Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 20:42
Uniciteit schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:29:
Wat vinden we hier overigens van Stage Manager? Ik heb een aantal jaar geen iPad gebruikt en ik herinner me dat bij de introductie 2 jaar geleden van Stage Manager er best wel wat kritiek was. Maarrr het lijkt best wel goed verbeterd?

Ik kan me voorstellen dat er best wel wat iPad gebruikers zijn die door de initiële slechte fase deze functionaliteit niet gebruiken. Maar ik geef Stage Manager nu volop de kans en ik moet zeggen dat het best goed bevalt. Hier en daar nog wel wat verbeterpunten, maar over het algemeen vind ik het echt wel een goede toevoeging voor wat betreft de multitasking capaciteiten van de iPad - en veel beter dan de standaard Split View, Slide Over, etc.

Sterker nog, in de laatste paar dagen is dit heel hard een van de functionaliteiten voor mij geworden die een iPad duidelijk onderscheidt van een iPhone. :)
Gisteren mee gewerkt. Echt goed te doen. Had in dit topic mijn ervaringen al gedeeld.
Alpha89 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:13:
Nu toch ook eens met Stage Manager aan de slag. iPad aangesloten op een Dell U2421HE. Deze monitor heeft een ingebouwde Ethernet-Poort. Blijkbaar werken Ethernet poorten via DisplayPort ook!

Ik heb ook een webcam en conferencing speaker aangesloten op diezelfde monitor. iPad is vrolijk op aan het laden en ik gebruik dezelfde randapparatuur waar mijn laptop ook gebruik van maakt. Mega vet. Ook cool om een externe monitor aan de iPad te hebben. Had eigenlijk nooit verwacht dat dit best wel goed zou werken. Ook veel apps die hier op ingericht zijn. Zoals Edge en Outlook.

Wel een nadeel. Ik had de iPad in de Magic Keyboard zitten. Maar die USB-C poort doet blijkbaar echt alleen opladen. An sich snap ik dat ook wel ergens. Is een kwestie van het kabeltje in de iPad zelf proppen. Nu dus maar even mijn Logitech keyboard en muis verbonden. Wat ook prima werkt en misschien nog wel ergonomischer is voor langere termijn.

Ben benieuwd wat iPadOS 18 ons gaat brengen op dit vlak. Vooral omdat zoveel reviewers riepen: de iPad MOET MacOS krijgen. Maar ik zie daar nog wel een tussenweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uniciteit schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:29:
Wat vinden we hier overigens van Stage Manager? Ik heb een aantal jaar geen iPad gebruikt en ik herinner me dat bij de introductie 2 jaar geleden van Stage Manager er best wel wat kritiek was. Maarrr het lijkt best wel goed verbeterd?

Ik kan me voorstellen dat er best wel wat iPad gebruikers zijn die door de initiële slechte fase deze functionaliteit niet gebruiken. Maar ik geef Stage Manager nu volop de kans en ik moet zeggen dat het best goed bevalt. Hier en daar nog wel wat verbeterpunten, maar over het algemeen vind ik het echt wel een goede toevoeging voor wat betreft de multitasking capaciteiten van de iPad - en veel beter dan de standaard Split View, Slide Over, etc.

Sterker nog, in de laatste paar dagen is dit heel hard een van de functionaliteiten voor mij geworden die een iPad duidelijk onderscheidt van een iPhone. :)
Ik vond het nooit fraai dat apps niet meer fullscreen zijn mijn stage manager actief. Dat is nog niet aangepast toch?

Dit is bijvoorbeeld het grootste wat ik safari dan krijg, of ik doe iets verkeerd natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySCOP6cL_ku3NsDxEgFasBkv3MQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0QAq9S4dDa4Z2mVI0eTcwqsP.png?f=fotoalbum_large

Of natuurlijk zo maar dat is nog kleiner

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVFWyc2Adnii5S8UyeO9BjRxPjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FCUED5tl391gneBsiJP6cAy1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Donstil op 17-05-2024 17:39 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 20:42
Donstil schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:38:
[...]

Ik vond het nooit fraai dat apps niet meer fullscreen zijn mijn stage manager actief. Dat is nog niet aangepast toch?

Dit is bijvoorbeeld het grootste wat ik safari dan krijg, of ik doe iets verkeerd natuurlijk.

[Afbeelding]

Of natuurlijk zo maar dat is nog kleiner

[Afbeelding]
Door op de puntjes bovenin te klikken kun je kiezen voor fullscreen als het venster zich op je monitor bevindt, als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

badbadpresident schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Door op de puntjes bovenin te klikken kun je kiezen voor fullscreen als het venster zich op je monitor bevindt, als ik het me goed herinner.
Ja, dit werkt inderdaad. Daarnaast kun je rechtsonderin dat icoontje ook helemaal naar de rechteronderhoek slepen. Dan is de app ook helemaal fullscreen.

En voor de vulling van de website binnen Safari zelf kun je op "aA" drukken en vervolgens op het percentage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Alpha89 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:32:
[...]

Gisteren mee gewerkt. Echt goed te doen. Had in dit topic mijn ervaringen al gedeeld.

[...]
Oh ja, gemist! Gebruik je ‘m alleen met een extern monitor of ook rechtstreeks op de iPad zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
badbadpresident schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Ooh ja ik zie het nou. Dan kan je het beste van twee werelden gebruiken zo te zien. Dan ga ik het ook nog eens een kans geven.

Ik ben niet echt een multitasker op de iPad maar er zijn wel een hoop kleine apps die prima samen op 1 space kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpha89
Uniciteit schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:46:
[...]

Oh ja, gemist! Gebruik je ‘m alleen met een extern monitor of ook rechtstreeks op de iPad zelf?
Beide, als ik hem aan de Magic Keyboard heb geknoopt wil ik t ook wel inschakelen. Scheelt dat het in control center zit. Als je de knop in control center vasthoudt kun je ook de dock of multitask bar nog in of uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamarkla
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09 22:06
Ja, dit werkt inderdaad. Daarnaast kun je rechtsonderin dat icoontje ook helemaal naar de rechteronderhoek slepen. Dan is de app ook helemaal fullscreen.
Net zoals op Mac kan je een app ook fullscreen maken met een shortcut, welke met het Magic Keyboard van apple: ‘globe (links onderin naast control)+ f’ is 😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
Ik heb best wel wat nieuwe dingen geleerd met deze twee videos:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Even een mooi voorbeeldje van een - waarschijnlijk voor de meeste mensen zelfs extreem - multitasking voorbeeld met Stage Manager.

Stel je begint met het plannen van een trip naar Australië, dan kun je mooi groot de Kaarten-app erbij pakken en direct daarnaast notities maken. Ondertussen besluit je ook nog eens een mail te sturen.

Direct verscholen naast het mailvenster is Spotify, want je houdt lekker van muziek luisteren tijdens het uitzoekwerk. Van nummer wijzigen? Gewoon via het control center, Siri of je tikt de app even aan zodat hij voor Mail komt te staan.

Dan heb ik nog een ander Stage met fullscreen Tweakers, want ik wil natuurlijk wel even in dit topic kijken. En nog een losse stage voor het weer: die pak ik er af en toe even bij om een specifieke locatie op te zoeken, maar heb ik niet constant nodig.

Tot slot de laatste Stage met ChatGPT: je ziet het misschien niet direct, maar ik ben ook live aan het praten met ChatGPT en ChatGPT praat live terug. Ondanks dat ik niet in die stage zit, blijft de app gewoon doordraaien - terwijl ik dus aan het werk ben in een andere Stage!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gppzJwVvPQ0eMRbQHTTItuKeE7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7KmL0CkIAB537aC47iXXvaC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-09 10:10
Het kan aan mij liggen maar ik vind het miniled scherm toch echt mooier dan het OLED scherm. Het miniled scherm zijn de kleuren veel levendiger. Ik vind de witbalans van de m4 ook maar pissig geel. Ik heb truetone en Night Shift uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Uniciteit schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:06:
Even een mooi voorbeeldje van een - waarschijnlijk voor de meeste mensen zelfs extreem - multitasking voorbeeld met Stage Manager.

Stel je begint met het plannen van een trip naar Australië, dan kun je mooi groot de Kaarten-app erbij pakken en direct daarnaast notities maken. Ondertussen besluit je ook nog eens een mail te sturen.

Direct verscholen naast het mailvenster is Spotify, want je houdt lekker van muziek luisteren tijdens het uitzoekwerk. Van nummer wijzigen? Gewoon via het control center, Siri of je tikt de app even aan zodat hij voor Mail komt te staan.

Dan heb ik nog een ander Stage met fullscreen Tweakers, want ik wil natuurlijk wel even in dit topic kijken. En nog een losse stage voor het weer: die pak ik er af en toe even bij om een specifieke locatie op te zoeken, maar heb ik niet constant nodig.

Tot slot de laatste Stage met ChatGPT: je ziet het misschien niet direct, maar ik ben ook live aan het praten met ChatGPT en ChatGPT praat live terug. Ondanks dat ik niet in die stage zit, blijft de app gewoon doordraaien - terwijl ik dus aan het werk ben in een andere Stage!

[Afbeelding]
Wow, ga snel eens testen!

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
danjan2411 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:13:
Het kan aan mij liggen maar ik vind het miniled scherm toch echt mooier dan het OLED scherm. Het miniled scherm zijn de kleuren veel levendiger. Ik vind de witbalans van de m4 ook maar pissig geel. Ik heb truetone en Night Shift uit staan.
In de ene video zie ik dat het MiniLED ‘echter’ lijkt en wat scherper, maar in een andere video is de OLED weer completer.

Heb jij ze echt naastelkaar gehouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-09 10:10
Redondo1982 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:19:
[...]

In de ene video zie ik dat het MiniLED ‘echter’ lijkt en wat scherper, maar in een andere video is de OLED weer completer.

Heb jij ze echt naastelkaar gehouden?
Ja heb ze nu beide in huis. De m4 gaat weer retour. Wat een teleurstelling. Had veel van OLED verwacht. Misschien komt het door een andere calibratie want de iPhone oled vind ik wel mooi. Ik moet wel zeggen dat ik hele hoge eisen stel aan een display. Het miniled is ook niet perfect, daar stoor ik me aan de kleurshifting op een donkere achtergrond tijdens scrollen.

[ Voor 15% gewijzigd door danjan2411 op 17-05-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:18
danjan2411 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:26:
[...]

Ja heb ze nu beide in huis. De m4 gaat weer retour. Wat een teleurstelling. Had veel van OLED verwacht. Misschien komt het door een andere calibratie want de iPhone oled vind ik wel mooi. Ik moet wel zeggen dat ik hele hoge eisen stel aan een display. Het miniled is ook niet perfect, daar stoor ik me aan de kleurshifting op een donkere achtergrond tijdens scrollen.
Mijn 11 is ook retour. Ik vind het miniled paneel ook al heel fraai. Ik heb weer een 12.9 m1 gekocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
danjan2411 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:26:
[...]

Perfect! Alleen maar mooi dat je beide iPads hebt plus hoge eisen stelt aan een display, want dan kan je een goed en eerlijk vergelijk maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:49

_AN

_Bailey_ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:35:
Gisteren een 13 inch Pro opgehaald hier bij de Apple Store.
Gaat zometeen weer retour.
Voor mij persoonlijk blijft deze iPad toch gewoon een opgepompte iPhone Pro Max Ultra Giga.

Wel erg mooi scherm
Klinkt alsof je al bekend bent met een iPad (en het OS). Ik snap dan nooit zo goed waarom je er één besteld als je toch al min of meer weet dat ie weer retour gaat.

Ik heb nu overigens een 11 inch Pro M1 uit ‘21. Nog steeds heel blij mee en gebruik hem veel. Wel voornamelijk voor browsing en video. Vervangen is wel verleidelijk. Misschien binnenkort maar eens kijken in de Apple Store.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
_AN schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:59:
[...]

Klinkt alsof je al bekend bent met een iPad (en het OS). Ik snap dan nooit zo goed waarom je er één besteld als je toch al min of meer weet dat ie weer retour gaat.

Ik heb nu overigens een 11 inch Pro M1 uit ‘21. Nog steeds heel blij mee en gebruik hem veel. Wel voornamelijk voor browsing en video. Vervangen is wel verleidelijk. Misschien binnenkort maar eens kijken in de Apple Store.
Fomo natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uniciteit schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:06:

[Afbeelding]
Voor het voorbeeld van je screw shot vind ik het 13” scherm dus echt veel te klein. Wel een toffe usecase verder maar zou dat dan graag op een groter scherm willen.

Heb je die ChatGPT “her” al? Dat zag er wel erg gaaf uit maar ik heb nog geen toegang helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 00:26
edit: lama, domme speculatie

[ Voor 88% gewijzigd door Cardinal op 18-05-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Voor welke variant zijn jullie gegaan? Ik kom zelf van de M1 12.9 inch 1TB met 16gb geheugen. Nu heb ik voor de nieuwe variant eerst gekeken hoeveel opslag ik daadwerkelijk gebruikt had en bleek onder de 100GB te zitten. Dus heb gekozen voor de zilver 256GB 13 inch variant. Enige waardoor ik nu wel even twijfel is dat deze ook ‘maar’ 8GB geheugen heeft ipv 16GB. Ik lees hier verder weinig over qua hoeveel impact dit heeft. Denk niet zoveel? En die 1 core minder? Ook dat lijkt me met iPad OS weinig verschil maken. Ik doe niet met video bewerking dus ik verwacht het niet echt te missen. Maar had verwacht dat er in dit topic meer over gesproken zou worden. Het is tenslotte tweakers :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:26
Teknix1982 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:23:
Voor welke variant zijn jullie gegaan? Ik kom zelf van de M1 12.9 inch 1TB met 16gb geheugen. Nu heb ik voor de nieuwe variant eerst gekeken hoeveel opslag ik daadwerkelijk gebruikt had en bleek onder de 100GB te zitten. Dus heb gekozen voor de zilver 256GB 13 inch variant. Enige waardoor ik nu wel even twijfel is dat deze ook ‘maar’ 8GB geheugen heeft ipv 16GB. Ik lees hier verder weinig over qua hoeveel impact dit heeft. Denk niet zoveel? En die 1 core minder? Ook dat lijkt me met iPad OS weinig verschil maken. Ik doe niet met video bewerking dus ik verwacht het niet echt te missen. Maar had verwacht dat er in dit topic meer over gesproken zou worden. Het is tenslotte tweakers :p
Ik heb dit ook. Wil 1 tb ivm 16gb plus die core, maar verbruik maar 200GB nu op de pro.

Ik zag gisteren een yt filmpje dat het vrijwel geen performance verschil heeft. Maar ga er denk toch voor. Wellicht krijgen we een zwaardere ipad os? En ik krijg veel korting ivm werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
TweakerVincent schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:28:
[...]

Ik heb dit ook. Wil 1 tb ivm 16gb plus die core, maar verbruik maar 200GB nu op de pro.

Ik zag gisteren een yt filmpje dat het vrijwel geen performance verschil heeft. Maar ga er denk toch voor. Wellicht krijgen we een zwaardere ipad os? En ik krijg veel korting ivm werk
Ik ben er dit keer niet voor gegaan, het prijsverschil met de 256 vind ik te groot zonder echt bewijs dat het veel voordeel heeft. En ik moet het helaas volledig zelf betalen:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik van de week al zei, het is waarschijnlijk performance technisch veel interessanter om dat geld er nu niet bij te leggen maar bijvoorbeeld te gebruiken als het m6 model uit komt.

Mits je de ruimte (zoals ikzelf) niet nodig hebt.

Ik geloof er helemaal niets van dat ze op de WWDC iets gaan aankondigen waar je die 16 GB echt voor nodig hebt. Toen de M1 met 16GB kwam verwachte ook iedereen dat en nu 3 jaar later zijn we niets opgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Donstil schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:45:
[...]

Wat ik van de week al zei, het is waarschijnlijk performance technisch veel interessanter om dat geld er nu niet bij te leggen maar bijvoorbeeld te gebruiken als het m6 model uit komt.

Mits je de ruimte (zoals ikzelf) niet nodig hebt.

Ik geloof er helemaal niets van dat ze op de WWDC iets gaan aankondigen waar je die 16 GB echt voor nodig hebt. Toen de M1 met 16GB kwam verwachte ook iedereen dat en nu 3 jaar later zijn we niets opgeschoten.
Nee inderdaad, ben er toen wel voor gegaan in 2021 maar gezien ik geen 8gb variant ervan gebruikt heb, weet ik dus niet hoeveel verschil het gemaakt zou hebben als ik er toen niet voor gegaan was. Maar gezien ik de extra ruimte niet nodig heb, ben ik er dit keer toch maar niet voor gegaan. Echter in deze variant zit ook een performance core extra, ook hiervan zal het verschil waarschijnlijk niet zo heel groot zijn. Dat nano gebeuren hoef ik niet dus zou het echt voor de specs doen dan. Jij hebt de 2021 variant met 8gb gehad? En nu ook niet voor de 16gb variant gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Teknix1982 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:49:
[...]

. Jij hebt de 2021 variant met 8gb gehad? En nu ook niet voor de 16gb variant gegaan?
Inderdaad, met de m1 wel even getwijfeld “voor het geval dat” maar ben blij dat ik het toen niet gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Donstil schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:50:
[...]

Inderdaad, met de m1 wel even getwijfeld “voor het geval dat” maar ben blij dat ik het toen niet gedaan heb.
Snap ik wel. Voor welke variant ben je nu gegaan? Voor de 256?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpha89
Ik ben gegaan voor de 11 inch 256GB met 5G. Lekker compact en blazing fast. Ik heb geen use case voor de extra CPU core of 16GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcides
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 17:17
Welke e sim providers gebruiken jullie voor de iPad? Aanraders?

[ Voor 9% gewijzigd door Alcides op 17-05-2024 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Alcides schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:52:
Ik heb op mijn ipad 2021 een esim van kpn met 097 nr. Bevalt prima. 5G is over het algemeen goed snel, wel beetje afhankelijk van signaalsterkte natuurlijk. Maar zitten regelmatig in natuurhuisjes in bossen ‘s avonds nog even een netflix serie te kijken en dan is hij snel genoeg. Deze zal ik morgen ook gaan overzetten naar de 2024 ipad maar verwacht daar geen verschil in qua snelheden.

[ Voor 43% gewijzigd door Teknix1982 op 17-05-2024 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpha89
Alcides schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:52:
KPN 2GB "Mobiel Internet" SIM voor €5 en ik pomp er automatisch iedere maand 50GB van mijn KPN unlimited mobiele abonnement naar toe.

Set-up was wel even een dingetje. Je krijgt een fysieke SIM. Althans bij de data SIM zag ik geen optie voor een eSIM. Dus die fysieke SIM maar even in mijn iPhone geactiveerd om vervolgens op de iPad een vervangende eSIM aan te vragen. Daarvoor moet je bij KPN een SMS ontvangen op de oude SIM.

Daarna happy camper en up and running.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Teknix1982 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:12:
[...]

Snap ik wel. Voor welke variant ben je nu gegaan? Voor de 256?
Je helemaal standaard alles. Ik gebruik op vakantie wel de hele opslag maar alles daarbuiten niet (60GB in gebruik nu bijvoorbeeld) dus vond het wel prima zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ik weet niet of deze al gepost was maar deze bevestigd wat @Donstil zei, zolang iOS niet aangepast wordt heeft het veschil praktisch geen nut.

YouTube: 8GB vs 16GB M4 iPad Pro: Is the 10-core CPU Worth $600?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 07:31

Ryan1981

Je ne sais pas

O jee, kwaliteits controle problemen voor het oled scherm?

The new iPad Pro OLED tablets have grainy displays, multiple users report

Is dit jullie al opgevallen voor diegene die er al een hebben?

[ Voor 16% gewijzigd door Ryan1981 op 18-05-2024 05:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ze hebben bij Apple ook besloten dat er geen 4k prores video opgenomen mag worden op de 256gb variant. Bij de vorige generaties mocht dat nog wel vanaf 256gb. Niet dat ik het nodig heb maar is wel vreemd. Misschien nog een manier om de instap wat uitgekleder te hebben dan de duurdere varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ryan1981 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 05:48:

Zal de mijne vanmiddag ontvangen, zal is kijken of het erg zichtbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antal72
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-08 19:39

Geen last van hier.
Het is echt een prachtig scherm. Als je van die oled HDR promo filmpjes kijkt op YT; amazing.
Ik las ergens dat er twee verschillende fabrikanten zijn voor de schermen in de 11 inch. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Laatst online: 07:54

Hier ook nergens last van. Zou dit bericht met een korreltje zout nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Teknix1982 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 06:39:
Ze hebben bij Apple ook besloten dat er geen 4k prores video opgenomen mag worden op de 256gb variant. Bij de vorige generaties mocht dat nog wel vanaf 256gb. Niet dat ik het nodig heb maar is wel vreemd. Misschien nog een manier om de instap wat uitgekleder te hebben dan de duurdere varianten.
Serieus? Zelfde verhaal als met de iPhones? Die startte op 128gb en had ik er zowaar nog enig respect voor omdat ProRES veel ruimte kost. Maar dat is bij 256gb niet echt direct een issue.

Ze beginnen nu wel mijn sympathie te verliezen als je alles bijelkaar optelt. Vies partijtje aan het worden. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Redondo1982 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:25:
[...]

Serieus? Zelfde verhaal als met de iPhones? Die startte op 128gb en had ik er zowaar nog enig respect voor omdat ProRES veel ruimte kost. Maar dat is bij 256gb niet echt direct een issue.

Ze beginnen nu wel mijn sympathie te verliezen als je alles bijelkaar optelt. Vies partijtje aan het worden. :(
Van de apple site:
Tot 4K ProRes-video opnemen met 30 bps (1080p met 30 bps voor model met 256 GB opslag)
Tot 4K ProRes-video opnemen met 60 bps met externe opslag

Ik hoorde ergens in een filmpje van iemand die dacht dat het komt doordat de instap variant 1 SSD heeft en de stappen erboven 2 waardoor de verwerkingsnelheid hoger kan zijn van de video. Of dit waar is weet ik niet. Maar dan zou het niet de grootte perse zijn maar meer de SSD config en dus hardware matige reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Teknix1982 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:39:
[...]

Van de apple site:
Tot 4K ProRes-video opnemen met 30 bps (1080p met 30 bps voor model met 256 GB opslag)
Tot 4K ProRes-video opnemen met 60 bps met externe opslag

Ik hoorde ergens in een filmpje van iemand die dacht dat het komt doordat de instap variant 1 SSD heeft en de stappen erboven 2 waardoor de verwerkingsnelheid hoger kan zijn van de video. Of dit waar is weet ik niet. Maar dan zou het niet de grootte perse zijn maar meer de SSD config en dus hardware matige reden.
Thx, maar dan is het nog steeds een bewuste keus. Is gewoon het uitsluiten van opties en dat alleen maar door een SSD met minder capaciteit. Ze doen bewust dit soort dingen en verstoppen dat een beetje, omdat ze weten dat de die-hard het toch wel uitpluist.

Begrijp me niet verkeerd, want het werkt in de hele maatschappij zo. Alleen Apple verstopt het erg. Als ik een auto ga kopen (doe ik vrij vaak; teveel zelfs haha maar daarom even als voorbeeld) dan weet ik dat je instapmodellen hebt en dikkere configs plus nog wat pakketten die je aan kan klikken. Daar verstoppen verkopers zich niet achter. Apple doet het een beetje sneaky. Je kan echt wel een gedegen SSD erin stoppen en ook ProRES aanbieden. Het is toch ook een iPad PRO en niet iPad PRO Lite? Zelfde als met de Nano-texture. Waarom is dit alleen vanaf 1TB en waarom niet vanaf 256GB mogelijk? Dit heeft niks met de hardware intern te maken, maar gewoon het bewust mensen een duurder apparaat laten kopen als je Nano-texture fijn vindt. Geef het ook gewoon als optie voor de lagere modellen qua capaciteit.

Ze verstoppen het echt, want als ik een 256gb aanklik dan staat er niet bij: "pas op hiermee kan je geen volledige ProRES doen. Wilt u dat wel kies hogere spec met 512gb."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
En nog een eerder issue, de HDR bug. Alleen op het einde reageert nu ook iemand dat ie het heeft met het MiniLED scherm. Storm in een glas water allemaal denk ik, maar wel iets om even in de gaten te houden.

https://forums.macrumors....-on-software-fix.2426236/

Tja, als dit de issues zijn met een gloednieuw product dan moet je er juist één kopen zou je zeggen haha. Schijnt dus wel alleen bij LG schermen te gebeuren en die zitten in de 13" en gedeeltelijk in de 11" omdat Samsung de schifting van Apple niet helemaal overleeft heeft door de slechte kwaliteit. Dus LG is meest aanwezig. Waar de meesten er blij mee waren schijnt LG dus nu de meeste issues te geven.

Nouja, leuk om weer te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Redondo1982 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:02:
[...]

Thx, maar dan is het nog steeds een bewuste keus. Is gewoon het uitsluiten van opties en dat alleen maar door een SSD met minder capaciteit. Ze doen bewust dit soort dingen en verstoppen dat een beetje, omdat ze weten dat de die-hard het toch wel uitpluist.

Begrijp me niet verkeerd, want het werkt in de hele maatschappij zo. Alleen Apple verstopt het erg. Als ik een auto ga kopen (doe ik vrij vaak; teveel zelfs haha maar daarom even als voorbeeld) dan weet ik dat je instapmodellen hebt en dikkere configs plus nog wat pakketten die je aan kan klikken. Daar verstoppen verkopers zich niet achter. Apple doet het een beetje sneaky. Je kan echt wel een gedegen SSD erin stoppen en ook ProRES aanbieden. Het is toch ook een iPad PRO en niet iPad PRO Lite? Zelfde als met de Nano-texture. Waarom is dit alleen vanaf 1TB en waarom niet vanaf 256GB mogelijk? Dit heeft niks met de hardware intern te maken, maar gewoon het bewust mensen een duurder apparaat laten kopen als je Nano-texture fijn vindt. Geef het ook gewoon als optie voor de lagere modellen qua capaciteit.

Ze verstoppen het echt, want als ik een 256gb aanklik dan staat er niet bij: "pas op hiermee kan je geen volledige ProRES doen. Wilt u dat wel kies hogere spec met 512gb."
Ik snap jouw gevoel hierover wel. Het staat wel gewoon bij de modellen vergelijken optie. Helemaal verbergen doen ze het ook niet. En het feit dat iets technisch wel mogelijk is wil natuurlijk niet zeggen dat het in elke versie van het product hoeft te zitten. Dat is gewoon hoe ze het besloten hebben in te delen. En ik als consument baal er ook wel is van maar aan de andere kant, nu kan ik wel bewust een keus maken of ik het af kan met de instapper. Maar dat het puur gedaan wordt voor het geld is natuurlijk ook wel duidelijk en logisch. Het is en blijft een gewoon commercieel bedrijf met als drijfveer zo veel mogelijk rendement maken voor hun aandeelhouders. Ik ben gewoon blij dat ze ook nog is mooie producten maken voor bedragen die ik er wel voor over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Verwachte bezorgtijd schuift steeds verder naar achteren. PostNL gaf eerst tussen 12:30 uur en 14:30 uur aan en staat nu al op 15:03 en 16:23 uur… En had nog wel gehoopt de kwalificatie van F1 op de nieuwe ipad in de tuin te kunnen kijken. Het kan nog :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryatzu
Teknix1982 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:31:
Verwachte bezorgtijd schuift steeds verder naar achteren. PostNL gaf eerst tussen 12:30 uur en 14:30 uur aan en staat nu al op 15:03 en 16:23 uur… En had nog wel gehoopt de kwalificatie van F1 op de nieuwe ipad in de tuin te kunnen kijken. Het kan nog :p
Ik kan bij deze vanuit de tuin bevestigen dat het beeld top is buiten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ryatzu schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:47:
[...]

Ik kan bij deze vanuit de tuin bevestigen dat het beeld top is buiten 8)
Dan ga ik wel op mijn “middelmatige” MiniLed scherm FP3 kijken en hopen dat Q1 wel op een fatsoenlijk scherm te kunnen zien :p

Edit:
Begin een hard hoofd in te krijgen. Alweer een half uur later. Zal einde dag wel bericht krijgen dat ik niet thuis was. Bezorger zal wel geen zin hebben om helemaal in noordelijke punt van NL te komen aan einde dag met dit mooie weer haha :(

[ Voor 38% gewijzigd door Teknix1982 op 18-05-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
Teknix1982 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:28:
[...]

Ik snap jouw gevoel hierover wel. Het staat wel gewoon bij de modellen vergelijken optie. Helemaal verbergen doen ze het ook niet. En het feit dat iets technisch wel mogelijk is wil natuurlijk niet zeggen dat het in elke versie van het product hoeft te zitten. Dat is gewoon hoe ze het besloten hebben in te delen. En ik als consument baal er ook wel is van maar aan de andere kant, nu kan ik wel bewust een keus maken of ik het af kan met de instapper. Maar dat het puur gedaan wordt voor het geld is natuurlijk ook wel duidelijk en logisch. Het is en blijft een gewoon commercieel bedrijf met als drijfveer zo veel mogelijk rendement maken voor hun aandeelhouders. Ik ben gewoon blij dat ze ook nog is mooie producten maken voor bedragen die ik er wel voor over heb.
Uiteraard, gaat om winst maken allemaal. Niks mis mee, zo sta ik er ook in als ondernemer. Alleen Apple doet er beetje geheimzinnig over iedere keer en wees gewoon transparant of maak die 256gb nog ietsje duurder, maar nu sluit je eea uit. Het verkoopt toch wel haha.

Mooie producten maken ze zeker, alleen hier en daar zie je wel dat ze de sympathie aan het verliezen zijn met bepaalde keuzes. Achja, halve wereld is toch al Apple locked-in haha. iPad vervangen, echt geen Samsung hoor. Zelfde geldt met de iPhones en AW. Macbook wil iemand weleens weer overstappen / terug stappen naar Windows. Is toch maar klein marktaandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89

iFixit Time :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Net even met mijn neefje naar de apple shop gegaan en ga voor de witte magic keyboard. mooi ding! Alleen mss wordt hij wel snel vies? Of zal dat meevallen?

en wat doen jullie met apple care? Is 179 euro zie ik (1tb model met magic keyboard en pencil pro). Met mijn huidige ipads heb ik nooit problemen gehad, doe altijd voorzichtig. En ik ben via inboedel ook gewoon verzekerd?

[ Voor 42% gewijzigd door TweakerVincent op 18-05-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
TweakerVincent schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:37:
en wat doen jullie met apple care? Is 179 euro zie ik (1tb model met magic keyboard en pencil pro). Met mijn huidige ipads heb ik nooit problemen gehad, doe altijd voorzichtig. En ik ben via inboedel ook gewoon verzekerd?
Ik twijfel ook nog tussen twee jaar vooruit betalen of per maand betalen. Denk dat ik voor het laatste ga. Voor de 11 inch is dat €8,- per maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakerVincent
Alpha89 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:58:
[...]

Ik twijfel ook nog tussen twee jaar vooruit betalen of per maand betalen. Denk dat ik voor het laatste ga. Voor de 11 inch is dat €8,- per maand.
Ik denk dat ik het niet nodig heb. De ipad zit altijd in de magic keyboard hoes. Dat is super beschermd en heb geen kinderen die hem kunnen slopen :D

Zo witte 1TB versie besteld met wit magic keyboard en pencil. Morgen ff ophalen in store amsterdam :)

[ Voor 11% gewijzigd door TweakerVincent op 18-05-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenzo
  • Laatst online: 08-09 22:32
Heeft iemand een idee waarom de Fitness App niet op de iPad te downloaden is?

Zou het te maken hebben dat Apple Fitness+ nog niet in Nederland uit is? Heb hem op mijn iPhone wel gewoon door de Apple Watch

 MacBook Pro M4  iPhone 13 Pro Max + S24 Ultra  Apple Watch Ultra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
De ipad is binnen, wat een prachtig apparaat! Helaas net te laat om de kwalificatie te kijken maar dat mag de pret niet drukken. Mijn magic keyboard komt helaas dinsdag pas dus typen nu on het onscreen toetsenbord en dat is wel even weer wennen. Maar ben tot nu toe erg content!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:59:
[...]

Ik denk dat ik het niet nodig heb. De ipad zit altijd in de magic keyboard hoes. Dat is super beschermd en heb geen kinderen die hem kunnen slopen :D

Zo witte 1TB versie besteld met wit magic keyboard en pencil. Morgen ff ophalen in store amsterdam :)
Jij bent toch voor de 1TB gegaan. Nice! Hopelijk zijn er na WWDC dit jaar ook echt zinvolle usecases voor de extra core en memory.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Teknix1982 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:48:
[...]

Jij bent toch voor de 1TB gegaan. Nice! Hopelijk zijn er na WWDC dit jaar ook echt zinvolle usecases voor de extra core en memory.
ja idd, ivm 50% korting via werk is dit interessanter (ook voor straks verkoop).

Nu aan het kijken hoe ik in godsnaam die 1TB vol krijg :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:49:
[...]

ja idd, ivm 50% korting via werk is dit interessanter (ook voor straks verkoop).

Nu aan het kijken hoe ik in godsnaam die 1TB vol krijg :D
Heel veel ProRes video’s maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 22:24
Jullie de 80% optie ingeschakeld voor de batterij?

