Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:32:
[...]
Het is belangrijk te beseffen dat het bij FE gaat om onbalanshandel. Wat je aan zonnepanelen hebt is voor FE niet te mixen in hun ZC+, daar hoort dan ook nog eens verbruik bij.
Ik heb sinds juni vorig jaar geprobeerd om op één of andere manier mijn systeem met ZC+ te sturen op opbrengst PV en eigen verbruik. Het werkt gewoon NIET. De onbalanshandel is de enige manier om wat te verdienen met de batterijen, met ZC+ (zelf bijgestuurd) werkt het gewoon niet: de opbrengst is te laag.
Ik wacht rustig op 2027, dan wordt het een heel ander plaatje, met opbrengsten waar de huidige onbalanshandel niet aan kan tippen: behálve in de 4 donkere maanden.
Ik heb ook nog twee setjes
zelfbouwaccu's die bij elkaar 10kWh aan opslag hebben.
Zij vormen een mooie aanvulling op mijn
AlphaESS van 15 kWh. Overdag nemen ze met 2 kW mijn zonne-energie op. Soms wordt er nog wat stroom naar het net geëxporteerd, maar dat neem ik voor lief.
De Alpha draait overdag continu in onbalansmodus. In de dure avonduren schakelen ze automatisch naar ontladen, met als doel NOM te bereiken. Dit werkt goed tot ongeveer 19:00 uur. Daarna beginnen de uren waarin veel stroom wordt verbruikt voor het douchen (doorstroomverwarmer). Rond 19:00 uur zet ik de
AlphaESS daarom in ZC+.
De
AlphaESS kan niet optimaal samenwerken met de zelfbouwset. Wanneer beide systemen samen 1,2 kW leveren, begint de Alpha ook stroom te leveren, waardoor er ongeveer 500 W wordt teruggeleverd. Dit moet ik nog verder finetunen. qwellicht NOmed de ALpha op de fases en niet in totaal. mijn zelfbouwset werken alleen op fase 2 en 3
Als de zelfbouwset onder de 500 W blijft, werkt de Alpha wél goed op NOM en vindt er geen teruglevering plaats.
Dankzij mijn zelfbouwset, die overdag met zonne-energie wordt opgeladen, draai ik 's nachts, in de ochtend en deels in de avond op NOM. De Alpha wordt voor 90% van de tijd puur ingezet voor handel. Dit lijkt mij de beste combinatie voor maximaal rendement.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp