Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:14
stylezzz schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:27:
[...]

Die is er dus al. Althans dit merk positioneert zich als een ambachtelijke cola fabrikant. Met echte suiker uit suikerbieten..... en ja! Zelfs in glazen flessen! Voor de mensen die hartkloppingen krijgen van statiegeld.... ;)

https://fritz-kola.com/nl
Er zit toch 15ct statiegeld op de glazen Fritz flesjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 13:43
Wat grappig, zelf stoor ik mij hier ook al een tijdje aan. Ik vind de nasmaak van de verschillende zoetstoffen niet zo lekker. Die paar keer dat ik in de week frisdrank drink vind ik het lekkerder om er eentje met suiker te drinken.

@Saven De volgende kun je nog toevoegen aan je lijstje met frisdrank zonder zoetstoffen:
- Orangina regular, redelijk verkrijgbaar, wel duur in verhouding met wat het in Frankrijk kost
- De meeste Radler 0.0's, Ik zie dit persoonlijk als een frisdrank, er was een tijdje dat er zoetstoffen in zaten, maar volgens mij zijn Amstel en Grolsch in ieder geval weer volledig suiker.
- Karvan Cevitam met bruiswater, heb ze niet allemaal gechekt maar volgens mij heeft alleen de Zero lijn zoetstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:00:
Mocht iemand zich druk maken om een insuline piek na het innemen van zoetstoffen, dat is echt pertinente onzin.
Ik geloof je op je woord, maar gezien ik het wel vaker zie langs komen, kan je erover uitbreiden?

Insta edit om te beginnen: https://www.diabetesfonds...sieve,je%20wil%20afvallen.

En wat misschien iets mindere bron is, maar https://www.zoetstoffen.n...m-insuline-te-produceren/

[ Voor 34% gewijzigd door Sissors op 23-09-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammerd21
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-06 16:41
Ik krijg steeds meer de kriebels van die heiligverklaring aan frisdrank, met name aan de Coca Cola. We proeven eraan alsof het wijn is. Reteduur spul, zou tegenwoordig liever een ander goedkoper merk colaatje pakken op een terrasje zonder de absurde afdracht aan de Coca Cola Company (Net zoals bier overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:54

Bolletje

Moderator Harde Waren
Fanta Cassis.

Ingrediënten: Sprankelend water; suiker; zwarte bessensap uit sapconcentraat (5%); voedingszuur: citroenzuur; kleurstof: anthocyanen; natuurlijke zwarte bessenaroma's; conserveermiddel: kaliumsorbaat.

Kennelijk is Fanta Cassis 10,9 gram suiker per 100 ml. Nog meer dan Coca Cola.

De bekende Hero Cassis is 6,5 gram per 100 ml. Ik wist niet dat er zo'n groot verschil in zat.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 23-09-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Sissors schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:44:
[...]

Ik geloof je op je woord, maar gezien ik het wel vaker zie langs komen, kan je erover uitbreiden?

Insta edit om te beginnen: https://www.diabetesfonds...sieve,je%20wil%20afvallen.

En wat misschien iets mindere bron is, maar https://www.zoetstoffen.n...m-insuline-te-produceren/
Voorbeeld in de vorm van een filmpje: YouTube: Does Diet Soda Spike Your Blood Sugar and/or Insulin? (The Science a...

Zeker geen wetenschappelijke bron, maar die zijn er ook legio.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

brammerd21 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:54:
Ik krijg steeds meer de kriebels van die heiligverklaring aan frisdrank, met name aan de Coca Cola. We proeven eraan alsof het wijn is. Reteduur spul, zou tegenwoordig liever een ander goedkoper merk colaatje pakken op een terrasje zonder de absurde afdracht aan de Coca Cola Company (Net zoals bier overigens).
Noem jij eens een goedkoper merk dan Coca Cola of Pepsi dat actief is op de out-of-home markt in het prijscompetetieve segment?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:58
Pyramiden schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:05:
- Karvan Cevitam met bruiswater, heb ze niet allemaal gechekt maar volgens mij heeft alleen de Zero lijn zoetstoffen.
Beetje jammer alleen dat het er op lijkt dat Karvan Cevitam sommige original smaken uit de handel hebben gehaald en nu alleen nog de zero versie ervan verkopen. Ik mocht altijd wel graag de citroen original versie drinken maar die is nu opeens verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

ADDG schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:51:
[...]

Beetje jammer alleen dat het er op lijkt dat Karvan Cevitam sommige original smaken uit de handel hebben gehaald en nu alleen nog de zero versie ervan verkopen. Ik mocht altijd wel graag de citroen original versie drinken maar die is nu opeens verdwenen.
Ik heb laatst de AH Biologisch Limoen munt siroop geprobeerd als alternatieve citroen-siroop, maar die is ook goed te doen. Zit ook gewoon suiker in.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

brammerd21 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:54:
Reteduur spul, zou tegenwoordig liever een ander goedkoper merk colaatje pakken op een terrasje zonder de absurde afdracht aan de Coca Cola Company (Net zoals bier overigens).
Elk terras wat Coca Cola of Pepsi (of welk groot merk dan ook) door een "goedkoper merk" vervangt krijgt het hele gamma aan andere producten van die bedrijven ook niet meer. Dan kun je je terras wel sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Laatst online: 06-06 12:27
Sissors schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:38:
[...]
Anyway, FDA vindt het veilig: https://www.fda.gov/food/...and-other-sweeteners-food
Vertrouw je Amerikanen niet, Europeanen vinden het ook veilig: https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/3496
Vertrouw je Europeanen niet, voedingscentrum schrijft ook dat het veilig is: https://www.voedingscentr...spartaam-kankerverwekkend?
En KWF verwijst daar ook naar: https://www.kwf.nl/dingen...scentrum%20en%20de%20NVWA.
Waar ik, na het lezen van jouw comments in dit topic, benieuwd naar ben en dat staat los van kanker. Ik lees in een aantal studies een verband tussen aspartaam en nadelige neurologische en psychologische effecten, maar ook weer studies die het tegenspreken. Hoe denk jij hierover?

- participants on high aspartame diets were more agitated, showed greater signs of depression, and struggled on spatial orientation tests (Lindseth et al., 2014)
- aspartame intake was associated with cerebrovascular events (Debras et al., 2022b)
- aspartame ingestion by migraineurs caused a significant increase in headache frequency (Koehler and Glaros 1988)

Bronnen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10459792/
https://www.ncbi.nlm.nih..../nutrients-15-03627-t0A1/

Edit: Ik begrijp dat mijn bronnen van een publisher komen met een slechte reputatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zonder naar de inhoud te kijken, dit zijn tijdschriften van de "wetenschappelijke" publisher MDPI. Dat is een predatory publisher met een gigantisch slechte reputatie, ik weiger zelfs co-auteur te zijn op artikelen die daar naar toe gaan. Ik zou daar dus niet hard op vertrouwen, er zijn heel veel problemen met publicaties in die tijdschriften.

(ik publiceer al weer 34 jaar en ben senior editor bij twee tijdschriften. Dit is is mijn expertise ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 23-09-2024 16:41 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Laatst online: 06-06 12:27
gambieter schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:40:
[...]

Zonder naar de inhoud te kijken, dit zijn tijdschriften van de "wetenschappelijke" publisher MDPI. Dat is een predatory publisher met een gigantisch slechte reputatie, ik weiger zelfs co-auteur te zijn op artikelen die daar naar toe gaan. Ik zou daar dus niet hard op vertrouwen, er zijn heel veel problemen met publicaties in die tijdschriften.

(ik publiceer al weer 34 jaar en ben senior editor bij twee tijdschriften. Dit is is mijn expertise ;) )
Oei dat wist ik niet, goed dat je het aangeeft. Mijn lichtelijk off topic vervolgvraag met een on-topic sausje: Wat zijn de publishers met betere reputatie waar ik over aspartaam en/of andere kunstmatige zoetstoffen kan lezen? Ik probeer gezond kritisch te blijven over wat ik in mijn lichaam stop, dus ook handig als ik dat baseer op kwaliteitsonderzoek :+ Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kijk eens over de grens? Het is een ietwat ouder topic maar ook weer niet zo oud dus misschien is het nog steeds zo....
Waarom zit er weinig suiker/calorieën in NL'se Fanta Orange?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Jaer288 schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:02:
Waar ik, na het lezen van jouw comments in dit topic, benieuwd naar ben en dat staat los van kanker. Ik lees in een aantal studies een verband tussen aspartaam en nadelige neurologische en psychologische effecten, maar ook weer studies die het tegenspreken.
Los van wat @gambieter aanhaalt, maar naar aspartaam is meer onderzoek gedaan dan bijna welk ander voedseladditief dan ook, en het is door de hele wereld goedgekeurd als veilig additief.

Als we geraffineerde suiker nog niet zouden kennen, en je zou het nu voo rhet eerst op de markt brengen, dan werd het nergens toegestaan. Het veroorzaakt diabetes (binnenkort trots nummer 1 doodsoorzaak in de Westerse wereld!), en een hele rits aan psychische en fusieke verschijnselen waar geen hond op zit te wachten. Het zorgt voor tandbederf, wat ook weer secundaire gezondheidsproblemen veroorzaakt.

Maar ja, suiker was er al voordat we gezondheid serieus gingen nemen. Vlak na de oorlog adverteerde Nutella met de absurde hoeveelheid calorien in hun pasta, want daarmee konden de arme hongerige oorlogskinderen lekker aansterken.

En nu we eenmaal allemaal verslaafd zijn aan (de smaak van) suiker hebben knappe koppen een hele rits aan vervangers ontdekt en ontwikkeld die wel de zoete smaak, maar niet de (meeste) negatieve gezondheidseffecten hebben. En daar zijn we dan opeens bang voor. Of we vinden ze vies.

Veel van die suikervervangers zijn trouwens zo zoet dat ze in veel lagere hoeveelheden hoeven te worden toegevoegd dan suiker, mensen verkijken zich nog wel eens op de dosis. Ja, er zijn studies die negatieve effecten van aspartaam aan hebben getoond - dat is ook de reden dat wordt afgeraden om dagelijks liters frisdrank met aspartaam te drinken.

Andere zoetstoffen (zoals die in suikervrij snoep) hebben dan weer tot gevolg dat je na een zakje van dat spul de rest van de dag op de porceleinen troon bivakkeert. Ok, er staat inderdaad in kleine lettertjes een waarschuwing op de verpakking, maar die definieert weer niet wat "overmatige cosumptie" precies inhoudt. Mijn ervaring leert me dat ik heel voorzichtig ben met dat soort snoepjes - niet vanwege de smaak - ik vond ze oprecht lekker, vandaar dat ik het hele zakje (100 gram?) had leeggegeten. Maar kennelijk is dat overmatig :P

Maar goed, het ging over frisdrank. Mijn favoriete frisdrank bevat 1,7 gram suiker per 100ml, en dat is echte suiker, afkomstig uit gemout graan :)

De enkele keer dat ik cola drink, gaat het om een klein scheutje in de Retsina, en dan gebruik ik gewone regular Coca Cola. Een zero- of lightvariant zet geen zoden aan de dijk naast een pita gyros met alles erop en eraan en een halve liter Retsina ernaast :+

Nu ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik suikervervangers niet als nadelig ervaar voor de smaak, dus stoort het me niet. Kennelijk zijn er mensen die ze wel als heel anders (en niet lekker) proeven. Ik probeer het dan maar te vergelijken met koriander. Ik vind het heerlijk, maar voor sommige mensen smaakt het naar zeep (dat schijnt genetisch bepaald te zijn). Misschien is er voor zoetstofaversie ook een genetische marker te vinden :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Yorinn schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:08:
[...]

Ik heb laatst de AH Biologisch Limoen munt siroop geprobeerd als alternatieve citroen-siroop, maar die is ook goed te doen. Zit ook gewoon suiker in.
Yes, +1 voor deze!! Ik vind em echt lekker!! Smaakt een beetje als de Lime-Mint lipton icetea green (alleen minder "chemisch/synthetisch").

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind de meeste energiearme zoetstoffen ook niet lekker - en als ik frisdrank (of chocomel of wat dan ook) drink of eet/zoek ik ook liefst naar spul met "traditionelere" zoetstoffen. Maar ik vind eigenlijk nog steeds varianten van ellerlei (fris)dranken met suiker. Die probeer ik dan om andere redenen te vermijden, dus in principe vind ik het wat dat betreft ook niet erg dat je ze misschien wat meer moete zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:37
vrilly schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:05:
[...]

Er zit toch 15ct statiegeld op de glazen Fritz flesjes?
Was net toevallig bij de ah, 10ct volgens het flesje. I stand corrected... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dido schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:07:
[...]

Andere zoetstoffen (zoals die in suikervrij snoep) hebben dan weer tot gevolg dat je na een zakje van dat spul de rest van de dag op de porceleinen troon bivakkeert. Ok, er staat inderdaad in kleine lettertjes een waarschuwing op de verpakking, maar die definieert weer niet wat "overmatige cosumptie" precies inhoudt. Mijn ervaring leert me dat ik heel voorzichtig ben met dat soort snoepjes - niet vanwege de smaak - ik vond ze oprecht lekker, vandaar dat ik het hele zakje (100 gram?) had leeggegeten. Maar kennelijk is dat overmatig :P
Hier zijn echt fantastische verhalen van over op Reddit te lezen overigens. :+ Mocht iemand zich vervelen,
https://www.reddit.com/r/...g_gummy_bears_on_a_plane/
https://www.reddit.com/r/...s/30iplc/comment/cpt4yur/
https://www.amazon.com/review/R2JGNJ5ZPJT4YC
https://www.boredpanda.co...sugarfree-haribo-gummies/

Helaas worden de beertjes met Maltitol niet meer gemaakt :+ Dus de rest van de amazon reviews zijn verloren gegaan. Maargoed, niet alle zoetstoffen zijn dus even geschikt voor consumptie. Kan je nagaan wat dit zou doen in cola, als men daar een fles van wegdrinkt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adagio
  • Laatst online: 14:07
Saven schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:56:
De laatste jaren zag je al veel frisdranken over gaan naar het gebruik van zoetstoffen ter deels/volledige vervanging van suiker. Niet de losse light- of zero-varianten. Maar gewoon de "original". Dat begon volgens mij met Sprite, waar alle suiker werd vervangen met zoetstof. Niet veel later heeft Lipton Ice Tea het recept aangepast en zit er amper suiker meer in.
Dit zijn de ingredienten van Lipton Ice Tea (bron: https://www.jumbo.com/pro...-original-500ml-432829FLS)

Koolzuurhoudend water, suiker, fructose, thee-extract(^1) (0,3%), voedingszuren (citroenzuur, appelzuur), zuurteregelaar (trinatriumcitraat), citroensap uit geconcentreerd sap (0,1%), aroma, antioxidant (ascorbinezuur), zoetstof (steviolglycosiden), ^(1) Rainforest Alliance Certified. More information on ra.org.

Suiker en fructose zijn na water de meest voorkomende ingredienten in Lipton Ice Tea. Het beeld 'amper suiker' dat je probeert te schetsen, die vlieger gaat wat mij betreft niet op. Beetje stemmingmakerij dit als je het mij vraagt...

Agree to disagree... | Sort that one out!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammerd21
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-06 16:41
@Bob Popcorn
downtime schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:11:
[...]

Elk terras wat Coca Cola of Pepsi (of welk groot merk dan ook) door een "goedkoper merk" vervangt krijgt het hele gamma aan andere producten van die bedrijven ook niet meer. Dan kun je je terras wel sluiten.
Ik heb inderdaad door de jaren heen verschillende artikelen over deze wurgcontracten gelezen. En gelegenheden zitten daar natuurlijk aan vast met een reden. Ik vermoed dat je het toch in het buitenland moet gaan halen, maar zit natuurlijk niet in die markt. Maar mensen zijn het aan het proberen:
https://www.omroepbrabant...ts-pils-is-veel-goedkoper

Lidl zit uiteraard niet in die markt, maar River heeft geen bar slecht imago, en is wel groot om wat weerstand te bieden tegen de big firms. Zou iedergeval een goed begin zijn als consumenten even over hun pietluterige "smaakbleving" en de dure prijzen heen stappen met frisdrank :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fret Raket
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-06 20:54
En uiteraard, om terug te komen op de topictitel. Deel aub ook frisdrank waar nog wel gewoon suiker in zit?
First Choice Cola (Recept van RC Cola), verkopen ze oa. bij Hoogvliet, Spar, Vomar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:48
dat light dranken niet helpen tegen obesitas

[/list]
je moet het ook drinken voor dat je obesitas krijgt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Adagio schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:19:
[...]

Dit zijn de ingredienten van Lipton Ice Tea (bron: https://www.jumbo.com/pro...-original-500ml-432829FLS)

Koolzuurhoudend water, suiker, fructose, thee-extract(^1) (0,3%), voedingszuren (citroenzuur, appelzuur), zuurteregelaar (trinatriumcitraat), citroensap uit geconcentreerd sap (0,1%), aroma, antioxidant (ascorbinezuur), zoetstof (steviolglycosiden), ^(1) Rainforest Alliance Certified. More information on ra.org.

Suiker en fructose zijn na water de meest voorkomende ingredienten in Lipton Ice Tea. Het beeld 'amper suiker' dat je probeert te schetsen, die vlieger gaat wat mij betreft niet op. Beetje stemmingmakerij dit als je het mij vraagt...
En dit waren de ingrediënten van Lipton Ice Tea Sparkling vroeger:

Ingrediënten Lipton Ice Tea Sparkling (Lipton) Koolzuurhoudend water, suiker, thee-extract (0,32%), voedingszuur: citroenzuur, zuurteregelaar: natriumcitraat, citroensap uit concentraat (0.1%), aroma, concerveermiddel: kaliumsorbaat, antioxidant: ascobinezuur.
Bron: http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=10916

Toen zat er nog 8 gram suiker in per 100ml ipv de 4,5 vandaag de dag. Dus ja, ook ik noem dat amper suiker door alle andere sukkervervangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yorinn schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:34:
[...]

En dit waren de ingrediënten van Lipton Ice Tea Sparkling vroeger:

Ingrediënten Lipton Ice Tea Sparkling (Lipton) Koolzuurhoudend water, suiker, thee-extract (0,32%), voedingszuur: citroenzuur, zuurteregelaar: natriumcitraat, citroensap uit concentraat (0.1%), aroma, concerveermiddel: kaliumsorbaat, antioxidant: ascobinezuur.
Bron: http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=10916

Toen zat er nog 8 gram suiker in per 100ml ipv de 4,5 vandaag de dag. Dus ja, ook ik noem dat amper suiker door alle andere sukkervervangers.
Welke suikervervangers? Ze hebben wat sacharose vervangen door fructose. En fructose is wat zoeter zodat je minder nodig hebt. Maar het is allebei suiker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:02:
[...]

Welke suikervervangers? Ze hebben wat sacharose vervangen door fructose. En fructose is wat zoeter zodat je minder nodig hebt. Maar het is allebei suiker.
zoetstof (steviolglycosiden)

Sacharose en fructose zijn beiden suikers, dus zal in die 4,5 gram zitten. Probleem is (voor mij) vooral de nasmaak die zoetstoffen veroorzaken.
Fabrikanten hadden ook gewoon Icetea minder zoet kunnen maken. Dus wel de hoeveelheid suiker verlagen, maar niet vervangen met zoetstof. Ja dan maakt de frisdrank op korte termijn minder lekker (verslavend), omdat je gewend bent aan die extreme zoetigheid. Maar op langere termijn als je gewend bent aan de minder zoete smaak is de frisdrank gewoon net zo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso zit er al een verschil in welke zoetstof er gebruikt is...
als er E950, E951 in zit wordt ik er sowieso al niet gelukkig van, dan mag ik wel een extra rol WC papier er bij krijgen......

E954, E955 en E960 zijn beter te behappen, en geven bij mij in elk geval ook minder "bijwerking" maar ook bij dezen is het sowieso altijd een chemische nasmaak...

Denk dat het fijner was geweest als de fabrikanten elk jaar net een korreltje minder suiker (en zout ook niet vergeten) toegingen passen... van (de nu 9gram suiker per 100ml) over een jaar naar 8,5 gram per 100ml... en dan zakken naar 8.. 7,5. 7......

gaat het niet snel en heeft men ook de "tijd"

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:57

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Yes, ik ben dus niet de enige!
Ook ik kijk naar de labels en als er nepsuikers in zitten, haal ik het niet in huis. Stevia, sacharine, aspartaam, assesulfaam en weet ik hoe het nog meer heet: je proeft het gelijk en ik vind het vies.

Liever zou ik ziend at de cola gewoon 75% minder suiker bevat zonder het aan te lengen met smaak veranderende zoetstofjes. Nog wel een stukje suiker smaak en niet de chemische bijsmaakjes (=mening).
Maar ja, dat is helaas een utopie.
Ik vergelijk het met hoe mijn vader zijn koffie drinkt: met melk en suiker, maar dan een theelepel melk en een half mini-klontje suiker. Net het bittere er af.

Met de 2 à 3 glazen fris die ik op een week drink kan de suiker niet het probleem zijn, maar ik geloof wel dat suiker schadelijk is als je een fles per dag leeg lurkt. Die calorieën zijn niet meer goed te maken door beweging of andere dingen laten staan.

tl;dr:@Waterbeesje wil suiker drinken

---
Calorieën zijn toch die kleine beesjes, die 's nachts stiekem je kleren kleiner komen maken?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waterbeesje schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:19:

Liever zou ik ziend at de cola gewoon 75% minder suiker bevat zonder het aan te lengen met smaak veranderende zoetstofjes. Nog wel een stukje suiker smaak en niet de chemische bijsmaakjes (=mening).
Maar ja, dat is helaas een utopie.
Ik vergelijk het met hoe mijn vader zijn koffie drinkt: met melk en suiker, maar dan een theelepel melk en een half mini-klontje suiker. Net het bittere er af.
Dat gaat bij Cola niet werken. Het is zo zuur dat er zonder de suiker (of een suikervervanger) alleen maar een soort azijn overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:59
Ortep schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:54:
[...]

Na een tijdje zal blijken dat er in groep 2 geen enkele rat aan kanker is dood gegaan.
Inderdaad, die zijn namelijk al gestorven van de dorst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:03:
[...]

Dat gaat bij Cola niet werken. Het is zo zuur dat er zonder de suiker (of een suikervervanger) alleen maar een soort azijn overblijft.
werkt ook met Cola. Probeer maar 75% Cola + 25% Spa Rood (of ander bruiswater). Smaakt nog prima hoor. Bij meer aanlengen verlies je ook Colasmaak en ja die plantenextract is zonder suiker inderdaad wat bitter, maar niet perse zuur. Het zure komt vrijwel alleen van de CO2.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:28:
[...]
Het zure komt vrijwel alleen van de CO2.
Fosforzuur is geen CO2.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:09
Z___Z schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:28:
[...]

werkt ook met Cola. Probeer maar 75% Cola + 25% Spa Rood (of ander bruiswater). Smaakt nog prima hoor.
De Spa rood kan je ook vervangen door rum. 75% cola met 25% rum smaakt ook prima! :P

[ Voor 13% gewijzigd door P1nGu1n op 27-09-2024 21:50 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De laatste jaren zag je al veel frisdranken over gaan naar het gebruik van zoetstoffen ter deels/volledige vervanging van suiker. Niet de losse light- of zero-varianten. Maar gewoon de "original". Dat begon volgens mij met Sprite, waar alle suiker werd vervangen met zoetstof. Niet veel later heeft Lipton Ice Tea het recept aangepast en zit er amper suiker meer in.

Persoonlijk vind ik (frisdrank met) zoetstof echt tering ranzig :r :') dus hoewel ik sowieso maar weinig frisdrank drink, was het in elk geval geen Sprite of Lipton Ice Tea meer.

Maar blijkbaar is er een soort lobby om de hele industrie verder te verpesten. Enige tijd geleden bleek ook al (na het nemen van een slok) dat Fanta bij alle smaken de suiker grotendeels door zoetstof heeft vervangen. Idem voor limonades. Bleef dus eigenlijk alleen nog maar de cola over en Red Bull over.

Ik ben een fijnproever al zeg ik het zelf :+ de smaak van Coca Cola is de afgelopen jaren ook wat veranderd waardoor ik dacht "meh, laat ik weer eens Pepsi proberen". Ik neem een slok en het was werkelijk niet te zuipen :') Kijk ik op het etiket: ja hoor, ook allemaal zoetstofmeuk en nog maar een klein beetje suiker |:(

De letterlijk enige frisdrank die ik nu nog ken met suiker en zonder zoetstof is Coca Cola. Maar dat is ook niet meer wat het ooit geweest is.

Helaas hoor ik maar weinig mensen hier echt over klagen, iedereen lijkt het wel prima te vinden. Ik meen vaak genoeg gehoord te hebben dat light dranken niet helpen tegen obesitas en diabetes omdat het lichaam in feite in de war raakt en je er tevens meer honger van zou krijgen. Om nog maar te zwijgen over de onenigheid of het wel/niet kankerverwekkend is. En het is ranzig. Waarom wordt het dan zo gepusht door zowel overheid als de fabrikanten zelf? Is het zoveel goedkoper om te produceren? Ben benieuwd hoe de rest hier over denkt.

En uiteraard, om terug te komen op de topictitel. Deel aub ook frisdrank waar nog wel gewoon suiker in zit? TS begint:
  • Coca Cola
  • Red Bull (meh, ranzig)
Een aantal dagen bij de fabriek van Bundaberg in Australië geweest. Ze brouwen hier een soort limonade in verschillende smaken wat ze vervolgens aanlengen met prikwater en suikerriet. In totaal hebben ze iets van 14 smaken, een groot deel niet verkrijgbaar in Nederland. Duitsland heeft het grootste assortiment. Dit is Nederlandse importeur
https://www.lekker-fris.nl/merk/bundaberg/

Vind zelf de smaken erg lekker en puur, stuk beter dan al die commerciële meuk zoals sisi en Fanta

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50
Ik vind frisdrank sowieso vies sinds ik geen kind meer ben :+ . Als het warm is en ik dorst heb hang ik een fles water in de SodaStream.

Hoewel ik het voor de volksgezondheid toejuich voelt het wel schizofreen als je bedenkt dat diezelfde voedingsindustrie ook nog steeds allemaal ongezonde troep verkoopt die, naar Teun van de Keuken, net harddrugs is.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Sissors
  • Niet online
Bananenplant schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:55:
Ik vind frisdrank sowieso vies sinds ik geen kind meer ben :+ . Als het warm is en ik dorst heb hang ik een fles water in de SodaStream.

Hoewel ik het voor de volksgezondheid toejuich voelt het wel schizofreen als je bedenkt dat diezelfde voedingsindustrie ook nog steeds allemaal ongezonde troep verkoopt die, naar Teun van de Keuken, net harddrugs is.
Dat is exact hetzelfde wat over cola wordt gezegd natuurlijk. Dus waarom zouden ze aan dat andere wat doen, zolang ze ook gewoon cola verkopen?

(Of misschien worden nogal overdreven termen gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:23
stylezzz schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:01:
[...]

In nederland hebben we (nog) geen suikertaks. Maar het is simpelweg ook veel goedkoper om te produceren met zoetstoffen dan met 'echte suiker'. Neem daarbij nog dat suiker nu als ongezond bekend staat, en je maakt het wel heel makkelijk om je drankje 'sugarfree' aan de man te brengen.
Geen suikertax in NL?? Waar in Nederland woon jij? https://www.maxmeldpunt.n...producten-vallen-eronder/
Kurkentrekker schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:15:
[...]

Ah. Het betuttelargument. I raise you autogordels en valhelmen.

Natuurlijk, de overgang zal even vervelend zijn maar 95% van de consumenten kraait er niet naar, en consumeert daardoor minder suiker. Die laatste paar procent sterft vanzelf uit. Op natuurlijke wijze, of door overstag te gaan :)
Toch is het betutteling wanneer er voor je gekozen wordt. Of men er wel of niet naar kraait maakt niet zo veel uit. Een vrije keuze wordt je ontnomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:24
Gelukkig ben ik niet de enige die dit denkt. Bestel je cola krijg je pepsi. Dat was 5 jaar geleden goed te drinken, en nu heeft een nasmaak.... Sinas, identiek, en is er niet eens een alternatief. Er waren voor geen/minder suiker allemaal light / zero alternatieven? Het stoort wel.

Coca-cola (en dat zal ook nog wel veranderen) en Cassis zijn de enige twee die je relatief gemakkelijk kan vinden nu zonder kunstmatige zoetstoffen.

Ik heb liever nog een minder zoete oplossing, over een paar jaar verspreid, zoals dat met zout is gebeurt. Nu blijven we met zijn alle verslaafd aan de zoete smaak.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Prima ontwikkeling die zoetstoffen.
Het drinken van frisdrank met suiker heeft overigens niks met fijnproeven te maken. Dat doe je maar met goed banket als je per se iets zoets wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Ha, geinig topic en heel herkenbaar!
Ik vind vooral dat stevia spul echt goor. Die smaak is zo sterk dat het overheerst.

Misschien is siroop in combinatie met die bruisapparaten een idee voor thuis?
Geen idee of dat wat is.
Ik drink thuis bijna alleen water en heel soms Rivella, dat is 'een beetje vreemd, maar wel lekker!' (dat was toch de slogan?)

Ik kies nu inderdaad gewoon voor 'normale' Coca Cola in de horeca, dat smaakt voor mij nog prima.
Van dat ene glaasje in de maand (ofzo) zal ik niet dik worden ;) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Deruxian schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:38:
Prima ontwikkeling die zoetstoffen.
Het drinken van frisdrank met suiker heeft overigens niks met fijnproeven te maken. Dat doe je maar met goed banket als je per se iets zoets wil
Stop die gore zoetstoffen dan maar in banket, blijf ik lekker af en toe frisdrank zuipen met belachelijk veel suikers 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je linkt ondersteund zijn punt: Het is geen suiker taks. Het is een taks op alles waar geen zuivel en geen alcohol in zit. Dus of en hoeveel suiker erin zit maakt niks uit. (Oké, en mineraalwater is uitgezonderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Smobbo schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:48:
Ha, geinig topic en heel herkenbaar!
Ik vind vooral dat stevia spul echt goor. Die smaak is zo sterk dat het overheerst.
Algemeen is het probleem bij stevia dat het bitter is. Dus je kan niet alle suiker vervangen door stevia zonder dat het echt niet te drinken wordt, dus wat ze doen is dan een gedeelte van de suiker erdoor vervangen, in de hoop dat de rest van de suiker genoeg het bittere van stevia onderdrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 16:53
Ik zal mijn 2 cent maar eens deponeren.

Ik vind frisdrank met suiker juist ranzig, krijg er altijd een gore nasmaak van die blijft hangen.
Light versies van dranken zijn ook best wel bleh, maar bij zero versies vind ik het eigenlijk het lekkerst, wss omdat ze net een wat andere verhouding van zoetstoffen gebruiken.

En het scheelt ook gewoon gigantisch in het aantal calorieën die je niet nodig hebt.
(Bijkomend pluspuntje dat er geen plakboel achterblijft als je morst :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Sissors schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:02:
[...]

Je linkt ondersteund zijn punt: Het is geen suiker taks. Het is een taks op alles waar geen zuivel en geen alcohol in zit. Dus of en hoeveel suiker erin zit maakt niks uit. (Oké, en mineraalwater is uitgezonderd).
Bedacht als suikertaks maar uitgebreid om de kas te vullen. Typisch Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 21:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik was een tijd overgestapt op de soda stream'pepsi' variant, maar blijkbaar zijn ze daar inmiddels ook over op alles suikervrij dat er ook geen enkele meer te vinden is zonder die vieze rare nasmaak. Er is van sodastream ook nog een 'cola' smaak, maar stuk moeilijker te krijgen om die goed te testen en de sodastream is imho iets te zwak om die 'kick' uit de koolzuur te krijgen.

Dus mijn nieuwe keuze kwam op Karvan Cevitam siroop, heeft helaas geen cola smaak, maar in de smaakjes zijn ze tenminste wel netjes met een suiker en een suikervrije variant. Even op de sodaclub zetten en je hebt een redelijke chassis smaak. Voordeel is dat je daarmee redelijk zelf kan doseren, water met een smaakje of 'volle smaak', al vind ik de smaak op kamertemperatuur iets te zurig.

Maar in elke versie, fabrikanten zijn zeer goed in het 'ingewikkeld' maken van de maateenheden, dat je niet meer makkelijk kan zeggen 'ik neem x ml siroop, x liter water' en dan komt het goed.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gadgeteer schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:32:
[...]

Bedacht als suikertaks maar uitgebreid om de kas te vullen. Typisch Nederland.
Ik weet niet of het echt om die reden aangepast is. Ik denk dat er met name heel erg veel invloed in zit van de agrarische sector om zuivel maar als gezond en verantwoord te blijven promoten en alle alternatieven duurder te maken. Maar ook dat deze wet in zeer korte termijn er doorheen gedrukt is.

Het kabinet is wel naar alternatieven aan het kijken en heeft een aantal voorstellen gedaan, waaronder kijken naar het gehalte van suiker in een product of het uitzonderen van extra producten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gadgeteer schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:20:
[...]

Toch is het betutteling wanneer er voor je gekozen wordt. Of men er wel of niet naar kraait maakt niet zo veel uit. Een vrije keuze wordt je ontnomen.
Nou en!? Er worden je de hele dag vrije keuzes ontnomen. De A2 loopt naar Amsterdam en ik zou hem graag naar mijn woonplaats hebben, maar ja, er is voor mij gekozen. Boo hoo.
Zo is er ook gekozen dat de winkel om 22:00 dicht moet, er geen vergif in baby melk mag zitten, en vliegtuigen aan veiligheidsnormen moeten voldoen. Betutteling? Of bescherming die de overheid biedt tegen de belangen van mensen die alleen maar korte termijn geld aan mij willen verdienen. Zeg jij het maar.

En als je toch graag suiker in je drankje wil is er niemand die je verbiedt om er gewoon een suikerklontje in te mikken hè?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:23:
[...]
En als je toch graag suiker in je drankje wil is er niemand die je verbiedt om er gewoon een suikerklontje in te mikken hè?
Geen oplossing, je proeft nog steeds die gore zoetstoffen :7 De rest van je drogredenen heb ik maar buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:52
stin00 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:26:
[...]

Geen oplossing, je proeft nog steeds die gore zoetstoffen :7 De rest van je drogredenen heb ik maar buiten beschouwing gelaten.
Opvallend dat betutteling te pas en te onpas gebruikt wordt als individuele vrijheid wordt aangetast, om maatschappelijke doelen te halen.

Probeer eens verder te kijken dan je individuele belang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:10
nog fijner, als ik iets drink met zoetstof zit ik binnen het uur op de pot, mijn darmen kunnen echt niet tegen.. maar zal vast wel gezond zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 14:52
Mijn vrouw heeft een voedselallergie, en reageert op smaakversterkers en zoetstoffen (voornamelijk Aspartaam). Onrustig gevoel, hartkloppingen, slecht slapen, tot aan slaapwandelen waanbeelden en agressie toe.

Voor ons is het altijd de uitdaging om iets met suiker te kopen, en dat wordt de laatste jaren steeds lastiger.
Wat wel een uitstekende frisdrankvervanger is: Amstel Radler 0% of 2%.

Verder heeft de Aldi meestal wel frisdrank met suiker, maar eigenlijk kopen we liever de vruchtensappen. (appelsap, sinaasappelsap en multivruchtensap).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1597650

helemaal eens, zoetstof-frisdrank is goor

coca cola daarentegen niks mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:41
Herkenbaar!
Nu drink ik bijna nooit frisdrank, af en toe op vrijdagmiddag om het einde van de werkweek te vieren.
Eerst was dat Pepsi maar sinds die zoetstoffen gebruiken was ik over gestapt op Dr. Pepper. Maar die zijn ook al een tijdje om.

Nu af en toe een blikje coca cola vanille, maar het liefst spa rood (of een ander merk met prik). Daar kunnen ze geen zoetstoffen aan toevoegen.

[ Voor 15% gewijzigd door mathy_ op 30-09-2024 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
stin00 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:26:
[...]

Ik toon met een paar voorbeelden aan dat de poster die het ‘betutteling’ noemt omdat hem een vrijheid wordt ontnomen dat onterecht doet. Er wordt op veel plekken vrijheid ontnomen in het belang van bescherming van volksgezondheid of veiligheid.

Dat zijn geen drogredenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Nou en!? Er worden je de hele dag vrije keuzes ontnomen. De A2 loopt naar Amsterdam en ik zou hem graag naar mijn woonplaats hebben, maar ja, er is voor mij gekozen. Boo hoo.
Zo is er ook gekozen dat de winkel om 22:00 dicht moet, er geen vergif in baby melk mag zitten, en vliegtuigen aan veiligheidsnormen moeten voldoen. Betutteling? Of bescherming die de overheid biedt tegen de belangen van mensen die alleen maar korte termijn geld aan mij willen verdienen. Zeg jij het maar.

Waar is opeens de 'geniet maar drink met mate'?, waar is de 'let op, geld lenen kost geld'?, buiten de nu 18+ eis en wat vage regeltjes, misbruik van 'verslaving' (suiker zien mensen blijkbaar ook als verslaving) gaat vrolijk door, met enig verschil.. boven de 18 mag je het zelf bepalen.

Prima, maken we suikerhoudend frisdrank gewoon 18+, energiedrankjes, cola, noem het maar op, gewoon in 18+ schap. Zijn we dan toch bezig, doen we meteen elke vorm van snoep, chips, koekjes en gebak ook maar (hoeveel suiker zit er eigenlijk bv in een moorkop?).

Wat maakt de ene verslaving anders dat er een compleet ander regime aan overgehouden wordt? Alsof je uberhaubt over verslaving kan spreken, bij definities die op tafel liggen is half Nederland alcoholist bij nuttigen van 21 glazen per week.

Vrije keuze gaat bijna hand in hand met 'verantwoordelijkheid', maar deze wordt nog steeds selectief toegepast, of er is geen controle, of er is geen accurate meeteenheid, of het is 'niet interessant genoeg om iets mee te doen'. Wat maakt suiker in een sapje dan opeens zoveel anders dat hier negatief op wordt gekeken, maar andere (gelijke) zaken weggewuifeld worden?

Het doet me dan per saldo denken aan die reclame 'maar ik rook niet'. Mijn ontbijt, lunch en avondeten bestaat uit frituur, mijn beweging is de afstandbediening pakken en bier uit de koelkast, mijn zelfontwikkeling is lezen en liken van X-berichten, maar... ik drink geen frisdrank met suiker!

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 30-09-2024 13:39 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Laatst online: 07-06 20:31
@Kurkentrekker maar niemand is hier verplicht om frisdranken te drinken, dus volksgezondheid is een drogreden, het is niet alsof de suiker in het water of de lucht zit.

Erger nog, aspartaam dat aangeduid is door de WHO als kankerverwekkend kan door je lichaam in de waterstroom terecht komen, net zoals men dat nu ook vindt met antibiotica en andere pillen. Zo ook sucralose-6-acetate is onlangs aangemerkt als mogelijk kankerverwekkend en een oorzaak voor lekkende darm. Darmflora in het algemeen wordt aangetast door veel van deze zoetmiddelen omdat het niet zo zoet is als suiker en er dus veel meer gebruikt moet worden, er zijn ook links tussen deze zoetmiddelen en oa suikerziekte, vroeger gebruikte men meer producten met suiker, nadat het bestempeld werd in de VS als slecht in de jaren 60 en overgestapt werd op andere zoetmiddelen (zoals fructose en andere simpele suikers alsook aspartaam etc, dat was op vraag van de overheid, niet omdat het goedkoper was - het is duurder om geraffineerde producten te gebruiken) begon de epidemie van overgewicht en suikerziekte.

Volgens sommige onderzoeken heeft je lichaam nog steeds vraag voor “suiker” dus frisdrank die “meer suiker” bevat in de vorm van zoetmiddelen vervullen dit niet meer in de maag omdat je eigenlijk “voorgekauwde suikers” drinkt en dan vervult je lichaam de vraag voor insuline door meer te eten, echter andere systemen kunnen de gebroken suikers wel gebruiken, dus in je darmen krijgt je systeem de frisdrank te verwerken en daarna extra brood producten of wat je ook eet dat wel volledige suikers bevat, dat wordt dan opgestapeld in vet. Ons lichaam zit enorm complex in elkaar, om dat even te legisleren dat suiker = slecht, dan kom je op alternatieven uit die nog minder gezond zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Guru Evi op 30-09-2024 13:28 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 09:10

Cybje

First Post!

Ik heb bij sommige zoetstoffen het gekke effect dat m'n maag blokkeert. Ik voel me heel vol/opgeblazen en krijg er geen eten meer in. Dus een goede manier om af te vallen is het wel, maar over het algemeen moet ik juist uitkijken dat ik niet te weinig eet. Daarnaast vind ik de smaak ook niet echt lekker, maar op zich is er wel aan te wennen (hoewel ik Cola Light/Zero wel echt ranzig vind, maar bijv. Fanta Zero is wel acceptabel qua smaak)

Ik drink nooit veel frisdrank, hooguit een paar blikjes per maand. Ik baal er wel ontzettend van dat veel frisdranken dus overgaan op zoetstoffen in plaats van suiker. Vooral de wat goedkopere frisdranken, zoals huismerk sinas, zijn al heel snel overgegaan. Dus ik werd al gedwongen om meer geld uit te geven aan frisdrank daardoor.

Ik snap ook wel echt de problematiek rondom overgewicht. Ik snap ook dat het geen keus is om overgewicht te hebben en dat het dus helpt om mensen bij te sturen vanuit de overheid, door ze de keus voor suikers te ontnemen. Maar zelf kan ik er wel prima mee omgaan en voor mij voelt het dus als een inperking van mijn vrijheid.

Daarnaast vraag ik mij af of mensen hiermee echt geholpen zijn, als ze zo verslaafd zijn aan eten en drinken dat ze het niet kunnen laten staan. Ik denk dat het beter zou zijn om het probleem bij de kern aan te pakken. Kijk per individu waar die verslaving vandaan komt en waarom het niet lukt om er voldoende grip op te krijgen dat je bewuste keuzes kunt maken in wat je eet en wat je drinkt. Natuurlijk zijn er een paar mensen wel mee geholpen, vooral de mensen die gedachteloos onbedoeld veel frisdrank naar binnen gieten. Maar aan de andere kant beperk je dus de vrijheid van mensen als ik. En ja, het is vrij egoïstisch, maar ik vind dat het niet waard.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
fockarty schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:44:
nog fijner, als ik iets drink met zoetstof zit ik binnen het uur op de pot, mijn darmen kunnen echt niet tegen.. maar zal vast wel gezond zijn...
Ik heb precies zelfde, dronk op werk vaak aanlengsiroop maar moest echt vaak naar WC, terwijl ik er thuis nooit last van had. En ben toen eens gaan kijken of het dus aan de zoetstoffen lag, op moment dat ik gewoon water dronk of AH Bio Limoen siroop dronk (werd al genoemd in topic), nergens last van.

Drink nu eigenlijk alleen nog maar water op werk, is ook wel kwestie van gewennig denk ik. En thuis maak ik zelf Iced Tea met munt en citroenmellise uit de tuin (en suiker :+).

[ Voor 14% gewijzigd door Albinoraptor op 30-09-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik drink enkel Coca-Cola Orignal tast of Pepsi blauw. Ik drink ook Albert Heijn Cola en Cola van de Dirk of Jumbo huismerk.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:57

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik vind zoetstoffen ook echt niet te doen, na mijn Corona bijwerkingen (2 jaar geen geur/smaak gehad) sowieso niet meer.. Drink sowieso niet veel frisdrank. Maar ook voor mij blijft er weinig anders meer over dan Coca Cola. Liefst uit Duitsland (scheelt héél veel geld).

Maar, er is 1 frisdrank die ik ook echt heel lekker vind, en daar proef ik de zoetstof die er voor een deel in zit eerlijk gezegd niet (kwam er net achter toen ik het opzocht op Google dat het er in zit), maar dat is Fanta Exotic met suiker. Die krijg je normaal niet in Nederland, hier heb je alleen de sugar-free variant.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-06 14:35
Hier hetzelfde probleem. Ik kan die smaak ook niet verdragen van zoetstoffen. Maargoed, vanuit de fabrikanten kan ik het begrijpen. Die zijn vrij gewetenloos en produceren gewoon wat het beste verkoopt. En dan doen ze natuurlijk het liefst aan de mensen die liters achterover kiepen in een week (die overigens nog steeds een soort van verslaafd blijven aan de hoge hoeveelheid suikersmaak), niet aan mij en m'n twee blikjes cola per maand.

Jammer dat de keuze vrijheid zo langzaam verdwijnt, en het voelt ook zo willekeurig. Waarom alcohol niet en wat is de volgende stap. Straks krijgen we een overheidsdieet, waarop je een zorgverzekering kunt afsluiten. Keuzevrijheid wordt steeds meer voor de elite dan.

Ik drink alleen nog water, thee en koffie. Ik mis wel de Lipton Icetea.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-06 08:34
Het is jammer dat de zeer-af-en-toe-genieters moeten lijden onder de mensen die zich niet kunnen beheersen en zichzelf kapot drinken aan frisdrank, maar, het is helaas niet anders. We leven nu eenmaal in een samenleving met een overheid die dit voor je bepaalt. Dat jij het kan beperken tot af en toe een glaasje doet daar niks aan af.

Ik vind het persoonlijk ook erg jammer. Ik haat mijn hele leven al die light zooi, waar je vroeger nog de keuze had wordt het vandaag door je strot geduwd. Zeer terechte klacht!

Misschien ligt de oplossing in zelf een lekker recept bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 08:17
Ik drink al jaren Cola zero en ik heb dus wanneer ik een normale Cola drink met suiker, dat ik vind dat het niet te zuipen is kwestie van smaak denk ik.

Het beste is water, koffie en thee trouwens, zijn de woorden van de diëtiste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
Roman_Craig schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:49:
Hier hetzelfde probleem. Ik kan die smaak ook niet verdragen van zoetstoffen. Maargoed, vanuit de fabrikanten kan ik het begrijpen. Die zijn vrij gewetenloos en produceren gewoon wat het beste verkoopt. En dan doen ze natuurlijk het liefst aan de mensen die liters achterover kiepen in een week (die overigens nog steeds een soort van verslaafd blijven aan de hoge hoeveelheid suikersmaak), niet aan mij en m'n twee blikjes cola per maand.

Jammer dat de keuze vrijheid zo langzaam verdwijnt, en het voelt ook zo willekeurig. Waarom alcohol niet en wat is de volgende stap. Straks krijgen we een overheidsdieet, waarop je een zorgverzekering kunt afsluiten. Keuzevrijheid wordt steeds meer voor de elite dan.

Ik drink alleen nog water, thee en koffie. Ik mis wel de Lipton Icetea.
Je doet alsof de frisdrankproducenten vrijwillig suiker reduceren. De stappen die ze gemaakt hebben, zijn gemaakt onder druk van de overheid. Zonder die druk zat er nog steeds veel te veel suiker in, want ze zijn vrij gewetensloos.
Veel producenten verdienen er zelfs dubbel aan: aan de ene kant verslavende producten verkopen die bijdragen aan obesitas en aan de andere kant geld verdienen met afslankmiddelen. Het is alsof een drugsdealer ook een verslavingskliniek runt.

Ik drink ook bijna geen frisdrank meer, heb alleen nog maar thee en water in mijn dagelijkse dieet. Incidentieel spa rood, radler 0.0 of een alcoholvrij speciaalbiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:37
Joris748 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:31:
[...]

Je doet alsof de frisdrankproducenten vrijwillig suiker reduceren. De stappen die ze gemaakt hebben, zijn gemaakt onder druk van de overheid. Zonder die druk zat er nog steeds veel te veel suiker in, want ze zijn vrij gewetensloos.
Veel producenten verdienen er zelfs dubbel aan: aan de ene kant verslavende producten verkopen die bijdragen aan obesitas en aan de andere kant geld verdienen met afslankmiddelen. Het is alsof een drugsdealer ook een verslavingskliniek runt.

Ik drink ook bijna geen frisdrank meer, heb alleen nog maar thee en water in mijn dagelijkse dieet. Incidentieel spa rood, radler 0.0 of een alcoholvrij speciaalbiertje.
Ja dat doen ze, het is namelijk goedkoper om te produceren met zoetstoffen i.p.v. suiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-06 14:35
Joris748 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:31:
[...]

Waarop ik doel is de keuze om wel met suiker te drinken. Het is niet interessant om die productielijnen aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:49
Dr Pepper Anyone?

Combi Suiker + zoetstoffen (acesulfaam-K en sucralose).
Ik vind het lekker, ik heb geen last van nasmaak en ik hoef ook niet binnen een uur naar de pot, waar ik met andere lite dranken wel last van heb.
De prik is er wel binnen 3 dagen vanaf al de fles geopend is geweest.

MTVenus V151 CT003 V114 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:08

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Mijn tip is om eens langs een Turkse of Irakese supermarkt te gaan (die dan wel in Nederland staan) echt alle merken daar smaken zoveel beter ik ken al zoveel mensen die daar tegenwoordig de frisdrank kopen. maar ja ik grap altijd wel als ik het drink dat er waarschijnlijk allemaal stoffen in zitten die ze in de EU niet willen... of cola in glazenflesjes smaakt ook zoveel lekkerder.

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:11
angerfist-yentl schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:36:
Mijn tip is om eens langs een Turkse of Irakese supermarkt te gaan (die dan wel in Nederland staan) echt alle merken daar smaken zoveel beter ik ken al zoveel mensen die daar tegenwoordig de frisdrank kopen. maar ja ik grap altijd wel als ik het drink dat er waarschijnlijk allemaal stoffen in zitten die ze in de EU niet willen... of cola in glazenflesjes smaakt ook zoveel lekkerder.
Of richting de tropische hoek, als je je tanden wilt laten klapperen: Fernandes. :D

Volgens Jumbo bevatten sommige varianten geen zoetstoffen: https://www.jumbo.com/pro...ord&searchTerms=fernandes
Hoewel van sommige smaken de fles het wél bevat en de blikjes niet (of andersom), wat nogal twijfelachtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 16:14
ik weet niet of het gemeld is ergens tussen pagina 3 tot 6, maar je kunt het proberen om frisdrank uit amerika te importeren, goede kans dat daar het zoetstof virus nog niet zo prominent is.

Gaat wel wat duiten kosten, maar je kunt waarschijnlijk wel krijgen wat je zoekt op die route.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Guru Evi schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:23:
@Kurkentrekker maar niemand is hier verplicht om frisdranken te drinken, dus volksgezondheid is een drogreden, het is niet alsof de suiker in het water of de lucht zit.

Erger nog, aspartaam dat aangeduid is door de WHO als kankerverwekkend kan door je lichaam in de waterstroom terecht komen, net zoals men dat nu ook vindt met antibiotica en andere pillen. Zo ook sucralose-6-acetate is onlangs aangemerkt als mogelijk kankerverwekkend en een oorzaak voor lekkende darm. Darmflora in het algemeen wordt aangetast door veel van deze zoetmiddelen omdat het niet zo zoet is als suiker en er dus veel meer gebruikt moet worden, er zijn ook links tussen deze zoetmiddelen en oa suikerziekte, vroeger gebruikte men meer producten met suiker, nadat het bestempeld werd in de VS als slecht in de jaren 60 en overgestapt werd op andere zoetmiddelen (zoals fructose en andere simpele suikers alsook aspartaam etc, dat was op vraag van de overheid, niet omdat het goedkoper was - het is duurder om geraffineerde producten te gebruiken) begon de epidemie van overgewicht en suikerziekte.

Volgens sommige onderzoeken heeft je lichaam nog steeds vraag voor “suiker” dus frisdrank die “meer suiker” bevat in de vorm van zoetmiddelen vervullen dit niet meer in de maag omdat je eigenlijk “voorgekauwde suikers” drinkt en dan vervult je lichaam de vraag voor insuline door meer te eten, echter andere systemen kunnen de gebroken suikers wel gebruiken, dus in je darmen krijgt je systeem de frisdrank te verwerken en daarna extra brood producten of wat je ook eet dat wel volledige suikers bevat, dat wordt dan opgestapeld in vet. Ons lichaam zit enorm complex in elkaar, om dat even te legisleren dat suiker = slecht, dan kom je op alternatieven uit die nog minder gezond zijn.
Aspartaam is niet aangeduid als kankerverwekkend. Alleen als mogelijk kankerverwekkend. En ja, dat is een enorm verschil want er zijn een hele hoop dingen aangeduid als mogelijk kankerverwekkend (overigens ook zat dingen die zeker kankerverwekkend zijn en waar we dagelijks mee in aanraking komen).
Daarnaast is zo ongeveer elke andere organisatie het ermee oneens dat er een risico op kanker is bij normaal gebruik.

Aspartaam is ook heel veel zoeter dan suiker, en je hebt er dus juist veel minder van nodig. De rest van je post is ook vooral gevuld met fictie en weinig feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:54:
[...]

Aspartaam is niet aangeduid als kankerverwekkend. Alleen als mogelijk kankerverwekkend. En ja, dat is een enorm verschil want er zijn een hele hoop dingen aangeduid als mogelijk kankerverwekkend (overigens ook zat dingen die zeker kankerverwekkend zijn en waar we dagelijks mee in aanraking komen).
Daarnaast is zo ongeveer elke andere organisatie het ermee oneens dat er een risico op kanker is bij normaal gebruik.

Aspartaam is ook heel veel zoeter dan suiker, en je hebt er dus juist veel minder van nodig. De rest van je post is ook vooral gevuld met fictie en weinig feiten.
Inderdaad. Ik heb niet de wetenschappelijke credentials om het met nette onderbouwing te staven, maar volgens mij ligt de consensus wel op het punt dat suiker schadelijker is dan zoetstoffen, en ligt de bewijslast dus ook bij de mensen die zeggen dat het niet zo is.

Het argument dat hierboven gegeven wordt door @Guru Evi ga ik dan ook niet inhoudelijk op in, maar ik lees er dan ook geen echte onderbouwingen in van de stelling dat zoetstoffen erger zijn dan suiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:21:
[...]

Waar is opeens de 'geniet maar drink met mate'?, waar is de 'let op, geld lenen kost geld'?, buiten de nu 18+ eis en wat vage regeltjes, misbruik van 'verslaving' (suiker zien mensen blijkbaar ook als verslaving) gaat vrolijk door, met enig verschil.. boven de 18 mag je het zelf bepalen.

Prima, maken we suikerhoudend frisdrank gewoon 18+, energiedrankjes, cola, noem het maar op, gewoon in 18+ schap. Zijn we dan toch bezig, doen we meteen elke vorm van snoep, chips, koekjes en gebak ook maar (hoeveel suiker zit er eigenlijk bv in een moorkop?).

Wat maakt de ene verslaving anders dat er een compleet ander regime aan overgehouden wordt? Alsof je uberhaubt over verslaving kan spreken, bij definities die op tafel liggen is half Nederland alcoholist bij nuttigen van 21 glazen per week.

Vrije keuze gaat bijna hand in hand met 'verantwoordelijkheid', maar deze wordt nog steeds selectief toegepast, of er is geen controle, of er is geen accurate meeteenheid, of het is 'niet interessant genoeg om iets mee te doen'. Wat maakt suiker in een sapje dan opeens zoveel anders dat hier negatief op wordt gekeken, maar andere (gelijke) zaken weggewuifeld worden?

Het doet me dan per saldo denken aan die reclame 'maar ik rook niet'. Mijn ontbijt, lunch en avondeten bestaat uit frituur, mijn beweging is de afstandbediening pakken en bier uit de koelkast, mijn zelfontwikkeling is lezen en liken van X-berichten, maar... ik drink geen frisdrank met suiker!
Ik probeer een beetje om de whataboutisms heen te lezen, maar dan denk ik vooral: met een relatief kleine aanpassing kan veel leed worden voorkomen. De meeste mensen hebben er geen last van, en een handjevol frisdrankpuristen misschien wel. Die groep moet dan maar iets meer ‘lijden’, ten bate van de groep die er geen last van heeft en wel wordt beschermd.
En dat mag je betutteling noemen, ik vind het wel chill dat mijn zorgpremie weer wat omlaag kan omdat mensen minder vet worden van frisdrank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:16
Joeri.Bijlsma schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:53:
ik weet niet of het gemeld is ergens tussen pagina 3 tot 6, maar je kunt het proberen om frisdrank uit amerika te importeren, goede kans dat daar het zoetstof virus nog niet zo prominent is.

Gaat wel wat duiten kosten, maar je kunt waarschijnlijk wel krijgen wat je zoekt op die route.
Jaren geleden kocht ik amerikaanse frisdrank (mtn dew, root beer en nog een paar soorten die destijds niet in Nederland waren) bij de aziatische supermarkt op de bazaar in Beverwijk, bij de zwarte markt. Zelfs toen deze hier in de supermarkt kwamen proefde je een duidelijk verschil tussen de Amerikaanse en Nederlandse variant.
Mocht je in de buurt wonen dan kan je dat een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

geekeep schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:45:
[...]

Of richting de tropische hoek, als je je tanden wilt laten klapperen: Fernandes. :D

Volgens Jumbo bevatten sommige varianten geen zoetstoffen: https://www.jumbo.com/pro...ord&searchTerms=fernandes
Hoewel van sommige smaken de fles het wél bevat en de blikjes niet (of andersom), wat nogal twijfelachtig is.
Sowieso is de Jumbo erg inconsistent met ingredientenlijsten. De 4-pack (https://www.jumbo.com/pro...ouquet-4x-250ml-533238TRA) heeft geen zoetstoffen, maar een los blikje (https://www.jumbo.com/pro...y-bouquet-250ml-533238BLK) en 24-pack (https://www.jumbo.com/pro...k-6-x-4-x-250ml-533238TRL) hebben wel zoetstoffen. :? En dat zijn allemaal 250ml blikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:07:
[...]

Ik probeer een beetje om de whataboutisms heen te lezen, maar dan denk ik vooral: met een relatief kleine aanpassing kan veel leed worden voorkomen. De meeste mensen hebben er geen last van, en een handjevol frisdrankpuristen misschien wel. Die groep moet dan maar iets meer ‘lijden’, ten bate van de groep die er geen last van heeft en wel wordt beschermd.
En dat mag je betutteling noemen, ik vind het wel chill dat mijn zorgpremie weer wat omlaag kan omdat mensen minder vet worden van frisdrank.
Als ik kijk naar het straatbeeld in Nederland (EU) dan zijn de nadelen (obesitas) van suiker niet zozeer zichtbaar. Dus denk niet dat het vervangen van suiker door zoetstof veel van onze zorgpremie af zal halen.

Baten zouden zijn als suiker verminderd worden zonder het te vervangen voor een andere zoetstof. Van Aspartaan is een lange historie beschikbaar en kunnen we de lange termijn impact redelijk goed bepalen, maar van veel nieuwere zoetstoffen is weinig bekend.

Eigenlijk is het probleem van frisdrank kapitalisme, want minder zoet zorgt blijkbaar voor minder vraag. We kunnen frisdrank namelijk ook makkelijk vervangen met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Ooh natuurlijk, eigen voorbeelden zijn natuurlijk geen whataboutism, mooi stukje logica weer.

We nemen even oude lijst, maar puur ter beeldvorming.
https://www.vzinfo.nl/ran...op-basis-van-zorguitgaven

In 2019 werd in Nederland 97 miljard euro aan de gezondheidszorg uitgegeven.

Als het 'best wel chill is' om de zorgpremie omlaag te zien gaan, zullen we beginnen met een paar 'spuitjes' hier en daar? Dat er nu 'een paar moeten lijden', de rest heeft er dan toch enorme baat bij? En ja, dat is niet hele groep natuurlijk, slechts die extreme gevallen natuurlijk. Het is natuurlijk ten bate van de groep die er geen last van heeft en op langer termijn beschermd wordt. Oh natuurlijk, dat is natuurlijk volslagen idioot. Maar het wijkt bar weinig af van jouw denkwijze.

Ik vraag me toch zeer af of er maar ergens enige deuk in de zorgpremie kan komen door zulke acties, als elke vorm van alternatief ruim en goed beschikbaar is en elke vorm van oplossing nog relatief veel vraagtekens heeft voor de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 30-09-2024 19:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 09:10

Cybje

First Post!

[...]

Ik vind het juist vervelend dat we de vrijheid van iedereen moeten beperken, omdat een select groepje er niet mee om kan gaan. En in plaats van de echte oorzaak op te lossen, namelijk door die mensen te helpen beter om te gaan met eten en drinken, gaan ze het maar gewoon duurder en lastiger verkrijgbaar maken.

Ik leef zelf aardig gezond, maar ik wil wel incidenteel van een blikje suikerrijke frisdrank kunnen genieten. Maar goed, zolang er geen suikertaks op fruit zit kan ik altijd nog zelf een paar sinaasappels kopen natuurlijk. Want verse sinaasappelsap bevat ongeveer net zoveel suiker als ouderwetse Fanta. Alleen dan komt het van moeder natuur, dus dan mag je ineens wel overgewicht krijgen van de overheid.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:03:
[...]

Ooh natuurlijk, eigen voorbeelden zijn natuurlijk geen whataboutism, mooi stukje logica weer.

We nemen even oude lijst, maar puur ter beeldvorming.
https://www.vzinfo.nl/ran...op-basis-van-zorguitgaven

In 2019 werd in Nederland 97 miljard euro aan de gezondheidszorg uitgegeven.

Als het 'best wel chill is' om de zorgpremie omlaag te zien gaan, zullen we beginnen met een paar 'spuitjes' hier en daar? Dat er nu 'een paar moeten lijden', de rest heeft er dan toch enorme baat bij? En ja, dat is niet hele groep natuurlijk, slechts die extreme gevallen natuurlijk. Het is natuurlijk ten bate van de groep die er geen last van heeft en op langer termijn beschermd wordt. Oh natuurlijk, dat is natuurlijk volslagen idioot. Maar het wijkt bar weinig af van jouw denkwijze.

Ik vraag me toch zeer af of er maar ergens enige deuk in de zorgpremie kan komen door zulke acties, als elke vorm van alternatief ruim en goed beschikbaar is en elke vorm van oplossing nog relatief veel vraagtekens heeft voor de toekomst.
Ga je nu beweren dat de verkoop van suikerhoudende frisdrank een positief effect heeft op de volksgezondheid? (En daarmee de zorgpremie) Je zult je wel in een paar rare bochten moeten wringen dan.

En nee, een vergelijking van mijn kant is niet zonder meer een whataboutism. Een ander onderwerp noemen, ter vergelijking, een plek waar we óók de boel reguleren met de volksgezondheid als doel, is gewoon een prima argument en geen drogreden. Maar goed, als je denkt dat dat wel zo is zijn we snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 16:14
sj0nsj44k schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:22:
[...]

Jaren geleden kocht ik amerikaanse frisdrank (mtn dew, root beer en nog een paar soorten die destijds niet in Nederland waren) bij de aziatische supermarkt op de bazaar in Beverwijk, bij de zwarte markt. Zelfs toen deze hier in de supermarkt kwamen proefde je een duidelijk verschil tussen de Amerikaanse en Nederlandse variant.
Mocht je in de buurt wonen dan kan je dat een keer proberen.
jumbo heeft ook soms wat import in hun schappen liggen, maar ik weet niet of deze aangepast zijn naar de europese wetten, misschien de moeite waard om daar eens naar te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:37
Zelf dronk ik al sinds mijn 16e Pepsi met suiker. Later overgeschakeld naar Pepsi Max. Een paar maanden terug werd Max veranderd in Zero. Bij de eerste fles op het aanrecht viel mij gelijk de lichte kleur op. Vervolgens zat er in het eerste glas zoveel koolzuur dat alles in mijn mond na pimpelde. De smaak was afgrijselijk. Na controle bleek dat de receptuur was aangepast. Pepsi heeft voor elkaar gekregen wat mij nog nooit gelukt is, ik ben gestopt.

Alhoewel ik niet lang daarna weer bezweek aan mijn verslaving en nu aan de Aldi River cola zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:16
Joeri.Bijlsma schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:07:
[...]

jumbo heeft ook soms wat import in hun schappen liggen, maar ik weet niet of deze aangepast zijn naar de europese wetten, misschien de moeite waard om daar eens naar te kijken
Ik ben nog nooit echte import tegengekomen in de reguliere supermarkten. De blikjes die ik in Beverwijk kon halen waren voor de US markt, ook iets groter (12 fluid ounces als ik het goed herinner).
Maar dit is alweer een tijdje terug en ik ben al jaren helemaal afgestapt van frisdrank dus er zou wel het 1 en ander veranderd kunnen zijn in de tussentijd. Voor mensen die nieuwsgierig zijn:
https://amazingoriental.com/Location/beverwijk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:40:
[...]

Als ik kijk naar het straatbeeld in Nederland (EU) dan zijn de nadelen (obesitas) van suiker niet zozeer zichtbaar. Dus denk niet dat het vervangen van suiker door zoetstof veel van onze zorgpremie af zal halen.
50% van Nederland heeft overgewicht, 15% obesitas. Dat zijn hoge aantallen.

En natuurlijk gaat dat niet ineens de zorgpremie verlagen, tegelijk is het moeilijk te ontkennen dat overgewicht een enorm probleem is in de (Westerse) wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Laatst online: 07-06 20:31
Inderdaad. Ik heb niet de wetenschappelijke credentials om het met nette onderbouwing te staven, maar volgens mij ligt de consensus wel op het punt dat suiker schadelijker is dan zoetstoffen, en ligt de bewijslast dus ook bij de mensen die zeggen dat het niet zo is.
De consensus is dat er onvoldoende onderzoek is naar alternatieve zoetstoffen. Ik heb nergens gezegd dat suiker in overgebruik niet schadelijk is, maar we weten ondertussen wel dat bepaalde alternatieven net zo indien niet slechter zijn. Als je de consensus wilt zien, zoek zelf naar de berichtgeving van aspartaam van de WHO. Echter, we weten dat de 'wetenschappers' en de lobbyist van de frisdrankindustrie natuurlijk hier ook aan trekken, net zoals ze vroeger met tabak deden en nog steeds doen met veel andere medische interventies, dus die grote meta-studies gaan altijd dingen in twijfel trekken.
- https://www.who.int/news/...sessment-results-released
- https://www.healthline.com/health/aspartame-side-effects

En we spreken hier niet enkel over aspartaam, maar ook over andere zoetproducten zoals sucralose.
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3856475/
- https://www.upstate.edu/n.../2023/2023-03-25-perl.php

In geval van suiker is het algemeen aanvaardbaar dat je tussen de 25-50 gram per dag NODIG hebt in een gezonde mens (afhankelijk van geslacht, activiteit etc), een appel eten kan ~20g (5 klontjes suiker) en ander fruit nog meer en niemand zegt dat het ongezond is om fruit te eten (zelfs in overmaat), deels omdat echte suiker ook samen met andere dingen in fruit (vezels) verwerkt zitten en dus niet puur in je lichaam opgenomen worden, terwijl sucralose etc ontworpen zijn om zo snel mogelijk te 'zoet' te zijn.

Van aspartaam is het maximum 'veilig' 50 milligram per kg per dag, voor sucralose is het 5 mg/kg lichaamsgewicht, dat is een mate waarna we weten dat je acute problemen kunt krijgen (net zoals we een mate "vergif" kunnen weerstaan).

Dat is een 1000-10,000x verschil, als je ooit al gebakken hebt voor mensen die geen suiker mogen hebben of eventjes die pakjes nakijkt week je wel dat een 'suikertje in de koffie' van sucralose al gemakkelijk 1g bevat - 2 of 3 namaak-suikertjes, hopla, en je bent aan het maximum 'veilig' gebruik. En ooit eens gaan zien hoeveel bepaalde mensen erin smijten, vooral mensen met suikerziekte en obesitas die smaken wat wij gewoon vinden (1 pakje suiker vind ik al zoet) niet meer, die scheuren 3-4 pakjes aspartaam tegelijk open.
Het argument dat hierboven gegeven wordt door @Guru Evi ga ik dan ook niet inhoudelijk op in, maar ik lees er dan ook geen echte onderbouwingen in van de stelling dat zoetstoffen erger zijn dan suiker.
Lees de literatuur, je kunt dit letterlijk overal vinden over alle producten die ze erin draaien, de enigste die dit bagatelliseren zijn elementen binnen de frisdrankindustrie en de overheden.

Natuurlijk veel hangt af van je lichaam, het is mogelijk dat jij geen enkel probleem zal hebben, zelfs op lange termijn, maar statistisch gezien denk ik dat suiker in mate 'beter' is dan alternatieven en totdat je kunt bewijzen in ratten, muizen en mensen dat die producten niet meer toxisch zijn dan suiker zowel kort als lange termijn, denk ik dat we niet mogen aanbevelen van de overheid uit wat mensen moeten doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Guru Evi op 01-10-2024 01:33 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:34
Ik vind dat er weinig aandacht is voor eventuele schadelijke bijwerkingen van zoetstof. Aspartaam wordt als mogelijk kankerverwekkend gezien. Sucralose zou de darmwand dunner maken en je DNA kunnen veranderen, zelfs 1 glas drinken met sucralose zou al schadelijk zijn. Door het gebruik van zoetstof kunnen mensen diabetes type 2 krijgen vanwege compensatie (bron: diabetesfonds). De onderzoeken spreken elkaar soms tegen, maar ik ben toch niet helemaal overtuigd dat zoetstof 100% veilig is.
Ik krijg een nare nasmaak van de meeste zoetstoffen. Dat is het goede nieuws, na 1 glas ben ik vaak klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:21
Anoniem: 691473 schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:14:
Ga een keer naar Italië, daar heb je pas suiker in frisdrank zitten. De fanta waar ik naar snakte bij 35 graden heb ik na één slok laten staan, deed gewoon pijn aan m’n tanden.
Een land met 10% obesitas tegen onze 15%...

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 10:41
Ik heb hem hier nog niet voorbij zien komen (volgens mij), maar...

Heb je Dr Foots al eens geprobeerd?

https://www.frisland.nl/a...dr-foots-12-x-330-ml.html

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
peize9 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 01:29:
[...]

Een land met 10% obesitas tegen onze 15%...
Ah, drink meer suiker. Dat is goed tegen obesitas!

Wat denk je zelf? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:28
gron74 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 01:20:
Door het gebruik van zoetstof kunnen mensen diabetes type 2 krijgen vanwege compensatie (bron: diabetesfonds).
Het gebruik van alle zoetstoffen die in ons eten en drinken worden verwerkt, is veilig (bron: diabetesfonds).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Guru Evi schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 01:20:
[...]

De consensus is dat er onvoldoende onderzoek is naar alternatieve zoetstoffen. Ik heb nergens gezegd dat suiker in overgebruik niet schadelijk is, maar we weten ondertussen wel dat bepaalde alternatieven net zo indien niet slechter zijn. Als je de consensus wilt zien, zoek zelf naar de berichtgeving van aspartaam van de WHO. Echter, we weten dat de 'wetenschappers' en de lobbyist van de frisdrankindustrie natuurlijk hier ook aan trekken, net zoals ze vroeger met tabak deden en nog steeds doen met veel andere medische interventies, dus die grote meta-studies gaan altijd dingen in twijfel trekken.
- https://www.healthline.com/health/aspartame-side-effects
En kijk nu verder naar het lijstje mogelijk kankerverwekkende stoffen van het WHO. Daarnaast vindt JEFCA het dus veilig bij normaal gebruik:

Vindt de FDA het veilig:
- https://www.fda.gov/food/...and-other-sweeteners-food

Vindt de EFSA het veilig:
- https://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/aspartame

Vindt het voedingscentrum het veilig:
- https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/aspartaam.aspx

En vindt het KWF het veilig:
- https://www.kwf.nl/dingen...ijgen/schadelijke-stoffen

Eigenlijk is alleen de WHO het die het in het lijstje mogelijk kankerverwekkend heeft gestopt. Waarbij het idee dat "Big Frisdrank" voor aspartaam lobbyt ofzo natuurlijk heel vreemd is. Die maakt het echt geen drol uit of ze suiker of aspartaam erin stoppen.

Oh en de consensus dat er onvoldoende onderzoek is gedaan naar aspartaam? Zoals FDA schrijft: "One of the most thoroughly tested and studied food additives the agency has ever approved". Er zijn echt weinig zaken zoveel onderzocht als aspartaam.
In geval van suiker is het algemeen aanvaardbaar dat je tussen de 25-50 gram per dag NODIG hebt in een gezonde mens (afhankelijk van geslacht, activiteit etc), een appel eten kan ~20g (5 klontjes suiker) en ander fruit nog meer en niemand zegt dat het ongezond is om fruit te eten (zelfs in overmaat), deels omdat echte suiker ook samen met andere dingen in fruit (vezels) verwerkt zitten en dus niet puur in je lichaam opgenomen worden, terwijl sucralose etc ontworpen zijn om zo snel mogelijk te 'zoet' te zijn.
Of gewoon meer omdat er essentiele voedingsstoffen in zitten naast de suiker, en je dus ook wel wat suiker nodig hebt, dus daar is in principe niks mis mee. Maar als jij dus twee appels op heb, dan kan je niet meer een glas reguliere cola drinken zonder over dat max heen te gaan.
Van aspartaam is het maximum 'veilig' 50 milligram per kg per dag, voor sucralose is het 5 mg/kg lichaamsgewicht, dat is een mate waarna we weten dat je acute problemen kunt krijgen (net zoals we een mate "vergif" kunnen weerstaan).

Dat is een 1000-10,000x verschil, als je ooit al gebakken hebt voor mensen die geen suiker mogen hebben of eventjes die pakjes nakijkt week je wel dat een 'suikertje in de koffie' van sucralose al gemakkelijk 1g bevat - 2 of 3 namaak-suikertjes, hopla, en je bent aan het maximum 'veilig' gebruik. En ooit eens gaan zien hoeveel bepaalde mensen erin smijten, vooral mensen met suikerziekte en obesitas die smaken wat wij gewoon vinden (1 pakje suiker vind ik al zoet) niet meer, die scheuren 3-4 pakjes aspartaam tegelijk open.
Interessant dat je je hier zo focust op de ADH, terwijl je bij suiker het niet zo erg vindt als er over dat limiet gegaan wordt. Maar aspartaam is natuurlijk heel veel zoeter als suiker, wat je helaas vergeten was te vermelden bij deze vergelijking. Maar aspartaam zit rond de 300mg/L in frisdrank. Dus je kan bijna 12L cola zero drinken per dag voor je boven dat limiet uit komt. Als jij 12L cola zero per dag drinkt, dan heb je wel grotere problemen dan dat je boven de aspartaam ADH bent uitgekomen...
[...]

Lees de literatuur, je kunt dit letterlijk overal vinden over alle producten die ze erin draaien, de enigste die dit bagatelliseren zijn elementen binnen de frisdrankindustrie en de overheden.
Even los van dat dit niet waar is, maar waarom zouden ze volgens jou dit doen? De frisdrank industrie maakt het natuurlijk geen fuck uit of ze suiker of aspartaam erin stoppen. Die vinden het eerder makkelijker als ze nergens rekening mee hoeven te houden en gewoon alles vol met suiker kunnen stoppen. Dus dan blijft over de overheden. Waarom zouden die willen dat we minder suiker binnen krijgen, als het zo'n prima alternatief is voor aspartaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:21
Joris748 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 06:33:
[...]

Ah, drink meer suiker. Dat is goed tegen obesitas!

Wat denk je zelf? ;)
Ik maak een observatie, ik trek geen conclusies daar. Maar hier is een conclusie, misschien heeft de obesitas niet veel te maken met het suikergehalte in ons drinken...

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
peize9 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:08:
[...]

Ik maak een observatie, ik trek geen conclusies daar. Maar hier is een conclusie, misschien heeft de obesitas niet veel te maken met het suikergehalte in ons drinken...
Misschien is de eetcultuur in Zuid-Europa veel anders. Minder fastfood, minder ultrabewerkt voedsel, minder verzadigde vetten. Als je gezonder eet, kan het minder kwaad om af en toe zoete frisdrank te drinken. Maar hier is het en en en. En te veel ultrabewerkt voedsel en teveel verzadigde vetten en te veel suiker. Dus door de overdaad zou ik willen stellen dat suiker een deel van het probleem is.

Veel mensen zijn gewoon verslaafd aan de zoete smaak. Mijn ervaring (n=1), vroeger ook suiker bij de yoghurt, suiker in de thee, suiker in de koffie. Als er nu suiker in zit, vind ik het echt smerig. Dan giet ik de koffie eerder weg, dan dat ik hem op opdrink. Frisdranken idem, ik vind het gewoonweg niet lekker meer. Mij maak je blijer met een glas spa rood, dan met een colatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Misschien is de eetcultuur in Zuid-Europa veel anders. Minder fastfood, minder ultrabewerkt voedsel, minder verzadigde vetten. Als je gezonder eet, kan het minder kwaad om af en toe zoete frisdrank te drinken.
De grap is, in Frankrijk is er al zo lang als ik me kan heugen een suikertaks. Frisdranken en ijsjes waren op vakantie altijd veel duurder dan in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:53

-tom-562

Oliesjeik

gron74 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 01:20:
Ik vind dat er weinig aandacht is voor eventuele schadelijke bijwerkingen van zoetstof. Aspartaam wordt als mogelijk kankerverwekkend gezien. Sucralose zou de darmwand dunner maken en je DNA kunnen veranderen, zelfs 1 glas drinken met sucralose zou al schadelijk zijn. Door het gebruik van zoetstof kunnen mensen diabetes type 2 krijgen vanwege compensatie (bron: diabetesfonds). De onderzoeken spreken elkaar soms tegen, maar ik ben toch niet helemaal overtuigd dat zoetstof 100% veilig is.
Ik krijg een nare nasmaak van de meeste zoetstoffen. Dat is het goede nieuws, na 1 glas ben ik vaak klaar mee.
Bron?
Aspartaam is voglens mij 1 van de meest onderzochte voedsel gerelateerde stofjes ter wereld

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Misschien is de eetcultuur in Zuid-Europa veel anders. Minder fastfood, minder ultrabewerkt voedsel, minder verzadigde vetten. Als je gezonder eet, kan het minder kwaad om af en toe zoete frisdrank te drinken. Maar hier is het en en en. En te veel ultrabewerkt voedsel en teveel verzadigde vetten en te veel suiker. Dus door de overdaad zou ik willen stellen dat suiker een deel van het probleem is.

Veel mensen zijn gewoon verslaafd aan de zoete smaak. Mijn ervaring (n=1), vroeger ook suiker bij de yoghurt, suiker in de thee, suiker in de koffie. Als er nu suiker in zit, vind ik het echt smerig. Dan giet ik de koffie eerder weg, dan dat ik hem op opdrink. Frisdranken idem, ik vind het gewoonweg niet lekker meer. Mij maak je blijer met een glas spa rood, dan met een colatje.
Dan ben ik meer voorstander van de eetcultuur veranderen dan suiker vervangen voor zoetstof. Maak dat ultra bewerkte gemaksvoedsel maar duurder en verse aardappelen, rijst, pasta, groente en vlees goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:45

WCA

(jarig!)
Nou drink ik Cola persoonlijk het liefste zonder suiker (zero), maar eigenlijk alle andere frisdranken die ik af en toe een keer drink, gewoon liever met suiker. Ik drink het dus voor de lekker, niet omdat ik dorst heb. Dan vind ik het toch jammer dat het niet gewoon net zo lekker is als vroeger. Sprite mis ik wel, die was vroeger echt lekkerder. Fanta kan je nog in Duitsland halen zonder zoetstoffen, dus dat doe ik ook incidenteel wel eens.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
WCA schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:57:
Nou drink ik Cola persoonlijk het liefste zonder suiker (zero), maar eigenlijk alle andere frisdranken die ik af en toe een keer drink, gewoon liever met suiker. Ik drink het dus voor de lekker, niet omdat ik dorst heb. Dan vind ik het toch jammer dat het niet gewoon net zo lekker is als vroeger. Sprite mis ik wel, die was vroeger echt lekkerder. Fanta kan je nog in Duitsland halen zonder zoetstoffen, dus dat doe ik ook incidenteel wel eens.
Ja ik ben voor keuze vrijheid. Dus had dan de zero/light versies goedkoper gemaakt en de “normale” versies met suiker, gewoon de suikertaks doorberekend aan de klant. Nu zijn ze even duur en hebben we dus het slechtste van beiden. Mensen die suiker willen hebben geen keus meer, en mensen die zero willen kunnen nu ook de regular kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:53
sj0nsj44k schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:22:
[...]

Zelfs toen deze hier in de supermarkt kwamen proefde je een duidelijk verschil tussen de Amerikaanse en Nederlandse variant.
Zal waarschijnlijk aan het gebruik van High Fructose Corn Syrup liggen bij de VS-variant. Ik vond Dr Pepper uit de VS (toen altijd gekocht voor een fortuin bij de vroegere supermarkt op Schiphol Plaza waar nu de AH zit) altijd lekkerder dan de Europese versie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gadgeteer
[...]

Wat is dit voor onnozele reactie?

Ze ontnemen me de mogelijkheid om suiker in mijn drankje te doen, door er alternatieve zoetstoffen in te doen, de smaak is hiermee voor mij al verpest.. Waarom moet het opeens een probleem zijn om zowel een gesuikerde als een suikervrije variant aan te bieden? Dat kon eerder ook gewoon.

Wat dit alles met de A2, winkeltijden of veiligheid te maken heeft is me niet duidelijk (kun je dat uitleggen?)
Dat jij het allemaal maar slikt dat beslissingen voor je genomen worden, moet je natuurlijk zelf weten. Ik heb echter wel een mening en heb niet deze mate van verzorging nodig en met mij vele anderen.
Dat ze een gezonder leven willen stimuleren is prima maar van af en toe wat suiker binnen krijgen, krijg je niet direct allemaal aandoeningen.
Sissors schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:45:
[...]

50% van Nederland heeft overgewicht, 15% obesitas. Dat zijn hoge aantallen.

En natuurlijk gaat dat niet ineens de zorgpremie verlagen, tegelijk is het moeilijk te ontkennen dat overgewicht een enorm probleem is in de (Westerse) wereld.
En de andere 50% is nu de banaan. Wij moeten boeten voor de helft van onze bevolking. Omdat zij zich niet kunnen inhouden. En die 50% kampt niet alleen door suiker met overgewicht.

[ Voor 17% gewijzigd door Gadgeteer op 01-10-2024 09:42 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste