Hallo Mede tweakers,
Ik kom er niet meer uit en wil graag jullie mening horen over mijn idee om zonnepanelen te plaatsen op mijn complexe dak. Ik heb al heel wat fora uitgeplozen en heb mijn dak al gemoduleerd in de solar edge designer en in de bunny (SMA) portal./f/image/0ddnFKP6UdnTNMKT9ezoNMRj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iusbkwyo2CFl0hzbHM9QW4zG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1hJBEz1FAkrh4W6SJnBO7uIT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/d7X4BVi7SbgUxAi4GUaIZDLw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kerN7QsPWLVqjt97jvulCaTx.png?f=fotoalbum_large)
Ik kom er niet meer uit en wil graag jullie mening horen over mijn idee om zonnepanelen te plaatsen op mijn complexe dak. Ik heb al heel wat fora uitgeplozen en heb mijn dak al gemoduleerd in de solar edge designer en in de bunny (SMA) portal.
Foto's
/f/image/0ddnFKP6UdnTNMKT9ezoNMRj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iusbkwyo2CFl0hzbHM9QW4zG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1hJBEz1FAkrh4W6SJnBO7uIT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/d7X4BVi7SbgUxAi4GUaIZDLw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kerN7QsPWLVqjt97jvulCaTx.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
- Er zijn 2 schuine daken met een helling van 20graden. Verder is er nog een verlaagd platdak (woonkamer en slaapkamers) en een carport.
- De schuine daken zijn om het zuidoosten (40graden) en het noordwesten.
- Het dak van de slaapkamer en woonkamer lijken mij niet geschikt voor zonnepanelen ( er is staat schoorsteen en de schaduw die ontstaat van de schuine dak zorgen voor veel schaduw).
- Daarom wil ik me focussen op:
- schuindak#1: op zuiddoost met een oppervlakte van 6,34m x 5,7m.
- schuindak#2 : op noordwest met een oppervlakte van 19,5m x 5,7m
- carport: met een oppervlakte van 10m x 4m.
Schaduw
- De 2 schuine daken hebben geen last van andere gebouwen of bomen.
- De carport start dicht tegen de tuin van de buren en bij lage zon (zonondergang) verwacht ik wel wat schaduw van struiken.
Jaarverbruik
- Nog geen duidelijk beeld. Sinds dit voorjaar zijn we gasloos. Er is een warmtepomp, we koken elektrisch en hebben een electrische auto. Dit voorjaar wordt het dak vervangen en geïsoleerd en wordt er nog een zonneboiler met zonnecollectoren geplaatst. Gedurende de winter tikte we we een verbruik aan 55KWh per dag (zonder dak isolatie)..
- Als ik dit een beetje doortrek zou ik op 12500kWh per jaar uitkomen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
- Aansluiting is: 3 fase 25A
- Volgens mij mag ik dan 3x16A aansluiten
- Indien noodzakelijk kan ik de meterkast, 3fase bedrading etc nog aanpassen.
Budget en doel
- Budget is rond de 10k
- Mijn belangrijkste doel is om een optimaal systeem te hebben om het stroomverbruik + investeringskosten zo laag mogelijk houden.
- Mogelijkheid om in de toekomst een thuisaccu aan te sluiten.
Wie gaat het project uitvoeren
- Zelf. Ik heb al eerder zonnepanelen aan gesloten.
Bijhouden van data
- Ja. Ik lees momenteel al de slimme meter uit.
Reeds verkregen offertes
- Mijn originele plan in 2023 was om totaal plm36 panelen te plaatsen. Op beide schuine daken 12 panelen elk en de rest de carport in een NO-ZW opstelling. Ik had me gefocust op Jinko panelen (435Wp) met enphase IQ8MC. Omdat het dak verleden jaar niet vervangen is, moest dit plan in de ijskast.
Regio
- De Bossche bollen streek
Dilemma’s
- Enphase: Is enphase met Jinko nog steeds een goed keuze. Ik las wat complicaties van dit paneel in combinatie met enphase.
- Is het waard om de IQ8MC te kiezen ipv IQ8+. Het scheelt 10,- per micro-omvormer, maar voor 30 panelen is het toch serieus geld.
- SolarEdge: Gezien de ligging/ schaduw: is SolarEdge misschien beter/efficienter dan enphase?
- Solar Edge: is het efficiënter om 3 omvormers te gebruiken (voor elk dak 1) of 1 centrale omvormer (voor alle 3 de daken)?
- SolarEdge: Is het zinvol om SolarEdge optimizers te gebruiken in mijn situatie (geen bomen)
- Wat is momenteel een goed paneel? Verleden jaar waren de Jinko panelen erg goed (Tier1) maar ik lees wat over de andere diode (1ipv2). Ik zie veel Aiko panelen op internet maar kan er weinig recensies van vinden.
- 5. Thuisaccu. Waar kan ik het beste rekening te mee houden? Ik denk dat er een hele kleine kans is dat ik hetzelfde merk voor omvormer als thuisaccu zal uitkomen. De kans dat dit 2 losse systemen is veel me aannemelijker.
[ Voor 29% gewijzigd door tdboer op 13-05-2024 18:34 . Reden: extra info toegevoegd ]