• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:44
SuBBaSS schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:50:
Ik heb al een tijdje dat mijn 16 pro op 18.6.2 de (native) podcast app schijnbaar op de achtergrond "open" laat staan. Ook al heb ik de app zeker weten afgesloten, als ik dan bijv. in mijn auto stap dan begint hij automatisch de podcast (die ik dus afgesloten had) weer af te spelen.

Het is klein bier, maar het irriteert wel een beetje want je kunt vervolgens de app die je dacht afgesloten te hebben niet afsluiten. Hij lijkt er een eigen draai aan te geven.

De oplossing is niet heel moeilijk; ff naar spotify schakelen en op play drukken en hij pakt hem netjes over.

Iemand hier bekend mee?
Wat noem jij afsluiten, gewoon naar boven vegen of zo schuin omhoog dat je die voorbeeldjes krijgt en daar weg vegen ?.
Dat 1ste is niet afsluiten maar gewoon na de app na de achtergrond gooien.

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:44
MarioMark1541 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:15:
Hoe lang duurt t voordat de iPhone helemaal geïnstalleerd is ( achtergrond proces )

Heb t gevoel dat m’n batterij sneller leeg is na RC 26
Ligt er aan hoeveel zooi je erop heb staan :).

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26

SuBBaSS

-has Ryzen

Carlos0_0 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:16:
[...]

Wat noem jij afsluiten, gewoon naar boven vegen of zo schuin omhoog dat je die voorbeeldjes krijgt en daar weg vegen ?.
Dat 1ste is niet afsluiten maar gewoon na de app na de achtergrond gooien.
Dat is me bekend. Ik sluit hem af waarna hij dan ook niet meer in de "app caroussel' zichtbaar is.
Maar schijnbaar blijft hij op de achtergrond actief en is er geen verdere mogelijkheid om de app te sluiten.

De "voorbeeldjes" zijn dus die app caroussel en daar is hij dus niet meer zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:27
SuBBaSS schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:50:
[...]

Dat is me bekend. Ik sluit hem af waarna hij dan ook niet meer in de "app caroussel' zichtbaar is.
Maar schijnbaar blijft hij op de achtergrond actief en is er geen verdere mogelijkheid om de app te sluiten.

De "voorbeeldjes" zijn dus die app caroussel en daar is hij dus niet meer zichtbaar.
Heb je dat alleen met de podcast app? Hier flipt ios ook als er gewoon geen audio player open staat. Ik heb dan de podcast app eraf gegooid dus daar kan hij niet op terugvallen. Ik moet dan in carplay zelf een van de audioapps aantikken en op play drukken.

Zo zitten er wel meer irritante zaken in ios. Begin het steeds meer een on-af / beta besturingssysteem te vinden.

Anyway, ik verhelp het door een automation te draaien die de andere podcast app start als carplay start.

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:16:
[...]

Heb je dat alleen met de podcast app? Hier flipt ios ook als er gewoon geen audio player open staat. Ik heb dan de podcast app eraf gegooid dus daar kan hij niet op terugvallen. Ik moet dan in carplay zelf een van de audioapps aantikken en op play drukken.

Zo zitten er wel meer irritante zaken in ios. Begin het steeds meer een on-af / beta besturingssysteem te vinden.

Anyway, ik verhelp het door een automation te draaien die de andere podcast app start als carplay start.
Kan me herinneren dat ik het ook met de Nederland.fm app had, alleen die gebruik ik minder.
Is me even niet mogelijk het te reproduceren.

Ik heb sowieso dat ik mijn telefoon 1 op de 3 a 4 keren opnieuw moet verbinden met mijn autoradio via bluetooth. Die is dan zodanig 'borked' dat als ik de radio niet verwijder in BT-instellingen en opnieuw koppel ik dan een vage iOs foutmelding krijg. Bluetooth uit en aan op de telefoon en dan is ie weer te koppelen.
Ik sluit hierbij mijn radio niet uit (redelijk cheap Kenwood ding). Die moet dan ook een 'initialize" op de bluetooth instellingen hebben voor de telefoon weer herkend wordt.

Overschakelen naar een andere podcast app is inderdaad ook nog een optie. Ik begrijp dat de native iOs app onderhand links- en rechts ingehaald wordt door alternatieven.
Dat ga ik in ieder geval overwegen.

Baat het niet dan schaadt het niet.

Edit; ik heb geen mogelijkheid tot carplay in mijn oude Twingootje. Ik gebruik mijn telefoon voornamelijk als audi-bron middels spotify en heel af en toe navigatie via de maps app.

[ Voor 9% gewijzigd door SuBBaSS op 13-09-2025 17:29 ]

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:27
SuBBaSS schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:24:
[...]

Kan me herinneren dat ik het ook met de Nederland.fm app had, alleen die gebruik ik minder.
Is me even niet mogelijk het te reproduceren.

Ik heb sowieso dat ik mijn telefoon 1 op de 3 a 4 keren opnieuw moet verbinden met mijn autoradio via bluetooth. Die is dan zodanig 'borked' dat als ik de radio niet verwijder in BT-instellingen en opnieuw koppel ik dan een vage iOs foutmelding krijg. Bluetooth uit en aan op de telefoon en dan is ie weer te koppelen.
Ik sluit hierbij mijn radio niet uit (redelijk cheap Kenwood ding). Die moet dan ook een 'initialize" op de bluetooth instellingen hebben voor de telefoon weer herkend wordt.

Overschakelen naar een andere podcast app is inderdaad ook nog een optie. Ik begrijp dat de native iOs app onderhand links- en rechts ingehaald wordt door alternatieven.
Dat ga ik in ieder geval overwegen.

Baat het niet dan schaadt het niet.

Edit; ik heb geen mogelijkheid tot carplay in mijn oude Twingootje. Ik gebruik mijn telefoon voornamelijk als audi-bron middels spotify en heel af en toe navigatie via de maps app.
Aah bluetooth!? Dan kan je alsnog het met een automation oplossen. Niet nodig om van app te wisselen.

Ps. carplay kan in iedere auto ~100e bij ome ali.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:30:
[...]

Aah bluetooth!? Dan kan je alsnog het met een automation oplossen. Niet nodig om van app te wisselen.

Ps. carplay kan in iedere auto ~100e bij ome ali.
Da's inderdaad wel een optie om naar te kijken ja, automation. Niet eerder aan gedacht, dus thanks.

Heb niet zo'n goede ervaring met die dongles. Vooral qua verbindingsproblemen (traag verbinding maken) waardoor ik daar niet meteen (meer) aan denk.
Daarnaast: heb je het interieur van een twingo II wel eens gezien? Daar ga je nergens netjes een schermpje wegwerken en dat heb je toch het liefst om carplay te kunnen gebruiken.

Ik gebruik mijn telefoon dus vooral als audiobron en sporadisch handsfree bellen. Daarin zou BT wel moeten voldoen.
Ga je advies voor automation sowieso opvolgen. Dat scheelt al wat frustratie. Soms blijft de boel wekenlang vebonden, maar vandaag was ie de verbinding tot tweemaal toe weer kwijt waardoor ik dat hele koppelingsproces weer moest doorlopen. En dat is wel wat frustrerend dus.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

MarioMark1541 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:15:
Hoe lang duurt t voordat de iPhone helemaal geïnstalleerd is ( achtergrond proces )

Heb t gevoel dat m’n batterij sneller leeg is na RC 26
Het is wel grappig om te zien hoe er elk jaar bij het uitkomen van eem major release mensen gaan klagen dat er iets niet goed is omdat de boel trager wordt of warm wordt en dat de accu snel leeg is.

En elk jaar weer blijkt dit te komen doordat er veel nieuws op het apparaat komt en die dan op de achtergrond druk bezig is met van alles. En ja, daardoor is de rest trager en wordt het apparaat (iPhone, iPad) warm en kost dat accucapaciteit.

Gewoon uit leten werken. Kan enkele dagen (of langer?) duren en dan is de boel meestal weer back to normal.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:39
Hippe Lip schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:00:
[...]

Het is wel grappig om te zien hoe er elk jaar bij het uitkomen van eem major release mensen gaan klagen dat er iets niet goed is omdat de boel trager wordt of warm wordt en dat de accu snel leeg is.

En elk jaar weer blijkt dit te komen doordat er veel nieuws op het apparaat komt en die dan op de achtergrond druk bezig is met van alles. En ja, daardoor is de rest trager en wordt het apparaat (iPhone, iPad) warm en kost dat accucapaciteit.

Gewoon uit leten werken. Kan enkele dagen (of langer?) duren en dan is de boel meestal weer back to normal.
En onbewust zit men vaker op de iPhone om alle nieuwe functies te proberen.

Dat is ook een vorm van verwerken. :+

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:35
Op zich zou Apple dat makkelijk op kunnen lossen door na iedere upgrade een notificatie te plaatsen zolang die achtergrondtaken nog lopen. Op Android gebeurt dit al sinds jaar en dag en kan je zelfs de voortgang ervan zien.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacArnold
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:57
In zowel iOS18 als iOS 26 PB krijg je daar geen notificatie over, maar zie je het (als het goed is) wel als je naar de battery details gaat.

Overigens laatst iPhone 13 Mini geüpdatet van iOS 18.6.2 naar iOS 26 RC en daar dus geen enkele indicatie van optimalisatie in de achtergrond. Terwijl je dat aan de batterijduur (nog) wel merkt. Misschien komt 'ie nog… 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:16
MainframeX schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:22:
Op zich zou Apple dat makkelijk op kunnen lossen door na iedere upgrade een notificatie te plaatsen zolang die achtergrondtaken nog lopen. Op Android gebeurt dit al sinds jaar en dag en kan je zelfs de voortgang ervan zien.
Op iOS is er ook een notificatie, 18 ook al. Deze staat onder het kopje batterij bij de instellingen. Ik heb net een iPhone overgezet en had de notificatie ongeveer 24 uur.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:35
Kassad schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:27:
[...]

Op iOS is er ook een notificatie, 18 ook al. Deze staat onder het kopje batterij bij de instellingen. Ik heb net een iPhone overgezet en had de notificatie ongeveer 24 uur.
Dat is geen notificatie maar een tekst waar je als gebruiker nadrukkelijk naar op zoek moet om hem te vinden. Met notificatie bedoel ik een bericht dat in je notificatie centrum verschijnt, waar de kans veel groter is dat de gebruiker deze gaat zien. Het zou ze een hoop gezeur op de support kanalen en fora schelen.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ze zouden ook een berichtje/advertentie op nerd plekken als tweakers kunnen kopen. Wij maken ons zorgen over de batterij. De 90%+ die gewoon een iPhone haalt en er verder niet opgewonden van raakt merkt die batterij niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:57
Is alweer een tijdje geleden dat ik bèta’s draaide en merk dat dingen voor mij gewoon moeten werken ipv ermee te klooien. Heeft het zin om mijn iPhone (16 pro) opnieuw te installeren op de laatste niet beta iOS 18.x en dan straks 26 bij release te pakken of als ik nu bèta’s uit heb staan straks gewoon de full release installeren en is dat clean genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
-TheNose- schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:02:
Is alweer een tijdje geleden dat ik bèta’s draaide en merk dat dingen voor mij gewoon moeten werken ipv ermee te klooien. Heeft het zin om mijn iPhone (16 pro) opnieuw te installeren op de laatste niet beta iOS 18.x en dan straks 26 bij release te pakken of als ik nu bèta’s uit heb staan straks gewoon de full release installeren en is dat clean genoeg?
Is clean genoeg wat mij betreft. De laatste jaren is het echt zeldzaam geworden dat er problemen meeverhuizen naar een nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:57
Gr4mpyC3t schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:57:
[...]

Is clean genoeg wat mij betreft. De laatste jaren is het echt zeldzaam geworden dat er problemen meeverhuizen naar een nieuwe versie.
Heb wel veel app geprobeerd de laatste tijd en ben nu enorm aan het minimaliseren digitaal wat erg prettig is. Misschien is overal een clean install willen doen wel iets van vroeger hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
-TheNose- schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:01:
[...]

Heb wel veel app geprobeerd de laatste tijd en ben nu enorm aan het minimaliseren digitaal wat erg prettig is. Misschien is overal een clean install willen doen wel iets van vroeger hoor.
Dat denk ik ook. Dat het niet noodzakelijk is neemt overigens niet weg dat je het alsnog kan doen. Ergens ook wel logisch dat je eens in de zoveel tijd ook eens kritisch kijkt naar de apps die je gebruikt.

Het is tegenwoordig meer een kwestie van voorkeur dan dat het echt nodig is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:49

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

*verkeerde topic

[ Voor 68% gewijzigd door Splinter Cell op 15-09-2025 11:39 ]

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste

Let op:
Bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan een bèta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook de huisregels.