Ben het grotendeels eens. Wij hebben een seintje na 60 minuten geen antwoord op chat en heel toevallig krijg je gelijk daarna wel reactie, die waren dan niet achter de laptop thuis. Al ken ik ook collega's die heel snel via mobiel reageren terwijl ze door de stad lopen (bij ons kan je niet zien via welke device mensen reageren) dus snel reageren zegt ook niet alles. Bij sommigen collega's zie je inderdaad een grote output thuis terwijl een ander wel heel weinig gedaan heeft.Zenomyscus schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:52:
Thuiswerken scheelt mij een hoop frustratie. Met name omdat ik dan niet met het OV hoef te reizen (wat ik inmiddels spuugzat ben) en meer tijd over heb. In plaats van rond 18:45 thuis zijn, sta ik nu om 17:30 in de keuken. Ideaal.
Helaas heeft thuiswerken ook de nodige nadelen:
- Ik heb liever meetings in real life. Zeker bij lange meetings via Teams word ik best wel 'gaar'.
- Even snel iemand bellen voor een babbeltje of simpele vraag doen weinig mensen. Als ik dan op kantoor ben krijg ik dingen te horen die snel opgelost hadden kunnen worden, maar door de 'afstand' is dat niet gebeurd.
- Minder binding met het bedrijf en het product. Ik hoor thuis niks van mijn sales collega's of de consultants. Toen ik dat wel hoorde kon ik nog wel eens meedenken of nieuwe features ontwikkelen. Dat is handig voor het product, je weet immers wat de markt verlangt en goed voor de verkoop.
- Collega's zijn soms slecht te bereiken. Je kunt ook niet zien of je ze gaat storen, of dat ze gewoon even wat anders aan het doen zijn. Als ik zie dat iemand druk bezig is op kantoor, dan laat ik die persoon lekker werken. Als die persoon dan klaar is, dan loop ik er naar toe om wat te vragen. Of wellicht vraagt iemand mij om mee te kijken. Met Teams is het altijd gokken.
Op kantoor merk ik dat er een tweedeling is ontstaan. Genoeg mensen die net als hier de meerwaarde van een kantoor absoluut niet inzien en het liefst nooit komen. En ook zat mensen die zich kapot ergeren aan collega's die er voor de zoveelste keer niet zijn. Het werkt immers veel makkelijker wanneer je naast elkaar zit en niet steeds hoeft te bellen (vindt die groep en ik ook). Maarja.. om nou in mijn geval 2,5 uur te reizen om te praten met collega's is ook zo wat. Zelfs al werkt het fijner, het kost je wel een hoop energie.
Helaas is de productie van een hoop thuiswerkers ook absoluut niet hoger dan op kantoor, juist lager vaak. Van sommige mensen merk je duidelijk dat de productie omhoog gaat, die krijgen juist dingen gedaan als ze thuis zijn en kunnen zelfstandig een hoop werk verzetten. Maar helaas zijn er ook mensen die het wel makkelijk vinden en op een tweede scherm een serie opzetten of zoals anderen al genoemd hebben even op de kinderen letten. Dat laatste doe ik overigens ook wel eens, maar ik ga dan zonder problemen langer door om dingen af te krijgen. Dat laatste doen enkele collega's dan weer niet. Je ziet enkele bolletjes van Teams vlak na 17:00 allemaal op oranje springen, ook van collega's die even een boodschapje gingen doen etc. Dat valt mij gewoon op, ik doe er verder niks mee overigens.
Bij thuiswerken heb je een hoop zelfdiscipline nodig, niet iedereen heeft dat. Ik heb daar zelf ook moeite mee. Als een paar collega's eerder stoppen omdat ze hun kind op moeten halen of nog even een winkel in willen duiken dan voel ik me ook niet echt gemotiveerd om de dag af te maken. Anderzijds is het verplicht 8 uur maken op kantoor soms ook onzin, als ik een halfuur eerder klaar ben dan ben ik gewoon klaar. Thuis zou ik dan stoppen, maar op kantoor kijken ze je raar aan als je om half 5 opstaat.
Voor mij maakt het zelf niet meer uit. Ik ga binnenkort de stap nemen om volledig ZZPer te worden. Zelfdiscipline blijft een uitdaging, maar omdat ik ga werken aan hetgene wat ik echt leuk vind lijkt me dat geen probleem. Geen OV meer. Geen afstand tussen collega's. Lekker alles zelf indelen. En moet ik dan een keer een klusje in huis doen? Dan hoef ik me daar niet schuldig over te voelen. Ik heb er alleen mezelf mee en kan dat zelf ook inhalen wanneer ik wil.
Al maak ik zelf bij thuiswerken nog steeds de fout om meteen na opstaan te beginnen (want later uit bed), waardoor ontbijt\aankleden pas na de eerste mails wegwerken lukt of ik helemaal de deur niet uitkom op een thuiswerkdag. Tussendoor doe ik dat niet want wil werktelefoon niet meenemen tijdens lunch en anders krijg ik het verwijt onbereikbaar te zijn.