Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:40
Mistraller schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:13:
[...]

Ik ben nog altijd erg terughoudend voor wat betreft de homevolt; 1 van de redenen voor mij om nog steeds niet voor homevolt te kiezen is het (voor mij onduidelijke) grotere risico rond brand met een NMC batterij. Ik lees daar niets over in je review, maar wellicht had je dat ook niet meegenomen in je keuze? NMC is wel een reden dat de homevolt qua aanschaf gunstig uitpakt, daar hoort dus ook een weloverwogen keus tav van risico's bij.
Hi Mistraller,

Dat is een gesprek dat we eerder hebben gehad in dit forum. Ja, NMC heeft een aantal voordelen ten opzichte van LFP:

Hoge energiedichtheid: NMC-batterijen kunnen meer energie opslaan in een kleinere ruimte.
Hogere efficiëntie: Ze kunnen snel grote hoeveelheden energie ontladen en opladen.
Bestand tegen koude temperaturen: Presteren goed bij lage temperaturen.
De nadelen zijn het lagere aantal laadcycli en het feit dat ze bij schade sneller kunnen ontbranden. Dit laatste moet je echter niet direct vergelijken met de risico's van een auto met dezelfde accu. Je accu hangt immers aan de wand en loopt veel minder risico op schade. Ook de vermogens die door een huisaccu lopen, zijn niet te vergelijken met die van een auto (bij een homevolt is dat maximaal 6 kW, terwijl een Tesla NMC-accu in een auto 250 (!!) kW aankan).

Een voordeel van deze NMC-accu vind ik dat hij buiten kan hangen. Dit scheelt ruimte in huis en is veiliger voor het risico dat jij beschrijft.

[ Voor 5% gewijzigd door Wesleymaur op 04-04-2025 10:45 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:41
Wesleymaur schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:44:
[...]

Hi Mistraller,

Dat is een gesprek dat we eerder hebben gehad in dit forum. Ja, NMC heeft een aantal voordelen ten opzichte van LFP:

Hoge energiedichtheid: NMC-batterijen kunnen meer energie opslaan in een kleinere ruimte.
Hogere efficiëntie: Ze kunnen snel grote hoeveelheden energie ontladen en opladen.
Bestand tegen koude temperaturen: Presteren goed bij lage temperaturen.
De nadelen zijn het lagere aantal laadcycli en het feit dat ze bij schade sneller kunnen ontbranden. Dit laatste moet je echter niet direct vergelijken met de risico's van een auto met dezelfde accu. Je accu hangt immers aan de wand en loopt veel minder risico op schade. Ook de vermogens die door een huisaccu lopen, zijn niet te vergelijken met die van een auto (bij een homevolt is dat maximaal 6 kW, terwijl een Tesla NMC-accu in een auto 250 (!!) kW aankan).

Een voordeel van deze NMC-accu vind ik dat hij buiten kan hangen. Dit scheelt ruimte in huis en is veiliger voor het risico dat jij beschrijft.
Ik heb helaas geen goede plek buiten, geschikte buitenmuren zijn ofwel erg ver verwijderd van de meterkast ofwel erfgrens. De thuisaccu gaat bij mij in de inpandige garage komen zodoende. Ik heb daar wel erg veel ruimte en er liggen al krachtgroepen. :)
Het is hier ook de WAF die meespeelt natuurlijk. Vergelijk met auto is inderdaad wel een goed punt, zo had ik hem nog niet bekeken :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Mistraller schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:33:
[...]

Ik heb helaas geen goede plek buiten, geschikte buitenmuren zijn ofwel erg ver verwijderd van de meterkast ofwel erfgrens. De thuisaccu gaat bij mij in de inpandige garage komen zodoende. Ik heb daar wel erg veel ruimte en er liggen al krachtgroepen. :)
Het is hier ook de WAF die meespeelt natuurlijk. Vergelijk met auto is inderdaad wel een goed punt, zo had ik hem nog niet bekeken :)
Als de inpandige garage enigszins verwarmd is en je de accu eenvoudig 'weg kan stoppen in een hoekje' dan zou ik de homevolt zelfs iets te mooi en te duur vinden. De zonneplan accu is dan goedkoper, groter maar wel lelijker en ik denk minder verfijnd. Ik moest naar buiten omdat ik geen ruimte had binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:41
Wesleymaur schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:23:
[...]

Als de inpandige garage enigszins verwarmd is en je de accu eenvoudig 'weg kan stoppen in een hoekje' dan zou ik de homevolt zelfs iets te mooi en te duur vinden. De zonneplan accu is dan goedkoper, groter maar wel lelijker en ik denk minder verfijnd. Ik moest naar buiten omdat ik geen ruimte had binnen.
Inpandig dus komt nooit onder de 15 graden. Vaak ook verwarming aan omdat ik er ook mijn eigen zaakje run. En inderdaad, in een heel grote inbouwkast. Groot, lelijk of een beetje geluid is geen probleem, maar niet teveel warmteproductie want dat kan moeilijk weg.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liudger
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-08 12:17
Ook last nu van dezelfde error.
EMS_ALARM_DC_DISCONNECTED
Nog geen reactie van de helpdesk nu het weekend is. Ze hadden in het begin wel iemand die bijna 24/7 paraat was. Nu missen we net 2 mooie zon piek momenten. Homevolt doet niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOyMwaB-GHmjDg35GPHcZPjlK1c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1fm4eg5cOnW4wyIgGuJGNlk4.png?f=fotoalbum_large

Wat ik ok vreemd is dat de Easee lader het nu ook niet meer doet met smart laden. Moest deze handmatig aanzetten

[ Voor 31% gewijzigd door liudger op 05-04-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-09 15:53
liudger schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:07:
Ook last nu van dezelfde error.
Nog geen reactie van de helpdesk nu het weekend is. Ze hadden in het begin wel iemand die bijna 24/7 paraat was. Nu missen we net 2 mooie zon piek momenten. Homevolt doet niks.

[Afbeelding]

Wat ik ok vreemd is dat de Easee lader het nu ook niet meer doet met smart laden. Moest deze handmatig aanzetten
Bij mij helpt het om via de schakelaar naast de homevolt, de homevolt even 10min uit te zetten. Dan schakelaar weer aan en in het portaal kijken of het weer werkt

[ Voor 21% gewijzigd door MartinLI op 05-04-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
Nou lekker dan . Stroom kost 1 cent. lever maximaal terug en homevolt laad 0,0 watt op
Dat kost weer geld . De intelligentie van panelen die terug leveren werkt dus ook voor geen kant zoals al door meerdere hier gemeld.

Het blijft een houtje touwtje oplossing de homevolt . Jaar voorbereiding terwijl dat ding ook al een tijd in andere landen actief was en dan nog nep grid rewards en niet correct functioneren.
Begin er toch erg spijt van te krijgen deze misser. Moet toch echt wel snel verbetering in gaan komen.
Vanaf promotie tot huidig resultaat van product nog steeds zwaar onder maat met misleidende en ook nog eens niet kloppende informatie, mn huisadvocaat heeft momenteel tijd vrij dus zal hem van de week de casus eens voor gaan leggen. Een ruime vergoeding voor hun test traject lijkt mij goed haalbaar .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IacSj4TUWvBJVxfRegymsqheDdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z3b8IHpD9aNCnu3oLHbJdCmh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door m-ruiter227 op 06-04-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liudger
MartinLI schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:49:
[...]

Bij mij helpt het om via de schakelaar naast de homevolt, de homevolt even 10min uit te zetten. Dan schakelaar weer aan en in het portaal kijken of het weer werkt
Het heeft niet gewerkt. Vandaag wordt het weer een dag zonder verdiensten.

Het lijkt erop dat het door een onbelans op de groepen kwam. Op 1 fase was het gebruik erg hoog en daarna verscheen de error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
liudger schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:38:
[...]

Het heeft niet gewerkt. Vandaag wordt het weer een dag zonder verdiensten.

Het lijkt erop dat het door een onbelans op de groepen kwam. Op 1 fase was het gebruik erg hoog en daarna verscheen de error.
Ahh das jammer. Ik denk het ook ja dat er iets met de spanning niet goed gaat en dat de homevolt dan in een soort safetymodus gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
m-ruiter227 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:12:
Nou lekker dan . Stroom kost 1 cent. lever maximaal terug en homevolt laad 0,0 watt op
Dat kost weer geld . De intelligentie van panelen die terug leveren werkt dus ook voor geen kant zoals al door meerdere hier gemeld.

Het blijft een houtje touwtje oplossing de homevolt . Jaar voorbereiding terwijl dat ding ook al een tijd in andere landen actief was en dan nog nep grid rewards en niet correct functioneren.
Begin er toch erg spijt van te krijgen deze misser. Moet toch echt wel snel verbetering in gaan komen.
Vanaf promotie tot huidig resultaat van product nog steeds zwaar onder maat met misleidende en ook nog eens niet kloppende informatie, mn huisadvocaat heeft momenteel tijd vrij dus zal hem van de week de casus eens voor gaan leggen. Een ruime vergoeding voor hun test traject lijkt mij goed haalbaar .

[Afbeelding]
Das wel gek inderdaad. Die van mij heeft wel volle bak geladen. Gaat wel morgenochtend ontladen i.p.v. vanavond, had verwacht dat hij dat vanavond zou gaan dan en dan in de nacht weer laden om morgenochtend weer te ontladen. Misschien ga ik hem wel handmatig laten ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:25
MartinLI schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:29:
[...]

Das wel gek inderdaad. Die van mij heeft wel volle bak geladen. Gaat wel morgenochtend ontladen i.p.v. vanavond, had verwacht dat hij dat vanavond zou gaan dan en dan in de nacht weer laden om morgenochtend weer te ontladen. Misschien ga ik hem wel handmatig laten ontladen.
Morgenochtend is beter ontladen. Cyclus extra vannacht levert niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Ik zie bij de Zonneplan Nexus batterij een hoop interessante ontwikkelingen in aansturing en gebruik van de accu.

Ik zie hier ook een aantal keer bij andere gebruikers de EMS foutmeldingen (niet de SoC), waaronder de DC disconnect foutmelding. Hoeveel mensen hebben die ook?

Update v.w.b. mijn defecte blade is dat ik nog niets vernomen heb inz. termijn en wanneer hij vervangen wordt. Ik verwacht dat snel te horen en laat het jullie weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liudger
Wesleymaur schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:30:
Ik zie bij de Zonneplan Nexus batterij een hoop interessante ontwikkelingen in aansturing en gebruik van de accu.

Ik zie hier ook een aantal keer bij andere gebruikers de EMS foutmeldingen (niet de SoC), waaronder de DC disconnect foutmelding. Hoeveel mensen hebben die ook?

Update v.w.b. mijn defecte blade is dat ik nog niets vernomen heb inz. termijn en wanneer hij vervangen wordt. Ik verwacht dat snel te horen en laat het jullie weten.
De Homevolt doet het bij mij ondertussen. Er was van afstand iets gedaan. De foutmeldingen/logs zijn naar fabrikant gestuurd. Hopelijk horen we snel wat er precies aan de hand is. Maar het lijkt dus software. Iets met de aansturing en een beveiliging die inschakelt.

Er was een te hoge spanning op 1 fase. 34A in plaats van 25A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

@Backpacker is er al zicht op het uitlezen van de grid rewards via de Tibber API?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al3xand3R360
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-09 22:31
Hallo allemaal,

Het valt me op dat de SoC van mijn Homevolt eigenlijk nooit meer 100% bereikt. Hij blijft vaak steken tussen de 94-98%. Vandaag bijvoorbeeld ook terwijl er wel een charging window was tussen 13-15u.

Is dit bij meer mensen het geval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EWYOIa8S3nOXL85TuTDulx7970=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFnzypitB8WVZEtnPZ5uMplf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:22
Al3xand3R360 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:19:
Hallo allemaal,

Het valt me op dat de SoC van mijn Homevolt eigenlijk nooit meer 100% bereikt. Hij blijft vaak steken tussen de 94-98%. Vandaag bijvoorbeeld ook terwijl er wel een charging window was tussen 13-15u.

Is dit bij meer mensen het geval?

[Afbeelding]
Ja, da's standaard. 100% opladen is niet goed voor de accu. Meestal zo rond de 97-98% hier.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Gies123 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:35:
[...]

Ja, da's standaard. 100% opladen is niet goed voor de accu. Meestal zo rond de 97-98% hier.
Maar 100% zou geen probleem moeten zijn omdat er al 1.3kWh van de 13.3kWh hiervoor weggesnoept is en naar 100% zou dus gewoon moeten kunnen . 90% op alles is in ieder geval 12kWh maar NMC kan gemakkelijk altijd tot 95 (12,6kWh) geladen worden zonder dat ze het lastig krijgen.

Het wordt trouwens nog steeds nergens in de specs vermeld dat de bruikbare opslag veel lager is dan de gepromote 13.3 . Blijf het een kwalijke zaak vinden.

Ook hun mooie grote plaatje met Max rendement : 97% effectief klopt natuurlijk ook niet met die 10% die er al uit de doos afvalt :)

[ Voor 39% gewijzigd door m-ruiter227 op 09-04-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
m-ruiter227 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:45:
[...]

Maar 100% zou geen probleem moeten zijn omdat er al 1.2kWh van de 13.2 hiervoor weggesnoept is en naar 100% zou dus gewoon moeten kunnen .
Da's een goeie, die zag ik over het hoofd. Ik heb in mijn tabel maar 1 keer de 100% aangetikt en toen zat er 12,248 kWh in. Daarna nooit meer de 100% gezien maar zou wel moeten kunnen inderdaad! @JackBol: jij registreert je data op een veel hogere frequentie, zie jij wel regelmatig dat de HV even 100% vol is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bidLpu2vGSq3F7TlaUGxE5Dat4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qgY64zpZtByLEloY2gDVwetj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Gies123 op 09-04-2025 10:43 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gies123 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:41:
[...]

Da's een goeie, die zag ik over het hoofd. Ik heb in mijn tabel maar 1 keer de 100% aangetikt en toen zat er 12,248 kWh in. Daarna nooit meer de 100% gezien maar zou wel moeten kunnen inderdaad! @JackBol: jij registreert je data op een veel hogere frequentie, zie jij wel regelmatig dat de HV even 100% vol is?

[Afbeelding]
Op 2 februari heeft mijn batterij de 12.84 aangetikt.

Iets gedetailleerdere stats, nu de batterij 113 dagen aan heeft gestaan.

Van die tijd zat deze batterij:
  • 22,77% van de tijd boven 12kWh
  • 2,94% van de tijd boven 12.7kWh (80 uur, 8 minuten)
  • 0,0115% van de tijd boven 12.8kWh (18 minuten 10 seconde totaal)

[ Voor 18% gewijzigd door JackBol op 09-04-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelke.burgers
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-09 15:15
Senaxx schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:26:
[...]

Toch een heel ander beeld bij mij. Ik heb hem ook staan op optimaliseren voor inkomsten, maar bij mij heeft hij gisteren grotendeels zonnenergie gebruikt om de batterijen op te laden.

Die 6.7 die in de hoek staat dacht ik eerst dat het totaal opwek van een dag was, maar dit lijkt eerder een gemiddelde per uur, want in werkelijkheid had ik gisteren 46,5 kWh productie.

[Afbeelding]
Vreemd, ik zie een heel ander gedrag, zelf op een mega zonnige dag, bijvoorbeeld afgelopen zondag 6-4, gaat er bijna geen zonnenergie naar de homevolt. Ook ik heb optimalisatie voor inkomsten aan staan.

Ik heb twee sets panelen, set 1 heeft op die dag 24kWh geproduceerd en set 2 heeft 5kWh, 29kWh in totaal dus, maar er is maar 1,4kWh naar de homevolt gegaan. Toch een heel ander beeld dan bij jou.

Kan het zijn dat de Solar Sensor (clamp) alleen kijkt naar mijn panelen set 2 (dus de 5kWh opbrengst) en niet naar mijn set 1, ik heb twee lossen omvormers, dus waarschijnlijk komen deze ook los van elkaar binnen in de meterkast. Als de monteur de sensor op alleen mijn "kleine" set heeft gekoppeld dan zou dit wel het één en ander kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26
eelke.burgers schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:35:
[...]

Vreemd, ik zie een heel ander gedrag, zelf op een mega zonnige dag, bijvoorbeeld afgelopen zondag 6-4, gaat er bijna geen zonnenergie naar de homevolt. Ook ik heb optimalisatie voor inkomsten aan staan.

Ik heb twee sets panelen, set 1 heeft op die dag 24kWh geproduceerd en set 2 heeft 5kWh, 29kWh in totaal dus, maar er is maar 1,4kWh naar de homevolt gegaan. Toch een heel ander beeld dan bij jou.

Kan het zijn dat de Solar Sensor (clamp) alleen kijkt naar mijn panelen set 2 (dus de 5kWh opbrengst) en niet naar mijn set 1, ik heb twee lossen omvormers, dus waarschijnlijk komen deze ook los van elkaar binnen in de meterkast. Als de monteur de sensor op alleen mijn "kleine" set heeft gekoppeld dan zou dit wel het één en ander kunnen verklaren.
Dit hangt af van hoe alles in je meterkast is aangesloten.

Zelf heb ik twee sets zonnepanelen die via twee stringen op één omvormer zijn aangesloten. Vanaf die omvormer gaat er één kabel naar een driefasengroep in de meterkast. Voor zover ik heb kunnen zien, zijn de CT-klemmen aangesloten op die drie fasen, aan de bovenkant van de groep. Dat betekent dat er alleen stroom gemeten wordt die vanaf de omvormer de groep in gaat, dus de opbrengst van de zonnepanelen.

Als jij twee aparte een en/of driefasengroepen hebt, met twee aparte kabels naar twee omvormers, dan zul je ook twee sets CT-klemmen nodig hebben. Voor zover ik weet ondersteunt Tibber dat (nog) niet. Iemand anders in het topic had ook dezelfde situatie.

Ik weet niet of je ook een Tibber Pulse hebt, maar anders zou je de teruglevering van de Tibber Pulse kunnen vergelijken met wat je op de homevolt web interface ziet. Als maar 1 set zonnepanelen wordt gemeten dan daar een verschil in moetgen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelke.burgers
Senaxx schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:02:
[...]

Dit hangt af van hoe alles in je meterkast is aangesloten.

Zelf heb ik twee sets zonnepanelen die via twee stringen op één omvormer zijn aangesloten. Vanaf die omvormer gaat er één kabel naar een driefasengroep in de meterkast. Voor zover ik heb kunnen zien, zijn de CT-klemmen aangesloten op die drie fasen, aan de bovenkant van de groep. Dat betekent dat er alleen stroom gemeten wordt die vanaf de omvormer de groep in gaat, dus de opbrengst van de zonnepanelen.

Als jij twee aparte een en/of driefasengroepen hebt, met twee aparte kabels naar twee omvormers, dan zul je ook twee sets CT-klemmen nodig hebben. Voor zover ik weet ondersteunt Tibber dat (nog) niet. Iemand anders in het topic had ook dezelfde situatie.

Ik weet niet of je ook een Tibber Pulse hebt, maar anders zou je de teruglevering van de Tibber Pulse kunnen vergelijken met wat je op de homevolt web interface ziet. Als maar 1 set zonnepanelen wordt gemeten dan daar een verschil in moetgen zitten.
Ik heb sinds gister een homey pro draaien, daar ook de soalar en de grid sensor ingeze (de clamps), ik kan ne netjes zien hoeveel er over de solar sensor loopt, as we speak 335 watt. Ook zie ik alleen ampere op L3, en niet op L1 en L2. Ik denk dat mijn set 1 inverter (zit op 3 fase groep), niet gemonitoord wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
eelke.burgers schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:08:
[...]

Ik heb sinds gister een homey pro draaien, daar ook de soalar en de grid sensor ingeze (de clamps), ik kan ne netjes zien hoeveel er over de solar sensor loopt, as we speak 335 watt. Ook zie ik alleen ampere op L3, en niet op L1 en L2. Ik denk dat mijn set 1 inverter (zit op 3 fase groep), niet gemonitoord wordt.
Zijn dit enkelfasige omvormers om 3 fase omvormers? Als enkelfasig, dan zou ik verwachten dat er in je meterkast 1 klemmetje zit om elk van de twee groepen waar de respectievelijke omvormers op zijn aangesloten. Als je op de webpagina van de homevolt kijkt en dan naar het Battery menu gaat, vervolgens op het zonnepaneeltje rechtsboven klikt krijg je het detail beeld van de solar clamps. Daar zou je op minimaal twee klemmen iets achter PWR moeten zien staan. Als niet dan is er maar 1 klem vastgezet.

Als je een beetje handig bent kan je dat klemmetje zelf ook om de onbtrekende groep zetten. Let op dat het pijltje van het klemmetje dan naar je meterkast wijst en niet naar je omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
Heeft iemand al iets gehoord wanneer de onbalansvergoeding dynamisch / realistisch wordt? Ik sprak eerder mijn twijfels erover uit of het überhaupt ging gebeuren. Toen gaf @Backpacker aan dat er hard aan gewerkt wordt?

En heeft iemand al gezien / berekend dat, na de laatste paar updates, er minder kWh verloren gaat bij het laden en ontladen?

[ Voor 22% gewijzigd door GuiltyNL op 11-04-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:13
GuiltyNL schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:03:
Heeft iemand al iets gehoord wanneer de onbalansvergoeding dynamisch / realistisch wordt? Ik sprak eerder mijn twijfels erover uit of het überhaupt ging gebeuren. Toen gaf @Backpacker aan dat er hard aan gewerkt wordt?

En heeft iemand al gezien / berekend dat, na de laatste paar updates, er minder kWh verloren gaat bij het laden en ontladen?
Momenteel is de realiteit dat de zon schijnt en alles gratis is en niemand zich hier druk om hoeft te maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesleymaur
De Homevolt webpagina heeft een update. ik zie dat we nu:
- schema activiteiten handmatig kunnen verwijderen.
- Er een refresh rate voor de pagina is toegevoegd.
- De temperatuur van de batterijen is toegevoegd (battery page)

- totaal accu percentage balkje doet het echter niet goed (hoofd pagina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
boyette schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:41:
[...]

Momenteel is de realiteit dat de zon schijnt en alles gratis is en niemand zich hier druk om hoeft te maken
Ik zal het cynisch lezen. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
GuiltyNL schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:38:
[...]

Ik zal het cynisch lezen. 😅
Dat is niet goed het heeft niets met cynisme te maken.. je kan het evt wel ironisch proberen te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Touché. 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
Wordt nu toch wel heel vervelend . Homevolt laad weer niet.
Nieuwe firmware , nieuwe vol zon teruglever max en sportprijs stroom met een mooie piek vanavond.
Schedule had om 1400 max laden maar 0,0 aan het doen.
Hard reset en handmatig ems_schedule_force -o 1 -p 6000
wederom 0,0

inverter state fault

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6aHNG_5UYRdgY9_bCrsN9LeL_M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bpVHlgqzx7BTWOlMOjgQZf4k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
m-ruiter227 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:27:
Wordt nu toch wel heel vervelend . Homevolt laad weer niet.
Nieuwe firmware , nieuwe vol zon teruglever max en sportprijs stroom met een mooie piek vanavond.
Schedule had om 1400 max laden maar 0,0 aan het doen.
Hard reset en handmatig ems_schedule_force -o 1 -p 6000
wederom 0,0

inverter state fault

[Afbeelding]
Ook al gemeld bij hello@tibber.com wat dit moet toch wel opgelost gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
uiteraard . gelukkig blijft ie dit keer in fault hangen die baksteen.
Tijd dat ze een verse komen plaatsen 🤣

inmiddels komt er ieder uur een mooie error bij

Id Name Message State
4 ems_alarm 10 EMS alarms error
EMS_ALARM_CONFIGURATION_ERROR
EMS_ALARM_BAT_COMM_ERROR
EMS_ALARM_BAT_OVER_TEMP_ALARM
EMS_ALARM_BAT_UNDER_TEMP_ALARM
EMS_ALARM_BAT_OVER_VOLTAGE_ALARM
EMS_ALARM_BAT_UNDER_VOLTAGE_ALARM
EMS_ALARM_BAT_UNDER_SOC_MIN_ALARM
EMS_ALARM_BAT_OVER_SOC_MAX_ALARM
EMS_ALARM_BAT_INTERNAL_ERROR
Senaxx schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:03:
[...]

Ook al gemeld bij hello@tibber.com wat dit moet toch wel opgelost gaan worden.

[ Voor 40% gewijzigd door m-ruiter227 op 12-04-2025 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liudger
Ik hoorde dat er snel een nieuwe update komt die dit probleem verhelpt. Hij blijft hangen in veiligheid modus. Met de nieuwe versie kan die hier gewoon weer uit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LukeVrd
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-08 15:02
GuiltyNL schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:03:

Laatste wat ik heb gehoord van Tibber is eind mei. Zie mijn bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
m-ruiter227 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:38:

Id Name Message State
EMS_ALARM_BAT_COMM_ERROR

[...]
Oefff je hebt ze wel allemaal :)

Ik hoop dat Backpacker je kan helpen. En zo niet dan legt hij ook contact met Polarium. Hopelijk is het snel duidelijk wat de oorzaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinLI
m-ruiter227 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:38:

Id Name Message State
EMS_ALARM_BAT_COMM_ERROR

[...]
Dat ziet er niet mooi uit inderdaad. Die van mij lag er ook weer uit. Na veel reset_hard, ems_reset, de stroom er af halen en handmatig commando's geven heb ik hem weer aan de praat gekregen.
Screenshot: 14:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/labKzYTlIhwOqqkzlCvLxSMC4FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a2vqV7xrKJaY7ohP2853lkWg.png?f=fotoalbum_large

Screenshot: 15:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQmt44MS28uS_MFbqDuZEuChggI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vK6u8dYz10Ci8dI9Oeg6dVV5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door MartinLI op 13-04-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Het voordeel van lekker door laten gaan met fout op fout , waren er vanmiddag al weer 14, is dat hij nu helemaal niet meer te pingen of via de web pagina te bereiken is .

[ Voor 21% gewijzigd door m-ruiter227 op 13-04-2025 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
m-ruiter227 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:54:
Het voordeel van lekker door laten gaan met fout op fout , waren er vanmiddag al weer 14, is dat hij nu helemaal niet meer te pingen of via de web pagina te bereiken is .
Maak een melding bij Tibber. Het team zal snel contact met je opnemen deze werkweek verwacht ik. Ik ben altijd goed en snel geholpen. Maar er moet dus wel een melding zijn.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Misschien tegen de tijd dat Tibber het klaar heeft dat er helemaal niets meer te verdienen valt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Op naar de 15 jaar terugverdientijd. :+

Ik moet het even afkloppen, maar mijn batterij blijft het tot nu toe doen zoals bedoeld. Geen storingen, geen atypisch gedrag, gewoon elke keer keurig laden en ontladen volgens het bedachte schema. Efficiency lijkt bij mij rond 88% te zitten, dat is nog wat aan de lage kant. Maar de prijsverschillen in de markt vallen mij de laatste tijd niet tegen. Het blijft wel bijzonder dat je rendement vooral komt uit de onbalansvergoeding en dat het formaat van de batterij daarbij niet relevant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
GuiltyNL schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:05:
Op naar de 15 jaar terugverdientijd. :+

Ik moet het even afkloppen, maar mijn batterij blijft het tot nu toe doen zoals bedoeld. Geen storingen, geen atypisch gedrag, gewoon elke keer keurig laden en ontladen volgens het bedachte schema. Efficiency lijkt bij mij rond 88% te zitten, dat is nog wat aan de lage kant. Maar de prijsverschillen in de markt vallen mij de laatste tijd niet tegen. Het blijft wel bijzonder dat je rendement vooral komt uit de onbalansvergoeding en dat het formaat van de batterij daarbij niet relevant is.
Hier loopt het ook naar verwachting en zonder issues eigenlijk (knock wood). Efficiency is 86,8% nu.
Ik denk dat we op termijn de HV in de zomer meer gaan inzetten voor eigen gebruik en in de winter weer op onbalanshandel. We gaan het zien.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Gies123 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:19:
[...]

Hier loopt het ook naar verwachting en zonder issues eigenlijk (knock wood). Efficiency is 86,8% nu.
Ik denk dat we op termijn de HV in de zomer meer gaan inzetten voor eigen gebruik en in de winter weer op onbalanshandel. We gaan het zien.
Ja dat denk ik ook, als is het wel afhankelijk van hoe Tibber zijn echte Grid Rewards gaat berekenen en of je daar meer of minder mee gaat verdienen.

Momenteel werkt voor Grid Rewards de combinatie met EV en HV ook nog niet. Tenminste afgelopen 2 weken heb ik 3,90 aan grid rewards gekregen voor het slim laden met een EV i.c.m. HV. Voor de HV wel 33,63 gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelke.burgers
Wesleymaur schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:06:
[...]

Zijn dit enkelfasige omvormers om 3 fase omvormers? Als enkelfasig, dan zou ik verwachten dat er in je meterkast 1 klemmetje zit om elk van de twee groepen waar de respectievelijke omvormers op zijn aangesloten. Als je op de webpagina van de homevolt kijkt en dan naar het Battery menu gaat, vervolgens op het zonnepaneeltje rechtsboven klikt krijg je het detail beeld van de solar clamps. Daar zou je op minimaal twee klemmen iets achter PWR moeten zien staan. Als niet dan is er maar 1 klem vastgezet.

Als je een beetje handig bent kan je dat klemmetje zelf ook om de onbtrekende groep zetten. Let op dat het pijltje van het klemmetje dan naar je meterkast wijst en niet naar je omvormer.
Contact gehad met Tibber, ze gaan solar concept aansturen on de solar clamp om te zetten naar de andere groep (3 fasen 24 panelen ipv de 1 fase 4 panelen). Twee solar clamps is idd nog geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
eelke.burgers schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:22:
[...]

Contact gehad met Tibber, ze gaan solar concept aansturen on de solar clamp om te zetten naar de andere groep (3 fasen 24 panelen ipv de 1 fase 4 panelen). Twee solar clamps is idd nog geen optie.
Kijk dat is wel een stuk beter! Op basis van die 24 panelen teruglevering kan de HV een stuk betere beslissing maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakh
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-04 13:27
"De leverancier en installateur wijzen alle verantwoordelijkheid af voor gevolgschade in verband met de installatie als gevolg van structurele zwakheden of gebrek aan informatie over de staat van de muur ....). Kan iemand een pdf van de installatiehandleiding delen? Ik zou graag een lay-out hebben waar de boorgaten komen. Weet iemand welke lengte de schroeven voor ophanging hebben? Bij mij komen twee batterijen (samen 240 kg) aan een halfsteens buitenmuur (10 cm dikte) van de garage. Ik heb SolarConcept zowel per email als telefonisch de vraag gesteld, maar "we hebben geen informatie over de plaats van de te boren gaten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelke.burgers
sjaakh schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:24:
"De leverancier en installateur wijzen alle verantwoordelijkheid af voor gevolgschade in verband met de installatie als gevolg van structurele zwakheden of gebrek aan informatie over de staat van de muur ....). Kan iemand een pdf van de installatiehandleiding delen? Ik zou graag een lay-out hebben waar de boorgaten komen. Weet iemand welke lengte de schroeven voor ophanging hebben? Bij mij komen twee batterijen (samen 240 kg) aan een halfsteens buitenmuur (10 cm dikte) van de garage. Ik heb SolarConcept zowel per email als telefonisch de vraag gesteld, maar "we hebben geen informatie over de plaats van de te boren gaten".
Hebben ze geen schouw gedaan? Bij mij zijn ze (solarconpept) langs geweest, de plaats waar ik eerst de homevolt wilden hebben was niet aan te raden wegens het gewicht van dat ding, en de constructie van de muur. Ze hebben toen aangegeven welke muur wel geschikt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
sjaakh schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:24:
Ik kan het eens navragen maar vanwege de paasdagen (en wat meer vrije dagen in noord-europa) kan het even duren voordat ik een terugkoppeling heb. Wanneer staat de installatie gepland?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacTop
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 13:51
Het valt bij mij op, dat de Homevolt de afgelopen dagen, en misschien zelf wel wat langer niet verder oplaad als 47-48%.
Is dat een beeld wat bij meer mensen voorkomt, en of is dit normaal?

Ook komt er op zonnige dagen soms meer als 2Kw aan zonnepanelen energie binnen, maar de Homevolt blijft inactief, en wachten op lager/ hogere stroomprijzen, terwijl deze maar halfvol/ leeg is.
Het zou toch zo veel efficiënter moeten kunnen zijn.

Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
MacTop schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:29:
Het valt bij mij op, dat de Homevolt de afgelopen dagen, en misschien zelf wel wat langer niet verder oplaad als 47-48%.

Ook komt er op zonnige dagen soms meer als 2Kw aan zonnepanelen energie binnen, maar de Homevolt blijft inactief, en wachten op lager/ hogere stroomprijzen, terwijl deze maar halfvol/ leeg is.

Mac.
Even een bericht sturen naar support, het lijkt erop dat een van de batterypack niet meegaat.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Backpacker schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:21:
[...]

Even een bericht sturen naar support, het lijkt erop dat een van de batterypack niet meegaat.
Het is wel bijzonder dat er meerdere homevolts inene problemen krijgen met die afzonderlijke batterijen. Toch al 6 gevallen op de twee forums waar ik actief op ben. En allemaal rond dezelfde tijd. Ja het zijn er maar 6 maar ik verwacht zelf niet dat er al duizenden homevolts zijn verkocht.

Hoe wordt daar vanuit Tibber naar gekeken? Het is opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Wesleymaur schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:57:
[...]

Het is wel bijzonder dat er meerdere homevolts inene problemen krijgen met die afzonderlijke batterijen. Toch al 6 gevallen op de twee forums waar ik actief op ben. En allemaal rond dezelfde tijd. Ja het zijn er maar 6 maar ik verwacht zelf niet dat er al duizenden homevolts zijn verkocht.

Hoe wordt daar vanuit Tibber naar gekeken? Het is opvallend.
Inmiddels werkt mijn homevolt weer . Op afstand door de fabrikant gefixed.
Het console log txt bestand laat zoals vorige keren geen commando's zien dus geen idee wat er gedaan is.

Maar gisteren weer geladen en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
MacTop schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:29:

Mac.
Heb je ook de inmiddels bekende EMS meldingen? En kan je ook zien dat een van de twee batterijen in standby/suspended status staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Het rendement van de homevolt begint op te lopen! Dit weekend is deze onder de 7 jaar gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
JackBol schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:39:
Het rendement van de homevolt begint op te lopen! Dit weekend is deze onder de 7 jaar gezakt.
Er vanuit gaande dat de Grid rewards door blijven lopen zoals ze nu doen, dan verdient de batterij zich zeker terug in minder dan 7 jaar. Tot nu toe (waarbij ik aanneem dat de wintermaanden minder goed zijn dan de zomermaanden) 'verdient' de Homevolt ongeveer 100 euro per maand -> 1200 per jaar -> 6,82 jaar nodig om 8189 euro terug te verdienen.

Mijn dashboardje zegt inmiddels 6,2 jaar terugverdientijd en ik denk dat dat in de zomer sneller terug gaat lopen vanwege de lage en/of negatieve energieprijzen. Voorwaarde is wel dat de Grid rewards op minimaal hetzelfde niveau blijven want dat is nog steeds 75% van de inkomsten. Ook hier verwacht ik dat Tibber de Grid rewards goed implementeert en dat deze gaan oplopen later dit jaar (en geen fixed fee meer zijn).

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Ondertussen bij Frank Energie:
Nieuwe handelsmarkten
Binnenkort wordt een thuisbatterij bij Frank Energie op extra energiemarkten ingezet om te handelen. Hulshof: ‘Zo houden we het handelen met thuisbatterijen financieel aantrekkelijk. De testresultaten zijn veelbelovend. We verwachten deze nieuwe handelsmarkten al in april beschikbaar te kunnen maken voor onze klanten. We verwachten de handelsresultaten met die uitbreidingen op het niveau van 2024 te houden.’
https://solarmagazine.nl/...4%20te%20houden.%E2%80%99

En bij Zonneplan:
Update Zonneplan thuisbatterij: in kwartaal twee voegen we twee energiemarkten toe aan de aansturing van de Zonneplan thuisbatterij, namelijk de intraday én day-ahead markt. Klanten ontvangen regelmatig updates om de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de aansturing.
https://www.zonneplan.nl/...en%20in%20de%20aansturing.

[ Voor 0% gewijzigd door Wesleymaur op 16-04-2025 14:31 . Reden: layout ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-ruiter227
En bij Tibber:
.........................................................................................
https://www.tibber.nl

Wordt wel tijd van enig mailing/nieuws bericht naar HV klanten over de status.

[ Voor 58% gewijzigd door m-ruiter227 op 16-04-2025 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Breaking: ze introduceren het bij de aanstaande prijsdaling van de batterijen.

[ Voor 5% gewijzigd door GuiltyNL op 16-04-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacTop
Wesleymaur schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:00:
[...]

Heb je ook de inmiddels bekende EMS meldingen? En kan je ook zien dat een van de twee batterijen in standby/suspended status staat?
Ehhhhh, daar moet je mij even mee helpen, want ik ben niet bekend met de term EMS, en ik weet ook nog niet hoe en waar k kan zien of dat de batterijen in stand-by/ suspended status staat......

Ik heb reactie van Support, en die zien idd dat de batterij niet meer volledig oplaad.
Ze hebben aan de ontwikkelaars gevraag hoe nu verder met de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
MacTop schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:50:
[...]

Ehhhhh, daar moet je mij even mee helpen, want ik ben niet bekend met de term EMS, en ik weet ook nog niet hoe en waar k kan zien of dat de batterijen in stand-by/ suspended status staat......

Ik heb reactie van Support, en die zien idd dat de batterij niet meer volledig oplaad.
Ze hebben aan de ontwikkelaars gevraag hoe nu verder met de volgende stap.
Als je op de webpagina van jouw homevolt kijkt (je homevolt heeft een ip adres en website) dan kan je deze meldingen zien. Die webpagina moet dan wel opengezet worden voor je door Tibber, dit kan je aanvragen.

Als wat ik schrijf, allemaal abracadabra voor je is, dan zou ik het even zo laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Bij mij wordt er begin mei een nieuwe batterij/blade geinstalleerd (1 van de 2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacTop
Wesleymaur schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:27:
[...]

Als je op de webpagina van jouw homevolt kijkt (je homevolt heeft een ip adres en website) dan kan je deze meldingen zien. Die webpagina moet dan wel opengezet worden voor je door Tibber, dit kan je aanvragen.

Als wat ik schrijf, allemaal abracadabra voor je is, dan zou ik het even zo laten :)
Sommige dingen zijn misschien wel abracadabra, maarrrr......wel interessant. :)
Ik heb een aanvraag gedaan om mijn Homevolt pagina te kunnen benaderen.

Mac.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-ruiter227
Tering, Vorig weekend een baksteen aan de muur. Week daarvoor ook al.
Dinsdag “gefixed” door productent, nu weer een baakteen aan de muur.
Wat een bak ellende voor de hoofdprijs.

@Backpacker gaat er nog wat gebeuren aan de kwaliteit van dat ding.
Of van de half baked firmware updates . wordt nu wel eens tijd of een flinke vergoeding voor jullie speel en knutsel tuin bij mij aan de muur .
Na een half jaar kan dat ding nog steeds niet waar hij voor verkocht is , net ondersteuning . Het enige dat je doet is inkopen en verkopen en een nep grid rewards als schade wassen neus als hij het doet 🤣

Daar heb ik bij m’n andere huizen voor de helft van de prijs dubbele capaciteit van een Chinees voor draaien wat meer opleverd met een simpele.homey flow die inkoopt en terug verkoopt .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyHPKsvdxOiy7-kApCCvEdKTYcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSBaJwDla1rSNRKQW1s1XSAl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door m-ruiter227 op 20-04-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
m-ruiter227 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:00:
Tering, Vorig weekend een baksteen aan demuur.
Dinsdag gefixed door productent, nu weer een baakteen aan de muur.
Wat een bak ellende voor de hoofdprijs.

@Backpacker gaat er nog wat gebeuren aan de kwaliteit van dat ding.
Of van de half baked fiirmware updates . wordt nu wel eens tijd of een flinke vergoeding voor jullie speel en knutsel tuin bij mij aan de muur .
Na een half jaar kan dat ding nog steeds niet waar hij voor verkocht is , net ondersteuning . Het enige dat je doet is inkopen en verkopen en een nep grid rewards als schade wassen neus als hij het doet 🤣

Daar heb ik bij m’n andere huizen voor de helft van de prijs dubbele capaciteit van een Chinees voor draaien wat meer opleverd met een simpele.homey flow die inkoopt en terug verkoopt .

[Afbeelding]
Ja, het is niet best inderdaad. Die van mij doet het ook niet meer vandaag. Hoop ook echt dat ze dit gaan oplossen @Backpacker want dit voelt niet goed. Nog geen week volgehouden, elke week resetten met veel gedoe om hem weer aan de praat te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door MartinLI op 19-04-2025 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
MartinLI schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:53:
[...]

Ja, het is niet best inderdaad. Die van mij doet het ook niet meer vandaag. Hoop ook echt dat ze dit gaan oplossen @Backpacker want dit voelt niet goed. Nog geen week volgehouden, elke week resetten met veel gedoe om hem weer aan de praat te krijgen.
Tis al 3 zaterdagen raak . Lijkt me duidelijk waar ze het moeten zoeken .
Ik zoek de energie iig ergens anders 😉

[ Voor 4% gewijzigd door m-ruiter227 op 19-04-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
m-ruiter227 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:05:
[...]

Tis al 3 zaterdagen raak . Lijkt me duidelijk waar ze het moeten zoeken .
Ik zoek de energie iig ergens anders 😉
Ik krijg hem ook niet meer operationeel. Melding gemaakt bij Tibber.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRUYVTwVYkU8SAPPrd75zK4cAck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lXD626PhTwbDUrG9x82VmgPp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
@Backpacker wat is er nu aan de hand? Hoe kan het nou zijn dat er zoveel batterijen in 1 x 'stuk' gaan? Ik krijg wel steeds minder vertrouwen in de robuustheid en kwaliteit van de Homevolt. En dan doen we nu eigenlijk nog niets bijzonders met deze veronderstelde hyper intelligente thuisaccu. Laden op goedkoopste en ontladen op duurste moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Wesleymaur schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:00:
@Backpacker wat is er nu aan de hand? Hoe kan het nou zijn dat er zoveel batterijen in 1 x 'stuk' gaan? Ik krijg wel steeds minder vertrouwen in de robuustheid en kwaliteit van de Homevolt. En dan doen we nu eigenlijk nog niets bijzonders met deze veronderstelde hyper intelligente thuisaccu. Laden op goedkoopste en ontladen op duurste moment.
Het is niet stuk ..
Dit is puur software..
En heeft wss te maken met de beschikbaarheid van elektriciteit op het net denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
boyette schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:02:
[...]

Het is niet stuk ..
Dit is puur software..
En heeft wss te maken met de beschikbaarheid van elektriciteit op het net denk ik..
Licht je antwoord eens toe?

Ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk een software fout is, tegelijkertijd wordt er begin mei bij mij thuis wel een van de twee blades vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Wesleymaur schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:12:
[...]

Licht je antwoord eens toe?

Ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk een software fout is, tegelijkertijd wordt er begin mei bij mij thuis wel een van de twee blades vervangen...
Er gaan niet plotseling zoveel accus op hetzelfde moment stuk
Dus die zijn niet stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
boyette schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:24:
[...]

Er gaan niet plotseling zoveel accus op hetzelfde moment stuk
Dus die zijn niet stuk
Ik denk ook niet dat ze stuk zijn allemaal. Het zal ongetwijfeld iets met software zijn en spanning en veiligheidsmodus ofzo. Maar het is wel heel vervelend als je er zelf niks aan kan doen om de homevolt uit die modus te halen en het geeft inderdaad wel te denken over de kwaliteit van het product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
Als iets geheel niet functioneert zoals zou moeten dan is het STUK
Of het nu software is of iemand die er dwars doorheen boort .

Maar na een half jaar experimenteren wordt het eens tijd dat er een degelijk product aan de muur hangt . Kan niet zeggen dat er vooruitgang is . Hier iig een flinke achteruitgang 🤣

Wel opscheppen dat het in de andere landen al een jaar een succes was voordat het in Nederland ook beschikbaar zou worden 🤣

Anders hadden ze het als experimentele alpha test tuin moeten verkopen voor de helft van de prijs of lekker sponsoren als je wil spelen . Heb nergens in de koop overeenkomst gelezen dat we deel nemen aan een experimenteel product dat verre van af is .

[ Voor 22% gewijzigd door m-ruiter227 op 21-04-2025 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:01
Als er een handje vol mensen melden dat er storingen zijn wil niet zeggen dat alle Homevolts in NL defect zijn.

Bij mij draait Homevolt al ruim 4 maanden naar tevredenheid zonder stilvallen etc….
Maar die ene Homevolt van mij zegt net zo goed niks over hoe goed of hoe slecht de introductie is geweest….

Een ding weet ik wel en dat is dat mensen met problemen dit eerder delen in dit forum, dan de mensen zonder problemen met de Homevolt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-ruiter227
beekc1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:45:
Als er een handje vol mensen melden dat er storingen zijn wil niet zeggen dat alle Homevolts in NL defect zijn.

Bij mij draait Homevolt al ruim 4 maanden naar tevredenheid zonder stilvallen etc….
Maar die ene Homevolt van mij zegt net zo goed niks over hoe goed of hoe slecht de introductie is geweest….

Een ding weet ik wel en dat is dat mensen met problemen dit eerder delen in dit forum, dan de mensen zonder problemen met de Homevolt.
Goed te horen dat er dus blijkbaar iemand is die realistisch grid rewards krijgt en de Homevolt het net ondersteunt ? Laten we eerlijk zijn , dat was the main sales pitch . Wordt een Grid Hero en ondersteun het net ……

Hier zijn slechts een handje Homevolt gebruikers . Maar in een reactie van Tibber was dit al meer gezien en moest de producent het oplossen met een melding dat het opgelost was.

Dat oplossen is tijdelijk want het is de 3de keer dat de Homevolt is downie mode staat in 3 weken .

Daarnaast verzuimt tibber in duidelijke communicatie omtrent de grote problemen waardoor de Homevolt zwaar achter loopt in ontwikkeling .
Een mailing naar de klanten met een duidelijk statement van de (achter)stand van zaken . Een roadmap met keiharde datums die kloppen ( kreeg begin april nog de opmerking dat de api waarschijnlijk in q1 2025 beschikbaar zou komen , Koekkoek april is q2)

Kom op mensen , start een kickstarter als je knullig wil zijn .

[ Voor 36% gewijzigd door m-ruiter227 op 21-04-2025 17:30 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Senaxx
beekc1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:45:

k heb ook een Homevolt (review unit) en tot op heden geen problemen gehad met de Homevolt zelf. Doet netjes zijn werk met laden en ontladen. Gelukkig heb ik niet de problemen die @m-ruiter227 en @MartinLI ervaren. Maar het zijn een beetje de issues (software / beloftes) eromheen, denk ik.
  • Grid Rewards zijn dummy, terwijl andere providers steeds meer uitbreiden met onbalans markten.
  • Grid Rewards voor EV werken niet als je ook een Homevolt hebt.
  • Het rendement van 5 jaar dat eerder op de site stond, lijkt niet haalbaar.
  • De API is nog niet gelanceerd.
  • 200W idle laden bug.
  • Andere providers zouden druk bezig zijn met integraties van Homevolt werd aangegeven, maar dat zie ik niet voor 2026 gebeuren.
  • De Tibber-app moest nog aangepast worden terwijl het product al live was (laadplannen bekijken in de app, simpele configuratie-opties misten).
  • Weinig tot geen communicatie / roadmap vanuit Tibber, behalve door @Backpacker hier op dit forum en Facebook. Als @Backpacker zich niet zo zou inzetten op deze platformen hadden we geen communicatie gehad vanuit Tibber.
En ik besef me heel goed, Tweakers, op dit forum zijn andere gebruikers dan de gemiddelde gebruiker, we zijn vaak kritischer, maar wij komen simpelweg terug op wat er beloofd is of in het vooruitzicht werd gesteld.

En al deze punten zullen ook wel opgelost gaan worden, dat vertrouwen heb ik wel in Tibber, maar we zijn inmiddels een goede 4,5 tot 5 maand verder sinds de lancering en je zou verwachten het het allemaal al wat meer af zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Helemaal eens @Senaxx. Dit is inderdaad wat er nog misgaat.

Ik ben ook benieuwd naar die homevolt gebruikers die niet op deze fora zitten en bijv. een minder goed werkende accu hebben en dat niet door hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukeVrd
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-08 15:02
Na wat opstartproblemen (die deels in mijn eigen meterkast bleken te liggen) doet mijn homevolt het prima. Ik lees hierboven ook zaken die al opgelost zijn, zoals het 200W idle laden. En inderdaad: een handjevol Homevolts die problemen geven is zuur als je net de eigenaar van één van die producten bent, maar dat wil niet zeggen dat het een brak product is.

Je weet dat je in een nieuwe markt stapt, die behoorlijk onzeker is. Afgelopen week was er nog het bericht van Frank Energie dat het rendement van handelende batterijen al zichtbaar terug begint te lopen. Als je daar niet tegen kunt, dan moet je niet in een nieuwe markt in een nieuw product stappen denk ik dan. Je doet dit toch ook een beetje om mede te pionieren. Ik wel in ieder geval. Maar het blijft zuur als je homevolt niet optimaal werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

LukeVrd schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:44:
maar dat wil niet zeggen dat het een brak product is.
Het product is ook niet brak, het is kwalitatief prima. Met wat toekomstige software updates zou ik het zelfs goed willen noemen.

Wat brak is, is de complete afwezigheid van enige communicatie van Tibber. Het lijkt voor hen wel een fire&forget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Status update:

Blijkt weer een lastige klus. De producent heeft blijkbaar moeite om het geheel weer werkend te krijgen.
"of personele tekorten" met zulke brakke software :)

Maar het product is voornamelijk software wat het ding maakt .
En die is brak en mist de gepromote ondersteuning.

Laden en ontladen op de piek en dal van een accu kan aangestuurd worden met een esp32 van onder de 1 euro. (volgens is de aansturing van de homevolt intern ook met een esp , maar zo goed heb ik er nog niet naar gekeken)

[ Voor 51% gewijzigd door m-ruiter227 op 23-04-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
m-ruiter227 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:17:
Status update:

Blijkt weer een lastige klus. De producent heeft blijkbaar moeite om het geheel weer werkend te krijgen.
"of personele tekorten" met zulke brakke software :)

Maar het product is voornamelijk software wat het ding maakt .
En die is brak en mist de gepromote ondersteuning.

Laden en ontladen op de piek en dal van een accu kan aangestuurd worden met een esp32 van onder de 1 euro. (volgens is de aansturing van de homevolt intern ook met een esp , maar zo goed heb ik er nog niet naar gekeken)
Ja klopt de firmware is te downloaden van:

ESP32: https://tibber-firmware.s...2-2806-2d43bbe1-19360.bin
Webapp: https://tibber-firmware.s...bapp-180-6a36369e-330.tar

Andere firmwares zijn ook te halen van: http://homevolt.url/spiffs/manifest.json

[ Voor 4% gewijzigd door Senaxx op 23-04-2025 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacTop
Wesleymaur schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:27:
[...]

De webinterface is aangezet door Tibber. (y)

Ik kreeg meteen daarbij de mededeling dat 1 batterij inderdaad stuk is, en dat Solar Concept contact met mij op zal nemen om de accu te vervangen.

Wordt vervolgd.

Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
MacTop schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:46:
[...]

Ik kreeg meteen daarbij de mededeling dat 1 batterij inderdaad stuk is, en dat Solar Concept contact met mij op zal nemen om de accu te vervangen.

Wordt vervolgd.

Mac.
Ah. Dank voor de reactie. Weer een batterij stuk... Gelukkig hebben we allemaal 10 jaar garantie. En wij maar denken dat we met een Zweedse producent een kwalitatief betere hebben gekozen tov een Chinese...

[ Voor 10% gewijzigd door Wesleymaur op 24-04-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
MacTop schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:46:
[...]

Wordt vervolgd.

Mac.
Is dit nu toeval? of zijn dit bijwerkingen van een firmware update? Dit zijn al 3 batterijen die rond dezelfde tijd ongeveer "stuk" gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Senaxx schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:06:
[...]

Is dit nu toeval? of zijn dit bijwerkingen van een firmware update? Dit zijn al 3 batterijen die rond dezelfde tijd ongeveer "stuk" gaan.
Dit is inderdaad mijn punt. Allemaal met dezelfde symptomen. Die van mij is dus ook stuk en wordt vervangen. Hij doet nog wel wat maar duidelijk minder dan de andere batterij. Het feit dat het vervangen wordt geeft mij wel het idee dat er iets hardware matig stuk is gegaan of dat er een manuele handeling moet worden voltrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
Wesleymaur schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:13:
[...]

Dit is inderdaad mijn punt. Allemaal met dezelfde symptomen. Die van mij is dus ook stuk en wordt vervangen. Hij doet nog wel wat maar duidelijk minder dan de andere batterij. Het feit dat het vervangen wordt geeft mij wel het idee dat er iets hardware matig stuk is gegaan of dat er een manuele handeling moet worden voltrokken.
Die van mij hebben ze weer werkend gekregen. Ben benieuwd voor hoelang want ik blijf een ems waarschuwing houden maar de ems error is weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesleymaur
MartinLI schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:04:
[...]

Die van mij hebben ze weer werkend gekregen. Ben benieuwd voor hoelang want ik blijf een ems waarschuwing houden maar de ems error is weg.
Volgens mij is de resterende EMS een bekende waarschuwing (over SoC), die we allemaal krijgen/hebben. Houd ons op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al3xand3R360
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-09 22:31
Welke firmware versies draaien de mensen met een defecte batterij?

Bij mij (nog) geen problemen gelukkig (afgezien van de standaard EMS melding: soc below min charge (oid)).

Ik draai deze firmware versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-EAzuP5C4zpIhOTmMhJVDPxYc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lP37J7ywKhQSwsiK0Q1mIrj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Al3xand3R360 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:51:

Bij mij (nog) geen problemen gelukkig (afgezien van de standaard EMS melding: soc below min charge (oid)).

[Afbeelding]
Van het OTA scherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obUxsySVym1j9G0-Il_-xoT9jWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/km21UHazwa2l7sScUxguoHkE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI

[Afbeelding]
Bij mij dezelfde firmwareAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEx0g3eg0N_yABXPe_SN1eKcwKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tnKhzoVI1oPfdFw7P776ARCC.png?f=fotoalbum_large.

[ Voor 16% gewijzigd door MartinLI op 25-04-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Inmiddels staat mijn Homevolt na een dag uit storing weer in storing .
Heel knullig in de chat een kort berichtje met het is verholpen zonder toelichting en gesloten

Kan weer een nieuwe chat openen en wachten .

Kansloos

@Backpacker gezien je het lijntje naar binnen bij tibber bent hier.

Gaat er nog iets van normale communicatie vanuit Tibber komen met alle tekortkomingen die maar niet opgelost worden.
Krijg ook geen normaal antwoord over wat er gedaan is om de homevolt van dood naar schijndood te laten gaan . Dit is de 4de keer in nog geen 4 weken dat hij stuk gaat.

[ Voor 43% gewijzigd door m-ruiter227 op 25-04-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
m-ruiter227 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:22:
Heel knullig in de chat een kort berichtje met het is verholpen zonder toelichting en gesloten

Kansloos
Das niet best m-ruiter. Die van mij is aan het laden op dit moment dus so far so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
Ik verwacht vanuit Tibber niet veel meer qua communicatie. Eerder heb ik daar een poging toe gedaan, maar inhoudelijk kreeg ik weinig reactie. De enige reactie kwam van @Backpacker, maar ik kan me goed voorstellen dat ook hij gewoon iets opgedragen kreeg om te antwoorden.

Zelf vind ik het nog steeds niet netjes dat de terugverdientijd van vijf jaar naar bijna acht jaar is gegaan. Dat we als early adopters de volle prijs moesten betalen, terwijl er ondanks de problemen – het uitblijven van de Grid Rewards, de veel lagere batterijefficiency (88% in plaats van 97%) en de lagere beschikbare batterijcapaciteit (12,2 in plaats van 13,3) – helemaal niets als tegemoetkoming is aangeboden. Kort daarna kregen nieuwe kopers, als ik het goed heb, tijdelijk 10% korting aangeboden. Een aantal van jullie was daar opvallend comfortabel bij, maar in mijn hoofd schuurt dat een beetje.

Ik ben wel heel blij dat mijn batterij werkt zonder technische haperingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat Tibber enorme spijt heeft van het in de markt zetten van de Thuisbatterij. Hier zit voor hen een commitment van 15 jaar aan vast om dit te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacTop

[Afbeelding]
Ik heb ook dezelfde firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
m-ruiter227 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:22:

Kansloos

@Backpacker gezien je het lijntje naar binnen bij tibber bent hier.

Gaat er nog iets van normale communicatie vanuit Tibber komen met alle tekortkomingen die maar niet opgelost worden.
Krijg ook geen normaal antwoord over wat er gedaan is om de homevolt van dood naar schijndood te laten gaan . Dit is de 4de keer in nog geen 4 weken dat hij stuk gaat.
Ik zou naar hello@tibber.com mailen en daar gewoon je verhaal doen en naar een concrete oplossing vragen. Elke keer resetten heeft duidelijk geen zin. Product werkt duidelijk niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Zelf resetten heeft geen nut , daar komt ie niet meer van tot leven.

Vanuit hello@ niets zinnigs anders dan hij is weer door de fabrikant gemaakt ( voor 3 dagen max )
Naja kreeg net al 2 PMs van twee andere waar het van het weekend ook alweer bal was.

Als het een firmware zou zijn , dan waren ze vast niet zo stom om er bij de probleem homevolts mee door te modderen mag ik aannemen en gewoon de vorige weer terug te zetten en de auto update tijdelijk uit.
En iig de probleem firmware terug te trekken, maar geen van beide is het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
m-ruiter227 schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:42:
Zelf resetten heeft geen nut , daar komt ie niet meer van tot leven.

Vanuit hello@ niets zinnigs anders dan hij is weer door de fabrikant gemaakt ( voor 3 dagen max )
Naja kreeg net al 2 PMs van twee andere waar het van het weekend ook alweer bal was.

Als het een firmware zou zijn , dan waren ze vast niet zo stom om er bij de probleem homevolts mee door te modderen mag ik aannemen en gewoon de vorige weer terug te zetten en de auto update tijdelijk uit.
En iig de probleem firmware terug te trekken, maar geen van beide is het geval.
Ik snap je volledig hoor. Maar je mag verwachten dat de leverancier het binnen een redelijke termijn oplost. Maar dat deze nu al een maand lang na 3 dagen in storing staat is niet redlijk meer. Dan zijn we de opties van op afstand repareren wel klaar en is het tijd dat een monteur langs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Weer even een status update. Gisteren weer een niets uitlegende mail van Tibber ontvangen dat het probleem weer is opgelost.

Nog geen 24 uur later .......

Weer in storing .............

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prDs2twLE0oAOcahFOBAOvMqYO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiginJBQzqTnVJnENi2LY1VV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
m-ruiter227 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:36:
Weer even een status update. Gisteren weer een niets uitlegende mail van Tibber ontvangen dat het probleem weer is opgelost.

Nog geen 24 uur later .......

Weer in storing .............

[Afbeelding]
Dat is erg vervelend! Ik zie dat de omvormer in Fault mode staat.

Heb je zelf de kap er al eens afgehaald? Even kijken of alle kabeltjes wel goed zitten? Uiteraard nadat je de kast spanningsloos hebt gemaakt.

Ik zou sowieso een melding maken en vragen of er nu echt een oplossing kan worden gezocht. Nogmaals: gelukkig hebben we 10 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Alles zit goed. Is ook weinig wat met de klemmen zomaar los kan schieten.

Tibber reacties duren eeuwen , sluiten de chats met het is opgelost.
De rugzak houdt zich wijselijk ook stil hier de laatste tijd , gok dat het Homevolt project een intern fiasco aan het worden is met de problemen op ieder vlak.

Naja we hoeven ons geen zorgen te maken bij een brievenbus bedrijf op een fictief Herengracht adres >:)
Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste