Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Nieuwe update beschikbaar voor de iOS app met wederom wat aanpassingen voor de grafieken van de Homevolt data. Android update wordt ook gefaseerd uitgerold maar die kan je niet handmatig forceren.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
Vind het toch wel kwalijk. Ons laten kopen voor de volle mep, met een heel ander beeld over het verwachte rendement. Een week na levering de verwachte terugverdientijd van 5 naar bijna 8 jaar zetten, en toen ik had gemaild dat wellicht een redelijke compensatie voor de early adopters, die gekocht hadden op basis van die 'rooskleurige' informatie, werd er gezegd dat er niets mogelijk was. En dan geven ze nu 9% korting op dat ding? In een periode waar wij amper € 300 terugverdiend hebben, krijgt een koper nu ruim € 700 korting? Het verdient niet de schoonheidsprijs @Backpacker

Ik voel mezelf soms een zeikerd en dat zal ik dan ook wel zijn, of geeft anderen dit ook een beetje een rare nasmaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al3xand3R360
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-09 22:31
Nee dat heb ik persoonlijk helemaal niet, dat hoort bij early adapten. Ik haal er ook veel plezier uit dat ik als een van de eerste “kan spelen” met de Homevolt.
Je kunt ook kiezen om te wachten op eerste gebruikerservaringen of op acties met bijv. Black Friday maar dan mis je wel die eerste ontwikkeling van het product. Dat vind ik zelf ook wel een leuke periode waarbij nieuwe features of optimalisaties doorgevoerd worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Al3xand3R360 op 18-03-2025 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Dat zal het verschil zijn dan, want ik heb hem niet gekocht als speelgoed of om er plezier aan te beleven.

[ Voor 17% gewijzigd door GuiltyNL op 18-03-2025 06:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:40
Even een vraag aan jullie allen. Als ik in de app een aantal getallen vergelijk met de factuur, klopt de berekening in mijn beeld nog niet helemaal. Ik wil berekenen wat mijn kosten/baten zijn. Ik neem de maand februari 2025.

in de app:
  • - ik tik op tabblad Analyse: ik zie daar verbruikt: 99 euro (636 kWh), geproduceerd: 118 euro (339). Resultaat 19 euro baten
  • - ik tik op tabblad Rewards: 74,64 euro (incl. BTW) baten.
op de factuur:
  • - verbruikt: 79,28 euro (636 kwh) + energie belasting 45 euro (636 kwh)
  • - geproduceerd: -63,49 euro (339 kwh) + energiebelasting: -34 euro (339 kwh)
  • - Grid Rewards: -61,69 euro
  • - Verminder EB : -40,27 euro (28 dagen)
Er wordt wat geknutseld :)

[ Voor 13% gewijzigd door Wesleymaur op 18-03-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26
Wesleymaur schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:03:
Even een vraag aan jullie allen. Als ik in de app een aantal getallen vergelijk met de factuur, klopt de berekening in mijn beeld nog niet helemaal. Ik wil berekenen wat mijn kosten/baten zijn. Ik neem de maand februari 2025.

in de app:
  • - ik tik op tabblad Analyse: ik zie daar verbruikt: 99 euro (636 kWh), geproduceerd: 118 euro (339). Resultaat 19 euro baten
op de factuur:
Tja dan is de vraag, wat klopt er niet. De app of de factuur :)

Moet zeggen dat het bij mij wel klopt zoals het lijkt. Voor de teruglevering:

Geproduceerd in app: 92 euro (270 kWh)
Factuur: 270 kWh @ 18 ct/kWh = 48,59 + energiebelasting 27,40 = 75,99
Totaal: 75,99 + 21% = 91,94 euro

[ Voor 10% gewijzigd door Senaxx op 18-03-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:01
Het klopt allebei, alleen worden de bedragen in app wisselend met en zonder BTW weergegeven. Heel verwarrend als je het mij vraagt. Op analyse tab worden bijvoorbeeld de gridrewards al van de verbruikerskosten afgetrokken, waardoor je dat bedrag nergens op je nota tegen gaat komen. (hier achter gekomen door navraag bij Tibber).

Met getallen van @Wesleymaur krijg ik het echter ook niet rond gerekend. Wat mij wel op valt is dat energiebelasting over 636 kWh geen 10,2 cent is geweest.

Reken ik met met 636*10,2 cent = € 64,87 aan energiebelasting en tel ol daar de 79,28 euro en haal daar de €74,64 aan gridrewards weer af kom ik aardig in de buurt van de in app genoemde 99 euro aan verbruik.

Veel liever zou ik zien dat alle bedragen en getallen op de nota 1:1 terug te vinden zouden zijn in de app. Verbeterpunt voor Tibber!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselwout
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-09 14:41
Bij het berekenen van de terugverdientijd van de Homevolt, op de site van Tibber, zie ik tot mijn verbazing dat voor het rendement de teruggeleverde opgewekte stroom (nagenoeg) geen invloed heeft. Weet iemand wat de redenering hierachter is? Ik zou namelijk denken dat het overschot van je zonnepanelen (alleen in de zomer) snachts teruggeleverd wordt en dat dat op jaarbasis toch meer dan 30 euro oplevert, of denk ik de simpel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMcvrVPNFMoUXQa3-A0BN63bIB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TMQCwMyLcgEA9qj1y2XBztUd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wesleymaur schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:03:

in de app:
op de factuur:
Bij de verbruikskosten in de app zijn de Grid Rewards al vanaf getrokken. En de vaste maandelijkse kosten worden niet meegenomen in de app, alleen de variabele kosten omdat je daar invloed op kan uitoefenen.

Verder zal het verschil zitten in het feit dat de BTW op de factuur op een aparte regel wordt vermeldt. De bedragen op de factuur moet je dan ook maal 1,21 doen.

Ik zie dat je een kleine foutje hebt gemaakt in de energiebelasting over je verbruik, die is 64,56 ex BTW
Dus verbruik in de app is qua factuurbedragen (79,28 * 1,21) + (64,56* 1,21) - (61,69 * 1,21) = 99

[ Voor 7% gewijzigd door Backpacker op 19-03-2025 09:19 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Senaxx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43OTN48XDqbwrG0FLEcGxOAMc_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xo7v2HVHGFG4ShN2zWgJSuXU.png?f=fotoalbum_large

Ik zag in de laatste Tibber app update van de app dat je nu je Homevolt wat meer kan configureren.

- Je kan je helderheid van je led aanpassen
- Je kan je wifi netwerk aanpassen
- De kleur van de Homevolt (voor in de app)
- De verbinding kwaliteit van de CT klemmen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukeVrd
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-08 15:02
GuiltyNL schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 06:50:
Dat zal het verschil zijn dan, want ik heb hem niet gekocht als speelgoed of om er plezier aan te beleven.
Waarom dan wel? Want 'geld verdienen' is niet zo'n goed argument als je nog niet weet wat er na 2027 gaat gebeuren qua tarieven e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
LukeVrd schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:27:
[...]

Waarom dan wel? Want 'geld verdienen' is niet zo'n goed argument als je nog niet weet wat er na 2027 gaat gebeuren qua tarieven e.d.
Noem me naïef, want ik blijk dat te zijn geweest. Maar ik geloofde dat de uiting van Tibber destijds eerlijk en realistisch was.

Nu weet ik beter. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:13
GuiltyNL schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:49:
[...]

Noem me naïef, want ik blijk dat te zijn geweest. Maar ik geloofde dat de uiting van Tibber destijds eerlijk en realistisch was.

