Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:49
Die himars strikes zijn toch echt hard als je dit zo ziet. Het zou interessant zijn om detail foto's van de getroffen voertuigen te zien na z'n strike. Hoofdwaarschijnlijk zijn die niets meer waard.

Benieuwd hoe dit verder uitdraait. De Russen kennende zijn ze nogal hardleers dus ik vermoed dat het bijna een Turkey shoot zal worden voor UA rond die rivier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:04

jdh009

FP ProMod
Rubberen schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Die himars strikes zijn toch echt hard als je dit zo ziet. Het zou interessant zijn om detail foto's van de getroffen voertuigen te zien na z'n strike. Hoofdwaarschijnlijk zijn die niets meer waard.

Benieuwd hoe dit verder uitdraait. De Russen kennende zijn ze nogal hardleers dus ik vermoed dat het bijna een Turkey shoot zal worden voor UA rond die rivier.
Duizenden tungsten/wolfraam balls, dus daar is weinig van over wat nog bruikbaar is.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:53
Dat een raket/bom veel schade aanricht, weten we wel.
Persoonlijk vind ik zo'n drone die recht je raampje invliegt een stuk angstaanjagender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:33
Dit is hier offtopic.

[ Voor 94% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-08-2024 13:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
Het nieuwe normaal:

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ook worden er schuilplaatsen voor burgers aangelegd:
De Russische autoriteiten plaatsen betonnen schuilplaatsen in de regio Kursk. Die moeten burgers bescherming bieden tegen de Oekraïense aanvallen in het gebied, meldt gouverneur Aleksej Smirnov.

Hij heeft op Telegram bekendgemaakt dat de schuilplaatsen op drukke plekken in de stad Kursk komen, waaronder op zestig busstations. De gouverneur meldt dat vergelijkbare schuilplaatsen worden geïnstalleerd in twee andere plaatsen.

March of the Eagles

• Tens
XWB schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

Ook worden er schuilplaatsen voor burgers aangelegd:

[...]
In de stad Kursk, als in zo'n 100 km van huidige frontlijn. Lekker optimistisch.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het gevaar wordt nog steeds niet overal serieus genomen zo te lezen:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:10

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Alles voor een goed gevoel he, Rusland geeft om z'n burgers! Volgens mij zijn die schuilplaatsen precies groot genoeg om de lokale regering in te verbergen, en heeft de rest pech.

Ik vermoed overigens dat Ukraine voorlopig niet veel verder trekt, de eerste klappen zijn gegeven, het effect is er, en als ze nu verder gaan overstretchen ze hun aanvoerlijnen. Als ik net de acties rond het 3landenpunt met Belarus zie, dan vermoed ik dat ze eerder de hele grens een eindje verderop willen leggen. Het bruggenhoofd dat ze nu hebben is een mooie stap.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Drone beelden van IFV vs IFV in Russkaya Konopelka, Kursk

Link: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/Qi2REauEfU

Het is nogal lastig om te zien wie wie is, en ook in de comments is wat discussie erover.

In het begin is er een (misschien door NL gedoneerde) M113 zichtbaar.
Sowieso 2 uitgeschakelde voertuigen van Oekraïne zichtbaar aan het eind

[ Voor 25% gewijzigd door gise op 22-08-2024 12:42 ]

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ja, de grote discussie is van wie de BMP-2 is. De BMP-3 is overduidelijk Russisch, maar door de hoek van de drone is het niet helemaal duidelijk welk teken de BMP-2 heeft. Iedereen lijkt er een andere mening over te hebben.

Wat mij juist opvalt is hoe snel dat dorpje in het gevecht verwoest lijkt te worden, dat gaat echt ziek snel.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• gise
  • Niet online
Yakolev schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:44:
Ja, de grote discussie is van wie de BMP-2 is. De BMP-3 is overduidelijk Russisch, maar door de hoek van de drone is het niet helemaal duidelijk welk teken de BMP-2 heeft. Iedereen lijkt er een andere mening over te hebben.

Wat mij juist opvalt is hoe snel dat dorpje in het gevecht verwoest lijkt te worden, dat gaat echt ziek snel.
Dat viel mij ook op inderdaad, bij deze is de frontlinie toch wel echt aangekomen in Rusland.

In de eerste dagen en dorpjes waar nog niet veel tegenstand was, was ook logischerwijs niet zo veel te zien qua destructie, hier is dat toch wel even anders

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gise schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:37:
Drone beelden van IFV vs IFV in Russkaya Konopelka, Kursk

Link: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/Qi2REauEfU

Het is nogal lastig om te zien wie wie is, en ook in de comments is wat discussie erover.

In het begin is er een (misschien door NL gedoneerde) M113 zichtbaar.
Sowieso 2 uitgeschakelde voertuigen van Oekraïne zichtbaar aan het eind
Op twitter staat ie idd met vlaggetjes:

De 'v' vs driehoek discussie idd ;p

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 22-08-2024 13:01 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
YakuzA schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

[Twitter]
More info

https://x.com/giK1893/status/1826535754392113217

"p.s.: the video is cut to make it look like a russian victory.
If you put the segments into the right order (e.g. 2:00 onwards first):
Ukraine was in control over the houses, russians set everything on fire and counter attacked, lost a BMP.
It's not clear to me yet that russians were able to return the village under control."

I for one am shocked that Russians are trying to paint a different picture from their videos

https://x.com/bayraktar_1love/status/1826553637302091779

According to this video the BMP2 was Russian

Edit3:

"Just a visual example from this video of how cutting footage can sell your loss as a win. The scene of a BMP-3 firing at an M113 is supposed to tell us that the vehicle later at that position is the same BMP-3. However, we can't trust this storytelling ever. In the beginning scene a house is on fire, 20 seconds later the M113 passes the house before it was on fire."

Russians invented time travel confirmed.

https://imgur.com/a/SLvM2P6
Meer info over merkwaardige details en knip en plakwerk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30

pro_6or

amateur_60r

Yakolev schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:44:

Dat is het mooie van vandaag de dag, staat een feit je niet aan dan stel je daar gewoon een mening tegenover.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een nieuwe aflevering in de serie van bruggen onder vuur:

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Suchomimus nieuwe video van een uurtje oud. Voor de meeste die alles hier lezen weinig nieuws in de video op mogelijk wat extra bevestiging van gebeurtenissen na.

[ Voor 6% gewijzigd door jdh009 op 22-08-2024 14:56 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:28
YakuzA schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

[Twitter]
Ik snap geen hol van waarom ze eerst op die Kozak schieten, maar hem dan met rust laten. En waarom die Kozak rustig staat te chillen pal achter een russisch pantservoertuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Avalaxy schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:41:
[...]

Ik snap geen hol van waarom ze eerst op die Kozak schieten, maar hem dan met rust laten. En waarom die Kozak rustig staat te chillen pal achter een russisch pantservoertuig.
tsja, die zit ook eerst even van 'wie schiet er nu op wie?' is dat één van ons?
En dan: de vijand niet onderbreken als hij een fout maakt 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De Russische BMP was echter geen fout aan het maken.

