Ja de compressor daar zit een warmtelint die van 6° en lager stroom verbruikt. Dit verbruik wordt ook niet bij WP verbruik mee gerekend. Bij mij staat hij soms zelfs rond de 140W.Mike70 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:03:
[...]
[...]
Het kan zijn dat het apparaat in de anti frost modus staat.
Doet ie bij ook nog op temperaturen boven de 5 graden.
Ik haal 2 waardes uit de warmtepomp.LuckyArrows schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:06:
[...]
Ja de compressor daar zit een warmtelint die van 6° en lager stroom verbruikt. Dit verbruik wordt ook niet bij WP verbruik mee gerekend. Bij mij staat hij soms zelfs rond de 140W.
de WP - Consumed power device laat 179W zien.
Op dit moment staat de pomp te draaien.
Als het apparaat in anti freeze staat, dan staat er ook een waarde.
Ik heb vannacht een vastloper met mijn Rpi gehad en mis een aantal uren verbruik.
Tijd voor een watchdog.
Daarom zie je niet dat de compressor vanochtend het tapwater verwarmt heeft.
Dis kost elke dag gemiddeld ongeveer 1kWh in de ochtend.
Neemt niet weg dat er toch al meer dan 2kWh verbruikt is om het apparaat niet te laten bevriezen.

:strip_exif()/f/image/JSqTpgIQ6G0jeJEm10Kb7y1S.png?f=user_large)
www.mijnzon.info
Wat houdt smart net bedrijfs tijd in,bij instellingen? (Min)
Kan je koppelen met je zonnepanelen dacht ik. Als de zon schijnt dat je warmtepomp dan je buffervat en of je boiler kan verwarmen op zonne-energie.wp.mol schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:15:
Wat houdt smart net bedrijfs tijd in,bij instellingen? (Min)
Ik denk dat deze warmtepomp moeilijk met buitentemperatuur kan werken.
Waarom:
Temperatuur meter zit in WP verwerkt ( geeft meestal iets te hoge waarde)
Bij defrosten komt er warmte vrij en daar reageert de thermometer op ( geeft bij mij 15° bij 2° buitentemperatuur) Hierdoor gaat WP pas weer juiste temperatuur verwarmen, indien temperatuur gezakt is naar juiste buitentemperatuur.
Dan hebben we nog dat als je 35° in je display aangeeft WP gaat verwarmen tot 40° bij delta T van 5. Dit komt doordat de temperatuur niet zit aangesloten op de aanvoer maar op de retour cv leiding.
Dit houdt in dat je 5° warmer stookt dan nodig! Onnodig verbruik van ongeveer 25%. Dus bij 20 KWh verbruik is dit al snel 5 KWh te veel.
Nu komen ze bij mij nog alles wijzigen qua buffervat, dan stellen ze het in moet er van afblijven. Vind ik allemaal prima mits WP werkt zoals het hoort te werken. Als ze straks instellen en op zeg maar 40° wordt het water 45° Onnodig extra verbruik.
Ik wil straks dat temperatuur meter niet in de WP hangt! Ook wil ik dat aanvoer temperatuur die display aangeeft ook mijn aanvoer temperatuur is!
Je gaat toch ook niet je thermische douchekraan op 37° zetten en dan douchen met warmwater van 42°.
Al met al heb ik nog veel twijfels na het wijzigen, haalt hij in de winter bij -2 ° wel de 40° ( nu niet hoger dan 30°) Gaat WP minder lawaai maken bij 3° of lager? Ik wil graag op stooklijn draaien dit is echt voordeliger.
Verbruik deze maand is hoog en COP januari rond 2.7. Gemeten via graaddagen.
Nog veel ???
Waarom:
Bij defrosten komt er warmte vrij en daar reageert de thermometer op ( geeft bij mij 15° bij 2° buitentemperatuur) Hierdoor gaat WP pas weer juiste temperatuur verwarmen, indien temperatuur gezakt is naar juiste buitentemperatuur.
Dan hebben we nog dat als je 35° in je display aangeeft WP gaat verwarmen tot 40° bij delta T van 5. Dit komt doordat de temperatuur niet zit aangesloten op de aanvoer maar op de retour cv leiding.
Dit houdt in dat je 5° warmer stookt dan nodig! Onnodig verbruik van ongeveer 25%. Dus bij 20 KWh verbruik is dit al snel 5 KWh te veel.
Nu komen ze bij mij nog alles wijzigen qua buffervat, dan stellen ze het in moet er van afblijven. Vind ik allemaal prima mits WP werkt zoals het hoort te werken. Als ze straks instellen en op zeg maar 40° wordt het water 45° Onnodig extra verbruik.
Ik wil straks dat temperatuur meter niet in de WP hangt! Ook wil ik dat aanvoer temperatuur die display aangeeft ook mijn aanvoer temperatuur is!
Je gaat toch ook niet je thermische douchekraan op 37° zetten en dan douchen met warmwater van 42°.
Al met al heb ik nog veel twijfels na het wijzigen, haalt hij in de winter bij -2 ° wel de 40° ( nu niet hoger dan 30°) Gaat WP minder lawaai maken bij 3° of lager? Ik wil graag op stooklijn draaien dit is echt voordeliger.
Verbruik deze maand is hoog en COP januari rond 2.7. Gemeten via graaddagen.
Nog veel ???
Ik ben geinteresseerd in deze WP, vanwege de prijs en R290.
Kijk eens in het ik wil een WP forum en Itho Amber forum, daar is veel info beschikbaar die bij deze WP ook van toepassing is.
De buitentemperatuursensor wordt op ca een meter buiten de pomp gehangen, met een verlengkabeltje.
Ook andere sensoren kunnen vaak beter op leidingen bevestigd worden, met een clip en warmtegeleidende pasta en daarna thermisch geisoleerd.
Hierdoor krijgt de pomp de juiste gegevens en gaat veel rustiger en efficienter functioneren.
Hoop dat ik jullie hier mee help.
Kijk eens in het ik wil een WP forum en Itho Amber forum, daar is veel info beschikbaar die bij deze WP ook van toepassing is.
De buitentemperatuursensor wordt op ca een meter buiten de pomp gehangen, met een verlengkabeltje.
Ook andere sensoren kunnen vaak beter op leidingen bevestigd worden, met een clip en warmtegeleidende pasta en daarna thermisch geisoleerd.
Hierdoor krijgt de pomp de juiste gegevens en gaat veel rustiger en efficienter functioneren.
2024 is voorbij en de balans heb ik opgemaakt, en zag er als volgt uit.
Vrij staande woning uit 1954
Muuren redelijk geïsoleerd.
Vloeren plus het dak goed geïsoleerd.
Installatie Power World 040 R 290.
Buffervat 200 liter.
Doorstromers keuken en badkamer.
Vloerverwarming kamer en keuken.
Radiatoren badkamer en de hal beneden.
Buffervat konstant op 40gr.
19 zonnepanelen met een opbrengst van
5 ,4 megawatt.
We hebben gebruikt 4,4megawatt.
Onder aan de streep O euro. En 1 megawatt over.Wij zijn tot nu toe dik tevreden
Vrij staande woning uit 1954
Muuren redelijk geïsoleerd.
Vloeren plus het dak goed geïsoleerd.
Installatie Power World 040 R 290.
Buffervat 200 liter.
Doorstromers keuken en badkamer.
Vloerverwarming kamer en keuken.
Radiatoren badkamer en de hal beneden.
Buffervat konstant op 40gr.
19 zonnepanelen met een opbrengst van
5 ,4 megawatt.
We hebben gebruikt 4,4megawatt.
Onder aan de streep O euro. En 1 megawatt over.Wij zijn tot nu toe dik tevreden
Bij mij zit de temperatuurmeter aan de buitenzijde gemonteerd.LuckyArrows schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:02:
Volgens mijn leverancier is het normaal dat de ingestelde temperatuur van het water gemeten wordt aan de retourleiding en niet aan de aanvoerleiding.
www.mijnzon.info
Dank je welaarthodo schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:30:
Ik ben geinteresseerd in deze WP, vanwege de prijs en R290.
Als je leverancier Gasvrij is dan klopt dit.Mike70 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:20:
[...]
Bij mij zit de temperatuurmeter aan de buitenzijde gemonteerd.
Volgens mijn leverancier is het normaal dat de ingestelde temperatuur van het water gemeten wordt aan de retourleiding en niet aan de aanvoerleiding.
Maar je wilt toch weten wat ( bij vloerverwarming) je vloer in gaat en niet wat er uit gaat!
Stel dat je WP dat kan deze als het goed is op 45° instelt en je hebt een open vloerverdeler gaat er even 50° je vloer in. Even geen warmte verlies gemeten. Bij een Atag mono wordt echt de toevoer gemeten anders werkt stooklijn niet. Je zou het kunnen opvangen om delta T bij je formule op te tellen.
Een cv ketel kan je ook met stooklijn laten werken en daar werkt de stooklijn echt met aanvoer temperatuur.
Het is voor deze prijs een prima WP maar het contactpunt van Buitentemperatuur naar je aanvoer contact te zetten moet toch kunnen?
[ Voor 13% gewijzigd door LuckyArrows op 29-01-2025 20:42 ]
Ik begrijp je punt. Maar vanaf het begin ga ik ervan uit dat de retourleiding op 40 moet komen en niet de aanvoerleiding. Ik hou er in ieder geval rekening mee.LuckyArrows schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:38:
[...]
Stel dat je WP dat kan deze als het goed is op 45° instelt en je hebt een open vloerverdeler gaat er even 50° je vloer in. Even geen warmte verlies gemeten. Bij een Atag mono wordt echt de toevoer gemeten anders werkt stooklijn niet. Je zou het kunnen opvangen om delta T bij je formule op te tellen.
Een cv ketel kan je ook met stooklijn laten werken en daar werkt de stooklijn echt met aanvoer temperatuur.
www.mijnzon.info
Ik stook 40gr naar de verdeler van de Vloerverwarming, maar er zit een thermostaat kraan die zorgt er voor dat hij de gewenste temparatuur door laat in de vloer.
Ja dat heb ik ook, maar het is bij mij meer een dingetje indien je de juiste stooklijn wil gaan hanteren moet dit gewoon werken op de invoer temperatuur en niet op je retour.wp.mol schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:56:
Ik stook 40gr naar de verdeler van de Vloerverwarming, maar er zit een thermostaat kraan die zorgt er voor dat hij de gewenste temparatuur door laat in de vloer.
Dus bij jouw staat de display op 40° ingesteld? Of staat deze op 35° en je krijgt 40°?
Stel de parameters van stooklijn zet je op 7 beoogde temperatuurcompensatiefactor en temperatuurpunt op 22.
dan hoort WP zijn aanvoer temperatuur naar 32 ° graden te brengen bij buiten 5°. WP gaat dan rustiger draaien en zuiniger in gebruik. Nu doet de WP het op retourtemperatuur hij gaat dus zuiniger draaien bij 32° retourtemperatuur en aanvoer is dan +/- 37 of zelfs 38°. Maar dan is je verbruik veel hoger dan de bedoeling!
Nu heb ik het al geprobeerd met 5° minder dus 27° dan denk je krijg 32° maar dat gaat dus niet altijd op. WP gaat niet naar de 27° retour maar dan weer 24° en dan 26° aanvoer wordt wel 32° maar hij gaat dus niet zuiniger draaien.
Het is mij in de vele pogingen maar 4x gelukt om stooklijn te draaien en dan een constante warmte te krijgen. Dan is het gelukt gaat hij weer ontdooien, dan werkt stooklijn echt niet meer. Dan denkt WP ja het is nu 15° je hebt geen 32° nodig maar 29°

Dus doe het nu handmatig temperaturen -4 tot 5° zet ik op 35° ( is 40° haalt hij nu niet