Nu weet ik beter. 😅
Dat was naïef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Ja, jammer wel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Senaxx
Misschien voor de wat meer technische tweakers:

Ik was aan het spelen om te zien of ik de console ook vanaf via 3e applicatie opdrachten kunnen geven zodat we eventueel vanaf Home Assistant de Homevolt zelf ook kunnen besturen.

Het is mij gelukt om nu met de console te interacteren. Maak een POST request naar: http://homevolt-xxxxxx.local/console.json

Met in de header: Content-Type: multipart/form-data
En in de formdata: name: cmd en value: ems.

Als value kan je elke value invullen die je maar wilt om via de terminal uit te voeren. Hiermee kan je dus geforceerd gaan laden / opladen / herstarten.

ems_schedule force -o 1 -p 6000 = opladen met 6000w
ems_schedule force -o 2 -p 6000 = ontladen met 6000w

Als we dit in HA hebben, kunnen we bijvoorbeeld zelf er voor kiezen als we een overschot aan zonnenergie hebben de HV gaan triggeren om te gaan laden als hij dit zelf al niet doet. Of een reset, of zelf schema's laten maken.

Ik zit zelf nog te kijken of de modus om te switchen tussen Inkomsten en Zelfvoorziening of dat iets is wat alleen maar een schema is vanuit Tibber is of dat dit werkelijk een modus is van de HV. Soms als de HV er niet voor kiest om 5kW zonneergie op te slaan maar goedkoop te verkopen zet ik hem soms op Zelfvoorziening en dan gaat hij die zonnenergie wel opslaan. En als dit een modus is dat ik deze via de console kan laten switchen.

Uiteraard heel goed opassen welke commando's je in cmd uitvoert. Aangezien er ook commando's tussen zitten die je HV misschien in een niet werkende staat kunnen brengen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzgRj-FmiGiWt6GXlJNAHvGi3Ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ivGiWmwvB3CxNnNBsWaD9lLB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Senaxx op 21-03-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al3xand3R360
Thanks Senaxx!! Dat zijn de betere tips 😄 Daar ga ik ook eens mee spelen.

Het switchen van de modus is inderdaad een hele fijne om in HA geautomatiseerd te kunnen doen 👌🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordOfThePings
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 08:50

LordOfThePings

One Ping To Rule Them All...

Senaxx schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:03:
Misschien voor de wat meer technische tweakers:
.local/console.json
Ik was aan het spelen om te zien of ik de console ook vanaf via 3e applicatie opdrachten kunnen geven zodat we eventueel vanaf Home Assistant de Homevolt zelf ook kunnen besturen.
...

Als we dit in HA hebben, kunnen we bijvoorbeeld zelf er voor kiezen als we een overschot aan zonnenergie hebben de HV gaan triggeren om te gaan laden als hij dit zelf al niet doet. Of een reset, of zelf schema's laten maken.
Dit is precies waar ik op zit te wachten: ook handmatig kunnen laden/ontladen, althans via eigen scripts (of Node-Red) in Home Assistant. Want een batterij kopen waar het algoritme van de leverancier bepaalt wanneer ik laad/ontlaad heb ik liever niet. Niet omdat ik het niet vertrouw, maar omdat ik supereigenwijs ben en ik denk dat ik het soms beter weet.

De aanbieding met 9% korting loopt dit weekend af. Zal dit mij dan over de streep trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
LordOfThePings schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Dit is precies waar ik op zit te wachten: ook handmatig kunnen laden/ontladen, althans via eigen scripts (of Node-Red) in Home Assistant. Want een batterij kopen waar het algoritme van de leverancier bepaalt wanneer ik laad/ontlaad heb ik liever niet. Niet omdat ik het niet vertrouw, maar omdat ik supereigenwijs ben en ik denk dat ik het soms beter weet.

De aanbieding met 9% korting loopt dit weekend af. Zal dit mij dan over de streep trekken?
Als je dit wat verder uit werkt moet dit met de methode die ik gaf prima in Home Assistant als entiteit te configureren zijn en deze aan node-red of een automation te koppelen.

En er zijn genoeg commando's waar je hem dan zelf mee kan aansturen
ems_schedule_clear
Clear all schedules

ems_schedule_force [-o] <type> [-p <power>]
Force charge/discharge - clear all schedules and create new from T=now
<type> 0 = idle, 1 = inv-charge , 2 = inv-discharge
-p, --power=<power> Power
-o, --offline Take inverter offline during idle

ems_schedule_get
Get all schedules

ems_schedule_set [-maeo] <type> [--from=<from>] [--to=<to>] [--min=<min>] [--max=<max>] [-s <setpoint>] [-c <max_charge>] [-d <max_discharge>] [-n <fcr_n_power>] [-u <fcr_d_up_power>] [-w <fcr_d_down_power>] [-f <ffr_power>] [-i <idle_threshold_power>] [-r <discharge_threshold_power>] [-t <freq_test_sequence>] [--fcr_start_from=<fcr_start_from>]
Set schedule
<type> 0 = idle, 1 = inv-charge , 2 = inv-discharge, 3 = grid-charge, 4 = grid-discharge, 5 = grid-charge/discharge, 6 = freq-reserve
--from=<from> from time (YYYY-MM-DDTHH:mm:ss)
--to=<to> to time (YYYY-MM-DDTHH:mm:ss)
--min=<min> Min soc
--max=<max> Max soc
-s, --setpoint=<setpoint> Power setpoint
-c, --max_charge=<max_charge> Max charge power
-d, --max_discharge=<max_discharge> Max discharge power
-n, --fcr_n_power=<fcr_n_power> FCR-N maximum power
-u, --fcr_d_up_power=<fcr_d_up_power> FCR-D-UP maximum power
-w, --fcr_d_down_power=<fcr_d_down_power> FCR-D-DOWN maximum power
-f, --ffr_power=<ffr_power> FFR maximum power
-m, --use_ffr_custom_trig_freq Use custom trigger frequency for FFR set in parameters
-a, --ffr_rearm Rearm FFR after ffr_rearm_timeout parameter minutes
-i, --idle_threshold_power=<idle_threshold_power> Idle threshold power
-r, --discharge_threshold_power=<discharge_threshold_power> Discharge threshold power
-t, --test_sequence=<freq_test_sequence> Frequency test sequence: 0 = NONE, 1 = FCR_N_STEP, 2 = FCR_N_STEP_ENDURANCE, 3 = FCR_D_UP_RAMP, 4 = FCR_D_UP_RAMP_ENDURANCE, 5 = FCR_D_DOWN_RAMP, 6 = FCR_D_DOWN_RAMP_ENDURANCE, 7 = FCR_N_SINE, 8 = FCR_D_UP_SINE, 9 = FCR_D_DOWN_SINE, 10 = FCR_N_LER, 11 = FCR_D_UP_LER, 12 = FCR_D_DOWN_LER, 13 = FFR_STEP_49_5, 14 = FFR_STEP_49_6, 15 = FFR_STEP_49_7, 16 = FFR_RAMP
-e, --test_end_schedule End schedule after test sequence completion
-o, --offline Take inverter offline during idle
--fcr_start_from=<fcr_start_from> freq service start time (YYYY-MM-DDTHH:mm:ss)

[ Voor 62% gewijzigd door Senaxx op 21-03-2025 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:33
Gies123 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:30:
Wat is het hier weer stil... Daarom nog wat tweakers foto's. Mijn Homevolt hangt dus binnen, in een kast onder de trap. Om de koeling van de Homevolt te verbeteren heb ik de sticker van de bovenkant gehaald (daar zit een rooster onder voor verbetering van de Wifi verbinding) en op dat rooster heb ik twee hele stille 20cm fans geplaatst die automatisch aanschakelen wanneer de HV intern warmer dan 31 graden wordt. Werkt prima en ja, de rode ledjes kunnen ook uit ;-). De twee ventilatoren staan onder een hoek zodat de warmte naar de goede kant wordt afgevoerd.

