Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:19
wwwmarcel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:37:
Hebben jullie ook tibber gas?
Afgelopen periode gemiddeld 1.35 😔….

En degene die solar edge hebben…beperken jullie de teruglevering in de periode…of nutteloos in deze periode🤔
Wel tibber gas, maar alleen voor in de nacht en de badkamer.

Welke teruglevering (los van de accu)? En waarom beperken? Tarief is toch niet laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:08

The Third Man

The Third Jellyfish

wwwmarcel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:06:
[...]

O oké Thanks, tja dan is het een ander verhaal…

Van de rest, Geen idee hoe jullie aan die lage kosten komen..als ik historie kijk, kom ik niet onder de 22…zal wel schatting zijn, maar toch
Als de gemiddelde lengte van mensen 1,70m is, komt het dus nooit voor dat men korter dan 1,70m is? Dat heeft niks met schatten te maken, maar met dat gemiddelde de optelsom is van alle getallen gedeeld door het aantal. Het zegt niks over de ondergrens.

De prijzen zijn per uur anders, dus een daggemiddelde zegt niet veel over de ruimte die je hebt tussen hoog en laag. Kijk maar naar het verloop van de afgelopen dagen, en buiten de koude maanden kan het nog meer verschillen.
Gasprijs is sowieso hoger in de koude tijd en ook nog eens zwaar afhankelijk van alle politieke spanningen op de wereldmarkt. Nog meer een momentopname dan de stroomprijs. Maar elke dag kijken met de gedachten ‘had ik maar’ is natuurlijk niet echt nuttig. Of je wacht rustig totdat de prijs weer daalt of je sluit een contract af en dan maakt het ook niet meer uit. Met de huidige aanbiedingen incl cashback is het vaak geen slechte deal omdat je toch geen wisselende uurprijs hebt waar je op kan sturen.
En degene die solar edge hebben…beperken jullie de teruglevering in de periode…of nutteloos in deze periode🤔
Waarom zou je dat doen bij een positieve prijs?

[ Voor 45% gewijzigd door The Third Man op 19-11-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb vannacht onze Peugeot E-208 aan de Easee Lite laadpaal gehangen, deze auto wordt niet standaard ondersteund voor slim laden maar dat kan wel via de laadpaal. Ik had het batterijpercentage correct ingesteld en ook de laadpaal ingesteld dat de E-208 moet worden geladen.

Daarna heb ik de E-208 aangesloten aan de laadpaal.

De Tibber app ziet de auto en begint een nieuwe slimme laadsessie. Het gekke is alleen dat de auto eenmalig wel start met laden, maar zodra er volgens het laadplan tijdelijk stopt ( gridrewards als voorbeeld ) dan start de auto niet opnieuw met laden.

Dit was het laadplan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4JxY9HE0OMIWtWpGlb4av69SBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9x6Epbw6lknGi2XHf0bhDHRl.jpg?f=fotoalbum_large

En dit gebeurde er echt. ( met de hand auto van slot gehaald en weer op slot gedaan reset de auto, vandaar start opnieuw laden ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7RMcU5Z1oOuvRuTBazRCcFxe0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VttCv7aIcNBM3oLyPk4phMlA.jpg?f=fotoalbum_large

De Tibber app gaf vanochtend ook een foutmelding dat de auto niet geladen kon worden.

Ik heb voor nu slim laden uit gezet voor de E-208. Overigens is de boordlader van de E-208 al vervangen ( was een terugroepactie ).

Iemand enig idee. Is dit een combinatie van de Easee en Peugeot?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:01
mkleinman schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:50:
Ik heb vannacht onze Peugeot E-208 aan de Easee Lite laadpaal gehangen, deze auto wordt niet standaard ondersteund voor slim laden maar dat kan wel via de laadpaal. Ik had het batterijpercentage correct ingesteld en ook de laadpaal ingesteld dat de E-208 moet worden geladen.

Daarna heb ik de E-208 aangesloten aan de laadpaal.

De Tibber app ziet de auto en begint een nieuwe slimme laadsessie. Het gekke is alleen dat de auto eenmalig wel start met laden, maar zodra er volgens het laadplan tijdelijk stopt ( gridrewards als voorbeeld ) dan start de auto niet opnieuw met laden.

Dit was het laadplan.

[Afbeelding]

En dit gebeurde er echt. ( met de hand auto van slot gehaald en weer op slot gedaan reset de auto, vandaar start opnieuw laden ).

[Afbeelding]

De Tibber app gaf vanochtend ook een foutmelding dat de auto niet geladen kon worden.

Ik heb voor nu slim laden uit gezet voor de E-208. Overigens is de boordlader van de E-208 al vervangen ( was een terugroepactie ).

Iemand enig idee. Is dit een combinatie van de Easee en Peugeot?
beste meld je dit verhaal even op hello@tibber.com

dan kan men dit doorzetten naar de developers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 14:22
MajaMestreech schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:21:
Heeft iemand met een Tibber contract zijn warmtepomp hierop aangestuurd en zo ja, hoe?
Ik heb een ME Ecodan met ESP32 i.c.m. Home Assistant:
Blackraven in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:46
@mkleinman

Ook ik heb een e-208 icm een Easee laadpaal. Gaat bij mij helemaal goed. Het slimme laadplan wordt gedurende de nacht soms meerdere keren aangepast vanwege grid rewards maar de accu is aan het eind van de nacht op het ingestelde tijdstip altijd helemaal vol.

Het bijzondere is wel dat ik niet kan laden tot een zelf gekozen percentage. Hij kan alleen maar naar 100%. Die schuifknop ontbreekt gewoon. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It6GTbn6SAkOvswW-5lmWSeE4po=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9iJ0wCu1PwmtaGL8IrpZVJPG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoner1978
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:01

stoner1978

Sessy | Megane e-tech

Hier ook Tibber gas, wilde het wel eens proberen :) jaar dynamisch stroom beviel goed.
Wordt nog niet zenuwachtig

Solaredge regel ik alleen terug bij negatieve prijzen.
Ik lever meer terug dan dat ik verbruik dus ik reken alleen met de toeslag van Tibber.

3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:35

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
(jarig!)
KaEs schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:04:
@mkleinman

Ook ik heb een e-208 icm een Easee laadpaal. Gaat bij mij helemaal goed. Het slimme laadplan wordt gedurende de nacht soms meerdere keren aangepast vanwege grid rewards maar de accu is aan het eind van de nacht op het ingestelde tijdstip altijd helemaal vol.

Het bijzondere is wel dat ik niet kan laden tot een zelf gekozen percentage. Hij kan alleen maar naar 100%. Die schuifknop ontbreekt gewoon. Zie foto.

[Afbeelding]
Dat klopt, bij een niet ondersteunde auto kan je niet het percentage instellen tot waar je wil laden. Dit moet je dan in de auto zelf doen. Dan wel zelf middels het schuifje in de app instellen hoeveel procent er geladen moet worden voor een juist laadplan. Dus als de auto op 50% staat met laden tot 80% is dat in totaal 30% en zet je het schuifje in de app op 70%.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

KaEs schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:04:
@mkleinman

[Afbeelding]
Hmm dan vraag ik mij af wat het verschil is. Ik heb gisteren tot 2x toe gehad dat ik de auto met de sleutel open moest doen en daarna weer dicht. Daarna begon de lader automatisch met laden.