Stooklijn kan je gewoon 2 a 3 KWH schelen dat is in de maand +/- 75KWh Vind ik zonde is toch 3 dagen gratis stoken
Wanneer wordt het systeem aangepast?
Ben heel erg benieuwd naar het resultaat,van de stooklijn.
Ook wij willen op die manier gaan draaien.
Buffervat was niet op voorraad denk over een week of 4 dat ze een afspraak gaan maken.wp.mol schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:09:
Wanneer wordt het systeem aangepast?
Oké, ik hoop van je horen als het zover is.
Ik laat zeker nog van mij horenwp.mol schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:42:
Oké, ik hoop van je horen als het zover is.
Voor nu even een vraag aan jouw.
je werkt met 2 thermostaten voor vloerverwarming en je radiatoren. Nu heb je een circulatiepomp aan je aanvoer of retour leiding zitten? voor je radiatoren ( klopt dit)
Nu heb je vloerverwarming met verdeler met eigen pomp..
Wp verwarmd je buffervat op 35° a 40°. Aanvraag woonkamer gaat circulatiepomp aan bij buffervat. Draait jouw vloerverdeler pomp continu? ( ik heb een pompschakelaar bij 27° lager uit.)
Hoe werkt het bij jouw? kan je dit mij vertellen.
Ik ga morgen uitleg geven met wat foto's van de installatie, zelf aangesloten.
Ik werk met een zoneregeling, endat gaat als volgt.
De warmtepomp is aangesloten op het buffervat met de leidingen van 28mm,aanvoer en retour. De pomp staat bij mij op aan uit bij het bereiken van de ingestelde temparatuur van 40gr.
Van het buffervat naar het systeem is het aangesloten met 22mm leidingen aanvoer en retour, tussen de retour leiding en het buffervat zit ook pompje die konstant werkt
De aanvoer en retour gaan ook naar de verdeler van de Vloerverwarming, de verdeler wordt aangestuurd door de zoneregeling zie foto. De zoneregeling wordt aangestuurd door twee thermostaten een van keuken en een van de kamer.De zoneregeling zorgt er voor dat bij vraag de pomp bij de vloer verwarming aan gaat.
Zodat bij vraag die ruimte verwarmt word.
Op deze manier heb ik in 2024 op nul kosten gedraaid.
Maar het moet anders kunnen, zonder die vloer verdeler. Hoop als het bij jouw goed is ,om dan de gegevens uit te wisselen
De warmtepomp is aangesloten op het buffervat met de leidingen van 28mm,aanvoer en retour. De pomp staat bij mij op aan uit bij het bereiken van de ingestelde temparatuur van 40gr.
Van het buffervat naar het systeem is het aangesloten met 22mm leidingen aanvoer en retour, tussen de retour leiding en het buffervat zit ook pompje die konstant werkt
De aanvoer en retour gaan ook naar de verdeler van de Vloerverwarming, de verdeler wordt aangestuurd door de zoneregeling zie foto. De zoneregeling wordt aangestuurd door twee thermostaten een van keuken en een van de kamer.De zoneregeling zorgt er voor dat bij vraag de pomp bij de vloer verwarming aan gaat.
Maar het moet anders kunnen, zonder die vloer verdeler. Hoop als het bij jouw goed is ,om dan de gegevens uit te wisselen
dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door Proton_ op 10-02-2025 11:58 ]
Van het buffervat naar het systeem is het aangesloten met 22mm leidingen aanvoer en retour, tussen de retour leiding en het buffervat zit ook pompje die konstant werktwp.mol schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:54:
Ik werk met een zoneregeling, endat gaat als volgt.
Waarom draait deze constant? Staat er radiatoren open om je ruimte waar geen thermostaat aanwezig is? Of een bypass. Begrijp niet waarom deze niet op thermostaat aan staat?
Ik wil of krijg straks dus ook WP aangesloten op buffervat extra pomp op retourleiding, alleen deze wordt aangesloten op kamer thermostaat. Pomp gaat aan leiding wordt warm en laat de vloerverdeler op 28° aangaan doormiddel van pompschakelaar. Pompschakelaar in de zomer zorgt er voor dat pomp 1x per 24 uur aan gaat.
Nu wil ik nog bekijken hoe ik 2 andere ruimtes ook kan verwarmen, doe ik dit gelijk met woonkamer of zet ik hier een extra thermostaat. Maar dan gaat ook de woonkamer meedoen zie eerder beschreven.
Ik wil straks woonkamer verwarmen 20° Vloerverwarming. heeft eigenpomp.
Garage ruimte soms verwarmen als ik daar wil darten met vrienden hier een eigen thermostaat kraan die ruimte vorst vrij houdt en indien ik wil darten opwarmen naar 18° 10m2 ruimte. radiator met handbediende thermostaatkraan.
Dan 2 slaapkamers open dichtradiator constante temperatuur van +/- 18°
Indien ik de garage en de 2 slaapkamers op zone thermostaatkranen laat werken en dan de circulatiepomp aan laat springen gaat deze verwarmen maar ook dan de woonkamer gaat verwarmen.
Denk jij dat ik dit anders kan aansluiten. Hoe kan ik dit meest efficiënt aansluiten. Dus warmtevraag alleen woonkamer vloerverwarming warmte.
Warmte nodig garage alleen circulatie pomp en overige dicht.net als slaapkamer.
Kan je alles aansluiten op thermostaatkranen met temperatuur voelers???
Als er geen vraag is staat alles stil terwijl de badkamer en hal warmte nodig hebben, en hebben een thermostaat kraan.
Daarom moet het pompje blijven draaien voor die ruimtes.
Daarom moet het pompje blijven draaien voor die ruimtes.
@wp.mol Heb je meer info over je verdeler? Zo'n soort mengkraan heb ik nog niet eerder toegepast zien worden op een vloerverwarmingsverdeler.
Als badkamer en hal een thermostaatkraan hebben, dan kunnen die dus dichtlopen -> er zou een bypass moeten zijn voor die afgiftepomp.
Op vaste temperatuur (40 graden?) draaien is in de praktijk nooit zuinig voor een warmtepomp. Liever twee uur op 35 graden dan 1 uur op 40, als de buitentemperatuur het toelaat.
Als badkamer en hal een thermostaatkraan hebben, dan kunnen die dus dichtlopen -> er zou een bypass moeten zijn voor die afgiftepomp.
Op vaste temperatuur (40 graden?) draaien is in de praktijk nooit zuinig voor een warmtepomp. Liever twee uur op 35 graden dan 1 uur op 40, als de buitentemperatuur het toelaat.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Kijk even bij de Warmteservice op vloer verdeler en zoneregeling. En pompjes van Honywell.
@wp.mol Je hebt een Grundfoss en OEG pomp, de actuatoren zijn misschien van Honeywell 
Ik zie bij Warmteservice een heleboel verdelers, maar niet één met jouw 4weg-mengconstructie. Heb je een link, merk en/of type?
Ik zie bij Warmteservice een heleboel verdelers, maar niet één met jouw 4weg-mengconstructie. Heb je een link, merk en/of type?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@wp.mol Had je die verdeler maar. Dan werd er niet gemengd en was ontluchten makkelijker 
Het gaat mij dus om de mengconstructie onder de pomp, waar bij jou geen thermostaatkraan zit maar een vast instelbare mengverhouding.
Met de vierwegkleppen die ik gezien heb zou dat betekenen dat je aanvoer en retour verwisseld zijn.
Het gaat mij dus om de mengconstructie onder de pomp, waar bij jou geen thermostaatkraan zit maar een vast instelbare mengverhouding.
Met de vierwegkleppen die ik gezien heb zou dat betekenen dat je aanvoer en retour verwisseld zijn.
Wat jammer nou ,was er net zo blij mee al 15 jaar
Hoe zijn de instellingen bij jou,en het leiding verloop bij de verdeler?
Aan wie vraag je dit?wp.mol schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:30:
Hoe zijn de instellingen bij jou,en het leiding verloop bij de verdeler?
Volgens mij heb ik problemen met m'n nieuwe Power World installatie. Ik heb hierover informatie gedeeld in een ander topic. Is het handiger om daar naartoe te linken of het hier te herhalen?
- En hebben jullie de tijdklok van de warmtepomp (bv. via de bijgeleverde display of de Tuya/Smart life app) in gebruik? Zo ja, hoe is die ingesteld?
- En gaat de warmtepomp wel/niet uit als je de verwarming van de thermostaat in huis volledig uit zou zetten?
- En hebben jullie de tijdklok van de warmtepomp (bv. via de bijgeleverde display of de Tuya/Smart life app) in gebruik? Zo ja, hoe is die ingesteld?
- En gaat de warmtepomp wel/niet uit als je de verwarming van de thermostaat in huis volledig uit zou zetten?
[ Voor 33% gewijzigd door welzinga op 17-02-2025 19:48 ]
Hoi Ik heb het gehele verhaal even gelezen, nu heb ik wat vragen en punten waar je na kan kijken.welzinga schreef op maandag 17 februari 2025 @ 00:19:
Volgens mij heb ik problemen met m'n nieuwe Power World installatie. Ik heb hierover informatie gedeeld in een ander topic. Is het handiger om daar naartoe te linken of het hier te herhalen?
Bedankt! Ik ben benieuwd naar wat je wilt vragen en wat ik kan doen.LuckyArrows schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:51:
[...]
Hoi Ik heb het gehele verhaal even gelezen, nu heb ik wat vragen en punten waar je na kan kijken.
Welzinga, Zal even een paar dingen aankaarten:
Power World parallel instaleren is prima oplossing ( bij mij staat het in serie en dat is een ramp en wordt gewijzigd)
Je hebt een aparte circulatiepomp Na je buffervat Staat deze op aanvoer of op retour?
Buffervat wordt verwarmd door WP en je woning via circulatiepomp Toch?
Nu komt het vreemde van display je temperatuur uitlezing dit is je retour en niet je aanvoer temperatuur:strip_exif()/f/image/33I5Sy5NzLcoRn1RwZzNhw3I.jpg?f=fotoalbum_large)
gele cijfers zie je wat er weer de warmtepomp ingaat Hier moet je 5 graden bij op tellen. Mits delta T 5.
je aanvoer temperatuur is delta T hoger waarschijnlijk 5°C
Nu probeer je met buitentemperatuur rond de 0 graden een temperatuur te halen van 65° NIET HAALBAAR!
Instelling staat op 65° dit is veel te hoog, dit kost je heel veel KWH.
Zijn je radiatoren waterzijdig ingeregeld
Je CV werkt met aanvoer van 70° en een delta T van 20 dus 65 in en 45 uit. Je WP is 45 in en 40 uit bij vloerverwarming ( al is dit veel te warm) bij je radiatoren dus 45 in en 25 uit. Plus als ze niet waterzijdig zijn ingeregeld gaat de eerste radiator die het warme water tegen komt alles in zitten. Dan de 2 radiator en verder dud 3 of 4e heeft geen warmte meer.
Power World parallel instaleren is prima oplossing ( bij mij staat het in serie en dat is een ramp en wordt gewijzigd)
Je hebt een aparte circulatiepomp Na je buffervat Staat deze op aanvoer of op retour?
Nu komt het vreemde van display je temperatuur uitlezing dit is je retour en niet je aanvoer temperatuur
:strip_exif()/f/image/33I5Sy5NzLcoRn1RwZzNhw3I.jpg?f=fotoalbum_large)
gele cijfers zie je wat er weer de warmtepomp ingaat Hier moet je 5 graden bij op tellen. Mits delta T 5.
Nu probeer je met buitentemperatuur rond de 0 graden een temperatuur te halen van 65° NIET HAALBAAR!
Je CV werkt met aanvoer van 70° en een delta T van 20 dus 65 in en 45 uit. Je WP is 45 in en 40 uit bij vloerverwarming ( al is dit veel te warm) bij je radiatoren dus 45 in en 25 uit. Plus als ze niet waterzijdig zijn ingeregeld gaat de eerste radiator die het warme water tegen komt alles in zitten. Dan de 2 radiator en verder dud 3 of 4e heeft geen warmte meer.
LuckyArrows schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:30:
Nu meld je in een andere topic dat verbruik 32 euro is, dat kan niet alleen warmtepomp zijn. Maar daar gaat het nu even niet om.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is het volgende,
Waterzijdig inregelen ja of nee
Hoeveel radiatoren staan er open.
Hoeveel m2 moet er worden verwarmd
wat was je gasverbruik in voorgaande jaren?
wie heeft WP geïnstalleerd.
welke circulatiepomp heb jij en wat is de flow
Dan je instellingen op je display:
ga naar instellingen daar zie je parameters staan
P01, P02 enz
Wil je daar per pagina foto van maken en dan hier neerzetten kan ik kijken of er iets gewijzigd kan worden?
[ Voor 37% gewijzigd door LuckyArrows op 17-02-2025 20:34 ]
Nu meld je in een andere topic dat verbruik 32 euro is, dat kan niet alleen warmtepomp zijn. Maar daar gaat het nu even niet om.
P01, P02 enz
Wil je daar per pagina foto van maken en dan hier neerzetten kan ik kijken of er iets gewijzigd kan worden?
P01, P02 enz
- Ik ben een leek. Ik wil proberen te achterhalen of de circulatiepomp op aanvoer of retour staat. Hoe zie ik dat?LuckyArrows schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:04:
Nu komt het vreemde van display je temperatuur uitlezing dit is je retour en niet je aanvoer temperatuur[Afbeelding]
[...]
- Voor zover ik begrijp wordt het buffervat inderdaad verwarmd door de WP. Ik weet niet hoe dat precies samengaat met het rondpompen van het verwarmde water naar de radiatoren.
- Ik vroeg me al af of "ingang" de retourtemperatuur is. Op je afbeelding, begrijp ik het goed dat 45 graden niet de temperatuur is waarnaar het retourwater (en ook niet het buffervat) zal worden verwarmd, maar dat de WP het verwarmd met 45 graden (voor zover dat haalbaar is, afhankelijk van de buitentemperatuur) en dat leidt tot water van 40.6 graden dat vervolgens weer door de radiatoren wordt gepompt?
- Op je afbeelding, hoezo zeg je dat de temperatuur die naar de vloerverwarming gaat hoger wordt dan 45 graden als 45 graden het hoogste getal is op de afbeelding?
- Zijn de delta's van 5 & 20 voor vloerverwarming en radiatoren schattingen of is de delta van 5 af te leiden uit je afbeelding en is die van 20 af te leiden uit mijn afbeelding(en)?
- Ik heb het huis vorig jaar gekocht en de vorige eigenaars hebben veel aandacht besteed aan isolatie en woningverbetering, maar ze hebben niet gedeeld of de radiatoren waterzijdig ingeregeld zijn. De radiatoren op de benedenverdieping voelen allemaal even warm aan, maar op de bovenverdieping zijn ze wat kouder.
- Op de benedenverdieping staan 6 radiatoren open (bijkeuken 1, keuken 1, eettafel 1, woonkamer 2, gang 1), en op de bovenverdieping staan 3 open (2 slaapkamers en de badkamer).
- Ik probeer ongeveer 80m3 te verwarmen (50 op de benedenverdieping en 30 op de bovenverdieping).
- M'n jaarlijks gasverbruik zou ik schatten op 1000m3.
En dit zijn m'n parameters:
/f/image/DuHPfVQlTekPlmXBRJF7pFcT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OnY1MmTvSTcHCBLapnERznSY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bmA0I0h0lYSyb8uo8nAupW2N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VKeA6es9QZ5FSKVaaAkdakb8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5XckYE08xm6E58kL4N0DhrOr.png?f=fotoalbum_large)
1000m3 gas zal je ongeveer 2300KwH alleen aan verwarmen kwijt zijn dit van oktober t/m april.
Parameters staan op fabriek instelling.
P01 = 2° deze naar 5°
P03 is 45° genoeg om te douchen? dan zo houden.
P05 is je verwarming radiatoren nu 35° krijg je woning met radiatoren niet mee warm zet deze op 45° dan wordt je water 50° draai de radiatoren dicht van alleen de gene die overbodig zijn. Boven dicht en kijken of beneden het warm genoeg wordt. Zo ja dan boven 1 voor 1 open die je belangrijk vind. Nog steeds warm genoeg kan je P05 naar 40°
P08 naar 0
P10 naar 70, nu gaat elke 45 minuten je WP in ontdooi stand en moet weer opnieuw beginnen.
P11 op -1
P13 op 20°
P16 op 5° nu gaat WP tot 17° ontdooien
P17 t/m P21 misschien dat iemand anders daar mee kan helpen dit moet ik nog uitzoeken.
P26 dit is een stroomvreter zet deze op -4° nu gaat hij al aan elke 30 minuten bij 0°.
P27 naar 60 ipv elke 30 minuten zie P26 is dan elke 60 minuten
F02 en F03 kom ik later op terug.
F08 50%
Kijk even of je met deze wijzigingen het wel warmer krijgt. Al wordt het straks wel wat warmer buiten. Wijzig zo snel mogelijk wel deze parameters.
Bij vloerverwarming kan instelling P05 35° genoeg om je woonkamer wel warm te krijgen.
Hoor van je
P01 = 2° deze naar 5°
P05 is je verwarming radiatoren nu 35° krijg je woning met radiatoren niet mee warm zet deze op 45° dan wordt je water 50° draai de radiatoren dicht van alleen de gene die overbodig zijn. Boven dicht en kijken of beneden het warm genoeg wordt. Zo ja dan boven 1 voor 1 open die je belangrijk vind. Nog steeds warm genoeg kan je P05 naar 40°
P08 naar 0
P10 naar 70, nu gaat elke 45 minuten je WP in ontdooi stand en moet weer opnieuw beginnen.
P11 op -1
P13 op 20°
P17 t/m P21 misschien dat iemand anders daar mee kan helpen dit moet ik nog uitzoeken.
P26 dit is een stroomvreter zet deze op -4° nu gaat hij al aan elke 30 minuten bij 0°.
F08 50%
Kijk even of je met deze wijzigingen het wel warmer krijgt. Al wordt het straks wel wat warmer buiten. Wijzig zo snel mogelijk wel deze parameters.
Bij vloerverwarming kan instelling P05 35° genoeg om je woonkamer wel warm te krijgen.
Hoor van je
O nog een vraag, je thermostaat is dit aan/uit en geschakeld op je circulatiepomp?
Ik zet thermostaat gehele dag op 19.5° en nacht op 19° niet lager omdat een WP een traag verwarmend systeem is. WP is om je huis op temperatuur te houden en niet om te verwarmen.
Zie het als een vrachtwagen kost ontzettend veel energie om hem rollend te krijgen en eenmaal rollend kost het weinig energie. Dus weinig verschil in temperatuur is beter. 1° misschien 2° verlagen niet meer. Ook niet als je een dagje weg gaat. Je kan beter WP aan laten dan uit.
Indien nieuwe instellingen werken gaan we je klok tijden instellen.
Je WP staat toch wel op slimme modus!
Ik zet thermostaat gehele dag op 19.5° en nacht op 19° niet lager omdat een WP een traag verwarmend systeem is. WP is om je huis op temperatuur te houden en niet om te verwarmen.
Zie het als een vrachtwagen kost ontzettend veel energie om hem rollend te krijgen en eenmaal rollend kost het weinig energie. Dus weinig verschil in temperatuur is beter. 1° misschien 2° verlagen niet meer. Ook niet als je een dagje weg gaat. Je kan beter WP aan laten dan uit.
Indien nieuwe instellingen werken gaan we je klok tijden instellen.
Je WP staat toch wel op slimme modus!
Ik heb je instructies gevolgd:LuckyArrows schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:38:
1000m3 gas zal je ongeveer 2300KwH alleen aan verwarmen kwijt zijn dit van oktober t/m april.
P01 = 2° deze naar 5°
P08 naar 0
P11 op -1
P13 op 20°
F08 50%
Hoor van je
P01 = 5.
P03 = 45.
P05 = 45.
P08 = 0.
P10 = 70.
P11 = -1.
P13 = 20.
P16 = 5.
P26 = -4.
P27 = 60.
F08 = 50.
Ik heb de radiatoren op de bovenverdieping dichtgedraaid.
En m'n warmtepomp staat inderdaad op de slimme modus:
/f/image/pQQaIqI7wFas9WiraxaoPkw9.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik ook de "Tuya Smart"/"Smart Life" app:
/f/image/mWcHWsaHNXZvSALUwZcCTueJ.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de thermostaat momenteel uitstaan:LuckyArrows schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:51:
O nog een vraag, je thermostaat is dit aan/uit en geschakeld op je circulatiepomp?
/f/image/tRJhdjkDCKpZeJpS5Yp7m1B7.png?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed van wel. Ik heb de 3e generatie van de Google Nest Learning Thermostat en die verbindt d.m.v. een "Heat Link". De Heat Link is een wit, vierkantig bakje aan de muur en bevindt zich in dezelfde ruimte als het buffervat & de hygieneboiler. Onder de Heat Link zit een ander wit bakje (ik weet niet wat dat is) en aan de onderkant komt een witte kabel die naar een roodgekleurd apparaat gaat (is dat de/een circulatiepomp?).
/f/image/mbiH26ufF9Y7slPJ9htCjfHZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uxkoM52rSuMUGF4wp1pV9UGJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door welzinga op 18-02-2025 20:23 ]
Wil je nu wel of geen warmte? Begrijp even niet waarom je thermostaat uit staat?
Je thermostaat bediend je (als ik het een beetje kan bekijken) circulatiepomp.
Je WP maakt je buffervat op warmte die nu je woonkamer niet verwarmd, geen idee waarom je thermostaat uit staat??
Hoe warm wil je de woonkamer hebben en zet de thermostaat aan op bij voorbeeld 19.5 °. Voor de nacht rond 21:00 zet je thermostaat op 18.5 of 19.0°. Witte kastje krijgt een aan seintje warmte vraag woonkamer circulatiepomp gaat draaien en haalt je warmte uit buffervat. Is je woonkamer op temperatuur gaat CP uit. Je WP blijft je buffervat op temperatuur houden. Indien je genoeg warmte hebt om woonkamer warm genoeg te krijgen kan je extra radiatoren openen degene die jij wilt.
Ook kan je als je genoeg warmte hebt op tijd instellen op je display
Tijdklok aan klikken zie je 3 tijden deze kan je aan zetten, staan standaard uit.
Je kan bijvoorbeeld 1ste tijd op 30° zetten van 0:00 tot 5:00 uur. 2e op 5:00 tot 19:00 45° ( of lager als het warm genoeg wordt) 3e 19:00 tot 0:00 35°.
Rechts onder staat nog een pijltje deze indrukt kan je pomp in de nacht ook op stille modus zetten indien je denkt dat hij geluids klachten kan veroorzaken.
Je WP maakt je buffervat op warmte die nu je woonkamer niet verwarmd, geen idee waarom je thermostaat uit staat??
Hoe warm wil je de woonkamer hebben en zet de thermostaat aan op bij voorbeeld 19.5 °. Voor de nacht rond 21:00 zet je thermostaat op 18.5 of 19.0°. Witte kastje krijgt een aan seintje warmte vraag woonkamer circulatiepomp gaat draaien en haalt je warmte uit buffervat. Is je woonkamer op temperatuur gaat CP uit. Je WP blijft je buffervat op temperatuur houden. Indien je genoeg warmte hebt om woonkamer warm genoeg te krijgen kan je extra radiatoren openen degene die jij wilt.
Tijdklok aan klikken zie je 3 tijden deze kan je aan zetten, staan standaard uit.
Je kan bijvoorbeeld 1ste tijd op 30° zetten van 0:00 tot 5:00 uur. 2e op 5:00 tot 19:00 45° ( of lager als het warm genoeg wordt) 3e 19:00 tot 0:00 35°.
Rechts onder staat nog een pijltje deze indrukt kan je pomp in de nacht ook op stille modus zetten indien je denkt dat hij geluids klachten kan veroorzaken.
Bedenk als je WP verwarmd kost het je stroom, logisch elektra is goedkoper dan Gas. Helemaal als zonnepanelen hebt.
Elke graad hoger dan nodig je water verwarmen kost stroom! Elke extra graad warmer is 1 a 2 % extra.
Dus je verwarmd nu 45° maar je merkt dat 40° voldoende is, bespaar je +/- 5 a 10%. Kan je op een koude dag toch 2 a 3 KWh. besparen. Dat is 30 dagen ongeveer 60 KWh.
Dus per periode kan je wel een beetje spelen met je temperatuur.
Je kan WP ook op buiten temperatuur automatisch zijn temperatuur laten aanpassen, alleen moet je daar even mee wachten ben ik nog mee bezig hoe dit nu precies werkt.
Eerst maar zorgen dat het lekker warm wordt in woonkamer.
PS wat voor radiatoren heb je hangen beneden ?
Elke graad hoger dan nodig je water verwarmen kost stroom! Elke extra graad warmer is 1 a 2 % extra.
Dus je verwarmd nu 45° maar je merkt dat 40° voldoende is, bespaar je +/- 5 a 10%. Kan je op een koude dag toch 2 a 3 KWh. besparen. Dat is 30 dagen ongeveer 60 KWh.
Dus per periode kan je wel een beetje spelen met je temperatuur.
Je kan WP ook op buiten temperatuur automatisch zijn temperatuur laten aanpassen, alleen moet je daar even mee wachten ben ik nog mee bezig hoe dit nu precies werkt.
Eerst maar zorgen dat het lekker warm wordt in woonkamer.
PS wat voor radiatoren heb je hangen beneden ?
Ik had de thermostaat uitgezet omdat ik het gedrag van de WP in combinatie met de thermostaat nog niet kan verklaren. Toen ik de thermostaat een paar dagen geleden uitzette, bleven m'n radiatoren warm en registreerde de thermostaat de volgende dag een temperatuur van 19 graden, wat hoger was dan toen ik de thermostaat had uitgezet. Ik heb zostraks de parameters gewijzigd naar je voorgestelde waarden en daarna de WP aangezet, en ondanks dat ik de thermostaat uitgelaten heb zijn de radiatoren nu warm en registreert de thermostaat een hogere temperatuur dan voordat ik de WP weer aanzette. Ik wil de thermostaat wel aanzetten maar ik begrijp niet waarom de radiatoren warm worden als de thermostaat uitstaat. Het is alsof de thermostaat totaal geen invloed heeft op de installatie. Ik heb de thermostaat nu aangezet.LuckyArrows schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:02:
Wil je nu wel of geen warmte? Begrijp even niet waarom je thermostaat uit staat?
Ik heb type 20 radiatoren beneden.
[ Voor 4% gewijzigd door welzinga op 18-02-2025 21:44 ]
Ah, nu begrijp ik je vraag, Hopelijk leest WP Mol ook mee en kan hij hier antwoord opgeven.
Ik moet hier even over nadenken, je WP zorgt denk ik voor de circulatie en je circulatiepomp zit denk ik aan retour leiding.
Kan je installateur je hier niet iets over vertellen. Volgens mij moet de WP buffervat verwarmen indien deze op warmte is slaat WP uit en je circulatiepomp gaat draaien zodra warmte vraag is via thermostaat.
Ik denk dat er nu warmte door je leiding wordt gedrukt via WP, of die drukt door je circulatie pomp of er gebeurt iets anders.
Ik moet hier even over nadenken, je WP zorgt denk ik voor de circulatie en je circulatiepomp zit denk ik aan retour leiding.
Kan je installateur je hier niet iets over vertellen. Volgens mij moet de WP buffervat verwarmen indien deze op warmte is slaat WP uit en je circulatiepomp gaat draaien zodra warmte vraag is via thermostaat.
Ik denk dat er nu warmte door je leiding wordt gedrukt via WP, of die drukt door je circulatie pomp of er gebeurt iets anders.
Hoor je wel je circulatiepomp draaien zo ja wanneer als je thermostaat aan staat op hogere temperatuur dan je woonkamer is? Of draait hij continu? Ook als je thermostaat uit staat?
Heb iets meer uitleg nodig hoe je systeem precies is aangesloten om je te kunnen helpen.
Wie is je installateur? Heb je bij hem de WP gekocht?
Heb iets meer uitleg nodig hoe je systeem precies is aangesloten om je te kunnen helpen.
De installateur zegt, "de thermostaat stuurt alleen een pomp." Daarna vroeg ik hem naar de functie van die pomp en gaf ik aan dat ik had verwacht dat de thermostaat de warmte kan verhogen/verlagen, waarna hij dit zei: "Nee zo werkt deze pomp helaas niet deze kan alleen op weer afhankelijk een temperatuur maken of een vaste temperatuur. En met de thermostaat regel je alleen de kamer temperatuur." Mijn beste gok is dat hij bedoelt dat parameter P03 of P05 niet kan worden gewijzigd via de thermostaat, maar ik begrijp niet wat hij bedoelt met het regelen van de kamertemperatuur, want het verlagen van de temperatuur via de thermostaat lijkt tot nu geen effect te hebben gehad op de kamertemperatuur.LuckyArrows schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:05:
Ah, nu begrijp ik je vraag, Hopelijk leest WP Mol ook mee en kan hij hier antwoord opgeven.
Ik heb het vermoeden dat m'n warmtepomp (of een circulatiepomp) het water door het huis pompt ongeacht of de thermostaat aanstaat, en dat de thermostaat is aangesloten op een andere circulatiepomp. De installatie maakt teveel geluid om te kunnen achterhalen of de circulatiepomp die is aangesloten op de thermostaat aangaat als ik de thermostaat hoger zet. Misschien heeft m'n installatie meer dan 1 circulatiepomp: zijn beide roodgekleurde dingen op de afbeelding een circulatiepomp?LuckyArrows schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:13:
Hoor je wel je circulatiepomp draaien zo ja wanneer als je thermostaat aan staat op hogere temperatuur dan je woonkamer is? Of draait hij continu? Ook als je thermostaat uit staat?
:strip_exif()/f/image/y7VWBNNMNYFSmXgXJyQvIxmi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de WP gekocht bij een aannemer. De installateur en de aannemer kregen onenigheid voordat de WP bij mij kon worden geinstalleerd, waarna de installatie 3 maanden vertraagde totdat de installateur aanbood de installatie te hervatten voor bijna 500 euro extra. Ik vond z'n installatieteam nogal nonchalant. Hij stelde voor om maar 1 van de 2 WPs te installeren en dacht dat het onnodig was, wat weinig vertrouwen geeft dat hij het perfect heeft aangesloten. Ook lagen er sigaretten op het dak waarop de warmtepomp is geinstalleerd en betrapte ik 1 van z'n werknemers erop dat hij met z'n volledige gewicht bovenop onze dure vriezer stond (die op kleine wieletjes staat en gelukkig niet is kapotgegaan).
Ik hoop niet dat dit een dramatische installatie blijkt te zijn en dat alles simpelweg op te lossen is met wat meer kennis en instellingen.
[ Voor 25% gewijzigd door welzinga op 18-02-2025 22:54 ]
Ja klopt dat je thermostaat eigenlijk een dom ding is. Deze geeft alleen een seintje aan je circulatiepomp van aan of uit. Deze doet niets met je WP.
Dus wat ik denk is dat je WP rond pompt en dan tevens ook je radiatoren verwarmd.
F02 mag je uit zetten dacht dat dit 0 is? Kan ook in de app smart life instellingen gebruikers instelling status circulatiepomp na bereiken doeltemperatuur op stop. Daar onder op 120 minuten.
weer afhankelijk is een optie maar dan moet je eerst weten met welke temperatuur bij 0 graden je huis warm blijft.
Maar draait je circulatiepomp continu?
Dus wat ik denk is dat je WP rond pompt en dan tevens ook je radiatoren verwarmd.
F02 mag je uit zetten dacht dat dit 0 is? Kan ook in de app smart life instellingen gebruikers instelling status circulatiepomp na bereiken doeltemperatuur op stop. Daar onder op 120 minuten.
weer afhankelijk is een optie maar dan moet je eerst weten met welke temperatuur bij 0 graden je huis warm blijft.
Avanta is een pomp, andere is volgens mij een drieweg klep.welzinga schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:25:
[...]
De installateur zegt, "de thermostaat stuurt alleen een pomp." Daarna vroeg ik hem naar de functie van die pomp en gaf ik aan dat ik had verwacht dat de thermostaat de warmte kan verhogen/verlagen, waarna hij dit zei: "Nee zo werkt deze pomp helaas niet deze kan alleen op weer afhankelijk een temperatuur maken of een vaste temperatuur. En met de thermostaat regel je alleen de kamer temperatuur." Mijn beste gok is dat hij bedoelt dat parameter P03 of P05 niet kan worden gewijzigd via de thermostaat, maar ik begrijp niet wat hij bedoelt met het regelen van de kamertemperatuur, want het verlagen van de temperatuur via de thermostaat lijkt tot nu geen effect te hebben gehad op de kamertemperatuur.
Als ik de thermostaat weer uitzet en de radiatoren warm blijven, dan is het zeker dat minstens 1 van de 2 (de WP of de circulatiepomp) continu water rondpompt, toch? Hoe kan ik achterhalen welke dat doet?LuckyArrows schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:51:
Ja klopt dat je thermostaat eigenlijk een dom ding is. Deze geeft alleen een seintje aan je circulatiepomp van aan of uit. Deze doet niets met je WP.
Wat je kan doen, om te luisteren of circulatiepomp draait is door je WP even uit te zetten op je display. WP draait dan niet luister dan even of de Avansa wel draait. Draait hij dan je thermostaat ook even uit zetten draait hij dan nog draait deze continu. Draait je cp niet Temperatuur hoger zetten 22° dan moet cp gaan draaien.
Je thermostaat bepaald niets anders dan of je circulatiepomp aan of uit gaat. Hij regelt ook NIET of je kamer de temperatuur haalt waar je deze op heb ingesteld. Hoe warm het wordt bepaald je buffervat. Wat je thermostaat doet als je 20° instelt en het is 20° je cp uit gaat.
Dan moeten we nog uitzoeken waarom je WP warmte in je radiatoren pompt.
Betreft lawaai in je leiding moet nu minder zijn daar deze nu op 50% staat.
Je thermostaat bepaald niets anders dan of je circulatiepomp aan of uit gaat. Hij regelt ook NIET of je kamer de temperatuur haalt waar je deze op heb ingesteld. Hoe warm het wordt bepaald je buffervat. Wat je thermostaat doet als je 20° instelt en het is 20° je cp uit gaat.
De DC circulatiemodus staat inderdaad op automatisch.LuckyArrows schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:08:
Wat je kan doen, om te luisteren of circulatiepomp draait is door je WP even uit te zetten op je display. WP draait dan niet luister dan even of de Avansa wel draait. Draait hij dan je thermostaat ook even uit zetten draait hij dan nog draait deze continu. Draait je cp niet Temperatuur hoger zetten 22° dan moet cp gaan draaien.
kijk even op app of je DC circulatiemodus op automatisch staat, dan moduleert je warmtepomp.
Als ik de WP uitzet en de thermostaat instel op zoiets als 24+ graden, dan hoor ik niks. Maar nu begint het vreemd te worden: als ik de thermostaat ook uitzet en terugwandel naar de installatieruimte, dan hoor ik iets trillen alsof het rondtolt, en dat kan ik ook voelen als ik de circulatiepomp of de aangesloten buizen aanraak. Ik kan niet volledig bevestigen of de circulatiepomp de bron is van de trillingen en het geluid, maar ik vermoed van wel want de circulatiepomp wordt na verloop van tijd heel warm. Het is vreemd dat dit juist gebeurt als ik de thermostaat uitzet i.p.v. aanzet. Ik heb deze test herhaald: het zoemende/tollende geluid stopt zodra ik de thermostaat weer aanzet (en de circulatiepomp koelt dan ook af) en begint weer zodra ik de thermostaat uitzet (in beide testsituaties was de WP nog steeds uit). Het is alsof de aan/uit logica van de thermostaat omgekeerd is aangesloten.
Wanneer de WP wel draait, dan zie ik vaak op het display het icoontje dat aangeeft dat de waterpomp aan het draaien is. Is dat de circulatiepomp? Zo ja, dan ga ik morgen proberen te bevestigen of dat icoontje ook/alleen optreedt als de thermostaat uitstaat. Dit is het icoontje in kwestie:
/f/image/BaevjKsIDmouaoDSfFG312OF.png?f=fotoalbum_large)
Aan het eind van de installatie hadden de installateur en z'n team overduidelijk zin om naar huis te gaan. Ik heb amper uitleg gekregen over het systeem, maar wat me wel is verteld is dat het opwarmen van de boiler voorrang heeft op het opwarmen van de woning, en volgens mij zei de installateur dat het rode kraan icoontje aangeeft dat de boiler wordt verwarmd en dat het icoontje verdwijnt zodra de boiler het ingestelde aantal graden heeft bereikt:
/f/image/AuFyhaVb8TSzq7vWJHlmLF1j.png?f=fotoalbum_large)
Verder zei de installateur dat bovenin het display een icoontje met 3 gebogen lijntjes zal verschijnen nadat de boiler is opgewarmd. Volgens mij bedoelde hij dit icoontje dat in het bijgeleverde boekje van de WP als volgt wordt uitgelegd:
/f/image/Qbc6nyswtfJ49uGRl5cNdnrU.png?f=fotoalbum_large)
Echter, ik heb het icoontje met de 3 gebogen lijntjes nog geen enkele keer gezien, en het rode kraan icoontje lijkt (bijna) altijd actief te zijn. Ik vind het ook vreemd dat m'n radiatoren opwarmen terwijl het rode kraan icoontje actief is aangezien de installateur praktisch aangaf dat de warmtepomp de centrale verwarming pauzeert totdat het rode kraan icoontje is verdwenen. Het is alsof de boiler (i.p.v. het buffervat) is aangesloten op de radiatoren en het opwarmen van de boiler nooit ophoudt omdat het water door het huis circuleert.
