Kik werkt iigNick25 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:13:
kik staat er niet bij
sorry dat ik de lijst niet had gelezen
Ik merk weinig van dev18b1, vergeleken met 17.5.1
Alles werkt gewoon.
Alles werkt gewoon.
Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw
Je weet dat met beta 2 die apps alsnog kunnen stoppen met werken?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hier idem.SuperVeloce schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:39:
Ik merk weinig van dev18b1, vergeleken met 17.5.1
Alles werkt gewoon.
Enig significante is dat de batterij het veel langer volhoudt. Over de nacht slechts 5/6% verbruik.
Zoals ik van de week al schreef werkte Carplay niet meer als vanouds, het hele system van de auto werd overgenomen en bv de radio en de Homeknop etc werkt niet meer. Vanaf dat het niet meer werkte ben ik met een kabel gaan werken met hetzelfde resultaat. Tot gisteravond ik weg reed en de radio spontaan begon te spelen en alles werkte, ook toen ik na een paar uur terug reed werkte alles weer als vanouds.
Ra Ra ra???
Ra Ra ra???
Bing
jep ben geen onbekendeToppe schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:41:
[...]
Je weet dat met beta 2 die apps alsnog kunnen stoppen met werken?
A person who never made a mistake never tried anything new.
Ja bugje inderdaad. Gisteren werkte mijn knoppen op het stuur ook ineens niet terwijl dat maandag t/m vrijdag prima werkte.bing69 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:55:
Zoals ik van de week al schreef werkte Carplay niet meer als vanouds, het hele system van de auto werd overgenomen en bv de radio en de Homeknop etc werkt niet meer. Vanaf dat het niet meer werkte ben ik met een kabel gaan werken met hetzelfde resultaat. Tot gisteravond ik weg reed en de radio spontaan begon te spelen en alles werkte, ook toen ik na een paar uur terug reed werkte alles weer als vanouds.
Ra Ra ra???
Allemaal onderdeel van de bèta life.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Je bedoeld dat de batterij langer volhoud met de beta?Incognitum schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:08:
[...]
Hier idem.
Enig significante is dat de batterij het veel langer volhoudt. Over de nacht slechts 5/6% verbruik.
AMD Ryzen 7 9700X | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC (in 2026 upgraden) | Patriot Memory Viper Venom 2x16GB 6000Mhz | Corsair Force MP600 PRO LPX 2TB M.2 | Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0 PSU | Gigabyte X870 EAGLE WIFI7 | Windows 11 Pro
Ik heb daarin 2 uiterste: iOS18 is bij mij véél zuiniger dan IOS17, misschien wel 20%. Met de kennis van nu heb ik zelfs het indexeren niet teruggezien. Daartegenover de iPad gaat op 18 bijna 3x zo snel leeg als gebruikelijk
[ Voor 19% gewijzigd door Dennisdn op 16-06-2024 12:12 ]
Ja bedoel ik 🙈.Milan1NL schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:30:
[...]
Je bedoeld dat de batterij langer volhoud met de beta?
Bij mij is de Opdrachten app kapot, crashed gelijk bij het opstarten.
Zucht...
verkeerd
[ Voor 81% gewijzigd door rammes op 16-06-2024 15:42 ]
Ik zou het doen!
Iemand ook een iPhone 12 op IOS 18?
AMD Ryzen 7 9700X | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC (in 2026 upgraden) | Patriot Memory Viper Venom 2x16GB 6000Mhz | Corsair Force MP600 PRO LPX 2TB M.2 | Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0 PSU | Gigabyte X870 EAGLE WIFI7 | Windows 11 Pro
Hier een 12 pro sinds vandaagMilan1NL schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:02:
Ik heb iOS 18 draaien op een iPhone 12 Pro, enige probleem die ik tot nu toe ben tegengekomen is dat de Gezondheid app (of Health in de engelse versie) niet meer wil starten. Scherm wordt even donker alsof de app start en is dan weer weg. Ik heb daarnaast ook mijn Apple Watch (Ultra 2) op WatchOS 11 beta draaien. Het zou kunnen dat die combi dat probleem met Gezondheid veroorzaakt.
Geluid zoals muziek of van bijvoorbeeld Instagram speelt ie alleen nog maar af via de interne speaker aan de bovenkant.. klein bug
Zucht...
Ooh irritant. Dat heb ik zelf niet gelukkig.
Gistermiddag naar de DEV ios 18 gegaan vanaf dus een Iphone 12. Helaas te vroeg ''gejuicht''. Telkens vastlopers tijdens gebruik & zelfs op standby. Gelukkig kan je via ipsw.me weer terug gaan naar de recentste IOS versie van IOS 17Milan1NL schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:02:
Werkte gewoon je backup terugzetten niet? Normaal kan je met je laatste ios17 backup die je vlak voor je upgrade naar DEV doet gewoon downgraden.Milan1NL schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:33:
[...]
Gistermiddag naar de DEV ios 18 gegaan vanaf dus een Iphone 12. Helaas te vroeg ''gejuicht''. Telkens vastlopers tijdens gebruik & zelfs op standby. Gelukkig kan je via ipsw.me weer terug gaan naar de recentste IOS versie van IOS 17.
(Ja daarom heet het ook een DEV build om juist te testen
)
Wel waardeloos dat mijn iPad Pro 10.5 geen iPadOS 18 krijgt. Slaat eigenlijk nergens op. Maar goed heb nog een iPad die wél de updates krijgt. Jammer hoor.
[ Voor 3% gewijzigd door Splinter Cell op 17-06-2024 18:39 ]
Jouw model is van juni 2017. Dus zeven jaar lang updates gehad en straks nog twee jaar lang Security updates. In totaliteit negen jaar lang support. Dat vind ik echt niet gek.Splinter Cell schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:39:
Wel waardeloos dat mijn iPad Pro 10.5 geen iPadOS 18 krijgt. Slaat eigenlijk nergens op. Maar goed heb nog een iPad die wél de updates krijgt. Jammer hoor.
Had idd voor het installeren een reservekopie gemaakt (via Icloud). Maar wist geen andere manier dan gewoon je Iphone aan Itunes aanhangen en dan nieuwe installatie doen via de IPW. Maar kon wel daarna mijn reservekopie tijdens de schone installatie gebruiken dus alles is weer ''zoals het was''. Alhoewel, mijn Iphone 12 had voor die tijd nog nooit een schone installatie gehad, want had weleens last met foto's maken en dan terug naar je homescherm dat die beetje hangde of langzaam was. Maar nu nergens meer last van. Weer lekker vlot. Had hem toen gekocht net na de release.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:53:
[...]
Werkte gewoon je backup terugzetten niet? Normaal kan je met je laatste ios17 backup die je vlak voor je upgrade naar DEV doet gewoon downgraden.
Als je hem zat vind wil ik hem wel hebben hoorSplinter Cell schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:39:
Die start hier gewoon op zonder problemenpatrique70 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:34:
Ik heb iOS 18 draaien op een iPhone 12 Pro, enige probleem die ik tot nu toe ben tegengekomen is dat de Gezondheid app (of Health in de engelse versie) niet meer wil starten. Scherm wordt even donker alsof de app start en is dan weer weg. Ik heb daarnaast ook mijn Apple Watch (Ultra 2) op WatchOS 11 beta draaien. Het zou kunnen dat die combi dat probleem met Gezondheid veroorzaakt.
Ja, dat zal best. Maar mijn 10.5 kan ook nog wel makkelijk mee. Een jongere en mindere iPad 7th generation (2019) krijgt de update wel. A10 vs A10X.meesje schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:09:
[...]
Jouw model is van juni 2017. Dus zeven jaar lang updates gehad en straks nog twee jaar lang Security updates. In totaliteit negen jaar lang support. Dat vind ik echt niet gek.
https://www.apple.com/nz/...air-3rd-gen,ipad-pro-10-5
Ondanks dat het inderdaad een prima update cycle geweest is zoals @meesje al aangeeft is het op zijn zachts gezegd vreemd dat een hardwarematig flink mindere iPad de update wel krijgt puur op leeftijd.Splinter Cell schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:44:
[...]
Ja, dat zal best. Maar mijn 10.5 kan ook nog wel makkelijk mee. Een jongere en mindere iPad 7th generation (2019) krijgt de update wel. A10 vs A10X.
https://www.apple.com/nz/...air-3rd-gen,ipad-pro-10-5
Niet dat je het wil draaien op die hardware verder lijkt mij, dat gaat zowel op de pro 10,5 als de 7th gen echt geen potten breken als het aankomt op performance.
[ Voor 13% gewijzigd door Donstil op 17-06-2024 21:22 ]
Ik heb de beta geïnstalleerd om de nieuwe Wachtwoorden app te proberen. Het werkt wel fijner dan verwacht, komende vanaf Bitwarden (met Vaultwarden).
Vooral het makkelijk kunnen delen met gezinsleden is prettig. Ja, dat kan ook met Bitwarden, maar voor gezinsleden die alleen Facebook, instagram machtige apps installeren is bitwarden te eng.
Anyway, het enige waar ik tegen aanloop: het vraagt om faceid en als fallback de toegangscode. Ik wil dat laatste eigenlijk liever niet... Kan dat? 🙈
Vooral het makkelijk kunnen delen met gezinsleden is prettig. Ja, dat kan ook met Bitwarden, maar voor gezinsleden die alleen Facebook, instagram machtige apps installeren is bitwarden te eng.
Anyway, het enige waar ik tegen aanloop: het vraagt om faceid en als fallback de toegangscode. Ik wil dat laatste eigenlijk liever niet... Kan dat? 🙈
Neen, fallback van Face/TouchID is altijd de passcode. Is op OS level en geldt dus overal voor.Mawlana schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:06:
Ik heb de beta geïnstalleerd om de nieuwe Wachtwoorden app te proberen. Het werkt wel fijner dan verwacht, komende vanaf Bitwarden (met Vaultwarden).
PSN: Sluuz
Zie eerder hier. schijnen lager te staan, buiten beeld. Omhoogtrekken op je lockscreen zou ze moeten tonen.SE USER schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:51:
Hebben jullie ook dat meldingen (sms, messenger,...) niet meer verschijnen op het toegangscherm?
Ah ok, bedankt. Had nog niet alles gelezen.sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:54:
[...]
Zie eerder hier. schijnen lager te staan, buiten beeld. Omhoogtrekken op je lockscreen zou ze moeten tonen.
Europapa!Toppe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:23:
Dit is ook weer mooie toevoeging. De luidsprekers direct zichtbaar, de rest verborgen
[Afbeelding]

Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Donstil schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:28:
Ik heb mijn mini’s nog niet geupdate naar de bèta maar het viel mij wel op dat de originele HomePods geen bèta optie meer hebben.
Ik zou hier echt enorm van balen aangezien ik ze nog dagelijks met veel plezier en naar alle tevredenheid gebruik. De nieuwe vind ik qua geluid ook echt een downgrade, heb ze daarom destijds ook teruggestuurd.
Zeer benieuwd in hoeverre comptabiliteit dus een issue gaat worden als je werkt met oudere OS versies van de HomePod en nieuwe versies van Apple TvOS en iOS.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Zijn de nieuwe HomePods slechter qua geluid? En dan bedoel ik niet de mini’s maar de 2e generatie “grote” HomePods.Greatsword schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:14:
[...]
[...]
[...]
Ik zou hier echt enorm van balen aangezien ik ze nog dagelijks met veel plezier en naar alle tevredenheid gebruik. De nieuwe vind ik qua geluid ook echt een downgrade, heb ze daarom destijds ook teruggestuurd.
Zeer benieuwd in hoeverre comptabiliteit dus een issue gaat worden als je werkt met oudere OS versies van de HomePod en nieuwe versies van Apple TvOS en iOS.
Ik zit eraan te denken mijn Soundbar (Samsung q990b) weg te doen voor een setje Gen2 HomePods (Gen2 vanwege eARC, en dus ook mijn PS5 over de HomePods).
Fly or Die
Ik vond persoonlijk van wel, maar het scheelt niet heel veel, (zie ook mijn bericht in het HomePod Topic.Fjeze schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:19:
[...]
Zijn de nieuwe HomePods slechter qua geluid? En dan bedoel ik niet de mini’s maar de 2e generatie “grote” HomePods.
Ik zit eraan te denken mijn Soundbar (Samsung q990b) weg te doen voor een setje Gen2 HomePods (Gen2 vanwege eARC, en dus ook mijn PS5 over de HomePods).
Greatsword in "[HomePod & HomePod mini] Discussietopic"
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ja eens, de nieuwe is logischerwijs nog steeds mijlen beter dan de mini maar de originele is wel de best klinkende van de drie.
@Donstil weet hetDavidas schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:49:
Wanneer zal bèta 2 worden uitgebracht?
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 18-06-2024 20:56 ]
Volgende week dinsdag.Davidas schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:49:
Wanneer zal bèta 2 worden uitgebracht?
Ja over het algemeen komen de beta’s elke twee weken. En bij de latere (7,8,9 etc) vaak om de week.
Maar er zijn altijd uitzonderingen en niemand weet het zeker tot het zover is
Nou er zal bij Apple wel een planning zijn neem ik aan.Sluuz schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:40:
Of zou de bèta daar zo “poef” ineens ontstaan en niemand wist het
[ Voor 13% gewijzigd door Donstil op 18-06-2024 22:55 ]
Ai die zichzelf gaat programmeren.Donstil schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:53:
[...]
Nou er zal bij Apple wel een planning zijn neem ik aan.
Ik investeer dan alvast 100K in aandelen
Niemand in de context van dit forum natuurlijk heDonstil schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:53:
[...]
Nou er zal bij Apple wel een planning zijn neem ik aan.
Meer mensen die regelmatig via het menu vanuit rechts boven in ( weet niet hoe ze dit noemen) VPN niet aan of uit gezet kan worden. Wifi etc werkt wel. Maar VPN niet
Yep. Hier werkt die schakelaar ook niet. Kan niet aan/uit zetten. Doet op dit moment niets. Bèta probleempje denk ik zo.The Fatal schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:44:
Meer mensen die regelmatig via het menu vanuit rechts boven in ( weet niet hoe ze dit noemen) VPN niet aan of uit gezet kan worden. Wifi etc werkt wel. Maar VPN niet
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Bedieningspaneel.The Fatal schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:44:
https://www.macrumors.com...ntelligence-europe-delay/
Sommige iOS 18 functies zullen niet beschikbaar zijn op launch onder andere AI. En dat door de regels van Europa
In Europa leven is toch niet meer zo fun als tech liefhebber
Sommige iOS 18 functies zullen niet beschikbaar zijn op launch onder andere AI. En dat door de regels van Europa
[ Voor 28% gewijzigd door AppleFan2007 op 21-06-2024 19:26 ]
Niet alleen dat. Het gaat ook om iPhone Mirroring en SharePlay Screen Sharing enhancements die niet komen.AppleFan2007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:23:
Ja tof hè die “keuze” voor de consument.AppleFan2007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:23:
Hadden we als consument maar de keuze om het bij het oude te laten.
Al meermaals aan gedacht om over te stappen op mijn Amerikaanse Apple ID, niet ideaal maar lost wel dit soort problemen op.
Zal uiteindelijk vast wel meevallen. Ik verwacht toch niet dat screenmirroring en IA niet naar Europa komen..
©2004
Ik vind wat Apple zegt wel iets waardevoller dan wat wij verwachten eigenlijk.hk12nl schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:12:
Zal uiteindelijk vast wel meevallen. Ik verwacht toch niet dat screenmirroring en IA niet naar Europa komen..
Dat is politiek correct voor “reken er voorlopig maar niet op”, niet dat ze het 1 jan 2025 ineens uitbrengen.Due to the regulatory uncertainties brought about by the Digital Markets Act, we do not believe that we will be able to roll out three of these [new] features -- iPhone Mirroring, SharePlay Screen Sharing enhancements, and Apple Intelligence -- to our EU users this year
Het jammere daaraan is dat ik dan ook veel zou moeten verhuizen naar het Amerikaanse Apple ID en dan weet ik niet of die moeite opweegt tegenover de ontbrekende functies.Donstil schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:44:
[...]
Ja tof hè die “keuze” voor de consument.
Hadden we als consument maar de keuze om het bij het oude te laten.
Al meermaals aan gedacht om over te stappen op mijn Amerikaanse Apple ID, niet ideaal maar lost wel dit soort problemen op.
Maar het bewijst nogmaals dat de EU zich niet met alles moet moeien
Dat boeit ons niet. Wij kopen toch wellexuzu schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:33:
Dat gaat de iPhone 16 sales geen goed doen.
↓
Ja eens. Ik dacht eerst aan mijn foto’s, dat kan ik na een zondagje werk wel over krijgen maar later bedacht ik mij dat het ook Apple Music, tv, One, etc zijn.AppleFan2007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:34:
[...]
Het jammere daaraan is dat ik dan ook veel zou moeten verhuizen naar het Amerikaanse Apple ID en dan weet ik niet of die moeite opweegt tegenover de ontbrekende functies.
Best een bak werk ja
Uit de MacRumors comments:
it's ok though, I can now side load that one shady looking app that I've always wanted that's going to steal all of my info
hurray!!
Wat een sh*tshow. Ik zie niet direct wat iPhone mirroring heeft met de DMA.AppleFan2007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:23:
En dan basale taken als die Genmoji ook niet.
M.a.w., 90% wat je zag tijdens de keynote kon je net zo goed niet gezien hebben als EU burger.
Ik vond het altijd goed dat de EU op bepaalde privacy / tech zaken voorop liep, maar ik heb het gevoel dat de slinger te ver naar de ene kant aan het gaan is.
Ik zou me niet al te druk maken over dit soort berichten. Het komt niet geheel toevallig naar voren nadat de EU dinsdag stelde dat er serieuze issues zijn waarin Apple zich niet aan de Digital Markets Act houdt. Vooral door de manier waarop voor sideloaden alsnog betaald moet worden. Dit is de reactie van Apple die de druk moet verhogen op de EU om niet al te streng in te zijn als ze binnenkort hun definitieve conclusies daarover presenteren.
Kan het wel snappen van de AI. Volgens mij werkt dat on-device. Zodra de EU je forceert via DMA om dat open te gooien, moet er wellicht toegang gegeven worden aan bepaalde zaken die ze liever niet hebben.
Buiten dat overzetten (als dat al kan, geen idee) zit je ook met andere abonnementskosten. Wie weet goedkoper. Maar misschien niet. En pssst: nieuws: 'Google trekt via vpn aangeschafte YouTube Premium-abonnementen in'Donstil schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:36:
[...]
Ja eens. Ik dacht eerst aan mijn foto’s, dat kan ik na een zondagje werk wel over krijgen maar later bedacht ik mij dat het ook Apple Music, tv, One, etc zijn.
Best een bak werk ja
precies, deze actie (plus andere zaken waar Apple op de vingers is getikt door de EU afgelopen jaren) van Apple is gewoon een soort van armpje drukken met de EU over de ruggen van de Europese klanten van Apple.Telesto schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 00:48:
Ik zou me niet al te druk maken over dit soort berichten. Het komt niet geheel toevallig naar voren nadat de EU dinsdag stelde dat er serieuze issues zijn waarin Apple zich niet aan de Digital Markets Act houdt. Vooral door de manier waarop voor sideloaden alsnog betaald moet worden. Dit is de reactie van Apple die de druk moet verhogen op de EU om niet al te streng in te zijn als ze binnenkort hun definitieve conclusies daarover presenteren.
Meer is het niet gok ik zo.
Ja dat zal allemaal wel maar de uitkomst is hetzelfde. Namelijk de functies niet als EU gebruiker en daar gaat het om.Telesto schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 00:48:
Hopelijk gaat Apple nog toelichten waarom preciés, want als dit op de frontpage komt heb ik wel een vermoeden hoe de discussies ingevuld gaan worden.AppleFan2007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:23:
Misschien ligt het wel aan OpenAI zelf. Ik zat toevallig afgelopen week naast een auditor en liet hem zien wat ik zoal doe met AI om ons werk makkelijker te maken. Eén daarvan was de promt: "kijk ff op de site van de klant wat ze zoal allemaal doen", en hij begon meteen te stuiteren: dat is scrapen van een website en is in principe verboden in Europa....
Zover is het nog niet. Punt is juist dat ze door dit soort berichten in de media aankomende beslissingen probeerden te beïnvloeden. Op basis daarvan maken ze pas hun keuzes. Met andere woorden: als de EU heel streng tegen ze is in de uitspraak, gaat Apple ook heel streng zijn door dit te doen. Nu is het nog dreigen, pas daarna beslissen ze het definitief.Donstil schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 07:20:
[...]
Ja dat zal allemaal wel maar de uitkomst is hetzelfde. Namelijk de functies niet als EU gebruiker en daar gaat het om.
Homekit was nogal een rommeltje geworden, o.a. Veel dubbele en niet meer bestaande accessoires.
Ik besloot daarom om "mijn woning" te verwijderen met de bedoeling opnieuw te beginnen.
Dat moet je dus niet doen als je iOS 18 beta draait!
Ik heb nu opeens 2 woningen in de app staan en niets reageert.
Kan de woningen ook niet verwijderen. Ben nu mijn oude iPhone aan het opladen zodat ik het daarop kan proberen.
Ik besloot daarom om "mijn woning" te verwijderen met de bedoeling opnieuw te beginnen.
Kan de woningen ook niet verwijderen. Ben nu mijn oude iPhone aan het opladen zodat ik het daarop kan proberen.
[ Voor 15% gewijzigd door remmuz op 22-06-2024 10:31 ]
Ik zou daar niet eens zin in hebben, ben ik een week bezig 😳remmuz schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:29:
Homekit was nogal een rommeltje geworden, o.a. Veel dubbele en niet meer bestaande accessoires.
Dat snap ik. Echter is het soms/vaak ook wel eens dreigen in de hoop dat de EU toegeeft en dan komen ze uit in het midden. Dat bedoel ik meer. Dit soort artikelen worden dan ook gepubliceerd om er voor te zorgen dat ze iets meer steun (Apple) en iets meer druk (EU) krijgen.Donstil schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:16:
[...]
Ik vind wat Apple zegt wel iets waardevoller dan wat wij verwachten eigenlijk.
©2004
Zoiets bedoel ik dus 🙂Telesto schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 00:48:
©2004
Ik geloof er niet in dat Apple nog een beslissing moet maken maar hopelijk werkt het een beetje en damt de EU wat in, want zo heb je er als consument links of rechtsom alleen maar last van.Telesto schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:31:
[...]
Zover is het nog niet. Punt is juist dat ze door dit soort berichten in de media aankomende beslissingen probeerden te beïnvloeden. Op basis daarvan maken ze pas hun keuzes. Met andere woorden: als de EU heel streng tegen ze is in de uitspraak, gaat Apple ook heel streng zijn door dit te doen. Nu is het nog dreigen, pas daarna beslissen ze het definitief.
[ Voor 5% gewijzigd door Donstil op 22-06-2024 11:53 ]
Mee eens, dit is gewoon een nucleaire optie om gelijk te zeggen dat het geen functie gaat worden. Europa kan dit ook als chantage zien, en nog strenger te werk gaan.Donstil schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:50:
[...]
Ik geloof er niet in dat Apple nog een beslissing moet maken maar hopelijk werkt het een beetje en damt de EU wat in, want zo heb je er als consument links of rechtsom alleen maar last van.
Ik ben in ieder geval blij dat ik een Amerikaanse Apple ID heb voor iTunes, en mijn toestel in het VK kan kopen als ze het hardware matig willen beperken.
Als iemand die sinds paar maanden een Amerikaanse Apple ID heb, je hoeft niets te verhuizen hoor. Je kan als je geen lopende abonnementen heb gewoon de regio veranderen naar VS en dan met iTunes gift cards betalen.AppleFan2007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:34:
[...]
Het jammere daaraan is dat ik dan ook veel zou moeten verhuizen naar het Amerikaanse Apple ID en dan weet ik niet of die moeite opweegt tegenover de ontbrekende functies.
Let wel op dat je toegang tot films/muziek kan verliezen mocht je die gekocht hebben, en als je geen Amerikaanse betaalmethode heb kan je ook niet aan family sharing doen helaas.
Maar zou je er daarmee zijn dan? Voor Amerikanen heeft het bijvoorbeeld geen zin om een Europese AppleID te nemen om de alternatieve appstores te kunnen gaan gebruiken omdat het device ook daadwerkelijk in Europa moet zijn. Andersom zou voor een Europeaan in de VS de boel na 30 dagen sluiten. M.a.w. het lijkt mij dat Apple echt naar de locatie van de hardware kijkt.Donstil schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:44:
[...]
https://support.apple.com/en-us/118110The country or region of your Apple ID must be set to one of the countries or regions of the European Union, and you must physically be located in the European Union.
If you leave the European Union, you can continue to open and use apps that you previously installed through alternative app distribution. You can continue to update apps from alternative app distribution for up to 30 days after you leave the European Union, and you can continue using alternative app distribution to manage previously installed apps. However, you must be in the European Union to install alternative app marketplaces and new apps through alternative app distribution.
hopelijk want het is nogal vaag waarom bijvoorbeeld iPhone mirroring niet zal gaan.Dennisdn schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 07:44:
[...]
Hopelijk gaat Apple nog toelichten waarom preciés, want als dit op de frontpage komt heb ik wel een vermoeden hoe de discussies ingevuld gaan worden.
Misschien ligt het wel aan OpenAI zelf. Ik zat toevallig afgelopen week naast een ISO27001-auditor en liet hem zien wat ik zoal doe met AI om ons werk makkelijker te maken. Eén daarvan was de promt: "kijk ff op de site van de klant wat ze zoal allemaal doen", en hij begon meteen te stuiteren: dat is scrapen van een website en is in principe verboden in Europa....
Mocht het aan OpenAI liggen zouden alsnog kunnen zeggen dat de rest wel beschikbaar is maar vragen doorsturen naar ChatGPT niet in europa
Die beperking is er voor de appstores wel inderdaad maar voor andere zaken niet voor zover ik weet.Dennisdn schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:39:
[...]
Maar zou je er daarmee zijn dan? Voor Amerikanen heeft het bijvoorbeeld geen zin om een Europese AppleID te nemen om de alternatieve appstores te kunnen gaan gebruiken omdat het device ook daadwerkelijk in Europa moet zijn. Andersom zou voor een Europeaan in de VS de boel na 30 dagen sluiten. M.a.w. het lijkt mij dat Apple echt naar de locatie van de hardware kijkt.
[...]
https://support.apple.com/en-us/118110
Log je nu in met je Amerikaanse id kan je wel meer zaken gebruiken die US only zijn.
Van mij mag Apple meer dan winnen. Ik heb voor Apple gekozen, niet voor de EU._Bailey_ schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 05:22:
[...]
precies, deze actie (plus andere zaken waar Apple op de vingers is getikt door de EU afgelopen jaren) van Apple is gewoon een soort van armpje drukken met de EU over de ruggen van de Europese klanten van Apple.
Meer is het niet gok ik zo.
My name is Karl. Ich bin expert.
Ik zal nooit snappen waarom mensen pro mega-corporatie zijn in plaats van pro-consument. Tenzij je naam Tim Cook is, uiteraard.
Maar goed, ieder zijn ding.
Want de EU is geen mega-corporatie natuurlijk.
My name is Karl. Ich bin expert.
Heeft er iemand apps die MAM-managed zijn? dus bijvoorbeeld Outlook of Teams?
Ik zie onder "Screen Time" de notificaties en schermtijd van de MAM-managed apps niet staan.
Weet niet of dat alleen in iOS 18b1 of ook op iOS 17.x
Ik zie onder "Screen Time" de notificaties en schermtijd van de MAM-managed apps niet staan.
ik ben op heel veel vlakken ook niet echt pro-EU.KarlHungus schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:39:
[...]
Van mij mag Apple meer dan winnen. Ik heb voor Apple gekozen, niet voor de EU.
Maar heb nou niet het idee dat Apple er voor jou als eindgebruiker is, bij Apple staan geld en aandeelhouders toch écht boven jou (en dus ook de gebruikerservaring van jouw Apple product hier in NL/Europa)
Ik heb MAM-apps. Maar kan schermtijd niet openen in iOS18, dan crasht de Instellingen app.makooy schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:03:

Ik denk dat Apple bang is dat ze bepaalde APIs moeten open stellen voor andere AI spelers, en dat ze dan bang zijn dat ze de privacy niet kunnen garanderen. Als het Apple Intelligence is, dan weten ze natuurlijk zelf wat ze er mee doen. Maar als ze in de EU deze APIs ook open moeten stellen voor andere AI bedrijven, dan weten ze niet wat die er mee doen.. en dat wil Apple voorkomen.
Ik denk dat er zoiets achter zit.
Ook voor bijvoorbeeld iPhone screen sharing on the Mac: als ze dit open moeten stellen voor andere bedrijven, dan is het risico dat dit misbruikt gaat worden door andere bedrijven, en dat zou een ramp zijn voor Apple natuurlijk (want de gebruiker geeft Apple de schuld).
Ik denk dat ze dit uit moeten zoeken met de EU.
Ik denk dat er zoiets achter zit.
Ook voor bijvoorbeeld iPhone screen sharing on the Mac: als ze dit open moeten stellen voor andere bedrijven, dan is het risico dat dit misbruikt gaat worden door andere bedrijven, en dat zou een ramp zijn voor Apple natuurlijk (want de gebruiker geeft Apple de schuld).
Ik denk dat ze dit uit moeten zoeken met de EU.
Inderdaad Chris. Bij Apple is UX heilig. Daar zijn ze zo sterk in omdat ze zoveel zelf in de hand houden: eigen hardware (met sinds enige tijd eigen chips), eigen software en eigen diensten. En dat alles is perfect op elkaar afgestemd.
Als je dat moet openstellen moet je een hoop consessies doen. De App Store van Apple werkt voor mij als consument perfect: wat erin staat voldoet aan de eisen en kan ik veilig installeren, ik kan alles via mijn Apple ID betalen, bij een nieuwe iPhone kan alles netjes teruggezet worden enzovoort. Ik wil geen andere app-stores om vage rommel te kunnen installeren. Apple Pay is hetzelfde verhaal: het werkt gewoon perfect en is door de integratie met FaceID erg veilig. Ik wil geen andere manieren of partijen die op mijn NFC lopen klooien. Als ik lees hoe Apple straks met AI om gaat, dan is dat exact wat ik wil: privacyvriendelijk en veel on-device bij een bedrijf dat niet bekend staat om het verkopen van mijn data.
Zoiets moet je niet opengooien vanwege een stel EU-ambtenaren die niets van tech snappen. Las gister dit artikel, ze zijn helemaal gestoord.
Als je dat moet openstellen moet je een hoop consessies doen. De App Store van Apple werkt voor mij als consument perfect: wat erin staat voldoet aan de eisen en kan ik veilig installeren, ik kan alles via mijn Apple ID betalen, bij een nieuwe iPhone kan alles netjes teruggezet worden enzovoort. Ik wil geen andere app-stores om vage rommel te kunnen installeren. Apple Pay is hetzelfde verhaal: het werkt gewoon perfect en is door de integratie met FaceID erg veilig. Ik wil geen andere manieren of partijen die op mijn NFC lopen klooien. Als ik lees hoe Apple straks met AI om gaat, dan is dat exact wat ik wil: privacyvriendelijk en veel on-device bij een bedrijf dat niet bekend staat om het verkopen van mijn data.
Zoiets moet je niet opengooien vanwege een stel EU-ambtenaren die niets van tech snappen. Las gister dit artikel, ze zijn helemaal gestoord.
Bij mij werkt dit gewoon (Sharepoint, Office 365, Teams en Outlook).makooy schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:03:
Zo… dat artikel is wel goed om even te lezen.Tom schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:38:
Inderdaad Chris. Bij Apple is UX heilig. Daar zijn ze zo sterk in omdat ze zoveel zelf in de hand houden: eigen hardware (met sinds enige tijd eigen chips), eigen software en eigen diensten. En dat alles is perfect op elkaar afgestemd.
Maar verder, ja.. ik denk dat dit bij effecten zijn, want aan de andere kant: er zijn ook gewoon een paar bedrijven echt te groot en te eng aan het worden. Wij vinden Apple niet natuurlijk, maar ja.. hoe is dat over 5 jaar? Ik weet het niet, heb er nog geen mening overig echt.
Ik bedoel, met die app stores bijvoorbeeld… wat houdt Apple tegen om 50% commissie te rekenen? (Langzaam, kleine stapjes verhogen). Of andere dingen. Daar is die wetgeving natuurlijk voor.
Maar goed, te weinig verstand er van.
Ik hoop niet dat de EU indamt. Dit soort regels zijn er juist omdat de Big Tech veel te machtig is geworden. Kijk maar de reacties hier.Donstil schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:50:
[...]
Ik geloof er niet in dat Apple nog een beslissing moet maken maar hopelijk werkt het een beetje en damt de EU wat in, want zo heb je er als consument links of rechtsom alleen maar last van.
Dat maakt precies duidelijk waarom we een krachtige overheid nodig hebben.
Inderdaad. Fuck Apple. Met AI heeft Apple een stok om te slaan. Apple is de EU aan het pesten.Aiii schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:56:
Ik zal nooit snappen waarom mensen pro mega-corporatie zijn in plaats van pro-consument. Tenzij je naam Tim Cook is, uiteraard.
De voordelen van AI zijn groot, maar de nadelen zijn nog groter. Ik hekel de kant die de (tech)wereld opgaat, maar het is niet tegen te houden. Alsof je een crash in slowmotion ziet gebeuren.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Je hebt mijn inziens geen krachtige overheid nodig (zoals ik jouw uitspraak in ieder geval opvat) maar een kundige EU die met duidelijke richtlijnen en regels een (beperkte) invloed op big corp en de markten kan uitoefenen maar wel bescherming afdwingt van onze gegevens.La1974 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:55:
[...]
Ik hoop niet dat de EU indamt. Dit soort regels zijn er juist omdat de Big Tech veel te machtig is geworden. Kijk maar de reacties hier.
Dat maakt precies duidelijk waarom we een krachtige overheid nodig hebben.
Normaal ben ik het met u eens, maar in dit geval hebben we het al over een bedrijf dat al klantgericht en een focus op privacy en beveiliging heeft. Dat apps dan duurder worden, kan ik mee leven als consument. Als er apps of functies niet door derden geleverd kunnen worden, daar kan ik mee leven. Ik denk dat de EU zich er in vergist hoe veel mensen Apple kopen om de software, niet zozeer de hardware.Aiii schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:56:
Een ander bedrijf dat ik zo meer vertrouw dan politici is Proton, en ook Volvo. Bedrijven die al redelijk een sterke missie hebben ten opzichte van de concurrentie.
Maar sommige zaken hebben ook tijd nodig om hun nut te bewijzen. Ik kijk wel volgende Maart terug op de DMA en wat het heeft “toegevoegd” voor de consument.
[ Voor 9% gewijzigd door BiaggioLuciano op 23-06-2024 08:42 ]
Mwah, even Hue bridge, Aqara hub en Homebridge koppelen en de meest apparaten zaten er weer in.Toppe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:21:
[...]
Ik zou daar niet eens zin in hebben, ben ik een week bezig 😳
Alles bij elkaar 10 minuten werk 😄
Automatisering en Opdrachten vind ik dramatisch slecht dus die gebruik ik niet.
Op 1 of andere manier staat de logica en werking van automatisering en opdrachten haaks op wat ik prettig en logisch vind. Maar dat zal voor iedereen anders zijn.
In dit geval is er alleen geen pro-consument uitkomst.Aiii schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:56:
Of Apple komt er niet mee in de EU vanwege het openstellen van de AI Blackbox en de consument die het wil gebruiken is de dupe.
Of Apple komt er wel mee, moet alles verplicht openstellen en door dat openstellen is de consument alsnog de dupe.
Omdat Apple iets roept betekend dat nog niet dat dat de waarheid is. Apple heeft maar een doel en dat is geen concurrentie te hebben. Dat is het doel van Apple en alles wat ze roepen en zeggen heeft slechts ten doel hun positie te beschermen.Donstil schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:49:
[...]
In dit geval is er alleen geen pro-consument uitkomst.
Of Apple komt er niet mee in de EU vanwege het openstellen van de AI Blackbox en de consument die het wil gebruiken is de dupe.
Of Apple komt er wel mee, moet alles verplicht openstellen en door dat openstellen is de consument alsnog de dupe.
Sinds sideloading een ding is, is jouw iPhone al minder veilig geworden, toch?
Nee. Dat is het niet. Je hebt nog geen app hoeven te sideloaden. Je App Store is nog niet zo restrictief als voorheen. Je Privacy dingetjes zijn nog niet zo daar als voorheen. Je iCloud is nog net zo duur en net zo end to end encrypted als voorheen.
Als Apple concurrentie heeft dan zullen ze hun producten moeten verbeteren om deze de voorkeur van de consument te laten genieten. Privacy kan daarbij een verkoopargument zijn, maar het moet niet een excuus zijn om concurrentie tegen te gaan. Er werken genoeg slimme mensen bij Apple om privacy en keuzevrijheid voor de consument te kunnen combineren.
Het bestaan van Apple Pay en een openstelling van de NFC chip zijn niet mutually exclusive, ook al zegt Apple dat dat zo is.
Nah dat is een dooddoener die je net zo goed andersom kunt zeggen natuurlijk.Aiii schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:02:
[...]
Omdat Apple iets roept betekend dat nog niet dat dat de waarheid is.
Als je erin staat als “alles wat Apple zegt is heus niet waar” dan is het snel klaar in de discussie natuurlijk.
In potentie wel, in de theorie nog niet inderdaad. Het sleutelwoord is hier nog, want zolang het zo blijft is het uiteraard prima maar het is een kwestie van tijd dat grote partijen met een eigen app platform komen als het aanslaat.Aiii schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:02:
Sinds sideloading een ding is, is jouw iPhone al minder veilig geworden, toch?
Nee. Dat is het niet. Je hebt nog geen app hoeven te sideloaden. Je App Store is nog niet zo restrictief als voorheen. Je Privacy dingetjes zijn nog niet zo daar als voorheen. Je iCloud is nog net zo duur en net zo end to end encrypted als voorheen.
Gelukkig slaat het nog niet aan dus is het nog niet zover maar dat dit nu niet zo is bewijst helemaal niets voor de toekomst.
Betalingen via ApplePay zijn een goed voorbeeld, ik heb nog nooit iemand gesproken die Apple Pay geen fijne ervaring vond en graag via de app van de bank zou willen betalen.Aiii schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:02:
Het bestaan van Apple Pay en een openstelling van de NFC chip zijn niet mutually exclusive, ook al zegt Apple dat dat zo is.
Toch krijgen we dat potentieel door onze strot geduwd.
Gelukkig zien we op Android met Android Pay dat banken daar ook voor de betere oplossing kiezen dus laten we hopen dat dit op iOS ook zo gaat zijn en we er inderdaad geen last van krijgen.
[ Voor 118% gewijzigd door Donstil op 23-06-2024 10:20 ]
Let op:
Bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan een bèta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook de huisregels.
Bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan een bèta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook de huisregels.