Hi Mistraller,Mistraller schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:13:
[...]
Ik ben nog altijd erg terughoudend voor wat betreft de homevolt; 1 van de redenen voor mij om nog steeds niet voor homevolt te kiezen is het (voor mij onduidelijke) grotere risico rond brand met een NMC batterij. Ik lees daar niets over in je review, maar wellicht had je dat ook niet meegenomen in je keuze? NMC is wel een reden dat de homevolt qua aanschaf gunstig uitpakt, daar hoort dus ook een weloverwogen keus tav van risico's bij.
Dat is een gesprek dat we eerder hebben gehad in dit forum. Ja, NMC heeft een aantal voordelen ten opzichte van LFP:
Hoge energiedichtheid: NMC-batterijen kunnen meer energie opslaan in een kleinere ruimte.
Hogere efficiëntie: Ze kunnen snel grote hoeveelheden energie ontladen en opladen.
Bestand tegen koude temperaturen: Presteren goed bij lage temperaturen.
De nadelen zijn het lagere aantal laadcycli en het feit dat ze bij schade sneller kunnen ontbranden. Dit laatste moet je echter niet direct vergelijken met de risico's van een auto met dezelfde accu. Je accu hangt immers aan de wand en loopt veel minder risico op schade. Ook de vermogens die door een huisaccu lopen, zijn niet te vergelijken met die van een auto (bij een homevolt is dat maximaal 6 kW, terwijl een Tesla NMC-accu in een auto 250 (!!) kW aankan).
Een voordeel van deze NMC-accu vind ik dat hij buiten kan hangen. Dit scheelt ruimte in huis en is veiliger voor het risico dat jij beschrijft.
[ Voor 5% gewijzigd door Wesleymaur op 04-04-2025 10:45 . Reden: typos ]