grote_oever schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:07:
[...]
/offtopic
Ik krijg sterk het idee dat Apple softwarematig het eerste jaar, of tenminste 10 a 11 maanden, het percentage bewust op 100% laat staan. Zelf ging bij mij het eerste jaar ook alles goed en bleef hij op 100% staan. Na een jaar ging het opeens hard bij mij. Uiteindelijk had ik na bijna twee jaar een percentage van 84%.
Misschien heb ik een aluminium hoedje op, maar heb echt het idee dat apple doelbewust het eerste jaar de score hoog houd.
Dit is een interessante gedachtengang, maar het lijkt erop dat wat je ervaart een natuurlijk proces is dat te maken heeft met hoe de batterijcapaciteit van de iPhone gemeten en gerapporteerd wordt, in plaats van een bewuste keuze van Apple om het percentage in het eerste jaar op 100% te houden.
De batterij van een iPhone heeft een iets grotere fysieke capaciteit dan aangegeven op de box/op de website (verschilt per accu). In het begin van de levensduur wordt een deel van de batterijcapaciteit (de overcapaciteit) gebruikt om slijtage te compenseren, wat kan verklaren waarom het percentage lange tijd op 100% blijft. Wanneer deze extra capaciteit is opgebruikt, begint de rapportage van slijtage nauwkeuriger te worden en zie je een snellere daling.
Daarnaast speelt de chemische veroudering van de batterij een rol. In het eerste jaar, vooral in de eerste maanden, verloopt dit proces langzaam en zie je niet veel verandering in de rapportage. Zodra de batterij echter meer oplaadcycli doorloopt, begint de capaciteit sneller te dalen. Dit is dus eerder een natuurlijk verouderingsproces dan iets wat softwarematig wordt gemaskeerd.
De capaciteit van een iPhone 15 Pro en Pro Max zijn officieel: 3.274 mAh en 4.422 mAh, maar dat zou zomaar wat meer kunnen zijn voor de een van voor de ander. Mijn iPhone 15 Pro Max heeft bijvoorbeeld 4.684 mAh.
Kun je trouwens zien via
Coconut Battery via de Mac. Sluit je iPhone/iPad/Watch aan en je kunt de designcapaciteit zien van je batterij en wat de werkelijke capaciteit is.
[
Voor 11% gewijzigd door
mprkooij op 09-09-2024 13:34
]