Ik vrees dat dit onoplosbaar is en we maar moeten hopen op grote spreads op een dag om toch nog wat te verdienen. Of de belasting op energie dermate aanpassen dat we hier minder last van hebben. MID meter tussen de accu? Ik heb geen idee. Nog even 2 jaar genieten dus.
Ik zat naar de website van Polarium te kijken (producent van de Homevolt) en daar staat heel mooi:
Maar...? Waar is die AI software? Gaat die aan als je local selecteert in de aansturing?Homevolt combines cutting-edge battery technology with the latest energy-saving AI software. It’s the first battery that truly understands your home. It can lower costs and increase energy self-sufficiency for the user and contribute to stability and flexibility for the entire grid.
https://polarium.com/residential/
[ Voor 12% gewijzigd door Wesleymaur op 05-02-2025 10:53 ]
Het is niet onoplosbaar, het is ontzettend veel werk. Zie ook koboy in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."Wesleymaur schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:47:
Ik vrees dat dit onoplosbaar is en we maar moeten hopen op grote spreads op een dag om toch nog wat te verdienen. Of de belasting op energie dermate aanpassen dat we hier minder last van hebben. MID meter tussen de accu? Ik heb geen idee. Nog even 2 jaar genieten dus.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Jack, als ik jouw dashboard open in Chrome, loopt mn browser vast op dat tabblad. OP andere gaat het goed. Is dit iets dat jij en/of anderen herken(t)nen?JackBol schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:22:
Vandaag een van de betere dagen met €7+ resultaat. Morgen lijkt ook een goede dag te worden met 2 laad/onlaad cycli.
Vind je? Kijkend naar de stats van @JackBol , dan zijn de mooie dagen op 1 hand te tellen.Gies123 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:10:
Wel een paar mooie Homevolt dagen achter de rug, mensen!
Een paar kan je ook prima op 1 hand tellenGuiltyNL schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:01:
[...]
Vind je? Kijkend naar de stats van @JackBol , dan zijn de mooie dagen op 1 hand te tellen.
Ja ik ik heb geen verstand van JS en dat dashboard hangt met ChatGPT aan elkaar 🤣Wesleymaur schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:06:
[...]
Jack, als ik jouw dashboard open in Chrome, loopt mn browser vast op dat tabblad. OP andere gaat het goed. Is dit iets dat jij en/of anderen herken(t)nen?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Heb ook een eerste dashboard gemaakt. PowerBI is nieuw voor mij dus tips zijn welkom
. De data komt uit een googlesheet.
Ik zie het nog goedkomen hoor. Straks in de lente en zomer, dán komen de mooie dagen er pas aan!boyette schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 00:24:
[...]
Een paar kan je ook prima op 1 hand tellen

Misschien heb je dan wel meer dan 2 handen nodig..spannendGuiltyNL schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:07:
[...]
Ik zie het nog goedkomen hoor. Straks in de lente en zomer, dán komen de mooie dagen er pas aan!
Ik hoop dat ik ook mijn voeten nodig heb dan.
Mooie site. Ik moet mij toch eens in power bi gaan verdiepen.Gies123 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:57:
Heb ook een eerste dashboard gemaakt. PowerBI is nieuw voor mij dus tips zijn welkom. De data komt uit een googlesheet.
Ik had wel een vraagje over je grafiek. Het lijkt alsof de gridrewards cumulatief in de tijd (blauwe staven) worden gepresenteerd, maar dat de kW verdiensten niet cumulatief worden weergegeven. De oranje balkjes namelijk in de tijd soms ook weer kleiner. Of snap ik toch de grafiek niet helemaal?
Dank je en inderdaad beiden moeten cumulatief, maar er gaat blijkbaar nog iets niet goed. Ik zal er nog eens goed naar kijken!beekc1 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:08:
[...]
Mooie site. Ik moet mij toch eens in power bi gaan verdiepen.
Ik had wel een vraagje over je grafiek. Het lijkt alsof de gridrewards cumulatief in de tijd (blauwe staven) worden gepresenteerd, maar dat de kW verdiensten niet cumulatief worden weergegeven. De oranje balkjes namelijk in de tijd soms ook weer kleiner. Of snap ik toch de grafiek niet helemaal?
Edit: het klopt toch. Er zijn af en toe dagen waarin met name de accu geladen heeft en niet ontladen. Dat resulteert dus voor die dag in een negatieve waarde waardoor het een vertekend beeld geeft. Hoe verder we in de tijd komen, hoe minder het zal gaan opvallen. Bij de 2 pijlen zijn de cumulatieve kolommen voor de kW's en Gridrewards. Ik gebruik trouwens 2,70 euro als gemiddelde grid reward per dag om te voorkomen dat ik die elke dag handmatig moet invullen. Mocht dat in de toekomst anders worden, dan pas ik het gemiddelde weer aan.
/f/image/nDCHZGjLnp51gv4RQGXn6pVM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Gies123 op 06-02-2025 22:46 ]
Ik heb dat ook, denk een bugje. Hij rekent het terugleveren van de batterij met kostprijs 0 denk ik?
/f/image/odXMNeUSp4tmzsIjxSbb8mEg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door GuiltyNL op 07-02-2025 08:33 ]
Dat hoeft niet als je alle energie aan het einde van het uur probeert te compenseren, voordat het hele uur voorbij is. Dan kun je vrij kort even volle bak draaien tot je NOM hebt bereikt.easywoods schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:04:
[...]
Probleem is dan dat je met een grote omvormer een groot deel van de dag een klein vermogen moet produceren met grote verliezen tot gevolg, dat is wel zonde 🤷♂️
Als je niet meer kan salderen dan werkt die “oplossing” echter niet meer 🤷🏻♂️SidewalkSuper schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:35:
[...]
Dat hoeft niet als je alle energie aan het einde van het uur probeert te compenseren, voordat het hele uur voorbij is. Dan kun je vrij kort even volle bak draaien tot je NOM hebt bereikt.
Ik lees op het Zweedse facebook forum het volgende antwoord op iemand die het verbruik versus teruglevering van de homevolt ter discussie stelt: het is te veel verschil. Daar reageert vervolgens iemand op die het volgende zegt (in het Zweeds, maar ik heb het vertaald). Let vooral even op het dikgedrukte stukje tekst. Ik ben heel benieuwd of dat in NL ook het geval al is. Ik zie het echter nog niet en zie de SoC nog steeds oplopen.
Hoi. Er is veel onzekerheid in die cijfers, en 20% klinkt niet helemaal logisch. Alle energie die niet in of uit de batterij gaat, moet ergens heen, en dat betekent dat je 30 kWh aan warmte zou hebben verbruikt, wat je zou hebben gemerkt in je kelder als dat het geval was 🙂
Een uniek verkoopargument van Homevolt is dat we een 800V-systeem gebruiken, wat een aanzienlijk betere rondloop-efficiëntie (Energie In - Energie Uit) zou moeten geven dan andere concurrerende systemen op de markt. Doordat de batterijspanning, ongeacht de lading (600-900V), altijd hoger is dan wat nodig is aan de AC-zijde (400V fase-naar-fase), is het spanningsverschil relatief laag en is er minder energie nodig voor verliezen. Dit is echter theorie, en er zijn in werkelijkheid veel factoren die een rol spelen.
Onlangs hebben we een update uitgerold die de omvormer offline haalt wanneer deze inactief is, wat betekent dat hij fysiek loskoppelt van het netwerk. Dit zou ervoor moeten zorgen dat hij nauwelijks verbruik heeft gedurende grote delen van de dag.
Een andere bron van verliezen zijn natuurlijk de batterijcellen zelf, en het op temperatuur houden ervan. Dit is moeilijk te vermijden.
Ik hoop dat je tevreden bent met het antwoord, en dat je ook tevreden bent met je Homevolt!
[ Voor 4% gewijzigd door Wesleymaur op 07-02-2025 16:37 ]
Er is bij mij niet heel veel onzekerheid over in ieder geval. Ik heb er een externe kWh meter aan hangen en die geeft aan dat er momenteel 18% van de energie is verdampt. Het gaat bij mij inmiddels al over 104 kWh.Wesleymaur schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:32:
Hoi. Er is veel onzekerheid in die cijfers, en 20% klinkt niet helemaal logisch.
[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 07-02-2025 17:00 ]
En dat klopt, want in de trapkast waar bij mij de Homevolt hangt zijn het permanent zomerse temperaturen waar Frankrijk jaloers op kan zijn. Ik roep het al vanaf het begin: er gaat veel energie verloren aan warmte. Als mijn EV zo zou 'lekken', zou een meter rond de auto altijd sneeuwvrij zijn en alle zwerfkatten zouden erop en eronder zitten. Mjam, lekker warm!
(koe bij gebrek aan kat)
[ Voor 3% gewijzigd door Gies123 op 07-02-2025 17:05 ]
Ik heb het even snel doorgerekend, dit verlies is ongeveer 6 tot 7 maanden ROI over de looptijd. I.e. de ROI had onder de 7 jaar kunnen zijn.
Bij mij hangt hij in een koude schuur, maar hij kan dat verlies dan in ieder geval gebruiken om de boel op temperatuur te houden in deze tijd. Dan nog is het wel vrij fors, nu maar hopen dat die update inderdaad uitkomst gaat bieden!
Ik vond het ook wel handig om in Home Assistant het huidige schedule te kunnen bekijken.
/f/image/BxJDBgPAoDsF7IPhq8LpNccK.png?f=fotoalbum_large)
REST sensor in sensors.yaml
Template sensor in configuration.yaml
Voorbeeld dashboard
Voor het dashboard is deze plugin nodig https://github.com/PiotrM...HTML-Jinja2-Template-card
Geeft ook de mogelijkheid zoiets te renderen. Zal tzt die code ook delen. Ik haal nu de energieprijs uit een sensor van EV Smart Charging (https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging), maar dat moet ook gewoon rechtstreeks uit een sensor van Tibber kunnen. WIP.
/f/image/BxJDBgPAoDsF7IPhq8LpNccK.png?f=fotoalbum_large)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - platform: rest name: homevolt_schedule_raw resource: http://<homevolt>/schedule.json json_attributes: - local_mode - schedule - schedule_id value_template: "{{ value_json.schedule_id }}" scan_interval: 60 |
code:
1
2
3
4
5
| - binary_sensor: - name: "homevolt_local_mode" availability: "{{ states.sensor.homevolt_schedule_raw.state is defined }}" state: >- {{ state_attr('sensor.homevolt_schedule_raw', 'local_mode') | default('Off', true) | title }} |
Voorbeeld dashboard
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| type: custom:html-template-card title: Current schedule ignore_line_breaks: true content: > <style>.schedules_table { width:100% } .schedule_table tr:nth-child(even) {background: var(--material-secondary-background-color)}</style> <table class="schedules_table"> <tr> <th>From</th><th>To</th><th>Type</th><th>Params</th> </tr> {% set bat_states = [ "idle", "charge", "discharge", "grid charge", "grid discharge", "grid charge/discharge", "freq reserve"] %} {% set schedules = state_attr('sensor.homevolt_schedule_raw', 'schedule') | rejectattr('to', 'undefined') | rejectattr('from', 'undefined') | list %} {% for schedule in schedules %} <tr> <td style="">{{ schedule.from | default(0, true) | timestamp_custom("%Y-%m-%d %H:%M") }}</td> <td style="">{{ (schedule.to) | default(0, true) | timestamp_custom("%Y-%m-%d %H:%M") }}</td> <td style="padding:0 0.5em">{{ bat_states[schedule.type] | title }}</td> <td> {% if schedule.params.setpoint is defined %} {{ schedule.params.setpoint }}W {% endif %} </td> </tr> {% endfor %} </table> <br><br>Last update: {% if states.sensor.homevolt_schedule_raw %} {{ as_timestamp(states.sensor.homevolt_schedule_raw.last_changed) | timestamp_custom("%Y-%m-%d %H:%M") | default() }} {% else %} never {% endif %} <br>Local mode: {{ states('binary_sensor.homevolt_local_mode') | lower }} |
Voor het dashboard is deze plugin nodig https://github.com/PiotrM...HTML-Jinja2-Template-card
Geeft ook de mogelijkheid zoiets te renderen. Zal tzt die code ook delen. Ik haal nu de energieprijs uit een sensor van EV Smart Charging (https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging), maar dat moet ook gewoon rechtstreeks uit een sensor van Tibber kunnen. WIP.
/f/image/mng4hxrFTYnaCSHBxjPUpvQJ.png?f=fotoalbum_large)
Oh, dat ging makkelijker dan gedacht.Steyn schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:39:
Ik vond het ook wel handig om in Home Assistant het huidige schedule te kunnen bekijken.
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - platform: rest name: homevolt_schedule_raw resource: http://<homevolt>/schedule.json json_attributes: - local_mode - schedule - schedule_id value_template: "{{ value_json.schedule_id }}" scan_interval: 60
code:
1 2 3 4 5 - binary_sensor: - name: "homevolt_local_mode" availability: "{{ states.sensor.homevolt_schedule_raw.state is defined }}" state: >- {{ state_attr('sensor.homevolt_schedule_raw', 'local_mode') | default('Off', true) | title }}
Voorbeeld dashboard
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 type: custom:html-template-card title: Current schedule ignore_line_breaks: true content: > <style>.schedules_table { width:100% } .schedule_table tr:nth-child(even) {background: var(--material-secondary-background-color)}</style> <table class="schedules_table"> <tr> <th>From</th><th>To</th><th>Type</th><th>Params</th> </tr> {% set bat_states = [ "idle", "charge", "discharge", "grid charge", "grid discharge", "grid charge/discharge", "freq reserve"] %} {% set schedules = state_attr('sensor.homevolt_schedule_raw', 'schedule') | rejectattr('to', 'undefined') | rejectattr('from', 'undefined') | list %} {% for schedule in schedules %} <tr> <td style="">{{ schedule.from | default(0, true) | timestamp_custom("%Y-%m-%d %H:%M") }}</td> <td style="">{{ (schedule.to) | default(0, true) | timestamp_custom("%Y-%m-%d %H:%M") }}</td> <td style="padding:0 0.5em">{{ bat_states[schedule.type] | title }}</td> <td> {% if schedule.params.setpoint is defined %} {{ schedule.params.setpoint }}W {% endif %} </td> </tr> {% endfor %} </table> <br><br>Last update: {% if states.sensor.homevolt_schedule_raw %} {{ as_timestamp(states.sensor.homevolt_schedule_raw.last_changed) | timestamp_custom("%Y-%m-%d %H:%M") | default() }} {% else %} never {% endif %} <br>Local mode: {{ states('binary_sensor.homevolt_local_mode') | lower }}
[Afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| - trigger: - trigger: state entity_id: sensor.electricity_price_<home> - alias: Triggers every 15 minutes platform: time_pattern minutes: "/15" - alias: Triggers on home assistant startup platform: "homeassistant" event: start action: - alias: Collects the price information and stores this in a response variable action: tibber.get_prices data: start: "{{ today_at().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}" end: "{{ (today_at() + timedelta(days=2)).strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}" response_variable: tibber_prices sensor: - unique_id: <iets-randoms> name: tibber_forecast availability: "{{ states.sensor.electricity_price_<home>.state is defined }}" state: "{{ tibber_prices.prices.values() | first | selectattr('start_time', '<=', now().isoformat()) | map(attribute='price') | list | last }}" attributes: prices_today: > {% set ns = namespace() %} {% set ns.prices_today = [] %} {% for i in tibber_prices.prices.values() | first %} {% if as_local(as_datetime(i.start_time)).date() == now().date() %} {% set n = dict(time = i.start_time, price = i.price) %} {% set ns.prices_today = ns.prices_today + [n] %} {% endif %} {% endfor %} {{ ns.prices_today }} prices_tomorrow: > {% set ns = namespace() %} {% set ns.prices_tomorrow = [] %} {% for i in tibber_prices.prices.values() | first %} {% if as_local(as_datetime(i.start_time)).date() == as_local(today_at()+timedelta(days=1)).date() %} {% set n = dict(time = i.start_time, price = i.price) %} {% set ns.prices_tomorrow = ns.prices_tomorrow + [n] %} {% endif %} {% endfor %} {{ ns.prices_tomorrow }} |
En dan dit als dashboard:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
| type: custom:apexcharts-card now: show: true color: "#ffc0cb" header: show: true title: Energy prices show_states: true graph_span: 2d yaxis: - id: energy_price min: ~0 apex_config: forceNiceScale: true title: text: EUR/kWh decimals: 2 - id: battery min: 0 apex_config: labels: show: true forceNiceScale: true title: text: Watt decimals: 0 opposite: true span: start: day show: last_updated: true apex_config: dataLabels: enabled: false dropShadow: enabled: true legend: show: true xaxis: labels: show: true format: HH rotate: -45 rotateAlways: true hideOverlappingLabels: true style: fontSize: 10 fontWeight: 10 tooltip: enabled: false enabledOnSeries: - Charging setpoint - Discharging setpoint series: - entity: sensor.tibber_forecast yaxis_id: energy_price name: Electricity price unit: EUR/kWh data_generator: > return [...entity.attributes.prices_today, ...entity.attributes.prices_tomorrow].map((entry) => { return [new Date(entry.time), entry.price]; }); type: line float_precision: 2 show: in_header: before_now extremas: true extend_to: false color_threshold: - value: -100 color: cyan - value: 0 color: green - value: 40 color: orange - value: 100 color: red - value: 200 color: magenta - value: 500 color: black - entity: sensor.homevolt_schedule_raw group_by: duration: 1h fill: zero start_with_last: false func: last yaxis_id: battery attribute: schedule name: Charging setpoint data_generator: |- let a = []; entity.attributes.schedule.forEach(item => { if (item.from > 0 && item.to > 0) { if (item.type === 1) item.setpoint = (item.params.setpoint !== undefined) ? item.params.setpoint : 6000; else item.setpoint = 0; let i = [new Date(item.from*1000), item.setpoint, new Date(item.to*1000), item.setpoint, ]; a.push(i); } }); return a; unit: W type: area curve: stepline color: lightgreen show: in_header: false legend_value: false as_duration: hour extend_to: false stroke_width: 1 - entity: sensor.homevolt_schedule_raw group_by: duration: 1h fill: zero start_with_last: false func: last yaxis_id: battery attribute: schedule name: Discharging setpoint data_generator: |- let a = []; entity.attributes.schedule.forEach(item => { if (item.from > 0 && item.to > 0) { if (item.type === 2) item.setpoint = (item.params.setpoint !== undefined) ? item.params.setpoint : 6000; else item.setpoint = 0; let i = [new Date(item.from*1000), item.setpoint, new Date(item.to*1000), item.setpoint, ]; a.push(i); } }); return a; unit: W type: area curve: stepline color: red show: in_header: false legend_value: false extend_to: false stroke_width: 1 experimental: color_threshold: true |
Plugin https://github.com/RomRider/apexcharts-card
[ Voor 3% gewijzigd door Steyn op 09-02-2025 12:04 ]
Hier bijna altijd ongelijk en alleen als ze richtimg vol gaam trekken ze richting gelijkGies123 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:55:
[Afbeelding]
Dit heb ik nog niet eerder gezien dat de accu’s niet gelijk worden opgeladen. Bij jullie ook?
Vandaag de 2e procent terugverdiend. Op 29 juni 2032 heb ik die hele batterij terugverdiend.
Als we uitgaan van een levensduur van 10 jaar bij gelijkblijvende opbrengst, dan levert die batterij in totaal €10870 op. Min de aanschafkosten is dat €2680 winst.
Dit komt uit op een jaarlijks rendement van 2,81%. Dat is 0.01% meer als waar je nu een 10j deposito (onder het garantiestelsel) voor kan afsluiten.
Aangezien die batterij ook nog altijd 200w verstookt en dus niet groen is, is het hele concept van die batterij momenteel zinloos. Tenzij het rendement structureel verbetert, kunnen we momenteel niet anders stellen dan dat het een zinloze investering is geweest.
Als we uitgaan van een levensduur van 10 jaar bij gelijkblijvende opbrengst, dan levert die batterij in totaal €10870 op. Min de aanschafkosten is dat €2680 winst.
Dit komt uit op een jaarlijks rendement van 2,81%. Dat is 0.01% meer als waar je nu een 10j deposito (onder het garantiestelsel) voor kan afsluiten.
Aangezien die batterij ook nog altijd 200w verstookt en dus niet groen is, is het hele concept van die batterij momenteel zinloos. Tenzij het rendement structureel verbetert, kunnen we momenteel niet anders stellen dan dat het een zinloze investering is geweest.
Ik zie nu de factuur over januari in mn overzicht staan. Hoe interpreteren jullie die voor jezelf? Ik ben wat verrast als ik de waardes vergelijk met de waardes in de app.
Ben ik nu te simpel bezig als ik onder de tab analyse het verbruik (a 136 euro) verminder met geproduceerd (a 100 euro) = 36 euro. Vervolgens ga ik naar mijn grid rewards voor januari (a 81,94 euro). Ik zou dan verwachten dat (excl. alle vastrecht kosten), in ieder geval 45,94 zou moeten overhouden.
Ben ik nu te simpel bezig als ik onder de tab analyse het verbruik (a 136 euro) verminder met geproduceerd (a 100 euro) = 36 euro. Vervolgens ga ik naar mijn grid rewards voor januari (a 81,94 euro). Ik zou dan verwachten dat (excl. alle vastrecht kosten), in ieder geval 45,94 zou moeten overhouden.
Het is een hobby Jack, hopelijk samen met wat meer zon in de komende maanden, verbetert dat rendement.JackBol schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:33:
Vandaag de 2e procent terugverdiend. Op 29 juni 2032 heb ik die hele batterij terugverdiend.
@Wesleymaur Ja, een hobby. Ik snap de ACM wel dat ze de batterijverkopers op de vingers wilde tikken. Dat zal ook de primaire reden zijn dat Tibber die terugverdientijd aangepast heeft.
Ik denk dat de terugverdientijd in de lente en zomer kan verbeteren, maar ik denk vooral dat Tibber heel snel de echte onbalansvergoedingen moet gaan geven. Zou deze nog (op tijd) komen denken jullie?
Verder werkt mijn batterij tot nu toe consistent, laden en ontladen gebeurt altijd volgens schema en ik heb er geen omkijken naar.
Het is ook wel een mooi idee dat we het goede van een dynamisch contract hebben en de dempende werking op de prijzen met de batterij. En stel dat die batterij het stiekem langer volhoudt dan nu op papier, dan kan dat ook nog een voordeeltje zijn.
Ik denk dat de terugverdientijd in de lente en zomer kan verbeteren, maar ik denk vooral dat Tibber heel snel de echte onbalansvergoedingen moet gaan geven. Zou deze nog (op tijd) komen denken jullie?
Verder werkt mijn batterij tot nu toe consistent, laden en ontladen gebeurt altijd volgens schema en ik heb er geen omkijken naar.
Het is ook wel een mooi idee dat we het goede van een dynamisch contract hebben en de dempende werking op de prijzen met de batterij. En stel dat die batterij het stiekem langer volhoudt dan nu op papier, dan kan dat ook nog een voordeeltje zijn.
Als je met gridstabilizers geld wilt verdienen kan je wellicht beter je geld in investeren in een grootschaliger project via bijv. Duurzaaminvesteren.nl.JackBol schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:33:
Ik heb hier een bedragje in gestoken. https://www.duurzaaminves...en/middelweg-battery-bv-1
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
kleine offtopic:Mistraller schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:04:
[...]
Als je met gridstabilizers geld wilt verdienen kan je wellicht beter je geld in investeren in een grootschaliger project via bijv. Duurzaaminvesteren.nl.
Ik heb hier een bedragje in gestoken. https://www.duurzaaminves...en/middelweg-battery-bv-1
het rendement wat zij beloven, 8,99% op jaarbasis gemiddeld, is FOUT.
Dit moet zijn ~7.479%.
Best wel pittig verschil.... procentueel..
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
JackBol schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:33:
/f/image/DeVjFWe0RpzeqdW2pLC8wOlL.png?f=fotoalbum_large)
2% inderdaad aangetikt

Ja maar de interesse in die hobby begint af te nemen. En tenzij ik iets opruiends in dit topic noem, gebeurt er hier ook niets meerWesleymaur schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:29:
[...]
Het is een hobby Jack, hopelijk samen met wat meer zon in de komende maanden, verbetert dat rendement.
Achteraf gezien heb je gelijk, maar de initiële marketing had wel een andere toon...Mistraller schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:04:
[...]
Als je met gridstabilizers geld wilt verdienen kan je wellicht beter je geld in investeren in een grootschaliger project via bijv. Duurzaaminvesteren.nl.
/f/image/0a4GyywuP19mY0VHm0gXXcl8.png?f=fotoalbum_large)
super! visuele weergave.. TOPGies123 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:37:
[...]
[Afbeelding]
2% inderdaad aangetiktMaar eens met @JackBol dat de investering tot nu toe sub-optimaal lijkt. En ja, ik vind het ook gewoon leuk, maar had er ook meer van verwacht. Ik hoop eigenlijk dat de achterliggende maanden achteraf de slechtste blijken zijn en dat het alleen maar beter wordt zodra de zon gaat schijnen. Daarnaast ga ik er vanuit dat Tibber de omvormer daadwerkelijk gaat uitschakelen als de accu vol is zodat er geen energie verloren gaat aan warmte.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Helemaal eens, en op basis van die mooie belofte van 5 jaar / 1490 euro per jaar ben ik ingestapt. Het eerlijke antwoord is dat ik voor dit geld nu liever een warmtepomp had aangeschaft want die verdient zich vermoedelijk sneller terug én geeft direct wooncomfort. Misschien denkt mijn Homevolt dat hij een warmtepomp is want die geeft ook warmte afJackBol schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:00:
[...]
Achteraf gezien heb je gelijk, maar de initiële marketing had wel een andere toon...
[Afbeelding]

@Gies123 Ik ook, heb Tibber om uitleg gevraagd, maar daar kwam helaas een ontwijkend antwoord uit. Heb er maar voor gekozen om de discussie niet verder aan te gaan, maar het is wel jammer.
Is het niet logischer / eerlijker om deze conclusie na een jaar te trekken ipv na 2 wintermaanden? Lijkt mij nogal voorbarig allemaal...
1. Tibber heeft de ROI aangepast na aanschaf van de batterijsvenxyz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:40:
Is het niet logischer / eerlijker om deze conclusie na een jaar te trekken ipv na 2 wintermaanden? Lijkt mij nogal voorbarig allemaal...
2. Tibber communiceert op geen enkele manier structureel met haar klanten
3. De hele business case was gebaseerd op energiehandel, gecompenseerd door grid rewards. De grid rewards zijn momenteel synthetisch.
Wellicht trekken we de conclusie te vroeg, maar in de tussentijd is het vertrouwen in Tibber wel naar een dieptepunt gezonken.
Punt 3 is toch heel persoonlijkJackBol schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:45:
[...]
1. Tibber heeft de ROI aangepast na aanschaf van de batterij
3. De hele business case was gebaseerd op energiehandel, gecompenseerd door grid rewards. De grid rewards zijn momenteel synthetisch.
Wellicht trekken we de conclusie te vroeg, maar in de tussentijd is het vertrouwen in Tibber wel naar een dieptepunt gezonken.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand zijn business case daarop baseert
@boyette Als je de Homevolt hebt gekocht met het idee dat je de investering terug kunt verdienen, dan is punt 3 onmisbaar. Ik hoor wel bij die groep.
Een hobby mag geld kosten zeggen ze, maar dan had ik liever een andere hobby gekozen haha.
Een hobby mag geld kosten zeggen ze, maar dan had ik liever een andere hobby gekozen haha.
Maar? Iemand anders ook een berekening gemaakt?Wesleymaur schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:28:
Ik zie nu de factuur over januari in mn overzicht staan. Hoe interpreteren jullie die voor jezelf? Ik ben wat verrast als ik de waardes vergelijk met de waardes in de app.
Denk dat je over een jaar moet kijken hoeveel cycli tegen welke gemiddelde prijs (verschil inkoop vs verkoop) er zijn geweest (zonder belasting). Ook al de moeite om nu al te berekenen om er een gevoel bij te krijgen. Of bijvoorbeeld per maand toe te voegen op de site.JackBol schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:45:
[...]
1. Tibber heeft de ROI aangepast na aanschaf van de batterij
Verder behoorlijk eens met je voorlopige conclusies
Gemiddelde winst per cycli is inderdaad wel een interessante stat. Die ga ik komend weekend eens even in dat dashboard beunen.TTBBBS4 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:37:
[...]
Denk dat je over een jaar moet kijken hoeveel cycli tegen welke gemiddelde prijs (verschil inkoop vs verkoop) er zijn geweest (zonder belasting). Ook al de moeite om nu al te berekenen om er een gevoel bij te krijgen. Of bijvoorbeeld per maand toe te voegen op de site.
Verder behoorlijk eens met je voorlopige conclusies
Ik heb er even kort naar gekeken en als ik alle negatieve bedragen op de factuur (ik zie dat als de korting) optel, kom ik ongeveer 16 euro hoger uit dan de gridrewards+teruglevering bij elkaar (vanuit de app). Dus wat mij betreft klopt het 😊Wesleymaur schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:28:
Zal later in wat meer detail kijken.
Beetje uit z'n verband gerukt, ik neem aan dat je begrijpt dat ik puur bedoel dat het financiële rendement fors hoger is dan de HV.Hansieo schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:24:
[...]
kleine offtopic:
het rendement wat zij beloven, 8,99% op jaarbasis gemiddeld, is FOUT.
Dit moet zijn ~7.479%.
Best wel pittig verschil.... procentueel..
Ik weet ook niet hoe je aan dat cijfer komt, heb je het informatiememorandum gelezen? Want er wordt niet lineair afgelost
---------------
Ik zit eerder te wachten op communicatie vanuit Tibber uit. De gridrewards die momenteel een zoethoudertje, de bug van 200w is er momenteel nog steeds. De API die dacht ik voor januari gepland stond?
Vanuit Zonneplan komt er maandelijks een mailing. Afgelopen maand onder andere over de dubbele energiebelasting en Zonneplan durft blijkbaar wel te spreken over een rendementsprognose. Momenteel is het na de marketingscampagine van Tibber een beetje stil.
