Maar met een borreltje op voelt dat toch andersblissard schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:12:
[...]
Zeker, maar zwaartekracht geldt voor iedereen.
De laatste reguliere brug (vanuit het westelijke stuk) is nu volgens RU ook geraakt:
/12. Russians claim that the third bridge across the Seym River in the village of Karyzh, Glushkovsky district, Kursk region was destroyed.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 19 augustus 2024
Different media also published a photo of the allegedly destroyed bridge in Karyzh. But I do think that it’s not Karyzh. The appearance of… pic.twitter.com/EL04uYoP1R
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 19-08-2024 08:35 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Kunnen ze de boel nog wel verbinden met een inval vanuit het westen, nu die bruggen eruit liggen?gise schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:22:
[Afbeelding]
Nu ook ten westen, twee nieuwe grensovergangen bij de grens
Die net boven tyotkino is aan de andere kant van de rivier, dat is een onverdedigbaar stukje land ingesloten land dat is vrijwillig is opgegeven door RU.gustaveau schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:57:
[...]
Kunnen ze de boel nog wel verbinden met een inval vanuit het westen, nu die bruggen eruit liggen?
PSN
bij Tiotkino hebben de Russen zelf bruggen opgeblazen zodat onder de Seyn daar opmars vanuit het westen lastig is.gustaveau schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:57:
[...]
Kunnen ze de boel nog wel verbinden met een inval vanuit het westen, nu die bruggen eruit liggen?
Iets noordelijker is het vanuit Shalyhyne richting Rylsk wel gewoon te doen.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Wat dus meteen betekent dat de Russen daar als ratten in de val zitten. Een deel zat aan de westkant van de rivier. Die zijn overgestoken en de 3 bruggen daar zijn opgeblazen. De 3 bruggen om naar het noorden te ontsnappen zijn volgens de bronnen nu ook opgeblazen. De enige route is oostwaarts en dat is onder controle van Oekraïne.YakuzA schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:34:
De laatste reguliere brug (vanuit het westelijke stuk) is nu volgens RU ook geraakt:
[Twitter]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Iets ten zuid-oosten van Tyotkino kunnen ze ook de grens over denk ik. Ik vind het wel bijzonder dat het deel noord west van Tyotkino meteen contested is nu de Russen daar vertrokken zijn.YakuzA schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:05:
[...]
Die net boven tyotkino is aan de andere kant van de rivier, dat is een onverdedigbaar stukje land ingesloten land dat is vrijwillig is opgegeven door RU.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Russische pontonbrug is er nog. Binnen bereik van Oekraïense artillerie, laten ze daar maar verzamelen om over te steken.asing schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:08:
[...]
Wat dus meteen betekent dat de Russen daar als ratten in de val zitten. Een deel zat aan de westkant van de rivier. Die zijn overgestoken en de 3 bruggen daar zijn opgeblazen. De 3 bruggen om naar het noorden te ontsnappen zijn volgens de bronnen nu ook opgeblazen. De enige route is oostwaarts en dat is onder controle van Oekraïne.
(zo veel zullen het niet zijn btw)
[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 19-08-2024 09:13 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Die is lastig, er zijn namelijk geen aansluitende wegen in de buurt. Een "rout" over de pontonbrug is prijsschieten.Tens schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:11:
[...]
Russische pontonbrug is er nog. Binnen bereik van Oekraïense artillerie, laten ze daar maar verzamelen om over te steken.
En een pontonbrug is niet echt een vervanging vn een reguliere brug.Tens schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:11:
[...]
Russische pontonbrug is er nog. Binnen bereik van Oekraïense artillerie, laten ze daar maar verzamelen om over te steken.
(zo veel zullen het niet zijn btw)
Waar een brug misschien capaciteit heeft om honderden (zware) voertuigen over te laten steken, is dat bij een pontonbrug misschien 2 dozijn, afhankelijk van het type voertuig.
En watnde effecten zijn van een opstopping bij de ponton brug zijn weten we sinds het begin van deze oorlog, en de russen ook.

We hebben het hier niet over de Rijn he, met een beetje voorbereiding en tijd kan je ook door middel van bootjes soldaten evacueren. Zoveel Russen zijn er ook immers niet.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Als ze al hun gear achterlaten en met bootjes vluchten dan levert dat weer war war trophies opYakolev schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:22:
We hebben het hier niet over de Rijn he, met een beetje voorbereiding en tijd kan je ook door middel van bootjes soldaten evacueren. Zoveel Russen zijn er ook immers niet.
Als ze met hun gear willen ontsnappen dan moeten ze over de ponton brug. Dat kan een slagveld worden.
Een tweede Battle of the Siverskyi zal het niet worden inderdaad, 70-80 pantser ingesloten lijkt onwaarschijnlijk.Yakolev schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:22:
Het is 540km2, hoeveel Russen erop zitten is volgens mij onbekend. Ik zou denken dat er een paar loopgraven vol Conscriptovitsj aanwezig zijn. Daarnaast nog wat andere groepen en diensten.Tens schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:41:
[...]
Een tweede Battle of the Siverskyi zal het niet worden inderdaad, 70-80 pantser ingesloten lijkt onwaarschijnlijk.
En een flink deel van de Russische APCs zijn in principe amfibisch. Dat dat niet altijd goed gaat hebben we in het verleden al gezien, maar zo'n rivier oversteken zou geen probleem moeten zijn.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Ze zijn dat als de rubberen afdichten nog goed zijn.SkiFan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:20:
En een flink deel van de Russische APCs zijn in principe amfibisch. Dat dat niet altijd goed gaat hebben we in het verleden al gezien, maar zo'n rivier oversteken zou geen probleem moeten zijn.
Hoe denk je dat het ervoor staat met voertuigen die meestal 50+ jaar oud zijn en gemaakt in de Sovjet-Unie? Ik denk dat ze allemaal als een baksteen zinken.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
kun je die iets toelichten? Hoe werkt dat? door slijtage ofzo? Die dingen zijn toch niet op na een paar tanks of trucks? Hoe moet ik dat zien?ZenTex schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:19:
[...]
Waar een brug misschien capaciteit heeft om honderden (zware) voertuigen over te laten steken, is dat bij een pontonbrug misschien 2 dozijn, afhankelijk van het type voertuig.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Een brug kan je nemen met 80 km/h, dat gaat wel goed. Een ponton brug drijft op het water en die moet je voorzichtig oversteken. Het drijfvermogen is ook maar beperkt dus er moet wat afstand tussen de voertuigen zijn. Al met al maakt dat de doorvoersnelheid een stuk lager.Fraggert schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:27:
[...]
kun je die iets toelichten? Hoe werkt dat? door slijtage ofzo? Die dingen zijn toch niet op na een paar tanks of trucks? Hoe moet ik dat zien?
Dat snap ik nog wel.......maar de post van @ZenTex las alsof er iets anders aan de hand was met pontonbruggen dan alleen de capaciteit/uur.asing schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:31:
[...]
Een brug kan je nemen met 80 km/h, dat gaat wel goed. Een ponton brug drijft op het water en die moet je voorzichtig oversteken. Het drijfvermogen is ook maar beperkt dus er moet wat afstand tussen de voertuigen zijn. Al met al maakt dat de doorvoersnelheid een stuk lager.
Een reguliere brug kun je met een vrachtwagen en/of truck makkelijk overheen racen met 80km/h, sluit goed aan op de weg en 2 richtungsverkeer is mogelijk.Fraggert schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:27:
[...]
kun je die iets toelichten? Hoe werkt dat? door slijtage ofzo? Die dingen zijn toch niet op na een paar tanks of trucks? Hoe moet ik dat zien?
Een ponton brug zinkt in, dus je zult goed in het midden moeten rijden, capacaciteit is dus ook beperkt, helemaal als we het over zware voertuigen hebben. De verbinding met de oever is niet zo goed als een brug, dus voorzichtig en langzaam oprijden. (denk zware klep tussen ponton en oever)
1ton=1m3 waterverplaatsing. Voor een tank van 50 ton zul je dus een ponton moeten hebben die minstens 100m3 capaciteit heeft. De ponton zal namelijk ook wat wegen. En aangezien het segmenten zijn is het ook nog eens instabiel. Het is geen rigide structuur zoals een brug.
[ Voor 4% gewijzigd door ZenTex op 19-08-2024 10:37 ]
dat riep @asing inderdaad ook al, ik las even wat meer in je originele post vandaar dat ik even doorvroeg, opgehelderd, thanks.ZenTex schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:34:
[...]
Een reguliere brug kun je met een vrachtwagen en/of truck makkelijk overheen racen met 80km/h, sluit goed aan op de weg en 2 richtungsverkeer is mogelijk.
Een ponton brug zinkt in, dus je zult goed in het midden moeten rijden, capacaciteit is dus ook beperkt, helemaal als we het ocer zware voertuigen hebben. De verbinding met de oever is niet zo goed als een brug, dus voorzichtig en langzaam oprijden.
1ton=1m3 waterverplaatsing. Voor een tank van 50 ton zul je dus een ponton moeten hebben die minstens 100m3 capaciteit heeft. De ponton zal namelijk ook wat wegen. En aangezien het segmenten zijn is het ook nog eens instabiel.
Het zou mij heel eerlijk verbazen als de Russen meer dan 10 gepantserde voertuigen hebben staan aan die kant van de rivier. Zelfs waar de Oekraïense druk het hoogst ligt is er nauwelijks sprake van aantallen die ook maar in de buurt komen van andere fronten. (Of de Russen bedrijven fantastisch OPSEC...)
Ik weet niet hoe de oevers eruit zien (de hoogte ervan zal natuurlijk uitmaken), maar op sommige punten is de rivier niet eens 30 meter breed. Zelfs een lek amfibisch voertuig zou dat nog moeten redden, en met die aantallen is zelfs de doorvoersnelheid op een pontonbrug geen probleem.
Wel denk ik dat de Russen beter vandaag dan morgen hun posities daar kunnen opgeven, ze kunnen waarschijnlijk sneller terugtrekken dan Oekraïne terrein kan winnen. Wellicht dus een mini versie van het Kherson offensief.
Ik weet niet hoe de oevers eruit zien (de hoogte ervan zal natuurlijk uitmaken), maar op sommige punten is de rivier niet eens 30 meter breed. Zelfs een lek amfibisch voertuig zou dat nog moeten redden, en met die aantallen is zelfs de doorvoersnelheid op een pontonbrug geen probleem.
Wel denk ik dat de Russen beter vandaag dan morgen hun posities daar kunnen opgeven, ze kunnen waarschijnlijk sneller terugtrekken dan Oekraïne terrein kan winnen. Wellicht dus een mini versie van het Kherson offensief.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Idd, maar als je flinke aantallen mensen en materieel wilt evacueren (of versterken) en bevoorraden zullen ze dat tijdig moeten doen.Yakolev schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:41:
Het zou mij heel eerlijk verbazen als de Russen meer dan 10 gepantserde voertuigen hebben staan aan die kant van de rivier. Zelfs waar de Oekraïense druk het hoogst ligt is er nauwelijks sprake van aantallen die ook maar in de buurt komen van andere fronten. (Of de Russen bedrijven fantastisch OPSEC...)
Hoe dan ook, manschappen in dat gebied zitten vast niet lekker daar.
En flinke aantallen tegelijkertijd word lastig. Elke opstopping kan een GRMLRS of artillerie beschieting verwachten want je kunt er donder op zeggen dat UA die overgangen goed in de smiezen houdt.
We moeten niet vergeten dat de Russische commandanten bij naderend onheil graag de benen nemen. Het zou zo kunnen zijn dat er alleen wat Conscriptovitsj aanwezig is zonder orders. Dan is er geen evacuatie.
Ik zie op Livemap nog geen activiteit bij die twee nieuwe plekken op de grensregio, waar komt dit vandaan?gise schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:22:
[Afbeelding]
Nu ook ten westen, twee nieuwe grensovergangen bij de grens
EDIT: Als ik terug ga in de tijd wel melding van bombardementen en terugtrekkende beweging van Russische troepen in die regio gister
[ Voor 11% gewijzigd door Perseus op 19-08-2024 13:06 ]
Dit kaartje : https://www.google.com/ma...%2C34.95200214697944&z=10Perseus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:04:
[...]
Ik zie op Livemap nog geen activiteit bij die twee nieuwe plekken op de grensregio, waar komt dit vandaan?
EDIT: Als ik terug ga in de tijd wel melding van bombardementen en terugtrekkende beweging van Russische troepen in die regio gister
Is misschien niet heel duidelijk maar het geeft wel aan waar er activiteit is, en wat dat dan zou zijn. Mijn Russisch is niet best dus ik zie alleen de plaatjes. Maar dan krijg je een idee.
Staat toch ook netjes aangegeven op DeepStateMAP?
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Niet alle kaartenbakkers zijn (terecht) even snel met aanpassingen, bevestiging uit meerdere hoeken is vaak wel prettig.Perseus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:04:
[...]
Ik zie op Livemap nog geen activiteit bij die twee nieuwe plekken op de grensregio, waar komt dit vandaan?
Wat betreft dat stukje bij Tyotkino: Rusland heeft de bruggen vernietigd, en het stukje Rusland westelijk van de rivier opgegeven. Bij de meesten staat dat stuk nu als contested.
edit: die Tweede locatie is een melding van 12 augustus die ik zo snel verder nergens tegenkom.
[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 19-08-2024 14:33 ]
Het is inderdaad wel duidelijk dat ze dat hele gebied hebben opgegeven. De vraag is wat Oekraine als volgende stap gaat doen, of dat ze gewoon een stuk rusland onder controle wilden hebben om te voorkomen dat ze gedwongen werden om vrede te maken waarbij de huidige gebieden zouden worde naangehouden. Want dat is iets dat rusland nu niet meer zo makkelijk kan doen omdat ze dan eigen grondgebied op moeten geven.Tens schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:28:
[...]
Niet alle kaartenbakkers zijn (terecht) even snel met aanpassingen, bevestiging uit meerdere hoeken is vaak wel prettig.
Wat betreft dat stukje bij Tyotkino: Rusland heeft de bruggen vernietigd, en het stukje Rusland westelijk van de rivier opgegeven. Bij de meesten staat dat stuk nu als contested.
[removed]
Het gaat om 17km2, wat niet zo heel veel is. Als Oekraïne dat kan aanhouden dan hebben ze een nieuw stuk grens met een rivier. Dat laatste is dikke prima als middel om een invasie tegen te gaan. Gewoon geen brug over aanleggen.redwing schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:35:
[...]
Het is inderdaad wel duidelijk dat ze dat hele gebied hebben opgegeven. De vraag is wat Oekraine als volgende stap gaat doen, of dat ze gewoon een stuk rusland onder controle wilden hebben om te voorkomen dat ze gedwongen werden om vrede te maken waarbij de huidige gebieden zouden worde naangehouden. Want dat is iets dat rusland nu niet meer zo makkelijk kan doen omdat ze dan eigen grondgebied op moeten geven.
Het stuk is niet zo heel groot, maar daarmee heeft Oekraïne wel een gebied onder controle dat net zo groot is als waar rusland een jaar over heeft gedaan. En dat is met heel wat minder verlies aan manschappen en materieel gegaan dan wat rusland nodig had.asing schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:41:
[...]
Het gaat om 17km2, wat niet zo heel veel is. Als Oekraïne dat kan aanhouden dan hebben ze een nieuw stuk grens met een rivier. Dat laatste is dikke prima als middel om een invasie tegen te gaan. Gewoon geen brug over aanleggen.
En met die rivier als grens is een heel deel nu makkelijk te verdedigen en waarschijnlijk met minder man dan Oekraïne voorheen langs de grens nodig had. Ik ben dan ook benieuwd of ze dit trucje nu ook op andere plekken gaan proberen of dat ze het voorlopig hierbij houden. Maar het is dus ook de vraag wat rusland hier nu mee gaat doen. Want het maakt het voor hun wel een stuk lastiger om een cease-fire te krijgen omdat ze dan dus eigen grondgebied kwijt zijn.
[removed]
Ik dacht ik kijk even of er een gehucht in dat gebied zit, en dat is er (Otruba).redwing schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:50:
[...]
Het stuk is niet zo heel groot, maar daarmee heeft Oekraïne wel een gebied onder controle dat net zo groot is als waar rusland een jaar over heeft gedaan. En dat is met heel wat minder verlies aan manschappen en materieel gegaan dan wat rusland nodig had.
En met die rivier als grens is een heel deel nu makkelijk te verdedigen en waarschijnlijk met minder man dan Oekraïne voorheen langs de grens nodig had. Ik ben dan ook benieuwd of ze dit trucje nu ook op andere plekken gaan proberen of dat ze het voorlopig hierbij houden. Maar het is dus ook de vraag wat rusland hier nu mee gaat doen. Want het maakt het voor hun wel een stuk lastiger om een cease-fire te krijgen omdat ze dan dus eigen grondgebied kwijt zijn.
Location, Kursk region, 6:30 a.m.
— Sergio 🇺🇦 (@SergioCentaurus) 19 augustus 2024
In the southwest of the Glushkovsky district, the Ukrainian armed forces took control of the village of Otruba and an area up to 6.52 km wide, which will aggravate the situation for Russian troops in the future in Tyotkino and Popovo-Leshakhi. pic.twitter.com/1HY4QyGgHx
De blauw-gele vlag wappert er inmiddels.
even een kaartje die de situatie duidelijk maakt.
De drie oranje bruggen zijn onbruikbaar, alleen die uiterst rechtse (pontonbrug) is bruikbaar. Die is echter wel binnen bereik van Oekraïne. Bevoorrading zal lastig worden, al kunnen bootje en drones ingezet worden.
De grote vraag is nu: hoeveel Russen zitten er nu nog ten zuiden van de rivier? mijn idee was; de bezetting van twee grensovergangen plus wat extra's, ik lees alleen elders dat het twee bataljons kunnen zijn.
De drie oranje bruggen zijn onbruikbaar, alleen die uiterst rechtse (pontonbrug) is bruikbaar. Die is echter wel binnen bereik van Oekraïne. Bevoorrading zal lastig worden, al kunnen bootje en drones ingezet worden.
De grote vraag is nu: hoeveel Russen zitten er nu nog ten zuiden van de rivier? mijn idee was; de bezetting van twee grensovergangen plus wat extra's, ik lees alleen elders dat het twee bataljons kunnen zijn.
:strip_exif()/f/image/uFvqqXkBCNvTQztGMEEl1UTl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Tens op 19-08-2024 16:28 ]
De FPV-drones hebben een kill zone:
Ukrainian FPV attack drones are currently prowling the critical Russian supply line along the E38 highway between Rylsk and Lgov in Kursk Oblast.
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 18 augustus 2024
Russian milbloggers on the ground are calling it an "FPV kill zone". pic.twitter.com/BhhN1JN0Mx
:strip_exif()/f/image/I2yLMOZIGTjBnj3naZg2QAcC.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is volgens mij verwarring over de stukken waar het over gaat. Het initieel genoemde stuk is ca 17km2 helemaal west bij de Oekrainse grens. Effectief een stukje land tussen een rivier en de grens. Het tweede genoemde stuk is significanter en is tussen de rivier de Seym aan de noord zijde en de Oekrainse grens aan de zuid zijde. Hierbij zijn de drie bruggen tussen de Oekrainse grens naar het westen en het reeds onder Oekrainse controle naar het oosten onklaar en ligt er nog 1 pontonbrug zonder echte weg verbinding.redwing schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:50:
[...]
Het stuk is niet zo heel groot, maar daarmee heeft Oekraïne wel een gebied onder controle dat net zo groot is als waar rusland een jaar over heeft gedaan. En dat is met heel wat minder verlies aan manschappen en materieel gegaan dan wat rusland nodig had.
Je hebt gelijk, je hebt enerzijds het stuk dat rusland heeft opgegeven en waarbij ze zelf de bruggen hebben opgeblazen. Daarnaast heb je het andere stuk waarbij Oekraine juist de bruggen heeft opgeblazen en wat nu steeds verder geisoleerd komt te liggen. Uiteindelijk moet het raar lopen als beide stukken niet overgaan naar Oekraine.Aragnut schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:57:
[...]
Er is volgens mij verwarring over de stukken waar het over gaat. Het initieel genoemde stuk is ca 17km2 helemaal west bij de Oekrainse grens. Effectief een stukje land tussen een rivier en de grens. Het tweede genoemde stuk is significanter en is tussen de rivier de Seym aan de noord zijde en de Oekrainse grens aan de zuid zijde. Hierbij zijn de drie bruggen tussen de Oekrainse grens naar het westen en het reeds onder Oekrainse controle naar het oosten onklaar en ligt er nog 1 pontonbrug zonder echte weg verbinding.
[removed]
Wauw, wat een enorm bereik hebben die FPV drones dan, want het uiterste puntje van de greay-zone is nog zo'n ~17km van die snelweg af.rapture schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:45:
De FPV-drones hebben een kill zone:
[Twitter]
[Afbeelding]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Iemand die mij kan vertellen als het doel Koersk is?
Schiet tussen de palen en je scoort!
Dat lijkt me heel dom. De afstand tot de grens maakt het logistiek uitdagend en als de Russen de stad verdedigen dan geeft Oekraine alle voordelen op die ze tot dusver hadden. In plaats van een mobiele campagne moeten ze dan stadsgevechten gaan voeren. En daarbij is de verdediger normaal gesproken in het voordeel.xzaz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:10:
Iemand die mij kan vertellen als het doel Koersk is?
Yet another pontoon bridge across the Seym river build built by Russians east of Zavannoe (51.376050, 34.612800). Satellite image by @planet taken on August, 17th. pic.twitter.com/8Ir6aJoqOA
— Mark Krutov (@kromark) 19 augustus 2024
Een tweede brug, wellicht toch met het doel om het stuk grond actief te verdedigen.
Locatie bekend, binnen artilleriebereik. Oekraïne kan er een eind aan maken op het moment dat hen het beste uitkomt.Yakolev schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:35:
[Twitter]
Een tweede brug, wellicht toch met het doel om het stuk grond actief te verdedigen.
Firms laat wat activiteit zien op de locatie waar een pontonbrug gespot is. Ik mag hopen dat er een colonne stond om richting de overkant te gaan :
looks like 🇺🇦 bombing the 🇷🇺pontoon bridge near Glushkovo #Kursk pic.twitter.com/9rQUFibFsZ
— C4H10FO2P ☠️ (@markito0171) 19 augustus 2024
Dat betekent, stam + t .
lijkt niet helemaal dezelfde plek, en de extra uitstraling is er al een paar dagen. Wellicht het kamp van de genietroepen.Apache4u schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:14:
Firms laat wat activiteit zien op de locatie waar een pontonbrug gespot is. Ik mag hopen dat er een colonne stond om richting de overkant te gaan :
[Embed]
[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 19-08-2024 19:27 ]
FPV-drone bereik kan je in bruto en netto uitdrukken.PASware schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:25:
[...]
Wauw, wat een enorm bereik hebben die FPV drones dan, want het uiterste puntje van de greay-zone is nog zo'n ~17km van die snelweg af.
Het was begonnen met 7 inch drones en de stap naar 10 inch werd gemaakt.
Een payload/range curve gaat van 12 km bereik met 4 kg payload naar 30 km met 1,5 kg payload.
In late October 2023, in his interview with Business Censor, the founder of the Ukrainian drone manufacturer Escadrone said that Mammoth drones would be the future of their company.
The new drone can carry up to 4 kg of payload, which is twice as much as current production models on the market. With this payload, the drone can cover a distance of 12 kilometers. However, with a smaller 1.5 kg warhead, the maximum distance increases to 30 km.
According to the developers, the Mammoth drone is expected to be the most expensive product in Escadrone’s drone lineup and will cost about $700 per board. For comparison, the average cost of a mass-market FPV drone is currently around $500.
https://mil.in.ua/en/news...lift-fpv-drone-in-action/

Duurste in de line-up is 700 dollar per stuk.
2 maanden geleden is al een Grad op over 20km afstand geraakt.
Ze hebben genoeg zendvermogen en richtantennes om de afstand te overbruggen en de accu's is de limiet.FPV drone flew over 20 km and destroyed the Russian Grad MRL
The soldiers of the Attack Drone Company “Heavenly Mara” said that special antennas helped them fly over such distances.
“We have drones and antennas to fly this distance. Now the question is about the batteries,” said the soldiers of the 43rd Mechanized Brigade.
A Russian BM-21 Grad multiple rocket launcher was hit by a drone near the village of Bohorodytske in the Luhansk region.
https://mil.in.ua/en/news...yed-the-russian-grad-mrl/
Je vliegt het niet recht naar het doel om te voorkomen dat de vijand te gemakkelijk jouw positie kan achterhalen.
Als je een lijntje op de kaart trekt, dan was het 21km afstand. De drone heeft 31km afgelegd.Long-range drones are often not launched directly from the front line. Also, drones do not always fly in a straight line to the target.
The Attack Drone Company “Heavenly Mara” noted that the drone had to fly 31 kilometers to the multiple rocket launcher.
“We work in such a way that the enemy has nowhere to feel safe,” the soldiers said.
Ze halen 140 km/h en kunnen 7 km hoog gaan.
Een maatje groter is de 15 inch Queen Hornet: In repeater rol kan je het tot 25km van je antennes laten gaan.They can reach speeds of up to 140 kilometers per hour and climb to an altitude of 7,000 meters to cover all the needs of the operator.
https://mil.in.ua/en/news...ones-to-the-armed-forces/
Zo'n repeater straalt bij de vijand lekker hard tegen de kamikazedrones.Another extremely important task that the Hornet Queen is capable of is signal boosting. Because with the appropriate equipment, the manufacturer says, the UAV can repeat a signal within a range of 25 km.
The backbone of the Hornet Queen is a 15-inch frame, and 65% of all components are manufactured locally, including electronics. Over a hundred drones have been produced and delivered to the Ukrainian Defense Forces, with a hundred more underway:
https://en.defence-ua.com...yer_mothership-11205.html
Een maand geleden zijn meer dan 100 Queen Hornets aan het werk.
De volgende stap is payload verdubbelen."Three months of work, hundreds of tests, two dozen broken prototypes, and then, the launch of the pre-series batch. Followed by successful combat tests on the frontline and the start of mass production... More than a hundred Hornet Queens are already working on the frontline. We also have just as many on the assembly line. With every passing month, there will be more of these drones," the Wild Hornets said.
Lastly, the community informed that it's already working on a new version of this drone that will have a new frame, special communication equipment, and will carry twice the amount of payload.

Alsof dat een 9,5 kg kistje kunnen dragen niet genoeg is.
Ik ben benieuwd wanneer dat ze door de 31 km bruto en 21 km netto bereik met FPV-drones gaan breken. Nu kan dat al met een drone carrier, maar kan het ook zonder drone carrier?

6 kg payload is optimaal voor de Queen Hornet voor 17 km bereik.
Het is te zeldzaam om als kamikaze te gebruiken. Ze hebben wel een speciale 4 kg lading gemaakt om EW turtle tanks op te blazen.The optimal weight for its operation is six kilograms of combat weight. For a range of 17 kilometers. The maximum weight for a ten-inch drone is three kilograms. The "Queen" blows up buildings, shelters, and equipment. It can work as a kamikaze. But so far, we don't use it that way because we don't have enough drones. The military spares them. I hope that it will also hit tanks. This is our dream. We even have a special explosive for this purpose - a four-kilogram cumulative charge. A "tank barn" with electronic warfare devices will not survive from such a hit - there will be no chance.
The "Queen" is not too loud. It is much quieter than Baba Yaga. And faster. It has a cruising speed of 80 kilometers per hour and a top speed of 120. It is maneuverable. It can turn over in the air, make "bagels", cut "eights".
https://censor.net/en/r3497383
Het is snel en wendbaar.
Je kan je voor nachtmissies uitrusten.
Als repeater kan het de andere drones 30 tot 40 km achter het front laten gaan.It can operate at night. You just install a thermal imaging camera and that's it. This is a platform-constructor where you can add anything - digital, analog video, drop, etc.
Now there is another function: a relay station. It will hover at an altitude of 100 meters without any communication of its own and retransmit the signal from the operator to other drones that can fly 30-40 kilometers to the rear. It can stay in the air for an hour and work like that.
[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 19-08-2024 21:40 ]
Recent ging het op Tweakers erover dat de Belgische politie drones uit kan pijlen bij pukkelpop. Het basisstation, daar zou dan de piloot zitten. Heb je echter iets grotere belangen (en die heb je al indien je niet gepakt wilt worden, laat staan de kwestie leven of dood) dan zijn er nog wel andere mogelijkheden.
Inderdaad repeater(s) gebruiken. Heeft ook nadelen. De latency ligt hoger. In potentie twee signalen om te storen. Echter kun je ook je repeater met PoE of glas tientallen meters van je lokatie af zetten. We hebben een keer een foto gezien van een Russische drone die aan een glasvezel zat, dat werd uitgerold. Zo zou je een glasvezel uit kunnen rollen naar een lokatie. Je zou dan een repeater met batterij aldaar kunnen plempen. Dat ze de repeater op de drone zelf zetten is dan helaas zeer tijdelijk maar wel gunstig om verder af te zitten van impact. Zo'n drone in repeater mode kun je waarschijnlijk ook hergebruiken, al moet je voorzichtig zijn met ophalen.
Voordeel van suïcide drone is one way dus minder sterkere batterij nodig dus groter bereik. Bovendien kan men retour drone niet volgen. Wel waar deze opsteeg maar dat mag nooit bij de base zijn.
Inderdaad repeater(s) gebruiken. Heeft ook nadelen. De latency ligt hoger. In potentie twee signalen om te storen. Echter kun je ook je repeater met PoE of glas tientallen meters van je lokatie af zetten. We hebben een keer een foto gezien van een Russische drone die aan een glasvezel zat, dat werd uitgerold. Zo zou je een glasvezel uit kunnen rollen naar een lokatie. Je zou dan een repeater met batterij aldaar kunnen plempen. Dat ze de repeater op de drone zelf zetten is dan helaas zeer tijdelijk maar wel gunstig om verder af te zitten van impact. Zo'n drone in repeater mode kun je waarschijnlijk ook hergebruiken, al moet je voorzichtig zijn met ophalen.
Voordeel van suïcide drone is one way dus minder sterkere batterij nodig dus groter bereik. Bovendien kan men retour drone niet volgen. Wel waar deze opsteeg maar dat mag nooit bij de base zijn.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Hierbij een artikel van de New York Times gedeeld. De titel spreekt voor zich
Ukraine Strikes Bridges in Russia, Aiming to Entrap Troops
https://www.nytimes.com/2...0tEhgjmLOh&smid=url-share
(let op evt. emailadres gedoe)
Mocht het emailadres teveel een drempel zijn, dan je zie het het kaartje in het artikel niet, maar die van Tens in "Het Koersk front" is misschien nog wel beter.
De focus ligt in de discussie op gebiedsverovering. Het artikel betoogt dat met het vernietigen van de bruggen niet alleen wordt voorkomen dat Russische versterkingen kunnen worden aangevoerd, maar de Russen kunnen zo ook niet weg komen.
Wat Zelenskyy afgelopen zondag zei was tweeledig (Newsweek):
Uit het NYT artikel:
Ukraine Strikes Bridges in Russia, Aiming to Entrap Troops
https://www.nytimes.com/2...0tEhgjmLOh&smid=url-share
(let op evt. emailadres gedoe)
Mocht het emailadres teveel een drempel zijn, dan je zie het het kaartje in het artikel niet, maar die van Tens in "Het Koersk front" is misschien nog wel beter.
De focus ligt in de discussie op gebiedsverovering. Het artikel betoogt dat met het vernietigen van de bruggen niet alleen wordt voorkomen dat Russische versterkingen kunnen worden aangevoerd, maar de Russen kunnen zo ook niet weg komen.
Wat Zelenskyy afgelopen zondag zei was tweeledig (Newsweek):
De functie van rivier als bufferzone is natuurlijk ook zonder meer een doel. De timing van het vernielen van die bruggen, voordat Oekraïne het gebed zelf is ingetrokken, duidt er ook wel op dat het vernietigen van de eenheden ten zuiden van de Seym rivier een oogpunt is. Hiermee adresseert Oekraïne wat Zelenskyy in zijn eerste zin uitspreekt. Laat ik het zo zeggen, bruggen vol met Russiche versterkingen opblazen is ook iets, maar ze doen het nu."It is now our primary task in defensive operations overall, to destroy as much Russian war potential as possible," Zelensky said during his Sunday evening address, according to the Kyiv Independent.
He added, "In particular, this is the creation of a buffer zone on the territory of the aggressor—our operation in Kursk Oblast."
Uit het NYT artikel:
De NYT ziet een verschil in aanpak met de eerdere Oekraïense veroveringen ten zuiden van Koersk:Russian troops defending a pocket of territory wedged between a river and the border with Ukraine were at risk of becoming encircled, military analysts said Monday, after Ukraine bombed bridges that are the only routes for resupply or retreat.
Van de andere kant, laat Zelenskyy niet het achterste van zijn tong zien wanneer hij spreekt over de bufferzone. Gebiedsuitbreiding is het dus ook wel degelijk:The bombing of bridges, in contrast, takes aim at land between the Seym River, the border and an area inside Russia already controlled by Ukraine, with the potential to entrap the Russian forces positioned there. Three bridges span this stretch of river, all now destroyed or damaged, according to statements released by the Ukrainian Air Force and to social media posts by Russian officials and military commentators.
In het overwegende vlakke gebied is het elkaar omcirkelen de beproefde strategie. Zij het dat dan de Rivier in de weg kan liggen:In his nightly video address on Sunday, President Volodymyr Zelensky indicated that a goal of the incursion was to form a “buffer zone” inside Russia along the border with his country, though he offered no specifics about how wide a swath his military would seek to seize.
Enkele eerdere historische omcirkelingen in deze oorlog;In the fighting swirling over mostly flat plains in Russia and Ukraine, the tactic of seeking to encircle troops has been central to both country’s armies. Becoming surrounded or pinned against a river is a much-feared outcome for soldiers. The envelopments are called, in Russian military parlance, “kettles.”
NYT spreekt zich niet uit over het antal Russische troepen tussen de Seym rivier en de Oekraiense grens,• 2015 - Ukraine agreeing to a cease-fire in 2015 after thousands of its soldiers were encircled in the town of Debaltseve
• 2022 - Russian troops were encircled during a failed river crossing at the village of Bilohorivka that left hundreds dead.
It is unclear how many Russian soldiers remain in the area between the Seym River and the border with Ukraine. The territory includes the town of Glushkovo, with a population before the incursion of about 5,000. Glushkovo is seen as a likely next objective after Ukrainian troops gained control of the Russian town of Sudzha last week.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Mooie reactie!rapture schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:29:
[...]
FPV-drone bereik kan je in bruto en netto uitdrukken.
Het was begonnen met 7 inch drones en de stap naar 10 inch werd gemaakt.
Een payload/range curve gaat van 12 km bereik met 4 kg payload naar 30 km met 1,5 kg payload.
[...]
[Afbeelding]
Duurste in de line-up is 700 dollar per stuk.
2 maanden geleden is al een Grad op over 20km afstand geraakt.
[...]
Ze hebben genoeg zendvermogen en richtantennes om de afstand te overbruggen en de accu's is de limiet.
Je vliegt het niet recht naar het doel om te voorkomen dat de vijand te gemakkelijk jouw positie kan achterhalen.
[...]
Als je een lijntje op de kaart trekt, dan was het 21km afstand. De drone heeft 31km afgelegd.
Ze halen 140 km/h en kunnen 7 km hoog gaan.
[...]
Een maatje groter is de 15 inch Queen Hornet: In repeater rol kan je het tot 25km van je antennes laten gaan.
[...]
Zo'n repeater straalt bij de vijand lekker hard tegen de kamikazedrones.
Een maand geleden zijn meer dan 100 Queen Hornets aan het werk.
[...]
De volgende stap is payload verdubbelen.
[Afbeelding]
Alsof dat een 9,5 kg kistje kunnen dragen niet genoeg is.
Ik ben benieuwd wanneer dat ze door de 31 km bruto en 21 km netto bereik met FPV-drones gaan breken. Nu kan dat al met een drone carrier, maar kan het ook zonder drone carrier?
[Afbeelding]
6 kg payload is optimaal voor de Queen Hornet voor 17 km bereik.
[...]
Het is te zeldzaam om als kamikaze te gebruiken. Ze hebben wel een speciale 4 kg lading gemaakt om EW turtle tanks op te blazen.
Het is snel en wendbaar.
Je kan je voor nachtmissies uitrusten.
[...]
Als repeater kan het de andere drones 30 tot 40 km achter het front laten gaan.
Algemene kennis die redelijk vindbaar is dus kan het delen: Een unit waar ik contact mee heb (vanuit fundraising via NAFO) gebruiken inderdaad repeaters die ze droppen achter vijandige linies om zo hun range te verhogen. Hoe het technisch precies werkt mag ik niet delen maar er is enorm veel innovatie op dat gebied. In Koersk zelf kunnen zelfs voor sommige drones nog (Russische) simkaarten gebruikt worden voor de verdere doelen of als back-up. Iets wat de Russen andersom ook doen.
Vergeet Mariupol niet waar helaas bijna 3.500 tot 4.000 Oekraïense soldaten gevangen zijn genomen[b]teacup schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:20:
[...]
Enkele eerdere historische omcirkelingen in deze oorlog;
Wikipedia: Siege of Mariupol
[ Voor 6% gewijzigd door jdh009 op 19-08-2024 22:43 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Tweede pontonbrug lijkt gebouwd:
/f/image/on8ojU41F04qblYIQnN3DZqX.png?f=fotoalbum_large)
Locatie: https://map.ukrdailyupdat...8789&z=16&d=19953&c=1&l=0
Firms data toon op die locatie ook al brandhaarden dus benieuwd hoe snel er video's komen van een getroffen brug of materieel.
/f/image/7qrsIea1qfPymcX6Th0xAvhn.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://firms.modaps.eosd...24hrs;@34.63,51.38,14.00z
Overzicht van de situatie, met paars heb ik de twee pontonbruggen ingetekend (cirkels).
/f/image/on8ojU41F04qblYIQnN3DZqX.png?f=fotoalbum_large)
Firms data toon op die locatie ook al brandhaarden dus benieuwd hoe snel er video's komen van een getroffen brug of materieel.
/f/image/7qrsIea1qfPymcX6Th0xAvhn.png?f=fotoalbum_large)
Overzicht van de situatie, met paars heb ik de twee pontonbruggen ingetekend (cirkels).
:strip_exif()/f/image/8ZzrYNNFwvQYP0j63hTwlOWK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door jdh009 op 19-08-2024 23:43 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
en de laatste foto van de pontonbrugjdh009 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:14:
[Afbeelding]
🔥Minus the pontoon crossing in Kursk region! pic.twitter.com/epIy074Jsa
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 19 augustus 2024
hij lijkt helemaal verdwenen, dus wellicht verplaatst
[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 20-08-2024 08:43 ]
Gisteren zag ik het dagelijkse filmpje van Denys. Op zich een samenvatting van wat eigenlijk al bekend was dus niet echt nodig om het hier te posten.
Denys wist echter te melden dat in het ingesloten deel (ten zuid oosten van de rivier en ten oosten van Korenovo) ongeveer 2700 Russische militairen zouden zitten. Of je die allemaal wil toevoegen aan het Exchange Fund weet ik niet.
Denys wist echter te melden dat in het ingesloten deel (ten zuid oosten van de rivier en ten oosten van Korenovo) ongeveer 2700 Russische militairen zouden zitten. Of je die allemaal wil toevoegen aan het Exchange Fund weet ik niet.
De tweede pontonbrug lijkt nu weer verdwenen:jdh009 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/YBYgbhQyPI
Tracks leaving potoon bridge spotted by Mark can be seen on YESTERDAY satellite image. From Seym River crossing all the way to Kobylki. Heavy vehicle traffic.
— Tom Bike (@tom_bike) 19 augustus 2024
Crossing is 15 km WSW of Korenovo, Kursk, Russia at
51.351, 34.677 https://t.co/99Vzj7AzMF pic.twitter.com/h2DUCRwC1R
Alleen niet bekend welke kant ze op gaan. Naar of uit het gebied.
ik twijfel, zie geen echte tracks, en google maps laat gewoon een pad zien.Yakolev schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:48:
[Twitter]
Alleen niet bekend welke kant ze op gaan. Naar of uit het gebied.
Ik zie ten zuiden van de rivier geen pad op Google maps, maar op de satellietbeelden uit de tweet is wel degelijk een duidelijk pad zichtbaar.Tens schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:14:
[...]
ik twijfel, zie geen echte tracks, en google maps laat gewoon een pad zien.
/f/image/IdyJk0zrpVb5HLnFdCUWtJ8Y.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Engs7hQpnuEyHj4GM65kTTr5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Fanta op 20-08-2024 09:25 ]
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
even iets naar onderen scrollen, en je ziet het pad in zuidelijke richting , gelijk aan de stippellijn op de gelinkte tweet.Fanta schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:24:
[...]
Ik zie ten zuiden van de rivier geen pad op Google maps, maar op de satellietbeelden uit de tweet is wel degelijk een duidelijk pad zichtbaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het gedeelte door het groen kan je amper een pad noemen. Ik denk dat de tweet wel degelijk laat zien dat er een pad is gemaakt door zwaar verkeer, maar inderdaad onduidelijk welke kant op.Tens schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:26:
[...]
even iets naar onderen scrollen, en je ziet het pad in zuidelijke richting , gelijk aan de stippellijn op de gelinkte tweet.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
ok, de eerste 50 meter is op google maps niet echt een bestaand pad te zien, maar op de nieuwste foto ook niet.Fanta schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:30:
[...]
Het gedeelte door het groen kan je amper een pad noemen. Ik denk dat de tweet wel degelijk laat zien dat er een pad is gemaakt door zwaar verkeer, maar inderdaad onduidelijk welke kant op.
een stippellijn tekenen over een bestaand pad zegt helemaal niks natuurlijk.
Even serieus: Oekraïne vernietigde bruggen, en gaat dan niet (één van de) laatste oversteken 24/7 monitoren middels forward observers of drones om in te kunnen grijpen zodra die oversteek gebruikt gaat worden?
[ Voor 32% gewijzigd door Tens op 20-08-2024 10:45 ]
Dit soort voertuigen zullen iig aan de zuidkant vast komen te zitten als de druk op de bruggen en ponton's blijft:
Al zijn de T90M's misschien nog wel zo nieuw dat ze nog kunnen zwemmen?
Another modern Russian T-90M "Proryv" tank has reportedly been captured by Ukrainian forces in the Kursk region. The tank is seen driving close to Obukhovka just east of Snagost’. pic.twitter.com/5Nnyw3b0qI
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 20 augustus 2024
PSN
Bij mijn weten zijn de BMPs wel amfibiisch, de tanks zijn dat niet. Een T-90 kan wel door diep water heen maar heeft een snorkel nodig:YakuzA schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:41:

De twee vragen die je dan zou moeten stellen zijn "is de snorkel bedoeld om ook door een rivier te gaan" en "hebben ze op lokatie wat snorkels liggen".
Vermoedelijk ligt er 1 snorkel op het oefen terrein voor een demonstratie en de rest van het geld ligt ergens op een jacht in de middellandse zee?asing schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
Bij mijn weten zijn de BMPs wel amfibiisch, de tanks zijn dat niet. Een T-90 kan wel door diep water heen maar heeft een snorkel nodig:
[Afbeelding]
De twee vragen die je dan zou moeten stellen zijn "is de snorkel bedoeld om ook door een rivier te gaan" en "hebben ze op lokatie wat snorkels liggen".
PSN
Er wordt aan de overgangen gewerkt:
Hier eentje die in aanbouw aangevallen wordt, aangezien we van twee afgebouwden weten blijkbaar een derde pontonoversteek.
Hier eentje die in aanbouw aangevallen wordt, aangezien we van twee afgebouwden weten blijkbaar een derde pontonoversteek.
🌊💥 Drones destroyed engineering equipment near pontoon bridge in Kursk region. https://t.co/GskpmOLTQt pic.twitter.com/B4aP01z8nv
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 20 augustus 2024
Volhardend.... De afstand tussen de grens met Oekraïne (Hirky) en het ingenomen deel (Snagost) is hemelsbreed 40km. Dat betekent dat de hele rivier onder bereik van drones en artillerie ligt. Het is eigenlijk zinloos om te proberen weg te komen want iedere actie wordt gezien.Tens schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:49:
Er wordt aan de overgangen gewerkt:
[Twitter]
Zo gingen T-54's door een rivier:asing schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
Bij mijn weten zijn de BMPs wel amfibiisch, de tanks zijn dat niet. Een T-90 kan wel door diep water heen maar heeft een snorkel nodig:
[Afbeelding]
YouTube: Soviet T-54 and T-55 river crossing (Documentary footage)
Voelt een beetje als die scène uit Enemy at the Gates.asing schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:55:
[...]
Volhardend.... De afstand tussen de grens met Oekraïne (Hirky) en het ingenomen deel (Snagost) is hemelsbreed 40km. Dat betekent dat de hele rivier onder bereik van drones en artillerie ligt. Het is eigenlijk zinloos om te proberen weg te komen want iedere actie wordt gezien.
Waar een soldaat elke keer die telefoon?draad opnieuw probeert aan te leggen (onder toezicht van een enemy sniper).
-
[ Voor 100% gewijzigd door NeutraleTeun op 20-08-2024 12:16 ]
denk dat dit alleen mogelijk is met de juiste bodem...Tens schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:04:
[...]
Zo gingen T-54's door een rivier:
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Zijn er oversteken met een snorkel binnen Oekraïne geweest? Ik heb ze zelf nog niet voorbij zien komen. Bijna alles is van trainingsterreinen.Tens schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:04:
[...]
Zo gingen T-54's door een rivier:
Heel oud beeldmateriaal met vervoer over spoor met snorkels:
https://x.com/markito0171/status/1485964574339874820
https://x.com/metesohtaoglu/status/1383869059847004160
Het materiaal was er dus wel (ooit geweest) maar de vraag of het dan ook nog steeds beschikbaar is voor de tanks die nu nog in Koersk actief zijn of uit de opslag komen.
Het slimste en het goedkoopste zou zijn om de snorkels en aansluiting hetzelfde te houden over alle type tanks. Dan hoef je dat maar 1 keer te ontwerpen en te maken.jdh009 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:58:
[...]
Zijn er oversteken met een snorkel binnen Oekraïne geweest? Ik heb ze zelf nog niet voorbij zien komen. Bijna alles is van trainingsterreinen.
Het materiaal was er dus wel (ooit geweest) maar de vraag of het dan ook nog steeds beschikbaar is voor de tanks die nu nog in Koersk actief zijn of uit de opslag komen.
Ik denk niet dat ze die snorkels daar hebben liggen en een ponton brug is te prefereren boven een poging om te gaan zwemmen.
Er zal vast wat zwaar wapentuig aanwezig zijn. En dat kan nu niet meer weg.
Lijkt vers van de pers:
https://mil.in.ua/en/news...ssing-in-the-kursk-region
https://mil.in.ua/en/news...ssing-in-the-kursk-region
:strip_exif()/f/image/HeQpsiogVQsqLF2dAasvRzQj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door jdh009 op 20-08-2024 14:07 ]
is idd een relatief smal riviertje.
Russian media report that Putin has ordered the Ukrainian armed forces to be pushed out of the Kursk region by October 1.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 20 augustus 2024
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 20-08-2024 14:14 ]
PSN
Ik heb me wel eens laten vertellen door iemand die commandant was geweest op een pantservoertuig (ik weet zo 1-2-3 niet meer welke precies) is dat het voorbereiden van zo'n amfibisch tochtje nogal wat voorbereidingen vergt. En dan moet je maar hopen dat alle afdichtingen nog in goede staat zijn, anders was je vrij vlot vrijwilliger voor de Onderzeedienstjdh009 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:58:
[...]
Zijn er oversteken met een snorkel binnen Oekraïne geweest? Ik heb ze zelf nog niet voorbij zien komen. Bijna alles is van trainingsterreinen.
Van Leopards weet ik dat ze over de bodem van een rivier kunnen/konden rijden, met een torentje voor de commandant zodat hij boven water bleef: https://www.reddit.com/r/...ver_crossing_training_as/
_Eend_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:17:
[...]
Ik heb me wel eens laten vertellen door iemand die commandant was geweest op een pantservoertuig (ik weet zo 1-2-3 niet meer welke precies) is dat het voorbereiden van zo'n amfibisch tochtje nogal wat voorbereidingen vergt. En dan moet je maar hopen dat alle afdichtingen nog in goede staat zijn, anders was je vrij vlot vrijwilliger voor de Onderzeedienst
Van Leopards weet ik dat ze over de bodem van een rivier kunnen/konden rijden, met een torentje voor de commandant zodat hij boven water bleef: https://www.reddit.com/r/...ver_crossing_training_as/

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
De Russische tanks hebben nog een nadeel : Wikipedia: Deep wading_Eend_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:17:
[...]
Ik heb me wel eens laten vertellen door iemand die commandant was geweest op een pantservoertuig (ik weet zo 1-2-3 niet meer welke precies) is dat het voorbereiden van zo'n amfibisch tochtje nogal wat voorbereidingen vergt. En dan moet je maar hopen dat alle afdichtingen nog in goede staat zijn, anders was je vrij vlot vrijwilliger voor de Onderzeedienst
Hoewel de snorkel sneller is opgezet zit de bemanning gevangen in de tank tot deze aan de overkant is, of teruggesleept de wal op. Als de bodem van de rivier geen draagkracht heeft voor de tank wordt het een doodskist voor de bemanning.
In het papieren onderhoudsboekje is alles netjes gevinkt en gestempeld iddHansieo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:51:
[...]
Onderhoud was prima afgelopen 50 jaren.... nooit klachten gehad....
PSN
Denk het haast niet dit filmpje komt me bekend voor uit de lessen herkenning zo'n 45 jaar geleden.jdh009 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:58:
Zijn er oversteken met een snorkel binnen Oekraïne geweest?
klinkt een beetje als: 'de Donbas voor de kerst'YakuzA schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:10:
Russian media report that Putin has ordered the Ukrainian armed forces to be pushed out of the Kursk region by October 1.
Reddit draadje over dit onderwerp ; https://www.reddit.com/r/...the_t_72_has_deep_wading/
Het is boeiend om te lezen.
Ik heb overigens wel een filmpje gezien van een drijvende BMP. Volgens mij een UA BMP.
Het is boeiend om te lezen.
Ik heb overigens wel een filmpje gezien van een drijvende BMP. Volgens mij een UA BMP.
Luikje open en naar de oppervlakte zwemmen?asing schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:51:
[...]
De Russische tanks hebben nog een nadeel : Wikipedia: Deep wading
Hoewel de snorkel sneller is opgezet zit de bemanning gevangen in de tank tot deze aan de overkant is, of teruggesleept de wal op. Als de bodem van de rivier geen draagkracht heeft voor de tank wordt het een doodskist voor de bemanning.
Een aardig stukje in de Gelderlander: https://www.gelderlander....ng-op-ons-terug~aa606767/YakuzA schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:10:
[...]
[Twitter]
Het zit achter een betaalmuur, dus ik ga de inhoud niet posten. Het komt erop neer dat als Rusland iets dramatisch overkomt, Putin wegduikt en iemand anders de schuld laat pakken en het op laat lossen. Dat doet hij al sinds de Kursk zichzelf liet kelderen.
Anyway, 1-10 is veel te optimistisch. De positie van UA wordt steeds beter dus ze Kursk uit zetten wordt een hele flinke klus. Om dat te doen moeten ze ergens iets op gaan geven.
Ja nee. Dat "luikje" is een plaat staal van een paar cm dik. Dat weegt al wat en daarop druk dan ook nog een waterkolom. Die moet je ook omhoog drukken. En zodra het luik los is stroomt de tank vol water.Tristan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:09:
[...]
Luikje open en naar de oppervlakte zwemmen?
Dus het is einde oefening als je vast komt te zitten.
Eens, maar vast zat je toch al..asing schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:12:
[...]
Ja nee. Dat "luikje" is een plaat staal van een paar cm dik. Dat weegt al wat en daarop druk dan ook nog een waterkolom. Die moet je ook omhoog drukken. En zodra het luik los is stroomt de tank vol water.
Dezelfde exercitie als bij een auto onder water: auto vol laten lopen via kiertje, wachten tot de tegenstroom weg is, hap laatste lucht, dan er uit.asing schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:12:
[...]
Ja nee. Dat "luikje" is een plaat staal van een paar cm dik. Dat weegt al wat en daarop druk dan ook nog een waterkolom. Die moet je ook omhoog drukken. En zodra het luik los is stroomt de tank vol water.
De eerste stap, luiken een beetje open maken dat je kans in een tank nog een stukje kleiner is dan in een auto.
Zonder paniek (en iedereen op zijn beurt wachten) heb je een kans. Sommige tanks hebben een ontsnappingsluik aan de onderkant, die een beetje openen maakt het gemakkelijker.
Ik heb dat wel eens gezien in een demofilmpje. De situatie gaat vaak uit van een auto die nog op zijn wielen staat. Dan open je het raam of de deur tot de druk aan beide kanten ongeveer gelijk is en kan je de deur openen.Tens schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:24:
[...]
Dezelfde exercitie als bij een auto onder water: auto vol laten lopen via kiertje, wachten tot de tegenstroom weg is, hap laatste lucht, dan er uit.
De eerste stap, luiken een beetje open maken dat je kans in een tank nog een stukje kleiner is dan in een auto.
Zonder paniek (en iedereen op zijn beurt wachten) heb je een kans. Sommige tanks hebben een ontsnappingsluik aan de onderkant, die een beetje openen maakt het gemakkelijker.
Bij een tank zit het luik bovenop. Er zal altijd een kolom water op staan en die drukt het luik dicht.
Het ontsnappingsluik aan de onderkant steekt waarschijnlijk in de drek op de bodem van de rivier.
Anyway : er is een reden waarom we dit niet zien. Het is te gevaarlijk.
je kunt er niet door, maar water (en drek) van onder binnenlaten kan welasing schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:29:
Het ontsnappingsluik aan de onderkant steekt waarschijnlijk in de drek op de bodem van de rivier.
Te gevaarlijk? niet voor Russische tankersAnyway : er is een reden waarom we dit niet zien. Het is te gevaarlijk.
voor 1 oktober?YakuzA schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:10:
[...]
[Twitter]
Dat lijkt mij héél goed nieuws:
1- halen ze dat niét... dan ramen goed dichthouden voor de verantwoordelijken.
2- de verantwoordelijken gaan dan hóógst waarschijnlijk de oost-flanken verdunnen....
3- veel van de koersk gebieden zitten ruim binnen "aanvliegroute" dus dat lijkt mij kat-in-bakkievoertuigie
en nu dus geduldig afwachten...
eh, punt twee mag juist niet, niet op de meest belangrijke plekken tenminste:Hansieo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:53:
[...]
voor 1 oktober?
Dat lijkt mij héél goed nieuws:
1- halen ze dat niét... dan ramen goed dichthouden voor de verantwoordelijken.
2- de verantwoordelijken gaan dan hóógst waarschijnlijk de oost-flanken verdunnen....
3- veel van de koersk gebieden zitten ruim binnen "aanvliegroute" dus dat lijkt mij kat-in-bakkievoertuigie
en nu dus geduldig afwachten...
Putin gave the order to push AFU out of the Kursk region by October 1, – RBC
❗️Moreover, this must be done in such a way as not to remove forces from key areas where Russia is conducting an offensive in Pokrovsk and Toretsk directions.
Dat noemen we een dilemma. Want als je niet daar fors wat troepen vandaan haalt gaat het gewoon niet werken.Tens schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:11:
[...]
eh, punt twee mag juist niet, niet op de meest belangrijke plekken tenminste:
[...]
Dat worden dan troepen weghaleb uit zaporizhzhia en de krim...?Tens schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:11:
[...]
eh, punt twee mag juist niet, niet op de meest belangrijke plekken tenminste:
[...]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Algehele mobili....PASware schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:25:
[...]
Dat worden dan troepen weghaleb uit zaporizhzhia en de krim...?
Crap, out of options!

Dat zou zo maar al aan de gang kunnen zijn:PASware schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:25:
[...]
Dat worden dan troepen weghaleb uit zaporizhzhia en de krim...?
The New Voice of Ukraine
·
The fighting intensity is decreasing on the frontlines in Ukraine's Zaporizhzhya and Kherson oblasts, although the Russian troops continue to actively use aviation, Tavria operational group spokesperson Dmytro Lykhoviy said.
Is het een loopgraaf of gewoon een sleuf voor het aanleggen van een leiding of kabel bijvoorbeeld?gise schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:52:
Foto vanuit een rijdend voertuig, maar er zijn loopgraven gegraven nabij de Kursk NPP
[Afbeelding]
Ze waren ook al tank grachten aan het graven daar in de buurt, dus ik zou idd uitgaan van loopgraven oid.its_me_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:06:
[...]
Is het een loopgraaf of gewoon een sleuf voor het aanleggen van een leiding of kabel bijvoorbeeld?
PSN
Een nieuwe tally aan verliezen. Merkbaar is dat de Russen nu meer zwaar materiaal verliezen, waar Oekraïne meer licht gepantserde voertuigen verliest.
Spreadsheet:
https://docs.google.com/s...d=405325828#gid=405325828
#Kursk Offensive confirmed equipment losses as of 20 August 2024
— Naalsio (@naalsio26) 21 augustus 2024
In summary:
65 (+14) Ukrainian 🇺🇦 losses vs. 40 (+13) Russian 🇷🇺 losses
Ukrainian 🇺🇦 confirmed losses added since last update:
1 captured BMP-1P (recaptured Russian equipment)
1 destroyed BMP-1P
1 destroyed… pic.twitter.com/HGsKFTTuH6
![]() | ![]() |
Spreadsheet:
https://docs.google.com/s...d=405325828#gid=405325828
Een / de
assistent van Kadyrov legt de situatie aan dit front sinds 6 augustus uit.
"We have completely stopped the enemy"
/f/image/UaD3n61yMOi1GpCRopbsqbqm.png?f=fotoalbum_large)
Video zojuist van Telegram geplukt en hier geüpload:
https://jumpshare.com/s/6cVPZiLYxJyYwf4Dj46x
/f/image/UaD3n61yMOi1GpCRopbsqbqm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door Spykie op 21-08-2024 09:24 ]
Kadyrov heeft nog meer op voorraad:Spykie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:22:
Een / deassistent van Kadyrov legt de situatie aan dit front sinds 6 augustus uit.
"We have completely stopped the enemy"
![]()
[Afbeelding]
Kadyrov announced to Putin that Chechnya has assembled a reserve force of several tens of thousands of trained fighters, prepared to deploy to the combat zone upon the president's command.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 20 augustus 2024
Putin seems rattled by Kursk, and these forces would be very helpful now, so why wait?… pic.twitter.com/droQcPFbFB
Drones en GMLRS vs Pontons:
Ukrainian SOF shares footage of strikes on the pontoon-building capacity of Russia in the Kursk region, targeting engineering vehicles with FPV drones and striking crossings with HIMARS missile systems. pic.twitter.com/7McJXbMbYY
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 21 augustus 2024
PSN
nvm
[ Voor 96% gewijzigd door Avalaxy op 21-08-2024 11:18 ]