Op wat voor vermogen laad jij? Ik laad op enkelfase 20A, misschien dat dat het probleem is en dat op 1x16A en 3x16A de auto het wel snapt?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:20:
[...]

Hmm dan vraag ik mij af wat het verschil is. Ik heb gisteren tot 2x toe gehad dat ik de auto met de sleutel open moest doen en daarna weer dicht. Daarna begon de lader automatisch met laden.

Op wat voor vermogen laad jij? Ik laad op enkelfase 20A, misschien dat dat het probleem is en dat op 1x16A en 3x16A de auto het wel snapt?
@mkleinman
@KaEs

Peugeots staan er om bekend dat ze in slaapstand gaan en dat ze niet wakker worden als een laadpaal energie aanbiedt. Ik ben dan ook erg benieuwd of jij nog iets speciaals hebt gedaan met je auto @KaEs waardoor die niet in slaapstand gaat :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
boyette schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:53:
[...]

beste meld je dit verhaal even op hello@tibber.com

dan kan men dit doorzetten naar de developers
Alhoewel dat altijd verstandig om te doen zodat wij ook eventuele (nieuwe) problemen kunnen onderzoeken, zou ik graag zien dat problemen ook in dit topic gemeld blijven worden. Sommige problemen, zeker met gekoppelde apparaten, kunnen ontstaan door instellingen of gedrag van die apparaten en dan is input van andere gebruikers altijd welkom :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Backpacker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:24:
[...]

@mkleinman
@KaEs

Peugeots staan er om bekend dat ze in slaapstand gaan en dat ze niet wakker worden als een laadpaal energie aanbiedt. Ik ben dan ook erg benieuwd of jij nog iets speciaals hebt gedaan met je auto @KaEs waardoor die niet in slaapstand gaat :)
Voor wat het waard is : mijn peugeot e5008 wordt prima wakker 100% van de tijd. Ik heb geen easee laadpaal en laad dus handmatig via de day ahead prijzen.. Ik zit dus elke avond in de shell recharge app mijn laadplanning aan te passen.. Maar hij start altijd

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ja. Zo doe ik dat ook met mijn Solaredge laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Backpacker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:24:
[...]

@mkleinman
@KaEs

Ik heb niets bijzonders gedaan. Sinds 3 weken ben ik bij Tibber en sinds het begin werkt het goed. In het begin wel een aantal keren teruggegaan naar Easee als operator omdat ik dan de zonneladen functie van Easee kon gebruiken. Misschien helpt het als je in de app van Easee eens terugschakelt naar Easee als operator en dan handmatig Tibber weer inschakelen als operator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
@mkleinman ik laad max op 3x16A op 3x25A huisaansluiting. Geen pulse als load balancer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
13art schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:11:
[...]

Dat klopt, bij een niet ondersteunde auto kan je niet het percentage instellen tot waar je wil laden. Dit moet je dan in de auto zelf doen. Dan wel zelf middels het schuifje in de app instellen hoeveel procent er geladen moet worden voor een juist laadplan. Dus als de auto op 50% staat met laden tot 80% is dat in totaal 30% en zet je het schuifje in de app op 70%.
Dat trucje heb ik al een keer geprobeerd. Dat werkte niet. Het laden ging door naar 100%. Ik ga het nog eens proberen.

• Backpacker
  • Niet online
KaEs schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:46:
[...]

Dat trucje heb ik al een keer geprobeerd. Dat werkte niet. Het laden ging door naar 100%. Ik ga het nog eens proberen.
Het zou altijd de auto moeten zijn die het laden stopt. Dus als je de auto instelt op laden tot 80% dan moet de auto zelf stoppen bij 80%. Tibber laat dan ook expres de laadpaal aan staan om functies als voorverwarmen ook via energy van de laadpaal te kunnen laten doen.

• KaEs
Backpacker schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:08:
[...]

Het zou altijd de auto moeten zijn die het laden stopt. Dus als je de auto instelt op laden tot 80% dan moet de auto zelf stoppen bij 80%. Tibber laat dan ook expres de laadpaal aan staan om functies als voorverwarmen ook via energy van de laadpaal te kunnen laten doen.
Klopt, dat is ook mijn ervaring. Tibber blijft in mijn situatie stroomleveren tot de auto aangeeft dat accu vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
KaEs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:37:
[...]

Klopt, dat is ook mijn ervaring. Tibber blijft in mijn situatie stroomleveren tot de auto aangeeft dat accu vol is.
Je moet dus én én doen. Enerzijds de auto gewoon instellen dat die moet stoppen bij 80% en dan de SoC instelling van de niet-geintergeerde auto aanpassen zodat er kan worden gepland met de juiste hoeveelheid te laden energie.

Dus bv:
- auto is nog voor 40% gevuld
- max SoC staat in de auto ingesteld op 80%
- in de Tibber app geef je aan dat de batterij voor 60% gevuld is
- Tibber maakt een plan om 40% van de batterij te laden (60% naar 100%)
- auto stop zelf met laden als de 80% is bereikt

(ik heb je trouwens een privéberichtje gestuurd)

[ Voor 3% gewijzigd door Backpacker op 21-11-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

prein2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:32:
[...]

Voor wat het waard is : mijn peugeot e5008 wordt prima wakker 100% van de tijd. Ik heb geen easee laadpaal en laad dus handmatig via de day ahead prijzen.. Ik zit dus elke avond in de shell recharge app mijn laadplanning aan te passen.. Maar hij start altijd
Misschien andere (recentere) firmware/software in je auto? Misschien ergens een instelling ergens verstopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

mkleinman schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:13:
[...]

Misschien andere (recentere) firmware/software in je auto? Misschien ergens een instelling ergens verstopt?
Mijn peugeot is gloednieuw.. Dus als het aan firmware of hardware ligt kunnen we in ieder geval concluderen dat ze vooruitgaan daar bij peugeot..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tenzij de update nog niet gedaan is natuurlijk. Zoals bij heel veel nieuwe apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 16:27
Weet iemand waar de reset knop zit op de Tibber Pulse? Moet hem een reset geven maar kan die knop nergens vinden?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:46
er zou een knopje op de zijkant moeten zitten, klein genoeg om in te drukken met een gebogen paperclip of sim hulp middel?

volgens, https://support.tibber.co...-de-tibber-pulse-oplossen

2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
GerverCom schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:32:
er zou een knopje op de zijkant moeten zitten, klein genoeg om in te drukken met een gebogen paperclip of sim hulp middel?

volgens, https://support.tibber.co...-de-tibber-pulse-oplossen
Het is een gaatje met daarin een klein knopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuchtWater
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-06 11:44
Warmtepomp aansturen.
Mijn supervoordelig 3-jarig contract bij Powerpeers loopt ten einde. Ik heb vandaag een energiecontract afgesloten bij Tibber. Gaat in per januari.
Nu lees ik dat sommige warmtepompen (ook een van Nibe) kunnen worden aangestuurd door Tibber om te verwarmen bij goedkope energie.

Ik heb zelf warmtepomp LWDV91 van Alpha Innotec (dochtermerk van Nibe) en wil deze graag aansturen. Hun software (Luxtronic module) maakt dit mogelijk.
Ik kan de WP ook bedienen via de Uplink App.

Vraag: Kan die integratie/functionaliteit direct via Tibber? En heb ik dan de Pulse nodig (ik gebruik nu de P1 meter van HomeWizard).