Het enige wat vanuit tibber al meerdere maanden komt is de kortinsmail voor hun eigen store.
Vanuit Zonneplan komt er maandelijks een mailing. Afgelopen maand onder andere over de dubbele energiebelasting en Zonneplan durft blijkbaar wel te spreken over een rendementsprognose. Momenteel is het na de marketingscampagine van Tibber een beetje stil.
Het enige wat vanuit tibber al meerdere maanden komt is de kortinsmail voor hun eigen store.
Ze kunnen wel een keer zo'n Q&Awebinar doen zoals zonneplan deed waar vragen worden beantwoord https://www.youtube.com/live/je3ViAj5jhA?si=yUjJIXhnVADQ4Ht3
Grote klasse Steyn! Ik kreeg het zelf niet voor elkaar om het schedule goed in HA te tonen. Blij om te zien dat die soort leuke dingen - die je op een tweakers forum verwacht - ook nog te vinden zijn ipv. alleen maar zure reacties over rendement 😩Steyn schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:39:
Beetje prutsen is toch ook veel leuker dan gaan zitten staren naar cijfertjes. Blij dat ik je heb kunnen helpen.Al3xand3R360 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:18:
[...]
Grote klasse Steyn! Ik kreeg het zelf niet voor elkaar om het schedule goed in HA te tonen. Blij om te zien dat die soort leuke dingen - die je op een tweakers forum verwacht - ook nog te vinden zijn ipv. alleen maar zure reacties over rendement 😩
Viel me al prutsende wel op dat ik vandaag een nieuwe OTA (2502.5) binnen kreeg. Een van de twee Homevolt's hier is ook naar firmware v30 gegaan, de ander draait nog v29. Het is jammer dat er geen release notes oid zijn. Ben namelijk benieuwd of dit de versie met de fix voor het idle zetten van de inverter is. We gaan het morgen wel zien.
Ik heb de nieuwe fw inmiddels ook zie ik
Het enige verschil dat ik merk/zo zie is dat ik op de solar clamp nu de volgende errors zie als ik deze aanklik in de battery view en dan de arrows met de 3 fase krijg:
C0: Error signature missmatch
C0: Error no zero cross
C1: Error signature missmatch
C1: Error no zero cross
C2: Error signature missmatch
Het enige verschil dat ik merk/zo zie is dat ik op de solar clamp nu de volgende errors zie als ik deze aanklik in de battery view en dan de arrows met de 3 fase krijg:
C0: Error signature missmatch
C0: Error no zero cross
C1: Error signature missmatch
C1: Error no zero cross
C2: Error signature missmatch
[ Voor 14% gewijzigd door m-ruiter227 op 11-02-2025 08:47 ]
Ben het idd met je eens dat dit beter zou zijn als zélf investeren in een batterij.Mistraller schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:54:
[...]
Beetje uit z'n verband gerukt, ik neem aan dat je begrijpt dat ik puur bedoel dat het financiële rendement fors hoger is dan de HV.
Ik weet ook niet hoe je aan dat cijfer komt, heb je het informatiememorandum gelezen? Want er wordt niet lineair afgelost
Dat cijfer komt uit mijn aandelen rendement model en klopt als een bus(zwerende vinger)
-als je wilt na rekenen, is hier een eenvoudige controle methode:
Start: €253,= met hun opgegeven jaar-% (zij zeggen zelf gemiddelde) van 8,99% (apart getal...)
dus €253 +8,99% +8,99% +8,99% geeft: € 327,55 ( als het dus jaarlijks gemiddelde zou zijn..)
mijn model geeft aan: 7,479% (invoer start datum/kapitaal en stop datum/kapitaal en zie jaarrendement)
dus €253 +7,479% +7,479% +7,479% geeft €314,12
Kies maar welke je liever gebruikt.
(je staat vrij om het éérste jaar 1% te nemen en laatste jaar een heel hóóg percentage,
maar dan is het geen gemiddelde.)
Bij aandelen en obligaties heb je als investeerder zelf de plicht om het prospectus en memoranda te lezen en door te spitten. Je hebt in elk geval een aantal foute aannames gedaan, maar goed dat je eraan rekent hoor.Hansieo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:34:
[...]
Ben het idd met je eens dat dit beter zou zijn als zélf investeren in een batterij.
Dat cijfer komt uit mijn aandelen rendement model en klopt als een bus(zwerende vinger)
-als je wilt na rekenen, is hier een eenvoudige controle methode:
Start: €253,= met hun opgegeven jaar-% (zij zeggen zelf gemiddelde) van 8,99% (apart getal...)
dus €253 +8,99% +8,99% +8,99% geeft: € 327,55 ( als het dus jaarlijks gemiddelde zou zijn..)
mijn model geeft aan: 7,479% (invoer start datum/kapitaal en stop datum/kapitaal en zie jaarrendement)
dus €253 +7,479% +7,479% +7,479% geeft €314,12
Kies maar welke je liever gebruikt.
(je staat vrij om het éérste jaar 1% te nemen en laatste jaar een heel hóóg percentage,
maar dan is het geen gemiddelde.)
1 tip, je krijgt geen rente over inlegkosten. En bedenk vooral ook dat je over afgelost geld ook geen rente krijgt zoals keurig in de stukken staat vermeld, dan ben je een heel eind
Goed dat gezegd hebbende; je kunt je afvragen of het inderdaad in het geval van de HV, en meer van dit soort producten, die feitelijk ook een beetje inhaken op het speculeren op de markt, wel zo eerlijk is dat bedrijven een fysiek product mogen verkopen met een bepaalde belofte. Zou daar dan ook geen beleggersachtige waarschuwing bij moeten komen?
Zoiets als dit gaat ook volledig voor de HV op:
Risicofactoren
Aan een investering zijn altijd risico's verbonden. Indien één of meerdere risico's zich voordoen kan dit een negatief effect hebben op de waarde van je belegging ten gevolge waarvan je jouw inleg gedeeltelijk of zelfs geheel kunt verliezen.
Onderstaand vindt je enkele van de belangrijkste risico's die zich voor kunnen doen:
Risico van tegenvallende opbrengsten en/of lagere inkomsten door tegenvallende verkopen;
Risico's verbonden aan de obligatielening, waaronder de beperkte verhandelbaarheid van de obligaties;
Overige risico's, waaronder wetswijzigingen of onverwachte calamiteiten.
Meer informatie over de risico's vindt je in het informatiememorandum van de aanbieder.
---------------
rendement is gebaseerd op wat je "inlegt" en wat je "terugkrijgt" over een bepaalde periode.Mistraller schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:18:
[...]
Bij aandelen en obligaties heb je als investeerder zelf de plicht om het prospectus en memoranda te lezen en door te spitten. Je hebt in elk geval een aantal foute aannames gedaan, maar goed dat je eraan rekent hoor.
1 tip, je krijgt geen rente over inlegkosten. En bedenk vooral ook dat je over afgelost geld ook geen rente krijgt zoals keurig in de stukken staat vermeld, dan ben je een heel eind![]()
Goed dat gezegd hebbende; je kunt je afvragen of het inderdaad in het geval van de HV, en meer van dit soort producten, die feitelijk ook een beetje inhaken op het speculeren op de markt, wel zo eerlijk is dat bedrijven een fysiek product mogen verkopen met een bepaalde belofte. Zou daar dan ook geen beleggersachtige waarschuwing bij moeten komen?
Zoiets als dit gaat ook volledig voor de HV op:
[...]
Of je nu transactiekosten, bemiddelingskosten of-wat-dan-ook moet betalen om aan het spel mee te doen.
Of je nu eerder/later /delen terugkrijgt of niet, maakt bij een contructie als dit weinig uit.
Om niet te ver off-topic te gaan laat ik het hier bij. Het staat eenieder vrij om hun rendementen als waarheid aan te nemen.
Ik heb de afgelopen periode heel vaak de "Onbekende status" in mijn Tibber app staan, hebben jullie dat ook?
En ik heb de afgelopen dagen nagenoeg geen ontlaad schedules staan?
En ik heb de afgelopen dagen nagenoeg geen ontlaad schedules staan?
/f/image/1rE52PXGsfMyFK4uu02tXPLz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Boglins op 11-02-2025 16:09 ]
Hier hetzelfde: weinig ontlaadmomenten. De HV zit ramvol met stroom van 6 cent dus ik denk dat ik hem straks gewoon handmatig laat leeglopen tegen 17-18 cent. Alternatief is de accu vol te laten zitten tot 24 uur later (wanneer het 19 cent is) maar mijn gevoel zegt dat dat meer geld kost aan het bijladen ter compensatie van de zelfontlading van het systeem ;-)Boglins schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:08:
Ik heb heel vaak dit in mijn tibber app staan…
Hebben jullie dat ook?
Afgelopen dagen amper ontlaad schedules gehad?
[Afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door Gies123 op 11-02-2025 16:12 ]
En die Onbekende Status heb jij dan ook in je tibber app staan? Dat is dus niets geks?
Bij mij staat er nu wat anders maar soms ook wel Onbekende status. Dat staat er dan niet lang dus als het er al langer staat zou je een reset kunnen overwegen.Boglins schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:32:
En die Onbekende Status heb jij dan ook in je tibber app staan? Dat is dus niets geks?
Screenshot HV:
/f/image/SRjROq6fRlBkMJCZnL3XMTAM.png?f=fotoalbum_large)
Hmm even een simpele constatering vanuit mijn google sheet waarin alles per 30 minuten gelogd wordt (kW's geladen/onladen en tegen welk tarief): sinds 10-feb 15:30 uur is er steeds een beetje geladen totdat de accu 100% vol was op 11-feb 07:00 uur waarbij vooral tussen 00:00uur en 04:00 uur de meeste kW's geladen zijn (96% SoC). Daarna in 'druppelmodus' 07:00h doorgeladen tot 100% SoC (12,18kW). Inmiddels is er van de 12,18kW in de accu nog 11,72kW over.
Er is alles bij elkaar voor 2,76 euro aan stroom ingegaan dus om daar breakeven op te spelen, zou ik moeten verkopen voor minimaal 23,5 cent. Dat gaat niet lukken, dus de komende ontlading is tegen (flink) verlies veroorzaakt door het continu bijladen van de HV.
Kortom: de energie verliezen zijn echt te hoog, dus Tibber: kom maar op met die firmware update.
Er is alles bij elkaar voor 2,76 euro aan stroom ingegaan dus om daar breakeven op te spelen, zou ik moeten verkopen voor minimaal 23,5 cent. Dat gaat niet lukken, dus de komende ontlading is tegen (flink) verlies veroorzaakt door het continu bijladen van de HV.
Kortom: de energie verliezen zijn echt te hoog, dus Tibber: kom maar op met die firmware update.
Zit het hem echt in de firmwareGies123 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:57:
Hmm even een simpele constatering vanuit mijn google sheet waarin alles per 30 minuten gelogd wordt (kW's geladen/onladen en tegen welk tarief): sinds 10-feb 15:30 uur is er steeds een beetje geladen totdat de accu 100% vol was op 11-feb 07:00 uur waarbij vooral tussen 00:00uur en 04:00 uur de meeste kW's geladen zijn (96% SoC). Daarna in 'druppelmodus' 07:00h doorgeladen tot 100% SoC (12,18kW). Inmiddels is er van de 12,18kW in de accu nog 11,72kW over.
Firmware verhoogt toch geen weerstand
Ik denk het wel. Met een firmware update kunnen ze de omvormer uitschakelen (zie een eerdere post hier op het forum). Nu blijft de omvormer aan terwijl er niet geladen/ontladen wordt en geeft veel warmte af. Warmte is lekken/verspilling van energie.boyette schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:21:
[...]
Zit het hem echt in de firmware
Firmware verhoogt toch geen weerstand
YouTube: How to make the most money on Tibber Grid Rewards
Bjorn Nyland legt uit hoe Grid Rewards bij hem in Noorwegen werkt en hij is erg enthousiast. Het werkt daar blijkbaar goed dus ik hoop nog steeds dat het hier ook gaat werken!
Bjorn Nyland legt uit hoe Grid Rewards bij hem in Noorwegen werkt en hij is erg enthousiast. Het werkt daar blijkbaar goed dus ik hoop nog steeds dat het hier ook gaat werken!
Een omvormer die bij niks doen 200W stroom trekt. Ik zou zeggen dat ook die hardware dan wel wat beter mag. Want dat betekent dat je, als je wél in bedrijf bent nog altijd dat verlies hebt. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een PV omvomer zoveel verlies zou hebben. Je zou je DC circuit eens moeten meten als de omvormer los is van het net; dat lijkt me vergelijkbaar.Gies123 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:51:
[...]
Ik denk het wel. Met een firmware update kunnen ze de omvormer uitschakelen (zie een eerdere post hier op het forum). Nu blijft de omvormer aan terwijl er niet geladen/ontladen wordt en geeft veel warmte af. Warmte is lekken/verspilling van energie.
---------------
Bij mij geeft hij via de webomgeving aan dat hij tussen de 3 en max 16w trekt in idle stand. Is dus echt een fout bij specifieke modellen lijkt het.
Vervanging van de zekering in de meterkast lijkt trouwens het gewenste effect gehad te hebben. Sindsdien geen problemen meer gehad met eruit klappen.
Vervanging van de zekering in de meterkast lijkt trouwens het gewenste effect gehad te hebben. Sindsdien geen problemen meer gehad met eruit klappen.
Mistraller schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:50:
[...]
Een omvormer die bij niks doen 200W stroom trekt. Ik zou zeggen dat ook die hardware dan wel wat beter mag. Want dat betekent dat je, als je wél in bedrijf bent nog altijd dat verlies hebt. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een PV omvomer zoveel verlies zou hebben. Je zou je DC circuit eens moeten meten als de omvormer los is van het net; dat lijkt me vergelijkbaar.
:strip_exif()/f/image/CpgaAEXxFYyPZp7CrATtzjtA.png?f=user_large)
Er was flink wat onbalans vanochtend. Toch heeft mijn homevolt helemaal niets gedaan. Bij iemand anders wel?
Of ben ik te naief om te veronderstellen dat onze multi-market batterij op de onbalansmarkt zou werken op de achtergrond?
Ondersteund Frank Energie de Homevolt al?
[ Voor 5% gewijzigd door Wesleymaur op 12-02-2025 10:42 ]
Op dit moment handelt die batterij alleen op de dayahead volgens mij. Ik heb ook geen flauw idee hoe Tibber aan de achterkant geld verdiend hiermee.Wesleymaur schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:38:
[Afbeelding]
Er was flink wat onbalans vanochtend. Toch heeft mijn homevolt helemaal niets gedaan. Bij iemand anders wel?
Of ben ik te naief om te veronderstellen dat onze multi-market batterij op de onbalansmarkt zou werken op de achtergrond?
Hebben ze aangegeven daar interesse in te hebben?Ondersteund Frank Energie de Homevolt al?
@Wesleymaur Onze batterijen zijn niet aangesloten op de onbalansmarkt. In plaats daarvan krijgen we een statische en fictieve zoethouder in de vorm van de huidige Grid Rewards vergoedingen. Ik acht de kans aanwezig dat dat misschien wel nooit gaat gebeuren. Tibber is er zo stil over, dat er wellicht meer aan de hand is dan wij weten. Maar, wie weet zit ik er helemaal naast. De tijd zal het leren.
Ik heb zelfs het idee dat de huidige situatie Tibber geld kost.JackBol schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:45:
[...]
Op dit moment handelt die batterij alleen op de dayahead volgens mij. Ik heb ook geen flauw idee hoe Tibber aan de achterkant geld verdiend hiermee.
Ik neem aan dat Tibber aan de achterkant bulk contracten heeft en dat zij niet de spotprijs aftikken. Ze zullen dus vast wel ergens marge overhouden. Maar ik zie momenteel de business case voor hen niet in.GuiltyNL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:46:
[...]
Ik heb zelfs het idee dat de huidige situatie Tibber geld kost.
Ja, mee eens. Ach we zien het wel. Dat ding hangt er nu eenmaal, ik vind het een aardig concept. Het is een grappige hobby en veel eraan veranderen kunnen we nu toch niet meer. Maar er zal veel moeten veranderen om Nederland rendabel aan de batterij te krijgen.
Deze data export doe je die handmatig of haal je die ergens vandaan?Gies123 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:04:
Valt mee: 3,2578 euro gedraaid dus toch winst op deze ontlading![]()
[Afbeelding]
Ik heb thuis een Homey (aanrader!) en die leest elk half uur alle data uit de Homevolt, verrijkt dat met de dan geldende energieprijs en schrijft het weg in een google sheet. Op die googlesheet heb ik dan weer een powerBI dashboardje draaien. Werkt best heel aardig.Senaxx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:29:
[...]
Deze data export doe je die handmatig of haal je die ergens vandaan?
Dingen die je via de Homey uit de Homevolt kunt lezen:
/f/image/5j95cQbcmz1unbbxbzdtmRR9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Gies123 op 12-02-2025 18:41 ]
Aan de hand van de wijzigingen in de waardes voor Geïmporteerde energie en Geëxporteerde energie kan ik zien hoeveel kW's er in- en uit de HV zijn gegaan. Vermenigvuldig dat met de stroomprijs en je hebt de kosten/opbrengsten.
In het de google sheet kan je dan ook zien dat de HV steeds wat stroom inneemt (om de zelfontlading te compenseren?), maar soms doet hij dat niet, zoals vandaag: tot 06:00 uur zie ik 'stroom import' en daarna stopt het (prima!):
/f/image/qUYgNd1rUQvmQ8CGhc9ZLaJK.png?f=fotoalbum_large)
Daarna zie ik wel dat de HV inmiddels een procentje van zijn SoC is kwijtgeraakt:
In het de google sheet kan je dan ook zien dat de HV steeds wat stroom inneemt (om de zelfontlading te compenseren?), maar soms doet hij dat niet, zoals vandaag: tot 06:00 uur zie ik 'stroom import' en daarna stopt het (prima!):
/f/image/qUYgNd1rUQvmQ8CGhc9ZLaJK.png?f=fotoalbum_large)
Daarna zie ik wel dat de HV inmiddels een procentje van zijn SoC is kwijtgeraakt:
:strip_exif()/f/image/ZqjlEHJD7rnxNt6Uqx9XfPXc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 75% gewijzigd door Gies123 op 12-02-2025 18:42 ]
interessant artikel:
Levert zo'n thuisbatterij wel iets op? 'Er moet wel heel veel meezitten'
https://www.nu.nl/nujij/6...-heel-veel-meezitten.html
Levert zo'n thuisbatterij wel iets op? 'Er moet wel heel veel meezitten'
https://www.nu.nl/nujij/6...-heel-veel-meezitten.html
[ Voor 24% gewijzigd door boyette op 12-02-2025 20:20 ]
Het offline brengen van de inverter tijdens Idle schijnt gewoon te kunnen:
/f/image/v6XOkXlvh19fzF6srmnmBuGC.png?f=fotoalbum_large)
(setting vanuit de console)
/f/image/v6XOkXlvh19fzF6srmnmBuGC.png?f=fotoalbum_large)
(setting vanuit de console)
[ Voor 3% gewijzigd door Gies123 op 12-02-2025 20:22 ]
We gaan de €5 net niet aanraken schat ik....
Wel een goed punt. Op basis van de geplande ontlaad cycli en de bijbehorende uurprijs zou je inderdaad kunnen inschatten wat de opbrengst wordt. Ik zal eens kijken of ik dat kan toevoegen aan het dashboardJackBol schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:24:
[...]
We gaan de €5 net niet aanraken schat ik....
Zeker geen bulkcontracten. (Dynamische) leveranciers geven hun voorspelling op gebied van consumptie voor de day-ahead-markt 24 uur van te voren en samen met de productiekant komt daar een prijs uit en sommige, waaronder sowieso Tibber, handelen de hele dag op de intraday markt. Grid Rewards zit ook op intraday markt.JackBol schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:48:
[...]
Ik neem aan dat Tibber aan de achterkant bulk contracten heeft en dat zij niet de spotprijs aftikken. Ze zullen dus vast wel ergens marge overhouden. Maar ik zie momenteel de business case voor hen niet in.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Er wordt constant gesleuteld, getest en weer gesleuteld om naar een go-live te gaan. Niets aan de hand dus en het moment van volop echte grid reward acties komt steeds dichterbij.GuiltyNL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:45:
@Wesleymaur Onze batterijen zijn niet aangesloten op de onbalansmarkt. In plaats daarvan krijgen we een statische en fictieve zoethouder in de vorm van de huidige Grid Rewards vergoedingen. Ik acht de kans aanwezig dat dat misschien wel nooit gaat gebeuren. Tibber is er zo stil over, dat er wellicht meer aan de hand is dan wij weten. Maar, wie weet zit ik er helemaal naast. De tijd zal het leren.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Gewoon een berichtje zoals dit geeft al vertrouwen! Dank je @Backpacker!Backpacker schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:24:
[...]
Er wordt constant gesleuteld, getest en weer gesleuteld om naar een go-live te gaan. Niets aan de hand dus en het moment van volop echte grid reward acties komt steeds dichterbij.
Ah superrr!! En het zou dan heel fijn zijn als de dagelijkse Gridrewards dan ook aan de Homevolt gecommuniceerd kunnen worden. Op dit moment lees ik de HV dus elk half uur uit op Status, hoeveelheid energie, SoC, Kw's geladen/ontladen etc. Hoe fijn zou het zijn als ik op dezelfde manier de Gridrewards kan uitlezen zodat het dashboard wat spannender wordt dan deze heel gelijkmatige opbouwBackpacker schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:24:
[...]
Er wordt constant gesleuteld, getest en weer gesleuteld om naar een go-live te gaan. Niets aan de hand dus en het moment van volop echte grid reward acties komt steeds dichterbij.
/f/image/zoTqkpAOB69w3K6fKlWPFIkc.png?f=fotoalbum_large)
Kan ik dit verzoek bij jou neerleggen, @Backpacker, of even via de Tibber app?
Dank en fijn weer iets van je te vernemen.
Kun je hier iets meer over vertellen? Doe je dat via een (advanced) flow die je eventueel kunt delen?Gies123 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:03:
[...]
Ik heb thuis een Homey (aanrader!) en die leest elk half uur alle data uit de Homevolt, verrijkt dat met de dan geldende energieprijs en schrijft het weg in een google sheet. Op die googlesheet heb ik dan weer een powerBI dashboardje draaien. Werkt best heel aardig.
Dingen die je via de Homey uit de Homevolt kunt lezen:
[Afbeelding]
Dank voor je update!Backpacker schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:24:
[...]

Stiekem verwacht ik dat deze informatie niet aan HV dashboard worden toegevoegd maar aan de geplande API. Daarmee zou het een stuk makkelijker moeten worden gok ik om alles te ontsluiten.Gies123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:18:
[...]
Ah superrr!! En het zou dan heel fijn zijn als de dagelijkse Gridrewards dan ook aan de Homevolt gecommuniceerd kunnen worden. Op dit moment lees ik de HV dus elk half uur uit op Status, hoeveelheid energie, SoC, Kw's geladen/ontladen etc. Hoe fijn zou het zijn als ik op dezelfde manier de Gridrewards kan uitlezen zodat het dashboard wat spannender wordt dan deze heel gelijkmatige opbouw![]()
[Afbeelding]
Aan beiden toevoegen danSenaxx schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:27:
[...]
Stiekem verwacht ik dat deze informatie niet aan HV dashboard worden toegevoegd maar aan de geplande API. Daarmee zou het een stuk makkelijker moeten worden gok ik om alles te ontsluiten.
Zeker, het is een advanced flow die totaal niet advanced is, zie plaatje hieronder.LukeVrd schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:56:
[...]
Kun je hier iets meer over vertellen? Doe je dat via een (advanced) flow die je eventueel kunt delen?
Op de Homey installeer je 2 apps: Google Sheets en Homevolt. Met de Homevolt app kan je de parameters uitlezen die ik hier al eens eerder gedeeld heb en vervolgens schrijf je dat in een Google sheet weg. Op de google sheet zet je vervolgens een PowerBI dashboard en klaar.
Ik gebruik zelf ook nog de PowerByTheHour app op de Homey om de kale uur prijs weg te schrijven met 4 cijfers achter de komma, want de prijs die Tibber doorgeeft met 1 decimaal is te grof (ik zal er gelijk een verzoek voor indienen om dat ook op 4 decimalen te krijgen)
/f/image/3ZQKwR8goVRQ4PyJzjKkf8Yy.png?f=fotoalbum_large)
Apart, mijn HomeVolt app geeft geen status door in Homey. Die optie is helemaal niet zichtbaar als ik kijk in de homeyapp.Gies123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:46:
[...]
Zeker, het is een advanced flow die totaal niet advanced is, zie plaatje hieronder.
Op de Homey installeer je 2 apps: Google Sheets en Homevolt. Met de Homevolt app kan je de parameters uitlezen die ik hier al eens eerder gedeeld heb en vervolgens schrijf je dat in een Google sheet weg. Op de google sheet zet je vervolgens een PowerBI dashboard en klaar.
Ik gebruik zelf ook nog de PowerByTheHour app op de Homey om de kale uur prijs weg te schrijven met 4 cijfers achter de komma, want de prijs die Tibber doorgeeft met 1 decimaal is te grof (ik zal er gelijk een verzoek voor indienen om dat ook op 4 decimalen te krijgen)
[Afbeelding]
Ik zit nog wel even te puzzelen op jouw prijskolommen. Je zou toch denken dat "hoeveelheid x prijs" de som zou zijn, maar dan kom ik niet op de bedragen in jouw kolom. En klopt het dat je de prijzen ex BTW hanteert?
Ik DM je evenLukeVrd schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:37:
[...]
Apart, mijn HomeVolt app geeft geen status door in Homey. Die optie is helemaal niet zichtbaar als ik kijk in de homeyapp.
Ik zit nog wel even te puzzelen op jouw prijskolommen. Je zou toch denken dat "hoeveelheid x prijs" de som zou zijn, maar dan kom ik niet op de bedragen in jouw kolom. En klopt het dat je de prijzen ex BTW hanteert?
Die HV heeft geen enkele awareness van grid rewards of zelfs stroomprijzen. Alle logica van dat apparaat zit achter een mqtt bus in de cloud. Ik zou je hoop niet vastpinnen op GR in dechargeren homevolt API.
[ Voor 2% gewijzigd door JackBol op 14-02-2025 21:35 . Reden: autocorrect? ]
Homevolt Cloud zal inderdaad niets weten van de Grid Rewards. Dat is iets wat aangestuurd wordt door de energieleverancier en dus in de Tibber API verwekt moet worden.JackBol schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:28:
[...]
Die HV heeft geen enkele awareness van grid rewards of zelfs stroomprijzen. Alle logica van dat apparaat zit achter een mqtt bus in de cloud. Ik zou je hoop niet vastpinnen op GR in dechargeren API.
Jammer, ik had gehoopt om middels een app op de Homey lekker laagdrempelig de gridrewards uit te kunnen lezen. Dan moeten we maar tzt de Tibber api uitlezen via de Homey, dat zou nl. ook moeten kunnen.Backpacker schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:10:
[...]
Homevolt Cloud zal inderdaad niets weten van de Grid Rewards. Dat is iets wat aangestuurd wordt door de energieleverancier en dus in de Tibber API verwekt moet worden.
De Tibber API is echt appletje eitje.Gies123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:00:
[...]
Jammer, ik had gehoopt om middels een app op de Homey lekker laagdrempelig de gridrewards uit te kunnen lezen. Dan moeten we maar tzt de Tibber api uitlezen via de Homey, dat zou nl. ook moeten kunnen.
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| #!/usr/bin/env python3 import requests import json url = "https://api.tibber.com/v1-beta/gql" token = "<JE TOKEN>" headers = {"content-type": "application/json", "Authorization": "Bearer " + token} query = '''{ viewer{ homes{ currentSubscription{ priceInfo{ today{ energy startsAt } tomorrow{ energy startsAt }}}}}}''' response = requests.post(url, json={'query': query}, headers=headers).json() print(json.dumps(response, indent=4)) |
Ik heb jou workflow nu ook gebruikt, maar het valt me op dat het bekende probleem van druppelladen (20% in een nacht!) niet in Homey zichtbaar (opgeteld) wordt bij 'geïmporteerde' en 'geëxporteerde' energie. Dat maakt dus alle data en dashboards erg onnauwkeurig.Gies123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:18:
[...]
Ah superrr!! En het zou dan heel fijn zijn als de dagelijkse Gridrewards dan ook aan de Homevolt gecommuniceerd kunnen worden. Op dit moment lees ik de HV dus elk half uur uit op Status, hoeveelheid energie, SoC, Kw's geladen/ontladen etc. Hoe fijn zou het zijn als ik op dezelfde manier de Gridrewards kan uitlezen zodat het dashboard wat spannender wordt dan deze heel gelijkmatige opbouw![]()
[Afbeelding]
/f/image/08jS5myrDuIzFFuPnzdKgFTO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ydxyMzSG0wBlAKSCZg51whxc.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat dat meevalt. In je grafiek zie ik toch de roze lijn oplopen naar 20%, dus zijn deze kW's toch zichtbaar en kunnen ze verrekend worden tegen het geldende tarief?LukeVrd schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:09:
[...]
Ik heb jou workflow nu ook gebruikt, maar het valt me op dat het bekende probleem van druppelladen (20% in een nacht!) niet in Homey zichtbaar (opgeteld) wordt bij 'geïmporteerde' en 'geëxporteerde' energie. Dat maakt dus alle data en dashboards erg onnauwkeurig.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De roze lijn van de SOC loopt op, maar de lijnen van geïmporteerde en geëxporteerde energie doen dat niet en dat klopt volgens mij niet. Als de SOC oploopt, dan moet ook de lijn met geïmporteerde energie oplopen imhoGies123 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:57:
[...]
Ik denk dat dat meevalt. In je grafiek zie ik toch de roze lijn oplopen naar 20%, dus zijn deze kW's toch zichtbaar en kunnen ze verrekend worden tegen het geldende tarief?