Volgens een Oekraïens Telegram kanaal van bijna een miljoen volgers:
UPD. Dear readers, unfortunately, we misled you. After watching the full video, it becomes clear that our BMP came under attack. It withstood the shelling, our fighters were able to get out and disperse under the cover of trees, but then they were bombarded with drones. There were wounded, at least three killed. We will not provide the full video. Those who want it can find it themselves.

We will leave the post itself as a reminder to ourselves about the need to check information more carefully before publishing
https://t.me/uniannet/142770

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:08:
De Russische BMP was echter geen fout aan het maken.

Volgens een Oekraïens Telegram kanaal van bijna een miljoen volgers:

[...]

https://t.me/uniannet/142770
Begrijp het niet helemaal, die BMP waar een 'V' op stond was Oekraïens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
Tens schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:43:
[...]

Begrijp het niet helemaal, die BMP waar een 'V' op stond was Oekraïens?
Ja achteraf gezien en na ontvangst betere informatie : correct

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Mektheb schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:56:
[...]

Ja achteraf gezien en na ontvangst betere informatie : correct
Om heel eerlijk te zijn, ik heb zelf nog geen enkele overduidelijk bewijs gezien van het 1 of het ander, en om heel eerlijk te zijn boeit een enkele BMP-1 verlies niet voor Rusland, noch voor Oekraïne, zeker als je het afzet tegen de 2 Russische vliegtuigen die gisteren zijn vernietigd.

Het kan zijn dat dit nieuwsplatform over beelden beschikt die ik zelf niet gezien heb.

Wat ook de waarheid is, het was een situatie met extreem veel chaos, waar zichtbaar meerdere voertuigen zijn vernietigd, soldaten zijn omgekomen en een groot gedeelte van het dorp is verwoest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 23:10
Het voelt verder vrij rustig aan dit front, boekt Oekraine nog voortgang in het gebied onder de rivier van de kapotte bruggen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
gustaveau schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:52:
Het voelt verder vrij rustig aan dit front, boekt Oekraine nog voortgang in het gebied onder de rivier van de kapotte bruggen?
Opzich is dit offensief pas 17 dagen geleden gestart en is er juist ongelooflijk veel gebeurd sindsdien. Wellicht de verwachtigen een klein beetje realistisch houden? _O-

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nou, er wordt toch flink gevochten. Zie onder andere de beelden uit Russkaya Konopelka, een dorpje dat helemaal tegen de vlakte gaat. Dat noem ik niet "vrij rustig".

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:58
FrambozenTaart schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

Opzich is dit offensief pas 17 dagen geleden gestart en is er juist ongelooflijk veel gebeurd sindsdien. Wellicht de verwachtigen een klein beetje realistisch houden? _O-
haha eens, maar toch kan ik Gustaveau wel begrijpen qua gevoel.
Ik betrap mijzelf er geregeld op dat het tegenvalt als er niet weer een succesverhaal te vinden is, of allerlei nieuwtjes van het front.

Dit gevoel pas eens kritisch onder de loupe genomen, is het ook een beetje gevaarlijk en wonderlijk tegelijkertjd. Hoe graag je wil dat de Russen flaters slaan en oekranie succes boekt. Die roze bril moet ik ook wel eens afzetten om dingen kritisch te blijven bekijken

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Och het betreft een gevoelsmatige perceptie welke niet wordt ondersteund door concrete data.

In de reguliere media heb ik er ook niets van gemerkt. Bovendien komt data pas dagen later naar buiten, zeker van kant UA. We looen dus achter. Misschien wel stilte voor de storm.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
In de recente Veldheren podcast wordt geschetst dat het lastig zal zijn voor UA om het gewonnen land vast te houden. Dit heeft volgens de presentatoren te maken met het feit dat we op dit moment naar een “bewegingsoorlog” aan het kijken zijn. Zodra de boel “statisch” word, zal het lastiger worden voor UA omdat je dan te maken krijgt met veel artillerie, glidebombs, etc. Daarnaast heeft het offensief helaas niet bewerkstelligd dat RU troepen uit de Donbas naar dit stuk van het front heeft verplaatst (wel vanaf de Krim).

Hoe kijken jullie hiernaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:03
Muncher schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:06:
In de recente Veldheren podcast wordt geschetst dat het lastig zal zijn voor UA om het gewonnen land vast te houden. Dit heeft volgens de presentatoren te maken met het feit dat we op dit moment naar een “bewegingsoorlog” aan het kijken zijn. Zodra de boel “statisch” word, zal het lastiger worden voor UA omdat je dan te maken krijgt met veel artillerie, glidebombs, etc. Daarnaast heeft het offensief helaas niet bewerkstelligd dat RU troepen uit de Donbas naar dit stuk van het front heeft verplaatst (wel vanaf de Krim).

Dit is tegenstrijdig. Als er geen troepen verplaatst worden, dan is het eenvoudig voor Oekraïne om het gewonnen land vast te houden. De eenheden met dienstplichtigen doen niet zoveel op dit moment. En rusland kan ook niet onbeperkt nieuwe eenheden vormen.

Zodra het statisch wordt, is rusland veel troepen kwijt aan het aanvallen van het leger van Oekraïne (en vliegtuigen die stukken rusland bombarderen). Bij een gelijke grootte van het russiche leger zal dat leiden tot minder russische activiteit in de Donbas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:10

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eens met above, als Rusland dit statisch wil uitvechten, dan zullen ze daar de troepen en materieel voor moeten committen, en dat hebben ze nog niet gedaan. Voorlopig lijken ze het vooral te negeren, met af en toe een TikTok-brigade of lokale reserve die het mag oplossen.

Daarnaast vermoed ik dat Ukraine dit nooit een statisch front laat worden, dan trekken ze rustig terug, en vallen ze ergens anders binnen; de grens is lang genoeg. Het hele punt van deze actie is dat ze reactie willen afdwingen, want dat is ongunstig voor de Russen die juist statisch willen vechten (en liefst op 1 punt, waar ze dan all-in kunnen).

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23

Ik ben het niet zo eens met Veldheren. Er zijn redenen dat UA zo effectief is. Ook al graven ze zich in, het probleem zit in het Kremlin. Dus ik zie ze niet snel Kursk uitgeknikkerd worden.

Het eerste probleem is dat niemand slecht nieuws naar boven wil communiceren. Liever liegen dan de waarheid vertellen die in dit geval niet zo prettig is voor Putin. Zelfs Gerasimov zat te liegen door zijn tanden. Overzicht over wat er in Kurks gebeurt hebben ze dus niet.

Dan zit daar van alles. Conscripts, border guards, Rosgvardia, FSB etc. Wie heeft de leiding? Wie mag het zeggen en wie heeft overzicht? Deze incoherentie maakt het ineffectief. De Conscripts zitten er ook voor 75 cent per dag, en die vinden dat niet genoeg om voor te sterven en geven zich liever over.

Heb je dat gehad, dan heeft UA oog op de logistieke lijnen van Rusland. Dat kon je heel goed zien doordat materieel en personeel niet met de trein maar met vrachtwagens werd aangevoerd. Het idee dat je alles op de trein zet tot aan het front gaat gewoon niet werken. En die vrachtwagens rijden in colonne en worden op 25 km afstand al gespot en vernietigd.

Dan zou je denken : verzin iets anders. Iets beters. Maar dat staat niet in het boekje dus dat kunnen ze niet. Ondertussen fikt hun voorraad brandstof af, is de Krim alleen nog te bevoorraden via de land corridor en meer van die dingen.

Met andere woorden, ze krijgen het niet voor elkaar en tegelijkertijd krijgen ze op cruciale punten slaag. Dat heeft ertoe geleid dat het Kremlin van toon is veranderd een aangeeft dat dat stuk in Kursk nog wel eens voor langere tijd bezet zou kunnen zijn. De retoriek over rode lijnen en kernwapens hoor je ook niet meer.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
En daar bovenop is het nog de vraag hoe graag rusland zijn eigen dorpen met de grond gelijk wil maken. Tijdens aanvallen van UA kunnen ze dat nog afschuiven, maar als UA een stuk in handen heeft en daar netjes mee omgaat en het wordt dan plat gegooid door rusland zelf, zal dat intern niet echt een goed beeld geven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Onbekend waar exact en wanneer, Maar FPV drone schakelt een auto uit nabij een Pontoonbrug in Kursk

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/p7ZmsQ3gEl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:23
asing schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

Ik ben het niet zo eens met Veldheren. Er zijn redenen dat UA zo effectief is. Ook al graven ze zich in, het probleem zit in het Kremlin. Dus ik zie ze niet snel Kursk uitgeknikkerd worden.

Het eerste probleem is dat niemand slecht nieuws naar boven wil communiceren. Liever liegen dan de waarheid vertellen die in dit geval niet zo prettig is voor Putin.
Zelfs Gerasimov zat te liegen door zijn tanden. Overzicht over wat er in Kurks gebeurt hebben ze dus niet.

Dan zit daar van alles. Conscripts, border guards, Rosgvardia, FSB etc. Wie heeft de leiding? Wie mag het zeggen en wie heeft overzicht? Deze incoherentie maakt het ineffectief. De Conscripts zitten er ook voor 75 cent per dag, en die vinden dat niet genoeg om voor te sterven en geven zich liever over.

Heb je dat gehad, dan heeft UA oog op de logistieke lijnen van Rusland. Dat kon je heel goed zien doordat materieel en personeel niet met de trein maar met vrachtwagens werd aangevoerd. Het idee dat je alles op de trein zet tot aan het front gaat gewoon niet werken. En die vrachtwagens rijden in colonne en worden op 25 km afstand al gespot en vernietigd.

Dan zou je denken : verzin iets anders. Iets beters. Maar dat staat niet in het boekje dus dat kunnen ze niet. Ondertussen fikt hun voorraad brandstof af, is de Krim alleen nog te bevoorraden via de land corridor en meer van die dingen.

Met andere woorden, ze krijgen het niet voor elkaar en tegelijkertijd krijgen ze op cruciale punten slaag. Dat heeft ertoe geleid dat het Kremlin van toon is veranderd een aangeeft dat dat stuk in Kursk nog wel eens voor langere tijd bezet zou kunnen zijn. De retoriek over rode lijnen en kernwapens hoor je ook niet meer.
Maar wie zegt dat garasimov niet in opdracht van putin zat te liegen?
zodat het uitgezonden kan worden op de staats televisie?
zo van, ach, het stelt niet zoveel voor.. de tsaar is er gerust over O-) :+

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hansieo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Maar wie zegt dat garasimov niet in opdracht van putin zat te liegen?
zodat het uitgezonden kan worden op de staats televisie?
zo van, ach, het stelt niet zoveel voor.. de tsaar is er gerust over O-) :+
Als dat het geval was, is Vladimir Vladimirovich de beste acteur qua gelaatsuitdrukking ter wereld. Het was bullshit, Putin wist dat het bullshit was en dat was niet wat zijn gezicht wilde horen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

klinkt logisch nu is artillerie nauwelijks inzetbaar omdat posities niet bekend zijn. De grote vraag is: Gaat Rusland ook haar eigen dorpen platgooien met artillerie en glidebombs als het een vast front wordt?
Mijn idee? denk het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Kaartenbakkers laten weinig veranderingen zien.

Opvallend is wel dat Rusland doelen in Komarovka aanvalt, wat inhoud dat Oekraïne daar aanwezig is.

Dramatische muziek, met een rookwolk aan het eind:
https://t.me/RVvoenkor/75356

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
asing schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

Ik pak dit stuk er even uit om op aan te vullen. Uit de podcast Europa Draait Door begrijp ik dat Putin het verwijderen van UA uit Kursk heeft aangeduid als een “anti-terrorisme” actie. Dus vermoedelijk krijgt de FSB de leiding? Ik weet niet zeker in hoeverre deze info van de Russische staatstv komt (hoorde ook wat andere bekende narratiever in de podcast), dus dat FSB stuk kan ook voor de bühne zijn (meen dat Helga Salemon aan het woord was).

Daarnaast is Putin wel een meester in het duiken. Hij gaat naar Azerbaijan en doet net alsof er niets aan de hand is. Overwaaien lijkt zijn tactiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
Muncher schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:49:
[...]

Ik pak dit stuk er even uit om op aan te vullen. Uit de podcast Europa Draait Door begrijp ik dat Putin het verwijderen van UA uit Kursk heeft aangeduid als een “anti-terrorisme” actie. Dus vermoedelijk krijgt de FSB de leiding? Ik weet niet zeker in hoeverre deze info van de Russische staatstv komt (hoorde ook wat andere bekende narratiever in de podcast), dus dat FSB stuk kan ook voor de bühne zijn (meen dat Helga Salemon aan het woord was).

Daarnaast is Putin wel een meester in het duiken. Hij gaat naar Azerbaijan en doet net alsof er niets aan de hand is. Overwaaien lijkt zijn tactiek.
Correct! Gerasimov is vervangen door Aleksey Dyumin waar het Kursk betreft. Aleksey Dyumin is voormalig FSB. Daarvoor was er even sprake van een andere FSB leider. Daarom heet het ook geen oorlog maar een counter terrorist operation. Dan kan de FSB het doen.

Anyway, er is geen chain of command, er is geen overzicht en Aleksey Dyumin heeft ook geen kaas gegeten van oorlog voeren. Wel is het een vertrouweling van Putin en dat telt een heel stuk zwaarder dan feitelijk iets kunnen. Dus Oekraïne zit daar nog wel een tijd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:51

Qua troep verplaatsingen, vind ik dat wel een verwacht effect. Op de Krim is geen Oekraïense druk behalve via raketten en drones, en logistiek bezien is het ook logisch. Kan me niet voorstellen dat Syrsky dit niet had verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Tens schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:31:
[...]

klinkt logisch nu is artillerie nauwelijks inzetbaar omdat posities niet bekend zijn. De grote vraag is: Gaat Rusland ook haar eigen dorpen platgooien met artillerie en glidebombs als het een vast front wordt?
Mijn idee? denk het wel.
Zekers van wel. Ze zijn al begonnen.

https://euromaidanpress.c...rsk-oblast-general-staff/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Daar hebben ze inderdaad vanaf het begin geen problemen mee gehad en de FAB-glidebommen werden destijds ook al gebruikt tegen de Legion of Freedom of Russia en Russian Volunteer Corps raids in Koersk, Belgorod en Bryansk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:43:
[...]

Kaartenbakkers laten weinig veranderingen zien.

Opvallend is wel dat Rusland doelen in Komarovka aanvalt, wat inhoud dat Oekraïne daar aanwezig is.

Dramatische muziek, met een rookwolk aan het eind:
https://t.me/RVvoenkor/75356
Mij is inmiddels duidelijk waarom. Ga je ten noorden van Seym moet je ongelooflijk omhoog. Zie
Op 4 min. Dit had ik ook een dikke week geleden zelf kunnen zien. Maar niet gedaan... 8)7

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tens schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:31:
[...]

Mijn idee? denk het wel.
Hoeft niet eens een vast front te zijn, kijk maar eens wat Belgorod allemaal heeft geïncasseerd de afgelopen maanden _O-

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:00:
[...]

Correct! Gerasimov is vervangen door Aleksey Dyumin waar het Kursk betreft. Aleksey Dyumin is voormalig FSB. Daarvoor was er even sprake van een andere FSB leider. Daarom heet het ook geen oorlog maar een counter terrorist operation. Dan kan de FSB het doen.

Anyway, er is geen chain of command, er is geen overzicht en Aleksey Dyumin heeft ook geen kaas gegeten van oorlog voeren. Wel is het een vertrouweling van Putin en dat telt een heel stuk zwaarder dan feitelijk iets kunnen. Dus Oekraïne zit daar nog wel een tijd.
Aleksey Dyumin is meer dan alleen een vertrouweling van Putin. Gezien zijn carriere kan hij wel eens de beoogde opvolger van Putin zijn.

https://www.reuters.com/w...-says-kremlin-2024-05-29/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:51
Hier een grafische weergave van het gebied dat Oekraïne bezet in kursk.

https://x.com/visegrad24/status/1827287143837757591

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
C00P schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:14:
Hier een grafische weergave van het gebied dat Oekraïne bezet in kursk.

https://x.com/visegrad24/status/1827287143837757591
The numbers likely wrong
Doet me denken aan de heartrate monitor van de Pebble: RNG (mooie bron voor /dev/urandom :P)

Op zich wel aardig om zoiets te visualiseren maar je bent bezig met interpretatie van publiek beschikbare data. Je krijgt naderhand ooggetuigen die dan zeggen: och, daar zaten we toen al een week. Of: dat hadden we niet stevig in handen. Of: ach dat was een SOF unit of verkenningstocht.

Als je vervolgens ook nog de bron meeneemt (Russen) dan is dit helaas niet al te bruikbaar. Al ben ik wel geïnteresseerd in methodiek, tooling ivm reproducen.

Want het is misschien wel interessant verlies van eenheden eraan te koppelen. Ook hier geldt: hier zit latency in en ook fixes die niet gebackport worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hierbij nog een draadje over de Russische verdedigingslinies in Koersk:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GVsMkxKWoAASH1c?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 12:43
Voor de mede tweakers die nog niet kunnen slapen heb ik hier nog een leuke samenvatting gevonden van meer dan 1 uur over de hele actie in Koersk - ik heb hem nog niet helemaal af maar ik vind het best prettig wegkijken.
Interresantste vond ik de realisatie dat er dus Oekrainse gevechtsvliegtuigen actief zjin in het Russische luchtruim.... dus die schoonmaakactie van alle SAM systemen / radars van de afgelopen maanden werpt echt haar vruchten af

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
XWB schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:11:
Hierbij nog een draadje over de Russische verdedigingslinies in Koersk:

[Twitter]

[Afbeelding]
Klopt dit wel. Hoe kan het dat de Russen in zo korte tijd al zoveel loopgraven heeft kunnen maken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jazco2nd schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 01:13:
[...]

Klopt dit wel. Hoe kan het dat de Russen in zo korte tijd al zoveel loopgraven heeft kunnen maken..
Je confiskeerd wat graafmachines en laat mensen daarmee graven?

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 13-09 09:31

_Eend_

🌻🇺🇦

Jazco2nd schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 01:13:
[...]

Daar hebben ze gewoon machines voor:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
Damn. Dat gaat aardig efficiënt. Ik had verwacht dat ze gewoon met graafkraantjes aan het kutkammen waren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 13-09 09:31

_Eend_

🌻🇺🇦

BootVluchteling schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:48:
[...]

Damn. Dat gaat aardig efficiënt. Ik had verwacht dat ze gewoon met graafkraantjes aan het kutkammen waren..
Deze graaft alleen loopgraven, je wil daar her en der nog wel wat meer aan toevoegen. Ruimtes voor munitieopslag, schuilplekken en opstellingen voor zwaardere wapens bijv.

Dat moeten ze wel doen met een graafmachine of met de hand..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Twee nieuwe pontonbruggen, waarvan één al kapot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBTqQcOnvzzaTIBMgdHFPWNAz_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElwN0eIlZ8IDIxfV8kP8FOfd.jpg?f=fotoalbum_large

en degene die mogelijk nog heel is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aYpndfnFwTixFtSn0kvzZS7LGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/syCR83nozfjrhvOZNG5oArMZ.png?f=fotoalbum_large
https://apps.sentinel-hub...&demSource3D=%22MAPZEN%22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Voor een overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SFN8tRj4ZVQv6Te97hd5c0hyUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LVaz0Qo7LoWPpjiocijDMs4P.png?f=fotoalbum_large

Bron, eigen aggregated map: https://earth.google.com/...FmMW1OOTVpLVNlQSACOgMKATA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Lijkt erop dat er mogelijk hier nog eentje is, waar eerst nog eentje net wat noordelijker lag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKtk0jikB6PyypllyKfy7tmcpl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ONbClJIZnj5xXhQL4XOOL8iC.png?f=fotoalbum_large

Voor de oude: jdh009 in "Het Koersk front"

En hier mogelijk nog eentje op een locatie waar net ten oosten er ook eentje lag. Ze zijn daar wel druk bezig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYEsT-4kQIbW0q5cZ8nCOW4Kmzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Df1DBrWon1cVNWMA6xpG4S5J.png?f=fotoalbum_large

https://apps.sentinel-hub...999Z&layerId=1_TRUE_COLOR

[ Voor 52% gewijzigd door jdh009 op 26-08-2024 18:29 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ABC News is meegereden met Oekraïne naar Koersk. Een kort verslag:

Veel militair verkeer van en naar Koersk:

Rusland is groot:

Russische "troepen", verlaten door hun commandant:

Over de gevangenschap:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik herinner me nog van het begin van de oorlog dat men de Russen uitlachte vanwege het te kleine leger dat ze hadden om Oekraine te kunnen bezetten. Men schatte (wat ik me er van herinner) dat er een leger van zo'n 1.000.000+ man nodig zou zijn om een gebied als Oekraine te bezetten (600.000 km2).
De snipper Rusland die men nu poogt te bezetten is zo'n 2500km2, dus dan zouden zo'n 5000 troepen nodig zijn om het te bezetten... dan nog los van het aantal troepen dat nodig is om de nieuwe grens te verdedigen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 19:00

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

boxlessness schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:49:
[...]dan nog los van het aantal troepen dat nodig is om de nieuwe grens te verdedigen...
Dat doe je uiteraard met de troepen die zijn vrijgekomen van de oude grens. Daarnaast was de oude grens grotendeels een landgrens, waar er nu veel mogelijkheden zijn om te stoppen bij rivieren, die over het algemeen al iets makkelijker te verdedigen zijn. Over land kan een tank gewoon doorrijden, over een rivier is dat over het algemeen toch net even iets lastiger.
Dus ik denk dat dit aspect nog wel meevalt, dit kan zelfs positief uitvallen t.o.v. de oude situatie.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
boxlessness schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:49:
De snipper Rusland die men nu poogt te bezetten is zo'n 2500km2, dus dan zouden zo'n 5000 troepen nodig zijn om het te bezetten... dan nog los van het aantal troepen dat nodig is om de nieuwe grens te verdedigen...
Het doel is natuurlijk anders. rusland heeft een groot deel van het leger verspeeld aan een grote verzameling Oekraïnse dorpen en kleine stadjes. Oekraïne heeft geen belang bij een stuk rusland.

Wat Oekraïne wil is het russsiche leger op een creative manier slopen. Zolang rusland geen troepen stuurt is er geen probleem om met een paar man een stuk rusland te bezetten. Als rusland die troepen wel stuurt, dan is de vraag wie er beter is in dynamische oorlogsvoering.

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 09:15
phicoh schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Oekraïne heeft geen belang bij een stuk rusland.
Wellicht wel een belang wanneer er toevallig een kerncentrale in dat gebied staat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

murphydrz schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Wellicht wel een belang wanneer er toevallig een kerncentrale in dat gebied staat?
Ik denk dat we die Russische nucleaire angst retoriek ondertussen wel kunnen parkeren?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:31
[...]

Je wil toch helemaal niet verantwoordelijk worden voor andermans kerncentrale?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:13
SlaadjeBla schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

Je wilt toch graag direct invloed op een asset van de vijand? :9

XXXVI

• murphydrz
SlaadjeBla schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

Het omleiden van de stroom, zoals Rusland heeft gedaan met de kerncentrale in Oekraine, kan erg lucratief zijn.
Een deel van Rusland heeft geen stroom meer en Oekraine iets meer, dus die belangen kunnen meespelen.
Als de centrale in verval raakt dan zal het Oekraine niet boeien, maar de Russen voelen de pijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

murphydrz schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

Het omleiden van de stroom, zoals Rusland heeft gedaan met de kerncentrale in Oekraine, kan erg lucratief zijn.
Een deel van Rusland heeft geen stroom meer en Oekraine iets meer, dus die belangen kunnen meespelen.
Als de centrale in verval raakt dan zal het Oekraine niet boeien, maar de Russen voelen de pijn.
Welk omleiden van de stroom?
Zapo NPP staat in een cold/hot shutdown voor zover bekend.

Verder is die Kursk NPP alleen de Russische retoriek om ons bang te maken voor weer een Tsjernobil.
Als Oekraine richting die centrale had willen gaan, hadden ze in de diepte Rusland ingegaan ipv zoals ze doen in de breedte.

PSN

• murphydrz
YakuzA schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:24:
[...]

Welk omleiden van de stroom?
Zapo staat in een cold/hot shutdown voor zover bekend.

Verder is die Kursk NPP alleen de Russische retoriek om ons bang te maken voor weer een Tsjernobil.
Als Oekraine richting die centrale had willen gaan, hadden ze in de diepe Rusland ingegaan ipv zoals ze doen in de breedte.
Stroom richting Oekraine begeleiden, het omleiden.
Verder weet ik niet, net als iedereen, wat de tactiek is van Oekraine, maar het waren slechts mijn twee centen wat een belang zou kunnen zijn voor de bezetting van Koersk.

• phicoh
Als rusland graag die kerncentrale wil verdedigen, dat zijn we terug bij het eerdere doel: het russiche leger kapot maken. Niet helemaal, het doel een dynamisch front. Niet vechten tegen ingegraven russen.

Politiek gezien is een kerncentrale een moeilijk ruilmiddel. Gemiddeld genomen is Oekraïne erg bezig met de kosten-batenanalyse: wat kan je doen dat de hoogste opbrengst heeft voor de laagste kosten. Een russische kerncentrale bezetten scoort op dat punt niet goed. Oekraïne is ook redelijk onvoorspelbaar. Als rusland veel ophef maakt over die kerncentrale dan is er een goede kans dat ze juist iets anders doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 23:10
Net weer even Boekestijn geluisterd, het blijft me opvallen dat ze erop blijven hameren dat Oekraine geen belang heeft bij het behouden van dit stuk grond, "ze moeten immers weer weg".

Dat is natuurlijk logisch indien je er een westers, eerlijk beeld van oorlogsvoering op nahoud, wat natuurlijk nagestreefd moet worden.
Maar Rusland zal zich geenszins hieraan houden, dus in hoeverre moeten we dit verwachten/eisen van Oekraine?

Zoals hierboven genoemd kan het voor de toekomst best handig zijn om grenscorrecties uit te voeren, vooral om dan meer op de natuulijke grenzen te gaan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ephymerous schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Je wilt toch graag direct invloed op een asset van de vijand? :9
Niet als je het risico loopt dat je een actieve kerncentrale bezet waar al het personeel, van de koffiejuffrouw tot de directeur en alles ertussen, een uurtje geleden de wijk heeft genomen.
Waar haal jij het personeel vandaan om die kerncentrale te bedienen? Of uberhaupt veilig af te sluiten? Tsjernobyl ging de lucht in omdat het personeel niet goed genoeg was opgeleid om de eigen reactor echt te begrijpen en de gevolgen van hun acties te voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gustaveau schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:34:
Net weer even Boekestijn geluisterd, het blijft me opvallen dat ze erop blijven hameren dat Oekraine geen belang heeft bij het behouden van dit stuk grond, "ze moeten immers weer weg".

Dat is natuurlijk logisch indien je er een westers, eerlijk beeld van oorlogsvoering op nahoud, wat natuurlijk nagestreefd moet worden.
Maar Rusland zal zich geenszins hieraan houden, dus in hoeverre moeten we dit verwachten/eisen van Oekraine?

Zoals hierboven genoemd kan het voor de toekomst best handig zijn om grenscorrecties uit te voeren, vooral om dan meer op de natuulijke grenzen te gaan zitten.
Het grappige is dat dat natuurlijk ook weer andersom zo is.
Waarom hameren ze er niet op dat Rusland geen belang heeft bij stukken Oekraine bezetten, want 'ze moeten immers weer weg'. :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
downtime schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:36:
[...]

Niet als je het risico loopt dat je een actieve kerncentrale bezet waar al het personeel, van de koffiejuffrouw tot de directeur en alles ertussen, een uurtje geleden de wijk heeft genomen.
Waar haal jij het personeel vandaan om die kerncentrale te bedienen? Of uberhaupt veilig af te sluiten? Tsjernobyl ging de lucht in omdat het personeel niet goed genoeg was opgeleid om de eigen reactor echt te begrijpen en de gevolgen van hun acties te voorzien.
Het huidige personeel kan met een tovermiddel behouden blijven. ( $$$ )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Koersk is wisselgeld. Als Rusland er niet om wil vechten dan zullen ze later in onderhandelingen iets moet opgeven om het terug te krijgen.
En als Rusland niks wil opgeven voor Koersk dan kan Oekraine het gebied gewoon houden. Zo simpel is het. Er is nergens een wet die zegt dat Oekraine geen Russisch grondgebied kan annexeren als Rusland wel Oekraiens grondgebied annexeert. En er is niemand die dat Oekraine kwalijk zal nemen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

murphydrz schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Het huidige personeel kan met een tovermiddel behouden blijven. ( $$$ )
Ja, want natuurlijk zitten die dolgraag in een kerncentrale in oorlogstijd, want wat zou er fout kunnen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:26
YakuzA schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Het grappige is dat dat natuurlijk ook weer andersom zo is.
Waarom hameren ze er niet op dat Rusland geen belang heeft bij stukken Oekraine bezetten, want 'ze moeten immers weer weg'. :)
Omdat dat niet waar is? Rusland zou de Krim/Donbas etc. graag willen inlijven alszijnde een soort bufferzone. Enige reden dat Oekraine dit stuk land niet wil behouden omdat je weet als Rusland al z'n middelen zou inzetten om dat stuk land terug te krijgen Oekraine het waarschijnlijk nog geen paar dagen gaat volhouden en andersom kan dit niet.

Met poker heb je een term 'Big stack bully' wat inhoudt eigenlijk dat de big stack de tafel domineert, die bepaald hoeveel jij moet inzetten om kaarten te kunnen zien. Hiermee kan je je hand dus flink overspelen en dat kan je veel/alles kosten en dat is wat hier gaande is. De stack van Rusland is nou eenmaal veel groter waardoor Oekraine dit wel een keer kan proberen en zelfs ook wel winnen, maar als ze deze eenheden verliezen hebben ze een groot probleem, Rusland heeft dat probleem veel minder want die hebben nog veel meer fishes(leger) als ze deze een keer verliezen.

Daarnaast heeft Rusland ook wel de manschappen om zich hier tegen te verdedigen, althans wel tegen een Oekrainse leger wat eel kleiner is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
downtime schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Ja, want natuurlijk zitten die dolgraag in een kerncentrale in oorlogstijd, want wat zou er fout kunnen gaan?
Deze zitten er nu ook en nog steeds zijn er geen berichten dat personeel wegrent.
Maar hoe dan ook, dit is allemaal speculatie en er is vooralsnog totaal geen sprake van een verovering van een kerncentrale.
Deze discussie is aardig, maar voor nu nutteloos.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

murphydrz schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Deze zitten er nu ook en nog steeds zijn er geen berichten dat personeel wegrent.
Heb je wel eens gekeken hoe groot de afstand is tussen Oekraiense troepen en NPP?

• murphydrz
downtime schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Heb je wel eens gekeken hoe groot de afstand is tussen Oekraiense troepen en NPP?
Ja, daarom zei ik al dat deze discussie iets voor misschien de toekomst is omdat er nu totaal geen sprake van is. Maar al met al zou dit met enkele dagen of weken gerealiseerd kunnen zijn.
Het was iets van 3 uur rijden in normale omstandigheden, zo heb ik ergens gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:09
SirMemeAlot schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Omdat dat niet waar is? Rusland zou de Krim/Donbas etc. graag willen inlijven alszijnde een soort bufferzone. Enige reden dat Oekraine dit stuk land niet wil behouden omdat je weet als Rusland al z'n middelen zou inzetten om dat stuk land terug te krijgen Oekraine het waarschijnlijk nog geen paar dagen gaat volhouden en andersom kan dit niet.

Met poker heb je een term 'Big stack bully' wat inhoudt eigenlijk dat de big stack de tafel domineert, die bepaald hoeveel jij moet inzetten om kaarten te kunnen zien. Hiermee kan je je hand dus flink overspelen en dat kan je veel/alles kosten en dat is wat hier gaande is. De stack van Rusland is nou eenmaal veel groter waardoor Oekraine dit wel een keer kan proberen en zelfs ook wel winnen, maar als ze deze eenheden verliezen hebben ze een groot probleem, Rusland heeft dat probleem veel minder want die hebben nog veel meer fishes(leger) als ze deze een keer verliezen.

Daarnaast heeft Rusland ook wel de manschappen om zich hier tegen te verdedigen, althans wel tegen een Oekrainse leger wat eel kleiner is.
Ik denk dat je de Russen iets te hoog inschat wat betreft aanvalskracht.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing

Ook met een westerse blik zie ik niet in waarom het slecht is om een stuk grondgebied van de vijand in handen te hebben :? En waarom zouden ze daar weg moeten, volgens mij zitten ze er prima en hoeven ze helemaal niet weg. Dus zelfs met een westerse blik snap ik die Boekestijn totaal niet, ze zijn daar echt blijven hangen in het idee dat rusland nog het 2e leger van de wereld heeft en UA daar binnenkort wel even weg wordt gejaagd.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
SirMemeAlot schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Dream on, als rusland dat zou doen, zou Oekraine de Donbass/Krim weer snel terugpakken. Dit is eenzelfde idee als dat rusland wel even Oekraine in 3 dagen in zou nemen, terwijl het wel duidelijk is dat ze dat in 3 jaar nog niet eens gaat lukken
Je moet eens van het idee af dat rusland een veel sterkere macht is. Als we iets geleerd hebben sinds het begin van deze oorlog is dat rusland dat juist totaal niet is. Ze hebben veel spul, alleen zijn de verliezen in de tussentijd een steeds groter probleem aan het worden. Ze kunnen niet zomaar meer een grote macht op de been brengen zonder in te boeten op de fronten waar ze bezig zijn.
Maar als je dit echt denkt, hoe verklaar je dan dat Oekraine nog steeds niet ingenomen is en rusland nog steeds heel veel moeite heeft om vooruit te komen?

Als je op dit moment echt denkt dat rusland de keuze heeft om 'even' Kursk terug te pakken heb je echt onder een steen geleefd. Als ze dat hadden gekunt was dat al lang gedaan, maar iedereen weet dat dat ten koste zou gaan van de oostelijke flank.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
murphydrz schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Maar hoe dan ook, dit is allemaal speculatie en er is vooralsnog totaal geen sprake van een verovering van een kerncentrale.
Deze discussie is aardig, maar voor nu nutteloos.
In de centrale van Oekraïne werken ze ook door. Mensen verlaten nu eenmaal niet zomaar hun plek en zullen er voor zorgen dat zo'n centrale zo veilig mogelijk door blijft draaien. Al was het maar omdat ze zelf met familie zeer waarschijnlijk in de buurt wonen en niet willen dat ie boem zegt.

Maar inderdaad is hier helemaal geen sprake van.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

phicoh schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:10:
Het doel is natuurlijk anders. rusland heeft een groot deel van het leger verspeeld aan een grote verzameling Oekraïnse dorpen en kleine stadjes. Oekraïne heeft geen belang bij een stuk rusland.
Een bufferzone om de russische artillerie en glide bombs van de Oekraïense grens weg te duwen is nuttig.

De russen graven zich bijna 100 km achter de oude grens in.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GVwVo0FW4AAbjj-?format=jpg&name=4096x4096

De oude moeilijk verdedigbare grens waar tanks gemakkelijk kunnen doorrijden in ruilen voor een goed verdedigbare rivier waar de russen massaal materiaal en mankracht aan de Oekraïense artillerie verliezen is voor Oekraïne een goede ruil om materiaal en mankracht vrij te maken.

Dit is een 9 dagen oud kaart, maar is goed voor de spoorlijnen en highways.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zgpWfDgRc48w-E-MLRgqVFop5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5At3DiJOi4RnjmVmQI63QpP4.jpg?f=fotoalbum_large
https://x.com/PeterZeihan/status/1826573844523405545

Als rusland niet 3x tot 7x overwicht aan troepen inzet, dan kunnen de Oekraïners voor het afsnijden van de supply lines ten noorden van Belgorod gaan. Belgorod is een belangrijke logistieke hub voor russische leger die langs het noorden willen aanvallen.
Wat Oekraïne wil is het russsiche leger op een creative manier slopen. Zolang rusland geen troepen stuurt is er geen probleem om met een paar man een stuk rusland te bezetten. Als rusland die troepen wel stuurt, dan is de vraag wie er beter is in dynamische oorlogsvoering.
Als rusland troepen stuurt, dan worden ze tientallen km achter het front gezien door de verkenningsdrones. Ze worden door HIMARS, artillerie bestookt en op 20 km achter het front vliegen elk uur FPV-drones over wegen om naar doelen te zoeken. De FPV-drones kunnen op de grond parkeren en wachten totdat de observatiedrones troepenbewegingen zien.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 14:13
rapture schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:27:
[...]

Een bufferzone om de russische artillerie en glide bombs van de Oekraïense grens weg te duwen is nuttig.

De russen graven zich bijna 100 km achter de oude grens in.
[Twitter]
[Afbeelding]

De oude moeilijk verdedigbare grens waar tanks gemakkelijk kunnen doorrijden in ruilen voor een goed verdedigbare rivier waar de russen massaal materiaal en mankracht aan de Oekraïense artillerie verliezen is voor Oekraïne een goede ruil om materiaal en mankracht vrij te maken.

Dit is een 9 dagen oud kaart, maar is goed voor de spoorlijnen en highways.

[Afbeelding]
https://x.com/PeterZeihan/status/1826573844523405545

Als rusland niet 3x tot 7x overwicht aan troepen inzet, dan kunnen de Oekraïners voor het afsnijden van de supply lines ten noorden van Belgorod gaan. Belgorod is een belangrijke logistieke hub voor russische leger die langs het noorden willen aanvallen.

[...]

Als rusland troepen stuurt, dan worden ze tientallen km achter het front gezien door de verkenningsdrones. Ze worden door HIMARS, artillerie bestookt en op 20 km achter het front vliegen elk uur FPV-drones over wegen om naar doelen te zoeken. De FPV-drones kunnen op de grond parkeren en wachten totdat de observatiedrones troepenbewegingen zien.
d

Dat kaartje van die fortifications is neem ik aan dan nu ook de frontline ongeveer? Bizar zeg, ik heb nooit in de gaten gehad hoeveel terrein de Russen nou daadwerkelijk hebben ingenomen maar dat is flink wat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
KaiseRRuby schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:52:
[...]
d

Dat kaartje van die fortifications is neem ik aan dan nu ook de frontline ongeveer? Bizar zeg, ik heb nooit in de gaten gehad hoeveel terrein de Russen nou daadwerkelijk hebben ingenomen maar dat is flink wat.
De rode stukken waren voorheen al bezet door rusland. En het is inderdaad een redelijk stuk, totdat je bedenkt wat het rusland aan mankracht en materieel heeft gekost om zover te kunnen komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Lgov nu blijkbaar binnen FPV drone bereik:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Is er iets bekend over mogelijke Russische troepen opbouw om een tegenaanval te doen? Ik heb de afgelopen tijd meerdere keren gelezen dat er units worden weggehaald (niet uit de Donbas helaas) maar een echte opbouw heb ik nog niets over gehoord.

Ik ben hier vooral benieuwd naar omdat ik mij nog steeds afvraag of UA de boel hier kan houden. Ik ben een tijdje op vakantie geweest dus excuses als dit al voorbij is gekomen.

[ Voor 26% gewijzigd door Muncher op 30-08-2024 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Muncher schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:01:
Is er iets bekend over mogelijke Russische troepen opbouw om een tegenaanval te doen? Ik heb de afgelopen tijd meerdere keren gelezen dat er units worden weggehaald (niet uit de Donbas helaas) maar een echte opbouw heb ik nog niets over gehoord.

Ik ben hier vooral benieuwd naar omdat ik mij nog steeds afvraag of UA de boel hier kan houden. Ik ben een tijdje op vakantie geweest dus excuses als dit al voorbij is gekomen.
Lijken ze niet mee bezig.
Er lijkt net aan voldoende gebracht te worden om de voortgang ongeveer af te stoppen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:32:
[...]

Lijken ze niet mee bezig.
Er lijkt net aan voldoende gebracht te worden om de voortgang ongeveer af te stoppen.
Volgens berichten vorige week zou Rusland bezig zijn om een groep van 30k samen te stellen.

Volgens ISW zou minimaal het dubbele nodig zijn om Oekraïne terug te dringen.

Rusland heeft geprobeerd om een pontoon te bouwen op een van de vernietigde bruggen, ook dit is mislukt, zie video in link

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/ta4OT5L5VF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Weer een column vernietigd, of is het een oudere video?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:34:

[Twitter]
Hier waren pas een lading FPV drone video’s van, waar moeilijk te zien was wat exact geraakt was.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
YakuzA schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:33:
[...]

Hier waren pas een lading FPV drone video’s van, waar moeilijk te zien was wat exact geraakt was.
Suchomimus heeft beide situaties behandeld in onderstaande clip.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:55

servies

Veni Vidi Servici

XWB schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:34:

[Twitter]
Idd, de pilaren van de brug zijn ook zwaar beschadigd...
Of bedoelde je dat niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Nieuwe stats van Naalsio mbt de verliezen. Wat mij opvalt is hoe gelimiteerd het is in vergelijking met de andere fronten. Beide landen verloren in de meest recente update van het Pokrovsk front meer verliezen dan hier. Rusland verloor zelfs 93 bevestigde voertuigen op 1 week. Het aantal verloren voertuigen in het veel kleinere Russische Kharkiv offensief is vergelijkbaar met Koersk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zT2PEGTF03bgVmhPpLMpH7PDoaQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LVdbshMGv7LmPeZ8nOeGBSN6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx2BzwC9csXemFF_JS0UAOcPNAk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mLwk3tG400T3qooPZ0zOlzNJ.png?f=fotoalbum_tile

Spreadsheet details
https://docs.google.com/s...d=383944295#gid=383944295

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Yakolev schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:59:
Nieuwe stats van Naalsio mbt de verliezen. Wat mij opvalt is hoe gelimiteerd het is in vergelijking met de andere fronten. Beide landen verloren in de meest recente update van het Pokrovsk front meer verliezen dan hier. Rusland verloor zelfs 93 bevestigde voertuigen op 1 week. Het aantal verloren voertuigen in het veel kleinere Russische Kharkiv offensief is vergelijkbaar met Koersk.

[Twitter]

[Afbeelding][Afbeelding]

Spreadsheet details
https://docs.google.com/s...d=383944295#gid=383944295
Dit heeft deels te maken met beschikbare troepen op het gebied. Rusland heeft troepen in Kursk maar het zijn er op verschillende locaties gewoon veel minder. Dus gevechten zijn hevig maar met veel minder troepen aan beide zijdes omdat zowel Rusland als Oekraine geen massale hoeveelheid er heeft.

Rusland heeft vrijwel de kern van zijn leger in de Donbass zitten en dus is het daar qua gevechten veel heviger.

Kursk is zeker geen walk in the park voor Oekraïne. Maar je ziet wel dat het voor Oekraïne daar relatief makkelijker is om pincer movements uit te voeren. Soms is er ook geen echte haast geboden. Zo ligt er bijvoorbeeld een hele lap grond in het zuid-westen van Koersk wat nog onder Russische controle is bijna volledig afgesloten.De pontonbruggen die wat nu daar worden gesloopt (zie boven) zijn onderdeel daarvan. Dat gebied is van drie kanten ingesloten door Oekraine en vanuit de vierde aknt door een rivier. Oekraine zou het kunnen innemen want Rusland heeft daar 'maar' 3000 soldaten maar waarom? Laat ze daar maar rustig worsten. Feitelijk is dat een zelfde soort bel als Kherson een paar jaar geleden was.

Het zou mij niet verbazen als er uiteindelijk een dealtje komt waarbij Rusland zijn troepen uit dat gebied mogen worden terug getrokken waarna Oekraine het inneemt. Zoiets gebeurde bij Kherson ook.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:17:
[...]

Dit heeft deels te maken met beschikbare troepen op het gebied. Rusland heeft troepen in Kursk maar het zijn er op verschillende locaties gewoon veel minder. Dus gevechten zijn hevig maar met veel minder troepen aan beide zijdes omdat zowel Rusland als Oekraine geen massale hoeveelheid er heeft.

Rusland heeft vrijwel de kern van zijn leger in de Donbass zitten en dus is het daar qua gevechten veel heviger.

Kursk is zeker geen walk in the park voor Oekraïne. Maar je ziet wel dat het voor Oekraïne daar relatief makkelijker is om pincer movements uit te voeren. Soms is er ook geen echte haast geboden. Zo ligt er bijvoorbeeld een hele lap grond in het zuid-westen van Koersk wat nog onder Russische controle is bijna volledig afgesloten.De pontonbruggen die wat nu daar worden gesloopt (zie boven) zijn onderdeel daarvan. Dat gebied is van drie kanten ingesloten door Oekraine en vanuit de vierde aknt door een rivier. Oekraine zou het kunnen innemen want Rusland heeft daar 'maar' 3000 soldaten maar waarom? Laat ze daar maar rustig worsten. Feitelijk is dat een zelfde soort bel als Kherson een paar jaar geleden was.

Het zou mij niet verbazen als er uiteindelijk een dealtje komt waarbij Rusland zijn troepen uit dat gebied mogen worden terug getrokken waarna Oekraine het inneemt. Zoiets gebeurde bij Kherson ook.
Volgens RRU is er wel haast geboden met dat stuk in te nemen. Rusland zou bezig zijn met troepenopbouw in de Koersk regio en zou 1 van de dorpen in dat gebied als 'springplank' kunnen gebruiken om het de Oekrainers in Koersk heel lastig te maken, ondanks dat ze een rivier over moeten.

En heb je info over die deal van Kherson? Voor zover ik weet is dat gebied idd opgegeven door de Russen, maar waren ze 'onverhoopt' maar zo vertrokken in 1 nacht. Er is toen ook behoorlijk zwaar materiaal achter gebleven voor zover ik weet, dat lijkt me niet dat je dat doet als je een deal sluit.
Overigens weet ik ook niet of de russen wel dat soort deals zouden willen sluiten, ze hebben nogal een slecht track record op dat gebied met hoe ze het zelf doen. In 2014 hadden ze een deal dat een heleboel Oekrainers weg konden trekken, maar die zijn nog wel 'even' onder vuur genomen tijdens het terugtrekken terwijl er een deal was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

IJsbeer schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:57:
[...]

Volgens RRU is er wel haast geboden met dat stuk in te nemen. Rusland zou bezig zijn met troepenopbouw in de Koersk regio en zou 1 van de dorpen in dat gebied als 'springplank' kunnen gebruiken om het de Oekrainers in Koersk heel lastig te maken, ondanks dat ze een rivier over moeten.

En heb je info over die deal van Kherson? Voor zover ik weet is dat gebied idd opgegeven door de Russen, maar waren ze 'onverhoopt' maar zo vertrokken in 1 nacht. Er is toen ook behoorlijk zwaar materiaal achter gebleven voor zover ik weet, dat lijkt me niet dat je dat doet als je een deal sluit.
Overigens weet ik ook niet of de russen wel dat soort deals zouden willen sluiten, ze hebben nogal een slecht track record op dat gebied met hoe ze het zelf doen. In 2014 hadden ze een deal dat een heleboel Oekrainers weg konden trekken, maar die zijn nog wel 'even' onder vuur genomen tijdens het terugtrekken terwijl er een deal was.
Probleem van dat gebied is dat bevoorrading gewoon zo goed als onmogelijk is. Rusland is volledig afhankelijk van pontonbruggen en kan niet garanderen dat die lang blijven leven (vooralsnog zijn ze vrij rap uitgeschakeld) Dus als ze er wat van maken is het hooguit een hardpoint als verdediging.

Er was inderdaad geen deal bij Kherson (ik heb het nog even nagelopen want ik sprak uit geheugen en niet uit bronnen). Maar los daarvan was de situatie vergelijkbaar. De rivier maakte het vrijwel onmogelijk om de troepen te bevoorraden waardoor verdedigen ervan erg lastig was en uiteindelijk zou falen.

Het idee dat Rusland een succesvol offensief weet op te bouwen in Kursk bestempel is als wensdenken en onrealistisch. De rivier is niet heel breed maar breed genoeg dat zwaar materiaal alleen met pontonbruggen kan worden over gebracht. Ik zie niet geen realistisch scenario tot succesvolle verdediging ervan. Dit wordt overigens ook mede gedeeld door Perun in een video. Er wordt verwacht dat in ieder geval voor een tijd lang er daar niets gebeurd. Rusland is niet in staat om het offensief te nemen en de Russische soldaten daar zitten gewoon in een...scheldwoordachtige situatie.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

IJsbeer schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:57:
[...]

Kherson was een redelijk georganiseerde terugtrekking van RU.
Kharkiv was een rout waar veel materieel was blijven staan.

PSN

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste