Accounts (ook bij Raisin) zijn gemaakt. Goede tip. wat bedoel je overigens met rente activeren, dit is toch automatisch?W1ck1e schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:24:
[...]
Ik spaar niet via Raisin maar wel bij TR. TR bevalt mij goed. Ik zou zeggen: open voorzichtig (klein bedrag storten en opnemen) een rekening. Mocht het niet lukken (vanwege naam of andere issues), jammer. Kijk even hoeveel moeite je wil doen. Als het wel goed gaat, mooi. En dan: Vergeet niet de rente te activeren om een teleurstelling begin volgende maand te voorkomen. Voordat je een serieus bedrag stort. Doe stortingen en opnames op slimme momenten.
Neen, dat activeren moet je zelf doen. En lees je zoveel mogelijk in. In dit topic. Vooraan beginnen !Fuujii schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:42:
[...]
Accounts (ook bij Raisin) zijn gemaakt. Goede tip. wat bedoel je overigens met rente activeren, dit is toch automatisch?
[ Voor 40% gewijzigd door W1ck1e op 08-09-2024 11:49 ]
Over het hoofd gezien, bedankt voor het attenderen!W1ck1e schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:48:
[...]
Neen, dat activeren moet je zelf doen. En lees je zoveel mogelijk in. In dit topic. Vooraan beginnen !
Raisin was een tijd geleden interessant, toen de rentes voor deposito's nog boven de 4% zaten. Inmiddels zijn rentes ingekakt en is TR dus interessanter. Meer rente en vrij opneembaar. Makkelijke keuze.Fuujii schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:03:
Ik heb eerder in het spaartopic geplaatst betreft geld sparen via Raisin en/of Trade Republic. Redelijk veel gelezen in de topics hier. Toch nog wat verwarring tussen Raisin en Trade Republic, omdat Raisin ook heel populair is.
Via Raisin kan ik ongeveer 3.4% rente halen bij bijvoorbeeld een Zweedse bank. Dit staat dan een jaar vast. Bij Trade Republic lijk ik 3.75% rente te halen dat ook nog eens vrij opneembaar is.
Op papier klinkt Trade Republic als de betere optie? Ik lees wel wat minder goede ervaringen her en der over Trade Republic (bij Raisin minder?). Volgens mij voornamelijk met geld erop en eraf halen, wat volgens mij weer bij mensen gebeurt waar het fout gaat met de (tweede) naam. Ik zal sowieso niet boven de €50.000 erop zetten nu of in de nabije toekomst.
Los van investeringen en een buffer: zie ik iets over het hoofd? Waarom zou ik een deel van mijn geld niet hier stallen in plaats van Raisin (of ING)?
The devil is in the details.
En vergeet de cashsave niet
, het is de enige partij die echt redelijk cashback aanbiedt in Nederland, zolang je belegt tenminste.
[ Voor 62% gewijzigd door DeNachtwacht op 08-09-2024 22:40 ]
youtube.com/@hisrep
Ik spaar ook bij beide. Maar let wel op dat de rente bij TR niet vast is. Ze volgen de ECB en kunnen dus op elk moment de rente verlagen. Ik heb zojuist een deposito voor 3,7% voor 2 jaar bij Raisin gezet. Met de verwachting van rentedalingen, zal dat waarschijnlijk na 2 jaar meer opleveren dan dat bedrag bij TR te zetten.Fuujii schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:03:
Ik heb eerder in het spaartopic geplaatst betreft geld sparen via Raisin en/of Trade Republic. Redelijk veel gelezen in de topics hier. Toch nog wat verwarring tussen Raisin en Trade Republic, omdat Raisin ook heel populair is.
Via Raisin kan ik ongeveer 3.4% rente halen bij bijvoorbeeld een Zweedse bank. Dit staat dan een jaar vast. Bij Trade Republic lijk ik 3.75% rente te halen dat ook nog eens vrij opneembaar is.
Op papier klinkt Trade Republic als de betere optie? Ik lees wel wat minder goede ervaringen her en der over Trade Republic (bij Raisin minder?). Volgens mij voornamelijk met geld erop en eraf halen, wat volgens mij weer bij mensen gebeurt waar het fout gaat met de (tweede) naam. Ik zal sowieso niet boven de €50.000 erop zetten nu of in de nabije toekomst.
Los van investeringen en een buffer: zie ik iets over het hoofd? Waarom zou ik een deel van mijn geld niet hier stallen in plaats van Raisin (of ING)?
Recordje weer hoor. Vanmorgen van TR naar ING geboekt om 07.32 uur en het was bij de ING een uur later bijgeschreven.
Toch had ik het liever gisteren kunnen doen, wellicht even een gratis Revolut rekening openen met bijv. 1000 er op om even voor eventuele dingen geld over te kunnen maken in het weekend. Die 2% bij Revolut is toch wat hoger dan bij ING. Al bedenk ik mij nu dat je daar volgens mij nu 1,5% krijgt. Dus die 5 euro rente op jaarbasis is wellicht ook beetje overdreven om een derde rekening te openen.
Overigens had ik op vakantie in Portugal een klein probleem met betalingen. Kon alleen cash (net niet genoeg), Paypal of Revolut (!), dus wellicht is een Revolut rekening nog niet zo slecht after all...
Uiteindelijk mijn paypal account afgestoft en de sushi mee kunnen nemen naar ons vakantieadres
Toch had ik het liever gisteren kunnen doen, wellicht even een gratis Revolut rekening openen met bijv. 1000 er op om even voor eventuele dingen geld over te kunnen maken in het weekend. Die 2% bij Revolut is toch wat hoger dan bij ING. Al bedenk ik mij nu dat je daar volgens mij nu 1,5% krijgt. Dus die 5 euro rente op jaarbasis is wellicht ook beetje overdreven om een derde rekening te openen.
Overigens had ik op vakantie in Portugal een klein probleem met betalingen. Kon alleen cash (net niet genoeg), Paypal of Revolut (!), dus wellicht is een Revolut rekening nog niet zo slecht after all...
Uiteindelijk mijn paypal account afgestoft en de sushi mee kunnen nemen naar ons vakantieadres
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
-edit-W1ck1e schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:48:
[...]
Neen, dat activeren moet je zelf doen. En lees je zoveel mogelijk in. In dit topic. Vooraan beginnen !
Activatieknop verschijnt niet onmiddelijk na openen rekening, duurt even. Volgens hun FAQ kan je het slechts 1maal de-activeren en daarna nooit meer activeren, dat is wel wat vreemd.
[ Voor 22% gewijzigd door swinferno op 09-09-2024 16:04 ]
Vandaag in België bij Lukoil getankt. 1.45 en nog eens 3,50 saveback, aangezien ze 350 euro reserveren. Omgerekend tank je op deze manier dus voor ongeveer 1.35 euro.
Maak hier echter niet te vaak gebruik/misbruik van is mijn advies, maar doe vooral legitieme transacties.JacktheRipper schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:03:
Vandaag in België bij Lukoil getankt. 1.45 en nog eens 3,50 saveback, aangezien ze 350 euro reserveren. Omgerekend tank je op deze manier dus voor ongeveer 1.35 euro.
Financiële instellingen vinden het absoluut niet leuk als hun klanten opzettelijk van dit soort 'glitches' gebruik maken, nemen daarop vaak acties als dat ze jouw rekening zonder pardon sluiten en halen de - in hun ogen - onrechtmatige voordeel terug.
De cashback is ook beperkt tot slechts €15 p/m dus met €1500 aan uitgaven zit je daar al op.
In vino veritas, in aqua sanitas
Vraagje, wat gebeurt er als er onvoldoende saldo op mijn effectenrekening staat en een aandeel (zoals bioxcel therapeutics blijft zakken?
Tammie
Tammie
[ Voor 95% gewijzigd door Zr40 op 10-09-2024 13:51 . Reden: gehele topicstart werd gequote ]
Wat bedoel je met onvoldoende? Onvoldoende voor wat precies?Tammie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 02:36:
Vraagje, wat gebeurt er als er onvoldoende saldo op mijn effectenrekening staat en een aandeel (zoals bioxcel therapeutics blijft zakken?
Tammie
Je hebt één saldo voor je cash tegoed (waarmee je kan betalen met de debit kaart, waar je rente over krijgt en waarmee je aandelen kan kopen), en één saldo dat de waarde van je aandelen weergeeft. Als de waarde van je aandelen daalt, heeft dat geen effect op je cash rekening.
WEBN & chill (@IBKR)
Test is inmiddels gebeurd. Opgenomen bedragen kwamen inderdaad dezelfde dag nog aan bij ING en ASN. Bij normale opnames maakt dat niet veel rente uit, maar wel wanneer je de rekening van 50K leeg haalt.W1ck1e schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:59:
...
De test van een opname net na middernacht zal ik een keer doen als dan nog wakker ben. wordt vervolgd.
Het hoeft blijkbaar niet midden in de nacht. Het kan ook op een normaal tijdstip.
Oekol schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:09:
Recordje weer hoor. Vanmorgen van TR naar ING geboekt om 07.32 uur en het was bij de ING een uur later bijgeschreven.
...
[ Voor 35% gewijzigd door W1ck1e op 10-09-2024 09:33 ]
Zoals @DeadKennedy al uitlegt kan er niet "te weinig" geld op die "rekening" staan, die geeft gewoon de waarde van je beleggingen weer.Tammie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 02:36:
Op je "cash" rekening staat het geld waarvan je (periodieke) nieuwe beleggingen betaalt. Als daar niet genoeg op staat om je periodiek geplande aankoop te doen, neem ik aan dat die aankoop niet doorgaat.
offtopic:
Tip: het is nergens voor nodig om de hele openingspost te quoten als je een vraag wilt stell
Je kunt ofwel de "quickreply" onder aan je scherm gebruiken, of de knop "reageer" 
Tip: het is nergens voor nodig om de hele openingspost te quoten als je een vraag wilt stell
Ik probeer een deel van m'n savings van TR af te halen. Hij blijft zeggen " Enter the code we just sent to +xx...."
Ik krijg helemaal geen bericht op m'n telefoon. Wat een vreselijk bagger proces is me dit. I.p.v. gewoon een code uit app te lezen, nee een bericht dat dan niet verstuurd wordt.
Ik krijg helemaal geen bericht op m'n telefoon. Wat een vreselijk bagger proces is me dit. I.p.v. gewoon een code uit app te lezen, nee een bericht dat dan niet verstuurd wordt.
[ Voor 6% gewijzigd door veri op 12-09-2024 11:21 ]
Altijd vervelend als er geen SMS word verstuurd. Ik zou zeggen blijf er even van af en probeer het vanavond opnieuw. Je genoemde alternatief is klinkt leuk maar passeert de gehele essentie van de controle.veri schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:20:
Ik probeer een deel van m'n savings van TR af te halen. Hij blijft zeggen " Enter the code we just sent to +xx...."
Fair enough, hopelijk later vandaag meer geluk. Ik probeerde een chat te openen en dit lukte ook niet, "The chat is closed."Puddi Puddin schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:23:
[...]
Altijd vervelend als er geen SMS word verstuurd. Ik zou zeggen blijf er even van af en probeer het vanavond opnieuw. Je genoemde alternatief is klinkt leuk maar passeert de gehele essentie van de controle.
De ECB verlaagd de rente weer met een kwartje: https://www.ecb.europa.eu...240912~67cb23badb.nl.html
Dus per 18 september gaat TR waarschijnlijk ook de rente verlagen naar 3,5%
Ik denk altijd "hoe meer mensen uitspreken een bepaalde negatieve verwachting te hebben, hoe makkelijker bedrijven die verwachting laten uitkomen".JohanNL schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:43:
De ECB verlaagt de rente weer met een kwartje: https://www.ecb.europa.eu...240912~67cb23badb.nl.html
Hoi allemaal
Ik heb net in 1 week dit hele draadje gelezen omdat ik óók een rekening heb geopend bij TR. Nu heb ik 1 vraag waar ik geen antwoord op kon vinden maar dat weet vast één van jullie wel: als ik wil starten met die periodieke beleggingen (50€per maand) en stel het bevalt me niet, kan ik die periodieke inleg dan ook weer stoppen?
Ik heb net in 1 week dit hele draadje gelezen omdat ik óók een rekening heb geopend bij TR. Nu heb ik 1 vraag waar ik geen antwoord op kon vinden maar dat weet vast één van jullie wel: als ik wil starten met die periodieke beleggingen (50€per maand) en stel het bevalt me niet, kan ik die periodieke inleg dan ook weer stoppen?
Ja dat kan wel, maar dan krijg je geen saveback meer.jellow62 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:56:
Hoi allemaal
Kreeg net een pop up dat Trade Republic per 18 september de rente verlaagt naar 3.5%JohanNL schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:43:
De ECB verlaagd de rente weer met een kwartje: https://www.ecb.europa.eu...240912~67cb23badb.nl.html
Ok 👍🏼 dankjewel voor je reactie!gloopie schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:00:
[...]
Ja dat kan wel, maar dan krijg je geen saveback meer.
Zouden ze meekijken?W1ck1e schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:55:
[...]
Ik denk altijd "hoe meer mensen uitspreken een bepaalde negatieve verwachting te hebben, hoe makkelijker bedrijven die verwachting laten uitkomen".
Maar ze hadden eerder al aangegeven de ECB deposito rente te volgen, meer hoeven we denk ik ook niet te verwachten want dan leggen ze geld toe.
Ik kan die popup over de rente niet meer oproepen, maar vond de tekst tweeërlei uitlegbaar... In de laatste zin leek het alsof TR toch nog de oude rente zou hanteren... 😀
Ik heb (nog) geen popup gehad, maar als ik in de app bij rente kijk staat er de tekst:rowicom schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:45:
Ik kan die popup over de rente niet meer oproepen, maar vond de tekst tweeërlei uitlegbaar... In de laatste zin leek het alsof TR toch nog de oude rente zou hanteren... 😀
De ECB heeft de rente verlaagd naar 3,5%. Deze rente is effectief vanaf 18 september.
Bedankt nog voor de hulp van iedereen! Ik heb mijn TR-account aangemaakt en de rente geactiveerd. Nu even proberen of een overboeking heen-en-weer goed gaat!
Mooi. Als het goed is krijg je ook een overschrijving van 1 cent met een puk code. Bewaar die informatie. Zoek even in dit draadje over het waarom. Met de rente tot 18 augustus krijg je 1 cent rente per dag per precies 96 euro.Fuujii schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:12:
Bedankt nog voor de hulp van iedereen! Ik heb mijn TR-account aangemaakt en de rente geactiveerd. Nu even proberen of een overboeking heen-en-weer goed gaat!
Even een korte vraag voor de TR gebruikers. Ik wil vanwege de 3.75% rente een spaarrekening bij TR openen Enige detail is dat ik een geroote telefoon hebt die werkt op LineageOS, en de TR app hier niet op kan draaien. Als workaround heb ik op mijn werktelefoon de app gezet en heb ik mijn kunnen registreren inc de paspoortcheck waarbij ik mijn privé telefoonnummer en emailadres heb opgegeven (geen zakelijke gegevens)
Via de browser (op een Windows laptop) kan ik inloggen met mijn telefoonnummer, pincode en een SMS code die naar mijn privémobiel gestuurd wordt waarmee ik in kan loggen zonder de werktelefoon (met TR app) te gebruiken.
Kan ik nu ook TR blijven gebruiken zonder dat de app nodig gaat zijn in de toekomst?
Via de browser (op een Windows laptop) kan ik inloggen met mijn telefoonnummer, pincode en een SMS code die naar mijn privémobiel gestuurd wordt waarmee ik in kan loggen zonder de werktelefoon (met TR app) te gebruiken.
Kan ik nu ook TR blijven gebruiken zonder dat de app nodig gaat zijn in de toekomst?
7400 Wp op het dak
@Theo we kunnen je natuurlijk niet voorspellen wat TR wel of niet in de toekomst gaat vereisen/ondersteunen als je hun dienst wil blijven gebruiken. Gezien de gevoeligheid van 2FA via SMS zou ik er niet op vertrouwen dat dat mogelijk blijft.
Ik kan nog steeds geen geld afhalen, SMS'en komen niet aan, geen andere manier bvb. in de app zelf om dit te doen. Support zegt dat het aan mij ligt 'berichten worden zeker verstuurd'.veri schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:20:
Mijn geld lijkt hier dus volledig vast. fucking hell..
Kan je zelf sms testen ?veri schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:24:
[...]
Ik kan nog steeds geen geld afhalen, SMS'en komen niet aan, geen andere manier bvb. in de app zelf om dit te doen. Support zegt dat het aan mij ligt 'berichten worden zeker verstuurd'.
Misschien ligt het daaraan. (Jouw 06 provider)
Open een gratis Revolut rekening en zet je geld gratis over naar de Revolut rekening middels een creditcard top up vanuit de Revolut app.veri schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:24:
[...]
Ik kan nog steeds geen geld afhalen, SMS'en komen niet aan, geen andere manier bvb. in de app zelf om dit te doen. Support zegt dat het aan mij ligt 'berichten worden zeker verstuurd'.
Oke, gefrustreerd gewoon mijn vader z'n telefoonnummer gekoppeld. één SMS bericht daar om tel. nr. te confirmeren, dan alles ineens afgehaald en op zijn telefoon kwam het 'Withdraw money' bericht wel gewoon toe..
Ik heb nochtans 0 geblokkeerde nummers of ooit al probleem gehad op m'n eigen telefoon. We hebben wel andere cellular providers.
In any case, opgelost, en ik wacht even af vooraleer ik grote sommen terug naar TR stort..
Ik heb nochtans 0 geblokkeerde nummers of ooit al probleem gehad op m'n eigen telefoon. We hebben wel andere cellular providers.
In any case, opgelost, en ik wacht even af vooraleer ik grote sommen terug naar TR stort..
[ Voor 10% gewijzigd door veri op 15-09-2024 11:47 ]
@veri Welke provider heb jij ?
Heb je inmiddels je geld weer weer terug?elpablo007 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:03:
[...]
heb net weer mijn bank gesproken, maar ze kunnen helaas toch niks doen omdat volgens hun (ABN Amro) alles is goed gegaan.. (ik heb geld overgeboekt naar een rekening die op mijn naam staat en dat is aangekomen).
helaas niet zichtbaar op mijn Trade Republic rekening.
En nog steeds geen reactie.. niet over mail of app.. praat nu al weer over bijna 2 weken geen reactie!
zal updates blijven geven... ga nu een klacht in dienen bij Bafin.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Nog een update van Trade Republic support, dat ik geen SMS'en kreeg:
Hello,
Thank you for your message.
In the course of our email conversation, we have provided you with all the information we have regarding your request.
You can always find the answers to frequently asked questions in the Help Center.
Best regards
__
ik kom hier niet terug honestly, de moment dat je écht een probleem hebt kunnen ze toch niet helpen.
blij dat het met een ander telefoonnummer werkte of dit was een ramp geweest.
Hello,
In the course of our email conversation, we have provided you with all the information we have regarding your request.
You can always find the answers to frequently asked questions in the Help Center.
Best regards
__
ik kom hier niet terug honestly, de moment dat je écht een probleem hebt kunnen ze toch niet helpen.
[ Voor 8% gewijzigd door veri op 16-09-2024 09:11 ]
@veri Wil je toch even antwoorden welke 06 telefoon provider jij hebt ?
Eens dat support niet helpend is in dit geval, erg jammer.veri schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:10:
Nog een update van Trade Republic support, dat ik geen SMS'en kreeg:
Hello,
Best regards
__
Je had overigens altijd nog via alternatieve methodes je rekening leeg kunnen trekken. Ik heb de SMS functie nog nooit gebruikt en trek zo nu en dan ook flinke bedragen van mijn TR rekening af.
[ Voor 6% gewijzigd door Schweino op 16-09-2024 10:32 ]
Hey, ik zit (België) bij Proximus, mijn vader zit bij T-Mobile wat meteen werkte. Geen idee waarom ik problemen heb hoor..W1ck1e schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:19:
@veri Wil je toch even antwoorden welke 06 telefoon provider jij hebt ?
Unrelated (?) Ik lijk bij Bux registratie nu ook geen sms te krijgen

Kun je zeggen hoe dit werkt bij jou?Schweino schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:58:
[...]
Eens dat support niet helpend is in dit geval, erg jammer.
Je had overigens altijd nog via alternatieve methodes je rekening leeg kunnen trekken. Ik heb de SMS functie nog nooit gebruikt en trek zo nu en dan ook flinke bedragen van mijn TR rekening af.
Thanks
Is bij jou dan ook alles Belgisch met TR : telefoonnummer, rekening, en adres ?veri schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:48:
[...]
Hey, ik zit (België) bij Proximus, mijn vader zit bij T-Mobile wat meteen werkte. Geen idee waarom ik problemen heb hoor..
Unrelated (?) Ik lijk bij Bux registratie nu ook geen sms te krijgen![]()
![]()
![]()
...
Klopt, BE is volledig ondersteund door hen. Je moet alleen zelf de belasting op roerend inkomen aangeven.W1ck1e schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:20:
[...]
Is bij jou dan ook alles Belgisch met TR : telefoonnummer, rekening, en adres ?
trading212 bvb, neemt geen Belgische klanten aan. TR wel.
Dat heb ik je een paar posts eerder uitgelegd.veri schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:48:
[...]
Kun je zeggen hoe dit werkt bij jou?
Thanks
Revolut -> credit card top up.
Recent nog 35K op deze manier kostenloos van mijn TR naar Revolut overgeheveld.
Oh, Revolut. Gotcha. Toch bedankt!Schweino schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:43:
[...]
Dat heb ik je een paar posts eerder uitgelegd.
In 1 transactie?Schweino schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:43:
[...]
Dat heb ik je een paar posts eerder uitgelegd.
Recent nog 35K op deze manier kostenloos van mijn TR naar Revolut overgeheveld.
Voorheen in juli deed TR de 1% savebacks afronden omhoog (bijv. €16,80 afronden naar € 0,17 saveback). Ik zie nu dat ze omlaag worden afgerond sinds september (bijv. € 16,80 naar € 0,16 saveback).
Sinds augustus, want toen viel me het voor het eerst opHyack schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:21:
Voorheen in juli deed TR de 1% savebacks afronden omhoog (bijv. €16,80 afronden naar € 0,17 saveback). Ik zie nu dat ze omlaag worden afgerond sinds september (bijv. € 16,80 naar € 0,16 saveback).
Eind juli werd het nog omhoog afgerond, bij een transactie van 2 augustus werd het bij mij al naar beneden afgerond.
[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 16-09-2024 17:24 ]
The devil is in the details.
Ik mag hopen dat je nog een melding kreeg en dit via 2FA is gegaan (goedkeuring geven in de app), anders is het plunderen van de rekening wel erg makkelijk.
Ja, ik moest het via de TR app goedkeuren. En het telt uiteraard ook mee voor de limieten die je instelt bij TRYoutl schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:54:
[...]
Ik mag hopen dat je nog een melding kreeg en dit via 2FA is gegaan (goedkeuring geven in de app), anders is het plunderen van de rekening wel erg makkelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door Schweino op 17-09-2024 00:12 ]
Zojuist deze e-mail ontvangen:
De aanpassing van 3,75% naar 3,50% is ook direct zichtbaar op de website en de app. Van 1-sept tot en met 17-sept heb je dus dagelijks 3,75% rente opgebouwd, en per vandaag zal dit 3,50% zijn.The European Central Bank has announced that the deposit facility rate will be reduced to 3.5 % and become active as of today, September 18.
We will keep passing on the full deposit facility rate to you. You continue to earn monthly interest on your cash.
[ Voor 11% gewijzigd door Razr op 18-09-2024 12:03 ]
Yep same here, jammer, gaat snel zo van 4 naar 3,75 nu al naar 3,5 ☹️
Kan TR weinig aan doen, als ECB de rente verlaagt moeten zij mee anders steken ze geld in de klanten en dat lijkt me geen goed verdienmodel.Henk. schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:47:
Yep same here, jammer, gaat snel zo van 4 naar 3,75 nu al naar 3,5 ☹️
Waarmee ze dus meer bieden dan veel andere banken. Op basis van deze tekst verwacht ik dan weer wel dat hun rente weer stijgt wanneer de ecb weer verhoogt.We will keep passing on the full deposit facility rate to you. You continue to earn monthly interest on your cash.
Als ik op doordeweekse dagen geld van de ING overmaak naar TR staat dat dezelfde dag nog op mn rekening, maar het valt me nu op dat als ik dat op vrijdag doe het niet verwerkt wordt en pas de maandag erop doorgevoerd wordt. Is dat bij iedereen zo of ligt het aan de combi met ING?
Nogal suf, want dat scheelt toch drie rentedagen wat bij hogere bedragen best signicifant is.
Nogal suf, want dat scheelt toch drie rentedagen wat bij hogere bedragen best signicifant is.
Mijn ervaring met stortingen op werkdagen vanaf ING internetbankieren is dat het 2 of 3 uur later op de rekening staat. Wellicht is jouw overgeschreven bedrag zodanig groot (en daarmee afwijkend van eerdere stortingen) dat ze er even naar willen kijken. Ik heb ook wel eens een mail gehad van TR dat ik iets moest uitleggen. Maar dat is al weer lang geleden.IceOnFire schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:53:
Als ik op doordeweekse dagen geld van de ING overmaak naar TR staat dat dezelfde dag nog op mn rekening, maar het valt me nu op dat als ik dat op vrijdag doe het niet verwerkt wordt en pas de maandag erop doorgevoerd wordt. Is dat bij iedereen zo of ligt het aan de combi met ING?
Stortingen vanaf ASN zijn bij mij wel instant (of een paar minuten)
[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 20-09-2024 12:19 ]
Ik heb het idee dat het vroeger wel goed ging, maar nu worden zelfs kleine bedragen consistent niet meer op vrijdag verwerkt lijkt het. Bij jou lukt dus het op vrijdag nu nog steeds? De overige werkdagen werkt het bij mij inderdaad zoals je aangeeft, mits binnen kantoortijden over het algemeen binnen een paar uur verwerkt.W1ck1e schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:15:
[...]
Mijn ervaring met stortingen op werkdagen vanaf ING internetbankieren is dat het 2 of 3 uur later op de rekening staat. Wellicht is jouw overgeschreven bedrag zodanig groot (en daarmee afwijkend van eerdere stortingen) dat ze er even naar willen kijken. Ik heb ook wel eens een mail gehad van TR dat ik iets moest uitleggen. Maar dat is al weer lang geleden.
Stortingen vanaf ASN zijn bij mij wel instant (of een paar minuten)
Van ING heb ik al een tijdje geen geld meer overgemaakt naar TR, want ASN is bij mij sneller. Vorige week vrijdag heb ik een klein bedrag overgemaakt, van ASN naar TR en dat kwam dezelfde dag nog aan. De laatste tijd ben ik meer geïnteresseerd in de doorlooptijd van opnames.IceOnFire schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:18:
[...]
Ik heb het idee dat het vroeger wel goed ging, maar nu worden zelfs kleine bedragen consistent niet meer op vrijdag verwerkt lijkt het. Bij jou lukt dus het op vrijdag nu nog steeds? De overige werkdagen werkt het bij mij inderdaad zoals je aangeeft, mits binnen kantoortijden over het algemeen binnen een paar uur verwerkt.
[ Voor 19% gewijzigd door W1ck1e op 20-09-2024 13:29 ]
Ik ben nu sinds deze week bij Trade Republic en het maakt eigenlijk niet uit hoe groot de bedragen zijn, maar vanaf ABN naar TR is het vrijwel instant (maximaal een paar minuten) en vanaf ING naar TR kan het soms een half dagje tot een dagje duren.
Vanmiddag rond 1 uur heb ik 2 bedragen overgemaakt, 2k en toen nog eens een paar honderd euro. Beide eigenlijk binnen minuten zichtbaar in de app en zo gaat het meestal. Van Rabo naar TR.
Ik kan me niet voorstellen dat het uitmaakt of het vrijdag is. Zaterdag/Zondag is andere koek.
Ik kan me niet voorstellen dat het uitmaakt of het vrijdag is. Zaterdag/Zondag is andere koek.
Ik heb vanochtend 2k overgemaakt via Revolut naar TR. Normaal binnen 10 minuten zichtbaar bij TR maar nu is het nog steeds niet bijgeschreven.
das vreemdSchweino schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:01:
Ik heb vanochtend 2k overgemaakt via Revolut naar TR. Normaal binnen 10 minuten zichtbaar bij TR maar nu is het nog steeds niet bijgeschreven.
maar ik denk dat dat bij revolut zit die doen soms checks heb ik vaker meegemaakt met betalingen naar buitenlandse rekeningen
Ik kan mij wel voorstellen dat het wat uitmaakt of het wel of niet vrijdag is. Dat is ook niet echt van belang.Morwen schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:05:
Vanmiddag rond 1 uur heb ik 2 bedragen overgemaakt, 2k en toen nog eens een paar honderd euro. Beide eigenlijk binnen minuten zichtbaar in de app en zo gaat het meestal. Van Rabo naar TR.
Maar gezien de berichten de afgelopen tijd lijkt het mij verstandig om er rekening mee te houden dat stortingen op een vrijdag meer tijd kosten dan op andere dagen, door in ieder geval voor grotere bedragen, stortingen te doen op maandag t/m donderdag en dan in de ochtend. Er kan van alles de oorzaak zijn van de vertraging maar zo kan de (kans op) schade beperkt worden.
Revolut laat zien dat het Instant is ontvangen door TR (om 7.58 uur). Daar ligt het dan denk ik niet aan. Voor mij de eerste keer dat dit gebeurt overigens.boyette schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 01:07:
[...]
das vreemd
maar ik denk dat dat bij revolut zit die doen soms checks heb ik vaker meegemaakt met betalingen naar buitenlandse rekeningen
Heb nu maar een ticket ingeschoten bij TR want het geld is er nog steeds niet.
Ik zie overigens nog iets vreemds op mijn afschrift staan:
:strip_exif()/f/image/i4jw7YZuMuWNPMfJtQ54PUSv.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenstaande Amundi ETF heb ik enkele maanden geleden verwijderd uit mijn periodieke beleggingen, maar nu opeens zijn er blijkbaar toch (automatisch) 2 aankoop transacties gedaan die ook meteen weer zijn geannuleerd....
Heeft iemand anders iets soortgelijks?
:strip_exif()/f/image/i4jw7YZuMuWNPMfJtQ54PUSv.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenstaande Amundi ETF heb ik enkele maanden geleden verwijderd uit mijn periodieke beleggingen, maar nu opeens zijn er blijkbaar toch (automatisch) 2 aankoop transacties gedaan die ook meteen weer zijn geannuleerd....
Heeft iemand anders iets soortgelijks?
Vandaag 9.30 bijgeschreven. De service chat was niet echt helpend overigens (standaard reactie wat mijn vraag niet beantwoordde)Schweino schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:06:
[...]
Revolut laat zien dat het Instant is ontvangen door TR (om 7.58 uur). Daar ligt het dan denk ik niet aan. Voor mij de eerste keer dat dit gebeurt overigens.
Heb nu maar een ticket ingeschoten bij TR want het geld is er nog steeds niet.
Waarschijnlijk omdat het op vrijdag overgemaakt is, ik raakte lichtelijk in paniek toen ik mijn eerste grootte storting deed op vrijdag en dus 3 dagen mijn geld niet zag.Schweino schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:50:
[...]
Vandaag 9.30 bijgeschreven. De service chat was niet echt helpend overigens (standaard reactie wat mijn vraag niet beantwoordde)
Fout forum
[ Voor 92% gewijzigd door berrieberrie op 23-09-2024 14:11 ]
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen
Eerder nooit issues gehad op vrijdag vreemd genoeg. Volgende keer de vrijdagen maar vermijden iddratzz schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:41:
[...]
Waarschijnlijk omdat het op vrijdag overgemaakt is, ik raakte lichtelijk in paniek toen ik mijn eerste grootte storting deed op vrijdag en dus 3 dagen mijn geld niet zag.
[ Voor 18% gewijzigd door Schweino op 23-09-2024 18:22 ]
Iemand een idee: wederhelft heeft Trade Republic maanden kunnen gebruiken. Nu ineens is de tegenrekening bij Rabobank verdwenen. Heeft al drie overboekingen gedaan naar Rabobank (zoals de app voorschrijft), maar er wordt niets geverifieerd.
We gaan morgen contact met ze opnemen, maar vroeg me af of dit vaker voorkomt. Geeft geen prettig gevoel als je niet bij je eigen geld kan namelijk.
We gaan morgen contact met ze opnemen, maar vroeg me af of dit vaker voorkomt. Geeft geen prettig gevoel als je niet bij je eigen geld kan namelijk.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Ik begrijp niet wat je bedoelt.THE_BASE schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:13:
Iemand een idee: wederhelft heeft Trade Republic maanden kunnen gebruiken. Nu ineens is de tegenrekening bij Rabobank verdwenen. Heeft al drie overboekingen gedaan naar Rabobank (zoals de app voorschrijft), maar er wordt niets geverifieerd.
...
TR kent je tegenrekening bij de Rabobank niet meer ?
Ik wist niet dat de "app" voorschrijft dat je 3 overboekingen moet doen naar je tegenrekening. Waarom ?
btw ik heb 2 tegenrekeningen voor TR: asn en ing, beide kan ik selecteren in de app. van beide heb ik een tijd terug eerst een storting gedaan richting TR
Misschien wat verduidelijken: de Rabobank was de tegenrekening. Als we naar overmaken gaan, dan staat er geen tegenrekening mee en kan er niet worden overgemaakt. De tekst die er staat is ‘Je bankrekening koppelen’ en ‘maak een willekeurig bedrag over’. Eigenlijk wat tijdens het aanmaken ook moest.W1ck1e schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:24:
[...]
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
TR kent je tegenrekening bij de Rabobank niet meer ?
Ik wist niet dat de "app" voorschrijft dat je 3 overboekingen moet doen naar je tegenrekening. Waarom ?
btw ik heb 2 tegenrekeningen voor TR: asn en ing, beide kan ik selecteren in de app. van beide heb ik een tijd terug eerst een storting gedaan richting TR
Het is vreemd dat de tegenrekening ineens verwijderd is, dat is meer het probleem. We hebben nu een paar euro overgemaakt van Rabobank naar TR en hopelijk werkt het dan snel weer.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Ik heb de PUK-code juist ontvangen en opgeslagen. In de App staat echter al dagen lang 'Puk verzonden. Wordt binnen 2 dagen ontvangen.'
Nogal verwarrend geschreven, alsof er nóg een komt. Dit refereert toch naar de PUK die ik al heb ontvangen?
Nogal verwarrend geschreven, alsof er nóg een komt. Dit refereert toch naar de PUK die ik al heb ontvangen?
heb 1e overboeking gedaan op dezelfde dag nadat ik TR rekening had geopend (op zondag). Dinsdag (vandaag) aangekomen, tevens 0.01 cent terug ontvangen met PUK. En rente knop ingedrukt in app. All good.
Maar nu wil ik als test iets terugboeken dus van TR naar dezelfde(mijn) bank rekening vanwaar ik 1e overboeking van heb gedaan, maar Cash > Transfer > Send knop geeft aan Link your bank account terwijl ik dit toch al gedaan heb met die 1e overboeking??
Maar nu wil ik als test iets terugboeken dus van TR naar dezelfde(mijn) bank rekening vanwaar ik 1e overboeking van heb gedaan, maar Cash > Transfer > Send knop geeft aan Link your bank account terwijl ik dit toch al gedaan heb met die 1e overboeking??
:strip_exif()/f/image/FqslwpC7PNpT8GgdTGN1dPlc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 79% gewijzigd door JantjeO op 24-09-2024 22:51 ]
@JantjeO Volgens mij moet je iets meer geduld hebben. Als ik de afbeelding goed begrijp ben je nog niet geverifieerd.
Puk code? Kan me niet meer herinneren dat ik zo'n puc code gehad heb?Fuujii schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:04:
Ik heb de PUK-code juist ontvangen en opgeslagen. In de App staat echter al dagen lang 'Puk verzonden. Wordt binnen 2 dagen ontvangen.'
Ik ook nietDacuuu schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:05:
[...]
Puk code? Kan me niet meer herinneren dat ik zo'n puc code gehad heb?
Edit: blijkbaar zat dit bij de 1 cent overboeking
[ Voor 11% gewijzigd door FietsFanaat33 op 25-09-2024 08:42 ]
Klopt, ik ben na mijn bericht even gaan zoeken, e de idd, je puk staat in de 1e 1 cent transactie.FietsFanaat33 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:41:
[...]
Ik ook niet
Edit: blijkbaar zat dit bij de 1 cent overboeking
Goedemorgen,
Ik heb gusteren voor het eerst naar mijn TR rekening overgeboekt. Hoelang duurde het bij jullie voor het op de TR rekening stond
Ik heb gusteren voor het eerst naar mijn TR rekening overgeboekt. Hoelang duurde het bij jullie voor het op de TR rekening stond
een stukje verwachtingenmanagement en ter voorkoming van teleurstellingenstra123 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:26:
Goedemorgen,
Officiële reactie die ik begin deze week kreeg van TR in de chat:stra123 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:26:
Goedemorgen,
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4JSAlA8baIDI73dxddbbjUFK.jpg?f=user_large)
Bedankt! Het is ondertussen binnen gekomen😊
ik heb de app gekilled en opnieuw opgestart en toen was ie meteen verifiedW1ck1e schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:03:
@JantjeO Volgens mij moet je iets meer geduld hebben. Als ik de afbeelding goed begrijp ben je nog niet geverifieerd.
meteen paar euro teruggeboekt (op een werkdag) naar mijn eigen bankrekening en werkdag erna aangekomen.
Nu ik verified ben vervolgens ook weer een storting transactie gedaan van mijn bankrekening naar TR en die was er binnen 13 minuten (op een werkdag).
Dus all set... mijn spaargeld kan nu over.
3.5% (max. 1 werkdag) i.p.v. 1.7% reguliere spaarrekening (direct opneembaar) danwel 2.4% tijdslot sparen (3 mnd vast) bij mijn bank.
allereerste storting duurt 1-2 werkdagen, daarna was de 2e bij mij in slechts 13 minuten aangekomen (op werkdagen).stra123 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:26:
Goedemorgen,
Als je de rente hebt geactiveerd welJantjeO schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:42:
... Dus all set... mijn spaargeld kan nu over. ...
Bij ING is het dus binnen een uur of zo. Naar ASN duurt het (op een normaal tijdstip) 7 uur. Maar wel op dezelfde dag.W1ck1e schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:52:
[...]
Test is inmiddels gebeurd. Opgenomen bedragen kwamen inderdaad dezelfde dag nog aan bij ING en ASN. Bij normale opnames maakt dat niet veel rente uit, maar wel wanneer je de rekening van 50K leeg haalt.
Het hoeft blijkbaar niet midden in de nacht. Het kan ook op een normaal tijdstip.
Dit is precies wat ik ook probeer te achterhalen. Zelf ben ik nieuw bij TR, maar het gebrek aan transparantie op dit onderwerp vind ik moeilijk te accepteren. Online vind ik meerdere verhalen van gebruikers die bedragen boven enkele duizenden euro's al naar liquidity funds zagen gaan.catchingfire schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:41:
[...]
Wat die higher balances zijn is niet duidelijk nog? Alles <50k lijkt me niet "higher balances" toch, als in dat blijft gewoon op een "spaarrekening" staan?
Verder noemt TR inderdaad enkel de term "higher amounts" die in liquidity funds worden geïnvesteerd - en nooit expliciet dat bij bedragen lager dan 50k je geld altijd op een partnerbank (met bijbehorende garanties) staat. Daarmee kunnen dus ook kleine spaarbedragen door TR geïnvesteerd zonder bankgaranties.
Mijn idee was om TR enkel als spaarrekening te gebruiken, maar met deze informatie (of eerder het gebrek ervan) ga ik denk ik toch nog maar naar alternatieven kijken.
Volgens mij is er voor Nederlandse TR spaarders nog niks gewijzigd. Ik heb nog geen bericht ontvangen van TR in dit kader (rente over meer dan 50k, waar ze het geld stallen). Dus als je het eerder dit jaar al dan niet vetrouwde is dat ook in dat kader niet gewijzigd (wat mij betreft). Wellicht is Garantibank een optie. Ook 3,5% (tot eind van het jaar gegarandeerd voor nieuw en extra saldo)smellycat schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:25:
[...]
Dit is precies wat ik ook probeer te achterhalen. Zelf ben ik nieuw bij TR, maar het gebrek aan transparantie op dit onderwerp vind ik moeilijk te accepteren. Online vind ik meerdere verhalen van gebruikers die bedragen boven enkele duizenden euro's al naar liquidity funds zagen gaan.
Verder noemt TR inderdaad enkel de term "higher amounts" die in liquidity funds worden geïnvesteerd - en nooit expliciet dat bij bedragen lager dan 50k je geld altijd op een partnerbank (met bijbehorende garanties) staat. Daarmee kunnen dus ook kleine spaarbedragen door TR geïnvesteerd zonder bankgaranties.
Mijn idee was om TR enkel als spaarrekening te gebruiken, maar met deze informatie (of eerder het gebrek ervan) ga ik denk ik toch nog maar naar alternatieven kijken.
Ik heb ook niks gehoord over het nieuwe IBAN-systeem van TR, heb zelf sinds 2 weken een account (weet niet of dit dan de oude of nieuwe setup is). Ik hoor jou zeggen dat in het "oude" systeem met de 50k cap op sparen we wel de garantie krijgen dat er niet in fondsen wordt geïnvesteerd met onze inleg? Dit is overigens de thread waardoor ik ging twijfelenW1ck1e schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:42:
[...]
Volgens mij is er voor Nederlandse TR spaarders nog niks gewijzigd. Ik heb nog geen bericht ontvangen van TR in dit kader (rente over meer dan 50k, waar ze het geld stallen). Dus als je het eerder dit jaar al dan niet vetrouwde is dat ook in dat kader niet gewijzigd (wat mij betreft). Wellicht is Garantibank een optie. Ook 3,5% (tot eind van het jaar gegarandeerd voor nieuw en extra saldo)
Wat jij hoort heb ik niet geschreven. Ik neem trouwens aan dat jij een DE rekening hebt, geen TR. Dus oud. Nieuw is er nog niet volgens mij in Nederland.smellycat schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:29:
[...]
Ik heb ook niks gehoord over het nieuwe IBAN-systeem van TR, heb zelf sinds 2 weken een account (weet niet of dit dan de oude of nieuwe setup is). Ik hoor jou zeggen dat in het "oude" systeem met de 50k cap op sparen we wel de garantie krijgen dat er niet in fondsen wordt geïnvesteerd met onze inleg? Dit is overigens de thread waardoor ik ging twijfelen
Vooralsnog irrelevant omdat TR in NL geen IBAN's uitgeeft, de uitrol van Duitse IBAN's is wel begonnen. Hoelang het gaat duren voor NL aan de beurt is is onbekend (kan maanden/jaren duren).smellycat schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:29:
[...]
Ik heb ook niks gehoord over het nieuwe IBAN-systeem van TR, heb zelf sinds 2 weken een account (weet niet of dit dan de oude of nieuwe setup is). Ik hoor jou zeggen dat in het "oude" systeem met de 50k cap op sparen we wel de garantie krijgen dat er niet in fondsen wordt geïnvesteerd met onze inleg? Dit is overigens de thread waardoor ik ging twijfelen
Rente is nu al bijgeschreven, gaat steeds sneller.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
bij mij 2 uur later vandaag.. maar het is toch altijd binnen een aantal uur op de eerste dag van de maand..Bravertal schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 06:42:
Bij mij is de rente ook bijgeschreven, maar iets minder dan ik had verwacht op basis van mijn excel sheet.Bravertal schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 06:42:
In het verleden rekende TR met 360 dagen per jaar (waardoor de rente iets hoger uitviel)
Indien ik echter in mijn sheet vanaf 18 september reken met 365 dagen per jaar dan komt dat wel overeen met het uitgekeerde rente bedrag.
De tekst in onderstaande afbeelding klopt dus niet:
/f/image/XsAIx0gOdjOrwUNeYt6icDVR.png?f=fotoalbum_large)
Bij een saldo van 50k scheelt dat ongeveer 24 euro per jaar.
Ik weet niet of TR deze wijziging heeft gecommuniceerd naar de klanten.
[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 01-10-2024 10:42 ]
Bij klopt het wel @W1ck1e ( als ik reken met 360 dagen)
Bij jou ? Raar. Bij mij niet.henkafca020 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:16:
Bij klopt het wel @W1ck1e ( als ik reken met 360 dagen)
Als ik met de bot babbel geven ze 2 voorbeelden. Het eerste rekent met 360 dagen, het tweede (maart) rekent met 365 dagen. Ik weet even niet hoe ik een persoon aan de lijn krijg.
Bij mij klopt het ook niet.
[ Voor 41% gewijzigd door rechtsherstel op 01-10-2024 11:31 ]
Kan dat niet komen omdat onder 'rente' er gerekend wordt met een gemiddeld saldo?
Ik heb het een beetje in de gaten gehouden, maar bij mij loopt dat maar gestaag op. Nu staat het weer op 0 (en zal het ook weer opbouwen), en volgens mij wordt het aan de hand van dat bedrag berekend. Maar corrigeer me als het anders werkt.
Ik heb het een beetje in de gaten gehouden, maar bij mij loopt dat maar gestaag op. Nu staat het weer op 0 (en zal het ook weer opbouwen), en volgens mij wordt het aan de hand van dat bedrag berekend. Maar corrigeer me als het anders werkt.