Waarom zit er weinig suiker/calorieën in NL'se Fanta Orange?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 15.937 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

aljooge schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:49:
[...]

1 blikje per dag. Even rekenen: 48 Cal / 100 ml = 158.4 Cal per blikje = x365 = 57816 Cal per jaar

1 kg vet komt overeen met 7700 Cal

57816 kCal / 7700 = 7.5 kg gewichtstoename
Ja, want iemand neemt alleen kCals op, hij verbrandt geen enkele kCal in dat hele jaar? Lijkt me nogal onwaarschijnlijk?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:56
FirePuma142 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:51:
[...]

Je laat wel heel, heel veel variabelen achterwege.
Je kan wel alles in mijn berekening zonder argumenten bagatelliseren, maar ondertussen heeft de helft van de bevolking overgewicht. Hoe zou dat dan toch komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:29
Interessant topic, en ik ben nu wel heel erg nieuwsgierig wat er verandert is met Pepsi-cola? Vroeger kon ik dat wel wegkrijgen, maar tegenwoordig is het echt niet meer te doen, de aspertaam-smaak is echt ernstig. Dus ik moet het nu vragen in restaurants wat voor cola.. Waarom veranderen dit soort dingen? We hadden toch allemaal andere namen Zero, Max, Light voor minder/geen suiker?

Wat me nog meer verbaast is de hoeveelheid meningen die mensen hebben. Ik drink 1 (groot) glas coca-cola per dag, verder nooit alcohol en verder heel veel water... Ik weet dat het slecht is, maar moet het gelijk erin geramd worden? Of het slim is om op gewicht te blijven is de volgende vraag..

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
wildhagen schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:01:
[...]

Ja, want iemand neemt alleen kCals op, hij verbrandt geen enkele kCal in dat hele jaar? Lijkt me nogal onwaarschijnlijk?
Suiker dat je niet gebruikt wordt omgezet in vet en opgeslagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
aljooge schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:04:
[...]

Je kan wel alles in mijn berekening zonder argumenten bagatelliseren, maar ondertussen heeft de helft van de bevolking overgewicht. Hoe zou dat dan toch komen?
Nu koppel je aan heel iets anders dat helemaal niet ter discussie staat. Maar met jouw logica als ik een boterham elke dag skip heb ik over 10 jaar een negatief gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:06

Typhone

Who Dares Wins

De voedingsmiddelen industrie en de moderne domme mens. Wat zal slechter zijn? Suiker of chemische suikervervangers?

Lesje opvoeding van ouders in combinatie met opvoeding voor (helaas) heel veel moderne ouders zou wonderen doen. Maar ik vrees met grote vrees.

De klassieke normale Coca Cola met witte suiker (Mexicaanse) gedronken. Ik verlang terug naar iets voor 1997 toen dat bij ons ook nog de standaard was.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:53
Typhone schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:09:
De voedingsmiddelen industrie en de moderne domme mens. Wat zal slechter zijn? Suiker of chemische suikervervangers?
Dat is gelukkig vrij duidelijk maar ik vermoed niet wat jij bedoelt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Overigens om de vraag van de TS te beantwoorden. Waarom zit er minder zuiker in Fanta in Nederland. Het Nationaal Preventieakkoord en het Akkoord Verbetering Productsamenstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6akfs0dLjkTKFD-yZsfBxUQDu8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L6gN6YslSBePnhaTsoN395Iq.png?f=user_large

En als je naar de cijfers kijkt (wel van de branche organisatie maar toch):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGabGGZtDVnNrDJlUiTAwHUWMrU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zabur5l9KOLU8Ndrg8dDYMea.png?f=user_large

Je kan er ongetwijfeld cynisch over zijn en er gaten in schieten maar toch mooi om te zien dat een akkoord met het bedrijfsleven vruchten af werpt en zelfs voorloopt op de afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

assje schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:13:
[...]

Dat is gelukkig vrij duidelijk maar ik vermoed niet wat jij bedoelt.
Wat is het? Geen idee. Dronk ooit al de zero varianten maar inmiddels al een aantal jaren niet meer. Maar sport, beweeg en eet gewoon. Werk geen 6 liter per dag naar binnen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Typhone schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:09:
De klassieke normale Coca Cola met witte suiker (Mexicaanse) gedronken. Ik verlang terug naar iets voor 1997 toen dat bij ons ook nog de standaard was.
In Nederlandse gewone Coca Cola zit ook alleen maar normale suiker ,in tegenstelling tot de VS waar high fructose corn syrup gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Vergelijk die eens met de Mexicaanse. Lijkt niet er by far niet op haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:58
Verder is brood/bier, pasta's enz allemaal ''goed'' voedsel indien je wilt aankomen.

Doe je aub die Fanta en andere gifsoorten niet aan en probeer het zo natuurlijk mogelijk te houden :)
Fanta/Frisdrank afserveren als vergif en dan aanraden maar meer bier te gaan drinken :? ?
Alcoholhoudende dranken zijn met goede rede niet te krijgen onder de 18, dat is als je het dagelijks regelmatig gebruikt nog veel verslavender en schadelijker dan frisdrank.

Begrijp me niet verkeerd, ik houd (op zijn tijd) zeker van biertje, maar om het nu als gezonder alternatief te prijzen, nee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 15:43

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

aljooge schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:05:
[...]

Suiker dat je niet gebruikt wordt omgezet in vet en opgeslagen.
En vet kan je weer verbranden door o.a. sport en beweging. Je laat inderdaad wel heel erg veel variabelen achterwege in de berekening.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Sissors schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:05:
[...]

Nu koppel je aan heel iets anders dat helemaal niet ter discussie staat. Maar met jouw logica als ik een boterham elke dag skip heb ik over 10 jaar een negatief gewicht.
Nee, want als je een elke dag meer verbrandt dan je eet, houd je lichaam het niet vol en gaat automatisch de verbranding naar beneden. Je wordt als het ware een beetje moe en past onbewust je activiteit erop aan.

Staat trouwens volop ter discussie, de reden dat het suikergehalte voor een deel naar beneden moet is omdat een groot aantal mensen te dik is als gevolg van de keuzes in de voedingsmiddelenindustrie, zoals bij dit soort suikerhoudende frisdranken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Bor schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:24:
[...]

En vet kan je weer verbranden door o.a. sport en beweging. Je laat inderdaad wel heel erg veel variabelen achterwege in de berekening.
Alleen gebeurt dat bewegen niet voldoende, vandaar dat de helft van de bevolking te dik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:01:
[...]

Ik ben er niet aan gewend. Maar ik blijf moeilijk op gewicht omdat ik te weinig calorieën binnenkrijg (en de echte "calorie-bommen" juist dingen zijn die ik niet lus). Daarom vind ik het heel vervelend dat er steeds minder calorieën in dezelfde hoeveelheid zit en ben ik erop gaan letten.
Noten of bijvoorbeeld dadels zitten ook veel calorieën in voor een relatief kleine portie. Zijn toch genoeg opties om meer calorieën binnen te krijgen dan via een frisdrank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:49
Ik snap ook niet waarom je op deze manier wilt aankomen. Zijn veel gezondere manieren. Ik heb zelf familie in de horeca die mede door alle frisdranken en alcohol, problemen hebben gekregen met diabetes en hun nieren. Zij zaten altijd in een omgeving waar veel fris- drank beschikbaar was. Ze zijn inmiddels gestopt, maar het is veel te laat, want zij hebben als dertigers al een stukje gezondheid verloren. Leven lang nu medicijnen slikken voor de diabetes en geen lekkere dingen meer eten.

