Interessant! Zou dit dan ook werken als je hem via een ATV (maar dus wel via Matter, niet als HomeKit accessoire) gekoppeld hebt? Of zou Apple dat dan eerst in hun implementatie moeten ondersteunen?
Niemand anders die HomeKey gebruikt icm een Google Hub 2nd gen? Ik heb al een tijdje niet geprobeerd, maar de laatste paar keren kreeg ik het niet werkend na steeds verwijderen en opnieuw toevoegen. Terwijl het eerst gewoon prima gewerkt had.xileS schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 00:15:
[...]
Vreemd genoeg krijg ik het nog steeds niet werkend, terwijl dit eerder wel gewoon werkte.
Bedienen via de Apple Woning app (locken en unlocken) werkt gewoon, maar HomeKey werkt weer niet. En zelfs de Personal Acces Code in de woning app werkt niet, terwijl dit de vorige x wel werkte (maar had het na de test weer verwijderd).
Niemand met dezelfde problemen? Of weet waar het aan kan liggen?
Waarom heb jij die update wel en ik nog niet ?remcoXP schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:42:
v80 krijg ik zojuist binnen
iets met home assistant matter support
reddit:
I updated yesterday to the 3.0.0_0080 firmware of Aqara U200 and it added the extended unlatch support to Home Assistant. Automations can now Lock, Unlock or Open door, so it is finally possible to unlock without opening door.
Home Assistant shows new Open Door button.
It took longer than expected but they did update it and now automations and more useful for home assistant users.
Om de server druk te verspreiden rolt Aqara vaak in batches uit. Waarschijnlijk duurt het enkele dagen langer maar hij komt. Geduld is een schone zaak.
/f/image/8ZvT9aYQ50GLXUkJ2R30Ywcd.png?f=fotoalbum_large)
Daar is ie! Werkt direct in Home Assistant 😊
[ Voor 5% gewijzigd door Boel-Shit op 15-05-2025 20:51 ]
Oeh jaloers ik wacht geduldigBoel-Shit schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:27:
[Afbeelding]
Helaas maak ik nauwelijks gebruik van de functie voor het openen van de deur terwijl ik thuis ben,Boel-Shit schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:27:
[Afbeelding]
en zal ik hier dan ook waarschijnlijk geen gebruik van maken.
Als ik buiten ben en de deur wil openen dan werkte dit altijd al via het keypad.
Ik wacht wel al maanden op de mogelijkheid om de deur van het slot te halen zonder deze daadwerkelijk te openen — zoals dat bijvoorbeeld bij Nuki wel mogelijk is — maar helaas is deze functie nog steeds niet beschikbaar.
[ Voor 6% gewijzigd door ndjong op 17-05-2025 22:44 ]
Dat kan toch al vanaf het begin?ndjong schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:42:
[...]
Ik wacht wel al maanden op de mogelijkheid om de deur van het slot te halen zonder deze daadwerkelijk te openen — zoals dat bijvoorbeeld bij Nuki wel mogelijk is — maar helaas is deze functie nog steeds niet beschikbaar.
“Unlock” haalt de deur van het slot maar opent (unlatch) de deur niet. Dat is nu eindelijk mogelijk met deze nieuwe firmware.
Dat is precies wat in deze firmware zit. De optie om van het slot te halen maar niet te openen.ndjong schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:42:
[...]
Helaas maak ik nauwelijks gebruik van de functie voor het openen van de deur terwijl ik thuis ben,
en zal ik hier dan ook waarschijnlijk geen gebruik van maken.
Als ik buiten ben en de deur wil openen dan werkte dit altijd al via het keypad.
Moet je geloof ik wel aqara home of home assistant hebben. Heb de functie niet gezien in Google home.Boel-Shit schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:09:
[...]
Dat is precies wat in deze firmware zit. De optie om van het slot te halen maar niet te openen.
Dat zou mooi zijn, nu wachten tot het beschikbaar is op HomeKit of Homey.Boel-Shit schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:09:
[...]
Dat is precies wat in deze firmware zit. De optie om van het slot te halen maar niet te openen.
Deur helemaal openen kon al vanaf begin, ik wacht sinds begin op de optie “deur van slot halen”. Die komt er dan nu eindelijk hopelijk spoedig aan (voor niet home assistent gebruikers)remmuz schreef op zondag 18 mei 2025 @ 07:04:
[...]
Dat kan toch al vanaf het begin?
“Unlock” haalt de deur van het slot maar opent (unlatch) de deur niet. Dat is nu eindelijk mogelijk met deze nieuwe firmware.
Vreemd. Als de deur op slot is en ik druk op unlock in Homekit, dan gaat de deur alleen van het slot en niet open. Echt open doen (unlatch) kan niet vanuit Homekit. Ook niet met de nieuwe firmware want Homekit ondersteunt dat blijkbaar nog niet. (ik gebruikngeen Aqara app of Home Assistant)ndjong schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:57:
[...]
Deur helemaal openen kon al vanaf begin, ik wacht sinds begin op de optie “deur van slot halen”. Die komt er dan nu eindelijk hopelijk spoedig aan (voor niet home assistent gebruikers)
Je moet éénmalig in de Aqara-app instellen dat bij het openen ook automatisch de ontgrendeling (unlatch) plaatsvindt. Op die manier kom je in dezelfde situatie als ik: de deur gaat dan niet alleen van het slot, maar opent ook echt volledig.remmuz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:33:
[...]
Vreemd. Als de deur op slot is en ik druk op unlock in Homekit, dan gaat de deur alleen van het slot en niet open. Echt open doen (unlatch) kan niet vanuit Homekit. Ook niet met de nieuwe firmware want Homekit ondersteunt dat blijkbaar nog niet. (ik gebruikngeen Aqara app of Home Assistant)
Doet jouw keypad dat op dit moment ook? opent de deur helemaal? Anders sta je alsnog voor een dichte deur.
[ Voor 21% gewijzigd door ndjong op 19-05-2025 08:21 ]
Uiteraard, want anders heb je er niet zoveel aan.ndjong schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:17:
[...]
Doet jouw keypad dat op dit moment ook? opent de deur helemaal? Anders sta je alsnog voor een dichte deur.
Het werkt al bijna een jaar tot volle tevredenheid dus ik laat het lekker zo.
[ Voor 25% gewijzigd door remmuz op 19-05-2025 08:56 ]
Kan je uitleggen hoe je dit doet in de Aqara app?ndjong schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:17:
[...]
Je moet éénmalig in de Aqara-app instellen dat bij het openen ook automatisch de ontgrendeling (unlatch) plaatsvindt. Op die manier kom je in dezelfde situatie als ik: de deur gaat dan niet alleen van het slot, maar opent ook echt volledig.
Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
Het klinkt alsof jij precies de situatie hebt die ik graag wil: via het keypad gaat de deur zowel van het slot als van de dagschoot (pull spring after unlock).remmuz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:55:
[...]
Uiteraard, want anders heb je er niet zoveel aan.
Het werkt al bijna een jaar tot volle tevredenheid dus ik laat het lekker zo.
Wanneer je de deur opent via HomeKit, wordt alleen het nachtslot ontgrendeld — precies de werking waar ik al een tijd naar op zoek ben. Ik ga dit vanavond zeker eens uitproberen!
- Edit: Dit is wel tegenstrijdig met de handleiding, die geeft aan dat deze Feature ook voor het Keypad zou gelden, en zou de laatste update vrij overbodig maken. Weet je zeker dat je pull spring niet aan hebt staan?
"De Pull Spring Feature van de Aqara U200 is specifiek ontworpen om de vergrendeling van de deur automatisch in te trekken wanneer de deur wordt ontgrendeld. Deze functie is alleen actief wanneer deze is ingeschakeld in de instellingen van de Aqara Home-app. Als deze instelling is uitgeschakeld, zal de deur niet automatisch ontgrendelen of de vergrendeling intrekken, zelfs niet wanneer de deur wordt ontgrendeld via het toetsenbord."
[ Voor 55% gewijzigd door ndjong op 19-05-2025 10:04 ]
Je gaat naar Settings > Lock Configuration > Pull Spring Feature.blueman85 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:10:
[...]
Kan je uitleggen hoe je dit doet in de Aqara app?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mN2M6YdxMUPedYN6ghrgxutr.jpg?f=user_large)
verkeerde quote excuusndjong schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:11:toon volledige bericht
[...]
Het klinkt alsof jij precies de situatie hebt die ik graag wil: via het keypad gaat de deur zowel van het slot als van de dagschoot (pull spring after unlock).
Wanneer je de deur opent via HomeKit, wordt alleen het nachtslot ontgrendeld — precies de werking waar ik al een tijd naar op zoek ben. Ik ga dit vanavond zeker eens uitproberen!
- Edit: Dit is wel tegenstrijdig met de handleiding, die geeft aan dat deze Feature ook voor het Keypad zou gelden, en zou de laatste update vrij overbodig maken. Weet je zeker dat je pull spring niet aan hebt staan?
"De Pull Spring Feature van de Aqara U200 is specifiek ontworpen om de vergrendeling van de deur automatisch in te trekken wanneer de deur wordt ontgrendeld. Deze functie is alleen actief wanneer deze is ingeschakeld in de instellingen van de Aqara Home-app. Als deze instelling is uitgeschakeld, zal de deur niet automatisch ontgrendelen of de vergrendeling intrekken, zelfs niet wanneer de deur wordt ontgrendeld via het toetsenbord."
[ Voor 16% gewijzigd door blueman85 op 19-05-2025 10:14 ]
Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
Ik heb hem destijds via Kickstarter gekocht en was 1 van de eerste paar honderd die de U200 had.ndjong schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:11:
[...]
Het klinkt alsof jij precies de situatie hebt die ik graag wil: via het keypad gaat de deur zowel van het slot als van de dagschoot (pull spring after unlock).
Handleiding was toen nog niet volledig dus met de nodige trial and error heb ik het werkend gekregen.
Op dat moment was ook eigenlijk alleen maar handmatige calibratie mogelijk.
Pull-spring staat aan (dat is later gedaan want die optie bestond in het begin niet)
Hier ook een Kickstarter van de eerste 100, maar bij mij gaat de deur toch echt open als ik op Unlock druk in Homekit. De U200 is wel via Matter verbonden met HK en HomeAssistant.remmuz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:33:
[...]
Vreemd. Als de deur op slot is en ik druk op unlock in Homekit, dan gaat de deur alleen van het slot en niet open. Echt open doen (unlatch) kan niet vanuit Homekit. Ook niet met de nieuwe firmware want Homekit ondersteunt dat blijkbaar nog niet. (ik gebruikngeen Aqara app of Home Assistant)
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
@remmuz Wellicht even opnieuw opstarten door de batterij even een minuut het slot te halen?
Duidelijk, dan hoef ik niet te spelen met de instellingen vanavond.remmuz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:15:
[...]
Ik heb hem destijds via Kickstarter gekocht en was 1 van de eerste paar honderd die de U200 had.
Handleiding was toen nog niet volledig dus met de nodige trial and error heb ik het werkend gekregen.
Op dat moment was ook eigenlijk alleen maar handmatige calibratie mogelijk.
Pull-spring staat aan (dat is later gedaan want die optie bestond in het begin niet)
Ik zie (inmiddels) 3 opties in Homey, echter gaat de deur nog steeds helemaal open bij zowel "Ontgrendel" als "Slot openen"
Alles herstart en het werkt zoals ik wil! ontgrendel haalt de deur alleen van het slot en Slot openen doet de deur open.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JaUoHY053P1P61v6tH9rKUhs.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door ndjong op 19-05-2025 13:25 ]
Ja, dat klopt. Maar als je dan via het bedieningspaneel de deur wilt openen doet die ook geen unlatch, dus dan kom je als nog niet binnen. Behalve als je een deurklink aan de buitenkant hebt.remmuz schreef op zondag 18 mei 2025 @ 07:04:
[...]
Dat kan toch al vanaf het begin?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Liever niet, want het werkt nu precies zoals ik wil.robertwebbe schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:57:
@remmuz Wellicht even opnieuw opstarten door de batterij even een minuut het slot te halen?
@ndjong Is dit met de nieuwe V80 update?ndjong schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:42:
[...]
Duidelijk, dan hoef ik niet te spelen met de instellingen vanavond.
Ik zie (inmiddels) 3 opties in Homey, echter gaat de deur nog steeds helemaal open bij zowel "Ontgrendel" als "Slot openen"
Alles herstart en het werkt zoals ik wil! ontgrendel haalt de deur alleen van het slot en Slot openen doet de deur open.
[Afbeelding]
Nee, zit nog op 76MarioMark1541 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:33:
[...]
@remmuz Is dit met de nieuwe V80 update?
Maar ik denk dat ik op een bepaald moment iets gedaan heb met handmatige calibratie waardoor het nu op deze manier werkt. Dus eigenlijk durf ik nu niet daar v80 te gaan.
Ik gebruik alleen Homekit dus ik zie geen voordeel in v80
[ Voor 38% gewijzigd door remmuz op 19-05-2025 16:44 ]
Hmm das gek want deze optie zou in V80 moeten zittenremmuz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:40:
[...]
Nee, zit nog op 76
Maar ik denk dat ik op een bepaalt moment iets gedaan heb met handmatige calibratie waardoor het nu op deze manier werkt. Dus eigenlijk durf ik nu niet daar v80 te gaan.
Ik gebruik alleen Homekit dus ik zie geen voordeel in v80
How heb je dit voor elkaar gekregen dan @remmuz
Waar liep je eerst tegenaan
Wat heb je herstart?
Waar liep je eerst tegenaan
Wat heb je herstart?
[ Voor 11% gewijzigd door MarioMark1541 op 19-05-2025 18:18 ]
@ndjong volgens mij had ik jouw moeten taggen ipv remissndjong schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:42:
[...]
Duidelijk, dan hoef ik niet te spelen met de instellingen vanavond.
[Afbeelding]
Maar heb je deze optie in homey nu met v80?
Ik zie inderdaad dat deze drie opties beschikbaar zijn sinds de laatste update.MarioMark1541 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:17:
[...]
@ndjong volgens mij had ik jouw moeten taggen ipv remiss
Maar heb je deze optie in homey nu met v80?
Ik ga ervan uit dat ze met die update zijn toegevoegd, al kan ik dat niet met volledige zekerheid zeggen, omdat ik al een tijd niet meer naar de instellingen van het slot in Homey had gekeken.
Hoe dan ook, het werkt nu precies zoals ik het wil met de 3 opties:
- op slot zetten,
- van het slot halen zonder de deur te openen,
- van het slot halen met het openen van de deur.
Maar je moest hem wel opnieuw toevoegen in Homey?ndjong schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:26:
[...]
Ik zie inderdaad dat deze drie opties beschikbaar zijn sinds de laatste update.
Ik ga ervan uit dat ze met die update zijn toegevoegd, al kan ik dat niet met volledige zekerheid zeggen, omdat ik al een tijd niet meer naar de instellingen van het slot in Homey had gekeken.
Hoe dan ook, het werkt nu precies zoals ik het wil met de 3 opties:
- op slot zetten,
- van het slot halen zonder de deur te openen,
- van het slot halen met het openen van de deur.
Om een onbekende reden functioneerde het slot na de update niet meer naar behoren. Ik heb het daarom uit Homey verwijderd en opnieuw toegevoegd. Of dit voor iedereen nodig is, weet ik niet, maar in mijn geval was het helaas wel noodzakelijk.MarioMark1541 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:34:
[...]
Maar je moest hem wel opnieuw toevoegen in Homey?
Update v80 nog steeds niet beschikbaar voor mij ...
V80 gearriveerd !
Werkt super in Homey na opnieuw toevoegen
Fijn dat het werkt! Ik ben er inmiddels al aan gewend dat de deur ’s ochtends eindelijk automatisch van het nachtslot gaat, waardoor we direct naar buiten kunnen zodra het tijd is om te vertrekken. HeerlijkMarioMark1541 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:24:
V80 gearriveerd !
ik heb de V80 nu ook en eindelijk ook gelukt om hem in HA werkend te krijgen.
Helaas merk ik op dat ik hem in Home Assistant niet kan openen doen voor iemand die voor de deur staat. Ik kan hem dus van slot afhalen maar niet de Latch,
Voordeel daarvan is dat ik hem wel via automatiseringen van nachtslot af kan halen, maar ik dacht dat ik hem wel volledig zou kunnen unlocken ook...
Misschien zie ik iets over het hoofd maar als iemand weet of dit wel kan hoor ik het graag!
Helaas merk ik op dat ik hem in Home Assistant niet kan openen doen voor iemand die voor de deur staat. Ik kan hem dus van slot afhalen maar niet de Latch,
Voordeel daarvan is dat ik hem wel via automatiseringen van nachtslot af kan halen, maar ik dacht dat ik hem wel volledig zou kunnen unlocken ook...
Misschien zie ik iets over het hoofd maar als iemand weet of dit wel kan hoor ik het graag!
Gebruik,en jullie ook homekey?
Sommige gebruikers hebben sinds deze update ‘s problemen zo lijkt het
Bij home assistant zit een “beveiliging” op de lock card. Als je deze opent heb je een extra optie onder je “slot” waarmee je de deur volledig kan openen.bjoran123 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:11:
ik heb de V80 nu ook en eindelijk ook gelukt om hem in HA werkend te krijgen.
Thanks! ik zal straks eens mee gaan testen als ik thuis ben!Boel-Shit schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:16:
[...]
Bij home assistant zit een “beveiliging” op de lock card. Als je deze opent heb je een extra optie onder je “slot” waarmee je de deur volledig kan openen.
Ja gebruik ik ook en ik merk gelukkig geen verschil.MarioMark1541 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:16:
Gebruik,en jullie ook homekey?
Lang op zitten wachten, werkt perfect in Home Assistant 
:strip_exif()/f/image/KcfCPbtwoGHjHIpkHwKseGGy.png?f=user_large)

:strip_exif()/f/image/KcfCPbtwoGHjHIpkHwKseGGy.png?f=user_large)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| - square: false type: grid columns: 3 cards: - show_name: true show_icon: true type: button entity: lock.aqara_smart_lock_u200 name: Openen icon: mdi:door-open state_color: false tap_action: action: call-service service: lock.open target: entity_id: lock.aqara_smart_lock_u200 confirmation: text: Zeker weten dat je de voordeur open wil doen? icon_height: 50px - show_name: true show_icon: true type: button entity: lock.aqara_smart_lock_u200 name: Van het slot icon: mdi:door-closed state_color: false tap_action: action: call-service service: lock.unlock target: entity_id: lock.aqara_smart_lock_u200 icon_height: 50px - show_name: true show_icon: true type: button entity: lock.aqara_smart_lock_u200 name: Op slot doen icon: mdi:door-closed-lock state_color: false tap_action: action: call-service service: lock.lock target: entity_id: lock.aqara_smart_lock_u200 icon_height: 50px show_state: false |
yeeh, vandaag eindelijk beschikbaar voor mij.
Werkt perfect in home assistant!
Werkt perfect in home assistant!
Ik lees wel een hoop issues op foras mbt tot home key die niet meer werkt na de 80 update
Zojuist de firmware update vanuit Home Assistant gedaan. Ding bleef heel lang op installeren hangen, bleek dat ik toch even op een toets moest drukken van de keypad. Daarna was het binnen een paar minuten afgerond.
De installatie vooruitgang was helaas niet zichtbaar vanuit Home Assistant. Het downloaden wel.
Op zich wel fijn dat dit nu ook kan, i.p.v. het gedoe met de app op de telefoon, die je open moet houden.
De installatie vooruitgang was helaas niet zichtbaar vanuit Home Assistant. Het downloaden wel.
Op zich wel fijn dat dit nu ook kan, i.p.v. het gedoe met de app op de telefoon, die je open moet houden.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Heb je hem na updaten nog wel even opnieuw moeten inleren? Die YAML code werkt goed (qua uiterlijk en 2 vd 3 functionaliteiten). Alleen het van slot afhalen werkt nog niet. Ik denk dat ik hem een keer opnieuw moet inleren.dennistd schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:41:toon volledige bericht
Lang op zitten wachten, werkt perfect in Home Assistant
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 - square: false type: grid columns: 3 cards: - show_name: true show_icon: true type: button entity: lock.aqara_smart_lock_u200 name: Openen icon: mdi:door-open state_color: false tap_action: action: call-service service: lock.open target: entity_id: lock.aqara_smart_lock_u200 confirmation: text: Zeker weten dat je de voordeur open wil doen? icon_height: 50px - show_name: true show_icon: true type: button entity: lock.aqara_smart_lock_u200 name: Van het slot icon: mdi:door-closed state_color: false tap_action: action: call-service service: lock.unlock target: entity_id: lock.aqara_smart_lock_u200 icon_height: 50px - show_name: true show_icon: true type: button entity: lock.aqara_smart_lock_u200 name: Op slot doen icon: mdi:door-closed-lock state_color: false tap_action: action: call-service service: lock.lock target: entity_id: lock.aqara_smart_lock_u200 icon_height: 50px show_state: false
[ Voor 30% gewijzigd door Floris039 op 28-05-2025 10:29 ]
Ah daar had ik dat gezien. Ik heb hem via home assistant uiteindelijk geupdate. Ik ga als ik thuis ben even de pull functie uit en aanzetten.robertwebbe schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:45:
Heb je de “pull spring” functie al een keer uit- en aangezet? Volgens de release niets is dat noodzakelijk om te doen.
[Afbeelding]
Ik heb idd de optie 'apparaat opnieuw interviewen' gebruiktFloris039 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:27:
[...]
Heb je hem na updaten nog wel even opnieuw moeten inleren? Die YAML code werkt goed (qua uiterlijk en 2 vd 3 functionaliteiten). Alleen het van slot afhalen werkt nog niet. Ik denk dat ik hem een keer opnieuw moet inleren.
@bjoran123 Heb je toevallig auto-lock aan staan in de Aqara app? Dat is het enige wat ik kan bedenken. HA geeft geen reden waarom vergrendeld dus het lijkt buiten HA.
En anders die optie in de Aqara app even een keer aan- en weer uitzetten. Door de laatste update zijn die waardes bij sommige gebruikers in de war geraakt.
Er is nu ook een U200 Lite. Het verschil is dat het buitendeel geen numeriek keypad en geen vingerafdrukscanner meer heeft, allen een NFC tag. Prijs is €129.
:strip_exif()/f/image/tp7Okanr5RwlHG6Pip4cRNTe.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.aqara-shop.co...smart-lock-u200-lite-kit/
:strip_exif()/f/image/tp7Okanr5RwlHG6Pip4cRNTe.jpg?f=fotoalbum_large)
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeAqara Smart Lock U200 Lite Kit - Smart Security for Classic Doors
[ Voor 56% gewijzigd door robertwebbe op 17-06-2025 07:49 ]
Klinkt interessant. Ware het niet dat ik stiekem die vingerafdruk scanner meer gebruik dan via de iPhone of Apple Watch. Tenzij het koud is en ik handschoenen aan heb. Programmeren met openen op afstand dmv geolocatie heb ik nog niet geprobeerd.robertwebbe schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:57:
Er is nu ook een U200 Lite. Het verschil is dat het buitendeel geen numeriek keypad en geen vingerafdrukscanner meer heeft, allen een NFC scanner.
[Afbeelding]
[Video: Aqara Smart Lock U200 Lite Kit - Smart Security for Classic Doors]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Het lijkt mij, afgaande op de foto en filmpje, een NFC tag te zijn die door de telefoon gescand wordt en vervolgens de app activeerd.
Ik vind het wel fijn dat de vingerafdrukscanner werkt zonder smartwatch of telefoon bij je te hebben. Maar mooi voor de mensen die dit ook een prima optie vinden
Ik vind het wel fijn dat de vingerafdrukscanner werkt zonder smartwatch of telefoon bij je te hebben. Maar mooi voor de mensen die dit ook een prima optie vinden
Dat is inderdaad hoe het werkt. Ik heb de U200 Lite de afgelopen 2 maanden mogen testen van Aqara.davasch schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:39:
Het lijkt mij, afgaande op de foto en filmpje, een NFC tag te zijn die door de telefoon gescand wordt en vervolgens de app activeerd.
Ik was de 'gewone' U200 gewend en dan is de lite toch wel een stap achteruit.
Ik weet niet wat het prijsverschil is, maar persoonlijk zou ik toch graag een keypad willen hebben.
Gisteren nog moest ik even iets uit de auto pakken, voordeur waait dicht, telefoon ligt binnen.
Dan had ik dus een probleem gehad zonder keypad.
De lite zit op de achterdeur dus in principe kan ik altijd wel ergens naar binnen, ook zonder telefoon op zak.
Dus een NFC tag of HomeKey werkt dan niet?remmuz schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:10:
[...]
Dat is inderdaad hoe het werkt. Ik heb de U200 Lite de afgelopen 2 maanden mogen testen van Aqara.
Ik weet niet wat het prijsverschil is, maar persoonlijk zou ik toch graag een keypad willen hebben.
Gisteren nog moest ik even iets uit de auto pakken, voordeur waait dicht, telefoon ligt binnen.
De lite zit op de achterdeur dus in principe kan ik altijd wel ergens naar binnen, ook zonder telefoon op zak.
Dat het enkel een NFC tag is die ervoor zorgt dat je de Aqara app opent is nou niet super ideaal.
De U200 Lite is wel een stuk goedkoper (€130) en als je het omdraait betaal je wel flink voor Apple Homekey.
De NFC tag is een leuke gimmick, als je een automatisering instelt kan je dan alsnog redelijk vlot je huis binnen. Maar zonder back-up sta je inderdaad voor een dichte deur als je telefoon leeg is of nog binnen ligt.
edit; ik kan overigens ook niet zonder het buitendeel omdat het je volledig sleutelloos maakt en ik dus via Homekey mijn horloge tegen het keypad houdt.
Maar als je de U200 Lite via Thread koppelt aan Home Assistant en je met gezichtsherkenning de deur opent. Of je hebt een Intercom met NFC van een ander merk. Dan is de U200 Lite wel een mooie toevoeging aan je huidige smarthome.
De NFC tag is een leuke gimmick, als je een automatisering instelt kan je dan alsnog redelijk vlot je huis binnen. Maar zonder back-up sta je inderdaad voor een dichte deur als je telefoon leeg is of nog binnen ligt.
edit; ik kan overigens ook niet zonder het buitendeel omdat het je volledig sleutelloos maakt en ik dus via Homekey mijn horloge tegen het keypad houdt.
Maar als je de U200 Lite via Thread koppelt aan Home Assistant en je met gezichtsherkenning de deur opent. Of je hebt een Intercom met NFC van een ander merk. Dan is de U200 Lite wel een mooie toevoeging aan je huidige smarthome.
[ Voor 37% gewijzigd door Jfwiet op 17-06-2025 11:59 ]
Voor een zijdeur of achterdeur is het ook niet verkeerd.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Is de Lite wel via HomeAsisstant aan te sturen? Dat je bijvoorbeeld via HomeKit alsnog de deur kan openen zonder de Aqara app?remmuz schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:10:
[...]
Dat is inderdaad hoe het werkt. Ik heb de U200 Lite de afgelopen 2 maanden mogen testen van Aqara.
Hoe komt het dat je deze hebt mogen testen van Aqara? lijkt me super interessant om een productie zo in begin stadium te hebben en te mogen testen!remmuz schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:10:
[...]
Ooit een keer voor aangemeld. Ik heb nu 3 producten mogen testen. sommig wat meer succesvol dan andere.bjoran123 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:40:
[...]
Hoe komt het dat je deze hebt mogen testen van Aqara? lijkt me super interessant om een productie zo in begin stadium te hebben en te mogen testen!
De G5 Pro camera heb ik niet zoveel meer aan omdat de nieuwe firmware niet op de camera's van de test groep geïnstalleerd kan worden bijvoorbeeld.
Ja heb ik ook last van.MarioMark1541 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:20:
Ik lees wel een hoop issues op foras mbt tot home key die niet meer werkt na de 80 update
Doet het vaker niet met m'n Apple Watch dan wel. Heel af en toe doet die het wel.
Voor de update werkt dit als een speer!
Hier ook Homekey issues, hopelijk komt er een snel een fix. De vingerafdruk doet het nog wel prima en heb het paneel van de muur gehaald en direct op mijn deur geschroeft. Dus moet mijn pols nu wel in een heel vreemde hoek vouwen om hem erop te leggen
(first world problems)
Moet zeggen dat ik dat niet ervaar.megaleo schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:51:
[...]
Ja heb ik ook last van.
Doet het vaker niet met m'n Apple Watch dan wel. Heel af en toe doet die het wel.
Wel een paar keer auto lock aan en uit moeten zetten voordat het goed weer werkte.
|| iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi | Magic Keyboard || iPhone 14 Pro Max 256GB SB || Apple Watch Ultra || AirPods Pro 2022 || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||
Bij mij werkt HomeKey sinds ongeveer maart al niet meer icm Google Hub 2nd gen. Ik heb nog steeds geen idee waarom.xileS schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 00:15:
[...]
Vreemd genoeg krijg ik het nog steeds niet werkend, terwijl dit eerder wel gewoon werkte.
Bedienen via de Apple Woning app (locken en unlocken) werkt gewoon, maar HomeKey werkt weer niet. En zelfs de Personal Acces Code in de woning app werkt niet, terwijl dit de vorige x wel werkte (maar had het na de test weer verwijderd).
Niemand met dezelfde problemen? Of weet waar het aan kan liggen?
Ik kom er niet helemaal uit met het installeren van dit slot (ik vervang een Nuki). Ik heb een Unifi setup en ik lees overal dat ik ipv6 moet inschakelen, dat heb ik aan de WAN kant gedaan, ook al ondersteunt Odido dit niet voor zover ik weet.
Aan de LAN kant wil ik heb dan op ipv6 prefix delegation doen, maar daar ben ik verplicht om het prefix delegation id in te vullen, maar die heb ik dus niet.
Iemand nog ideeen of een compleet stappenplan (ik heb mijn apple tv als thread router, ik ga geen HA doen)?
Update: never mind, is uiteindelijk na 2 uren gelukt en ik had helemaal niks hoeven aan te passen qua ipv6. Het was gewoon een kwestie van haperige installatie (qua software), zoals het internet wel vol van staat.
Aan de LAN kant wil ik heb dan op ipv6 prefix delegation doen, maar daar ben ik verplicht om het prefix delegation id in te vullen, maar die heb ik dus niet.
Iemand nog ideeen of een compleet stappenplan (ik heb mijn apple tv als thread router, ik ga geen HA doen)?
Update: never mind, is uiteindelijk na 2 uren gelukt en ik had helemaal niks hoeven aan te passen qua ipv6. Het was gewoon een kwestie van haperige installatie (qua software), zoals het internet wel vol van staat.
[ Voor 17% gewijzigd door RUFFNECK op 19-06-2025 22:11 ]
IPV6 is wel nodig op je locale netwerk want een Thread apparaat heeft dat nodig, maar blijkbaar heb je dat aan staan. Herstarten van hubs/routers heb ik ook al vaker gedaan. Je hebt ook nog de Matter/Thread apparaten in de cache hangen van je 'commissioner', op mijn iphone staat dat onder Instellingen >> algemeen >> Matter accesoires. Daar heb ik ook wel eens apparaten moeten verwijderen voor een nieuwe poding.
Hier nu ook last van, al een oplossing gevonden?megaleo schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:51:
[...]
Ja heb ik ook last van.
|| iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi | Magic Keyboard || iPhone 14 Pro Max 256GB SB || Apple Watch Ultra || AirPods Pro 2022 || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||
Nee helaasovertones schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:35:
[...]
Hier nu ook last van, al een oplossing gevonden?