Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:00
Marco4659 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Nou, inderdaad, gisteren dik 50 kwh heen en weer gejonast, is toch 2,5 cyclus, en dat voor krap €4
In 5,5 jaar terugverdiend met iets meer dan 5000 cycli op de teller, ik zou een klacht indienen...

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussio
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-08 14:33
Toch lijkt het nu bij mij dat de batterij wel aan het verdienen is zonder flinke onbalans fluctuaties. De nieuwe markten lijken dan toch te werken, zou wel ideaal zijn als je kan zien waar bepaalde verdiensten vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 13:15
maussio schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:49:
Toch lijkt het nu bij mij dat de batterij wel aan het verdienen is zonder flinke onbalans fluctuaties. De nieuwe markten lijken dan toch te werken, zou wel ideaal zijn als je kan zien waar bepaalde verdiensten vandaan komen.
Valt me vanochtend op dat hij lange tijd aan het ontladen was bij negatieve onbalans en lage epex prijzen, maar daar toch €1,5 aan verdient. Ben benieuwd waar dat dan vandaan komt inderdaad. Er is veel wind en redelijk wat zon, dus lijkt me niet per se een moment om te gaan ontladen.
Wel mooi natuurlijk dat hij nu niet meer afhankelijk is van de onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:29
maussio schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:49:
Mee eens. Daarnaast heb ik het idee dat de batterij ook meer watt levert tijdens de huisbesparing-modus en probeert het verbruik op nul te houden, althans gisteravond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:05
Marco4659 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Nou, inderdaad, gisteren dik 50 kwh heen en weer gejonast, is toch 2,5 cyclus, en dat voor krap €4
4 euro, stel dat dat gemiddeld is, dan is dat ruim 1300 euro per jaar (dus gemiddeld zal t wel wat minder zijn in de praktijk, maar goed). Moet ‘ie dat volgens jou doen zónder stroom in- en verkopen (of “rondpompen”, of “heen en weer jonassen”, zoals jij dat noemt)?? Hoe zie je dat voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
marvin3241 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:08:
[...]

Valt me vanochtend op dat hij lange tijd aan het ontladen was bij negatieve onbalans en lage epex prijzen, maar daar toch €1,5 aan verdient. Ben benieuwd waar dat dan vandaan komt inderdaad. Er is veel wind en redelijk wat zon, dus lijkt me niet per se een moment om te gaan ontladen.
Misschien https://www.zonneplan.nl/...giemarkten/intraday-markt ?

Weet het niet, maar zou kunnen??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Hier kun je per uur de Intraday tarieven inzien maar ik heb geen idee hoe dat te interpreteren en wanneer dat de batterij zou kunnen beïnvloeden: https://data.nordpoolgrou...te=latest&deliveryArea=NL

Iemand? :P

Maar het lijkt inderdaad te werken, op de onbalans site zitten de Frank Energie accu opbrengsten stukken lager en die doen zover ik weet nog geen day ahead en intraday.

[ Voor 24% gewijzigd door kazuka op 22-05-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 21:45
Kan iemand al iets zeggen over hoeveel huisverbruik ze met de nexus kunnen compenseren gemiddeld op een dag?

Ik heb 4 virtuele batterijen in mijn home assistant hangen: 2.7kWh, 5.7kWh 10kWh en 20kWh. Die regelen volledig op huisverbruik. Een 5-7kWh batterij is voor mij optimaal. Lees: gemiddeld kan ik 5-7kWh zonnestroom ontladen in mijn huis op niet zonuren (en die 5-7kWh de volgende dag weer laden op zonnestroom). Dit is berekend over de afgelopen 66 dagen.

De vraag dus: als je een 20kWh nexus hebt, kan die ongeveer 5-7kWh huisverbruik volledig compenseren of doet die netto minder omdat hij veel reserve wil houden voor onbalansmarkt handelen?

Ik ben niet zo geïnteresseerd in de vraag of dit financieel optimaal is op dit moment.

[ Voor 17% gewijzigd door maartenvdv737 op 24-05-2025 06:32 ]

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:39
maartenvdv737 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 06:11:
Kan iemand al iets zeggen over hoeveel huisverbruik ze met de nexus kunnen compenseren gemiddeld op een dag?

Ik heb 4 virtuele batterijen in mijn home assistant hangen: 2.7kw, 5.7kw, 10kw en 20kw. Die regelen volledig op huisverbruik. Een 5-7kw batterij is voor mij optimaal. Lees: gemiddeld kan ik 5-7kw zonnestroom ontladen in mijn huis op niet zonuren (en die 5-7kw de volgende dag weer laden op zonnestroom). Dit is berekend over de afgelopen 66 dagen.

De vraag dus: als je een 20kw nexus hebt, kan die ongeveer 5-7kw huisverbruik volledig compenseren of doet die netto minder omdat hij veel reserve wil houden voor onbalansmarkt handelen?

Ik ben niet zo geïnteresseerd in de vraag of dit financieel optimaal is op dit moment.
Allereerst; kWh! Je hebt virtuele batterijen in HA, dan zul je toch zeker de eenheden ook wel juist hebben?

Als ik moet schatten is de hoeveelheid voor zelf consumptie bij huisondersteuning eerder rond 2,5kWh. Zet je m op Zelfconsumptie modus dan is het wel de volledige 20kWh

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
Het viel me gisteravond op dat ons verbruik erg hoog was; 6,6 kWh (teruglevering 23 kWh). Vanochtend staat er in de app bij gisteren het verbruik op 2,8 KWh (teruglevering 19,2 kWh).
Ook eergisteren gebeurde iets vergelijkbaars, maar had ik geen waardes opgeschreven. Misschien te maken met de bredere inzet van de Nexus? Iemand een verklaring? Zien anderen dit ook gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:00
Op dit moment is de keuze zelfconsumptie of onbalans. Bij zelfconsumptie is er geen sprake van reserve voor onbalans.

https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/zelfconsumptie-mogelijk-met-nexus

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prullenbak84
Biet80 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:43:
Op dit moment is de keuze zelfconsumptie of onbalans. Bij zelfconsumptie is er geen sprake van reserve voor onbalans.

https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/zelfconsumptie-mogelijk-met-nexus
Nee, zo zwart wit is het niet (meer). De keuze is Powerplay of Zelfconsumptie. Powerplay is niet alleen onbalans, maar (sinds deze week) ook andere markten. En je hebt bij Powerplay de optie om "huisondersteuning" aan te zetten. Dus dan doet ie wel iets van een beetje zelfconsumptie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 09:30
Nog iemand waar het gas al een paar dagen niet meer per uur bijgehouden is maar het gemiddelde per uur over heel de dag?

Dus bv ieder uur 0,04 kuub. In hassio wel de juiste waardes via de P1 poort. Energie in de zonneplan app gaat ook gewoon goed. Kiki is weer waardeloos met haar antwoorden. Het is maandag rond 15 uur begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lpq0kI9nLpebM1mlrvcImlSsb_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6Cvnkei9CqsBs6xdImo5MdR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnJQidTKqLXW0NsCueBM1CVuyb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd7twp3zhQ4GGl5Frh5u6dDj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fA8rXCGLg0aRK2WwxTSTrKTLga0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9DQ4GHnYE5WEDRwaagxLvCM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door DustPhyte op 23-05-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Biet80 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:19:
[...]

In 5,5 jaar terugverdiend met iets meer dan 5000 cycli op de teller, ik zou een klacht indienen...
580 cycli op een jaar nu, het valt mij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
Prullenbak84 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:07:
[...]

Nee, zo zwart wit is het niet (meer). De keuze is Powerplay of Zelfconsumptie. Powerplay is niet alleen onbalans, maar (sinds deze week) ook andere markten. En je hebt bij Powerplay de optie om "huisondersteuning" aan te zetten. Dus dan doet ie wel iets van een beetje zelfconsumptie.
Dit is wat zonneplan erover zegt per mail.

Combinatie handelen én nachtverbruik compenseren
De Zonneplan Nexus kan zowel automatisch handelen op de energiemarkt (via Powerplay) als uw avond- en nachtverbruik compenseren vanuit opgeslagen zonnestroom. Met huisondersteuning in de app geeft u eenvoudig aan dat een deel van de batterij gereserveerd blijft voor eigen gebruik, zoals uw 5-7 kWh nachtverbruik. De rest wordt flexibel ingezet om te verdienen via Powerplay. Zo haalt u maximaal rendement uit beide functies.

Klopt het inderdaad dat je in de app kan aangeven hoeveel kwh je wil reserveren voor nachtverbruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
maartenvdv737 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 06:24:
[...]

De Zonneplan Nexus kan zowel automatisch handelen op de energiemarkt (via Powerplay) als uw avond- en nachtverbruik compenseren vanuit opgeslagen zonnestroom. Met huisondersteuning in de app geeft u eenvoudig aan dat een deel van de batterij gereserveerd blijft voor eigen gebruik, zoals uw 5-7 kWh nachtverbruik. De rest wordt flexibel ingezet om te verdienen via Powerplay. Zo haalt u maximaal rendement uit beide functies.

Klopt het inderdaad dat je in de app kan aangeven hoeveel kwh je wil reserveren voor nachtverbruik?
Nee, dat is op inzicht vanuit Zonneplan. Zie hier toevallig afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4038KajUsbPHSO_NgH4wsE6vOw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRquWCYLKfZOWnxQAjx4UdId.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste nacht sinds huisondersteuning dat ie helemaal tot op de buffer leeg was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richardoe
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-07 16:46
DustPhyte schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:00:
Nog iemand waar het gas al een paar dagen niet meer per uur bijgehouden is maar het gemiddelde per uur over heel de dag?

Dus bv ieder uur 0,04 kuub. In hassio wel de juiste waardes via de P1 poort. Energie in de zonneplan app gaat ook gewoon goed. Kiki is weer waardeloos met haar antwoorden. Het is maandag rond 15 uur begonnen.
Ik heb hetzelfde, maar al een maand, al een nieuwe connect gehad en nog weer 1 onderweg, heb al aangegeven dat mij dit onzin lijkt. Home assistant meet wel de goede waardes. Ik heb wel een oude dsmr 2.2 versie. Ik heb meerdere splitters geprobeerd en ook zonder daar zit het niet in. Zonneplan wijst ook naar enexis maar dat vind ik raar omdat home assistant de p1 data wel kan meten.

Tot mijn verbazing werkt het bij mij sinds gisteren uur of 4 weer goed ineens zonder enige aanpassing hier. Benieuwd hoelang.

Ik heb ook een aanvraag voor nieuwe meter uit staan met de nieuwe dsmr maar die aanvraag staat hier los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
maartenvdv737 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 06:24:
[...]

Nope, je kan niet aangeven hoeveel. Alleen dat ie “huisondersteuning” moet doen ja of nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Richardoe schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 07:26:
[...]

Ik heb hetzelfde, maar al een maand, al een nieuwe connect gehad en nog weer 1 onderweg, heb al aangegeven dat mij dit onzin lijkt. Home assistant meet wel de goede waardes. Ik heb wel een oude dsmr 2.2 versie. Ik heb meerdere splitters geprobeerd en ook zonder daar zit het niet in. Zonneplan wijst ook naar enexis maar dat vind ik raar omdat home assistant de p1 data wel kan meten.

Tot mijn verbazing werkt het bij mij sinds gisteren uur of 4 weer goed ineens zonder enige aanpassing hier. Benieuwd hoelang.

Ik heb ook een aanvraag voor nieuwe meter uit staan met de nieuwe dsmr maar die aanvraag staat hier los van.
EDIT 2: werkt weer sinds vanochtend.

Alles wat zonneplan je verteld heeft klinkt inderdaad als poep, p1 werkt gewoon in hassio.

En energie klopt gewoon.

Edit: antwoord van zonneplan Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04CF-_PsbFm434GIq-1h_AmnONs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VS2SnYrwQp7dvxxzu6ojGcHG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door DustPhyte op 24-05-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
bokkow schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 07:19:
[...]

Nee, dat is op inzicht vanuit Zonneplan. Zie hier toevallig afgelopen nacht:
[Afbeelding]
Eerste nacht sinds huisondersteuning dat ie helemaal tot op de buffer leeg was.
Lijkt alsof er maar zeer weinig kwh voor huisverbruik ingezet wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:11
Die van mij is al de hele nacht en ochtend leeg. Nog niet eerder gezien dit.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
maartenvdv737 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:12:
[...]

Precies mijn punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
maartenvdv737 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:12:
[...]

Sorry, maar is dat nu juist niet ook het business model van zonneplan, want met je eigengebruik verdienen hun totaal niets aan.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
MacD007 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:31:
[...]

Sorry, maar is dat nu juist niet ook het business model van zonnepanelen, want met je eigengebruik verdienen hun totaal niets aan.
Wie is hun? En voor wie is dat businessmodel van zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Is het niet is tijd voor een nieuw topic? Ik heb net huisondersteuning uitgeschakeld. Nexus gewoon lekker houden voor het net ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
DustPhyte schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:07:
Is het niet is tijd voor een nieuw topic? Ik heb net huisondersteuning uitgeschakeld. Nexus gewoon lekker houden voor het net ondersteunen.
Weet niet wanneer je een grens trekt eigenlijk, wat is ook het voordeel? Ik vind het wel prettig te weten dat wanneer ik hier zoek naar "waveshare" dat ik weer terug op nuttige info kan komen 8)

Hmmm, ik zou huisondersteuning niet uitschakelen als ik eerlijk ben.

Ik heb een klein vergelijk gedaan met mei 2023, laatste jaar zonder Nexus en vergelijkbaar in zon-productie en er is verder niets noemenswaardigs veranderd in gebruiksprofiel:

181kWh verbruikt, 605kWh teruggeleverd

En mei 2025 zover volgens Zonneplan:

74kWh verbruikt, 492kWh teruggeleverd

Ik denk dat een substantieel deel van dit verschil ten goede komt aan eigen consumptie. Mijn vermoeden is dat er zo'n 3-4kWh op een dag aan zelfconsumptie wordt gebruikt. Dat maakt een significant verschil in de "reguliere" energie rekening bovenop verdiensten uit Powerplay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
bokkow schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:19:
[...]

Weet niet wanneer je een grens trekt eigenlijk, wat is ook het voordeel? Ik vind het wel prettig te weten dat wanneer ik hier zoek naar "waveshare" dat ik weer terug op nuttige info kan komen 8)

Hmmm, ik zou huisondersteuning niet uitschakelen als ik eerlijk ben.

Ik heb een klein vergelijk gedaan met mei 2023, laatste jaar zonder Nexus en vergelijkbaar in zon-productie en er is verder niets noemenswaardigs veranderd in gebruiksprofiel:

181kWh verbruikt, 605kWh teruggeleverd

En mei 2025 zover volgens Zonneplan:

74kWh verbruikt, 492kWh teruggeleverd

Ik denk dat een substantieel deel van dit verschil ten goede komt aan eigen consumptie. Mijn vermoeden is dat er zo'n 3-4kWh op een dag aan zelfconsumptie wordt gebruikt. Dat maakt een significant verschil in de "reguliere" energie rekening bovenop verdiensten uit Powerplay.
Los van de eigen voordelen hebben we het nog steeds over een systeem dat ik vooral gekocht heb om het net te helpen, niet tevreden met de uiteindelijke resultaten qua terugverdienen, huis ondersteuning werkt wel, maar moet niet het hele "het net is instabiel" tegen gaan.

Ik heb nog steeds de verwarming op gas, maximaal geautomatiseerd om niet te verspillen.

Ik ga ook zover ik is op gas kook dit blijven doen naast het verwarmen omdat ik van mening ben dat de regering heel slechte keuzes gemaakt heeft.

Elektrisch rijden (wat ik ook doe) dikke subsidie.

Warmtepomp dikke subsidie.

Het net kon het al niet aan, en nu nog minder.

Veel energie van de zon die verloren gaat in de zomer. In de winter als de zon weg is alle warmtepompen aan naast het elektrisch rijden en koken.

[ Voor 17% gewijzigd door DustPhyte op 25-05-2025 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
DustPhyte schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:23:
[...]

Los van de eigen voordelen hebben we het nog steeds over een systeem dat ik vooral gekocht heb om het net te helpen, niet tevreden met de uiteindelijke resultaten qua terugverdienen, huis ondersteuning werkt wel, maar moet niet het hele "het net is instabiel" tegen gaan.
Ja? Ben jij die ene die het heeft gekocht omdat je je zorgen maakt over het net? :+

Nee, zonder dollen, wij dragen zeer weinig bij voor "het net" met een landelijk stuursignaal in onbalans, op laagspanningsvlak (waar onze batterijen op zitten) zou het net veel meer geholpen zijn met reageren op congestie problematiek. En daarvoor wordt er nu nog te weinig gemeten op dit netvlak om hier op te kunnen sturen.

ln zeker zin helpt zelfconsumptie juist grappig genoeg wel aardig; het oplopen van netspanning door invoeding van al het zon op dak bij mensen thuis is een element van netcongestie. Alles wat je zelf verbruikt (of dus zelf opslaat) op momenten dat er zo'n overschot is, draagt bij aan het lokale net.
DustPhyte schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:23:
[...]

Ik heb nog steeds de verwarming op gas, maximaal geautomatiseerd om niet te verspillen.

Ik ga ook zover ik is op gas kook dit blijven doen naast het verwarmen omdat ik van mening ben dat de regering heel slechte keuzes gemaakt heeft.

Elektrisch rijden (wat ik ook doe) dikke subsidie.

Warmtepomp dikke subsidie.

Oh nee het net kon het al niet aan, en nu nog minder.
Dat mag je vinden natuurlijk, en het wisselvallige beleid van de regering is triest, daar kunnen we elkaar de hand over schudden (nu gaan ze weer vol op de waterstof bandwagon :') ). Maar minder gas gebruiken kan alleen maar goed zijn; voor jou, voor onze afhankelijkheid van minder fijne partijen, voor verminderen van uitstoot... Nee, hoe minder hoe gas, hoe beter, netto.

Dat je nu al met een EV kan rijden is toch alleen maar mooi? Los van dat we het met zn allen betalen uit subsidies gaan EV's wel de toekomst zijn, of je nu wil of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
je koopt de nexus niet voor de winst, terugverdienen is welkom. Je clown emoticon is een beetje raar? @bokkow

In landen als Belgie is er een afschakelplan, dat willen we voorkomen.

Anders had ik wel mijn eigen off-grid installatie gekocht...
https://economie.fgov.be/...te/het-afschakelplan-en-u

[ Voor 144% gewijzigd door DustPhyte op 25-05-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
bokkow schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:34:
[...]

Wie is hun? En voor wie is dat businessmodel van zonnepanelen?
Sorry, je hebt natuurlijk helemaal gelijk, er had zonneplan moeten staan, echter die automatische correctie vond blijkbaar hier zonnepanelen een beter idee, en mij was dat dus niet opgevallen, sorry.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
DustPhyte schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:42:
[quote]bokkow schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:36:
[...]

je kan van mij zeggen wat je wilt, ja dat was de insteek. Wel met in het achterhoofd dat het snel terug verdient zou zijn... In Belgie is er een afschakelplan... https://economie.fgov.be/...te/het-afschakelplan-en-u

wellicht komt mijn insteek van het feit dat ik vroeger heel veel in energie centrales werkte en niet alles op papier bekijk.
Vooruit dan. Een dergelijk plan hebben wij ook, het wordt niet zo expliciet gecommuniceerd misschien maar laat zich raden; gedwongen afschakelen op basis van prioriteit. Dat is wel een heel aantal stappen verder op de "shit hits the fan" ladder dan een beetje onbalanssturing vanuit laagspanningsnet :)

Ik werk ook in de sector, zie niet helemaal hoe dit elkaar bijt. Wat bedoel je met niet alles op papier bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Je zult het met me eens zijn dat minder gaswinning beter is, toch? Of dit nu uit Nederland komt of uit landen waar je het liever niet vandaan wilt hebben. Ik vind dit besluit juist een uitstekend voorbeeld van wat je eerder noemde aan domme/kortzichtige besluiten door de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
bokkow schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:01:
[...]

Vooruit dan. Een dergelijk plan hebben wij ook, het wordt niet zo expliciet gecommuniceerd misschien maar laat zich raden; gedwongen afschakelen op basis van prioriteit. Dat is wel een heel aantal stappen verder op de "shit hits the fan" ladder dan een beetje onbalanssturing vanuit laagspanningsnet :)

Ik werk ook in de sector, zie niet helemaal hoe dit elkaar bijt. Wat bedoel je met niet alles op papier bekijken?
Net wat ik zeg, het is allemaal heel leuk op papier.

Laten we hopen dat we nooit de black start units nodig hebben, leuke installaties waar ik aan meegewerkt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
MacD007 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:01:
[...]

Sorry, je hebt natuurlijk helemaal gelijk, er had zonneplan moeten staan, echter die automatische correctie vond blijkbaar hier zonnepanelen een beter idee, en mij was dat dus niet opgevallen, sorry.
Oh, sorry was niet nodig hoor, oprecht benieuwd en de vraag wordt niet anders eigenlijk. Voor Zonneplan maakt het wel ergens iets uit; de propositie met de batterij wordt hiermee iets verbeterd, klanten van de Nexus blijven daarmee (hopelijk) langer tevreden. En het heeft wel impact op de energierekening en maar weinig op onbalansdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
bokkow schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:04:
[...]

Je zult het met me eens zijn dat minder gaswinning beter is, toch? Of dit nu uit Nederland komt of uit landen waar je het liever niet vandaan wilt hebben. Ik vind dit besluit juist een uitstekend voorbeeld van wat je eerder noemde aan domme/kortzichtige besluiten door de overheid.
Het kan naar mijn mening meer gelaagd, ik verbruik max 600 kuub gas per jaar voor koken en verwarmen, warmte hebben we amper nodig naar mijn mening, 15-17 graden is voldoende.

Huis uit 1960 met een spouwmuur, beperkte dak isolatie, sinds kort (wat 0 helpt) bodem isolatie.

Bewust van verbruik / comfort.

Een voorbeeld van de regering hun ellende:

De subsidie voor pelletkachels is per 1 januari 2020 geschrapt, dus er is geen subsidie meer beschikbaar voor de aanschaf van een pelletkachel. De reden hiervoor is dat de overheid de subsidie voor pelletkachels en biomassaketels niet langer wilde ondersteunen, en dat er zorgen waren over de luchtkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
DustPhyte schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:06:
[...]

Net wat ik zeg, het is allemaal heel leuk op papier.

Laten we hopen dat we nooit de black start units nodig hebben, leuke installaties waar ik aan meegewerkt heb.
Ik volg je nog steeds niet met "het is allemaal heel leuk op papier" :/

Tof dat je betrokken bent geweest bij dergelijke installaties trouwens en inderdaad; het is te hopen dat we ze nooit hoeven aan te spreken bij een situatie zoals laatst in Spanje/Portugal wel het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
bokkow schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:04:
[...]

Eens, ik ben geen voorstander van gas, de export zou wel wat minder kunnen.

Wat vaak het probleem is, wij als klein landje staan vooraan met het hele gebeuren. Minder gas verbruiken, maar wel dik exporteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
DustPhyte schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:09:
[...]

Het kan naar mijn mening meer gelaagd, ik verbruik max 600 kuub gas per jaar voor koken en verwarmen, warmte hebben we amper nodig naar mijn mening, 15-17 graden is voldoende.

Huis uit 1960 met een spouwmuur, beperkte dak isolatie, sinds kort (wat 0 helpt) bodem isolatie.

Bewust van verbruik / comfort.

Een voorbeeld van de regering hun ellende:

De subsidie voor pelletkachels is per 1 januari 2020 geschrapt, dus er is geen subsidie meer beschikbaar voor de aanschaf van een pelletkachel. De reden hiervoor is dat de overheid de subsidie voor pelletkachels en biomassaketels niet langer wilde ondersteunen, en dat er zorgen waren over de luchtkwaliteit.
We gaan nu wel redelijk ver offtopic O-)

Met 600m3 warmtevraag zou jouw huis prima af kunnen met een fijne warmtepomp. Als de huidige CV ketel het begeeft zou ik dan mooi een warmtepomp laten plaatsen, de gas aansluiting weg laten halen en minder kosten maken. Kan het niet in één keer uit dan kun je altijd een warmtefonds lening aanvragen met vergelijkbare rente als een redelijke hypotheek.

Dat laatste; terecht he! Als je in een gemiddelde woonwijk gaat meten wordt je niet vrolijk van de hout/pelletkachel uitstoot in de winter, los van dat het gewoon stinkt en als je fatsoenlijk ventileert met die buitenlucht slaat het op je longen in je eigen huis. Ik hoop eigenlijk op een verbod ooit. Gelukkig is de regering hier perongeluk de juiste kant op gedraaid in 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
bokkow schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:12:
[...]

Ik volg je nog steeds niet met "het is allemaal heel leuk op papier" :/

Tof dat je betrokken bent geweest bij dergelijke installaties trouwens en inderdaad; het is te hopen dat we ze nooit hoeven aan te spreken bij een situatie zoals laatst in Spanje/Portugal wel het geval was.
zulke incidenten zijn het resultaat van te veel energie, dat zou je dus moeten opvangen met de nexus. Nu staan er duizenden batterijen te pompen zonder regionale aansturing. Zonnepanelen afschakelen en dergelijke, daar kunnen we als Nederland laten zien dat we sterk zijn.

Als Hassio gebruiker heb ik dat sinds kort weer aan staan. Nog steeds geen controle vanuit Zonneplan.

Tibber ondersteund veel devices begreep ik van een vriend. Het is dus aan de energie leveranciers om in te spelen op de markt, het stabiele net te krijgen wat we willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
bokkow schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:17:
[...]

We gaan nu wel redelijk ver offtopic O-)

Met 600m3 warmtevraag zou jouw huis prima af kunnen met een fijne warmtepomp. Als de huidige CV ketel het begeeft zou ik dan mooi een warmtepomp laten plaatsen, de gas aansluiting weg laten halen en minder kosten maken. Kan het niet in één keer uit dan kun je altijd een warmtefonds lening aanvragen met vergelijkbare rente als een redelijke hypotheek.
Dat zou zeker kunnen, alleen heb je met een warmtepomp dus meer belasting van het net. Ik heb sowieso geen vloerverwarming. Warmtepompen willen een basis aanhouden van wat ik begreep uit mijn omgeving 19 graden. Ik ga gewoon als ik niet thuis ben terug naar de 15 graden. Ik ga geen onnodige energie verstoken met een warmtepomp. 19 graden aanhouden in mijn huis is dom.

Zoals ik al zei, mijn huis is oud ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
DustPhyte schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:17:
[...]

zulke incidenten zijn het resultaat van te veel energie, dat zou je dus moeten opvangen met de nexus. Nu staan er duizenden batterijen te pompen zonder regionale aansturing. Zonnepanelen afschakelen en dergelijke, daar kunnen we als Nederland laten zien dat we sterk zijn.

Als Hassio gebruiker heb ik dat sinds kort weer aan staan. Nog steeds geen controle vanuit Zonneplan.

Tibber ondersteund veel devices begreep ik van een vriend. Het is dus aan de energie leveranciers om in te spelen op de markt, het stabiele net te krijgen wat we willen.
Vanuit Europese wetgeving wordt er gestuurd op partijen die specifiek dit als dienst kunnen bieden los van de energieleverancier (https://www.acer.europa.e...work-code-demand-response). Dus grote gebruikers en invoeders zouden hiermee benut kunnen gaan worden om congestie tegen te gaan en wellicht alsnog een beetje voor onbalansverdiensten.

Vanuit Home Assistant probeer ik ook zo veel mogelijk zelf in de hand te hebben en dat gaat aardig, vrij veel stuurbaar vermogen die nu wel enkel reageren op sturing op dynamische tarieven en niet op congestie, al ligt dit vaak dicht bij elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
bokkow schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:21:
[...]

Vanuit Europese wetgeving wordt er gestuurd op partijen die specifiek dit als dienst kunnen bieden los van de energieleverancier (https://www.acer.europa.e...work-code-demand-response). Dus grote gebruikers en invoeders zouden hiermee benut kunnen gaan worden om congestie tegen te gaan en wellicht alsnog een beetje voor onbalansverdiensten.
In mijn verhaal heb ik een Nexus met een vendor lock, als ik over kon naar Tibber had ik het gedaan.

Vendor lock op de Nexus? ja en nee, je kan hem blijven gebruiken met opslag zover ik begreep, verder niks.

Lange discussie kort, ik snap al je punten. In de basis zijn we het over veel eens. Nu ga ik verder haten op de schakeltijden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
DustPhyte schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:21:
[...]

Dat zou zeker kunnen, alleen heb je met een warmtepomp dus meer belasting van het net. Ik heb sowieso geen vloerverwarming. Warmtepompen willen een basis aanhouden van wat ik begreep uit mijn omgeving 19 graden. Ik ga gewoon als ik thuis ben terug naar de 15 graden. Ik ga geen onnodige energie verstoken met een warmtepomp.

Zoals i kal zei, mijn huis is oud ;)
Het zal je toch verbazen, vloerverwarming is geen harde eis, als jij minder dan 19 graden wil dan kan dat prima, een kleinere delta zal de warmtepomp enkel meer efficient op gaan draaien. De max load van een warmtepomp wordt ook vaak aangegrepen om te vrezen voor het net maar in de praktijk heeft dit niet zo'n grote impact als bijvoorbeeld heel Nederland aan een elektrische bakplaat op Eerste Kerstavond. Een 6kW(thermisch) warmtepomp zal onder zware load 2,4kW uit het net trekken. Een enkel elektrisch oliekacheltje doet dit ook en dit is echt op een extreem moment (-10 graden en hoge warmtevraag). Nee, zodra we aan banden leggen dat EV's gespreid en slim worden geladen dan bereiken we daar meer mee dan beperken van het aantal geinstalleerde warmtepompen. Hoe meer hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
DustPhyte schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:25:
[...]

In mijn verhaal heb ik een Nexus met een vendor lock, als ik over kon naar Tibber had ik het gedaan.

Vendor lock op de Nexus? ja en nee, je kan hem blijven gebruiken met opslag zover ik begreep, verder niks.

Lange discussie kort, ik snap al je punten. In de basis zijn we het over veel eens. Nu ga ik verder haten op de schakeltijden ;).
Daar zijn wij het ook eens, ik ga ook liever volledig over op Tibber (heb Tibber nu op de SAP om EV mee te laden). Daarom ga ik ook verdiepen in die aansturing via Home Assistant met een waveshare modbus lezer. Zodra we onder de 4,- per dag duiken wil ik wel die stap kunnen maken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
bokkow schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:26:
[...]

Het zal je toch verbazen, vloerverwarming is geen harde eis, als jij minder dan 19 graden wil dan kan dat prima, een kleinere delta zal de warmtepomp enkel meer efficient op gaan draaien. De max load van een warmtepomp wordt ook vaak aangegrepen om te vrezen voor het net maar in de praktijk heeft dit niet zo'n grote impact als bijvoorbeeld heel Nederland aan een elektrische bakplaat op Eerste Kerstavond. Een 6kW(thermisch) warmtepomp zal onder zware load 2,4kW uit het net trekken. Een enkel elektrisch oliekacheltje doet dit ook en dit is echt op een extreem moment (-10 graden en hoge warmtevraag). Nee, zodra we aan banden leggen dat EV's gespreid en slim worden geladen dan bereiken we daar meer mee dan beperken van het aantal geinstalleerde warmtepompen. Hoe meer hoe beter.
Ik heb vrienden zat met zo een ding met een jaren 80 huis waar het ellende is. Ik wil best is de opstelling van een warmtepomp ter proef doen :). Wat je koopt is vaak slecht afgesteld etc etc... We kunnen hier uren over blijven doorgaan. Met een verplicht Zonneplan contract en 1 aansluiting zit je te verwarmen in de extreem dure uren. Warmtepompen kunnen niet zo snel verwarmen als gas (ja ook dit is helemaal aan banden gelegd hier).

Nu weer on topic.

[ Voor 8% gewijzigd door DustPhyte op 25-05-2025 19:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cootje16
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 09:39
Hier ligt de nexus eruit vanaf 04:05. Ervaart iemand anders ook storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:09
Hier ook geeft hij in de app storing aan.
lampjes beide gewoon groen.
denk een provider probleem met de 4G

[ Voor 21% gewijzigd door pentagon0873 op 26-05-2025 06:16 ]

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 12:40
En de Enius app toevallig ook down…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverh
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 22:32
Hier ook storing vanaf 04:05

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:09
volgens KIKI... weet alles behalve wat voor een dag het is...... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PspeDb0wJdP86XUgaLJ4RxhBlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4rgwM0D8whcY5BXj1wGG6T9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door pentagon0873 op 26-05-2025 06:23 ]

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Kiki is niet bijster slim als je niet eens weet welke dag het is. Als je hem nu wijsmaakt dat het woensdag is gaat Kiki iedere volgende vrager vertellen dat er onderhoud is ben ik bang.

Mijn Nexus is ook offline, maar de slimme meter is kennelijk ook offline. Wel bijzonder dat dynamic load balancing dan nog wel actief is. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KO-E5BFcvjXHXuQer7Jg53Rqh40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zt65JKefZnUnkYGU2bW6isI9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJdeWaard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-09 08:03
Ik zie op m'n homewizard dat hij wel gewoon aan het opladen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

De Zonneplan server had een achterstand weg te werken lijkt het. Er was wel verbinding maar de contactmomenten worden nu met een achterstand verwerkt lijkt het het? Nadat de server vannacht een tijdje niks gedaan heeft zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7yd9pPJLoGvAoKE8WWzKLd4CRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHFkuIvQWtVsgaceucfaOHoL.jpg?f=fotoalbum_large

En nu is hij weer bij zo te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Y0shi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 16:05
Hier hetzelfde patroon, inmiddels alles weer groen in de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DustPhyte
DJdeWaard schreef op maandag 26 mei 2025 @ 06:57:
Ik zie op m'n homewizard dat hij wel gewoon aan het opladen is.
Als hij al aan het laden was voor de storing gaat hij daar mee verder, er is geen fail-safe ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-09 16:35
Is de kans nu kleiner geworden, door het toevoegen van de nieuwe markten, dat we geen uitschieters meer gaan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Laatst online: 16-09 19:47
kingofzamunda23 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:25:
Is de kans nu kleiner geworden, door het toevoegen van de nieuwe markten, dat we geen uitschieters meer gaan krijgen?
Ik verwacht nog steeds wel uitschieters, maar wat je denk ik gaat zien is dat x% van de accu voor huisgebruik is, y% gebruikt wordt voor epex of intraday handel, dus als er een onbalans moment komt is er minder beschikbaar om die momenten lang te gebruiken, dus iets minder hoge pieken, maar gemiddeld zou het zomaar wel kunnen stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik hoop dat de onbalans alleen nog gebruikt gaat worden voor de uitschieters. Dus meer naar de stabiele en voorspelbare inkomsten, met een marge voor onbalans en eigenverbruik.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Nu alweer ruim een kwartier 1.895 euro. Er zijn dus toch nog steeds wel uitschieters. :P

Ik ben benieuwd wat ons dat gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

GaMbiNo schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:03:
Nu alweer ruim een kwartier 1.895 euro. Er zijn dus toch nog steeds wel uitschieters. :P

Ik ben benieuwd wat ons dat gaat opleveren.
Frank heeft er zo'n 5 EUR bij volgens de onbalans site. Of ZP is erg traag met het bijwerken of ze hebben de verdeelsleutel aangepast want ik heb er nog geen euro bijgekregen in dat kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:31
kazuka schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:15:
[...]

Frank heeft er zo'n 5 EUR bij volgens de onbalans site. Of ZP is erg traag met het bijwerken of ze hebben de verdeelsleutel aangepast want ik heb er nog geen euro bijgekregen in dat kwartier.
Heb er €1.20 bijgekregen, je zou verwachten dat dit op de onbalans zo'n €5 op had moeten leveren.
Wellicht zat de Nexus op een andere markt te handelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-09 20:15

J8S

Twanroy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:20:
[...]

Heb er €1.20 bijgekregen, je zou verwachten dat dit op de onbalans zo'n €5 op had moeten leveren.
Wellicht zat de Nexus op een andere markt te handelen :+
Zou er nog een correctie komen? want inderdaad, dit is wel erg weinig voor een kwartier deze onbalansprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 12:01
J8S schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:23:
[...]

Zou er nog een correctie komen? want inderdaad, dit is wel erg weinig voor een kwartier deze onbalansprijzen.
Ik hoop het wel, mijn thuisbatterij heeft 5 kWh teruggeleverd in de periode 16.30 t/m 17.00 u en voor beide kwartieren geldt de prijs van 1.895 euro, dus je zou zeker 9 euro verwachten...

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Gok dat er een storing is. Anders mag ik hopen dat dit niet het nieuwe normaal is. Bij mij loopt de opbrengst zelfs terug nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Wel heel vreemd inderdaad. Als er geen correctie komt ligt het misschien aan de de nieuwe EPEX/Intraday markten? Zat Zonneplan net in de verkeerde markten? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:11
Vanaf 16:15 tot nu ongeveer 17kw uit de batterij geleverd 😅 hoppakee toch zeker 28 cent verschil met de opbrengst eerder deze middag..🧐.

Misschien wat te vroeg om conclusies te trekken; maar in hoeverre had ZP afnemers moeten vragen die markten toe te voegen aan de dienst? Niet dat ik tegen ben maar toch jammer als blijkt dat we daardoor dit soort pieken missen.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Laatst online: 16-09 19:47
even met de natte vinger...

gisteren ZP 2 euro meer dan FE, eergisteren 3 euro meer, dag daarvoor 1 euro

dus in 3 dagen tijd 6 euro meer verdiend met ZP dan met FE, en vandaag op de onbalans piek heeft FE 4 euro meer dan ZP.

Volgens mij redelijk wat zonneplan riep, wat minder profiteren van de uitschieters, maar over meerdere dagen een betere opbrengst (50% hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:52:
even met de natte vinger...

gisteren ZP 2 euro meer dan FE, eergisteren 3 euro meer, dag daarvoor 1 euro

dus in 3 dagen tijd 6 euro meer verdiend met ZP dan met FE, en vandaag op de onbalans piek heeft FE 4 euro meer dan ZP.

Volgens mij redelijk wat zonneplan riep, wat minder profiteren van de uitschieters, maar over meerdere dagen een betere opbrengst (50% hoger).
Je klinkt nu als een Zonneplan medewerker. :P
Nee geintje. ;)

Maar Zonneplan heeft het in die mailing over:
2. Verdienen door onbalans op het net te verhelpen

Bij plotselinge tekorten of overschotten op het stroomnet springt jouw batterij automatisch bij. Bij een overschot laadt de batterij op, bij een tekort levert hij terug. Zo help je het energienet in balans te houden én ontvang je een vergoeding. De bijbehorende onbalansprijzen kunnen flink schommelen, met soms hoge pieken. Juist op die momenten kan jouw batterij extra verdienen.
Dat deden de batterijen ook. Ze hebben rond de 20 minuten tegen enorme onbalansprijzen volle bak lopen terugleveren zonder daarvoor een beloning te krijgen. Dan gaat er echt iets niet goed hoor.

Het zou nog regeltoestand 2 kunnen zijn maar dat was volgens mij niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ja het leek alsof het signaal ontladen triggerde vanwege de onbalans piek maar er werd vervolgens ontladen tegen day ahead tarieven. De website meldt duidelijk dat er naadloos tussen de 3 markten geschakeld kan worden dus ik houd het maar op een foutje in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 08:01
Het zou ook kunnen dat Zonneplan de capaciteit al toegezegd heeft op de intra-day markt bijvoorbeeld. Dan moeten ze die ook leveren. En dan kunnen ze het niet op de onbalansmarkt inzetten.

"You can't have your cake and eat it too."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

leksts schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:26:
Het zou ook kunnen dat Zonneplan de capaciteit al toegezegd heeft op de intra-day markt bijvoorbeeld. Dan moeten ze die ook leveren. En dan kunnen ze het niet op de onbalansmarkt inzetten.

"You can't have your cake and eat it too."
Als dat zo is dan kun je dus eigenlijk niet goed meer op onbalans reageren. Geef mij dan maar de optie om 100% terug naar onbalans te schakelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitekick
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-09 10:30
GaMbiNo schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:37:
[...]

Als dat zo is dan kun je dus eigenlijk niet goed meer op onbalans reageren. Geef mij dan maar de optie om 100% terug naar onbalans te schakelen. :)
Eens. Ik zag trouwens dat jij een thuisbatterij hebt die enorm goed staat afgesteld. Vaak bovenin te vinden qua dagverdiensten.... Hoe doe je dat? :). _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Sitekick schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:03:
[...]

Eens. Ik zag trouwens dat jij een thuisbatterij hebt die enorm goed staat afgesteld. Vaak bovenin te vinden qua dagverdiensten.... Hoe doe je dat? :). _/-\o_
Het loopt redelijk idd. In de algemene zin kan ik zeggen dat er inmiddels een aantal mensen zo ver zijn dat ze de batterij zelf kunnen aansturen. En soms gaat dat beter dan de Zonneplan aansturing. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Lekker de hele avond leeg blijven hangen, wachtend op de €2,74/kWh pieken...
Is het nou echt zo moeilijk om gewoon wat marge in die "AI" te bouwen?

[ Voor 31% gewijzigd door m00 op 27-05-2025 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-09 18:17
GaMbiNo schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:26:
[...]

Het loopt redelijk idd. In de algemene zin kan ik zeggen dat er inmiddels een aantal mensen zo ver zijn dat ze de batterij zelf kunnen aansturen. En soms gaat dat beter dan de Zonneplan aansturing. ;)
Ik probeer de mijne nog steeds te verfijnen... Ik vraag me af hoe je het doet met de variaties op slagniveau gedurende de dag, om op de juiste momenten het gewenste niveau te hebben.
Heb je een voorspellingsmiddel?

En nu een 2750 piek met lege accu, goed gespeelde ZP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
"iedere dag slimmer"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:34
Oef…. Pijnlijke dag dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:34
[...]

Hoop dat er een tutorial komt 🙏🙏🙏🙏🙏

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Aan de andere kant heeft-ie wel tussen 18-19:00 de batterij vanaf 60% leeggegooid voor maarliefst €0,20. Die had je ook niet willen missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvin3241
En nu weer €0,70 eraf in standby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Ik kon net nog een paar kWh terugleveren tegen de 2760 euro piek. Resultaat -0,65 cent. :O

Volgens mij is Powerplay vandaag stuk ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertaal
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-09 19:34
Nou vandaag sloeg hij de plank goed mis, lege batterij om 19.00 jammer joh voor 3 eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitekick
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-09 10:30
[...]

Je maakt me nieuwsgierig, wat maakt jouw batterij anders dan die van anderen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Sitekick schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:03:
[...]

Je maakt me nieuwsgierig, wat maakt jouw batterij anders dan die van anderen dan?
Zoek even op Waveshare en Home assistant in dit topic. Je kan je batterij zelf aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
[...]

Uit interesse: zonder te weten op welke markt er wordt gehandeld is dat nu nog wel betrouwbaar? Zat net aan dit project te denken, maar als je geen idee hebt op welke markt die handeld heeft aansturen ook weinig nut of is onvoorspelbaar.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prullenbak84
Als je op onbalansmarkt.com kijkt, doet zonneplan t al heel de week beter dan andere aanbieders. Ook in de maandresultaten allemaal zonneplan bovenaan, op 1 verdwaalde NestEnergy na.

Gisteren 1 dag/avond gaat t wat minder, handjevol Frank doet t beter, maar ook niet schokkend. Moet je hier de reacties gelijk zien.

Kan iemand van de negatieve reacties hierboven mij uitleggen wat nou precies het grote probleem is? Bonuspunten als je t woord “rondpompen” niet gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 28-05-2025 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Prullenbak84 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:20:
Als je op onbalansmarkt.com kijkt, doet zonneplan t al heel de week beter dan andere aanbieders. Ook in de maandresultaten allemaal zonneplan bovenaan, op 1 verdwaalde NestEnergy na.

Gisteren 1 dag/avond gaat t wat minder, handjevol Frank doet t beter, maar ook niet schokkend. Moet je hier de reacties gelijk zien.

Kan iemand van de negatieve reacties hierboven mij uitleggen wat nou precies het grote probleem is? Bonuspunten als je t woord “rondpompen” niet gebruikt.
De nieuwe aansturing die ZP vorige week heeft uitgerold zou nog steeds de onbalansmarkt moeten aanspreken naast nu ook day ahead en intraday. Echter de langdurige pieken van gisteren werden niet meegenomen, dat had 6-7 EUR extra kunnen opleveren. Vraag is waarom dat niet gebeurde.

Die tweede piek van gisteravond had voor Frank overigens ook weinig nut want de meeste accu's waren daar ook al bijna leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

kazuka schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:30:
[...]

De nieuwe aansturing die ZP vorige week heeft uitgerold zou nog steeds de onbalansmarkt moeten aanspreken naast nu ook day ahead en intraday. Echter de langdurige pieken van gisteren werden niet meegenomen, dat had 6-7 EUR extra kunnen opleveren. Vraag is waarom dat niet gebeurde.

Die tweede piek van gisteravond had voor Frank overigens ook weinig nut want de meeste accu's waren daar ook al bijna leeg.
En het rare is dat de accu’s wel werden aangestuurd op die dikke piek. Alles was volle bak aan het ontladen maar niemand werd beloond. Het zag er gewoon niet goed uit als dat de invloed van de nieuwe markten is.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 28-05-2025 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurbo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 20:36

Het is voor mij niet perce de misgelopen knaken (hoewel dat wel slecht voelt), het gaat me meer om dat dit de eerste keer sinds de intro van de nieuwe markten is dat er stevige onbalans is. In het verleden resulteerde dit in een mooi opbrengst. Wat als dit de nieuwe standaard is? Dan heb ik toch liever de oude situatie, alleen al omdat die veel transparanter was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Het lijkt er dus inderdaad op dat Zonneplan zijn stroom heeft toegezegd op de Intraday markt tijdens dezelfde tijdsloten als de onbalanspiek(en) gisteren. Dan ben je verplicht om de stroom te leveren voor de Intraday vergoeding en krijg je geen vergoeding voor de onbalans.
Tussen 16:30 en 17:15 was er ongeveer 27% van de accu ontladen (5,5kWh) tegen 90 cent vergoeding. Lijkt me niet echt een rendabele strategie, maar ze geven aan dat ze elke dag slimmer worden dus hopelijk hebben ze hiervan geleerd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
Jurbo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:56:
[...]

Het is voor mij niet perce de misgelopen knaken (hoewel dat wel slecht voelt), het gaat me meer om dat dit de eerste keer sinds de intro van de nieuwe markten is dat er stevige onbalans is. In het verleden resulteerde dit in een mooi opbrengst. Wat als dit de nieuwe standaard is? Dan heb ik toch liever de oude situatie, alleen al omdat die veel transparanter was
Punt van transparantie kan ik me wel in vinden. Zou best tof zijn als je kon zien wanneer er voor welke markt danwel reden iets gedaan werd. Maar aan de andere kant vraag ik me af hoe je dat overzichtelijk en gebruiksvriendelijk in beeld brengt. Best een ontwerpuitdaging.

Ik kan me gewoon niet zo vinden in het kortetermijndenken van "o jee we hebben een piek gemist van 7 euro", als je de rest van de week gewoon een paar euro per dag meer hebt dan bij andere aanbieders, en ook op langere termijn gewoon een betere opbrengst haalt. Tuurlijk had je liever én én gehad, maar ja, zoals een oud-hollandse uitpraakt luidt: Lieverkoekjes worden niet gebakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurbo
Ontwerp technisch zou je een slider (als de huisondersteuning knop) kunnen toevoegen waar je aan kan geven of je alleen de onbalans markt wilt bedienen (oude algoritme) of nieuwe algoritme (epex, intraday, onbalans). Je weet dan nog steeds niet wat actueel is, maar kan wel wat richting geven wat je voorkeur heeft.

Voor wat betreft de lange termijn: helemaal eens als dat het geval blijkt. Echter wordt wel belooft dat er instand kan worden geschakeld, wat nu dus wat genuanceerder blijkt te zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

De kritiek is dat de verbeterpunten al ruim een jaar benoemd worden, en nog altijd niet toe worden gepast. Een hele simpele: ontlaad de accu niet volledig voor een habbekrats, maar bewaar de laatste 25 (?) % voor als het echt nodig is. Zoals gisteravond. Dat je voor 10 cent per kWh van 80 naar 50% ontlaadt, prima. Maar verder zal er toch een steeds hoger oplopende prijs tegenover moeten staan.

Dus nee, op de hele maand en in vergelijking met andere aanbieders is het echt geen ramp als je er één keer naast zit, maar dit punt is nou al zo vaak opgebracht en gebeurt te vaak opnieuw.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 22:00
GaMbiNo schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:42:
Ik kon net nog een paar kWh terugleveren tegen de 2760 euro piek. Resultaat -0,65 cent. :O

Volgens mij is Powerplay vandaag stuk ofzo.
Nou dit dus, ik had het limiet van 7% op de omvormer tijdelijk naar 5% gezet en vol op die hoge prijs aan het ontladen, maar ook flink omlaag gegaan. zucht 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:31
Waarom doet de Nexus nu niets??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1l6wI_2_vRUXjQSJ8-MBNz4I3N4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b70K1ZK35e1SLxVavlxCD195.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: na ruim 10min begint ie dan toch te leveren 😳

[ Voor 6% gewijzigd door Twanroy op 28-05-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurbo
Fingers crossed dat er op de onbalans markt wordt gehandeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:42
Volgens mij wedt ZP weer op 't verkeerde paard, zucht.....

van € 1,42 naar € 0,89 met onbalans van €1895 en fullpower ontladen

[ Voor 39% gewijzigd door Marco4659 op 28-05-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Die van mij heeft wel ontladen met als resultaat -0,52 euro. Het lijkt er idd wel op dat Zonneplan naar intraday schakelt bij onbalans pieken oid. :/
Pagina: 1 ... 53 ... 63 Laatste