Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murdock85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-09 21:06
Ja bijzonder 60 cent door het putje terwijl hij gewoon geld had kunnen verdienen. Lijkt inderdaad wel te reageren op de piek maar dan tegen de verkeerde prijs te verrekenen.

Edit 14:56 nu in eens over van 90 cent naar 3.5 euro dus het lijkt toch te werken alleen de vergoeding loopt niet helemaal actueel mee.

[ Voor 28% gewijzigd door Murdock85 op 28-05-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurbo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 20:36
GaMbiNo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:40:
Die van mij heeft wel ontladen met als resultaat -0,52 euro. Het lijkt er idd wel op dat Zonneplan naar intraday schakelt bij onbalans pieken oid. :/
Inderdaad, van €1,68 om 14:15 naar €1,15 om 14:38. Trigger lijkt de onbalans te zijn, maar de handel op iets anders. De AI = stuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-09 18:17
Voordat je echt kon volgen wat de batterij deed en als de opbrengst consistent was met de bewerkingen, is het nu onmogelijk.
Gisteren was er duidelijk een discrepantie tussen onbalans en beloningen, ik had een moment dat mijn batterij niets deed voor 1u en ik kreeg 0,5€ verwijderd
Vandaag weer hetzelfde met deze leuke piek die net is gebeurd, laat binnenkomen en geld verliezen.
Nu kan ZP doen wat ze willen met onze batterijen en we kunnen niet volgen of ze correct belonen

Stel je voor dat ze niet echt op andere markten handelen, maar ons gewoon voor de gek houden. en gewoon het geld krijgen.. Hoe kunnen we dat echt zien?

Niet goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 22:00
en bam dan ineens boven de 3 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:54

GaMbiNo

1337

Nice. Dit keer volgt er wel een correctie. :9 Dat was gisteren niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:42
Marco4659 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:36:
Volgens mij wedt ZP weer op 't verkeerde paard, zucht.....

van € 1,42 naar € 0,89 met onbalans van €1895 en fullpower ontladen
Geen peil op te trekken, nu ineens naar € 3,56 ...... en vervolgens door naar € 5,59 ..... komt het toch nog goed ?

[ Voor 10% gewijzigd door Marco4659 op 28-05-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1913
Nu omhooggeschoten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurbo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 20:36
Inmiddels 5,85. Lijkt allemaal toch goed te komen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:40
Wat een paniek allemaal weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 13:15
Inmiddels bijna 10 euro

[ Voor 6% gewijzigd door marvin3241 op 28-05-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1913
Brengt het terug wat gisteren niet werd verantwoord??

Definitief meer dan wat vandaag de dag overeenkwam met onevenwichtsoperaties

[ Voor 82% gewijzigd door c1913 op 28-05-2025 15:50 . Reden: add comment ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Jurbo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:33:
Voor wat betreft de lange termijn: helemaal eens als dat het geval blijkt. Echter wordt wel belooft dat er instand kan worden geschakeld, wat nu dus wat genuanceerder blijkt te zijn
Kun je aangeven waar je dat hebt gelezen? Ik heb alleen gelezen dat er automatisch geschakeld wordt tussen markten. Niet dat er instant geswitcht kan worden. Direct switchen is volgens de voorwaarden van die markten namelijk ook niet mogelijk, als je ergens op vastgeklikt zit dan kun je pas later weer switchen (bijvoorbeeld een kwartier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:55
Ik voel dat de bestellingen van de ZP batterij weer gaan oplopen 😊😉, de spanning loopt op en de pieken ook, haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

SidewalkSuper schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:20:
[...]

Kun je aangeven waar je dat hebt gelezen? Ik heb alleen gelezen dat er automatisch geschakeld wordt tussen markten. Niet dat er instant geswitcht kan worden. Direct switchen is volgens de voorwaarden van die markten namelijk ook niet mogelijk, als je ergens op vastgeklikt zit dan kun je pas later weer switchen (bijvoorbeeld een kwartier).
Dat staat hier toch gewoon: https://www.zonneplan.nl/...um=email&utm_source=ortto

En dan met name:
Jij hoeft niets te doen
De nieuwe aansturing is automatisch geactiveerd. Powerplay kijkt elke seconde welke strategie op dat moment het meeste oplevert en stuurt je batterij daar slim op aan.
En
2. Verdienen door onbalans op het net te verhelpen

Bij plotselinge tekorten of overschotten op het stroomnet springt jouw batterij automatisch bij. Bij een overschot laadt de batterij op, bij een tekort levert hij terug. Zo help je het energienet in balans te houden én ontvang je een vergoeding. De bijbehorende onbalansprijzen kunnen flink schommelen, met soms hoge pieken. Juist op die momenten kan jouw batterij extra verdienen.
Dan verwacht je toch wel dat hij direct naar onbalans kan schakelen. Als dat niet zo is zou men dat toch anders moeten communiceren.

Maar het zou enorm helpen als ze inzichtelijk kunnen maken op welke markten de Nexus actief is. Voorheen was het 100 procent te herleiden waar de rewards vandaan kwamen en nu is er geen touw meer aan vast te knopen lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:58
GaMbiNo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:38:
[...]

Dat staat hier toch gewoon: https://www.zonneplan.nl/...um=email&utm_source=ortto

En dan met name:

[...]

En

[...]

Dan verwacht je toch wel dat hij direct naar onbalans kan schakelen. Als dat niet zo is zou men dat toch anders moeten communiceren.

Maar het zou enorm helpen als ze inzichtelijk kunnen maken op welke markten de Nexus actief is. Voorheen was het 100 procent te herleiden waar de rewards vandaan kwamen en nu is er geen touw meer aan vast te knopen lijkt het.
Gewoon met kleurtjes in de grafiek. Lijkt me niet heel lastig. Ze kunnen zelfs de tijdsloten vooraf paars oid inkleuren welke ze op de day-ahead al vastgelegd hebben. Dan kijkt de grafiek dus gewoon vooruit ipv tot nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-09 23:17
Vraag niet hoe 't kan..., geniet ervan!
Op dit moment €8,44 :P

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 19:47
Is dit topic echt alleen nog maar in gebruik voor de klaagzang over hoe alles beter moet qua resultaten. Iedereen die de resultaten wil zien kan dat doen op de site, het lijkt mij beter als we hier wat meer als tweakers over de nexus praten (bijv. zoals hier al gedeeld is hoe je hem zelf kan aansturen). Iedereen die niet tevreden is met de aansturing van de nexus (die vooralsnog gewoon rendement haalt zoals ingeschat door ZP) kan in dit topic lezen hoe ze relatief goedkoop zelf de accu kunnen aansturen zodat ze daarna alleen zichzelf nog de schuld kunnen geven als het rendement er niet is.

Overigens zie ik op de site dat daar vrijwel alle ZP gebruikers meer dan 8 euro gescoord hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Sorry, vandaag weer een zeer irritante post ontvangen van Zonneplan, net of ze voor mijn stad heel speciaal een groepsplan hebben opgesteld. Deze is dus direct richting oud papier (nagenoeg ongelezen) gegaan.
Dit soort ongevraagde post zou gewoon verboden moeten worden en ook door dit soort dingen heeft zonneplan het bij mij al door en zijn ze voor mij al afgeschreven.
Marketing kost je dus ook klanten i.p.v. dat het je klanten oplevert.

En als je de opmaak ook nog ziet, de batterij direct onder een trap plaatsen, hebben ze zeker nog niet de adviezen van Brandweer Nederland gelezen waarbij duidelijk wordt gesteld dat een thuis-batterij niet in de buurt van een vluchtweg geplaatst dient te worden.

En wat je voordeel nu gaat worden; zie je pas als je een offerte aanvraagt; dus enige controle of je überhaupt wel van een echt voordeel kunt spreken is ook zeer twijfelachtig.

[ Voor 34% gewijzigd door MacD007 op 28-05-2025 19:12 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

MacD007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:51:
sorry, vandaag weer een zeer irretante post ontvangen vanzonneplan, net of ze voor mijn stad heel speciaal een groepsplan hebben opgesteld. Deze isdus direct richting oud papier (nagenoeg ongelezen) gegaan.
dit soort ongevraagde post zou gewoon verboden moeten worden en ook door dit soort dingen heeft zonneplan het bij mij al door en zijnze voor mij al afgeschreven.
marketing kost je dus ook klanten ipv dat het je klanten oplevert.
Voor zover ik weet (dat was vorig jaar nog wel zo) is de Nexus dan €300 goedkoper dus in dat geval wel speciaal een groepsplan opgesteld.

Ongevraagde post hoeft niet verboden te worden een NEE NEE sticker is voldoende.

Was je dan echt in de markt voor een Nexus of zeg je dat nu omdat je de flyer niet leuk genoeg vond?

Daarnaast is marketing al bewezen dat het goed genoeg werkt en daarin zijn deze nadelen ook meegenomen.

Ik vind het soms irritant als mensen geen hoofdletters gebruiken en spelfouten laten zitten maar dan zucht ik een keer en ga weer door met mijn leven. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NightHawk4 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:03:
[...]

Voor zover ik weet (dat was vorig jaar nog wel zo) is de Nexus dan €300 goedkoper dus in dat geval wel speciaal een groepsplan opgesteld.

Ongevraagde post hoeft niet verboden te worden een NEE NEE sticker is voldoende.

Was je dan echt in de markt voor een Nexus of zeg je dat nu omdat je de flyer niet leuk genoeg vond?

Daarnaast is marketing al bewezen dat het goed genoeg werkt en daarin zijn deze nadelen ook meegenomen.

Ik vind het soms irritant als mensen geen hoofdletters gebruiken en spelfouten laten zitten maar dan zucht ik een keer en ga weer door met mijn leven. :>
Sorry bij mij werkt dat dus duidelijk anders; en ja, ik ben in de markt voor een behoorlijke thuis-batterij; maar dus zeker niet van deze club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
MacD007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:13:
[...]

Sorry bij mij werkt dat dus duidelijk anders; en ja, ik ben in de markt voor een behoorlijke thuis-batterij; maar dus zeker niet van deze club.
Dank voor de informatie. Erg nuttig!

Maar als ik jou was, gezien je al een quatt wp hebt, zou ik gewoon voor een quatt homebattery gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door elbizarre op 28-05-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
elbizarre schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Dank voor de informatie. Erg nuttig!

Maar als ik jou was, gezien je al een quatt wp hebt, zou ik gewoon voor een quatt homebattery gaan.
Echt een top post van je, een prima advies, dan kan Zonneplan wel inpakken. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

MacD007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:13:
[...]

Dus omdat marketing niet op iedereen hetzelfde effect heeft zou het fout zijn?
Vooral met n=1 blijven rekenen.

Begrijpelijk dat je geen Nexus wilt maar desondanks veel succes met je zoektocht naar de juiste batterij.

Dan is het trollen nu wel klaar lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:22
En als je de opmaak ook nog ziet, de batterij direct onder een trap plaatsen, hebben ze zeker nog niet de adviezen van Brandweer Nederland gelezen waarbij duidelijk wordt gesteld dat een thuis-batterij niet in de buurt van een vluchtweg geplaatst dient te worden.
Laten we eerlijk zijn, bij de meeste mensen is er binnenshuis geen 'veilige' plek als je die richtlijnen hanteert. Je wilt zo'n ding toch uit het zicht hebben, op zolder misschien maar daar slapen vaak ook kinderen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NightHawk4 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:38:
[...]

Dus omdat marketing niet op iedereen hetzelfde effect heeft zou het fout zijn?
Vooral met n=1 blijven rekenen.

Begrijpelijk dat je geen Nexus wilt maar desondanks veel succes met je zoektocht naar de juiste batterij.

Dan is het trollen nu wel klaar lijkt mij?
Sorry n=1 lees maar eens de consumentenbond daar eens naar, niks n=1 dus.
En sorry je trol opmerking gaat echt te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

MacD007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:27:
[...]

Sorry n=1 lees maar eens de consumentenbond daar eens naar, niks n=1 dus.
En sorry je trol opmerking gaat echt te ver.
Heb niet zoveel op met de consumentenbond, heb in een ver verleden een marketingstudie gedaan die levert me wat meer op dan dat.

Wat is dan je constructieve bijdrage aan dit topic want al je punten zijn al meermaals voorbij gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29

Ik neem aan dat ze niet op zulke locaties plaatsen. Ik zou daar geen batterij willen hebben (onafhankelijk van het merk).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
[...]

En dan met name:

[...]

En

[...]

Ja, ik had het met de wetenschap van de markt inderdaad anders gelezen, maar ik snap jouw opmerking nu ook zeker. Dat kan duidelijker!
Voor zover mij duidelijk moet je op een bepaald moment een positie vastzetten en kun je dan niet per seconde switchen. Wel kijkt het algoritme per seconde (neem ik aan) welk scenario het best zou kunnen zijn om vast te zetten voor het volgende kwartier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenribbink
@Leftblank ik krijg sinds 22:30u status 530 van de api terug. en Error 1033 van de onbalans site. Weet je hier wat van af? of ook een verrassing voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

[...]

Zoals gewoonlijk met ZP duurt het altijd even voordat het werkt zoals het zou moeten werken is mijn insteek dan, we worden gewoon als betatesters gebruikt :X

Misschien dat er op termijn wel gekeken wordt om dit inzichtelijker te maken maar voor nu vind ik het belangrijker dat ze de boel beter aan gaan sturen en daar de prioriteit leggen. En communicatief is er wel meer niet helemaal zuiver bij ZP en in veel gevallen kan ik dat ook wel begrijpen, in hoeverre is het voor standaard gebruikers interessant om te kijken wanneer de Nexus op welke markt handelt. :>

@jeroenribbink idd ligt plat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:09
Jasper79 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:48:
Iemand al een idee of de reeds geïnstalleerde Nexus ook kan worden voorzien van een noodstroom WCD?

Bij nieuwe installatie kun je voor €200 extra er een bij laten plaatsen maar bij bestaande installatie kan het niet zeggen ze.
Mijn schoonzus krijgt de nexus begin juli geïnstalleerd, maar de optie voor noodstroom is nog niet beschikbaar.

De noodstroom komt beschikbaar bij installaties vanaf augustus 2025.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:09
jeroenribbink schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:46:
@Leftblank ik krijg sinds 22:30u status 530 van de api terug. en Error 1033 van de onbalans site. Weet je hier wat van af? of ook een verrassing voor jou?
nu nog steeds de 1033 fout op onbalansmarkt...

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:04
jeroenribbink schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:46:
Bedankt, ik was er van op de hoogte maar kon er helaas even niets mee; het netwerk was onbereikbaar geworden. Inmiddels draait het gelukkig weer!

offtopic:
De glasvezelverbinding viel gisteravond weg, waarna de router zonder succes overgestapt was naar de backup-verbinding en ook niet terug is gegaan naar de glasvezelverbinding toen die weer werkte. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:52
pentagon0873 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 06:05:
[...]

Mijn schoonzus krijgt de nexus begin juli geïnstalleerd, maar de optie voor noodstroom is nog niet beschikbaar.

De noodstroom komt beschikbaar bij installaties vanaf augustus 2025.
Hier wordt het eind juni geïnstalleerd met noodstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 21:14
Kacang schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:01:
[...]

Hier wordt het eind juni geïnstalleerd met noodstroom.
Vreemd; ik kon mijn komende installatie (juni) wel omzetten naar noodstroom, maar inderdaad pas augustus levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
Brobbel schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:19:
[...]

Vreemd; ik kon mijn komende installatie (juni) wel omzetten naar noodstroom, maar inderdaad pas augustus levering.
Oké. Nou ik ben benieuwd. Ik laat het wel weten als die hangt (hopelijk met noodstroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Kacang schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:58:
[...]

Oké. Nou ik ben benieuwd. Ik laat het wel weten als die hangt (hopelijk met noodstroom).
Als je noodstroom belangrijk vind zou ik toch even contact zoeken met ZP, best kans dat dat achteraf een probleem kan zijn (voor ZP). Om er vanuit te gaan dat ZP dit zomaar regelt of even achteraf oplost zou ik persoonlijk niet riskeren. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
NightHawk4 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:49:
[...]

Als je noodstroom belangrijk vind zou ik toch even contact zoeken met ZP, best kans dat dat achteraf een probleem kan zijn (voor ZP). Om er vanuit te gaan dat ZP dit zomaar regelt of even achteraf oplost zou ik persoonlijk niet riskeren. :9
Het staat op de getekende offerte en opdrachtbevestiging. En telefonisch toegezegd door de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
Dominic-070 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:16:
5. Open VirCom ( https://files.waveshare.com/upload/4/42/VirCom_en.rar ) zoek de Waveshare bij devices, controleer of de firmware versie V1.486 is stel de volgende gegevens in:
Port: 502
Work Mode: TCP Server
Baud Rate: 9600
Data Bits: 8
Parity: 1
Flow Control: None
Transfer protocol: Modbus_TCP Protocol
Klik op Modify Settings
[Afbeelding]
Ligt het nou aan mij of gaat er iets niet helemaal goed? Ik krijg de config pagina gewoon prima te zien in de browser en met de config tool, maar met Vircom krijg ik geen verbinding. Ik snap ook geen reet van die tool wat lijkt uit de jaren 90, gemaakt in VB6.0.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yf_qPUZRdzLKtZCD8Iqw8iN6P8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ANBKUZ8iMsNPqwRO0whToUl3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 17:53
Is het iemand al gelukt om via HA je eigen verbruik weer inzichtelijk te krijgen zonder activiteiten van de accu?
Elke poging hier eindigd in niks, negatief verbruik. Of doordat de accu er zo hard in kicked pieken. Ook lijkt de P1 meter andere tijdstempel te hebben dan de accu
Afzonderlijk van elkaar is het prima te bepalen, P1 meter minus accu vermogen lijkt verdacht veel op mn originele verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richardoe
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-07 16:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cingdH28e1rm-5OLiEI07TrhaI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b0iHlvxJowPDDggPyJmEs7VO.jpg?f=user_large

Ik neem aan dat je het hebt over livedata? ik heb geprobeerd alle data live te kunnen meten. zonneplan doet het bijvoorbeeld per 5 minuten en dat gaf heel rare data, daarom nu direct op de accu gemeten (en daar neem ik 95% van ivm omvormer verlies) Datzelfde geldt voor mijn 2 SMA&Solaredge die meet ik ook constant. Ondanks dat thuis echt niet 0 kan zijn zie ik hem wel als 0. Net gebruik ik de P1 standen voor. Home heb ik geen entiteit in staan, wellicht kan je die wel zefl berekenen maar ik zou verwachten dat deze grafiek dat zou doen.

Wellicht klopt mijn verwachting niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 20:08
erikfw schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 08:33:
Is het iemand al gelukt om via HA je eigen verbruik weer inzichtelijk te krijgen zonder activiteiten van de accu?
Elke poging hier eindigd in niks, negatief verbruik. Of doordat de accu er zo hard in kicked pieken. Ook lijkt de P1 meter andere tijdstempel te hebben dan de accu
Afzonderlijk van elkaar is het prima te bepalen, P1 meter minus accu vermogen lijkt verdacht veel op mn originele verbruik
Had het in Excel en dat klopte bijna exact met de functie die Zonneplan daarna in de app toevoegde. Nu is dat bijna niet meer te doen met toevoeging van andere markten

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Richardoe ik ben toch wel even benieuwd wat je laser precies is ;)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richardoe
TKroon schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:41:
@Richardoe ik ben toch wel even benieuwd wat je laser precies is ;)
Ik maak wanddecoratie met een laser en die stond op dat moment standbye. (koeling o.a.) aangezien dat er 2 zijn die allebei tussen 10 en 16a vragen (bij gebruik) wel handig om te meten los van de rest :-) Bedrijf heb ik aan huis (webshops vooral) dus vandaar dat je het bij home ziet.

Dat is ook de reden dat ik 3*35 heb ingesteld bij zonneplan en het ook echt heb :)

Er is nog een Marstek 5.12 onderweg voor de fun en Homeassistant aansturing (zonneplan is vrij saai) Waarbij zonneplan ivm onbalansmarkt wel voorrang krijgt, dus die marstek mag nooit tegengesteld doen, maar dat is voor een ander forum.

Dus die 2e accu moet er nog bij (die komt woensdag binnen)

[ Voor 29% gewijzigd door Richardoe op 31-05-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Richardoe schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:58:
[...]

Ik maak wanddecoratie met een laser en die stond op dat moment standbye. (koeling o.a.) aangezien dat er 2 zijn die allebei tussen 10 en 16a vragen (bij gebruik) wel handig om te meten los van de rest :-) Bedrijf heb ik aan huis (webshops vooral) dus vandaar dat je het bij home ziet.

Dat is ook de reden dat ik 3*35 heb ingesteld bij zonneplan en het ook echt heb :)

Er is nog een Marstek 5.12 onderweg voor de fun en Homeassistant aansturing (zonneplan is vrij saai) Waarbij zonneplan ivm onbalansmarkt wel voorrang krijgt, dus die marstek mag nooit tegengesteld doen, maar dat is voor een ander forum.

Dus die 2e accu moet er nog bij (die komt woensdag binnen)
Zeg dat nou niet… Nu wil ik dalijk ook een Marstek 🫠

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
elbizarre schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 00:26:
[...]

Ligt het nou aan mij of gaat er iets niet helemaal goed? Ik krijg de config pagina gewoon prima te zien in de browser en met de config tool, maar met Vircom krijg ik geen verbinding. Ik snap ook geen reet van die tool wat lijkt uit de jaren 90, gemaakt in VB6.0.
[Afbeelding]
Heb je hem via de netwerkaansluiting op je netwerk zitten?
dan kan je er met een laptop ook direct bij. IP stond bij mij op de zijkant geschreven
Kun je via de weginterface de instellingen bewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikfw
Richardoe schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:58:
[Afbeelding]

Ik neem aan dat je het hebt over livedata? ik heb geprobeerd alle data live te kunnen meten. zonneplan doet het bijvoorbeeld per 5 minuten en dat gaf heel rare data, daarom nu direct op de accu gemeten (en daar neem ik 95% van ivm omvormer verlies) Datzelfde geldt voor mijn 2 SMA&Solaredge die meet ik ook constant. Ondanks dat thuis echt niet 0 kan zijn zie ik hem wel als 0. Net gebruik ik de P1 standen voor. Home heb ik geen entiteit in staan, wellicht kan je die wel zefl berekenen maar ik zou verwachten dat deze grafiek dat zou doen.

Wellicht klopt mijn verwachting niet.
Dit is niet helemaal hoe ik het bedoel, want deze lukt hier ook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6KG-E66tSGq0BZxcWxyo7ll9ik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PskQ1X5kfgeMty2KKkHBOTvI.png?f=fotoalbum_large

Alleen door het enorme vermogen van de accu, vertel mij nog maar hoeveel ik zelf verbruik en het lijkt alsof het verlies van de accu op het huis afgeschreven wordt. Als mn eigen verbruik op 5 kw kwh zit voor vandaag zou ik het al veel vinden

Als ik de P1 uitlees en het vermogen van de accu, dan is dit mooi uit te zetten in een grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33wtnWdIVmuvR59A5RflSrRtTx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8NW0qh3Vp3TsjxBvxyo5eYXe.png?f=fotoalbum_large

Maar ga ik beginnen aan het vermogen/verbruik van de accu van de P1 waardes af te trekken. Dan krijg ik alleen maar rare grafieken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNo6yZPdbqrcmAMNiv3m2KEKZE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iEvO7ekXwdjyYTKtTlJ7zniG.png?f=fotoalbum_large
Dit is de laatste creatie

Terwijl het best simpel lijkt te zijn.
Vanuit de P1 afname net - opname accu = mijn eigen verbruik
Vanuit de P1 teruglevering net - productie accu = wat de zonnepanelen terugleveren
Verschil opbrengst vanuit zonnepanelen - teruglevering is het deel dat je van de zonnestroom zelf gebruikt
En dan nog wat verdwaald verlies van de accu, opname zonnestroom en verbruik bij ontladen

Ik verwacht zelf een schommelende grafiek overdag van zn 300 watt oid, rond etenstijd 2 a 3 kWh en als de warmtepomp aan springt ergens 5 of 6 kWh. Maar krijg niks gemaakt in HA wat ook maar in de buurt komt van de werkelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
erikfw schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:36:
[...]

Dit is niet helemaal hoe ik het bedoel, want deze lukt hier ook
[Afbeelding]

Alleen door het enorme vermogen van de accu, vertel mij nog maar hoeveel ik zelf verbruik en het lijkt alsof het verlies van de accu op het huis afgeschreven wordt. Als mn eigen verbruik op 5 kw kwh zit voor vandaag zou ik het al veel vinden

Als ik de P1 uitlees en het vermogen van de accu, dan is dit mooi uit te zetten in een grafiek
[Afbeelding]

Maar ga ik beginnen aan het vermogen/verbruik van de accu van de P1 waardes af te trekken. Dan krijg ik alleen maar rare grafieken
[Afbeelding]
Dit is de laatste creatie

Terwijl het best simpel lijkt te zijn.
Vanuit de P1 afname net - opname accu = mijn eigen verbruik
Vanuit de P1 teruglevering net - productie accu = wat de zonnepanelen terugleveren
Verschil opbrengst vanuit zonnepanelen - teruglevering is het deel dat je van de zonnestroom zelf gebruikt
En dan nog wat verdwaald verlies van de accu, opname zonnestroom en verbruik bij ontladen

Ik verwacht zelf een schommelende grafiek overdag van zn 300 watt oid, rond etenstijd 2 a 3 kWh en als de warmtepomp aan springt ergens 5 of 6 kWh. Maar krijg niks gemaakt in HA wat ook maar in de buurt komt van de werkelijkheid
Mijn berekening was nauwkeurig tot op 1%. Het verlies wordt niet op het huis afgerekend.

Als je dit wil bouwen in HA kun je beter per kwartier gaan verrekenen. Live is te onnauwkeurig; deze kun je niet tegen elkaar wegstrepen, dan krijg je van die rare pieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richardoe
erikfw schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:36:
[...]

Meet je de accu niet verkeerd om? Als ik 2 x 15 van je huis afhaal zit ik op 5. Als deze data van vandaag is had ik geen ontlading van 15 verwacht, bij mij is roze juist 15 (laden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AOHkzBgNOK7wGyRAdtkxzpj3dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNwShTJb5Iw189orAzkKnix4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Richardoe op 31-05-2025 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erikfw
Richardoe schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:42:
[...]

Meet je de accu niet verkeerd om? Als ik 2 x 15 van je huis afhaal zit ik op 5. Als deze data van vandaag is had ik geen ontlading van 15 verwacht, bij mij is roze juist 15 (laden)

[Afbeelding]
Wipes, daar heb je gelijk in! Ik had daar al niet snel meer naar omgekeken omdat ik het fenomeen accu eruit wilde krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LehcTXXRFANwapCCrMZeYxJcX9U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4LxwVsQfWfDReyU21eoPlLTP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikfw
bokkow schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:44:
[...]

Mijn berekening was nauwkeurig tot op 1%. Het verlies wordt niet op het huis afgerekend.

Als je dit wil bouwen in HA kun je beter per kwartier gaan verrekenen. Live is te onnauwkeurig; deze kun je niet tegen elkaar wegstrepen, dan krijg je van die rare pieken.
Ik heb hem nu per trigger van zonneplan update, gezien de P1 vaker gaat. En een gemiddelde van 5 minuten of 1 uur maakt niks uit

Gebruik je vermogen van de omvormer? Dus de plus of minus 10000 watt als hij oplaad of ontlaad. Of heb je delivery/production today omgebouwd naar verschil over tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
erikfw schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:03:
[...]

Ik heb hem nu per trigger van zonneplan update, gezien de P1 vaker gaat. En een gemiddelde van 5 minuten of 1 uur maakt niks uit

Gebruik je vermogen van de omvormer? Dus de plus of minus 10000 watt als hij oplaad of ontlaad. Of heb je delivery/production today omgebouwd naar verschil over tijd?
Ik heb een 3F kWh meter voor de batterij daar trok ik kwartierdata uit. Datzelfde heb ik bij mn PV dus die kon ik ook los bepalen en hoeveel daarvan anders naar het net zou zijn gegaan of juist door het huis zou worden gebruikt.

Maar. Nu wordt het lastig bepalen welke actie van de batterij op welke markt geldt. En gezien huisondersteuning er tussen zit; dat kan misschien nog, filter alles boven 5-6kW vermogen maar is ook niet sluitend… Het is nu nog lastiger om zelf te rekenen dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
jeroenribbink schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:45:
[...]

Heb je hem via de netwerkaansluiting op je netwerk zitten?
dan kan je er met een laptop ook direct bij. IP stond bij mij op de zijkant geschreven
Kun je via de weginterface de instellingen bewerken.
Nee ik heb alleen de wifi actief. Ik kan er dus wel bij via de browser en zelfs via de config tool. Alleen die Vircom ziet niks. ;(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Peewee070
  • Laatst online: 15-09 04:08
‘ Minister Sophie Hermans heeft de Eerste Kamer laten weten in de maand juni meer duidelijk te geven over de komst van een keurmerk voor thuisbatterijen en de mogelijke stimulering van batterijen.’

https://solarmagazine.nl/...er-stimulering-batterijen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kacang
Kacang schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 06:59:
[...]

Het staat op de getekende offerte en opdrachtbevestiging. En telefonisch toegezegd door de verkoper.
Zojuist een mail ontvangen dat het inderdaad na 1 augustus wordt en de afspraak die ze ingepland hadden wordt verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
Peewee070 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:10:
‘ Minister Sophie Hermans heeft de Eerste Kamer laten weten in de maand juni meer duidelijk te geven over de komst van een keurmerk voor thuisbatterijen en de mogelijke stimulering van batterijen.’

Eens zien wat daar nu nog van terecht komt :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
Peewee070 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:10:

Nou... Mooi nieuws zondag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardoe
Misschien is deze discussie al eerder geweest maar ik kan het niet terugvinden. Even uitgaande van de onbalansmarkt en dat er een piek is. Dan wil de zonneplan batterij maximaal leveren.

De batterij ontlaadt dan met 10 kWh, echter je hebt in huis ook verbruik, stel dat dat 3kwh is. Dan gaat er dus maar 7kwh terug het net op. Volgens zonneplan krijg je dan toch de 10kWh vergoedt en voor de 3kWh betaal je gwoon het normale dynamische uurtarief.

Ik neem even aan dat dat zo is, zo niet hoor ik het graag.

Is mijn conclusie dan correct dat als je een 2e accu neemt die niet op de onbalansmarkt kan handelen dat je die dan gewoon kan laden en ontladen wanneer je maar wilt (bijvoorbeeld op basis van goedkoopste/duurste uren?) Immers ook al zou het zo zijn dat zonneplan batterij de 2e accu gaat vullen (of andersom) dan maakt dat nog niet uit voor de 10kWh vergoeding want die kijkt alleen naar wat de batterij doet.

Het gaat mij even niet over het nut of niet nut hebben van een 2e accu die niet op onbalansmarkt kan handelen, sommige dingen zijn gewoon leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 18:32
Je batterij wordt apart verrekend via de meter in de omvormer. Dat wordt dus van de netbeheer meter afgetrokken.

10kWh batterij is 10kWh batterij ongeacht wat je huis doet, zelfs als je op dat moment 10kWh verbruikt.

Je betaalt dan natuurlijk wel dat verbruik dus je hoeft niet snel het laden van een auto oid te stoppen om de vergoeding mis te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:43
Richardoe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:49:
Misschien is deze discussie al eerder geweest maar ik kan het niet terugvinden. Even uitgaande van de onbalansmarkt en dat er een piek is. Dan wil de zonneplan batterij maximaal leveren.

De batterij ontlaadt dan met 10 kWh, echter je hebt in huis ook verbruik, stel dat dat 3kwh is. Dan gaat er dus maar 7kwh terug het net op. Volgens zonneplan krijg je dan toch de 10kWh vergoedt en voor de 3kWh betaal je gwoon het normale dynamische uurtarief.

Ik neem even aan dat dat zo is, zo niet hoor ik het graag.

Is mijn conclusie dan correct dat als je een 2e accu neemt die niet op de onbalansmarkt kan handelen dat je die dan gewoon kan laden en ontladen wanneer je maar wilt (bijvoorbeeld op basis van goedkoopste/duurste uren?) Immers ook al zou het zo zijn dat zonneplan batterij de 2e accu gaat vullen (of andersom) dan maakt dat nog niet uit voor de 10kWh vergoeding want die kijkt alleen naar wat de batterij doet.

Het gaat mij even niet over het nut of niet nut hebben van een 2e accu die niet op onbalansmarkt kan handelen, sommige dingen zijn gewoon leuk.
Ja dat kan gewoon. Ik heb de Nexus voor onbalans en een 2e thuisaccu voor NOM en laden/ontladen op goedkoop/dure epex uren. Gaat verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peewee070
Devlinx schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:50:
[...]

Ja dat kan gewoon. Ik heb de Nexus voor onbalans en een 2e thuisaccu voor NOM en laden/ontladen op goedkoop/dure epex uren. Gaat verder prima.
Dus voor de Nexus gaat dit goed.
Maar dan ziet de tweede accu, die NOM wil bereiken, wel de 10 kWh gebruik over de meter gaan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Peewee070 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:32:
[...]

Maar dan ziet de tweede accu, die NOM wil bereiken, wel de 10 kWh gebruik over de meter gaan toch?
kW = vermogen
kWh = hoeveelheid energie

En ja, tenzij je zelf slimmigheden toe gaat voegen of bijvoorbeeld simpelweg zegt; continu 200W invoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peewee070
bokkow schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:45:
[...]

kW = vermogen
kWh = hoeveelheid energie

En ja, tenzij je zelf slimmigheden toe gaat voegen of bijvoorbeeld simpelweg zegt; continu 200W invoeden.
Bedankt, de kW en kWh is hier eerder toegelicht en blijft moeilijk plakken bij mij, ik weet niet precies waarom. ChatGPT gaf me deze uitleg die hopelijk beter blijft hangen:
🔌 Formule:

kWh = kW × tijd (in uren)

📘 Voorbeeld:

Als je een apparaat van 2 kW gedurende 3 uur gebruikt:

2 kW × 3 uur = 6 kWh

⚡ Verschil:
• kW (kilowatt) = Vermogen (hoeveel energie een apparaat per seconde verbruikt)
• kWh (kilowattuur) = Energieverbruik (hoeveel energie er in totaal is verbruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:29
Peewee070 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:32:
[...]

Zou je de opstelling en details van je tweede accu kunnen delen? Ik wil graag van je leren hoe jij dit hebt aangepakt. In mijn situatie zou een extra batterij op dezelfde aansluiting moeten worden aangesloten, zonder dat de aansturing wordt beïnvloed door het laden of ontladen via de Nexus-installatie.

Stuur je de boel softwarematig aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richardoe
Ik doe het als volgt, zonneplan is direct op meterkast aangesloten en die is 3x35a. Zoals hierboven vermeldt doet die gewoon zijn ding ongeacht verbruik thuis tijdens onbalans.

De 2e accu zal vaak een stekker batterij zijn dus daar ga ik nu even vanuit, die pakt standaard maar 800W qua verbruik dus kan bij een groep op die niet extreem belast is. Als je een extra groep aanlegt met daarachter alleen de accu kan je tot 2500W doen. Ik heb een marstek 5.12kW. Die kan standaard nul op de meter maar door een oude energemeter (dsmr2.2) kan ik dat niet gebruiken (nieuwe is aangevraagd).
Ik gebruik de modbus van de marstek om hem te koppelen aan home assistant (staat allemaal op dit forum hoe), daar kan je bepalen of hij laadt of ontlaadt en ook met hoeveel watt, dus je kan vrij simpel nul op de meter automation maken waarbij je eventueel de zonneplan verrekent met je huidige verbruik. Ik gebruik hem puur voor het laden op goedkoopste uren en ontladen op de duurste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devlinx
Oculus schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:56:
[...]

Zou je de opstelling en details van je tweede accu kunnen delen? Ik wil graag van je leren hoe jij dit hebt aangepakt. In mijn situatie zou een extra batterij op dezelfde aansluiting moeten worden aangesloten, zonder dat de aansturing wordt beïnvloed door het laden of ontladen via de Nexus-installatie.

Stuur je de boel softwarematig aan?
Nee kan veel simpeler. Achter de hoofdschakelaar splitst je de groep van de Nexus van de rest van de huisinstallatie, en daar kun je een extra thuisbatterij deel van laten uitmaken (1f/3f maakt niet uit). Je meet dan met ct klemmen de stroom door de rest van de huisinstallatie en dat voer je naar de omvormer van je 2e batterij die op NOM staat ingesteld. De 2e batterij zal dan, helemaal los van de Nexus, jouw huisinstallatie op NOM laten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-09 12:00
@Devlinx Heb jij toevallig ook HA en deze gekoppeld aan https://onbalansmarkt.com/ ?
Ik ben namelijk al een tijdje benieuwd wat de NEXUS doet als je huis ondersteuning uitzet en dan kijkt naar de opbrengst tov de accus met huis ondersteuning.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Er komt vandaag of morgen ook een nieuwe release van de Zonneplan Home Assistant Integratie aan. Er staat een PR klaar met enkele nieuwe entiteiten:

Voor de Nexus:
- Average day: `€` (Gemiddelde opbrengst per dag)
- Dynamic charging enabled `on/off`
- Grid congestion active `on/off`(Grid guard)
- Home optimization active `on/off` (Huisonderteuring actief)
- Home optimization enabled `on/off`(Huisondersteuning ingeschakeld)

Als je de nieuwste versie van de Onbalans rest_command gebruikt geeft hij daarna ook automatisch door of je Huisondersteuning aan of uit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:29
Devlinx schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Nee kan veel simpeler. Achter de hoofdschakelaar splitst je de groep van de Nexus van de rest van de huisinstallatie, en daar kun je een extra thuisbatterij deel van laten uitmaken (1f/3f maakt niet uit). Je meet dan met ct klemmen de stroom door de rest van de huisinstallatie en dat voer je naar de omvormer van je 2e batterij die op NOM staat ingesteld. De 2e batterij zal dan, helemaal los van de Nexus, jouw huisinstallatie op NOM laten draaien
Dank voor je reactie/input. Heb jij dit zo werkend thuis?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Devlinx
Oculus schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:26:
[...]

Dank voor je reactie/input. Heb jij dit zo werkend thuis?
Ja, ik heb het zo aangesloten. Werkt prima en geen merkbaar verschil aan onbalansinkomsten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn_bl6hcCQRnezs66QraFxtj5cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVYeihdxW7LEwYR5DhSoqAF6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toersicht
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 01-09 09:33
Zitten jullie ook met gas bij zonneplan? Of bij een andere energieleverancier? De gasprijs is bij Zonneplan 7 tot 8 cent duurder dan bv bij ANWB energie. Ik denk erover om met gas maar over te stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-09 12:00
Ik heb voor gas een vast contract genomen bij een andere leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 19:47
Toersicht schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:56:
Zitten jullie ook met gas bij zonneplan? Of bij een andere energieleverancier? De gasprijs is bij Zonneplan 7 tot 8 cent duurder dan bv bij ANWB energie. Ik denk erover om met gas maar over te stappen
Waar zie jij dat ?

https://enever.nl/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTttRq6en8U46VxvwCSMmfCDxqE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K17AkQ3sLZKSUnPR5fY0WoLg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toersicht
Ik volg de prijzen op energie.anwb.nl/uurtarieven, die is nu 0,42. En vergelijk die met mijn zonneplanapp, die geeft bij gas 0,49 aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Toersicht schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:10:
Ik volg de prijzen op energie.anwb.nl/uurtarieven, die is nu 0,42. En vergelijk die met mijn zonneplanapp, die geeft bij gas 0,49 aan
Je bedoeld denk ik: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven ?

Even op het i 'tje klikken. Dan zie je dat die prijzen excl. allerlei opslagen zijn, die Zonneplan wel meerekent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxL_jF_z7MoFqw3hV9FIdxA3pD8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gL0dt0DaODR4AIbQTftFnyK3.jpg?f=user_large
Ik begrijp niet dat de anwb nog steeds met dergelijke exclusief prijzen adverteert. Het geeft alleen maar verwarring.

Je kan het beste vergelijken bij een onafhankelijke partij zoals de screenshot van @Maurice v/d Zwaan van https://enever.nl. Dan weet je zeker dat je niet appels (tarieven zonder bepaalde opslagen zoals inkoopkosten) met peren (tarieven met opslagen) vergelijkt.

[ Voor 16% gewijzigd door GaMbiNo op 06-06-2025 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toersicht
GaMbiNo schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Je bedoeld denk ik: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven ?

Even op het i 'tje klikken. Dan zie je dat die prijzen excl. allerlei opslagen zijn, die Zonneplan wel meerekent.

[Afbeelding]
Ik begrijp niet dat de anwb nog steeds met dergelijke exclusief prijzen adverteert. Het geeft alleen maar verwarring.

Je kan het beste vergelijken bij een onafhankelijke partij zoals de screenshot van @Maurice v/d Zwaan van https://enever.nl. Dan weet je zeker dat je niet appels (tarieven zonder bepaalde opslagen zoals inkoopkosten) met peren (tarieven met opslagen) vergelijkt.
Dankje, begrijp nu de verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

GaMbiNo schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:17:
Er komt vandaag of morgen ook een nieuwe release van de Zonneplan Home Assistant Integratie aan. Er staat een PR klaar met enkele nieuwe entiteiten:

Voor de Nexus:
- Average day: `€` (Gemiddelde opbrengst per dag)
- Dynamic charging enabled `on/off`
- Grid congestion active `on/off`(Grid guard)
- Home optimization active `on/off` (Huisonderteuring actief)
- Home optimization enabled `on/off`(Huisondersteuning ingeschakeld)

Als je de nieuwste versie van de Onbalans rest_command gebruikt geeft hij daarna ook automatisch door of je Huisondersteuning aan of uit hebt.
Deze nieuwe versie is nu gepubliceerd. :)

De average day sensor is ook wel interessant denk ik. Kun je evt vergelijkingen maken of trends ontdekken.
Is dit ook een leuke om toe te voegen aan de onbalans website @Leftblank ?

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 06-06-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
GaMbiNo schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:39:
[...]

Deze nieuwe versie is nu gepubliceerd. :)

De average day sensor is ook wel interessant denk ik. Kun je evt vergelijkingen maken of trends ontdekken.
Is dit ook een leuke om toe te voegen aan de onbalans website @Leftblank ?
Mooie update! Geen slecht idee om dat toe te voegen, ik ga nog eens rekenen hoe dicht we in de buurt kan komen met de data die er al is. In principe moet dat lukken (zolang de dag- of maandresultaten maar met correcties gedeeld zijn) en dan werkt dat ook voor de andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 20:35
Is er iemand die de manual_control enabled heeft in Home Assistant?

Kun je daarmee zelf de batterij aansturen via een automation? Of wordt deze door verbinding via de dongle steeds teruggezet naar "off"?

binary_sensor.thuisbatterij_manual_control_enabled

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 18:32
Het is een sensor geen switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Is de Nexus bij jullie ook zo aan het pingpongen met offline sinds gisteren middag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peewee070
elbizarre schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:35:
Is de Nexus bij jullie ook zo aan het pingpongen met offline sinds gisteren middag?
Dat is mij nog niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16-09 19:27
elbizarre schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:35:
Nee, geen enkele keer offline gegaan

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Ok. Dan ligt het weer aan mijn verbinding. Dat is dus erger bij slecht weer. 😪

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bokkow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlEZvFqKbqomqIwMRS3Q0Z8z6ZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iR6PYuC6szx7ozgwQutW6VS.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk @Leftblank een eervolle vermelding in een duur betaalt rapport. Alleen draaien ze het compleet om. In plaats van ons/jouw initiatief door consumenten voor consumenten om meer inzicht te krijgen in deze onbalanspartijen zou het juist de bron zijn van al het kwaad en de gouden bergen beloofd door de aanbieders

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Leftblank
@bokkow poeh, die hebben er inderdaad maar weinig van begrepen of het in ieder geval erg slordig/misleidend opgeschreven zo, wat jammer. Ik vind het initiatief zelf in ieder geval dichter bij een consumentengroep staan dan dat het 'de basis' is voor de claims van aanbieders, dat laatste ben ik zelf nog niet tegengekomen. Ik heb het rapport maar opgevraagd, ben benieuwd of ik 'm mag lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 12:33
Misschien offtopic, misschien niet....

Feature Voorstel. Ik mag 0,36 cent per kwh bij mijn werkgever declareren voor het laden van mijn auto en probeer dit zo kostenbewust te doen. Goedkoop laden en declareren maar.

Nu is het zo dat je op geen enkele manier dit verdienmodel automatisch kan meenemen in de manier hoe powerplay stuurt. Ik zou graag willen kunnen aangeven dat ik van plan ben om 's nachts op te laden omdat ik laat thuis kom en dat de batterij hier in 'zelf consumptie modus' rekening mee houdt.

Nu verdien ik netto ongeveer 80 euro per maand met slim laden en declareren en ik denk dat het een ieder zeer welkom is als dit ook geintegreerd wordt met powerplay.

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Eigenlijk creeer je je eigen energiemarkt. Het enige bezwaar dat ik kan bedenken is dat het 'officieel' van de fiscus niet mag en daar eigenlijk belasting over betaald moet worden. Wie verzint hier een oplossing voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 21:14
Leftblank schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:51:
@bokkow poeh, die hebben er inderdaad maar weinig van begrepen of het in ieder geval erg slordig/misleidend opgeschreven zo, wat jammer. Ik vind het initiatief zelf in ieder geval dichter bij een consumentengroep staan dan dat het 'de basis' is voor de claims van aanbieders, dat laatste ben ik zelf nog niet tegengekomen. Ik heb het rapport maar opgevraagd, ben benieuwd of ik 'm mag lezen.
https://www.rvo.nl/files/...0en%20buurtbatterijen.pdf

Ik heb het ChatGPT voorgelegd:
🎯 Wat is het probleem in de rapporttekst?

De volgorde wordt omgedraaid:

In werkelijkheid: consumenten gebruiken de site om aanbieders te controleren.
In het rapport: aanbieders zouden hun cijfers baseren op deze site, wat niet strookt met het doel en karakter van Onbalansmarkt.com.

Deze weergave in het rapport kan leiden tot:

ondermijning van de waarde van burgerinitiatief en transparantie;
misvatting over hoe transparantie in deze markt ontstaat;
verwarring bij beleidsmakers of toezichthouders die het rapport gebruiken als basis voor regulering.

📌 Conclusie

Het is een inhoudelijke misrepresentatie door DNV om te stellen dat aanbieders hun prognoses baseren op Onbalansmarkt.com. Die site is juist opgezet door en voor consumenten om meer grip te krijgen op hun werkelijke inkomsten uit thuisbatterijen — als tegenwicht tegen ondoorzichtige of overdreven voorspellingen van sommige aanbieders.

Als je dit punt ergens formeel wilt aankaarten (bijvoorbeeld richting RVO of DNV), dan help ik je graag met het opstellen van een onderbouwde reactie of correctievoorstel.

[ Voor 45% gewijzigd door Brobbel op 10-06-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Fijn weer die lege batterij.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik had geluk, de mijne zat op 25% tijdens de piek.

Van wat ik tot nu toe zie van het nieuwe algoritme is dat ie overdag normaliter tegen onbalans prijzen de batterij oplaad en dat is in deze warmere maanden meestal gratis of tegen een kleine vergoeding, dan 's avonds tijdens de piek day ahead prijzen ontlaad ie gedeeltes over de 3 duurste uren, tenzij er weer een onbalans piek is die ie dan meepakt.

In elk geval hebben we niet meer de negatieve dagopbrengsten of slechts opbrengsten van 30-40 cent die we voorheen vaker zagen maar het valt mij deze maand ook op dat de onbalansmarkt veel vaker rond de 10-20 cent hangt dan voorheen, minder uitschieters van 30-60 cent die we vorig jaar vaker zagen.

Hij doet ook veel meer huisondersteuning bij mij dan voorheen.

[ Voor 3% gewijzigd door kazuka op 11-06-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04:51
Aardig sprintje zo.
Top 10 op onbalansmarkt.com gedomineerd door Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
OxyDrokz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 05:58:
Aardig sprintje zo.
Top 10 op onbalansmarkt.com gedomineerd door Frank
Wat jammer, net gisteravond de auto op laten laden, blijft mn batterij helaas achter in percentage :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
Toch vreemd hoe veel Frank boven Zonneplan staat én hoeveel verschil er nog zitten tussen Frank mensen onderling.

Eén iemand staat gewoon op €25 maar de batterij en omvormer zijn slechts 10% groter dan andere batterijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-09 20:15

J8S

ApexAlpha schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:33:
Toch vreemd hoe veel Frank boven Zonneplan staat én hoeveel verschil er nog zitten tussen Frank mensen onderling.

Eén iemand staat gewoon op €25 maar de batterij en omvormer zijn slechts 10% groter dan andere batterijen.
Inmiddels klopt het rijtje aardig toch? De mensen met de grootste omvormers/batterijen staan nu bovenaan en het staat redelijk dicht bij elkaar allemaal. En bij Zonneplan zitten laadverliezen in de opbrengst verwerkt en betaal je die dus niet aan de andere kant op je energierekening, dus lijkt het bedrag aan de voorkant iets lager maar valt dat in de praktijk wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Bij Frank lijkt het erop dat men een bedrag door geeft incl. de verdiensten op de epex markt. Die wordt dan gecorrigeerd in hun overzicht, maar volgens mij niet in de deze gerapporteerde cijfers.
Zo interpreteer ik het iig, wellicht niet helemaal juist.

Zonneplan geeft netjes alleen de verdiensten op van de onbalans markt / netto winst accu.

Daarnaast het Frank nog de optie om een agressievere vorm van handelen te kiezen tegen meer laad cycles, en verschillende soorten zoals het ondersteunen van je verbruik. Niet iedereen zal hetzelfde ingesteld hebben lijkt me.

[ Voor 24% gewijzigd door Robindd op 14-06-2025 14:01 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leftblank
@Robindd sinds begin van het jaar is de live-opbrengst die getoond wordt voor Frank-users ook na EPEX-correcties, alleen dan inderdaad wel zonder correcties voor laadverlies die Zonneplan wel meepakt.

Ik denk dat in dit geval het verschil eenvoudiger te verklaren is; de Nexussen hadden gewoon te weinig batterijlading om lang genoeg actief te blijven vanochtend. Als je doorklikt naar de stats gefilterd op aanbieder dan valt op dat de Zonneplan-accu's praktisch leeg waren om 5:20 (mediane lading 7%, Zonneplan beperkt het vermogen bij <10%). Bij de Frank-systemen zit daar mee variatie in daar waren ze rond die tijd nog zo'n 33% gevuld, waardoor ze ook het tweede deel van de piek mee konden pakken. De best scorende Frank-systemen zijn ook nog eens 20% groter in vermogen en opslag, wat dat effect nog verder versterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitekick
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-09 10:30
De opbrengsten van de Nexussen zijn nu dichterbij elkaar gebleven sinds de grote update, maar de verschillen met de batterijen van Frank zijn wel wat groter aan het worden, of is dat de perceptie obv de laatste dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:42
Ik heb het idee dat je, als je het over een 'ranking' hebt op onbalansmarkt.com, je maar beter niet naar de gegevens van FE kijkt: waar de nr 3 een negatieve EPEX-boeking heeft (net als de meeste EPEX-correcties bij FE overigens), heeft de nr 1 een positieve EPEX-boeking. Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, waardoor het bedrag van nr 1 in mei een kleine €87 te hoog lijkt te zijn.
Maar, ik kan het natuurlijk ook gewoon mis hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robindd
Leftblank schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:52:
@Robindd sinds begin van het jaar is de live-opbrengst die getoond wordt voor Frank-users ook na EPEX-correcties, alleen dan inderdaad wel zonder correcties voor laadverlies die Zonneplan wel meepakt.

Ik denk dat in dit geval het verschil eenvoudiger te verklaren is; de Nexussen hadden gewoon te weinig batterijlading om lang genoeg actief te blijven vanochtend. Als je doorklikt naar de stats gefilterd op aanbieder dan valt op dat de Zonneplan-accu's praktisch leeg waren om 5:20 (mediane lading 7%, Zonneplan beperkt het vermogen bij <10%). Bij de Frank-systemen zit daar mee variatie in daar waren ze rond die tijd nog zo'n 33% gevuld, waardoor ze ook het tweede deel van de piek mee konden pakken. De best scorende Frank-systemen zijn ook nog eens 20% groter in vermogen en opslag, wat dat effect nog verder versterkt.
Duidelijk, bedankt voor de verheldering :)
En die batterijen die 20% groter zijn, of sowieso andere batterijen dan de Nexus hebben ook zeker meer opbrengst nodig om de meerprijs er uit te halen.

Maar tegenwoordig lijkt de Nexus ‘s ochtends vrij leeg op ‘s middags op te laden en ‘s avonds te ontladen. Dat geeft stabiele inkomsten, maar missen we soms idd wat pieken. De opbrengst per dag lijkt wel beter voor mijn gevoel, of iig stabieler met minder heen en weer pompen tegen een paar cent winst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Robindd schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Duidelijk, bedankt voor de verheldering :)
En die batterijen die 20% groter zijn, of sowieso andere batterijen dan de Nexus hebben ook zeker meer opbrengst nodig om de meerprijs er uit te halen.

Maar tegenwoordig lijkt de Nexus ‘s ochtends vrij leeg op ‘s middags op te laden en ‘s avonds te ontladen. Dat geeft stabiele inkomsten, maar missen we soms idd wat pieken. De opbrengst per dag lijkt wel beter voor mijn gevoel, of iig stabieler met minder heen en weer pompen tegen een paar cent winst.
Over 2 weken zien we hopelijk nog een kleinere verbetering als de onbalans vertraging van Tennet weer teruggaat van 5 naar 2 minuten. Maar op zich ben ik ook wel tevreden met dit nieuwe algoritme. Alleen jammer dat we nog niet echt inzichtelijk hebben wanneer de batterij gebruik maakt van Intraday en wanneer de batterij opbrengsten geeft puur voor het standby staan.
Pagina: 1 ... 54 ... 63 Laatste