Josefien schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:35:
[...]
In het verleden heb ik namelijk al voedingsadvies gehad. Kwam neer op vaker eten, tussendoortjes nemen. Ik heb dat jaren volgehouden en kon inderdaad aankomen, tot overgewicht aan toe. Maar op een gegeven moment ben ik dat gedwongen op de klok eten van ook nog eens deels dingen waar ik niet van hield zat.
En dan ga ik eten wat ik wil op de momenten die ik wil in de hoeveelheden die ik wil, dan val ik langzaam af.
Ik blijf zelf ook moeilijk op gewicht en ik loopt voor een van mijn kinderen die ook moeilijk op gewicht blijft bij een dietist. Een van de adviezen was om te stoppen met light producten. Te stoppen met light frisdrank en normale frisdrank te kopen, te stoppen met margarine en volle roomboter te gaan smeren, enz, enz enz.
Gezien de hoeveelheid mensen met obesitas is het niet zo gek dat de overheid maatregelen neemt en dat producenten meebewegen met de vraag naar light producten. Maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen de juiste oplossing is. Want het is niet alleen frisdrank wat light is, heel veel producten zijn light. En net zoals onze dieëtist verteld"alle beetjes helpen" als in steeds meer producten dat beetje niet meer zit heeft dat effect.
Een deel van de adviezen van de dieëtist vind ik erg lastig. Bijv. eet een boterham met 100% pindakaas. Na twee happen zit ik vol en moet ik de rest naar binnen proppen. Idem bij best veel andere suggesties.
Wat ons thuis wel helpt is om bepaalde conventies over boord te gooien.
Want veel suggesties en adviezen zijn in lijn met hoe men vind dat je eten er uit moet zien.
Dus in de ochtend moet je ontbijten want dat is een goede start.
Vind je kaas lekker komt het advies om een boterham met kaas te eten.
Vind je risotto lekker krijg je het advies voor een avondmaaltijd met risotto.
Ondanks dat ik op die manier wel dingen at die ik lustje at ik toch met moeite en kwam er te weinig binnen.
Nu eet ik gewoon wat ik wil en wanneer ik dat wil en komt er veel meer binnen.
Ik heb in de ochtend nooit trek dus ik ga ook geen ontbijt meer naar binnen proppen. Daar komt toch maar de helft met tegenzin van binnen. Dus nu ontbijt ik wanneer ik trek begin te krijgen en dat kan pas soms best om 10 of 11 uur zijn. Heb ik dan trek in nassi dan trek ik een kliekje nassi uit de vriezer.
In de middag als ik trek in kaas heb maar niet in die boterham dan eet ik gewoon een paar plakken kaas. Ik weet inmiddels dat ik gedruende de dag toch wel trek ga krijgen in een cracker. Dus die vezels komen toch wel maar op een ander moment.
In de avond, heb ik trek in die kom Yoghurt die de rest van nederland in de ochtend eet, dan eet ik yoghurt.
Er staat nergens politie de controllert wat ik wanneer eet. Nou ja,... mijn schoonmoeder doet vaak wel een goede poging.
Boterham met pindakaas vind ik erg klef, alsof ik plamuur zit te eten, een boterham met pindakaas en muisjes (je weetwel die je normaal op beschuit doe bij een geboorte) heerlijk.
Ik ben er zo in de jaren achtergekomen dat als ik gewoon alleen eet waar ik echt trek in heb ook al vinden anderen mij vreemd dan komt er veel meer binnen. En er komen uiteindelijk ook gezonderen dingen binnen. Ok muisjes op pindakaas is natuurlijk wel een suikerbommetje. Maar ik ben wel gezonder gaan eten doordat ik minder prefab dingen koop en ik meer conrtole heb over de ingredienten. En nu een aantal jaar verder merk ik dat ik minder zout eet, minder suiker aan zaken toevoeg en toch beter op gewicht blijf en mij beter voel.
Mijn voedingsstoffen bekijk ik ook niet meer per dag, maar eerder per week. Wat ik vandaag niet binnen krijg omdat ik er geen trek in heb krijg ik morgen wel binnen.
Wat ik in de ochtend aan ontbijt mis eet ik er na het avond eten bij. Ik heb wel eens geprobeerd om in de avond minder te eten zodat ik trek zou krijgen in een ontbijt. Maar dat werkt gewoon niet voor mij, na een paar maanden heb ik het opgegeven. Ik heb in de avond trek en in de ochtend niet. Het is een soort judo, meerollen met je vijand om zelf toe te slaan.
Ik wil niet zeggen dat jij dit ook moet doen en dat dit voor jou ook de oplossing is. Maar het was voor mij wel een game-changer.
En de keren dat ik frisdrank drink dan drink ik geen light. Kijk eens bij een toko die import spullen hebben.