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcides
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 17:17
WinterBase schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:24:
Jullie de 80% optie ingeschakeld voor de batterij?
Nee ik snap die optie niet zo goed, misschien dat iemand ‘m uit kan leggen.

Je laad je apparaat tot 80% op zodat de batterij dan langer meegaat? Maar eigenlijk beperk je je nu gelijk in je verbruik (gaat sneller leeg dan opladen tot 100%), wat je later aan tijd wint lever je dan nu toch een beetje in of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hoe werkt het ophaal status scherm? Ik neem aan dat de ophalen volgende dag in een store altijd goed gaat? (want de status staat nu op in bestelling, terwijl bij de bestelling aangegeven werd dat alles morgen opgehaald kan worden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Laatst online: 10-09 22:24
Alcides schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:41:
[...]

Je laad je apparaat tot 80% op zodat de batterij dan langer meegaat? Maar eigenlijk beperk je je nu gelijk in je verbruik (gaat sneller leeg dan opladen tot 100%), wat je later aan tijd wint lever je dan nu toch een beetje in of zie ik het verkeerd?
Ah dan ben ik niet de enige die het zo interpreteerde. Als iemand hier het kan uitleggen houd ik me ook aanbevolen :)

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alcides schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:41:
[...]

Ja dat. Je batterij degradeert langzamer maar die 20% gebruik je toch al vrijwel nooit dus je wint niets.

Leuk voor de volgende, staat hier uit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WinterBase schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:06:
[...]

Ah dan ben ik niet de enige die het zo interpreteerde. Als iemand hier het kan uitleggen houd ik me ook aanbevolen :)
Als je tegenwoordig een iPhone doorverkoopt, is het eerste waar ze naar vragen de batterijconditie. Door de iPhone tussen de 20% en 80% te houden blijft die batterijconditie langer goed. Ga je er regelmatig onder of boven, dan zal de batterijconditie sneller verslechteren.

Uiteraard zal het grootste gedeelte van de mensen daar geen zin in hebben, maar Apple biedt met deze optie dus de mogelijkheid om daar bewust mee bezig te zijn. Het helpt wel echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Laatst online: 11:52
Verwijderd schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:15:
[...]

Als je tegenwoordig een iPhone doorverkoopt, is het eerste waar ze naar vragen de batterijconditie. Door de iPhone tussen de 20% en 80% te houden blijft die batterijconditie langer goed. Ga je er regelmatig onder of boven, dan zal de batterijconditie sneller verslechteren.

Uiteraard zal het grootste gedeelte van de mensen daar geen zin in hebben, maar Apple biedt met deze optie dus de mogelijkheid om daar bewust mee bezig te zijn. Het helpt wel echt.
En dan krijg je 50€ meer. Mensen zijn bijzondere wezens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
giantgiantus schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:19:
[...]

En dan krijg je 50€ meer. Mensen zijn bijzondere wezens.
Ja dit, ben je er een heel jaar mee bezig voor een paar tientjes verschil. Mij niet gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig is het een optie en geen verplichting, jongens. No worries.

In mijn geval heb ik de optie wel ingeschakeld, aangezien ik met 80% makkelijk het einde van de dag haal (werk elke dag vanuit huis). Nog voordat de 20% is bereikt. Als daardoor de batterijconditie wat langer goed blijft, why not? Alleen maar mooi dat Apple die mogelijkheid biedt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2024 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Jenzo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:17:
Heeft iemand een idee waarom de Fitness App niet op de iPad te downloaden is?

Zou het te maken hebben dat Apple Fitness+ nog niet in Nederland uit is? Heb hem op mijn iPhone wel gewoon door de Apple Watch
Dat inderdaad - Fitness+ is de service met de iPad app die niet in NL beschikbaar is. Fitness is de reguliere tracker op de iPhone / Watch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Deze uitleg geldt uiteraard ook voor de nieuwe iPad-modellen met die optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-07 20:20
Je wilt welheel erg graag dat het display niet zo goed is als apple, en ook ik, beweer dat het is.heel simpel, koop de ipad wel of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Het is mij nog niet opgevallen, ben erg onder de indruk van het scherm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CheopsChefren schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Je wilt welheel erg graag dat het display niet zo goed is als apple, en ook ik, beweer dat het is.heel simpel, koop de ipad wel of niet.
En mocht het scherm niet goed zijn, heb je altijd de mogelijkheid om ‘m te retourneren. Paniek om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
Deze was ook weer leuk om te kijken. Met name het tweede deel van het filmpje waar die gaat gamen en de 2TB M4 versus 512GB M4 versus een M1 vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Teknix1982 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 06:39:
Dit is gewoon ‘digital fenching’ een functie achter een ‘paywall’. Activeer het gewoon in alle modellen, als je het gaat gebruiken of veel gebruikt heb je altijd nog een keuze. En anders kan je maar een paar minuten opnemen. Nu maken zij die keuze voor jou.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Ik had hier op tweakers al gelezen dat velen geen screen protector gebruiken. Toch had ik er 1 aangeschaft maar heb deze er onmiddellijk af gehaald. Het zorgt voor ontzettend veel reflectie en het komt de kleuren niet ten goede. Dan maar apple care aanschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
[...]

Je zegt dat “het echt werkt”, maar objectief vergelijkend onderzoek ontbreekt. Hoeveel kwantitatief voordeel behaal je door dit oplaad gedrag te hanteren tov normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

WouterL schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:55:
[...]

Je zegt dat “het echt werkt”, maar objectief vergelijkend onderzoek ontbreekt. Hoeveel kwantitatief voordeel behaal je door dit oplaad gedrag te hanteren tov normaal?
Er ontbreekt geen onderzoek. Waaruit concludeer je dat? Het is gewoon een feit dat wanneer je de batterij tussen de 20% en 80% houdt, de batterijconditie langer goed blijft. Dat roepen ik, en Apple overigens, niet zomaar. Even Googlen en je krijgt pagina’s vol met resultaten, maar dat mag je zelf doen. Die optie hebben ze niet voor de lol geïmplementeerd.

Uit eigen omgeving: vrienden van me hebben allemaal een iPhone 15 en eentje daarvan maakt er een soort sport van om tussen die percentages te blijven. Wij verklaren hem allemaal voor gek, maar als je de data uit zijn instellingen (de ‘Batterijconditie’ en ‘Aantal cycli’) vergelijkt met die van de rest, zie je dat zijn batterijconditie, zelfs met meer cycli, veel langer op die ‘100%’ is blijven staan. Of je er zin in hebt om daar zo bewust mee bezig te zijn is een tweede (waarschijnlijk niet), maar het toont wel aan dat de batterijconditie op die manier minder snel verslechterd en de optie dus werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:35:
[...]

Er ontbreekt geen onderzoek. Waaruit concludeer je dat? Het is gewoon een feit dat wanneer je de batterij tussen de 20% en 80% houdt, de batterijconditie langer goed blijft. Dat roepen ik, en Apple overigens, niet zomaar. Even Googlen en je krijgt pagina’s vol met resultaten, maar dat mag je zelf doen. Die optie hebben ze niet voor de lol geïmplementeerd.

Uit eigen omgeving: vrienden van me hebben allemaal een iPhone 15 en eentje daarvan maakt er een soort sport van om tussen die percentages te blijven. Wij verklaren hem allemaal voor gek, maar als je de data uit zijn instellingen (de ‘Batterijconditie’ en ‘Aantal cycli’) vergelijkt met die van de rest, zie je dat zijn batterijconditie, zelfs met meer cycli, veel langer op die ‘100%’ is blijven staan. Of je er zin in hebt om daar zo bewust mee bezig te zijn is een tweede (waarschijnlijk niet), maar het toont wel aan dat de batterijconditie op die manier minder snel verslechterd en de optie dus werkt.
Dat onderzoek ontbreekt wel, ik ontken niet dat de 20%~80% goed is voor je batterij. Ik vraag me alleen af of je dit verschil ook écht significant gaat merken. Jouw n=1 ervaring hecht ik in dit geval weinig waarde aan. Ik heb iPhones gehad die na een jaar 100% nog waren, en heb iPhones gehad die na een jaar al op 90% zaten.
Ik zeg dus niet dat je ongelijk hebt, maar harde data ontbreekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

WouterL schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Dat onderzoek ontbreekt wel, ik ontken niet dat de 20%~80% goed is voor je batterij. Ik vraag me alleen af of je dit verschil ook écht significant gaat merken. Jouw n=1 ervaring hecht ik in dit geval weinig waarde aan. Ik heb iPhones gehad die na een jaar 100% nog waren, en heb iPhones gehad die na een jaar al op 90% zaten.
Prima dat je er geen waarde aan hecht. Daarom geef ik ook aan dat je even kan Googlen. Je kan er genoeg over vinden. Daarbij heeft Apple de optie zélf geïmplementeerd. Ik zou niet weten wat je nog meer aan onderzoek nodig zou hebben.

Of je echt significant verschil merkt is een totaal andere vraag. Tuurlijk merk je in de praktijk geen verschil wanneer de batterijconditie op 96% staat in plaats van op 100%. Dat is ook de reden waarom de gemiddelde gebruiker daar nooit mee bezig zal zijn. Echter, wat is er mis met dat Apple die kleine groep gebruikers die daar wel mee bezig wil zijn, die mogelijkheid biedt? Ik snap het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo vindt de één een screenprotector en hoes overbodig, terwijl de ander vanaf de eerste minuut per se alles beschermd moet hebben. Boeien, lekker laten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2024 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

CheopsChefren schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Ik wil een deugdelijk product! Mijn vrouw staat op het punt een ipad te kopen en ik ben mij aan het orienteren op de nieuwe modellen en lees hier nu mee met jullie ervaringen en wil graag weten of dit een echt probleem is of dat het uitzonderingen zijn. Weet niet waarom je aanneemt dat ik "wel heel graag wil". Als jij op het punt staat een dure asnkoop te doen wil jij toch ook weten of alles in orde is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Top product, ik kwam van de 2020 pro, zijn best veel verschillen, oa scherm scaling, bij de 2020 kon ik niet meer space kiezen. nu wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryatzu
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:08:
Zo vindt de één een screenprotector en hoes overbodig, terwijl de ander vanaf de eerste minuut per se alles beschermd moet hebben. Boeien, lekker laten doen.
Iedem over batterij 80% limiet. Overigens plaats ik een ervaring en dacht dat het wel werd gewaardeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ryatzu schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:23:
[...]

Iedem over 80 limiet. Overigens plaats ik een ervaring en dacht dat dat wel werd gewaardeerd.
Precies, iedereen heeft zijn eigen wensen en behoeften. Alleen maar mooi dat we zelf de keuze kunnen maken om bepaalde functionaliteiten te gebruiken ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:22:
Top product, ik kwam van de 2020 pro, zijn best veel verschillen, oa scherm scaling, bij de 2020 kon ik niet meer space kiezen. nu wel :)
Ja dat heb ik ook aan gezet en ben dankzij dit topic ook stage manager gaan gebruiken. Voelt het toch een beetje als een nieuw apparaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je geen andere mening wilt moet je het niet plaatsen denk ik dan. “Lekker laten doen” staat daar wat mij betreft los van, uiteraard laten we iedereen doen wat ze willen, we komen niet langs om die screenprotector eraf te trekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WouterL schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Ik zeg dus niet dat je ongelijk hebt, maar harde data ontbreekt.
Ja joh het blijft toch een loterij zo lijkt het. Ik kijk helemaal nergens naar en mijn 15 Pro was na 6 maanden 92% terwijl ik mijn 14 pro verkocht met 99%.

Hoort toch een beetje bij de huidige batterij techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Teknix1982 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:37:
[...]

Ja dat heb ik ook aan gezet en ben dankzij dit topic ook stage manager gaan gebruiken. Voelt het toch een beetje als een nieuw apparaat. :)
ja idd, even kijken of ik stage manager relaxt vind, dat kon met de 2020 niet.

En 1 TB lekker aan het vullen nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:42:
[...]

ja idd, even kijken of ik stage manager relaxt vind, dat kon met de 2020 niet.

En 1 TB lekker aan het vullen nu :)
Top! Beetje tevreden? Ik super. Mis alleen mijn magic keyboard nog. Die kan ik dinsdag verwachten. Nu typen on screen, wel weer wennen.

Ik mijn 256gb, heb al bijna 60gb in gebruik en veel meer komt er ook nog niet bij. Alles alweer geïnstalleerd zoals het was. Meeste staat bij mij in icloud, daar heb ik de 2TB opslag variant en die is ook nog lang niet vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Donstil schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:40:
[...]

Ja joh het blijft toch een loterij zo lijkt het. Ik kijk helemaal nergens naar en mijn 15 Pro was na 6 maanden 92% terwijl ik mijn 14 pro verkocht met 99%.

Hoort toch een beetje bij de huidige batterij techniek.
Dat is precies de reden waarom Apple die optie heeft geïntroduceerd, zodat die ‘loterij’ wat minder een loterij wordt. Namelijk dat je zelf enige invloed kunt uitoefenen op de batterijconditie, ook al maakt het het voor velen niets uit.

Je ziet het bijvoorbeeld ook bij elektrische auto’s, laptops en oplaadbare batterijen. Het is niks nieuws. Ook daar wordt die optie vaak geskipt, maar helemaal prima dat die mogelijkheid ons wordt geboden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ieder z'n ding. In veel topics op GoT zie je ook dat mensen zichzelf gek maken en veel met zo'n getal bezig zijn. Zodra dat getalletje dan een percentage omlaag gaat schieten ze in de stress.

Ik let er niet op en kijk er niet naar. M'n iPhone vervang ik elke twee jaar, de rest van de apparaten doe ik wat langer mee. Voor ik mij aan de accu ga irriteren komt er toch al wel iets nieuws. Ga ook niet aankloten met oplaadtheorieën om er aan het eind van de rit misschien vijf tientjes meer uit te slepen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:00:
[...]

Dat is precies de reden waarom Apple die optie heeft geïntroduceerd, zodat die ‘loterij’ wat minder een loterij wordt. Namelijk dat je zelf enige invloed kunt uitoefenen op de batterijconditie, ook al maakt het het voor velen niets uit.

Je ziet het bijvoorbeeld ook bij elektrische auto’s, laptops en oplaadbare batterijen. Het is niks nieuws. Ook daar wordt die optie vaak geskipt, maar helemaal prima dat die mogelijkheid ons wordt geboden.
Placebo effect is ook een effect hè :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Teknix1982 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:59:
[...]

Top! Beetje tevreden? Ik super. Mis alleen mijn magic keyboard nog. Die kan ik dinsdag verwachten. Nu typen on screen, wel weer wennen.

Ik mijn 256gb, heb al bijna 60gb in gebruik en veel meer komt er ook nog niet bij. Alles alweer geïnstalleerd zoals het was. Meeste staat bij mij in icloud, daar heb ik de 2TB opslag variant en die is ook nog lang niet vol.
ja echt super mooie upgrade. Stage M en meer ruimte is echt wel een verschil en ook OLED. nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:30:
Ieder z'n ding. In veel topics op GoT zie je ook dat mensen zichzelf gek maken en veel met zo'n getal bezig zijn. Zodra dat getalletje dan een percentage omlaag gaat schieten ze in de stress.

Ik let er niet op en kijk er niet naar. M'n iPhone vervang ik elke twee jaar, de rest van de apparaten doe ik wat langer mee. Voor ik mij aan de accu ga irriteren komt er toch al wel iets nieuws. Ga ook niet aankloten met oplaadtheorieën om er aan het eind van de rit misschien vijf tientjes meer uit te slepen :)
Dat begrijp ik ook helemaal, hoor. Dat geldt niet alleen voor de batterijconditie. Zo is er een groep die niks om een krasje meer of minder geeft (levert bij doorverkoop uiteindelijk ook niet veel meer geld op), terwijl er ook weer een groep is die graag hun apparatuur in perfecte staat houden en niet kunnen begrijpen waarom personen uit die andere groep hun telefoon of tablet niet van een hoesje of screenprotector voorzien.

Ikzelf ben ook niet echt bewust bezig met die batterijpercentages, maar aan de andere kant ben ik wel iemand die al gek wordt als er één krasje op z’n telefoon zit. Zo heeft iedereen wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Donstil schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:04:
[...]

Voor het voorbeeld van je screw shot vind ik het 13” scherm dus echt veel te klein. Wel een toffe usecase verder maar zou dat dan graag op een groter scherm willen.

Heb je die ChatGPT “her” al? Dat zag er wel erg gaaf uit maar ik heb nog geen toegang helaas.
Het is inderdaad wel een extreem voorbeeld. De Stages kun je nog links uit beeld duwen waardoor je de apps nog iets groter kunt maken en wat beter van de schermruimte gebruik kan maken.

Voor twee apps tegelijkertijd (bijv. Word met een browser) werkt dit echter wel gewoom heel goed en is het scherm groot genoeg. Iets als Spotify half verborgen, maar snel toegankelijk kan dan ook nog prima erbij. :)

Voor je AI vraag: ik heb al wel toegang het het 4o-model, maar nog niet de volledige suite zoals het meekijken met je camera helaas :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakerVincent schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:42:
[...]

ja echt super mooie upgrade. Stage M en meer ruimte is echt wel een verschil en ook OLED. nice :)
Voor mij zal dat laatste waarschijnlijk de doorslag gaan geven. Ik heb een tijdje terug de toen nieuwste iPad Pro gekocht, maar hem diezelfde week weer geretourneerd toen ik de geruchten over het OLED-scherm bij de nieuwere versies las.

Al met al toch de goede keuze gemaakt, denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Uniciteit schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:03:
[...]

Het is inderdaad wel een extreem voorbeeld. De Stages kun je nog links uit beeld duwen waardoor je de apps nog iets groter kunt maken en wat beter van de schermruimte gebruik kan maken.

Voor twee apps tegelijkertijd (bijv. Word met een browser) werkt dit echter wel gewoom heel goed en is het scherm groot genoeg. Iets als Spotify half verborgen, maar snel toegankelijk kan dan ook nog prima erbij. :)

Voor je AI vraag: ik heb al wel toegang het het 4o-model, maar nog niet de volledige suite zoals het meekijken met je camera helaas :9
Net even vergeten met stage M en oude ipad pro 2020. Mijn scherm is scaling max, als ik dan venster vergelijk default in stage M dan zie ik meer dan op mijn ipad pro 2020. Dus ik vind het geen ramp dat ik iets minder zie. En je kan altijd World F klikken voor full screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uniciteit schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:03:
[...]

Ja ik probeer het nu een paar dagen maar ben nog niet overtuig merk ik, voor wat kleine apps is het wel prima (iMessage en Signal naast elkaar bijvoorbeeld) maar het meerendeel van de apps draai ik toch full screen.

Misschien dat dit anders zou zijn bij een 14,5” of 16” iPad maar voor nu op 13” zie ik maar heel weinig meerwaarde.
Aah ja hier ook idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Donstil schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:35:
[...]

Ja ik probeer het nu een paar dagen maar ben nog niet overtuig merk ik, voor wat kleine apps is het wel prima (iMessage en Signal naast elkaar bijvoorbeeld) maar het meerendeel van de apps draai ik toch full screen.

Misschien dat dit anders zou zijn bij een 14,5” of 16” iPad maar voor nu op 13” zie ik maar heel weinig meerwaarde.

[...]

Aah ja hier ook idd.
Ik gebruik het veel voor werk. Stukken lezen rechts en links staat dan vaak e-mail over. Soms sleep ik teams er ook nog even bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
giantgiantus schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:15:
[...]

Ik gebruik het veel voor werk. Stukken lezen rechts en links staat dan vaak e-mail over. Soms sleep ik teams er ook nog even bij.
Op een extern scherm? Want daar kan ik het mij wel voorstellen. Op het 13” scherm vind ik het persoonlijk, ook met “meer ruimte”, echt te krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Donstil schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:18:
[...]

Op een extern scherm? Want daar kan ik het mij wel voorstellen. Op het 13” scherm vind ik het persoonlijk, ook met “meer ruimte”, echt te krap.
Beide, ook bv in meetings waarbij ik de stukken gewoon erbij wil hebben :)
Pagina: 1 ... 7 ... 17 Laatste