Ik defragmenteer hem wel altijd hoor.
Niemand?dawg schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:58:
Meer mensen bij wie Airplay sinds iOS18.4 niet meer werkt?
dawg ik heb geen problemen met airplay maar alle apple apps moesten wel opnieuw downloaden/updaten bv. keynotes en numbers. Wel k*t
5 euro op je muil gauw.
Gebruik je Content Blockers/Materiaalblokkeringen? Zo ja, probeer deze eens uit te schakelen.Yonix schreef op zondag 6 april 2025 @ 06:45:
Voorheen kon ik, als ik een reply op GoT aan het typen was, zonder problemen afbeeldingen toevoegen. Echter, opeens staat de knop ‘afbeelding toevoegen’ buiten beeld in Safari:
[Afbeelding]
Ik moet nu mijn scherm kantelen om hem te zien, want horizontaal scrollen werkt niet.
[Afbeelding]
Meer Tweakers last van?
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Ziet eruit als een dpi/schalings dingetje. Is dit een iPhone mini toevallig?Yonix schreef op zondag 6 april 2025 @ 06:45:
Voorheen kon ik, als ik een reply op GoT aan het typen was, zonder problemen afbeeldingen toevoegen. Echter, opeens staat de knop ‘afbeelding toevoegen’ buiten beeld in Safari:
[Afbeelding]
Ik moet nu mijn scherm kantelen om hem te zien, want horizontaal scrollen werkt niet.
[Afbeelding]
Meer Tweakers last van?
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Yes, 13 Mini. Was voorheen geen probleem, tot gistermiddag.Donstil schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:42:
[...]
Ziet eruit als een dpi/schalings dingetje. Is dit een iPhone mini toevallig?
@Yonix hier ook een 13 mini met hetzelfde probleem.
Waar ik ook wel een bijzondere vermelding van wil maken is dat m’n toestel sinds de 18.4 update aanzienlijk beter is gaan werken; animaties zijn vlotter en vloeiender, er zijn zo goed als geen microstutters/haperingen meer, typen werkt beter met minder foutieve aanslagen, gesture navigatie werkt accurater en m’n batterij gaat _veel_ langer mee. Op reddit kom ik vergelijkbare waarnemingen tegen.
M’n toestel is van best is van semi irritant in gebruik naar zoals het zou moeten gegaan. Ik ben er super blij mee
Waar ik ook wel een bijzondere vermelding van wil maken is dat m’n toestel sinds de 18.4 update aanzienlijk beter is gaan werken; animaties zijn vlotter en vloeiender, er zijn zo goed als geen microstutters/haperingen meer, typen werkt beter met minder foutieve aanslagen, gesture navigatie werkt accurater en m’n batterij gaat _veel_ langer mee. Op reddit kom ik vergelijkbare waarnemingen tegen.
M’n toestel is van best is van semi irritant in gebruik naar zoals het zou moeten gegaan. Ik ben er super blij mee
Idempotent.
Ik heb het net even getest, maar het werkt gewoon.
Iphone 14 pro max naar een Marantz SR7015, iOS 18.4
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Heb je toevallig de desktopsite opgevraagd? In Safari kun je switchen tussen desktop site en mobiele site:
Linksonder in het adresvak tikken op het rechthoekje met streepjes eronder, dan de drie puntjes rechtsonder en dan “Vraag om desktopsite” of juist de mobiele site?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hippe Lip schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:14:
[...]
Heb je toevallig de desktopsite opgevraagd? In Safari kun je switchen tussen desktop site en mobiele site:
Linksonder in het adresvak tikken op het rechthoekje met streepjes eronder, dan de drie puntjes rechtsonder en dan “Vraag om desktopsite” of juist de mobiele site?
:strip_exif()/f/image/KGIfjXIhXUFO7E0kpU9NCvEF.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, is niet de desktopsite. Bij mij is die altijd gewoon zo, op iphone 15 pro.
Zet ‘Gebruik materiaalblokkeringen’ eens uit.bleekie schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:28:
[...]
[Afbeelding]
Nee, is niet de desktopsite. Bij mij is die altijd gewoon zo, op iphone 15 pro.
@bleekie Klik linksonder op het rechthoekje met 2 strepen eronder.
Dan zie je onderaan een kleine en een grote A staan.
Als je op de kleine A klikt, dan zoom je iets uit en wordt de pagina iets kleiner weergegeven.
Je kun de pagina door nog meer te klikken op die A nog kleiner maken.
Met de grote A kun je weer inzoomen.
Als het goed is kun je de pagina zo instellen dat alles weer zichtbaar is.
Deze instelling wordt voor die pagina onthouden.
Dan zie je onderaan een kleine en een grote A staan.
Als je op de kleine A klikt, dan zoom je iets uit en wordt de pagina iets kleiner weergegeven.
Je kun de pagina door nog meer te klikken op die A nog kleiner maken.
Met de grote A kun je weer inzoomen.
Als het goed is kun je de pagina zo instellen dat alles weer zichtbaar is.
Deze instelling wordt voor die pagina onthouden.
Ik vind het wel heel jammer dat iPhone mirroring niet werkt in de EU, ik had gehoopt dat met 18.4 dat ook zou komen. Voor de andere geïnteresseerden:
- De mirroring is geblokkeerd als je in de EU bent
- Als je Appstore account buiten de EU is op je iPhone werkt het wel
- Er is geen makkelijke omweg buiten dat om
- Het vermoeden is dat dit een feature is die Apple binnen de EU moet openstellen, en ze het daarom niet toevoegen.
- De mirroring is geblokkeerd als je in de EU bent
- Als je Appstore account buiten de EU is op je iPhone werkt het wel
- Er is geen makkelijke omweg buiten dat om
- Het vermoeden is dat dit een feature is die Apple binnen de EU moet openstellen, en ze het daarom niet toevoegen.
Dat Apple automatisch updaten standaard aan heeft gezet, werkt precies hetzelfde als het updaten van je Apple Watch? Ik las dat het updaten Wifi en stroom nodig heeft om te updaten/downloaden van een update.
Apple watch moet inderdaad altijd wifi verbinding hebben, en aan de stroom hangen ja.DaanHybrix schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:14:
Dat Apple automatisch updaten standaard aan heeft gezet, werkt precies hetzelfde als het updaten van je Apple Watch? Ik las dat het updaten Wifi en stroom nodig heeft om te updaten/downloaden van een update.
Nog meer iOS 19 leaks van FPT:
Echt heel erg mid
Ik hoop dat Apple betere designers heeft.
Echt heel erg mid

Nu wel een heel irritante bug…. Ineens gaat elke keer als ik thuis van de wifi af en op ga deze knop terug op aan….
:strip_exif()/f/image/pF1n4NfGn4WkxuF81gTXgAwj.jpg?f=fotoalbum_large)
Irritant omdat als die knop aan staat de DNS van de router wordt ontlopen en er overal reclame verschijnt 😞
:strip_exif()/f/image/pF1n4NfGn4WkxuF81gTXgAwj.jpg?f=fotoalbum_large)
Irritant omdat als die knop aan staat de DNS van de router wordt ontlopen en er overal reclame verschijnt 😞
Ik sta er een beetje dubbel in. Aan de ene kant is het echt tijd voor eens iets nieuws…. Maar aan de andere kant ben ik neurotisch genoeg dat er ook weer niet té veel mag veranderen 😂Mog schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:46:
[YouTube: This video is the biggest iOS leak ever.]
Echt heel erg midIk hoop dat Apple betere designers heeft.
[ Voor 29% gewijzigd door Dennisdn op 09-04-2025 12:01 ]
Betekent dat dit dezelfde werkwijze is als met het updaten van de iPhone.Carlos0_0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:34:
[...]
Apple watch moet inderdaad altijd wifi verbinding hebben, en aan de stroom hangen ja.
Ooh dat is vreemd, want wat is niet wat die knop doet namelijk, daar is Privédoorgifte voor.Dennisdn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:59:
Nu wel een heel irritante bug…. Ineens gaat elke keer als ik thuis van de wifi af en op ga deze knop terug op aan….
[Afbeelding]
Je kunt Privedoorgifte uit hebben, limit IP adress tracking aan en prima met bijvoorbeeld DNS blocking via PiHole werken.
Dat is bij mij altijd al zo geweest. Als die aan staat op mijn thuis-wifi heb ik ineens reclame die normaal door de AdGuard-DNS wordt tegengehouden. Zet ik hem uit: reclame weg. Kan dat eindeloos reproducerenDonstil schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:33:
[...]
Ooh dat is vreemd, want wat is niet wat die knop doet namelijk, daar is Privédoorgifte voor.
Je kunt Privedoorgifte uit hebben, limit IP adress tracking aan en prima met bijvoorbeeld DNS blocking via PiHole werken.
Zojuist nog eens getest, als ik Peivedoorgifte uit zet en limit IP aan: direct reclame….
[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 09-04-2025 16:47 ]
Dat hele glass-gedoe maakt het in mijn optiek juist heel rommelig en onrustig. Benieuwd wat Apple er echt van gebakken heeft.Mog schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:46:
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Vreemd, dat hoort niet. Limit ip doet niets met dns en/of tunnels.Dennisdn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:45:
[...]
Dat is bij mij altijd al zo geweest. Als die aan staat op mijn thuis-wifi heb ik ineens reclame die normaal door de AdGuard-DNS wordt tegengehouden. Zet ik hem uit: reclame weg. Kan dat eindeloos reproduceren
Zojuist nog eens getest, als ik Peivedoorgifte uit zet en limit IP aan: direct reclame….
Ik heb hier privedoorgifte uit, limit ip aan, Pihole en werkt allemaal dikke prima. Zo stel ik het altijd in.
Doe ik een traceroute dan lekt er ook geen verkeer, iPhone > Pihole > Wereld.
Ja heel erg “klok en klepel” allemaal, verwacht niet dat we hier echt wat aan gaan hebben.Mog schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:46:
Vind het op zich zelf wel fraai maar die half ronde, half vierkante iconen vind ik helemaal niets, dat mag wat mij betreft allemaal een stuk meer VisionOS.
Ik heb altijd het vermoeden gehad dat zodra de optie aan staat zaken via Apple verlopen i.p.v. via de DNS van de router. Het is hier ook op alle Apple devices hetzelfde.Donstil schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:35:
[...]
Vreemd, dat hoort niet. Limit ip doet niets met dns en/of tunnels.
Je kunt even een dns leak test doen met alleen “limit IP address tracking” aan, dan zie je wat er gebeurt en kan je daaruit misschien wel opmaken waar je probleem zit, anders een tracert doen met bijvoorbeeld Fing.Dennisdn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:39:
[...]
Ik heb altijd het vermoeden gehad dat zodra de optie aan staat zaken via Apple verlopen i.p.v. via de DNS van de router. Het is hier ook op alle Apple devices hetzelfde.
Zie hier met limit IP address tracking aan:
/f/image/LmO3jtSPKKVAkaEBW0LrgbiN.png?f=fotoalbum_large)
Oftewel geen servers van Apple bemoeien zich met het verkeer, zoals dat hoort met alleen deze feature aan.
Wat wel kan is dat als je Private Relay aan hebt staan i.c.m limit IP address en je vervolgens limit IP address uitzet Private Relay niet meer functioneert maar niet uitgaat, als je vervolgens limit IP address weer aanzet gaat Private Relay weer functioneren en zou je onterecht kunnen denken dat het komt door limit IP address.
TLDR: Private Relay kan niet zonder limit IP address, limit IP address kan wel zonder Private Relay.
/f/image/PJwy33WhzCZqla535iD9m23T.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Donstil op 09-04-2025 19:32 ]
Ik heb het opgeslagen voor als ik binnenkort mijzelf verveel. Maar bij mij werkt het verder prima al die tijd, alleen sinds vandaag of gister gooit ie hem elke dag aan. Moet een bug zijn, want op mijn andere toestellen en die van mijn vriendin doet ie dat niét. Wel een gekke bug, want draai geen beta meer en ook herstarten geen resultaat...Donstil schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:28:
[...]
Je kunt even een dns leak test doen met alleen “limit IP address tracking” aan, dan zie je wat er gebeurt en kan je daaruit misschien wel opmaken waar je probleem zit, anders een tracert doen met bijvoorbeeld Fing.
Zie hier met limit IP address tracking aan:
[Afbeelding]
Oftewel geen servers van Apple bemoeien zich met het verkeer, zoals dat hoort met alleen deze feature aan.
Wat wel kan is dat als je Private Relay aan hebt staan i.c.m limit IP address en je vervolgens limit IP address uitzet Private Relay niet meer functioneert maar niet uitgaat, als je vervolgens limit IP address weer aanzet gaat Private Relay weer functioneren en zou je onterecht kunnen denken dat het komt door limit IP address.
TLDR: Private Relay kan niet zonder limit IP address, limit IP address kan wel zonder Private Relay.
[Afbeelding]
Sowieso heb ik al poosje op de planning de AdGuard DNS weer te vervangen voor een PiHole omdat dat controle geeft, maar vind PiHole op een rasp opzetten altijd zo'n gedoe omdat ik niet zo thuis ben in die commandlines dus het komt er steeds niet van
Volgens mij wordt alleen je MAC nu random aangepast. Is dat niet je root cause? Dat je nu van je router een random ip krijgt, ipv een static waarbij je de adns geforceerd had?Dennisdn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:45:
[...]
Dat is bij mij altijd al zo geweest. Als die aan staat op mijn thuis-wifi heb ik ineens reclame die normaal door de AdGuard-DNS wordt tegengehouden. Zet ik hem uit: reclame weg. Kan dat eindeloos reproduceren
Een random Mac staat los van limit ip adress tracking. Dat zit weer onder “private wi-fi adress”sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:44:
[...]
Volgens mij wordt alleen je MAC nu random aangepast. Is dat niet je root cause? Dat je nu van je router een random ip krijgt, ipv een static waarbij je de adns geforceerd had?
Hoi allemaal, vraagje sinds kort is het op mijn iPhone 13 mini zo dat ik de Archive website niet meer kan gebruiken/ openen zoals ik gewend ben. Gaat om https://archive.ph/
Als ik daar nu naartoe ga op de iPhone krijg ik de melding: " u heeft verbinding met de Nginx server blbalbala"
Op de pc, iphone SE 2020 etc is het wel zo dat ik de Archive website kan openen en daar artikelen terugvinden/ lezen. Ik gebruik btw de Chrome browser.
Als ik daar nu naartoe ga op de iPhone krijg ik de melding: " u heeft verbinding met de Nginx server blbalbala"
Op de pc, iphone SE 2020 etc is het wel zo dat ik de Archive website kan openen en daar artikelen terugvinden/ lezen. Ik gebruik btw de Chrome browser.
Gebruik de Safari browser, dan werkt het gewoon primaMetalSonic schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:40:
Hoi allemaal, vraagje sinds kort is het op mijn iPhone 13 mini zo dat ik de Archive website niet meer kan gebruiken/ openen zoals ik gewend ben. Gaat om https://archive.ph/
Bedankt voor de tip ik heb de archive website in een andere app geprobeerd (Edge) daar werkte het gewoon prima. Dus het is alweer opgelost, soms kan de oplossing "zo simpel" zijn.Carlos0_0 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:58:
[...]
Gebruik de Safari browser, dan werkt het gewoon prima.
hoi,
Zijn er meer mensen die problemen hebben met aankondigingen via de airpods/beats fit pro? eerder hoorde ik altijd bijvoorbeeld aankondigingen via whatsapp wat voor bericht er gestuurd is, of als je aan het wandelen bent, of je een workout wilt starten. nu merk ik wel dat bij bijvoorbeeld een workout dat er iets gebeurd, tijdens muziek hoor ik nu namelijk een stilte, dus de muziek stopt maar er is geen spraak vanuit siri dat er een workout gestart wordt. bij whatsapp hoor ik helemaal niets, terwijl aankondigingen wel aan staat.
Zijn er meer mensen die problemen hebben met aankondigingen via de airpods/beats fit pro? eerder hoorde ik altijd bijvoorbeeld aankondigingen via whatsapp wat voor bericht er gestuurd is, of als je aan het wandelen bent, of je een workout wilt starten. nu merk ik wel dat bij bijvoorbeeld een workout dat er iets gebeurd, tijdens muziek hoor ik nu namelijk een stilte, dus de muziek stopt maar er is geen spraak vanuit siri dat er een workout gestart wordt. bij whatsapp hoor ik helemaal niets, terwijl aankondigingen wel aan staat.
Nope, hier werkt het prima. Misschien alles even herstarten?golden1988 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:42:
hoi,
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Hoe makkelijk kan de oplossing zijn haha, na een herstart werkt het weer zoals van oudsKassad schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:39:
[...]
Nope, hier werkt het prima. Misschien alles even herstarten?
Aja. Dat is waar. Dus dit is proxy-en via apple?Donstil schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:36:
[...]
Een random Mac staat los van limit ip adress tracking. Dat zit weer onder “private wi-fi adress”
Private relay is dan weer “proxy-en” via Apple.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:16:
[...]
Aja. Dat is waar. Dus dit is proxy-en via apple?
Inmiddels is het eindelijk in te stellen in de YouTube-app.Kassad schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:40:
[...]
Als het een A/B test betreft kan jij ook niets instellen, je gebruikt dan een app variant waarbij landscape wel werkt. Als dat zo was dan zou die functionaliteit aanstaande kunnen zijn (want dan zou Google dat testen) dus misschien krijg je het weer terug
/f/image/Y68OMyQGvw5DD6AVZrmpJZbg.png?f=fotoalbum_large)
Damn wat een batterij-vreter. Eigenlijk nog nooit gehad maar mijn 13 mini is al 40% kwijt sinds 8:00 zonder al te veel gebruik makend van het toestel.
Hier ook net geïnstalleerd. Ben benieuwd of mijn draadloze CarPlay nu eindelijk wel stabiel blijft (iPhone 16 pro Max). Nooit problemen gehad met de 14 pro, maar nog nooit lekker gewerkt met de 16 op 4 verschillende auto’s/wireless kastjes
Gewoon spullen
Grappig heb automatische updates uit staan, tenminste hij staat alleen op downloaden.
Na de update kwam weer de vraag of ik het niet op automatisch wou, ook de vraag wil je Siri niet activeren.
Dus ik druk op nee beide opties, vervolgens bij settings gelijk weer 1tje voltooi je Apple setup ofzo.
Moest ik weer aangeven nee ik wil geen Siri activeren, zowel op beide iphones als iPad, en MacBook ook dacht ik 😂.
Hier erger ik mij echt al tig jaar aan. Dat je het tijdens de setup weigert en dat meteen erna in de instellingen nóg een keer moet doen Inderdaad.Carlos0_0 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:04:
[...]
ook de vraag wil je Siri niet activeren.
Dus ik druk op nee beide opties, vervolgens bij settings gelijk weer 1tje voltooi je Apple setup ofzo.
Moest ik weer aangeven nee ik wil geen Siri activeren
Inderdaad, als ik zeg nee doe ik later. betekent niet dat ik mijn Account niet goed heb ingesteld.Dennisdn schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:11:
[...]
Hier erger ik mij echt al tig jaar aan. Dat je het tijdens de setup weigert en dat meteen erna in de instellingen nóg een keer moet doen Inderdaad.
Dat er gelijk een 1tje na de setup komt, ik kan ook prima na de instellingen menu zelf gaan. en het daar instellen bij de optie siri / etc wat het ook mag zijn.
Dat geld voor ons tweakers dan misschien zo, voor het gros van de gebruikers is dat natuurlijk niet zo.Carlos0_0 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:09:
[...]
Inderdaad, als ik zeg nee doe ik later. betekent niet dat ik mijn Account niet goed heb ingesteld.
Dat er gelijk een 1tje na de setup komt, ik kan ook prima na de instellingen menu zelf gaan. en het daar instellen bij de optie siri / etc wat het ook mag zijn.
Probleem met een splashscreen is vaak dat de gebruikers daar maar wat doen, of op zijn minst niet goed lezen.
Attenderen op de setting in instellingen, het zogenoemde “eentje”, is voor de bewustwording juist heel goed. Voor ons tweakers voelt dat dan echter irritant maar dat zal ze niet zoveel uitmaken schat ik zo in.
Sinds de update naar iOS 18.4 heb ik problemen met het gebruik van AirPlay (video) naar verschillende Apple TV-types. Dit geldt voor apps zoals Ziggo en sportapps. Het clonen van beeld van mijn mobiel naar de TV werkt nog wel, wat handig is voor sportapps, maar niet voor Ziggo of andere diensten.
Na een controle op nieuwe iOS versie 18.4.1. blijft het probleem bestaan. Op mijn oudere iPad met een andere iOS-versie heb ik geen problemen.
Het probleem is niet alleen een zwart scherm; ik kan helemaal geen verbinding maken. Op mijn iPad met versie 17.7.5 kan ik nog steeds casten met Ziggo. Daarnaast gebruik ik de app Cyclemasters (voor thuis spinnen), maar sinds iOS 18.4 kan ik deze ook niet meer casten.
In huis hebben we verschillende versies van Apple TV 4K. De TV-app op de Apple TV werkt alleen met een Ziggo-netwerk. Ik kijk soms een wedstrijd via ESPN door het account van mijn ouders te gebruiken en mijn mobiel naar mijn AppleTV (heb thuis Odido) te casten, wat altijd goed ging.
Sinds de update naar iOS 18.4 is dit echter niet meer mogelijk vanaf mijn iPhone 15. Op mijn oudere iPad met versie 17.7.5 kan ik nog steeds Ziggo naar mijn Apple TV casten. Naast Ziggo werkt de app Cyclemasters ook niet meer sinds iOS 18.4. NLZiet en Amazon Prime werken echter nog steeds. Zowel Ziggo als Cyclemasters werken nog steeds op mijn iPad wanneer ik naar Apple TV cast. Helaas kunnen mijn iPad en mijn hartslagsensor in mijn Apple Watch elkaar niet meer zien.
Hoewel het geen grote problemen zijn, is er duidelijk iets veranderd in iOS 18.4 dat niet is verbeterd in iOS 18.4.1. Gezien het ecosysteem waarin ik zit met een iPhone, Apple TV en Apple Watch, zou je verwachten dat alles soepel met elkaar zou werken.
Gister afspraak gehad in de Apple Store omdat het scherm van mijn 16 Pro Max af en toe 1-2 seconden vertikale strepen toont en daarna weer nogmaals werkt.
Bij incheck bij Genius Bar ging het al raar. Daarna diagnostische test gedraaid. Kwam die gast 20 minuten later naar mij toe “je draait bèta software dus we kunnen niks voor je doen. Had je moeten weten”.
Hij beweerde bij hoog en laag dat het probleem door de beta software kwam
Bij incheck bij Genius Bar ging het al raar. Daarna diagnostische test gedraaid. Kwam die gast 20 minuten later naar mij toe “je draait bèta software dus we kunnen niks voor je doen. Had je moeten weten”.

@makooy Als ik in de winkel had gewerkt had ik zeker geeist dat je het toestel terug ging zetten naar een normale release, puur om uit te sluiten dat het probleem niet door een bug in de bèta release wordt veroorzaakt.
Idempotent.
Je draait sowieso beta software, dit is een prima uitspraak van die man.makooy schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:48:
Gister afspraak gehad in de Apple Store omdat het scherm van mijn 16 Pro Max af en toe 1-2 seconden vertikale strepen toont en daarna weer nogmaals werkt.
Je moet hem terug zetten naar normale release, om te kijken dan nog zo is.
Beta software is test software, daar kun je geen storingen bij aanmelden.
Ooh vreemd, is zover ik weet ook geen bekende bug in de iOS 18.5 bèta’s.makooy schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:48:
Het is te makkelijk om dan te zeggen “ja je draait een beta. Had je kunnen weten, enz”, als het een hardwarematig probleem is kan dat ook best met beta software onderzocht worden.
Probleem is vooral dat de “geniussen” bij de Apple Store vaak niet heel technisch onderlegd zijn, het is vooral “if this then that” icm met een communicatie training. Als er dan ergens in de handleiding staat dat ze niet verder hoeven met een beta software dan zullen ze dat niet doen, ook niet als de hardwarematige reden hier los van staat.
Edit: Ik ben er de afgelopen week twee keer geweest (zie MacMini topic) en ondanks dat ze vriendelijk (moeten) zijn door die communicatie training doen ze inhoudelijk vrij weinig. Vroeger was de support, ook in Amsterdam, veel beter.
Daarom heb ik zelf altijd Apple care + op apparaten waar Express Replacement een optie is. Dan kijken ze niet naar beta firmware. Al meermaals gewoon opgestuurd met beta firmware en een hardware probleem die daar niet mee van doen had.
[ Voor 15% gewijzigd door Donstil op 20-04-2025 12:59 ]
Als je kundig genoeg bent om er beta software op te zetten, dan kan je toch ook gewoon de standaard firmware terugzetten om te kijken of het probleem blijft bestaan? Ik snap het afgeven op het winkel personeel niet eerlijk gezegd. Ze staan in de winkel om mensen te helpen en te woord te staan bij normale issues met hun toestellen en niet met wat er deze maand nu weer niet werkt in een beta firmware. Het zou me niks verbazen als dit ook gewoon beleid is.
De beta firmwares zijn helemaal niet voor algemeen gebruik bedoeld maar om als app ontwikkelaar je software geschikt te maken voor een volgende release.
De beta firmwares zijn helemaal niet voor algemeen gebruik bedoeld maar om als app ontwikkelaar je software geschikt te maken voor een volgende release.
Idempotent.
Ik denk dat Apple nog wel verantwoordelijk is voor het verlenen van fabrieksgarantie, maar dat ze best eisen mogen stellen op de staat en wijze waarop de toestellen aangeboden worden.
Idempotent.
Naar aanleiding van je bericht zijn er twee dingen onjuist. Ten eerste: sinds de komst van de Public Beta, jaren geleden, zijn beta’s absoluut niet meer uitsluitend bedoeld voor app-ontwikkelaars vandaar ook de naam public beta. Ten tweede neem je aan dat de fout inderdaad door de beta komt, maar daar is in dit geval zover wij weten nog geen bewijs voor. Dus van ‘met wat er deze maand nu weer niet werkt in een beta firmware’ is nog geen sprake.MainframeX schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:12:
Als je kundig genoeg bent om er beta software op te zetten, dan kan je toch ook gewoon de standaard firmware terugzetten om te kijken of het probleem blijft bestaan? Ik snap het afgeven op het winkel personeel niet eerlijk gezegd. Ze staan in de winkel om mensen te helpen en te woord te staan bij normale issues met hun toestellen en niet met wat er deze maand nu weer niet werkt in een beta firmware. Het zou me niks verbazen als dit ook gewoon beleid is.
[ Voor 8% gewijzigd door Donstil op 20-04-2025 16:41 ]
Nee, de firmware staat los van de fabrieksgarantie.RicoK schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:05:
Beta software = eigen verantwoordelijkheid, toch?
In het eerste jaar ligt de bewijsplicht bij de verkopende partij. Apple verzuimt daarin nu door zonder bewijs naar de beta firmware te wijzen.
Algemene voorwaarden, zoals geaccepteerd bij beta firmware, staan (gelukkig) niet boven de wet. Het wordt pas een ander verhaal als het defect daadwerkelijk aantoonbaar is veroorzaakt door de beta firmware.
Dus: ‘je hebt beta firmware, dus je moet weer weg’ is veel te kort door de bocht. Maar zoals ik hierboven al aangaf, werkt men bij de Genius Bar vaak volgens het principe ‘if this, then that’ en dan sta je als gebruiker dus onterecht met je mond vol tanden.
[ Voor 21% gewijzigd door Donstil op 20-04-2025 16:42 ]
Het gaat er dan ook om dat bij beta-software niet uit te sluiten is dat het probleem daar ligt.
Dat terwijl de gebruiker er in dit geval door het accepteren van voorwaarden bewust gebruik van is gaan maken.
Dat apple daarin niet zover wil gaan kunnen we wat van vinden, maar dan zouden ze alles tot op (beta-) app niveau uit moeten gaan zitten vogelen.
Ik snap wel dat ze daar niet voor kiezen, als is het alleen al qua tijd.
Dat terwijl de gebruiker er in dit geval door het accepteren van voorwaarden bewust gebruik van is gaan maken.
Dat apple daarin niet zover wil gaan kunnen we wat van vinden, maar dan zouden ze alles tot op (beta-) app niveau uit moeten gaan zitten vogelen.
Ik snap wel dat ze daar niet voor kiezen, als is het alleen al qua tijd.
Dus advies is bèta software ongedaan maken. Mocht het probleem blijven bestaan. Hardware matig zijn bijvoorbeeld. Dan opnieuw de iPhone aan bieden ter reparatie.Donstil schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:27:
[...]
Naar aanleiding van je bericht zijn er twee dingen onjuist. Ten eerste: sinds de komst van de Public Beta, jaren geleden, zijn beta’s absoluut niet meer uitsluitend bedoeld voor app-ontwikkelaars vandaar ook de naam public beta. Ten tweede neem je aan dat de fout inderdaad door de beta komt, maar daar is in dit geval zover wij weten nog geen bewijs voor. Dus van ‘met wat er deze maand nu weer niet werkt in een beta firmware’ is nog geen sprake.
Denk dat de algemene conclusie is, beta software is geen garantie dat het niet daardoor kan komen. Dus we gaan geen reparaties uitvoeren. (Apple beleid). Ongeacht of het public beta is of niet.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
In dat beleid kan ik me helemaal vinden. Als iets niet goed werkt onder beta software, wil je eerst uitsluiten dat het door beta komt. Voor Apple weer meer werk om de iPhone terug te brengen naar origineel.TheKerremenke schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:01:
[...]
Dus advies is bèta software ongedaan maken. Mocht het probleem blijven bestaan. Hardware matig zijn bijvoorbeeld. Dan opnieuw de iPhone aan bieden ter reparatie.
Denk dat de algemene conclusie is, beta software is geen garantie dat het niet daardoor kan komen. Dus we gaan geen reparaties uitvoeren. (Apple beleid). Ongeacht of het public beta is of niet.
Sterker nog; er staat in de faq dat ze aanraden de bèta’s niet op productie systemen te draaien en dat je dit het beste kan doen op een 2e apparaat.
Dat en dat je eerst het apparaat terug moet zetten naar origineel voordat je contact opneemt met Apple Care voor ondersteuning.
Zie punten: “What is the Apple Beta Software Programme?” en “How do I get help If I’m having an issue with beta software?”
Bron: https://beta.apple.com/en-GB/faq
Dat en dat je eerst het apparaat terug moet zetten naar origineel voordat je contact opneemt met Apple Care voor ondersteuning.
Zie punten: “What is the Apple Beta Software Programme?” en “How do I get help If I’m having an issue with beta software?”
Idempotent.
Hier ook een iPhone 16 Pro Max en hetzelfde euvel. Draai alleen geen beta. Is wel sinds de laatste update dat dit bij mij naar voren is gekomen.makooy schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:48:
Had dit destijds ook bij de iPhone 7 Plus. Was na een nieuwe update weer weg.
Nou dat zei ik hierboven al, Algemene voorwaarden en/of FAQ gaan niet boven wettelijke garantie. Ook niet als je ze geaccepteerd hebt.MainframeX schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:27:
Sterker nog; er staat in de faq dat ze aanraden de bèta’s niet op productie systemen te draaien en dat je dit het beste kan doen op een 2e apparaat.
Ja de vraag is dus of dat mag, juist omdat het om een publiekelijk beschikbare door de fabrikant beschikbaar gemaakte beta firmware gaat. Of wij ons daar in kunnen vinden en/of betas firmwares makkelijk ongedaan kunnen maken doet daarin voor de wet niet ter zake.TheKerremenke schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:01:
[...]
Dus advies is bèta software ongedaan maken. Mocht het probleem blijven bestaan. Hardware matig zijn bijvoorbeeld. Dan opnieuw de iPhone aan bieden ter reparatie.
De nette oplossing had geweest “wij spoelen er even non-beta firmware op, om uit te sluiten dat het daar aan ligt”, net zoals ze updaten als je nu nog met een 18.3 iPhone komt.
[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 20-04-2025 17:50 ]
Span maar een rechtszaak aan dan. Het kost je amper tijd om de software terug te zetten naar een reguliere release. Succes met het vinden van een jurist die een dergelijke zaak wilt aannemen.Donstil schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:43:
[...]
Nou dat zei ik hierboven al, Algemene voorwaarden en/of FAQ gaan niet boven wettelijke garantie. Ook niet als je ze geaccepteerd hebt.
Idempotent.
Nah dat een rechtszaak langer duurt maakt het natuurlijk niet ineens minder valide.MainframeX schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:47:
[...]
Span maar een rechtszaak aan dan. Het kost je amper tijd om de software terug te zetten naar een reguliere release. Succes met het vinden van een jurist die een dergelijke zaak wilt aannemen.
Zelf zou ik niet naar de Apple winkel gegaan zijn met beta software op mijn iPhone. Om alles uit te sluiten zou ik eerst zelf de originele software er op gezet hebben.
Nee, ik was ook niet gegaan, al is dat met AppleCare en Express Replacement geen issue. Maar dat staat los van de vraag of Apple hier goed handelt.meesje schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:51:
Zelf zou ik niet naar de Apple winkel gegaan zijn met beta software op mijn iPhone. Om alles uit te sluiten zou ik eerst zelf de originele software er op gezet hebben.
Zoals ik al meerdere keren heb aangehaald, hebben ze in de eerste 12 maanden een onderzoeksplicht. Daarin verzuimen ze nu, door zonder onderbouwing naar de beta firmware te wijzen in plaats van onderzoek te doen.
Edit: Even er van uitgaande dat wij het hele verhaal weten en dit aan de orde is.
[ Voor 15% gewijzigd door Donstil op 20-04-2025 17:55 ]
Ook met Apple Care hebben ze al een uitzondering gemaakt om je te helpen. Ik snap niet waarom je je blijft vasthouden aan het onderzoeksplicht.
Je hebt zelf willens en wetens onafgemaakte pre-release software erop gezet en eist dan nu ondersteuning. Het zal wel aan mij liggen maar ik vind dat gewoon echt onredelijk, ongeacht of je misschien je gelijk krijgt als je de zaak voor laat komen.
Ergens recht op hebben wil nog niet zeggen dat je dat perse moet uitbuiten om een andere partij je eigen stommiteiten op te laten lossen. Zet gewoon die software in je eigen tijd terug en biedt het toestel dan opnieuw aan voor onderzoek of reparatie. Zo simpel kan het zijn.
Je hebt zelf willens en wetens onafgemaakte pre-release software erop gezet en eist dan nu ondersteuning. Het zal wel aan mij liggen maar ik vind dat gewoon echt onredelijk, ongeacht of je misschien je gelijk krijgt als je de zaak voor laat komen.
Ergens recht op hebben wil nog niet zeggen dat je dat perse moet uitbuiten om een andere partij je eigen stommiteiten op te laten lossen. Zet gewoon die software in je eigen tijd terug en biedt het toestel dan opnieuw aan voor onderzoek of reparatie. Zo simpel kan het zijn.
Idempotent.
Omdat ze dat hebbend, makkelijker kan ik het niet makenMainframeX schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:05:
Ook met Apple Care hebben ze al een uitzondering gemaakt om je te helpen. Ik snap niet waarom je je blijft vasthouden aan het onderzoeksplicht.

Kijk wat jij of ik vinden is niet belangrijk, wat de wet “vind” is dat wel. Daarom is het altijd belangrijk om bij dit soort zaken niet vanuit onderbuikgevoel te schrijven maar vanuit onderbouwing, daar heeft de vraagsteller wat aan.MainframeX schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:05:
Er is zoals je ziet, onderbouwing genoeg. Nergens stel ik dat Apple geen onderzoeksplicht heeft.
Ik snap dus ook niet wat voor gelijk je probeert te halen. Ik ben er in ieder geval wel klaar mee.
Ik snap dus ook niet wat voor gelijk je probeert te halen. Ik ben er in ieder geval wel klaar mee.
Idempotent.
Ook al zegt een wet dat iets moet (in dit geval onderzoeksplicht), betekent dit niet automatisch dat een fabrikant dit onder alle condities ook moet gaan doen. Zo diep zit ik niet in de wetgeving. Ik kan me wel zo maar voorstellen dat, mocht je het voor laten komen, een rechter zou kunnen zeggen: “U heeft zelf bèta software geïnstalleerd en daarmee bewust een risico genomen dat het produkt niet meer naar behoren werkt.” Nogmaals ik ben geen advocaat, heb vroeger wel veel Matlock gezien. Oh nee dat ging om criminaliteit.
Ja, dat is natuurlijk de vraag, maar ik kan me juist niet voorstellen dat een rechter zou meegaan in de algemene voorwaarden van het betaprogramma, zonder dat Apple heeft aangetoond dat een eventueel defect daadwerkelijk door de beta is veroorzaakt.meesje schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:01:
Ook al zegt een wet dat iets moet (in dit geval onderzoeksplicht), betekent dit niet automatisch dat een fabrikant dit onder alle condities ook moet gaan doen. Zo diep zit ik niet in de wetgeving. Ik kan me wel zo maar voorstellen dat, mocht je het voor laten komen, een rechter zou kunnen zeggen: “U heeft zelf bèta software geïnstalleerd en daarmee bewust een risico genomen dat het produkt niet meer naar behoren werkt.”
“Niet naar behoren werkt” is wel iets anders, daar kan (en moet ook wel) je inderdaad vanuit gaan bij beta software.
[ Voor 12% gewijzigd door Donstil op 20-04-2025 19:11 ]
Ja precies dit. Het is te makkelijk om te zeggen “het ligt aan de beta” terwijl hij niet eens aan wou horen dat het met niet-beta firmware ook het geval was.Donstil schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:54:
[...]
Ooh vreemd, is zover ik weet ook geen bekende bug in de iOS 18.5 bèta’s.
Het is te makkelijk om dan te zeggen “ja je draait een beta. Had je kunnen weten, enz”, als het een hardwarematig probleem is kan dat ook best met beta software onderzocht worden.
Probleem is vooral dat de “geniussen” bij de Apple Store vaak niet heel technisch onderlegd zijn, het is vooral “if this then that” icm met een communicatie training. Als er dan ergens in de handleiding staat dat ze niet verder hoeven met een beta software dan zullen ze dat niet doen, ook niet als de hardwarematige reden hier los van staat.
Edit: Ik ben er de afgelopen week twee keer geweest (zie MacMini topic) en ondanks dat ze vriendelijk (moeten) zijn door die communicatie training doen ze inhoudelijk vrij weinig. Vroeger was de support, ook in Amsterdam, veel beter.
Daarom heb ik zelf altijd Apple care + op apparaten waar Express Replacement een optie is. Dan kijken ze niet naar beta firmware. Al meermaals gewoon opgestuurd met beta firmware en een hardware probleem die daar niet mee van doen had.
Ja ik snap beta = test. Alleen om maar meteen te wijzen naar de beta is gewoon veel te kort door de bocht. Luister dan tenminste naar de klant.
Omdat ze zolang die klant/iphone beta draait ze niet zeker weten of het daardoor komt. Vandaar dat ik voorstelde beta ongedaan maken. Mocht het probleem er dan nog zijn, dan naar de Apple Store. Simple as that. Ongeacht wat de fabrikant kan/moet doen, kun je zelf als gebruiker natuurlijk ook stappen vooraf ondernemen. Naast factory reset, etc.makooy schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:49:
[...]
Ja precies dit. Het is te makkelijk om te zeggen “het ligt aan de beta” terwijl hij niet eens aan wou horen dat het met niet-beta firmware ook het geval was.
Ja ik snap beta = test. Alleen om maar meteen te wijzen naar de beta is gewoon veel te kort door de bocht. Luister dan tenminste naar de klant.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Laten we hopen dat dit soort lullige zaken niet voor de rechter komen en de consument gelijkt krijgt. Speculerend zou het gevolg daarvan kunnen zijn dat Apple dan stopt met het aanbieden van public beta’s.
Kan je argumenten wel begrijpen @Donstil. De wet is immers de wet, maar buiten de regels om is het best redelijk dat Apple van je vraagt om niet met testsoftware aan te komen zetten.
Geen idee hoe het nu werkt, maar wellicht zou Apple in het aanmeldformulier voor ondersteuning nog duidelijker moeten vermelden om aub niet met beta’s langs te komen.
Kan je argumenten wel begrijpen @Donstil. De wet is immers de wet, maar buiten de regels om is het best redelijk dat Apple van je vraagt om niet met testsoftware aan te komen zetten.
Geen idee hoe het nu werkt, maar wellicht zou Apple in het aanmeldformulier voor ondersteuning nog duidelijker moeten vermelden om aub niet met beta’s langs te komen.
Have you tried turning it off and on again?
Ik ga ook mijn 15 PM updaten naar dezelfde beta versie, restore overzetten en de 16 PM terugbrengen naar de reguliere iOS en dan nieuwe case makenTheKerremenke schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:04:
[...]
Omdat ze zolang die klant/iphone beta draait ze niet zeker weten of het daardoor komt. Vandaar dat ik voorstelde beta ongedaan maken. Mocht het probleem er dan nog zijn, dan naar de Apple Store. Simple as that. Ongeacht wat de fabrikant kan/moet doen, kun je zelf als gebruiker natuurlijk ook stappen vooraf ondernemen. Naast factory reset, etc.
New Builds Are Available.
New builds of the following software are now available:
iOS 18.5, Beta 3 (22EF5053j)
iPadOS 18.5, Beta 3 (22F5053j)
macOS 15.5, Beta 3 (24F5053j)
tvOS 18.5, Beta 3 (22L5559d)
visionOS 2.5, Beta 3 (22O5459c)
watchOS 11.5, Beta 3 (22T5559d)
iOS 18.5, Beta 3 (22EF5053j)
iPadOS 18.5, Beta 3 (22F5053j)
macOS 15.5, Beta 3 (24F5053j)
tvOS 18.5, Beta 3 (22L5559d)
visionOS 2.5, Beta 3 (22O5459c)
watchOS 11.5, Beta 3 (22T5559d)
New Builds Are Available.
iOS 18.5, Beta 4 (22EF5068a)
iPadOS 18.5, Beta 4 (22F5068a)
macOS 15.5, Beta 4 (24F5068b)
tvOS 18.5, Beta 4 (22L5566a)
visionOS 2.5, Beta 4 (22O5467a)
watchOS 11.5, Beta 4 (22T5567a)
iOS 18.5, Beta 4 (22EF5068a)
iPadOS 18.5, Beta 4 (22F5068a)
macOS 15.5, Beta 4 (24F5068b)
tvOS 18.5, Beta 4 (22L5566a)
visionOS 2.5, Beta 4 (22O5467a)
watchOS 11.5, Beta 4 (22T5567a)
In Amerika zijn ze eindelijk ook wakker!
Bron: The VergeAs part of the ruling, the judge says that Apple cannot:
- Impose “any commission or any fee on purchases that consumers make outside an app”
- Restrict developers’ style, formatting, or placement of links for purchases outside of an app
- Block or limit the “use of buttons or other calls to action”
- Interfere with consumers’ choice to leave an app with anything beyond “a neutral message apprising users that they are going to a third-party site”
Ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem bij mijn ouders,Aramiss schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:51:
[...]
Sinds de update naar iOS 18.4 heb ik problemen met het gebruik van AirPlay (video) naar verschillende Apple TV-types. Dit geldt voor apps zoals Ziggo en sportapps. Het clonen van beeld van mijn mobiel naar de TV werkt nog wel, wat handig is voor sportapps, maar niet voor Ziggo of andere diensten.
Na een controle op nieuwe iOS versie 18.4.1. blijft het probleem bestaan. Op mijn oudere iPad met een andere iOS-versie heb ik geen problemen.
Het probleem is niet alleen een zwart scherm; ik kan helemaal geen verbinding maken. Op mijn iPad met versie 17.7.5 kan ik nog steeds casten met Ziggo. Daarnaast gebruik ik de app Cyclemasters (voor thuis spinnen), maar sinds iOS 18.4 kan ik deze ook niet meer casten.
In huis hebben we verschillende versies van Apple TV 4K. De TV-app op de Apple TV werkt alleen met een Ziggo-netwerk. Ik kijk soms een wedstrijd via ESPN door het account van mijn ouders te gebruiken en mijn mobiel naar mijn AppleTV (heb thuis Odido) te casten, wat altijd goed ging.
Sinds de update naar iOS 18.4 is dit echter niet meer mogelijk vanaf mijn iPhone 15. Op mijn oudere iPad met versie 17.7.5 kan ik nog steeds Ziggo naar mijn Apple TV casten. Naast Ziggo werkt de app Cyclemasters ook niet meer sinds iOS 18.4. NLZiet en Amazon Prime werken echter nog steeds. Zowel Ziggo als Cyclemasters werken nog steeds op mijn iPad wanneer ik naar Apple TV cast. Helaas kunnen mijn iPad en mijn hartslagsensor in mijn Apple Watch elkaar niet meer zien.
Hoewel het geen grote problemen zijn, is er duidelijk iets veranderd in iOS 18.4 dat niet is verbeterd in iOS 18.4.1. Gezien het ecosysteem waarin ik zit met een iPhone, Apple TV en Apple Watch, zou je verwachten dat alles soepel met elkaar zou werken.
- nieuwe LG TV met Airplay - bijgewerkt naar laatste update
- iOS en iPadOS 18.4.1
- Na de update werkt airplay niet meer: Wel voor Youtube, maar niet vanuit Caiway of Ziggo App
- Ging direct mis na update
Wordt meer melding van gemaakt: https://discussions.apple...029988?sortBy=rank&page=1
Ik heb geleerd voor ik naar Amac ga maar eerst mijn telefoon compleet te wipen en terug te draaien naar reguliere firmware omdat ze je echt meteen de deur wijzen, of je proberen wijs te maken dat je 30 euro moet betalen om de normale firmware terug te zetten voor ze aan reparatie kunnen beginnen. De attitude van de medewerkers is ook vaak niet over te spreken op die momenten.
Hier ook dezelfde problemen. Ook op een oude iPad air 2, die op oude ios zit maar laatst wel een update heeft gehad. Afspelen in de browser en dan airplay op een Mac werkt als enige wel.NAO schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:37:
[...]
Ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem bij mijn ouders,
- nieuwe LG TV met Airplay - bijgewerkt naar laatste update
- iOS en iPadOS 18.4.1
- Na de update werkt airplay niet meer: Wel voor Youtube, maar niet vanuit Caiway of Ziggo App
- Ging direct mis na update
Wordt meer melding van gemaakt: https://discussions.apple...029988?sortBy=rank&page=1
Je moet sowieso niet met beta firmwares aankomen met problemen, dit zijn software versies die voor test doeleinde bedoeld zijn.combimagnetronn schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:44:
Ik heb geleerd voor ik naar Amac ga maar eerst mijn telefoon compleet te wipen en terug te draaien naar reguliere firmware omdat ze je echt meteen de deur wijzen, of je proberen wijs te maken dat je 30 euro moet betalen om de normale firmware terug te zetten voor ze aan reparatie kunnen beginnen. De attitude van de medewerkers is ook vaak niet over te spreken op die momenten.
Of het nu door de beta komt of niet, dat is gewoon moeilijk te zeggen. Het probleem moet zich voor doen bij een officiële software-update(niet beta).
Dat lijkt me allemaal vrij logisch. misschien moet Apple het eens duidelijk zichtbaar in de voorwaarden van de beta zetten.
Zoals eerder al aangegeven maar zo te lezen nog eens nodig, voorwaarden gaan niet voor consumenten recht. Apple kan alles in voorwaarden zetten maar dat doet (gelukkig!) niet ter zake. Het eerste jaar ligt de bewijsplicht bij de winkel/fabrikant, dus weigeren vanwege een beta mag alleen als er aantoonbaar is dat het door de beta komt of gekomen is.Carlos0_0 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:45:
[...]
Je moet sowieso niet met beta firmwares aankomen met problemen, dit zijn software versies die voor test doeleinde bedoeld zijn.
Of het nu door de beta komt of niet, dat is gewoon moeilijk te zeggen. Het probleem moet zich voor doen bij een officiële software-update(niet beta).
Dat lijkt me allemaal vrij logisch. misschien moet Apple het eens duidelijk zichtbaar in de voorwaarden van de beta zetten.
Ik snap wel dat ze geen zin hebben om beta-testers voor elk wissewasje te gaan helpen. Maar ik denk dat áls er echt een hardwarebrick door de beta zou komen er alarmbellen af gaan, een medewerker echt wel overruled wordt omdat Apple het dan héél graag wil weten en het toestel, bij wijze van spreken, met een privéjet wordt opgehaald voor onderzoek.Donstil schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:57:
[...]
Zoals eerder al aangegeven maar zo te lezen nog eens nodig, voorwaarden gaan niet voor consumenten recht. Apple kan alles in voorwaarden zetten maar dat doet (gelukkig!) niet ter zake. Het eerste jaar ligt de bewijsplicht bij de winkel/fabrikant, dus weigeren vanwege een beta mag alleen als er aantoonbaar is dat het door de beta komt of gekomen is.
Jammer genoeg blijf je in de praktijk afhankelijk van de welwillendheid van een medewerker.
[ Voor 19% gewijzigd door Dennisdn op 05-05-2025 12:40 ]
Over dit onderwerp heb ik volgens mij in dit topic nog geen uitspraken voorbij zien komen van een jurist (met juiste expertise). Laten we hier eerst maar eens jurisprudentie over gaan opzoeken of gaan creëren. Ik ben erg benieuwd wat een rechter dan uiteindelijk heeft gezegd of zal zeggen. Een rechter zal ongetwijfeld in het oordeel meenemen dat de consument bewust gekozen heeft voor beta software en daarmee bewust gekozen heeft voor een risico (hoe klein of groot het dan ook mag zijn).Donstil schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:57:
[...]
Zoals eerder al aangegeven maar zo te lezen nog eens nodig, voorwaarden gaan niet voor consumenten recht. Apple kan alles in voorwaarden zetten maar dat doet (gelukkig!) niet ter zake. Het eerste jaar ligt de bewijsplicht bij de winkel/fabrikant, dus weigeren vanwege een beta mag alleen als er aantoonbaar is dat het door de beta komt of gekomen is.
Stel ik heb een game pc samen gesteld en ik kies er voor om beta drivers voor de videokaart te installeren. Opeens doet het beeld het niet meer goed. Als ik een beroep doe op garantie bij de ene winkel voor de monitor en bij een andere winkel voor de videokaart zou ik het logisch vinden dat voordat ze je de apparatuur op laten sturen ze eerst aanvullende vragen stellen en de consument eerst wat laten uitproberen.
Zelf vind ik dat een winkel of fabrikant niet kosten hoeft te maken voor het hobby gedrag van de consument.
Uiteraard maar mede daardoor extra belangrijk om in ieder geval wetgeving te blijven herhalen, want zolang er geen uitspraak geweest is die anders laat zien is wetgeving leidend en daar staat staat simpelweg niet in dat je afstand doet van eventuele garantie bij het installeren van een beta.meesje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:34:
Over dit onderwerp heb ik volgens mij in dit topic nog geen uitspraken voorbij zien komen van een jurist (met juiste expertise). Laten we hier eerst maar eens jurisprudentie over gaan opzoeken of gaan creëren. Ik ben erg benieuwd wat een rechter dan uiteindelijk heeft gezegd of zal zeggen. Een rechter zal ongetwijfeld in het oordeel meenemen dat de consument bewust gekozen heeft voor beta software en daarmee bewust gekozen heeft voor een risico (hoe klein of groot het dan ook mag zijn).
Maar los daarvan is claimen dat Apple “het maar in voorwaarden moet zetten” sowieso wettelijk onjuist.
Edit: Nu ik er nog eens over nadenk denk ik niet dat een rechter überhaupt iets van hoeft te vinden van de beta zelf, we hebben namelijk die bewijsplicht en daar is het prima mee afgevangen. Kan mij goed voorstellen dat een rechter zou zeggen “Oke <bedrijf>, gebruik je bewijsplicht en toon maar aan dat het aan de beta ligt”.
[ Voor 14% gewijzigd door Donstil op 05-05-2025 12:51 ]
Ooh ik snap het ook zeker, alleen dat staat dan even los van het punt over wetgeving etc.Dennisdn schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:30:
[...]
Ik snap wel dat ze geen zin hebben om beta-testers voor elk wissewasje te gaan helpen. Maar ik denk dat áls er echt een hardwarebrick door de beta zou komen er alarmbellen af gaan, een medewerker echt wel overruled wordt omdat Apple het dan héél graag wil weten en het toestel, bij wijze van spreken, met een privéjet wordt opgehaald voor onderzoek.
Ja die draaien, zeker bij Apple, gewoon een scriptje af helaas. Geen ruimte voor eigen interpretatie.Jammer genoeg blijf je in de praktijk afhankelijk van de welwillendheid van een medewerker.
Mee eens.Donstil schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:40:
Maar los daarvan is claimen dat Apple “het maar in voorwaarden moet zetten” sowieso wettelijk onjuist.
Die twee zinnen zijn tegenstrijdig.Donstil schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:40:
Edit: Nu ik er nog eens over nadenk denk ik niet dat een rechter überhaupt iets van hoeft te vinden van de beta zelf, we hebben namelijk die bewijsplicht en daar is het prima mee afgevangen. Kan mij goed voorstellen dat een rechter zou zeggen “Oke <bedrijf>, gebruik je bewijsplicht en toon maar aan dat het aan de beta ligt”.
Laat eerst maar eens iemand met juridische kennis hier op reageren. Zonder dat we allemaal zelf advocaatje gaan spelen.
Ik zal even technisch inhaken, ongeacht rechten/plichten. AST2, de diagnose tool van Apple, checkt bij elke individuele test op software versie. Als je een reparatie wil uitvoeren dan gaat dat via het onderliggende GSX systeem. Je kiest de hardware/software fout en die valideert hij aan de hand van de testen uit AST2, naast een algemene FindMy check. De testen moeten overeenkomen met de eisen voor de reparatie, en FindMy moet uitstaan anders is het letterlijk computer says no.Donstil schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:57:
[...]
Nou was het vroeger zelfs zo dat als je een nieuw item er op zou zetten zonder een reparatie aan te maken in GSX deze per definitie niet zou valideren, dus bijv. geen FaceID bij scherm swap ook al heb je een volledig originele assembly. Met dank aan Right to Repair en druk vanuit EU zou je er nu gelukkig doorheen komen met repair assistant, maar ik weet niet of dat zou lukken met een beta iOS.
Goed, de enige vorm om een reparatie bij Apple dus ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen is een normale iOS er op zetten, kleine moeite ook maar dat is dan mijn mening. Wat je Apple medewerker niet zo handig deed is dus, voorzover het verhaal kloppend is, direct service afwijzen en aangeven dat het door de beta komt (wederom, als dit klopt). Wij boden altijd aan om je toestel te wipen in zo’n geval, enige eis verder was Find My uit. Je bent natuurlijk je data dan kwijt tenzij je een backup hebt, maar je kan natuurlijk altijd later terug komen.
Dus nu rechten en plichten gaan roepen is leuk maar:
1. Het systeem gaat daardoor niet aangepast worden, het is buiten dat om ook redelijk te verwachten dat beta software onbetrouwbaar zou kunnen zijn (ik zeg niet dat het zo is, waarschijnlijk heeft het er niks mee te maken, maar je weet het gewoon niet)
2. Kleine moeite om te wipen, ipv moeilijk te doen. Rechten en plichten tot daar aan toe, moet je om onvoorziene reden een swap (mid system swap omdat het probleem alsnog van het logic board komt of reparatiepersoon maakt oopsie en snijdt een de volume flex door bij het verwijderen van adhesive, zal niet de eerste zijn) dan ben je je data zonder waarschuwing alsnog kwijt.
Ik heb sinds een paar maanden dat "Zoek Mijn" slecht werkt. Mijn gezinsleden kunnen mij probleemloos vinden, maar bij duurt het erg lang voordat ik resultaat zie (vaak geeft deze "geen locatie" gevonden). Soms werkt het om bij locatievoorzieningen "deel mijn locatie" uit te zetten. Maar de volgende keer dat ik de app start, werkt het niet meer.
Ik heb naast de iPhone 15 Pro ook een Apple Watch 9 ultra 2 en een iPad Pro op hetzelfde account (naast de gezinsleden).
Ik heb al verschillende tips via Google geprobeerd:
- Het ligt niet aan het (netwerk)bereik.
- Het juiste icloud account is ingelogd
- Datum toestel klopt
- iOS is up-to-date
- Geen sprake van teveel toestellen gekoppeld aan iCloud.
- Rebooten helpt soms (en dan maar eenmalig).
- Locatievoorzieningen staat uiteraard aan.
Iemand de gouden tip?
Ik heb naast de iPhone 15 Pro ook een Apple Watch 9 ultra 2 en een iPad Pro op hetzelfde account (naast de gezinsleden).
Ik heb al verschillende tips via Google geprobeerd:
- Het ligt niet aan het (netwerk)bereik.
- Het juiste icloud account is ingelogd
- Datum toestel klopt
- iOS is up-to-date
- Geen sprake van teveel toestellen gekoppeld aan iCloud.
- Rebooten helpt soms (en dan maar eenmalig).
- Locatievoorzieningen staat uiteraard aan.
Iemand de gouden tip?
Is er ook een mogelijkheid om geoptimaliseerd laden te resetten?
Ah de RC is dan uit, dan zal volgende week ofzo wel de officiële uit komen(Als alles goed gaat)
En heb je al een oplossing? Ik heb hetzelfde probleem.ChiLLeR schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:14:
Ik gebruik de agenda app en ben blij dat ik nu herinneringen ook kan zien in de agenda overview, echter heb ik dat hij herhalende herinneren 3 dubbel laat zien. Iemand een idee hoe dit te fixen? Ziet er als volgt uit: [Afbeelding]
Ik heb al gekeken of de herinnering er daadwerkelijk dubbel in staan maar dat is niet zo, ze staan er 1x in met een herhaal patroon. Vinkje onder toon herinnering al aan/uit gezet. Ook geprobeerd de dubbele te verwijderen vanuit de agenda app maar dat doet niets. Ik ben even clue-less
Nee helaas nog niet, geen idee hoe het komt.Talkshowhost schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:43:
[...]
En heb je al een oplossing? Ik heb hetzelfde probleem.
>> Signature?
Ik heb net een oplossing gevonden https://discussions.apple.com/thread/255761443?sortBy=rank
Update to my problem. Got excellent solution from Apple Support.
In Calendar deselect the Scheduled Reminders calendar
in settings, go to iCloud and, under apps, deselect Reminders (and answer yes if asked ). Wait 15 seconds then re-select Reminders.
Return to reminders and wait for your scheduled reminders to repopulate.
You can now reselect Scheduled Reminders calendar in the Calendar app.
This solved my problem of duplicate/triplicate+ entries on my iPhone. I then repeated the steps on my iPad and the duplicates disappeared there too.
Fantastisch, dit lost het probleem op! Hier was ik zeker nooit zelf opgekomen, thanks!! Hopelijk blijft het nu ook goed.Talkshowhost schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:52:
[...]
Ik heb net een oplossing gevonden https://discussions.apple.com/thread/255761443?sortBy=rank
Update to my problem. Got excellent solution from Apple Support.
In Calendar deselect the Scheduled Reminders calendar
in settings, go to iCloud and, under apps, deselect Reminders (and answer yes if asked ). Wait 15 seconds then re-select Reminders.
Return to reminders and wait for your scheduled reminders to repopulate.
You can now reselect Scheduled Reminders calendar in the Calendar app.
This solved my problem of duplicate/triplicate+ entries on my iPhone. I then repeated the steps on my iPad and the duplicates disappeared there too.
>> Signature?
Let op:
Bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan een bèta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook de huisregels.
Bèta's zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of Apple Beta Software Program. Hoe je aan een bèta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook de huisregels.