Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdboer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:06
Hallo Mede tweakers,

Ik kom er niet meer uit en wil graag jullie mening horen over mijn idee om zonnepanelen te plaatsen op mijn complexe dak. Ik heb al heel wat fora uitgeplozen en heb mijn dak al gemoduleerd in de solar edge designer en in de bunny (SMA) portal.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDisrmN7X29e6lQBv1ckteVP_dQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ddnFKP6UdnTNMKT9ezoNMRj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSpWeV5DswdTzwNN2wnobnxf1kM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iusbkwyo2CFl0hzbHM9QW4zG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ARs-Mg69cmDoWqQESZpdSD8PX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1hJBEz1FAkrh4W6SJnBO7uIT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnBlAvo9CHUtS8s_CZYOpPRzh7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d7X4BVi7SbgUxAi4GUaIZDLw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlzTxlCNGY4mJFb2E5I6QxhxU2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kerN7QsPWLVqjt97jvulCaTx.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
  • Er zijn 2 schuine daken met een helling van 20graden. Verder is er nog een verlaagd platdak (woonkamer en slaapkamers) en een carport.
  • De schuine daken zijn om het zuidoosten (40graden) en het noordwesten.
  • Het dak van de slaapkamer en woonkamer lijken mij niet geschikt voor zonnepanelen ( er is staat schoorsteen en de schaduw die ontstaat van de schuine dak zorgen voor veel schaduw).
  • Daarom wil ik me focussen op:
    - schuindak#1: op zuiddoost met een oppervlakte van 6,34m x 5,7m.
    - schuindak#2 : op noordwest met een oppervlakte van 19,5m x 5,7m
    - carport: met een oppervlakte van 10m x 4m.
Schaduw
  • De 2 schuine daken hebben geen last van andere gebouwen of bomen.
  • De carport start dicht tegen de tuin van de buren en bij lage zon (zonondergang) verwacht ik wel wat schaduw van struiken.
Jaarverbruik
  • Nog geen duidelijk beeld. Sinds dit voorjaar zijn we gasloos. Er is een warmtepomp, we koken elektrisch en hebben een electrische auto. Dit voorjaar wordt het dak vervangen en geïsoleerd en wordt er nog een zonneboiler met zonnecollectoren geplaatst. Gedurende de winter tikte we we een verbruik aan 55KWh per dag (zonder dak isolatie)..
  • Als ik dit een beetje doortrek zou ik op 12500kWh per jaar uitkomen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
  • Aansluiting is: 3 fase 25A
  • Volgens mij mag ik dan 3x16A aansluiten
  • Indien noodzakelijk kan ik de meterkast, 3fase bedrading etc nog aanpassen.
Budget en doel
  • Budget is rond de 10k
  • Mijn belangrijkste doel is om een optimaal systeem te hebben om het stroomverbruik + investeringskosten zo laag mogelijk houden.
  • Mogelijkheid om in de toekomst een thuisaccu aan te sluiten.
Wie gaat het project uitvoeren
  • Zelf. Ik heb al eerder zonnepanelen aan gesloten.
Bijhouden van data
  • Ja. Ik lees momenteel al de slimme meter uit.
Reeds verkregen offertes
  • Mijn originele plan in 2023 was om totaal plm36 panelen te plaatsen. Op beide schuine daken 12 panelen elk en de rest de carport in een NO-ZW opstelling. Ik had me gefocust op Jinko panelen (435Wp) met enphase IQ8MC. Omdat het dak verleden jaar niet vervangen is, moest dit plan in de ijskast.
Regio
  • De Bossche bollen streek
Dilemma’s
  1. Enphase: Is enphase met Jinko nog steeds een goed keuze. Ik las wat complicaties van dit paneel in combinatie met enphase.
  2. Is het waard om de IQ8MC te kiezen ipv IQ8+. Het scheelt 10,- per micro-omvormer, maar voor 30 panelen is het toch serieus geld.
  3. SolarEdge: Gezien de ligging/ schaduw: is SolarEdge misschien beter/efficienter dan enphase?
  4. Solar Edge: is het efficiënter om 3 omvormers te gebruiken (voor elk dak 1) of 1 centrale omvormer (voor alle 3 de daken)?
  5. SolarEdge: Is het zinvol om SolarEdge optimizers te gebruiken in mijn situatie (geen bomen)
  6. Wat is momenteel een goed paneel? Verleden jaar waren de Jinko panelen erg goed (Tier1) maar ik lees wat over de andere diode (1ipv2). Ik zie veel Aiko panelen op internet maar kan er weinig recensies van vinden.
  7. 5. Thuisaccu. Waar kan ik het beste rekening te mee houden? Ik denk dat er een hele kleine kans is dat ik hetzelfde merk voor omvormer als thuisaccu zal uitkomen. De kans dat dit 2 losse systemen is veel me aannemelijker.

[ Voor 29% gewijzigd door tdboer op 13-05-2024 18:34 . Reden: extra info toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
gezien van uit thuis accu.
zonnepanelen zijn spot goedkoop.
een paneel van 400Wp+ kost minder als 80€ met wat schuin dak bevestiging spul er bij zit je op 100€ per paneel.
accu is duur, een 400€/kWh is vrij normaal getal.
heb je veel accu nodig, nop.
is je gemiddelde dag gebruik 10kWh (per jaar dus 3650kWh), dan doe je over dag rechtstreeks gebruiken +/- 5kWh, en hoef je maar 5kWh op te slaan voor de nacht.
(en ja wat extra marge daar op is wel lekker om een slechte dag ook op de accu te kunnen werken.
maar probeer nooit in de zomer op te slaan en in de winter te gebruiken, dat kost mega veel.)

en zonnepanelen leveren ook als het bewolkt is.
dit is alleen een stuk minder als met zon, dus meer Wp = vaker accu vol.

dus massaal te veel Wp(panelen) leggen is verstandig als je met een accu wil werken.
(voorbeeld 2x12x430wp zoals die jinco's op een 3000 of 3600W omvormer (ik opt de 3600Wp omdat die precies 16A is))

ander punt:
zie mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west op andere momenten hun top haalt heb je een veel langere opbrengst verdeeld over de dag, dus meer eigen gebruik en minder accu nodig.
maar ook: platte panelen doen het beter in de zomer, en steilere panelen beter in de winter.
(zomer en winter is iets anders in PV land als in gewone mensen land, zit een 1,5 maand verschil tussen.)
dus ja een paar panelen tegen de muur schroeven geeft je meer winter opbrengst, die goud waard is om je accu te vullen, dus de minder rendement moet je gewoon er bij nemen.
(negeer de foto met groen en rode vlakken, die gaat over totaal iets anders.)

1 fase of 3 fase, nop het maakt bijna geen bal uit.
in je meter worden de 3 fase bij elkaar opgeteld en dan reken je af, het maakt niet uit dat je op fase 1 levert en fase 2 gebruikt, dit word in de meter verrekend.
(wel voor het gevoel en voor hoe het echt gaat, maar niet voor de rekening je die je krijgt.
dit gaat ook buiten de wetgeving om, en zal niet veranderen als salderen vervalt, je leverancier zal die niet eens zien dat jij maar 1 fase levert en andere fase gebruikt.)
dus staar je niet blind op termen als kracht stroom is krachtig, blijf nuchter. ;)

voor 10k€ kun je best een leuke set op dak leggen met een accu.
denk aan 2x12x430Wp op 1 fase 3,6 hybride omvormer + 10 kWh accu, en dan zit je er nog steeds onder de 10k€ denk ik.
maar begrijp dit boven staande verhaal eerst.
(en van mij mag je ook nu 1 fase lekker vullen met accu, en dan koop je over een paar jaar nog een 1 fase set als je zin hebt, etc etc.. hoeft niet in 1x, doe ik zelf ook niet. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
laag budget, dat kan maar vergeet dan enphase/solaredge of elke mini en micro omvormer.
die zijn gewoon duur te noemen. ;)

besteed gewoon je geld in lomp veel Wp.
is veel beter besteden van je geld. ;)

hier een hybride omvormer van 1 fase en 3600W:
https://www.winkelman-zon...ase-omvormer-hybride.html
gooi hier 2x12x430Wp op met een accu en dan is die heel vaak vol, en ja dan ben je goedkoop uit.
(een setje zo als dit doet al snel een 6000-7000kWh per jaar.
desnoods doe je dit 3x voor je 3 fase, maar dit doen met 3 fase omvormer mag ook.
dan doe je iets in deze vorm: 2x18x430Wp. ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 14-05-2024 11:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:02
Most bang for the buck?

Beide schuine daken volledig vol leggen.

1 centrale 3f string omvormer, bijv. Growatt mid 15k, daar 3 string op zetten (op het grote dak 2 gelijke lengtes maken).

Platte daken laten voor wat ze zijn, montagemateriaal is veel duurder...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdboer
@migjes en @bornhero Dankjewel voor jullie uitgebreide antwoord. Wat een interessant alternatief, zo had ik er nog niet naar gekeken. Vooral het idee om het platte dak te vermijden omdat bevestiging op een plat dak een stuk duurder is.

Met het meerendeel van de panelen op op NW ben ik alleen een beetje bang dat de opbrengst erg laag blijft in de winter omdat de zon dan laag staat en nauwelijks op het NW schijnen. Ik zal dit eens gaan bekijken in de solaredge designer. Mijn 2 schuine daken liggen al gauw 15 meter uit elkaar ik verwacht dat het stroomverlies een beetje te groot wordt om alles naar 1 omvormer te krijgen.

Ik wil eigenlijk wel mijn panelen afzonderlijk blijven monitoren en neig daarom toch wel naar de solaredge. Ik heb me nog nooit verdiept in de Gyrowatt die jullie voorstellen, maar mr google laat zien dat dit systeem niet per paneel monitor. Ik vind het wel een veilig idee om te weten wat ieder paneel doet. Hebben jullie goede ervaringen met dit merk?

Mijn budget is vooral om de zonnepanelen te installeren. De thuis accu zit nog niet in dit budget. Ik wilde eerst de panelen aanschaffen en dan volgend jaar bijvoorbeeld pas de thuis accu aan te schaffen.

Dan nog een laatste vraag over de thuis accu. Ik zou verwachten dat dit 2 losse systemen zijn. De zonnepanelen pompt stroom in mijn huis en de thuisaccu verzorgt het laden en voedt een deel van mijn groepen. Moet ik nog rekening houden met meterkast en/of omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik schrijf uit de hand van 1 fase, niet dat ik vind dat je 1 fase moet doen, 3 fase mag ook.
is gewoon een stuk simpeler uitleggen, en 3fase is verder alleen maar groter niet krachtiger.
(en de grote van 3 fase kan je ook een beetje tegen zitten, dus zoek eerst 1fase uit en dan pas 3 fase.)

ook heeft 1 fase nog een voordeel over 3 fase: per omvormer heb je 2x een mpp.
3 fase = 2x mpp.
3x 1fase = 3x2=6x een mpp.
1 fase = +/-12 panelen per mpp (dit kan iets zijn tussen de 6-12 panelen, 12x is optimaal).
3 fase = +/- 18 panelen per mpp (dit kan iets zijn tussen de 12-20 panelen, 18x is optimaal).
een mpp kan verschillende kanten op kijken, dus 6 verschillende kanten, om voordeel uit stijler of oost-west te hebben, kan erg interessant zijn voor accu's.
(solaredge ongeveer het zelfde maar dan: 1 fase optimaal 12 panelen, 3 fase optimaal 18x panelen, 1xmpp rekenen helaas(alle optimizers hebben hun eigen mpp, maar vormen om naar 350V en 720V, dus grote 1 mpp waar mee je moet rekenen)
tdboer schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:29:
@migjes en @bornhero Dankjewel voor jullie uitgebreide antwoord. Wat een interessant alternatief, zo had ik er nog niet naar gekeken. Vooral het idee om het platte dak te vermijden omdat bevestiging op een plat dak een stuk duurder is.
jep platdak is duurder, maar ook weer niet over drijven, een platdak oost-west setup is maar amper duurder als schuin dak.
platdak eerder vermijden, omdat het niet je beste plekken zijn. ;)
Met het meerendeel van de panelen op op NW ben ik alleen een beetje bang dat de opbrengst erg laag blijft in de winter omdat de zon dan laag staat en nauwelijks op het NW schijnen. Ik zal dit eens gaan bekijken in de solaredge designer. Mijn 2 schuine daken liggen al gauw 15 meter uit elkaar ik verwacht dat het stroomverlies een beetje te groot wordt om alles naar 1 omvormer te krijgen.
belangrijk om te bergijpen!: panelen leveren een Vmpp of de zon nu schijnt of niet, of hoe schuin de zon ook op de panelen komt maakt ook niet uit.
de Vmpp is er altijd (zelfs als de zon nog niet boven de horizon is. ;) ).
de Ampp die is afhankelijk van de hoeveelheid zon en hoe recht die er op schijnt.
als het bewolkt is dan word de zon diffuse weerkaatst en maakt het haast niet uit welke kant je panelen op kijken ook NW doet het dan leuk.

belangrijk is het dus om er voor te zorgen dat je panelen erg hoog in de Vmpp op de omvormer zit.
dit geeft je in slechte omstandigheden nog steeds een opbrengst om je accu te kunnen vullen.

met 1 fase is de max vaak 600V, dit is de Voc + 10% voor temperatuur verschillen.
grof gerekend: 12x430Wp paneel geeft je een Vmpp van tussen de 350-400V.
en dan de grafiek van een 1fase omvormer zijn rendement:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dus dit is vrijwel perfect. (een paneel of 13 tot soms 14 kan soms ook, maar dat moet je per paneel uitrekenen.)

de meeste 1 fase omvormers hebben 2x een mpp.
dus per mpp 12 panelen zijn gewoon mogenlijk.
(hoeveel W de omvormer dan is is niet belangrijk als je met accu's wil werken.)

van mij mag je gerust solaredge gebruiken, het is alleen duur.
ik stel de growat als voorbeeld.
onder de 500€ en klaar(omvormer heeft dan een accu aansluiting) voor 2x24x420Wp panelen er aan te hangen.
dan mag jij uitrekenen hoeveel een solaredge omvormer kost + 2x24 losse optimizers. >:)
sorrie, loggen per paneel is leuk, maar je hebt er verder niks aan.
stop dat geld in extra Wp meer panelen is meer opbrengst zelfs op slechte dagen en toch een accu kunnen vullen, is voor mij veel belangrijker.

15m is geen afstand, gewoon kabel er tussen en klaar.
dit is pinda's. ;)
Ik wil eigenlijk wel mijn panelen afzonderlijk blijven monitoren en neig daarom toch wel naar de solaredge. Ik heb me nog nooit verdiept in de Gyrowatt die jullie voorstellen, maar mr google laat zien dat dit systeem niet per paneel monitor. Ik vind het wel een veilig idee om te weten wat ieder paneel doet. Hebben jullie goede ervaringen met dit merk?
ik heb geen ervaring met growat en hybride, wel de normale omvormers.
het is niks speciaal maar zeker niks slechts.
(ik gebruik zelf fronius gen24+ hybride omvormer, lees die handleidingen eens, geeft je veel info en dat is zeker een goed systeem, beter als growat, maar ook duurder.)
Mijn budget is vooral om de zonnepanelen te installeren. De thuis accu zit nog niet in dit budget. Ik wilde eerst de panelen aanschaffen en dan volgend jaar bijvoorbeeld pas de thuis accu aan te schaffen.