Geen idee trouwens hoe warm de HV in de zomer gaat worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog een testje gedaan door de ventilators een weekje uit te zetten en dat scheelt nu 5-6 graden (35 ipv 40 graden). Niet wereldschokkend maar toch... Ik ben wel benieuwd wat er met de Homevolts gebeurt die buiten hangen. Ik heb het idee dat het qua performance niet zo heel veel uitmaakt, dus heeft Tibber/Polarium dat goed voor elkaar ;) . In de zomer doe ik nog een testje.

Zijn er nog meer mensen die de temperatuur van hun Homevolt registeren/uit kunnen lezen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de minimale- en maximale temperaturen die zij uitlezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50iJv4aCkvMb6knzL8rpKDUX4o0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W4t0BJf3bAHyfUfbtPMyMklG.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al3xand3R360
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4dipyIuHHT9ORs3djIOXauLX68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cFsbtQqYols2M5UuAtrs1ovN.png?f=fotoalbum_large

Ik heb temperatuur ook als sensor in Home Assistant opgenomen. Zie er redelijk vergelijkbaar uit met jouw grafiek en de min/max waardes. Mijn Homevolt hangt in een berging (~16m2) waar het redelijk stabiel 17-18 graden is.

Jouw fancy led ventilatoren lijken dus wel effect te hebben :P

(De stukjes ontbrekende lijn in de grafiek waren Wifi issues en een reboot van HV.)

[ Voor 4% gewijzigd door Al3xand3R360 op 24-03-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Al3xand3R360 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:32:
[Afbeelding]

Ik heb temperatuur ook als sensor in Home Assistant opgenomen. Zie er redelijk vergelijkbaar uit met jouw grafiek en de min/max waardes. Mijn Homevolt hangt in een berging (~16m2) waar het redelijk stabiel 17-18 graden is.

Jouw fancy led ventilatoren lijken dus wel effect te hebben :P

(De stukjes ontbrekende lijn in de grafiek waren Wifi issues en een reboot van HV.)
Gaaf @Al3xand3R360! De plaatjes zien er inderdaad heel consistent uit. Dank voor het delen!

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Gies123 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Gaaf @Al3xand3R360! De plaatjes zien er inderdaad heel consistent uit. Dank voor het delen!
Gies, je linkje naar je HomeVolt Dashboard werkt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Wesleymaur schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:51:
[...]

Gies, je linkje naar je HomeVolt Dashboard werkt niet meer.
Thanks Wesley, als het goed is nu weer wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Gies123 op 24-03-2025 17:36 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beekc1
Mijn homevolt hangt buiten. T max afgelopen dagen is 40,6 en T min is 11,2 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsYE2hw9S5qJf6S6qVbhpOx-B4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wkXuDvYTn9uU46U2KlZM7XBg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:38
Is er hier al iemand die de efficiëntie heeft kunnen bepalen? Er wordt geadverteerd met 97% efficienty maar als ik over de meeste andere batterijen zo lees is dit vaak eerder 80% round trip efficienty dan veel hoger. Persoonlijk vind ik dat nog steeds best zonde om standaard 20% in te leveren. Als de homevolt werkelijk richting 97% gaat is dat wel een pre.

Iemand hier die al een overzichtje heeft gemaakt van in versus uit kWh's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Seroendeng schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:22:
Iemand hier die al een overzichtje heeft gemaakt van in versus uit kWh's?
Over een periode van 97 dagen:
Geladen: 1185.70 kWh
Ontladen: 996.00 kWh (incl wat nog in de batterij zit)

Dat komt uit op 83.9% "round-trip" efficient

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LukeVrd
Afgelopen week tussen de 10 en 54 graden. Heb qua performance overigens niet echt iets gemerkt. Ben wel benieuwd wat dit voor de zomer gaat betekenen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4R9Gw5TRxhE7pes-S3y3T9NiFc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vRNOQFZsqAaivv85ib80ylcz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
LukeVrd schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:08:
Afgelopen week tussen de 10 en 54 graden. Heb qua performance overigens niet echt iets gemerkt. Ben wel benieuwd wat dit voor de zomer gaat …
54 graden? Jeetje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
JackBol schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:11:
[...]

Over een periode van 97 dagen:
Geladen: 1185.70 kWh
Ontladen: 996.00 kWh (incl wat nog in de batterij zit)

Dat komt uit op 83.9% "round-trip" efficient
Dat is inderdaad best een groot verschil.
Heb je toevallig ook verschil onderzocht tussen de meetwaarden van je HW energie meting en opzichte van de meetwaarden die de Homevolt zelf afgeeft. Als ik de meetwaarden van de Homevolt zelf namelijk bekijk zie ik nauwelijks verschil tussen import en export.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

beekc1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:31:
[...]

Heb je toevallig ook verschil onderzocht tussen de meetwaarden van je HW energie meting en opzichte van de meetwaarden die de Homevolt zelf afgeeft. Als ik de meetwaarden van de Homevolt zelf namelijk bekijk zie ik nauwelijks verschil tussen import en export.
Ik gebruik een externe energie meter voor alle data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
beekc1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:31:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqRL4Y096bg3pdV2G64Zuk5KiVM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W0Gc5rNpxfZdgJ0Z0EP2MX51.jpg?f=user_large
Ik zie direct in de HV (via een Homey) wel degelijk verschillen hoor ;)
Maar al met al niet slecht: zo’n 85% round trip

[ Voor 5% gewijzigd door Gies123 op 26-03-2025 18:24 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
Toch vreemd dat ze dan met 97% efficiëntie promoten. Dat komt niet in de buurt van 85%. Iemand enig idee waar dit verschil vandaan komt of is die genoemde efficiëntie iets anders? Zou het eventuele thermische conditionering van de batterij misschien buiten beschouwing laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
https://www.zonneplan.nl/...n-introduceert-zonnebonus

Zonneplan gaat een extra bonus geven bij het terugleveren van zonnestroom. Hopelijk volgt Tibber ook, dat zou de HV rendement wel helpen.

[ Voor 25% gewijzigd door Senaxx op 27-03-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:08
Senaxx schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:05:
https://www.zonneplan.nl/...n-introduceert-zonnebonus

Zonneplan gaat een extra bonus geven bij het terugleveren van zonnestroom. Hopelijk volgt Tibber ook, dat zou de HV rendement wel helpen.
Vroege 1 april grap?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Senaxx
Ja dat dachten andere mensen ook, maar persoonlijk zou ik wel heel ongepast vinden om het dan zo te presenteren. Dan zou je het op 1 april moeten doen en zeker wat hints er in verstoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:13
Senaxx schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Ja dat dachten andere mensen ook, maar persoonlijk zou ik wel heel ongepast vinden om het dan zo te presenteren. Dan zou je het op 1 april moeten doen en zeker wat hints er in verstoppen.
Me too en ik denk dat marketing zichzelf gruwelijk in hun vingers snijdt als dat echt een grap is

Dat kan zeer schadelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:44
maar 0x10% is 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
Hadden zelf al door dat de timing wat vreemd was 😉 Hebben expliciet in de mail staan dat het geen grap is voor hen die toch twijfelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
Kijk zo eens even de grid rewards terug van dec Jan feb en nu maart .
Er zit op de fictieve grid rewards een flinke dalende lijn . Belooft niet veel goeds , de implementatie van echte grid rewards lijkt ook te moeilijk of te hoog gegrepen net als enig communicatie erover . Naast de te rooskleurige niet kloppende verhaaltjes ook nog steeds geen meerdere markten die aangesproken worden maar een nep rewards waarna het potje ook leeg lijkt te lopen aan de sterk dalende lijn 🤣

Ben benieuwd wanneer er wat nieuws komt .Krijg wel voldoende mails over aanbiedingen in de store en of ik geen vrienden wil aanbrengen.

[ Voor 15% gewijzigd door m-ruiter227 op 28-03-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
m-ruiter227 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:04:
Kijk zo eens even de grid rewards terug van dec Jan feb en nu maart .
Er zit op de fictieve grid rewards een flinke dalende lijn . Belooft niet veel goeds , de implementatie van echte grid rewards lijkt ook te moeilijk of te hoog gegrepen net als enig communicatie erover . Naast de te rooskleurige niet kloppende verhaaltjes ook nog steeds geen meerdere markten die aangesproken worden maar een nep rewards waarna het potje ook leeg lijkt te lopen aan de sterk dalende lijn 🤣

Ben benieuwd wanneer er wat nieuws komt .Krijg wel voldoende mails over aanbiedingen in de store en of ik geen vrienden wil aanbrengen.
Ja
December 52,50
Januari 130,27 (er zat 1 dag bij van 50,75)
Februari 74,64
Maart 68,28 (zal op 76 ongeveer uitkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukeVrd
Ik zie een kleine teruggang, maar niet heel spannend. In maart krijg ik de ene dag 2,34 euro en de andere dag 2.60 euro. Daar zit maar een hele kleine afwijking op. In februari had ik 72,93 en in maart zit ik nu op 68,15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukeVrd
m-ruiter227 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:04:Ben benieuwd wanneer er wat nieuws komt .Krijg wel voldoende mails over aanbiedingen in de store en of ik geen vrienden wil aanbrengen.
Via Facebook heb ik hier laatst een vraag over gesteld. Daarbij kwam er als reactie dat Tibber hoopt dit in mei gerealiseerd te hebben en dat het een grote puzzel met veel stukjes is. Dus als de ‘hoop’ mei is, zal het wel na de zomer worden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
Ik ga van gemiddeld per dag : december 2,80 januari 2,76 februari 2,66 maart 2,44

Dat noem ik een flinke lijn naar beneden met de toch al verkeerd gemelde prospect.
Dat is een daling van 10 euro per maand en hebben we dus nog maar een ruime 6 maanden te gaan tot we op 0 zitten als we dat halen want de daling gaat harder naar beneden iedere maand :) 4 cent , 10 cent , 22 cent

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

m-ruiter227 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:52:
Ik ga van gemiddeld per dag : december 2,80 januari 2,76 februari 2,66 maart 2,44

Dat noem ik een flinke lijn naar beneden met de toch al verkeerd gemelde prospect.
Dat is een daling van 10 euro per maand en hebben we dus nog maar een ruime 6 maanden te gaan tot we op 0 zitten als we dat halen want de daling gaat harder naar beneden iedere maand :) 4 cent , 10 cent , 22 cent
Tibber heeft ons sowieso bij de ballen....

Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/C5112AQFMvSuN52o8vw/article-cover_image-shrink_600_2000/0/1541059746266?e=2147483647&v=beta&t=P-V7-QkkDFwoHVYiv5-X-jG58Kbi8kgciiBNzfIxvxE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Ja en dankzij de vendor lockin kan je niet naar Zonneplan o.i.d overstappen. Of ja kan wel, dan moet je zelf het laden gaan en ontladen gaan regelen en verlies je de grid rewards en bij zonneplan krijg je geen rewards.

Maar gelukkig wordt er aan veel integraties ontwikkelt en kunnen we straks overal terecht /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Het gaat inderdaad wel wat traag.

Ik heb sinds kort ook inene 3 EMS warnings ipv 1:

EMS_WARNING_OVER_SOC_MAX_WARNING
EMS_WARNING_SOC_IMBALANCE_WARNING
EMS_WARNING_BATTERY_DC_DISCONNECT_WARNING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-09 15:53
Wesleymaur schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:12:
Het gaat inderdaad wel wat traag.

Ik heb sinds kort ook inene 3 EMS warnings ipv 1:

EMS_WARNING_OVER_SOC_MAX_WARNING
EMS_WARNING_SOC_IMBALANCE_WARNING
EMS_WARNING_BATTERY_DC_DISCONNECT_WARNING
Heb ik ook regelmatig. Er gaat een ontwikkelaar naar kijken want deze storingen resulteren bij mij dat het laden en ontladen soms niet doorgaat en de homevolt helemaal niks meer doet.

Soms lost het commando ems_reset het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
MartinLI schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Heb ik ook regelmatig. Er gaat een ontwikkelaar naar kijken want deze storingen resulteren bij mij dat het laden en ontladen soms niet doorgaat en de homevolt helemaal niks meer doet.

Soms lost het commando ems_reset het probleem op.
Thanks. Ik heb nu ook dat hij niet ontlaadt en er 1 accu vol blijft terwijl de ander leeg is. Hij doet dus niets terwijl hij wel wat zou moeten doen volgens schema.

Soft, en harde reset gedaan. EMS reset helpt ook niet. Ook HomeVolt 5 min spanningsloos gemaakt. Helpt niet.

Ik zie op het Facebook forum voor gebruikers in Zweden dat hier meerdere mensen last van hebben.
(https://www.facebook.com/...4137564916478482/?app=fbl)

@Backpacker , help?

Ik lees dat daar mensen vervanging van de betreffende accu krijgen? Lijkt me vreemd dat al die accu’s in dezelfde periode het loodje leggen. Moet iets software matig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj4RxUF6QH90MieKw3iWOecYUxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iu2pAVLN1lYxqNwVh30lDnkA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Wesleymaur op 29-03-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
Wesleymaur schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 07:41:
[...]

Thanks. Ik heb nu ook dat hij niet ontlaadt en er 1 accu vol blijft terwijl de ander leeg is. Hij doet dus niets terwijl hij wel wat zou moeten doen volgens schema.

Soft, en harde reset gedaan. EMS reset helpt ook niet. Ook HomeVolt 5 min spanningsloos gemaakt. Helpt niet.

Ik zie op het Facebook forum voor gebruikers in Zweden dat hier meerdere mensen last van hebben.
(https://www.facebook.com/...4137564916478482/?app=fbl)

@Backpacker , help?

Ik lees dat daar mensen vervanging van de betreffende accu krijgen? Lijkt me vreemd dat al die accu’s in dezelfde periode het loodje leggen. Moet iets software matig zijn.

[Afbeelding]
Bij mij ook weer een homevolt die niks doet. Zou best eens kunnen dat het softwarematig is maar het gebeurd bij mij wel frequenter en zoals je zegt de resets in de console helpen niet meer.
EMS_WARNING_UNDER_SOC_MIN_WARNING geeft hij dit keer aan.
@Backpacker , hebben die techneuten al gekeken?

[ Voor 5% gewijzigd door MartinLI op 29-03-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
MartinLI schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:09:
[...]

Bij mij ook weer een homevolt die niks doet. Zou best eens kunnen dat het softwarematig is maar het gebeurd bij mij wel frequenter en zoals je zegt de resets in de console helpen niet meer.
EMS_WARNING_UNDER_SOC_MIN_WARNING geeft hij dit keer aan.
@Backpacker , hebben die techneuten al gekeken?
Zie jij onder het “Battery” menu ook verschil tussen je twee batterijen?

Mijn HomeVolt is nu de tweede batterij aan het opladen. De eerste is nog vol en daar gebeurt ook niets mee. Bij het ontladen doet ook alleen de tweede dat.

[ Voor 13% gewijzigd door Wesleymaur op 29-03-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
Wesleymaur schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:24:
[...]

Mijn HomeVolt is nu de tweede batterij aan het opladen. De eerste is nog vol en daar gebeurt ook niets mee. Bij het ontladen doet ook alleen de tweede dat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwMLaUsjcfFIbWLmsionwv6iNLI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ms5qT1Z4X9nhivWHx7z2xNXl.jpg?f=user_large
Die van mij zijn leeg, valt me ook op dat in het hoofdscherm de BATTERY CAPACITY
0kWh
GRID FREQUENCY
0.000Hz staan.

[ Voor 7% gewijzigd door MartinLI op 29-03-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
MartinLI schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:31:
[...]

[Afbeelding]
Die van mij zijn leeg, valt me ook op dat in het hoofdscherm de BATTERY CAPACITY
0kWh
GRID FREQUENCY
0.000Hz staan.
En als je in het status menu de warnings openklikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
Wesleymaur schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:44:
[...]

En als je in het status menu de warnings openklikt?
Daar zie ik niet veel meer, verder doorklikken door op de status te klikken levert niks op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9THmMn4hFhm-b7bYrBeFlY77D1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9TllFNWW7POp6lW64stJZIH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wesleymaur schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:24:
[...]

Als de tweede batterij nu wel wat doet wordt er gewerkt naar het weer in balans komen van beide battery packs. Ik zal even in de logs duiken of ik nog iets kan vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
MartinLI schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:42:
[...]

Daar zie ik niet veel meer, verder doorklikken door op de status te klikken levert niks op.
[Afbeelding]
Ook naar die van jou zal ik gaan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Fijn @Backpacker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Backpacker schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:54:
[...]

Als de tweede batterij nu wel wat doet wordt er gewerkt naar het weer in balans komen van beide battery packs. Ik zal even in de logs duiken of ik nog iets kan vinden
Hij is er weer mee gestopt. Op de schema's reageert hij niet. Als ik via Homevolt app zelf aangeeft dat hij manieel moet laden, dan doet hij dat een tijdje, maar na 15 min. stopt hij dan alsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wesleymaur schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:29:
[...]

Hij is er weer mee gestopt. Op de schema's reageert hij niet. Als ik via Homevolt app zelf aangeeft dat hij manieel moet laden, dan doet hij dat een tijdje, maar na 15 min. stopt hij dan alsnog.
Dat lijkt te komen omdat ze niet meer in balans zijn. Dat zou weer goed moeten komen als er zometeen ontladen wordt en ze weer op gelijk niveau uitkomen. Laten we dat even in de gaten houden.

Heb hem al wel, samen met de van @MartinLI en Maurice aangemeld voor onderzoek door de ontwikkelaars van zowel Homevolt als Polarium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
@Wesleymaur de SoC van de tweede loopt nog steeds wel een beetje op dus ik heb goede hoop dat als ze weer in balans zijn ze beide gaan werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Backpacker schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:43:
@Wesleymaur de SoC van de tweede loopt nog steeds wel een beetje op dus ik heb goede hoop dat als ze weer in balans zijn ze beide gaan werken
Helemaal goed! We wachten af. Ik zal je op de hoogte houden van evt. ontwikkelingen. Hij doet nu echter weer niets. ik zie dat je iets gedaan hebt en dat hij weer niets doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbY5esEjMytLLHn4SJ1krFHQ3o4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W8JHTyxn4mTJEnFWfJy527Nb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Wesleymaur op 29-03-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Hij loopt weer op en doet weer wat. Wat ik ook bijzonder vindt, is dat een vand e batterijen soms zn cycle count op 0 stelt. Nu ook weer. EN dan inene is het weer terug :)

Ik ben ook heel benieuwd wat deze warning nu precies inhoudt: EMS_WARNING_BATTERY_DC_DISCONNECT_WARNING

Kan ik daar zelf iets voor / tegen doen?

[ Voor 30% gewijzigd door Wesleymaur op 29-03-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Het lijkt weer te werken @Backpacker. Ik heb uiteindelijk handmatig het laden een aantal keer geforceerd totdat ik in de HomeVolt app de melding kreeg dat ik niet meer kon/mocht laden. Daarna heb ik de homevolt weer op aansturing door Tibber gezet. Nu ontlaadt hij keurig de beide batterijen leeg op zelfde snelheid.

Ik weet niet of jij wat gedaan hebt waardoor het nu weer goed gaat, maar die acties in combinatiemet die van mij lijken dus te werken. Morgen kijken of alles weer goed gaat met opladen conform schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Laten we het even in de gaten houden de komende dagen. Ik heb wel een reset gedaan en ook handmatig wat laadacties ingeschoten maar in principe niets bijzonders.

Die warning komt omdat 1 van de batterij packs even niets mag doen omdat ze niet in balans zijn. Dat van die cycles is wel raar, dat zal ik eens doorgeven. Misschien kwam het door mijn "harde" reset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinLI
Wesleymaur schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:30:
Het lijkt weer te werken @Backpacker. Ik heb uiteindelijk handmatig het laden een aantal keer geforceerd totdat ik in de HomeVolt app de melding kreeg dat ik niet meer kon/mocht laden. Daarna heb ik de homevolt weer op aansturing door Tibber gezet. Nu ontlaadt hij keurig de beide batterijen leeg op zelfde snelheid.

Ik weet niet of jij wat gedaan hebt waardoor het nu weer goed gaat, maar die acties in combinatiemet die van mij lijken dus te werken. Morgen kijken of alles weer goed gaat met opladen conform schema.
Das mooi wesleymaur, die van mij geeft nu wat ik ook doe de melding EMS_ALARM_DC_DISCONNECTED en EMS_WARNING_BATTERY_DC_DISCONNECT_WARNING :'( blijft maar komen.
Hopelijk kunnen de techneuten iets vinden en het probleem verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Backpacker schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:40:
Laten we het even in de gaten houden de komende dagen. Ik heb wel een reset gedaan en ook handmatig wat laadacties ingeschoten maar in principe niets bijzonders.

Die warning komt omdat 1 van de batterij packs even niets mag doen omdat ze niet in balans zijn. Dat van die cycles is wel raar, dat zal ik eens doorgeven. Misschien kwam het door mijn "harde" reset
Hij laadt de 2e batterij helaas maar voor de helft op. Het is dus nog niet goed.

Ik geef hem nu handmatig weer het zetje om door te blijven laden.

[ Voor 5% gewijzigd door Wesleymaur op 30-03-2025 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
MartinLI schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:41:
[...]

Das mooi wesleymaur, die van mij geeft nu wat ik ook doe de melding EMS_ALARM_DC_DISCONNECTED en EMS_WARNING_BATTERY_DC_DISCONNECT_WARNING :'( blijft maar komen.
Hopelijk kunnen de techneuten iets vinden en het probleem verhelpen.
Martin heb jij de kap er al eens afgehaald? Goed de aansluitingen gecontroleerd. Ik heb die gisteren ook nog eens goed nagelopen. Ik zag een aantal stekkertjes die wt slordig vastzaten (mogelijk door temperatuur verschillen) toch nog eens goed vastgezet. Vooral het groene stekkertje zat niet helemaal lekker Ik weet niet of dat een reden was bij mij, maar het kan geen kwaad. Uiteraard dit alles terwijl er geen spanning op stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
Wesleymaur schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Martin heb jij de kap er al eens afgehaald? Goed de aansluitingen gecontroleerd. Ik heb die gisteren ook nog eens goed nagelopen. Ik zag een aantal stekkertjes die wt slordig vastzaten (mogelijk door temperatuur verschillen) toch nog eens goed vastgezet. Vooral het groene stekkertje zat niet helemaal lekker Ik weet niet of dat een reden was bij mij, maar het kan geen kwaad. Uiteraard dit alles terwijl er geen spanning op stond.
Nee dat heb ik nog niet gedaan maar goede tip. Ik heb alleen geen sleutel om de kap te openen, die had je nodig toch, zal morgen eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
MartinLI schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Nee dat heb ik nog niet gedaan maar goede tip. Ik heb alleen geen sleutel om de kap te openen, die had je nodig toch, zal morgen eens kijken.
Net even gekeken en de kap was niet dicht gezet.
Wel de stroom er af maar zag niks geks. Net weer aan en hij lijkt het weer te doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDdoSxQKKYEWnOrWF1torPiwVys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6XKf5ZidX2BpR6TXPcfmkkUa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
MartinLI schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:13:
[...]

Net even gekeken en de kap was niet dicht gezet.
Wel de stroom er af maar zag niks geks. Net weer aan en hij lijkt het weer te doen
[Afbeelding]
Ja de fabrikant heeft hem een schop onder zijn kont gegeven. Er wordt nog onderzoek gedaan naar wellicht een bug in de FW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Backpacker schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:40:

Het gaat bij mij ook nog steeds niet goed @Backpacker. Nu ook weer raar gedrag. Het laden en ontladen van de tweede batterij gaat niet synchroon met de eerste. Hierdoor doet hij er veel langer over om op te laden en te ontladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wesleymaur schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Het gaat bij mij ook nog steeds niet goed @Backpacker. Nu ook weer raar gedrag. Het laden en ontladen van de tweede batterij gaat niet synchroon met de eerste. Hierdoor doet hij er veel langer over om op te laden en te ontladen.
Die van jou wordt nu onderzocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeldie
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 10:24
is er al een keer wat bekend @Backpacker wanneer de zonnepanelen gaan werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN3Qy4bN_LdlgeK2aR0Oa_v-gAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TpxgMHfLdAnBrlBmgfeSYo7o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
roeldie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:06:
is er al een keer wat bekend @Backpacker wanneer de zonnepanelen gaan werken?

[Afbeelding]
Dat werkt gewoon over het algemeen. Maar bij jou gaat er kennelijk wat mis. Heb je al een bericht naar support gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeldie
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 10:24
@Backpacker een tijd geleden en toen zijden ze dat het vanzelf moet gaan werken. maar ik zal nog is informeren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09:41
Hoe zou dit precies moeten werken? Bij mij merk ik alleen dat er soms wordt geladen i.v.m. verwachte zonne-energie, maar dan altijd gewoon met de maximale 6000w. Zou dit echt precies met de overproductie moeten worden geladen? Werkt dat zo bij iemand?
Backpacker schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Dat werkt gewoon over het algemeen. Maar bij jou gaat er kennelijk wat mis. Heb je al een bericht naar support gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
svenxyz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:51:
Hoe zou dit precies moeten werken? Bij mij merk ik alleen dat er soms wordt geladen i.v.m. verwachte zonne-energie, maar dan altijd gewoon met de maximale 6000w. Zou dit echt precies met de overproductie moeten worden geladen? Werkt dat zo bij iemand?

[...]
Ik heb wel het idee dat de Homevolt afstemt op de overcapaciteit van de zonnepanelen. Bij de Tibber pulse zie ik dan rond de ~50w nog maar in gebruik. Durf alleen niet te zeggen in welke stand ik hem dan heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTBBBS4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-04 10:22
[quote]Wesleymaur schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 07:41:
[...]

Dit ziet er sowieso niet heel goed uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcpyLq12GqzTAPsJ0cZWIKFXwB0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PfOOoNQpOTiPOaBHvXrDkfCR.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Klopt. Dat viel al op en is gemeld. Mijn batterij blijkt defect en wordt omgewisseld op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
Bij mij lijkt het altijd volle bak aan of uit en daardoor toevallig deels met zonne-energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fERSPj9s-NblEiz5pl72kYBcQ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aClSUgsOXehGp4fmDkMsIUkZ.png?f=fotoalbum_large
Senaxx schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Ik heb wel het idee dat de Homevolt afstemt op de overcapaciteit van de zonnepanelen. Bij de Tibber pulse zie ik dan rond de ~50w nog maar in gebruik. Durf alleen niet te zeggen in welke stand ik hem dan heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
svenxyz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:53:
Bij mij lijkt het altijd volle bak aan of uit en daardoor toevallig deels met zonne-energie.

[Afbeelding]

[...]
Als je 'optimaliseert voor inkomsten' is dat toch ook de beste manier. Nu we nog kunnen salderen wil je de accu zo goedkoop mogelijk volladen (volle snelheid) en zo snel mogelijk ontladen als het het meest oplevert.

Straks in 2027 zal de optie waar jij naar verlangt pas nuttig zijn, je gaat dan je eigen opwek zoveel mogelijk opslaan over de dag. Maar ook dan kan het nog steeds zo zijn dat de accu op bepaalde momenten juist harder gaat laden, en bepaalde andere uren de zonneenergie het net op laat vloeien als dit het meest oplevert. Het is wel zo dat dat straks steeds moeilijker wordt, je koopt de energie namelijk in incl. BTW en je pompt het terug zonder de teruggave van de BTW.

[ Voor 8% gewijzigd door Wesleymaur op 01-04-2025 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mediadesigner
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-07 15:13

mediadesigner

Marketeer uit Utrecht

Ik ben sinds november 2024 één van de eerste Nederlandse eigenaren van de 13,3 kWh Homevolt van Tibber. Hoewel ik alleen nog maar een winterperiode gedraaid heb (25 november 2024 t/m 31 maart 2025) leek het me toch nuttig om mijn ervaringen met deze thuisbatterij over de afgelopen 4 maanden in een blog te gieten. Ik lees namelijk veel berichten over partijen die waarschuwen voor een oplopende terugverdientijd met het oog op een verschuiving in de mix tussen fossiele en duurzame elektriciteit. Ook zou de toename van thuisbatterijen, wijkbatterijen en grote batterijen van bedrijven de lucratieve handel op de onbalansmarkt om zeep helpen. Tot op heden ziet alles er echter rooskleurig uit en belooft de zomerperiode veel goeds. Als je het rendement van mijn Homevolt en mijn inschatting t.a.v. de terugverdientijd wilt weten, zou je m'n review over de Tibber Homevolt kunnen lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
mediadesigner schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:58:
Ik ben sinds november 2024 één van de eerste Nederlandse eigenaren van de 13,3 kWh Homevolt van Tibber. Hoewel ik alleen nog maar een winterperiode gedraaid heb (25 november 2024 t/m 31 maart 2025) leek het me toch nuttig om mijn ervaringen met deze thuisbatterij over de afgelopen 4 maanden in een blog te gieten. Ik lees namelijk veel berichten over partijen die waarschuwen voor een oplopende terugverdientijd met het oog op een verschuiving in de mix tussen fossiele en duurzame elektriciteit. Ook zou de toename van thuisbatterijen, wijkbatterijen en grote batterijen van bedrijven de lucratieve handel op de onbalansmarkt om zeep helpen. Tot op heden ziet alles er echter rooskleurig uit en belooft de zomerperiode veel goeds. Als je het rendement van mijn Homevolt en mijn inschatting t.a.v. de terugverdientijd wilt weten, zou je m'n review over de Tibber Homevolt kunnen lezen.
Leuke review! Alleen zijn je inschatting van de verdiensten op de stroomhandel mijns inziens echt te rooskleurig. Ik heb de HV hangen sinds 19 december en mijn gemiddelde kWh opbrengst is tot dit moment 1,047 euro per dag (de helft dus van wat jij echt wel denkt te halen :*) ). De grid rewards waren 2,64 euro per dag maar sinds medio maart zijn deze wat naar beneden bijgesteld naar 2,49 euro per dag (edit: zo heb je het ook in je staatje staan, zie ik nu). De doorloopefficientie is ook niet 97% zoals Tibber aangeeft, maar ongeveer 85%. Ofwel: als je 1200 kWh hebt geladen, komt er iets meer dan 1000 kWh uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Gies123 op 01-04-2025 20:27 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediadesigner

mediadesigner

Marketeer uit Utrecht

Gies123 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:19:
[...]

Leuke review! Alleen zijn je inschatting van de verdiensten op de stroomhandel mijns inziens echt te rooskleurig. Ik heb de HV hangen sinds 19 december en mijn gemiddelde kWh opbrengst is tot dit moment 1,047 euro per dag (de helft dus van wat jij echt wel denkt te halen :*) ). De grid rewards waren 2,64 euro per dag maar sinds medio maart zijn deze wat naar beneden bijgesteld naar 2,49 euro per dag (edit: zo heb je het ook in je staatje staan, zie ik nu). De doorloopefficientie is ook niet 97% zoals Tibber aangeeft, maar ongeveer 85%. Ofwel: als je 1200 kWh hebt geladen, komt er iets meer dan 1000 kWh uit.
Ha Gies123, dank! Ik heb geen idee hoe ik die opbrengst van alleen de handel op de EPEX-markt nou uit m'n Homevolt kan trekken. Tibber rapporteert er in de app helaas niet over. Hoe kom jij aan die € 1,05? Daar zul je vast de (lokale) API voor gebruikt hebben? En ik beredeneerde ook dat de delta in de zomerperiode groter wordt dan in de winter het geval is geweest. Ik heb al maanden geen negatieve prijzen gezien, terwijl dat er in het Q2 en Q3 van 2024 wel zijn geweest (en ongetwijfeld weer terug komen). Het resultaat moet een hogere opbrengst zijn.

De daling in Grid Rewards heb ik gezien en erover geschreven, maar het is me niet duidelijk of dat een trend of toevalligheid is. Ook daarvoor zou ik eerst de zomer willen meemaken (het liefst zelfs een jaar aan data verzamelen) om er iets zinnigs over te zeggen.

Rest me te vragen hoe je aan die lagere doorloopefficiëntie komt. Meet je dat zelf? Haal je dat uit een API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
mediadesigner schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:43:
[...]

Ha Gies123, dank! Ik heb geen idee hoe ik die opbrengst van alleen de handel op de EPEX-markt nou uit m'n Homevolt kan trekken. Tibber rapporteert er in de app helaas niet over. Hoe kom jij aan die € 1,05? Daar zul je vast de (lokale) API voor gebruikt hebben? En ik beredeneerde ook dat de delta in de zomerperiode groter wordt dan in de winter het geval is geweest. Ik heb al maanden geen negatieve prijzen gezien, terwijl dat er in het Q2 en Q3 van 2024 wel zijn geweest (en ongetwijfeld weer terug komen). Het resultaat moet een hogere opbrengst zijn.

De daling in Grid Rewards heb ik gezien en erover geschreven, maar het is me niet duidelijk of dat een trend of toevalligheid is. Ook daarvoor zou ik eerst de zomer willen meemaken (het liefst zelfs een jaar aan data verzamelen) om er iets zinnigs over te zeggen.

Rest me te vragen hoe je aan die lagere doorloopefficiëntie komt. Meet je dat zelf? Haal je dat uit een API?
Je kunt bijvoorbeeld met wat kWh meters in de groepenkast exact bijhouden wat er uit de HV en wat erin gaat. Zelf lees ik op een makkelijke manier de homevolt elk uur uit en schijf die data in een Google sheet inclusief de Tibber stroomprijs van het afgelopen uur. Ik gebruik daarvoor een Homey pro die ik toch al had voor de anderen automatiseringen in en rond het huis. Of je kunt via Home Assistant (HA) de Homevolt uitlezen en iets met de data doen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Ik verwacht inderdaad wel dat het komende zomer beter gaat worden omdat we hopelijk meer zonuren gaan krijgen.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mediadesigner schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:43:
[...]

Ik meet vanaf installatie me een externe kWh meter exact hoeveel ik laadt en ontlaadt en tegen welke prijs. Je kan dit zien in dit overzicht.

Je inschatting van 7.5 jaar terugverdientijd komt wel redelijk uit. Ik zit nu op 7,24 jaar op basis van een huidige gemiddelde dagopbrengst van zo'n €3,10. Met een gemiddelde gridreward van €2,49 betekent dat dat de EPEX handel ongeveer 60ct per dag oplevert.

@Gies123 als jij een euro aan de EPEX overhoudt, trek je daar dan wel de energiebelasting en tibberkosten over het verlies vanaf?

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 02-04-2025 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
JackBol schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:35:
[...]

Ik meet vanaf installatie me een externe kWh meter exact hoeveel ik laadt en ontlaadt en tegen welke prijs. Je kan dit zien in dit overzicht.

Je inschatting van 7.5 jaar terugverdientijd komt wel redelijk uit. Ik zit nu op 7,24 jaar op basis van een huidige gemiddelde dagopbrengst van zo'n €3,10. Met een gemiddelde gridreward van €2,49 betekent dat dat de EPEX handel ongeveer 60ct per dag oplevert.

@Gies123 als jij een euro aan de EPEX overhoudt, trek je daar dan wel de energiebelasting en tibberkosten over het verlies vanaf?
@JackBol In de review komt @mediadesigner op een terugverdientijd van 4,5 jaar wat -gebaseerd op de huidige cijfers- mijns inziens echt te rooskleurig is:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oWIIvLRk54YSmMKc7WYVhqOpJY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lin1vH1ytmnLZVC51c0qAxGi.png?f=user_large

Wat ik doe is het volgende: bij elke prijswijziging (dat is meestal elk heel uur, maar straks elk kwartier) én wanneer er energie geladen/ontladen is, lees ik de homevolt uit om te zien hoeveel kWh's er geladen dan wel ontladen zijn. Beide getallen vermenigvuldig ik met de Tibber-prijs (inclusief vergoeding en belasting). Aan beide kanten dus zowel bij inkoop als verkoop. Ook het eigen verbruik (30 watt voor LTE/Wifi/ledstrip/etc) wordt geregistreerd tegen de consumentenprijs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eM9xXI6SPV8SfZ6Rv-7hgW3V5vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LJY1bRsjhKB2dcDssX5hVBSi.png?f=fotoalbum_large
(De kolommen G en H komen rechtstreeks uit de Homevolt en aan de hand daarvan kan je zien hoeveel er in het afgelopen uur geladen/ontladen is)

En daar draait het dashboardje weer op.

Volgens mij vergeet ik dan niets qua kosten/opbrengsten, of zie ik iets over het hoofd?

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gies123 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:23:
Volgens mij vergeet ik dan niets qua kosten/opbrengsten, of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb ongeveer 18% aan inkomsten verlies vanwege de energiebelasting en tibber inkoopvergoeding over de energie die verloren gaat. In mijn dashboard de kolom "KOSTEN ENERGIEDELTA".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
JackBol schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:56:
[...]

Ik heb ongeveer 18% aan inkomsten verlies vanwege de energiebelasting en tibber inkoopvergoeding over de energie die verloren gaat. In mijn dashboard de kolom "KOSTEN ENERGIEDELTA".
Ja dat heb ik ook hoor. Het aantal kWh's dat de Homevolt verlaat is ongeveer 15% minder dan erin komt. Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat de roundtrip efficiency geen 97% is zoals Tibber stelt maar meer in de buurt komt van 85%.

Net zoals jij heb ik nu zo'n 1200 kWh geladen en 1000 kWh ontladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAw87XVno4dZo0bcS3j3oAFNq_8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nJfJH96okO9tbn1KsODpPnfC.png?f=user_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:48
Gies123 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:29:
[...]

Je kunt bijvoorbeeld met wat kWh meters in de groepenkast exact bijhouden wat er uit de HV en wat erin gaat. Zelf lees ik op een makkelijke manier de homevolt elk uur uit en schijf die data in een Google sheet inclusief de Tibber stroomprijs van het afgelopen uur. Ik gebruik daarvoor een Homey pro die ik toch al had voor de anderen automatiseringen in en rond het huis. Of je kunt via Home Assistant (HA) de Homevolt uitlezen en iets met de data doen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Ik verwacht inderdaad wel dat het komende zomer beter gaat worden omdat we hopelijk meer zonuren gaan krijgen.
méér??? afgelopen weken is er juist een puist energie opgewekt van jewelste... :9~

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Hansieo schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:11:
[...]

méér??? afgelopen weken is er juist een puist energie opgewekt van jewelste... :9~
Meer is altijd beter :*) . Meer voor eigen gebruik en meer onbalans op het net *O*

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gies123 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:08:
[...]

Ja dat heb ik ook hoor. Het aantal kWh's dat de Homevolt verlaat is ongeveer 15% minder dan erin komt. Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat de roundtrip efficiency geen 97% is zoals Tibber stelt maar meer in de buurt komt van 85%.

Net zoals jij heb ik nu zo'n 1200 kWh geladen en 1000 kWh ontladen:
[Afbeelding]
Er zit een kleine delta tussen onze dashboards, jij staat er net iets positiever voor, terwijl ik net iets meer kWhs heb geladen en ontladen. Het verschil is zo'n 6 a 7%. Ik weet niet waar dat vandaan komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:48
Gies123 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:14:
[...]

Meer is altijd beter :*) . Meer voor eigen gebruik en meer onbalans op het net *O*
tuurlijk.... maar is dat reëel om mee te gaan rekenen? :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Hansieo schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:26:
[...]

tuurlijk.... maar is dat reëel om mee te gaan rekenen? :?
Ik reken er niet mee, maar ik reken(/hoop) erop ;) . Sowieso is zonneschijn een van de mooiere dingen in NL waar ik erg van geniet.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
JackBol schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:27:
[...]

Er zit een kleine delta tussen onze dashboards, jij staat er net iets positiever voor, terwijl ik net iets meer kWhs heb geladen en ontladen. Het verschil is zo'n 6 a 7%. Ik weet niet waar dat vandaan komt :)
Jouw Homevolt is een dag eerder geinstalleerd dus dat is al een verschil en daarnaast hangt die van mij binnen dus wellicht iets minder last van de koudere dagen in de afgelopen maanden?

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
svenxyz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:53:

[Afbeelding]

[...]
Toch een heel ander beeld bij mij. Ik heb hem ook staan op optimaliseren voor inkomsten, maar bij mij heeft hij gisteren grotendeels zonnenergie gebruikt om de batterijen op te laden.

Die 6.7 die in de hoek staat dacht ik eerst dat het totaal opwek van een dag was, maar dit lijkt eerder een gemiddelde per uur, want in werkelijkheid had ik gisteren 46,5 kWh productie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ0H3-VPbWU4JOX-XROasEezuls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LRA6DspxOSHjt7yLLbYslgzk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Senaxx op 02-04-2025 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mediadesigner

mediadesigner

Marketeer uit Utrecht

Dank voor de aanvullende inzichten @JackBol en @Gies123. Wat een coole dashboards hebben jullie gemaakt! Die ga ik zeker in de gaten houden. Ik heb aan de hand hiervan de opbrengst uit de handel met dynamische energieprijzen verlaagd naar € 1,35 p/dag. Ik denk nog steeds dat de zomerperiode voor grote pieken en dalen gaat zorgen en daarmee de gemiddelde dagopbrengst hoger gaat worden dan nu jullie nu zichtbaar maken. Bij de terugverdientijd heb ik nu ook de BTW-afdracht van € 199,50 meegenomen. Die loopt daarmee op naar 5,62 jaar.

Maar zelfs met die 7,5 jaar die Tibber voorschotelt zou ik kunnen leven. Uitgaande van 10 jaar functioneren, zou dat € 10.919 aan opbrengst betekenen. Een plus van € 2.730 t.o.v. je investering en dat komt neer op zo'n 3% rendement per jaar. Geen vetpot, maar beter dan sparen. Verhoogde zelfconsumptie, ontlasten van het net, leuk ding om mee te spelen... die non-financiële zaken prijs je niet in maar zou je eigenlijk ook mee moeten wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenxyz
Het verschil is denk ik dat jij voldoende stroom opwekt voor de 6kw, terwijl ik aan max 3 kom en de rest dus wordt aangevuld vanuit het net. Is dus toeval zo lijkt het...
Senaxx schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:26:
[...]

Toch een heel ander beeld bij mij. Ik heb hem ook staan op optimaliseren voor inkomsten, maar bij mij heeft hij gisteren grotendeels zonnenergie gebruikt om de batterijen op te laden.

Die 6.7 die in de hoek staat dacht ik eerst dat het totaal opwek van een dag was, maar dit lijkt eerder een gemiddelde per uur, want in werkelijkheid had ik gisteren 46,5 kWh productie.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
svenxyz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:22:
Het verschil is denk ik dat jij voldoende stroom opwekt voor de 6kw, terwijl ik aan max 3 kom en de rest dus wordt aangevuld vanuit het net. Is dus toeval zo lijkt het...

[...]
Ja maar ik had verwacht als jij bijvoorbeeld 3000W producteert en daarvan 2500 over hebt, dat de HV zich dan instelt om op te laden met 2500w.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Senaxx schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:47:
[...]

Ja maar ik had verwacht als jij bijvoorbeeld 3000W producteert en daarvan 2500 over hebt, dat de HV zich dan instelt om op te laden met 2500w.
Nee want op dat moment was het ook goedkoop dus dan is het verstandig om de Homevolt op volle snelheid te laten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
mediadesigner schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:58:
Ik ben nog altijd erg terughoudend voor wat betreft de homevolt; 1 van de redenen voor mij om nog steeds niet voor homevolt te kiezen is het (voor mij onduidelijke) grotere risico rond brand met een NMC batterij. Ik lees daar niets over in je review, maar wellicht had je dat ook niet meegenomen in je keuze? NMC is wel een reden dat de homevolt qua aanschaf gunstig uitpakt, daar hoort dus ook een weloverwogen keus tav van risico's bij.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste