Donstil schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:57:
[...]
Zoals eerder al aangegeven maar zo te lezen nog eens nodig, voorwaarden gaan niet voor consumenten recht. Apple kan alles in voorwaarden zetten maar dat doet (
gelukkig!) niet ter zake. Het eerste jaar ligt de bewijsplicht bij de winkel/fabrikant, dus weigeren vanwege een beta mag alleen als er aantoonbaar is dat het door de beta komt of gekomen is.
Ik zal even technisch inhaken, ongeacht rechten/plichten. AST2, de diagnose tool van Apple, checkt bij elke individuele test op software versie. Als je een reparatie wil uitvoeren dan gaat dat via het onderliggende GSX systeem. Je kiest de hardware/software fout en die valideert hij aan de hand van de testen uit AST2, naast een algemene FindMy check. De testen moeten overeenkomen met de eisen voor de reparatie, en FindMy moet uitstaan anders is het letterlijk computer says no.
Nou was het vroeger zelfs zo dat als je een nieuw item er op zou zetten zonder een reparatie aan te maken in GSX deze per definitie niet zou valideren, dus bijv. geen FaceID bij scherm swap ook al heb je een volledig originele assembly. Met dank aan Right to Repair en druk vanuit EU zou je er nu gelukkig doorheen komen met repair assistant, maar ik weet niet of dat zou lukken met een beta iOS.
Goed, de enige vorm om een reparatie bij Apple dus ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen is een normale iOS er op zetten, kleine moeite ook maar dat is dan mijn mening. Wat je Apple medewerker niet zo handig deed is dus, voorzover het verhaal kloppend is, direct service afwijzen en aangeven dat het door de beta komt (wederom, als dit klopt). Wij boden altijd aan om je toestel te wipen in zo’n geval, enige eis verder was Find My uit. Je bent natuurlijk je data dan kwijt tenzij je een backup hebt, maar je kan natuurlijk altijd later terug komen.
Dus nu rechten en plichten gaan roepen is leuk maar:
1. Het systeem gaat daardoor niet aangepast worden, het is buiten dat om ook redelijk te verwachten dat beta software onbetrouwbaar zou kunnen zijn (ik zeg niet dat het zo is, waarschijnlijk heeft het er niks mee te maken, maar je weet het gewoon niet)
2. Kleine moeite om te wipen, ipv moeilijk te doen. Rechten en plichten tot daar aan toe, moet je om onvoorziene reden een swap (mid system swap omdat het probleem alsnog van het logic board komt of reparatiepersoon maakt oopsie en snijdt een de volume flex door bij het verwijderen van adhesive, zal niet de eerste zijn) dan ben je je data zonder waarschuwing alsnog kwijt.