Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enduser
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-05 22:35
Kan het misschien toch regio gebonden zijn?

Mn buurman liep tegen de beperking van zn omvormer aan. Zowel zonnepanelen stonden te blazen met 6kwh en omdat zijn batterij (niet ZP) op dezelfde omvormer zit, kon de thuisbatterij niet meer terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 15:09
Enduser schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:14:
Kan het misschien toch regio gebonden zijn?

Mn buurman liep tegen de beperking van zn omvormer aan. Zowel zonnepanelen stonden te blazen met 6kwh en omdat zijn batterij (niet ZP) op dezelfde omvormer zit, kon de thuisbatterij niet meer terugleveren.
Er is wel een probleem (geweest) met batterijen die vol terugleveren terwijl de wijkkast al aan zijn max zit.

Daarom heeft Zonneplan nu iets als ‘GridGuard’ waarbij ze (op wijkniveau?) een seintje krijgen van de netbeheerder.

Aangezien er veel PV was gister kan het best dat jouw batterij niet mag terugleveren en andere wel, denk ik.

Vziw is dat nog niet zichtbaar in de app.

Fyi: https://www.zonneplan.nl/...an-introduceert-gridguard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-05 09:21
Ja kan maar dan zou je een beloning moeten krijgen voor het niet terugleveren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Jasper79 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:22:
Ja kan maar dan zou je een beloning moeten krijgen voor het niet terugleveren lijkt me.
Dat lijkt me sterk je zonnepanelen klappen er ook gewoon zonder vergoeding uit als de spanning in je straat te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:14
Jasper79 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 06:56:
[...]

Yup hier ook, had 96 cent ipv 8 euro
Accu vol genoeg maar deed niet mee. Enkel wat huis ondersteuning. [Afbeelding]
even een brutale vraag, heb jij de nexxus in homewizzard geïntegreerd? (iig zou ziet het er uit)
zo ja, hoe?.....

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05:27
pentagon0873 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:31:
[...]

even een brutale vraag, heb jij de nexxus in homewizzard geïntegreerd? (iig zou ziet het er uit)
zo ja, hoe?.....
Met een 3F kWh meter van Homewizard zelf

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:02
Jasper79 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:09:
Wel zonnepanelen, sinds eerste dag dat huisondersteuning via beta app beschikbaar was aan gezet en niet meer veranderd.
Ik hetzelfde, maar maar 3 euro. Zonnepanelen wel beperkt bij ontladen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:49
Zoiets, de 3F kWh meter van Homewizard net voor de werkschakelaar in een klein verdeelkastje geïnstalleerd.
Omdat ik de voedingskabel niet via de snelste (dus de gemakkelijkste) manier over de wand wilde hebben.
Heb ik zelf de kabel via de kruipruimte naar de locatie aangelegd, als tegenprestatie hebben de monteurs van Zonneplan de 3F kWh meter voor mij geïnstalleerd. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUArIR7C0zWYpvRVoWeeQ-zsKWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9sQNh9CdtQiWOHOcRo4DnHy.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:00
ApexAlpha schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:35:
Goh deze maand begint goed, nu al €30 terwijl de afgelopen maanden ~€90 in totaal waren.
Wij moeten de 20 nog aantikken. Wat een grote verschillen de afgelopen dagen… 🫣

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
ervh schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:11:
[...]

ApexAlpha in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2" :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:30
[...]

Misschien is het goed om te controleren of je niet tegen de 25A grens aanloopt op die ene fase, mogelijk vanwege de zonnepanelen die ook stroom leveren.

Zonneplan schakelt in dat geval loadbalancing in, waardoor de thuisbatterij niet op volle capaciteit teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Hmm ik lever op alle drie de fases stroom terug, met 33 panelen gaat dat best aardig hard 😅 zou dat t kunnen zijn?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
ervh schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:39:
Hmm ik lever op alle drie de fases stroom terug, met 33 panelen gaat dat best aardig hard 😅 zou dat t kunnen zijn?
In je onderschrift staat 10kWpiek? Als je 3x25A hebt dan mag jein totaal 17kW terugleveren (of trekken) dus als je zonnepanelen vol aanstaan is er inderdaad geen ruimte meer voor 10kW aan batterij.

Denk niet dat je die 10kW zal halen, maar ook bij 7kW zal de batterij denk ik al gaan matigen voor de zekerheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:05
ApexAlpha schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:36:
[...]

Er is wel een probleem (geweest) met batterijen die vol terugleveren terwijl de wijkkast al aan zijn max zit.

Daarom heeft Zonneplan nu iets als ‘GridGuard’ waarbij ze (op wijkniveau?) een seintje krijgen van de netbeheerder.

Aangezien er veel PV was gister kan het best dat jouw batterij niet mag terugleveren en andere wel, denk ik.

Vziw is dat nog niet zichtbaar in de app.

Fyi: https://www.zonneplan.nl/...an-introduceert-gridguard
Nee joh, Zonneplan krijgt helemaal geen seintje als een wijkcentrale volloopt. Gridguard is een fancy naam voor een tijdslot dat de batterij even niets doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DustPhyte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQbJpC4cNba4a6IKVoFq7ACorA4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nKGDvlbpGJwg3uMZXqM5FTjm.png?f=fotoalbum_large

Kiki zegt ook maar weer wat… als je gaat doorvragen komt er weer wat anders uit. Leuk dat AI

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ervh
Met behulp van ChatGPT even een OrangePI met Homeassistant geïnstalleerd, dus m'n batterij is nu ook gekoppeld aan onbalansmarkt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Hehehe kiki is zo leuk, ze kunnen die AI beter de deur uit doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1S_CrMA5zMDXcCWqxE2mOCCitU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99HbupS7r2HDqbH3Xr0w4RwQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQWMXmFRIdvJ8JTlBNyWVo_Ka7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3tPP8oPmwmjHGyDxnulRyTr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Guidoweb55 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Nee joh, Zonneplan krijgt helemaal geen seintje als een wijkcentrale volloopt. Gridguard is een fancy naam voor een tijdslot dat de batterij even niets doet.
Oke maar denk dat dit wel per wijk is, niet? Ik heb nog nooit een limiet gehad op terugleveren, ook niet tijdens ‘spitstijden’ maar anderen wel.

Overigens lees ik op de blogs van Liander dat er wel iets van dynamisch / realtime aansturing in zit maar misschien is dat enkel nog de pilot.

Wellicht eens een (vlees en bloed) medewerker vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardoe
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:36
Is de thuisbatterij gevoelig voor te hoog voltage op een fase? Maw de zonnepanelen schakelen af bij 253v+ (solaredge) als 1 van de fases dit bereikt (en dat is bij mij het geval met regelmaat) Schakelt de batterij (omvormer) in dat geval ook af?

Dat is namelijk wel weer van toepassing in een bepaald gebied, ik kan mij voorstellen dat er daardoor toch regio/straat verschillen zijn.

Ik heb zelf een 3x35 aansluiting, 52 panelen (1x SMA en 1xSolaredge) en ik zie ook grote verschillen per dag, ik sta soms op plek 1 soms op plek 109)

Ik heb de batterij nu een maandje dus nog geen volle maand vergelijk kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:57
https://solarmagazine.nl/...sico-s-niet-onderschatten

15 minuten markt, zeer geschikt voor handel met batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:03
Ja op de epex markt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:38
Dan zal Zonneplan rond die tijd waarschijnlijk ook met de aangekondigde update komen om op andere markten te kunnen handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Oculus schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:22:
[...]

Dan zal Zonneplan rond die tijd waarschijnlijk ook met de aangekondigde update komen om op andere markten te kunnen handelen.
Markten zijn al aangekondigd en daar zit de epex niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Masterchiev schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Markten zijn al aangekondigd en daar zit de epex niet bij.
Volgens mij is EPEX(-SPOT) hetzelfde als de day-ahead markt die Zonneplan wel aangekondigd heeft toe te voegen.

Ik zou niet weten wat de day-ahead markt anders is dan de prijzen die om 13.00 de "dag ervoor" bekend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-05 23:40
Je kijkt niet ver genoeg.
Het 15-mimuten day-ahead zorgt ervoor dat partijen veel nauwkeuriger moeten inschatten. Dus dat zorgt voor veel meer "kans" dat het dus verkeert wordt gedaan. (En dus onbalans ontstaat). 1x een wolk voor de zon of juist niet, geeft meteen al een veel groter impact in een kwartier dan in een heel uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Zie evt. ook https://jeroen.nl/blog/dy...-kwartier-day-ahead-markt

Hier wordt ook nog e.e.a. uitgelegd over kwartierprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
[...]

Niet meer zeggen, nu valt het weer tegen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Chiqo schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Misschien is het goed om te controleren of je niet tegen de 25A grens aanloopt op die ene fase, mogelijk vanwege de zonnepanelen die ook stroom leveren.

Zonneplan schakelt in dat geval loadbalancing in, waardoor de thuisbatterij niet op volle capaciteit teruglevert.
Hij heeft het over geld, euro's. Niet over stroom :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DustPhyte
Nog mensen waar er een zwarte plek zit in de grafiek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZHvnlRMZfTJkcKmgx2u4EzT5JM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/381OkUWh1cVqLjRo6I9Iv5mm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Ja, heb ik ook. Offline geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 17:55
zelfde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po2oy9lshBFaEJSw1UQkRJMo4bE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WFXB6fJgQvGeKlR7gLukLdBu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
Iemand z’n markeerstift was op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
DustPhyte schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:46:
Nog mensen waar er een zwarte plek zit in de grafiek?

[Afbeelding]
Is dat niet gewoon als die vol zit en er niks te doen is verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
ApexAlpha schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:23:
[...]

Is dat niet gewoon als die vol zit en er niks te doen is verder?
Dat vraag ik mij dus af, 13:30 - 14:30 was hij vol rn niks aan het doen, die zwarte periode is uniek tot nu toe. Weken niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
Prima begin van de dag weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
ervh schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:44:
Prima begin van de dag weer :)
Zeker, alleen jammer dat we gemiddeld maar op 38% zaten. Anders nog mooier geweest

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

3 EUR per kWh nu zelfs, dat is een record denk ik voor de Nexus gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
kazuka schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:51:
Ja en alle batterijen ruim leeg, helaas.

Al zit is €13 niet gek om 10:00 's ochtends al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
kazuka schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:51:
Waar zie je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:35
Ondertussen is het dan zo ver, mijn Nexus is ook geleverd.

Is er hier iets van consensus over de Huisondersteuning beta (dus niet zelfconsumptie)? Is het handig om die aan te zetten, of juist (nog) niet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Prullenbak84 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:00:
Ondertussen is het dan zo ver, mijn Nexus is ook geleverd.

Is er hier iets van consensus over de Huisondersteuning beta (dus niet zelfconsumptie)? Is het handig om die aan te zetten, of juist (nog) niet?
Ik heb het vrijwel vanaf het begin aanstaan, en heb niet het idee dat het mijn powerplay inkomsten echt naar beneden heeft gehaald (sta regelmatig top 10). Daarnaast zie ik dat het wat bespaart op mijn huisverbruik via epex, dus ik laat het lekker aanstaan vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Volgens mij heeft de Nexus in de piek iets na 12:00 opgeladen. Is ruim €2 verdampt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js-AudC6-xDiMgo3asQ9SBJPjw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cWxpfpA9eZkCF69LdzKfVsOH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RWMVWdq8nVCh8dXnP2lO4s4g1U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rqvz1XPN79M3is2o5AOgVBoK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door TKroon op 07-05-2025 14:04 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:30
TKroon schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:03:
Volgens mij heeft de Nexus in de piek iets na 12:00 opgeladen. Is ruim €2 verdampt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ja dit is niet de eerste keer helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Lekker man, weer te laat

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Dit is die 5 minuten vertraging denk ik. Hij was aan het laden en toen vloog de prijs in hele korte tijd naar 2500 euro. Tegen de tijd dat de Nexus dit doorkreeg (5 minuten later) had hij hier alweer een paar minuten tegen staan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 11:49
Ben best tevreden met mijn €11,13 voor vandaag :P

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert42
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 26-05 20:43
GaMbiNo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:36:
Dit is die 5 minuten vertraging denk ik. Hij was aan het laden en toen vloog de prijs in hele korte tijd naar 2500 euro. Tegen de tijd dat de Nexus dit doorkreeg (5 minuten later) had hij hier alweer een paar minuten tegen staan laden.
Ik heb met zonneplan enige tijd geleden telefonisch contact gehad.Zij gaven bij mij aan dat de 5 minuten geen negatief effect zou hebben ten opzichte van de eerdere 2 minuten. Hebben ze me dan hiermee voor de gek gehouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Robert42 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:18:
[...]

Ik heb met zonneplan enige tijd geleden telefonisch contact gehad.Zij gaven bij mij aan dat de 5 minuten geen negatief effect zou hebben ten opzichte van de eerdere 2 minuten. Hebben ze me dan hiermee voor de gek gehouden?
Dat zou ik ook tegen klanten zeggen als ik Zonneplan was denk ik. :P ;)
Maar het zal altijd impact hebben, maar hoe groot die is is lastig te zeggen. In bepaalde situaties zoals gisteren lijkt het wel een negatieve impact te hebben. Op andere dagen valt dat wellicht mee. Vooral op dagen dat de schommelingen groot en snel zijn heb je last van 5 minuten vertraging als je probeert aan te sturen. Op rustigere schommelingen heeft het wellicht weinig invloed.

Als deze maatregel geen impact zou hebben zou Tennet deze trouwens ook niet ingevoerd hebben lijkt me. Met deze maatregel willen ze enige druk op partijen als Zonneplan uitoefenen om de aansturing zodanig aan te passen dat ze enigszins gefaseerd op- en afschalen bij een stroomtekort of overschot. En dus niet allemaal tegelijk volle bak laden of ontladen in die situaties wat weer voor meer onbalans kan zorgen,

Het is niet verrassend dat Zonneplan tegen klanten zegt dat dit geen impact heeft, maar in werkelijkheid heeft het toch wel enige impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Robert42 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:18:
[...]

Ik sluit me helemaal aan bij @GaMbiNo 's verhaal.

Bij veel van deze uitspraken (in algemene zin) vraag ik altijd of ze dat schriftelijk/per email willen bevestigen, op het moment dat er dan een secondenlange pauze klinkt weet je eigenlijk al genoeg. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:01
Ik denk echt dat de markt/productkennis mbt dit soort facetten gewoon ontoereikend is van heel veel personeel dat je spreekt (van allerlei organisaties trouwens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c1913
  • Laatst online: 27-05 23:11
Als je de integraal van de onbalansprijs maal het vermogen neemt, kun je zien wat de impact is.
Zonder de vertraging van gisteren zou die specifieke actie 3€ meer zijn geweest dan de gematerialiseerde opbrengst.
Zonder enige vertraging zou de hele dag 7€ hierboven zijn geweest
Die specifieke actie is de slechtste combinatie, aangezien de batterij eerder werd opgeladen, dus in plaats van geld te verdienen, verbrandde hij in feite 5 minuten geld bij 2500€/MWh en de hele piekduur was 8 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:02
Vorig jaar op 3 mei de rekening van zonneplan over april, toen moest ik nog betalen. Nu met een Nexus krijg ik dus geld terug, wel frappant dat ik dan op 8 mei nog nog altijd geen rekening heb gekregen. Is zonneplan rente aan het trekken van Nexusbezitters of ben ik een van weinigen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Marco4659 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:43:
Vorig jaar op 3 mei de rekening van zonneplan over april, toen moest ik nog betalen. Nu met een Nexus krijg ik dus geld terug, wel frappant dat ik dan op 8 mei nog nog altijd geen rekening heb gekregen. Is zonneplan rente aan het trekken van Nexusbezitters of ben ik een van weinigen?
Bij de laatste factuur stond bij mij :
We gaan later factureren
Vanaf mei incasseren we je voorschot tussen de 25e en 28e van de maand, in plaats van rond de 10e tot de 13e. Zo betaal jij minder ver vooruit en sluit de incassodatum voor veel mensen beter aan op de uitbetaling van loon. Je krijgt jouw factuur vanaf komende maand dus ongeveer 2 weken later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:51:
[...]

Bij de laatste factuur stond bij mij :

[...]
Maurice, je hebt helemaal gelijk _/-\o_
Ik kijk meestal niet naar de mail, maar houd de app in de gaten, dusssss.... niet gezien.
Wordt verteld alsof het in ons voordeel is, maar dat is dus slechts misleiding, meer niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Nu online

NightHawk4

Marco4659 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:59:
Wordt verteld alsof het in ons voordeel is, maar dat is dus slechts misleiding, meer niet.
Is zonneplan rente aan het trekken van Nexusbezitters of ben ik een van weinigen?
Is het glas altijd halfleeg op jullie buurt BBQ?

Welke rente zouden ze kunnen trekken van die twee weken, marginale onzin.

Welke misleiding vindt dan plaats? Best kans dat ZP incasso's uitvoert die niet doorgaan omdat het salaris nog niet is gestort, dan is twee weken later altijd handiger dan twee weken eerder of niet dan?
En het is een voorschot wat de volgende maand alweer verrekend wordt, ik ben gewend dat ik bij ouderwetse contracten het hele jaar door dik moest betalen en kreeg dan geld terug na een jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco4659
NightHawk4 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:42:
[...]

[...]

Is het glas altijd halfleeg op jullie buurt BBQ?

Welke rente zouden ze kunnen trekken van die twee weken, marginale onzin.

Welke misleiding vindt dan plaats? Best kans dat ZP incasso's uitvoert die niet doorgaan omdat het salaris nog niet is gestort, dan is twee weken later altijd handiger dan twee weken eerder of niet dan?
En het is een voorschot wat de volgende maand alweer verrekend wordt, ik ben gewend dat ik bij ouderwetse contracten het hele jaar door dik moest betalen en kreeg dan geld terug na een jaar.
Jeetje, wat een felle reactie, ik vroeg me slechts af waarom ik dit jaar op 8 mei nog geen factuur had ontvangen, vond dat raar omdat ik nu met de Nexus dus geld terugkrijg. Formeel gezien betaal ik niet eens voorschot, ja, wellicht alleen in de duurdere maanden. Maar zonneplan heeft meer klanten dan alleen mijn persoontje.
En dat ik dan het 'voordeel' van zonneplan om de incasso later plaats te laten vinden misleiding noem is inderdaad misschien misplaatst, op het moment van het uitschrijven van de factuur op, stel, 28 mei, dan mag ik dat inderdaad geen misleiding meer noemen, dat is dan een meer dan redelijke termijn voor een voorschot volgende maand.

Lucht geklaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:04
0xygen500 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:06:
[...]

Zelf ook een Quatt, maar met deze veranderingen. In de markt kijk ik toch ff de kat uit de boom voordat ik een batterij koop zij het Zonneplan zij het Quatt
Ik zoek voor mijn Quatt warmtepomp ook de juiste combi met een thuisbatterij en zag dat hier meer mensen vergelijken met Zonneplan voor keuze voor een aankoop.
Wat zijn jullie nieuwe inzichten met de lancering en details van Quatt EnergyOS deze week?
- Zonneplan?
- Quatt?
- Iets anders?

[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 09-05-2025 14:45 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Nu online

NightHawk4

Marco4659 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:59:
[...]

Jeetje, wat een felle reactie, ik vroeg me slechts af waarom ik dit jaar op 8 mei nog geen factuur had ontvangen, vond dat raar omdat ik nu met de Nexus dus geld terugkrijg. Formeel gezien betaal ik niet eens voorschot, ja, wellicht alleen in de duurdere maanden. Maar zonneplan heeft meer klanten dan alleen mijn persoontje.
En dat ik dan het 'voordeel' van zonneplan om de incasso later plaats te laten vinden misleiding noem is inderdaad misschien misplaatst, op het moment van het uitschrijven van de factuur op, stel, 28 mei, dan mag ik dat inderdaad geen misleiding meer noemen, dat is dan een meer dan redelijke termijn voor een voorschot volgende maand.

Lucht geklaard?
Lucht was allang geklaard wat mij betreft, niks persoonlijks w\ant de vraag was prima de opmerkingen waar ik op reageerde was ik het niet mee eens.

Genoeg te klagen over ZP maar laten we niet op alle slakken zout leggen want met dit weer hebben ze het al zo moeilijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:43:
[...]

Ik zoek voor mijn Quatt warmtepomp ook de juiste combi met een thuisbatterij en zag dat hier meer mensen vergelijken met Zonneplan voor keuze voor een aankoop.
Wat zijn jullie nieuwe inzichten met de lancering en details van Quatt EnergyOS deze week?
- Zonneplan?
- Quatt?
- Iets anders?
ik ben op dit moment bezig om een dag/uur vergelijking met combinatie van de Quatt (WP) en een dynamisch contact te maken.
via de beschikbare data (HW) en Jeroen.nl (historische data dynamische contracten) ben ik op dit moment een model te maken waar ik deze op zowel dag niveau en voor de maanden oktober tot maart ook per uur (data uit 2024) en in vervolg ook data van het stookseizoen 2025.
in eerste instantie was dit bedoeld om te kijken in hoever je een ideale PiB capaciteit (specifiek tussen maart en oktober) te vinden, nu met deze Quatt thuisbatterij wil ik dat ook gaan kijken in hoever het zinvol is om juist tijdens de donkere dagen van het jaar (oktober-maart) met een grotere thuisbatterij het verbruik zo goed mogelijk via opslaan goedekope energie en deze dan tijdens de dure tijden weer te gebruiken (dan heb je in mijn geval al snel een batterij van 12 kWh en meer nodig, alleen de warmtepomp zelf verbruikt al ruim 20 kWh en het huis zelf ook nog 10 kWh. (per dag)
overigens heeft de Quatt Thuis-batterij nu ook zijn eigen topic.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 09-05-2025 15:42 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
MacD007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:39:
[...]

ik ben op dit moment bezig om een dag/uur vergelijking met combinatie van de Quatt (WP) en een dynamisch contact te maken.
via de beschikbare data (HW) en Jeroen.nl (historische data dynamische contracten) ben ik op dit moment een model te maken waar ik deze op zowel dag niveau en voor de maanden oktober tot maart ook per uur (data uit 2024) en in vervolg ook data van het stookseizoen 2025.
in eerste instantie was dit bedoeld om te kijken in hoever je een ideale PiB capaciteit (specifiek tussen maart en oktober) te vinden, nu met deze Quatt thuisbatterij wil ik dat ook gaan kijken in hoever het zinvol is om juist tijdens de donkere dagen van het jaar (oktober-maart) met een grotere thuisbatterij het verbruik zo goed mogelijk via opslaan goedekope energie en deze dan tijdens de dure tijden weer te gebruiken (dan heb je in mijn geval al snel een batterij van 12 kWh en meer nodig, alleen de warmtepomp zelf verbruikt al ruim 20 kWh en het huis zelf ook nog 10 kWh. (per dag)
overigens heeft de Quatt Thuis-batterij nu ook zijn eigen topic.
Pardon? 20kWh per dag? Verwarm je een kasteel tot 40 graden?
Ik verstook in de winter iets van 3à4. Voornamelijk vanwege de defrosts. Anders zou 2 à 3 denk ik al genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:12
uhm ik verbruik er ook rond de 60-75kwh op een koude dag met de warmtepomp...
20kwh is toch echt niet enorm veel...

zwembad warmtepomp in deze periode ook snel 20kwh per dag.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

elbizarre schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:23:
[...]

Ik verstook in de winter iets van 3à4. Voornamelijk vanwege de defrosts. Anders zou 2 à 3 denk ik al genoeg zijn.
Niet iedereen heeft een nieuwbouw Atriple 2024 en woont aan zee.

Op de koudere vochtige dagen ging er hier met gemak ook 30kWh doorheen.
Ik stook momenteel al een paar weken niet meer, maar Afgelopen 3 nachten waren hier nog gewoon met vorst…(en dus ijs op platte dak en auto’s) en dat voel je wel in afkoeling van het huis (17c in de ochtend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Duidelijk. Ik was wel oprecht geschokt hiervan. Ik had blijkbaar geen idee dat isolatie en type woning ZO veel doet voor de efficiëntie.

Maar we raken off topic. Case closed 😆

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:55
@elbizarre kan het zijn dat jij kW en kWh verwarde?

Ik ken namelijk geen woningen met een warmtepomp die 3 a 4 kWh elektriciteit verbruikt per 24 uur in de winter, zoals jij beschrijft. Je hebt het dan namelijk over zo’n 12 a 16 kWh warmte per 24 uur, equivalent aan het stoken van 1.33-1.78 m3 aardgas. Ik ken echt geen woning die zo’n extreem laag verbruik heeft per dag in de winter. Jij?

[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 09-05-2025 23:38 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elbizarre schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:23:
[...]

Met welke warmtepomp doe je dat dan ? ben ik wel benieuwd naar ?
en dat verbruik was dus mid winter (begin januari toen het buiten echt behoorlijk koud was).
Maar dit verbruik bepaald wel ook mijn benodigde batterij capaciteit indien ik deze zo veel mogelijk mn tijdens de dure tijden op een dag via de batterij ipv via het net wil laten lopen, en dan maakt het merk batterij niet zo veel uit maar je hebt hierbij dus wel een dynamisch contact (bv zonneplan) nodig.

[ Voor 36% gewijzigd door MacD007 op 09-05-2025 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

elbizarre schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:28:
Duidelijk. Ik was wel oprecht geschokt hiervan. Ik had blijkbaar geen idee dat isolatie en type woning ZO veel doet voor de efficiëntie.

Maar we raken off topic. Case closed 😆
Efficiëntie? Warmteverlies bedoel je denk ik?
Aangevuld met lokaal klimaat, uitgedrukt in graaddagen. In Randstad , heat-island is dat nou eenmaal anders dan buitengebieden oost NL.

En ja, dat bepaald dan via COP van je WP wat je EKWH verbruik gaat worden. En dan kun je je batterij daarop sizen.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 09-05-2025 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:37:
@elbizarre kan het zijn dat jij kW en kWh verwarde?

Ik ken namelijk geen woningen met een warmtepomp die 3 a 4 kWh elektriciteit verbruikt per 24 uur in de winter, zoals jij beschrijft. Je hebt het dan namelijk over zo’n 12 a 16 kWh warmte per 24 uur, equivalent aan het stoken van 1.33-1.78 m3 aardgas. Ik ken echt geen woning die zo’n extreem laag verbruik heeft per dag in de winter. Jij?
ik, wel in Spanje, hoewel als je daar kijkt hoe het weer daar de laatste tijd is begin ik ook te twijfeln of je dat zelfs in Spanje nog gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
MacD007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:40:
[...]

ik, wel in Spanje, hoewel als je daar kijkt hoe het weer daar de laatste tijd is begin ik ook te twijfeln of je dat zelfs in Spanje nog gaat halen.
Ja mijn situatie is wellicht niet normaal.
Ik zit aan de rand van de stad. Mijn huis is Eer goed geïsoleerd, en verwarm enkel een vloerverwarming in de woonkamer. Geen radiatoren staan aan. Dus de lus is klein. Verder verwarm ik het water tot max 26 graden (+-2 graden). Dat is genoeg om ruim 20 graden in de woonkamer te krijgen. En dan nog een 300L sww vat om te douchen etc. Dat Red ik makkelijk met 1 à 2x daags een opwarm sessie waarbij hij naar 2-2,5kW gaat. Maar meestal niet langer dan 20-30 minuten. De vloerverwarming koelt ook nauwelijks af. Zeker niet als het zonnig is, want dan vliegt de temperatuur ruim boven de 22 graden en schakelt de vloerverwarming lus zich uit met een zone klep.

Ik heb een LG 6kW monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elbizarre schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Ja mijn situatie is wellicht niet normaal.
Ik zit aan de rand van de stad. Mijn huis is Eer goed geïsoleerd, en verwarm enkel een vloerverwarming in de woonkamer. Geen radiatoren staan aan. Dus de lus is klein. Verder verwarm ik het water tot max 26 graden (+-2 graden). Dat is genoeg om ruim 20 graden in de woonkamer te krijgen. En dan nog een 300L sww vat om te douchen etc. Dat Red ik makkelijk met 1 à 2x daags een opwarm sessie waarbij hij naar 2-2,5kW gaat. Maar meestal niet langer dan 20-30 minuten. De vloerverwarming koelt ook nauwelijks af. Zeker niet als het zonnig is, want dan vliegt de temperatuur ruim boven de 22 graden en schakelt de vloerverwarming lus zich uit met een zone klep.

Ik heb een LG 6kW monoblock
kijk, met een dergelijk mini-huis zou ik dat dus ook kunnen, alleen ik zit met een behoorlijk grote twee onder een kap uit de jaren 60 waarvan waarschijnlijk de woonkamer al groter is als je hele huis.
Dus niet te vergelijken. reken dat eens terug per kWh/m2, waarbij de staat van isolatie dus ook nog een hele grote rol speelt, en zeker bij een oud huis zit je al snel aan je limiet wat nog zinvol is.
Maar mooi dat het bij jou zo goed werkt, alleen dat is dus geen goed voorbeeld voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
MacD007 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:16:
[...]

kijk, met een dergelijk mini-huis zou ik dat dus ook kunnen, alleen ik zit met een behoorlijk grote twee onder een kap uit de jaren 60 waarvan waarschijnlijk de woonkamer al groter is als je hele huis.
Dus niet te vergelijken. reken dat eens terug per kWh/m2, waarbij de staat van isolatie dus ook nog een hele grote rol speelt, en zeker bij een oud huis zit je al snel aan je limiet wat nog zinvol is.
Maar mooi dat het bij jou zo goed werkt, alleen dat is dus geen goed voorbeeld voor anderen.
Mwah. Mijn woonkamer is 6x10 + uitbouw van 3x5,5

Dus echt klein is het niet. :)
Maar wel super goed geïsoleerd en veel glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elbizarre schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:26:
[...]

sorry, die oppervlakte krijg je nooit in één lus VVW afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Die prijzen morgen, haha

Begin wel te denken dat deze hele investering zich wel gaat lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 05:57
elbizarre schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:26:
[...]

Je moet het relatief bekijken. Onze kelder onder de garage is 8 x 8m :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
ApexAlpha schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:57:
Die prijzen morgen, haha

Begin wel te denken dat deze hele investering zich wel gaat lonen.
Hoezo, je handelt toch op onbalans?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
MacD007 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:48:
[...]

sorry, die oppervlakte krijg je nooit in één lus VVW afgedekt.
Excuus. Het zijn 5 daadwerkelijke vvw lussen (volgens mij), maar ik bedoelde die hele zone als 'lus'. Verkeerde woordkeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
John245 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:03:
[...]

Hoezo, je handelt toch op onbalans?
Ja nog wel maar EPEX komt eraan en ik bedoelde ook de zonnepanelen van ZP die lekker automatisch uitgaan enzo (beetje offtopic hier)

Denk dat we de komende jaren gewoon permanent lage prijzen hebben van april tot oktober, paar uur per dag.

Geniaal toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ApexAlpha schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:26:
[...]

Ja nog wel maar EPEX komt eraan en ik bedoelde ook de zonnepanelen van ZP die lekker automatisch uitgaan enzo (beetje offtopic hier)

Denk dat we de komende jaren gewoon permanent lage prijzen hebben van april tot oktober, paar uur per dag.

Geniaal toch.
Gelukkig blijven mij zonnepanelen aan. Weet ik in ieder geval zeker dat ik groene stroom heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
John245 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:28:
[...]

Gelukkig blijven mij zonnepanelen aan. Weet ik in ieder geval zeker dat ik groene stroom heb.
Dat weet je sowieso want de prijs is alleen negatief als het hele stroomnet op zon (en wind) draait.

Maar je mag mij zeker 40 cent per kWh voor jou overtollige stroom betalen, haha

[ Voor 11% gewijzigd door ApexAlpha op 10-05-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Tja ik ben morgen niet thuis (die gratis stroom die nu mijn auto in gaat, moet ook een keer op hè? ;) ), dus kan ook mijn zonnepanelen niet uitzetten. Ach. We zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:19
Prullenbak84 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:36:
Tja ik ben morgen niet thuis (die gratis stroom die nu mijn auto in gaat, moet ook een keer op hè? ;) ), dus kan ook mijn zonnepanelen niet uitzetten. Ach. We zien wel.
Hoezo niet? Zelf heb ik ze sinds 11.00 uur uitgezet in de app van Shinephone, gewoon actief vermogen op 0% gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Catdogsf schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:39:
[...]

Hoezo niet? Zelf heb ik ze sinds 11.00 uur uitgezet in de app van Shinephone, gewoon actief vermogen op 0% gezet.
Ok leuk. Maar met mijn zonnepanelen kan dat niet op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Prullenbak84 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:53:
[...]

Aha dat is jammer, dan hoop ik dat je morgen wel thuis bent want dan zakt de prijs namelijk naar -42 cent per kWh.

Edit: foutje, was alweer vergeten dat je morgen niet thuis bent.

[ Voor 11% gewijzigd door Catdogsf op 10-05-2025 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-05 21:59
Zo jammer dat je de accu morgen niet zelf even kan volladen tijdens de prijs van -28 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enduser
Prullenbak84 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:53:
[...]

Tenzij de prijs €0,,0123 negatief is (incl. energiebelasting) moet je het niet uitzetten. Je profiteert dan namelijk nog van salderen einde jaar. Mits je op jaarbasis, minus negatieve uren, meer teruglevert dan vebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ApexAlpha schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:31:
[...]

Dat weet je sowieso want de prijs is alleen negatief als het hele stroomnet op zon (en wind) draait.

Maar je mag mij zeker 40 cent per kWh voor jou overtollige stroom betalen, haha
Krijg gewoon geld voor die overbodige stroom. :)

En vandaag bij -1 cent stond gewoon een gascentrale aan. @ApexAlpha dus graag een betrouwbare bron voor je bewering.

[ Voor 13% gewijzigd door John245 op 10-05-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Enduser schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:58:
[...]

Tenzij de prijs €0,,0123 negatief is (incl. energiebelasting) moet je het niet uitzetten. Je profiteert dan namelijk nog van salderen einde jaar. Mits je op jaarbasis, minus negatieve uren, meer teruglevert dan vebruikt.
Bij mij gaan ze gewoon uit bij een negatieve basisprijs. Ik heb 8000KWh over per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:22
John245 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:11:
[...]

En vandaag bij -1 cent stond gewoon een gascentrale aan. @ApexAlpha dus graag een betrouwbare bron voor je bewering.
Vervolgens geef je zelf geen bron voor je eigen bewering ;)
Volgens https://energieopwek.nl/ was er vanmiddag rond 1320
0.4 GW biogas (dus je gascentrale klopt)
1.7 GW wind
22 GW zon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beqXJZjOrl8hsm81a-BijDMekEA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZPIfW6HdNG2zNAswtTgiiHGa.png?f=fotoalbum_large
Er moet natuurlijk wel wat rotationele traagheid aan draaiende massa op het net blijven, zo niet, dan heb je kans op een Iberisch schiereiland akkefietje :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
OxyDrokz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:05:
[...]

Vervolgens geef je zelf geen bron voor je eigen bewering ;)
Volgens https://energieopwek.nl/ was er vanmiddag rond 1320
0.4 GW biogas (dus je gascentrale klopt)
1.7 GW wind
22 GW zon
[Afbeelding]
Er moet natuurlijk wel wat rotationele traagheid aan draaiende massa op het net blijven, zo niet, dan heb je kans op een Iberisch schiereiland akkefietje :F
Mijn bron is https://ned.nl/nl/datapor...lektriciteit/gascentrales (veronderstelde ik als een algemeen bekende bron).

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 10-05-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ja oké technisch gezien draaien er wat (bio)gascentrales in standby maar als de prijs negatief is is het net gewoon groen hoor. In ieder geval groen genoeg dat ze heel graag willen dat je geen extra stroom erop gooit.

De negatieve prijzen ontstaan door zon dat niet nodig is maar ook niet uitgezet wordt / kan worden.

Alle andere niet-nucleaire bronnen gaan gewoon uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
John245 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:11:
[...]

Ah oke ja ik ga er indd een beetje vanuit dat iedereen hier dynamisch contract heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Iemand al bedacht wat morgen met de nexus een slimme strategie is ?

1) Powerplay, zonnepanelen aanlaten
2) Powerplay, zonnepanelen uit
3) Zelfconsumptie, zonnepanelen aan
4) Zelfconsumptie, zonnepanelen uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-05 21:13
Catdogsf schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:39:
[...]

Als ik dat wil aanpassen heb ik een monteurscode nodig. Is dat een universele code? Ik kan hem niet vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ApexAlpha schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:50:
[...]

Ah oke ja ik ga er indd een beetje vanuit dat iedereen hier dynamisch contract heeft.
Ik heb ook een dynamisch contract. En een 2e contract :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
MrTom schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:18:
[...]

Als ik dat wil aanpassen heb ik een monteurscode nodig. Is dat een universele code? Ik kan hem niet vinden namelijk.
Mocht je een growatt omvormer hebben inclusief de Shinephone app, dan kan ik je helpen. Zoja stuur maar een dm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
MrTom schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:18:
[...]

Die code is growattYYYYMMDD dus voor vandaag is het growatt20250510

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-05 21:13
Beide bedankt!
(Weet nog niet of ik ook ga gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enduser
En mocht je een Huawei omvormer hebben, dan kan je dit in de app doen maar zelf heb ik het aangesloten op Home Assistant en een automation draaien die het vermogen teugschroeft op basis van het 1 hour forecast tariff van de ZP integratie. Diezelfde automation verhoogt de temperatuur van mijn boiler (Ecodan van Mitsubishi). Nu nog de airco van Innova aan krijgen :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-05 22:31
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:17:
Iemand al bedacht wat morgen met de nexus een slimme strategie is ?

1) Powerplay, zonnepanelen aanlaten
2) Powerplay, zonnepanelen uit
3) Zelfconsumptie, zonnepanelen aan
4) Zelfconsumptie, zonnepanelen uit
Zelfconsumptie aan lijkt me niet handig toch. Die modus kijkt niet naar de stroomprijzen (dacht ik).
Pagina: 1 ... 51 ... 53 Laatste