Ik had besloten vannacht de WP uit te laten en de thermostaat aan te laten staan. Na enige tijd in deze situatie begon de circulatiepomp volgens mij toch wel te draaien, maar zodra ik de temperatuur verhoogde met de thermostaat leek de circulatiepomp uit te gaan, en toen ik de temperatuur daarna lager zette dan de huidige temperatuur, begon de installatie geluid te maken maar de circulatiepomp lijkt daarbij niet aan te gaan.
De installateur komt zaterdag kijken. Hopelijk neemt hij de tijd om alles op te lossen.
[ Voor 9% gewijzigd door welzinga op 19-02-2025 09:15 ]
Het rode kraantje geeft aan dat hij het buffervat voor warm water( douch water) aan het opwarmen is.De 3 strengeljes die je
ziet in beeld, dan is hij elecktrich aan het verwarmen. Uitzetten dus.
Uitzetten dus, doe je via
P26 op -20
P27 op 60 minuten
Of is er nog een andere methode.
P26 op -20
P27 op 60 minuten
Of is er nog een andere methode.
Zelf denk ik dat alles wel goed is aangesloten.
Kan zijn dat de voorrang regel niet klopt.
WP verwarmt 2 dingen je buffervat om je radiatoren te verwarmen
WP verarmt je boiler voor douchewater.
Bij deze ik ben geen CV monteur en of warmtepomp monteur. Heb me meer verdiept in de power World pomp en wel in de parameters.
Je hebt je WP de leiding aanvoer die naar binnen loopt, gaat naar de 3 wegklep. Deze klep geeft voorrang aan je boiler. Dus je boiler heeft temperatuur van na douchen 30°, instelling staat op 45°. WP gaat aan 3 wegklep gaat open naar je boiler. Boiler is op temperatuur +/- 45 minuten. WP gaat uit. En je 3 wegklep gaat open naar je buffervat ( dus standaard staat hij altijd open naar buffervat) en gaat deze verder verwarmen naar je ingestelde waarde +/- 45°
Dit hoort je WP te doen meer niet. Hij houdt je boiler op temperatuur en je buffervat let wel op je ingestelde waarde.
Nu komt het verwarmen van je woning:
Het enige wat je Avansa pomp doet is buffervat water door al je openstaande radiatoren laten stromen. Dus je 40 of 45 graden verwarmde water stroomt door je leidingen niets meer niets minder.
Ik weet niet of jouw thermostaat de juiste is die goed werkt op je aan uit ontvanger van je Avansa pomp.
Je hebt een AAN/UIT thermostaat nodig geen open therm. Dit systeem werkt niet met zelf lerende thermostaten. CV werkt met hogere temperaturen dan je warmtepomp. Daarom heeft een vloerverwarming voorkeur dit is een LT verwarming. Het is goedkoper stoken met een WP op constante temperatuur, overdag 20° nacht 19° is goedkoper stoken dan overdag 20° en in de nacht 17°. CV verwarmt in een uurtje 2 graden warmtepomp niet hooguit 1 graad per uur soms langer.
Heel simpel gezegd je thermostaat zorgt alleen maar dat je Avansa pomp gaat draaien doormiddel van de ontvanger die aangesloten is aan je Avansa pomp. Thermostaat geeft aan dat ruimte te koud wordt pompje gaat aan, warm water gaat stromen door je radiatoren. Deze geeft warmte af en woning wordt langzaam warm ( let wel op LANGZAAM WARM) Dan is ingestelde waarde bereikt voorbeeld 20° thermostaat gaat uit en pompje een seintje die gaat ook uit. ( Stel je wilt het 22° in huis hebben met 45° buffervat temperatuur kan het zijn dat je dit NOOIT haalt wil dit bereiken dan moet de WP temperatuur omhoog) Thermostaat regelt NIET je temperatuur van je buffervat! Dit moet je zelf regelen. ( later kan je dit via buitentemperatuur gaan regelen nu niet eerst zorgen dat het werkt)
Zelf denk ik dat er bij jouw 4 dingen fout gaat:
Thermostaat stuurt je circulatiepompje niet aan.( thermostaat vervangen voor een andere niet een zelf lerende, eenvoudig aan /uit en eventueel met wifi heb zelf easy comfort met wifi.
drieweg klep kan verkeerd staan, dus boiler aanvraag gaat klep op buffer en buffervat wil warmte gaat hij boiler verwarmen.
circulatie Pomp staat vast of voor je buffervat aangesloten niet na
Kan zijn dat de voorrang regel niet klopt.
WP verwarmt 2 dingen je buffervat om je radiatoren te verwarmen
WP verarmt je boiler voor douchewater.
Bij deze ik ben geen CV monteur en of warmtepomp monteur. Heb me meer verdiept in de power World pomp en wel in de parameters.
Je hebt je WP de leiding aanvoer die naar binnen loopt, gaat naar de 3 wegklep. Deze klep geeft voorrang aan je boiler. Dus je boiler heeft temperatuur van na douchen 30°, instelling staat op 45°. WP gaat aan 3 wegklep gaat open naar je boiler. Boiler is op temperatuur +/- 45 minuten. WP gaat uit. En je 3 wegklep gaat open naar je buffervat ( dus standaard staat hij altijd open naar buffervat) en gaat deze verder verwarmen naar je ingestelde waarde +/- 45°
Dit hoort je WP te doen meer niet. Hij houdt je boiler op temperatuur en je buffervat let wel op je ingestelde waarde.
Nu komt het verwarmen van je woning:
Het enige wat je Avansa pomp doet is buffervat water door al je openstaande radiatoren laten stromen. Dus je 40 of 45 graden verwarmde water stroomt door je leidingen niets meer niets minder.
Ik weet niet of jouw thermostaat de juiste is die goed werkt op je aan uit ontvanger van je Avansa pomp.
Je hebt een AAN/UIT thermostaat nodig geen open therm. Dit systeem werkt niet met zelf lerende thermostaten. CV werkt met hogere temperaturen dan je warmtepomp. Daarom heeft een vloerverwarming voorkeur dit is een LT verwarming. Het is goedkoper stoken met een WP op constante temperatuur, overdag 20° nacht 19° is goedkoper stoken dan overdag 20° en in de nacht 17°. CV verwarmt in een uurtje 2 graden warmtepomp niet hooguit 1 graad per uur soms langer.
Heel simpel gezegd je thermostaat zorgt alleen maar dat je Avansa pomp gaat draaien doormiddel van de ontvanger die aangesloten is aan je Avansa pomp. Thermostaat geeft aan dat ruimte te koud wordt pompje gaat aan, warm water gaat stromen door je radiatoren. Deze geeft warmte af en woning wordt langzaam warm ( let wel op LANGZAAM WARM) Dan is ingestelde waarde bereikt voorbeeld 20° thermostaat gaat uit en pompje een seintje die gaat ook uit. ( Stel je wilt het 22° in huis hebben met 45° buffervat temperatuur kan het zijn dat je dit NOOIT haalt wil dit bereiken dan moet de WP temperatuur omhoog) Thermostaat regelt NIET je temperatuur van je buffervat! Dit moet je zelf regelen. ( later kan je dit via buitentemperatuur gaan regelen nu niet eerst zorgen dat het werkt)
Zelf denk ik dat er bij jouw 4 dingen fout gaat:
Thermostaat stuurt je circulatiepompje niet aan.( thermostaat vervangen voor een andere niet een zelf lerende, eenvoudig aan /uit en eventueel met wifi heb zelf easy comfort met wifi.
drieweg klep kan verkeerd staan, dus boiler aanvraag gaat klep op buffer en buffervat wil warmte gaat hij boiler verwarmen.
circulatie Pomp staat vast of voor je buffervat aangesloten niet na
[ Voor 9% gewijzigd door LuckyArrows op 19-02-2025 13:48 ]
Zo zit het drieweg klep staat altijd open voor verwarmen van het verblijf, en gaat pas dicht als de boiler vraagt.
Oke wist niet dat dit kon, ben elektrisch ook een leek.
Is dit gemakkelijk te doen want als ze bij mij komen om de boel te veranderen wil ik dit ook?
Klein beetje uitleg zou zeer welkom zijn.
Wat ik nu zie is er komt een kabel van WP binnen die gaat naar Display en er gaat een kabel richting de meterkast. Deze die naar meterkast loopt is maar 1 kabel waarbij WP uitgezet kan worden met onderhoudt of in mijn geval ook zomers. Indien ik deze uit zet ben ik alle verbruik in display ook kwijt.
Ik ga wat verder zoeken, kom er zo op terug.
denk jij dat de drieweg klep net andersom staat afgesteld voorrang aan boiler in plaats van buffervat.wp.mol schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:32:
Zo zit het drieweg klep staat altijd open voor verwarmen van het verblijf, en gaat pas dicht als de boiler vraagt.
Kan jij verklaren waarom de radiatoren bij hem warm blijft zonder aanvraag, hij zegt thermostaat staat uit en blijft radiatoren toch warm. Hoort stroming maar circulatiepomp staat waarschijnlijk niet aan.
Staat deze vast of voor de buffer geplaatst zodat de WP door de circulatiepomp perst?
Ben ook van mening dat de Google next thermostaat niet de juiste is, of je moet deze uit/aan kunnen zetten en niet open therm. Of kan het wel? bij mij kon ik mijn Atag one niet aansluiten op de WP moest juist een aan/uit contact zijn.
Jij hebt de Honeywell modulation dit is toch ook een opentherm thermostaat?
[ Voor 10% gewijzigd door LuckyArrows op 19-02-2025 13:59 ]
Welzinga, Begrijp je andere topic niet helemaal. Je hebt 2 WP van 9 KW aangesloten om als de een het niet doet de andere het kan overnemen.
Waarom 2
1 was meer dan genoeg! Nu heb je met 1 waarschijnlijk al overcapaciteit. kan meer verbruik geven dan nodig.
300 ltr boiler en een 200 ltr buffervat. Huishouden van 4 personen schat ik in.
Indien je gezin in de ochtend heeft gedoucht of warm water heeft gebruikt gaat de WP aan
. Hier kan hij wel even mee bezig zijn om je ondertussen afgekoelde boiler weer te verwarmen.
Kan zo maar 1,5 uur zijn. Dan moet hij daarna je buffervat verwarmen dit doet allemaal 1 WP red hij gerust wel maar als je er 2 hebt had je ze kunnen splitsen 1 de boiler en de andere je verwarming.
google thermostaat ben ik geen voorstander van
. Je schrijft dat de thermostaat aangeeft dat het warm is in huis over 2 uur.
No way
eerder al geschreven thermostaat bepaald alleen wanneer je circulatiepomp aan gaat
niet hoe warm het wordt,
oké hij gaat uit bij ingestelde woonvraag mits watertemperatuur het haalt.
Ook geef je aan dat WP 75° kan verwarmen,
ook een no way, misschien bij 8+ buitentemperatuur en heel lang draaien zou het kunnen
. Denk dat we gelukkig mogen zijn indien de pomp 55° red bij 0 ° .
Ingang WP is retour water dus jouw 43° is wat er retour komt. aanvoer kan 48° zijn.
Net als je WT temperatuur dit is 45° hieruit blijkt dat je nu al nooit de 65° haalt.
Je kan je huis verwarmen met deze pomp alleen met radiatoren, mits ze allen goed zijn ingeregeld. Waterzijdig inregelen kan je daarmee helpen
. Ik wist niet dat waterzijdig inregelen eigenlijk verplicht is bij nieuwe CV en/of Warmtepompen. sinds 10 maart 2020 is het verplicht,
maar er zijn er weinig die dit weten en handhaving is er totaal niet. ( ik wist het ook niet)
Je warme water neemt nu de weg van de minste weerstand en de eerste radiator wordt warm 2e een beetje warm en de 3e je raad het al nog veel minder warm.
Dat je installateur het in parallel heeft gezet mag je blij mee zijn,
serie en dat zeg ik uit ervaring werkt niet.
Wat moet je doen om zaterdag er zeker van te zijn dat alles goed werkt.
driewegklep staat open op buffervat. Bij boiler vraag gaat deze om en verwarmd je WP je boiler. Zodra boiler warm is dan draait de klep weer open naar buffervat. CONTROLEREN
Thermostaat moet aan/uit kunnen regelen met je circulatiepomp, DIT MOET WERKEN je hebt 200 liter warm water die kan rond pompen om woning te verwarmen. WP zorgt er voor dat buffervat op temperatuur blijft. Dus laat hem controleren dat circulatiepomp tussen buffer en je radiatoren staat
en dat hij gaat draaien bij aanvraag van thermostaat.
Dus zet deze op 22° en circulatiepomp moet aan gaan DIT IS JE VERWARMING IN HUIS
.
Als het zo werkt dan kunnen we verder brainstormen betreft warm worden van je woning. Eerder lukt het echt niet.
Na zaterdag zie ik wel wat je installateur van alles zegt, deze punten zijn eerst van belang.
Waarom 2
300 ltr boiler en een 200 ltr buffervat. Huishouden van 4 personen schat ik in.

google thermostaat ben ik geen voorstander van

Ook geef je aan dat WP 75° kan verwarmen,

Ingang WP is retour water dus jouw 43° is wat er retour komt. aanvoer kan 48° zijn.

Je kan je huis verwarmen met deze pomp alleen met radiatoren, mits ze allen goed zijn ingeregeld. Waterzijdig inregelen kan je daarmee helpen

Je warme water neemt nu de weg van de minste weerstand en de eerste radiator wordt warm 2e een beetje warm en de 3e je raad het al nog veel minder warm.

Dat je installateur het in parallel heeft gezet mag je blij mee zijn,

driewegklep staat open op buffervat. Bij boiler vraag gaat deze om en verwarmd je WP je boiler. Zodra boiler warm is dan draait de klep weer open naar buffervat. CONTROLEREN
Thermostaat moet aan/uit kunnen regelen met je circulatiepomp, DIT MOET WERKEN je hebt 200 liter warm water die kan rond pompen om woning te verwarmen. WP zorgt er voor dat buffervat op temperatuur blijft. Dus laat hem controleren dat circulatiepomp tussen buffer en je radiatoren staat

Als het zo werkt dan kunnen we verder brainstormen betreft warm worden van je woning. Eerder lukt het echt niet.
Na zaterdag zie ik wel wat je installateur van alles zegt, deze punten zijn eerst van belang.
[ Voor 3% gewijzigd door LuckyArrows op 19-02-2025 16:31 ]
/f/image/AKWkm8aQvcudEh3SC249FzfE.webp?f=fotoalbum_large)
Zo moet het bij je zijn aangesloten, na circulatiepomp zijn vloerverdelers getekend dit zijn bij jouw de radiatoren.
[ Voor 9% gewijzigd door LuckyArrows op 19-02-2025 19:39 ]
Bedankt voor het bevestigen dat het rode kraantje aangeeft dat de WP bezig is de boiler te verwarmen. Het rode kraantje staat niet uitgelegd in het bijgeleverde boekje van de WP. Er staan trouwens 2 icoontjes met 3 strengeltjes in het boekje. Zijn ze beide ongewenst, want de installateur gaf me de indruk dat er een soortgelijk icoontje wordt gebruikt om aan te geven dat het huisverwarmingswater op dat moment wordt verwarmd door de WP, in tegenstelling tot het rode kraantje voor de boiler. Is dat correct?wp.mol schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:45:
Het rode kraantje geeft aan dat hij het buffervat voor warm water( douch water) aan het opwarmen is.De 3 strengeljes die je
:strip_exif()/f/image/1pUqknYtrtyYigUHy45fFikt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zag gister voor het eerst het betreffende icoontje op het WP display, en het lijkt een beetje op een uitbeelding van (vloer)verwarming:
/f/image/TnyY7i4L0fOiMbraruuWyvNU.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door welzinga op 20-02-2025 10:32 ]
De warmte die de warmtepompen genereren moet meer dan 10 meter door de leidingen worden verplaatst/verspreid voordat het de radiatoren in de woonkamer bereikt. Dat een driewegklep standaard openstaat voor buffervat water, verklaart dat waarom m'n radiatoren in de woonkamer warm worden (ook als de thermostaat uitstaat) of kan dat niet tenzij de circulatiepomp aanstaat?wp.mol schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:32:
Dat ik 2 WPs in cascade heb terwijl 1 genoeg is, dat kan wachten tot nadat m'n installatie goed is ingesteld.LuckyArrows schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:23:
Welzinga, Begrijp je andere topic niet helemaal. Je hebt 2 WP van 9 KW aangesloten om als de een het niet doet de andere het kan overnemen.
Waarom 21 was meer dan genoeg! Nu heb je met 1 waarschijnlijk al overcapaciteit. kan meer verbruik geven dan nodig.
300 ltr boiler en een 200 ltr buffervat. Huishouden van 4 personen schat ik in.Indien je gezin in de ochtend heeft gedoucht of warm water heeft gebruikt gaat de WP aan
. Hier kan hij wel even mee bezig zijn om je ondertussen afgekoelde boiler weer te verwarmen.
Kan zo maar 1,5 uur zijn. Dan moet hij daarna je buffervat verwarmen dit doet allemaal 1 WP red hij gerust wel maar als je er 2 hebt had je ze kunnen splitsen 1 de boiler en de andere je verwarming.
![]()
google thermostaat ben ik geen voorstander van. Je schrijft dat de thermostaat aangeeft dat het warm is in huis over 2 uur.
No way
![]()
eerder al geschreven thermostaat bepaald alleen wanneer je circulatiepomp aan gaat
niet hoe warm het wordt,
oké hij gaat uit bij ingestelde woonvraag mits watertemperatuur het haalt.
Ook geef je aan dat WP 75° kan verwarmen,ook een no way, misschien bij 8+ buitentemperatuur en heel lang draaien zou het kunnen
. Denk dat we gelukkig mogen zijn indien de pomp 55° red bij 0 ° .
Ingang WP is retour water dus jouw 43° is wat er retour komt. aanvoer kan 48° zijn.![]()
Net als je WT temperatuur dit is 45° hieruit blijkt dat je nu al nooit de 65° haalt.
Je kan je huis verwarmen met deze pomp alleen met radiatoren, mits ze allen goed zijn ingeregeld. Waterzijdig inregelen kan je daarmee helpen. Ik wist niet dat waterzijdig inregelen eigenlijk verplicht is bij nieuwe CV en/of Warmtepompen. sinds 10 maart 2020 is het verplicht,
![]()
maar er zijn er weinig die dit weten en handhaving is er totaal niet. ( ik wist het ook niet)
![]()
Je warme water neemt nu de weg van de minste weerstand en de eerste radiator wordt warm 2e een beetje warm en de 3e je raad het al nog veel minder warm.![]()
Dat je installateur het in parallel heeft gezet mag je blij mee zijn,serie en dat zeg ik uit ervaring werkt niet.
![]()
Thermostaat moet aan/uit kunnen regelen met je circulatiepomp, DIT MOET WERKEN je hebt 200 liter warm water die kan rond pompen om woning te verwarmen. WP zorgt er voor dat buffervat op temperatuur blijft. Dus laat hem controleren dat circulatiepomp tussen buffer en je radiatoren staaten dat hij gaat draaien bij aanvraag van thermostaat.
Dus zet deze op 22° en circulatiepomp moet aan gaan DIT IS JE VERWARMING IN HUIS
.
Als het zo werkt dan kunnen we verder brainstormen betreft warm worden van je woning. Eerder lukt het echt niet.![]()
De Google Nest Learning Thermostat kan ook "dom" ingesteld worden. Dat wil zeggen dat de thermostaat praktisch niks anders doet dan de verwarming aan/uit zetten. Ik heb het zelflerende gedoe gelijk op dag 1 uitgezet, maar ik wist toen nog niet dat zelfs het verhogen/verlagen van de gewenste temperatuur op de thermostaat geen effect heeft in combinatie met de WP. Ik leer gaandeweg ook steeds meer. Ik wilde de Google thermostaat vanwege het uiterlijk, de simpele en snelle user interface, en dat die d.m.v. een verbinding met m'n telefoon weet wanneer ik niet thuis ben en dan automatisch de verwarming/circulatiepomp uitzet. Als ik het goed begrijp, dan geeft de thermostaat zelf ook aan dat z'n "Heat Link" (welke is aangesloten op de circulatiepomp) simpelweg in on/off modus werkt. Blijkbaar kan ik ook via de thermostaat testen/troubleshooten. Dat ga ik straks uitproberen.
/f/image/11GUkRuzunllByHYXDO8royW.png?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp inmiddels dat de WP niet ten allen tijde tot 75 graden kan verwarmen maar dat de actuele maximumtemperatuur afhankelijk is van de buitentemperatuur. Toen ik dat begreep, begon ik me af te vragen of de 65 graden die de installateur had ingesteld voor de boiler niet werd behaald en dat misschien daarom het rode kraan icoontje zo lang actief was. En sinds ik je voorgestelde parameterwijzigingen heb doorgevoerd (zoals het verlagen van de gewenste boilertemperatuur naar een realistische waarde), heb ik het rode kraan icoontje zien verdwijnen en maakte het voor het eerst plaats voor het icoontje met de drie gebogen streepjes, wat volgens mij betekent dat de WP het centrale verwarmingswater verwarmd:
/f/image/EvYDb0JUi5pqBPR5wc73GPEQ.png?f=fotoalbum_large)
De radiatoren zijn volgens mij niet waterzijdig ingeregeld. Ik heb de temperatuur gemeten en in de keuken heeft de radiator een warmte van 38 graden, bij de eettafel 35 graden, en in de woonkamer 31 graden. Waar heb je gelezen dat dit inmiddels wettelijk verplicht is? Ik ga de installateur zaterdag vragen de radiatoren waterzijdig in te regelen.
Als blijkt dat het normaal is dat de radiatoren zonder circulatiepomp (als de thermostaat uitstaat) ook warm kunnen worden, dan zijn m'n thermostaat en driewegklep misschien toch wel correct aangesloten. Ik heb nu in ieder geval heet boilerwater en de verwarming is warm met de thermostaat aan, en het verwarmingsicoontje wordt getoond op het WP display tenzij de boiler moet worden opgewarmd (bv. na het douchen), maar de verwarming wordt nog warm ongeacht of de thermostaat aanstaat. Echter heb ik nu wel last van Error Code 03 en die gaat niet weg. De fout is er sinds gisterochtend, nadat ik de WPs + thermostaat een nacht heb uitgelaten omdat ik ervan overtuigd was dat de thermostaat en/of driewegklep niet correct was aangesloten. Toen ik het systeem in de ochtend weer aanzette, kreeg ik de error. Het is vreemd dat de boiler & verwarming nu toch correct lijken te verwarmen, ondanks de error:
/f/image/iTu22nPz0dtQXpVGRaqLJ2fz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door welzinga op 20-02-2025 10:49 ]
Waterzijdig inregelen is verplicht sinds 2020 gelezen op vereniging eigen huis. maar wordt bijna nooit gedaan en het kost geld. Indien je alleen op radiatoren blijft draaien en installateur doet het niet kan je het zelf ook doen. ( later op terugkomen. eerst kijken of alles naar behoren werkt.welzinga schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:48:
[...]
De warmte die de warmtepompen genereren moet meer dan 10 meter door de leidingen worden verplaatst/verspreid voordat het de radiatoren in de woonkamer bereikt. Dat een driewegklep standaard openstaat voor buffervat water, verklaart dat waarom m'n radiatoren in de woonkamer warm worden (als de thermostaat uitstaat) of kan dat niet tenzij de circulatiepomp aanstaat?
Waarom wil je de WP niet laten draaien als je van huis bent. Indien straks alles goed werkt en je circulatiepomp zorgt voor warmte woonkamer is het veel goedkoper om je huis warm te houden.
Wat je kan doen is indien je thuis bent en je vind 20° lekker temperatuur deze bij thuis zijn te houden en als je meer dan 6 uur weg bent nacht temperatuur 19°te houden. Maar verwarm dan niet rond 7 uur naar 20° als je om 8.30 uur weer weg gaat.
Je WP werkt traag en elke start en stop kost veel stroom. WP werkt heel anders dan CV.
CV verwarmd je woning.
WP houdt je woning warm, hoe minder je temperatuur veranderd hoe beter voor je energie verbruik
In de koude dagen onder de 4° verbruik je ongeveer gemiddeld geïsoleerde woning 120m3 woonkamer 6m3 gas, Als jij dan alleen verbruik warmtepomp hebt van 24KWh ben je goedkoper uit..
ER03 storing is flowstoring, ZET JE WARMTEPOMP NIET UIT, zeker niet als er nachtvorst is. Er zit een warmtellint om je compressor deze houdt je olie warm. Als olie te koud wordt kan de boel kapot gaan.
Je zal merken bij temperaturen onder de °6 dat je WP elk 15 minuten even 45 seconden rondpomp om je water niet te laten bevriezen.
Vraag aan installateur of WP zo is aangesloten zie tekening die ik eerder heb toegevoegd en laat hem kijken of drieweg klep goed is aangesloten. Plus kijken of circulatiepomp aan gaat op je thermostaat. Je WP mag niet rondpompen op je radiatoren! Dan kan je inderdaad warme radiatoren hebben zonder dat je thermostaat aan staat. Dat verklaard ook de storing ER03 flowstoring, want die heb ik dagelijks. Maar bij mij staat het nog in serie en zorgt de WP voor het rondpompen.
Je zal merken bij temperaturen onder de °6 dat je WP elk 15 minuten even 45 seconden rondpomp om je water niet te laten bevriezen.
Vraag aan installateur of WP zo is aangesloten zie tekening die ik eerder heb toegevoegd en laat hem kijken of drieweg klep goed is aangesloten. Plus kijken of circulatiepomp aan gaat op je thermostaat. Je WP mag niet rondpompen op je radiatoren! Dan kan je inderdaad warme radiatoren hebben zonder dat je thermostaat aan staat. Dat verklaard ook de storing ER03 flowstoring, want die heb ik dagelijks. Maar bij mij staat het nog in serie en zorgt de WP voor het rondpompen.
Ik dacht aan het idee dat de thermostaat de circulatiepomp uitzet als ik van huis ben, wat zou betekenen dat simpelweg het buffervat warm wordt gehouden. Maar misschien zet ik die instelling binnenkort ook uit. Ik ga uiteindelijk voor wat het minste stroom/meeste comfort oplevert.LuckyArrows schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:54:
[...]
Waterzijdig inregelen is verplicht sinds 2020 gelezen op vereniging eigen huis. maar wordt bijna nooit gedaan en het kost geld. Indien je alleen op radiatoren blijft draaien en installateur doet het niet kan je het zelf ook doen. ( later op terugkomen. eerst kijken of alles naar behoren werkt.
Waarom wil je de WP niet laten draaien als je van huis bent. Indien straks alles goed werkt en je circulatiepomp zorgt voor warmte woonkamer is het veel goedkoper om je huis warm te houden.
Wat je kan doen is indien je thuis bent en je vind 20° lekker temperatuur deze bij thuis zijn te houden en als je meer dan 6 uur weg bent nacht temperatuur 19°te houden. Maar verwarm dan niet rond 7 uur naar 20° als je om 8.30 uur weer weg gaat.
Je WP werkt traag en elke start en stop kost veel stroom. WP werkt heel anders dan CV.
CV verwarmd je woning.
WP houdt je woning warm, hoe minder je temperatuur veranderd hoe beter voor je energie verbruik![]()
In de koude dagen onder de 4° verbruik je ongeveer gemiddeld geïsoleerde woning 120m3 woonkamer 6m3 gas, Als jij dan alleen verbruik warmtepomp hebt van 24KWh ben je goedkoper uit..
welzinga schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:15:
[...]
Ik dacht aan het idee dat de thermostaat de circulatiepomp uitzet als ik van huis ben, wat zou betekenen dat simpelweg het buffervat warm wordt gehouden. Maar misschien zet ik die instelling binnenkort ook uit. Ik ga uiteindelijk voor wat het minste stroom/meeste comfort oplevert.

WP is een vrachtwagen kost veel energie om op te warmen maar eenmaal warm kost WP niet veel energie, Dus minder starts en stops is het beste temperatuur lekker op 20 graden gehele dag en de nacht op 19 nou net aan 18.5. Ga je een week van huis dan kan het misschien gunstiger zijn te verlagen
CV niet thuis op 17 of lager thuis op 20 en de nacht ook weer op 17.
De installateur is langsgekomen om de thermostaat goed in te stellen en was op een gegeven moment bereid de handdoek in de ring te gooien. Hij was van mening dat de thermostaat de circulatiepomp niet aanstuurt, maar toen bleek ineens dat de Google Nest thermostaat toch wel de circulatiepomp kan aan-/uitzetten. De installateur heeft voornamelijk ervaring met Honeywell thermostaten en is niet bekend met Google thermostaten, dus misschien werkte de thermostaat de gehele tijd al. Als ik op de thermostaat de verwarming uitzet, dan stopt de circulatiepomp, en als ik het aanzet, dan start de circulatiepomp. Ook als ik de gewenste temperatuur hoger zet dan de huidige temperatuur, dan gaat de circulatiepomp aan, en als ik de gewenste temperatuur lager zet dat de huidige temperatuur, dan gaat de circulatiepomp uit.
Echter, de radiatoren blijven warm ongeacht het aan-/uitstaan van de circulatiepomp. ik ben 4 dagen van huis geweest en heb de thermostaat uitgezet om te testen of de radiatoren bij terugkomst koud zouden zijn, maar ze waren warm. Wat kan hiervoor de oorzaak zijn? De installateur lijkt van mening te zijn dat de thermostaat het probleem is, maar ik betwijfel dat het aan de thermostaat kan liggen als het aansturen van de circulatiepomp goed lijkt te werken.
Ik betwijfel dat het normaal is voor radiatoren om warm te blijven bij een warmtepompinstallatie, want nu heeft de circulatiepomp geen nut, aangezien het huis warm wordt zelfs als de circulatiepomp uitstaat. En volgens mij is het aan-/uitzetten van de circulatiepomp ook bedoeld voor het behouden van een bepaalde temperatuur, of is dat niet zo? Als de installatie correct had gewerkt en ik bijvoorbeeld op de thermostaat had ingesteld dat ik wil dat het 20 graden is, dan zijn de radiatoren heet zodra de 20 graden wordt bereikt en schakelt de thermostaat de circulatiepomp uit, waarna langzamerhand de radiatoren afkoelen en de thermostaat uiteindelijk meet dat het lager wordt dan 20 graden, waarna de circulatiepomp weer wordt ingeschakeld en nieuw, heter water door de radiatoren wordt gepompt. Begrijp ik het zo goed of verkeerd?
Echter, de radiatoren blijven warm ongeacht het aan-/uitstaan van de circulatiepomp. ik ben 4 dagen van huis geweest en heb de thermostaat uitgezet om te testen of de radiatoren bij terugkomst koud zouden zijn, maar ze waren warm. Wat kan hiervoor de oorzaak zijn? De installateur lijkt van mening te zijn dat de thermostaat het probleem is, maar ik betwijfel dat het aan de thermostaat kan liggen als het aansturen van de circulatiepomp goed lijkt te werken.
Ik betwijfel dat het normaal is voor radiatoren om warm te blijven bij een warmtepompinstallatie, want nu heeft de circulatiepomp geen nut, aangezien het huis warm wordt zelfs als de circulatiepomp uitstaat. En volgens mij is het aan-/uitzetten van de circulatiepomp ook bedoeld voor het behouden van een bepaalde temperatuur, of is dat niet zo? Als de installatie correct had gewerkt en ik bijvoorbeeld op de thermostaat had ingesteld dat ik wil dat het 20 graden is, dan zijn de radiatoren heet zodra de 20 graden wordt bereikt en schakelt de thermostaat de circulatiepomp uit, waarna langzamerhand de radiatoren afkoelen en de thermostaat uiteindelijk meet dat het lager wordt dan 20 graden, waarna de circulatiepomp weer wordt ingeschakeld en nieuw, heter water door de radiatoren wordt gepompt. Begrijp ik het zo goed of verkeerd?
[ Voor 34% gewijzigd door welzinga op 28-02-2025 14:53 ]
Dus je thermostaat werkt, dat is mooi. Is het binnen inderdaad 19.5 en thermostaat wil het 20 hebben gaat circulatiepomp draaien dat is allemaal goed. Circulatiepomp gaat ook uit als warmte in kamer is behaald tot zover alles oké.welzinga schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:39:
De installateur is langsgekomen om de thermostaat goed in te stellen en was op een gegeven moment bereid de handdoek in de ring te gooien. Hij was van mening dat de thermostaat de circulatiepomp niet aanstuurt, maar toen bleek ineens dat de Google Nest thermostaat toch wel de circulatiepomp kan aan-/uitzetten. De installateur heeft voornamelijk ervaring met Honeywell thermostaten en is niet bekend met Google thermostaten, dus misschien werkte de thermostaat de gehele tijd al. Als ik op de thermostaat de verwarming uitzet, dan stopt de circulatiepomp, en als ik het aanzet, dan start de circulatiepomp. Ook als ik de gewenste temperatuur hoger zet dan de huidige temperatuur, dan gaat de circulatiepomp aan, en als ik de gewenste temperatuur lager zet dat de huidige temperatuur, dan gaat de circulatiepomp uit.
Nu blijven je radiatoren ook nog warm bij uitzetten van thermostaat. Dus je hebt zonder circulatiepomp tevens een stroming door de cv leidingen. Zijn ALLE radiatoren warm? boven beneden. Of maar aan 1 kant van je woning?
Wat ik mij nu alleen kan bedenken is dat aansluiting van WP naar buffervat heb je een leiding die naar binnen komt deze gaat rechtstreeks naar je buffervat? en hier tussen zit je 3 wegklep voor je boiler.
Deze moet open staan naar buffervat en gaat dicht naar buffervat indien vraag is naar boiler. Klep gaat open naar boiler tot dat deze op temperatuur is en weer open naar buffervat.
Van je buffervat gaat er een leiding retour naar je warmte pomp. WP doet nu niets anders dan buffervat en boiler op temperatuur houden. Als zo is geïnstalleerd kan je radiatoren niet warm worden!
Volgende controle is Loopt de CV leiding van je buffervat naar circulatiepomp en deze pompt dan je warme water naar je radiatoren net zo lang tot je thermostaat zegt nu is het warm genoeg Circulatiepomp gaat uit. Geen stroming meer door je systeem.
Werkt het zo bij je dan kan je radiatoren niet warm worden. Op pagina 7 heb ik je een tekening laten zien, heb je toch wel even overlegd met je installateur? 19 februari ! zo aansluiten en je bent overal van af. Werkt alles perfect. Zo installeert Power World ook en degene die zo zijn aangesloten zijn tevreden.
Zelf denk ik dat bij jouw de WP invoer leiding ook op je CV leiding zit Dus kan het zijn dat warmwater gewoon door de Circulatiepomp wordt geperst. Heb je soms ook storing in je FLOW??
Ik heb al (bijna) 2 weken lang een blijvende storing in de water flow (ER03) en verwacht niet dat die zal verdwijnen. De installateur heeft afgelopen zaterdag parameter F08 op 80% gezet en zei dat de storing dan (uiteindelijk) wordt verholpen, want hij gokte dat er lucht in de leidingen zit. Hij gaf ook aan het daarna op 80% te laten staan, maar de storing is er nog steeds.LuckyArrows schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:19:
[...]
Zelf denk ik dat bij jouw de WP invoer leiding ook op je CV leiding zit Dus kan het zijn dat warmwater gewoon door de Circulatiepomp wordt geperst. Heb je soms ook storing in je FLOW??
Hoe kan ik bevestigen dat de WP warm water door de circulatiepomp perst? Als de circulatiepomp aanstaat, Dan wordt die erg heet, maar zodra die uitstaat, dan wordt die minder warm, maar hij wordt nooit volledig koud en de leidingen aan beide kanten van de circulatiepomp zijn altijd warm. Is dat bewijs dat er altijd water door de circulatiepomp wordt gepompt?
[ Voor 68% gewijzigd door welzinga op 28-02-2025 17:48 ]
Warmtepomp heeft ook een pom staat die nonstop aan?
Waarschijnlijk staat de pomp van de warmtepomp inderdaad aan. Maar ik zie geen icoontjes meer verschijnen op het display sinds de ER03 storing is verschenen. Voorheen zag ik icoontjes op het display die volgens mij aangaven wanneer de pomp aanstond, enzovoort.wp.mol schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:48:
Warmtepomp heeft ook een pom staat die nonstop aan?
ik zou circulatiepomp modus op automatisch zetten, en F06 F07 op 50%.
Status circulatiepomp na bereiken op stop!
Kijk nog even naar de tekening hoe de installatie hoort.
Kijk en loop je eigen installatie dan na, waar is het bij jouw anders dan je op tekening ziet.
WP toevoer leiding naar 3 wegklep JA/nee
toevoer 3 wegklep leiding naar Boiler ja/nee
Toevoer 3 wegklep leiding naar buffervat ja/nee
Buffervat CV leiding naar circulatiepomp ja/nee
Retour CV leiding naar buffervat ja/nee
Retour buffervat naar WP ja/nee
Retour boiler naar WP ja/nee
Kan je alles met ja beantwoorden? Hoor het wel.
Kijk en loop je eigen installatie dan na, waar is het bij jouw anders dan je op tekening ziet.
De aannemer/leverancier van de installatie heeft ook aangegeven om parameter F02 op 2 te zetten, dus dat de WP circulatiepomp uitgaat wanneer de gewenste temperatuur is bereikt. Ik ga nog even afwachten en kijken of dit voorkomt dat de radiatoren warm blijven als m'n Avansa circulatiepomp uitstaat, maar dit lijkt het probleem niet op te lossen aangezien ik het een uur geleden heb gewijzigd, de radiatoren nog steeds warm zijn, en de temperatuur met een halve graad is gestegen.LuckyArrows schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:00:
ik zou circulatiepomp modus op automatisch zetten, en F06 F07 op 50%.
Ik heb vaak moeite met het begrijpen van abstracte schema's zoals de tekening die je me vraagt te vergelijken met m'n installatie. Ik begrijp de tekening helaas niet genoeg om er gebruik van te kunnen maken.
Op mijn WP display wordt het volgende schema getoond voor m'n installatie:
/f/image/Bst6Sda8v8Zjhx5rFioQzEyj.png?f=fotoalbum_large)
M'n installatie is als volgt. De warmtepompen staan op het dak en zijn aangesloten op 2 leidingen (1 is aanvoer en de andere is retour, neem ik aan) die door een gat naar een ruimte lopen waar het binnendeel van de installatie is geplaatst:
/f/image/yRT252MqsdfdYOhPK4fV3sgv.png?f=fotoalbum_large)
De onderstaande afbeelding is van de betreffende ruimte waar de twee leidingen via het plafond naar buiten zijn aangesloten op de warmtepompen. De linkerleiding bevat waarschijnlijk het water dat door de warmtepompen is verwarmd, want die is warmer dan de rechterleiding:
:strip_exif()/f/image/Tk67MKs9JDZmN8noSoR00M0m.jpg?f=fotoalbum_large)
De linker van de twee leidingen loopt naar de onderste aansluiting van de driewegklep (of vierwegklep, volgens het schema en de aannemer):
/f/image/vAIAUNdiGjrhNCOmgteEZrum.png?f=fotoalbum_large)
En de rechter van de twee leidingen splitst halverwege af richting het expansievat en de radiatorleidingen, en loopt ook naar beneden en is daar aangesloten onderin zowel het buffervat als de hygiëneboiler:
/f/image/FkA4CXaxNmiGg5nbWv5BKC8I.png?f=fotoalbum_large)
Van de driewegklep is de leiding rechts aangesloten op de hygiëneboiler:
:strip_exif()/f/image/gwwYsAAETxsEY89EN79YgRsw.jpg?f=fotoalbum_large)
En de leiding rechts van de driewegklep splitst naar het buffervat en de Avansa circulatiepomp:
:strip_exif()/f/image/UHqlFhMPwiEdTwVFKCBZt4wx.jpg?f=fotoalbum_large)
En de leiding rechts van de Avansa circulatiepomp is aangesloten op de radiatoren. De leiding erboven is de eerdergenoemde leiding die vanuit de warmtepompen via het plafond binnenkomt en afsplitst naar het expansievat en de radiatorleidingen. Ik vermoed dat de leiding van de Avansa circulatiepomp de aanvoer is (want deze voelt warm aan) en dat die erboven de retour is (want die voelt kouder aan):
:strip_exif()/f/image/KtYgYAoM5Z0fTHw10NkNud9Z.jpg?f=fotoalbum_large)
In de bovenstaande afbeelding is ook een koperen leiding te zien. Deze komt uit de vloer en is aangesloten op een bovenaansluiting van de hygiëneboiler.
Op de onderstaande afbeelding is nog een koperen leiding te zien. Deze splitst in de blauwe buis af naar een onderaansluiting van het buffervat en gaat in de koperen buis verder naar de onderaansluiting van de hygiëneboiler:
:strip_exif()/f/image/t9vap1PqhN987yWbVDd7aoZC.jpg?f=fotoalbum_large)
Met m'n huidige kennis vermoed ik dat dit de antwoorden zijn op je vragen:
- WP toevoer leiding naar driewegklep: ja
- Toevoer driewegklep leiding naar hygiëneboiler: ja.
- Toevoer driewegklep leiding naar buffervat: ja.
- Buffervat CV leiding naar circulatiepomp: ja.
- Retour CV leiding naar buffervat: ja.
- Retour buffervat naar WP: ja.
- Retour hygiëneboiler naar WP: ja.
[ Voor 7% gewijzigd door welzinga op 03-03-2025 21:39 ]
/f/image/AKWkm8aQvcudEh3SC249FzfE.webp?f=fotoalbum_large)
Installateur heeft je WP zo niet aangesloten. Nu drukt je WP tijdens bedrijf het water ook door je radiatoren heen.