Eet gewoon meer koolhydraten en voedzaam en probeer gewoon porties te vergroten met wat je eet. Desnoods ga je wat vaker uit eten. Maar hou je cholesterol op peil en suikers. Probeer hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten te voorkomen en hou je nieren zuiver.

Maar ik snap ook niet waarom je überhaupt wilt aankomen. Waarom wil je dat, als ik het vragen mag?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Typhone schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:15:
[...]

Wat is het? Geen idee. Dronk ooit al de zero varianten maar inmiddels al een aantal jaren niet meer. Maar sport, beweeg en eet gewoon. Werk geen 6 liter per dag naar binnen :D
Ga eens wat wetenschappelijke literatuur lezen zou ik zeggen. Suiker: Slecht voor je in overmaat. Zoetstoffen: Honderd(en) keren zoeter dan suiker waardoor je veel minder nodig hebt qua hoeveelheid. En dus verdomd lastig om een overmaat van te krijgen. Dus minder slecht voor je dan suiker, wat makkelijk overal in overmaat te krijgen is. Er is een reden dat de overheid aanstuurt op minder suiker in voedsel. En dat is niet omdat het goed voor je is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@Josefien Heel kort door de bocht: frisdrank wordt algemeen als ongezond beschouwd.

Het aanpassen van het suikergehalte in frisdranken is een (hopeloze) poging om een minder ongezond imago te bereiken.

Ik vermoed (weet niet zeker) dat de EU regels gaat maken m.b.t suikergehalte, en de fabrikanten zich alvast land voor land aan het voorbereiden zijn op die regels. Waarbij de omzet nauwlettend in de gaten wordt gehouden.

Mogelijk om die reden verschillende hoeveelheden suiker bij verschillende landen, om de effecten te zien

[ Voor 0% gewijzigd door Diederik op 28-05-2022 19:07 . Reden: Typo ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:42
Ja hadden ze niet een tijd terug die Sprite ook veranderd? Van die smerige aspertaam of andere zoetstof waar je zo’n droge nasmaak van krijgt :r.

Zelf drink ik het niet meer echt trouwens. Suiker inname in die hoeveelheden is vele malen minder dan vroeger. Als ik nu een blikje Fanta drink dan heb ik daar ook echt last van. Instant dip, toch onrustig enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
De_Bastaard schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:05:Als ik nu een blikje Fanta drink dan heb ik daar ook echt last van. Instant dip, toch onrustig enz.
Als je dit krijgt, moet je dan niet een keer je bloedsuikers laten meten? Dit klinkt niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Het argument is dat je heel veel variabelen mist. Ik dacht eerlijk gezegd dat die zo voor de hand liggend zijn dat ik ze niet hoef uit te spellen.

Maar voor de duidelijkheid, het kan prima binnen de dagelijkse caloriebehoefte vallen door een enorme verscheidenheid aan redenen. Een blikje Fanta kan ook in een dieet met calorietekort voorkomen. Je doet net alsof een blikje per dag per definitie tot gewichtstoename leidt, en dat is simpelweg niet waar.

Kortom, het dagelijks nuttigen van één enkel blikje Fanta kan, maar heeft niet per definitie gewichtstoename tot gevolg. Het kan zelfs deel uitmaken van een eetpatroon dat tot gewichtsverlies leidt.

Vrij simpele logica eigenlijk.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik drink het nooit meer, alles met zoetstoffen is ongelooflijk smerig.. gore nasmaak. Ik dronk het al zeer zelden (2 blikjes per maand hooguit), maar nu dus nooit meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

FirePuma142 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:14:
[...]

Het argument is dat je heel veel variabelen mist. Ik dacht eerlijk gezegd dat die zo voor de hand liggend zijn dat ik ze niet hoef uit te spellen.

Maar voor de duidelijkheid, het kan prima binnen de dagelijkse caloriebehoefte vallen door een enorme verscheidenheid aan redenen. Een blikje Fanta kan ook in een dieet met calorietekort voorkomen. Je doet net alsof een blikje per dag per definitie tot gewichtstoename leidt, en dat is simpelweg niet waar.

Kortom, het dagelijks nuttigen van één enkel blikje Fanta kan, maar heeft niet per definitie gewichtstoename tot gevolg. Het kan zelfs deel uitmaken van een eetpatroon dat tot gewichtsverlies leidt.

Vrij simpele logica eigenlijk.
Je zegt dat er veel variabelen missen, en hebt het vervolgens in de context van een blikje fris alleen over de calorieën.

Er is een heleboel mis met in 5-10 minuten 33 gram suiker naar binnen werken.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

CodeCaster schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:42:
[...]

Je zegt dat er veel variabelen missen, en hebt het vervolgens in de context van een blikje fris alleen over de calorieën.

Het is ook de context. Als je een rijpe banaan pakt heb je al de helft. Eet je 2e stuk fruit en je zit al vlot richting de 30 gram. (Of je doet zoals ik een smoothie maken). Maar ik doe altijd nog een glas volle melk en wat havermout erbij en een boterham. Dan krijg je ook nog eiwitten, mineralen, vetten en een zooi vitamines binnen. Dan zijn het geen nutteloze suikers meer. Frisdrank is gewoon echt nutteloos suikers naar binnen gieten. Als het écht ongezond was om een blik cola naar binnen te gieten was het wel verboden, ik denk dat het vooral zit in 'eens in de week een blikje' vs. dagelijks een 6-pack blikjes.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:34
koppie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:04:
Interessant topic, en ik ben nu wel heel erg nieuwsgierig wat er verandert is met Pepsi-cola? Vroeger kon ik dat wel wegkrijgen, maar tegenwoordig is het echt niet meer te doen, de aspertaam-smaak is echt ernstig. Dus ik moet het nu vragen in restaurants wat voor cola.. Waarom veranderen dit soort dingen? We hadden toch allemaal andere namen Zero, Max, Light voor minder/geen suiker?

Wat me nog meer verbaast is de hoeveelheid meningen die mensen hebben. Ik drink 1 (groot) glas coca-cola per dag, verder nooit alcohol en verder heel veel water... Ik weet dat het slecht is, maar moet het gelijk erin geramd worden? Of het slim is om op gewicht te blijven is de volgende vraag..
Wat natuurlijk ook zou kunnen is dat je smaak veranderd is tussen vroeger en nu :) . Er zijn diverse producten die ik inmiddels niet meer lust en voorheen wel :P . Valt me trouwens op dat de frisdranken zoals Fernández maar ook AA nog niet aan bod zijn gekomen volgens mij zit daar nog veel meer suiker in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:31
neem je suiker vrij probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

CodeCaster schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:42:
[...]

Omdat alle variabelen die binnen een eet- en beweegpatroon passen er nogal veel zijn om in een aantal zinnen op te noemen. Ik reageer op de stelling dat één blikje Fanta per dag per definitie tot gewichtstoename leidt. Ik heb het verder nergens over andere redenen om het wel of niet te doen.
Mwah, dat valt wel mee. Of niet. Maar dan is de context wel van belang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
FirePuma142 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:00:
[...]

Omdat alle variabelen die binnen een eet- en beweegpatroon passen er nogal veel zijn om in een aantal zinnen op te noemen. Ik reageer op de stelling dat één blikje Fanta per dag per definitie tot gewichtstoename leidt. Ik heb het verder nergens over andere redenen om het wel of niet te doen.

[...]

Mwah, dat valt wel mee. Of niet. Maar dan is de context wel van belang.
Feit is wel dat de helft van de bevolking te dik is en de energie input en output niet onder controle heeft. Daar helpen dit soort calorie bommen niet mee. Buiten het feit dat dit soort snelle suikers bij langdurig gebruik de glucose huishouding op lange termijn kunnen ontregelen met diabetes type 2 tot gevolg.