Dan nog een laatste vraag over de thuis accu. Ik zou verwachten dat dit 2 losse systemen zijn. De zonnepanelen pompt stroom in mijn huis en de thuisaccu verzorgt het laden en voedt een deel van mijn groepen. Moet ik nog rekening houden met meterkast en/of omvormer?
er zijn meerdere systemen.

1. accu's die los draaien van je zonnepanelen.
dan heb je het volgende: er komt DC van de panelen, die converteer je naar AC (+/-2% verlies).
de accu converteert de AC naar DC (+/-2% verlies) en staat dat op in de accu (+/-2% verlies).
om te leveren, word de DC van de accu geconverteerd (+/-2% verlies) naar AC.

2. hybride omvormer + accu er aan.
de DC van de panelen gaat rechtstreeks de accu in(+/-2% verlies), geen conversie (+/-0% verlies).
en word pas naar AC geconverteerd (+/-2% verlies) als nodig.
dit is wat effectiever.

de zonnepanelen die koop je zonder BTW (+omvormer etc etc.).
maar de accu, dat is een ander verhaal, reken daar maar gewoon de BTW voor.
(ja je ziet websites of gebruikers die iets anders melden, maar praat met de belastingdienst en snap de haken en ogen en je snapt heel snel dat het gewoon +BTW voor de accu is op dit moment. :-( )

edit:
ik heb nog wel meer cijfers voor je.
ik heb panelen oost-west, maar ook noord, op het schuurtje.
(en ben bezig met zuid, afdakje voor de fietsen.)
maar dat later, probeer eerst dit te begrijpen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 15-05-2024 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
@tdboer Je schrijft dat Jinko een goed paneel is, want Tier1. Even voor de duidelijkheid, Tier1 stelt vrijwel niets voor, Jinko is niet meer dan een standaard Chinese fabrikant, die zelfs op de zwarte lijst staat in de VS vanwege de vermeende slavenarbeid, dus vrijwel niets goeds aan.

Aiko is een een hele stap in de goede richting, het kan nog beter met REC, Solarwatt, Meyer Burger of Sunpower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
En, wat betreft de combi met Enphase, die matchen zeker niet met elkaar, Jinko panelen hebben inderdaad 1 bypass diode, wat inhoud dat het paneel bij schaduw minimaal de helft van zijn voltage verliest.

Van de 36 volt blijft er 18 over, de nodige spanning voor de enphase micro omvormer is 22 volt, m.a.w. de omvormer doet niets meer, want er is te weinig spanning. beetje schaduw en het hele paneel valt dus uit. Mooi systeem he... Dat vertellen de fan's van Enphase liever niet.

Een goed paneel heeft 3 of meer bypass diodes waardoor je in veel gevallen de omvormer wel werkend kunt houden en dus ook het paneel, en daarmee dus ook productie kunt behouden voor het paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdboer
Zo daar was ik weer....

@migjes ik had je berichtje gisteren al gelezen maar was een beetje flabbergasted over de MPPs. :? Ik dacht dat ik de techniek van zonnepanelen en serie/parallel stroom en maximum power point wel begreep. Uhm dit ging een leventje dieper. Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom er 2x MMP per omvormer is. De MPP wordt toch gedreven door de karakteristieken van het paneel en niet van de omvormer?

@RobertV70 Dank je voor de hulp dan had ik het toch ergens goed begrepen uit de verschillende fora hier. Misschien dan wel een goed idee om weg te blijven bij de Jinko's. Ik las dat Aiko en Runergy panelen wel 3 diodes hebben dus dat lijkt wat beter. ik heb de voorkeur om glas-glas panelen te installeren met nemen omdat ik de panelen op een stalen dak ga leggen.

Met alle politieke brainfarths 8)7 wordt het wel erg interessant om nu panelen te plaatsen. Het maakt de discussie over de hoeveelheid panelen en accu's wel erg vloeibaar. Het idee om alles maximaal vol te leggen begrijp ik heel goed en kan heel lucratief zijn. Maar als ik moet gaan betalen om stroom terug te leveren met geen/verminderde saldering, wordt het wel lastig om mijn inverstingskosten terug te verdienen. En een thuisaccu is op een gegeven moment ook vol of niet meer zinvol omdat ik 's avonds niet meer verbruik.

Daarom lijkt flexibiliteit op dit moment wel verstandiger en zit ik er aan te denken om op dit moment geen grotere capaciteit op mijn dak leggen dan ik zelf denk te gaan consumeren. Over een jaar heb ik meer inzicht in mijn verbruik en kan ik altijd nog tweaken. Dit pleit dan voor het duurdere enphase systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:52

de Peer

under peer review

tdboer schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:53:

Daarom lijkt flexibiliteit op dit moment wel verstandiger en zit ik er aan te denken om op dit moment geen grotere capaciteit op mijn dak leggen dan ik zelf denk te gaan consumeren.
Dat zou erg onverstandig zijn. Je moet niet in jaar opbrengst denken. Probeer eens per uur te denken. In de herfst en winter ga je enorme hoeveelheden panelen nodig hebben om je eigen verbruik af te dekken.

Dat denken in jaaropbrengsten is direct verbonden met de salderingsregeling. Als die er straks niet meer is, is het nog onlogischer om wel in jaaropbrengsten te blijven denken.

Met stringomvormer kun je ook gewoon flexibel zijn hoor.

Maar ik zou niet flexibel zijn en nu gewoon vol inzetten op dak vol. Dat kan nu mooi goedkoop.

Bovendien is het nog lang niet zeker dat je straks niet meer kunt salderen. Dat wordt al 8 jaar geroepen

Als je 'genoeg legt om je jaarverbruik' af te dekken betaal je ook gewoon een flinke terugleverboete hoor. Die boete betaal je op bruto terugleveren, niet netto! Dus dat is geen argument.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 16-05-2024 23:02 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Zo daar was ik weer....

@RobertV70 Dank je voor de hulp dan had ik het toch ergens goed begrepen uit de verschillende fora hier. Misschien dan wel een goed idee om weg te blijven bij de Jinko's. Ik las dat Aiko en Runergy panelen wel 3 diodes hebben dus dat lijkt wat beter. ik heb de voorkeur om glas-glas panelen te installeren met nemen omdat ik de panelen op een stalen dak ga leggen.

Met alle politieke brainfarths 8)7 wordt het wel erg interessant om nu panelen te plaatsen. Het maakt de discussie over de hoeveelheid panelen en accu's wel erg vloeibaar. Het idee om alles maximaal vol te leggen begrijp ik heel goed en kan heel lucratief zijn. Maar als ik moet gaan betalen om stroom terug te leveren met geen/verminderde saldering, wordt het wel lastig om mijn inverstingskosten terug te verdienen. En een thuisaccu is op een gegeven moment ook vol of niet meer zinvol omdat ik 's avonds niet meer verbruik.

Daarom lijkt flexibiliteit op dit moment wel verstandiger en zit ik er aan te denken om op dit moment geen grotere capaciteit op mijn dak leggen dan ik zelf denk te gaan consumeren. Over een jaar heb ik meer inzicht in mijn verbruik en kan ik altijd nog tweaken. Dit pleit dan voor het duurdere enphase systeem.
Het modelcontract geeft een absolute uitkomst in de teruglever discussie, de maatschappijen mogen bij het modelcontract uitsluitend betalen voor teruglevering, geen boetes opleggen, dat is verboden.

Juist met Enphase snij je jezelf in de vingers als je wilt uitbreiden, dat gaat heel slecht met dat systeem, doorgaans wordt om de 3 a 4 jaar een nieuwe serie toegepast, en die werkt niet op je bestaande gateway, dat is bij de overschakeling van de 7 naar de 8 ook gebeurt. De Amerikanen weten heel goed hoe ze hun zakken moeten vullen. een centrale omvormer is daarom vaak de beste oplossing. Eén met de capaciteit van je uiteindelijke installatie is de uitkomst. Dus wil je nu 20 panelen en straks nog 10 erbij, neem dat een centrale omvormer geschikt voor 30 panelen. Vaak hebben deze grotere omvormers ruimte voor ook 3 of 4 strings, weer een voordeel.

Aan Enphase zitten heel wat haken en ogen, maar door juist alle negatieve dingen om te draaien naar iets positiefs door de juiste marketing lijkt het alsof het allemaal heel rooskleurig is, wat het in feite dus helemaal niet is. Niets van wat de marketing van Enphase je doet denken klopt.

Enphase maakt prima spul, heel handig voor een woning met weinig ruimte en veel richtingen en verschillende dakvlakken, maar als je dat niet hebt is het grote onzin.

Jij hebt ruimte zat, prima dus voor een centrale omvormer, en als je dan toch een parallel systeem wil, neem dan Solaredge, dat scheelt een hele hoop geld. Maar nog beter, als je geen langdurige gedeeltelijke schaduw hebt, gewoon een SMA of Fronius centrale omvormer als je echt goed spul wil. Past dat niet in je budget, dan voldoet elke Chinese omvormer, Growatt, Goodwe of een sungrow of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Zo daar was ik weer....

@migjes ik had je berichtje gisteren al gelezen maar was een beetje flabbergasted over de MPPs. :? Ik dacht dat ik de techniek van zonnepanelen en serie/parallel stroom en maximum power point wel begreep. Uhm dit ging een leventje dieper. Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom er 2x MMP per omvormer is. De MPP wordt toch gedreven door de karakteristieken van het paneel en niet van de omvormer?
geen idee waar je kennis niveau zit, dus misschien schrijf ik wel teveel. negeer waar nodig, dus.

2x een mpp, waarom dat zo is?
goede vraag, en ik heb eigenlijk geen idee waarom dat zo is.
weet wel waar voor ze dienen.

solaredge/micro/optimizers die hebben een mpp per paneel. (soms per 2 panelen of 4)
string omvormer zetten meerdere panelen serieel op een grote mpp.
en omvormers van 3kW en groter die hebben bijna allemaal 2x een mpp.

per mpp kun je heel tof verschillende richtingen aan (pas op met solaredge, meerdere optimizers nodig per richting anders werkt het niet goed.).
of een string met 250Vmpp maken en 1 met 375Vmpp (dus verschillend aantal panelen.
(op 1 mpp kun je ook 2 stringen parallel maken, maar dan wel zelfde aantal panelen serieel.)

een voorbeeldje wat zou kunnen op jouw dak:
1x12x430Wp op schuindak2 op mpp1.
2x12x430Wp op schuindak1 op mpp2.
dit geeft je 3x12x430Wp= een ruime 15kWp ;)
en ja geen probleem dit kun je op een 3kW omvormer hangen zoals deze:
zelfs met slecht weer, volle bewolking dan leveren de panelen nog steeds stroom, dit zal rond de 2000W zijn.
en is dus voldoende om je accu te vullen.
(maar een iets wat zwaardere omvormer, ja ik zou het ook doen hoor, niet speciaal nodig voor de opbrengst wel voor de bloeddruk van de gebruiken, zien aftoppen kan slecht zijn voor de bloeddruk.)

430Wp geeft 430W bij volle zon bepaalde temperatuur en de zon er recht op schijnend (dit gebeurd maar een paar uur per jaar).
430Wp geeft 70-90W bij bewolking bepaalde temperatuur met weerkaatsen licht van de wolken dus richting die ze op kijken maakt niet veel uit. (dit gebeurd maar een paar uur per jaar).
3x12x70W=2,5kW, dus de 3kW omvormer draait gewoon lekker met bewolking.

hoe zwaar moet dan de accu zijn?
kijk niet naar je jaar gebruik, je kunt geen accu betalen om stroom in de zomer op te slaan voor de winter.
kijk naar stroom gebruik per dag in de zomer.
voorbeeld van mijn huis: 10kWh per dag.
50% van het gebruik word nu rechtstreeks van de zonnepanelen in huis gebruikt, dus geen accu voor nodig.
dat maakt een accu van 5kWh voldoende.
genoeg Wp, dus elke dag komt de accu wel weer vol, maar neem iets marge en dan is een 10kWh accu ook wel te doen. (schuif hier een beetje naar eigen inzicht, dit komt niet zo nauw)

misschien moet jij eens een berekening maken via winkelman of andere leverancier van dit plan hier boven, wat het zou kosten om dit boven staande plan uit te voeren.
dit lukt misschien inc accu wel voor een bedrag van 10k€ :?
tja, de meeste mensen hier hebben maar kennis van 1 of misschien 2 merken panelen/omvormers etc etc..
dus de ego zegt al snel, ik heb het beste wat er bestaat, en ik maak nooit fouten dus mijn panelen zijn het beste.
maar ik koop niks voor ego's, dus ik heb geen voorkeur voor merk of iets dergelijks.
ook glas-glas of gewoon laminaat, het boeit allemaal niet zo veel.
kies waar je je prettig bij voelt, maar voor al kies en leg je dak vol. ;)

(ik kan je vertellen dat mijn panasonic panelen of mijn LG panelen het fantastisch doen, best wel speciaal spul destijds, alleen die zijn al lang niet meer in de handel te verkrijgen, of de modellen zijn al lang vernieuwd. tja heb je door hoe goed het spul echt is, dan kun je het na het testen niet meer krijgen.)
politieke brainfarths, ppfff zeg dat wel.
nop, leeg te veel panelen, bespaar op omvormer, berijd voor op hybride.
reken het eens uit, poost je lijst hier dan reken ik wel mee. ;)

(ik post ook nog een verhaaltje over accu en BTW.
mijn conclusie tot nu toe is: waar zijn we in hemelsnaam mee bezig, deze hemel bevat geen zon.
het is absurd, en moeilijk, wat gaat dit doen, waar gaan we heen, o mijn god.
maar heb ook nog een begrafenis vandaag, dus heb even geduld. )

edit:
het is bewolkt nu boven mijn locatie, niet een zware bewolking.
de setup van 6430Wp doet nu 1500W leveren. (voor de set-up die ik gebruik zie mijn onderschrift)
500W gaat rechtstreeks mijn huis in, en 1000W gaat nu de "accu" in.
niet slecht voor een "slechte" dag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Hou er rekening mee dat als je micro's gebruikt je de spanning 2 keer omzet in een omvormer met meer verlies tot gevolg; als je een hybride omvormer met aansluiting voor een accu hebt dan gebeurt het maar 1 keer voor het in je accu komt. Wat wél een voordeel is van een micro is ietsje meer veiligheid want er lopen geen kabels op het dak waar 400+ volt doorheen loopt en daardoor volgens mij minder kans op een spanningsboog naar een deel van je dak ;) Maar voor het bedrag dat je meer neerlegt zou ik denk ik toch voor string gaan. Want het scheelt echt veel.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
JT schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:18:
Wat wél een voordeel is van een micro is ietsje meer veiligheid want er lopen geen kabels op het dak waar 400+ volt doorheen loopt en daardoor volgens mij minder kans op een spanningsboog naar een deel van je dak ;)
Veiligheid begint bij een goed aangelegd systeem, niet bij DC of AC bekabeling. Dat een systeem met micro-omvormers veiliger zou zijn is dus onzin. Als een 230-240 Volt systeem op je dak wordt aangelegd door Beun de Haas of Picobello BV dan kun je er niet zomaar vanuit gaan dat het per definitie een veilig systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Bedenk jezelf vooral wat je wilt doen als salderen wegvalt. Ja, dat is nu nog niet, maar de gemiddelde energiemaatschappij geeft al boetes die vrijwel gelijk staan aan het wegvallen.

Oftewel, zorg dat je je opbrengst over de dag spreid. Zuidwest is de belangrijkste windrichting, daarna zuid, daarna Zuidoost /noordwest.
Het grootste deel van je verbruik is namelijk wanneer je thuis komt, de auto inplugt en gaat koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
99ruud99 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:54:
Bedenk jezelf vooral wat je wilt doen als salderen wegvalt. Ja, dat is nu nog niet, maar de gemiddelde energiemaatschappij geeft al boetes die vrijwel gelijk staan aan het wegvallen.

Oftewel, zorg dat je je opbrengst over de dag spreid. Zuidwest is de belangrijkste windrichting, daarna zuid, daarna Zuidoost /noordwest.
Het grootste deel van je verbruik is namelijk wanneer je thuis komt, de auto inplugt en gaat koken.
Ik vindt het wel belangrijk dat mensen zich wat meer verdiepen in het modelcontract. Ik snap niet zo goed waarom niemand dit kent.

Even de basis: Het huidige modelcontract is in 2016 opgesteld door de ACM. Dit contract zit volledig dicht getimmerd met wettelijke bepalingen en geeft als enige contractvorm de garantie dat de maatschappij een vergoeding moet betalen voor het terugleveren. Ze mogen geen terugleverboetes opleggen aan een consument of bedrijf die het modelcontract heeft.

Verdiep je er eens in allemaal.
https://www.consumentenbo...vergelijken/modelcontract

[ Voor 4% gewijzigd door RobertV70 op 18-05-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Daarnaast is het uiteraard verstandig om slim om te gaan met je stroomverbruik. Oost/west opstelling, zoveel mogelijk overdag je stroomverbruiken. Een elektrische boiler gebruiken als warmteopslag (thuisbatterij, maar dan met water i.p.v. Litium). Een EV + EV lader die V2G kunnen doen, om maar wat te benoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RobertV70 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:01:
[...]

Ik vindt het wel belangrijk dat mensen zich wat meer verdiepen in het modelcontract. Ik snap niet zo goed waarom niemand dit kent.
Modelcontract is onaantrekkelijk omdat het tarief meerdere keren per jaar gewijzigd mag worden en vervolgens mag er per tarief periode gesaldeerd worden. Dat wil je het liefst voorkomen en daarom adviseer ik altijd minimaal een 1 jaar contract.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
de Peer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Modelcontract is onaantrekkelijk omdat het tarief meerdere keren per jaar gewijzigd mag worden en vervolgens mag er per tarief periode gesaldeerd worden. Dat wil je het liefst voorkomen en daarom adviseer ik altijd minimaal een 1 jaar contract.
Je saldeert toch tegen de prijs waarvoor je inkoopt, dus het maakt niet uit, en je hebt geen terugleverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RobertV70 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:45:
[...]

Je saldeert toch tegen de prijs waarvoor je inkoopt,
Ja maar als de saldeerperiode 3 maanden is kun je dus niet meer je overschot uit de zomer in de winter inzetten. Daarom neemt men liever geen variabel of modelcontract. Is veel gezeik over geweest, en nog steeds.

Daarom altijd een jaarcontract nemen zodat je over 1 heel jaar kunt salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat zal een flink dak zijn waar deze op kunnen _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ddd1l7yl2azhddi-gscrZfXSLqk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2JRvrgkI25tl9KQlSXcc6Pi.jpg?f=fotoalbum_medium

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
de Peer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:06:
[...]

Ja maar als de saldeerperiode 3 maanden is kun je dus niet meer je overschot uit de zomer in de winter inzetten. Daarom neemt men liever geen variabel of modelcontract. Is veel gezeik over geweest, en nog steeds.

Daarom altijd een jaarcontract nemen zodat je over 1 heel jaar kunt salderen.
Het tarief wordt wel twee jaarlijks gewijzigd, maar ik krijg maar 1x per jaar een jaar afrekening, dus het wordt in één keer tegen elkaar weg gestreept. Of zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RobertV70 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:10:
[...]

Het tarief wordt wel twee jaarlijks gewijzigd, maar ik krijg maar 1x per jaar een jaar afrekening, dus het wordt in één keer tegen elkaar weg gestreept. Of zie ik iets over het hoofd.
Het verschilt per energieleverancier. Maar ze mogen (wettelijk) bijvoorbeeld per 3 maanden salderen ipv per jaar. Dat staat los van hoe vaak je de eindrekening krijgt. Dus lees je even in over salderen per tarief periode.
zijn veel topics over op tweakers van mensen die dachten dat salderen altijd per jaar gaat.

Greenchoice is berucht
Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Essent ook
Essent saldering per tariefsperiode

Saldering per kwartaal of jaar

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 18-05-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

RobertV70 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Veiligheid begint bij een goed aangelegd systeem, niet bij DC of AC bekabeling. Dat een systeem met micro-omvormers veiliger zou zijn is dus onzin. Als een 230-240 Volt systeem op je dak wordt aangelegd door Beun de Haas of Picobello BV dan kun je er niet zomaar vanuit gaan dat het per definitie een veilig systeem is.
Helemaal eens hoor, maar als er dan toch ergens een foutje in geslopen is dan denk ik dat je met een stringomvormer met veel panelen iets meer risico loopt. Het is in ieder geval 1 mogelijkheid tot rampspoed minder.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdboer
Jullie zijn lekker losgegaan tijdens het pinksterweekend.

Jullie hebben allemaal goede redeneringen. Het idee om zoveel mogelijk panelen te plaatsen, snap ik er daarom ben ik aan het kijken (met de aannemer) of ik geen 15 panelen op het ZO dak (schuindak#2) kwijt kan. Dit lijkt te lukken wat met 25% meer opbrengst oplevert, Op het dak op het NO wil ik waarschijnlijk meer panelen leggen (16-20). Maar om het dak op het NW helemaal vol te leggen, is niet mijn bedoeling.

De hele salderings-discussie snap ik en ik begrijp heel goed dat er wettelijke beperkingen zijn en dat het niet direct af geschaft zal gaan worden. Het verschil is alleen dat de meeste van jullie al jullie investering (deels) terugverdiend hebben en ik nog alles moet investeren. Maakt het risico voor mij iets groter. Ik denk dat het uiteindelijk marginaal invloed heeft op mijn keuze.

Wat ik wel belangrijk vind (ja, ben een techneut :) ), is de keuze van de omvormer: string, optimizers of micro omvormers of concreter Enphase VS solaredge vs gyrowatt. Mijn panelen komen op een stalen dak met eronder heul veel isolatie. Hieronder zijn mijn slaapkamers. Dus ik vind veiligheid dus belangrijk. Ik ga al glas-glas panelen nemen en alles goed aarden is ook een no-brainer.

Zouden jullie met 15panelen op ZO nog steeds voor een string|omvormer gaan?
En maken het aantal dioden op een paneel nog uit bij een string omvormer of is dit voornamelijk van belang voor de Enphase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
tdboer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:01:
Jullie zijn lekker losgegaan tijdens het pinksterweekend.

Jullie hebben allemaal goede redeneringen. Het idee om zoveel mogelijk panelen te plaatsen, snap ik er daarom ben ik aan het kijken (met de aannemer) of ik geen 15 panelen op het ZO dak (schuindak#2) kwijt kan. Dit lijkt te lukken wat met 25% meer opbrengst oplevert, Op het dak op het NO wil ik waarschijnlijk meer panelen leggen (16-20). Maar om het dak op het NW helemaal vol te leggen, is niet mijn bedoeling.
nop, niet zo veel panelen als er op het dak passen, zeker niet mijn verhaal.
ik vertel je eerder dat als je met accu wil werken, dan zijn zonnepanelen zoveel goedkoper als accu capaciteit.
dus dat veel panelen interessanter is als veel accu capaciteit.
(oke het komt wel aardig neer op dak vol, maar in nederland zijn de daken gewoon klein ondanks je redelijk groot huis.)
De hele salderings-discussie snap ik en ik begrijp heel goed dat er wettelijke beperkingen zijn en dat het niet direct af geschaft zal gaan worden. Het verschil is alleen dat de meeste van jullie al jullie investering (deels) terugverdiend hebben en ik nog alles moet investeren. Maakt het risico voor mij iets groter. Ik denk dat het uiteindelijk marginaal invloed heeft op mijn keuze.
jep het is een stuk simpeler om naar accu's te kijken als je de panelen al hebt terug verdiend.
maar dat is ook de reden dat ik je vertel: gebruik 1 fase, maximaal panelen er op.
dit geeft je prijzen die zo laag zijn dat je ook erg snel daar zult zitten.
Wat ik wel belangrijk vind (ja, ben een techneut :) ), is de keuze van de omvormer: string, optimizers of micro omvormers of concreter Enphase VS solaredge vs gyrowatt. Mijn panelen komen op een stalen dak met eronder heul veel isolatie. Hieronder zijn mijn slaapkamers. Dus ik vind veiligheid dus belangrijk. Ik ga al glas-glas panelen nemen en alles goed aarden is ook een no-brainer.
aarden, jep verstandig voor veiligheid van aanleggen en onderhoud, maar niks voor meer of minder opbrengst.
glas-glas? mag of niet, ik vind het meer reclame als echt iets speciaals, heb glas-glas nooit beter of slechter zien presteren.
optimizer/micro/etc.. verzus string omvormer.
ik geef je een omvormer van <500€ (waar zelfs een accu aan kan in de toekomst) waar 36 panelen aan gehangen kunnen worden, voor die prijs koop je geen 36 optimizers/micro's.
hoef je geen techneut voor te zijn, prijs verschil is gewoon groot. ;)
En maken het aantal dioden op een paneel nog uit bij een string omvormer of is dit voornamelijk van belang voor de Enphase?
1fase string omvormer heeft een max van 12 panelen per mpp serieel.
(je kunt dan 2x parallel doen, dan heb je dus 2x12 panelen per mpp voor een totaal van 36 b.v.)
3fase sting omvormer heeft een max van 22 panelen per mpp.
(je kunt dan 2x parallel doen, dan heb je dus 2x22 panelen per mpp voor een totaal van 66 b.v.
maar dan is je dak te klein.)

verstandig is: maak een bom, dus stel eens een set samen bij winkelman b.v. (of ander bedrijf.)
deel de totaal prijs door het aantal Wp, je hebt dan een €/Wp.
hoe lager de €/Wp de sneller je hem terug verdiend.
(ik reken even grof, maar als ik mijn voorbeeld set uit reken dan kom ik ruim onder de 0,40€/Wp uit.
dit geeft je een TVT van +/- 2 jaar en zit je ook op het zelfde punt al terug verdiende set. ;) )
doe dit eerst, dan kun je te minste nadenken of je wel micro/optimizers etc etc wil.

ik maak even een opzetje voor je:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
voorbeeld BOM via winkelman.

panelen:
36x Jinko JKM430N-54HL4R-B Tiger Neo N-type Full Black 430Wp
€ 2.880,00
omvormer:
1x Growatt MIN 3600TL-XH 1 fase Omvormer Hybride
€ 447,00
bevesteging:
6x Solar Construct Pannendak Portrait 1 rij van 6 panelen
€ 2.058,00

Totaal 3 producten excl. btw
€ 5.385,00
BTW€ 0,00
Totaal
€ 5.385,00

36x430Wp=15480Wp
€ 5.385,00 / 15480Wp = 0,35€/Wp

probeer dit maar eens lager te doen als ik voor doe. >:)
(heb wel geprobeerd om glas-glas panelen te gebruiken, maar die waren niet genoeg op voorraad.
dus maar een random iets duurder paneeltje er in gegooid.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Even weer met 2 benen op de grond komen na dit vorige advies van @migjes . :P

12 panelen zuid oost 20 graden
12 panelen noord west 20 graden
8 panelen in landscape (allen in dezelfde richting kijkend zuid west 2 x 4 panelen)

3 fase Tripower 10.0 hybrid (batterijomvormer) SMA doet aan polystring
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmiHubkuk0hsQzLCVObQPQrlqcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CW5uaofiCfsi97RxBwGL3qQ3.jpg?f=fotoalbum_large

of een gewone triipower stp 10.0:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wY4LtdlfXkvvZUrUDqhXX2ipK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXVo5AKOTOe1y1SzCTTMuNqy.jpg?f=fotoalbum_large

Aiko panelen gl, als je die graag hebt ipv jinko:
https://blijmetzonnepanel...-glas-ak-a455-mah54db-bk/

Thuisaccus (als voorbeeld) https://www.save-with-sun.de/sma-home-storage/

Een home manager 2.0 heb ik nog wel liggen eventueel indien interesse.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:19
tdboer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:01:

String omvormer lijkt mij een aardige no-brainer, meerprijs van optimizers of micro's ga je nooit terug verdienen.

Waarom ga je voor glas-glas? Wat voor een sneeuwpak verwacht je? ;) Hint, heeft echt geen meerwaarde in Nederland en al zeker niet qua veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
migjes schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:08:
voorbeeld BOM via winkelman.

panelen:
36x Jinko JKM430N-54HL4R-B Tiger Neo N-type Full Black 430Wp
€ 2.880,00
omvormer:
1x Growatt MIN 3600TL-XH 1 fase Omvormer Hybride
€ 447,00
bevesteging:
6x Solar Construct Pannendak Portrait 1 rij van 6 panelen
€ 2.058,00

Totaal 3 producten excl. btw
€ 5.385,00
BTW€ 0,00
Totaal
€ 5.385,00

36x430Wp=15480Wp
€ 5.385,00 / 15480Wp = 0,35€/Wp

probeer dit maar eens lager te doen als ik voor doe. >:)
(heb wel geprobeerd om glas-glas panelen te gebruiken, maar die waren niet genoeg op voorraad.
dus maar een random iets duurder paneeltje er in gegooid.)
Die MIN omvormer (1 fase, klein) kan slechts 1 string per MPPT aan ivm de beperkte maximale stroom per MPPT.

Vandaar mijn voorstel, neem een 3F MID model.

Die kunnen 2 strings per MPPT aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdboer
Jullie redenering over de string vs micro omvormers is wel eenduidig en overtuigend. Dus ik ga die weg bewandelen. Thanks for de info!

Op het ZO komen 12 panelen, op deze manier passen er ook nog wat dakpannen op het dak. Aangezien dit een beetje geïsoleerd van mijn meterkast ligt, past dit mooi met een 1 fase aansluiting. Het NW ben ik in solar designer aan het optimaliseren zodat ik hier zoveel mogelijk panelen op kan krijgen. Waarschijnlijk worden het er dan 20. Dit zou ik dan met een 3fase omvormer kan opvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieiSBTxxFmIcownceTuJvDHFGzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LLeYwMQtaZxt1FwDSHIo6W7M.png?f=fotoalbum_large

Kijkend naar de kostprijs met een BOM is een goed idee. Sinds vandaag weet ik ik ook hoe mijn stalen (onder)dak eruit komt te zien. Dat maakt het wat concreter. @migjes ik denk niet dat ik jouw indicatie makkelijk kan evenaren. Dit is wel een heel scherp. Daar kunnen enphase of solaredge niet in de buurt kunnen.

@AUijtdehaag Dank je voor het mee denken en het idee voor de home manager. Tot nu toe had ik met nog niet echt ingelezen over SMA (en girowatt). Ik zal er morgen eens wat verder in duiken. Ik wil me focussen op de betrouwbare merken. Liefst uitleesbaar en niet niet te chinees. Denk dus dat SMA en Growatt prima zijn om me op te focussen.
Kleine side track: in mijn vorige huis had ik een Chinese omvormer waarbij ik moest inloggen op een portal die in standaard in het Chinees begon. Was goed voor mijn chinees maar heel gebruiksvriendelijk.

De rede dat ik glas-glas panelen in gedachte had, was grotendeels vanwege (brand)veiligheid, beter opbrengst bij hogere temperaturen en wat beter opbrengst bij difuus licht. Maar als dit maar heel beperkt helpt, bespaar ik me liever 20,- per paneel. :)

Misschien stomme vraag, maar zijn halfcut panels nog nuttig op een string omvormer? Ik dacht dat het alleen zinvol was voor micro omvormers / optimizers zodat de panelen hun.

Ik ga me eerst nog even focussen op de panelen en converter, als dat gedaan is en ik weet dat het systeem thuis accu gereed is, ga ik deep diven in de thuis accu's. Eerst maar even een snelcursus Growatt en SMA doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Heb je het over een stalen "damwandplanken" dak of soortgelijke?

Daarvoor zijn montage systemen voor beschikbaar welke extreem voordelig zijn... Te denken aan 10-20€/paneel.

Bijv. Clickfit steel roof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:04
het valt me op dat TS veel in de marketing gelooft van de fabrikanten. termen als betere opbrengst bij diffuus licht en brandveiligheid zeggen niks zonder getallen en laten die er nou heel.weinig zijn. Sowieso is brandveiligheid al geen issue als je 'op dak' doet (dus niet 'in dak') op stalen dakbedekking, dus je zit met elk paneel goed!

dan over MPP(T):
elk paneel.heeft een U/I-curve en een bijbehorend MPP. Een omvormer heeft 1 of meerdere.MPPT, oftewel MPP tracker(s). De.omvormer zoekt bijv elke 10 seconden naar het optimale werkpunt van alle panelen die 1 string zijn aangesloten en stelt daarmee.het MPP vast op dat moment onder die condities. 10 sec later is het weer een klein beetje anders en verschuift dit punt een klein beetje. Dat proces is nou 'max power point tracking'. Bij micro-omvormers gebeurt dit per omvormer en dus soms per paneel.of per 2 of 4.

door de bank genomen zijn micro's eigenlijk altijd te duur en mega-inflexibel met uitbreiden, alleen logisch als je wilt tetrissen met 3 panelen hier en 2 panelen daar etc (ofwel als.je.niet minimaal 6 panelen in dezelfde richting weet te plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdboer
Ik heb inderdaad een soort stalen damwand platen op mijn dak gekregen. Ik zal er later vandaag nog even een foto van proberen te maken. van mijn aannemer had ik eerst begrepen dat ik felsplaten zou krijgen en die zijn wat complexer om panelen op te bevestigen. Dit lijkt dus redelijk recht toe recht aan te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20
Felsdak is appeltje eitje, minder moeite dan een pannendak.

Dit is met micro omvormers, dat kost wat meer tijd. Bij een string lus je de panelen gewoon door en ben je meer tijd kwijt aan de bekabeling in huis netjes wegwerken dan het leggen van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
tdboer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:28:
Ik heb inderdaad een soort stalen damwand platen op mijn dak gekregen. Ik zal er later vandaag nog even een foto van proberen te maken. van mijn aannemer had ik eerst begrepen dat ik felsplaten zou krijgen en die zijn wat complexer om panelen op te bevestigen. Dit lijkt dus redelijk recht toe recht aan te worden.
als je iets kunt gebruiken zoals @BjornHero zegt, dan word mijn bom helemaal laag.
ik had daar even snel een standaard systeem in gezet en waar hij het overheeft kan dat nog met 50% verlagen. (bom grofweg naar de 4,5k€ of lager)

het systeem van @AUijtdehaag is ook gaaf.
kost wel iets zo een omvormer, pfff 2,5k€.
(ik moet niet piepen mijn omvormer is ook +/-2,5k€ voor de 1/2 aan kW, lol
maar ik verzamel mijn "winst/besparing" van de panelen en investeer dat elk jaar weer terug, dus echt iets kosten nop.(en handig geweest met snoepsidie, dus de echte kosten voor die omvormer was 60€, lol))

ik stel voor om voor veel panelen te gaan, die op te delen in blokken van +/-12, zodat het perfect op een 1fase omvormer kan.
dit geeft je het voordeel: dit jaar 1 omvormer met 3x12 panelen.
volgend jaar centen verdiend/bespaart, scoor je nog een omvormer + 6-12 panelen extra.
etc etc.... (winst die binnen komt moet rollen, dus investeren.)
en maak je 2x12 panelen op omvormer 1 en 2x12 op omvormer 2.
zo kun je in een jaar of 4 met maar 5k€ heel je dak vol krijgen. ;)
maar 3fase werken dat kan ook hoor, geen probleem van mijn kant. ;)
BjornHero schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:14:
[...]
Die MIN omvormer (1 fase, klein) kan slechts 1 string per MPPT aan ivm de beperkte maximale stroom per MPPT.

Vandaar mijn voorstel, neem een 3F MID model.

Die kunnen 2 strings per MPPT aan.
ik snap je punt, en ja de max stroom die is geen echte grens, daar kun je best eens stuk overheen gaan.
het enige wat de omvormer dan doet is stoppen met meer leveren, maar dat doet hij pas als hij al maximaal levert dus geen probleem, en hij gaat er ook niet kapot van. (dit wel met te veel Voc/Vmpp.)

handig is dan wel om:
zie mijn set met oost west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZCrtiycXKctabbgg9hkHF5FQYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxcBL7cYIPHglCPHBzPCnqCD.jpg?f=fotoalbum_large
om dan de oost en de west panelen samen op 1 mpp te zetten, dat maakt de Ampp een flink stuk lager. ;)
(maar het hoeft niet eens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdboer
@jadjong ik had de video toevallig verleden week gezien oOo oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdboer
Hallo toppertjes!

Om maar even te focussen op het ZO dak. Ik had gisteren al besloten om er 12 panelen op te leggen. Dit komt mooi overeen met 1 maximaal gevulde fase. Omdat dit dak verwijderd is van mijn meterkast en andere panelen, wil ik deze op een losse 1 fase omvormer zetten.

Ik heb ergens een kleine voorkeur voor SMA ondanks de extra kosten. Ik kom dan uit op de volgende set (helaas kon ik geen bevestigingsmateriaal kiezen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-TT3ntkzKU4bu7zveQA8IbCMDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbMODShoVSWdaGgeSxyuyp5l.jpg?f=fotoalbum_large

Deze set is plm 2600,-.

- Hebben jullie nog opmerkingen / aanvullingen hierop.

- Even SMA vraagje, want ik kan dit niet snel op internet vinden. is de SMA tripower de opvolger van de SMA Sunny Boy en is de SMA tripower smart energy dan voorbereid op accu systeem?

- Zouden jullie een los accu systeem op deze 1 fase plaatsen of focussen op het andere dakdeel met een accu systeem.

Wordt vervolgd. Ik vind het tof dat jullie zo actief mee denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die je laat zien is een tripower (blauw) Dat is een 3-fase omvormer.

Een overzicht van alle omvormers vind je hier
https://files.sma.de/assets/279075.pdf

Of kijk hier
Het grote SMA topic

Je kan inderdaad een 3-fase hybride omvormer plaatsen en een 1-fase normale stringomvormer
De HM 2.0 (home manager) is een dure kWh meter die beide systemen uitleest en de hybride batterij omvormer daarop aanstuurt.

Slimme meter saldeert tussen de fases dus het totaal plaatje is alleen wat telt.

Aan de kant van de omvormer worden sunclix pv stekkers meegeleverd (geen gereedschap nodig, behalve kniptang en striptang)
Aan de kant van de panelen heb je wel mc4 nodig (+ mc4 tang)

Ik gebruik een Aton power to heat element in mijn hygienebuffer als 1e voordat ik overschot teruglever.
SMA heeft (in samenwerking) iets vergelijkbaars wat weer een paar honderd euro duurder is, dan mijn eigen systeem
https://www.save-with-sun.de/my-pv-ac-elwa-2.html

Wellicht (ook) handig voor 2027 ;)

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2024 10:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:50:
Je kan inderdaad een 3-fase hybride omvormer plaatsen en een 1-fase normale stringomvormer
Je moet dat wel een beetje managen, 12x455 levert je zomaar 5kW op. Zet dat op een enkele fase en je hebt bij 3x25A geen enkele ruimte meer voor de andere 3F omvormer om op drie fases te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jadjong
Goede opmerking.
Zeker rekening mee houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-05 13:16
tdboer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:44:
Ik kom dan uit op de volgende set (helaas kon ik geen bevestigingsmateriaal kiezen):

[Afbeelding]
Bij een omvormer worden in principe al connectors meegeleverd, dus die connectors die je los hebt toegevoegd kunnen zviw uit je lijstje. Het wordt sterk aanbevolen om de connectors van de omvormer-fabrikant zélf te gebruiken ivm brandveiligheid. Het zijn weliswaar gestandaardiseerde aansluitingen, maar niet elke fabrikant volgt die standaard tot de tiende millimeter op. Of je het nu zelf gaat leggen of laat doen, zorg dat de connectors die bij de omvormer meegeleverd zijn worden gebruikt, die zullen het beste passen en dus het beste contact maken en de beste veiligheid bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
tdboer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:44:
Hallo toppertjes!

Om maar even te focussen op het ZO dak. Ik had gisteren al besloten om er 12 panelen op te leggen. Dit komt mooi overeen met 1 maximaal gevulde fase. Omdat dit dak verwijderd is van mijn meterkast en andere panelen, wil ik deze op een losse 1 fase omvormer zetten.

Ik heb ergens een kleine voorkeur voor SMA ondanks de extra kosten. Ik kom dan uit op de volgende set (helaas kon ik geen bevestigingsmateriaal kiezen):

[Afbeelding]

Deze set is plm 2600,-.

- Hebben jullie nog opmerkingen / aanvullingen hierop.

- Even SMA vraagje, want ik kan dit niet snel op internet vinden. is de SMA tripower de opvolger van de SMA Sunny Boy en is de SMA tripower smart energy dan voorbereid op accu systeem?

- Zouden jullie een los accu systeem op deze 1 fase plaatsen of focussen op het andere dakdeel met een accu systeem.

Wordt vervolgd. Ik vind het tof dat jullie zo actief mee denken
sma/fronius/goodwe/growatt etc etc.... ik heb geen voorkeur, het maakt mij allemaal geen bal uit.
elk systeem heeft zijn voordeel en zijn nadeel.
(een omvormer hangt vaak binnen, of op een makkelijk bereikbare plaats.
ik zelf kan binnen een uur die vervangen.
de hosola die ik heb was gratis, en heeft iets van problemen, hij valt soms weg als hij te veel moet verwerken.
ach het boeit niet, het is mijn schuur setje maar. als ik beter door heb waar het probleem zit dan zal ik hem eens open schroeven.
panelen daar in tegen, die wil je gewoon goed aansluiten, een keer extra het dak op moeten is niet tof.
(en of de duvel er mee speelt, het is altijd het paneel waar je niet bij kunt waar de koppeling het niet doet. ;)
dus besteed extra tijd aan de panelen goed vast te maken en de kabels netjes weg te werken.
geen koppelingen in een stroom water als het kan, etc etc...
je wil niet 2x het dak op moeten gaan.)

ik heb nu zelf hosola 4,2kW + fronius gen24+ 4,6kW. (lol ik vergeet mijn steca500, oeps. ach ja is maar 0,5kW)
en ik wil wel dat je even heel goed de handleiding van de fronius gen24 te gaan lezen. (sma zal vast ook een goede handleiding hebben, ik ken hem niet zo goed als de fronius.)
daar is veel van te leren, omvormers zoals goodwe/hosola/growatt die hebben vaak maar zeer beperkte handleidingen en kun je weinig van leren.

(nu kun je denken 4,2kW+4,6kW op een 1x35A hoofdgroep dat kan niet, lol.
nee hoor dit kan met gemak, maar pas wel op het kan niet altijd er is gewoon veel meer.
en pas ook op met mixen van 1 fase en 3fase omvormers, het kan maar ook hier zijn er dingen die effecten kunnen hebben die je niet wil, maar goed dat later.)

het accu verhaal, tja ik krijg al hoofdpijn als ik er aan denk.
veel is nog onduidelijk wat de regering en co (belastingdienst/leverancier/netbeheerder etc etc..) nu willen.
het is niet allemaal een fijn verhaal en soms heb je meerdere facepalm's nodig als je het begrijpt.
ik ga wel proberen er iets over te schrijven, maar betwijfel of het echt lukt. (dus lees relatief en er veranderd veel.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdboer
Goedemorgen allemaal, het is even stil geweest van mijn kant maar het betekent niet dat er niets gebeurd is. Op basis van jullie goede adviezen wilde ik in eerste instantie zelf de installatie aanleggen omdat het geen rocket science is. Op het laatste moment ben ik toch geswitcht en gekozen alles te laten installeren met een enphase systeem. Het heeft waarschijnlijk een iets langere terugverdientijd maar dat is oké voor mij. :)

Alhoewel ik het erg interessant vind, parkeer ik de thuis-accu even voor dit jaar. Het huis moet eerst afgemaakt worden en het budget is op. Daarnaast lijkt de markt erg in beweging en ik ben benieuwd hoe de markt zich gaat ontwikkelen.

Dank jullie voor het mee denken en alle goede adviezen, van mij mag er een slotje op dit forum.

Het ziet er wel gelikt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLw__pdCtIcw4FUzjipOJ6vIvhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aWZC62yWJmY1hZ7sl4vgxKLy.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1