Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 15:24

Saven

Administrator

Topicstarter
De laatste jaren zag je al veel frisdranken over gaan naar het gebruik van zoetstoffen ter deels/volledige vervanging van suiker. Niet de losse light- of zero-varianten. Maar gewoon de "original". Dat begon volgens mij met Sprite, waar alle suiker werd vervangen met zoetstof. Niet veel later heeft Lipton Ice Tea het recept aangepast en zit er amper suiker meer in.

Persoonlijk vind ik (frisdrank met) zoetstof echt tering ranzig :r :') dus hoewel ik sowieso maar weinig frisdrank drink, was het in elk geval geen Sprite of Lipton Ice Tea meer.

Maar blijkbaar is er een soort lobby om de hele industrie verder te verpesten. Enige tijd geleden bleek ook al (na het nemen van een slok) dat Fanta bij alle smaken de suiker grotendeels door zoetstof heeft vervangen. Idem voor limonades. Bleef dus eigenlijk alleen nog maar de cola over en Red Bull over.

Ik ben een fijnproever al zeg ik het zelf :+ de smaak van Coca Cola is de afgelopen jaren ook wat veranderd waardoor ik dacht "meh, laat ik weer eens Pepsi proberen". Ik neem een slok en het was werkelijk niet te zuipen :') Kijk ik op het etiket: ja hoor, ook allemaal zoetstofmeuk en nog maar een klein beetje suiker |:(

De letterlijk enige frisdrank die ik nu nog ken met suiker en zonder zoetstof is Coca Cola. Maar dat is ook niet meer wat het ooit geweest is.

Helaas hoor ik maar weinig mensen hier echt over klagen, iedereen lijkt het wel prima te vinden. Ik meen vaak genoeg gehoord te hebben dat light dranken niet helpen tegen obesitas en diabetes omdat het lichaam in feite in de war raakt en je er tevens meer honger van zou krijgen. Om nog maar te zwijgen over de onenigheid of het wel/niet kankerverwekkend is. En het is ranzig. Waarom wordt het dan zo gepusht door zowel overheid als de fabrikanten zelf? Is het zoveel goedkoper om te produceren? Ben benieuwd hoe de rest hier over denkt.

En uiteraard, om terug te komen op de topictitel. Deel aub ook frisdrank waar nog wel gewoon suiker in zit? TS begint:
  • Coca Cola
  • Red Bull (meh, ranzig)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 19:14
Thee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:20
Club-Mate Original

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:41
@Saven je snapt neem ik aan wel wat de gezondheidseffecten zijn van suikerhoudende frisdranken in onze samenleving?
Dan snap je ook waarom er steeds minder suiker in mag zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 08:42
Tip; veel frisdranken, zoals coca-cola, worden in verschillende landen gebotteld; het zou zomaar kunnen dat als je over de grens kijkt je opeens een iets andere receptuur vind waar wel suiker inzit; bij de AH heb je bv. volgens mij Nederlandse cola, bij de Sligro komt ie vaak uit Belgie; dat verschil proef je.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik meen vaak genoeg gehoord te hebben dat light dranken niet helpen tegen obesitas en diabetes omdat het lichaam in feite in de war raakt en je er tevens meer honger van zou krijgen. Om nog maar te zwijgen over de onenigheid of het wel/niet kankerverwekkend is. En het is ranzig. Waarom wordt het dan zo gepusht door zowel overheid als de fabrikanten zelf? Is het zoveel goedkoper om te produceren? Ben benieuwd hoe de rest hier over denkt.
Er zitten geen calorieën in, dus van light/zero dranken wordt je niet dik op zichzelf. Nu kan het zijn dat je wel een insuline spike krijgt, en dat zonder daadwerkelijk suiker mogelijk dat kan aanzetten tot meer eten. Dus ja als jij 's avonds een glaasje cola zero drinkt, en dan zin krijgt in een broodje shoarma, terwijl je dat bij de normale cola niet krijgt, dan ben je beter af met de normale cola. Als je niet dat broodje shoarma eet dan is de zero/light natuurlijk beter. Edit: lijkt ook wel mee te vallen, Sissors in "Frisdrank mét suiker?"

Er is geen onenigheid over of het kankerverwekkend is of niet: Dat is het niet. (Overigens de makkelijkste manier om onzin-gezondheidswebsites te spotten, zoek op aspartaam, zeggen ze dat het kankerverwekkend is, dan kan je de rest ook negeren).

En het laatste punt, verreweg de meeste mensen vinden het niet tering ranzig, niet te drinken, etc. Dus het is wat mij betreft ideaal: Ik kan nog lekker een cola'tje drinken, en krijg minder calorieën binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 23-09-2024 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Saven schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:56:
Ik ben een fijnproever al zeg ik het zelf :+

...

En uiteraard, om terug te komen op de topictitel. Deel aub ook frisdrank waar nog wel gewoon suiker in zit? TS begint:
  • Coca Cola
Dit is wel enigszins ironisch omdat juist Coca Cola ook bezig is het suikergehalte omlaag te gooien:

Tussen 2015 en 2019 heeft Coca‑Cola in België het suikergehalte van zijn dranken met gemiddeld 9,8% verlaagd. Tussen 2019 en 2022 verlaagden we het suikergehalte met nog eens 2,8%. En we streven naar een bijkomende verlaging met 10% tegen 2025.

Bron: https://www.coca-cola.com...-over-suiker-en-coca-cola

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

ufear schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:00:
Tip; veel frisdranken, zoals coca-cola, worden in verschillende landen gebotteld; het zou zomaar kunnen dat als je over de grens kijkt je opeens een iets andere receptuur vind waar wel suiker inzit; bij de AH heb je bv. volgens mij Nederlandse cola, bij de Sligro komt ie vaak uit Belgie; dat verschil proef je.
In Belgie is de trend om steeds minder suiker in frisdrank te doen ook gewoon aan de gang hoor. Bv coca - cola:
De recepten van 26 dranken werden in België aangepast. Bijvoorbeeld: Fanta heeft 31% minder suiker sinds 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Ga een keer naar Italië, daar heb je pas suiker in frisdrank zitten. De fanta waar ik naar snakte bij 35 graden heb ik na één slok laten staan, deed gewoon pijn aan m’n tanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Waarschijnlijk moet je dan aan de "craft soda", merken zoals Fritz zullen niet snel zoetstof in hun niet-suikervrije drinksels doen.

Je kan ook kijken naar sodastream en soortgelijke dingen, misschien dat je nog siropen kan krijgen met alleen suiker.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Antwoord is simpel: marketing en massaproductie.

Vanuit marketing is geen of minder suiker als uitgangspunt beter, want iedereen weet dat het een dikmaker is.
Vanuit massaproductie oogpunt: je wilt zo veel mogelijk standaard ingrediënten. Dus qua toevoegen aan het productieproces is het of suiker, of zoetstof. Aangezien veel van die processen dezelfde basis delen (eerst water, dan zoetstof, dan pas smaakstof), is het veel goedkoper produceren als je geen afwijkingen hebt.
Een aparte productielijn met suiker is gewoon duurder. Maar Coca Cola kan dat wel, want dat is een vrij specifiek recept en de rest wordt niet geaccepteerd door de klanten, nergens ter wereld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En dat dingen per land kunnen verschillen, is omdat die productielijnen daar staan en eea in licentie wordt geproduceerd.
Zoek maar eens op wat een bedrijf als Refresco doet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik drink weinig frisdrank meer sinds de run op alle smerige zoetstoffen. Ze zijn allemaal ranzig, van aspartaam tot stevia tot weet ik het. Je proeft het altijd direct bij de eerste slok. Frisdranken met veel suiker zijn natuurlijk heel erg ongezond, maar ik drink het maar zelden.. en als ik het drink wil ik gewoon de 'volledige smaak'. Drink nu hoofdzakelijk bruisend water, soms met wat siroop waar uiteraard géén zoetstoffen in zitten.

Als ik frisdrank drink dan is het of Coca Cola of mijn persoonlijke favoriet: San Pellegrino bloedsinaasappel. Daar zit belachelijk veel suiker in en het is duur, maar ik vind het op z'n tijd echt heerlijk :D

Zoetstoffen komen in steeds meer producten terug, van kwark tot cruesli tot zelfs in potjes kesbeke augurken.. daar zit sacharine in. Ik proefde het direct en heb de hele pot weggeflikkerd. Ik check altijd etiketten op zoetstoffen nu.

Deze trend mag van mij heel snel stoppen. Hopelijk kunnen ze suikers reduceren en toch enigszins de smaak van producten behouden zonder zoetstoffen. Maar ik vrees het ergste.

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 22-09-2024 12:32 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25
...

Persoonlijk vind ik (frisdrank met) zoetstof echt tering ranzig :r :') dus hoewel ik sowieso maar weinig frisdrank drink, was het in elk geval geen Sprite of Lipton Ice Tea meer.
....
Maar blijkbaar is er een soort lobby om de hele industrie verder te verpesten.
Bijzondere redenering dit. Van persoonlijke smaak naar een complot om de frisdrank industrie om zeep te helpen in twee zinnen. :')

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 22-09-2024 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Mischien moeten ze het verkopen zonder zoetstoffen en suiker.

Dan kun je dat zelf naar smaak toevoegen d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ronald.42 schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:36:

Geen slecht idee. Zo werkt het in principe ook in de automaten van de fast-food ketens. Heb een keer cola gehad die helemaal niet zoet was, was een foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 22:34
Charly schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:34:
[...]

Bijzondere redenering dit. Van persoonlijke smaak naar een complot om de frisdrank industrie om zeep te helpen in twee zinnen. :')
Nou nou,, Overdrijven is ook een vak.
Ja er is zeker een lobby aan de gang om minder suiker te gebruiken. Ik kan het standpunt van TS billijken. Als je dat lekker vindt om te drinken, dan wordt dat steeds lastiger.

Ik vind die zoetstoffen ook niets, dus zo nu en dan een ijskoude coca cola is wel lekker en kan echt geen kwaad.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

stin00 schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:31:
Ze zijn allemaal ranzig, van aspartaam tot stevia tot weet ik het.
Ze zijn het niet, jij vindt het. dat is nogal een verschil. mening/feit etc.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Bor schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:09:
[...]

Dit is wel enigszins ironisch omdat juist Coca Cola ook bezig is het suikergehalte omlaag te gooien:

Tussen 2015 en 2019 heeft Coca‑Cola in België het suikergehalte van zijn dranken met gemiddeld 9,8% verlaagd. Tussen 2019 en 2022 verlaagden we het suikergehalte met nog eens 2,8%. En we streven naar een bijkomende verlaging met 10% tegen 2025.

Gemiddelden zeggen niets over individuele drankje. Leuk dat coca cola gemiddeld naar 2,8% is gezakt. De reguliere coca cola is rond de 10%.
Overigens net als sommige sappen, zoals Orange juice. TS heeft niets aan die gemiddelde, hij wi juist diegene met suiker ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Loft
Gunner schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:41:
[...]

Ze zijn het niet, jij vindt het. dat is nogal een verschil. mening/feit etc.
Mee eens! Al deel ik de mening van @stin00 100% >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:42
Een fijnproever die frisdrank drinkt :?

Frisdrank drink ik nooit meer, maar voor de ice tea heb ik een tip: maak het zelf.

Ik doe dat met Annique rooibosthee, de zuivere, zonder toegevoegde smaakjes.
Als het een warme dag wordt zet ik 's morgens een litertje thee Nadat het getrokken is overgieten in een glazen kan, beetje echte suiker er bij en als het voldoende is afgekoeld in een bak met koud water in de koelkast zetten.
Serveren met een paar ijsklontjes.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Net even in de koelkast gekeken.

Cola en cassis waren zonder zoetstoffen.
Sprite sinas en zelfs die pakjes sinaasappelsap van solavita zit zoetstof in.

Gelukkig in het water en bier niet dus ik krijg er weinig van binnen :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Loft schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:43:
[...]

Gemiddelden zeggen niets over individuele drankje. Leuk dat coca cola gemiddeld naar 2,8% is gezakt. De reguliere coca cola is rond de 10%.
Overigens net als sommige sappen, zoals Orange juice. TS heeft niets aan die gemiddelde, hij wi juist diegene met suiker ;)
Dit gaat over de reguliere coca cola ;) De andere varianten bevatten geen suiker maar zoetstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Ronald.42 schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:52:
Net even in de koelkast gekeken.

Cola en cassis waren zonder zoetstoffen.
Maar wel met heel wat minder suiker dan jaren terug verwacht ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 15:24

Saven

Administrator

Topicstarter
Homer-Simpson schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:59:
@Saven je snapt neem ik aan wel wat de gezondheidseffecten zijn van suikerhoudende frisdranken in onze samenleving?
Mja alles met mate lijkt me. Als ik alle beweringen omtrent zoetstoffen mag geloven is het een beetje lood om oud ijzer. Sterke nog: suiker, met mate, is dan de betere keuze.
ufear schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:00:
Hm, heb wel eens naar "Spaanse Fanta" gekeken maar daar zit ook grotendeels zoetstof in helaas.
Sissors schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:09:
[...]
Er is geen onenigheid over of het kankerverwekkend is of niet: Dat is het niet. (Overigens de makkelijkste manier om onzin-gezondheidswebsites te spotten, zoek op aspartaam, zeggen ze dat het kankerverwekkend is, dan kan je de rest ook negeren).
Niet zo stellig iets te beweren zonder dat je een professional bent op een gebied ;) Hoewel genuanceerd is het niet volledig duidelijk volgens WHO: WHO: "Aspartaam is mogelijk kankerverwekkend".
[...]

Dat dacht ik zoals in de startpost gemeld al te merken, goed om te weten dat ik idd niet gek ben geworden :)
Charly schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:34:
[...]

Je zoekt verbanden die er niet zijn ;w Ik noem het verpesten, jij mag het veranderen noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
HollovVpo1nt schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:38:
Geen slecht idee. Zo werkt het in principe ook in de automaten van de fast-food ketens. Heb een keer cola gehad die helemaal niet zoet was, was een foutje
Ik zou het wel grappig vinden als frisdrankfabrikanten verplicht zouden worden om die siroop (zonder suiker) te verkopen aan consumenten. Niet alleen maak je gebruik van suiker dan optioneel, je maakt ook een einde aan het rondzeulen met zware flessen met 90% water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Bor schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:00:
[...]

Maar wel met heel wat minder suiker dan jaren terug verwacht ik?
Dat zal vast.
Ik heb daar nog nooit op gelet hoeveel suiker er in zat.

Ik heb wel zoiets van als het dan zoet moet zijn doe dan maar echte suiker.
Mijn lichaam detecteert zoet en verwacht dan suiker lijkt me.
Tot in hoeverre dat dan wel of niet schadelijk is, geen idee maar je lichaam voor de gek houden lijkt me ook niet echt natuurlijk...

Maar zoals gezegd drink ik nagenoeg geen fris.
Koffie thee water en bier.
Owjah vanmorgen om 9 uur champagne :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik vraag mij af of gewenning niet plaatsvind.

Als je je hele leven cola drinkt kan ik mij voorstellen dat je steeds iets meer suiker nodig hebt om de smaak te krijgen. Slijtage van je papillen zeg maar.

En dan, na vele jaren vraag je je af of de cola zoet genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:39

Grvy

Bot

Mjah, ik ben ooit van elke dag een hele fles Coca Cola (jaja, tiener dont judge..) naar 1 blikje Zero gegaan. (iets met gezondheid ook..)

Ik kan nu de normale Cola niet meer drinken, het is echt ranzig. Zero vind ik helemaal prima en smaakt voor mij zoals cola vroeger ook smaakte. Het was even wennen, that's all.

Pas nog per ongeluk de suiker variant gekregen omdat ik vergeten was Zero toe te voegen, spuugde het uit.

Dit is een account.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:44
Saven schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:00:
[...]

Niet zo stellig iets te beweren zonder dat je een professional bent op een gebied ;) Hoewel genuanceerd is het niet volledig duidelijk volgens WHO: WHO: "Aspartaam is mogelijk kankerverwekkend".
Die site is dan wel weer lekker alarmistisch. Als je even verder zoekt wat IARC Group 2B eigenlijk inhoudt, wordt vrij snel duidelijk hoe serieus je dat artikel moet nemen. Het feit dat IARC Group 2B in het artikel dat je post helemaal niet genoemd wordt is wel een vrij duidelijke hint dat dat artikel meer gericht is op bang en boos maken dan op informeren :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:19
Leuk dat iemand hier eens een punt van maakt. Ik drink zelden frisdrank, maar als ik het drink dan graag puur. Zelfde geldt wat mij betreft voor chips.

Ik begrijp niet dat deze trend niet als betuttelend wordt geframed. Alsof iemand anders moet beslissen wat goed voor ons is. Het schijnt trouwens wel te werken, minder suiker de standaard maken. Mocht dat zo werken, dan kan ik mijn kleine ongemak zien als mijn kleine bijdrage aan een gezonde cultuur. Ik vrees echter dat het niks oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Voor mij ook geen aspartaam!
Merk ook de trend, en pas me heel goed aan door nagenoeg geen frisdrank meer te drinken.

Gezonder, en niet die smeriger zoetstoffen :-)

Bitter lemon gaat er nog in, (coca) cola op z'n tijd (op gelegenheden), en verder aanmaaklimo voor de momenten dat ik vroeger een frisjes zou pakken, al is dat ook steeds vaker een glas water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:04

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik heb hier 4 verschillende blikjes Fanta Orange staan:
- Deense export, oud ontwerp, 4,5% vruchtgehalte, datum 31-01-2025: 7,2g suiker met zoetstoffen
- Deense export, nieuw ontwerp, 5% vruchtgehalte, datum 31-05-2025, 11g suiker, volgens mij geen zoetstof. Ja nieuw recept heeft aanzienlijk meer suiker
- Nederlands, nieuw ontwerp, 6,5% vruchtgehalte, datum 30-04-2025, 5,6g suiker, met zoetstoffen
- Spaans, nieuw ontwerp, 8% vruchtgehalte, datum 30-04-2025, 4,5g suiker, met zoetstoffen

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
DeKever schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:12:
Leuk dat iemand hier eens een punt van maakt. Ik drink zelden frisdrank, maar als ik het drink dan graag puur. Zelfde geldt wat mij betreft voor chips.

Ik begrijp niet dat deze trend niet als betuttelend wordt geframed. Alsof iemand anders moet beslissen wat goed voor ons is. Het schijnt trouwens wel te werken, minder suiker de standaard maken. Mocht dat zo werken, dan kan ik mijn kleine ongemak zien als mijn kleine bijdrage aan een gezonde cultuur. Ik vrees echter dat het niks oplevert.
Ah. Het betuttelargument. I raise you autogordels en valhelmen.

Natuurlijk, de overgang zal even vervelend zijn maar 95% van de consumenten kraait er niet naar, en consumeert daardoor minder suiker. Die laatste paar procent sterft vanzelf uit. Op natuurlijke wijze, of door overstag te gaan :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Delerium schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:09:
Dat speelt zeker mee. Ik vind normale cola nadat ik aan Light gewend ben geraakt echt vies, veel te zoet en te suikerachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Bor schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:59:
[...]

Dit gaat over de reguliere coca cola ;) De andere varianten bevatten geen suiker maar zoetstoffen.
I know..
En TS wil die met suiker. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
@Saven Ik zou zeker kijken naar de export producten.
In minder westere landen kom ik geregeld drankjes tegen met suiker, soms zelf zoveel dat je tanden gaan wiebelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

[...] Sterke nog: suiker, met mate, is dan de betere keuze.
Zegt wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Loft schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:22:
[...]

I know..
En TS wil die met suiker. ;)
Yep, die is er in Nederland en omstreken niet meer. Coca Cola heeft hier een hele webpagina over met informatie en plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Bor schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:22:
[...]

Dat speelt zeker mee. Ik vind normale cola nadat ik aan Light gewend ben geraakt echt vies, veel te zoet en te suikerachtig.
Dat hoor ik van veel mensen. Het maakt ook uit of een dergelijk drankje naast zoet ook nog zuur is. Dan proef je de suikers minder.

Hoe ervaar jij Orange Juice?? Dat is rond de 12% suiker meen ik, maar ervaart men niet altijd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:19

XallaX

Meow

Exota al eens geprobeerd?

https://exotafrisdrank.nl

Wordt niet in heel Nederland verkocht en is vrij prijzig maar wel het originele recept zonder zoetstoffen en met suiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Loft schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:26:
[...]

Dat hoor ik van veel mensen. Het maakt ook uit of een dergelijk drankje naast zoet ook nog zuur is. Dan proef je de suikers minder.

Hoe ervaar jij Orange Juice?? Dat is rond de 12% suiker meen ik, maar ervaart men niet altijd zo.
Dat drink ik niet. De keren dat ik het wel neem is het de frisse zurige variant. Daar proef je de zoetigheid veel minder. Van die hele zoete juices vind ik ronduit vies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

XallaX schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:29:
Exota al eens geprobeerd?

https://exotafrisdrank.nl

Wordt niet in heel Nederland verkocht en is vrij prijzig maar wel het originele recept zonder zoetstoffen en met suiker.
Klopt maar wel met minder suiker dan supermarkt cola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:03

SuBBaSS

-has Ryzen

Sta er hetzelfde in.

Dit verschijnsel is ook niet van gisteren. In de VS was al heel wat jaren geleden een run op "Mexican Coke" omdat die nog wel met suiker werd geproduceerd maar de VS variant met een suikervervanger.

Maar goed, ik heb de uitdaging niet dat ik af moet vallen dus ik heb wellicht makkelijk praten.
Als ik een obese zie die dapper 'diet coke' loopt te tanken dan is het eerste wat ik denk dan ook "zo, die is goed bezig!".
Dat zal het verschil echt maken. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thy...
  • Laatst online: 13:34
Ik ben het wel met TS eens qua smaak, frisdrank met zoetstoffen vind ik niet lekker (met als toppunt dat aspartaanwater genaamd Crystal Clear). Ik snap dat het voor de algemene gezondheid van het land goed is als er minder suiker wordt geconsumeerd. Maar ik drink bijvoorbeeld alleen frisdrank na een hele dag wandelen, hardlopen of fietsen. Dan wil ik juist een beetje extra suiker. Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld muslirepen. Daarvan zijn er ook steeds minder met een goede hoeveelheid calorieën, terwijl ik die juist ook eet voor een beetje extra energie.

Dan voelt het wel vervelend en een beetje betuttelend dat de mensen die elke dag tijdens hun kantoorbaan een liter cola en vier muslirepen wegwerken met obesitas als gevolg ervoor zorgen dat ik geen keuze meer heb voor iets suikerhoudend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Als je het dan proeft, dan is het héél zuur. Wat ook weer gigantisch slecht is voor je tanden. Maar dat is een ander onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Delerium schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:09:

Als je je hele leven cola drinkt kan ik mij voorstellen dat je steeds iets meer suiker nodig hebt om de smaak te krijgen. Slijtage van je papillen zeg maar.

En dan, na vele jaren vraag je je af of de cola zoet genoeg is.
Ik vond frisdrank met zoetstof eerst ook smerig. Vooral de nasmaak was vaak echt goor, maar tegenwoordig vind ik juist suikerhoudende drank niet meer lekker. Om me heen ook regelmatig mensen gehad die alles met zoetstof rotzooi vinden. Niet te zuipen. Vies, rotzooi! Blijkt dat dat nog steeds gebaseerd was op ervaringen van jaren geleden en dat ze het spul van nu een stuk minder smerig vinden na het geproefd te hebben.

Als je jaren een bepaalde smaak gewend bent dan is het logisch dat je een nieuwe smaak mogelijk niet direct 'lekker' vindt. Wat ik me dan afvraag is of je het écht niet lekker vindt, of dat je tegen jezelf zegt dat het niet lekker is omdat het niet smaakt zoals je gewend bent. Een beetje zoals de verstokte vleeseters die alles wat 'vega' is goor vinden, puur om het idee zeg maar.

Het is goed dat er minder suiker in frisdrank zit want de effecten van veel suikerhoudende drank drinken zijn echt niet mals. In een samenleving waarin obesitas steeds meer een issue is lijkt het me een goede zaak om her en der wat boosdoeners aan te pakken.
Thy... schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:41:
Ik ben het wel met TS eens qua smaak, frisdrank met zoetstoffen vind ik niet lekker (met als toppunt dat aspartaanwater genaamd Crystal Clear). Ik snap dat het voor de algemene gezondheid van het land goed is als er minder suiker wordt geconsumeerd. Maar ik drink bijvoorbeeld alleen frisdrank na een hele dag wandelen, hardlopen of fietsen. Dan wil ik juist een beetje extra suiker. Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld muslirepen. Daarvan zijn er ook steeds minder met een goede hoeveelheid calorieën, terwijl ik die juist ook eet voor een beetje extra energie.

Dan voelt het wel vervelend en een beetje betuttelend dat de mensen die elke dag tijdens hun kantoorbaan een liter cola en vier muslirepen wegwerken met obesitas als gevolg ervoor zorgen dat ik geen keuze meer heb voor iets suikerhoudend.
Dan kun je beter na het sporten wat fruit nemen. Zit ook suiker in en daarmee herstel je ook je glycogeenvoorraad. Krijg je ook nog eens extra vitamines en mineralen binnen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door SomerenV op 22-09-2024 13:45 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

SuBBaSS schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:37:
[...]

Sta er hetzelfde in.

Dit verschijnsel is ook niet van gisteren. In de VS was al heel wat jaren geleden een run op "Mexican Coke" omdat die nog wel met suiker werd geproduceerd maar de VS variant met een suikervervanger.

Maar goed, ik heb de uitdaging niet dat ik af moet vallen dus ik heb wellicht makkelijk praten.
Als ik een obese zie die dapper 'diet coke' loopt te tanken dan is het eerste wat ik denk dan ook "zo, die is goed bezig!".
Het idee is dat Mexicaanse cola beter zou smaken/gezonder zou zijn omdat er rietsuiker in zit, in plaats van high fructose corn syrup.

Maarja, HFCS wordt hier sowieso niet gebruikt, en tussen geraffineerde bietsuiker en geraffineerde rietsuiker zit geen verschil, dat is gewoon glucose.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tiswat schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:41:
[...]

Als je het dan proeft, dan is het héél zuur. Wat ook weer gigantisch slecht is voor je tanden.
Zover ik weet zit er zoveel suiker in Coca-Cola om de zure smaak te maskeren. Maar voor je tanden maakt het niet uit. Dat zuur zit er nog steeds in ook al proef je het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Nu online
downtime schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:46:
[...]

Zover ik weet zit er zoveel suiker in Coca-Cola om de zure smaak te maskeren. Maar voor je tanden maakt het niet uit. Dat zuur zit er nog steeds in ook al proef je het niet meer.
Exact, maar ook dat de zero/light dus door de zuren heel slecht zijn voor je gebit. Moet je overigens wel een fles per dag wegtikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben het wel eens met de TS. Je wordt nu gedwongen om spul met een matige smaak te drinken of om het helemaal niet meer te drinken. De optie om fatsoenlijk spul te hebben zou fijn zijn. Ik vind al die zoetstoffen ook helemaal niets. Sinds de Lipton Icetea jaren geleden is overgestapt heb ik het ook niet meer gedronken. Sowieso heb ik altijd al een hekel gehad aan Zero frisdranken, dan heb ik nog liever water. Maar nu gaat dus vrijwel alles die kant op. Er zit nog wel wat suiker in, maar het is Zero of half Zero. Voor die 3 blikjes in de week dat ik drink zou ik graag de maximale smaak willen met echte suiker. Gezien alles naar een mindere smaak gaat dan maar helemaal niet meer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:31

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik meen vaak genoeg gehoord te hebben dat light dranken niet helpen tegen obesitas en diabetes omdat het lichaam in feite in de war raakt en je er tevens meer honger van zou krijgen. Om nog maar te zwijgen over de onenigheid of het wel/niet kankerverwekkend is. En het is ranzig. Waarom wordt het dan zo gepusht door zowel overheid als de fabrikanten zelf?
Omdat jouw idee dat het niet helpt tegen obesitas onjuist is. Net als je opvatting over onenigheid over eventuele kankerverwekkendheid.

Dus tsja, wel voordelen en alleen nadelen op het gebied van smaak (die ik overigens niet ontken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:57
Ik was al verbaasd dat niemand hierover begonnen was, het is vreselijk en je proeft het onmiddellijk. Ik haal nooit meer Pepsi, beter gezegd geen enkele drank met zoetstof nuttig ik. Het is te gek voor woorden dat ik aan het potentieel kankerverwekkende zoetstof moet omdat andere mensen moddervet zijn.

En maar afvragen waarom we in Nederland zo hoog scoren op de lijst met kankers, nee vast niet hierdoor :+. Neem nog een slokje!

[ Voor 35% gewijzigd door Wietsee. op 22-09-2024 14:14 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tiswat schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:47:
[...]

Exact, maar ook dat de zero/light dus door de zuren heel slecht zijn voor je gebit. Moet je overigens wel een fles per dag wegtikken.
Als je probeert te zeggen dat zero/light even slecht voor je gebit is als de versie met suiker, ja, dat klopt. Maar je zegt het nu alsof zoetstoffen erger zijn voor je gebit en je beter cola met suiker kunt drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Nu online
downtime schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:04:
[...]

Als je probeert te zeggen dat zero/light even slecht voor je gebit is als de versie met suiker, ja, dat klopt. Maar je zegt het nu alsof zoetstoffen erger zijn voor je gebit en je beter cola met suiker kunt drinken.
Het is allebei even slecht. Alleen mensen denken dat cola geen kwaad kan zonder suiker.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wietsee. schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:03:

En maar afvragen waarom we in Nederland zo hoog scoren op de lijst met kankers, nee vast niet hierdoor :+. Neem nog een slokje!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJC9ZYABZdRcFXR72DwEKSKFXqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PFHZidN1NpCRuYZTKAmFa7jQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:11
In nederland hebben we (nog) geen suikertaks. Maar het is simpelweg ook veel goedkoper om te produceren met zoetstoffen dan met 'echte suiker'. Neem daarbij nog dat suiker nu als ongezond bekend staat, en je maakt het wel heel makkelijk om je drankje 'sugarfree' aan de man te brengen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:44
tiswat schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:20:
[...]

Het is allebei even slecht. Alleen mensen denken dat cola geen kwaad kan zonder suiker.
Dit klopt niet helemaal. Suiker draagt bij aan cariës/gaatjes, zuur draagt bij aan tanderosie. Het is dus niet zo dat lightfrisdrank niet schadelijk is voor je tanden, want het draagt nog steeds bij aan tanderosie. Maar het is wel minder schadelijk omdat het niet bijdraagt aan cariës.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Laatst online: 13:34
Dan kun je beter na het sporten wat fruit nemen. Zit ook suiker in en daarmee herstel je ook je glycogeenvoorraad. Krijg je ook nog eens extra vitamines en mineralen binnen ;)
Even 1000 - 2000 kcal aanvullen met een stukje fruit... Nee dat wordt hem niet. Wees gerust ik eet voor de rest gezond genoeg hoor.

Maargoed dit topic gaat erom dat er een product (suikerhoudende frisdrank) aan het verdwijnen is onder het mom van gezondheid. In de basis is het goed dat er minder suiker geconsumeerd wordt, maar laat mensen de keuze. En prima als ze suikergebruik ontmoedigen dmv bijvoorbeeld een suikertax.

Bij bier is het fijn dat er naast normaal bier 0.0 beschikbaar is is mooi (ik drink bijna geen normaal pils meer sinds er lekker 0.0 pils is), maar als Heineken volgende week beslist geen alcoholhoudend bier meer te verkopen is de wereld te klein, terwijl dat ook een gigantische gezondheidswinst zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Thy... schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:25:
[...]

Even 1000 - 2000 kcal aanvullen met een stukje fruit... Nee dat wordt hem niet. Wees gerust ik eet voor de rest gezond genoeg hoor.

Maargoed dit topic gaat erom dat er een product (suikerhoudende frisdrank) aan het verdwijnen is onder het mom van gezondheid. In de basis is het goed dat er minder suiker geconsumeerd wordt, maar laat mensen de keuze. En prima als ze suikergebruik ontmoedigen dmv bijvoorbeeld een suikertax.

Bij bier is het fijn dat er naast normaal bier 0.0 beschikbaar is is mooi (ik drink bijna geen normaal pils meer sinds er lekker 0.0 pils is), maar als Heineken volgende week beslist geen alcoholhoudend bier meer te verkopen is de wereld te klein, terwijl dat ook een gigantische gezondheidswinst zou geven.
Het is dus geen kwestie van gezondheid.... want of die zoetstoffen nou wel of niet gezond zijn kun je ook hele boeken schrijven. Het is simpelweg goedkoper produceren met zoetstoffen.... extra marge voor coca cola en consorten. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Thy... schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:25:
[...]

Nou ja, met cola hoop ik dat je dat ook niet doet :P . Maar verschil is wel dat cola'tje gewoon verfrissend is. Een stuk fruit niet op die manier.
Ik begrijp niet dat deze trend niet als betuttelend wordt geframed.
De obesitas problemen zijn toch wel heel duidelijk aanwezig. En dan kan je nog steeds zeggen: Hun probleem, niet mijn probleem. Echter het is het probleem van iedereen vanwege de maatschappelijke kosten.

[...]

Er zijn weinig stoffen zoveel onderzocht als aspartaam. En ja, WHO zegt dat het in een categorie zit die mogelijk kankerverwekkend zou kunnen zijn. Net als heel veel andere zaken (om het nog niet te hebben over andere dingen die daadwerkelijk kankerverwekkend zijn). Suiker overigens ook: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9775518/

WHO zegt ook dat je dan maar een glas water en een appel moet nemen te vervanging van een cola'tje 8)7

Anyway, FDA vindt het veilig: https://www.fda.gov/food/...and-other-sweeteners-food
Vertrouw je Amerikanen niet, Europeanen vinden het ook veilig: https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/3496
Vertrouw je Europeanen niet, voedingscentrum schrijft ook dat het veilig is: https://www.voedingscentr...spartaam-kankerverwekkend?
En KWF verwijst daar ook naar: https://www.kwf.nl/dingen...scentrum%20en%20de%20NVWA.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Sind deze suikervrije wanzin is besgonnen drink ik allren nog maar wodka en speciaalbierhes.

Vior mij een helemal prima oplodsing, ik maak me sindsdien nog mar weinig zorgen over vele zqken.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wietsee. schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:03:
Je kan heel lastig bewijzen dat aspartaam NIET kankerverwekkend is. En de test waar het mogelijk wel kankerverwekekend was werd door de concurent van de aspartaam fabrikant gedaan. Je moet dan als mens wel iets van 90 liter cola zero per dag drinken, en dat jaren lang. De veilige dosis is iets van 20 liter per dag. Je gaat nog eerder dood voor 10 uur aan de hoeveelheid water.

Je kan trouwens heel eenvoudig 'bewijzen' dat water kankerverwekkend is.

1 ) Je neemt 1000 ratten en die laat je net zo veel water drinken als ze willen.

2 ) Je neemt 1000 ratten en die geef je werkelijk geen druppel water.

Na een tijdje zal blijken dat er in groep 2 geen enkele rat aan kanker is dood gegaan.
In groep 1 zijn er waarschijnlijk wel een paar aan kanker doodgegaan.

Conclusie: Water is verdacht kankerverwekkend.

Je kan trouwens ook zo'n test doen met zuurstof.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Zo beetje alles is kankerverwekkende lijkt het wel, aspartaam, suiker. Ik heb zelfs eens gehoord dat schapen kankerverwekkend zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
SuBBaSS schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:37:

Daar kun je dan zo'n grappig bedoelde kutopmerking over maken, maar het helpt wel degelijk. 2-3 glazen gewone cola = ruim 10% van je dagelijkse calorie behoefte.
En die veranderen naar cola zero kost weinig moeite (voor de meesten) en helpt dus wel degelijk als die persoon bezig is met afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:37
[...]

Tussen 2015 en 2019 heeft Coca‑Cola in België het suikergehalte van zijn dranken met gemiddeld 9,8% verlaagd.
Van 11,7% naar 10,6%? Ofwel met een hele gram (¼ suikerklontje) per 100 gram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
SomerenV schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:43:
[...]

Ik vond frisdrank met zoetstof eerst ook smerig. Vooral de nasmaak was vaak echt goor, maar tegenwoordig vind ik juist suikerhoudende drank niet meer lekker. Om me heen ook regelmatig mensen gehad die alles met zoetstof rotzooi vinden. Niet te zuipen. Vies, rotzooi! Blijkt dat dat nog steeds gebaseerd was op ervaringen van jaren geleden en dat ze het spul van nu een stuk minder smerig vinden na het geproefd te hebben.

Als je jaren een bepaalde smaak gewend bent dan is het logisch dat je een nieuwe smaak mogelijk niet direct 'lekker' vindt. Wat ik me dan afvraag is of je het écht niet lekker vindt, of dat je tegen jezelf zegt dat het niet lekker is omdat het niet smaakt zoals je gewend bent. Een beetje zoals de verstokte vleeseters die alles wat 'vega' is goor vinden, puur om het idee zeg maar.

Het is goed dat er minder suiker in frisdrank zit want de effecten van veel suikerhoudende drank drinken zijn echt niet mals. In een samenleving waarin obesitas steeds meer een issue is lijkt het me een goede zaak om her en der wat boosdoeners aan te pakken.
Voor mij zijn dat 2 discussies/topics. Dat er te veel zware mensen en dat dat iets minder kan, zeker helemaal waar.
Maar dan hoeft niet al het eten op de schop. Persoonlijk drink ik soms een glas cola, met suiker ;)
Zeker geen aspartaan of vergelijkbare stoffen.

Die hele discussie over eerlijk eten zou veel meer over toevoegingen mogen gaan. Minder E-nummers.. minder toevoegingen. Dan maar wat minder lang houdbaar. Eerlijk eten, zonder toevoegingen, dat is beter voor je lichaam.

En alles kan best met mate. Een glas cola kan best, maar niet dagelijks een hele fles.
Het probleem is niet die cola, maar mensen die geen mate kunnen houden. (geldt voor meer topics ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

CVTTPD2DQ schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:00:
[...]

Ik zou het wel grappig vinden als frisdrankfabrikanten verplicht zouden worden om die siroop (zonder suiker) te verkopen aan consumenten. Niet alleen maak je gebruik van suiker dan optioneel, je maakt ook een einde aan het rondzeulen met zware flessen met 90% water.
Offtopic: maar dit idee bestaat al voor schoonmaakmiddel, waarbij capsules verkocht worden met de werkende middelen, waarbij alleen water toegevoegd hoeft te worden. Schoonmaakmiddelen zijn ook 90% water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:56

Euh, water?

Maarre... Dat verkopen ze ook allemaal al los; SodaStream
Met SodaStream maak je op een zeer eenvoudige manier je eigen bruisende drankje. Je favoriete smaak frisdrank met één druk op de knop, gemaakt van vers kraanwater.
Je zou dus je eigen drankjes kunnen maken die dus wél suiker bevatten.
stylezzz schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:01:
[...]
In nederland hebben we (nog) geen suikertaks. Maar het is simpelweg ook veel goedkoper om te produceren met zoetstoffen dan met 'echte suiker'. Neem daarbij nog dat suiker nu als ongezond bekend staat, en je maakt het wel heel makkelijk om je drankje 'sugarfree' aan de man te brengen.
Geen suikertaks? Waarom gaat de 'verbruiksbelasting' dan omhoog?.
Overigens omzeilen enkele fabrikanten de suikertaks door een klein beetje zuivel aan de drank toe te voegen. Dus lactose intelerante personen moeten ook voorzichtig zijn.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:21

ManiacsHouse

Scheisse!

De laatste jaren zag je al veel frisdranken over gaan naar het gebruik van zoetstoffen ter deels/volledige vervanging van suiker. Niet de losse light- of zero-varianten. Maar gewoon de "original". Dat begon volgens mij met Sprite, waar alle suiker werd vervangen met zoetstof. Niet veel later heeft Lipton Ice Tea het recept aangepast en zit er amper suiker meer in.

Maar blijkbaar is er een soort lobby om de hele industrie verder te verpesten. Enige tijd geleden bleek ook al (na het nemen van een slok) dat Fanta bij alle smaken de suiker grotendeels door zoetstof heeft vervangen. Idem voor limonades. Bleef dus eigenlijk alleen nog maar de cola over en Red Bull over.

Ik ben een fijnproever al zeg ik het zelf :+ de smaak van Coca Cola is de afgelopen jaren ook wat veranderd waardoor ik dacht "meh, laat ik weer eens Pepsi proberen". Ik neem een slok en het was werkelijk niet te zuipen :') Kijk ik op het etiket: ja hoor, ook allemaal zoetstofmeuk en nog maar een klein beetje suiker |:(

De letterlijk enige frisdrank die ik nu nog ken met suiker en zonder zoetstof is Coca Cola. Maar dat is ook niet meer wat het ooit geweest is.

Helaas hoor ik maar weinig mensen hier echt over klagen, iedereen lijkt het wel prima te vinden. Ik meen vaak genoeg gehoord te hebben dat light dranken niet helpen tegen obesitas en diabetes omdat het lichaam in feite in de war raakt en je er tevens meer honger van zou krijgen. Om nog maar te zwijgen over de onenigheid of het wel/niet kankerverwekkend is. En het is ranzig. Waarom wordt het dan zo gepusht door zowel overheid als de fabrikanten zelf? Is het zoveel goedkoper om te produceren? Ben benieuwd hoe de rest hier over denkt.

• Coca Cola
  • Red Bull (meh, ranzig)
toon volledige bericht
Juist. Dit dus. Volledig met je eens.
Ik zat er ook al aan te denken om een topic te openen.
Het is deels marketing en centjes. Ze duiken daardoor onder de suikertaks. Gooien er goedkopere troep in. Volgens mij zijn de zoetstoffen 100 keer 'zoeter' en 1000 keer goedkoper. Dus meer winst voor de makers.
Ik heb ooit die vraag eens gesteld aan de toko die fanta maakt. Kwam er een lulverhaal dat de consument dat wil. Toen ik vervolgens reageerde dat daar Fanta zero/light voor is en het voor hun waarschijnlijk financieel erg aantrekkelijk kwam er geen reactie meer...

Pepsi is gewoon goor. Kesbeke slaat ook helemaal nergens meer op met zoetstoffen toepassen bij zoet/zuur augurken. Hoe komen ze er in godsnaam bij??? ;w
Anoniem: 361276 schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:58:
Zo beetje alles is kankerverwekkende lijkt het wel, aspartaam, suiker. Ik heb zelfs een gehoord dat schapen kankerverwekkend zijn.
Teveel MasterMovies kijken is ook ongezond :+ Tenzij het met je oma is :9~

[ Voor 5% gewijzigd door ManiacsHouse op 22-09-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-05 22:50
CVTTPD2DQ schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:00:[...]Ik zou het wel grappig vinden als frisdrankfabrikanten verplicht zouden worden om die siroop (zonder suiker) te verkopen aan consumenten. Niet alleen maak je gebruik van suiker dan optioneel, je maakt ook een einde aan het rondzeulen met zware flessen met 90% water.
Dat doen die fabrikanten al: https://www.jumbo.com/pro...o02vhoa7-uFQaAjbzEALw_wcB
Dus je wordt op je wenken bediend.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:03
Loft schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:11:
[...]

Voor mij zijn dat 2 discussies/topics. Dat er te veel zware mensen en dat dat iets minder kan, zeker helemaal waar.
Maar dan hoeft niet al het eten op de schop. Persoonlijk drink ik soms een glas cola, met suiker ;)
Zeker geen aspartaan of vergelijkbare stoffen.

Die hele discussie over eerlijk eten zou veel meer over toevoegingen mogen gaan. Minder E-nummers.. minder toevoegingen. Dan maar wat minder lang houdbaar. Eerlijk eten, zonder toevoegingen, dat is beter voor je lichaam.

En alles kan best met mate. Een glas cola kan best, maar niet dagelijks een hele fles.
Het probleem is niet die cola, maar mensen die geen mate kunnen houden. (geldt voor meer topics ;) )
Minder E-nummers? Dus je wilt minder geteste en veilig bevonden stoffen? }:|

Mensen die tegen E-nummers zijn, hebben vroeger wat te weinig E-948 gehad denk ik altijd maar....

Zoetstoffen zijn uitvoerig getest en er is nog altijd geen duidelijk verband aangetoond dat ze slecht zijn (een aantal bij diabetis wel). Tenzij je absurde aantallen neemt, maar dat is met elke stof zo. Met E nummers gaat je dat overigens haast niet lukken. Met niet E nummers zoals suiker veel makkelijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-05 16:16
In mijn tienerjaren dronk ik 3 liter icethea per dag. Dat was 240 gram suiker per dag, enorm ongezond. Het is was een gewoonte geworden en werd meer en meer. Uiteindelijk helemaal mee gestopt omdat ik in begon te zien dat dat echt niet gezond was.

Een paar jaar geleden zweerde ik de zero en suiker varianten ook af, voornamelijk omdat 'men' zei dat het ongezond was. Nu zie ik in dat wetenschappelijk bewijzen dat iets niet kankerverwekkend is eigenlijk niet kan. Zo kun je ook niet wetenschappelijk bewijzen dat god niet bestaat.

Tegenwoordig drink ik alleen maar suikervrij frisdranken. Het verschilt enorm per merk welke ik wel en niet lekker vind, maar er blijft gelukkig genoeg lekkers over. Zo kan ik naast veel water drinken toch nog iets afwisselen met andere suikervrij dranken.

Ik vind het ernstig om te zien dat er mensen in mijn omgeving frisdranken drinken met suiker, maar geen controle hebben over hun calorie inname. Ze hebben niet door hoeveel suiker ze wel niet binnenkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
SPee schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:18:
[...]

Euh, water?

Geen suikertaks? Waarom gaat de 'verbruiksbelasting' dan omhoog?.
Overigens omzeilen enkele fabrikanten de suikertaks door een klein beetje zuivel aan de drank toe te voegen. Dus lactose intelerante personen moeten ook voorzichtig zijn.
Geen suikertaks inderdaad. Want die heffing die dit jaar is ingevoerd geld ook voor de frisdranken zonder suiker..... en ja, er zijn fabrikanten die deze heffing weer weten te omzeilen door er wat zuivel aan toe te voegen. Maar rest assured op coca cola(een van de weinig nog met echte suiker als ik het hier lees), en coca cola zero zit net zoveel heffing....

https://www.maxmeldpunt.n...producten-vallen-eronder/

Sterker nog, waarom zouden ze nog een suikertaks invoeren als de fabrikanten blijkbaar zelf al massaal de suiker aan het vervangen zijn door alternatieven? Je zou er enkel de energiedrankjes mee raken denk ik dan....

[ Voor 8% gewijzigd door stylezzz op 22-09-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
RobinHood schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:44:
Maarja, HFCS wordt hier sowieso niet gebruikt, en tussen geraffineerde bietsuiker en geraffineerde rietsuiker zit geen verschil, dat is gewoon glucose.
Het zijn allemaal samenstellingen van glucose en fructose, net zoals HFCS.

Het is mooi dat we zozeer gewend zijn aan het eten/drinken van ultrabewerkt voedsel (frisdrank), dat we het "gesjoemel" vinden als een ongezond ingredient (rietsuiker) wordt vervangen door een even ongezond ingredient (HFCS) of een gezonder ingredient (suikervervangers).
SPee schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:18:
Alleen is de cola daarvan toch niet helemaal vergelijkbaar met de cola die ze in flessen in de supermarkt verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Omdat de verbruiksbelasting geen suikertaks is?

En nee ik heb geen zin in een semantisch woordspelletje.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 22-09-2024 16:52 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Waarom verbieden in plaats van de mensen zelf te laten kiezen tussen slecht en minder slecht?
Roken en alcohol zijn toch ook niet verboden?

Ik snap het probleem dat er zowat overal suiker inzit tegenwoordig maar dat moet geen algeheel verbod worden. (ons lichaam heeft ook suikers nodig)

[ Voor 3% gewijzigd door Hippocampus op 22-09-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Hippocampus schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:53:
[...]

Waarom verbieden in plaats van de mensen zelf te laten kiezen tussen slecht en minder slecht?

Ik snap het probleem dat er zowat overal suiker inzit tegenwoordig maar dat moet geen algeheel verbod worden. (ons lichaam heeft ook suikers nodig)
Wat als je nu diabetes hebt, of je wil gewoon op je gezondheid letten. Vooral in Nederlands is het erg extreem met al die suiker die overal in zeer veel producten toegevoegd is. Van sauzen tot beschuit, tot salami etc. Ranzig vind ik het in veel gevallen. Probeer als gezondheidsbewuste, zieke consument (of gewoon geen liefhebber van suiker) nog maar iets te kopen dan. Gelukkig woon ik niet in Nederland, want dan was ik zeker regelmatig in Duitsland of Belgie gaan shoppen.

Het smerigste wat ik ooit gegeten heb uit Nederland is Yildriz Turkse Knoflooksaus met koolhydraten 21g! per 100 gr. Met andere woorden, bijna knofloossiroop.

[ Voor 8% gewijzigd door Galactic op 22-09-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Galactic schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:58:
[...]

Wat als je nu diabetes hebt, of je wil gewoon op je gezondheid letten. Vooral in Nederlands is het erg extreem met al die suiker die overal in zeer veel producten toegevoegd is. Van sauzen tot beschuit, tot salami etc. Ranzig vind ik het in veel gevallen. Probeer als gezondheidsbewuste, zieke consument (of gewoon geen liefhebber van suiker) nog maar iets te kopen dan. Gelukkig woon ik niet in Nederland, want dan was ik zeker regelmatig in Duitsland of Belgie gaan shoppen.
Daar doelde ik ook op met het probleem dat er nagenoeg overal suiker inzit tegenwoordig.

Maar zoals de TS aangeeft, laat de keuze in geval van frisdrank aan de consument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik denk dat de TS niet blij wordt als zijn suikerhoudende drankje 4x zo duur wordt ;)

Verder wordt er weer een hoop onzin verkocht in dit topic over aspartaam en gezondheid, het lijkt op een covid-topic...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Laatst online: 25-04 14:17
Hippocampus schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:00:
[...]

Daar doelde ik ook op met het probleem dat er nagenoeg overal suiker inzit tegenwoordig.

Maar zoals de TS aangeeft, laat de keuze in geval van frisdrank aan de consument.
Eens, maar 1 liter frisdrank produceren zonder suiker is goedkoper (1 a 2 cent). En dat is de reden dat ze dat doen, niet de gezondheid. Onderzoek doet uitwijzen dat de grote meederheid van de consumenten het prima vind. Daarom gebeurt het dus gewoon.

Ik vind Cola Zero ook ranzig (chemische smaak voor mij wrs door het type zoetstof of iets anders onbekend), en drink het liefste Cola Light (of nog liever Pepsi Max). Maar ik kan soms ook niet meer kiezen.

[ Voor 16% gewijzigd door Galactic op 22-09-2024 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Even terug ontopic, voor de cola liefhebbers. Deze is ook voorzien van echte suiker :)

https://fritz-kola.com/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

gambieter schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:03:
[...]

Ik drnk dat de TS niet blij wordt als zijn suikerhoudende drankje 4x zo duur wordt ;)

Verder wordt er weer een hoop onzin verkocht in dit topic over aspartaam en gezondheid, het lijkt op een covid-topic...
Waarom 4x zo duur, is suiker zoveel duurder dan suikervervanger?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hippocampus schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:05:
Jij maakt de vergelijking met roken en alcohol. Die worden onaantrekkelijk met belasting gemaakt ter bevordering van de volksgezondheid. Dat moet je dan met suiker ook doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Eigenlijk is frisdrank ook een vreemde naam want het is niet eens fris, neem nou een "De Ladoucette Baron de L Pouilly-Fumé" dan heb je echt een sauvignon blanc waarbij je denkt, Ja lekker fris, frisdrank is vooral erg zoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Hippocampus schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:05:
[...]

Gambieter doelde eerder op de hoge heffingen en accynzen die op rookwaar en alcohol gelden. ;)

Maar inderdaad, suiker is duurder dan suikervervangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

gambieter schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:07:
[...]

Jij maakt de vergelijking met roken en alcohol. Die worden onaantrekkelijk met belasting gemaakt ter bevordering van de volksgezondheid. Dat moet je dan met suiker ook doen.
Ohzo, ja dat is dan ook wel weer zo fair hè. ;)
Maar dat neemt niet weg dat het ontsuikeren dus niet politiek gepushed wordt langs links of rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 361276 schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:08:
Eigenlijk is frisdrank ook een vreemde naam want het is niet eens fris, neem nou een "De Ladoucette Baron de L Pouilly-Fumé" dan heb je echt een sauvignon blanc waarbij je denkt, Ja lekker fris, frisdrank is vooral erg zoet.
De meeste drinken hun frisdrank toch echt gekoeld, dus dan is het toch fris? :?

Anyway, als jij mij een flesje daarvan opstuurt zal ik kijken of het inderdaad fris is, of dat het vooral toch alcohol is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Eigenlijk is frisdrank ook een vreemde naam want het is niet eens fris,
De grap is dat het wel fris(ser) is. Er zit koolzuur in.
Bij het inschenken borrelt dat er uit en dat kost energie. Iets met adiabatische expansie.
Je drankje koelt dus af.

Als je een fles water van 20C in een glas giet is het water na het inschenken 20C. Doe je dat met een willekeurige koolzuurhoudende drank dan is de temperatuur na het inschenken minder dan 20C. En in je mond zelf gebeurt dat dan nog een keer met de laatste restjes koolzuur.

Soms zie je het gebeuren. Bv met flesjes bier die net boven de 0 graden zijn. Dop er af en ze bevriezen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:18

Rmg

Deze hier :D een wijn van 100 euro de fles Vergelijken met een colaatje. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:41
[...]

Omdat als de overheid het in dit geval aan de markt overlaat er te veel ongezond aanbod is.
Verbieden ben ik niet zo van overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door Homer-Simpson op 22-09-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:46

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

FrambozenTaart schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:40:
Sind deze suikervrije wanzin is besgonnen drink ik allren nog maar wodka en speciaalbierhes.

Vior mij een helemal prima oplodsing, ik maak me sindsdien nog mar weinig zorgen over vele zqken.
Aan je spelling te zien heb je er inmiddels al een paar op ;) :9B

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:20
Vroeger bevatte elke frisdrank een berg suiker. En zo drink ik het ook, na een lange fietstocht of een sportsessie lust ik graag een glas fris met suiker. De variant met suiker vervangers doet me niets, lang niet zo smaakvol als het origineel.

Nu is het inderdaad bij de supermarkt zoeken naar frisdranken die nog de volle mep aan suiker bevatten. Een tip is Orangina, deze bevat nog een lading suiker en is een goede vervanger voor Fanta. De sprite en 7up is nu totaal niet meer te drinken dus die sla ik over.

Met één drankje per maand behoor ik helaas niet tot het publiek die de fabrikanten op het oog hebben.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:20
Hippocampus schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:10:
[...]

Ohzo, ja dat is dan ook wel weer zo fair hè. ;)
Maar dat neemt niet weg dat het ontsuikeren dus niet politiek gepushed wordt langs links of rechts.
Mensen willen het zelf. De producenten hebben het liefst mensen die jarenlang liters frisdrank per dag drinken. Vroeger kreeg je vroeg of laat diabetes type B. Nu kan je "zorgeloos" deze gewoonte jarenlang volhouden. De consument die de suiker waardeert is in minderheid.

Misschien komt er wel ooit een variant frisdrank waarbij duidelijk op het etiket geadverteerd wordt met suiker ;)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
fonsoy schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:16:
[...]

Mensen willen het zelf. De producenten hebben het liefst mensen die jarenlang liters frisdrank per dag drinken. Vroeger kreeg je vroeg of laat diabetes type B. Nu kan je "zorgeloos" deze gewoonte jarenlang volhouden. De consument die de suiker waardeert is in minderheid.

Misschien komt er wel ooit een variant frisdrank waarbij duidelijk op het etiket geadverteerd wordt met suiker ;)
Die is er dus al. Althans dit merk positioneert zich als een ambachtelijke cola fabrikant. Met echte suiker uit suikerbieten..... en ja! Zelfs in glazen flessen! Voor de mensen die hartkloppingen krijgen van statiegeld.... ;)

https://fritz-kola.com/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:57
Op limonadegebied haal ik soms Karvan Cevitam maar meestal limonade van de Lidl (huismerk, grotere fles) beide bevatten nog de volle lading suiker. Kijk uit met diverse andere siropen bijv. van Raak.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic hoort niet thuis in AWM: voor lijsten met dranken waar wel of geen suiker in zit zijn er andere plekken. De rest van de discussie over suikervervangers is dermate feiten/bronnenvrij dat het geen AWM-niveau is. dus een slotje erop

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 23-09-2024 10:04 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:09

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past wel in Algemene Zaken, dus hier kunnen we verder :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb eigenlijk sowieso bijna nooit frisdrank in huis, dus dat scheelt. Soms koop ik wel eens een blikje voor de lekker zeg maar, maar ook dat doe ik nu niet meer, niet vanwege de smaken, maar vanwege het feit dat ik niet achteraf met een blikje (of met een statiegeldbonnetje wat ik toch vergeet) te moeten zitten. Ik ben teveel een denken-aan-het-milieu-freak, dus gewoon weggooien wil ik dan ook niet.

Maar goed, ontopic: ik meen ook smaakveranderingen waar te nemen in de nog overgebleven suikerhoudende frisdrank. Het minste nog in Coca Cola to be honest. Maar juist in Pepsi wat meer. Ik word ook elk jaar ouder en ik moet eerlijkheidshalve ook gewoon bekennen dat mijn smaak ook verandert. Ik vind Fanta (met suiker) veel te zoet (geworden), en áls ik sinas drink, dan drink ik het liefste die van Freeway (lidl) of Orangina (maar is me te duur :P) .

Cola....Tja de ene zweert bij Coca Cola ("de enige echte cola") en de ander bij Pepsi. Ik vind allebei goed. Ik crave altijd Pepsi wanneer ik grieks ga uiteten, stom he?

Maar niet alleen frisdrank, ook sapjes. Ik dronk altijd graag icetea zonder prik, maar nu leng ik het altijd aan met water omdat ik het echt te zoet vind. Zelfde geldt voor appelsap. Is me té zoet.
Waarom ik zero/light frisdrank niet lekker vind, ligt volgens mij niet perse aan het vervangen van suiker met zoetstoffen, maar met de veranderde smaak door toevoeging van zoetstoffen.

Wanneer ik ga uiteten, zal ik altijd blijven vragen om een "gewone" frisdrank, want als je tegenwoordig niks zegt, krijg je automatisch zero :N

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 23-09-2024 11:54 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:41

Bob Popcorn

Plop!

Mocht iemand zich druk maken om een insuline piek na het innemen van zoetstoffen, dat is echt pertinente onzin.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1 2 3 Laatste