Waarom zit er weinig suiker/calorieën in NL'se Fanta Orange?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 15.832 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Waarom zit er zo weinig suiker (en dus calorieën) in de Fanta Orange in Nederland }:| Ik heb er een tijdje meer op gelet en merk op dat een portie in België bijna dubbel zoveel suiker heeft :D

In de Nederlandse Fanta zit maar 23kcal/5,6g suiker per 100ml. Dat is zowel de 330ml blikken, 0,5l flesjes als die kleine glazen flesjes in de horeca.

Het 330ml blik die ik aan het strand kreeg (en vroeger bij een buitenlandse supermarkt kon kopen) en volgens mij voor de Deense markt bedoeld is heeft 30kcal/7,2g suiker per 100ml.

En dan kreeg ik gisteren in Eupen (België) een 330ml blikje voorgeschoteld met maar liefst 48kcal/11,7g suiker per 100ml :D

Ik weet niet of datgene in Eupen ook in alle Belgische supermarkten ligt, maar het lijkt erop dat ik voortaan beter bij hun Carrefour de frisdrank kan kopen dan in de Nederlandse AH... :D

Dit is een 330ml blik wat in de Nederlandse supermarkt te krijgen is:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eaIHxmRm.jpg

Een 0,5l flesje bij een Zeeuwse mosseltent:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uHgU8J4m.jpg

Een 330ml blikje aan een Zeeuws strand, wat voor de (Deense?) markt is bedoeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5lVPfXwm.jpg

Het 330ml blikje wat ik gisteren in Eupen had:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XZT7kqIm.jpg

Sowieso merk ik dat ik steeds meer moeite moet doen (in NL) om in kraampjes/eetgelegenheden een meer suikerhoudende frisdrank te krijgen, steeds vaker word ik doodgegooid met van die zero-dingen. Op sommige plekken moet ik genoegen nemen met appelsap omdat de rest <10kcal per portie is :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Pepsi heeft hetzelfde gedaan: stilletjes van 10,4 naar 7 gram/100ml suiker. Het heeft nu zo'n smerige light nasmaak.
Het zal wel met geld te maken hebben: minder suiker maakt het product goedkoper. Grote kans dat de verpakking met meer suiker een kortere houdbaarheidsdatum heeft en dus binnenkort ook niet meer bestaat.

[ Voor 23% gewijzigd door RemcoDelft op 28-05-2022 11:50 ]

Acties:
  • +66 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wat houd je tegen zelf nog een zakje suiker erbij te gooien? Ik heb altijd een doosje suikerklontjes bij me en neem elke 10 minuten een klontje.

Alle gekheid op een stokje, je hebt al eens van (kinder)obesitas gehoord? Al die zoete zooi waar jij misschien gewend aan bent geraakt is natuurlijk extreem ongezond. Ben je al eens in Texas geweest? Dan zie je het effect van supersize suikerdrankjes.
RemcoDelft schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:49:
Pepsi heeft hetzelfde gedaan: stilletjes van 10,4 naar 7 gram/100ml suiker. Het heeft nu zo'n smerige light nasmaak.
Het zal wel met geld te maken hebben: minder suiker maakt het product goedkoper. Grote kans dat de verpakking met meer suiker een kortere houdbaarheidsdatum heeft en dus binnenkort ook niet meer bestaat.
Daarom dat jam ook altijd zo kort houdbaar is, ze zouden echt eens een andere manier moeten bedenken om vruchten te conserveren...

[ Voor 87% gewijzigd door fsfikke op 28-05-2022 11:58 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Hmmm... ik heb niet op de houdbaarheidsdatum gelet, leeg blikje is ook al lang weg. Maar als dat zo is wordt dat binnenkort even boodschappen doen in België dan.
fsfikke schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:51:
Wat houd je tegen zelf nog een zakje suiker erbij te gooien? Ik heb altijd een doosje suikerklontjes bij me en neem elke 10 minuten een klontje.
Iets in me zegt dat korrel-vormige zaken in frisdrank gooien het drankje behoorlijk verpest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Alle gekheid op een stokje, je hebt al eens van (kinder)obesitas gehoord? Al die zoete zooi waar jij misschien gewend aan bent geraakt is natuurlijk extreem ongezond. Ben je al eens in Texas geweest? Dan zie je het effect van supersize suikerdrankjes.
Ik ben er niet aan gewend. Maar ik blijf moeilijk op gewicht omdat ik te weinig calorieën binnenkrijg (en de echte "calorie-bommen" juist dingen zijn die ik niet lus). Daarom vind ik het heel vervelend dat er steeds minder calorieën in dezelfde hoeveelheid zit en ben ik erop gaan letten.

[ Voor 5% gewijzigd door Josefien op 28-05-2022 12:01 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:01:
[...]

Ik ben er niet aan gewend. Maar ik blijf moeilijk op gewicht omdat ik te weinig calorieën binnenkrijg (en de echte "calorie-bommen" juist dingen zijn die ik niet lus). Daarom vind ik het heel vervelend dat er steeds minder calorieën in dezelfde hoeveelheid zit en ben ik erop gaan letten.
Er zijn gezondere manieren dan suiker gebruiken als calorieënbom. Tenzij je straks ook nog eens aan de insuline wil?
Om aan te komen is het verstandig om te kiezen voor voedingsmiddelen met een hoge energiedichtheid. Energierijke producten met veel calorieën zijn bijvoorbeeld gedroogd fruit (abrikozen, rozijnen, dadels etc.), avocado, olie, vette sauzen, noten en notenpasta, hummus, vlees- en kaasvervangers. Verwerk meer van deze producten in je maaltijden en tussendoortjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:50
Wat denk je van druk vanuit de overheid om minder suiker toe te voegen? Eventuele suikertax, dat soort gekkigheid.

En consumenten die minder suiker willen in producten, want is beter (we hebben het maar niet over waarmee het vervangen wordt), en een groep die het uberhaupt niet merkt.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sommige EU landen hebben al een suikertaks, waardoor producten duurder zijn als ze (relatief) veel suiker bevallen. Het is goed mogelijk dat producten voor de Nederlandse markt meegenomen worden met een product voor een suikertaks-land omdat wij mogelijk een kleinere afzetmarkt hebben en aparte productie het niet waard is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Suiker én zout zijn de goedkoopste 'smaakmakers' cé-qu conserveringsmiddelen welke ze in de voedingsindustrie kunnen gebruiken en het zijn tevens de grootste veroorzakers van o.a overgewicht / moderne hart en vaatziekten....

Spullen welke maanden of zelfs jaren lang 'vers' kunnen blijven zijn meestal niet de meest gezonde producten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

True schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:16:
Sommige EU landen hebben al een suikertaks, waardoor producten duurder zijn als ze (relatief) veel suiker bevallen. Het is goed mogelijk dat producten voor de Nederlandse markt meegenomen worden met een product voor een suikertaks-land omdat wij mogelijk een kleinere afzetmarkt hebben en aparte productie het niet waard is.
Volgens mij wordt alle "Nederlandse" Fanta gewoon gebottled in de Coca Cola-fabriek in Dongen, toch? Naast Coca Cola zelf, doen ze daar volgens mij ook de produktie van Fatna, Sprite, Dr. Pepper en Schweppes voor de Nederlandse markt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wildhagen schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:23:
[...]

Volgens mij wordt alle "Nederlandse" Fanta gewoon gebottled in de Coca Cola-fabriek in Dongen, toch? Naast Coca Cola zelf, doen ze daar volgens mij ook de produktie van Fatna, Sprite, Dr. Pepper en Schweppes voor de Nederlandse markt.
Klopt (y)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:00
omdat we als bevolking steeds een beetje dikker worden. Overal stoppen ze ongemerkt een beetje suiker in, omdat zoet beter verkoopt. Zelfs in sommig vlees is al suiker toegevoegd. Het gevolg is een bevolking die meer diabetes heeft, meer hart- en vaatziekten, meer kanker enzovoort. De voedingsindustrie heeft op deze manier bijgedragen aan een ongezondere bevolking om hun eigen omzet te verhogen.

Zeker in dit soort frisdranken, suiker opgelost in vloeistoffen geeft niet zo'n verzadigingsgevoel, ongemerkt krijg je op deze manier veel te veel calorieën binnen.

Goed dat hier maatregelen worden getroffen om dit suiker gehalte terug te dringen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
GermanPivo schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Wat denk je van druk vanuit de overheid om minder suiker toe te voegen? Eventuele suikertax, dat soort gekkigheid.

En consumenten die minder suiker willen in producten, want is beter (we hebben het maar niet over waarmee het vervangen wordt), en een groep die het uberhaupt niet merkt.
Dit. Er is eindelijk een beweging gaande om minder van die ongezonde troep te verbergen in drankjes en kant en klaar producten. De Consumentenbond is vrij grote kartrekker en de overheid doet nu ook mee. Dus niet gek dat ook de mierzoete drankjes iets minder mierzoet worden. Topontwikkeling voor ieders gezondheid!

TS: Als je aan wilt komen moet je duurzame caloriën consumeren. Suiker hoort daar niet bij. Eiwitten zouden je voornaamste focus moeten zijn, aangevuld met vet. Ga anders naar een diëtist die je hiermee kan helpen!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een vriendin van me werkt voor Mc.Donalds Nederland (en nee; Ze mag niet achter het raampje van de Mc.Drive zitten :o ) en die heeft me ooit laten zien hoeveel suiker ze alleen al voor NL afnemen en verwerken om de broodjes te kunnen fabriceren / bakken. Ik ken geen enkele 'Warme Bakker" welke zoveel suiker in één broodje durft te verwerken.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 28-05-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45

Reinier

\o/

Er zit nog steeds veel en veel te veel suiker in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heb je last van te veel insuline ofzo?

Ik drink zelf geen frisdrank (meer), zo nu en dan een kopje koffie of wat icetea zonder prik, maar mijn suiker inname is van ~500 gram (5 blikjes Monster en iets meer dan een fles cola per dag) voor 10 jaar naar zo goed als niks gegaan in de afgelopen 2 jaar, en ik heb nergens last van. Light dingen vind ik smerig, maar dat zou je ook niet oplossen met een suikerklontje want het is juist de andere toevoegingen die de smaak veranderen en niet zozeer het gebrek aan suiker zelf.

Ik zou toch echt eens naar de dokter gaan als je suikerklontjes bij je moet gaan dragen om je suikerspiegel omhoog te houden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Will_M schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:31:
Een vriendin van me werkt voor Mc.Donalds Nederland (en nee; Ze mag niet achter het raampje van de Mc.Drive zitten :o ) en die heeft me ooit laten zien hoeveel suiker ze alleen al voor NL afnemen om de broodjes te kunnen fabriceren / bakken. Ik ken geen enkele 'Warme Bakker" welke zoveel suiker in een broodje durft te verwerken.
Een broodje van McDonalds bevat 8 gram suiker. Ter vergelijk: een heel bruin brood van de warme bakker bevat óók 8 gram. Alleen is dat brood wél veel groter en zwaarder. En vele malen gezonder dan de rotzooi die McDonalds durft te verkopen.

Zie bijv https://www.foodlog.nl/artikel/suiker_in_je_brood/ (en dan vooral ook reactie #2, bijna helemaal onderaan).

Maargoed, je gaat sowieso niet naar de McDonalds voor de kwaliteit of de gezondheid van het eten uiteraard, want beiden zijn daar niet te vinden, om het even zacht uit te drukken :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Oon schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Heb je last van te veel insuline ofzo?

Ik drink zelf geen frisdrank (meer), zo nu en dan een kopje koffie of wat icetea zonder prik, maar mijn suiker inname is van ~500 gram (5 blikjes Monster en iets meer dan een fles cola per dag) voor 10 jaar naar zo goed als niks gegaan in de afgelopen 2 jaar, en ik heb nergens last van. Light dingen vind ik smerig, maar dat zou je ook niet oplossen met een suikerklontje want het is juist de andere toevoegingen die de smaak veranderen en niet zozeer het gebrek aan suiker zelf.

Ik zou toch echt eens naar de dokter gaan als je suikerklontjes bij je moet gaan dragen om je suikerspiegel omhoog te houden :+
Suikerziekte kan ook resulteren in slecht zicht, als je mogelijk hierdoor de rest van z'n post mist moet jij misschien naar de huisarts ...

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:03

Spotmatic

Ken sent me

Ik durf te stellen dat voedselfabrikanten de grootste oplichters en opportunisten zijn die er maar bestaan. Ze willen jou geen voedsel verkopen maar marketing. Bekend voorbeeld is de zak chips die vooral uit verpakking bestaat en verder vooral lucht. Je wordt genaaid waar je bij staat tenzij je van elk product wat je koopt eerst heel goed de ingrediënten leest.

Schrijnend voorbeeld zag ik vandaag zelf. Een fles limonadesiroop van de Jumbo met daarop zeer groot een aardbei. Top, dan koop je dus aardbeiensiroop. Nou nee, als je het etiket leest bestaat de inhoud voor 60% uit appel, 10% uit aardbei en 5% uit vlierbessen. Het feit dat dit blijkbaar is toegestaan maakt dat ik voedselfabrikanten enorm wantrouw. Nogmaals: ze verkopen jou geen etenswaar maar marketing. Het gaat NIET om jouw gezondheid of jou verkopen wat op de verpakking staat, maar om hun omzet. Gewoon heel erg simpel. Wil je dit soort beschamende shit niet, dan moet je stoppen met het eten en drinken van processed food en beverage. Je lijf zal jou er dankbaar voor zijn. :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:38:
[...]

Een broodje van McDonalds bevat 8 gram suiker. Ter vergelijk: een heel bruin brood van de warme bakker bevat óók 8 gram. Alleen is dat brood wél veel groter en zwaarder. En vele malen gezonder dan de rotzooi die McDonalds durft te verkopen.
En bij die warme bakker is het brood vaak weer te zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Spotmatic Het is niet voor niets dat de meer kritische consumentenprogamma makers bij alle grote voedselproducenten en verwerkers angstvallig buiten de deur gehouden worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Spotmatic schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:42:
Gewoon heel erg simpel. Wil je dit soort beschamende shit niet, dan moet je stoppen met het eten en drinken van processed food en beverage. Je lijf zal jou er dankbaar voor zijn. :)
Of je leest het etiket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Sissors schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:44:
[...]

En bij die warme bakker is het brood vaak weer te zout.
Gemiddeld 0,35 gram per boterham (bron).

Maar een McDonalds gerecht bevat ook way teveel zout. Alleen stoppen zij het dan niet in het broodje, maar ze doen het op de hamburger zelf....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:46:
[...]

Gemiddeld 0,35 gram per boterham (bron).

Maar een McDonalds gerecht bevat ook way teveel zout. Alleen stoppen zij het dan niet in het broodje, maar ze doen het op de hamburger zelf....
Als ze de regels volgen ja, weer een paar jaar oud, maar: https://nos.nl/artikel/21...nd-veel-brood-nog-te-zout

Overigens voor TS, ik was jaren geleden in Griekenland, en daar zat echt een enorme hoeveelheid suiker erin. Het wordt per land afgestemd op wat ze denken dat het best verkoopt uiteindelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 28-05-2022 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Dat doe ik uiteraard ook (dat staat ook in mijn post), maar een gemiddelde consument verwacht hiermee geen appelsiroop te kopen, toch? Dit is gewoon regelrechte misleiding, ondanks de kleine lettertjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tHhLxFKb5ZAnwGiBq1bs1xlMro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYNqo7ivZQTuL4g6d1YPI8oz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Duidelijk, de oorzaak is dus een mengeling van kosten, (overheids)beleid en de wil v/d consument. Het is dus permanent, niet een tijdelijk iets door de actualiteiten. Jammer dat dat het tegenovergestelde is van wat ik wil (iets minder-verzadigends met meer calorieën).

Voor nu haal ik het dan maar uit België. Heb even op de site van Carrefour gekeken, daar verkopen ze de variant met meer suiker :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:55
Sprite hetzelfde verhaal. Dat is in Nederland een suikervrije drank maar in veel andere landen doen ze er nog gewoon suiker in. Ik denk dat sommige fabrikanten proberen door suikervrije producten aan te bieden een suikertaks te voorkomen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dat Sprite is me ook opgevallen. Helaas drink ik het daarom al heel lang niet meer terwijl ik het eigenlijk lekkerder vind dan Fanta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kleine nuance, dat onderzoek van de Consumentenbond bleek niet te kloppen, hebben ze zelf ook toegegeven: https://www.bakkerswereld...nt-fout-in-zoutberekening

Ze hadden verkeerde berekeningen gebruikt. Daardoor kwam het op 0,5 gram zout, ipv de door hen genoemde 0.8 gram per snee. Nog altijd te hoog, maar wel minder dan Consumentenbond wilde doen geloven ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 17:37
Volgens mij zijn ze sinds een paar jaar aan her experimenteren vooruitlopend op wetgeving. Sprite is altijd Zero en daarvan is er geen andere variant meer, en staat zero er niet eens meer op.

Wikipedia: Sprite (frisdrank)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:23

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Spotmatic schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Dat doe ik uiteraard ook (dat staat ook in mijn post), maar een gemiddelde consument verwacht hiermee geen appelsiroop te kopen, toch? Dit is gewoon regelrechte misleiding, ondanks de kleine lettertjes.

[Afbeelding]
Diverse vruchtensappen bestaan ook grotendeels uit appelsap. Dat is een zgn 'draagsap'. Niets vreemds aan (voor mij, althans).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 17:37
Spotmatic schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:42:
Ik durf te stellen dat voedselfabrikanten de grootste oplichters en opportunisten zijn die er maar bestaan. Ze willen jou geen voedsel verkopen maar marketing. Bekend voorbeeld is de zak chips die vooral uit verpakking bestaat en verder vooral lucht. Je wordt genaaid waar je bij staat tenzij je van elk product wat je koopt eerst heel goed de ingrediënten leest.

Schrijnend voorbeeld zag ik vandaag zelf. Een fles limonadesiroop van de Jumbo met daarop zeer groot een aardbei. Top, dan koop je dus aardbeiensiroop. Nou nee, als je het etiket leest bestaat de inhoud voor 60% uit appel, 10% uit aardbei en 5% uit vlierbessen. Het feit dat dit blijkbaar is toegestaan maakt dat ik voedselfabrikanten enorm wantrouw. Nogmaals: ze verkopen jou geen etenswaar maar marketing. Het gaat NIET om jouw gezondheid of jou verkopen wat op de verpakking staat, maar om hun omzet. Gewoon heel erg simpel. Wil je dit soort beschamende shit niet, dan moet je stoppen met het eten en drinken van processed food en beverage. Je lijf zal jou er dankbaar voor zijn. :)
Jumbo verkoopt sinds kort ook Appel/Aardbei, ik zou ook zeggen maar ben geen expert, dat is toch veel aantrekkelijker om het zo te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:02

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Suiker kost bijna niets. Het zal eerder met gezondheid te maken hebben dan met geld vermoed ik tenzij je doelt op zaken als een suikertax.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:11

Fiber

Beaches are for storming.

Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:01:
[...]

Wellicht beter eens langs je huisarts of naar een diëtist of zo gaan voor voedingsadvies in plaats van suikerhoudende drankjes in België te gaan scoren... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

FooLsKi schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:00:
[...]
Diverse vruchtensappen bestaan ook grotendeels uit appelsap. Dat is een zgn 'draagsap'. Niets vreemds aan (voor mij, althans).
Oftewel: je koopt geen eerlijk product maar een vorm van marketing. Mij zijn nu wel de ogen geopend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Spotmatic schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:05:
[...]

Oftewel: je koopt geen eerlijk product maar een vorm van marketing. Mij zijn nu wel de ogen geopend.
Waarom is het geen eerlijk product? Je koopt een smaak of had je gedacht dat de siropen voor dat geld uit puur en enkel de genoemde fruitsoort bestaan? Dat kan simpelweg niet voor de prijs die je betaalt. Er wordt ook niet geadverteerd met "100% aardbei" toch?

Je weet ook dat veel appelsappen niet uit 100% appelsap bestaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 28-05-2022 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

Fiber schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Wellicht beter eens langs je huisarts of naar een diëtist of zo gaan voor voedingsadvies in plaats van suikerhoudende drankjes in België te gaan scoren... O-)
Dit lijkt mij het beste advies. Suiker is geen goede bron om op gewicht te blijven los van alle andere nadelen die overmatige suikerconsumptie met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Over die aardbeiensiroop had Kassa een tijd geleden een leuk artikel:
Wat verwacht je bij het proeven van aardbeiensiroop? Heel veel aardbeien. De juryleden proefden bij de meeste siropen weinig aardbei. Dat is ook niet verbazingwekkend als je de ingrediënten op de verpakking bestudeert.

De grootste hoeveelheid aardbeien zit in de Ranja en de siroop van de Lidl, namelijk 25% en 29%. Door de aardbeiensiroop van de Jumbo is een aardbei 'gevlogen', daar zit namelijk slechts 0,9% aardbei in. In de Slimpie en de RAAK zit respectievelijk 2% en 4% aardbei. Op de andere flessen staat wel dat er 75% sap in zit, maar als je goed kijkt, zie je dat van die 75% slechts 10% aardbei is. Dat geldt voor Karvan Cévitam, Albert Heijn huismerk en de Fruit Fris siroop van de ALDI.

De aardbeiensmaak wordt vooral gehaald uit aardbeienaroma. Dat proefden de deskundige juryleden, want ze beoordeelden veel siroop met de kwalificatie "smaakt chemisch".
En over de suiker, om het even ontopic te houden:
Wat in de meeste siropen wel volop zit is suiker en wel zo'n vier klontjes per glas. Dat is net zoveel als in een glas cola. Vaak zit er ook glucose-fructosestroop in. Eigenlijk is dat ook gewoon suiker, want glucose en fructose zijn bestanddelen van suiker.
Tsjakka!

Zie https://www.bnnvara.nl/ka...adesiroop-is-het-lekkerst

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:23

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[...]

Als jij dat zo wil zien dan mag dat, uiteraard. Puur aardbeiensap, bijvoorbeeld, zou veel te duur worden en m.i. veel te dik. En zo zijn er meer vruchten die wel veel smaak maar weinig sap leveren. Dat los je dus op met een draagsap.

Ik kijk dan ook altijd wat in een product zit wanneer ik dit voor het eerst wil aanschaffen. Alles behalve vers fruit/groente in de winkels is "marketing". Fancy verpakking met aantrekkelijke kleurtjes, indrukwekkende termen, claims over gezondheid, you name it.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-04 11:54

DataGhost

iPL dev

[...]

Een bak aardbeien van 400 gram kost bijna 4 euro. Ik weet niet precies hoeveel sap je daaruit kan halen maar laat het 300ml zijn, dan kost een liter zo'n 13 euro, en een glas (200ml) bijna 3 euro. Een fles siroop van 750ml heb je voor zo'n 3,50 euro en daar zou je 30 glazen uit moeten kunnen halen. Op die manier omrekenend zou een fles puur aardbeiensiroop zo'n 80 euro moeten kosten. Maar kennelijk vind jij het "niet eerlijk" als een fles siroop van 3,50 euro met wel grotendeels die smaak misschien niet 100% aardbeien bevat, terwijl dat er ook gewoon op staat? Goed, gelukkig heb je in de supermarkt, op de markt of waar dan ook gewoon de keuze om bakken aardbeien te kopen en die zelf schoon te maken en te persen/pureren/whatever. Dat kost je dan wel wat meer geld, werk en tijd. Doe je dat ook, of hoe zijn je ogen precies geopend zodat jij op een "eerlijke" manier je aardbeiensap hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

FooLsKi schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:13:
[...]
Alles behalve vers fruit/groente in de winkels is "marketing".
Vergis je er ook niet in hoeveel marketing er bv bij Chiquita bananen, Zespri kiwi's en vele appels komt kijken. Ze drukken er o.a. niet voor niets soms een sticker op, verpakken het in een kartonnen bedrukt doosje etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Bor schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Suiker kost bijna niets. Het zal eerder met gezondheid te maken hebben dan met geld vermoed ik tenzij je doelt op zaken als een suikertax.
Suiker kost bijna 500 euro per ton, het zou me niet verbazen als dat de duurste ingredient van veel frisdranken is. Dat verklaart ook ze al jarenlang bij aanbiedingen nooit het lekkere product maar wel light/zero/max hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Bor schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:16:
[...]
verpakken het in een kartonnen bedrukt doosje etc.
Bij appels zijn er ook daadwerkelijk andere rassen en echt andere smaakprofielen. Bij bananen is het (buiten bakbananen) altijd Cavendish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Bor schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:08:
[...]
Waarom is het geen eerlijk product? Je koopt een smaak of had je gedacht dat de siropen voor dat geld uit puur en enkel de genoemde fruitsoort bestaan? Dat kan simpelweg niet voor de prijs die je betaalt. Er wordt ook niet geadverteerd met "100% aardbei" toch?

Je weet ook dat veel appelsappen niet uit 100% appelsap bestaan?
Het gaat mij om het verschil tussen de marketing en het product wat je koopt. Allicht klopt alles wat je zegt en alles zal ook wel volgens de regels gaan, maar wat mij betreft wordt verplicht een marketingmethode te hanteren die recht doet aan het etiket achterop. Dus ze stoppen er maar in wat ze willen, bijvoorbeeld motorolie. Maar een aardbei als enige fruit erop tonen is gewoon misleiding, anders niet. Daar doel ik op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:18:
[...]

Suiker kost bijna 500 euro per ton, het zou me niet verbazen als dat de duurste ingredient van veel frisdranken is. Dat verklaart ook ze al jarenlang bij aanbiedingen nooit het lekkere product maar wel light/zero/max hebben staan.
500 euro per 1000 kg. Dus 50 cent per kg. Volgens @Josefien zit er 5,6g suiker per 100ml in Fanta. Dat is 0,0028 euro per 100ml of 0,028 euro per liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

[...]

Suiker staat wel degelijk bekent als goedkope grondstof binnen de voedselindustrie (in vergelijking tot andere grondstoffen / producten). Google maar eens. Verder is "lekkere producten" natuurlijk een kwestie van smaak. Je hebt geen toegevoegde suiker nodig om een lekker product te maken. Sterker nog; het is veelal een kwestie van gewenning aan te veel suiker dat je smaak verpest waardoor je lang moet wennen aan producten waar minder suiker in is verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Spotmatic schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:53:
[...]

[Afbeelding]
Eens, er staat iig ook wel appel bij, maar netjes vind ik het niet nee. Tegelijk is het iig beide fruit, het is niet dat het aardbij heet, en er 0.2% aarbij in zit en de rest nog geen eens fruit is.

Maar goed, netjes vind ik het niet nee, tegelijk is reclame dat nooit. Ik vraag me ook af wanneer het niet meer legaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Suiker is juist heel erg goedkoop, zie dit artikel maar eens: https://www.foodnavigator...od-industry-s-sweet-tooth

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Sissors schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:22:
[...]

Eens, er staat iig ook wel appel bij, maar netjes vind ik het niet nee. Tegelijk is het iig beide fruit, het is niet dat het aardbij heet, en er 0.2% aarbij in zit en de rest nog geen eens fruit is.

Maar goed, netjes vind ik het niet nee, tegelijk is reclame dat nooit. Ik vraag me ook af wanneer het niet meer legaal is.
Wat vind je exact niet netjes? In dit geval staat het prominent voorop de fles in plaats van alleen op het label met ingrediënten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Alternatieven zoals aspartaam zijn overigens, om andere redenen, bepaald niet goed.
[...]
Bij alles wat je koopt zit een portie marketing. 100%. Inclusief bij de organisch gekweekte groente van de overburen.
[...]
Suiker kost bijna 500 euro per ton, het zou me niet verbazen als dat de duurste ingredient van veel frisdranken is.
Zoek eens op wat vanille kost, of kaneel of een van de andere ingrediënten. Misschien is in het glas het water goedkoper, maar dan heb je het wel zo'n beetje.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

PolarBear schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:21:
[...]

500 euro per 1000 kg. Dus 50 cent per kg. Volgens @Josefien zit er 5,6g suiker per 100ml in Fanta. Dat is 0,0028 euro per 100ml of 0,028 euro per liter.
En mogelijk gaat de prijs nog verder omlaag omdat er groot wordt ingekocht / op basis van langlopende contracten wordt ingekocht. Het kost relatief bijna niets op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Tegelijk heb ik ook regelmatig gezien dat de light/zero/max duurder is dan de gewone versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
F_J_K schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:25:
Alternatieven zoals aspartaam zijn overigens, om andere redenen, bepaald niet goed.
Welke redenen? Ik ken dat volgens sommige onderzoeken het zou kunnen dat je alsnog de neiging krijgt om meer te eten omdat je lichaam denkt suiker binnen te hebben gekregen. Maar tja, als dat alles is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deathscythe1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 19:38
Nederland is een uitstekende testmarkt, daarom dat (waarschijnlijk vooruitlopend op wetgeving omtrent suiker gebruik) alle grote frisdrank producenten hier sinds enkele jaren testen met het vervangen van (een deel van) de suiker door zoetstoffen, kunstmatig danwel stevia. Dit geld ondertussen voor bijna alle frisdranken van Unilever (Lipton ice Tea), Pepsico (Pepsi, Sisi, 7UP) en Coca Cola (Fanta, Sprite, Fuze Tea) en anderen als Riedel (DubbelFrisss).

In andere landen bevatten deze producten nog geen zoetstoffen en alleen suikers, maar afhankelijk van wetgeving en de resultaten n.a.v. consumentengedrag in Nederland is het een kwestie van tijd voor dat andere landen ook over gaan.

De redenen hiervoor zijn dus vooral gerelateerd aan gezondheid, zowel wetgeving als imago en niet zozeer prijs, hoewel dat natuurlijk altijd een rol speelt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik vind dit wel een grappig onderwerp. Frisdrank is niet iets om dagelijks te drinken. Ik ken zat mensen die dagelijks één of meer glazen/blikjes cola drinken, of ice tea, of Fanta, of Bitter Lemon.

Er is volgens mij qua troep die je binnenkrijgt weinig verschil tussen twee glazen frisdrank per dag en elke dag een Big Mac halen, maar vreemd genoeg is eerstgenoemde prima geaccepteerd.

Drink gewoon water en thee, mensen. Frisdrank met z'n smaakexplosie is door alle ingrediënten verslavend, en laat al het andere laf smaken.

Fris is iets voor eens in de week, niet voor elke dag.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:30:
Er is volgens mij qua troep die je binnenkrijgt weinig verschil tussen twee glazen frisdrank per dag en elke dag een Big Mac halen, maar vreemd genoeg is eerstgenoemde prima geaccepteerd.
Of vergelijk hoeveel suiker, hoeveel vet en hoeveel calorieën je binnen krijgt bij een Big Mac, en bijvoorbeeld een flesje Cola Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

DataGhost schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Een bak aardbeien van 400 gram kost bijna 4 euro. Ik weet niet precies hoeveel sap je daaruit kan halen maar laat het 300ml zijn, dan kost een liter zo'n 13 euro, en een glas (200ml) bijna 3 euro. Een fles siroop van 750ml heb je voor zo'n 3,50 euro en daar zou je 30 glazen uit moeten kunnen halen. Op die manier omrekenend zou een fles puur aardbeiensiroop zo'n 80 euro moeten kosten. Maar kennelijk vind jij het "niet eerlijk" als een fles siroop van 3,50 euro met wel grotendeels die smaak misschien niet 100% aardbeien bevat, terwijl dat er ook gewoon op staat? Goed, gelukkig heb je in de supermarkt, op de markt of waar dan ook gewoon de keuze om bakken aardbeien te kopen en die zelf schoon te maken en te persen/pureren/whatever. Dat kost je dan wel wat meer geld, werk en tijd. Doe je dat ook, of hoe zijn je ogen precies geopend zodat jij op een "eerlijke" manier je aardbeiensap hebt?
Wat kan t de consument schelen hoeveel t kost? Als er aardbeiensiroop wordt verkocht dan verwacht ik voornamelijk aardbeien, geen appels. Noem t dan gewoon appelsiroop met aardbeiensmaak, als t anders te duur wordt, of bied echte aardbeiensiroop aan voor de hogere prijs..

Poosje geleden keek ik - volgens mij bij de Aldi - bij de kalfsleverworst. Bleek grotendeels varkenslever in te zitten met een klein beetje kalfslever. Toen ik daar een opmerking over maakte werd mij ook gezegd "meneer, kalfslever is duurder dan varkenslever, anders kan t niet zo goedkoop". 7(8)7 Verkoop t dan als varkensleverworst met kalfslever ipv dat ik eerst de ingrediënten moet doorlezen. Pure misleiding wat mij betreft.

Maar goed, ik koop veelal onbewerkt omdat dat toch vaak veel gezonder is, en dan hoef ik me met etiketten minder bezig te houden. Reclame kijk ik niet dus nieuwe producten gaan langs me heen. Gewoon verse groente, fruit, vis, ei, wat vlees, noten, kruiden, wat graan/rijst, water, thee en I'm good to go voor t merendeel. Al die nieuwe smaakjes en producten voegen qua gezondheid niks toe, doen vaker zelfs aan afbreuk van je gezondheid, dus onlogisch voor mij om vaker dan af en toe te eten :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Fiber schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Hoe goed dit soort opmerkingen ook bedoeld zijn, ik doe er niets mee.

In het verleden heb ik namelijk al voedingsadvies gehad. Kwam neer op vaker eten, tussendoortjes nemen. Ik heb dat jaren volgehouden en kon inderdaad aankomen, tot overgewicht aan toe. Maar op een gegeven moment ben ik dat gedwongen op de klok eten van ook nog eens deels dingen waar ik niet van hield zat.

En dan ga ik eten wat ik wil op de momenten die ik wil in de hoeveelheden die ik wil, dan val ik langzaam af.

Vervolgens kom ik erachter dat als ik hetgeen wat ik wil combineer met wat calorierijke maar minder gezonde keuzes (zoals deze Fanta) ik best wel lang op gewicht kan blijven en nog maar een paar maanden in het jaar mezelf hoeft te dwingen wat meer te eten i.p.v. dag in dag uit.

De eerder in dit topic door iemand genoemde dingen voor gezond aankomen vind je overal. Maar zijn juist dingen die ik niet met plezier eet. Tanken van een auto is plezieriger (en dat is al niet leuk), moet je nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

TerraGuy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Wat kan t de consument schelen hoeveel t kost?
Eh, alles? Los van het feit dat vrijwel niemand de prijs voor het pure product wil betalen kunnen veel mensen dat ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45

Reinier

\o/

[...]

Dat laatste is natuurlijk echt niet zo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Bor schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Eh, alles? Los van het feit dat vrijwel niemand de prijs voor het pure product wil betalen kunnen veel mensen dat ook niet.
Dus dan maar misleiding, dat willen de mensen blijkbaar. En het mag tot op zekere hoogte blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 17:36
Even een paar youtube linkjes naar langlopende wetenschappelijke studies over suiker en aanverwanten:
YouTube: Sugar: The Bitter Truth
YouTube: Fat Chance: Fructose 2.0
YouTube: The Hacking of the American Mind with Dr. Robert Lustig
YouTube: Is a Calorie a Calorie? Processed Food, Experiment Gone Wrong

TLDS:
Suiker (en dan vooral het fructose gedeelte) veroorzaak allerhande metabolische problemen (met en zonder overgewicht), werkt verslavend, en is gecorreleerd (doch nog niet gecauseerd) aan verhoging van het risico op kanker.
Het is goedkoop, zorgt dat verwerkt eten langer goed blijft, en smaakt "altijd".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Sissors schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Of vergelijk hoeveel suiker, hoeveel vet en hoeveel calorieën je binnen krijgt bij een Big Mac, en bijvoorbeeld een flesje Cola Zero.
Nadeel is wel, minder suiker maar je tanden rotten er nog gewoon van weg als je t veel drinkt. En als t voor je tanden niet goed is zal t voor de rest van je lijf ook niet veel goeds brengen. Dus low calorie wil niet zeggen 'gezond', wat veel mensen toch schijnen te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sissors schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Geen suiker, vet of calorieën maakt het niet meteen gezond hè. Ik heb het over de suiker- en zuurbom die frisdrank in het algemeen is.

Het is en blijft snoepgoed, niet iets om elke dag de hele dag te nuttigen.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Sissors schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:27:
[...]

Welke redenen? Ik ken dat volgens sommige onderzoeken het zou kunnen dat je alsnog de neiging krijgt om meer te eten omdat je lichaam denkt suiker binnen te hebben gekregen. Maar tja, als dat alles is?
offtopic:
Aspartaam: kans op ontstekingen. Neurophysiologische problemen. En voor mensen met geen optimaal zenuwgestel: problemen daarmee. Althans volgens mijn neuroloog die het spul afraadt, en een oogarts maar dat was meer een middagje Pubmed uit interesse afstruinen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TerraGuy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Nadeel is wel, minder suiker maar je tanden rotten er nog gewoon van weg als je t veel drinkt. En als t voor je tanden niet goed is zal t voor de rest van je lijf ook niet veel goeds brengen. Dus low calorie wil niet zeggen 'gezond', wat veel mensen toch schijnen te denken.
Dat teveel schadelijk kan zijn voor je tanden, waarom zou het dan in hemelsnaam voor de rest van je lijft slecht moeten zijn? Waar is dat nou weer op gebaseerd? Is je maagzuur dan ook slecht voor de rest van je lijf?

En natuurlijk is Cola Zero niet gezond, maar dat betekend ook niet dat het ongezond is. Net als dat vanavond een film kijken ook niet gezond is, maar ook dat is niet ongezond (even los van wat je dan erbij gaat eten :P ).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Het Voedingscentrum schrijft dat aspartaam veilig is:
Aspartaam is een intensieve zoetstof, die ongeveer 200 keer zoeter is dan suiker en nauwelijks calorieën levert. Het wordt in een fabriek gemaakt. Je vindt aspartaam vooral in dranken en snoep. Het heeft het E-nummer E951. Als in een product aspartaam gebruikt is, dan staat die naam op het etiket, of het E-nummer.

Aspartaam heeft een E-nummer. De Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) beoordeelt of een stof veilig gebruikt kan worden. Vervolgens krijgt het van de Europese Commissie een E-nummer.

Er zijn verhalen in omloop die mensen waarschuwen voor aspartaam, omdat dit schadelijk voor de gezondheid zou zijn. Deze verhalen zijn vaak gebaseerd op verkeerde conclusies en onzorgvuldige onderzoeken.

Producten met aspartaam zijn niet geschikt voor mensen met de erfelijke aandoening fenylketonurie (PKU).
Meer informatie over het Voedingscentrum zélf vind je hier: https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/over-ons.aspx

[ Voor 5% gewijzigd door Squawk op 28-05-2022 13:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

F_J_K schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:42:
[...]

offtopic:
Aspartaam: kans op ontstekingen. Neurophysiologische problemen. En voor mensen met geen optimaal zenuwgestel: problemen daarmee. Althans volgens mijn neuroloog die het spul afraadt, en een oogarts maar dat was meer een middagje Pubmed uit interesse afstruinen :P
Reviews found no evidence that low doses of aspartame would plausibly lead to neurotoxic effects. A review of studies on children did not show any significant findings for safety concerns with regard to neuropsychiatric conditions such as panic attacks, mood changes, hallucinations, ADHD, or seizures by consuming aspartame.
The safety of aspartame has been studied since its discovery and it is one of the most rigorously tested food ingredients. Aspartame has been deemed safe for human consumption by over 100 regulatory agencies in their respective countries, including the United States Food and Drug Administration (FDA), UK Food Standards Agency, the European Food Safety Authority (EFSA), Health Canada, Australia, and New Zealand.

As of 2017, reviews of clinical trials showed that using aspartame (or other non-nutritive sweeteners) in place of sugar reduces calorie intake and body weight in adults and children.

A 2017 review of metabolic effects by consuming aspartame found that it did not affect blood glucose, insulin, total cholesterol, triglycerides, calorie intake, or body weight. While high-density lipoprotein levels were higher compared to control, they were lower compared to sucrose
Aldus Wikipedia: Aspartame

Ik heb die anti-Aspartaam campagnes, om het geen regelrechte hetze te noemen, nooit zo begrepen. Waar komt dat vandaan ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 09:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is iets als nutridrink een optie?
https://www.nutricia.nl/Producten/Nutridrink/Nutridrink
Zeker de compact gaat je absoluut calorieën leveren, maar extra proteïne kan ook.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
In dat spul zit melk (waar ik matig tegen kan). Verder is het niet vrij verkrijgbaar en ook niet goedkoop. Je krijgt het alleen voorgeschreven bij medische issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:57:
[...]

[...]

[...]

Ik heb die anti-Aspartaam campagnes, om het geen regelrechte hetze te noemen, nooit zo begrepen. Waar komt dat vandaan ofzo?
Dit staat ook op de pagina waarnaar ik boven jou al had verwezen. ;)
In 2006 en 2007 zijn 2 studies gepubliceerd door het Italiaanse Ramazzini Instituut, waaruit zou blijken dat proefdieren kanker krijgen als gevolg van aspartaam. Naar deze studies is zeer goed gekeken door de Europese Voedselveiligheidsautoriteit (EFSA). Hun conclusie was dat de tumoren die waren gevonden niet kwamen doordat de ratten aspartaam kregen, maar omdat ze chronische ontstekingen hadden aan de ademhalingsorganen. De ratten waren dus al ziek voordat ze getest werden. Bovendien bleek de statistiek in het onderzoek niet te kloppen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:01:
In dat spul zit melk (waar ik matig tegen kan). Verder is het niet vrij verkrijgbaar en ook niet goedkoop. Je krijgt het alleen voorgeschreven bij medische issues.
De tandarts en behandeling voor diabetes zijn ook niet goedkoop.

Ik weet niet hoeveel blikjes je wil drinken, maar met 10 gram per 100 zit er 33 gram suiker in één blik fris, 2/3e van de door de WHO aanbevolen maximumhoeveelheid:
A new WHO guideline recommends adults and children reduce their daily intake of free sugars to less than 10% of their total energy intake. A further reduction to below 5% or roughly 25 grams (6 teaspoons) per day would provide additional health benefits.
Het feit dat je dat nodig denkt te hebben om op gewicht te blijven, lijkt me reden genoeg om een ander middel door een diëtist voorgeschreven te krijgen.

Nogmaals, niks mis met af en toe snoepen, maar dit is echt niet iets om er dagelijks meerdere van te drinken.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 28-05-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 09:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:01:
Nutridrink, Nutridrink Multi Fibre, Nutridrink Juice style, Nutilis Fruit Stage 3 en FortiCare zijn lactosevrij en kunnen gebruikt worden bij een lactose-intolerantie. Nutridrink Compact Protein, Nutridrink Compact Fibre en Nutridrink Compact bevatten weinig lactose.
En gewoon te koop:
https://www.deonlinedrogi...drink-banaan-p-16425.html

Als je het omrekent naar calorieën per euro zal je met zoete frisdranken in de aanbieding wel goedkoper uit zijn denk ik, maar ik zou toch eens zoeken naar calorieën op eiwit/vet basis.

Probeer het eens een maandje ofzo. Nutridrink compact is geloof ik 1200 calorieën in een mini flesje. Als je langzaam tekort komt zal je nu plm 1800/1900 cal per dag binnen krijgen. Met 3 flesjes per week komt daar dik 1/3 bij op weekbasis.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 28-05-2022 14:19 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

wildhagen schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:57:

offtopic:
Sowieso ongetwijfeld beter dan vergelijkbare hoeveelheden suikerhoudende dranken. Wat dat betreft ben ik zeker niet anti. Maar. Koffie met suiker of zoetjes is goor. Cola, sinas, etc niet-lekker. Ik heb dan geen enkele reden om geen rekening te houden met advies van neuroloog en andere gepubliceerde onderzoeken die wel risico's zien. Bijv (random hits) PMID: 28198207 en 28938797
En laat ik eerlijk zijn, alcohol kan ook niet goed zijn voor het zenuwstelsel en dat doe ik zeker wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:56:
Duidelijk, de oorzaak is dus een mengeling van kosten, (overheids)beleid en de wil v/d consument. Het is dus permanent, niet een tijdelijk iets door de actualiteiten. Jammer dat dat het tegenovergestelde is van wat ik wil (iets minder-verzadigends met meer calorieën).

Voor nu haal ik het dan maar uit België. Heb even op de site van Carrefour gekeken, daar verkopen ze de variant met meer suiker :)B
consequentie is wel dat je levensverwachting omlaag gaat. Je weet trouwens ook dat naarmate je ouder wordt je stofwisseling naar beneden gaat? Het argument, ik kom niet aan, geldt misschien voor nu, maar hoeft over 10 jaar niet zo te zijn en dan is de gewichtstoename moeilijk terug te draaien.

Dit soort dranken is op geen enkele manier gezond, het zijn calorie bommen, er zitten geen vezels in, vitamines veel minder dan een sinaasappel. Bovendien, het materiaal van de verpakking van dit soort blikjes is erg milieuonvriendelijk. Ooit weleens gezien hoe de omgeving van een bauxietafgraving is? Dat aluminium gebruik voor wegwerpverpakkingen mogen ze ook weleens aan banden leggen.

Maar goed, er zijn mensen die roken, te veel alcohol drinken en te veel suiker innemen. Ieder moet doen waar die zich prettig bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

F_J_K schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:16:
[...]

offtopic:
Sowieso ongetwijfeld beter dan vergelijkbare hoeveelheden suikerhoudende dranken. Wat dat betreft ben ik zeker niet anti. Maar. Koffie met suiker of zoetjes is goor. Cola, sinas, etc niet-lekker. Ik heb dan geen enkele reden om geen rekening te houden met advies van neuroloog en andere gepubliceerde onderzoeken die wel risico's zien.
En laat ik eerlijk zijn, alcohol kan ook niet goed zijn voor het zenuwstelsel en dat doe ik zeker wel.
Was ook niet specifiek naar jou bedoeld, maar je ziet soms van die bijna-hysterische reacties van mensen die bij wijze van spreken denken dat je binnen 5 minuten dood neervalt als je een glas Light-frisdrank met daarin aspartaam, drinkt. Nou, als dat zo zou zijn, zou de wereldbevolking nu ongeveer gehalveerd moeten zijn.

Ik heb in ieder geval nog nooit een berg lijken zien liggen voor een gelegenheid waar men aspartaam-houdende dranken schenkt danwel verkoopt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

wildhagen schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:21:
[...]
Ik heb in ieder geval nog nooit een berg lijken zien liggen voor een gelegenheid waar men aspartaam-houdende dranken schenkt danwel verkoopt.
True, maar ook niet voor suikerhoudend. Of sigarettenautomaten. Maar goed, laten we niet afdwalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Sissors schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:43:
[...]

Dat teveel schadelijk kan zijn voor je tanden, waarom zou het dan in hemelsnaam voor de rest van je lijft slecht moeten zijn? Waar is dat nou weer op gebaseerd? Is je maagzuur dan ook slecht voor de rest van je lijf?

En natuurlijk is Cola Zero niet gezond, maar dat betekend ook niet dat het ongezond is. Net als dat vanavond een film kijken ook niet gezond is, maar ook dat is niet ongezond (even los van wat je dan erbij gaat eten :P ).
Dingen die (zeer) slecht zijn voor je tanden zijn over t algemeen ook niet goed voor je botten. Genoeg aanwijzingen dat t nog wel meer nadelen heeft op je lijf, groot of klein. Ik hoef het definitieve onderzoek niet af te wachten en drink voornamelijk water en thee, bij hoge uitzondering eens frisdrank (light of normaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Van 1 blikje per dag gaat het gebit echt niet kapot. Ik heb ook zelden gaatjes in het gebit :) Misschien zegt dat ook wel deels over hoe minder vaak ik op een dag eet (gebitsproblemen ontstaan vaker als je vaak eet of frisdrank drinkt op een dag, waardoor het gebit lang in zurigheid zit). En dat ik verder weinig zoetigheid eet. Snoep gaat er amper in bij mij en chocolade slechts sporadisch.

Lagere levensverwachting doordat er meer suiker in zit zal best. Dat doet veel zitten en niet sporten vast ook :)

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 28-05-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:53
Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:58:
Dat Sprite is me ook opgevallen. Helaas drink ik het daarom al heel lang niet meer terwijl ik het eigenlijk lekkerder vind dan Fanta.
Sprite is niet meer hetzelfde inderdaad. Maar hun “nieuwe” versie met aspartaam (E951) als suikervervanger is er al sinds 2017.

https://www.ad.nl/binnenl...ordt-suikervrij~ab039a2d/

Cloud ☁️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
TerraGuy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:25:
[...]

Dingen die (zeer) slecht zijn voor je tanden zijn over t algemeen ook niet goed voor je botten. Genoeg aanwijzingen dat t nog wel meer nadelen heeft op je lijf, groot of klein. Ik hoef het definitieve onderzoek niet af te wachten en drink voornamelijk water en thee, bij hoge uitzondering eens frisdrank (light of normaal)
Ik begin mezelf een beetje te herhalen, maar het delen van feiten in plaats van meningen lijkt me niet verkeerd in deze discussie.

De zuren in frisdranken kunnen zorgen voor tanderosie. Tanderosie wil zeggen dat het tandglazuur oplost door de zuren uit dranken. Als dat te vaak gebeurt kan het glazuur zelfs geheel verdwijnen. Dit geldt dus voor zowel de traditionele als light frisdranken.

Tanderosie is niet hetzelfde als tandcariës (gaatjes). Light-frisdranken bevatten zoetstoffen, die spelen geen rol bij het ontstaan van tandcariës (gaatjes). Gewone (suikerhoudende) frisdranken wel. Tandcariës ontstaat doordat bacteriën in de mond elke keer als je iets eet of drinkt, suikers uit de voeding omzetten in zuur.

Meer informatie vind je op diverse betrouwbare sites, waaronder: https://www.voedingscentr...lecht-voor-je-tanden.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:40

[...]

Daarom dat jam ook altijd zo kort houdbaar is, ze zouden echt eens een andere manier moeten bedenken om vruchten te conserveren...
En wat heeft jouw verhaal te maken met het verschil in suikers tussen Nederlandse en Belgische fanta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Squawk schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:30:
[...]

Ik begin mezelf een beetje te herhalen, maar het delen van feiten in plaats van meningen lijkt me niet verkeerd in deze discussie.

De zuren in frisdranken kunnen zorgen voor tanderosie. Tanderosie wil zeggen dat het tandglazuur oplost door de zuren uit dranken. Als dat te vaak gebeurt kan het glazuur zelfs geheel verdwijnen. Dit geldt dus voor zowel de traditionele als light frisdranken.

Tanderosie is niet hetzelfde als tandcariës (gaatjes). Light-frisdranken bevatten zoetstoffen, die spelen geen rol bij het ontstaan van tandcariës (gaatjes). Gewone (suikerhoudende) frisdranken wel. Tandcariës ontstaat doordat bacteriën in de mond elke keer als je iets eet of drinkt, suikers uit de voeding omzetten in zuur.

Meer informatie vind je op diverse betrouwbare sites, waaronder: https://www.voedingscentr...lecht-voor-je-tanden.aspx
Tanderosie en oplossen van glazuur word je ook niet vrolijk van anders.. plus dat je als bijeffect gewend raakt aan zoet, als je dan niet enorm consequent alles met zoetstoffen eet dan ga je ook meer suiker eten omdat je zoet wil. Als je zoet ontwent dan is frisdrank of ijs/taart gewoon mier- en mierzoet, gewoon niet aantrekkelijk. Lijkt me een verstandigere weg, maar hee, ieder zijn weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:25:

Lagere levensverwachting doordat er meer suiker in zit zal best. Dat doet veel zitten en niet sporten vast ook :)
Daarom sport ik ook veel. Het ene hoeft het ander niet uit te sluiten. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Hoe zit het trouwens met Duitse Fanta? :) Zijn wij de enige rond de buurlanden met weinig suiker erin? Ik kan zo gauw geen Duits exemplaar vinden en de Kaufland heeft online alle frisdranken weggehaald.

Ik weet wel dat die Duitse wat donkerder uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
TerraGuy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Tanderosie en oplossen van glazuur word je ook niet vrolijk van anders.. plus dat je als bijeffect gewend raakt aan zoet, als je dan niet enorm consequent alles met zoetstoffen eet dan ga je ook meer suiker eten omdat je zoet wil. Als je zoet ontwent dan is frisdrank of ijs/taart gewoon mier- en mierzoet, gewoon niet aantrekkelijk. Lijkt me een verstandigere weg, maar hee, ieder zijn weg :)
Ik ben zelf ook helemaal geen voorstander van frisdrank - in welke vorm dan ook - om op gewicht te komen. Maar van het delen van enkel meningen in plaats van feiten wordt niemand wijzer.

Als je had doorgeklikt op de link die ik had geplaatst, zag je direct bovenaan al staan dat de beste drankjes voor je tanden water en thee en koffie zonder suiker zijn. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 22:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:44:
Hoe zit het trouwens met Duitse Fanta? :) Zijn wij de enige rond de buurlanden met weinig suiker erin? Ik kan zo gauw geen Duits exemplaar vinden en de Kaufland heeft online alle frisdranken weggehaald.

Ik weet wel dat die Duitse wat donkerder uitziet.
Zal dat ook niet ander gebruik/samenstelling van ingredienten zijn? De Engelse versie had naar mijn idee meer de smaak van mandarijn dan van sinaasappel, maar waren gewoon dezelfde fanta blikjes op het oog.

Ik heb die fanta sodastream siroop, die standaard bizar vieze nasmaak heeft (zero effect noem ik het maar), maar met toevoeging van een beetje krijg je best interessante smaak.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:38
Op de lange termijn zal je toch wel een alternatief moeten zoeken voor die +-150kCal. Steeds meer landen gaan toch wat doen aan producten met een flinke hoeveelheid suiker erin verwerkt, for the greater good.

offtopic:
Tevens lijkt het me sterk dat specifiek dit je echt op gewicht houdt. Als dat dan al zo is dan kan het ook gewoon een portie vocht zijn wat je vasthoud. Dat getal op de weegschaal zegt dan echt bijzonder weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-04 23:22

Patriot

Fulltime #whatpulsert

TerraGuy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Wat kan t de consument schelen hoeveel t kost? Als er aardbeiensiroop wordt verkocht dan verwacht ik voornamelijk aardbeien, geen appels. Noem t dan gewoon appelsiroop met aardbeiensmaak, als t anders te duur wordt, of bied echte aardbeiensiroop aan voor de hogere prijs..

Poosje geleden keek ik - volgens mij bij de Aldi - bij de kalfsleverworst. Bleek grotendeels varkenslever in te zitten met een klein beetje kalfslever. Toen ik daar een opmerking over maakte werd mij ook gezegd "meneer, kalfslever is duurder dan varkenslever, anders kan t niet zo goedkoop". 7(8)7 Verkoop t dan als varkensleverworst met kalfslever ipv dat ik eerst de ingrediënten moet doorlezen. Pure misleiding wat mij betreft.

Maar goed, ik koop veelal onbewerkt omdat dat toch vaak veel gezonder is, en dan hoef ik me met etiketten minder bezig te houden. Reclame kijk ik niet dus nieuwe producten gaan langs me heen. Gewoon verse groente, fruit, vis, ei, wat vlees, noten, kruiden, wat graan/rijst, water, thee en I'm good to go voor t merendeel. Al die nieuwe smaakjes en producten voegen qua gezondheid niks toe, doen vaker zelfs aan afbreuk van je gezondheid, dus onlogisch voor mij om vaker dan af en toe te eten :)
Ik moet zeggen dat ik het kalfsleververhaal een stuk meer misleidend vind dan die van de limonadesiroop. Bij limonadesiroop heb ik toch heel erg het idee dat als ze het over "aardbeienlimonade" hebben ze het hebben over de smaak en niet zozeer de ingrediënten. Ik verwacht ook dat een consument dat zo ziet; die verwacht immers ook bij die kleine snoepbanaantjes niet dat dat vooral echte banaan als ingrediënt heeft.

Van kalfsleverworst dat als zodanig wordt verkocht verwacht ik wel dat het 100% uit kalfsleverworst bestaat. Dat is geen smaak, maar een ingrediënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TerraGuy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:25:
[...]

Hoe dan? Het is (potentieel) slecht voor je gebit omdat het zuur is. Na je gebit komt het in je maag terug want één grote bak zuur is. Op welke manier zou dat je botten aan kunnen tasten dan nog?
aljooge schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:17:
[...]

consequentie is wel dat je levensverwachting omlaag gaat. Je weet trouwens ook dat naarmate je ouder wordt je stofwisseling naar beneden gaat? Het argument, ik kom niet aan, geldt misschien voor nu, maar hoeft over 10 jaar niet zo te zijn en dan is de gewichtstoename moeilijk terug te draaien.
Nou dat is juist heerlijk makkelijk. Dan switcht ze naar frisdrank met minder of geen suiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Patriot schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:52:
[...]

Van kalfsleverworst dat als zodanig wordt verkocht verwacht ik wel dat het 100% uit kalfsleverworst bestaat. Dat is geen smaak, maar een ingrediënt.
100 procent kan eigenlijk per definitie niet, want je hebt altijd wel hulpstoffen nodig. Denk aan conserveermiddelen enzo, om het langer houdbaar te maken, bindmiddel om de boel bij elkaar te houden, of bijvoorbeeld kleurstoffen om het er mooier/smakelijker uit te laten zien.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
PolarBear schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:21:
[...]

Een halvering heeft dus bijna 3 cent per liter bespaard! Dat kan zomaar 20% van de totale productiekosten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RemcoDelft schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:14:
[...]

Een halvering heeft dus bijna 3 cent per liter bespaard! Dat kan zomaar 20% van de totale productiekosten zijn.
2.8 cent delen door twee is niet 3 ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Van 1 blikje per dag gaat het gebit echt niet kapot. Ik heb ook zelden gaatjes in het gebit :) Misschien zegt dat ook wel deels over hoe minder vaak ik op een dag eet (gebitsproblemen ontstaan vaker als je vaak eet of frisdrank drinkt op een dag, waardoor het gebit lang in zurigheid zit). En dat ik verder weinig zoetigheid eet. Snoep gaat er amper in bij mij en chocolade slechts sporadisch.

https://xxlnutrition.com/nl/

Waarom kijk je hier niet eens? Ik haal hier pillen om droog te trainen, je kan hier ook emmers kopen die je toevoegd met water (of melk) die je gewicht omhoog brengt (wanneer je niet trained).

Aangezien je Fanta ''verslaafd'' bent zou ik dus voor een sinasappel smaak kiezen.

Vroeger ben ik veel met iemand omgegaan die maar niet bij kon komen, die bleef frikandellen eten en alle ongezonde troep. Toen is hij een paar jaar ''shakes'' gaan drinken (die je op bovenstaande website ziet), totdat hij zijn gewenste gewicht bereikt had.

Verder is brood/bier, pasta's enz allemaal ''goed'' voedsel indien je wilt aankomen.

Doe je aub die Fanta en andere gifsoorten niet aan en probeer het zo natuurlijk mogelijk te houden :)

[ Voor 3% gewijzigd door LopendeVogel op 28-05-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
LopendeVogel schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:33:
[...]

https://xxlnutrition.com/nl/

Waarom kijk je hier niet eens? Ik haal hier pillen om droog te trainen, je kan hier ook emmers kopen die je toevoegd met water (of melk) die je gewicht omhoog brengt (wanneer je niet trained).

Aangezien je Fanta ''verslaafd'' bent zou ik dus voor een sinasappel smaak kiezen.
Alles wat ik zo snel vind met sinaasappel smaak op die website heeft of zo ongeveer nul calorieën, of er zijn uberhaupt geen voedingswaarde van op de website. Welke bedoel je dan dus?

Overigens ook als er labels bij moeten zitten dat ze echt doping vrij zijn, dan ga ik me wel afvragen wat er dan wel in zit. Als in, bij Fanta hoeft niemand een label erop te doen dat het dopingvrij is.
Verder is brood/bier, pasta's enz allemaal ''goed'' voedsel indien je wilt aankomen.

Doe je aub die Fanta en andere gifsoorten niet aan en probeer het zo natuurlijk mogelijk te houden :)
Iemand adviseren om bier te drinken om aan te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Leuk dat je chocolade noemt in dit topic, want ook daarvan liggen de schappen tegenwoordig vol met repen die "zeggen" dat ze chocolade bevatten, maar eigenlijk vooral suikerbommen zonder (veel) chocolade zijn. Als je de verpakking moet geloven zit het er vol mee, maar in werkelijkheid is er geen chocola van te maken...

En ontopic: als je niet alleen "lekker" wil aankomen dan zou je ook nog kunnen kijken naar voedselvervangers zoals Joylent, Huel, etc.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robin F.
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 07:55

Robin F.

5 micron is huge

Cola, cassis en ginger ale zijn ongeveer de enige frisdranken die in NL nog worden geleverd met echte suiker. Alle andere frisdranken zoals sinas, 7-up, Sprite etc zijn alleen nog verkrijgbaar met zoetstof. Met ijsthee was het lang een beetje 50-50, maar dat gaat ook steeds meer richting zoetstof. Als je echte Fanta wilt drinken moet je dus Fanta cassis nemen, dat is de enige smaak die niet verzoetstoft is, waarschijnlijk om de concurrentie met Hero aan te kunnen.

Persoonlijk vind ik het misleidend dat wat vroeger Fanta Light of Sprite Zero heette nu gewoon Fanta of Sprite heet, terwijl het origineel niet meer geleverd wordt: je krijgt dus niet waar je om vroeg. Ik vind zoetstof ontzettend smerig, en er is helaas niet erg veel keus meer als ik een drankje neem in de horeca.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Van 1 blikje per dag gaat het gebit echt niet kapot.
1 blikje per dag zal ook niet echt helpen om aan te komen tenzij je de hele dag niet sport, beweegt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Bor schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:31:
[...]

1 blikje per dag zal ook niet echt helpen om aan te komen tenzij je de hele dag niet sport, beweegt etc.
1 blikje per dag. Even rekenen: 48 Cal / 100 ml = 158.4 Cal per blikje = x365 = 57816 Cal per jaar

1 kg vet komt overeen met 7700 Cal

57816 kCal / 7700 = 7.5 kg gewichtstoename

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

aljooge schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:49:
[...]

1 blikje per dag. Even rekenen: 48 Cal / 100 ml = 158.4 Cal per blikje = x365 = 57816 Cal per jaar

1 kg vet komt overeen met 7700 Cal

57816 kCal / 7700 = 7.5 kg gewichtstoename
Je laat wel heel, heel veel variabelen achterwege.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.