FYI:
- Ik heb géén EV/Laadpaal
- Zonnepanelen + Enphase systeem - meer opwek dan verbruik
- wil op termijn (na einde salderen 😉) kijken naar (onafhankelijke) thuisbatterij

PV Hyundai - Enphase 12500Wp | WP Alpha Innotec LWDV91 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
LuchtWater schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:46:
Warmtepomp aansturen.
Mijn supervoordelig 3-jarig contract bij Powerpeers loopt ten einde. Ik heb vandaag een energiecontract afgesloten bij Tibber. Gaat in per januari.
Nu lees ik dat sommige warmtepompen (ook een van Nibe) kunnen worden aangestuurd door Tibber om te verwarmen bij goedkope energie.

Ik heb zelf warmtepomp LWDV91 van Alpha Innotec (dochtermerk van Nibe) en wil deze graag aansturen. Hun software (Luxtronic module) maakt dit mogelijk.
Ik kan de WP ook bedienen via de Uplink App.

Vraag: Kan die integratie/functionaliteit direct via Tibber? En heb ik dan de Pulse nodig (ik gebruik nu de P1 meter van HomeWizard).

FYI:
- Ik heb géén EV/Laadpaal
- Zonnepanelen + Enphase systeem - meer opwek dan verbruik
- wil op termijn (na einde salderen 😉) kijken naar (onafhankelijke) thuisbatterij
Ik heb ook een wp van Alpha Innotec (w/w) met een luxtronic besturing. Ik stuur hem zelf aan met stooklijn verschuiving (omhoog bij lage prijzen, omlaag bij hoge prijzen) . Ik gebruik daarvoor mijn zelf geschreven addon in Home Assistant.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nog iemand problemen met het dashboard op gasverbruikt.tibber.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maufr
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-01 17:39
Probleem met oudere Peugeot e2008/208 van modeljaar 2021 of 2022 is dat de laadmodule niet geschikt is voor starten/stoppen via slim laden.

Bij onze Peugeot is via garantie deze module (ca €5000) uiteindelijk vervangen.

Daarna werkte het wel gewoon.

Peugeot bleek bij eerste serie e-modellen de ontwikkeling van deze laadmodule niet helemaal op orde te hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuchtWater
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-06 11:44
KC27 schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:13:
[...]

Ik heb ook een wp van Alpha Innotec (w/w) met een luxtronic besturing. Ik stuur hem zelf aan met stooklijn verschuiving (omhoog bij lage prijzen, omlaag bij hoge prijzen) . Ik gebruik daarvoor mijn zelf geschreven addon in Home Assistant.
Dank voor je info! Ben geen echte techneut en weet niet of ik overweg kan met HA, ik moet er misschien eens induiken ;)

PV Hyundai - Enphase 12500Wp | WP Alpha Innotec LWDV91 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Maufr schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:01:
Probleem met oudere Peugeot e2008/208 van modeljaar 2021 of 2022 is dat de laadmodule niet geschikt is voor starten/stoppen via slim laden.

Peugeot bleek bij eerste serie e-modellen de ontwikkeling van deze laadmodule niet helemaal op orde te hebben gehad.
Dat verklaard wat onze E208 inderdaad doet. Alleen bij ons is de laadregeling al eens vervangen onder coulance. Blijkbaar met een model die nieuwer is maar slim laden nog steeds niet goed ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 16:27
Maufr schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:01:

Is dat alleen bij Peugeot of ook Citroen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik had afgelopen nacht een vreemde bug te pakken. Mijn auto ( Kia Niro EV) stond aan de laadpaal en laadplan was zichtbaar in de Tibber app. Auto zou om 00:30 ongeveer gaan laden tot 07:00.

Rond 00:00 zag ik echter dat mijn beide auto's niet zichtbaar waren in de app, ik kon ook mijn auto niet toevoegen ( foutmelding ). Rond 00:30 zag ik beide auto's wel weer en leek het alsof mijn laadsessie succesvol was gestart.

Vannacht, bij toeval, nog een keer gekeken. Toen zag ik dat mijn Kia meldde "Niet aangesloten" en de Tibber app gaf een foutmelding.

En het gekke is dat vanochtend mijn auto wel verder heeft geladen maar niet vol was geladen. En nog gekker: De Tibber app gaf aan dat we Grid Rewards aan het verdienen waren met de E-208! De laadpaal stond wel ingesteld op de Niro.

Dus ergens een rare glitch waarbij de auto's door elkaar zijn gehaald, mijn auto niet vol is geladen terwijl dat wel het plan was en dat de auto's tijdelijk niet zichtbaar waren in de Tibber app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:38
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een Zappi 2.0 (geen 2.1 helaas) en een EV6? Ik weet dat Kia nogal streng is qua API gebruik, bij teveel pollen wordt je 24u geblocked. Tevens heb je kans dat dit de 12V accu leeg trekt.

Ik kan nog niet echt inschatten of het in mijn geval nog te vroeg is om over te stappen aangezien het laadpunt vervangen geen optie is (voordat ik dat heb terugverdient zijn er al weer betere oplossingen waarschijnlijk). Ik heb nog tot april voordat mijn 3jarig vast contract afloopt.

Wanneer ik mijn verbruik en opwek invul is Tibber volgens hun eigen schatting duurder dan de top 10 van prijsvergelijkers.

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 03-12-2024 09:55 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-06 12:28
Gevalletje ben ik nou echt zo dom of klopt de app niet?

Situatie: Ben klant bij tibber en heb zonnepanelen. Heb de P1 reader niet maar wel een eigen welke naar de DSMR Reader logt.

Op meerdere dagen zie ik dat ik ook terug geleverd heb op het net. Echter lever ik volgens de tibber app nooit meer de 2 kWh terug. Op de website kan ik dit sowieso niet vinden want daar zie ik alleen maar verbruik.

Stel ik ik pak 1 dec. Volgens tibber heb ik 6 kWh van het net afgenomen en 2 kWh terug geleverd naar het net. Echter als ik mijn eigen data in de DSMR Reader bekijk of bijv. de app van de zonnepanelen zie ik toch een andere situatie, namelijk: 5.714 kWh afgenomen en 5.163 kWh geleverd. Dat 5,7 afgerond is naar 6 geloof ik direct, echterr 5,1 afronden naar 2 is wel twijfel achtig. Lees ik dit nou verkeerd, of gaat er iets mis?

Tibber app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuCS_nfs2zPc6DzL7fFpP8Y1eDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pp3Pt3GNTKTSaFTPkYI4MDVS.jpg?f=fotoalbum_large

Historie data DSMR Reader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfIcFVtjV_UQoYksZFLAc-3RHoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V81bOBChUD1SkEanYx2ba8BW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bK36xwJtlCsN7ulCqg4KAQrIibQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8iU6zCowS0fSZFaWGIPvyGge.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Xt9ZSc7nr0pBZ4XF3GL07beoCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s6N9shETCuIeaEN4zNiZIVLS.png?f=fotoalbum_large

Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Je hebt zo te zien je omvormer gekoppeld aan Tibber dus de 2 kWh die je bij verbruik ziet is de zonne-energie die je zelf hebt verbruikt in huis.

Bij productie zie je wat er is teruggeleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMen
Backpacker schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:23:
Je hebt zo te zien je omvormer gekoppeld aan Tibber dus de 2 kWh die je bij verbruik ziet is de zonne-energie die je zelf hebt verbruikt in huis.

Bij productie zie je wat er is teruggeleverd
Check ik ben inderdaad gewoon dom. Moest wel even goed zoeken om de goede grafiek te vinden. Lastig om op deze manier te zien hoeveel ik 'verdien/betaal' per dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
FlyingDutchMen schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:40:
[...]

Check ik ben inderdaad gewoon dom. Moest wel even goed zoeken om de goede grafiek te vinden. Lastig om op deze manier te zien hoeveel ik 'verdien/betaal' per dag
Er wordt volgens mij gewerkt aan een "Productie widget" zodat je op het startscherm zowel de variabele kosten als de opbrengst van de lopende maand kan zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:34
Ik vind de rewards maar tegenvallen de laatste tijd. Er staat hier de afgelopen weken bijna altijd wel een auto ingeplugd maar nauwelijks gaat grid rewards aan.

De auto staat dan ingesteld op geen specifiek vertrek tijd.

Ik merk dat als ik wel een vertrektijd instel ik wel grid rewards verdien door dan juist niet op te laden.

Beetje vreemd dus als je je gepland opladen uitstelt krijg je wel rewards maar heb je je stekker erin hangen zonder schema en je laad ook niet krijg je die rewards niet.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
(jarig!)
robbinonline schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:30:
Ik vind de rewards maar tegenvallen de laatste tijd. Er staat hier de afgelopen weken bijna altijd wel een auto ingeplugd maar nauwelijks gaat grid rewards aan.

De auto staat dan ingesteld op geen specifiek vertrek tijd.

Ik merk dat als ik wel een vertrektijd instel ik wel grid rewards verdien door dan juist niet op te laden.

Beetje vreemd dus als je je gepland opladen uitstelt krijg je wel rewards maar heb je je stekker erin hangen zonder schema en je laad ook niet krijg je die rewards niet.
Hoezo is dat gek? Zijn toch compleet andere rewards? De ene is wanneer het net te zwaar belast wordt en jouw laden daarom wordt uitgesteld. Het andere is wanneer er een overschot aan energie is en ze dat kwijt moeten.

Edit: hier afgelopen nacht toch weer ruim 14kWh voor 14,3 cent geladen dmv Grid rewards

[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 05-12-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Is het zo da met slim laden, gekoppeld via app (Tesla), dat je kunt instellen dat je voor een maximaal tarief wil laden en dat de auto anders niet laadt?

Ik krijg binnenkort een laadpaal, en zie het voor me dat ik de SoC van de auto op 70% instel, elk moment van de dag inplug als ik thuis ben, en de auto alleen maar laadt als de stroomprijs bijvoorbeeld onder de 24 cent is. Stel dat gebeurt 24u niet, dat de auto dan die 24u ook niet laadt.

Of werkt het niet zo, en kijkt Tibber altijd naar de gemiddelde prijs van die dag en maakt daar een berekening op?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1456812 op 05-12-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
(jarig!)
Anoniem: 1456812 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:42:
Is het zo da met slim laden, gekoppeld via app (Tesla), dat je kunt instellen dat je voor een maximaal tarief wil laden en dat de auto anders niet laadt?

Ik krijg binnenkort een laadpaal, en zie het voor me dat ik de SoC van de auto op 70% instel, elk moment van de dag inplug als ik thuis ben, en de auto alleen maar laadt als de stroomprijs bijvoorbeeld onder de 24 cent is. Stel dat gebeurt 24u niet, dat de auto dan die 24u ook niet laadt.

Of werkt het niet zo, en kijkt Tibber altijd naar de gemiddelde prijs van die dag en maakt daar een berekening op?
Binnen de Tibber app kan zelf geen max bedragen instellen. Met slim laden wordt er geladen op het voor jou meest gunstige tarief van dat moment. Soms wordt het laden uitgesteld om het net te ontlasten waarvoor je dan een vergoeding krijgt waardoor je vaak nog wat goedkoper uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

*meld :).

ik wil bij Greenchoice weg. Deels omdat ik de aggressieve verkooptechnieken niet kan waarderen, maar ook omdat ik het principieel oneens ben met de door mijn strot geduwde terugleverkosten, die vrijwel net zo hoog zijn als mijn 'vergoeding'.

Ik ben niet op zoek naar persé de laagste prijs, maar wel naar de éérlijkste prijs (voor beiden, leverancier en klant) en vooral - geen gedonder. Dat bedoel ik zowel administratief (facturen, evt. contact servicedesk) maar vooral op het gebied van management. Leuk, zo'n app, maar ik ga daar niet dagelijks in hannessen. En ik wil dat ook niet 'moeten' om voordeel te halen uit mijn abonnement bij zo'n leverancier. Elke maand een keer inloggen en kijken hoe het er bij staat vind ik zat (zoals met mijn panelen).

We hebben:

36 zonnepanelen (~12k kwh per jaar opbrengst) met enphase Iq7+ convertors + app
Momenteel negatief verbruik (ruwweg 1k/2k kwh per jaar terugleveren, maar de warmtepomp moet nog geinstalleerd worden en dan hopen we van het gas af te kunnen)
EV is een Ioniq 38kwh, laadpaal een Zappi met C-clamps en myenergi app, ongeveer 20/25k km per jaar)
Stroomverbruik in huis is beneden gemiddeld voor een 5-persoons gezin, maar wel een werkplaats met krachtstroomapparatuur

Ik wil dus vooral weten hoe prettig het is om eventueel klant bij Tibber te zijn en of hun aanbod 'past' bij hoe ik met energie om ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Bij Tibber is het vooral handig als je kunt sturen in het verbruik. Zo kostte de stroom rond 17uur 32ct en rond 3 uur vanacht slechts 16ct.

Ik heb ook nog een accu van Solaredge die op de goedkope momenten vollaadt.

De zomer nog niet echt meegemaakt met Tibber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlyingDutchMen
HTT-Thalan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:00:

ik wil bij Greenchoice weg. Deels omdat ik de aggressieve verkooptechnieken niet kan waarderen, maar ook omdat ik het principieel oneens ben met de door mijn strot geduwde terugleverkosten, die vrijwel net zo hoog zijn als mijn 'vergoeding'.

Ik ben niet op zoek naar persé de laagste prijs, maar wel naar de éérlijkste prijs (voor beiden, leverancier en klant) en vooral - geen gedonder. Dat bedoel ik zowel administratief (facturen, evt. contact servicedesk) maar vooral op het gebied van management. Leuk, zo'n app, maar ik ga daar niet dagelijks in hannessen. En ik wil dat ook niet 'moeten' om voordeel te halen uit mijn abonnement bij zo'n leverancier. Elke maand een keer inloggen en kijken hoe het er bij staat vind ik zat (zoals met mijn panelen).

We hebben:

Momenteel negatief verbruik (ruwweg 1k/2k kwh per jaar terugleveren, maar de warmtepomp moet nog geinstalleerd worden en dan hopen we van het gas af te kunnen)
EV is een Ioniq 38kwh, laadpaal een Zappi met C-clamps en myenergi app, ongeveer 20/25k km per jaar)
Stroomverbruik in huis is beneden gemiddeld voor een 5-persoons gezin, maar wel een werkplaats met krachtstroomapparatuur

Ik wil dus vooral weten hoe prettig het is om eventueel klant bij Tibber te zijn en of hun aanbod 'past' bij hoe ik met energie om ga.
Heb Tibber nu een maand, mijn ervaring:

Communicatie: De communicatie is goed, snel en helpend bij vragen. Ook zijn de mails + info op de site naar mijn idee helder en transparant. Ook is zijn ze opebn in de kosten en winst die ze maken per kWh.

App: Naar idee duidelijk dat het nog in ontwikkeling is. Het voelt nog net niet volwassen aan. Er zitten wat gekke dingetjes in maar het werkt zeker goed genoeg, en er zijn regelmatig nieuwe updates. Wat mij wel opviel de app is het geen waar je moet zijn, op de desktop portal is weinig te beleven. Voor de rest heeft de app veel integraties voor auto's en omvormers wat handig is.

Gas: Prima en goeie prijs niks spannends verder. Rekeningen gaan appart. In de app kan je hier niks mee je hebt een apparte inlog portaal voor je gas.

Groot voordeel naar mijn idee, je overstappen wanneer je wilt. Dit is wel de reden waarom ik het nu een maand heb geprobeerd en nog steeds blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
(jarig!)
HTT-Thalan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:00:

We hebben:

Kan me niet meten aan jouw situatie. Plus mijn eigen situatie is binnen een jaar dusdanig veranderd dat het voor mij ook nog even afwachten is hoe het gaat pakken na een jaar Tibber (nieuwe panelen gezegd, EV gekocht, kind geboren).

Maar tot op heden wel tevreden. Zeker het spel rondom het laden van de EV vind ik wel leuk. Neem vannacht. Lage prijzen, maar ik zet bewust de eindtijd voor het laden voorbij de lagere prijzen (vanochtend op 8uur gezet). Met die lage prijzen weet je dat men massaal gaat laden en het laden uitgesteld gaat worden om het net te ontlasten. Hiervoor krijg je dan weer een extra vergoeding. Met als gevolg dat ik de auto nu weer vol heb geladen met iets meer dan 11ct/kWh waar de laagste prijs lag rond de 16ct. Kleine kanttekeningen is dat ik maar een kleine 20% hoefde te laden tot vol. Maar toch, alle kleine beetje helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Is het niet (deels) zo dat die lage prijzen er net zijn op de momenten dat de (verwachtte) afname laag is in verhouding tot de productie? En de afname op die manier gestuurd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-05 11:31
Weet iemand waarom Tibber mijn teruglevering niet laat zien?
Ik heb een 60kwh thuisaccu met Dynamic ESS van Victron. Op 6 december heb ik tussen 16:00 en 20:00 ruim 24 kwh teruggeleverd, echter is hier niks van terug te zien bij Tibber. Mijn Homewizard P1 geeft dit echter wel aan. (zie screenshots). Dit geldt overigens niet alleen voor 6 december, maar voor alle dagen tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEkYE4FK8RwOJra-0nwEgRvPxiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tesIsD69IPxJoeSvP3jxkRtF.jpg?f=fotoalbum_large

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Meer info zie ik bij analyse. Heb je je omvormer gekoppeld?

Ik weet niet zeker of je dat ziet als je een pulse hebt gekoppeld.

Edit: info zal ook achteraf uit de slimme meter komen natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door janne_nl op 08-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
Ik heb geen omvormer gekoppeld omdat alle opgewekte energie direct in de accu wordt opgeslagen. Oftewel hiervan gaat niks direct door de meter. Als ik op meer details druk, zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SOOnez6jQlZ9EDPLdnpgF4VG7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lWJMbWnjET6hz7gm7CWtY8v.jpg?f=fotoalbum_large

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Wat laat het analyse plaatje dan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
janne_nl schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:39:
Wat laat het analyse plaatje dan zien?
Waar vind ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
Dit is wat Victron VRM weergeeft, en dit komt overeen met wat HomeWizard P1 meter aangeeft.
Je ziet hierbij dat de accu in de nacht opgeladen is naar 100% (dit zie je ook terug op de Tibber app). Echter wanneer de accu dan ontladen wordt naar het net (tussen 16:00 en 20:00u) is hier bij Tibber niets van terug te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzjBo6ikqHZZ5qEYCobFSajJ9ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFMRBqkhIrVgb0DD6Z2aKEA4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door vaursechs op 08-12-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Op de startpagina in de app. Onderaan links naast het home icon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:00
@vaursechs
Je kan het als het goed is wel zien bij tabblad "analyse". Daar zie je teruglevering (beperkt). Hier kan ik teruglevering in jouw plaatje ook niet zien. Ik heb dat altijd geschoven onder het punt dat er verbruik weergegeven wordt. Teruglevering is geen verbruik. Deze tab geeft volgens mij gewoon aan wat er over je meter het huis in is gegaan en verder niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 08-12-2024 11:35 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
janne_nl schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:16:
[...]

Op de startpagina in de app. Onderaan links naast het home icon.
Dit is wat ik zie op het tabblad analyse:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlUrh35JOxsV8_hFkikU-7YD2UE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKGyzQ5v0kLlyYUxnBnONLuy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik denk dat je nog een tijdje geduld moet hebben. Het duurt even voor je die pagina ziet. Bij mij ziet die er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STfUO89b3DcatjDor1MXv7pK3v8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwp3hJtP2zifGd7lI0AhCpeQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook een accu, weliswaar maar 9.2kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door janne_nl op 08-12-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
Dan ga ik het de komende dagen even in de gaten houden! Zodra er iets veranderd dan zal ik het hier ook posten. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Gezien ons verbruiks patroon denk ik dat een leverancier als Tibber weinig zin heeft? Ik zie ook geen mogelijkheid om een grote verschuiving te realiseren van normaal naar dal qua verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVMKRV8CCttT5T3mZeHc81cId3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhrWtIOJOjar1n06feVVHlN7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
@vaursechs Hoe lang is je contract al actief? Het duurt voor de meterstanden van de teruglevering altijd wat langer dan voor het verbruik voordat die worden ontvangen en zichtbaar wordt in de app.
Daarnaast wordt dat apart getoond onder productie.

Als je een privé berichtje stuurt met je e-mailadres van je Tibber account dan wil ik best even kijken of we al terugleverstanden hebben gekregen van je netbeheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
Backpacker schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:56:
@vaursechs Hoe lang is je contract al actief? Het duurt voor de meterstanden van de teruglevering altijd wat langer dan voor het verbruik voordat die worden ontvangen en zichtbaar wordt in de app.
Daarnaast wordt dat apart getoond onder productie.

Als je een privé berichtje stuurt met je e-mailadres van je Tibber account dan wil ik best even kijken of we al terugleverstanden hebben gekregen van je netbeheerder
Ah dat verklaard! Ik heb pas een contract sinds 5 december, maar ik ging ervan uit dat als mijn verbruik uitgelezen was, dat de teruglevering dan ook uitgelezen zou moeten zijn.

Je hebt pb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 14:31
vaursechs schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:12:
Weet iemand waarom Tibber mijn teruglevering niet laat zien?
Ik ben sinds 1 december overgestapt op Tibber en heb hetzelfde. Heb overigens ook een thuisaccu met Victron ESS, maar dat zal er neem ik aan niks mee te maken hebben 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
antonrops schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:14:
[...]

Ik ben sinds 1 december overgestapt op Tibber en heb hetzelfde. Heb overigens ook een thuisaccu met Victron ESS, maar dat zal er neem ik aan niks mee te maken hebben 8)
Lijkt me niet... Tibber kan geen verschil zien tussen teruglevering van zonnepanelen of accu, behalve dat de zon niet meer schijnt na 17u 8)7

Wat staat er bij jou op de app bij het tabblad analyse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 14:31
vaursechs schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:41:
Wat staat er bij jou op de app bij het tabblad analyse?
Ik zie net voor het eerst dat deze gevuld is. En de teruglevering staat er correct in. Bij het overzicht verbruik niet, maar je kan misschien zeggen dat teruglevering geen verbruik is. Het loont dus om even te wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
(jarig!)
Phusebox schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:30:
Gezien ons verbruiks patroon denk ik dat een leverancier als Tibber weinig zin heeft? Ik zie ook geen mogelijkheid om een grote verschuiving te realiseren van normaal naar dal qua verbruik.

[Afbeelding]
Als je je gebruik niet kan sturen met grote verbruikers als een EV of warmtepomp dan is een dynamisch contract op dit moment naar mijn idee niet de meest gunstige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
(jarig!)
janne_nl schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:30:
Is het niet (deels) zo dat die lage prijzen er net zijn op de momenten dat de (verwachtte) afname laag is in verhouding tot de productie? En de afname op die manier gestuurd wordt?
Heeft volgens mij inderdaad allemaal te maken met vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Laatst online: 08-06 11:30
Iemand ervaring met de bibber Pulse p1?

of is dat exact dezeflde als die van homewizard?

dat is op zich wel een fijne qua energieverbruik...
maar zou nog beter kunnen, als ik het ook per groep of apparaat kon zien, zodat ik de grootverbruikers er makkelijk uit kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
13art schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:29:
[...]

Als je je gebruik niet kan sturen met grote verbruikers als een EV of warmtepomp dan is een dynamisch contract op dit moment naar mijn idee niet de meest gunstige optie.
Wel een privé EV maar die wordt grotendeels op het werk gratis opgeladen, 75% denk ik. Warmtepomp niet, is ook niet de moeite waard. Dit jaar nog een nieuwe CV ketel aangeschaft.

Hij inschatting van maandbedrag is wel zelfs zonder EV aangevinkt 50 euro per maand lager dan het goedkoopste vaste contract, maar volgens mij gaan al die dynamische aanbieders bij de prijsberekening uit van een zo gunstig mogelijk scenario.

Dat heeft mijn vader althans gemerkt, zijn berekende maandbedrag kwam totaal niet in de buurt van wat hij na een jaar moest afrekenen bij de ANWB met een dynamisch contract. Bij navraag en nacalculatie bleek dat de ANWB met een flinke roze bril die schatting van je maandbedrag doet en dat waarschijnlijk maar voor een heel klein deel van de klanten haalbaar is.

Dat vrees ik bij Tibber dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Bij Tibber heb je toch hooguit een vast bedrag voor gas? Stroom betaal je 'gewoon' per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 21:57
@Phusebox

Ik lees 5900kwh per jaar en 2200 teruglevering. Hoogstwaarschijnlijk gaat er ook nog wel 1000kwh direct je huis in vanaf je zonnepanelen waarmee je op 6900 komt?

Als ik zo naar die getallen kijk dan moet er wel iets van een stroomvreter zijn lijkt mij.. Is die echt niet te sturen? Bv elek boiler, elek vloerverwarming, jacuzzi?

Ter referentie ik verbruik (inclusief via panelen) 5000kwh per jaar en dat is inclusief warmtepomp (1800kwh/jaar)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 08-12-2024 22:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
laurens0619 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:22:
@Phusebox

Ik lees 5900kwh per jaar en 2200 teruglevering. Hoogstwaarschijnlijk gaat er ook nog wel 1000kwh direct je huis in vanaf je zonnepanelen waarmee je op 6900 komt?

Als ik zo naar die getallen kijk dan moet er wel iets van een stroomvreter zijn lijkt mij.. Is die echt niet te sturen? Bv elek boiler, elek vloerverwarming, jacuzzi?

Ter referentie ik verbruik (inclusief via panelen) 5000kwh per jaar en dat is inclusief warmtepomp (1800kwh/jaar)
We hebben een EV die ca. 750 kWh per jaar verbruikt thuis.
Verder 2 aircos, ca. 700 kWh per jaar.

Geen warmtepomp. Verder alles LED verlichting, inductie kookplaat, vaatwasser, warmtepompdroger. Twee Synology NAS systemen.
Alle apparatuur is vrij nieuw en energiezuinig. Max 6 jaar oud.

Ik heb ook nooit begrepen hoe ons verbruik zo hoog kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
vaursechs schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:11:
[...]

Dit is wat ik zie op het tabblad analyse:

[Afbeelding]
Dat hoort normaal ook een veld met teruglevering te zijn tenzij je niks teruglevert en het zelf alsnog verbruikt

Heb je verder geen zonnepanelen

En weet je zeker dat je wel terug levert
Of lever je het de grond in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
boyette schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:13:
[...]

Dat hoort normaal ook een veld met teruglevering te zijn tenzij je niks teruglevert en het zelf alsnog verbruikt

Heb je verder geen zonnepanelen

En weet je zeker dat je wel terug levert
Of lever je het de grond in?
68 zonnepanelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-06 23:47
Met een op komst zijnde 2019 Model 3 LR ben ik aan de oriëntatie of Tibber zin heeft. En waarom alleen twijfelen, als er ook een Tibberdraad op Tweakers is.

Situatie:
- Appartement vier hoog, geen zonnepanelen en geen laadpalen. Opladen zou nu via de berging moeten, die is aangesloten op mijn energiemeter.
- Huidig verbruik gemiddeld 85 kWh totaal per maand. Weinig thuis, bij afwezigheid valt het verbruik dmv slimme tussenstekkers terug tot 24w continu (muv de momenten dat de koelkast/vriezer aanspringen). Tarief nu 28ct/kWh
- Gas voor koken en warm water, 1,31 per m3. Verwarming via blokverwarming

Met het tarief nu zit ik in principe wel prima, maar hoe lager hoe beter. Daarbij zit ik nu even met de volgende punten:
- Doordeweeks zal het laden van de auto vooral 's avonds en 's nachts zijn. In het weekend ook overdag.
- Groepenkast is in 2019 vervangen, echter nog enkele fase. Bekabeling naar de beging vermoedelijk nog uit 1957. Tot dat vervangen is wordt dat dus traag laden.
- Grootste verbruikers in huis zijn de vaatwasser (2019) en wasmachine (2020), daar zou ik iets in kunnen sturen maar met het weinig thuis zijn niet gek veel

Laadopties buiten huis zijn palen rondom huis à 38ct of een Tesla supercharger op loopafstand van kantoor.

Hoe reeel is het dat ik met deze situatie voordeliger uitkom dan het vaste contract nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als je de auto op je eigen contract kunt opladen en je kunt daar in sturen...ik heb tot nu toe in december 140kWh afgenomen met 18kWh uit de zonnenpanelen een gemiddelde van 21.2ct per kWh. Laden van een auto op de echt goedkope momenten helpt het gemiddelde goed omlaag. Dan helpt het wel als je met 11kW kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Dan klopt er iets niet

Hoe lang heb je die al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Niks mis. Even de rest lezen. Zijn contract bij Tibber loopt nog geen week. Het is een kwestie van geduld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-06 21:29
Is er toevallig ervaring met een Skoda (enyaq) en geïntegreerd laden met de rewards? De auto is gekoppeld en netjes te zien in de app.

Bij het aansluiten van de auto en het pasje voor de lader gehouden wordt echter niet vastgesteld dat de auto aan de lader staat.

Met de “stekker” app kan ik wel laden met een plan, maar dit lijkt niet te werken in de Tibber app. Werkwijze de laad sessie starten met de pas en dan de sessie pauzeren. Vervolgens het plan instellen. Zou deze handelswijze ook zo direct moeten werken in Tibber? Ik heb de auto al verwijderd en opnieuw gekoppeld. Maar geen positief resultaat. Sta graag open voor ideeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
janne_nl schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:30:
Niks mis. Even de rest lezen. Zijn contract bij Tibber loopt nog geen week. Het is een kwestie van geduld....
Klopt inderdaad, het tabblad analyse is inmiddels zichtbaar en de teruglevering ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-06 23:47
janne_nl schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:23:
Als je de auto op je eigen contract kunt opladen en je kunt daar in sturen...ik heb tot nu toe in december 140kWh afgenomen met 18kWh uit de zonnenpanelen een gemiddelde van 21.2ct per kWh. Laden van een auto op de echt goedkope momenten helpt het gemiddelde goed omlaag. Dan helpt het wel als je met 11kW kunt laden.
Die 11kW is nog even de toekomstmuziek. Groepenkast ombouwen naar driefase en de bekabeling naar de berging vernieuwen is zo gedaan, de laadpaal zelf is de echte uitdaging. Tot die tijd blijft het maar max 3,6kW.

Voor het sturen van het laden en de gridrewards zie ik dat een ondersteunde laadpaal nodig is. Sturen op tarief is een kwestie van een tariefgrens instellen in Home Assist, maar pak ik dan ook de gridrewards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 19:57
Ik zit met de volgende situatie. Wij hebben Tibber en 2 EV's. Ons laadpunt (Zaptec Go) heb ik gekoppeld in de app, net als de 2 auto's. Echter, maar 1 van die auto's is volledig geïntegreerd (BMW i3), de andere (Zeekr 001) heb ik toe moeten voegen als Tibber Tribe auto. Niet ideaal, maar het werkt.

Wat echter storender is, is dat Tibber regelmatig denkt dat de verkeerde auto aan de lader hangt. Nu wil ik bijv. de i3 opladen met Slim Laden, zodat mijn vrouw morgenochtend met een volgeladen auto tegen zo laag mogelijke kosten op pad kan. Echter denkt Tibber dat de Zeekr aangekoppeld is en maakt ie daar een ander laadplan voor.

Ik zie nog geen handige functie om dit handmatig te overrulen en heb ook nog geen logica kunnen ontdekken hoe ik kan voorkomen dat ie de laadsessie aan de verkeerde auto koppelt. Heeft iemand ook deze ervaring en tips om dit te voorkomen/verhelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Naar de instellingen in de laadpaal widget gaan en de juiste te laden auto aanwijzen zal ervoor zorgen dat daar een planning voor wordt gemaakt.

Bij het slim laden met twee verschillende auto's kan het soms gebeuren dat Tibber niet direct weet welke auto aan het laadpunt gekoppeld is, omdat Tibber niet snel genoeg een signaal van de auto ontvangt. Ook kan het zijn dat je één of meer niet geïntegreerde auto's hebt waardoor Tibber helemaal geen informatie van de auto ontvangt. Om dit probleem te ondervangen, kun je bij "Jij" --> "Push-notificaties" --> "Slim laden" de push-notificatie inschakelen voor "Nieuwe sessie voor Slim Laden".

Je ontvangt een notificatie zodra er een planning is aangemaakt, inclusief welke auto het betreft. Als het per ongeluk de verkeerde auto is, kun je via de instellingen van de laadpaalwidget de juiste auto selecteren bij "Op te laden auto." Er wordt dan automatisch een nieuwe planning voor de juiste auto aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
Thnx voor je snelle antwoord. Ik heb er wel naar gezocht, maar kon dit niet vinden.

Heb het meteen geprobeerd en dit lijkt precies te doen wat ik zocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Het staat op mijn to-do list om toe te voegen aan de supportartikelen op de site, maar het is een beetje druk met Homevolt installaties :')

(Kleine disclaimer: uiteraard heb ik meer collega's op support, maar aangezien ik de Smart Charging specialist ben ligt dat op mijn bord)

[ Voor 33% gewijzigd door Backpacker op 10-12-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
Ah, dan hoef ik het mijn zoek-skills niet kwalijk te nemen ;) Hartelijk dank nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik zit met het volgende: op 10 januari loopt ons vaste stroomcontract af, we zijn verhuisd en hebben nu zonnepanelen, die leveren ongeveer 3.400 kWh op. Het verbruik van de vorige bewoners was ongeveer 1.700 kWh, dus teruglevering zal dan ook zo'n 1.700 kWh zijn.

Het is wat onduidelijk voor ons wat nu verstandig is om te doen. Als ik bovenstaande gegevens invul bij Tibber dan kom ik op 22,57 euro aan kosten per maand en -50,54 euro opbrengst per maand en dus een negatief saldo van 22,57 euro per maand.

Kies ik toch voor een jaarcontract bij Greenchoice, dan geven ze aan dat ik op 49 euro kosten per jaar (4 euro per maand) uit kom, minus de cashback is een negatief saldo van (gemiddeld genomen als ik een jaar blijf) 55,89 euro per jaar.

We hebben geen EV en verbruiken met zijn tweetjes niet veel stroom. We moeten nu wel gaan kiezen, aangezien het contract op 10 januari afloopt. Wat is voor nu even het handigste om te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uncOwU1Fbft_UD5w4CVfE7ZX19E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a310po9vTvebkhZgWbqcn5BI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6UmI7nYEUM479LRli3Gzjt6X3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CErPqPPR4Qs0PC9jirXNMTdo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door THE_BASE op 10-12-2024 19:06 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:11
THE_BASE schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:57:
Ik zit met het volgende: op 10 januari loopt ons vaste stroomcontract af, we zijn verhuisd en hebben nu zonnepanelen, die leveren ongeveer 3.400 kWh op. Het verbruik van de vorige bewoners was ongeveer 1.700 kWh, dus teruglevering zal dan ook zo'n 1.700 kWh zijn.

Het is wat onduidelijk voor ons wat nu verstandig is om te doen. Als ik bovenstaande gegevens invul bij Tibber dan kom ik op 22,57 euro aan kosten per maand en -50,54 euro opbrengst per maand en dus een negatief saldo van 22,57 euro per maand.

Kies ik toch voor een jaarcontract bij Greenchoice, dan geven ze aan dat ik op 49 euro kosten per jaar (4 euro per maand) uit kom, minus de cashback is een negatief saldo van (gemiddeld genomen als ik een jaar blijf) 55,89 euro per jaar.

We hebben geen EV en verbruiken met zijn tweetjes niet veel stroom. We moeten nu wel gaan kiezen, aangezien het contract op 10 januari afloopt. Wat is voor nu even het handigste om te doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je niet veel kunt sturen, zal t elkaar niet zoveel ontlopen. Met überhaupt weinig verbruik ook niet zo’n heel spannend besluit, toch?

In jouw geval zou ik Tibber doen en gewoon proberen hoe t bevalt. Bevalt t niet, dan kun je alsnog overstappen naar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
JeroenVerweij schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:14:
[...]

Als je niet veel kunt sturen, zal t elkaar niet zoveel ontlopen. Met überhaupt weinig verbruik ook niet zo’n heel spannend besluit, toch?

In jouw geval zou ik Tibber doen en gewoon proberen hoe t bevalt. Bevalt t niet, dan kun je alsnog overstappen naar vast.
Ook mijn gedacht, maar voor wat voordeel zal ik dan toch tot wat meer zonlicht bij de club moeten zitten? Want in deze periode is denk ik juist Greenchoice voordeliger?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
(jarig!)
THE_BASE schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:51:
[...]

Ook mijn gedacht, maar voor wat voordeel zal ik dan toch tot wat meer zonlicht bij de club moeten zitten? Want in deze periode is denk ik juist Greenchoice voordeliger?
Gemiddeld gezien is er de laatste tijd vrij weinig wind wat maakt dat de prijzen relatief hoog zijn. Dus ja, het is nu duurder. Morgen is de gemiddelde dagprijs bijv 43 cent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzvfqsP8rk6-PceZsbrySJhTQeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ed90Pt9cnD5H9wFoc9N5Hgw0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
13art schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:57:
[...]

Gemiddeld gezien is er de laatste tijd vrij weinig wind wat maakt dat de prijzen relatief hoog zijn. Dus ja, het is nu duurder. Morgen is de gemiddelde dagprijs bijv 43 cent.

[Afbeelding]
Dank je. Vind het maar lastige materie. Normaal hou ik er wel van om me ergens in te verdiepen, maar hier is niet uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Zo moeilijk is dat toch niet? De stroomprijs is afhankelijk van de weersomstandigheden. Tibber geeft (meestal) maandagavond een vooruitzicht voor de rest van de week.

Wat ik wel merk is een accu wel fijn is. Vanacht zal de accu wel volgeladen worden zodat ik morgen de dure periode kan overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
(jarig!)
THE_BASE schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:00:
[...]

Dank je. Vind het maar lastige materie. Normaal hou ik er wel van om me ergens in te verdiepen, maar hier is niet uit te komen.
Het meest lastige vind ik zelf nog wat ik moet gaan betalen of terug krijgen van de teruggeleverde stroom en hoe dit zich zal verhouden tot een regulier contract.

Regulier = vaste vergoeding maar ook een bedrag wat je moet betalen voor het terugleveren.
Dynamisch = geen bedrag dat je moet betalen voor het terugleveren, maar de vergoeding is net zo dynamisch als de kWh prijs en is de nodige uren in een jaar ook negatief.

Zelf kijk ik het een jaar aan en zie dan waar ik op uit kom. Van mei tm nu is de gemiddelde kWh prijs 23,2 ct. Met een EV waarmee dus de gemiddelde prijs extra omlaag te halen is. Het verbruik ligt deze maanden echter ook aanzienlijk hoger vanwege de geboorte van ons dochtertje 2,5 weken geleden dus meer wassen, water koken, verlichting meer en vaker aan, verwarming continue aan, ed en minder gebruik van de EV dus moeilijker verbruik te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik kom er zelfs achter dat het nog erger is, in het oude huis verbruikten we ongeveer 800 kWh, dat zal in het nieuwe huis misschien iets hoger liggen, maar niet veel.

Als ik voor Tibber kies, dan heb ik met een opbrengst van 3.400 kWh per jaar zelfs in december en januari nog een minbedrag. Per jaar is het saldo -434 euro. Bij Greenchoice 1 jaar is het per jaar -186 euro.

Bij Tibber heb ik dan ook nog eens de vrijheid om elk moment op te zeggen. Ik zit ook nog even te kijken naar Next Enery, zie geen grote verschillen met Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:40
THE_BASE schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:00:
Ik kom er zelfs achter dat het nog erger is, in het oude huis verbruikten we ongeveer 800 kWh, dat zal in het nieuwe huis misschien iets hoger liggen, maar niet veel.

Als ik voor Tibber kies, dan heb ik met een opbrengst van 3.400 kWh per jaar zelfs in december en januari nog een minbedrag. Per jaar is het saldo -434 euro. Bij Greenchoice 1 jaar is het per jaar -186 euro.

Bij Tibber heb ik dan ook nog eens de vrijheid om elk moment op te zeggen. Ik zit ook nog even te kijken naar Next Enery, zie geen grote verschillen met Tibber.
Je hebt dus netto op jaarbasis een overschot begrijp ik.
Dat kun je je vraag wellicht beter in dit topic stellen: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Of je nu tibber of een andere aanbieder van een dynamisch contract neemt zal weinig uitmaken, in die zin hoort je vraag hier niet echt thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:34:
[...]

Je hebt dus netto op jaarbasis een overschot begrijp ik.
Dat kun je je vraag wellicht beter in dit topic stellen: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Of je nu tibber of een andere aanbieder van een dynamisch contract neemt zal weinig uitmaken, in die zin hoort je vraag hier niet echt thuis.
Je antwoord wordt alsnog gewaardeerd. Ik zoek even verder in het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Sow. Prijs schiet morgen kort naar 121ct/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:15

JT

VETAK y0

janne_nl schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:25:
Sow. Prijs schiet morgen kort naar 121ct/kWh.
Laagste prijs overdag is ook 62 cent :X Ik ben nu een aantal maanden naar dynamisch, maar ik word met de prijzen van afgelopen tijd wel nieuwsgierig hoe het er per saldo uitziet op mijn jaarrekening...

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 11-12-2024 13:34 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tot nu toe schrik ik niet echt. Mijn accu van 9.2kWh trekt het huis wel door de dag tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
(jarig!)
Nou, van die wekelijkse prognose die een dat te laat kwam, klopt in ieder geval niks.
Duurste dag zou zo'n 36ct/kWh all in moeten zijn. Was het maar zo'n feest. Daar hebben ze flink naast gezeten bij Tibber.

[ Voor 14% gewijzigd door 13art op 11-12-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:15

JT

VETAK y0

janne_nl schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:38:
Tot nu toe schrik ik niet echt. Mijn accu van 9.2kWh trekt het huis wel door de dag tot nu toe.
Hier nog geen accu. Ik wil hem niet binnen hebben dus ik wil graag een nacl-accu voor buiten zodat lage temperaturen niet uitmaken. En dan wel zelfbouw want ik vind kant en klare accu's veel te duur. Helemaal die dingen zoals van Tibber en Zonneplan. Van de kerstvakantie maar eens verder naar de verkrijgbaarheid kijken met deze prijzen want dan kan het wel snel uit.
13art schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:51:
Nou, van die wekelijkse prognose die een dat te laat kwam, klopt in ieder geval niks.
Duurste dag zou zo'n 36ct/kWh all in moeten zijn. Was het maar zo'n feest. Daar hebben ze flink naast gezeten bij Tibber.
De prijzen niet, de grove lijn wat betreft weersinvloeden wel. Vannacht maar eens een was draaien, kijken of we wakker worden van de centrifuge :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste