Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:11
Roy Tollenaar schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:17:
Op Reddit ook wel een bekend probleem, mijne is nu aan het restore naar 17, in de aankomende 2 weken 6000km navigeren dan moet die het wel gewoon goed doen.
Ik zou niet eens meer weten hoe het moet zonder alles opnieuw in te stellen. :+

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roy Tollenaar schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:25:
[...]

Daar hebben ze nog wel een apple store, in Servie en bosnie niet :P
Hehe nee dat wordt lastiger :P

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:24
SgtElPotato schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:26:
[...]

Ik zou niet eens meer weten hoe het moet zonder alles opnieuw in te stellen. :+
Moet je idd nieuwe install doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt overigens ook wel wat version management in iCloud backup. Dus misschien is er nog wel een 17.x backup beschikbaar.

Ik maak persoonlijk altijd een locale backup de dag van de Keynote, voor de zekerheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Donstil op 19-07-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Donstil schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:18:
Je hebt overigens ook wel wat version management in iCloud backup. Dus misschien is er nog wel een 17.x backup beschikbaar.

Ik maak persoonlijk altijd een locale backup de dag van de Keynote, voor de zekerheid.
Ik ga ben nu in al die jaren misschien 1 of 2 keer terug gegaan naar de officiële release. Eenmalig met een verse installatie en eenmalig heb ik een oudere iPhone opnieuw ingesteld en alles overgezet daar naar toe om het vervolgens weer terug over te zetten.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij een downgrade heb ik altijd iOS gedowngrade met een ipsw, waarbij de data netjes bewaard bleef (iPhone heeft alleen 30 minuutjes nodig om het te verifiëren). Uiteraard eerst ook ff een backup maken, maar het is nog nooit een probleem geweest. *klopt even af*. Enige dingetje om rekening mee te houden als het wel mislukt is Signal, gezien die nog altijd totaal geen back-upfunctie heeft. Die zet ik wel eerst over naar een ander toestel.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-nwk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:03
Is er alweer een nieuwe PB verschenen? Ik heb hem nog niet geinstalleerd wegens alle negatieve ervaringen m.b.t. batterijverbruik wat ik veel lees. Maar ik zie nu dat de update 6,98 GB is, waar dat op release dag nog 3,15 GB was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bob-nwk schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:46:
Is er alweer een nieuwe PB verschenen? Ik heb hem nog niet geinstalleerd wegens alle negatieve ervaringen m.b.t. batterijverbruik wat ik veel lees. Maar ik zie nu dat de update 6,98 GB is, waar dat op release dag nog 3,15 GB was.
Nee er is pas 1 public beta op dit moment.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

bob-nwk schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:46:
Grappig dat je die negatieve ervaringen over batterijgebruik noemt. Het ‘leuke’ is namelijk dat bij elke gewone (=niet-beta) release precies datzelfde ‘probleem’ naar voren komt. Daar wordt flink over geklaagd.

Het is ook al eens uitgelegd. Zo’n major release wijzigt namelijk nogal wat in de telefoon die daardoor op de achtergrond flink aan de bak moet. Er moet van alles opnieuw worden geregeld, ingesteld, gecalibreerd, opgeschoond, bijgewerkt en wat al niet meer. Dat kost flink wat power. Daarom zijn de toestellen niet zelden ook warmer dan anders en ben je sneller door je accu heen.

Oplossing? Gewoon een tijdje wachten. Binnen een paar dagen is de boel tot rust gekomen en ervaar je normalere temperaturen en normaler batterijverbruik, verwacht ik.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtElPotato
Hippe Lip schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:22:
[...]

Grappig dat je die negatieve ervaringen over batterijgebruik noemt. Het ‘leuke’ is namelijk dat bij elke gewone (=niet-beta) release precies datzelfde ‘probleem’ naar voren komt. Daar wordt flink over geklaagd.

Het is ook al eens uitgelegd. Zo’n major release wijzigt namelijk nogal wat in de telefoon die daardoor op de achtergrond flink aan de bak moet. Er moet van alles opnieuw worden geregeld, ingesteld, gecalibreerd, opgeschoond, bijgewerkt en wat al niet meer. Dat kost flink wat power. Daarom zijn de toestellen niet zelden ook warmer dan anders en ben je sneller door je accu heen.

Oplossing? Gewoon een tijdje wachten. Binnen een paar dagen is de boel tot rust gekomen en ervaar je normalere temperaturen en normaler batterijverbruik, verwacht ik.
Of als men zich zorgen maakt over de batterijduur (of andere bugs), gewoon geen beta installeren!!

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-nwk
Hippe Lip schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:22:
[...]

Is dat bij jou ook het geval dan? Want ik lees dat de battery drain by beta 18 aanzienlijk meer is dan destijds bij de beta van 17 was.
SgtElPotato schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:58:
[...]

Of als men zich zorgen maakt over de batterijduur (of andere bugs), gewoon geen beta installeren!!
Nou en dat is dus precies wat ik nu aan het doen ben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:42
frye schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:41:
Ervaart niemand die random Face ID’s prompt als telefoon gewoon locked op bureau ligt?

Heb dit op mijn 13 pro en draint volgens mij zoveel van batterij.

Na een tijd sprint scherm aan en zie ik Face ID icoon een gezicht zoeken. Die vind niks want ligt op mijn bureau. Daarna krijg ik dan een scherm om passcode in te geven. Maar dat scherm blijft dan aan tot je effectief unlocked.

Waar kan ik dit ergens rapporteren want nergens staat deze als known bug.

Zie ik ergens een event viewer van de telefoon om te kijken wat en waarom dit triggert? Vermoed dat een app in idle mode opstart en die beveiligd is met faceid? Ik heb geen apps die verborgen of Face ID required zijn.
Probleem gevonden. Had om te testen 1 app met FaceID required.
Volgens mij als deze in achtergrond ook iets ging doen dat dan de FaceID prompt ook komt.
Lijkt me dus nog een bug te zijn of zouden app ontwikkelaars hier iets voor moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:36
Roy Tollenaar schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:10:
Hebben hier meer mensen last dat Google maps en Waze crashen op CarPlay? De app stopt er gewoon mee en zodra je hem op nieuw opent heb je geen kaart in beeld. Het probleem lijkt helemaal snel op te treden als je op je telefoon iets anders doet terwijl CarPlay actief is.
Sinds ik carplay via een kabeltje doe ipv draadloos geen problemen behalve dat de Carplay de hele radio overneemt (dat probleem was er sinds ios 18 draadloos ook). Opgelost met een workaround door eerst via carplay en app radio af te spelen waarna ik in het systeem van de radio kan komen en daar als bron de autoradio kan kiezen, daarna terug naar carplay en alles werkt zoals onder IOS 17

[ Voor 3% gewijzigd door bing69 op 23-07-2024 07:48 ]

Bing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:49
bob-nwk schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:27:
[...]

Is dat bij jou ook het geval dan? Want ik lees dat de battery drain by beta 18 aanzienlijk meer is dan destijds bij de beta van 17 was.
Dat is bij mij bijvoorbeeld helemaal omgekeerd. De beta's van iOS 17 had ik heel veel problemen mee, inclusief battery drain. iOS 18 draait (op een bug met de app icoontjes na) als een zonnetje, en verbruikt zelfs minder dan de stabiele iOS 17 versie.

Je weet dat je met een beta problemen kàn hebben, als je dat niet wil, draai dan geen beta's. En verder is er geen lijn in te trekken (maar dat is net wat je wil bereiken met een beta test programma, om de kans te vergroten dat je fouten ontdekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja eens, de bèta’s van 18 draaien prima.
Mede ook omdat er in de huidige vorm nog niet zoveel nieuw is natuurlijk, zal wel anders worden als AI geactiveerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 21:05
Donstil schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:33:
Ja eens, de bèta’s van 18 draaien prima.
Mede ook omdat er in de huidige vorm nog niet zoveel nieuw is natuurlijk, zal wel anders worden als AI geactiveerd wordt.
Maar de vraag is of AI dingen in Europa geactiveerd worden

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SuperVeloce schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:34:
[...]

Maar de vraag is of AI dingen in Europa geactiveerd worden
Ja voor de EU zit dat er voorlopig niet in inderdaad.
Vanaf het moment dat de AI dingen aan gaan stap ik om te testen over op mijn Amerikaanse ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:03
Donstil schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:38:
[...]

Ja voor de EU zit dat er voorlopig niet in inderdaad.
Vanaf het moment dat de AI dingen aan gaan stap ik om te testen over op mijn Amerikaanse ID.
Ben benieuwd of dat gaat werken of dat ze ook op gps gaan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Ben benieuwd of dat gaat werken of dat ze ook op gps gaan controleren.
Ja inderdaad al verwacht ik dat eigenlijk niet.
Als je nu een Amerikaans Apple ID gebruikt heb je ook al toegang tot de exclusieve zaken daar.

De GPS beperking voor de EU regels lijkt mij eerder omdat ze daar simpelweg niet willen dat gebruikers buiten de EU die aanpassingen krijgen. Als een European een Amerikaans ID gebruikt heeft dat voor Apple zover ik weet geen directe nadelen dus voegt een GPS controle niet zoveel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:56
Donstil schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Ja inderdaad al verwacht ik dat eigenlijk niet.
Als je nu een Amerikaans Apple ID gebruikt heb je ook al toegang tot de exclusieve zaken daar.

De GPS beperking voor de EU regels lijkt mij eerder omdat ze daar simpelweg niet willen dat gebruikers buiten de EU die aanpassingen krijgen. Als een European een Amerikaans ID gebruikt heeft dat voor Apple zover ik weet geen directe nadelen dus voegt een GPS controle niet zoveel toe.
GPS controle lijkt mij sowieso al lastig. Als je tegen de grens van b.v. Noorwegen, Engeland of Zwitserland woont dan heb je al kans om buiten de boot te vallen.
Als ik het goed begrepen heb werkt screen mirroring nu al gewoon in Engeland en een Engelse Apple ID gebruiken spreekt mij meer aan dan een Amerikaanse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remmuz schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:15:
[...]

GPS controle lijkt mij sowieso al lastig. Als je tegen de grens van b.v. Noorwegen, Engeland of Zwitserland woont dan heb je al kans om buiten de boot te vallen.

Als ik het goed begrepen heb werkt screen mirroring nu al gewoon in Engeland en een Engelse Apple ID gebruiken spreekt mij meer aan dan een Amerikaanse.
Ja Engeland is ook geen EU natuurlijk, dus daar werkt Screen Mirroring inderdaad wel.
Ik heb verder geen UK id dus daar kan ik niets inhoudelijks over zeggen verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Update time (voor de dev beta)

[ Voor 79% gewijzigd door Donstil op 23-07-2024 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick25
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:08
beta 4 is uit :)

je was me voor sir @Donstil

[ Voor 50% gewijzigd door Nick25 op 23-07-2024 19:20 ]

A person who never made a mistake never tried anything new.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtogTHSWlSYmkuAY9hm7aFLLy6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IXNP041G5K3usCpEzx4bEQX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76KdIbvlhLy-IChkiGbpcWg1J20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgA5lDElgiU2JbWSGkIq7UaK.jpg?f=fotoalbum_large

Wat wel apart is, dat m'n WhatsApp icoon alleen donkerder word en bij recent wel juist veranderd. Dit was bij beta 3 al en nu nog bij beta 4.
Terwijl het bij een kennis van mij wel goed gaat.

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psql
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
Beta 4 nu geïnstalleerd maar lijkt op mijn 14 Pro Max wel wat mis te zijn met Auto Brightness. Scherm gaat geregeld naar zijn donkerste setting. Zet je het scherm meer helder dan kan het zo in eens weer op zijn donkerst setting staan na 1 minuut ofzo.

Kwaliteit issue in de photos app dat fotos lage kwaliteit waren is in beta 4 wel opgelost. Mijn fotos worden weer in hoogste kwaliteit getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
Psql schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:50:
Beta 4 nu geïnstalleerd maar lijkt op mijn 14 Pro Max wel wat mis te zijn met Auto Brightness. Scherm gaat geregeld naar zijn donkerste setting. Zet je het scherm meer helder dan kan het zo in eens weer op zijn donkerst setting staan na 1 minuut ofzo.

Kwaliteit issue in de photos app dat fotos lage kwaliteit waren is in beta 4 wel opgelost. Mijn fotos worden weer in hoogste kwaliteit getoond.
Hier ook 14 Pro Max, maar geen last van brightness probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-nwk
Donstil schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:38:
[...]

Heb je dat al eens eerder gedaan? En zoja, zijn er dan bepaalde zaken die hier niet meer werken (bank apps / betaalkaarten bijvoorbeeld)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:04

mv1

bob-nwk schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 07:20:
[...]

Heb je dat al eens eerder gedaan? En zoja, zijn er dan bepaalde zaken die hier niet meer werken (bank apps / betaalkaarten bijvoorbeeld)?
Alle apps die al op je telefoon staan blijven beschikbaar(ook de updates voor deze apps. Mogelijk moet je je Apple Pay kaarten opnieuw instellen, maar dit zou wel gewoon moeten werken. Ook kan het voorkomen dat als je een bepaalde app wilt downloaden dat deze niet beschikbaar is in de Amerikaanse Appstore, omdat deze alleen beschikbaar is gemaakt in de NL Appstore.

Hou er ook rekening mee dat als je nu op je NL Apple ID een iCloud abonnement hebt voor bijv opslag voor backups en foto’s, deze niet actief is op je Amerikaanse Apple ID. Dit betekent dat je dan op je Amerikaanse Apple ID een nieuw abonnement moet afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bob-nwk schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 07:20:
[...]

Ja, dat is geen pretje hoor. Zoals @mv1 hierboven al aangeeft, blijven al je Nederlandse apps werken, maar moet je inderdaad wel een abonnement afsluiten als je bepaalde diensten wilt gebruiken.

Mijn Amerikaanse Apple ID loopt altijd wel een beetje mee, ook vanwege de Vision Pro, dus ik heb veel Apple-abonnementen dubbel, waardoor het niet echt uitmaakt. Maar ik raad het de normale gebruiker niet direct aan, tenzij je echt weet wat je aan het doen bent en wat de nadelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:08

hier ook inderdaad

A person who never made a mistake never tried anything new.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psql
  • Nu online
Hier begon het wel erg irritant te worden als je telefoon pakt en scherm staat op zijn donkerst. Nu tijdelijk maar ff auto brightness uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:36
En carplay werkt weer zoals het hoort, neemt niet meer de hele radio over maar zoals het hoort!!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:24
Psql schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Hier begon het wel erg irritant te worden als je telefoon pakt en scherm staat op zijn donkerst. Nu tijdelijk maar ff auto brightness uitgezet.
Zelfs met auto brightness uit heb ik het nog. Wel minder lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57

Je bent niet de enige, hinderlijk maar goed t zal de volgende beta vast weer over zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
Ach, daarom zijn we ook beta testers!

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:25

amphora

Websites & Fotografie

Hmm. CarPlay gaat niet helemaal lekker hier met beta 4, iPhone 15 pro en Ford Fiesta. Sommige apps werken ineens niet meer goed, sommige klikbare elementen/menus in zowel Tomtom/google maps/waze/flitsmeister werken niet meer. In beta 3 ging alles nog goed.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritchiegreb
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:34
amphora schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:50:
Hmm. CarPlay gaat niet helemaal lekker hier met beta 4, iPhone 15 pro en Ford Fiesta. Sommige apps werken ineens niet meer goed, sommige klikbare elementen/menus in zowel Tomtom/google maps/waze/flitsmeister werken niet meer. In beta 3 ging alles nog goed.
Heb hier precies hetzelfde, waze loopt afentoe vast en beeld happerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icaru
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 13:44
Sinds gisteren zou public bêta 2 gereleased zijn…
Alleen krijg ik de melding niet, zelfs niet wanneer ik manueel erachter zoek, nog meer mensen last van? Tips/ tricks?
Sinds vorige week run ik bèta 1…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Icaru schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:56:
Alleen krijg ik de melding niet, zelfs niet wanneer ik manueel erachter zoek, nog meer mensen last van? Tips/ tricks?
Ik zag het op iCulture staan, maar ook hier geen update. Denk dat ze een foutje heeft gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennisdn schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 06:47:
[...]

Ik zag het op iCulture staan, maar ook hier geen update. Denk dat ze een foutje heeft gemaakt :)
Nou ja zeg 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:24
Icaru schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:56:
Ik heb gisteren beta2 op mijn AW geïnstalleerd.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icaru
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 13:44
Davidas schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:13:
[...]

Ik heb gisteren beta2 op mijn AW geïnstalleerd.
Op AW lukt beta 2 wel, maar op iOS nog steeds niets zichtbaar?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldGrizmo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07-03 15:42
Icaru schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:25:
[...]

Op AW lukt beta 2 wel, maar op iOS nog steeds niets zichtbaar?!
Er is nog geen public beta 2 voor iOS. Alleen voor macOS Sequoia, watchOS 11, en tvOS 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon Dev bèta installeren, brengt je niets om op de public te wachten, is doorgaans dezelfde build maar dan later.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 19:15
Er is weer een update uitgebracht voor dev beta 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:24
Marco schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:58:
Behoorlijk grillig dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Marco schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:58:
Liep voor het eerst bij mij niet lekker iPhone 15 pro. Leek net alsof hij uitviel en in een bootloop terecht kwam.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psql
  • Nu online
Psql schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:54:
[...]

De nieuwe versie van Beta 4 heeft hier de auto brightness issues weer opgelost. Kan het nu weer aan hebben en dan reageert het weer zoals verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maart1992
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 11:03
Misschien is de vraag hier al reeks voorbij gekomen, excuus daarvoor.

Maar ik begreep dat veel AI features voor IOS 18 niet naar de EU komen wegens regelgeving.
Ik wil komende. release de iPhone 16 pro aanschaffen, kan ik vroeg of laat AI features verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maart1992 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:45:

Maar ik begreep dat veel AI features voor IOS 18 niet naar de EU komen wegens regelgeving.
Ik wil komende. release de iPhone 16 pro aanschaffen, kan ik vroeg of laat AI features verwachten?
Meer dan dit weten we niet:
nieuws: Apple: Apple Intelligence komt dit jaar waarschijnlijk niet naar EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:03
Las net ergens dat iOS 18 sowieso geen ai krijgt. Maar op z’n vroegst pas bij 18.1

Ff bron zoeken

Edit: aah was op Tweakers zelf:
nieuws: Gurman: eerste versie iOS 18 bevat nog geen Apple Intelligence

[ Voor 52% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 29-07-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maart1992 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:45:

Laat vooral :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:32:
Las net ergens dat iOS 18 sowieso geen ai krijgt. Maar op z’n vroegst pas bij 18.1

Ff bron zoeken

Edit: aah was op Tweakers zelf:
nieuws: Gurman: eerste versie iOS 18 bevat nog geen Apple Intelligence
Apple zou in de loop van de komende dagen ook een ontwikkelaarsversie van iOS 18.1 op de markt willen brengen, zodat de software en de functies getest kunnen worden.
Mm dat klinkt wat vreemd, dan zou er een beta traject van 18.1 gaan lopen terwijl die voor 18.0 ook nog loopt.

Wel komen er sessies voor developers rond AI. Vanaf dat moment zal de AI beta inschrijving ook wel open gaan schat ik zo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit is dan wel weer interessant in het Macrumors artikel: The company is now said to be aiming to have development of iOS 18.0 completed by the end of July.

Beta 4.5 draait ook zo wel denk ik, grootste bugs zijn eruit, (vrijwel) alle apps werken. Etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
iOS 18.1 beta met Apple Intelligence (iPhone 15 Pro en Max en M1-M4 iPad Pro) nu live

Waar wij in Nederland precies niets mee kunnen (voorlopig?) :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6aP_ge1Lac4oRVj2eqXnOnpI5Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RVRkvdzOPdxfqkAqQazhIdCD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door _Bailey_ op 29-07-2024 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:18
_Bailey_ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:10:
iOS 18.1 beta met Apple Intelligence (iPhone 15 Pro en Max en M4 iPad Pro) nu live

Waar wij in Nederland precies niets mee kunnen (voorlopig?) :+

[Afbeelding]
Ben hem aan het het installeren, met m'n amerikaanse Apple ID kon ik ook mirroring gebruiken. Dus hopelijk nu ook Apple intelligence.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 06:05
carpebios schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:16:
[...]

Ben hem aan het het installeren, met m'n amerikaanse Apple ID kon ik ook mirroring gebruiken. Dus hopelijk nu ook Apple intelligence.
In principe moet je Siri op US zetten, language op US en region op US. Zegt nog niks over je Apple ID, toch?
Ik ga het in ieder geval proberen. :)

Niet vergeten je ook aan te melden in de settings!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

Ah ok.

Maar dan geen Apple Pay hier in Nederland te gebruiken dan toch? (Met NL bankrekening)

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 29-07-2024 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 06:05
ChrisM schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:17:
[...]

In principe moet je Siri op US zetten, language op US en region op US. Zegt nog niks over je Apple ID, toch?
Ik ga het in ieder geval proberen. :)

Niet vergeten je ook aan te melden in de settings!
Ah... ook al staat m'n regio goed, hij geeft aan dat het niet beschikbaar is in m'n country. Dus zal vast iets doen met GPS.

Jammer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
_Bailey_ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:18:
[...]

Ah ok.

Maar dan geen Apple Pay hier in Nederland te gebruiken dan toch? (Met NL bankrekening)
Nee dat werkt wel, maar amerikaanse Apple Id werkt niet inderdaad.

Hier een bypass

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMCxmty_MyU_vyZg_7CCmlr52r8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0KGGQQKMUjVfPUU8xnnrUmvV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMYmNXL9VaaOrgBq07HmEe6oK4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lhSxx6fQyt70lQXWjopBd93s.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door carpebios op 29-07-2024 19:56 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Eerst de wachtlijst nog. Met een beetje geluk is het first come first serve

Acties:
  • 0 Henk 'm!
675 MB, geen nieuwe image dus dat geeft wel aan dat het gerucht klopt. Dit had in 18.0 moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carpebios schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:31:
[...]

Hier een bypass

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou mij nou niet verbazen als ze dat bewust makkelijk gehouden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Donstil schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:24:
[...]

Eerst de wachtlijst nog. Met een beetje geluk is het first come first serve
Ik lees dat er users van macrumors nog geen 10 minuten op die waitlist stonden en toen al toegelaten werden om 't te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:09
carpebios schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:31:
[...]

Hier een bypass

[Afbeelding]

[Afbeelding]
nu nog iets voor iOS ;)

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Ja raar dat hij het wel doet op MacOS, maar niet op iOS.

Misschien een VPN?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ze doen toch iets met GPS oid.
Ik heb de regio aangepast, Amerikaans id ingelogd en VPN (en tegelijk ook) maar helaas zonder resultaat.

Nog steeds de melding dat AI niet beschikbaar is in onze regio.

Edit: Nou krijg het niet werkend. Ben vanaf donderdag weer een aantal weken in de VS, kijk ik daar wel even of het werkend te krijgen is.

[ Voor 25% gewijzigd door Donstil op 29-07-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donstil schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:05:
Ze doen toch iets met GPS oid.
Ik heb de regio aangepast, Amerikaans id ingelogd en VPN (en tegelijk ook) maar helaas zonder resultaat.

Nog steeds de melding dat AI niet beschikbaar is in onze regio.
En met de locatievoorzieningen ook helemaal uit? Dan trappen strenge VPN-Blockers er ook nog wel eens in. Maar al zal die daar intrappen wat ik niet verwacht wordt het dan ook lastig voor gewoon dagelijks gebruik…

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 29-07-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisdn schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:23:
[...]

En met de locatievoorzieningen ook helemaal uit? Dan trappen strenge VPN-Blockers er ook nog wel eens in. Maar al zal die daar intrappen wat ik niet verwacht wordt het dan ook lastig voor gewoon dagelijks gebruik…
Aah ik wel kunnen proberen ja, ben alleen al weer helemaal terug geschakeld 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Donstil schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:30:
[...]

Aah ik wel kunnen proberen ja, ben alleen al weer helemaal terug geschakeld 8)7
Lang geleden toen de Pokemonrage op het toppunt was eens via sideload een app gehad die de locatie kon spoofen. Misschien dat iemand zoiets weet te verzinnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 07:26
De bepaling van je regio is gebaseerd op meerdere datapunten. Het wordt onder andere bepaald aan de hand van de regiocodes die WiFi-netwerken om je heen uitzenden. Ook je mobiele verbinding geeft een regiocode door. Het is te spoofen, maar dan moet je er dus voor zorgen dat je iPhone een enkel WiFi-netwerk ziet met daarvan de regiocode US. Ook je simkaart zul je moeten verwijderen en zorgen dat er geen GPS-verbinding is. Lijkt mij een vrij onbruikbare staat van je toestel :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisdn schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:36:
[...]

Lang geleden toen de Pokemonrage op het toppunt was eens via sideload een app gehad die de locatie kon spoofen. Misschien dat iemand zoiets weet te verzinnen :)
Ja ik laat het wel even zo, zal het donderdag of vrijdag nog eens proberen (met een Amerikaanse sim, Amerikaanse lokatie, etc).

Opzich heeft mijn tech honger/interesse ook wel voldoende aan vanavond wat YouTube videos kijken en het dan niet zelf proberen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
MelvinW schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:41:
De bepaling van je regio is gebaseerd op meerdere datapunten. Het wordt onder andere bepaald aan de hand van de regiocodes die WiFi-netwerken om je heen uitzenden. Ook je mobiele verbinding geeft een regiocode door. Het is te spoofen, maar dan moet je er dus voor zorgen dat je iPhone een enkel WiFi-netwerk ziet met daarvan de regiocode US. Ook je simkaart zul je moeten verwijderen en zorgen dat er geen GPS-verbinding is. Lijkt mij een vrij onbruikbare staat van je toestel :p.
Dit is wel heel extreem, hoor. Maar Apple heeft meteen al gezegd dat je dit moet neerleggen bij je local commisioner. Voor Nederland is dat Wopke Hoekstra.

Conclusie: over twintig jaar hebben we het nog niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Aiii

何これ

Dennisweb schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:19:
[...]

Dit is wel heel extreem, hoor. Maar Apple heeft meteen al gezegd dat je dit moet neerleggen bij je local commisioner. Voor Nederland is dat Wopke Hoekstra.

Apple vecht haar eigen strijd maar lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisweb schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:19:
[...]

Ja echt lekker die vrijheid voor de consument.
Maar goed we hebben er gelukkig wel torrent clients voor terug gekregen :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[ Voor 30% gewijzigd door Donstil op 29-07-2024 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Donstil schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:43:
[...]

Ja echt lekker die vrijheid voor de consument.
Maar goed we hebben er gelukkig wel torrent clients voor terug gekregen :+ .
Maar even serieus, zitten we nu de komende jaren met domme Siri opgescheept omdat de EU slimme Siri tegenhoudt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:21
Dennisweb schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:10:
[...]

Maar even serieus, zitten we nu de komende jaren met domme Siri opgescheept omdat de EU slimme Siri tegenhoudt?
De EU wil voorkomen dat de Amerikaanse techreuzen bij ons ook de baas worden. In de VS bestaat privacy niet. Daar geldt alleen de recht van het meeste geld. De aandeelhouder is daar heilig. Belangrijker dan de eigen bevolking.

Wij individuen zijn niet in staat de macht van tech de weerstaan wij lopen achter iedere ontwikkeling aan zonder na te denken.

Dus, wat mij betreft hoop ik dat de EU haar poot stijf houdt. Onze markt is groot genoeg om te negeren. Ze binden vanzelf wel in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dennisweb schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:10:
[...]

Nou, de EU houdt Slimme Siri niet tegen, maar indirect is dat inderdaad wel de uitkomst.
Apple zou onder de DMA aanpassingen moeten doen aan Apple Intelligence waar ze niet achter kunnen of willen staan.

Linksom of rechtsom is de consument hier de dupe van. Enerzijds omdat we het niet krijgen, anderzijds omdat er een soort open variant zou ontstaan waarin onze privacy niet gewaarborgd kan worden door Apple.

Dat laatste lijkt voor alsnog de reden te zijn waarom ze nu zeggen “oké dan doen we het niet”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Uitleg van @Donstil is helder. Dank.

De uitleg van @La1974 vind ik technisch niet zo interessant. Nu heb ik sowieso een beetje moeite met ‘wij bepalen wel wat goed voor u is’ als mentaliteit. Maar dat is een andere discussie. :+

Hopelijk zal Apple nieuwe features ook uitbrengen in Europa. Anders zal het wel een erg karige update worden de komende jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• La1974
Dennisweb schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:41:
Uitleg van @Donstil is helder. Dank.

De uitleg van @La1974 vind ik technisch niet zo interessant. Nu heb ik sowieso een beetje moeite met ‘wij bepalen wel wat goed voor u is’ als mentaliteit. Maar dat is een andere discussie. :+

Hopelijk zal Apple nieuwe features ook uitbrengen in Europa. Anders zal het wel een erg karige update worden de komende jaren.
Mijn uitleg kan je technisch niet interessant vinden @Dennisweb maar dat doet er niet toe.

Dat Apple Intelligence niet naar de EU komt heeft niet zoveel met techniek te maken.

Apple krijgt haar zin niet onder de DMA dus spelen ze het zo. Dit is een politiek spel. Techniek speelt hier een zeer beperkte rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
La1974 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:26:
[...]

De EU wil voorkomen dat de Amerikaanse techreuzen bij ons ook de baas worden. In de VS bestaat privacy niet. Daar geldt alleen de recht van het meeste geld. De aandeelhouder is daar heilig. Belangrijker dan de eigen bevolking.

Wij individuen zijn niet in staat de macht van tech de weerstaan wij lopen achter iedere ontwikkeling aan zonder na te denken.

Dus, wat mij betreft hoop ik dat de EU haar poot stijf houdt. Onze markt is groot genoeg om te negeren. Ze binden vanzelf wel in.
Wat je schrijft conflicteert. "In de VS bestaat privacy niet" is sowieso absoluut niet waar - zou ik me toch eens gaan verdiepen in de wetgevingen aldaar. Maar dat terzijde: je lijkt hiermee te suggereren dat privacy belangrijk is en de EU daar op de een of andere manier iets positiefs mee van doen heeft. Op het vlak van de AVG zijn een aantal vorderingen gemaakt die positief zijn, zeker. Maar bij de DMA is dat juist helemaal mis gegaan. Maar goed, privacy is dus belangrijk; en vervolgens schrijf je opeens dat je dan wil dat de EU haar poot stijf houdt en dat Apple "in moet binden", wat neerkomt op dat Apple dus een extreem groot gapend gat in iOS moet gaan openen waarmee allerlei privacy en beveiligingspolicies omzeild zouden kunnen worden. Best vreemd om te lezen. Zeker als je daarbij opnoemt dat wij achter iedere ontwikkeling aanlopen zonder na te denken, en dan wel willen dat Apple haar veilige OS openbreekt zodat de META's en Google's van de wereld (verrek, ook Amerikaanse bedrijven. SurprisedPikachu.jpeg) je hele telefoon leeg kunnen trekken als ze je daartoe weten te verleiden. Ben dan toch benieuwd hoe je dat voor je ziet hoe de DMA hier precies een positief effect heeft en hoe het de consument beschermd in de door jou genoemde context. :/

Nee het is te hopen dat de EU inziet dat ze te ver zijn gegaan en inbindt met die slecht doordachte wetgeving die niet enkel onnodig, maar ook volstrekt ongewenst is (in deze vorm. Een betere/eerlijkere vorm had misschien gekund.). Als er al een probleem was, dan is het probleem nu enkel verplaatst naar ontwikkelaars aan wie je overgeleverd wordt. Dus als dit werkelijk je argument is, dat het probleem Amerikaanse techbedrijven zijn (waarom het komt dat er zoveel Amerikaanse en weinig "Europese" bedrijven zijn op dit vlak is ook nog een verhaal apart. :+), dan heb ik heel slecht nieuws voor je: daar doet de DMA onder de streep echt heel bar weinig tegen. Sterker nog: die creeert veel meer (privacy) problemen voor de consument dan het oplost. Helaas.
La1974 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:55:
[...]
Dat Apple Intelligence niet naar de EU komt heeft niet zoveel met techniek te maken.
Het heeft er juist alles mee te maken.
La1974 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:55:
[...]
Apple krijgt haar zin niet onder de DMA dus spelen ze het zo. Dit is een politiek spel. Techniek speelt hier een zeer beperkte rol.
Apple krijgt op sommige vlakken inderdaad haar zin niet. Jammer, al houden ze her en der gelukkig nog dapper weerstand. Maar bij Apple Intelligence hebben ze simpelweg een heel goed punt dat de DMA een probleem oplevert waardoor ze voorlopig deze functionaliteit niet in de EU kunnen lanceren omdat dit een te groot risico oplevert en de DMA nog te arbitrair is op sommige vlakken. Wie weet fixt de EU een aantal problemen met de wet, of trekt deze terug en zorgt voor een fatsoenlijk alternatief, en kan het wel doorgang vinden. Anders krijgen we denk ik sowieso nooit de volledige AI hier, maar enkel een aangepaste variant met veel minder mogelijkheden. En dat zou terecht zijn en toch echt de schuld van digitale wetgeving die geschreven is door analoge mensen met niets anders dan eurotekentjes in de ogen.

[ Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 30-07-2024 00:59 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:24

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Op mijn MacBook waren bovenstaande waarden al aanwezig. Kon mezelf opgeven voor Apple AI en warempel een minuut later krijg ik de melding “Apple Intelligence is Here”.

Op mijn iPhone heb ik het nog niet werkend gekregen. Locatievoorziening uitgezet, time zone aangepast, VPN naar USA opgezet, natuurlijk region aangepast naar US, taal naar US en Siri taal naar US. Heeft iemand al een workaround gevonden?

[ Voor 14% gewijzigd door haagsepracht op 30-07-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-nwk
Public Beta 2 is inmiddels ook beschikbaar. Vorige week toch maar overstag gegaan, wetende dat de PB2 deze week zou komen. Gevreesde battery drain viel behoorlijk mee tot nu toe

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb hier wel weer een first world problem in 18.1…. De favorieten pagina (of meest gebruikte) van de emoji is compleet verdwenen (in alle apps)…. Dan pas merk je hoevaak je stiekem toch smilies gebruikt 😂

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 30-07-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:09
haagsepracht schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:32:
[...]

Op mijn MacBook waren bovenstaande waarden al aanwezig. Kon mezelf opgeven voor Apple AI en warempel een minuut later krijg ik de melding “Apple Intelligence is Here”.

Op mijn iPhone heb ik het nog niet werkend gekregen. Locatievoorziening uitgezet, time zone aangepast, VPN naar USA opgezet, natuurlijk region aangepast naar US, taal naar US en Siri taal naar US. Heeft iemand al een workaround gevonden?
Na de aanpassingen een reboot gedaan?
Heb het bestandje gekopieerd naar desktop, aanpassingen gedaan en terug geschreven. Daarna werkte het nog niet.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:24

haagsepracht

One Man, Half Machine.

makooy schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:45:
[...]

Na de aanpassingen een reboot gedaan?
Heb het bestandje gekopieerd naar desktop, aanpassingen gedaan en terug geschreven. Daarna werkte het nog niet.
Ik heb niets aangepast in het bestand. De waarden waren al gelijk aan degene die je kunt zien in de screenshot. Dus op de MacBook werkte het per direct. Nu op m'n iPhone nog werkend zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Aiii

何これ

Heeft Apple al uitgelegd wat het probleem met de DMA in relatie tot hun super privacy-gerichte AI en wat daar oplossing eigenlijk van is? Of is het eigenlijk gewoon dat ze bang zijn dat ze straks moeten concurreren met andere Assistants zoals die van Google en Amazon als je die als default zou mogen instellen?

[ Voor 9% gewijzigd door Aiii op 30-07-2024 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Aiii schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:50:
Heeft Apple al uitgelegd wat het probleem met de DMA in relatie tot hun super privacy-gerichte AI en wat daar oplossing eigenlijk van is? Of is het eigenlijk gewoon dat ze bang zijn dat ze straks moeten concurreren met andere Assistants zoals die van Google en Amazon als je die als default zou mogen instellen?
Het probleem in ogen van Apple is meer dat ze hun achterliggend systeem (lees IOS) open moeten zetten voor concurrenten AI’s zodra ze in de letter van de DMA een AI in de EU uit brengen. Anders is het namelijk monopolie in de ogen van de DMA.
Dit botst dan weer met de geslotenheid van IOS hetgeen juist de privacy waarborgt.

Zo interpreteer ik de situatie momenteel. En natuurlijk ook politieke leverage naar de EU toe.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:09
TheKerremenke schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:56:
[...]

Het probleem in ogen van Apple is meer dat ze hun achterliggend systeem (lees IOS) open moeten zetten voor concurrenten AI’s zodra ze in de letter van de DMA een AI in de EU uit brengen. Anders is het namelijk monopolie in de ogen van de DMA.
Dit botst dan weer met de geslotenheid van IOS hetgeen juist de privacy waarborgt.

Zo interpreteer ik de situatie momenteel. En natuurlijk ook politieke leverage naar de EU toe.
Ze laten ChatGPT al toe, en andere modellen zoals ik het uit de keynote begrepen heb.

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 16 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
WhatsappHack schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:49:
[...]

Wat je schrijft conflicteert. "In de VS bestaat privacy niet" is sowieso absoluut niet waar - zou ik me toch eens gaan verdiepen in de wetgevingen aldaar. Maar dat terzijde: je lijkt hiermee te suggereren dat privacy belangrijk is en de EU daar op de een of andere manier iets positiefs mee van doen heeft. Op het vlak van de AVG zijn een aantal vorderingen gemaakt die positief zijn, zeker. Maar bij de DMA is dat juist helemaal mis gegaan. Maar goed, privacy is dus belangrijk; en vervolgens schrijf je opeens dat je dan wil dat de EU haar poot stijf houdt en dat Apple "in moet binden", wat neerkomt op dat Apple dus een extreem groot gapend gat in iOS moet gaan openen waarmee allerlei privacy en beveiligingspolicies omzeild zouden kunnen worden. Best vreemd om te lezen. Zeker als je daarbij opnoemt dat wij achter iedere ontwikkeling aanlopen zonder na te denken, en dan wel willen dat Apple haar veilige OS openbreekt zodat de META's en Google's van de wereld (verrek, ook Amerikaanse bedrijven. SurprisedPikachu.jpeg) je hele telefoon leeg kunnen trekken als ze je daartoe weten te verleiden. Ben dan toch benieuwd hoe je dat voor je ziet hoe de DMA hier precies een positief effect heeft en hoe het de consument beschermd in de door jou genoemde context. :/

Nee het is te hopen dat de EU inziet dat ze te ver zijn gegaan en inbindt met die slecht doordachte wetgeving die niet enkel onnodig, maar ook volstrekt ongewenst is (in deze vorm. Een betere/eerlijkere vorm had misschien gekund.). Als er al een probleem was, dan is het probleem nu enkel verplaatst naar ontwikkelaars aan wie je overgeleverd wordt. Dus als dit werkelijk je argument is, dat het probleem Amerikaanse techbedrijven zijn (waarom het komt dat er zoveel Amerikaanse en weinig "Europese" bedrijven zijn op dit vlak is ook nog een verhaal apart. :+), dan heb ik heel slecht nieuws voor je: daar doet de DMA onder de streep echt heel bar weinig tegen. Sterker nog: die creeert veel meer (privacy) problemen voor de consument dan het oplost. Helaas.

[...]

Het heeft er juist alles mee te maken.

[...]

Apple krijgt op sommige vlakken inderdaad haar zin niet. Jammer, al houden ze her en der gelukkig nog dapper weerstand. Maar bij Apple Intelligence hebben ze simpelweg een heel goed punt dat de DMA een probleem oplevert waardoor ze voorlopig deze functionaliteit niet in de EU kunnen lanceren omdat dit een te groot risico oplevert en de DMA nog te arbitrair is op sommige vlakken. Wie weet fixt de EU een aantal problemen met de wet, of trekt deze terug en zorgt voor een fatsoenlijk alternatief, en kan het wel doorgang vinden. Anders krijgen we denk ik sowieso nooit de volledige AI hier, maar enkel een aangepaste variant met veel minder mogelijkheden. En dat zou terecht zijn en toch echt de schuld van digitale wetgeving die geschreven is door analoge mensen met niets anders dan eurotekentjes in de ogen.
Wat hier gebeurt heeft niet zoveel met privacy te maken. VS heeft inderdaad wel privacywetten maar die zijn verdeeld over verschillende wetten, staten hebben ook nog eigen regels en het is maar net wie er in het Witte Huis zit hoe die wetten worden gehandhaafd. De ene president kan een wet introduceren en de volgende kan die net zo leuk terugdraaien.

De EU heeft de GDPR/AVG en die is EU-breed en redelijk stabiel. Maar zoals gezegd, die heeft hier niet zoveel mee te maken.

Apple wil haar AI niet in Europa introduceren omdat onder de DMA, een anti-monopoliewet, zij (en de anderen zoals Google en Meta ook) haar producten moet openstellen voor derden (zie bijvoorbeeld de laatste overeenkomst over de NFC-chip). En daar heeft Apple geen zin in. Apple is altijd een gesloten bolwerk geweest (die absoluut voordelen biedt) maar haar dominantie is te groot geworden dat de EU heeft besloten in te grijpen.

Apple zegt dat openstellen van haar producten onwenselijk is vanwege veiligheid. Tegelijkertijd moet zij wel een overeenkomst sluiten met OpenAI omdat haar eigen AI nog niet gereed is. Dat kan blijkbaar wel.

De grote techreuzen zijn de laatste decennia gewend dat zij zelf de regels bepalen. Dit loopt nu op een einde. Met de DMA wil de EU deze macht breken. Dat deze wet niet perfect is geloof ik gelijk. In de VS zie je ook onkundige senatoren tenenkrommende vragen stellen aan CEO's van de techreuzen. Dit is helaas niet anders. Het grote geld zit in bij Big Tech en die doen er alles aan om hun dominantie in stand te houden (uiteraard onder druk van de aandeelhouders).

En dan komt er ook nog een AI-wet in de EU. Daar gaan we natuurlijk ook alles van vinden. Maar ook hier is het goed dat de overheid ingrijpt. Kijk bijvoorbeeld deze lezing. Hier wordt gesteld dat 50% van de AI-wetenschappers denkt dat er meer dan 10% kans is dat de mensheid wordt uitgeroeid omdat we AI niet kunnen controleren. Plak deze cijfers op de luchtvaartindustrie en er gaat geen vliegtuig meer de lucht in. Maar met AI gebeurt dit niet. We laten het gewoon gebeuren.

De techindustrie gaat zichzelf niet reguleren. Kijk naar wat er is gebeurd bij OpenAI. Gestart als een wetenschappelijk project met alle controlemechanismes die daarbij horen. Daar is vrijwel niets meer van over. Het grote geld geregeerd.

Dus eens, de wetgeving is verre van perfect. Maar als we Big Tech haar zin blijven geven, gaan we uiteindelijk allen ten onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:25

amphora

Websites & Fotografie

Mocht je in Nederland Apple Intelligence aan de praat krijgen via omweg (VPN, Locatie, AppleId) in de 18.1 beta dan nog is het waarschijnlijk alleen in het Engels? Of zijn andere talen ook al actief? Want ook al krijgen we AI in Nederland zolang het niet Nederlandstalig is is het voor mij toch zinloos.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +4 Henk 'm!
La1974 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:58:
[...]
Apple wil haar AI niet in Europa introduceren omdat onder de DMA, een anti-monopoliewet, zij (en de anderen zoals Google en Meta ook) haar producten moet openstellen voor derden (zie bijvoorbeeld de laatste overeenkomst over de NFC-chip). En daar heeft Apple geen zin in.
Aannames en speculaties. Het enige wat Apple heeft gecommuniceerd is dat ze het achterhouden vanwege onzekerheden en onduidelijkheden in de DMA.

Dan zou mijn speculatie zijn: er is niets uitgesloten, ze wachten alleen nog op verduidelijking vanuit de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Nicj56 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:57:
[...]

Ze laten ChatGPT al toe, en andere modellen zoals ik het uit de keynote begrepen heb.
Klopt, en het probleem zit ook niet bij ChatGPT. Daar krijg je namelijk een prompt voor mocht AI informatie door willen sturen naar OpenAI, en dat kun je dus weigeren. Ik weet niet of er een instelling is om dit altijd uit te zetten.

Alle andere prompts en functies gaan via de servers van Apple zelf.

Ik vraag me af of de EU gaat eisen dat Apple de Voice Assistant open moet gaan stellen. Ze hebben inderdaad al aangegeven dat ChatGPT en andere AI toegelaten gaat worden. Het complete systeem gaan aanpassen zodat je i.p.v. Siri / AI een andere assistent kunt instellen lijkt me erg ver gaan, maar goed ik weet niet hoe de EU daar dus mee om gaat. En Apple zelf dus ook niet.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amphora schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:08:
Mocht je in Nederland Apple Intelligence aan de praat krijgen via omweg (VPN, Locatie, AppleId) in de 18.1 beta dan nog is het waarschijnlijk alleen in het Engels? Of zijn andere talen ook al actief? Want ook al krijgen we AI in Nederland zolang het niet Nederlandstalig is is het voor mij toch zinloos.
Daar ben ik gisteren mee bezig geweest, lijkt vooralsnog niet te lukken.
De kans dat dit lukt en dat het daarna ook nog Nederlandstalig is lijkt mij uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
Dennisdn schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Aannames en speculaties. Het enige wat Apple heeft gecommuniceerd is dat ze het achterhouden vanwege onzekerheden en onduidelijkheden in de DMA.

Dan zou mijn speculatie zijn: er is niets uitgesloten, ze wachten alleen nog op verduidelijking vanuit de EU.
Ik baseer me op wat de pers - die zeggen zich weer baseren op woordvoerders van Apple - schrijft. Main stream media. Dat zullen wel speculaties zijn ja.

Er zitten maar weinig mensen echt aan tafel. We zullen wel zien.

Het komt echt wel. Apple is puur winstgedreven en de EU is een grote rijke markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nah zo groot en rijk is die markt helaas niet voor Apple, 7% van de totale omzet komt uit de EU.

Voor de DMA hebben ze de afweging gemaakt om voor 7% van die omzet toch dergelijke aanpassingen te doen, maar dat komt vooral omdat ze anders al die gebruikers helemaal niet kunnen bedienen. Voor Apple Intelligence is die afweging heel anders; zij brengen iOS18 immers gewoon uit zonder Apple Intelligence en er is niets aan de hand, het is simpelweg geen kwestie van "vertrekken of gehoorzamen" in dit geval.

Misschien dat er een klein groepje gebruikers weggaat, maar het grootste gedeelte zal zijn schouders ophalen en verder gaan.

Pagina: 1 ... 8 ... 32 Laatste

Let op:
Bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan een bèta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook de huisregels.