Tweaketweak schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:12:
Bij mijn huidige werkgever werkte ik oorspronkelijk voltijd op kantoor, maar sinds corona (ruim 4 jaar geleden alweer) werk ik vrijwel altijd vanuit huis. Ik ga nog ongeveer twee keer per maand naar kantoor. Oorspronkelijk was de werkgever ook voorstander van thuiswerken. Nu is de werkgever hierop teruggekomen en is medegedeeld dat de regel wordt aangepast naar maximaal zes dagen per maand thuiswerken, dus 1-2 dagen per week thuiswerken en de overige 3-4 dagen op kantoor.
..
2 dagen per week thuiswerken en 3 op kantoor lijkt me een prima ratio.
Corona is dood en we zijn allang weer terug naar normaal. Toen ging het echt prima maar mijns inziens kwam dat ook omdat er weinig beweging in de maatschappij zat.
Als ik zie hoe snel alles bij ons weer gaat (alweer een paar jaar) en hoeveel verloop er relatief ook is in personeel snap ik wel dat 2 keer per maand op kantoor niet meer werkt. Er is dan totaal geen verbinding en binding.
Sowieso is er een groot verschil tussen werken en samenwerken. Dat laatste gaat gewoon beter als je bij elkaar bent.
Ik gebruik mijn gemiddeld 2 dagen thuis voor dingen waar ik niemand bij nodig heb. Dus documenteren etc. De overige 3 voor alles waarbij contact gewoon beter werkt. Op vrijdag werkt sowieso iedereen thuis, maar van maandag tot donderdag is 80% er. Dus als je bij ons er 3 van die 4 dagen bent heb je meestal iedereen weer gezien.
Ik geloof persoonlijk niet dat 2 dagen per maand op kantoor kan werken. Wel in periodes hoor. Ik heb ook weleens een week of wat dat ik nauwelijks op kantoor ben. Maar voor langere tijd / altijd? Nee.
Op de langere termijn vervreemdt je van de collega's en nieuwe collegas kom je ook niet meer echt te kennen. Natuurlijk, het pure "werken" gaat heus. Maar wat drijft je collega? Hoe kun je persoon X het beste benaderen. En hoe niet. En wanneer kun je Y beter even met rust laten? En wanneer is het tijd voor een praatje. Allemaal dingen je aanvoelt als je bij elkaar bent. Maar niet als je allemaal thuis zit. Die zachte kant is helemaal weg als je allemaal ALLEEN maar thuis werkt...
Waar ik overigens ook NIET in geloof is 9 tot 5 en dat 5 dagen per week. En verplicht in de file staan vanwege kantoortijden… Zo'n functie heb ik ook gehad en dat is de hel. Het gaat om balans en flexibiliteit. Als ik om 15:00 alles besproken heb met directe collega;s voor die dag/week en ik alleen nog een paar mails moet behandelen stap ik in de auto. Dat scheelt me gewoon een half uur reistijd. En dan klap ik thuis (of in de avond) de laptop nog even open.
Je hoeft heus niet 40 uur per week op elkaars lippen te zitten. Maar elkaar zo'n 16 tot 24 uur per week zien helpt gewoon om de samenwerking te verbeteren. Ik heb de laatste tijd ook veel vaker dat ik "merk" dat er iets ontstaat in het team (een gezamenlijk oplossing, teamgeest, etc) wat tijdens Corona helemaal weg was...
[
Voor 38% gewijzigd door
FreakNL op 02-06-2024 08:06
]