Je focust je te veel op het individu die van nature te weinig eet en de energie aanvult met een blikje Fanta. Je gaat eraan voorbij dat veel suikers op lange termijn ook voor dit individu schadelijk kan zijn.

Ik heb het over de samenleving waar de helft te zwaar is en daar mag best wat aan gedaan worden. Overgewicht is een volksziekte van de moderne maatschappij. Daar mag best wat meer regelgeving voor komen dat de veroorzaker hiervan, de voedselindustrie, maatregelen neemt om het aantal calorieën terug te dringen. Uiteindelijk is preventie van nare ziektes veel beter dan het genezen ervan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bor

Bor

Nox schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:52:
[...]

Als het écht ongezond was om een blik cola naar binnen te gieten was het wel verboden
Om dezelfde reden is o.a. roken ook verboden, oh wacht.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:05

Patriot

Fulltime #whatpulsert

wildhagen schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:58:
[...]

100 procent kan eigenlijk per definitie niet, want je hebt altijd wel hulpstoffen nodig. Denk aan conserveermiddelen enzo, om het langer houdbaar te maken, bindmiddel om de boel bij elkaar te houden, of bijvoorbeeld kleurstoffen om het er mooier/smakelijker uit te laten zien.
Uiteraard, nagenoeg 100% is natuurlijk wat ik bedoel. Ik snap ook wel dat er wat hulpstoffen nodig zijn, al is het maar zodat het goed blijft. Dat is wat anders dan een andere vleessoort erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dat kan allemaal zo zijn, maar de nuance die je hier aanbrengt was eerder nog ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 07:42
aljooge schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:12:
[...]

Als je dit krijgt, moet je dan niet een keer je bloedsuikers laten meten? Dit klinkt niet goed.
Geen idee, is dat zo? Ik heb verder nergens last van alleen als ik gewoon zo’n suikerbom als dat pak.

Hetzelfde geldt overigens voor bepaalde koolhydraten. Witbrood ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door De_Bastaard op 28-05-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
De_Bastaard schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:03:
[...]

Geen idee, is dat zo? Ik heb verder nergens last van alleen als ik gewoon zo’n suikerbom als dat pak.
Ik ken dit gevoel, ben al tijden bezig om mijn spiegels binnen specs te houden, lukt net.

Eenvoudig te testen. Als je glucose te hoog is, is het goed dat je er niet mee onwetend doorloopt en als het goed is ben je gerust gesteld. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:28
Sissors schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:44:
[...]

Alles wat ik zo snel vind met sinaasappel smaak op die website heeft of zo ongeveer nul calorieën, of er zijn uberhaupt geen voedingswaarde van op de website. Welke bedoel je dan dus?

Overigens ook als er labels bij moeten zitten dat ze echt doping vrij zijn, dan ga ik me wel afvragen wat er dan wel in zit. Als in, bij Fanta hoeft niemand een label erop te doen dat het dopingvrij is.

[...]

Iemand adviseren om bier te drinken om aan te komen?
Het gaat niet om calorieën het gaat om bijkomen. Dan ga je richting proteïnen, koolydraten enz. Koolydraten zijn ook niet gezond maar veel minder slecht dan suikers (zoals je in Fanta en andere troep vind).

Bier drinken kom je van bij ja, net als van brood. Ik wil niet dat ze brood of bier verslaafd wordt indien je dat wilt zeggen?

De site die ik aangeef is gewoon een grote in NL en legit, als jij nu andere tips hebt ipv die van mij (die welbekend goed zijn) afketst? Laat het de topicstarter weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
LopendeVogel schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:19:
[...]

Het gaat niet om calorieën het gaat om bijkomen. Dan ga je richting proteïnen, koolydraten enz. Koolydraten zijn ook niet gezond maar veel minder slecht dan suikers (zoals je in Fanta en andere troep vind).
Suikers zijn ook koolhydraten.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

LopendeVogel schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:19:
[...]

Bier drinken kom je van bij ja, net als van brood. Ik wil niet dat ze brood of bier verslaafd wordt indien je dat wilt zeggen?

De site die ik aangeef is gewoon een grote in NL en legit, als jij nu andere tips hebt ipv die van mij (die welbekend goed zijn) afketst? Laat het de topicstarter weten.
Waarom zouden koolhydraten niet gezond zijn?

Dat hangt volgens mij af van het type, bewerkt/onbewerkt, in combinatie met leefstijl waar er sprake is van langdurige inactiviteit als ook onderliggende factoren, zoals bijvoorbeeld diabetes mellitus type 1.

Ps. Als het om bijkomen gaat gaat het ook onder andere om calorieën. Calorieën in versus calorieën uit. Dan kun je het daaronder hebben over de verdeling van eiwitten, vetten en koolhydraten. Daaronder weer de types eiwitten, vetten en koolhydraten die handig zijn daarvoor. Daaronder weer de micro's (vitamines, mineralen, etc)

[ Voor 15% gewijzigd door Tatsu op 28-05-2022 22:49 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

Bor schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Om dezelfde reden is o.a. roken ook verboden, oh wacht.. 8)7
Met een prijs van een pakje nagenoeg wel :p maar ook rokers vallen niet zomaar dood neer... ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 15:59
@Josefien
Hele merkwaardige situatie dat je liever troep elke dag weer inneemt dan een ander alternatief wat ongeveer dezelfde hoeveelheid calorieën biedt. Het komt een beetje star over, je wilt enkel suiker en niks anders proberen. Uiteindelijk je eigen keuze natuurlijk, maar wijs is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 15:59
Tatsu schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:45:
[...]

Waarom zouden koolhydraten niet gezond zijn?

Dat hangt volgens mij af van het type, bewerkt/onbewerkt, in combinatie met leefstijl waar er sprake is van langdurige inactiviteit als ook onderliggende factoren, zoals bijvoorbeeld diabetes mellitus type 1.

Ps. Als het om bijkomen gaat gaat het ook onder andere om calorieën. Calorieën in versus calorieën uit. Dan kun je het daaronder hebben over de verdeling van eiwitten, vetten en koolhydraten. Daaronder weer de types eiwitten, vetten en koolhydraten die handig zijn daarvoor. Daaronder weer de micro's (vitamines, mineralen, etc)
Veel koolhydraten in het gemiddelde eten wat de burger eet is bewerkt en/of simpele koolhydraten. Dat zorgt alleen maar voor een snelle insulinepiek. Een goede balans van de macro´s, dus koolhydraten dmv voeding met complexe koolhydraten en vezels is hartstikke prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Nox schreef op zondag 29 mei 2022 @ 00:38:
[...]

Met een prijs van een pakje nagenoeg wel :p maar ook rokers vallen niet zomaar dood neer... ;)
nou, dat beeld is niet helemaal juist. Ken een geval van iemand die experimenteerde en ook een paar sigaretten op stak en binnen een jaar longkanker kreeg en overleed. Statistisch gezien moet je wel heel veel pech hebben, maar het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:03
Het lijkt misschien apart, maar Fanta is nergens het zelfde. De meeste producten trouwens niet. Ze worden nav de lokale vraag en regels aangepast. Hier is het een verschil in suiker, maar vaak kijk bijvoorbeeld naar Fanta in Mexico, die is Oranje en hier is het geel.

Waarom zit er minder suiker hier in? Zal wel een combinatie zijn van de steeds hogere druk op ongezonde dingen en markt onderzoek op wat men hier wil. Als je de calorieën nodig het inderdaad beter om de Belgische te nemen. Of kijk nog wat verder rond waar er welicht nog meer in zit.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:56

FreakNL

Well do ya punk?

Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:47:
Waarom zit er zo weinig suiker (en dus calorieën) in de Fanta Orange in Nederland }:| Ik heb er een tijdje meer op gelet en merk op dat een portie in België bijna dubbel zoveel suiker heeft :D

In de Nederlandse Fanta zit maar 23kcal/5,6g suiker per 100ml. Dat is zowel de 330ml blikken, 0,5l flesjes als die kleine glazen flesjes in de horeca.

Het 330ml blik die ik aan het strand kreeg (en vroeger bij een buitenlandse supermarkt kon kopen) en volgens mij voor de Deense markt bedoeld is heeft 30kcal/7,2g suiker per 100ml.

En dan kreeg ik gisteren in Eupen (België) een 330ml blikje voorgeschoteld met maar liefst 48kcal/11,7g suiker per 100ml :D

Ik weet niet of datgene in Eupen ook in alle Belgische supermarkten ligt, maar het lijkt erop dat ik voortaan beter bij hun Carrefour de frisdrank kan kopen dan in de Nederlandse AH... :D

Dit is een 330ml blik wat in de Nederlandse supermarkt te krijgen is:
[Afbeelding]

Een 0,5l flesje bij een Zeeuwse mosseltent:
[Afbeelding]

Een 330ml blikje aan een Zeeuws strand, wat voor de (Deense?) markt is bedoeld:
[Afbeelding]

Het 330ml blikje wat ik gisteren in Eupen had:
[Afbeelding]

Sowieso merk ik dat ik steeds meer moeite moet doen (in NL) om in kraampjes/eetgelegenheden een meer suikerhoudende frisdrank te krijgen, steeds vaker word ik doodgegooid met van die zero-dingen. Op sommige plekken moet ik genoegen nemen met appelsap omdat de rest <10kcal per portie is :|
Zoals anderen ook al posten;
Er zijn veel gezondere manieren om aan je calorieën te komen. Bijvoorbeeld fruit.

Frisdrank is iets wat geen mens nodig heeft in zijn dieet. Nu hoeft niet alles gezond te zijn wat je eet/doet, alcohol is natuurlijk ook gewoon vergif (bijvoorbeeld). Dus een frisdrankje op zijn tijd is niks mis mee. Maar jij wekt de indruk dat je het nodig zou hebben en het daarom in je dieet verwerkt. Dat is een erg ongezonde keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:03
peize9 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 02:09:
Het lijkt misschien apart, maar Fanta is nergens het zelfde. De meeste producten trouwens niet. Ze worden nav de lokale vraag en regels aangepast. Hier is het een verschil in suiker, maar vaak kijk bijvoorbeeld naar Fanta in Mexico, die is Oranje en hier is het geel.
Jep, kijk maar naar de 'Duitse' Fanta, die is ook meer oranje dan dat hier het geval is. De ingrediënten kunnen per regio verschillen, bijvoorbeeld maisstroop vs rietsuiker in het geval van Cola en dat zou ook een iets andere smaak kunnen betekenen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:56

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Dat. Ik ben ooit van 108 naar 92kg in 2 jaar gegaan en de grootste winst (lees: ik heb verder weinig tot geen levensstijl veranderingen doorgevoerd in die periode) zat bij mij in het stoppen met frisdrank. Ik dronk 1 a 2 glazen per dag, denk 10 glazen per week. Het is een makkelijke quickwin.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 29-05-2022 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 14:40

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik vind al deze suiker en zout regelingen maar helemaal niets.

Een van die zoetstoffen die gebruikt worden krijg ik ten eerste een raar gevoel in m'n darmen en ten tweede gewoon hoofdpijn (activeert mijn migraine, echte chocolade doet dit ook bijv).
Ik heb zelf geen flauw idee welke zoetstof en/of combinatie, want veel zijn gewoon gemixed.

En zout moet ik zelfs extra innemen (van de doctor zelfs) vanwege bloeddruk dingen.

Dit alles maakt deze morderne trend extra vervelend voor iemand zoals mij.
Het wordt steeds lastiger om voor mij boodschappen te kunnen halen. Sta je niet normaal lang labeltjes te lezen voor bijv drinken waar al die rotzooi niet in zit.

Ik ben dan ook van mening dat er op een verpakking op oogopslag gezien moet kunnen worden dat er zoetstoffen in zitten. Dus duidelijk aan de voorkant, net zoals ze met zero en 0% doen.

Ik ben dan ook tegen al die zoetstoffen, niet tegen de suiker vermindering.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikRedbeard op 29-05-2022 04:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
Bor schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:24:
[...]

Wat vind je exact niet netjes? In dit geval staat het prominent voorop de fles in plaats van alleen op het label met ingrediënten.
Ik ben het volledig met hem eens. Je verwacht aardbeiensiroop, want dat staat groot op de fles getekend en in grote letters gedrukt. Maar je krijgt feitelijk appelsiroop waaraan wat aardbeismaak is toegevoegd.

Net zo misleidend als wat je op sommige verpakkingen ziet: GEEN SUIKER toegevoegd. Het maakt voor de gemiddelde eter niet uit of de suiker is toegevoegd of er van nature al in zit, het gaat erom of het erin zit of niet.
F_J_K schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:16:
[...]

offtopic:
Sowieso ongetwijfeld beter dan vergelijkbare hoeveelheden suikerhoudende dranken. Wat dat betreft ben ik zeker niet anti. Maar. Koffie met suiker of zoetjes is goor. Cola, sinas, etc niet-lekker. Ik heb dan geen enkele reden om geen rekening te houden met advies van neuroloog en andere gepubliceerde onderzoeken die wel risico's zien. Bijv (random hits) PMID: 28198207 en 28938797
En laat ik eerlijk zijn, alcohol kan ook niet goed zijn voor het zenuwstelsel en dat doe ik zeker wel.
Ik denk dat het ook wel wat meevalt met aspartaam. Het zal ongetwijfeld kankerverwekkend zijn. Maar wat veel mensen vergeten, is dat je er maar heel weinig van binnenkrijgt omdat het zo verrekte zoet is. Ik bedoel, alles is slecht voor je, als je er maar genoeg van krijgt.

Wat betreft de koffie. Op de een of andere manier maakt het bij koffie (en thee) heel veel uit welke zoetstof gebruikt wordt. Aspartaam (Canderel) in koffie is inderdaad niet lekker, maar saccharine en cyclamaat (Natrena) smaken prima.
Squawk schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:30:
[...]

Ik begin mezelf een beetje te herhalen, maar het delen van feiten in plaats van meningen lijkt me niet verkeerd in deze discussie.

De zuren in frisdranken kunnen zorgen voor tanderosie. Tanderosie wil zeggen dat het tandglazuur oplost door de zuren uit dranken. Als dat te vaak gebeurt kan het glazuur zelfs geheel verdwijnen. Dit geldt dus voor zowel de traditionele als light frisdranken.

Tanderosie is niet hetzelfde als tandcariës (gaatjes). Light-frisdranken bevatten zoetstoffen, die spelen geen rol bij het ontstaan van tandcariës (gaatjes). Gewone (suikerhoudende) frisdranken wel. Tandcariës ontstaat doordat bacteriën in de mond elke keer als je iets eet of drinkt, suikers uit de voeding omzetten in zuur.
Dus, light frisdranken zijn nog steeds slecht voor je tanden vanwege de zuurgraad. Maar suikerhoudende frisdrank is extra slecht.

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat het best wel meevalt met tanderosie door frisdrank. Ik drink al 25 jaar alleen maar cola light. Soms op kantoor wel eens een kop koffie (met suiker). Eigenlijk de hele dag door dus. Mijn gebit is echter volkomen in orde. Ik heb wel eens een gaatje of een stukje kies dat afbreekt, maar dat schijnt op mijn leeftijd redelijk normaal te zijn. Dat afbreken volgt meestal op (per ongeluk) op iets erg hards kauwen. Ik poets mijn tanden 1x per dag, maar wel heel grondig. Dus ik denk dat het wel een beetje meevalt met dat tandbederf. Bangmakerij is ook een vak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
ErikRedbeard schreef op zondag 29 mei 2022 @ 03:59:
Dit alles maakt deze morderne trend extra vervelend voor iemand zoals mij.
Het wordt steeds lastiger om voor mij boodschappen te kunnen halen. Sta je niet normaal lang labeltjes te lezen voor bijv drinken waar al die rotzooi niet in zit.
Ik kan het je heel makkelijk maken: koop alles waar niet een labeltje op zit tenzij je het er zelf op moet plakken ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
PhilipsFan schreef op zondag 29 mei 2022 @ 04:21:
[...]

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat het best wel meevalt met tanderosie door frisdrank. Ik drink al 25 jaar alleen maar cola light. Soms op kantoor wel eens een kop koffie (met suiker). Eigenlijk de hele dag door dus. Mijn gebit is echter volkomen in orde. Ik heb wel eens een gaatje of een stukje kies dat afbreekt, maar dat schijnt op mijn leeftijd redelijk normaal te zijn. Dat afbreken volgt meestal op (per ongeluk) op iets erg hards kauwen. Ik poets mijn tanden 1x per dag, maar wel heel grondig. Dus ik denk dat het wel een beetje meevalt met dat tandbederf. Bangmakerij is ook een vak...
Bangmakerij is een vak, maar dingen aanraden op basis van anekdotisch bewijs ook ;)

Lichtjes de (electrische) borstel tegen de elementen aanhouden en gebruikmaken van flosdraad, stokers of ragers (afhankelijk van de ruimte tussen je tanden en kiezen) is gezonder omdat je anders niet het hele element pakt en 2 zijden per element mist. Plus je schraapt er dan wat minder hard groeven in...

Heb je toevallig "driehoekjes" tussen je elementen? Zo ja: dan zou ik iets minder stellig worden over suikergebruik en poetsgedrag. Zo niet: gefeliciteerd, je bent een van de weinigen die het voor elkaar krijgt om z'n tandenborstel tussen kieren te krijgen waar de normale mens dit niet lukt. Zijn die borstels van Philips zo goed? :P

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 14:40

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Stukfruit schreef op zondag 29 mei 2022 @ 04:52:
[...]

Ik kan het je heel makkelijk maken: koop alles waar niet een labeltje op zit tenzij je het er zelf op moet plakken ;)
Ghaha :D

Maar even serieus:
Dn kan ik helemaal niets meer kopen. Overal staat op wat erin zit in kleine lettertjes.
Hmm misschien fruit niet. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-06 11:26
ErikRedbeard schreef op zondag 29 mei 2022 @ 05:24:
[...]

Ghaha :D

Maar even serieus:
Dn kan ik helemaal niets meer kopen. Overal staat op wat erin zit in kleine lettertjes.
Dat is dus exact wat hij zegt. Koop fruit en groente ;)

Eigenlijk te gek voor woorden, de titel van dit topic
Het zou eigenlijk moeten zijn:"Waarom zit er zo bizar veel suiker in, maar hebben ze het recentelijk veranderd?"

[ Voor 20% gewijzigd door dogtagz op 29-05-2022 05:37 ]

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 16:23

Dennis1812

Amateur prutser

Als je zoveel afvalt en enkel met ongezonde troep op gewicht blijft? Ga naar de diëtist. Er zit 3u in de basisverzekering.

Zei kan je helpen en eventueel eiwitrijke dranken voorschrijven om je op gewicht te krijgen. Ook kan ze een goed voedingschema opstellen en met je meekijken waar problemen liggen en hoe die op te lossen.

Hopen dat er meer suiker in frisdrank komt terwijl we massa obesitas hebben lijkt mij een slechte oplossing voor een gezondheidsprobleem.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Bor schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:24:
[...]

Dat snapt ie zelf ook wel. Z'n punt was gewoon: als je vanaf nu elke dag een blikje frisdrank extra drinkt en verder hetzelde dan kan je er prima 7 kilo per jaar mee aankomen.
Of zoals een ander al aangeeft: 10 kilo afvallen door alleen te stoppen met frisdrank.

[ Voor 9% gewijzigd door matthijst op 29-05-2022 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:33
Misschien al aangegeven in dit topic;

Koop een juicer, gooi er fruit in en je hebt je suikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sjoak schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:58:
Misschien al aangegeven in dit topic;

Koop een juicer, gooi er fruit in en je hebt je suikers.
Wat volgens het volgende onderzoek weer net zo ongezond is :P
https://www.mumc.nl/actue...d-als-die-uit-frisdranken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019

MLLL

Palm Treo 650

aljooge schreef op zondag 29 mei 2022 @ 01:02:
[...]

nou, dat beeld is niet helemaal juist. Ken een geval van iemand die experimenteerde en ook een paar sigaretten op stak en binnen een jaar longkanker kreeg en overleed. Statistisch gezien moet je wel heel veel pech hebben, maar het kan.
Die had zonder die sigaretten waarschijnlijk ook wel longkanker gekregen.
Het is niet zo dat een niet-roker geen longkanker kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:33
Sissors schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Wat volgens het volgende onderzoek weer net zo ongezond is :P
https://www.mumc.nl/actue...d-als-die-uit-frisdranken
Daarom juist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ErikRedbeard schreef op zondag 29 mei 2022 @ 05:24:
[...]

Maar even serieus:
Dan mag je ook geen appels en peren meer, die hebben stickertjes met welke soort het is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 20:48
Ik drink sporadisch een blikje cola (Pepsi of Dr peper) maar bij beide is dit het geval dat ze minder suiker bevatten, nu smaken ze naar aspartaam.
Goede reden om het niet meer te kopen.

Maar voor Fanta, de Nederlandse Fanta is toch altijd al anders geweest dan in andere landen?

[ Voor 7% gewijzigd door mathy_ op 29-05-2022 10:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik vraag me af of al die aspartaam/light/zero-haat die je hier voorbij ziet komen echt iets met de smaak te maken heeft of eerder een aversie tegen het concept van suikervervanging is.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mathy_ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:19:
Ik drink sporadisch een blikje cola (Pepsi of Dr peper) maar bij beide is dit het geval dat ze minder suiker bevatten, nu smaken ze naar aspartaam.
Goede reden om het niet meer te kopen.

Maar voor Fanta, de Nederlandse Fanta is toch altijd al anders geweest dan in andere landen?
Zowel reguliere Coca cola en Pepsi cola (niet max) hebben geen aspartaam in hun ingrediënten lijst...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:25:
Van 1 blikje per dag gaat het gebit echt niet kapot. Ik heb ook zelden gaatjes in het gebit :) Misschien zegt dat ook wel deels over hoe minder vaak ik op een dag eet (gebitsproblemen ontstaan vaker als je vaak eet of frisdrank drinkt op een dag, waardoor het gebit lang in zurigheid zit). En dat ik verder weinig zoetigheid eet. Snoep gaat er amper in bij mij en chocolade slechts sporadisch.

Lagere levensverwachting doordat er meer suiker in zit zal best. Dat doet veel zitten en niet sporten vast ook :)
Als op gezette tijden iets eten niet je hobby is zou ik dagelijks 1 flesje frisdrank van 300-zoveel milliliter maar laten staan. Tenzij insuline spuiten op vaste tijden wel een acceptabele hobby is.

Het is niet zonder reden dat, ondanks de stevige suiker lobby, de hoeveelheid suiker in producten naar beneden bijgesteld wordt. Suiker is zeer ongezond en zeker geen goede bron van calorieën. Ik zou sterk overwegen om toch naar een voedingsdeskundige te gaan en kenbaar te maken wat je wel/niet lekker vind en zo tot een gezonde oplossing te komen. Overweeg daarnaast om de gevolgen van dagelijks een blikje frisdrank naar binnen werken te bespreken met een deskundige als je ons niet gelooft.

[ Voor 7% gewijzigd door xh3adshotx op 29-05-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

fsfikke schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:30:
Ik vraag me af of al die aspartaam/light/zero-haat die je hier voorbij ziet komen echt iets met de smaak te maken heeft of eerder een aversie tegen het concept van suikervervanging is.
Wat bedoel je? Volgens mij geven de meeste mensen die zulke berichten posten aan dat ze de droge strot, die veel mensen ervan krijgen, niet lekker vinden, niet per se "ik vertrouw die chemische troep niet".

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Beetje dramatische reacties misschien?
Alsof elke frisdrank met aspartaam hetzelfde smaakt en/of nasmaak heeft. Zit een behoorlijk verschil in Sprite, Cola Light, Cola Zero, Pepsi Max of bv Pepsi Max Cherry.
Lijkt nu een beetje roepen om het roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

matthijst schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:15:
Beetje dramatische reacties misschien?
Alsof elke frisdrank met aspartaam hetzelfde smaakt en/of nasmaak heeft. Zit een behoorlijk verschil in Sprite, Cola Light, Cola Zero, Pepsi Max of bv Pepsi Max Cherry.
Lijkt nu een beetje roepen om het roepen.
Smaak is persoonlijk hè? Ik weet niet precies waar je het over hebt, maar ik blijf dezelfde gore, droge nasmaak houden ongeacht welke met aspartaam gezoete drank ik drink, zelfs na één slok. M'n tong blijft aan m'n gehemelte plakken alsof ik Goedkopie-pindakaas eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Ja hoor d:)b
Dit geeft het idee dat het niet alleen aan de smaak ligt bij jou:
CodeCaster schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:30:

Drink gewoon water en thee, mensen. Frisdrank met z'n smaakexplosie is door alle ingrediënten verslavend, en laat al het andere laf smaken.

Fris is iets voor eens in de week, niet voor elke dag.
En 't zal ook een deel gewenning zijn. Dronk eerder altijd Pepsi Max, als ik 't nu drink is het wennen aan die smaak, want drink tegenwoordig de Cherry variant.
Zelfde met Cola Light, die smaakt naar mijn mening in Duitsland net iets anders dan in Nederland.
Maar ligt dan dan aan de aspartaam :?

[ Voor 120% gewijzigd door matthijst op 29-05-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

matthijst schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:28:
Ja hoor d:)b
Dit geeft het idee dat het niet alleen aan de smaak ligt bij jou:

[...]

En 't zal ook een deel gewenning zijn. Dronk eerder altijd Pepsi Max, als ik 't nu drink is het wennen aan die smaak, want drink tegenwoordig de Cherry variant.
Zelfde met Cola Light, die smaakt naar mijn mening in Duitsland net iets anders dan in Nederland.
Maar ligt dan dan aan de aspartaam :?
Sorry, ik denk dat we langs elkaar heen praten.

In die eerdere post zeg ik dat je niet elke dag fris moet drinken, omdat het door de sterke smaak en zoetheid verslavend kan zijn, waardoor je andere, minder slechte dranken zoals gewoon water niet lekker meer vindt.

Later reageer ik op @fsfikke, die zich afvraagt waar de zoetstofhaat vandaan komt. Ander onderwerp, niet gerelateerd aan mijn eerdere posts.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 29-05-2022 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CodeCaster schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Wat bedoel je? Volgens mij geven de meeste mensen die zulke berichten posten aan dat ze de droge strot, die veel mensen ervan krijgen, niet lekker vinden, niet per se "ik vertrouw die chemische troep niet".
Jij bent de eerste die het over een droge strot heeft. In het topic zijn al meerderen langsgekomen die bij frisdrank waar het suikergehalte omlaag gegaan is klagen over de gore aspartaamsmaak 8)7

Lijkt me een goede bevestiging van het beleid om suikerdrankjes tegen te gaan, om de conditionering die sommigen hier vertonen mbt suiker niet nog een generatie te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

fsfikke schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:42:
[...]

Jij bent de eerste die het over een droge strot heeft. In het topic zijn al meerderen langsgekomen die bij frisdrank waar het suikergehalte omlaag gegaan is klagen over de gore aspartaamsmaak 8)7
Volgens mij bedoelt iedereen hetzelfde met "die gore (na)smaak" waarover verschillende mensen posten, namelijk het droge, plakkerige mondgevoel dat sommige mensen aan aspartaam overhouden.
Lijkt me een goede bevestiging van het beleid om suikerdrankjes tegen te gaan, om de conditionering die sommigen hier vertonen mbt suiker niet nog een generatie te verlengen.
En suikerooms dan? Oh, al bewerkt. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CodeCaster schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:46:
[...]

Volgens mij bedoelt iedereen hetzelfde met "die gore (na)smaak" waarover verschillende mensen posten, namelijk het droge, plakkerige mondgevoel dat sommige mensen aan aspartaam overhouden.
Ik herken het niet, tegelijk, smaak is persoonlijk, dus dat zegt niet zoveel natuurlijk hoe andere het ervaren. Maar al er dus ook iig één post hier is van die droge plakkerige gore nasmaak die iemand heeft bij een cola'tje waar nul aspartaam in zit, terwijl diegene wel lijkt te denken dat het erin zit, ga je je wel wat afvragen hoeveel er nog bij een blinde test van over zou blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:30:
Zowel dat als die teruggetrokken publicaties over dat het schadelijk zou zijn. Vraag willekeurige mensen op de straat wat ze weten van aspartaam: "oh da's slecht voor je toch?". Het heeft een waardeloos imago, geheel onterecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CodeCaster schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:46:
[...]

Aan aspartaam overhouden of aan drankjes waar enkel suiker en helemaal geen aspartaam in zit… Dan zit het probleem iets hoger dan je tong ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
Sissors schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:54:
[...]

Zowel reguliere Coca cola en Pepsi cola (niet max) hebben geen aspartaam in hun ingrediënten lijst...
Dan is het een andere zoet stof wat ik proef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Laatst online: 16:15
Ah, ik vind zoetstoffen dikwijls (niet altijd) ook minder lekker smaken. Maar misschien valt er ook aan te wennen. Toch heb ik liever zo weinig mogelijk zoetstoffen in mijn drank/eten. Suiker ook uiteraard maar als het echt niet anders kan prefereer ik dat toch boven zoetstoffen.

Toen mijn vriendin zwanger was van onze oudste dochter, had ze last van zwangerschapdiabetes en diende ze haar suikeriname zoveel als mogelijk te beperken. Daardoor heeft ze enkel nog 'light' en 'zero' producten gebruikt maar toen ze na de zwangerschap terug 'normaler' begon te eten, had ze verschrikkelijk veel last van darmklachten, vermoeidheid, pijn, ... Toen bleek ze prikkelbare darm syndroom te hebben. En ja n=1 en ongetwijfeld was er reeds een probleem of een onderliggende oorzaak zijn maar ik ben er van overtuigd dat die light/zero producten een trigger waren en haar geen goed hebben gedaan.

Ik heb er geen vrees of haat voor, niet alle zoetstoffen zullen slecht zijn. Of het beter is dan suiker betwijfel ik toch, ik denk dat je net als suiker de inname moet beperken. Maar als ik geen andere keuze heb ga ik een product niet enkel daarom links laten liggen. Een Sprite smaakt ook niet meer hetzelfde als vroeger maar heel af en toe drink ik er nog wel één. Als ik echter de keuze heb, kies ik er niet voor, jammer dat er blijkbaar steeds minder keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
MLLL schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Die had zonder die sigaretten waarschijnlijk ook wel longkanker gekregen.
Het is niet zo dat een niet-roker geen longkanker kan krijgen
Je weet dat longaandoeningen doodsoorzaak nummer 2 is sinds de jaren 50 (en de enorme marketing van sigaretten omhoog ging)?
Als die niet gerookt had, was de oorzaak van longkanker eerder meeroken of ander excessief vervuilde lucht. Je krijgt het niet "zomaar".

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

fsfikke schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:53:
[...]

Aan aspartaam overhouden of aan drankjes waar enkel suiker en helemaal geen aspartaam in zit… Dan zit het probleem iets hoger dan je tong ;)
In dat geval misschien wel, of de light-variant heeft een andere samenstelling van bepaalde zuren of andere ingrediënten waar mensen mogelijk gevoelig voor zijn?

Er zullen vast mensen zijn die zonder reden anti-zoetstof zijn, net zo goed als dat er mensen zijn die wél consistent het verschil tussen light en niet-light kunnen proeven. Ik vraag me nog steeds af wat je met die eerdere post bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
Pro zoetstoffen zijn en anti suiker is een beetje raar, aangezien suiker gewoon in een appel, aardbei of noem een fruit zit.

En moeten wennen aan iets, dat is natuurlijk onzin, als het niet lekker is moet je het niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Cola Light is ook wel een matig voorbeeld, daar proef ik ook een nasmaak, die al dan niet door aspartaam komt.

Maar ik geloof niet dat iemand in een blinde test uit elke drank al dan niet de aspartaam kan herkennen. USA ligt bv vol met van die lekker smaakwaters:
Afbeeldingslocatie: https://www.eastside-online.org/wp-content/uploads/2016/10/Sparkling-Ice-compressed-1.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

mathy_ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:11:
Pro zoetstoffen zijn en anti suiker is een beetje raar, aangezien suiker gewoon in een appel, aardbei of noem een fruit zit.
Men is doorgaans anti toegevoegde suiker.
En moeten wennen aan iets, dat is natuurlijk onzin, als het niet lekker is moet je het niet nemen.
En toch werkt het met veel dingen wel op die manier. Van baby af aan moet je wennen aan bepaalde smaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:58

Koppensneller

winterrrrrr

mathy_ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:11:
Als iedereen daar zo over dacht was de wereldwijde bierconsumptie een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mathy_ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Als ze stof je cola doen zou ik daar ook niet blij van worden idd. Maar reguliere cola heeft geen zoetstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bor schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:16:
[...]

Men is doorgaans anti toegevoegde suiker.
Wat natuurlijk ook weer vreemd is. Suikerbiet eten prima, suiker uit de suikerbiet eten is slecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:53
Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:35:
[...]
In het verleden heb ik namelijk al voedingsadvies gehad. Kwam neer op vaker eten, tussendoortjes nemen. Ik heb dat jaren volgehouden en kon inderdaad aankomen, tot overgewicht aan toe. Maar op een gegeven moment ben ik dat gedwongen op de klok eten van ook nog eens deels dingen waar ik niet van hield zat.

En dan ga ik eten wat ik wil op de momenten die ik wil in de hoeveelheden die ik wil, dan val ik langzaam af.
Ik blijf zelf ook moeilijk op gewicht en ik loopt voor een van mijn kinderen die ook moeilijk op gewicht blijft bij een dietist. Een van de adviezen was om te stoppen met light producten. Te stoppen met light frisdrank en normale frisdrank te kopen, te stoppen met margarine en volle roomboter te gaan smeren, enz, enz enz.

Gezien de hoeveelheid mensen met obesitas is het niet zo gek dat de overheid maatregelen neemt en dat producenten meebewegen met de vraag naar light producten. Maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen de juiste oplossing is. Want het is niet alleen frisdrank wat light is, heel veel producten zijn light. En net zoals onze dieëtist verteld"alle beetjes helpen" als in steeds meer producten dat beetje niet meer zit heeft dat effect.

Een deel van de adviezen van de dieëtist vind ik erg lastig. Bijv. eet een boterham met 100% pindakaas. Na twee happen zit ik vol en moet ik de rest naar binnen proppen. Idem bij best veel andere suggesties.

Wat ons thuis wel helpt is om bepaalde conventies over boord te gooien.
Want veel suggesties en adviezen zijn in lijn met hoe men vind dat je eten er uit moet zien.
Dus in de ochtend moet je ontbijten want dat is een goede start.
Vind je kaas lekker komt het advies om een boterham met kaas te eten.
Vind je risotto lekker krijg je het advies voor een avondmaaltijd met risotto.

Ondanks dat ik op die manier wel dingen at die ik lustje at ik toch met moeite en kwam er te weinig binnen.

Nu eet ik gewoon wat ik wil en wanneer ik dat wil en komt er veel meer binnen.

Ik heb in de ochtend nooit trek dus ik ga ook geen ontbijt meer naar binnen proppen. Daar komt toch maar de helft met tegenzin van binnen. Dus nu ontbijt ik wanneer ik trek begin te krijgen en dat kan pas soms best om 10 of 11 uur zijn. Heb ik dan trek in nassi dan trek ik een kliekje nassi uit de vriezer.

In de middag als ik trek in kaas heb maar niet in die boterham dan eet ik gewoon een paar plakken kaas. Ik weet inmiddels dat ik gedruende de dag toch wel trek ga krijgen in een cracker. Dus die vezels komen toch wel maar op een ander moment.

In de avond, heb ik trek in die kom Yoghurt die de rest van nederland in de ochtend eet, dan eet ik yoghurt.

Er staat nergens politie de controllert wat ik wanneer eet. Nou ja,... mijn schoonmoeder doet vaak wel een goede poging.

Boterham met pindakaas vind ik erg klef, alsof ik plamuur zit te eten, een boterham met pindakaas en muisjes (je weetwel die je normaal op beschuit doe bij een geboorte) heerlijk.

Ik ben er zo in de jaren achtergekomen dat als ik gewoon alleen eet waar ik echt trek in heb ook al vinden anderen mij vreemd dan komt er veel meer binnen. En er komen uiteindelijk ook gezonderen dingen binnen. Ok muisjes op pindakaas is natuurlijk wel een suikerbommetje. Maar ik ben wel gezonder gaan eten doordat ik minder prefab dingen koop en ik meer conrtole heb over de ingredienten. En nu een aantal jaar verder merk ik dat ik minder zout eet, minder suiker aan zaken toevoeg en toch beter op gewicht blijf en mij beter voel.

Mijn voedingsstoffen bekijk ik ook niet meer per dag, maar eerder per week. Wat ik vandaag niet binnen krijg omdat ik er geen trek in heb krijg ik morgen wel binnen.

Wat ik in de ochtend aan ontbijt mis eet ik er na het avond eten bij. Ik heb wel eens geprobeerd om in de avond minder te eten zodat ik trek zou krijgen in een ontbijt. Maar dat werkt gewoon niet voor mij, na een paar maanden heb ik het opgegeven. Ik heb in de avond trek en in de ochtend niet. Het is een soort judo, meerollen met je vijand om zelf toe te slaan.

Ik wil niet zeggen dat jij dit ook moet doen en dat dit voor jou ook de oplossing is. Maar het was voor mij wel een game-changer.

En de keren dat ik frisdrank drink dan drink ik geen light. Kijk eens bij een toko die import spullen hebben.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
mathy_ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Dat kan in het geval van Coca Cola niet. Dat zit er namelijk niet in. Pepsi is het mogelijk ja.

Coca Cola:
Ingrediënten: Sprankelend water; suiker; kleurstof: E150d; voedingszuur: E338; natuurlijke aroma's (plantenextracten), waaronder cafeïne.

Pepsi
Ingrediënten: koolzuurhoudend water, suiker, kleurstof (sulfiet-ammoniakkaramel), voedingszuur (fosforzuur), aroma's (bevat cafeïne), zoetstoffen (acesulfaam-K, sucralose).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:09
Sissors schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:23:
[...]

Wat natuurlijk ook weer vreemd is. Suikerbiet eten prima, suiker uit de suikerbiet eten is slecht?
Wat ?

Je eet groentes en fruit elke dag (als het goed is ) voor de voedingsstoffen, de vitaminen, antioxidanten, vezels etc. En ja dan zit daar van nature aanwezig suiker in (vooral fructose )

Wat je niet eet ( again,als het goed is ) zijn voedingsmiddelen waar van nature geen of weinig suikers in zitten, maar waaraan suiker is toegevoegd om het " lekker" te maken.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
fsfikke schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:23:
[...]

Als ze stof je cola doen zou ik daar ook niet blij van worden idd. Maar reguliere cola heeft geen zoetstoffen.
Als je wijs doet, zorg dan dat het klopt.

Ingrediënten Pepsi
Ingrediënten: koolzuurhoudend water, suiker, kleurstof (sulfiet-ammoniakkaramel), voedingszuur (fosforzuur), aroma's (bevat cafeïne), zoetstoffen (acesulfaam-K, sucralose).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

[...]

Snap je wat het woord "toegevoegd" betekent? Het veelvuldig consumeren van natuurlijke producten met een hoog suikergehalte is overigens ook niet heel erg gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
SmurfLink schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:43:
[...]

Dat kan in het geval van Coca Cola niet. Dat zit er namelijk niet in. Pepsi is het mogelijk ja.

Coca Cola:
Ingrediënten: Sprankelend water; suiker; kleurstof: E150d; voedingszuur: E338; natuurlijke aroma's (plantenextracten), waaronder cafeïne.

Pepsi
Ik had het over Pepsi en Dr. Pepper

In beide zit sinds kort de zoetstoffen: acesulfaam-K en sucralose. Dit was eerder niet het geval. En zat het suiker gehalte rond de 10 en 11 gram per 100ml.

Ik ben niet voor meer is beter qua suikers, maar het hoeft niet vervangen te worden door zoetstoffen. Dat geeft bij mij een platte droge smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

mathy_ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:46:
[...]

Als je wijs doet, zorg dan dat het klopt.

Ingrediënten Pepsi
Het hangt blijkbaar van het product af, zie o.a. de reactie van SmurfLink hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
mathy_ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:50:
[...]

Ik had het over Pepsi en Dr. Pepper

In beide zit sinds kort de zoetstoffen: acesulfaam-K en sucralose. Dit was eerder niet het geval. En zat het suiker gehalte rond de 10 en 11 gram per 100ml.

Ik ben niet voor meer is beter qua suikers, maar het hoeft niet vervangen te worden door zoetstoffen. Dat geeft bij mij een platte droge smaak.
Dat ben ik zeker met je eens. Het lijkt erop dat de producenten bang zijn dat mensen het niet meer drinken als het minder zoet is, dus ipv de suiker weg te laten vervangen ze het door zoetstoffen. Waardoor men alsnog die zoete smaak gewend blijft en de 'verslaving' met zoet blijft. Lijkt mij juist een stuk beter om langzaam de hoeveelheid suiker te verlagen zonder het te vervangen door zoetstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019

MLLL

Palm Treo 650

dogtagz schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Je weet dat longaandoeningen doodsoorzaak nummer 2 is sinds de jaren 50 (en de enorme marketing van sigaretten omhoog ging)?
Als die niet gerookt had, was de oorzaak van longkanker eerder meeroken of ander excessief vervuilde lucht. Je krijgt het niet "zomaar".
Volgens mij bedoelen we hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:49
Fascinerend topic! @Josefien misschien vind je Fernandes lekker. Daar zit voor mijn gevoel zoveel suiker in dat het glazuur van je tanden springt. nergens voor nodig

Heb het even opgezocht en dat zit inderdaad op de gewenste 11,5 gram per 100 ml. Je hebt er meerdere smaken van.

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 30-05-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:49
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/16150635-3423-4708-89e2-938e1f93d572/image/cache/full/33c557bccaabd95014777871400b096d9ee03b33.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
MLLL schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:54:
[...]

Volgens mij bedoelen we hetzelfde...
Ah oke ;)
Het klonk even alsof je zei dat longkanker een natuurlijke aandoening is die gewoon willekeurig voorkomt :p

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

PLAE schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:02:
Fascinerend topic! @Josefien misschien vind je Fernandes lekker. Daar zit voor mijn gevoel zoveel suiker in dat het glazuur van je tanden springt. Echt zo'n ghettodrankje geliefd onder bepaald deel van de bevolking :D
Dat heb ik één keer geprobeerd, en dat was wel weer genoeg. Ondrinkbare mierzoete troep, sorry dat ik het zeg, maar het is niet weg te krijgen. Idem voor Red Bull overigens.

Bij mij springt het tandglazuur al van mijn tanden als ik in de supermarkt langs het rek met Red Bull loop :X :X :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31
[...]

Das helemaal niet vreemd hoor.

Want in de suikerbieten zit ook veel vezels. Hoe meer suikers een product bevat, hoe meer vezels vaak ook. Die vezels zorgen voor balans en dat je het langzaam verteert. De suikers komen geleidelijk vrij en je krijgt dus geen enorme insuline-stoot omhoog en omlaag.

Toen men net suiker uit suikerriet haalde, zag je dat de slaven vaak langer leefden dan de slaven drijvers. Want die snoepten veel van het pure suiker, met vaak dodelijke gevolgen op lange termijn.

Dus ja, puur suiker is slechter als een suikerbiet. Plus Knappe kerel die een hele suikerbiet (900 gram, 150 gram suiker) wegknaagt. 150 gram suiker los? Dat lukt je makkelijk (of het lekker is is een tweede)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Dat is gewoon een diabetes diagnose in blik :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Als je écht voor de suikers in frisdrank wilt gaan moet je overigens Pepsi Cola hebben met 7 gram per 100ml.

[ Voor 3% gewijzigd door xh3adshotx op 29-05-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Skybullet schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Wat ?

Je eet groentes en fruit elke dag (als het goed is ) voor de voedingsstoffen, de vitaminen, antioxidanten, vezels etc. En ja dan zit daar van nature aanwezig suiker in (vooral fructose )

Wat je niet eet ( again,als het goed is ) zijn voedingsmiddelen waar van nature geen of weinig suikers in zitten, maar waaraan suiker is toegevoegd om het " lekker" te maken.
Waarom niet dan? Als ik mijn wortels wat zoeter wil, of jam wil hebben, ja dan gaat er suiker bij. Maar waarom is het slecht om wat suiker bij wortels te doen als je ze kookt, maar prima om een groente met een veel hoger suikerpercentage direct te eten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:01:
In dat spul zit melk (waar ik matig tegen kan). Verder is het niet vrij verkrijgbaar en ook niet goedkoop. Je krijgt het alleen voorgeschreven bij medische issues.
Ze zijn ook te kopen en beschikbaar zonder melk. En als jij flauwvalt als je niet genoeg frisdrank zuipt heb je genoeg medische issues denk ik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.