling van je auto.
Tibber berekent een soort werkelijk gemiddelde laadsnelheid voor zover ik heb kunnen zien.
Ook ik had iets opmerkelijks deze week van 50% naar 100% verbruik zowel volgens Tibber als mijn laadpaal 41 kWh terwijl mijn accu 73 kWh is. Dat is 4,5 kWh lekstroom. Zou dit wellicht komen door alle gridrewards pauzes?Senaxx schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:34:
[...]
Hoe langer ik naar dit screenshot kijk hoe gekker het is eigenlijk... van 40% naar 70% en dan 44kWh afgenomen... das best knap aangezien de auto maar 58 kW (enyaq IV60) heeft voor een volledige van 0 naar 100 lading.
En zijn historische laadsessies ook in te zien? Om te zien of de compensatie heeft plaatsgevonden?
PieterH
Pieter Hermens schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:46:
[...]
Ook ik had iets opmerkelijks deze week van 50% naar 100% verbruik zowel volgens Tibber als mijn laadpaal 41 kWh terwijl mijn accu 73 kWh is. Dat is 4,5 kWh lekstroom. Zou dit wellicht komen door alle gridrewards pauzes?
10 procent raak je minimaal kwijt, ik denk in de winter wat meer.Pieter Hermens schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:46:
[...]
Ook ik had iets opmerkelijks deze week van 50% naar 100% verbruik zowel volgens Tibber als mijn laadpaal 41 kWh terwijl mijn accu 73 kWh is. Dat is 4,5 kWh lekstroom. Zou dit wellicht komen door alle gridrewards pauzes?
https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto
Zou je zeggen, maar die laadpalen leaseboer claimed dat ze 'm goed ingesteld hebben (heb 'm nog nooit zien werken die loadbalancing). Maargoed, ding is niet in mijn beheer. als ie dat wel was moet ik declaraties gaan zitten indienen bij m'n werk. Maar de Tesla limiteerde altijd prima, maar sinds ik die Tibber power up gebruik schiet ie vaak naar 16A. Maar bij andere blijft ie dus van dat limiet af? Houdt ie dan ook rekening met het maken van het plan als ik 'm bijv. cap op 10A?Ethirty schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:57:
[...]
Hij respecteert prima de instelling van je auto.
10,% rij bereik bedoel je dan toch?Sendak239 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:50:
[...]
[...]
10 procent raak je minimaal kwijt, ik denk in de winter wat meer.
https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto
Wat de @Pieter Hermens volgens mij bedoelde is dat er veel meer kWh zijn auto ingegaan zijn dan dat er in kunnen. Als het een benzine auto was, zou het er nu uitgestroomd zijn door de overloop slang zegmaar.
Dat je in de winter wat minder ver kan rijden door meer verwarming, lagere performance van de accu en hogere lucht dichtheid (weerstand) klopt ook.
Nee, niet het rijbereik maar verlies bij het laden. Er is omzetting nodig van wisselstroom naar gelijkstroom. Je verbruikt dus altijd meer dan wat er in de batterij komt.tcw82 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:23:
[...]
10,% rij bereik bedoel je dan toch?
Wat de @Pieter Hermens volgens mij bedoelde is dat er veel meer kWh zijn auto ingegaan zijn dan dat er in kunnen.
Wat voor laadpaal heb jij?Aapje schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:20:
[...]
Zou je zeggen, maar die laadpalen leaseboer claimed dat ze 'm goed ingesteld hebben (heb 'm nog nooit zien werken die loadbalancing). Maargoed, ding is niet in mijn beheer. als ie dat wel was moet ik declaraties gaan zitten indienen bij m'n werk. Maar de Tesla limiteerde altijd prima, maar sinds ik die Tibber power up gebruik schiet ie vaak naar 16A. Maar bij andere blijft ie dus van dat limiet af? Houdt ie dan ook rekening met het maken van het plan als ik 'm bijv. cap op 10A?
Aansturing via Tibber (en Easee of Zappi?) vraagt altijd om een loadbalancer zoals Pulse of de Easee Equaliser op je P1 poort. Heb jij die?
Vandaag bijna 9 kWh geladen tegen 21 cent, terwijl de prijs niet onder 24 is geweest.
Hier ook hoor. Auto is op tijd geladen en kosten onder de laagste tarieven van dynamisch 👍🏻Beekforel schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:14:
Ik ben inmiddels toch wel aardig tevreden over Grid Rewards. Het werkt pirma de laatste dagen icm mijn Tesla.
Vandaag bijna 9 kWh geladen tegen 21 cent, terwijl de prijs niet onder 24 is geweest.
Dat is ook waar. wat voor %'s zou je daar bij mogen verwachten? welke order grote? 1, 10, 20%?Sendak239 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:32:
[...]
Nee, niet het rijbereik maar verlies bij het laden. Er is omzetting nodig van wisselstroom naar gelijkstroom. Je verbruikt dus altijd meer dan wat er in de batterij komt.
Orde grootte 5-10%. Met hoe minder vermogen je laadt, hoe groter het verlies. Een deel is conversie, een deel is energieverbruik van de auto die 'aan' staat (BMS, koeling/verwarming accu etc)tcw82 schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:34:
[...]
Dat is ook waar. wat voor %'s zou je daar bij mogen verwachten? welke order grote? 1, 10, 20%?
Zojuist Tibber weer als operator aangewezen in de Easee app. Nog voordat ik de auto had aangesloten zag Tibber deze wel als als aangesloten, maakte weer een bizar lang laadplan en begon naar eigen zeggen meteen te laden onder Grid Rewards. Kan niet want de auto is niet eens aangesloten.
Vervolgens de auto maar verwijderd uit de app met het idee deze weer opnieuw toe te voegen om te zien wat er dan gebeurt. Kia geselecteerd en vervolgens een foutmelding: Ongeldig verzoek, de pagina werkt niet.
Hierna de app maar eens verwijderd, opnieuw geïnstalleerd en ingelogd. Meteen weer de melding dat er geladen zou worden onder Grid Rewards. Dit zonder actieve auto in de app, zonder dat de auto daadwerkelijk is aangesloten. Vervolgens een Kia dummy wagen ingesteld wat wel kan. Maar ondanks dat de auto daar als niet aangesloten staat wordt er via de app nog wel geladen middels Grid Rewards.
Daarna de lader zelf nog maar eens opnieuw opgestart. Toen gaven de blauwe leds aan dat er een laadplan was, maar volgens de Tibber app was nu de auto niet aangesloten.
De auto weer los gehaald en weer aangesloten. Toen zag de Tibber app de auto wel weer. Maar wederom een laadplan van ruim 8 uur terwijl de accu nog op 36% staat. Dus dat is afgerond 41kWh laden in 8 uur. Wat neer zou komen op laden met gemiddeld 5,12kW.
Schiet mij maar lek! Ik heb werkelijk geen idee wat hier aan de hand is. Gelukkig heeft Tibber Support ook al niet meer gereageerd sinds donderdag middag /s
@Backpacker jij enig inzicht in wat hier aan de hand is?
Ik laat de auto nu maar aangesloten en zie morgen ochtend wel wat de uitkomst is.
Edit:
Nu de auto wat langer aangesloten is, lijkt het laadplan ook weer wat meer genormaliseerd te zijn. Nu nog iets meer dan 6uur laden. Dat is een stuk realistischer.
[ Voor 32% gewijzigd door 13art op 21-12-2025 13:23 ]
Een dummy auto toevoegen werkt dan weer wel. Wellicht voor jou ook een optie om dat toch van Grid Rewards gebruik te kunnen maken?DaanTriple7 schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:34:
Dit is precies het probleem wat ik pagina's geleden aangaf. Dit probleem is er al sinds augustus, en vanaf het moment dat je de koppeling ongedaan maakt ben je de lul. Ik werk nu met de instelbare laadtimer van de auto. Uit Fomo deze shitlader juist gekocht/geregeld voor grid-rewards, en nu daarvoor juist niet bruikbaar. Wallbox heeft ook geen optie om dynamisch te laden.
Meh, werkt bij mij niet. Wellicht ga jij daar ook nog problemen mee krijgen. Als de auto x aantal uur geen stroom krijgt, gaat hij is een soort van laadslaap. Dat de laadpaal weer stroom op de kabel zet maakt hem niet meer wakker. Dit gedrag krijg je te zien wanneer je bijvoorbeeld om 1700 de auto aankoppelt en het eerste moment van laden pas om 0100 oid zal plaatsvinden.13art schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:46:
[...]
Een dummy auto toevoegen werkt dan weer wel. Wellicht voor jou ook een optie om dat toch van Grid Rewards gebruik te kunnen maken?
Ah ja dat probleem. Dat is bij mij slechts een enkele keer opgetreden maar gaat meestal goed. De laatste keer was overigens de 12V accu de duidelijke veroorzaker die toen echt de geest had gegeven. Daarvoor al wel duidelijk slechter want continue lage spanning melding in de app. Deze nu vervangen voor een Varta accu (Kia e-Niro) en sindsdien is het probleem helemaal niet meer opgetreden.DaanTriple7 schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:12:
[...]
Meh, werkt bij mij niet. Wellicht ga jij daar ook nog problemen mee krijgen. Als de auto x aantal uur geen stroom krijgt, gaat hij is een soort van laadslaap. Dat de laadpaal weer stroom op de kabel zet maakt hem niet meer wakker. Dit gedrag krijg je te zien wanneer je bijvoorbeeld om 1700 de auto aankoppelt en het eerste moment van laden pas om 0100 oid zal plaatsvinden.
Iemand anders hier ook last van?
Hier is Tibber vanaf ongeveer 20.30 ook van slag.kreekel schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:43:
Ik zag dat ik geen fase kan inzien (en dus geen loadbalancing) met de tibber Pulse.
Iemand anders hier ook last van?
Ik heb een nieuwe 12v-accu. Na jouw bericht heb ik het toch weer geprobeerd, zonder resultaat. De auto wilt niet gaan laden.13art schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:49:
[...]
Ah ja dat probleem. Dat is bij mij slechts een enkele keer opgetreden maar gaat meestal goed. De laatste keer was overigens de 12V accu de duidelijke veroorzaker die toen echt de geest had gegeven. Daarvoor al wel duidelijk slechter want continue lage spanning melding in de app. Deze nu vervangen voor een Varta accu (Kia e-Niro) en sindsdien is het probleem helemaal niet meer opgetreden.
:strip_exif()/f/image/98XOfHNo9FoK5c6BMoWUyHPU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nZMqcS00dTqJmKvuZcKYZpde.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XR0fml9cCPtjRkRtjfv7N3fa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ps. @DaanTriple7 ik heb je al paar keer hier getagged voor een oplossing voor je Kia (ivm slaapstand), maar ik geloof niet dat je er zin in hebt om het te fixen he hahaha
Ja dan moet ik met HA aan de gang toch?darkfujita schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:56:
Hier ook problemen met de Pulse fasen load balancing overzicht. De knop is gewoon verdwenen?[Afbeelding]
Ps. @DaanTriple7 ik heb je al paar keer hier getagged voor een oplossing voor je Kia (ivm slaapstand), maar ik geloof niet dat je er zin in hebt om het te fixen he hahaha
Jep, lekker prutsen als mede-tweakerDaanTriple7 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:59:
[...]
Ja dan moet ik met HA aan de gang toch?
"Wij hadden last van een bug waardoor de fasebelasting inderdaad niet zichtbaar was. Dit is inmiddels al opgelost. Deze zou weer zichtbaar voor je moeten zijn.
Zou je eens kunnen kijken of alles weer naar behoren werkt?"
En ja; bij mij werkt het weer!
Eigenlijk eindigde het oude jaar ook al met gedoe, maar daar had ik geen plaatjes van gemaakt.
Kom net thuis, accu % is 19%. Dus, plug in en ....niks. geen actie, geen melding niks. Kijk in de Tibber app, accu percentage 77%...(Dan zijn we al een poosje thuis). Ok.. geen probleem, we doen gewoon wat totaal logisch is tegenwoordig, we gooien de vw app connectie uit de tobber app en maken direct daarna weer verbinding.
En voila! De tobber ap zie dat de auto al enige tijd is aangesloten, wil ook direct gaan laden (noodzakelijk) en maakt een laadplan voor de nacht.
Die 77% is van 24uur geleden. Wat daar bijzonder aan is, is dat we vertrokken met 80%lading. Dat was keurig opgeladen tot 83% (volgens Tobber dan hè, niet volgens vw)
Een en ander beziend zo, alles keurig volgens de verwachtingen.
/f/image/5YwlpnlMKBdHEMAtq0o6lthf.png?f=fotoalbum_large)
Plaatje van de ap na het weer toevoegen van de vw ap link.
[ Voor 17% gewijzigd door tcw82 op 01-01-2026 15:58 ]
:strip_exif()/f/image/Ku15Wqkegb0Vj9xSjpzY09aG.jpg?f=fotoalbum_large)