[ Voor 15% gewijzigd door LuckyArrows op 04-03-2025 16:31 ]
/f/image/ksVFCpDR6aDSz116UBilAWbN.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk maar misschien dat WP. Mol ook nog gaat kijken gaat het hier fout.
De WP draait om buffervat de verwarmen, en je drie weg klep open naar buffervat Tijdens draaien WP kan je warme water na drieweg klep een afslag nemen of links af naar buffervat of rechts af naar je Radiatoren. Wat er nu kan gebeuren denk ik, is dat je warme water vanuit je WP de weg van minste weerstand kan nemen dus hij kan en je buffervat opwarmen en je radiatoren opwarmen. Het warmwater wordt ook door je circulatiepomp gedrukt naar radiatoren zal 75% buffervat zijn en 25% radiatoren..
Als de installateur de leiding vanaf drie weg klep rechtstreeks naar je buffervat plaatst en een leiding rechtstreeks van buffervat naar je circulatiepomp monteert ben je van het probleem af.
Dan wordt alleen je buffervat verwarmd. en bij vraag van thermostaat slurpt

Dus kort door de bocht
Als je bovenstaande tekening bekijkt zie je driewegklep dan een t-splitsing (wordt een bochtje) linksaf naar buffervat behouden.
Stuk zwart plakband leiding die op t-splitsing rechtsaf gaat eigen leiding naar buffervat. Dit is leiding die je radiatoren moet verwarmen alleen met je circulatiepomp.
Laat de tekening zien of mail hem met deze tekening, hij begrijpt dit wel
[ Voor 16% gewijzigd door LuckyArrows op 04-03-2025 16:43 ]
Ik had ook al zo'n vermoeden dat het daar misgaat, want ik kon niet bedenken waar het probleem anders zou kunnen liggen. Ik heb de installateur hiernaar gevraagd en hij gaf aan dat het zowel op de huidige manier kan worden aangesloten als op de manier waar het water enkel naar het buffervat loopt en vervolgens vanuit het buffervat naar de circulatiepomp. Ik vermoed dat beide manieren niet hetzelfde effect hebben.LuckyArrows schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:08:
[Afbeelding]
Ik denk maar misschien dat WP. Mol ook nog gaat kijken gaat het hier fout.
De WP draait om buffervat de verwarmen, en je drie weg klep open naar buffervat Tijdens draaien WP kan je warme water na drieweg klep een afslag nemen of links af naar buffervat of rechts af naar je Radiatoren. Wat er nu kan gebeuren denk ik, is dat je warme water vanuit je WP de weg van minste weerstand kan nemen dus hij kan en je buffervat opwarmen en je radiatoren opwarmen. Het warmwater wordt ook door je circulatiepomp gedrukt naar radiatoren zal 75% buffervat zijn en 25% radiatoren..
Als de installateur de leiding vanaf drie weg klep rechtstreeks naar je buffervat plaatst en een leiding rechtstreeks van buffervat naar je circulatiepomp monteert ben je van het probleem af.
Dan wordt alleen je buffervat verwarmd. en bij vraag van thermostaat slurpt![]()
je circulatie pomp lekker warmwater uit buffervat.
![]()
Dus kort door de bocht
Als je bovenstaande tekening bekijkt zie je driewegklep dan een t-splitsing (wordt een bochtje) linksaf naar buffervat behouden.
Stuk zwart plakband leiding die op t-splitsing rechtsaf gaat eigen leiding naar buffervat. Dit is leiding die je radiatoren moet verwarmen alleen met je circulatiepomp.
Laat de tekening zien of mail hem met deze tekening, hij begrijpt dit wel
Ik ervaar trouwens ook vreemd gedrag sinds ik parameter F02 op 2 heb gezet. Aanvankelijk bleven overdag de radiatoren warm en leek het geen effect te hebben, dus heb ik in de nacht een deur open laten staan van de verwarmde benedenverdieping naar de onverwarmde bovenverdieping, en ik heb 1 radiator op de bovenverdieping opengedraaid. Ik had verwacht dat de radiatoren beneden dan de volgende ochtend wel koud zouden zijn en dat m'n buffervat & hygiëneboiler op temperatuur zouden blijven. Echter, alles was vanochtend ernstig afgekoeld: de radiatoren waren koud en het water in de hygiëneboiler was ongeveer 25 graden i.p.v. de ingestelde 43 graden. Het is alsof het water uit m'n hygiëneboiler ook is gebruikt voor de radiatoren.
[ Voor 5% gewijzigd door welzinga op 04-03-2025 22:16 ]
De tekening zegt alles,zo moet het draaien.
En niet anders.
Als ik kijk naar de twee pompen die in serie staan valt mij het volgende op.Ik mis bij elke pomp een terug slag klep.
Ik mis het warmte lint over de buitenkant leidingen. Wat vind je zelf van de automatische ontluchter,ben je niet bang voor bevriezen.
En niet anders.
Als ik kijk naar de twee pompen die in serie staan valt mij het volgende op.Ik mis bij elke pomp een terug slag klep.
Ik mis het warmte lint over de buitenkant leidingen. Wat vind je zelf van de automatische ontluchter,ben je niet bang voor bevriezen.
:strip_exif()/f/image/8l9hFSFCts9Bm1vgx5c8ZiA6.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan ik zien dat mijn installatie geen terugslagklep heeft en de jouwe wel? En wat bedoel je met de automatische ontluchter?wp.mol schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:48:
De tekening zegt alles,zo moet het draaien.
En niet anders.
Ik mis het warmte lint over de buitenkant leidingen. Wat vind je zelf van de automatische ontluchter,ben je niet bang voor bevriezen. [Afbeelding]
Ik heb het gevoel dat de installateur het niet goed heeft geïnstalleerd bij mij. Ik vond hem en z'n team ook al nonchalant werken. Er lagen sigaretten rondom m'n warmtepompen op het dak, en 1 van z'n werknemers betrapte ik erop dat hij met z'n vieze schoenen en volledige gewicht op m'n dure, nieuwe vriezer stond, terwijl de vriezer op wieletjes staat en gewoon aan de kant gerold had kunnen worden. Ik heb ook vrijwel geen uitleg gekregen over het gebruik van de installatie, want de installateur en z'n werknemers wilden gauw naar huis. De installateur uitte ook tegen mij dat hij geen vertrouwen had dat de installatie financieel voordeel voor mij zou opleveren, omdat ik 2 warmtepompen heb i.p.v. 1. Dit alles wekt de indruk dat ze half werk hebben geleverd.
Als ik het schema naar voren haal op het warmtepompdisplay, dan is de compressor inmiddels ook steeds zwart uitgebeeld en hebben de fans een toerenaantal van 0. En sinds ik van de aannemer/installateur/leverancier het advies heb gekregen om parameter F02 op 2 te zetten lijkt de gehele installatie gestopt te zijn met werken, ook nadat ik de parameter weer terugzette naar de originele waarde. M'n vaten worden niet meer opgewarmd en dalen inmiddels onder de 15 graden, de warmtepompen lijken niet of amper te werken want m'n stroomverbruik is aanzienlijk lager, de hogedrukmeter van de warmtepompen staat op nul, en m'n radiatoren worden niet meer warm. Geen idee hoe dit opgelost gaat worden. Wat een rotzooi.
Als ik het schema naar voren haal op het warmtepompdisplay, dan is de compressor inmiddels ook steeds zwart uitgebeeld en hebben de fans een toerenaantal van 0. En sinds ik van de aannemer/installateur/leverancier het advies heb gekregen om parameter F02 op 2 te zetten lijkt de gehele installatie gestopt te zijn met werken, ook nadat ik de parameter weer terugzette naar de originele waarde. M'n vaten worden niet meer opgewarmd en dalen inmiddels onder de 15 graden, de warmtepompen lijken niet of amper te werken want m'n stroomverbruik is aanzienlijk lager, de hogedrukmeter van de warmtepompen staat op nul, en m'n radiatoren worden niet meer warm. Geen idee hoe dit opgelost gaat worden. Wat een rotzooi.
[ Voor 31% gewijzigd door welzinga op 05-03-2025 09:04 ]
Ik begrijp nog steeds niet waarom je twee WP hebt, was dat hun advies? En hoeveel KW zijn ze ieder?
Ik begrijp het ook niet het zijn2x PW040 WP.wp.mol schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:37:
Ik begrijp nog steeds niet waarom je twee WP hebt, was dat hun advies? En hoeveel KW zijn ze ieder?
Ik heb de PW030 had hem wel willen omruilen voor 1 van PW040

Het gaat daar ook mis, Maar dat het nu opeens niet warm is boiler en je buffervat denk dat je een flow storing heb gehad die of je moet resetten. Deze flow storing heeft de wp in storing gezet.welzinga schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:47:
[...]
Ik had ook al zo'n vermoeden dat het daar misgaat, want ik kon niet bedenken waar het probleem anders zou kunnen liggen. Ik heb de installateur hiernaar gevraagd en hij gaf aan dat het zowel op de huidige manier kan worden aangesloten als op de manier waar het water enkel naar het buffervat loopt en vervolgens vanuit het buffervat naar de circulatiepomp. Ik vermoed dat beide manieren niet hetzelfde effect hebben.
Ik ervaar trouwens ook vreemd gedrag sinds ik parameter F02 op 2 heb gezet. Aanvankelijk bleven overdag de radiatoren warm en leek het geen effect te hebben, dus heb ik in de nacht een deur open laten staan van de verwarmde benedenverdieping naar de onverwarmde bovenverdieping, en ik heb 1 radiator op de bovenverdieping opengedraaid. Ik had verwacht dat de radiatoren beneden dan de volgende ochtend wel koud zouden zijn en dat m'n buffervat & hygiëneboiler op temperatuur zouden blijven. Echter, alles was vanochtend ernstig afgekoeld: de radiatoren waren koud en het water in de hygiëneboiler was ongeveer 25 graden i.p.v. de ingestelde 43 graden. Het is alsof het water uit m'n hygiëneboiler ook is gebruikt voor de radiatoren.
Dit geeft duidelijk aan dat de route van het water niet goed is aangesloten. Als daar iets mis mee is gaat de pomp bij het minste geringste in storing.
Jammer dat je de verkeerde (monteurs) mensen gehad hebt.
Want naar mij idee is een WP van 40kw meer als voldoende.
Ik draai zelf met een 40kw pomp.
En een woning uit 1954 en werkt prima.
Jammer dat je de verkeerde (monteurs) mensen gehad hebt.
Want naar mij idee is een WP van 40kw meer als voldoende.
Ik draai zelf met een 40kw pomp.
En een woning uit 1954 en werkt prima.
nonchalant heeft niets mee te maken dat het verkeerd is geïnstalleerd, de sigaretten en staan op vriezer heeft met netjes werken te maken en respect van spullen van een ander. Installateur moet gewoon je systeem veranderen, het is waarschijnlijk een CV monteur. Echt als hij het veranderd heb je een goed systeem. 1 leiding veranderen dat is alles, t splitsing weg waar t splitsing zit een bocht naar buffervat. Van buffervat naar je circulatiepomp en klaar is Kees of wie dan ookwelzinga schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:57:
Ik heb het gevoel dat de installateur het niet goed heeft geïnstalleerd bij mij. Ik vond hem en z'n team ook al nonchalant werken. Er lagen sigaretten rondom m'n warmtepompen op het dak, en 1 van z'n werknemers betrapte ik erop dat hij met z'n vieze schoenen en volledige gewicht op m'n dure, nieuwe vriezer stond, terwijl de vriezer op wieletjes staat en gewoon aan de kant gerold had kunnen worden. Ik heb ook vrijwel geen uitleg gekregen over het gebruik van de installatie, want de installateur en z'n werknemers wilden gauw naar huis. De installateur uitte ook tegen mij dat hij geen vertrouwen had dat de installatie financieel voordeel voor mij zou opleveren, omdat ik 2 warmtepompen heb i.p.v. 1. Dit alles wekt de indruk dat ze half werk hebben geleverd.
F02 heeft niets te maken met gehele installatie die stopt, flow storing waarschijnlijk Ben je dan ook vanaf.
Parameters zo instellen zoals eerder vermeld en leiding wijzigen, anders laat je het door een ander doen dat kleine stukje is uurtje of 2 werk voor een monteur, oké plus leiding even leeg. terugslagklep. Instellingen van parameters kan je hier terecht daar helpen we je weer mee.