jmfreeke schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:15:
[...]
Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Mocht onderstaand bericht veel informatie bevatten wat al lang bekend is dan hoor ik het graag.
Waar dit over gaat is de extra netcongestievergoeding in de FGU gebieden en een gedeelte van Noord Brabant. Er is in juli een nieuwe regeling afgekondigd waarbij de thuisbatterij ingezet zou gaan worden tegen netcongestie en dat dit een extra inkomstenbron zou inhouden. Het duurde best lang voordat ik goed helder had wat dit nu anders is, in vergelijking met datgene wat de thuisbatterij al lang deed. Bij deze mijn bevindingen.
Waar gaat het precies over??
De regeling waar het over gaat is de
KV Flex - Slimme apparaten. Dit is de formele naam van de regeling zoals alliander een aanbesteding van heeft open gezet, en waar zonneplan en andere partijen zich op hebben ingeschreven.
Wat houdt deze regeling exact in?
De netbeheerders willen de zekerheid hebben dat ze op bepaalde momenten een vastgestelde hoeveelheid capaciteit achter de hand hebben voor diverse regio's. Per regio is dit verschillend. Het reserveren van deze capaciteit is waardevol voor de netbeheerders en ze betalen daarvoor een capaciteitsvergoeding.
Het tijdvak waar het over gaat is tussen 17.00 - 23.00 uur. De netbeheerders maken afspraken over een 2 uurs beschikbaarheid, 4 uur of 6 uur. (kom ik op terug bij de tarieven).
Op zijn laatst de dag van te voren, voor 8.00 uur, geven de netbeheerders aan zonneplan door of ze de capaciteit nodig gaan hebben. Dus vandaag (donderdag) voor 08.00 uur in de ochtend, is duidelijk of de batterij vrijdag om 17.00 uur klaar moet staan met een gereserveerde capaciteit.
De periode van het jaar zijn de maanden november, december, januari en februari. Maar de vergoeding wordt het hele jaar uitbetaald. De capaciteitsvergoeding staat los van de inzet/benodigdheid van de capaciteit.
Opbouw vergoeding van de netbeheerders richting de energie maatschappijen
Om iets te begrijpen over de vergoeding is het goed om eerst bij de bron te beginnen. Hoe wordt, in dit geval zonneplan, vergoedt vanuit de netbeheerders? Dit is terug te vinden in de
KV Flex - slimme apparaten regeling. Deze informatie is niet allemaal even publiek te vinden. Voor een deel is deze regeling vergelijkbaar bij andere europese landen. Wat ik hieronder schrijf is het resultaat van uren en uren research, en kan wat fouten bevatten. Maar in de kern komt het wel ongeveer hier op neer.
1. Opstartvergoeding
Allereerst krijgt zonneplan een opstartvergoeding. Hier zit een rekenformule onder. Ik ken de omvang van zonneplan natuurlijk niet.Marktpartijen ontvangen daarnaast een eenmalige implementatievergoeding. Deze bedraagt maximaal €900.000 per marktpartij en is bedoeld voor implementatie-, software- en investeringskosten. Hoeveel Zonneplan daadwerkelijk ontvangt is afhankelijk van de omvang van het gecontracteerde vermogen. Het bouwen van het algoritme, communicatie, ontwikkelen van nieuwe producten, en promotie vallen hier onder andere onder. Zelf verwacht ik dat die 1000 euro aanschafsubsidie ook hieruit betaald wordt.
2. Beschikbaarheidsvergoeding
De netbeheerders maken afspraken met de energieleveranciers over beschikbaarheid. Voor de niet nerds onder ons. Kw is wat anders dan de kWh van de batterij.
Dus heb je een 20 kwh batterij dan zou je beschikbaarheid voor
2 uurs regeling - 10 kw kunnen zijn.
4 uurs regeling - 5 kw kunnen zijn.
6 uurs regeling - 3 kw kunnen zijn.
Het tarief wat zonneplan krijgt is
60 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 2 uur beschikbaarheid.
90 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 4 uur beschikbaarheid.
120 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 6 uur beschikbaarheid.
Rekenvoorbeeld:
Bij mijn 30 kwh batterij zou bij 4 uur beschikbaarheid, ik continu 7 kw kunnen leveren. Dus dat komt neer op een capaciteitsvergoeding van 630 euro.
sidenote: Als je dit vergelijkt met de regeling bij Frank Energie, of bij Essent (buurtbonus) dan zijn die behoorlijk congruent hieraan. Wel iets lager, maar dit is te verklaren vanuit marge voor henzelf of dat niet 100% van de batterij hiervoor beschikbaar wordt gesteld. 3. handelsopbrengsten
Als de capaciteit wordt aangesproken dan krijg je hiervoor de handelsopbrengsten zoals gangbaar zijn op de onbalansmarkt of intraday markt.
4. Compensatie
Het kan zijn dat de batterij capaciteit reserveert maar geblokeerd wordt door deze regeling om te handelen. In dat geval wordt je gecompenseerd voor de misgelopen handelsopbrengsten voor de dan geldende handelstarieven. Deze regeling is bekend rondom zonnepanelen. Je kan je omvormers laten uitschakelen op bepaalde momenten en dat je hiervoor dan ook een netvergoeding krijgt.
Wanneer?
De regeling is 3 juli opengesteld voor aanbesteding. Onder andere Zonneplan heeft zich hier op ingeschreven. Als ik het goed begrijp is het doel dat voor November alles ingeregeld moet zijn. Ik verwacht voor November geen extra inkomsten hierdoor.
Opvallend detail: In de voorwaarden die FRANK energie publiceert over deze regeling is dat vanaf december de vergoeding start. Dit zou een logisch gevolg zijn als de regeling in November start, en je in de maand daarna vergoed wordt.
Rondom wanneer zijn ook nog paar andere details belangrijk:
Zoals gezegd: de inzet wordt volgens die regeling alleen gevraagd in de periode tussen van november tot en met februari. Maar de capaciteitsvergoeding is een heel jaar lang.
De periode van deze aanbesteding is van 2026 tot en met 2030.
En nog een opvallend detail uit de voorwaarden die FRANK energie heeft gepubliceerd. Zij verwachten dat er maar 30 uur per jaar daadwerkelijk die capaciteit nodig heeft. Het probleem van netcongestie is dat er maar een beperkt aantal momenten per jaar zijn dat er echt een groot probleem op het net is. Dit sluit aan bij mijn eerder opmerking dat een dag van te voren, voor 08.00 uur in de ochtend, gemeld wordt aan zonneplan of de capaciteit wel of niet nodig is. Op deze manier wordt het reguliere gedrag van je batterij maar zeer beperkt beïnvloed.
Communicatie vanuit zonneplan
De communicatie vanuit zonneplan is zeer onduidelijk en wisselend.
Zonneplan doet mee
Zonneplan werkt samen met netbeheerders voor meer ruimte op het stroomnet | Zonneplan
Op deze site staat dat Zonneplan mee doet aan de regeling. Ze noemen op de site dat dit twee dingen inhoudt:
- Extra vergoeding bij aanschaf. Woon je in een netcongestie gebied, dan krijg je nu 1000 euro subsidie bij aanschaf thuisbatterij.
- Extra netopbrengsten.
Zeer onduidelijk over de vergoeding
Maar over punt 2 zijn ze niet concreet. En in hun communicatie, zowel aan de klantenservice, de verkoop, op twitter en via KIKI geven ze continu wisselende antwoorden. Ze vervallen in hun standaard zinnen en antwoorden. En als je hier op doorvraagt, door aan te komen met primaire bronnen en informatie, vinden ze je ineens iets minder aardig. Ik heb respectvol, maar zeer stevig doorgevraagd, met elke keer weer wisselende antwoorden.
heel onduidelijk: Doe ik nu wel mee of niet?
Op basis van de kaart, die ze zelf publiceren, zou je de conclusie kunnen trekken dat je mee doet, als je woont in de betreffende postcodegebied. Maar ook hierover krijg je continu wisselende antwoorden.
Weet zonneplan het zelf wel?
Ergens geef ik ze het voordeel van de twijfel. De regeling is 3 juli gepubliceerd vanuit alliander richting de netbeheerders. Het is legitiem om tijd nodig te hebben voor de uitwerking, en de interne communicatie hierover. Maar het zou ook kunnen zijn dat Zonneplan het heel bewust geheim wil houden, en zelf het gros van de opbrengsten wil opstrijken.
Mijn oproep:
Mensen, vraag door bij zonneplan. Zorg dat we met een heel leger van mensen, op respectvolle manier, stevig doorvragen. Hoe meer dit gebeurd, hoe meer Zonneplan genoodzaakt wordt om hierover helder de communiceren. Ook goed om hier op sociale media aandacht voor te vragen en dit te benoemen. Vragen, twijfel en kritische opmerkingen is natuurlijk niet leuk voor Zonneplan en ik verwacht dat dit de druk verhoogd voor transparante communicatie.
Mijn verwachting
Uiteindelijk heeft Zonneplan er geen belang bij als er een mega kloof gaat ontstaan in handelsopbrengsten tussen zonneplan en andere aanbieders. Concurrentie doet hierin ook gewoon zijn werkt. Dus mijn inschatting is dat ook Zonneplan wil gaan voor maximaal rendement zowel voor de klanten als voor hen zelf. Alleen wellicht dat Zonneplan wel een groter deel hiervan voor zichzelf wil houden, in vergelijking met andere aanbieders. Maar juist hiervoor is transparantie zo belangrijk.
Aanvullingen of inhoudelijke correcties zijn welkom. Graag hoor ik de bevindingen van anderen. Ik ben geen journalist en er kunnen fouten tussen zitten. Maar ook dat geeft zonneplan de gelegenheid om met transparante informatie te komen.
Ik heb mij gebaseerd op veel artikelen over de kv flex - slimme apparaten regeling. Veel documenten op open.overheid.nl
Documenten over de pilot versie. Interne bronverwijzingen en daar weer op door zoeken. etc. etc. Heel wat uurtjes naar gezocht.